broadcasting
standards

COMMmISSIon

the bulletin

No33

Embargoed until
0001 Thursday 29 June 2000



Broadcasting Standards Commission

As an independent organisation, the Broadcasting Standards Commission
considers the portrayal of violence, sexual conduct and matters of taste and
decency in television and radio programmes and advertisements. It also provides
redress for people who believe they have been unfairly treated or subjected to an

unwarranted infringement of privacy.

Complaints about standards and fairness

To consider and adjudicate on complaints the Commission has the power to:
* require recordings of broadcast material;

« call for written statements;

* hold hearings about the detail of what has been broadcast.

All the Commission’s decisions are reported in this regular bulletin. An on-line

version is available on www.bsc.org.uk

The Commission can also require broadcasters to publish summaries of its
decisions either on-air or in a newspaper or magazine and report on any action

they might have taken as a result.

Fairness Complaints  Page 1-2

Standards Complaints Page 3-15

The Commissioners

Rt. Hon. The Lord Holme of Cheltenham, CBE (Chairman)

Jane Leighton (Deputy Chairman)

The Lady Warner (Deputy Chairman)

David Boulton

Dame Fiona Caldicott DBE

Uday Dholakia

Strachan Heppell CB

Rev. Rose Hudson-Wilkin

Jeremy Mitchell

Sally O’Sullivan

Sioned Wyn Thomas
For information contact:
Vikki Lomas, Communications Director 020 7808 1016

Stephen Whittle Director Web site: www.bsc.org.uk



Complaints concerning fairness

fairness

Complaints about unjust or unfair treatment can only be made by participants in programmes who were the subject

of the treatment or by those who had a direct interest in the treatment’s subject matter. Complaints of unwarranted

infringement can only be made by those whose privacy was infringed. In considering the facts of the case, the

Commission always studies written exchanges of evidence and usually holds a hearing with both the complainant and

the broadcasters present.

Copies of full adjudications on all the following complaints - whether upheld or not - are
available from The Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary, London SW1P 3JS.
Please enclose a stamped addressed envelope. Alternatively you can email your request

to adj@bsc.org.uk

Upheld complaints

Close Up North: Dying to get There

3 ot e e
The Broadcasting Standards Commission has upheld in
part a complaint of unwarranted infringement of privacy
from Mr Michael Byrne about Close Up North: Dying to
get There, broadcast by BBC 2 on 23 September 1999.
The programme, about the high number of fatal road
traffic accidents in Lincolnshire, included footage of the
aftermath of a motorcycle accident, including shots of
Mr Byrne receiving medical attention for his injuries.

The Commission recognised the difficulty faced by the
programme-makers in gaining informed consent from
victims at accident scenes. In the circumstances of this
case, the Commission found that the filming of Mr Byrne
receiving medical treatment had amounted to an
infringement of his privacy, but as he had been unaware
that he was being filmed and there was no suggestion
that the filming had hindered his treatment, it found that
the infringement had not been unwarranted in the
making of the programme.

The Commission considered that Mr Byrne was clearly
identifiable in the programme. It attached considerable
weight in its findings to this element of the complaint and
considered that the programme-makers could have
avoided identifying him, particularly since they were aware
that he had clearly expressed his wish not to participate in
the programme. The Commission found that, while the
programme was justified in drawing attention to the issues
of road safety, there was no overriding public interest to
justify infringing Mr Byrne’s privacy. It therefore found
that there was an unwarranted infringement of his privacy
in the broadcasting of the footage.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upbheld in part

Broadcasting Standards Commission 1



Complaints concerning fairness

Statement

Regional News Bulletin

BBC Radio Suffolk, 28 May 1999, 1 June 1999 and 19 June 1999

The Commission has upheld in part complaints of unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in
items on Regional News Bulletins, broadcast by BBC Radio Suffolk on 28 May, 1 and 19 June 1999.

Not upheld complaints

Broadcast Programme Date of complaint/Complainant Nature of complaint

14.10.99 Tony’s People 8.11.99 Unjust or unfair treatment and
Channel 4 Mr Rod Baker unwarranted infringement of privacy
26.7.99 London Today 9.11.99 Unjust or unfair treatment

Carlton Hartwell Plc

Television

29.8.99 Buy Buy Baby 11.10.99 Unjust or unfair treatment

BBC Ms X

Radio 5 Live

2 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

standards

Complaints about standards (violence, sex, or issues of taste and decency such as bad language or the treatment of

disasters) can be made by anyone who has seen or heard the broadcast. In reaching a decision to uphold or not

uphold a complaint, the code and research into public attitudes are considered alongside the material and its context.

In certain circumstances the Commission may also hold a hearing. Standards complaints are considered by a

Standards Panel in the first instance, and can be referred to the Standards Committee.

Upheld complaints

Top Tens: One Hit Wonders
Channel 4, 22 January 2000, 2100-2230
The Complaint

A viewer complained about bad language.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 explained that the programme was one in a
series of top ten themed entertainment music
programmes, examining the different music genres and
the artists behind the music. The programme focused on
the groups which have been successful only briefly
because of the chart success of one song. Amongst
others, it featured Doctor and the Medics, and when one
of that group used the phrase “a bunch of old cunts” he
was using it in an affectionate, humorous and self-
deprecating manner. It was intended to be descriptive of
himself and his band, and was not used aggressively or in
an abusive manner. Channel 4 added that the programme
was preceded with a clear and unambiguous warning
that it contained very strong language, and the language
was used over an hour after the Watershed.

The Commission’s Finding

The full Commission viewed the programme and noted
the item in question. It also took into account the
findings of its research into bad language, which
indicated that the word in question was one of the
highest in terms of causing greatest offence. In the
Commission's view, although the word was not used
aggressively, there was no dramatic or compelling
justification for its use in the particular context. The
complaint was upheld.

Upheld CN 4079

Aircraft Emergencies

ITV, 14 February 2000, 2200-2300 oo i
The Complaint

Twelve viewers complained about the sensationalist
treatment of aircraft tragedies and the use of death for
entertainment.

The Broadcaster’s Statement

LWT said that this documentary programme set out to
examine those few instances where aircraft had crashed.
As was pointed out, although safety standards have never
been higher, there were still four main areas of danger in
air travel: technical failure, pilot error, weather
conditions and terrorism. Much of the footage had been
shown before, none was particularly recent. Nor did it
show close ups of the crashes or the victims.

The broadcaster went on to say that the treatment had
been factual and that they hoped viewers would gain
some understanding of what can go wrong and the
efforts being made to reduce accidents.

The Commission’s Finding

The Standards Committee watched the programme.

It took the view that the repeated use of footage of air
crashes which had resulted in serious injury and death,
coupled with the dramatic nature of its presentation by
the use of music and slow motion, combined to leave

the viewer as voyeur. It noted that a number of the
complainants knew people involved in the actual crashes
featured. It concluded that the programme could only have
added to their distress and had shown insufficient respect
for the victims of tragedy. The complaints were upheld.

Upbeld CN 4267.12

Broadcasting Standards Commission 3



Complaints concerning standards

WWF - WCW

Sky One 4 December 1999, 1100-1300, Channel 4,

23 January 2000, 0100-0405, 6 February 2000,
1600-1700, 5 March 2000, 1600-1655, Channel 5,

28 January 2000, 1900-2000, 11 February 2000,
1900-2000, 31 March 2000, 19002005
The Complaints

The Commission received a number of complaints about
this programming, across a variety of channels. The Sky
One transmission attracted one complaint, the Channel 4
programmes eight complaints, mainly about the 23/01/00
transmission and the Channel 5 coverage drew five
complaints. Almost all concerned the depiction of
violence both inside and outside the ring and the use of
props. Other matters concerned nudity and tasteless
content. Of particular concern to some complainants was
the heavy trailing for the late-night ‘Royal Rumble’,
within a pre-Watershed Channel 4 edition, which they
felt did not accurately reflect the level of violence
contained in the programme. This included the use of
highly realistic looking props such as a baseball bat
wrapped in barbed wire which, for all intents, appeared
to inflict serious injury on the contestant.

The Broadcaster’s Statement

BskyB said that its programme was similar to many
others it had transmitted at this time. All were viewed by
an experienced editor prior to transmission to ensure that
they were suitable for children.

Channel 4 said that, whilst this style of wrestling was
relatively new on the channel, it had been transmitted in
the UK for some time, gaining a well-defined reputation
and a significant following of fans. “WWEF depicts what
was clearly staged and carefully choreographed ‘comic
book’ style violence. There was no serious pretence made
by the organisers that the wrestling was real or
spontaneous - it was self-evidently not. The people
involved were trained to perform such stunts and the
comic and absurd elements prevailing throughout the
events were consistent with the bizarre, soap opera style
storylines involving the characters.

With regard to the ‘Royal Rumble’, Channel 4 said that,
notwithstanding the fact that the violence was clearly
staged, it considered it appropriate to schedule the live
coverage of this event significantly after the Watershed. The
content of the programme was appropriate to its very late
slot and the material was notably less realistic than many
other programmes transmitted at that hour in the UK.

4 Broadcasting Standards Commission

Channel 4 noted that there was concern that references
in a preceding pre-Watershed programme had
encouraged young people to view the ‘Royal Rumble’.
It said that this raised questions about the degree to
which viewers, particularly parents, understood the
Watershed, and were able and willing to take steps to
monitor their children’s viewing late at night. The
programme was suitable for transmission at 1lam and the
broadcaster believed that pre-9pm cross-reference to or
promotion of post-Watershed programmes was
acceptable, subject to the reference or promotion itself
being acceptable for its own time of transmission.

The pre-Watershed programmes were pre-recorded bouts
and were specifically edited for transmission during
family viewing time.

Channel § said that this series of World Championship
Wrestling was proving to be extremely popular amongst
young viewers, and continued a long tradition of
coverage of this sport on prime-time television. The loud
and lurid American format in this instance was, if
anything, even less convincing than more traditional
bouts. The protagonists dress and behave according to
their various stage personae, entering the arena amongst
showers of pyrotechnics and doing battle in a highly
stylised way. Many of them employed individual stunts
and gimmicks. In addition to their banners and costumes,
several of the characters enter the ring with props
ranging from guitars to police night-sticks, made from
balsa wood or foam rubber.

In the programme of 29/01/00, Channel 5 said that
the ‘baseball bats’ were made of plastic and that the
impact of blows had ‘batman-style’ KERRRPOW!!!
and BONNNNK!!! superimposed over them. Given
these half-hearted attempts at suspension of disbelief,
together with the carnival atmosphere of the arena
and the light-hearted commentary, the broadcaster
doubted that such scenes would be taken seriously by
the majority of viewers.



The Commission’s Finding

These programmes were considered by the full
Commission. Members acknowledged that, superficially,
this style of programming was violence presented as
pantomime with larger than life characters and
outlandish plots. The Commission took the view that
children would accept the genre as fanciful, skilful, make-
believe, although it was concerned about the use of
authentic looking props, some of which were items to
which many children would have access.

Whilst it considered that some of the early evening
programmes strayed close to the edge of acceptability, the
Commission felt that they were unlikely to have exceeded
the expectations of many among the audience, for the
reasons given above. These complaints were not upheld.

However, it was troubled by the repeated encouragement
given to young people to watch the late night ‘Royal
Rumble’. Whilst this was billed as a live event, there

Complaints concerning standards

seemed to be little explanation offered that it was
suitable only for late night transmission, whether it was
live or not. The Commission acknowledged the role of
parental responsibility but, given the mixed messages in
the trails placed within the early evening edition and the
lack of a clear indication that ‘Royal Rumble’ was of a
different order to the pre-Watershed programmes, it felt
that children had been inappropriately directed towards
the late night edition, given the relative realism and
severity of the violence. The Commission upheld that
aspect of the complaints.

Upheld in part CN 3931, 4122.4, 4134, 4173,

4211, 4249, 4283.2, 4429.2, 4619

Not upheld complaints

Chris Tarrant

Capital Radio 95.8 FM, 17 March 2000, 0600-1000 .
The Complaint

A listener complained about inappropriate remarks about
Myra Hindley.

The Broadcaster’s Statement

Capital Radio said that any offence caused by the
comments had not been intentional. They said the
presenter’s comments had been off the cuff, in response
to the preceding news piece and had sought to report on
the bizarre nature of the case.

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme, noting
remarks about the sort of punishment which, in the
presenter’s opinion, Myra Hindley might deserve. The
Panel took the view that while the remarks were not to
everyone’s taste, they had alluded to a recent news story,
were a personal view and were unlikely to have caused
offence to the majority of the audience. The complaint
was not upheld.

Not upheld CN 4539

Broadcasting Standards Commission 5



Complaints concerning standards

To the Ends of the Earth:

Revenge of the Lost Tribe

Channel 4, 21 February 2000, 2000: 2100....
The Complaint

Two viewers complained about the use of language
inappropriate for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that this was an adventure documentary
series.This edition followed a team of post-graduate
students as they attempted to pursue a research

project with an indigenous Amazonian tribe.

The programme faithfully followed the setbacks and
successes of the students as they attempted to overcome
their own preconceptions. Strong language was used

by the students when under pressure, in particular
when they encountered hostile Indians and one of them
was wounded.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the documentary noting the
edited use of the ‘f-word’. It took the view that although
rated as severe according to the Commission’s own
research, the language was used in moments of extreme
stress. The Panel considered that, in the context of the
situation, the language, which was bleeped, would not
have exceeded the expectations of the majority of the
audience. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 4336/4345

Mark Radcliffe

BBC Radio 1, 25 February 2000, 1400-1600 )
The Complaint

A listener complained about offensive remarks which
were inappropriate for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that Mark Radcliffe’s spoof D], Fat Harry
White relied on the double entendre and innuendo
which has been an established element of British humour
for centuries.

6 Broadcasting Standards Commission

Bruiser

BBC 2,28 February 2000,2320-2350 "
The Complaint

Two viewers complained about different aspects of this
comedy programme. One complained about bad
language and a tasteless joke about the death of Rod
Hull; the other about a sketch in which a baby was
apparently crushed to death.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that this was the first programme in a
new series of sketch shows, shown more than two hours
after the Watershed. A pre-transmission announcement
had referred to content which was ‘saucy, crude, and

a little bizarre’. In the thirty sketches which followed,
the unexpected and the improbable were the sources

of comedy.

The broadcaster realised that the humour would not appeal
to all tastes. But the humour of the baby sketch was based
on its implausibility. There was no canned laughter.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme noting the
items complained of. It took the view that although the
humour would not have been to everyone’s taste the
elements of farce and implausibility robbed the material of
significant offence. The Panel also concluded that the use
of bad language had not exceeded acceptable boundaries
for a comedy programme broadcast late at night on a
minority channel. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 4417.2

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme noting the
feature complained of. It took the view that in the
context of a well-established slot within the show,

and noting that radio has no Watershed, the remarks
concerning a well-known performer, although not of
universal appeal, would not have caused offence to the
majority of the audience. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 4490



The 11 o’Clock Show
Channel 4, 8 March 2000, 2305-2335 ..
The Complaint

Two viewers complained about offensive remarks.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that the programme was written,
performed and edited on the day of transmission, and
covered the day’s news in a sharp and satirical manner.
Given the innovative nature and format of the
programme, it could be risqué and provocative, but did
not intend deliberately to cause offence.

The broadcaster explained that the presenter’s remark
about Ronald Reagan had been intended to humorously
compare George Bush Junior’s drug use to senility. It was
George Bush Junior’s credibility, as a presidential
candidate, that the programme-makers had wanted to
call into question, not those who suffer from Alzheimer’s
disease, or their families.

Channel 4 went on to say that the reporter’s comments
concerning BSE and the homeless had been based on
stories that had hit the headlines on that day. The
reporter’s style was a caricature in which he took a
tabloid approach to the news and exaggerated it for
comic effect. The broadcaster said that the comments
were not intended to be taken seriously and regretted
that it had caused offence to a family that had suffered
loss through new variant CJD.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the topical,
satirical series and noted the comments complained of. It
recognised the possible impact of the remarks to people
with personal experience of the illness mentioned, but
considered that while the jokes would not have been to
everyone’s taste, they were unlikely to have caused
offence to the majority of the audience to this well-
established satirical programme broadcast late at night
on a minority channel. The complaints were not upheld.

Not upbeld CN 4509.2

Complaints concerning standards

The Brit Awards 2000

ITV. 4 March 2000, 2055:2255 “
The Complaint

Fifteen viewers complained about this awards ceremony.
The complaints included the use of bad language by
various celebrities, a sexually offensive set and
performance by Geri Halliwell, a lack of respect for the
National Anthem, homosexual innuendo and references
to underage sex and strip football.

The Broadcaster’s Statement

Cartlton Television explained that the Brit Awards were
seen as both a review and a celebration of British pop
music, with an established track record for occasional
bad behaviour. There was a clear announcement about
bad language at the start of the programme. Shows in
previous years had started well within family viewing
time but this year's broadcast began shortly before the
9.00pm Watershed.

The broadcaster went on to say that it took into account
the programme's history and the list of celebrities who
were to appear. It considered the overall content was
justifiable in terms of audience expectation, particularly
combined with advance publicity and the pre-broadcast
announcement. Overall, it anticipated that few viewers
would expect model behaviour at this awards ceremony
and that, for the purposes of taste and decency, the live
performance was adequately curtailed in editing for the
purposes of this broadcast.

The Commission’s Finding

A Standards Committee watched the awards ceremony. It
took the view that, whilst the use of bad language by
various artists was unfortunate, in the context of a live
progamme, the presenters had done everything possible
to minimise any potential offence. The Panel believed
that the dance routine by Geri Halliwell and the set she
had used had gone no further than many other
contemporary performances. It also noted the playing of
the National Anthem accompanying the arrival on stage
of a member of the cast of the comedy series, The Royle
Family. It considered that no disrespect was intended.
The Panel took the view that the homosexual innuendo
and references to underage sex and strip football had not
gone beyond acceptable boundaries. In conclusion, the
Panel believed that the content of the programme,
preceded by a warning about strong language, would not
have exceeded the expectations of the majority of the
audience. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 4424/4438.14

Broadcasting Standards Commission 7



Complaints concerning standards

Focus North

Channel 4,2 March 2000, 0035:0110.
The Complaint

A viewer complained about content offensive to the
relatives of the dead.

The Broadcaster’s Statement

Channel 4 said that the programme was a parody of a
regional news programme. The episode complained of
was the second of the second series and so the style of
the programme would have been familiar to the majority
of its viewers. The episode was also preceded with an
announcement, leaving viewers in no doubt about the
nature of the programme.

The sketch complained of, filmed in a cemetery, was pure
satire and in keeping with the programme and the series
generally. Dead people were not the butt of the joke; rather,
the aim of the sketch was to ‘send up’ land developers, the
local councils who indulge them and the way in which
some regional news programmes pander to both.

Channel 4 said that to minimise offence, the programme-
makers obtained the full consent, in advance, from the
charity that owned the cemetery and filmed in such a
way that no names on gravestones were visible and no
particularly distinctive graves were shown.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the series

and noted that the cemetery and the graves had been
filmed discreetly. It considered that while the sketch
would not have been to everyone’s taste, it was unlikely
to have caused offence to the majority of the audience to
this satirical programme broadcast late at night on a
minority channel. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 4431

8 Broadcasting Standards Commission

Goodness Gracious Me

BBC2, 24 March 2000, 2100-2130 o i
The Complaint

Two viewers complained about this programme. One
considered a sketch to be racist, whilst the other objected
to a mockery of Christianity.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that much of the humour in this series
arose from misunderstandings and incongruities that
could occur when cultures met. The couples who
appeared in this sketch regularly made their comic
impact from their misunderstanding of the traditions that
they aspire to be part of and their farcical attempts to
‘belong’. This time, the humour arose from the
characters’ determination to ignore the stereotypical
racism on the part of their hosts until threatened with
one of the most drastic expressions of racist violence.

The sketch did not imply that racist attacks were funny.
The form of violence with which the couples were
threatened bore no relation to events in this country and
this element of exaggeration clearly distanced the sketch.
It was the attitudes of some members of both the Asian
and rural English communities that were the object of
humour. The brief ‘prayer of thanksgiving’, as the
characters made their escape, was not intended to poke
fun at Christianity.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the comedy
series. It noted that such humour could sometimes be
open to misunderstanding, but considered that, in the
context of this established series, the sketch involving the
well-known characters was unlikely to have exceeded the
expectations of the majority of the audience. The
complaints were not upheld.

Not upheld CN 4589.2



East Midlands Today

BBC1, 29 February 2000, 18301900 e
The Complaint

A viewer complained about the use of footage of drug
taking in a news report.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the report had concerned the
conviction of a former head of a Crack Awareness team
who had himself been found to be dealing in drugs. The
accompanying footage, which had been brief and had
given no indication of the substances involved, or the
methods of their preparation, had been taken from the
local health authority’s video on drug abuse. The use of
strange-looking equipment in gloomy surroundings, and
of a hypodermic needle, had conveyed an impression of
desperation rather than glamour.

The broadcaster believed that it had been right

for the programme to remind viewers of the serious
nature of the conviction in a way suitable for the time
of transmission.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the report. It considered
that, in the context of a serious report, the use of footage
which was neither gratuitous nor detailed had

not exceeded acceptable boundaries for the time of
transmission. The complaint was not upheld.

Not upbeld CN 4511

Simon Mayo

BBC Radio 1, 9 March 2000, 0900-1200 .
The Complaint

A listener complained about sexually suggestive

lyrics broadcast at a time when young children could

be listening.

The Broadcaster’s Statement.

The BBC said that the Simon Mayo audience does not
include a significant amount of children. The lyrics of the
song were primarily suggestive rather than explicit, and
while there might be contexts in which their
unexpurgated broadcast would be inappropriate, they
did not believe it was unsuitable for Simon Mayo’s
listeners.

Complaints concerning standards

Jack Dee's Full Mountie
BBC1, 7 March 2000, 2250-2320 oo }
The Complaint

A viewer complained about racist remarks.

The Broadcaster’s Statement

The BBC explained that the term “nigger” had been
used in the programme. The use of the term by some
black Americans corresponded to the adoption of
“queer” by gay rights groups. In both cases, a term used
in a derogatory sense had been transformed by the group
on the receiving end of the abuse into a defiant assertion
of identity. The programme showed how some black
comedians make use of this development in their acts.
Mark Thomas’ use of the term followed an extract from
a performance by George Wallace, and the British
comedian was referring to an aspect of his American
counterpart’s act in terms which Mr. Wallace might well
have used himself.

The Commission’s Finding

The Standards Committee viewed the programme and
noted the item complained about. It considered that the
word in question had not been used in any racist sense,
but to describe how it might be used in an American
comedian’s routine. The Committee took the view that,
in this context, the use of the term was not likely to have
caused widespread offence. The complaint was not
upheld.

Not upheld CN 4520

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme noting the
lyrics of the song ‘The Bad Touch’ by the Blooodhound
Gang. It noted the fact that there was no Watershed for
radio and took the view that the nature of the song had
not gone beyond acceptable boundaries for the time of
transmission, broadcast in a programme aimed at adults.
The complaint was not upheld

Not upheld CN 4514

Broadcasting Standards Commission 9



Complaints concerning standards

Modern Times

BBC2, 1 March 2000, 2100-2150 o
The Complaint

A viewer complained about the offence caused by the
coverage given to the case of Myra Hindley.

The Broadcaster’s Statement

The BBC explained that the purpose of the programme,
based on correspondence between Myra Hindley and the
reporter, was to inform the debate about what should
happen to her. It did not take sides; her account of events
was punctuated with cautionary comments. Nor did the
programme seek to mitigate the horror of what she had
done. Her own voice was heard three times, to make
clear how communication had been established between
her and the reporter. The extracts from her letters were
read by an actress.

The BBC added that the programme was prefaced
by a clear introduction about its contents to avoid

1 O Broadcasting Standards Commission

catching unawares those to whom any discussion of
the case was offensive.

The Commission’s Finding

The Standards Committee viewed the programme, which
it considered had covered an issue of legitimate public
interest. It acknowledged that the subject matter was
capable of provoking strong feelings, but it took the view
that it had been handled seriously and sensitively in the
programme. In these circumstances, and in view of the
preceding warning, it considered that the content of the
programme was unlikely to have exceeded the
expectations of the majority of the audience. The
complaint was not upheld.

Not upheld CN 4449



Complaints concerning standards

Resolved complaints

In the following cases the Commission decided that the broadcaster’'s acknowledgement of error, and subsequent
remedial action was sufficient for the Commission to consider that redress for the complainant had been achieved and
consequently that it was inappropriate to proceed further.

Chris Evans’ Breakfast Show

g R0, F Ty 2000, 00 030 st
A listener complained about a sexual conversation which was inappropriate for the time of transmission. Virgin Radio
said that it was surprised by the comments made by members of the on-air team. The show had a well-established
irreverent style and was targeted at a 25+ audience, but it accepted that the topic was broadcast at a time when younger,
more easily influenced people could be listening. It had been made clear to those involved that the conversation had
transgressed acceptable levels and that any repeat would warrant immediate disciplinary action.

Outcome

The Commission listened to the programme, noting the broadcaster’s acknowledgement of error and the subsequent

action taken. It considered that in the light of this response it was inappropriate to proceed further with this complaint.
CN 4318

George Bowie

Radio Clyde, 20 March 2000, 0905 )
Two listeners complained about the sexual lyrics of a song which were inappropriate for the time of transmission. Radio
Clyde said that although the record by the ‘Bloodhound Gang’ was extremely popular, having reviewed the nature of the
lyrics it had produced a remix. The original version would not be played again by the station.

Outcome
The Commission listened to the record, noting the broadcaster’s response and the subsequent action taken. It considered

that in the light of this response it was inappropriate to proceed further with these complaints.
CN 4579.2

The Big Breakfast

e L ey 2000, 7000000 s
A viewer complained about the use of sexual language she regarded as inappropriate for the time of transmission.

Channel 4 said that the remarks had taken place in the context of a live programme for which there were clear rules
about bad language. In this case, an actress had used the word ‘shag’ in a playful context and had not appreciated its
capacity to offend. An apology was made on air. There were no explicit sexual references.

Outcome
A Standards Panel watched the programme, noting the broadcaster’s recognition of the problem. In view of the prompt
response, the Panel considered it was inappropriate to proceed with further consideration of this complaint.

CN 4354

Broadcasting Standards Commission 11



Complaints concerning standards

The Morning Crew
Chiltern 96.9 FM, 21 February 2000, 0600-0900

A listener complained about the presenters’ comments, which appeared to endorse and encourage theft. Chiltern FM said that
the presenters had overstepped the mark on this occasion and that the material had not been representative of their usual
behaviour. The station said it took matters like this seriously and that the presenters had been reprimanded for their actions.

Outcome
The Commission listened to the programme. It took into account the broadcaster’s action, and considered that, in the light
of the response, it was inappropriate to proceed further with this complaint. CN 4357

Keith Arthur: Fisherman’s Blues
Talk Sport, 26.2.00, 0600-0700

A listener complained about a caller’s racist comment. Talk Sport said that the offending comment had regrettably gone to
air by mistake. The incident had prompted an immediate review of the station’s procedures for dealing with offensive
callers, with which all presenters, producers and technical operators were now familiar. They apologised for the incident,
and said that extensive measures were in place to avoid a repetition.

Outcome

The Commission listened to the programme. It took into account the broadcaster’s apology and the subsequent action

taken. It took the view that in the light of the response, it was inappropriate to proceed further with this complaint.
CN 4493

The complaints summarised below were not upheld and no statement was required from the broadcaster. Complaints
may not be upheld because the content was considered likely to be within the expectations of the audience for the type
of programme; or the programme was appropriately labelled or scheduled, or the content was deemed acceptable
within the context in which it was broadcast.

CN 4179 Channel 4 News Channel 4 31.01.00 1900
frightening imagery

CN 4192 Teletext ITV 03.02.00 0915
offensive content

CN 4242 Five Squeezy Pieces BBC R4 01.02.00 2300
tasteless content

CN 4393 Love Bites BBC2 26.02.00 1230
sexual content

CN 4455 Littlejohn’s 6-0-6 BBC R5 Live 04.03.00 1800
sexual innuendo

CN 4463 Top of the Pops BBC1 03.03.00 1930
violent and sexual content

CN 4484 Buffy the Vampire Slayer BBC2 09.03.00 1845
violent content

CN 4497 Newsnight BBC2 06.03.00 2230
violent content

12 Broadcasting Standards Commission



CN 4513

Blink
bad language

Complaints concerning standards

Trespass

bad language and violent content

Shaft

Ayia Nappa: Fantasy Island

sexual content

White Tribe

racist content

Six Experiments
that changed the World
bad language

Newsround Extra
sexual content

Even Further Abroad

inappropriate nudity

The Simpsons
frightening scenes

Trust Me I’'m a Doctor
tasteless content

Today

Correspondent
inappropriate violent content

The Jerry Springer Show

distasteful content

Jonathon Ross
sexual content

Montel

Monsignor Renard

bad language and sexual content

Da Ali G Show

offensive remarks and substance abuse

Home Farm Twins
frightening scenes

Randall and Hopkirk (Deceased)

frightening scenes

Top Tens: Eurovision
offensive remarks

Channel 4 05.03.00 2200
BBC2 .......... 040300 2330 ...........................
BBC2 .......... 040300 2055 ...........................
Channel 4 ........ 070100 2340 ...........................
Channel 4 ........ 270100 2100 ...........................
Chamel 4 ........ 120400 1900 ...........................
BBc1 .......... 100300 1655 ...........................
BBCZ .......... 180300 1655 ...........................
BBC2 .......... 100300 1800 ...........................
BBC2 .......... 220300 1930 ...........................
BBC o - 0300 0600 ...........................
BBC2 .......... 250300 1850 ...........................
lTV .......... 270300 0925 ...........................
BBC o 180300 1000 ...........................
Channel 4 ........ 200300 1655 ...........................
ITV .......... 270300 2100 ...........................
............C.;..hamel 4 ........ - 0400 2230 ...........................
BBc1 .......... 300300 1620 ...........................
BBC1 .......... - 0400 2055 ...........................
Chame| 4 ........ 250300 2055 ...........................

Broadcasting Standards Commission 1 3



Complaints concerning standards

CN 4621

Love is the Devil
sexual content

Mark Radcliffe

bad language and sexual innuendo

Goodbye to the Nineties

sexual content

This Morning

sexual content

The Last Musketeer

sexual content

Even Further Abroad
religious offence

Greece Uncovered
tasteless content

Newsround
inappropriate language

Dirty Work

inappropriate language

It's a Mystery

frightening scenes

The 11 o’Clock Show

tasteless remarks

White Tribe Debate

racist content

Top of the Pops

sexual content

David Mellor

offensive comments

BBC News

The Jerry Springer Show

inappropriate sexual content

Newsnight

racist content

Feeling Minnesota
sexual content

The Jerry Springer Show

inappropriate sexual content

PM

BBC2 26.03.00 2100
BBC N 290300 1400 .........
BBC2 .......... - 0400 2100 .........
ITV .......... 300300 1030 .........
ITV .......... 260300 2100 .........
BBC2 .......... - 0400 1630 .........
Channel 4 ........ 240300 2310 .........
BBc1 .......... 060300 1700 .........
BBc1 .......... 120400 2135 .........
ITV .......... 100400 1615 .........
Channel 4 ........ 060400 2305 .........
Channel 4 ........ 270100 2100 .........
BBC1 .......... - 0400 1930 .........
BBC N lee 190400 2200 .........
BBc1 .......... 200400 2100 .........
BBC2 .......... 140400 2100 .........
ITV .......... 180400 0925 .........
BBCZ .......... 110400 2230 .........
BBC2 .......... 250300 2300 .........
ITV .......... 100400 0925 .........
BBC o 200400 1700 .........

14 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

CN 4707 TV’S Naughtiest Blunders ITv 19.04.00 2200
bad language and nudity

CN 4720 Cor, Blimey ITV 24.04.00 2100
bad language and sexual content

CN 4723 Top Ten Comedy Records Channel 4 22.04.00 2115
religious offence

CN 4729 Hearts and Bones BBC1 30.04.00 2120
sexual content

CN 4730 Animals Do The Funniest Things 2 BBC1 21.04.00 1830
animal cruelty

CN 4739 The Other Side Channel 4 21.04.00 0250
nudity

CN 4744 Casino S4C 23.04.00 2220

violent content

CN 4756 The Adventures of Lano and Woodley BBC2 30.04.00 1300
religious offence

CN 4758 Dawson’s Creek Channel 4 23.04.00 1240
sexual content

CN 4761 Bits Channel 4 30.04.00 1000

CN 4764 History Zone: BBC2 22.04.00 1935
One Foot Past in the Past
sexual content

CN 4769 They Think Its All Over BBC1 04.05.00 2130
offensive comments

Broadcasting Standards Commission 1 5



Publications

Research Working Papers
1. Regulating for Changing Values

Institute of Communication Studies; 1997 £12.00
2. The Provision of Children’s Television in Britain: 1992-1996

Maire Messenger Davies/Beth Corbett; 1997 1-872521-28-5  £20.00
3. Bad Language - What are the Limits?

Andrea Millwood Hargrave; 1998 1-872521-29-3  £12.00

4. Men Viewing Violence
Stirling Media Research Institute and

Violence Research Centre, Manchester University; 1998 1-872521-33-9  £15.00
5. Sex and Sensibility

Andrea Millwood Hargrave; 1999 1-872521-34-7  £20.00
6. Include me in

Anabelle Sreberny; 1999 1-872521-38-X  £20.00
7.  Knowing the Score

Arnold Cragg; 2000 1-872521-39-8  £20.00
8. Consenting Adults

Stirling Media Research Institute; 2000 1-872521-40-1  £20.00
Annual Monitoring Reports
Monitoring Report 1: 1992 £10.00
Monitoring Report 2: 1993 £10.00
Monitoring Report 3: 1994 £10.00
Monitoring Report 4: 1995 £10.00
Monitoring Report 5: 1996 £12.00
Monitoring Report 6: 1997 £15.00
Monitoring Report 7: 1998 £15.00

Research Working Papers of the former Broadcasting Standards Council
1. Children, Television and Morality

Dr Anne Sheppard, University of Leeds; 1990 £10.00
2. Television and Fantasy: An Exploratory Study

CRG, Aston University; 1990 £10.00
3. Morality, Television and the Pre-adolescent

Research International, Young Minds; 1990 £10.00
4. Television, Advertising and Sex Role Stereotyping

CRG, Aston University; 1990 £10.00
5. Children, Television and Morality II

Dr Anne Sheppard, University of Leeds; 1990 £10.00
6. Television and Young People

John Caughie, John Logie Baird Centre, University of Glasgow; 1992 £10.00
7. The Portrayal of Ethnic Minorities on Television

Andrea Millwood Hargrave, K Aisbett, M Gillespie; 1992 £10.00
8. The Future of Children’s Television in Britain: An Enquiry for the BSC

Professor Jay Blumler; 1992 £10.00
9. Perspectives of Women in Television

Andrea Millwood Hargrave, CRG, A Sreberny-Mohammadi; 1994 £10.00
10. A Profile of Complainants and their Complaints

D Gauntlett; 1995 £10.00
11. Perspectives of Disability in Broadcasting

Andrea Millwood Hargrave; 1995 £10.00
12. A Review of Research on Children’s Negative’ Emotional Responses to TV

D Buckingham, M Allerton; 1996 £10.00
13. Young People and the Media

Andrea Millwood Hargrave, Professor | Halloran, P Gray; 1996 £10.00

Payment should be sent with your order.
Please send any order and cheque to the Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary, London SW1P 3]S.
A receipt will not be sent unless requested.

1 6 Broadcasting Standards Commission



