broadcasting
standards

COMMmISSIon

the bulletin

No40

Embargoed until
0001 Wednesday 28 February 2001



Broadcasting Standards Commission

As an independent organisation, the Broadcasting Standards Commission
considers the portrayal of violence, sexual conduct and matters of taste and
decency in television and radio programmes and advertisements. It also provides
redress for people who believe they have been unfairly treated or subjected to an

unwarranted infringement of privacy.

Complaints about standards and fairness

To consider and adjudicate on complaints the Commission has the power to:
* require recordings of broadcast material;

« call for written statements;

* hold hearings about the detail of what has been broadcast.

All the Commission’s findings are reported in this regular bulletin. An on-line

version is available on www.bsc.org.uk

The Commission can also require broadcasters to publish summaries of its
decisions either on-air or in a newspaper or magazine and report on any action

they might have taken as a result.

Fairness Complaints  Page 1-2

Standards Complaints Page 3-19

The Commissioners

The Lord Dubs of Battersea (Chairman)

The Lady Warner (Deputy Chairman)

David Boulton

Uday Dholakia

Geoff Elliott

Strachan Heppell CB

Rt. Rev. Richard Holloway

Rev. Rose Hudson-Wilkin

Sally O’Sullivan

Maggie Redfern For information contact:
Robin Hull, Communications Manager 020 7808 1017

Stephen Whittle Director Web site: www.bsc.org.uk



Complaints concerning fairness

fairness

Complaints about unjust or unfair treatment can only be made by participants in programmes who were the subject

of the treatment or by those who had a direct interest in the treatment’s subject matter. Complaints of unwarranted

infringement can only be made by those whose privacy was infringed. In considering the facts of the case, the

Commission always studies written exchanges of evidence and usually holds a hearing with both the complainant and

the broadcasters present.

Copies of full adjudications on all the following complaints - whether upheld or not - are
available from The Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary, London SW1P 3JS.
Please enclose a stamped addressed envelope. Alternatively you can email your request

to adj@bsc.org.uk

Upheld complaints

Panorama: Sick and Tired
LTINS
The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust and unfair treatment by Dr Michael
Prendergast about Panorama: Sick and Tired, broadcast
on BBC1 on 8 November 1999.

Dr Prendergast, consultant child and adolescent
psychiatrist, contributed to the programme, which
featured his treatment of children with chronic fatigue
syndrome at Great Ormond Street Hospital For
Children NHS Trust and the Institute of Child Health.
Dr Prendergast complained that he had been treated
unjustly or unfairly in the programme.

The Commission found no unfairness in the BBC’s dealings
with Dr Prendergast concerning the obtaining of his
contribution. Nor did it find any unfairness in another
contributor’s comments on a lecture he had given, or in the
conduct of the programme’s interview with a child patient.

However, the Commission did find unfairness in
Panorama’s representation of Dr Prendergast’s treatment
as “psychological”, particularly in its failure to use his
recorded responses on this point; in the inaccurate
portrayal of his ward as having been “locked”; in an
unlabelled dramatic reconstruction; in the use of a survey
without an indication of its limitations; and in a decision
not to refer to Dr Prendergast’s claimed success rate.

Accordingly, overall, the complaint was upheld.

Upheld

Panorama: Sick and Tired

LTI RN e A
The Broadcasting Standards Commission has upheld

a complaint of unjust and unfair treatment by Great
Ormond Street Hospital for Children NHS Trust and

the Institute of Child Health (“GOSH”) about
Panorama: Sick and Tired, broadcast on BBC1 on 8 and
11 November 1999.

Panorama featured GOSH’s treatment of children with
chronic fatigue syndrome. GOSH complained that they
had been treated unjustly or unfairly in the programme.

The Commission found no unfairness in the programme’s
reporting of GOSH’s involvement in court proceedings
concerning their care of a child, or the status of a former
GOSH consultant.

However, the Commission did find unfairness in that
Panorama contained no reflection that GOSH’s
rehabilitative approach was generally employed as a
treatment for chronic fatigue syndrome. It also found
unfairness in the programme’s suggestion that GOSH’s
treatment of children with chronic fatigue syndrome was
potentially detrimental, without seeking any response
from GOSH, or referring to GOSH’s success rates.

Accordingly, overall, the complaint was upheld.

Upheld

Broadcasting Standards Commission 1



Complaints concerning fairness

Dispatches: The Sex Slave Trade
Channel 2 AR 000 s
The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment and unwarranted
infringement of privacy from Ms Sudarat Sereewat on
her own behalf, on behalf of the Coalition to Fight
Against Child Exploitation (“FACE”) and on behalf of
“Noi”, “Duan” and “Lek” about Dispatches: The Sex
Slave Trade, broadcast on Channel 4 on 29 April 1999.

The programme investigated the illegal trade by which
Thai women were “exported” to become workers in the
sex trade in Britain. Ms Sereewat, Secretary General of
FACE, appeared in the programme and arranged for
interviews with three Thai women (referred to in the
programme as “Noi”, “Duan” and “Lek”) to be
included. Ms Sereewat complained that she and FACE
had been treated unjustly or unfairly in the programme
and that the privacy of Noi, Duan and Lek, victims of
the trade, had been unwarrantably infringed.

The Commission acknowledged the difficulties for
broadcasters in dealing with contributors through
interpreters, but took the view that, given the sensitivity
of the interviews, it was the responsibility of the
programme-makers to ensure that Ms Sereewat fully
understood how the women would appear. The failure
to do so resulted in unfairness to Ms Sereewat and

to FACE.

In the Commission’s view, Noi was not effectively
disguised, contrary to the agreement between Ms
Sereewat and the programme-makers that she would not
be identified. As regards Duan and Lek, the Commission
noted that, apart from changing their names, no other
steps had been taken to conceal their identities. The
Commission found that the privacy of all three women
was infringed. While there was a legitimate public
interest in the story of the trafficking of women, there
was no overriding public interest in identifying the
women. The Commission therefore found that their
privacy had been unwarrantably infringed.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

2 Broadcasting Standards Commission

Channel 4 News

Chanme] 4 20 T 1 s :
The Broadcasting Standards Commission has upheld
overall a complaint of unfair treatment from the British
Medical Association on behalf of Professor David
Southall about Channel Four News, broadcast by
Channel Four on 20 October 1999. The programme
included a report on the use of continuous negative
extra-thoracic pressure (“CNEP”) ventilation in the
treatment of bronchiolitis in children, and an interview
with Professor Southall.

The Commission considered that a misunderstanding
had occurred between Professor Southall and the
programme-makers as to the nature and purpose of the
report and that Channel Four had not set out to mislead
him. It therefore found no unfairness in this regard.

However, the Commission took the view that the
programme-makers’ failure to brief Professor Southall in
detail on the report meant that he was not able to
respond fully because of patient confidentiality. It found
that this had been unfair to Professor Southall.

The Commission also considered that by failing to
provide sufficient detail about the circumstances
surrounding a particular patient, the programme-makers
had given an inaccurate impression of her medical
condition when admitted to the North Staffordshire
Hospital. It found unfairness in this regard.

The Commission regarded the matters which were
upheld as being of particular importance to the
reputation of Professor Southall. Accordingly, overall,
the complaint is upheld.

Upheld



Complaints concerning fairness

Statement

Spotlight: The Final Straw

O et b R
The Commission has upheld in part a complaint of unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy
concerning Spotlight: The Final Straw, broadcast on 15 February 2000.

Resolved complaint

Jon Gaunt Breakfast Show

BBC. Three Gounties Radio, 28 AAUBUSE 2000 sttt s
The Broadcasting Standards Commission has received a complaint of unjust or unfair treatment from Mr Patrick Smith about
the Jon Gaunt Breakfast Show, broadcast by BBC Three Counties Radio on 28 August 2000. Mr Smith did not participate in
the programme, but a letter he had written to a local newspaper about the presenter, Mr Jon Gaunt, was read out. Mr Smith
complained to the Commission that he was verbally abused by Mr Gaunt throughout the three hour programme and that Mr
Gaunt had referred to him as a “moron” and had threatened to “come ’round...with a baseball bat”.

On 18 December 2000, the BBC broadcast an apology, in which Mr Gaunt admitted that he had “overstepped the mark”
in commenting on Mr Smith’s letter. Mr Gaunt said that although he disagreed with the contents of the letter, he had been
“unnecessarily rude and aggressive” and had caused Mr Smith understandable distress and offence. He apologised to Mr
Smith for his behaviour on 28 August 2000.

Outcome

The Commission took note of the broadcaster’s on-air apology and Mr Smith’s comments on it. Although it considered
Mr Gaunt’s behaviour to be unfortunate and ill-judged, it took the view that the apology responded to the points made in
the complaint and that it provided sufficient redress in the circumstances. The Commission therefore decided that it was
inappropriate to proceed with further consideration of Mr Smith’s complaint.

Not upheld complaints

Broadcast Programme Date of complaint/Complainant Nature of complaint

07.04.00 This Morning 29.06.00 Unfair or unjust treatment

Granada Dr John Whale

18.02.00 Trail of Guilt: 30.05.00 Unfair or unjust treatment

BBC1 Under Suspicion Mr Sién Jenkins

01.11.99 Pet Rescue 24.01.00 Unfair or unjust treatment and
Channel 4 Mrs Sarah Geary on behalf of unwarrented infringement of privacy

Ms Caroline Gatheral and
Ms Mary Gatheral

01.05.00 HTV News 23.05.00 Unfair or unjust treatment and
02.05.00 University of Wales, Bangor unwarrented infringement of privacy
03.05.00 Students’ Union

HTV Wales

Broadcasting Standards Commission 3



Complaints concerning standards

standards

Complaints about standards (violence, sex, or issues of taste and decency such as bad language or the treatment of

disasters) can be made by anyone who has seen or heard the broadcast. In reaching a decision to uphold or not

uphold a complaint, the code and research into public attitudes are considered alongside the material and its context.

In certain circumstances the Commission may also hold a hearing. Standards complaints are considered by a
Standards Panel in the first instance, and can be referred to the Standards Committee.

Upheld complaints

The Cops

BBC 2, 19 September 2000, 2100-2150

The Complaint

A viewer complained that the pre-transmission warning
concerning strong language was insufficient.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the use of strong language was

one aspect of the drama’s semi-documentary approach
in reflecting the pressures and frustrations of inner-city
policing. They believed that most viewers would feel
that the kind of language used was dramatically
justifiable in the circumstances. The formulation of the
pre-transmission announcement that the programme
contained “very strong” language was appropriate for
a post-Watershed drama.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It took the
view that, although the language was used in a moment
of dramatic intensity, the use of the ‘¢’ word was beyond
acceptable boundaries for broadcast immediately after
the Watershed on a minority channel. The complaint
was upheld.

Upheld CN 5573

4 Broadcasting Standards Commission

The Radio 1 Breakfast Show with Sara Cox

BBC Radio 1, 17 October 2000, 0630-0900 ... i
The Complaint

A viewer complained about violent content and sexual
innuendo inappropriate for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that one of the features of this show was
the presenter’s offer to administer “disciplinary
measures”. This was all lighthearted, and was neither an
incitement to violence nor an allusion to sexual practices.
The broadcaster believed that the innocence of purpose
was evident from the presenter’s tone, which was
boisterous rather than sexually suggestive.

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme. It took
into consideration that the features were meant to be
lighthearted, but took the view that the phrase used was
likely to have exceeded audience expectations for a
programme broadcast at a time when young children
could be listening. The complaint was upheld in part.

Upbeld in part CN 5583



Attachments

BBC2, 26 September - 1 December 2000,

various times postWatershed s
The Complaint

20 viewers complained about the depiction of nudity,
sexual content, drug abuse, swearing, offensive language
and profanity in various episodes of this drama series.

The Broadcaster’s Statement

The BBC explained that this new series, set in an internet
start-up company, was intensively trailed in advance and
the trails made it plain that it would give a less than
conventional depiction of office life.

The first episode, on 26 September 2000, opened with an
intimate encounter between the pivotal characters. The
sexual activity between the couple was more affectionate
than physical. As well as setting the general tone, both
the nudity and the intimacy were early indications of
what was to be expected in terms of character, plot and
action in a drama in which personal and professional
behaviour were closely linked.

Throughout the series, the scenes of sexual activity were
no more explicit than was necessary to establish the
atmosphere of personal pressure, instability and risk, and
to serve their dramatic purpose. The strength of the
language, like the overall flux in relationships, mirrored
the fierce pressures of this commercial environment and
the personal pressures the characters faced. The scenes of
sexual activity and the strong language were referred to
in the announcements which preceded each episode.

Drugs were another source of instability but the open
drug abuse which occurred in episode 5 was not depicted
as an example to be followed. The shocked reaction to
one of the character’s drug-taking on the part of the rest
of the team implied the very opposite of approval.

The broadcaster went on to say that they accepted that
the explicitness of some of the shots included in episode
5, in a sub-plot concerning a pornographic
“cybersquatter” invading the business’ website, went
beyond what was entirely necessary. If further
transmission were planned, they would edit the sequence
and remove the most prominent images.

Complaints concerning standards

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the series. It took the view
that, generally, the content would not have exceeded the
expectations of the majority of the audience to a drama
series aimed at adults and broadcast post-Watershed on
a minority channel. However, it considered that the
opening scene of episode 1, containing nudity and sexual
activity, shown immediately after the 9.00 p.m.
Watershed, had gone beyond acceptable boundaries for
the time of transmission. That aspect of the complaints
was upheld. In respect of the “cybersquatter” sequence,
the Panel noted the broadcaster’s acknowledgement of
error and proposed action in the event of future
transmission. It considered that, in the light of this
response, it was inappropriate to proceed further with
this aspect of the complaints.

CN 5444.6/5551.2/
5607/5643.4/5735.3/
5780/5788/5820.2

Upbheld in part/Resolved

Broadcasting Standards Commission 5



Complaints concerning standards

Sally Jessy Raphael

Sky One, 22 November 2000, 1000:1035... e
The Complaint

A viewer complained that a programme about badly
behaved teenagers was offensive and amounted to the
humiliation and abuse of disturbed children.

The Broadcaster’s Statement

Sky said that the programme, in which teenagers were
sent to boot camps, had been carefully considered before
transmission and was in keeping with the style of
American talk shows to which UK viewers were
accustomed. In the episode concerned, the teenagers
appeared with their parents, who were exasperated by
the behaviour and tough attitude of their children. The
broadcaster said that the teenagers were boastful of their
wrong-doings, generally abusive and disrespectful to their
parents. They were confrontational and had held their
own in the face of questioning or condemnation by the
presenter and the audience.

The broadcaster went on to say that it was customary

in such shows for the studio audience to have its say and
that the concerns and indignation of the audience were
justifiable and understandable. They said that viewers
were aware that daytime talk shows tackled tough,
provocative and controversial modern day topics.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It considered
that the teenagers it featured were exposed to
unacceptable humiliation. It believed that the youngsters,
while clearly not easy to handle, came from difficult
family backgrounds and were not entirely to blame for
their behaviour. The Panel took the view that the
treatment of the teenagers had breached the boundaries
of acceptability by opening the teenagers up to
humiliation rather than care. The complaint was upheld.

Upbheld CN 5828

6 Broadcasting Standards Commission

Buffy the Vampire Slayer

BBC2, 12 October 2000, 1845-1930 oo i
The Complaint

Five viewers complained about a scene that included
swearing and offensive language. Complaints were also
made about violence and the sexually explicit nature of
the episode which they felt was inappropriate for the
time of broadcast.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that for some years BBC2 programmes
shown on weekdays at this time of the evening were
mainly intended to appeal to teenagers and young adults.
Buffy, a series set in high school in New Mexico,
combined teenage romance and extra-terrestrial fantasy.
One of its strengths in dramatic terms lay in the tension
between the attempts of the young characters to lead
ordinary lives in small-town America while at the same
time facing extraordinary threats and challenges.

There was a sexual aspect to scenes in this episode but,

in all these sequences, sexual activity was implied rather
than depicted and more comic than erotic. The current
Mr Evil’s dastardliness was reflected in every aspect of his
behaviour, including his language and general turn of
phrase. However, none of the terms he used was among
those which, according to the Commission’s own research,
are regarded as particularly strong by most viewers.

The broadcaster went on to say that, while episodes of
Buffy did not usually feature scenes like these, the tone of
the portrayal was consistent with the well-established
atmosphere of the series. It did not believe this episode
was unsuitable for the time of transmission; indeed it was
edited specifically with this slot in mind.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this episode of the
well-established cult series aimed at teenagers. It took
the view that, although the material might not have been
to everyone’s taste, the offensive language and swear
words would not have caused offence to the majority of
the audience for this programme. This aspect of the
complaints was not upheld. In relation to the sex scene,
it considered that it had exceeded acceptable boundaries
for broadcast at a time when young children could be
watching. This aspect of the complaint was upheld.

Upbheld in part CN 5548.5



The O’Show

BBC Radio 4, 23 November 2000, 2300-2330 ...
The Complaint

Two listeners complained about tasteless and offensive
jokes concerning Anne Frank.

The Broadcaster’s Statement

The BBC apologised for the offence caused by the series

of sketches about Anne Frank. The intended target

of the humour was the vein of exaggeration and
self-dramatisation which characterised the Irish style of
story-telling. The broadcaster believed this was a legitimate
intention in a series where Irish character and manners
were the main source of the essentially affectionate
humour. Unfortunately, the intention misfired and this was
acknowledged by the programme-makers and the network.

Complaints concerning standards

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme and

noted three jokes concerning “another typical day in the
Anne Frank house.” One in which her grandfather
rebuilt a loud siren, another when Anne’s sister
introduced her Nazi stormtrooper boyfriend and a third
which was based on a misunderstanding about a man
from the gas depot and a man from the Gestapo. The
Panel took the view that the events of the Holocaust
were still too close in time and in tragic dimension to be
suitable for comic material of this nature and considered
that the jokes had exceeded acceptable boundaries for
broadcast. The complaints were upheld.

Upheld CN 5843.2

Not upheld complaints

You’ve Been Framed - Again
ITV, 22 September 2000, 17051730 o
The Complaint

A viewer complained about a clip of a dangerous situation.

The Broadcaster’s Statement

Granada said that the programme did not show clips of
people being harmed. The inclusion of a clip of a race
marshal being catapulted into the air by a car had been
reviewed following a similar recent foreign tragedy.
However, the marshal had been completely unhurt, and
had consented to the use of the clip.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It took the
view that, in the context of a programme of humorous
clips, the use of the film, in which the marshal was seen
to have come to no harm, had not exceeded acceptable
boundaries for broadcast. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 5392

Too Much Sun
BBCI, 3 November 2000, 2235-2305 oo i
The Complaint

Two viewers complained about racist remarks.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the remarks had been unpleasant, but
so had been the character who had made them. The
humour had depended on exaggeration for its effect. The
character, a caricature of the “upper-class twit”, had been
prepared to adopt any mindless prejudice if he thought this
would advance his cause. He had used racism to ingratiate
himself. The laughter had been entirely at his expense.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It considered
that, in the context of an adult sit-com, the references had
illustrated the character’s unpleasant nature and had not
exceeded acceptable boundaries for broadcast. The
complaints were not upheld.

Not upheld CN 5687.2

Broadcasting Standards Commission 7



Complaints concerning standards

Live and Kicking

BBC1/2, 11 November 2000, 0900-1050 & 1050-1210
The Complaint

Three viewers complained about different aspects of this
programme. The first about a guest wearing a jacket
advertising a tobacco product; the second about a
competition in which children were encouraged to talk in an
aggressive and threatening manner and the third about the
presenter’s emphatic encouragement to viewers to switch
channels and to continue watching the programme rather
than observe the Remembrance Day two minute silence.

The Broadcaster’s Statement

The BBC accepted that it was unfortunate that a member
of the pop group ‘Point Break’ was shown wearing a
jacket with an advertisement for a tobacco product on it,
and as soon as the error was realised he was told to
replace the jacket with acceptable clothing. All members
of the production team had been instructed to check with
senior staff if in doubt in the future.

The “fighting talk” sequence was connected with the
appearance in the show of a well-known WWF/WCW
wrestler. This wrestling is a cartoon-like form of
entertainment and the wrestlers are known for uttering
dire threats in an attempt to undermine their opponent’s
morale. None of these threats are ever carried out and
the phone-in should be assessed in that context.

The ‘countdown’ to ‘switch over’ from one channel to
another was simply a way of getting the message home to
regular viewers of Live and Kicking that, for the first

Nick Ferrari Show

LBC Newstalk, 10 August 2000, 1200:1315
The Complaint

A viewer complained that the presenter had sought to
incite racial hatred on his show.

The Broadcaster’s Statement

LBC said that the show had a daily phone-in element
aimed at creating a forum for lively topical debate

on current issues, and it was often confrontational.

The presenter put forward a view and listeners
responded. On this occasion, strong arguments against
his stance were made by a caller with whom the
presenter had a long conversation, thereby allowing her
to fully express the opposing view. One of the
programme’s regular contributors also challenged the
presenter’s perspective. The debate had been allowed to
develop with all viewpoints adequately represented.

8 Broadcasting Standards Commission

time ever in the programme’s history, there was a change
of channel mid-way through.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It noted the
broadcaster’s recognition of the error and subsequent
action over the tobacco advert on the group member’s
jacket. It considered that, in the light of that response, it
was inappropriate to proceed further with that aspect of
the complaints.

The Panel also noted the part of the programme that
contained the “fighting talk” sequence. It concluded that
the segment was within the context of that morning’s
programme and would not have caused offence to the
majority of the audience. That aspect of the complaints
was not upheld.

The Panel considered that the BBC had not encouraged
viewers to ignore the 2 minute silence, merely suggested
to viewers that the option of continuing to watch the
programme on BBC2 was available. That aspect of the
complaints was also not upheld.

Not upheld/Resolved CN 5756.3

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to this edition of the well
established programme. While it recognised that some
listeners may have felt that the presenter went further
than was wise, it took the view that the subject under
discussion was legitimate for a talk-show which sought
to encourage comments from listeners with different
viewpoints on topical news items. It considered that the
discussion had been seriously intentioned and had not
exceeded acceptable boundaries for broadcasting. The
complaint was not upheld.

Not upbeld CN 5222



Nuts

BBC2,24 Juy 2000,22202230
The Complaint

A viewer complained that a programme featuring

people suffering from bipolar affective disorder (manic
depression) was demeaning to sufferers, was likely to
reinforce stereotypes and failed to recognised the
suffering of people with the illness.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that one of the clearest points to emerge
from the moving personal testimonies in the programme
had been that the people taking part were individuals first
and sufferers second. The unpleasant nature of their
suffering had been clear, as had the fact that each had
different ways of coping, rooted in their own individuality.
The BBC said that media coverage of mental illness was
often dominated by mental health professionals or
academics and that the programme had sought to redress
the balance by giving a voice to the sufferers.

The broadcaster went on to say that the title of the
programme, as one of the many slang labels applied to
people suffering from mental health problems, had been
ironic and defiant. The ironic contrast between the title
and the content of the programme had demonstrated the
emptiness of such terminology, as the contributors had
emerged as intelligent and articulate.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It took the
view that the personal accounts given in the programme
by sufferers were not only moving but also likely to be
informative to viewers unfamiliar with the realities of the
condition. The Panel noted the complainant’s concern
about the title of the programme, but took the view that
its use had been justified by the programme’s content.

It considered that the programme handled its subject
matter in a sensitive manner and was unlikely to have
caused offence to the majority of viewers. The complaint
was not upheld.

Not upheld CN 5178

Complaints concerning standards

Late Night Live
BBC Radio 5 Live, 16 June 2000, 2200-0100 ... i
The Complaint

A listener complained about anti-Welsh content.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the remark: “Everybody in the world
hates the Welsh” had been a humorous, and possibly
facetious, contribution to a serious debate about hatred.
The contributor had not primarily expressed personal
prejudice, but had ascribed such views to others, and had
demonstrated the vacuity of such attitudes.

The BBC acknowledged that, given the sensitivity

of the subject, the remark had been ill-judged, but any
offence had been mitigated by an immediate and firm
challenge by the presenter; another contributor had
clearly indicated the unacceptability of this kind of
prejudice; and a caller had an immediate opportunity
to give a Welsh reaction. The caller’s measured and
cogent comments had given a more effective rebuttal of
anti-Welsh prejudice than any formal apology.

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme. It noted
that the remark, which the broadcaster regretted, had
been made in the context of a seriously-intentioned
discussion and had not gone unchallenged. It took the
view that, in these circumstances, the sequence would
have been unlikely to have offended the majority of the
audience. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 4981

Broadcasting Standards Commission 9



Complaints concerning standards

A Life of Grime

BBC1,2 October 2000,21302200
The Complaint

A viewer complained about scenes in this programme
which showed a mortuary technician handling a corpse
in an irreverent manner, also that the corpse was visible
on-screen. The complainant also questioned the detail
given about the process of the decomposing of the body.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that prior to broadcast a pre-transmission
announcement had been made that warned viewers of the
presence of “scenes from inside a mortuary which you
may find disturbing”, the Radio Times also carried a
similar warning. The broadcaster went on to say that
there was a big difference between doing an unpleasant
job with good humour and making fun of the dead.
What the attendant said, and the way he said it, fell
firmly into the first category. They believed that this
whole sequence was handled with proper restraint.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the long
running series. It acknowledged the concerns of the
complainant but concluded that the programme had not
exceeded acceptable limits for broadcast, and that the
scenes shown were unlikely to have caused widespread
offence to the majority of the audience. The complaint
was not upheld.

Not upheld CN 5526

Celebrity

ITV, 23 October 2000, 17051730 oo
The Complaint

Three viewers complained about pre-Watershed sexual
content, two of whom also believed the programme
ridiculed government policy on teenage sex.

The Broadcaster’s Statement

Carlton said that the programme was not children’s
programming. Its mix of celebrity interviews,
entertainment news and gossip appealed to an older
audience. They were mindful of scheduling programmes
when children were available to view in significant
numbers and the mild and inexplicit sexual references
had not been unsuitable. The broadcaster went on to say
that the humorous references to virginity, which had been
taken from a comedy programme, had not been critical.

1 O Broadcasting Standards Commission

One Foot in the Grave
BBC 1, 23 October 2000, 2100-2130 . )
The Complaints

Five viewers complained about tasteless content.

The Broadcaster’s Statement

The BBC said that the series had always had a “dark
tinge”, but the unpleasant nature of events were often
defused by the surreal nature of what actually happened.
In this episode, Victor Meldrew’s perennial grumpiness
and complete lack of sympathy for a man who had

lost his voice through illness and was using a voice
synthesiser were the object of the humour. They said that
when the Meldrews discovered a woman’s legs dangling
outside the drawing-room window, it was unclear how
she had come to be in that position. The emphasis of the
humour was again on Victor’s selfishness and not the
woman’s death.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this episode of the
well-established situation comedy series. It considered
that the reference to a man with a voice synthesiser and
the depiction of suicide had not gone beyond acceptable
boundaries. The Panel recognised that there is a

natural distaste for jokes about disabilities and suicide,
but took the view that in this context the content had
not exceeded acceptable boundaries for broadcast.

The complaints were not upheld.

Not upbeld CN 5599.5

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched the programme. It took

the view that on balance, the humorous references to
virginity had robbed them of offence and that, in the
context of a programme about the entertainment world,
the brief and inexplicit sexual references had not
exceeded acceptable boundaries for the time of
transmission. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 5630.3



Lily Live!

ITV, 9 & 23 September 2000, 21002150 & 2130-2220
The Complaint

Six viewers complained about profane and offensive
language and content, the inadequacy of the
pre-transmission warnings and the irreverent depiction
of a religious organisation.

The Broadcaster’s Statement

Carlton Television said that the tarty and acerbic nature of
Lily Savage’s style of comedy was her trademark, and that
this persona enabled her to make outrageous comments
that were defused of any potential to cause offence.

The broadcaster said that explicit pre-transmission
warnings were made before the episodes of the live show,
signalling that some strong language would follow. The
use of the strongest language occurred only once during
the show. There was some use of less strong language
throughout and all usage was intrinsically part of Lily
Savage’s comic style.

Carlton Television said that the routine involving Lily
singing with a choir and dressed as a Salvation Army
nurse was not intended to be disrespectful to either the
Salvation Army or the Church, and they did not think it
would have caused offence to the majority of viewers.
They stated that a reference to Ann Widdecombe was
intended to be humorous, the object being to entertain
rather than offend.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched these episodes of the live
comedy show, acknowledging the clear pre-transmission
warnings as to content. It took into account the host’s
established reputation for irreverent and risque humour,
and considered that it would not have exceeded the
expectations of the majority of the audience to the
programmes, broadcast after the Watershed. The
complaints were not upheld.

Not upbeld CN 5362.3/5533/5572.2

Complaints concerning standards

F1: Italian Grand Prix - Live

ITV, 10 Seprember 2000, 121371455 .
The Complaint

Three viewers complained about the intrusive nature of

the filming of a track side marshal, injured by flying debris
from a multi-car collision, during the course of the race.

A helicopter continued to film as the marshall received
heart massage at the side of the circuit. One viewer also
complained about the commentator’s tasteless remark.

The Broadcaster’s Statement

London Weekend Television said that delivery of picture
coverage of a grand prix falls to the local network
concerned, in this instance RAI Television. With regard
to the suggestion that they should have moved to a
commercial break, they commented that technically this
was very difficult to achieve at a few seconds’ notice.

The broadcaster said that at the time of this accident, the
identity of the injured person and the seriousness of the
injury was not known. When the helicopter camera
picked up the fire marshal being treated at the trackside,
the producers took the view that as the shot was not in
close up, and as the injured man could not be seen
(someone was holding up a sheet to protect him from the
view of cameras generally), the shot was not so intrusive
as to require an immediate move to a commercial break.

The broadcaster refuted the suggestion that during Murray
Walker’s commentary he said that it was ‘only” a marshall
who was injured. They said he was reacting spontaneously
to events and a reasonable immediate reaction to a racing
accident, where an unknown person may have been
injured, is to speculate that a driver was involved.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this grand prix, part of

the Formula One season. It considered that, in the
circumstances, the footage had not exceeded acceptable
boundaires for broadcast, nor had the commentary
suggested a lack of respect for the injured marshall. The
complaint was not upheld.

Not upheld CN 5351.3

Broadcasting Standards Commission 11



Complaints concerning standards

Have | Got News For You

BBC1/2, 20 & 22 October 2000,

21002130 822302300
The Complaint

Six viewers complained about offensive remarks
concerning the Queen and one viewer complained about
disturbing footage.

The Broadcaster’s Statement

The BBC were sorry that the complainants were offended
by Richard Blackwood’s remarks about the Queen, but
did not think his use of the word “bitch” carried the
force usually associated with the slang use of the term.
Richard Blackwood was using the term as it is currently
used, for example, in British and American Rap Music
simply to mean “woman”, and not as a term of abuse.

The footage used was from the annual “wave watching”
festival at the Qiantang River in China. On this occasion,

the waves were higher than usual and 30 visitors were
swept away. The broadcaster was assured, however, that
all those involved were rescued however, and none
sustained serious injury.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition and its repeat of
the well-established topical satirical news quiz. It took
the view that the remarks about the Queen , which were
non-aggressive in manner, and the inclusion of the
footage would have been unlikely to have caused
widespread offence. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 5651/5662.5/5858

Resolved complaints

Newsround
BBC1, 7 November 2000, 1700-1710

Two viewers complained about swearing. The BBC said that a technical hitch, in which a sound “feed” from an outside
broadcast van working for another programme had accidentally been switched into Newsround’s live output, had enabled
viewer to hear the sounds from the van. These had included the word “shit”. The presenter had not been aware of what
had happened. The BBC apologised for the “interference”, over which they had had no control.

Outcome
The Commission watched the programme. It took into account the broadcaster’s action, and considered that, in the light

of the response, it was inappropriate to proceed further with this complaint. CN 5779.2

CD:UK

ITV, 2 December 2000, 1130:1Z30 sttt
A viewer complained about the inclusion of swearing and offensive language inappropriate for time of transmission. ITV
said they regretted the use of a swear word said in a live interview with the rock guitarist, Slash. They fully understood and
accepted that due to its Saturday morning transmission time CD:UK was considered a children’s programme. Consequently,
all of its content must be suitable for family viewing. The interview was carefully considered for suitability and the artist had
been briefed on the demographic of the audience and appropriate language for the time of broadcast. There had been an
immediate on-air apology after the live interview and the programme had subsequently reviewed its procedures.

Outcome
A Standards Panel watched the programme. It took into account the broadcaster’s recognition of error and subsequent

action. It considered that, in the light of the response, it was inappropriate to proceed further with this complaint.
CN 5918

12 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

Advertisement for Reef Vodka
ITV, various times and dates

Two viewers complained that this advertisement depicted women performing the traditional Maori Haka. The BACC said
that they had received a number of complaints about the advertisement which showed a group of women in a beach front
bar performing the Haka, a religious dance performed by the Maoris. They acknowledged that the advertisement had the
potential to offend and had therefore decided not to broadcast it again.

Outcome
A Standards Panel watched the advertisement, noting the recognition of the error and subsequent action taken.
It considered that, in the light of this response, it was inappropriate to proceed further with the complaints.
CN 5885/5886

Sports Personality of the Year,
BBC1, 10 December 2000, 1900-2100

Nine viewers complained that wheelchair access to the stage was not provided for a disabled athlete, thus preventing her
from collecting her award. The BBC explained that it had publicly apologised to the athlete for failing to provide ramp
access within the studio. The Director of BBC Sport accepted that failing to meet her needs was an error from which the
BBC would learn. The broadcaster very much regretted the impression of discrimination but assured the Commission this
was not intentional.

Outcome
A Standards Panel watched the programme, noting the broadcaster’s recognition of error and subsequent apology.
It considered that, in the light of this response, it was inappropriate to proceed further with these complaints. CN 5933.9

Playboy TV Freeview,
Playboy TV, 10 August 2000, 2000

A viewer complained about the depiction of nudity. Playboy TV accepted that there was a brief glimpse of full frontal
nudity in the freeview on a monitor behind two main performers on the set. It said that this had been an oversight and
had taken steps to ensure that the clip was not used again.

Outcome

A Standards Panel watched the broadcast, noting the broadcaster’s recognition of the mistake and subsequent action.

It considered that, in the light of this response, it was inappropriate to proceed further with this complaint. CN 5270
Attachments

BBC2, 26 September - 1 December 2000, various times (see page 5)

Live and Kicking
BBC1/2, 11 November 2000 0900-1050 and 1050-1210 (see page 8)

Broadcasting Standards Commission 1 3



Complaints concerning standards

The complaints summarised below were not upheld and no statement was required from the broadcaster. Complaints
may not be upheld because the content was considered likely to be within the expectations of the audience for the type
of programme; or the programme was appropriately labelled or scheduled, or the content was deemed acceptable
within the context in which it was broadcast.

CN 5121 EastEnders BBC1 13.07.00 1930
inappropriate violent content

CN 5268 Jon Gaunt Breakfast Show BBC Three 23.08.00 0700
.....Teligious offence e GOUI S e
CN 5387 Tinsel Town BBC2 18.09.00 2320

sexual content

CN 5410 Castaway 2000 BBC1 18.09.00 2040
animal cruelty

CN 5478 Advertisement for Golden Churn TV 20.09.00 2045
violent content

CN 5508 The 11 o'Clock Show Channel 4 05.10.00 2335
sexual references and offensive language

CN 5552 Dicing With Debt Channel 4 11.10.00 1800
racist content

CN 5569 BBC News BBC1 21.10.00 2100
violent content

CN 5578 Ads Infinitum BBC2 02.10.00 2150
swearing and offensive language

CN 5592 Breakfast Show Galaxy 101 FM  19.10.00 0730
sexual content

CN 5620 Buffy the Vampire Slayer BBC2 26.10.00 1845
sexual content and frightening imagery

CN 5653 Trisha TV 19.10.00 0925

CN 5659 Brookside Channel 4 20.10.00 2000
inappropriate sexual content

CN 5665 Hollyoaks Channel 4 23.10.00 1830
inappropriate sexual content

CN 5674 Steve Denyer Galaxy 101 FM  25.10.00 1400
offensive remark

CN 5692 Never Mind the Buzzcocks BBC2 03.11.00 2200
insensitive remarks

CN 5721/ Advertisement for Heinz 2 minute Soup ITv various various
5772 inappropriate sexual content
CN 5723 Heartbeat ITVv 29.10.00 2000

tasteless content

CN 5744 You've Been Framed - Again ITv 13.09.00 1705
tasteless content

14 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

CN 5746 Family Affairs Channel 5 06.11.00 1830

eedMBPPIOPIIAIE COMBNL | eeeeeeeeosesesesessnesossesosoesesssssessssossesssssssessesosssesssssomresessesessne

CN 5759 Digital Sex Channel 4 05.11.00 0140
swearing and sexual content

CN 5809 Exploitica Channel 4 28.10.00 0230
sexual imagery

CN 5813 Esther BBC2 23.11.00 1530
sexual content

CN 5822 James Stannage Piccadilly 29.11.00 2200
swearing Key 103

CN 5823 Hollyoaks Channel 4 19.10.00 1830

wdTBIE TADE | eeeeesessesesseseosresesesesseesosresesees st sre s see s sesosses et sres st ssessmnes st

CN 5844 Bam Bam Breakfast Show Kiss FM 21.11.00 0600
sexual content

CN 5850 Newsnight BBC2 21.11.00 2230
child abuse

CN 5853 Charlie Wolf Talksport 04.11.00 2200

e FBISLCOTIENL | eeeeeeeeesessosesessesesssssossesesessssssesessesossesesssesessesossessssssessesessesesssssomresesses s

CN 5857 Trailer for Take A Girl Like You BBC1 29.11.00 1859
inappropriate sexual content

CN 5861 Jonathon Ross BBC Radio2  18.11.00 1000
anti-semitic remarks

CN 5868 Holby City BBC1 16.11.00 2100
tasteless content

CN 5874 Never Mind the Buzzcocks BBC2 10.11.00 2200
offensive remarks

CN 5878 Top Ten's 1980's Channel 4 01.11.00 2100
swearing

CN 5880 The Big Breakfast Channel 4 30.11.00 0700
tasteless remarks

CN 5891/ Emmerdale ITV 30.11.00 1900

5948 sexual innuendo and tasteless content 06.12.00

CN 5899 BBC Wales News BBC1 29.11.00 1300

e TOMOSEXUBI CONMENL | eeeeseeessessossesesessesmsesossssosesesssesessssossesssesssessesosssessessomnessssesessne

CN 5908 Clarissa and the Countryman BBC2 01.12.00 2000
animal cruelty

CN 5911/ Take a Girl Like You BBC1 03.12.00 2100

5951 sexual content 10.12.00 2100

CN 5920 Amsterdam: City of Sin Channel 4 02.12.00 2235
sexual content

CN 5925 The Vicar of Dibley BBC2 02.12.00 2100

Blasphemy

Broadcasting Standards Commission 1 5



Complaints concerning standards

CN 5928

Trailer for Horror in the East
disturbing imagery

The 11 o'Clock Show

swearing and tasteless remarks

They Think It's All Over

offensive remark

Top of the Pops
offensive to disabled people

Buffy the Vampire Slayer

violent and sexual content

The Stand Up Show

offensive remarks

Advertisment for Miller Genuine Draft
encouragement to drink and drive

Top Gear

encouragement of irresponsible behaviour

She's Gotta Have It

inappropriate sexual content

Rugrats

religious offence

The Mask

inappropriate violent content

EastEnders
racial offence

Casualty

sexist and racist content

Advertisement for
Mars “5 little Ones” Chocolate

sexual content

Wish You Were Here...Today?

inappropriate sexual innuendo

Channel 5 05.12.00 1759
............C.:.;Wannel 4 ........ 061200 2335 ...........................
BBm .......... 021200 2340 ...........................
BBm .......... 081200 1930 ...........................
BBC2 .......... 171200 1845 ...........................
BBm .......... 021200 0010 ...........................
............C.:.;Wannel 4 ........ 121200 2120 ...........................
BBCZ .......... 141200 2030 ...........................
...........;Fannel 4 ........ 221200 2030 ...........................
BBCZ .......... 221200 0835 ...........................
BBm .......... 201200 2030 ...........................
BBm .......... . 1200 1930 ...........................
BBm .......... 231200 2005 ...........................
........... ;;rious vario.;.s...... Varlous
ITV .......... 020101 1410 ...........................

1 6 Broadcasting Standards Commission



Publications

Research Working Papers

1. Regulating for Changing Values. Institute of Communication Studies; 1997 £12.00
2. The Provision of Children’s Television in Britain: 1992-1996

Maire Messenger Davies/Beth Corbett; 1997 1-872521-28-5 £20.00
3. Bad Language - What are the Limits? Andrea Millwood Hargrave; 1998 1-872521-29-3 £12.00
4. Men Viewing Violence. Stirling Media Research Institute and

Violence Research Centre, Manchester University; 1998 1-872521-33-9 £15.00
5. Sex and Sensibility. Andrea Millwood Hargrave; 1999 1-872521-34-7 £20.00
6. Include me in. Anabelle Sreberny; 1999 1-872521-38-X £20.00
7. Knowing the Score. Arnold Cragg; 2000 1-872521-39-8 £20.00
8. Consenting Adults. Stirling Media Research Institute; 2000 1-872521-40-1 £20.00
9. Listening 2000. Andrea Millwood Hargrave; 2000 1-872521-41-X £10.00
10. Delete Expletives? Andrea Millwood Hargrave; 2000 1-872521-42-8 £10.00

Annual Monitoring Reports

Monitoring Report 1: 1992 £10.00
Monitoring Report 2: 1993 £10.00
Monitoring Report 3: 1994 £10.00
Monitoring Report 4: 1995 £10.00
Monitoring Report 5: 1996 £12.00
Monitoring Report 6: 1997 £15.00
Monitoring Report 7: 1998 £15.00

Briefing updates

Regulation, the changing perspective (No. 5). Broadcasting Standards Commission ~ FREE - full report available on website
Matters of Offence (No. 6). Broadcasting Standards Commission FREE - full report available on website
Content and Analysis (No.7). Broadcasting Standards Commission FREE - full report available on website

Research Working Papers of the former Broadcasting Standards Council

1. Children, Television and Morality. Dr Anne Sheppard, University of Leeds; 1990 £10.00
2. Television and Fantasy: An Exploratory Study. CRG, Aston University; 1990 £10.00
3. Morality, Television and the Pre-adolescent. Research International, Young Minds; 1990 £10.00
4. Television, Advertising and Sex Role Stereotyping. CRG, Aston University; 1990 £10.00
5. Children, Television and Morality Il. Dr Anne Sheppard, University of Leeds; 1990 £10.00
6. Television and Young People. John Caughie, John Logie Baird Centre, University of Glasgow; 1992 £10.00
7. The Portrayal of Ethnic Minorities on Television. Andrea Millwood Hargrave, K Aisbett, M Gillespie; 1992 £10.00
8. The Future of Children’s Television in Britain: An Enquiry for the BSC. Professor Jay Blumler; 1992 £10.00
9. Perspectives of Women in Television. Andrea Millwood Hargrave, CRG, A Sreberny-Mohammadi; 1994 £10.00
10. A Profile of Complainants and their Complaints. D Gauntlett; 1995 £10.00
11. Perspectives of Disability in Broadcasting. Andrea Millwood Hargrave; 1995 £10.00
12. A Review of Research on Children’s ‘Negative’ Emotional Responses to TV. D Buckingham, M Allerton; 1996  £10.00
13. Young People and the Media. Andrea Millwood Hargrave, Professor | Halloran, P Gray; 1996 £10.00

Payment should be sent with your order.
Please send any order and cheque to the Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary, London SW1P 3]S.
A receipt will not be sent unless requested.

Broadcasting Standards Commission 17



