
the bulletin

No56
Embargoed until 

0001 Wednesday 31 July 2002



Broadcasting Standards Commission

The Commissioners
The Lord Dubs of Battersea (Chairman)

The Lady Warner (Deputy Chairman)

David Boulton
Uday Dholakia
Geoff Elliott
Strachan Heppell CB
Rt. Rev. Richard Holloway
Rev. Rose Hudson-Wilkin
Professor Merfyn Jones BA MA PhD
Sally O’Sullivan
Maggie Redfern
Kath Worrall

Paul Bolt Director 

For information contact:
Robin Hull, Communications Manager 020 7808 1017
Web site: www.bsc.org.uk

As an independent organisation, the Broadcasting Standards Commission

considers the portrayal of violence, sexual conduct and matters of taste and

decency in television and radio programmes and advertisements. It also provides

redress for people who believe they have been unfairly treated or subjected to an

unwarranted infringement of privacy.

Complaints about standards and fairness

To consider and adjudicate on complaints the Commission has the power to:

• require recordings of broadcast material;

• call for written statements;

• hold hearings about the detail of what has been broadcast.

All the Commission’s findings are reported in this regular bulletin. An on-line

version is available on www.bsc.org.uk

The Commission can also require broadcasters to publish summaries of its

decisions either on-air or in a newspaper or magazine and report on any action

they might have taken as a result.

Fairness Complaints Page 1-3

Standards Complaints Page 4-22



Complaints concerning fairness

Broadcasting Standards Commission 1

fairness
Complaints about unjust or unfair treatment can only be made by participants in programmes who were the subject 

of the treatment or by those who had a direct interest in the treatment’s subject matter. Complaints of unwarranted

infringement can only be made by those whose privacy was infringed. In considering the facts of the case, the

Commission always studies written exchanges of evidence and sometimes holds a hearing with both the complainant

and the broadcasters present.

Copies of full adjudications on all the following complaints - whether upheld or not - are

available from The Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary, London SW1P 3JS.

Please enclose a stamped addressed envelope. Alternatively you can email your request 

to adj@bsc.org.uk

Upheld complaints
Restaurants From Hell 2002
LWT on 31 January 2002

The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment from Mrs Joy
Davies about Restaurants From Hell 2002, broadcast by
LWT on 31 January 2002. The programme featured the
story of a food poisoning outbreak at the Rose & Crown
public house in Eglwsylan, South Wales, of which 
Mrs Davies is the tenant-licensee. 

The Commission considered that, in the context of the
programme’s subject-matter, bad health and hygiene practice
in restaurants, the inclusion of the story had been legitimate. 

However, the Commission considered there was a clear
implication in the programme that the food poisoning
outbreak had occurred recently, despite the fact that the
programme-makers had been aware that the outbreak
occurred in 1997. The Commission also considered that this
implication was strengthened by the use of current shots of
the pub. Notwithstanding the programme’s inclusion of the
brewery’s statement that the kitchen had been refurbished
and staff given “extensive food training”, the Commission
finds unfairness to Mrs Davies in these respects.

The Commission was not persuaded that the shots 
of the pub were taken from private property or required
Mrs Davies’ permission. It found no unfairness to 
Mrs Davies in this relatively minor respect.

Accordingly, overall, the complaint was upheld.

Upheld

Fat Club
LWT on 29 January 2002

The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unwarranted infringement of privacy from
Mr Michael Hole about Fat Club, broadcast by LWT on
29 January 2002. The programme followed a group of
people battling to lose weight. Mr Hole was shown at a
party attended by some of the group members.

The Commission considered that although the footage 
of Mr Hole was brief, his face had been clearly visible
and he would have been recognisable from the
programme to anyone who knew him. It noted that the
party had been a private event and it was not disputed
that Mr Hole had made it clear to the programme-
makers that he did not want to be included in the
programme. In the circumstances, the Commission
considered that the programme-makers had a
responsibility to honour his request and found that 
Mr Hole’s privacy had been unwarrantably infringed 
in the broadcasting of the programme.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld



2 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning fairness

BBC Wales Today
BBC1 (Wales), 14 May 2001

The Broadcasting Standards Commission has partly
upheld a complaint of unfair treatment from Mr Paul
Williams on behalf of Hughes Meat Company Ltd and
Cwmni Cig Arfon about BBC Wales Today broadcast by
BBC1 (Wales) on 14 May 2001. The programme included
an item on the transmission of an edition of the Welsh
language current affairs programme Taro Naw which
investigated the alleged sale of foreign meat as Welsh.

The Commission considered that the item clearly alleged
that both Cwmni Cig Arfon and Hughes Meat Company
Ltd had surreptitiously and deliberately removed health
stamps from imported meat to obscure the country of
origin. In the Commission’s view the testimony of
unnamed former employees did not amount to sufficient
evidence to support this very serious allegation. This was
unfair to the companies.

The Commission noted that Cwmni Cig Arfon accepted
that it had packed Irish meat in bags with a Welsh
Dragon emblem and considered that it was reasonable
for the programme to allege that company had misled
customers in this respect. 

The Commission considered that the item fairly and
accurately reported that Taro Naw would include
allegations from former employees of both companies
that they had been told to remove foreign stamps from
meat to be sold as Welsh. Although viewers might have
understood from the item that farmers had directly
supplied both Companies, in the Commission’s view this
was not materially misleading. The Commission
considered that the item clearly and fairly represented
that the companies had denied any wrongdoing and that
it would have been clear to viewers that the Companies
had co-operated with the programme-makers during the
investigation. The Commission therefore found no
unfairness to the Companies in these respects. 

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in part

Taro Naw
S4C, 14 May 2001

The Broadcasting Standards Commission has partly
upheld a complaint of unfair treatment from Mr Paul
Williams on behalf of Hughes Meat Company Ltd,
Cwmni Cig Arfon and Dalziels about Taro Naw
broadcast by S4C on 14 May 2001. The programme
investigated the alleged sale of foreign meat as Welsh. 

The Commission considered that the programme clearly
alleged that both Cwmni Cig Arfon and Hughes Meat
Company Ltd had surreptitiously and deliberately
removed health stamps from imported meat to obscure
the country of origin. In the Commission’s view the
testimony of unnamed former employees did not amount
to sufficient evidence to support this very serious
allegation. This was unfair to both Hughes Meat
Company Ltd and Cwmni Cig Arfon.

The Commission noted that Cwmni Cig Arfon accepted
that it had packed Irish meat in bags with a Welsh
Dragon emblem and considered that it was reasonable
for the programme to allege that company had misled
customers in this respect. 

The Commission considered that the programme
accurately represented the views expressed by Mr
Williams’ in his interview and fairly reflected the relevant
parts of Cwmni Cig Arfon’s written statement. It took
the view that it was not necessary to provide Dalziels
with a specific opportunity to respond to issues raised in
the programme. The Commission also considered that it
would have been clear to viewers that the companies had
co-operated with the programme-makers and therefore
found no unfairness in these respects.

The Commission considered that the programme’s
presentation of events was in keeping with the nature of
the events reported and takes the view that there was no
evidence to suggest that the programme-makers had
acted improperly or actively misled the Companies when
gathering evidence or footage. 

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in part



Complaints concerning fairness

Broadcasting Standards Commission 3

Broadcast Programme Date of complaint/Complainant Nature of complaint

Teletext News item 12.02.02 Unwarranted infringement of privacy
19.12.01 Mrs Stephanie Finnigan

Century FM News item 12.02.02 Unwarranted infringement of privacy
19.12.01 Mrs Stephanie Finnigan

Carlton Central News 07.03.02 Unjust or unfair treatment
12.02.02 Mr Jawaid Yakoob

Granada House of Horrors 09.11.01 Unjust or unfair treatment
02.11.01 Stephen Smith

Granada House of Horrors 13.12.01 Unjust or unfair treatment
02.11.01 Premier Bathrooms Limited

Granada Restaurants from 06.03.02 Unjust or unfair treatment and
31.01.02 Hell 2002 Ms Dawn Hamlin unwarranted infringement of privacy

Not upheld complaint

House of Horrors
Granada on 26 October 2001

The Broadcasting Standards Commission has partly
upheld a complaint of unjust or unfair treatment from
Mr Douglas Gould about House of Horrors, broadcast
by Granada on 26 October 2001. The programme
reported on tradesmen who, it alleged, used unethical
practices. Secretly filmed footage of Mr Gould was
included in the programme.

The Commission noted that the programme-makers had
incorrectly stated that Mr Gould had arrived two hours
late and considered that this inaccuracy compounded the
adverse impression of him in the programme. The
Commission also considered that the programme’s failure
to mention that the reporter had chosen flag stones
herself had given the impression that Mr Gould had
chosen cheap materials. The Commission found
unfairness to Mr Gould in these respects.

The Commission noted that the reporter had told one of
the workmen that she was happy with the work in
progress and had paid for it and that it was shown in the 
programme. It also considered that it had been apparent 

from the programme that the flag stones were laid with
an insufficient hard-core base. The Commission found no
unfairness in these respects.

The Commission considered that it was apparent from the
programme that Mr Gould had not briefed the workmen
extensively before leaving them to carry out the work. It
accepted that Mr Gould had been tricked into returning to
the house, but considered that it was an acceptable tactic
to get him back to the property to answer their complaints
about the work. The Commission found no unfairness to
Mr Gould in these respects.

The Commission considered that the brief summary of
Mr Gould’s statement had adequately reflected his
response to the allegations made in the programme. In
this respect, the Commission found no unfairness.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in part



4 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

standards
Complaints about standards (violence, sex, or issues of taste and decency such as bad language or the treatment of

disasters) can be made by anyone who has seen or heard the broadcast. In reaching a decision to uphold or not

uphold a complaint, the code and research into public attitudes are considered alongside the material and its context.

In certain circumstances the Commission may also hold a hearing. Standards complaints are considered by a

Standards Panel in the first instance, and can be referred to the Standards Committee.

Resolved complaints
John Holmes
Virgin Radio 105.8FM, 12 January 2002, 2200-0200

The Complaint
A listener complained about the presenter’s offensive remarks concerning Jill Dando and people with learning difficulties.

Virgin Radio 105.8FM apologised for any offence and stated that the presenter’s contract had been terminated.

Outcome
A Standards Panel listened to the programme. It considered that, in view of the broadcaster’s apology and subsequent
action, it would be inappropriate to proceed further with the consideration of the complaint. CN 8290

The Breakfast Show
BBC Radio Nottingham, 20 February 2002, 0600-0900

The Complaint
A viewer complained about racist content.

The BBC said that the phrase was used by an interviewee, Paul Gentry, in a live interview. It came as a surprise to the
presenter, and the studio team, who could not have done anything to prevent it going out. The BBC regarded the phrase
as completely unacceptable for broadcast, and apologised for the offence it caused.

Interrupting Mr Gentry in full flow would almost certainly have side-tracked the interview, it may have brought it to a
complete standstill, and could have precipitated a strong worded exchange between presenter and guest. However, with
the benefit of hindsight, the BBC accepted it would have been better to have dealt with it at once. Staff at Radio
Nottingham had been advised of this.

Outcome
A Standards Panel acknowledged the apology and the action taken by the broadcaster. In the circumstances it agreed that
it was inappropriate to proceed with further consideration of the complaint. CN 8659



Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 5

Foxy
Capital 95.8 FM, 28 February 2002, 1600

The Complaint
A listener complained that a crude reference to a celebrity’s alleged plastic surgery had been inappropriate for the time of
broadcast.

Capital FM said that the report had been published in a national newspaper and, as such, was widely available. However
the broadcaster agreed that the presenter needed to be more aware of the editorial content and how it was delivered when
young children might be listening and would discuss this with him.

Outcome
A Standards Panel listened to the programme. In the light of the broadcaster’s apology and subsequent action, it agreed
that it was inappropriate to proceed with further consideration of the complaint. CN 8679

You’re Nicked
Nickelodeon, 21 February 2002, 1230

The Complaint
A viewer complained about an item in which a child was encouraged to “Ask the Stranger”.

Nickelodeon said that throughout the segment, the film crew were visibly with the child. It would not encourage children
to wander up to strangers alone. However, after re-examining the item, the broadcaster decided to discontinue this
particular element of the programme. 

Outcome
A Standards Panel watched the segment from the afternoon programme. In view of the recognition of error, and
subsequent action by the broadcaster, it agreed that it would be inappropriate to proceed further with consideration of
this complaint. CN 8852

Upheld complaints
Breakfast Show
Beacon 97.2/103.1FM, 30 January 2002, 0600-1000

The Complaint
A listener complained about an inappropriately offhand
treatment of an attempted suicide by a young person in
police custody.

The Broadcaster’s Statement
Beacon 97.2/103.1FM said that the individual in the
story had been referred to anonymously. The presenter
indicated that this was a tragic story of how the police
had taken precautions to prevent the young person from
committing suicide. The outcome was unfortunate, but
comic. They appreciated that the item may not have been
to everyone’s taste, but the ironic consequences of the
events had been conveyed with some sensitivity and the
item was in keeping with the overall light-hearted tone of
the programme. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to the programme. It considered
that the detailed and potentially distressing recollection
of the events in question, compounded by the light-
hearted tone, had exceeded acceptable boundaries for
transmission on a light-hearted breakfast programme.
The complaint was upheld.

Upheld CN 8419



6 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

JK and Joel Show
Key 103, 16 January 2002, 0810

The Complaint
A listener complained about comments making light of
mental illness.

The Broadcaster’s Statement
Key 103 said that there was no intention to offend nor
was there any malice. The focus of the piece was the
lyrics Adam Ant had written in the past.

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to the programme, where the
hosts made jokes and laughed while telling the story of
Adam Ant’s mental state. While the focus of the piece
was indeed his past lyrics, it also contained various
mocking references to his current illness. The Panel
considered that the repeated comments were gratuitous
and distasteful, and that making light of a serious illness
was unacceptable. The complaint was upheld.

Upheld CN 8264

Chris Moyles
BBC Radio 1, 21 February 2002, 1500-1800

The Complaint
A listener complained about inappropriate sexual content.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the presenter was well-known for his
boisterous and cheeky humour, and his invitation to
Charlotte Church to let him “lead her throught the forest
of sexuality now that she had reached sixteen” and
references to her virginity had not exceeded what most of
his regular audience would consider to be acceptable.
This had been no more than the kind of exaggerated
fantasy that was a frequent feature of the presenter’s
persona. Much of the humour relied on innuendo, which
had not been too graphic or adult for the time of
transmission and would not have been understood by
younger listeners. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to the programme. It noted
the presenter’s well-known approach and style, 
but took the view that the explicit sexual content and
humour had exceeded acceptable boundaries for the time
of transmission. The complaint was upheld.

Upheld CN 8644

Trailer for Johnny Vaughan Tonight
BBC Choice, 5 February 2002 1915

The Complaint
A viewer complained about swearing broadcast before
the Watershed.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the trailer was a tongue-in-cheek
attempt to encourage viewers to watch a new series of
‘Johnny Vaughan Tonight ‘, a well-established post-
Watershed programme. The comic intention behind the
trailer was clear, Johnny Vaughn was expressing his
frustration at someone who had missed what he considered
to be a brilliant show. As he slammed the phone down, he
swore but a bleep was overlaid to cover the expletive. No
distinguishing letter could be heard to identify the swear
word and the end of the phrase was partially obscured by
the background music that played throughout the trailer. At
the time the trailer was broadcast, CBBC and BBC Choice
shared the same channel-with CBBC programming
finishing a few minutes before 7.00pm and the adult-
orientated BBC Choice starting at 7.00pm. The de-
marcation was well-established- it had been a practice for
more than two years. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this trailer. It noted that
although the swear word was partially obscured, there
was a distinguishing sound at the beginning of the word
which clearly identified it as a word rated as highly
offensive according to the Commission’s own research. 
The Panel took the view that, as it was broadcast so soon
after the de-marcation of the shared channel, there could
be an expectation that some children may still be
watching at that time. The complaint was upheld.

Upheld CN 8480



Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 7

What the Papers Say
BBC2, 2 March 2002, 1715-1725

The Complaint
Two viewers complained about swearing inappropriate
for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said ‘What the Papers Say’ is well known for its
wry and witty look at the highs and lows of the week’s
newspapers. This edition included a quote from Sir
Richard Mottram, Permanent Secretary at the Department
of Transport, commenting on the troubles between his
Department’s Director of Communications, Martin
Sixsmith, and the Secretary of State, Stephen Byers.

Sir Richard’s comments turned out to be remarkably
prophetic, if crudely phrased, so it was clearly
appropriate to include them in the broadcast. The strong
terms used by Sir Richard were partially asterisked out in
the original article, and was partially ‘bleeped’ when
enunciated in the programme, as was a similar term
when used by the presenter. However, the broadcaster
recognised that the ‘bleeping’ was inadequate, and very
much regretted any offence caused. It, would in future,
take care to ensure that strong language in What the
Papers Say was disguised more effectively.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme and noted the
strong language used in the quote and by the presenter. It
took the view that the cumulative use coupled with the
ineffective ‘bleeping’ had exceeded acceptable boundaries
for the time of transmission. The complaints were upheld

Upheld CN 8739.2

Newsround
BBC1, 14 January 2002, 1725-1735

The Complaint
Two viewers complained that, following an item about
Prince Harry’s drug abuse, an interviewee encouraged the
use of cannabis.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said it was clearly not the intention of the
interviewee nor of the programme to commend the use of
cannabis. The preceding report on Prince Harry, which
stressed the extent to which he had endangered his
academic career, made the purpose in covering this story
clear - to warn young people of the risks they ran in
flirting with substance abuse. 

The broadcaster believed that the interviewee’s tone of
voice and facial expression conveyed what he meant to
say perhaps more clearly than the words he used. It was
evident from his demeanour that he regretted the
favourable impression young people had of cannabis,
which was what led them to experiment with it.
Nevertheless, the BBC said it accepted that the interview
was open to misinterpretation. The programme team
spotted that at the time, and immediately took action to
address the issue. At the end of the programme they
invited the audience to comment to them on the dangers
of illegal drugs, and gave a substantial amount of airtime
to that the next day.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the news
programme aimed at young people. It acknowledged that
the intention of the interview had been to condemn drug
abuse but considered that the interviewee’s remarks failed
to convey that intention and were more likely to have
been interpreted as an encouragement to take cannabis.
In the Panel’s view, this went beyond acceptable
boundaries. The complaints were upheld.

Upheld CN 8310.2



8 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

Spooks
BBC1, 20 May 2002, 2100-2200

The Complaint
154 viewers complained about aspects of this programme.
The majority were concerned by excessive and gratuitous
scenes of violence which many felt had not been sufficiently
clarified by the pre-transmission warning. Other issues
raised included: using torture as entertainment; the
possibility of imitation; that the violence was intensified by
the innocence and youth of the female victim; that the
programme had been heavily trailed without any mention
of the violence and that there had been a visual reference to
the death of Diana, Princess of Wales.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the incident referred to had been
shocking and had triggered a wide debate inside the BBC
and elsewhere. It had clearly disturbed a number of
people and the broadcaster expressed its regret for that.
However, this had been a serious piece of television
drama, an episode in a series which aimed to show the
kind of threat which might be faced by agents engaged in
the fight against terrorism, broadly defined. It had been
broadcast after the Watershed and preceded by a warning
that it contained upsetting scenes. The murder came 45
minutes into the programme, which had been constructed
in such a way as to make it clear that the central
character had a particular propensity for violence and
brutal behaviour. Some sort of violence against the main
characters was clearly in prospect. 

This was particularly true of the few minutes leading up
to the scene which were extremely tense and the scene
itself contained pointers to what was about to happen.
And when it did, what was shown was carefully chosen.
Although there was no doubt about what had happened
to the woman, it was not depicted in full on screen. Her
scalded arm was shown, briefly, but not her face. It was
the viewers’ imaginations that filled in the details of the
perpetrator’s viciousness. 

The BBC accepted that, for viewers, one of the disturbing
aspects of the scene was that their normal expectation
would have been that sympathetic lead characters in
dramas of this kind do not get killed off. The BBC said
that it considered that the character of the perpetrator -
known to have a violent past and seething with barely
suppressed aggression and hatred - and indeed the whole
course of the drama, gave strong reinforcement to the
pre-transmission warning and would have also helped
viewers who came to the programme part-way through.
It had been clear that this was a man who delighted in 

inflicting violence and humiliation on women. Once he
was brought into contact with, and deceived by, the
vulnerable woman who was standing in for a more
experienced operative and making mistakes that were
clearly placing her in danger, some form of unpleasant
retribution was clearly inevitable. When it came, it was
only too well in character for a thoroughly evil man.
While its form and extent were extremely unpleasant, the
fact that the focus of the depiction remained firmly on
character and action, without showing detail extraneous
to that, was crucial to the BBC’s belief that the depiction
in this case had been acceptable in the context. Any
likelihood of imitation was extremely remote - especially
since the villain received his just deserts in the end. 

The Commission’s Finding
The full Commission watched this second edition of 
the series and took account of the broadcaster’s
statement. It acknowledged that the scene in which the
female character was tortured using a fat fryer, and
eventually killed, was shocking but took the view that, in
the context, it had been acceptable and was important
for the later narrative. Whilst the possibility of ‘copycat’
behaviour must always be carefully considered, the
Commission took the view that the portrayal of torture
in the drama was unlikely to have invited imitation.
Similarly, the scene of a shooting in a tunnel was
considered to have been unlikely to have exceeded the
expectations of the majority of viewers. 

However, the Commission was concerned by the nature
of the warning. It took the view that the warning had
failed to signal the level of violence to come and to alert
viewers to this fact. The Commission considered that the
subsequent scenes were sufficiently violent and disturbing
to require a specific, clear and unambiguous warning to
this effect, which had not been achieved. For this reason,
this aspect of the complaints was upheld. 

Upheld in part CN 9204.154



Clocking Off
BBC1, 7 & 14 February 2002, 2100-2200

The Complaint
Eight viewers complained about these programmes.
Three objected to the showing of a sexually explicit video
and an apparently unpunished sexual attack in the first
edition. One viewer complained about the portrayal of
drugs. Three viewers complained about the association
made between drug use and sexual performance in the
second edition, whilst another viewer complained solely
about the explicit nature of the sex scene.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that this was the second series of ‘Clocking
Off’, whose reputation for serious post-Watershed adult
drama and frankness in dealing with the personal lives of
its characters was now firmly established. 

With reference to the first edition complained of, the
BBC said that the inclusion of a scene of a character
watching an explicit video made clear that this was a
young man with serious problems, and gave the first hint
of what they were - the ‘dark desires’ referred to in the
pre-transmission warning. Overall, the scene was
relatively brief and the camera spent considerably longer
focusing on the character’s face than on the television
screen. What was shown carefully excluded anything
which might have fairly been described as pornographic
rather than simply sexual. It was the narrative message
that was established as the dominant element, rather than
the activity on the video. 

Following the character’s viewing session it became clear
that he was unable to separate sexual arousal from
violence but the degree of violence shown was limited
and had been referred to in the ‘Radio Times’ billing.
The fact that this led to a narrow escape from justice 
for the character did not mean that his actions were
without consequences.

Turning to the second edition which was the subject of
complaint, the BBC said that a great deal of thought had
been given at the script stage to the drug abuse aspect of
the story and it was considered that the drug use was
important to the narrative and to the character in
question. She was portrayed as an irresponsible outsider
who caused havoc in the established order of things yet
herself escaped unscathed. The character’s ostentatious
use of hard drugs was the first indication of the trouble
that she was going to cause and the BBC did not believe
that the overall impact of the storyline would have
encouraged imitation. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel acknowledged that this series had
developed a reputation for serious and gritty post-
Watershed drama. Given this, it did not uphold the
complaint about the portrayal of drugs in the 7th February
programme, which had been limited and inexplicit, nor the
complaint about the fact that the attack went unpunished.
Similarly, the Panel took the view that the relatively
inexplicit sexual content of the 14th February programme
was within the expectations established. These aspects of
the complaints were not upheld. 

The Panel considered that the explicit nature of the video
that the character was seen watching in the 7th February
programme was inappropriate for transmission early in
its course, when only prefaced by a reference to ‘dark
desires’. The Panel took the view that the ‘Radio Times’
billing (referred to in the BBC’s statement) could not
substitute for - and indeed rather highlighted the need for
- a more clear and specific pre-transmission warning. 

In the 14th February programme, the Panel was
concerned by the link clearly suggested between the use
of cocaine and energetic sexual performance. Despite the
unappealing nature of the main character encouraging its
use, the Panel considered that this had not sufficiently
mitigated the positive message implied by the story. This
aspect of the complaint was upheld. 

Upheld in part CN 8512.4/8541.4

Broadcasting Standards Commission 9



10 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

Big Train
BBC2, 14 January 2002, 2130-2200

The Complaint
Seven viewers complained about a sketch in which a
teacher was shot in front of a classroom of children.
Another viewer complained about the mocking of a
person with large, clumsy hands.

The Broadcaster’s Statement
The BBC explained that the humour of Big Train’s
sketches arose very largely from the way familiar reality
was distorted and how the people on the receiving end
reacted to that distortion in ways which were,
themselves, twisted. But it was, nevertheless, often
possible to detect a serious satirical point amid the
absurdity.

In the sketch in which a teacher was shot, the reality of
disruptive pupils was exaggerated to a degree which was
plainly farcical and, rather than constituting a tasteless
representation of reality, or encouraging emulation, the
sketch arguably contained a serious message about the
growing inability of authority in a liberal society to cope
with serious challenge.

The broadcaster went on to say that the “Fat-handed
Twat” sketch likewise bore little immediate relation 
to reality but, in any event, it was those who were
unsympathetic to the “twat” who were the object of satire,
and whose attitudes were so blatantly unpleasant as to be
laughable. Far from the sketch showing lack of sympathy
towards disability, the very opposite was the case.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme. It took the
view that the sketch in which a teacher was shot by his
pupils - notwithstanding the item’s attempt at farce - had
exceeded acceptable boundaries for broadcast,
particularly at a time when school killings were in the
news. That aspect of the complaints was upheld. 

The Panel considered that in the “Fat-handed Twat”
sketch, the butt of the humour was clearly not his
disability but those who mocked his affliction. That
aspect of the complaints was not upheld.

Upheld in part CN 8289.8

Not upheld complaints
Swallow
Channel 4, 5 & 19 December 2001, 2100-2220 & 2100-2200

The Complaint
Four viewers complained about swearing.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that Swallow was an unconventional love
story. The two main characters were caught up in various
situations resulting in them having to deal with divorce,
family illness and drug dependency. and many of the
moral dilemmas that these events throw up. Swallow was
a powerful and purposeful piece of drama. The language
used was justified in portraying the characters’ realistic
personas but also to illustrate the stressful situations that
the characters found themselves in. It was clearly
signposted by a pre-transmission warning before both
episodes stating that they “contained strong language
from the start”. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched both episodes of the drama
series. It noted the swearing, which according to the
Commission’s own research was rated as strong, but
considered that it was used at moments of high tension in
emotionally charged situations and, within the context of
a powerful drama shown post-Watershed on a minority
channel, had not exceeded acceptable boundaries for
broadcast. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 8084.3/8168



Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 11

Eurotrash
Channel 4, 6 December 2001, 2200-2230

The Complaint
Three viewers complained about sexual scenes.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that the long-established and successful
series took an irreverent look at the differing cultural and
sexual practices of European countries. The programme
was preceded by a warning of “nudity and scenes 
of a sexual nature” to come. The sexual scenes were 
not explicit.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the long
running series. It noted an interview with a pornographic
filmmaker in which a number of clips of her films were
shown. The Panel considered that, within the context of
the programme, and given the clear pre-transmission
warning, the content would have been unlikely to have
caused offence to the majority of the audience. The
complaints were not upheld.

Not upheld CN 8080.3

Mona the Vampire
BBC1, 29 November 2002, 1550-1610

The Complaint
A viewer complained about supernatural content, at a
time when children could have been watching.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that in the series the adventures of Mona
took place in reassuring environments, such as home and
school, and there was no sense of the characters being
exposed to real danger. There were no frightening or
startling images, and none of Mona’s “magic powers”
featured in this episode.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the cartoon,
aimed at seven to ten year-olds. It considered that the
mild supernatural references had not exceeded acceptable
boundaries for the time of transmission. The complaint
was not upheld.

Not upheld CN 8257

Out for Justice
Channel 5, 21 February 2002, 2205-2350

The Complaint
A viewer complained about swearing.

The Broadcaster’s Statement
Channel 5 said that the film was scheduled post-
Watershed as part of its hallmark late-night movie
strand. It was preceded by an explicit warning that it
contained “strong language and violence from the start”.
In addition, it was awarded a Channel 5 “A” certificate
specifically because it was suitable only for adults.

The language used was not excessive given the context of
an adult action film set in present day Brooklyn. Given the
subject matter, centring upon the gritty and often violent
exploits of a Brooklyn Cop as he wreaks revenge upon
local villains for the murder of a fellow officer, it took the
view that the language used ought to reflect the vernacular
of the characters in such a social setting.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this film. It took the view
that in the context of an action genre film, featuring the
well-established actor Steven Seagal, preceded by a clear
and unambiguos warning as to its content and broadcast
late at night on a minority channel, the language would
have been unlikely to have caused offence to the majority
of the audience. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 8623



Farscape: Revenging Angel
BBC2, 17 December 2001, 1845-1930

The Complaint
A viewer complained about sexual scenes, violent content
and swearing inappropriate for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said this science fiction fantasy was in its third
season and transmitted in a weekday slot intended mainly
for an audience of older teenagers and young adults.

While some aspects of Farscape were reminiscent of more
familiar sci-fi dramas, the exaggerated sets, colours and
action imparted a comic strip atmosphere and diminshed
the impact of any violence. This was further emphasised
by the inclusion of references to well known characters
from films and pop music. Moments of menace were
relieved by music, echoing the style used in comedy films.

The broadcaster went on to say that there were no
overtones of sado-masochism and bondage in the
episode. The characters and their style of dress were
consistent with many characters that appear in comic
strips, nor was there any inappropriate strong language.
All episodes in the series were previewed and, where
considered necessary, edited to the meet the requirements
of the time of transmission. This episode has been cut for
language, and in fact only one episode of Farscape had
been given an 18 certificate, which was severely cut for
pre-Watershed transmission. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the sci-fi
fantasy series which followed a set of characters escaping
from their enemy. It took the view that the cartoon-style
violence and mild swearing would have been unlikely to
have caused widespread offence and had not exceeded
acceptable boundaries for broadcast at the time of
transmission in an established slot for programmes of
this genre.The complaint was not upheld.

Not upheld CN 8162

Casualty
BBC1, 12 January 2002, 2025-2115

The Complaint
Two viewers complained about a storyline involving a
transsexual, one of whom believed it should not be
broadcast before the Watershed.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that over more than 15 years Casualty had
established a reputation for dealing frankly and openly
with contemporary issues. The programme makers’ aim
was to reflect realistically the lives of a group of emergency
staff as they confronted the medical and emotional
problems of their patients, and their own personal
dilemmas. The series was well known for dealing in a
straightforward way with illness and injury. In recent years
the programme’s storylines had reflected an increasing
openness about sexual matters, with plotlines involving the
sexuality of staff and patients. The episodes involved have
been written to take account of the fact that the
programme ran up to the Watershed, inlcuding families
with older children among its audience.

The broadcaster went on to say that the programme was
carefully researched. The character portrayed in the
programme chose to have a sex change operation in
South Africa and the operation turned into an emergency 
situation because she had not followed the aftercare 
advice and procedures outlined by the doctors. The
sequence dealt with issues of gender identity while
highlighting the ethical questions facing medical staff
when a patient does not want treatment which the
professionals feel is in the patient’s best interest. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this episode of the hospital
drama, noting a scene which showed a patient who had
previously undergone a sex-change operation abroad
refuse treatment by medical staff. It considered that
although the storyline might not have been to everyone’s
taste it was dealt with sensitively and was unlikely to
have exceeded the expectations of the majority of the
audience. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 8281/8367

12 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards



EastEnders
BBC1, 10 January & 1 March 2002, 1930-2000 & 2000-2035

The Complaint
Four viewers complained about violent scenes
inappropriate for broadcast pre-Watershed in the edition
broadcast on 10 January 2002. Fourteen viewers
complained about aspects of the later edition. The
majority were concerned by scenes of an ultimately fatal,
high speed car chase that included a baby incorrectly
restrained by her car seat. Three other viewers objected
to scenes of violence against a woman.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that Phil’s attack on Steve was his response
to persistent goading over a succession of sequences in
this episode. There had been plenty of warning of what
was likely to happen, especially given Phil’s reputation as
a man with a short fuse. Regular viewers would have
known that this was all part of a plot by Steve to
discredit Phil as potential custodian of his baby daughter.
This was not, therefore, some gratuitous act of savagery;
it was deliberate (on the part of the victim), almost
certainly expected by the majority of viewers , not all
that savage and in dramatic terms showed just how
ruthless a man Steve was, prepared to use the risk of
possible serious physical injury in order to manipulate
both ‘friends’ and enemies. 

Turning to the second edition, the BBC said that it had
been widely publicised as marking the final departure of
Steve Owen from Walford and most viewers would have
expected a gripping climax to his long career of knavery.
The end for Steve came at the wheel of a borrowed car,
which he had driven at high speed and extremely
dangerously, threatening the lives of pedestrians, other
road users and particularly baby Louise, who was under
the added threat of having been placed in a wrongly
installed child seat. 

Most viewers who had a particular concern about the
fitting of the child seat would have been aware that Steve
and Mel were unlikely role models, in these
circumstances particularly. Their lack of experience of
children or how they should be carried in cars, like Phil’s
confrontation with Mel, was itself a factor in the build
up of dramatic tension as Steve set off on his ultimately
fatal drive. Phil’s violence was a reflection of the pressure
that he was under as he tried to find his daughter, and
was depicted briefly and inexplicitly as one step towards
the loss of control which culminated in him pleading by
mobile with a laughing Steve. The images of the crashed
car were fleeting and there was no hint at any point that
Louise had been hurt. 

Given the strength of the drama, and the other factors
mentioned, the BBC said that it would have been
surprised if a significant proportion of viewers focused
on the positioning of the car-seat and were prompted to
wonder if they themselves were getting it wrong. It
understood that safety guidelines required child seats to
carry ‘on product’ safety information that was durable
and legible throughout the seat’s life. The model used in
the scene carried such instructions. Any viewers who
were confused, and who were using the same model,
would have been able to check at home. 

The Commission’s Finding
The Standards Committee watched these editions of the
soap opera. It took the view that the fight between Phil
and Steve had been justified in terms of the dramatic
context and the mounting air of menace between the
two. The scenes were relatively brief, not unduly explicit
and had been met with reactions of disapproval. These
complaints were not upheld.

With reference to the second edition, the Committee
acknowledged the discomfort felt by some viewers but
considered that the scenes had not exceeded that which
was acceptable for broadcast. Whilst the child-seat had
been incorrectly fitted, this was part of the dramatic
tension and, the Committee considered, unlikely to have
been emulated by many amongst the audience. The
Committee also took the view that, as part of the drama,
Phil’s treatment of Mel was unlikely to have exceeded the
expectations of the majority of viewers. The complaints
were not upheld.

Not upheld CN 8265.4/8669.14

Broadcasting Standards Commission 13

Complaints concerning standards



Popworld
Channel 4, 14 February 2002, 0930-1000

The Complaint
A viewer complained about sexual imagery in 
a music video.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that the video did not contain any nudity,
or sexual activity, but did feature scantily clad dancers in
bikinis or bathing suits.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the Sunday
morning music show. It considered that, given the
inexplicit nature of the scenes in the video, they were
unlikely to have caused offence to the majority of
viewers. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 8660

Emmerdale
ITV1, 8 March 2002, 1900-1930

The Complaint
A viewer complained that a comment about testicular
cancer was inappropriate for the time of broadcast.

The Broadcaster’s Statement
Yorkshire Television said that the comment was made by
a character who was well-established as being ill-
informed and judgemental. The testicular cancer storyline
was intended to show not only the positive aspect of the
character’s recovery but also his fear of emasculation and
the prejudice of some ill-informed friends and relatives. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the episode. It took the view
that, within the context of the storyline, the comment
had not exceeded acceptable boundaries for the time of
transmission. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 8755

Crossing Over With John Edward
Living, 2 November 2001, 1230

The Complaint
A viewer complained that the programme exploited the
vulnerable by claiming to communicate with the dead.

The Broadcaster’s Statement
Flextech Television explained that this was an
entertainment programme in which John Edward
attempted to ‘read’ various members of a studio audience
using his abilities as an experienced psychic. He spoke to
the audience about people who have ‘crossed over’ and
attempted to link people in the audience with their
relatives who may have been sending him messages.
There were various rules to ensure each audience member
knew what to expect when participating. Everyone in the
audience had agreed in advance to be ‘read’ by John if
they were chosen. Some were sceptical and some believed
in his abilities. The programme also featured a one-on-
one reading, where John focused on one person and used
his intuition with them.

The broadcaster went on to say that the programme did
not go into medical, health or financial detail. Moving
issues were dealt with in a warm and positive way and,
although the discussions were emotive, Mr. Edward dealt
sensitively with any information he had to pass on to 

members of the audience. He did not encourage people
to make decisions about their lives based upon what he
said to them. Contributors to the show were made aware
of the type of activity they would be encountering so that
they were able to make an informed choice whether to
participate or not. The main thrust of the balance of the
programme was that guests were not exploited by the
psychic and were happy to encourage him to use his
intuition in their case.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme. It
acknowledged that Spiritualism, while clearly open to
fraudulence, is a lawful activity and a recognised
religious practice. It took the view that Mr. Edward was
careful in the way he practised his skills and that the
broadcaster had taken sufficient steps to ensure that the
studio audience were aware of the format of the
programme and were happy to participate. The Panel
considered that the programme had been presented as
entertainment and was unlikely to have created a danger
to vulnerable people. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 7887

14 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards



Smallpox 2002- Silent Weapon
BBC2, 5 February 2002, 2100-2230

The Complaint
Two viewers complained that the programme was
irresponsible, spreading panic and fear and encouraging
possible imitation. One viewer complained about an
offensive remark relating to Islam and another that
offence was caused by blaming the villain’s motives on a
passage from the Bible.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the film, which was clearly labelled as
fiction in the pre-transmission announcement, described
the causes and consequences of an attack on New York
by a lone bio-terrorist. It made clear that there was no
evidence linking this individual with anyone else and that
the original source of the smallpox he spread was a
military laboratory in the former Soviet Union. It was
relatively easy to culture and he spread it by infecting
himself (knowing that would be fatal) and then walking
around Manhattan, occasionally touching people, but
mostly just mingling with crowds of commuters and
shoppers. The programme contained no further
information about how to obtain or handle live
smallpox, or how to spread it but confined itself to very
limited details of a matter that had been very widely and
publicly aired over the preceding months.

The broadcaster went on to say that the programme’s
reference to Islam came when a character, described 
as an “FBI Commander”, reflected on who might be
behind the attack. She talked of “our known enemies”
but neither named nor described them and continued:
“You have to look again. Islam does not have a
monopoly on fanaticism.” That was a clear warning
against jumping to simplistic judgements about the link
between Islam and terrorism.

The BBC explained that the quotation from the Bible
came towards the end of the programme. The narration
established an apparent connection between the terrorist
and a Bible with a section from Ezekiel (5:12-13)
marked. The Book of Ezekiel is full of strange prophecies
and the fact that the terrorist may have viewed himself as
some kind of instrument of vengeance said more about
his mental state than about the religion he may have
exploited to justify himself. The commentary was careful
to describe this as “ambiguous” evidence - all part of 
the mystery.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this chilling drama about a
bio-terrorist who infected himself with smallpox and
started a global pandemic that killed 80 million people
worldwide. It noted a clear warning before the
programme was screened, informing the viewer that it
was a piece of fiction made to look like a documentary
and that the topic was disturbing. The Panel took the
view that, coming as soon after September 11 as it did,
the programme may have fuelled some viewers’ anxieties.
However, it did not believe that the fiction was
irresponsible, rather that it served to alert people to the
real possibility of bio-terrorism. That aspect of the
complaints was not upheld. 

The Panel considered that, in the quote from the “FBI
Commander”, the programme made a definite attempt to
avoid linking the terrorist to Islam. It also noted that, in
the scene in which investigators finally broke into the
terrorist’s apartment, following clues he had himself left
carefully behind, and found a Bible opened at Ezekiel
5:12-13, there was no mention of God but an implication
that the terrorist was motivated by some kind of religious
hatred or obsession. The Panel believed that neither of
these references to religion would have caused offence to
the majority of the audience. These aspects of the
complaints were not upheld.

Not upheld CN 8481.4

Broadcasting Standards Commission 15

Complaints concerning standards



It’s a Cows Life
Channel 4, 20 March 2002, 2300-0000

The Complaint
Five viewers complained about distressing scenes of
animal cruelty.

The Broadcaster’s Statement
Channel Four said that the programme followed a young
cow’s life for eighteen months. The film highlighted the
struggle of British farmers to keep their heads above
water in the face of economic pressure, the foot and
mouth epidemic and political ineptness. The issues were
examined through a cow’s journey from conception to
death and parodied the narration style of a children’s
story teller. From the beginning of the film, it was made
clear that this was a story about life and death and was
by no means a fairy story with a happy ending. It also
showed that the beef cow was reared for her meat. In the
final part of the programme, the cow was sold to a
farmer commonly known as a “finisher”, responsible for
fattening up cows prior to their slaughter. Viewers were
therefore left in no doubt that it was inevitable that death
would be featured as part of the cow’s journey towards
the dinner table. Abattoir scenes were shown in the final
minutes of the programme and showed the key stages
involved in the abattoir process. A clear and
unambiguous warning was given prior to the programme
as to some of its content.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this programme. It noted the
abattoir scenes, which were graphic in content, but took
the view that ,in the context of a serious and thought-
provoking documentary examining the crisis facing the
British agricultural industry, broadcast late at night and
preceded by a clear and unambiguous warning, the
programme would have been unlikely to have exceeded the
audience’s excpectations. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 8809.5

News Special
BBC1, 30 March 2002, 1745-2000

The Complaint
Sixteen viewers complained about the tone of a report
about the death of the Queen Mother.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that they were sorry if viewers felt that
Peter Sissons was insensitive in his interview with a
member of the Queen Mother’s family. In proper
anticipation of the event, BBC News had contacted 
Mrs Rhodes some months before and, as a close relative,
she had agreed to be interviewed for a special news
programme. In accordance with that arrangement, 
Mrs Rhodes was telephoned when the news had become
known and was asked if she was still prepared to talk
about the death of her aunt. When she said she was, 
Mrs Rhodes was put through to Peter Sissons. However,
neither he nor the programme producers, were aware
that Mrs Rhodes had been by her bedside in the final
moments until it was confirmed live on air by Mrs
Rhodes. When this was said, the newscaster looked quite
surprised and when he commented that “it must have
been a very private moment”, it opened the way for
Mrs Rhodes to reply that it was a “very moving and sad
moment but luckily it was wonderfully peaceful”. In such
circumstances, it was sometimes not always easy to judge
how much someone bereaved wanted to talk about their
loss and in this circumstance it believed Peter Sissons was
right to feel his way forward to see if Mrs Rhodes wished
to say anymore. When it seemed she had felt she had said
as much as she wanted, Mrs Rhodes made it very clear
she did not want to go into “those sort of details” 
a response, which Peter Sissons respected. 

The BBC’s conclusion was that Peter Sissons was not
inappropriately intrusive, nor insensitive. His demeanour
was solemn and sympathetic and he put his questions in a
tentative way which took into account the circumstances,
not pressing the point when Mrs Rhodes made clear the
limits of what she was prepared to talk about.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this special news report. It
noted the interview and the reaction of Mrs Rhodes to the
line of questioning and took the view that the interview
had been conducted with due reverence and respect and
would have been unlikely to have offended the majority of
the audience. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 8880.16

16 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards



Teachers
Channel 4, 20 March 2002, 2200-2300

The Complaint
One viewer complained about swearing and another
complained about the excessive amount of smoking in
the programme.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that the programme depicted the world of
teaching in a comic and often surreal way, and was not
intended to be a drama about the state of education. The
teaching profession was used as an ironic backdrop to
the portrayal of the 20-something characters struggling
to deal with being grown up. The programme was aimed
at a young adult audience, and the way in which the
characters smoked and swore was an accurate reflection
of how many young people coped with the pressures of
their day to day lives, and was designed to show that
teachers were the same as many people, and subject to
the same pressures and responses.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this episode of the comedy
drama series. It noted the inclusion of scenes of people
smoking and the use of strong language but took the view
that, in the context of this programme aimed at an adult
audience, broadcast late at night on a minority channel, 
the content had not exceeded acceptable boundaries for
broadcast. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 8819.2

Hawkins
BBC1, 28 July 2001, 2100-2230

The Complaint
A viewer complained that the depiction of a boxing
match glamorised violence.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the boxing match took place nearly an
hour and a half after the Watershed in a drama whose
dark tone was already firmly established. The fact that
such a match was to take place was made clear well in
advance, as was the likelihood that no good was likely to
come of it. The most unpleasant aspects of the fight were
filmed in a stylised way, consistent with the fight’s
significance to the plot. The main character, in despair at
the loss of his friend and his wife, was taking advantage
of the treachery of others to commit what was, in effect,
a form of ritual suicide.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme. It took the
view that, although the fight scene was rather brutal, with
some blood being shown, its depiction, at the end of a dark
drama broadcast late at night, had not glamorised violence
and would have been unlikely to cause offence to the
majority of the audience. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 7380

MacArthur
BBC2, 2 January 2002, 1110-1300

The Complaint
A viewer complained about images of mutilated corpses
and execution.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that MacArthur was the first in a two-part
documentary about one of the most controversial
American soldiers of the 20th Century. The programme
used both archive film and still photographs of the
appalling carnage sustained during battle, but it 
was carefully deployed and clearly historic in origin. 
It included footage of the execution of two Chinese
prisoners by Japanese troops, which was grainy,
monochrome archive material.

The broadcaster believed that such material was justified
by the serious nature of this programme. By the time 
the executions were shown, the programme had been
running for almost an hour. It was not the kind of 

documentary that would attract the casual viewer and
any young children watching would soon have stopped.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this documentary. 
It acknowledged that images of execution can have a
detrimental impact on viewers of all ages and that
broadcasters needed to be careful to consider all 
viewers when broadcasting such material pre-Watershed.
However, in this case, it considered that the brief images
of corpses and execution were of such poor visual quality
that their potential to cause distress would have been
reduced. The complaint was not upheld.

Not upheld CN 8106

Broadcasting Standards Commission 17

Complaints concerning standards



As If
Channel 4, 27 January 2002, 1240-1320 and 

S4C, 3 February 2002, 0930-1010

The Complaint
Six viewers complained about sexual behaviour between
a homosexual couple and, separately, a heterosexual
couple, at a time when children could be watching.

The Broadcaster’s Statement
Both Channel 4 and S4C broadcast the series as part of
an established and recognised strand of programming
aimed at teenagers. From the outset, the avant-garde
drama tackled issues which affect all teenagers. This
edition was one of the earlier episodes in the second
series and, inevitably in a series dealing with late
teenagers in a realistic way, sex was addressed. Although
the programme did have a scene involving two couples
who had sexual activity on the brain, it went much
deeper in that it addressed the emotional issues of sexual
intimacy and the responsibility that sexual relations
carry. The episode was clearly lighthearted in tone
without any actual explicit sexual activity. Care was
taken so that it was filmed in a way that could be
relevant and interesting to the target audience but remain
appropriate for family viewing time. “Carry On” and
“Noises Off” themes were used to lighten the tone and
ensure that the references were appropriate, comic and
yet still relevant.

The Commission’s Finding
The Standards Committee watched this episode of the
drama serial. which featured a certain amount of sexual
foreplay, including kissing between a male couple. It
noted, however, that the scenes of sexual activity were
inexplicit and there was no depiction of nudity. The
Committee took the view that, given the programme’s
transmission by both broadcasters in established time
slots for programmes aimed at older teenagers, the
content had not exceeded acceptable boundaries for
broadcast. The complaints were not upheld.

Not upheld CN 8444/8453.5

What The Papers Say
BBC2, 16 February 2002, 2000-2010

The Complaint
Fourteen viewers complained about tasteless comments
and lack of respect to the late Princess Margaret.

The Broadcaster’s Statement
The BBC explained that the aim of the programme was
to report how the press had covered an issue or issues in
the news over the previous week. The format is one
which gives the presenter the chance to have a little fun
at the expense of his or her fellow journalists - not the
subjects they have been writing about. This particular
programme made it clear that Princess Margaret’s death
had dominated the papers and the presenter showed
clearly and convincingly how the papers had been
divided in their descriptions of the Princess’s life and
death, and pointed up some of the inconsistencies in their
coverage. He highlighted how some newspapers had
included very favourable comments about Princess
Margaret’s sense of public duty, her loyalty to the Queen
and her image as a glamorous icon, which they
juxtaposed with far less flattering assessments. He did
not include comment which was exclusively negative but
he did identify the discrepancy between the positive tone
of some headlines and the unpleasant details included in
the supporting copy. The voices of the readers stressed
that too, as well (as usual) mocking the self-importance
the newspapers sometimes demonstrate. The presenter’s
own standpoint gradually emerged and he was clearly of
the more sceptical tendency but even this aspect of his
script was firmly pegged to the perceived failings and
idiosyncrasies of his colleagues.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the long-
running news round-up programme. It took the view
that, while some of the stories about Princess Margaret
had been less than flattering, the presenter’s intention had
not been to show lack of respect to the late Princess but
to highlight the variations between reports on her life
and death by colleagues in the newspaper industry. The
complaints were not upheld.

Not upheld CN 8551.14

18 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards



The Vicar Of Dibley
BBC1, 12 January 2002, 2100-2140

The Complaint
A viewer complained about a racist remark, referring to
“the local Chinky”.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the use of the term “Chinky” might
normally be expected to relate to its alleged derogatory
application to a person of Chinese origin but that 
was far from being the way it was used in this
programme. A character was describing where he had
obtained a Christening spoon for his new Goddaughter -
from the local Chinese restaurant. Both the usage and the
act were typical of this plain-speaking and earthy 

supporting character. The broadcaster went on to say
that the term was used with a commercial rather than
personal connotation

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme.  It took 
the view that the context in which the term “Chinky”
was used robbed it of any potential racist connotation.
The complaint was not upheld.

Not upheld CN 8285.3

The complaints summarised below were not upheld and no statement was required from the broadcaster. Complaints

may not be upheld because the content was considered likely to be within the expectations of the audience for the type

of programme; or the programme was appropriately labelled or scheduled, or the content was deemed acceptable

within the context in which it was broadcast.

CN 7457 Up Late with... Sean Hughes BBC Choice 21.08.01 2330
offensive content

CN 7645 Paula White Phone-In Century 106 FM 21.09.01 1300
racist remark

CN 8075 The Record of the Year ITV1 08.12.01 1800
inappropriate sexual content

CN 8286 What The Papers Say BBC2 12.01.02 1750
offensive remark

CN 8296 In Deep: Untouched BBC1 07.01.01 2100
violent content

CN 8445 Night Flight BBC1 02.02.02 2100
sexual content, swearing and animal cruelty

CN 8498 EastEnders BBC1 11.02.02 2000
violent content

CN 8524/ EastEnders BBC1 12.02.02 1930
8554/ Eastenders Omnibus 17.02.02 1250
8572 violent and sexual content.

CN 8529 Big Screen X Certificate ITV1 08.02.02 2300
sexual content

CN 8532 Death Scene Investigators Channel 5 12.02.02 2250
violent imagery and description

CN 8636 MTA - Models Turned Actors Channel 4 20.02.02 2315
humiliation of vulnerable people

Broadcasting Standards Commission 19

Complaints concerning standards



20 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

CN 8646 Mike Parr Show BBC 27.02.02 0700
swearing Radio Newcastle

CN 8674 Trailer for ITV Sport ITV1 01.03.02 2300
nudity

CN 8680 Trailer for Jo and Twiggy’s 96 Trent FM 01.03.02 various
Breakfast Show
swearing

CN 8695 The Bill ITV1 28.02.02 2000
inappropriate sexual content

CN 8760 When Louis Met... Chris Eubank BBC2 12.03.02 2100
offensive content

CN 8792 Advertisement for WSPA Channel 4 18.03.02 1515
animal cruelty

CN 8803 Murder in Mind: Swan Song BBC1 20.03.02 2100
sexual content

CN 8816 TV Nightmares 8 ITV1 23.03.02 2100
sexual content and swearing

CN 8830 Rockface BBC1 20.03.02 1930
sexual content

CN 8846 Tinsel Town BBC2 25.03.02 2320
swearing and sexual content

CN 8860 Jo Brand’s Hot Potatoes BBC1 04.03.02 2305
offensive remark

CN 8882 Billy Connolly’s World BBC1 18.03.02 2235
Tour of England, Ireland and Wales
swearing and offensive language

CN 8896 When Britain went to War: The Falklands Channel 4 30.03.02 1800
inappropriate sexual content

CN 8906 Today BBC Radio 4 02.04.02 0600
offensive content

CN 8912 Victoria Wood at the Albert Hall ITV1 31.03.02 2120
sexual and offensive comments

CN 8922 Jackass Channel 4 05.04.02 2305
animal exploitation

CN 8929 Baring All Channel 4 02.04.02 2200
nudity and sexual content

CN 8951 Teachers Channel 4 10.04.02 2200
swearing

CN 8954 BBC News BBC1 11.04.02 1800
racism and religious offence



Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 21

CN 8961/ Billy Connolly’s World BBC1 08.04.02 2235
9120 Tour of England, Ireland and Wales 29.04.02

swearing and offensive content

CN 8964 Jon Gaunt BBC Radio 13.04.02 2200
offensive content West Midlands

CN 8974 At Home with the Braithwaites ITV1 19.03.02 2100
swearing

CN 8966 Survivor ITV1 10.04.02 2145
/9118 animal cruelty 27.04.02 0000

CN 8980 Top of the Pops BBC1 08.03.02 1930
drug promotion

CN 8984 Crossroads ITV1 12.04.02 1730
inappropriate sexual content

CN 8985 Advertisement for Micropies ITV1 various various
violent content

CN 8990 As If Channel 4 14.04.02 1230
sexual content

CN 9003 On the Ball ITV1 25.04.02 1245
religious offence

CN 9015 On the Record BBC1 21.04.02 1200
racist content

CN 9016 Chris Moyles BBC Radio 1 22.04.02 1500
offensive content

CN 9018 Mark Radcliffe BBC Radio 1 23.04.02 1300
swearing

CN 9019 Does Doug Know? Channel 4 19.04.02 2230
sexual comment

CN 9022 Fun Channel 4 23.02.02 0115
violent content

CN 9028 Jonathan Ross BBC Radio 2 23.02.02 1000
offensive language

CN 9031 Johnnie Walker BBC Radio 2 25.03.02 1705
offensive language

CN 9033 The Comedy Hour: The Smith Lectures BBC Radio 2 23.02.02 1300
swearing

CN 9034 Top Ten TV: Bastards Channel 4 20.04.02 2220
offensive language and swearing

CN 9039 The Inspector Lynley Mysteries: BBC1 22.04.02 2030
For the Sake of Elena
profanity

CN 9040/ Advertisement for Quorn ITV1 various various 
9253/ offensive treatment of children
9438



22 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

CN 9051 The Edwardian Country House Channel 4 23.04.02 2100
nudity and feminine hygiene

CN 9052 Billy Connolly’s World BBC1 22.04.02 2235
Tour of England, Ireland and Wales
swearing

CN 9054 The Archers BBC Radio 4 24.04.02 1900
offensive language

CN 9058 Chris Tarrant Capital Radio 24.04.02 0600
offensive content 95.8 FM

CN 9065 Advertisement for Lifestyle Sport ITV1 various various
nudity

CN 9072 Baddiel and Skinner Unplanned ITV1 18.04.02 2230
sexual content

CN 9092 Billy Connolly’s World BBC1 22.04.02 2235
Tour of England, Ireland and Wales
offensive language

CN 9094 The Annual Barfta Awards Channel 4 25.04.02 2305
offensive content

CN 9095- Book At Bedtime: BBC Radio 4 16.04.02- 2245 
9104 The Laying on of Hands 24.04.02

sexual and tasteless content

CN 9111/ Rick & Rachel Breakfast Show Power FM 30.04.02 0600
9112 swearing 01.05.02 

CN 9117 Advertisement for Autotrader Channel 4 29.04.02 2200
stereotypical depiction of homosexuality

CN 9142 It Shouldn’t Happen to a Ref ITV1 01/05/02 1930
nudity

CN 9158 Today BBC Radio 4 07.05.02 0600
racist content 

CN 9192 Advertisement for  Classic Gold various various
Floralands Garden Centre 945-999 AM
animal cruelty

CN 9201 Look North BBC1 16.05.02 1830
volent content

CN 9216 Never Mind the Buzzcocks BBC2 20.05.02 2100
offensive content

CN 9228 BBC News BBC1 16.05.02 2200
offensive content

CN 9236 True Lies BBC1 18.05.02 2230
swearing

CN 9261 The Eurovision Song Contest BBC1 25.05.02 2000
offensive comments 



Broadcasting Standards Commission 23

CN 9263 The Now Show BBC Radio 4 25.05.02 1230
inappropriate sexual content

CN 9266 Friday Night with Jonathan Ross BBC1 24.05.02 2230
profanity

CN 9287 Crime Kids BBC2 16.05.02 2150
swearing

CN 9366 The Day Today BBC2 17.06.02 2200
homophobic comments

CN 9370 Advertisement for Imperial Leather various various various
/9384 Foamburst sensations

nudity

CN 9435 BBC News BBC1 09.06.02 2200
racist comments



Research Working Papers
1. Regulating for Changing Values. Institute of Communication Studies; 1997 £10.00
2. The Provision of Children’s Television in Britain: 1992-1996 

Maire Messenger Davies/Beth Corbett; 1997 1-872521-28-5 £10.00
3. Bad Language - What are the Limits? Andrea Millwood Hargrave; 1998 1-872521-29-3 £10.00
4. Men Viewing Violence. Stirling Media Research Institute and 

Violence Research Centre, Manchester University; 1998 1-872521-33-9 £10.00
5. Sex and Sensibility. Andrea Millwood Hargrave; 1999 1-872521-34-7 £10.00
6. Include me in. Anabelle Sreberny; 1999 1-872521-38-X £5.00
7. Knowing the Score. Arnold Cragg; 2000 1-872521-39-8 £10.00
8. Consenting Adults. Stirling Media Research Institute; 2000 1-872521-40-1 £10.00
9. Listening 2000. Andrea Millwood Hargrave; 2000 1-872521-41-X £10.00
10. Delete Expletives? Andrea Millwood Hargrave; 2000 1-872521-42-8 £10.00
11. Wrestling - How do audiences perceive TV and Video Wrestling? Arnold Cragg; 2001 0 900485 86 8 £5.00
12. Reflecting Community Values: Public Attitudes to Broadcasting Regulation. 1 872521 44 4 £10.00

Stefaan Verhulst; 2001 
13. Consenting children? The use of children in non-fiction television programmes. 1 872521 46 0 £10.00

Maire Messenger Davies and Nick Mosdell; 2001 
14. Platforms and Channels. R. C. Towler; 2001 1 872521 47 G £10.00
15. The Public Interest, the Media and Privacy. 1 872521 48 7 £10.00

David E Morrison, Michael Svennevig; 2001 
16. Soap Box or Soft Soap? Audience Attitudes to the British Soap Opera. 1 872521 49 5 £10.00

Andrea Millwoood Hargrave with Lucy Gatfield; 2002

Joint Research Reports
Viewers and Family Viewing Policy (BBC, BSC, ITC), 2001 £10.00
Beyond Entertainment (BSC, ITC), 2001 £10.00
The Public’s View (BSC, ITC), 2002 £10.00
Digital Jury - the final verdict (BSC, Hansard Society), 2002 £10.00

Briefing updates
Regulation, the Changing Perspective (No. 5). Broadcasting Standards Commission FREE 
Matters of Offence (No. 6). Broadcasting Standards Commission FREE 
Content and Analysis (No.7). Broadcasting Standards Commission FREE 
Concerning Regulation (No.8). Broadcasting Standards Commission FREE 
The Representation of Minorities on Television (No.9). Broadcasting Standards Commission FREE
The Depiction of Violence on Terrestrial Television (No.10). Broadcasting Standards Commission FREE

All of the Broadcasting Standards Commission’s publications are available to download 
from its website at: http://www. bsc.org.uk

Payment should be sent with your order, postage and packing is FREE. 
A receipt will not be sent unless requested.

Please send any order and cheque to: 
Robin Hull, Communications Manager, Broadcasting Standards Commission, 
7 The Sanctuary, London SW1P 3JS. 

Publications

24 Broadcasting Standards Commission





Broadcasting Standards Commission
7 The Sanctuary, London SW1P 3JS

t: 020 7808 1000
f: 020 7233 0397
e: bsc@bsc.org.uk
w: www.bsc.org.uk


