
Radio Authority

Quarterly Complaints Bulletin:

January – March 2003

Introduction

The Radio Authority’s Quarterly Complaints Bulletin is issued in its entirety on
the web and contains a full list of adjudications on programming and
advertising complaints considered in last three months.

To complement this, our Programming & Advertising Review is available on
our website.  The Review is also sent to the original recipients of the Bulletin.
It highlights issues raised in some of the complaints considered over the past
quarter and keeps interested parties up to date with regulatory issues involving
content.  As a vehicle for issues needing attention, it is essential reading for
those concerned with what goes out on air.

Complaints Adjudications

Complaints adjudications include Upheld, Not Upheld and Resolved. A
complaint is usually marked Resolved where the Licensee concerned has
moved to rectify matters before the Radio Authority itself pursues the
complaint.

Contents
P  2 How to Complain
P  2 Programming Complaints Summary
P  2 Advertising Complaints Summary

Programming Complaints by Category:
P  3 - Accuracy
P  3 - Balance/Bias/Fairness
P  7 - Taste/Decency/Offence
P 21 - Promise of Performance
P 23 - Other

Advertising Complaints by Category:
P 27 - Harmful
P 28 - Misleading
P 46 - Offensive
P 58 - Other
P 60 - RSL Programming Complaints
P 62 Findings of the BSC





Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 49

Complaint:
A listener alleged a presenter had made insulting remarks about the Royal Family, referring to 
them as 'spivs', and that the remarks were an abuse of his privileged position as a broadcaster.

Reply:
We listened to the broadcast.  The presenter was highly critical of recent revelations, following 
the collapse of the Paul Burrell trial, in which it was claimed that gifts given to the Royal Family 
had been sold off with their knowledge.  The presenter described this as 'tacky' and 'tawdry'; he 
likened the Royal Family's behaviour to that of the television Trotter family, and described them 
as 'spivs' and 'con men'. 

We told the complainant that, in general terms, our Code Rules allowed presenters to express 
opinions that might be their own personal views provided that a fair opportunity for comment, 
such as a phone-in, was offered.    We heard a number of callers challenge the presenter about 
his remarks; we also noted that Hugo Vickers, writer and biographer, was invited as a 
telephone guest to defend the Royal Family in light of recent disclosures about the selling of 
gifts.  We concluded, therefore, that there was adequate opportunity for those who disagreed 
with the presenter's view to give their opinion.

NOT UPHELD

LBC News 1152 (Greater London)

P027/49

Wednesday 4 December 2002, 0900-1200

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener was concerned that a record played had included explicit and offensive language.

Reply:
We listened to the track and asked the station to comment.  They acknowledged that an 
uncensored version of the song was put to air by mistake, which they very much regretted.  The 
Programme Director said:  "The programme in question is an urban/R&B specialist show, for 
which songs are often produced with bad language.  However, we ensure that we obtain from 
the record companies versions of the songs edited to remove any bad language.  We apologise 
to the complainant and would like to advise them that it was not our intention to broadcast that 
version of the song".  The station gave an assurance that this would not happen again.

UPHELD

Vibe FM (East of England)

P028/49

Tuesday 17 December 2002, 2148

(Taste/Decency/Offence)

18



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 49

Complaint:
A listener objected to the presenter's reference to bowel movements in an effort to be 
humorous.  He thought his comments were inappropriate and unsuitable for broadcast when 
young children were available to listen.

Reply:
We listened to the item and asked the station to comment.  The presenter talked about 
inadvertently using his mobile phone whilst in the toilet 'giving birth to a brown alien'.  The 
Programme Controller told us: "With the benefit of hindsight, I prefer a less direct referral to 
bodily functions, even where the real-life observation provides humour.  However, I feel this is 
more of an appropriate style issue, as any children able to understand exactly what the 
presenter was describing would have been at school.  Please be assured that I do not expect a 
repetition of such a description of a private toilet function".

We did not think that the presenter had intended to be objectionable, but we agreed his remark 
could be regarded as tasteless and the humour dubious.  On balance, however, we thought it 
unlikely that the general audience would have found the item deliberately offensive, and 
therefore we did not uphold the complaint.

NOT UPHELD

Coast FM (North Wales Coast)

P015/49

Tuesday 17 December 2002, 1020

(Taste/Decency/Offence)

Promise of Performance

Complaint:
We received two complaints that the wrestling programme on Saturday evenings had been 
dropped and replaced with a music-based programme.  The complainants thought that this was 
in breach of the station's Promise of Performance.

Reply:
We explained that the station had asked us whether they could broadcast a three-hour 
Saturday evening music-based show, featuring 'swing' music presented by Gerald Harper.  As 
this had required a minor amendment to the station's Promise of Performance, the proposal 
had been put before Radio Authority Members for their consideration.  It was felt that the 'spirit' 
of the legislation (Broadcasting Act 1990) did not preclude a late-night weekend music-based 
programme.  A further factor taken into account was that the music proposed did not conflict 
with anything else provided nationally (on either Virgin AM or Classic FM).  Members had 
therefore given their approval.

NOT UPHELD

talkSPORT (National)

P012/49

Saturday 30 November 2002, 2000

(Promise of Performance)

19



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 49

Complaint:
The complainant told us that, as a regular listener to the station, he had noticed that the 
lunchtime programme had changed and that "this new show is an automated sequence … but 
… (Radio Authority) rules state only two hours automation each day can be broadcast between 
6am and 6pm…"

Reply:
We contacted the radio station and the Programme Controller told us, "the 10am - 2pm 
weekday sequence comprises two programmes…  This sequence is not a case of classic 
automation…  we feel that the nature of the automation concerned is such that there is always 
a presenter on hand to control the system and to broadcast additional links if required from 
10am to 11.45am.  The next sequence until 2pm includes live news and weather junctions 
totalling 15 minutes and pre-recorded presenter links.  Should you feel that Star 106.6 is not 
adhering to RA guidelines I can assure you that immediate measures will be taken to bring our 
programming back in line."  

We pointed out our Programme Code's definition of automation (Rule12) as, "computer 
controlled programming involving the music, voice tracks, drop-ins, commercials and other 
programming elements being played in accordance with a pre-defined schedule and which is 
not under the direct control of an on-air presenter."  While we acknowledged that there was an 
allowance within our Code for some automated output during the daytime, we were concerned 
that Star 106.6 FM's output had exceeded the limit.  We therefore directed the station to take 
steps, with immediate effect, to bring programming back in line with our requirements and to 
provide written confirmation that these changes had been effected, which they did.  Having 
subsequently monitored the station output, we were satisfied that Star 106.6 had brought its 
programming back in line, in accordance with our Code Rules.

RESOLVED

Star 106.6 (Slough, Windsor & Maidenhead)

P016/49

(Promise of Performance)

Complaint:
A listener complained that LBC had been "taken off the air" over the Christmas break and felt 
the company should have kept both the LBC and rolling news stations on air in the run-up to 
their re-launches in January.

Reply:
Chrysalis had asked the Radio Authority if they could simulcast their AM and FM stations over 
the Christmas break in order to train staff on LBC in new studios and equipment with new 
programme formats and new producers. We agreed on condition it was made clear on air what 
was being broadcast and what was to be broadcast at re-launch. The rolling news service was 
broadcast over the period on both frequencies. Agreement had been forthcoming because 
there was a traditional relaxtion of aspects of station Formats over the Christmas period and the 
company was still providing a service. It was felt not to be an unreasonable request in the 
circumstances, although it was clear during discussions that the company was aware of 
potential short-term listener alienation. We felt on this occasion, and given the short period of 
time involved, it was a financial decision that the company should be allowed to make.

NOT UPHELD

LBC News 1152 (Greater London)

P030/49

(Promise of Performance)

20



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 49

Other

Complaint:
A listener felt that she was treated unfairly when she took part in an on-air competition.  She 
told us she was kept on air for what she thought was an inordinate amount of time, only to be 
told that she had given an incorrect answer.

Reply:
We investigated and asked the station to comment on the complainant's concerns.  The 
manner in which she was kept on air to build up the suspense was a device used in many 
competition shows and we thought most listeners and contestants could be expected to be 
familiar with it.

The Programme Director told us that the complainant was asked if she wanted to participate 
again the following morning, but she had declined.  However, as a gesture of goodwill because 
she was upset, the station had sent her a substantial amount of CDs, DVDs and other station 
merchandise worth several hundreds of pounds.  We thought that this was sufficient 
compensation in this case.

NOT UPHELD

Real Radio (Scotland) (Central Scotland)

P002/49

Thursday 21 November 2002, 0745

(Other)

Complaint:
The runner up in a phone-in competition alleged that the competition had been conducted 
unfairly and that he should have won the first prize of a holiday to Barbados.

Reply:
We investigated.  The number of the Playboy TV channel had to be guessed correctly.  The 
station told us that:  "Firstly, we were informed by Playboy TV before broadcasting the 
competition that Playboy TV is on Sky Channel 968.  This is clearly their 'primary' site as it is 
the first to appear in the channel listings and as such is the only Sky channel number promoted 
on the Playboy TV website.  This was the correct answer that was selected and, as in all 
competitions, the judge's decision is final so the other finalist - whose answer was closer to 
968 - was judged to be the winner.

"However, on hearing the complainant's appeal that Playboy TV had another 'secondary' 
unpromoted Sky slot - channel 981 - we decided that, although our first decision was perfectly 
valid, we would upgrade his runner-up prize as a gesture of good faith.  The runner up prize 
was a 2-night holiday in a five star hotel in Amsterdam for two, including flights, transfers and 
£100 spending money.  As a good will gesture we extended this to 7 nights, added his children 
in for free and gave him an extra £150 spending money".

In the circumstances we concluded that the station had done more than they were obliged to 
do.  We also did not think that the competition had breached our guidelines.

NOT UPHELD

talkSPORT (National)

P026/49

Friday 29 November 2002, 1500

(Other)

21



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 49

Complaint:
We recieved a complaint from an another licensee that a Viking FM presenter had phoned one 
of their presenters and had broadcast the phone-call live without the permission of the 'victim' 
or the Licence Holder concerned.

Reply:
Rule 3.4.1 of our Programme Code requires that permission to broadcast calls must be sought 
"in a proper manner".  Furthermore, "when a person is 'wound up' in his professional capacity, 
that is, when he is representing an organisation or an employer and that employer is identified 
or implied, then broadcasters must be clear that the permission of that organisation has also 
been given before the call may be broadcast". 

The 'victim', who was on-air at the time, was put to air live on Viking FM.  He was not told at the 
outset that the call was being broadcast, although this was revealed much later during the call. 
At no time was the 'victim' or his employer, whose identity was evident to Viking's listeners, 
asked for permission to broadcast the call.  This was a clear breach of our Code Rule 
mentioned above.  We regarded this breach as a serious matter, as failure to gain permission 
for such calls can cause hurt and distress to 'victims'.  In view of their good compliance record 
prior to this, we issued a written warning to Viking FM. This told the station that failure to 
comply with our Code requirements in future may result in the imposition of a financial penalty.  
We told Viking to take steps to ensure that the prior permission of 'victims' and, if necessary, 
employers, was always sought before wind-up calls were broadcast.

UPHELD

96.9 Viking FM (Humberside)

P073/49

Tuesday 17 December 2002, 0045-0100

(Other)

22



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 49

Complaint:
A 'Secret Sound' 'phone-in competition entrant discovered that the entry line was charged at 
premium rate after he had "rung in over 100 times as, according to the competition terms and 
conditions published on [Galaxy 102's] website, '...unless otherwise stated, no purchase or 
payment of any kind is required'."  The complainant added: "There has been no mention of 
payment of any kind being required during the competition on the radio (I have listened for 
many hours...) and no phone charge rates are shown anywhere on the website. ...I want either 
reassurance that I will not be billed, or that any call charges will be refunded as per the 
published information."

Reply:
Galaxy 102 told us: "The call charge is 30 pence for a forced-release call, which is below the 50 
pence rate at which premium rate call charges need to be given, as stipulated by Section 3.4 of 
the ICSTIS Code, as enforced vicariously by the Authority's Programme Code.  We have, 
however, volunteered the precaution of mentioning the call charge from time to time..., to help 
listeners be aware of the amounts they may incur if they phone too enthusiastically.  We 
anticipate that listeners will logically expect to incur some phone charge when they call in for 
any competition, unless it is clearly billed as freephone, and some level of charge would 
therefore be clear to the competitor. ...The competition terms to which he refers are our general 
competition rules.  We have specific rules for this one, which are made clear as above and also 
through terms and conditions which have been available from reception and which are now on 
our website."  

Rule 9.4 (Premium Rate Telephone Services) of our Programme Code requires compliance 
with ICSTIS' Code of Practice.  However, Galaxy's general competition rules, item 3 of which 
confirmed that "no purchase or payment of any kind" was required, had been the only 'terms 
and conditions' instantly available to the complainant (on the station's website).  We therefore 
believed that listeners were likely to have been misled by the station's output concerning the 
competition, which had only included pricing information "from time to time."  However, it was 
outside our remit to offer assurances concerning details of the complainant's telephone bill or to 
offer a refund of call charges and we told the complainant to contact Galaxy 102 if he wished to 
pursue the latter.

UPHELD

Galaxy 102

P082/49

Friday 7 March 2003, 0900-1000

(Other)

23



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 49

Complaint:
A listener was concerned that a feature which included a number of 'wind-up' calls had 
amounted to a nuisance that had confused and upset recipients of the calls.

Reply:
We listened to a recording of the 'wind-up' calls cited by the complainant. Our Programme 
Code requires that such calls are pre-recorded and only broadcast with the prior consent of 
those involved. Invicta Radio assured us that consent was always obtained for all such calls.  
Unfortunately, in the particular case mentioned by the listener the station was unable to provide 
evidence to prove that the consent of the 'victim' had been obtained.  We were assured that, as 
a result of the complaint, the procedure for maintaining records of consent had been 
overhauled to avoid any similar lapse in future.  As we believed that the 'victim' in this instance 
had not appeared to be upset by the call, we did not uphold the complaint.  However, we 
warned Invicta that if such compliance was seen to fail again, it would be referred to the 
Members of the Radio Authority for consideration about imposing a sanction.

NOT UPHELD

Galaxy 102, Invicta FM (Manchester, Maidstone, Medway & East Kent)

P072/49

Tuesday 5 November 2002

(Other)

24



Programming Complaints Against Restricted Service Licensees

Balance/Bias/Fairness

Radio Nankana (South Birmingham)
Monday, 25 November 2002, 2200

Complaint:
A satellite radio broadcaster said they had been told by listeners in the
Birmingham area that a caller to the Restricted Service Licensee, Radio
Nankana, had “repeatedly made defamatory remarks regarding [its own radio
station] in a live call that lasted up to 15-20 minutes.”  The satellite station said
they had written to the RSL to ask for a recording but the station “have failed to
send us anything.”  They asked us “to pursue this matter further on our behalf.”

Reply:
We investigated.  Radio Nankana told us: “A call was received on the “live”
programme…  The topic under discussion included a number of subjects but
was mostly revolving around the equality in Sikhism and impact of
modernisation of traditions.  …one aspect of the Sikh faith is the Amrit
ceremony, in which 5 Piare (beloved ones) initiate others into the Khalsa.
Since its inception in 1699, the 5 Piare have always been men, (because the
first 5 Piare who gave their heads for the Guru were men).  Few days prior [the
complainant radio station] had been advocating that women should be included
within this most important ceremony.  This issue is very sensitive and
emotional.  [The RSL listener’s] call lasted 10-12 minutes in which she made
several references, including her disagreement with [the views expressed on the
complainant’s satellite station] about the issue.  We responded to [the caller] by
stating that there are two views of thought, one modern and one traditional and
moved on.”

Radio Nankana told us that the logging tapes of all of its recent output had been
stolen in a burglary.  Nevertheless, we had to remind the station that its failure
to provide recordings of output, as required by Section 95 of the Broadcasting
Act 1990, severely impaired the Authority’s ability to fulfil its role.  The Radio
Authority Programme Code, Rule 10.4a, Programme Tapes and Transcripts:
Provision to the Radio Authority, states: “Under the terms of the licence, the
Radio Authority can require a company to provide it with a tape and/or
transcript of broadcast material at any time up to 42 days after the broadcast
was made.”  Although, we noted the circumstances in this case, we warned
Radio Nankana that we would have to put the matter before Authority
Members to consider regulatory action should a breach of Rule 10.4a reoccur.

UPHELD    P024/49
(Balance/Bias/Fairness)

60



Other

Radio Ramadan (Bradford)
Monday, 2 December 2002, 1700

Complaint:

A listener made a number of allegations about charity announcements and
about statements on air about the group running the station.

Reply:

Our expert listened to recordings, but they did not contain all of the material
referred to by the complainant.  However, they showed that in the phone-in
show no mention was made of any group running the Ramadan stations in
Bradford either by the presenters or by callers to the programme.  In the Maulvi
programme, the speaker made no reference to charitable causes, nor did he
mention the name alleged by the complainant.

No invitations were given to listeners to view a video of charitable donations
being handed over but the station told us that they had carried advertisements
on behalf of three separate well-known charities.  These appeared, from one of
the recordings, to be advertisements carried by the radio station and not appeals
directly launched by the station itself.  All the appeals were followed by the
telephone number or the PO Box of the charity concerned.

It appeared to us from the tapes we were given that the complaints were
unfounded.  However, it also appeared that some material was missing.  We
therefore reminded the licensee of his obligations to supply recordings of all
programme material for a period of 42 days following the broadcasts.  As a
result of this lapse, we upheld the complaint.

UPHELD    P037/49
(Other)

61



Findings by the Broadcasting Standards Commission

The Broadcasting Standards Commission is a separate body from the Radio
Authority, established by statute to explore matters of taste and decency, fairness
and privacy in UK broadcasting through complaints and research.  Primarily, its role
is to provide redress for people who believe they have been unfairly treated or
subjected to unwarranted infringement of privacy.  The BSC announced the following
findings about Independent Radio programmes and about radio advertising matters
in this reporting quarter.

The BSC announced 27 findings about commercial radio broadcasts.  The Radio
Authority has not intervened further with regard to these complaints.

The following 4 complaints were upheld by the BSC: talkSPORT (racist remarks);
Isle of Wight Radio (unfair treatment of radio station cleaner); 106 Century FM
(offensive joke); Kiss 100 FM (endorsement of anti-social behaviour).

The following 4 complaints were resolved: Choice FM (offensive word in a track);
Galaxy 105 (offensive discussion about the transmission of thrush); Galaxy 105
(tasteless comments); Real Radio (use of the term “gypo”).

The following 19 complaints were not upheld: Isle of Wight Radio (racist content);
Xfm (swearing in a trailer); Key 103 (promotion of speed camera evasion); Invicta
FM (irresponsible behaviour); LBC 1152 AM (sexual content); Kiss 100 FM (sexual
content); 96 Trent FM (swearing); Galaxy 105 (tasteless sexual remarks at breakfast);
Virgin 105.8 (offensive content); Virgin 105.8 (profanity); Kiss 100 FM (offensive
remarks about the elderly); Kiss 100 FM (mockery of disability); Q103 FM (racist
remarks); talkSPORT (offensive reporting of Myra Hindley’s death); talkSPORT
(religious offence); Real Radio Scotland (offensive remarks about South Korean
footballers); talkSPORT (swearing); Century 105 (speed camera detector discussed in
traffic report); Classic FM (inappropriate comments – House of Fraser advertisement).

Broadcasting Standards Commission and Radio Authority:
Memorandum of Understanding

An agreed Memorandum of Understanding between the BSC and the RA sets out how
complaints will be dealt with.  It seeks to avoid, wherever possible, double jeopardy
for both complainants and licensees, and to share information about complaints
relating to matters of standards.

Complaints about fairness and privacy will continue to be dealt with by the
Commission.  Matters relating to standards which have licensing implications will
continue to be dealt with by the Radio Authority.  Other complaints which fall within
the jurisdiction of both bodies will be dealt with by whichever first receives the
complaint, but the Authority and the Commission will keep each other informed
throughout the consideration of the complaint and of the potential outcome.  Each
body will take formal account of the adjudications of the other in its decisions.

The Radio Authority and the Broadcasting Standards Commission have also agreed to
work together on audience research projects relating to standards issues in radio and
other issues relating to audience expectations, building on their current joint
consultation on taste and decency issues in commercial radio programmes.

END
62


