
Ofcom Content Sanctions 
Committee 
 
Consideration of   
Sanction against CHANNEL FOUR TELEVISION CORPORATION 
 
For  Programme Code breaches in giving undue 

prominence to a commercial product in breach of 
section 8.4 of Ofcom’s Programme Code (ex- ITC) 

 
On 19 July 2004  
 
Decision to Fine £5,000 and Direction to transmit Ofcom’s statement of 

finding 
 
 
  
Summary of Decision 
 
For the reasons set out in full in the Decision, the Ofcom Content Sanctions 
Committee found as follows: 

1. Channel Four Television Corporation (Channel 4 Television) is licensed by 
Ofcom to run the service known as “Channel Four”.   

2. On 18 May 2004, the Richard and Judy show, on Channel Four, broadcast a 
videotape item and discussion on the dangers of excessive caffeine intake.  
On 19 July 2004, an apology and correction was given in the Richard and 
Judy show by Richard Madeley stating that there had been factual 
inaccuracies in the 18 May 2004 item.  This was followed by a videotape item 
in which the benefits of caffeine were examined, with particular emphasis on 
the “caffeine energy drink” Red Bull. 

3. Four viewers complained that the apology given on 19 July 2004 was 
followed by “what seemed like an advertisement for Red Bull with celebrity 
endorsements”.  One viewer described this as a “sponsored advert for the 
coffee and Red Bull industry”.  Another “was left wondering whether the item 
had been produced by the makers of Red Bull and whether the broadcast 
was made to avoid legal action”.  Channel 4 Television had admitted and 
Ofcom had recorded that the material broadcast on 19 July 2004 breached 
the Programme Code (“the Code”): section 8.4 (undue prominence). The 
matter was also referred to the Content Sanctions Committee (“the 
Committee”) for consideration of a statutory sanction.  The Committee invited 
Channel 4 Television to attend the Committee meeting to give oral 
representations if it wished but Channel 4 Television considered, having 
already given written representations, that this was not necessary.  The 
Committee considered all the relevant material including the matters which 
Ofcom had raised in correspondence with Channel 4 Television and Channel 
4 Television’s written representations in response before deciding whether to 
impose a sanction and, if so, what level of sanction was appropriate. 

-1- 



4. Ofcom has a statutory duty to require compliance with its Code and consider 
the imposition of a statutory sanction, where a broadcaster has “repeatedly, 
deliberately or seriously” breached the Code. The Committee viewed the 
Code breach as sufficiently serious to merit the imposition of a statutory 
sanction. The material very clearly breached the Code and Channel 4 
Television had admitted it was in breach of section 8.4 of the Code.  

5. In this case, the Committee considered that whilst the broadcast of 19 July 
2004 was clearly intended to make amends for the errors contained in the 
earlier broadcast, Channel 4 Television had demonstrated uncharacteristically 
poor judgement resulting in what appeared to be, at the very least, a loss of 
editorial control.  This culminated in the distinct impression that the 
programme had come under external commercial influence, giving Red Bull 
undue prominence, both in the number of direct references to that product 
and also in the use of an “expert” and sporting personalities linked to the 
product and extolling the benefits of caffeine and Red Bull.   

6. Whilst the Committee took into account Channel 4 Television’s overall good 
compliance record (particularly given its statutory remit to innovate), it also 
noted that it had been found in breach in 2003 in relation to material 
broadcast on the Richard and Judy programme (which had been found to be  
misleading). On that occasion Channel 4 Television had not been subject to 
any sanction.  

7. The Committee also took into account Channel 4 Television’s admission that, 
on this occasion, it had breached the Code albeit that it did not consider the 
breach serious enough to merit any sanction.  

8. Taking all relevant factors into account, the Committee determined that the 
Code breach was sufficiently serious that a sanction by way of a financial 
penalty was necessary together with a direction to broadcast a statement of 
Ofcom’s finding. The applicable statutory maximum is a fine of 5 per cent of 
Channel 4 Television’s qualifying revenue, payable to Ofcom for forwarding to 
The Treasury. The Committee considered that, in view of the seriousness of 
the infringement and taking into account all the circumstances, an appropriate 
fine was £5,000.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-2- 



 

 

 

 

D E C I S I O N  

  
1. The Ofcom Content Sanctions Committee (the Committee) met to consider     

whether to impose sanction(s) on Channel Four Television Corporation (Channel 
4 Television) for breaching Ofcom's Programme Code, formerly the Programme 
Code of the Independent Television Commission (“the Code”) by giving undue 
prominence in the Richard and Judy programme on 19 July 2004 to Red Bull, a 
commercial product, contrary to section 8.4 of the Code.     

  
The need to consider sanctions 
  
2. Channel 4 Television is licensed by Ofcom to provide the service known 

as "Channel Four".  The licence requires Channel 4 Television to comply with the 
Code.  One of the requirements of the Code is that no undue prominence may be 
given in any programme to a commercial product or service.  In particular, the 
Code requires that any reference to such a product or service must be limited to 
what can clearly be justified by the editorial requirements of the programme - an 
important yardstick being that no impression be created of external commercial 
influence on the editorial process. One of the reasons for this rule is to ensure 
that programmes are not distorted for commercial purposes and that, where 
commercial interests of a third party are involved, broadcasters retain editorial 
control of their output. 

  
3. On 18 May 2004, the Richard and Judy show transmitted a videotape item and 

discussion on the dangers of excessive caffeine intake (the caffeine item).  The 
piece appeared to have been prompted by the death of a young man in a car 
accident.  He had taken no alcohol or drugs on the night of his death but had 
drunk four cans of Red Bull (referred to in the programme as "a caffeinated 
energy drink") during the evening.  This had resulted in what the Coroner 
called a "significantly high" amount of caffeine in his body.  The Coroner had 
called for drink-drive limits on caffeine intake.  The caffeine item had inputs from 
Dr David Bull, a regular "TV Doctor" and Dr Sarah Schenker, from the British 
Nutrition Foundation.  A series of vox-pops early in the item seeking views on 
caffeine intake via energy drinks and coffee revealed a number of side-effects.  
An ‘exercise’ was also conducted to try to assess the effects of excessive 
caffeine intake on driving ability.  The exact amounts of caffeine the participants 
consumed for the exercise were not specified.  However in the discussion that 
followed, it was clear that it was high (i.e. four cans of a caffeinated drink in a 
short space of time and on top of other caffeine intake such as coffee, tea or 
chocolate).  A statement at the end of the caffeine item was presented as a 
response from Red Bull.  The statement appeared to have been sought by the 
production team expressly in response to the editorial line taken by the 
programme. 

  
4. The average person’s daily tolerance of caffeine was assessed by Dr Schenker 

at around 400mg per day.  Dr Schenker's contribution, and the report as a whole, 

-3- 



focussed on what could happen if a person exceeded this limit or their own 
personal caffeine tolerance - something which could occur without the person's 
awareness if, after a day drinking coffee, they then drank a number of caffeinated 
energy drinks in the evening.   

  
5. There were four commercial examples of energy drinks displayed in the studio: 

V-Energy, American Bull, Red Bull and Purdeys.  Only the first three of these 
contained caffeine (80mg per 250ml can in the case of V-Energy and Red Bull).  
Purdeys is fruit-based and caffeine-free.  The packaging on V-Energy 
recommended a maximum intake of two cans a day though this was not visible or 
referred to in the programme. 

  
6. In the 19 July 2004 edition of the Richard and Judy show, Channel 4 broadcast, 

through Richard Madeley, an apology and correction to the 18 May 2004 caffeine 
item stating that it had contained factual inaccuracies.    The statement was as 
follows: 

  
"And now we have to come to you with a serious apology.  On the 18 
May we reported incorrectly on caffeine and energy drinks, specifically 
in relation to driving.  Unfortunately, we gave you the wrong 
information about the amount of caffeine in the energy drink Red Bull.  
In fact, one can of Red Bull has the same amount of caffeine as one 
cup of filtered coffee.  We also did not involve either the industry or 
independent experts to highlight the benefits of caffeine so we didn't 
present a balanced report.  So hands up, our research team made a 
mistake which meant we unintentionally misled you.  Now caffeine has 
been around for hundreds of years and is familiar to generations in the 
form of tea and coffee.  It's now available to us through energy drinks 
such as Red Bull, power bars and other products.  Billions of people 
have been taking caffeine for centuries and many experts maintain 
that caffeine and caffeinated drinks in moderation are beneficial in 
many different situations.  Here's how people use caffeine in today's 
world." 

 
The programme of 18 May 2004, also incorrectly attributed to Red Bull a 
“response” to the caffeine item.  In fact this “response” was neither made by 
Red Bull nor was it in response to the caffeine item but, in fact, was lifted from 
an article written by a third party.  This error of fact was not corrected by 
Richard Madeley in his 19 July 2004 apology. 

  
7. Following the oral apology was a videotape in which a number of contributors 

spoke about the benefits of caffeine as a stimulant.  Red Bull was specifically 
named and recommended four times (as well as other visual references being 
made to it).  Tea and coffee generically were mentioned as sources of 
caffeine but coffee was disparaged - "you can't tell ....how much caffeine is in it" 
and "the instant stuff from the machine...is horrible".  

 
8. Furthermore, these contributors (“experts” and others) appeared to have some 

connection to Red Bull:    
 

• The most obvious of these was Dr Louise Reyner who, according to 
the Loughborough University website, received a research grant of 
£52,962 from Red Bull GmbH in 2002. She said in the videotape: 
“…an energy drink such as Red Bull is particularly good because it’s 
always got 80mg of caffeine and we’re recommending that people 

-4- 



take about 160mg of caffeine….So that equates to two cans…”. 
Internet sources note her talking about the benefits of Red Bull on 
other occasions.   

• The racing driver, Johnny Herbert, was associated with Red Bull 
through racing for the Red Bull Sauber Ford F1 team in 1996 and the 
Red Bull Sauber Petronas F1 team in 1997 and 1998.   

• The golfer, Paul Casey, is seen in the videotape drinking Red Bull.  
Paul Casey says: “…Red Bull really assists me in keeping sharp and 
alert”. At the time of Ofcom’s investigation, there was a picture of the 
golfer Paul Casey drinking Red Bull on the company’s website.   Red 
Bull is active in golf to the extent of having a “Communications 
Manager for Golf”.  

  
9. After the broadcast of the 19 July 2004, four viewers complained that the apology 

in the 19 July 2004 Richard and Judy show was followed by "what seemed like 
an advertisement for Red Bull with celebrity endorsements".  One viewer 
described this as "a sponsored advert for the coffee and Red Bull industry" and 
another "was left wondering whether the item had been produced by the makers 
of Red Bull and whether the broadcast was made to avoid legal action". 

  
10. During an investigation, Channel 4 Television explained that due to the 

inaccuracies in the original caffeine item, and objections raised by Red Bull in 
relation to those inaccuracies and the fact that  its company had not been given 
an opportunity to contribute to the debate and respond to the criticisms 
made, there needed to be a follow up item.  Channel 4 Television considered this 
item would need to rectify the inaccuracies and provide an alternative and 
balancing perspective which would give Red Bull the opportunity to present its 
arguments on the issue of caffeine in the context which the caffeine item had 
raised.  Channel 4 Television argued that, to achieve this, it was essential that 
Red Bull was identified by name as it was the product that had been featured 
prominently and identified in the original May item.  However, whilst, at the time 
of broadcast, Channel 4 Television had been satisfied editorially and in terms of 
compliance that the July item was a "considered and measured way to resolve 
the issues of accuracy and fairness", it acknowledged that, despite its best 
efforts, some viewers clearly had received the impression of external commercial 
influence on the editorial of the programme.  On that basis it accepted that the 
item broadcast on 19 July 2004 was in breach of section 8.4 of the 
Code.               

  
11. Ofcom accordingly found Channel 4 Television in breach of the Code and 

referred the matter for consideration to the Committee.  The Committee met on 
Monday 25 July 2005 to consider the matter and the written representations 
made by Channel 4 Television in relation to the possible imposition of sanction(s) 
for breaching the Code. 

 
Relevant Considerations 
  
12. In reaching a decision about whether to impose a sanction and if so, at what 

level, the Committee took into account Channel 4 Television 's written 
representations including that the Code breach was not sufficiently serious to 
merit any sanction, that this was a difficult and unusual case; that given Red Bull 
was the only product to be named in the May item; limited references to Red Bull 
were justified in the July item; that Channel 4 Television had worked hard to 
avoid any suggestion of external commercial influence; that it was necessary in 
view of the serious errors made to discuss in the follow up item the potential 

-5- 



positive impact of caffeine and that Channel 4 Television; and the production 
company had retained editorial control throughout.     

  
13. However, the Committee considered the breach of the Code, which was admitted 

by Channel 4 Television, as serious and sufficiently serious to merit the 
imposition of a sanction.  The Committee acknowledged that the broadcast of 19 
July 2004 was clearly intended to make amends for the errors contained in the 
earlier broadcast.  However, in the Committee's view, the breach demonstrated 
uncharacteristically poor judgement resulting in what appeared to be, at the very 
least, a loss of editorial control.  This culminated in the distinct impression that 
the programme had come under external commercial influence, giving Red Bull 
undue prominence, both in the number of direct references to that product and 
also in the use of an “expert” and sporting personalities linked to the product and 
extolling the benefits of caffeine and Red Bull. The Committee also noted that 
Channel 4 Television had failed to respond to a number of questions put to it by 
Ofcom, in particular in relation to the connections between the academic and 
sporting figures and Red Bull (as outlined in paragraph 8 above). 

  
14. The Committee also took into account Channel 4 Television's overall good 

compliance record, particularly given its statutory remit to innovate.  However, it 
noted that there had been previous breaches of the Code, in the Richard and 
Judy show, in relation to an item which the previous regulator (the Independent 
Television Commission) considered had not been fairly or accurately presented.  
On that occasion, no sanction was imposed.  

  
Appropriate Sanction 
  
15. Taking all the relevant considerations into account, the Committee determined 

that a sanction by way of a fine was appropriate and necessary, and that Channel 
4 Television should also be directed to broadcast Ofcom's statement of finding in 
a manner and at a time determined by Ofcom.   

  
16. Under the Communications Act 2003, a financial penalty for Channel 4 Television 

may not exceed 5 per cent of Channel 4 Television's qualifying revenue.  Once 
received by Ofcom, any fine is forwarded to the Treasury.  The Committee 
considered that a fine in the sum of £5000 was both appropriate and 
proportionate. 

  
Conclusion 
  
17. For seriously breaching the Code by transmitting material, in the Richard and 

Judy show on 19 July 2004, giving undue prominence to a commercial product, 
Channel  4 Television is fined £5000 and directed to broadcast Ofcom's 
statement of finding in a form and at a time to be determined by Ofcom.       

 

Content Sanctions Committee 

Richard Hooper 

Pam Giddy 

Kip Meek 

 

3 August 2005 

-6- 


