Ofcom Content Sanctions Committee

Consideration of sanction
against

For

Between

Decision

Channel Four Television Corporation (“the
Licensee” or “Channel Four”) in respect of its
service, Channel 4;

The conduct of viewer competitions in the
programme Deal or No Deal, as follows:

‘Staggered  selection’ of competition
finalists:

Resulting in breaches of the Ofcom
Broadcasting Code (“the Code”) of:

Rule 2.11: “Competitions should be conducted
fairly, prizes should be described accurately,
and rules should be clear and appropriately
made known”, and

Rule 10.10: “Any use of premium rate numbers
must comply with the Code of Practice issued
by the Independent Committee for the
Supervision of Standards of Telephone
Information Services (ICSTIS)” (now re-named
as PhonepayPlus’);

28 August 2006 to 13 May 2007.

To impose a financial penalty (payable to HM
Paymaster General) of £500,000 and, in
addition, to require Channel Four to broadcast
a statement of Ofcom’s findings on its service
Channel 4 in a form to be determined by Ofcom
on three specified occasions.

'ICSTIS was re-named PhonepayPlus on 15 October 2007.



Summary

1.1

1.2

1.3

1.4

1.5

1.6

1.7

1.8

For the reasons set out in full in the Decision, under powers delegated from
the Ofcom Board to Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the
Committee”), the Committee decided to impose a statutory sanction on
Channel Four in light of the serious nature of its failure to ensure compliance
with the Ofcom Broadcasting Code (“the Code”).

This adjudication under the Code relates to the viewer competitions in the
programme Deal or No Deal, transmitted on Channel 4 between 28 August
2006 and 13 May 2007 (“the relevant period”).

Channel 4 is the fourth national public service channel. Deal or No Deal is a
daily light entertainment game show transmitted at 16:15 on weekdays and
16:55 on Sundays. On Saturdays, a repeat programme is shown. A premium
rate service (“PRS”) competition was transmitted during the programme.
Viewers were solicited by voice-over before each advertising break to call the
PRS number on screen or enter for free via the internet for the opportunity to
take part in the daily competition at the end of the programme.

From 28 August 2006 and throughout the relevant period, the
telecommunications service provider for the competition was iTouch UK
Limited (“iTouch”).

Press reports and media interest in the operation and conduct of viewer
competitions in spring 2007 prompted some broadcasters who were
implicated to conduct investigations into the use of PRS in their programmes
and viewer competitions.

Channel Four instructed external specialist media lawyers Wiggin LLP
(“Wiggin”) to undertake a review of all of its PRS activity, including
competitions and voting with a primary focus on the opening and closing of
lines, call handling procedures, winner selection and vote counting processes.

The review concluded that a staggered method of selecting finalists
(“staggered selection”) in the Deal or No Deal competition between 28 August
2006 and 13 May 2007 was unfair. It resulted in later entrants having a lower
probability of being shortlisted as a potential winner in the competition
compared to those who had entered earlier.

Channel Four was notified in March 2007 that the form of staggered selection
used in the Deal or No Deal competition was unfair. Although it took steps to
try to minimise that unfairness in the short term whilst it sought a solution, it
knowingly continued to conduct an unfair competition for approximately seven
weeks. Channel Four stated that, although the practice of staggered selection
was unfair, it had been unclear to it at that time that it was necessarily in
breach of the PhonepayPlus Code. This was because although the
PhonepayPlus Code required that all entrants have an equal chance, this was
not necessarily subject to a strict interpretation in the industry and therefore a
‘slight’ adverse impact was believed to be acceptable, particularly if steps had
been taken to minimise that adverse impact. An initial decision to continue
had therefore been taken, which Channel Four regretted and now
acknowledged to be wrong. However, Channel Four submitted that this
decision had been taken in good faith on the basis of the external advice it
had received.



Committee’s Findings

1.9

The trust that the audience places in a broadcaster is fundamental to their
relationship. This is particularly pertinent in the case of a public service
broadcaster like Channel Four whose service is available to such a wide
audience. This relationship of trust becomes even more important when it
involves one of the broadcaster's most popular programmes. Viewers are
entitled to believe when entering into a relationship of trust with such an
organisation that their trust is not misplaced. Channel Four operated
staggered selection between 28 August 2006 and 13 May 2007. As a result
viewers who entered at different stages did not have equal opportunities to
win. Channel Four did not understand that to be an unfair process until the
results of the internal inquiry in March 2007. This was a systematic failure in
the conduct of the competition and was a serious breach of trust between a
public service broadcaster and its audience.

Ofcom was particularly concerned that, even though Channel Four had
believed the staggered selection process to be an acceptable practice, at no
point was the audience informed of this particular element of the selection
process, either through on-air announcement or in the competition’s terms
and conditions. Unless otherwise stated, viewers would have assumed that all
entrants were treated fairly and that potential winners would be chosen after
the lines had closed.

The competition, with its associated interactive relationship with its audience,
played an integral role within the programme’s format. Ofcom was therefore
seriously concerned by the Licensee’s admission that it had not undertaken
any kind of appropriate audit procedure or instigated any checks or processes
at any time to ensure that the competition was being conducted fairly. This
was part of a formalised and systematic procedure and Channel Four’s failure
to understand the inherent unfairness of this system demonstrated a lack of
due care that could only be described as negligent.

Whilst Ofcom understood that Channel Four felt that it had been let down by
iTouch, it was nevertheless firmly of the view that the conduct of Channel
Four's own competitions and the management of its service provider were
plainly within the control of the Licensee. Further, Ofcom considered that
whilst it was the case that Channel Four had in place contractual
arrangements with iTouch which stipulated how the competition should be
conducted and that it should be conducted in accordance with the
requirements of the PhonepayPlus Code this, in itself, was not sufficient.

The Committee was strongly of the view that Channel Four’s failure to take
even the most basic independent steps to ensure that its compliance
obligations were being fulfilled was negligent. Channel Four appeared to take
no account of the possibility that iTouch, as a third party, might fail to act in an
appropriate manner while handling such substantial sums of money from
Channel Four’s audience.

Ofcom was concerned by the scale of the harm caused by the breaches. The
breaches resulted in significant consumer harm involving a substantial
audience, as evidenced by the sizeable revenue raised by the Licensee from
the Deal or No Deal competitions while the unfair conduct was occurring (£15



1.20

1.21

million gross revenue was raised during the period 28 August 2006 to 22
March 2007).

Further, Ofcom was particularly concerned that once Channel Four became
aware of the unfairness of this selection method, its senior management took
the decision to continue conducting the competition while a compliant
selection method was devised. The Licensee was therefore conducting a
competition which it knew to be unfair, a fact which, in Ofcom’s view
(notwithstanding the external legal advice), compounded substantially the
seriousness of the breaches.

Despite the absolute paramount importance of trust and honesty to Channel
Four’s relationship with its audience, the Licensee neglected to take due care
when conducting the competition to ensure its fairness, and furthermore,
allowed it to be conducted over a period of seven weeks once it knew it to be
unfair and in doing so misled its audience. It was totally unacceptable for
Channel Four to continue this selection method in the knowledge that it was
unfair.

It was also a matter of great concern to Ofcom, and considered to be an
aggravating factor, that during the period when the Licensee was aware of the
unfair conduct and allowed the competition to continue from 23 March to 13
May 2007, it raised a further £2.1 million in revenue.

Ofcom considered the steps Channel Four had taken to remedy the
consequences of the breaches in this case. These included:

e pledging to donate £300,000 to the Great Ormond Street Hospital
Children’s Charity to reflect the extent of disadvantage caused to PRS
telephone entrants, as precise data were not available to enable refunds
to be offered. (The Licensee had already made donations to the charity
totalling £250,000 in respect of all PRS issues);

e putting in place an ‘inspection’ function to audit the performance of third
parties in fulfilling contractual obligations; and

e because of the damage to viewer trust these problems have created,
Channel Four had now withdrawn from operating premium rate
competitions altogether and from operating votes on a for-profit basis..

Ofcom wished to make it clear that the financial penalty would have been
higher had Channel Four not taken such actions to remedy the consequences
of the breaches.

In summary, cases where the broadcaster has materially deceived its
audience, whether knowingly or not, have always been considered to be
amongst the most serious breaches of the Code by the regulator (and its
predecessor).

Ofcom took the view that the breaches constituted a substantial breakdown in
the fundamental relationship of trust between a public service broadcaster
and its viewers. Millions of viewers purchased the right to enter these
competitions and invested trust in the Licensee. This case involved the
systematic deception of all those viewers who paid to enter in the belief that



1.22

1.23

they had a fair and equal chance of winning when, in fact, their chances
depended on the time they entered. Importantly even after Channel Four was
aware following an internal inquiry that there was a risk of non-compliance, it
continued the competition for a further seven weeks.

Channel Four failed to have any proper regard for the necessity to operate
any effective form of compliance procedures for the operation of the
competition; it failed to take adequate measures to understand basic yet
crucial elements of the conduct of its own competition (winner selection
procedures).

Having considered the relevant facts as outlined above and all the
representations made by Channel Four, Ofcom decided to impose a financial
penalty on Channel Four of £500,000 (payable to HM Paymaster General)
which it considered to be a proportionate and appropriate penalty in all the
circumstances. In addition, Ofcom directed Channel Four to broadcast a
statement of its findings on its service in a form determined by Ofcom on
three specified occasions.



Introduction

2.1

2.2

2.3

24

2.5

2.6

Channel 4 is the fourth national public service channel. Deal or No Deal is a
daily light entertainment game show transmitted at 16:15 on weekdays and
16:55 on Sundays. On Saturdays a repeat programme is shown. The
programme is not broadcast continuously throughout the year; the last series
ended on 13 July 2007 and a new series commenced broadcasting in August
2007. The Deal or No Deal viewer competition ceased on 29 September
2007. One element of the show contained a viewer competition which was
transmitted during the pre-recorded programme. Viewers entered via a
premium rate service (“PRS”) telephone line. Calls were solicited by voice-
over before each advertising break to call the PRS number on screen or enter
for free via the internet for the opportunity to take part in the daily competition
towards the end of the programme. From the outset, entrants were told
whether their entry was successful or unsuccessful. Ten per cent of PRS
entries and ten per cent of web entries would receive the “successful”’
response and go forward for the opportunity to be randomly selected as the
day’s winner.

Once a viewer was chosen at random, they would win a prize revealed in one
of three sealed boxes numbered 1, 2 and 3. Three members of the studio
audience would stand behind each of the boxes. Each box contained a
hidden amount of money, usually £1,000, £3,000 or £10,000 (but occasionally
larger amounts, such as £75,000). At the end of the programme, the
presenter, Noel Edmonds, asked a member of the studio audience to select a
number between 1 and 3. When that number had been chosen, the
corresponding box was opened. A caption was then placed across the screen
to indicate the person who had won the cash amount revealed.

Press reports and media interest in the operation and conduct of viewers’
competitions in spring 2007 prompted some broadcasters who were
implicated to instruct firms of lawyers and/or accountants to undertake a
thorough investigation of PRS in their programmes.

Channel Four instructed external specialist media lawyers Wiggin LLP
(“Wiggin”) to undertake a review of all its PRS activity, including competitions
and voting. In particular, the review focused on the opening and closing of
lines, call handling procedures, integration of modes of entry, winner selection
and vote counting processes.

The internal review highlighted that a staggered method of selecting potential
winners for the Deal or No Deal competition which was in operation between
28 August 2006 and 13 May 2007 was unfair.

The staggered selection process for finalists operated as follows:

o three potential free web entry finalists and three potential PRS telephone
finalists were selected at ten minute intervals throughout the duration of
the programme until lines closed. Entrants who were not selected were
placed into a continuously expanding pool of entrants until 18 potential
finalists had been selected:;



2.7

2.8

2.9

o after the competition closed, one further potential web finalist and one
further potential telephone finalist were selected at random to make a total
of 20 shortlisted finalists;

o the two lists of ten web finalists and ten telephone finalists were reduced
(pro rata to the overall number of entries from each medium) to a
combined shortlist of ten finalists, from which the ultimate winner of the
competition would be chosen at random by computer.

This selection process created unfair odds which meant that viewers entering
the competitions were not given a fair and equal opportunity to win. Because
of the selection process, those viewers who rang later in the programme
stood a statistically lesser chance of being selected to the final shortlist. This
was unfair.

As a result of the inquiry, Channel Four knew in March 2007 that the form of
staggered selection (as described above) in use in the Deal or No Deal
competition was unfair. However, it continued to conduct a staggered
selection process though it sought to minimise the unfairness. This resulted in
Channel Four conducting a competition which it knew to be at risk of non-
compliance for a period of seven weeks.

Between 28 August 2006 and 13 May 2007 - the time which the programme
has been on air and operating a staggered selection process - Channel Four
raised considerable revenue by calls that were improperly managed
(estimated at approximately 934,000 calls), disadvantaging a significant
number of entrants. Additionally, between 23 March 2007 and 13 May 2007
when the Licensee knew that the staggered selection process was unfair, but
continued with it (albeit having attempted to limit its inherent unfairness),
56,000 entries were estimated to have been disadvantaged by staggered
selection. The Licensee confirmed that accurate data were not available to
enable it to offer refunds. It calculated that a donation of £300,000 to charity
would reflect the financial detriment caused.

Legal Framework

The Communications Act 2003

3.1

3.2

3.3

Ofcom has a duty under section 319 of the Communications Act 2003 (“the
Act”) to set standards for the content of programmes in television and radio
services as appears to it best calculated to secure the standards objectives.

The standards objectives are set out in section 319(2) of the Act. They
include:

e That generally accepted standards are applied to the contents of
television and radio services so as to provide adequate protection for
members of the public from the inclusion in such services of offensive and
harmful material (section 319(2)(f)).

In discharging its functions, Ofcom’s principal duties are to further the
interests of citizens in relation to communications matters and the interests of
consumers (section 3(1)) and to secure a number of other matters including:



e The application in the case of all television and radio services of
standards that provide adequate protection to members of the public from
the inclusion of offensive and harmful material in such services (section

3(2)(e)).

3.4 In performing these duties, Ofcom is also required to have regard to the
principles under which regulatory activities should be transparent,
accountable, proportionate, consistent and targeted only at cases in which
action is needed, and any other principles representing best regulatory
practice (section 3(3)); and where relevant, a number of other considerations

including:

e The need to secure that the application in the case of television and radio
services of standards relating to harm and offence is in the manner that
best guarantees an appropriate level of freedom of expression (section

3(4)(9))-
The Human Rights Act 1998

3.5 Under section 6 of the Human Rights Act 1998, there is a duty on Ofcom (as
a public authority) to ensure that it does not act in a way which is incompatible

with the European Convention of Human Rights (“the Convention”).

3.6 Article 10 of the Convention provides for the right to freedom of expression. It
encompasses the broadcaster’s right to “impart information and ideas” and
also the audience’s “right to receive information and ideas without
interference by public authority”. Such rights may only be restricted if the
restrictions are “prescribed in law and necessary in a democratic society, in
the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the
prevention of disorder or crime, for the protection of health and morals, for the
protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of
information received in confidence or for maintaining the authority and

impartiality of the judiciary” (Article 10(2) of the Convention).

3.7 Ofcom must exercise its duty in light of these rights and not interfere with the
exercise of these rights in broadcast services unless it is satisfied that the
restrictions it seeks to apply are required by law and necessary to achieve a

legitimate aim.

Ofcom Broadcasting Code

3.8 Standards set by Ofcom in accordance with section 319 of the 2003 Act are
set out in Ofcom’s Broadcasting Code (“the Ofcom Code”) which came into

force on 25 July 2005.2

3.9 Accompanying Guidance Notes® to each section of the Code are published
and from time to time updated, on the Ofcom website. The Guidance Notes

are non-binding but assist broadcasters to interpret and apply the Code.

2 The Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/
® Guidance Notes can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/lguidance/bguidance/



Licence Condition

3.11

Under section 325 of the Act, every programme service licensed by a
Broadcasting Act licence includes conditions for securing that the standards
set by Ofcom under section 319 are observed. If Ofcom is satisfied that the
holder of a licence has contravened a condition of the licence, it may impose
one or more of a number of penalties.

Remedies

3.12

3.13

Section 40 of the Broadcasting Act 1990 (as amended) (“the 1990 Act”)
provides that Ofcom has the power to direct Channel 4 to broadcast a
correction or statement of findings or not to repeat a programme in respect of
a contravention of a licence condition.

Section 41 of the 1990 Act provides Ofcom with the power to impose a
financial penalty on the licence holder of Channel 4 of a maximum of 5% of its
qualifying revenue. This applies in relation to a failure to comply with a licence
condition or direction on or after 29 December 2003.

Relevant Provisions of the Ofcom Broadcasting Code

3.15

3.16

Rule 2.11 of the Code states that “Competitions should be conducted fairly,
prizes should be described accurately and rules should be clear and
appropriately made known”.

Rule 10.10 of the Code states that “Any use of premium rate numbers must
comply with the Code of Practice issued by the Independent Committee for
the Supervision of Standards of Telephone Information Services
(PhonepayPlus)”.

Regulation of Premium Rate Services (“PRS”)

3.17

Providers of PRS are separately regulated by PhonepayPlus, the industry-
funded regulatory body for all premium rate charged telecommunications
services. It regulates in respect of the content, promotion and operation of
PRS. In particular, PhonepayPlus’ Code of Practice requires: clear and
accurate pricing information and honest advertising and service content.
PhonepayPlus has the power to impose sanctions for any breach of its Code
by the person/body operating PRS.

Background

41

4.2

Ofcom carried out an investigation of the Deal or No Deal competition
broadcast between 28 August 2006 and 13 May 2007, as summarised above
and explained more fully below. During that investigation, Channel Four was
given the opportunity to make written submissions on the case. In light of the
evidence and Channel Four’s responses, Ofcom concluded that the Deal or
No Deal competition during the period under investigation was in breach of
the Code.

In addition, Ofcom found the breaches to be sufficiently serious to warrant the
referral of the case for the consideration of the Content Sanctions Committee
(“the Committee”). Throughout the consideration of the imposition of a



4.3

statutory sanction, Channel Four was given opportunities to make written and
oral representations. A summary of these is set out below.

On 19 July 2007, PhonepayPlus (formerly ICSTIS) imposed a formal
reprimand and a fine of £30,000 on iTouch (the service provider to Channel
Four for the Deal or No Deal competition from 28 August 2006) in respect of
Deal or No Deal for the duration that staggered selection had been in place
(between 28 August 2006 and 13 May 2007). PhonepayPlus ruled that the
competition misled viewers in that “...each entrant did not have the same
chance of winning, to a significant degree”.

Ofcom’s Investigation

4.4

In its investigation, Ofcom asked Channel 4 about a number of issues
including:

e how it assessed the procedures for operating the viewer competition
format and the extent of its liaison with the service provider;

e what reviews, oversight and management was in place to monitor the
services provided by the service provider;

e the details of the number of entrants for each episode including the full
details of the winners from each entry mode;

o details of the revenue generated for the duration of the Deal or No Deal
competition; and

¢ the number of entrants who were disadvantaged by the use of staggered
selection between 28 August 2006 and 13 May 2007.

Channel Four’s Response to Ofcom’s Investigation

4.5

4.6

4.7

4.8

Channel Four stated that lawyers from its compliance department advised at
the outset on the legality of the Deal or No Deal viewer competition format.

Channel Four had contracted service provider iTouch to provide a variety of
services for a number of years prior to it being appointed as the service
provider for the Deal or No Deal viewer competition in August 2006.

From the outset, staff in Channel Four's New Media department liaised
closely with the service provider regarding the Deal or No Deal viewer
competition. Prior to appointing iTouch, Channel Four met with the service
provider to discuss their proposals for the service and network and account
management. Once it had been appointed, iTouch devised the Deal or No
Deal winner selection procedure. Channel Four relied on the advice and
expertise of iTouch regarding the compliance of the procedure with the
PhonepayPlus Code. iTouch did not indicate that it had any concerns that the
winner selection procedure adopted might breach the PhonepayPlus Code of
Practice.

Responding to media investigations into competitions in Channel Four’s

Richard and Judy programme in the Mail on Sunday on 18 February 2007,
Channel Four commissioned Wiggin to conduct a review into all of its PRS

10



4.9

4.10

4.11

412

activity. In March 2007, the report concluded that on a strict interpretation the
form of staggered selection in use in the Deal or No Deal competition
between 28 August 2006 and 13 March 2007 was unfair. Channel Four
voluntarily notified PhonepayPlus of this matter on 26 March 2007.

Channel Four stated that it was not aware that the practice of staggered
selection used in the Deal or No Deal competition was unfair until March
2007, when the investigation it had commissioned concluded. After this time,
it worked with the service provider and Wiggin to develop a new selection
procedure to ensure that no potential winners were selected until after the
competition had closed. However, in the interim, between 23 March 2007 and
13 May 2007 it continued to transmit the competition, albeit attempting to
minimise the unfairness until the new selection procedure could be
implemented on 14 May 2007.

Channel Four said that it agreed that the unfairness to viewers caused by this
particular form of staggered selection process could not be justified. However,
it said that it hoped that the comprehensive review of all its PRS services, its
voluntary notification of this staggered selection issue to PhonepayPlus, and
the measures it had since put in place demonstrated how seriously it took its
responsibilities to viewers, as well as its sincere regret for the harm which had
been caused to viewers and its desire to ensure that this did not happen
again.

Channel Four submitted that the fact it continued to operate the competition
after the issue regarding the staggered selection process came to its attention
in March 2007 needed to be considered in context. The staggered selection
process was delayed, in accordance with external legal advice, so that it
started later in the programme to minimise the unfairness so far as possible.
From 27 to 29 March 2007, the staggered selection process commenced
approximately 15 minutes into the programme. From 1 April 2007 to 13 May
2007, it commenced approximately 20 minutes into the programme (and
approximately 15 minutes before the competition closed).

Channel Four fully accepted that it should have recognised the inherent
unfairness of using this particular form of staggered selection prior to the
competition closing and sincerely regretted its failure in this respect. It stated
that it took its responsibilities as a public service broadcaster very seriously
and recognised the need to rebuild trust in this area. As a consequence it had
instructed Wiggin to monitor, on an on-going basis, the activity of service
providers in relation to existing PRS competitions and votes.

Ofcom’s Finding on the breaches

5.1

5.2

Ofcom took all of Channel Four's submissions in its response into account
when carrying out its investigation and reaching its conclusions on the
question of Code breaches. It noted Channel Four's admission of the unfair
conduct in the Deal or No Deal competition between 28 August 2006 and 13
May 2007 and that Channel Four had accepted that the conduct was in
breach of the Code. It also noted that Channel Four had stated that it had
been unaware at the time of the inherent unfairness in using staggered
selection.

Ofcom considered these matters under the following Code rules:

11



5.3

5.4

5.5

5.6

5.7

5.8

e Rule 2.11 of the Code states that: “competitions should be conducted
fairly”; and

e Rule 10.10 of the Code states that: “Any use of premium rate numbers
must comply with the Code of Practice issued by the Independent
Committee for the Supervision of Standards of Telephone Information
Services (PhonepayPlus)”.

Ofcom concluded that there were serious breaches of the Code in the
conduct of Channel Four's Deal or No Deal viewer competition broadcast
between 28 August 2006 and 13 May 2007, specifically:

The staggered selection process created unfair odds because viewers who
called to enter earlier in the programme were in a smaller selection pool than
those who called later in the programme, because the selection pool
expanded during the duration of the programme. This meant that a significant
number of viewers who called to enter the competitions between 28 August
2006 and 13 May 2007 were disadvantaged. This was in breach of Rule 2.11
of the Code.

This practice of staggered selection was also in breach of the PhonepayPlus
Code and therefore breached Rule 10.10 of the Code.

These breaches were considered to tbe serious as the Licensee appeared to
have considered that its obligations and responsibilities regarding compliance
with the Code could be satisfied by contracting them out to a third party, in
this case, iTouch. The Licensee had done so without putting any procedures
in place to monitor those activities.

Ofcom considered that it was not sufficient for a Licensee with clear
compliance obligations and duties under the Code to put itself in a position
where it was not aware of a matter that related intrinsically to the overall
fairness of a competition on one of its programmes.

The seriousness of the breaches was compounded by the fact that whilst
Channel Four was made aware that staggered selection was unfair in March
2007 by Wiggin, it allowed the competition to continue until 13 May 2007
(albeit in a way that sought to lessen the unfairness), until a fair solution was
devised and implemented, instead of removing the competition until such time
as it could be conducted fairly and in compliance with the Code.

Referral to the Content Sanctions Committee

6.1

6.2

It was considered that, taking all the circumstances into account, and in
particular: the severity, scale and repeated nature of the breaches and the
resulting harm caused to significant numbers of participants and to the
audience overall, the breaches were sufficiently serious to warrant the
consideration of the imposition of a statutory sanction.

Therefore, in accordance with Ofcom’s Outline Procedure for Consideration of

Statutory Sanctions in Content Cases, the case was referred to the
Committee.

12



Channel Four’s written representations on the imposition of a sanction

7.1

7.2

7.3

7.4

7.5

7.6

Channel Four stated that it did not contest the Executive’s decision to refer
this matter to the Committee and recognised that the circumstances of the
case warranted a statutory sanction..Ilt admitted and sincerely regretted that
the unfair practice which was in breach of the Code was in use in its
competitions between 28 August 2006 and 13 May 2007. It said that it was
not aware that the practice of staggered selection used in the Deal or No Deal
competition was unfair until 23 March 2007 when the investigation it had
commissioned from Wiggin confirmed the unfairness. It then voluntarily
notified the PRS regulator PhonepayPlus of the breach of its Code.

Channel Four continued that it had made a policy decision that it would no
longer profit from PRS and was no longer running any PRS competitions,
including the Deal or No Deal viewer competition which it ceased to conduct
on 29 September 2007.

Channel Four said that its reliance on the advice and expertise of iTouch
regarding the compliance of the PRS service with the relevant regulatory
codes was a requirement of the contractual arrangement between them. It
continued that iTouch devised the winner selection procedure and that it did
not indicate that it had any concerns that the procedure adopted might breach
the relevant codes. Channel Four stated that there were formalised
compliance procedures in place, and regular liaison between itself and its
service provider regarding the operation of the Deal or No Deal competition. It
accepted however, that it should have recognised the inherent unfairness in
using this particular form of staggered selection.

It accepted that it was a misjudgment on its part to have placed such reliance
on a reputable and experienced service provider with which it had already
worked for a number of years on similar services. The Licensee also stated
that with the benefit of hindsight, continuing with an interim staggered
selection procedure whilst a compliant procedure was being developed was
an inadequate measure, and it sincerely regretted the continuing harm
suffered by viewers as a result. However, it continued that the decision to
continue was not one which was taken lightly or recklessly.

With regard to the disadvantage caused to entrants it said that on the basis of
the total calls received during the period in question, the disadvantage
suffered by viewers has been estimated as equivalent to 934,000 “successful”’
telephone entries. It said this represented the aggregation of all individuals’
lower chances of selection. In comparison to the 15 million calls received
across this time period, this represented 6.2 per cent of all telephone entries
(“successful” and “unsuccessful’) across the period. These 934,000
telephone entries represented 1.3 per cent of the total number of overall
entries across both entry methods of the web and telephone.

With regard to the period 23 March 2007 and 13 May 2007, the statistical
probability was different because it had sought to minimise the unfairness
until a solution could be found. Therefore, of the total calls received during
this period, “successful”’ telephone entries at a disadvantage compared to
those who entered at the start of each competition was estimated to equate to
56,000 entries. In comparison to the 2.1 million calls received during this

13



7.7

7.8

7.9

period, this represented 2.7 per cent of all telephone entries (“successful” or
“unsuccessful”) across the period.

In response to Ofcom’s request for the declining odds attributable to each
selection group it said that it was not possible to provide accurate odds which
applied to all the competitions during the period of non-compliance. It was
difficult to determine reliably the chances of selection for each “successful”
entrant at different time intervals in the programme. However, it continued
that it was evident that the chances of selection for a “successful” entrant at
the start of the competition were materially different to that of a “successful”
entrant drawn from the final pool just after lines closed.

Revenue figures were supplied by Channel Four for the period 28 August
2006 to 13 May 2007 (the period during which the unfair conduct occurred).
From 28 August 2006 to 22 March 2007, the gross revenue raised by the
Licensee from Deal or No Deal was approximately £15 million. For the period
23 March to 13 May 2007, (when the Licensee was aware of the unfair
conduct and allowed the competition to continue), the gross revenue it raised
was approximately £2.1 million.

Channel Four stated that since early March 2007, it had engaged Wiggin and
other third party specialists to monitor all its PRS services on an ongoing
basis. It also said that:

e As soon as the unfairness of the form of staggered selection used was
highlighted by Wiggin, Channel Four voluntarily brought the issue to the
attention of PhonepayPlus immediately;

e Channel Four, on its own initiative, took action to devise and implement a
fully compliant selection process which it did by 14 May 2007, before any
communication from either PhonepayPlus or Ofcom regarding the Deal or
No Deal competition; and

e Channel Four admitted the unfair conduct and acknowledged and
accepted the Code breaches.

Sanctions Hearing

8.1

8.2

8.3

Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the Committee”) held an oral hearing
on 14 December 2007 at which Channel Four was given the opportunity to
make oral representations before the Committee decided whether the
breaches warranted the imposition of a statutory sanction, and if so, at what
level.

The Committee was addressed by Kevin Lygo, Channel Four’s Director of
Television and Content, and Anne Bulford, Group Finance Director of
Channel Four, with evidence supplied by Neil Pepin, Channel Four’s Deputy
Head of Legal and Compliance. A representative from Wiggin LLP was also
in attendance.

Channel Four accepted that the Deal or No Deal competition was in breach of
the Code between 28 August 2006 and 13 May 2007 and stated that it deeply
regretted the harm to viewers and the loss of trust which resulted.

14



8.4

8.5

8.6

8.7

8.8

8.9

Channel Four had considered it best to appoint a specialist service provider
with the experience to handle the technological aspects of viewer
competitions and considered that it should have been able to rely on the
expertise of telecoms service providers. It had taken comfort in the fact that
such a provider would be regulated separately by PhonepayPlus and that it
had provisions in its contract with iTouch to notify Channel Four as soon as it
became aware that any services may breach the PhonepayPlus Code and to
remedy the same. Regrettably, iTouch did not appreciate the concerns
relating to staggered selection.

Channel Four stated that it had wrongly viewed the mechanics of the way in
which competitions operated as the primary responsibility of iTouch in
complying with the PhonepayPlus Code.

Channel Four considered it to be of the utmost priority to resolve the issues in
a prompt and appropriate manner, and it believed it had done so. It had
reviewed its PRS activities and once in receipt of the findings, it notified
PhonepayPlus. It had also made a significant donation to charity.

The Licensee stated that, with the benefit of hindsight, its decision to
eliminate wholly the unfairness in the selection format had been too slow.
Channel Four stated that it had notified the PRS regulator, PhonepayPlus
explaining that it had used a staggered selection process. Channel Four
stated that in “the absence of any response or guidance from PhonepayPlus”,
it took the decision to continue using a process of staggered selection having
taken steps to minimise the adverse impact before ceasing the process
altogether. It accepted with hindsight that its judgement at the time was
wrong, albeit made in good faith, and that it should have taken the
competition off air immediately it became aware it was unfair.

Channel Four continued that at the time, although the practice was unfair, it
had not been clear that it was in breach of the PhonepayPlus Code and
therefore potentially in breach of the Ofcom Code. This was because
although the PhonepayPlus Code required that all entrants have an equal
chance, this was not necessarily subject to a strict interpretation in the
industry and therefore, as referred to in the external legal advice, a ‘slight’
adverse impact was believed to be acceptable, particularly if steps had been
taken to minimise that adverse impact. An initial decision had therefore been
taken — which Channel Four regretted and now acknowledged to be wrong —
to continue with staggered selection. Moreover, from a programming
perspective, given the enormous viewer interaction with the programme, there
would have been resistance to removing a competition that worked so well
and which viewers enjoyed. Nevertheless, Channel Four admitted that it had
been wrong to continue to conduct the competition between 23 March 2007
and 13 May 2007 whilst a compliant solution was sought. However, this
decision had been taken in good faith by its senior management, on the basis
of the external advice it had received.

Channel Four considered that any sanction to be imposed by Ofcom should
be proportionate and not based on gross revenue raised by the Deal or No
Deal competition but on its profits. The Licensee stated that it should be taken
into account that not all revenue raised by the Deal or No Deal competition
had been raised unfairly because all entrants had been considered (this was
not a matter where any individuals were excluded from consideration) and not

15



8.10

8.11

8.12

8.13

all of them had been disadvantaged by the staggered selection process in
operation.

In addition it noted that when callers entered the competition, ninety per cent
of those callers would have received a message saying that they had been
unsuccessful. The remaining ten per cent of callers would have gone into the
pool in which staggered selection applied. Therefore it argued that up to ten
percent of callers would have actually been adversely affected by staggered
selection.

Channel Four submitted that it was not possible to implement a refund
procedure because the data was not available to ascertain accurately who
had been disadvantaged and by how much. It confirmed that it intended to
make a donation to charity of £300,000, which it considered reflected the
extent of disadvantage caused to PRS telephone entrants. Channel Four also
acknowledged that whilst web entrants had not been financially
disadvantaged, they were nonetheless also disadvantaged by the method of
staggered selection that was in operation.

Channel Four said that it did not immediately notify Ofcom of the issue
because it knew that PhonepayPlus was leading on the initial investigation
into Deal or No Deal and that, when requested, it gave full and complete
disclosure to Ofcom.

Channel Four stated that it had taken this matter extremely seriously. It said
that it had been open about the judgements that had been made and had
done everything to try to repair this situation and restore viewer trust. It had
not taken disciplinary action but had considered whether there was scope for
it to do so. However, it said there was no evidence of dishonesty or intention
to mislead. It said that the breaches had occurred because of an
inappropriate reliance on iTouch and poor judgement on its own part. It said
that it hoped that its complete withdrawal from operating PRS viewer
competitions demonstrated how seriously this matter was viewed by Channel
Four.

Sanctions Decision

9.1

In reaching its decision, the Committee considered carefully all the written
and oral submissions provided by Channel Four. The Committee decided, for
the reasons set out below, to impose a financial penalty on Channel Four and
to issue a direction requiring Channel Four to broadcast a statement of
Ofcom’s finding on three occasions determined by Ofcom. In deciding on an
appropriate and proportionate level of financial penalty in this case, the
Committee had regard to Ofcom’s Penalty Guidelines”.

The seriousness of the breaches

9.2

Having considered all the evidence and Channel Four’s representations, the
Committee found that the breaches in this case were extremely serious for
the following reasons.

* Ofcom’s Penalty Guidelines are available at http://www.ofcom.org.uk/about/accoun/pg/.
Section 392 of the Communications Act 2003 requires Ofcom to prepare and publish a
statement containing guidelines it proposes to follow in determining the amount of any
penalties imposed by Ofcom, which Ofcom must have regard to in setting any penalty.

16



9.3

9.4

9.5

9.6

9.7

9.8

9.9

The breaches involved systematic failures in the conduct of this competition
and constituted a serious breakdown in trust between a public service
broadcaster and its audience. Materially misleading an audience has always
been considered to be amongst the most serious breaches that can be
committed by a broadcaster under the Codes.

The trust that the audience places in a broadcaster is fundamental to their
relationship. This is particularly pertinent in the case of a public service
broadcaster like Channel Four whose service is available to such a wide
audience. This relationship of trust becomes even more important when it
involves one of the broadcaster’s popular programmes. Viewers are entitled
to believe when entering into a relationship of trust with such an organisation
that their trust is not misplaced.

Channel Four operated staggered selection between 28 August 2006 and 13
May 2007. It resulted in later entrants having a lower probability of being
shortlisted as a potential winner in the competition compared to those who
had entered earlier. Channel Four did not understand this to be an unfair
process until the results of the internal inquiry in March 2007. This was a
systematic failure in the conduct of the competition and was a serious breach
of trust between a public service broadcaster and its audience.

Further, the Committee was particularly concerned that once Channel Four
became aware of the unfairness of this selection method (and
notwithstanding legal advice it had received), its senior management took the
decision to continue conducting the competition while a compliant selection
method was devised, knowing that the unfairness had not been eliminated.
The Licensee was therefore conducting a competition which it knew to be
unfair, a fact which, in the Committee’s view, compounded substantially the
seriousness of the breaches.

The Committee was concerned by the scale of the harm caused by the
breaches, as well as their duration and repeated nature. The breaches
resulted in significant consumer harm involving a substantial audience, as
evidenced by the sizeable revenue raised by the Licensee from the Deal or
No Deal competitions while the unfair conduct was occurring (£15 million
gross revenue was raised during the period 28 August 2006 to 22 March
2007). It was also a matter of great concern to the Committee that during the
period from 23 March to 13 May 2007, when the Licensee was aware of the
unfair conduct and allowed the competition to continue, it raised a further £2.1
million in revenue.

The competition, with its associated interactive relationship with its audience,
played an integral role within the programme format. The Committee was
therefore seriously concerned by the Licensee’s admission that it had not
undertaken any kind of appropriate audit procedure or instigated any checks
or processes at any time to ensure that the competition was being conducted
fairly and entrants were not being unfairly treated.

Whilst the Committee understood that Channel Four felt that it had been let
down by iTouch, it was nevertheless firmly of the view that the conduct of
Channel Four's own competitions and the management of its service provider
were plainly within the control of the Licensee. Further, the Committee
considered that whilst it was the case that Channel Four had in place

17



9.10

9.11

contractual arrangements with iTouch which stipulated how the competition
should be conducted and that it should be conducted in accordance with the
requirements of the PhonepayPlus Code this, in itself, was not sufficient.

Channel Four’s trust in iTouch was evidently misplaced and misjudged in this
case. The Committee was strongly of the view that Channel Four’s handling
of its relationship with iTouch and its failure to take even the most basic
independent steps to ensure that the Licensee was fulfilling its compliance
obligations was negligent.

It was the view of the Committee that due to the severity, scale and repeated
nature of the breaches and the resulting substantial harm caused to
significant numbers of participants and to Channel Four's audience overall,
this was a particularly serious case and therefore warranted the imposition of
a significant financial penalty.

Precedent

9.12

In considering the appropriate level of financial penalty, the Committee took
account of its previous sanctions decisions and the specific representations
Channel Four had made regarding the relevance of those decisions in this
case. The Committee was satisfied that its decision as to the appropriate and
proportionate level of financial penalty to be imposed in this case was
consistent with previous cases, and reflected the specific scale, severity and
repeated nature of the breaches in the circumstances of this particular case.

Incentive

9.13

The Committee took into account in setting the level of penalty, the fact that
Channel Four had taken steps to rectify the breaches (including its decision
that it would no longer profit from PRS in its programmes and was no longer
running any PRS competitions). It also took into account the fact that Channel
Four continued to conduct the competition despite knowing it to be in breach
of the Code. The Committee was conscious that the purpose of the imposition
of a penalty was to provide a deterrent both to the party involved and to third
parties. In this case it considered that a significant financial penalty would
represent an appropriate incentive to ensure compliance in the future.

Level of Penalty

9.14

Taking all these factors into account (and in light of the scale and severity of
the breaches), the Committee considered that the ‘starting figure’ for any
financial penalty should be significant.

Factors tending to increase the level of penalty

9.15

9.16

The Committee then considered whether there were any factors which
aggravated or tended to increase the appropriate level of any financial penalty
it might impose.

This was part of a formalised and systematic procedure and Channel Four’s

failure to understand the inherent unfairness of this system demonstrated a
lack of due care that could only be described as negligent.

18



9.17

9.18

9.19

The Committee was particularly concerned that, even though Channel Four
initially believed the staggered selection process to be fair, at no point was
the audience informed of this particular element of the selection process,
either through on-air announcement or in the competition’s terms and
conditions. Unless stated otherwise, viewers would assume that all entrants
were treated fairly and that potential winners would be chosen after the lines
had closed.

It was of great concern to the Committee that once Channel Four became
aware of the unfairness of this selection method, its senior management took
the decision to continue conducting the competition in the knowledge that it
was unfair, while a compliant selection method was devised. The Committee
considered that it was wholly unacceptable for Channel Four (being aware
that its competition was not being conducted fairly) to allow it to continue for
seven weeks, albeit having taken steps to minimise the unfairness. This
appeared to contradict Channel Four's submissions that the absolute
paramount importance of trust and honesty in its relationship was with its
audience.

The Committee considered that any fine should reflect these aggravating
factors.

Mitigating Factors

9.20

9.21

9.22

9.23

The Committee then considered whether there were any factors which in its
view might limit or decrease the appropriate level of the financial penalty.

The Licensee had procedures in place to ensure that it chose a suitable
service provider to run the competition and exercised care in the selection of
that service provider.

Additionally, as soon as it became aware of the concerns surrounding PRS
competitions, Channel Four engaged the assistance of external specialist
media lawyers, Wiggin, to ensure a thorough internal inquiry. It also instigated
a review by Wiggin of all its other PRS activity, and put in place ‘live’
monitoring of all its PRS activity by Wiggin and other specialists on an
ongoing basis.

The Committee considered that the steps Channel Four had taken to remedy
the consequences of the breaches in this case. These included:

e pledging to donate £300,000 to the Great Ormond Street Hospital
Children’s Charity to reflect the extent of disadvantage caused to PRS
telephone entrants, as precise data were not available to enable refunds
to be offered. (The Licensee had already made donations to the charity
totalling £250,000 in respect of all PRS issues);

e putting in place an ‘inspection’ function to audit in future the performance
of third parties in fulfilling contractual obligations; and

e because of the damage to viewer trust these problems have created,

Channel Four had now withdrawn from operating premium rate
competitions altogether and from operating votes on a for-profit basis.

19



9.24

The Committee considered that any fine should reflect these mitigating
factors and wished to make it clear that the financial penalty would have been
higher had Channel Four not taken such action.

Conclusion

9.25

9.26

9.27

9.28

9.29

Cases where the broadcaster has materially misled its audience, whether
knowingly or not, have always been considered to be amongst the most
serious breaches of the Code by the regulator (and its predecessor).

The Committee accepted that, at least at the outset, Channel Four had no
intention to mislead its audience. However, for the duration that the
competition was on air, Channel Four had failed to communicate to its
audience a fundamental element of the competition (winner selection) and,
more importantly, when it became aware of the inherent unfairness in this
selection process, it again failed to communicate this to viewers. Instead,
Channel Four chose to continue operating a competition it knew to be unfair
(despite taking steps to minimise the adverse impact).

The Committee took the view that the breaches constituted a substantial
breakdown in the fundamental relationship of trust between a public service
broadcaster and its viewers. Millions of viewers purchased the right to enter
these competitions and invested trust in the Licensee. This trust was
ultimately misplaced. This case involved the widespread and systematic
deception of all those viewers who paid to enter in the belief that they had a
fair and equal chance of winning, when in fact their chances of winning
depended on the time they entered.

Channel Four failed to take adequate measures to understand basic yet
crucial elements of the conduct of its own competition (winner selection
procedures). Channel Four ultimately failed to place appropriate emphasis on
the fair treatment of its viewers. Further, for a period of seven weeks, it
appeared that its desire to continue to run a competition overrode the value it
placed on its relationship with its audience.

Having considered the relevant facts as outlined above and all the
representations made by Channel Four, the Committee decided to impose a
financial penalty on Channel Four of £500,000 (payable to HM Paymaster
General) which it considered to be a proportionate and appropriate penalty in
all the circumstances. In addition, the Committee directed Channel Four to
broadcast a statement of its findings on its service in a form determined by
Ofcom on three specified occasions.

Content Sanctions Committee

Philip Graf
Joyce Taylor
Kath Worrall

20 December 2007

20



