Ofcom Content Sanctions Committee

Consideration of sanction against Life Show-Case Ltd in respect of its service
Life Show-Case (TLCS 963)

For Breaches of the Ofcom Broadcasting Code:

Rule 10.1 — Broadcasters must
maintain the independence of editorial
control over programme content

Rule 10.2 — Broadcasters must ensure
that the advertising and programme
elements of a service are kept
separate

Rule 10.3 — Products and services
must not be promoted in programmes
Rule 10.4 — No undue prominence
may be given in any programme to a
product or service

Rule 10.5 — Product placement is
prohibited. Product placement is
defined in the Code as “the inclusion
of, or a reference to a product or
service within a programme in return
for payment or other valuable
consideration to the programme
maker or broadcaster (or any
representative or associate of either)”.

Between 18 July 2006 and 25 October 2006

Decision To impose a financial penalty on Life Show-
Case Ltd of £125,000 (payable to HM
Paymaster General).

Summary

On the basis detailed in the Decision, under powers delegated from the Ofcom Board
to Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the Committee”), Ofcom has decided:

1) Life Show-Case (licence number TLCS 963) is a light entertainment channel for
family viewing that broadcasts on the Sky platform (EPG®* 139). The licensee of
Life Show-Case is Life Show-Case Ltd (“Life Show-Case Ltd” or “the

Licensee”).

2) Life Show-Case Ltd is ultimately owned by Life TV Media Ltd, which holds the
licence for Life TV, the service upon which Britain’s Best Breaks was originally

broadcast.

3) Atthe time of the breaches of the Code, Life Show-Case Ltd and Life TV Media
Ltd had the same directors and compliance team.

! Electronic Programme Guide



4)

5)

6)

7

8)

9)

10)

11)

Britain's Best Breaks was a travel series launched on Life TV in 2003 (Life TV is
the subject of a separate sanctions decision concerning Britain’s Best Breaks,
see separate adjudication at
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/lifetv0407.pdf). Each 30 minute
programme contained between 25 and 43 features, the majority of which were
about accommodation and restaurants; other commercial organisations, for
example tourist attractions and shopping centres, also appeared.

It had become apparent to Ofcom through its investigations into Life TV that
organisations and businesses had paid the producer, Richland Media and
Communications (“RMC"), to appear in the programme. For instance, RMC’s
website about Britain’s Best Breaks strongly suggested that businesses could
pay in order to be included in the programme. There was also a rate card on
RMC'’s website, which gave prices for an ‘advertising opportunity’ with clear
reference to appearances within the programme. The proprietor of one of the
featured businesses also confirmed to Ofcom that he had paid for his business
to be included in the programme.

This raised some very serious issues under the Broadcasting Code (“the
Code"), in particular, as to whether the Licensee was trying to pass off what
was effectively advertising content as editorial. There was no transparency to
viewers who would have been unaware that organisations had paid to feature
in the programme.

Ofcom recorded breaches of Rules 10.1, 10.2, 10.3, 10.4 and 10.5 of the Code
against Life TV for the series Britain’s Best Breaks. Ofcom was also in the
formal process of considering the imposition of statutory sanctions against Life
TV Media Ltd.

During its investigation and consideration of statutory sanctions regarding the
service Life TV, Ofcom became aware that a new series of Britain’s Best
Breaks was being transmitted on another channel in the same group, Life
Show-Case. This material raised identical issues to those raised by the
previous series broadcast on Life TV. Ofcom was further contacted by a
number of establishments stating that they had paid to feature in this editorial
travel programme on the Life Show-Case channel.

The new series of Britain’s Best Breaks started on Life Show-Case in July
2006. However, Life Show-Case had been broadcasting Britain’s Best Breaks
since 1 March 2006, when the previous series had moved from Life TV.

Ofcom’s Content Sanctions Committee (“the Committee”) heard oral
representations from the Licensee before it considered whether to impose a
statutory sanction and, if so, at what level. The Licensee stated that, with the
benefit of fresh advice, it now accepted unreservedly that there had been
breaches of Section 10 of the Code and apologised unreservedly for those
breaches. The Licensee accepted that the breaches were serious. The
Licensee also accepted that the breaches were repeated. However, it
suggested that the breaches were not repeated in the sense of there being a
whole raft of different breaches, but that there was a common problem with the
programmes; so, if not a single breach, these were breaches at least of the
same nature. The Licensee emphasised that the breaches were not deliberate.

The Committee was advised of new and additional compliance personnel


http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/lifetv0407.pdf

12)

13)

14)

15)

appointed to the Licensee (effectively a trebling of resource) and other
compliance arrangements being put in place.

On the basis of the evidence provided, the Committee accepted that the
breaches of Section 10 of the Code by Life Show-Case Ltd were not deliberate.
However, it considered that these breaches were repeated (breaches of the
same nature having occurred on a significant number of occasions), and that
the repeated breaches were serious. The failure of the Licensee to appreciate
the breaches and of the Managing Director to engage sufficiently with the issue
at an early stage were considered by the Committee to be grossly negligent.
The Committee considered that the Licensee was either reckless or grossly
negligent in failing to appreciate that there were problems and that these
problems involved the entire series of programmes and were not simply
isolated incidents.

In particular, it was the Committee’s view that, in this case, the Licensee had
over time demonstrated the most reckless disregard for the seriousness of its
position. This disregard included an apparent failure to take into account
breaches identical in nature in respect of a previous series on a channel in the
same group as the Licensee (and sharing the same Managing Director and
compliance team). It also included an inexcusable failure to appreciate the
seriousness of the issues and of the breaches that had already been found by
Ofcom in the previous series broadcast on Life TV — despite the Licensee being
aware that the previous breaches were already being considered for a statutory
sanction. The Committee found it almost impossible to believe that, in these
circumstances, the Licensee could not have been aware of the seriousness of
Ofcom’s concerns that establishments were paying for editorial references in
Britain's Best Breaks.

In all the circumstances, and given the very serious nature of the repeated
breaches, the Committee concluded that a financial penalty was appropriate.
The Committee also gave consideration to whether the licence should be
revoked. However, it concluded that it did not believe, at this time, that the
Licensee was incapable of complying with the Code such that the licence
should be revoked. However, the Licensee should be left in no doubt that
Ofcom would take further breaches of the Code extremely seriously.

Taking into account all the facts and matters to which the Committee refers
(see full adjudication), the Committee decided that it should reflect the serious
nature of the repeated Code breaches and fine Life Show-Case Ltd £125,000
(payable to HM Paymaster General).

Background

1.

Life Show-Case (licence number TLCS 963) is a light entertainment channel for
family viewing that broadcasts on the Sky platform (EPG 139). The licensee of
Life Show-Case is Life Show-Case Ltd (“Life Show-Case Ltd” or “the
Licensee”).

Life Show-Case Ltd is ultimately owned by Life TV Media Ltd, which holds the
licence for Life TV (licence number TLCS 361). Life TV is also a light
entertainment channel for family viewing that broadcasts on the Sky platform
(this appeared at 160 on the Sky EPG but subsequently moved to 137). Life
TV is subject to a separate consideration by Ofcom’s Content Sanction
Committee (please see adjudication at



http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/lifetv0407.pdf) in respect of the
series Britain’s Best Breaks broadcast on Life TV.

At the time of the breaches of the Code, Life Show-Case Ltd and Life TV Media
Ltd had the same directors and compliance team.

Britain’s Best Breaks was a travel series originally launched on Life TV in 2003.
Each 30 minute long edition of Britain's Best Breaks focused on a particular
part of the UK and featured a number of hotels, restaurants, shops and
attractions in the relevant region. Each edition was broadcast daily at 18:30
and repeated on average twice a month throughout the year.

The third series of Britain’s Best Breaks commenced on Life TV in 2005 and
moved to Life Show-Case on 1 March 2006. Ofcom had concluded on 4 April
2006 that the third series of Britain’s Best Breaks (as broadcast on Life TV,
that is, before the series moved to Life Show-Case) was in breach of Rules
10.1 to 10.5 inclusive of the Code. Ofcom recommended that the matter, in
respect of the licensed service Life TV, should be referred for consideration of
a statutory sanction to the Content Sanctions Committee. Of particular concern
was evidence that organisations had paid RMC, the production company, to be
included in the programmes. This resulted in a lack of transparency for viewers,
the Licensee’s editorial independence being compromised and breaches of the
product placement rule.

A fourth series of Britain’s Best Breaks was broadcast on Life Show-Case from
18 July 2006 (according to the Britain’s Best Breaks website) until it was pulled
from the schedule, according to the Licensee, on 25 October 2006.

Britain’s Best Breaks: 18 July 2006 to 25 October 2006

7.

In late September 2006, whilst Ofcom was still in correspondence with Life TV
Media regarding the possibility of sanctions in respect of Britain’s Best Breaks
as broadcast on Life TV, Ofcom noted that a new series of Britain's Best
Breaks was now being broadcast on Life Show-Case. Ofcom was informed that
the new series had started on Life Show-Case on 18 July 2006, by which time
Ofcom had already found Life TV Media in breach of Rules 10.1, 10.2, 10.3,
10.4 and 10.5 (see adjudication for Life TV Media at
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc _adjud/lifetv0407.pdf). Ofcom had
established that RMC had included references to businesses in return for
payment within the previous series of Britain's Best Breaks shown on Life TV.

The number of destinations featured in the fourth series is not clear. However,
it is likely to have been at least 30 (the Britain’s Best Breaks website indicated
that the third series comprised 29 different destinations and, at 17 January
2007, the Britain’s Best Breaks website listed over 40 different destinations in
total). Each edition was broadcast repeatedly, on average twice a month, until
the series was pulled from the schedule in October 2006. As with the previous
series, once an edition had completed its ‘run’, it was removed from the Life
Show-Case schedule. However, as with the previous series, it was available for
purchase on DVD and establishments shown in the programme were also
featured on the programme’s own website?, usually with a link to the
commercial establishment’s own website, and with an extract of the broadcast

2 www.britainsbestbreaks.tv


http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/lifetv0407.pdf
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/lifetv0407.pdf

10.

11.

12.

13.

14.

programme that featured that establishment.

As with the previous series transmitted on Life TV, Ofcom had serious
concerns regarding product placement, separation of advertising from
programme content, undue prominence, product promotion and editorial
integrity.

Each 30 minute programme contained around 25 features or more, most of
which seemed to be about accommodation and restaurants; other commercial
organisations, for example tourist attractions and shopping centres, also
appeared. The premises were featured in some detail and film included footage
of the services offered, often in addition to shots of their hoardings. Featured
establishments were all named by the presenter and described in such
favourable terms with lingering close-ups (e.g. of food) that each programme
had a distinct feel of advertising. This raised serious questions regarding the
Licensee’s independence of editorial control (Rule 10.1), separation of
advertising and programming (Rule 10.2), promotion of products and services
in programmes (Rule 10.3), undue prominence (Rule 10.4).

Having viewed the content of the new series, Ofcom also had concerns
(described in paragraph 12 below) that, despite its finding on 4 April 2006 that
product placement had occurred in the third series of Britain’s Best Breaks on
Life TV in breach of Rule 10.5, the Licensee had allowed the broadcast of a
new series of Britain’s Best Breaks on Life Show-Case where product
placement continued to occur.

Therefore, on 19 October 2006, the Executive contacted the proprietor of a
bed-and-breakfast featured in the new series of Britain's Best Breaks. He said
that a representative from RMC had visited him earlier in 2006 and explained
how his establishment would benefit from inclusion in the programme. The
proprietor advised that he paid £1600 for a reference within the programme.
Ofcom was subsequently contacted by proprietors of at least five different
establishments, each of whom claimed to have paid RMC sums varying from
£500 to £3000 to appear in the programme. These calls were not solicited by
Ofcom, but were made in response to concerns about the programme no
longer being broadcast. This information served to confirm the validity of
Ofcom'’s existing concerns about product placement in the series. It also
indicated that the Licensee had failed to maintain independence of editorial
control (in breach of Rule 10.1) and to keep advertising and programme
content separate (in breach of Rule 10.2).

The broadcast of Britain’s Best Breaks on Life Show-Case from 1 March 2006
until the end of that particular series (that is, the third series) does not form part
of this sanctions case. However, Ofcom has seen no evidence to suggest that,
when the third series of Britain's Best Breaks moved from Life TV to Life Show-
Case, changes were made to ensure compliance with the Code. The Executive
considered that it was extremely unusual for a series to move from one channel
to another mid-series, and noted that the Licensee had provided no explanation
for this at the time.

Ofcom had already found the previous series of Britain’s Best Breaks on
another channel in the Licensee’s group (Life TV) to be in serious breach of the
Code and was considering the imposition of statutory sanctions. Ofcom
therefore wrote to the Licensee on 24 October 2006, explaining its concern that
the fourth series of Britain’s Best Breaks on Life Show-Case did not appear



15.

16.

17.

18.

19.

20.

discernibly different from those programmes previously shown on Life TV, in
terms of the descriptions of establishments featured. The Licensee was
informed that, as before, many of these descriptions appeared unduly
prominent in breach of Rule 10.4, taking into account their frequency, level of
detail and the language used, often to the extent that they appeared to be
effectively promoting the relevant establishment, in breach of Rule 10.3. Ofcom
also told the Licensee that it (Ofcom) had reason to believe that RMC had
continued to invite establishments to be featured within the programme in
return for payment, i.e. that product placement had occurred in breach of Rule
10.5.

John Hammond, Managing Director of both the Licensee and Life TV Media
Ltd, sent a brief response on 25 October 2006, stating that he had instructed
that the new series should be immediately suspended while investigations were
made into the matter.

On 7 November 2006 SJ Berwin, acting for Life Show-Case Ltd and Life TV
Media Ltd (but not differentiating between the two and referring to them instead
as “Life TV") advised Ofcom that Life TV had understood Ofcom’s concerns in
respect of the third series to have related only to the five editions specifically
referred to in the draft sanctions report prepared at that time in respect of Life
TV Media. SJ Berwin said that Life TV now appreciated that this was not the
case and that “an important part of Ofcom’s complaint related to the method of
funding by the programme-maker [RMC]".

SJ Berwin said that Life TV had considered at the time of broadcast of the new
series that changes made in relation to its editing of Britain’s Best Breaks were
sufficient to ensure the content would comply with the Code. They said that Life
TV now appreciated that the editorial changes may not have been enough to
ensure compliance. They also said that Life TV was not aware prior to Ofcom’s
letter of 24 October 2006 that RMC had invited participants to be featured in
the new series “specifically in return for payment”. SJ Berwin said: “Whilst Life
TV was aware that payments could be made to RMC for inclusion on the
promotional DVD and the website, it was understood that participants did not
pay for air-time on the BBB [Britain’s Best Breaks] programme.”

SJ Berwin went on to say that:

¢ Life TV had no knowledge of the payment made by the proprietor whom
Ofcom had contacted but accepted Ofcom’s comments in this regard;

e all broadcasts of the new series had been suspended as an immediate
response to Ofcom’s letter;

¢ Life TV had now sought to terminate the arrangements with RMC; and

¢ Life TV had now instructed a person with significant compliance experience to
support its compliance officer in ensuring all future programmes fully complied
with the Code.

Between 1 November 2006 and 7 December 2006, Ofcom received five
separate telephone calls — all unsolicited — from individuals in various parts of
the country who advised that they had paid RMC (payments ranged from £500
to £3000) for their establishments to appear in Britain’s Best Breaks on Life
Show-Case. The callers contacted Ofcom because the programmes were not
being broadcast in accordance with their expectations.

In light of the evidence, Ofcom recorded breaches of the Code against Britain’s



21.

22.

23.

24.

Best Breaks on Life Show-Case. Specifically, on the basis of all the information
elicited during its investigation, Ofcom concluded that:

e it appeared that the Licensee had not maintained independence of
editorial control over the content of Britain's Best Breaks (breach of
Rule 10.1);

e in each edition, many of the features appeared to be advertising rather
than editorial content, in that they were excessively detailed and
favourable, going far beyond the typical content of other holiday
programmes, and often providing contact details; there was often a
clear sense of a ‘sell’ or call to action (breach of Rules 10.2 and 10.3);

e the manner in which the majority of businesses were featured within
the programme was unduly prominent, even where the reference did
not go so far as to considered promotional (breach of Rule 10.4); and

e product placement had occurred (breach of Rule 10.5).

It was Ofcom’s view that, by this stage, the Licensee should have been in no
doubt from the ongoing Ofcom sanctions case concerning Life TV in respect of
the previous series that Ofcom had extremely serious concerns about Britain’'s
Best Breaks. In particular, Ofcom had already found Life TV Media Ltd in
breach of Rule 10.5, which prohibits product placement. In correspondence
regarding the previous series, Mr Hammond (then Managing Director of Life TV
Media Ltd and Life Show-Case Ltd) said: “| am unable to comment on whether
the producers or production company receive funds from the organisations
featured. How a programme is funded is not a question we would normally
ask.” It was pointed out that Ofcom had made it absolutely clear that this was
not an acceptable response and that it is a broadcaster’s responsibility to
ensure that product placement, which includes payment to a producer, does
not occur.

Taking account of all the evidence, the Licensee was informed that Ofcom had
difficulty in accepting that the Licensee was not aware that RMC was charging
establishments featured in the latest series of Britain’s Best Breaks.

In view of the previous findings and the evidence, it was considered that the
breaches in respect of the latest series of Britain's Best Breaks were extremely
serious, being both repeated and in the view of the Executive possibly
deliberate.

It was the Licensee’s view that a referral to the Committee was neither
necessary nor appropriate. It argued that both the Life TV case and the Life
Show-Case case raised identical issues. In its written submissions SJ Berwin,
on behalf of Life Show-Case, stated that:

“(a) Life Show-Case now understands the heart of Ofcom’s concern was the
method of funding by the programme-maker, Richland Media Communications
("*RMC"). Our client took no part in the making of the programmes and had been
assured by RMC that contributors in the programmes did not pay for airtime on
Life Show-Case. In the light of Ofcom’s investigations, it now accepts that this
was not always the case;

(b) as a result, the breaches of the Code were not deliberate. Life TV and Life
Showcase had, on advice, considered that the earlier findings against Life TV
related to five specific episodes of BBB only. Accordingly, the subsequent
broadcasting by Life Show-Case of BBB was done on the genuine belief that
sufficient editorial changes had been made to the programmes to ensure



compliance;

(c) no consumer, other than the initial complainant against Life TV (a competitor
of RMC) has, as far as we are aware, complained about BBB;

(d) the viewing figures of BBB while on the Life Show-Case channel were low.
The highest recorded figure of Britain’s Best Breaks viewers broadcasts [sic] on
the channel was 13,000. However, the average number of viewers was
significantly lower, at approximately 4-5000. Accordingly, the potential harm to
consumers from the broadcasts is limited;

(e) Life Show-Case did not make any financial gain from the breaches of the
Code;

(f) as set out in our letter to Mr Banatvala, a new second compliance officer had
been recruited to ensure all future broadcasts are compliant.”

25. It was also pointed out that Life Show-Case had taken Britain’s Best Breaks off-
air from 25 October 2006 (the day after Ofcom launched its investigation into
the Licensee’s transmission of Britain’s Best Breaks) and that Life TV had
ended its agreement with RMC.

26. It was Ofcom’s view that in the context of all the correspondence and material
dating from August 2005, it was clear that Ofcom’s concerns were focused on
the funding arrangements between the producers and the establishments
featured in the series. Ofcom did not consider that, in light of all the evidence,
it could be reasonably surmised by the Licensee that Ofcom’s concerns related
to only five programmes broadcast on Life TV (which had been cited as way of
example). Any licensee properly aware of its duties under the Code would
have been aware that sufficient editorial changes were not, or in some cases
even could ever have been, made to the programmes to ensure compliance. In
the Executive’s view, the breaches appeared to be at least the result of serious
recklessness, if not deliberate disregard. In any event the breaches were
extremely serious and repeated.

27. The Licensee was informed that Ofcom did not require a complaint from a
viewer in order to consider whether particular output had involved a breach of
the Code. Moreover, in these particular circumstances, it was not relevant to
the seriousness of the breaches that no viewers had complained about Britain's
Best Breaks on Life Show-Case: it would not have been transparent to viewers
that establishments were featured in Britain's Best Breaks in return for payment
and it was therefore not surprising that Ofcom received no complaints.

28. The number of viewers was only of very limited relevance in deciding the
seriousness of a breach of the Code. Ofcom was required to ensure
compliance with the requirements of the TWF Directive® and the Code,
independent of the number of viewers. In addition, the rules in Section 10 were
intended both to protect viewers from advertising messages in editorial content
and also to ensure that broadcasters did not circumvent the advertising
minutage rules. Product placement as defined in the Code very clearly
included payment made to the programme producer. Even if Life Show-Case
Ltd did not make any direct financial gain, the production costs of Britain's Best
Breaks were subsidised so reducing the cost of the programming. Moreover,
the Licensee’s ultimate owner, Life TV Media Ltd, had finally advised Ofcom in
January 2007 that it did receive payment from RMC in respect of Britain’s Best
Breaks. The nature of those payments only came to light at the hearing before
the Content Sanctions Committee.

3 the EU Television without Frontiers Directive



29.

30.

31.

32.

33.

The continuing compliance problems with Britain’s Best Breaks were so
fundamental that the appointment of another compliance officer at this stage
did not materially alter the argument for a statutory sanction of some
significance. The Licensee’s Managing Director himself knew that Ofcom had
found product placement to have occurred in the previous series of Britain’s
Best Breaks shown on Life TV but yet he appeared to have taken wholly
insufficient action to ensure no recurrence of such a breach in Britain’s Best
Breaks on Life Show-Case.

Ofcom welcomed that Life Show-Case Ltd had taken Britain’s Best Breaks off
air as from October 2006 and Life TV Media Ltd had terminated its agreement
with RMC. However, despite Ofcom’s previous finding in April 2006, a number
of programmes in the fourth series of Britain's Best Breaks were broadcast
from 18 July 2006 until October 2006 and they were in breach of the Code.

The Ofcom Executive considered that the breaches were serious, repeated and
possibly deliberate; and in all the circumstances, a statutory sanction should be
considered. Ofcom’s concerns were compounded by the fact that Ofcom had
already recorded identical breaches against the same programmes (albeit a
different series) broadcast on another channel in Life Show-Case’s group, Life
TV.

Life Show-Case transmitted a series of programmes where organisations and
companies paid the production company considerable amounts of money for
references and promotion within what was being claimed to be editorial
content. There was no transparency and viewers were unlikely to have been
aware that such transactions had taken place.

Taking into account:

¢ this lack of transparency;

e the fact that Britain’s Best Breaks was a long-running series (first
broadcast in 2003 on sister channel Life TV) and was broadcast daily:

e and that the Executive had already found the previous series on Life
TV to be in breach of Rules 10.1 to 10.5 of the Code;

the Executive considered that the current breaches by Life Show-Case Ltd on
Life Show-Case were serious and repeated.

Referral to Ofcom’s Content Sanctions Committee

34.

35.

Ofcom’s Executive viewed the Code breaches by Life Show-Case Ltd as
serious and repeated and possibly deliberate. In accordance with Ofcom’s
published procedures (Outline procedures for the consideration of statutory
sanctions) the Executive recommended that the case be referred to Ofcom’s
Content Sanctions Committee (“the Committee”).

Ofcom’s Outline procedures for statutory sanctions state that: “The imposition
of a statutory sanction against a licensee is a serious matter. Ofcom will
impose a statutory sanction if it believes that a licensee has repeatedly,
deliberately or seriously breached the terms of its licence conditions or Ofcom’s
statutory Codes.”



The Hearing

36.

37.

38.

39.

40.

41.

Ofcom held an oral hearing on 19 March 2007 before the Committee, to give
the Licensee a full opportunity to make representations before deciding
whether the Code breaches by Life Show-Case Ltd warranted the imposition of
statutory sanctions, and if so at what level. Life Show-Case Ltd was
represented by John Hammond (Managing Director of Life TV Media Ltd and
Life Show-Case Ltd), Jim Brathwaite CBE non-executive Chairman (and
executive Chairman designate) of Life TV Media Ltd and Life Show-Case Ltd,
James Eadie (Barrister), Charlotte McMillan and Hannah Parry (both of S J
Berwin).

The Committee was advised that Mr Brathwaite CBE, who had been the non-
executive Chairman of Life TV since October 2006, was to become executive
Chairman from the end of March 2007, and that his credentials included current
involvement with the Better Regulation Commission. John Hammond had been
a director of Life TV since its inception, and Managing Director of Life TV since
early 2005.

Mr Eadie then asked the Committee whether, since the points he had to make
by way of explanation and mitigation were effectively common to both the Life
TV Media and Life Show-Case matters, it would be acceptable to make all the
points he wished to make compositely. The Committee agreed to this, but
made clear that it would continue to treat the cases against Life TV Media Ltd
and Life Show-Case Ltd as separate cases. Mr Eadie stated that he would use
the term “Life TV” as a composite to cover Life TV Media Ltd and Life Show-
Case Ltd.

In his representations on behalf of the Licensee, Mr Eadie explained that Life
TV had genuinely believed that the entire set of programmes was not tainted;
even when the problems had been pointed out by Ofcom, it still genuinely
considered, on the basis of advice it had received, that a position that there had
been no breach of the Code could be fairly and properly supported. However,
Life TV had now had the opportunity, with the benefit of fresh advice, to
reconsider the matter and accepted unreservedly that that was not a tenable
position. It accepted that there had been breaches and that it should have
reacted differently, and it apologised unreservedly for those breaches.

The Licensee requested that, in its consideration of a statutory sanction, the
Committee should take into account that Life TV accepted that the breaches
were serious, that Compliance should have picked them up, and that there
should have been a different reaction within the Life organisation, both before
and after the entirely legitimate concerns were raised. Life TV also accepted
that the breaches were repeated. However, it was suggested on behalf of the
Licensee that the breaches were not repeated in the sense of there being a
whole raft of different breaches, but that there was a common problem with the
programmes; so, in reality, if not a single breach, these were breaches at least
of the same nature.

Life TV pointed out that so far as it was aware there was only one complaint,
which appeared to have been from a competitor. The programme had a
relatively small audience, and the audience was not of a particularly vulnerable
kind; however, the Licensee recognised that those factors did not render the
breach “unserious”. Life TV stated that it now clearly understood that the core
of the concern raised was that the lines between editorially independent

10



42.

43.

44,

45,

46.

47.

48.

content and advertising had been blurred, and that the audience, however
small and sophisticated and despite the nature of travel programmes generally,
did not know this.

It was emphasised on behalf of Life TV that the breaches were not deliberate.
The Licensee claimed that there was no evidence of a deliberate flouting of the
rules and, secondly, that any such suggestion would involve the allegation that
Life TV had deliberately decided potentially to bring down the current
consequences on their own head. It was submitted that Life TV could not
realistically have hoped to get away with it if it had been deliberate, and that it
was unrealistic that it would have put the enterprise at risk for the “genuinely
tiny rewards of broadcasting this programme to an audience of a few
thousand”.

Mr Eadie suggested to the Committee that it would need to consider the
appropriate sanction on the basis that, at worst, it was dealing with serious but
genuine misjudgements, and his submission would be that the ultimate or most
serious sanctions should and could only properly be imposed in the most
serious cases.

So far as the content of the programmes was concerned, and the issue of
whether or not it should have been perfectly obvious to all concerned that there
was a genuine problem with these, Mr Eadie said that these were holiday or
destination programmes and in their nature they sometimes called for difficult
judgments. He added that they were inevitably focused on service providers;
good service providers could properly be praised in those programmes, and he
referred to a variety of other programmes which had been mentioned in the
papers before the Committee. The Licensee did not believe that it was entirely
clear and obvious simply on the face of the programmes that there was a
flagrant breach.

Mr Eadie acknowledged on behalf of Life TV that in some respects and at
some times the divide between RMC as production company and Life TV as
broadcaster was not as entirely crisp and clean as one would have liked;
however, that core distinction, production company on one side and
broadcaster on the other, did remain throughout their relationship.

Life TV had understood that RMC offered featured establishments a range of
services connected to these programmes, in particular, DVDs, footage for use,
for example, on hotels’ websites, and also the provision of links from the
Britain’s Best Breaks website itself.

At the hearing Life TV fully accepted that it should have been put on high alert,
and should have prompted far more searching enquiries and a greater clarity of
answers than in fact occurred once it was appreciated that any money was
paid by the service providers to the producer. But it was not clear to Life TV at
the time, based on what it was told by RMC, that it was simply being used, in
effect, as an editorial conduit for adverts.

Life TV said that it now accepted that there was powerful evidence to suggest
that RMC did charge companies for inclusion in the programmes that were
broadcast; this evidence included the rate card for the 2005/06 season which
had been displayed on RMC’s website. Life TV also fully acknowledged that
more could and should have been done to explore that issue with RMC.
However, Mr Eadie said that Life TV had received repeated assurances from

11



49.

50.

51.

52.

the production company that contributors did not pay for inclusion on the
programme. Mr Eadie asked that the Committee bear in mind, when
considering the nature of sanction for the breach, that it specifically raised the
matter with the producer and was given that specific assurance. The
Committee later questioned Mr Hammond on the number and identity of
service providers who had appeared in the programme but elected not to buy
the "extra services” of appearance on the website or provision of DVDs. Mr
Hammond replied that there were many such service providers, and that he
had been given a list in a telephone conversation with RMC; however, given all
the information to hand now, he thought it unlikely that there were any
restaurants or hotels on this list.

Mr Eadie submitted that it was questionable whether or not normally and as a
matter of routine a broadcaster should be expected to ask a producer how a
programme was funded. However, Life TV accepted that, in the case of a
programme where there was some cause for concern, that was plainly a proper
and relevant question that should have been asked, as in this particular case. If
asked and answered accurately, this would have raised the gravest concerns,
because it would have made crystal clear that what appeared to have been
done was a payment for broadcasting, and that raised real issues under
Rule10.5 of the Code.

It was accepted by Life TV that there were some failings in its handling of the
matter once issues were raised by Ofcom. It fully recognised that it should have
appreciated earlier that there were serious and fundamental problems not just
with individual isolated programmes (i.e. problems which could have been dealt
with simply by editing editorial content), but with the concept of Britain’s Best
Breaks in its entirety, and that it should have been taken off air sooner than
occurred. But reliance was placed on what it was told and advice given by
compliance and other advisers. Following a discussion later in the meeting
about the time at which it should have been clear to the Licensee that it was
the whole series previously broadcast on Life TV which presented problems,
and not just the five programmes cited by way of example, it was emphasised
by Mr Eadie that nothing which he had said at the meeting on behalf of the
Licensee should be taken as an indication that Ofcom had not made its
concerns perfectly clear.

The Committee was advised of new and additional compliance personnel who
had been appointed to Life TV — effectively, a reorganisation and trebling of the
compliance staff - and new compliance arrangements concerning such
personnel. In addition, there was a planned programme of involvement of S J
Berwin to ensure that the legal aspects of compliance were fully brought home
to those with responsibility for that function within the Licensee’s group. Mr
Eadie also outlined other proposals which Life TV considered would strengthen
the compliance function. Mr Eadie advised that the Board were now clear that
they needed to take a serious and direct interest (not merely at one remove) in
ensuring that steps were taken to make sure that the compliance function
worked properly; it was suggested that the appointment of Jim Brathwaite CBE,
who had directly relevant experience of compliance, was an important step in
that regard.

During its subsequent questioning, the Committee confirmed that it understood
the Licensee’s explanation for the programme being taken off the Life TV
channel on 28 February 2006, and broadcast on Life Show-Case from 1 March
2006, until taken off air completely (i.e. to enable Britain’s Best Breaks to

12



53.

54.

55.

56.

57.

58.

continue to be available at the same time slot, following Life TV’s taking certain
live teleshopping content). However, the Committee could not understand why
this had never been mentioned in any of the correspondence with Ofcom in the
ensuing six months. Mr Hammond explained that, internally, little division was
seen between the different entities; the different subsidiaries internally were run
as one, with the same compliance officer and the same officers in most
positions. He assured the Committee that there was never any intent to cover
up the fact that the programme had moved to Life Show-Case, and no advice
had been received (from the previous advisers then engaged) that this should
be advised to Ofcom. The Licensee also advised that, at that time, it was still
thought that Ofcom’s concerns related only to the five programmes cited by
way of example in the case against Life TV Media Ltd in respect of its service
Life TV.

On a number of occasions, Mr Hammond referred to the reliance he had
placed on the advice of others, including the Licensee’s compliance officer at
the time and its previous legal advisers, in addressing the concerns raised by
Ofcom. Whilst the Committee referred to Mr Hammond on a number of
occasions as an experienced television executive, Mr Brathwaite suggested
that, whilst Mr Hammond was experienced in media, this was in the
unregulated media. In Mr Brathwaite’s view there had been a great deal of
naivety in running Life TV, but he said that that naivety was not there now. He
also explained that, when the matter had been brought to his attention as a
possible problem, it was he who had said that the programme should be taken
off air immediately (October 2006); (at this time the programme was being
broadcast on Life Show-Case).

The Committee was advised that the relationship between Life TV and RMC
had been terminated, and steps taken to ensure that the situation currently
under consideration did not arise in the future; these included a relevant
warranty in Life TV’'s precedent purchase document.

Mr Eadie made representations on the question of the level of sanction. First,
he gave some details about the financial background of the company, which he
said was coming out of a very troubled financial period. Although it was making
an operating profit, there were still significant liabilities, so it was operating in
deficit.

Mr Eadie submitted that the scale of the fine proposed by the Executive
(£125,000 to £175,000 in respect of Life Show-Case Ltd) was enormous
compared with the total gross revenue stream generated by the programmes
and the overall general total money being made by this group of companies.
Taking into account the penalty separately proposed for the Life TV Media Ltd
case (£75,000 to £125,000), the combined figure proposed would wipe out,
probably two or three times over, the entire profit made by this group of
companies since they started operating. That was in his view very
disproportionate.

Mr Eadie contended that revocation would not be an appropriate sanction, on
the grounds that it would be a grossly disproportionate sanction to impose in
this case, and that the consequences would be to put the Licensee out of
business. He submitted that this was the most serious sanction which could be
imposed, and should be reserved for the most serious cases.

Mr Eadie then referred to the past breach for which the Licensee’s holding

13



59.

company, Life TV Media Ltd, had been fined £12,000. He noted that the breach
arose as a result of a ‘genuinely inadvertent mistake’. Life TV Media Ltd had
taken too much on trust from the suppliers. He acknowledged the similarities
with the current case, although this was, he said, in a different context. But he
emphasised the series of steps which had now been taken, particularly in
relation to compliance, to ensure that this did not happen again.

Mr Eadie said that his client accepted that a penalty was almost inevitable, but
the question was at what level. He submitted that the breach committed by Life
TV Media Ltd and Life Show-Case Ltd was a composite breach, and that it was
not appropriate to impose a fine against Life TV Media Ltd, and then to impose
an additional (larger) fine against Life Show-Case Ltd. In his view, a single level
of penalty should be arrived at which was appropriate to that composite breach.
He suggested that the level of penalty should be nothing like the level
suggested by the Executive either together or individually, and that the
suggested penalty bore no relation to the seriousness of the breach or to the
amount of money that the Life group of companies had available to pay that
sanction.

Sanctions Decision

60.

61.

62.

The Committee carefully considered all the oral evidence it had heard together
with the written representations previously provided by the Licensee and further
written evidence provided to the meeting. The Committee did not agree with
the Licensee that this case of breach and that of Life TV Media Ltd should be
looked at compositely when considering the seriousness of the breach and the
level of any penalty. Each company was a separate licensee and was
broadcasting under a separate licence. In addition, the decision to broadcast a
new fourth series on Life Show-Case was separate from the decision to
broadcast it on Life TV. Moreover, the Licensee’s decision to broadcast the
fourth series was made in the knowledge that Ofcom had already advised Life
TV Media Ltd that its broadcasting of almost identical material (in the third
series) was in breach of the Code.

Having considered all the evidence and carefully listened to the Licensee’s
representations, the decision of the Committee was as follows.

On the basis of the evidence provided, the Committee accepted that the
breaches of Section 10 of the Code by Life Show-Case Ltd were not deliberate.
However, the Committee considered that the breaches of the Code by Life
Show-Case Ltd were repeated (breaches of the same nature having occurred
on a significant number of occasions), and the repeated breaches were
serious. The seriousness of the repeated breaches was compounded by the
fact that, at the time the Licensee commenced broadcasting the material on
Life Show-Case (18 July 2006), the Licensee was already aware of Ofcom’s
concerns in relation to Britain’s Best Breaks, and was aware of Ofcom’s finding
in April 2006 (confirmed on 18 July 2006) that its holding company, Life TV
Media Ltd, was in breach of the Code and that Ofcom was considering the
imposition of statutory sanctions. In the Committee’s view, the fact that the
nature and seriousness of the breaches of the Code had not been appreciated
by the Licensee and that, despite his dealings with Ofcom in relation to the Life
TV Media case, the Managing Director had still failed to recognise and engage
sufficiently with the issue, were either reckless or grossly negligent on the part
of the Licensee. Furthermore, the Committee found extraordinary the

14



63.

64.

65.

66.

67.

68.

Licensee’s failure to mention to Ofcom until 10 January 2007 the fact that
Britain’s Best Breaks had moved to Life Show-Case from another licensed
channel in the Licensee’s group.

The breaches, which by their very nature were serious, had continued over the
whole series and were not simply isolated incidents. However, the Committee
noted that they had occurred over a much shorter period of time than the same
breaches committed by Life TV Media Ltd. The Committee considered that it
was inexcusable that the Licensee had failed to appreciate that there were
problems (despite being aware of Ofcom’s concerns) and that these problems
involved the entire series of programmes and were not simply isolated
incidents. In the Committee’s view, the Licensee had demonstrated a reckless
disregard for the seriousness of the situation, despite being aware of Ofcom’s
detailed questioning and increasing concerns in relation to Britain’s Best
Breaks.

The Committee was concerned as to whether even now Mr Hammond
understood the issues involved. Whilst the five programmes (broadcast by Life
TV Media Ltd) viewed by Ofcom and cited as examples for Ofcom’s concerns
had been taken off air in April 2006 pending further review and re-editing, the
series was simply transferred to Life Show-Case from another broadcaster
within the Licensee’s group. Mr Hammond had confirmed that he had viewed
the programmes himself and, in the view of the Committee, it should have been
clear to him, whether or not he was an experienced TV professional, that the
problem was serious, and that by its very nature (that is, the matter of how
Britain’s Best Breaks was funded) this meant that there was a serious and
fundamental problem with the series as a whole, not just the five programmes
which Ofcom had originally given by way of example.

The Committee noted Mr Hammond’s comments in the current case about the
steps taken following the previous sanctions finding in 2005 and also noted the
Licensee’s representations about the compliance procedures which it had
recently put in place. However, the Committee was at a loss to see what
effective action had been taken by the Licensee up to October 2006 (the point
at which the series ceased to be broadcast) to show that compliance was being
taken seriously and that the Licensee was fulfilling its compliance
responsibilities. This raised serious questions about the adequacy of the
Licensee’s compliance procedures during the relevant period (July to October
2006), which in the view of the Committee had been singularly ineffective.

The Licensee had been aware back in 2004 of concerns previously raised by
Ofcom about Britain’s Best Breaks. Given this, and Ofcom’s recorded breaches
of the Code in April 2006 against the third series broadcast on Life TV, the
Committee considered that the Licensee should have been in no doubt about
its responsibilities to ensure that product placement, which included payment to
a producer, did not occur. The fact that Life TV Media Ltd was also in the
formal process of sanctions in respect of its service Life TV for Britain's Best
Breaks only added to the Committee’s deep concerns.

The Committee took into account that, more recently, steps did appear to have
been taken to put in place more robust compliance arrangements for the
Licensee.

The Committee was advised that it was entitled to consider revocation of Life
Show-Case Ltd’s licence. However, the Committee took into account the

15



69.

70.

71.

Licensee’s representations, in particular, its assurance that new compliance
arrangements had been put into place, and the new executive role to be
assumed by the Chairman. The Committee also took into account that the
Licensee now accepted that it should have been on greater alert, and should
have made greater enquiries to establish the position for itself, given what it
now accepted was “powerful evidence” that payments were made in return for
inclusion in the programme (i.e. product placement). In these circumstances,
the Committee concluded that, while Life Show-Case Ltd clearly had some very
serious compliance failures, it did not yet believe that the Licensee was
incapable of complying with the Code such that the licence should be revoked.
However, the Licensee should be left in no doubt that Ofcom would take further
breaches of the Code extremely seriously.

In all the circumstances and given the serious nature of the repeated breaches,
the Committee concluded that a financial penalty was appropriate. Under the
Communications Act 2003, section 237(3), a financial penalty in this case may
not exceed the greater of £250,000 or 5 per cent of Life Show-Case Ltd’s
qualifying revenue for the relevant period (2005). This meant that the maximum
penalty which the Committee could impose was £250,000. When setting the
level of the penalty, the Committee took into account the relevant qualifying
revenue of Life Show-Case Ltd.

The Committee referred to Ofcom’s Penalty Guidelines which set out a number

of factors which it should take into account when determining the level of

penalty to be imposed including:

- the seriousness of the contravention;

- any gain (financial or otherwise) made by the regulated body in breach;

- size and turnover of the regulated body;

- the duration of the contravention;

- continuation of the contravention after being notified of a contravention by
Ofcom;

- the extent to which senior management knew, or ought to have known, that
a contravention was occurring.

In all the circumstances, the Committee determined that the appropriate level
of fine was £125,000. The Committee considered that the fine to be imposed
on Life Show-Case Ltd should not only be separate to that imposed on Life TV
Media Ltd (in respect of its service Life TV) but also greater. This is because
the Licensee should have been aware of Ofcom’s concerns, and finding of
breaches, relating to the series on Life TV, and should have acted in a much
more responsible manner. The Committee emphasised that the Licensee had
compounded the seriousness of the position by starting to broadcast the fourth
series of Britain’s Best Breaks when it was well aware that Ofcom had already
found its holding company in breach of Section 10 of the Code in respect of the
same programme and was now considering sanctions. The Committee
considered whether it should impose a considerably higher fine on Life Show-
Case Ltd than it had on Life TV Media Ltd. However, the Committee
considered that this would be disproportionate in all the circumstances,
particularly given the Licensee’s admission that it should have been on greater
alert, and made greater enquiries to establish the position for itself given what it
now accepted was “powerful evidence” that payments were made in return for
inclusion in the programme, the fact that the programme was broadcast by Life
Show-Case Ltd for a shorter period of time than by Life TV Media Ltd and the
fact that its qualifying revenue was considerably less than that of Life TV Media
Ltd (against which a fine was being separately imposed).

16



72. Having taken account of the representations made and considered the relevant
facts as outlined above, the Committee decided to impose a financial penalty
on Life Show-Case Ltd of £125,000 (payable to HM Paymaster General).

Members comprising the Committee for the decision are:

Philip Graf (Chairman)

Richard Ayre
Joyce Taylor

20 April 2007

17



