
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�
 
 

Issue number 100 
14 January 2008 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 2 

Contents 
 
Introduction          3 

Standards cases 
 
In Breach        
    
McFly Competition         4  
BBC North West Tonight (BBC1), 6, 8, and 9 February 2007 
  
Dirty Cows           6 
LIVING, 14 October 2007, 17:00  
 
UK’s Toughest Jobs         7 
Discovery+1, 20 October 2007, 16:00 
 
Rich Kids’ Cattle Drive         8  
E! Entertainment, 29 October 2007, 17:20  
 
Ryanair.com POP POP POP        9  
Bubble Hits, 9 November 2007, 14:00 
 
Radio Ramadan (Bristol)         10  
11 and 12 October 2007, various times 
 
Resolved 
 
F1: Japanese Grand Prix         11  
ITV1, 30 September 2007, 04:30 
 
Not in Breach 
 
Hell’s Kitchen          12 
ITV1: 4, 6, 7, 8 and 10 September 2007, various times   
 
Weekend “ Nazis”           15  
BBC1, 27 August 2007, 20:30 
  
Crash Test Dummies         17  
Sky One, 7 October 2007, 09:00 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Partly Upheld  
 
Complaint by Brodies LLP Solicitors on behalf of Parks of Hamilton   19 
(Coach Hirers) Limited 
News Items, Real Radio (Central Scotland), 5 January 2007  
 
Other programmes not in breach/outside remit     22  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the 
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to 
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The 
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content  

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint. Some of the language used in Ofcom Broadcast Bulletins may 
therefore cause offence. 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 4 

Standards cases 
 
In Breach 
 
McFly Competition 
BBC North West Tonight (BBC1), 6, 8, and 9 February 2007 
 
 
Introduction 
 
The BBC was approached by the charity Comic Relief to organise a competition on 
North West Tonight. The prize would be a visit to a primary school in the region by 
the pop group McFly who were undertaking a promotional tour in the area (the North 
West Tonight region comprises Greater Manchester, Merseyside, Lancashire and 
parts of Cheshire, the Lake District and the Peak District). Entry to the competition 
was free, via email. 
 
The competition was trailed on the breakfast and lunchtime bulletins of North West 
Tonight between 6 and 8 February 2007, with the intention of the band visiting the 
winning school on Friday, 9 February 2007. However, on the 8 February 2007, it 
became apparent to the BBC that the band would not be able to travel outside 
Greater Manchester. This meant that some of the schools which had entered the 
competition were no longer eligible to be considered.  
 
The BBC was asked to comment with regard to Rule 2.11 of the Code (“competitions 
should be conducted fairly”).  
 
Response 
 
The BBC stated that viewers of North West Tonight were misled by a competition 
that started out fairly but changed part way through due to circumstances beyond its 
control. 
 
The BBC said that the information provided to it on 8 February 2007 that schools 
outside of Greater Manchester would not be considered left the programme’s 
producers with three options all of which were less than ideal. They could have: 
 

·  cancelled the competition completely; 
·  told entrants that the prize could not be won by schools outside of Greater 

Manchester; or 
·  simply excluded those schools that were. 

 
The producers chose the third option and the BBC asked that Ofcom consider the 
following issues: 
 
All entries were solicited in good faith and the programme maker’s original 
understanding was that the group was prepared to visit any of the primary schools in 
the North West Tonight region.  
 
On 8 February the BBC became aware that competition winners would be limited to 
Greater Manchester which was contrary to the BBC’s original understanding that 
anywhere in the region was an option.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 5 

 
On Thursday 8 February, a BBC broadcast journalist reviewed all of the entries and 
created a shortlist of five for the competition organisers. That shortlist included two 
schools approximately 35 miles outside of Greater Manchester. It was hoped that the 
best entrant would be selected by the competition organisers and the BBC did not 
express any particular preference for the winner. The winning school was chosen 
from this shortlist and was in Greater Manchester.  
 
The BBC stated that at its conception the competition was fair. The producers of 
North West Tonight understood that the scope for the prize was any primary school 
in the North West Tonight coverage area.  
 
However, on the final day of the competition, it knew that schools outside of the 
Greater Manchester area would not be considered which it accepted was unfair.  
 
Decision 
 
Having taken into account the BBC’s response, Ofcom noted that the original terms 
and conditions for the competition changed. Only schools within Greater Manchester 
would be considered and this came to light just before the competition was to be 
concluded, without viewers being made aware that this was the case. This was unfair 
to those viewers who entered the competition on the basis that they had a fair and 
equal chance of winning it, when in fact, due to the location of their school, they had 
no chance of winning.  
 
Ofcom considers that the BBC should have made it clear to its viewers before the 
competition was closed that it was not going to be possible to honour the original 
terms and conditions of the competition. 
 
We note that in this case there was limited harm to viewers as entry was free by way 
of email and that a genuine local school won the prize. The BBC wished to apologise 
unreservedly for its mistake.  
 
Ofcom underlines to broadcasters that if a material problem arises with the conduct 
of a competition, viewers or listeners must be informed as soon as possible. 
Broadcasters must not proceed with the competition without informing the audience 
of that problem if it is likely to affect viewers or listeners’ decision to participate.  
 
Breach of Rule 2.11 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 6 

Dirty Cows 
LIVING, 14 October 2007, 17:00  
 
 
Introduction 
 
Dirty Cows is a reality show in which city girls compete to be a young farmer’s date. 
Seven viewers complained about the use of the word “fucking” on a number of 
occasions in this pre-watershed programme. Some were watching with young 
children. Ofcom asked Virgin Media Television, which owns and is responsible for 
compliance at LIVING, for comments in relation to Rule 1.14 (the most offensive 
language must not be broadcast before the watershed or when children are 
particularly likely to be listening).  
 
Response 
 
Virgin Media Television apologised for the inclusion of this seriously offensive 
language before the watershed. A mistake in the scheduling process had 
unfortunately led to this error. It explained that a fault with the sound had been 
identified in the edited ‘PG’ version of the programme, which had all the swearing 
correctly bleeped for pre-watershed transmission. Unfortunately staff had decided to 
use the post-watershed version at 17:00 without first checking its suitability for an 
early evening slot.   
 
Virgin Media Television said it had introduced new and tighter procedures and 
enhanced training as a result of this incident.  
 
Decision 
 
Ofcom recently issued guidance to broadcasters (see Broadcast Bulletin, issue 89 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb89) to remind them that they are under a 
clear duty to ensure that robust procedures are in place, supported by a sufficient 
number of appropriately qualified and trained staff, to ensure full compliance with the 
Code in respect to the broadcast of unsuitable material pre-watershed. Failure to 
have adequate compliance procedures in place to ensure compliance is a serious 
matter and can lead to regulatory action being taken. 
 
Ofcom notes Virgin Media Television’s explanation for the error and the apology and 
acknowledges the steps taken to prevent any similar occurrence. However, the word 
“fucking” was used on four separate occasions in this programme. Ofcom 
appreciates the offence this would have caused viewers, especially those watching 
with children, and therefore records a formal breach of Rule 1.14 of the Code. 
 
Breach of Rule 1.14 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 7 

UK’s Toughest Jobs  
Discovery +1, 20 October 2007, 16:00 
 
 
Introduction 
 
UK’s Toughest Jobs is a reality programme that follows unemployed youths who 
agree to take on demanding jobs in a variety of industries. This episode featured 
three young people who worked in the airline salvage business. A viewer, who was 
watching with his young son, objected to the inclusion of offensive language (“fuck”, 
“fucking”, “shit” and “bollocks”) at a time when he did not expect to encounter such 
language.  
 
Ofcom asked the broadcaster to comment in respect of Rule 1.14 of the Code (the 
most offensive language must not be broadcast before the watershed or when 
children are particularly likely to be listening).  
 
Response 
 
The broadcaster said it very much regretted that there were incidents of swearing in 
this particular edition and apologised. Discovery traced the error to an outside 
company who were responsible for dealing with the broadcaster’s playout facilities. 
They had incorrectly transmitted a post watershed episode, Aircraft Salvage, instead 
of the intended pre-watershed episode, Boat Builders. The broadcaster said a 
number of steps had subsequently been put in place to ensure that this would not 
happen again.  
 
Decision 
 
Ofcom recently issued guidance to broadcasters (see Broadcast Bulletin, issue 89 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb89) to remind them that they are under a 
clear duty to ensure that robust procedures are in place, supported by a sufficient 
number of appropriately qualified and trained staff, to ensure full compliance with the 
Code in respect to the broadcast of unsuitable material pre-watershed. Failure to 
have adequate compliance procedures in place to ensure compliance is a serious 
matter and can lead to regulatory action being taken. 
 
In this case, the language was clearly the most offensive and not suitable for 
broadcast before the watershed. Ofcom welcomes the improved compliance 
procedures that the broadcaster has initiated in response to this complaint to ensure 
there is no recurrence of this problem. However, Ofcom considers it appropriate to 
record a breach of the Code.  
 
Breach of Rule 1.14 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 8 

Rich Kids’ Cattle Drive  
E! Entertainment, 29 October 2007, 17:20 
 
 
Introduction 
 
Rich Kids’ Cattle Drive is a reality programme that features the children of celebrities 
working on a Colorado cattle ranch. A viewer objected to the repeated broadcast of 
offensive language (“fuck” and “fucking”) at a time that was unsuitable. Ofcom asked 
the broadcaster to comment in respect of Rule 1.14 of the Code (the most offensive 
language must not be broadcast before the watershed or when children are 
particularly likely to be listening).  
 
Response 
 
E! Entertainment said that it takes its obligations under the Code very seriously. With 
programmes such as Rich Kids Cattle Drive, two different versions are prepared: the 
‘unmasked’ version to be broadcast after the watershed and the ‘masked’ version to 
be aired before the watershed. In ‘masked’ versions, bad language is ©bleeped© out. 
Unfortunately, in the case of this episode, the person in charge of logging the 
‘masked’ version for broadcast at 17:20 mistakenly scheduled the ‘unmasked’ 
version and, consequently, the wrong episode version went to air. As a result of this 
incident, the person responsible had been disciplined.  
 
Decision 
 
Ofcom recently issued guidance to broadcasters (see Broadcast Bulletin, issue 89 at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb89) to remind them that they are under a 
clear duty to ensure that robust procedures are in place, supported by a sufficient 
number of appropriately qualified and trained staff, to ensure full compliance with the 
Code in respect to the broadcast of unsuitable material pre-watershed. Failure to 
have adequate compliance procedures in place to ensure compliance is a serious 
matter and can lead to regulatory action being taken. 
 
Rule 1.14 makes clear that the most offensive language – like that broadcast in this 
instance – is unacceptable before the watershed. Ofcom notes that the present 
breach of Rule 1.14 is a repeated breach.  
 
In Bulletin 52, a breach of Rule 1.14 was also recorded in relation to the same series. 
At that time, the broadcaster assured us that it would put in place additional checks 
to ensure no recurrence of the problem. In the current case, while we acknowledge 
that the inclusion of the most offensive language was a result of human error, Ofcom 
is very concerned that the broadcaster still did not have sufficiently robust 
compliance systems in place in October 2007 to prevent such mistakes. Ofcom 
therefore puts the broadcaster on notice that it will consider taking further regulatory 
action in the event of any future Code breach.  
 
Breach of Rule 1.14 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 9 

Ryanair.com POP POP POP 
Bubble Hits, 9 November 2007, 14:00 
 
 
Introduction 
 
Ryanair.com POP POP POP is a programme featuring music videos. It is broadcast 
on Bubble Hits, a dedicated music channel. Throughout the programme, an on-
screen graphic stating “Ryanair.com POP POP POP” was displayed. Ofcom was 
concerned about this continuous reference throughout the programme to what 
appeared to be the programme sponsor. We requested comments from Bubble Hits 
in relation to Rule 9.5 of the Code (no promotional references to the sponsor; non-
promotional references are permitted only where they are editorially justified and 
incidental). 
 
Response 
 
Bubble Hits confirmed that the programme was sponsored by Ryanair.com and the 
programme title incorporated the sponsor’s name. It said that the on-screen graphic 
displayed throughout the programme, “Ryanair.com POP POP POP”, was the name 
of the programme and not Ryanair’s logo.  
 
Decision 
 
The Code requires sponsored programmes to be identified clearly. One way 
broadcasters notify audiences of sponsorship arrangements is by incorporating the 
sponsor’s name into a programme title. While this is a legitimate way to identify 
sponsored content, broadcasters need to take care over references within the 
programme to its title to avoid these references becoming promotional through giving 
undue prominence to the sponsor. While there is no absolute prohibition on 
references to the sponsor in sponsored programmes, references must not be 
promotional and must be editorially justified and incidental.  
 
Ofcom considered that, in this case, the continuous reference to the sponsor by way 
of the on-screen graphic was excessive, not incidental and not justified by the 
editorial requirements of the programme. It was therefore in breach of Rule 9.5 of the 
Code. 
 
Breach of Rule 9.5  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 10 

Radio Ramadan (Bristol) 
11 and 12 October 2007, various times 
 
 
Introduction 
 
Radio Ramadan was granted a Restricted Service Licence for 28 days to celebrate 
the holy month of Ramadan. We received a complaint from a listener who was 
offended by comments made by presenters on two separate occasions.  We 
therefore requested recordings for the times and dates specified by the complainant.  
 
Response 
 
The station said that it was unable to provide copies of the material broadcast, due to 
a technical failure of their recording equipment. 
 
Decision 
 
In the absence of recordings, we were unable to investigate the complainant’s 
concerns further. It is a condition of a radio broadcaster’s licence that it has adequate 
procedures in place to ensure that it retains recordings of its output for 42 days and 
provides Ofcom with any material on request. Failure to supply the recordings for the 
11 and 12 October 2007 is a serious and significant breach of Radio Ramadan’s 
licence. This breach will be held on record.    
 
Breach of Licence Condition 8 (Retention and production of recordings)  
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 11 

Resolved  
 
F1: Japanese Grand Prix 
ITV1, 30 September 2007, 04:30  
 
 
Introduction 
 
Ofcom received two complaints about ITV1’s coverage of the Formula 1 Japanese 
Grand Prix. Both complainants objected to the use of the word “fuck” by Mark 
Webber, a driver who was interviewed ‘live’ after the race, at 07:05. 
 
Ofcom asked ITV to comment in relation to Rule 1.3 (children must be protected by 
appropriate scheduling from material that is unsuitable for them) and Rule 1.14 (the 
most offensive language must not be broadcast before the watershed) of the Code.  
  
Response 
 
ITV stated that Mark Webber was interviewed after being hit by another car and 
forced out of the race. During the interview, he said: 
 
“It’s kids isn’t it? Kids with not enough experience. Doing a good job then they fuck it 
all up”.   
 
The interviewer closed the interview immediately and apologised for the language. 
The race commentator then also apologised and referred to “a very angry Mark 
Webber”. 
 
ITV said that it was a regrettable and isolated lapse in a live interview with a 
professional racing driver “coming down” from pressure and feeling intense 
frustration. ITV said it did not choose to broadcast the offensive word and repeated 
the apologies already offered on air.  
 
Decision 
 
Research undertaken by Ofcom shows that the word “fuck” is considered to be very 
offensive. Therefore this language should not be broadcast before the watershed.  
 
Ofcom accepts that ‘live’ broadcasting poses special compliance challenges for 
broadcasters. Nonetheless, a broadcaster must do its utmost to ensure compliance 
with the Code. In deciding what action to take in this case, Ofcom took into account 
that the broadcaster acted appropriately by ceasing the interview immediately and 
apologising twice, and that audience figures showed the number of child viewers at 
the time the offensive language was broadcast was very low. Ofcom therefore 
considers the matter resolved.  
 
Resolved 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 12 

Not Upheld 
 
Hell’s Kitchen 
ITV1: 4 and 6 September 2007, 21:00; 7 September 2007, 22:00;  
8 September 2007, 21:40; 10 September 2007, 21:00   
 
 
Introduction 
 
The third series of Hell’s Kitchen featured the well-known chef Marco Pierre White 
training ten celebrities how to cook. Among the contestants learning how to become 
chefs were former Big Brother winner Brian Dowling and comedian Jim Davidson. 
The series was broadcast on consecutive nights over a two week period as the public 
voted for the celebrity they wished to remain in the kitchen. 
 
Over the period 4-10 September 2007, Ofcom received 197 complaints about the 
programme. In summary, concern was expressed that Jim Davidson made bullying 
and homophobic comments, which were largely directed at Brian Dowling. For 
example, Jim Davidson referred to “shirt-lifters” and “poofs”. Some of the 
complainants also expressed concern that Jim Davidson made these offensive 
comments without being censured by ITV. 
 
Ofcom asked ITV to comment with reference to Rule 2.3 of the Code which states “in 
applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material which 
may cause offence is justified by the context.” 
 
Ofcom also received a further 31 complaints from viewers about the use of the 
phrase “pikey’s picnic”, said by Marco Pierre White during the episode broadcast on 
6 September.  
 
Response 
 
ITV stated that the episodes of Hell’s Kitchen broadcast on 4, 7, 8 and 10 September 
followed generally accepted standards and complied with Rule 2.3 of the Code. The 
programmes undoubtedly contained language and terms that were potentially 
offensive. However, ITV believed that they were justified by the context. 
 
It said that as a reality show it was necessary for Hell’s Kitchen to reflect fairly and 
accurately what was unfolding in the kitchen. The antagonism between Brian Dowling 
and Jim Davidson was central to the developing story. The broadcaster argued that it 
was editorially important to explore the issues of the perceived generation gap 
between some of the contestants, and of the acceptability of Jim Davidson’s 
behaviour and views. 
 
ITV stated that viewers were given information about the potentially offensive nature 
of the content before the programmes broadcast on 7 and 10 September which 
included the offensive language complained of.  
 
In terms of the degree of likely harm and offence, ITV argued that Jim Davidson’s 
language and behaviour were “forcefully challenged” in the programmes and 
therefore placed in context: Brian Dowling challenged him during their disagreements 
broadcast on 7 and 10 September; Jim Davidson was interviewed in the “wine cellar” 
about his language; and fellow contestants Paul Young and Adele de Silva 
questioned Jim Davidson’s behaviour on 10 September following the final 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 13 

confrontation with Brian Dowling. ITV said Jim Davidson’s language and behaviour 
were placed against a backdrop that made it clear that the contestants, ITV and 
society in general did not think it acceptable to use terms such as “shirt-lifter” or to 
make an issue of a person’s sexuality.  
 
ITV added that the programmes on 4, 7, 8 and 10 September 2007 needed to be 
viewed in the context of the series as a whole. In particular, the broadcaster pointed 
to the episode broadcast on 11 September, which showed Jim Davidson being asked 
by the broadcaster to leave the programme and apologise for overstepping 
acceptable boundaries during the disagreement with Brian Dowling the previous 
evening.  
 
ITV said that robust compliance procedures were in place and that all contestants 
were briefed by the producers before the series started as to what language and 
behaviour was deemed to be unacceptable for broadcast. Events on set were viewed 
as they went out live by the production team, who had been briefed to look out for 
and note unacceptable behaviour or language and ensure contestants were 
challenged when required.  
 
Taking the overall context into account, ITV believed that the material broadcast on 
4, 7, 8 and 10 September did not exceed the expectation of the audience of a post-
watershed reality show such as Hell’s Kitchen.  
 
Decision 
 
The Code does not, in itself, prohibit the broadcast of offensive language or 
behaviour. Such material can be transmitted, provided that members of the public 
have adequate protection from its inclusion.  
 
In providing adequate protection, Rule 2.3 of the Code requires that broadcasters 
must apply generally accepted standards and that the inclusion of any offensive 
material is justified by context. Context includes, but is not limited to:  
 
·  the editorial content of the programme or series;  
·  the extent to which the content can be brought to the attention of the audience;  
·  the time of broadcast; 
·  the degree of offence likely to be caused by the inclusion of any particular sort of 

material; and  
·  the likely expectation of the audience. 
 
In addition Ofcom must exercise its duties in a way which is compatible with Article 
10 of the European Convention on Human Rights. This provides for the right of 
freedom of expression and the right to hold opinions and to receive and impart 
information and ideas without interference by a public body. Applied to broadcasting, 
Article 10 protects the broadcaster’s right to transmit material as well as the 
audience’s rights to receive material as long as the broadcaster ensures compliance 
with the Rules of the Code and the requirements of statutory and common law. 
 
Ofcom believes audiences now have a fairly clear awareness of the conventions of 
‘reality’ programming: it is unscripted, places together people with different 
personalities and opinions and observes how they interact with one another. It is 
often set in a challenging and confined environment and, as such, one can expect 
tensions and conflict.   
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 14 

Ofcom therefore accepted that it was an integral part of the context of the programme 
that viewers could accurately see the contestants’ behaviour and beliefs unfolding 
without the broadcaster’s editorial intervention. Indeed, as the audience could vote 
for their favourite contestant it was a key element of the programme that viewers 
gained an unedited insight into the contestants’ personalities. Further, it would be a 
disproportionate limitation on freedom of expression to require that the contestants 
on Hell’s Kitchen could only express views that met generally accepted standards. 
Therefore, even if viewers felt that certain behaviour was offensive, this did not mean 
that ITV was not able to broadcast it in context.  
 
In terms of context, Ofcom noted the programmes were all broadcast after the 
watershed. Further, clear information was given to viewers before the start of the 
programmes that some of the material they were about to see could cause offence.   
 
In terms of the likely degree of harm and offence, Ofcom further noted that during the 
episodes broadcast on 4, 7 and 8 September Jim Davidson did not direct offensive 
comments at Brian Dowling. For example, during the programme broadcast on 7 
September, the terms “shirt-lifter” and “poof” were used by Jim Davidson to illustrate 
words that might be deemed unacceptable, not as personal comments. Further, 
Ofcom noted that during these three programmes Brian Dowling did not accuse Jim 
Davidson of directing offensive homophobic comments towards him.  
 
Ofcom also considered the concerns raised by some complainants that ITV 
condoned or encouraged the offensive comments. We noted that Jim Davidson’s 
comments were restricted by ITV and importantly were challenged by the other 
contestants. Where Jim Davidson©s comments appeared to become more personal 
and potentially offensive ITV ensured that any offensive material was justified by the 
context within the programme as broadcast.   
 
Ofcom also noted that there was a consensus view on the programme that Jim 
Davidson’s behaviour towards Brian Dowling was not acceptable and that he was in 
the minority. As well as the contestants expressing their opinions, presenter Angus 
Deayton made several observations about the perception of Jim Davidson outside of 
Hell’s Kitchen and his popularity “going up in smoke”.  
 
Taking all these considerations into account, Ofcom reached the view that ITV took 
appropriate care to ensure adequate context for Jim Davidson’s views. Ofcom 
therefore considers there was no breach of Rule 2.3 on this occasion.   
 
With regard to the comment “pikey’s picnic” made by Marco Pierre White during the 
episode on 6 September 2007, we note that the phrase was used to describe the 
standard of presentation of food by the contestants. In response, one of the 
contestants, Lee Ryan, expressed his unhappiness about the phrase and 
subsequently took this up with Marco Pierre White, explaining that he perceived it as 
offensive to Travellers.  
 
Ofcom recognises that the word “pikey” is an offensive and pejorative term.  
However, through a participant, it was clear in the programme that such a term can 
be offensive and unacceptable for some. We therefore considered that, on balance, 
and within the specific editorial context of a programme such as Hell’s Kitchen, the 
comment did not breach Rule 2.3 of the Code.   
 
Not in Breach 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 15 

Weekend “ Nazis”  
BBC1, 27 August 2007, 20:30 
 
 
Introduction 
 
In the documentary Weekend “Nazis”, reporter John Sweeney investigated people 
who spent their leisure time re-enacting incidents and activities from World War Two. 
The report focused, in particular, on those who chose to wear Nazi uniforms. Filming 
took place at a World War Two re-enactment weekend in Kent. Towards the end of 
the programme, undercover filming revealed that a minority of the people involved 
had extreme racist views.  
 
Two viewers contacted Ofcom to complain about uncensored offensive language 
broadcast in the programme, including the words “nigger” and “coons”. This language 
was also included in on-screen subtitles which accompanied the undercover filming 
section. The complainants, who were watching with children, objected that these 
words were not edited from the broadcast when other strong language (for example 
“fuck”) was masked. 
 
Ofcom asked the BBC to comment with reference to Rules 1.16 (offensive language 
should not be broadcast before the watershed unless it is justified by the context).  
 
Response 
 
Whilst not disputing the offensive nature of these terms, the BBC replied that their 
inclusion was justified by the context of the programme and there were editorial 
reasons behind leaving these terms of racial abuse within the programme whilst 
bleeping out other forms of offensive language. 
 
The BBC argued that John Sweeney’s revelations as regards a disturbing side to a 
World War Two re-enactment were made apparent early on and were reinforced in 
the second half of the programme. Therefore viewers would be aware soon after the 
commencement of the programme of its potential to “disturb and offend”. The BBC’s 
view was that to have bleeped out the racially offensive terms “would have risked 
confusing the audience and obscuring the programme’s findings”.  
 
Decision 
 
Rule 1.16 of the Code states that: “Offensive language must not be broadcast before 
the watershed…unless it is justified by the context. In any event, frequent use of such 
language must be avoided before the watershed”.  
 
Recent Ofcom research (Language and Sexual Imagery 2005) confirms that “nigger” 
and “coon” are considered highly offensive words. They were not broadcast 
frequently in this programme. The issue is therefore whether their use before the 
watershed was justified by the context. Ofcom’s conclusion was that, on balance, it 
was justified for the following reasons.  
 
This documentary was in part a serious investigation of an important issue – 
extremist views (and in particular racist views) among certain people involved with a 
World War Two re-enactment. A recent Ofcom finding on the Channel 4 documentary 
Dispatches: Undercover Mosques, published in Broadcast Bulletin 97 
(http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb97/), underlined Ofcom’s recognition 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 16 

that: “Investigative journalism plays an essential role in public service broadcasting 
and is clearly in the public interest. Ofcom considers it of paramount importance that 
broadcasters...continue to explore controversial subject matter. While such 
programmes can make for uncomfortable viewing, they are essential to our 
understanding of the world around us.” Although the use of offensive swear words 
was masked, the unedited broadcast of the racist terms underlined one of the main 
purposes of this documentary – to expose racist views among certain people 
involved in a World War Two re-enactment. If the racist words had been edited out, 
this section of the programme would have had significantly less impact.  
 
Although the programme began at 20:30, the offensive words were broadcast 
towards the end of the programme, after a build-up of revelations about the extreme 
views of some participants. For example, just before the words complained of were 
broadcast, viewers saw the presenter discover concentration camp memorabilia and 
anti-Semitic pamphlets openly on sale at the re-enactment event. Viewers were 
therefore prepared to a great extent for the use of the offensive words.  
 
Also Weekend “Nazis”, although broadcast pre-watershed, was aimed at an adult 
audience. Viewing figures show that under-eighteens comprised only a small minority 
of the total audience. Given the title of the programme and the information available 
in listings publications and accompanying publicity, there was likely to be an 
awareness of the type of material to be included in such a broadcast. This, we 
believe, shaped the expectations of the audience and helped prepare them for the 
limited amount of offensive content. Viewers were likely to have recognised that such 
a documentary may not be suitable for young children. Further, the programme was 
in the timeslot normally occupied by Panorama which is known for its challenging and 
often hard hitting content. 
 
On balance therefore, Rule 1.16 was not breached. 
 
Not in breach   
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 17 

Crash Test Dummies 
Sky One, 7 October 2007, 09:00 
 
 
Introduction 
 
Crash Test Dummies is an entertainment show featuring two presenters, comedians 
Dan Wright and Steve Marsh, who carry out bizarre experiments and test objects 
which are claimed to be “indestructible”. The narrator sets out the premise of the 
programme at the outset, noting the presenters have a “mission to destroy the 
indestructible, to defeat the invincible, living the dream and testing to destruction.” 
 
One segment in this episode – typical of the irreverent nature of the programme - 
showed the presenters attempt to discover which sausage is most able to withstand 
a bullet. The narrator said: “Using their trusted Glock 17s firing 9mm shells, the lads’ 
plan is to find out which type of sausage is better in stopping a bullet, a French 
Toulouse or a German Frankfurter.”  
 
Ofcom received one complaint which objected to the use of hand guns in a 
programme felt to be aimed at children, particularly in the present social climate. The 
complainant also said that to feature guns in a light-hearted way was irresponsible. 
 
We asked for the broadcaster’s comments in relation to Rule 1.13 (dangerous 
behaviour easily imitable by children must not be broadcast in children’s programmes 
or shown before the watershed without editorial justification) and 2.4 (programmes 
must not condone or glamorise violent, dangerous or seriously antisocial behaviour 
or encourage others to copy such behaviour) of the Code. 
 
Response 
 
Sky said that Crash Test Dummies is aimed at a general family audience and not 
specifically at children (which Ofcom classifies as people under the age of 15 years). 
It noted that on average over 75 per cent of the programme’s audience is aged 16 or 
over when broadcast during this timeslot. 
 
Sky argued that it was clear the item with the hand guns was carried out under 
controlled conditions – the experiment took place in an enclosed concrete room – 
and as such did not portray the act as occurring in ‘normal’ daily life. It said the 
paramount importance of safety was emphasised throughout, through the safety 
equipment worn by the presenters and the controlled environment in which the 
experiment was carried out. Sky also said a strong warning was given at the start of 
the programme and before the item to advise viewers not to copy the activities 
shown.  
 
The broadcaster argued the item did not glamorise or condone violence, or show 
irresponsible gun use. It was clear these experiments were dangerous and should 
not be attempted, and were not likely to be easily imitable by children. 
 
Decision 
 
Regarding Rule 1.13, the actions depicted were not easily imitable by children, 
requiring for example access to a hand gun. The weapons were also used solely to 
carry out the experiment shown. As such, the gun use was carefully positioned within 
the context of an experiment under what were clearly controlled conditions. Ofcom 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 18 

was also mindful that Crash Test Dummies is not a children’s programme but is 
intended for a more mixed audience, indicated by its transmission on Sky One, a 
channel known for appealing to a wide variety of tastes.  
 
Concerning Rule 2.4, given the context of the programme and the reasons for the  
use of guns in this item, Ofcom did not judge the actions went so far as to condone or 
glamorise anti-social behaviour. While the experiments in the programme were 
clearly far-fetched and conducted in a humorous manner, it did not alter the 
importance placed on safety or advising viewers of the danger in weapon use. Both 
presenters wore safety equipment during the experiment and the guns were not 
mishandled.  
 
Viewers were also given information about the nature of the content. An 
announcement was given at the start of the programme which said: “Our Crash Test 
Dummies always use safety equipment and sometimes call in their stunt doubles for 
the really dangerous stuff”. One of the presenters then said straight to camera: “So if 
you feel like trying one of these stunts yourself, don’t bother. Not only would you look 
stupid, you’d probably end up dead”. 
 
This programme was therefore not in breach of either Rule 1.13 or 2.4 of the Code. 
  
Not in breach 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 19 

Fairness and Privacy Cases 
 
Partly Upheld    
 
Complaint by Brodies LLP Solicitors on behalf of Parks of 
Hamilton (Coach Hirers) Limited 
News Items, Real Radio (Central Scotland), 5 January 2007  
 
 
Introduction 
 
Parks of Hamilton (Coach Hirers) Limited (“Parks”) is a firm that operates a fleet of 
coaches. On 3 January 2007 a coach owned by the company was involved in a fatal 
road accident on the M4 near Heathrow airport. Following the accident, vehicles of 
the same type were withdrawn from service for checks to be carried out. Real Radio 
(Central Scotland) (“Real Radio”) reported in news bulletins broadcast at 11:00, 
12:00, 13:00 and 14:00 on 5 January 2007 that a member of Parks’ staff had 
informed them that exactly the same type of vehicle was being operated on Parks’ 
Citylink service between Glasgow and Edinburgh. He gave an interview in the 
broadcasts and said that the company had decided not to follow the policy of 
withdrawing the vehicles for checks. In the last three reports, the presenter said that 
Parks been contacted by the station but had not provided a comment. 
 
The law firm, Brodies, complained on behalf of Parks that the company was treated 
unfairly in the broadcast.   
 
The Complaint 
 
Brodies’ case on behalf of Parks  
 
In summary, Brodies complained on behalf of Parks that the company was treated 
unfairly in the items in that the allegation that the same type of vehicle as that 
involved in the accident was being operated by Parks was untrue. The day after the 
accident all vehicles of the same type were taken off the road for detailed 
examination. Real Radio was informed of this, via its solicitors, the same afternoon 
as the broadcast. Brodies said that it was unfair to Parks to include the allegation in 
the item.  
 
Real Radio’s case 
 
In response to the complaint of unfair treatment, Real Radio said in summary that the 
station believed that the reports on 5 January 2007 were in the public interest and 
that they emanated from a source that it believed to be credible. Two days after the 
crash in London, Real Radio took a local editorial decision to broadcast the 
comments made to the station that day by one of Parks’ employees. This employee 
was clearly concerned about the lack of information provided by his company 
together with the potential for further danger to both drivers and passengers. The 
driver was concerned that, in his opinion, the coaches of the same type had not been 
withdrawn for safety checks. Everything said in the reports was manifestly in the 
public interest and was reported in good faith. The reports clearly attributed what was 
said to the driver and the items were not based on conjecture on the part of Real 
Radio. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 20 

Real Radio contacted Parks on 5 January 2007 and tried to offer an opportunity to 
respond to the claims made by the driver. It was made clear in the items that this had 
been done but that no response had been received. All that was received from Parks 
until 11 January 2007 was a decision not to comment. Because of this lack of a 
response, it was almost impossible within the currency of the report to establish the 
authenticity or otherwise of the driver’s comments. 
 
Real Radio said that the response that Parks said was faxed on the afternoon of 5 
January 2007 was in fact sent to a firm of solicitors who had previously represented 
Real Radio in a different matter and not to Real Radio. In fact the first Real Radio 
knew of Parks’ complaint about the news items was when the station received a 
follow-up letter from Brodies on 11 January 2007.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
Brodies’ complaint on behalf of Parks was considered by Ofcom’s Executive Fairness 
Group. Ofcom considered the complaint and the broadcaster’s response, together 
with a recording and transcript of the programme as broadcast.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
In considering Parks’ complaint that the story included in the items was untrue and 
that Real Radio was informed of this on the afternoon of the broadcasts, Ofcom took 
into account Practices 7.9 and 7.11 of the Code. Practice 7.9 states that 
broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material facts 
have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an 
individual or organisation. Practice 7.11 states that, if a programme alleges 
wrongdoing or incompetence or makes other significant allegations, those concerned 
should normally be given an appropriate and timely opportunity to respond.  
 
In deciding whether there was unfairness to Parks, Ofcom considered the items 
broadcast during the day on 5 January 2007. It considered the communications 
between Parks and Real Radio after the broadcast only as background to the 
complaint.  
 
Ofcom noted that Real Radio did not now dispute that the information provided by the 
man interviewed for the programme was incorrect. Ofcom also noted that Parks’ 
representatives were attending a board meeting during the morning of 5 January 
2007 to discuss the accident.  
 
Ofcom further noted that a number of calls were made to Parks by Real Radio on 5 
January 2007. The first of these was at 10:40, following a call to the station at 10:20 
from the interviewee who alleged that Parks were still using vehicles of the type 
involved in the fatal accident. Another call was made by Real Radio to Parks at 12:00 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 21 

and a further one at 14:00. Real Radio was informed by Parks on each occasion that 
there was no one available to take the call.  
 
Ofcom took the view that the allegation made by the interviewee, that the situation he 
reported amounted to “an accident waiting to happen”, was significant and that Parks 
were entitled to be given an appropriate and timely opportunity to respond to it. In the 
particular circumstances of this case, Ofcom did not consider that a telephone call to 
Parks 20 minutes before broadcast of the first news item, in which the station was 
informed that no one was available to take the call, allowed Parks an appropriate and 
timely opportunity to respond. Despite being told that no one was able to take the 
call, Real Radio proceeded to broadcast the story. In view of the seriousness of the 
accident near Heathrow airport, the seriousness of the allegation made by the 
interviewee and the absence of any information from Parks, Ofcom did not consider 
that Real Radio took reasonable care in the circumstances of this case to satisfy 
itself that material facts were not presented in a way that was unfair to Parks in 
relation to the 11:00 news item. On this occasion, this was unfair to Parks. 
 
However, in relation to the news bulletins at 12:00, 13:00 and 14:00, Ofcom 
considered that the information provided by the interviewee would, had it been true, 
have been of significant public interest. Having made a first call to Parks at 10:40,  
allowing Parks well over an hour to comment, and then other attempts to speak to a 
representative of Parks to verify the story, Real Radio was then justified in making 
the editorial decision to include the story in the later bulletins. Ofcom noted that it was 
the decision of Parks and Brodies to send their response to a firm of solicitors 
previously used by Real Radio, rather than communicate directly with the station to 
respond to the allegations made by the member of Parks’ staff, although Real Radio 
itself had made contact with Parks direct and not via any solicitors. In these 
circumstances, Real Radio did take reasonable care to satisfy itself that the material 
facts were not presented in the later bulletins in a way that was unfair to Parks and 
did provide the company with an appropriate and timely opportunity to respond to the 
allegation made by the interviewee.  
 
Ofcom therefore found unfairness to Parks in relation to the first news items, but not 
in respect of the later broadcasts.  
 
The complaint of unfair treatment was partly upheld. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 22 

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
 
12 December 2007 to 7 January 2008 
 
Programme Trans 

Date 
Channel   Category No of 

complaints 
118 118 Sponsor Credits 01/12/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
118 118 Sponsor Credits 05/12/2007 ITV1 Animal Welfare 1 
A Smile and a Shoeshine 11/10/2007 BBC Radio 4 Offensive Language 3 
Alan Brazil©s Sports Breakfast 07/01/2008 talkSPORT Inaccuracy/Misleading 2 
Alan Carr 24/12/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 

Standards 
1 

All Star Family Fortunes 08/12/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
All Star Family Fortunes 05/01/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Arrange Me A Marriage 13/12/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Arrange Me a Marriage 22/11/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 21/12/2007 BBC1 Commercial 
References 

1 

BBC News 21/11/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC News 20/12/2007 BBC1 Due Impartiality/Bias 1 
BBC News 24 22/12/2007 BBC News 24 Commercial 

References 
1 

BBC News 24 07/12/2007 BBC News 24 Sex/Nudity 1 
BBC Radio WM 14/10/2007 BBC Radio 

WM 
Generally Accepted 
Standards 

1 

BBC2 Ident 13/11/2007 BBC2 Flashing images 1 
Big Brother: Celebrity Hijack 03/01/2008 Channel 4 Other 1 
Big Brother: Celebrity Hijack 06/01/2008 E4 Generally Accepted 

Standards 
2 

Big Brother: Celebrity Hijack 03/01/2008 Channel 4 Other 1 
Bodyshock: Born With Two 
Heads 

25/11/2007 More4 Due Impartiality/Bias 1 

Boob Envy (trailer) -  Virgin 1 Sex/Nudity 1 
Borat 07/12/2007 Sky Movies 

Premier 
Sex/Nudity 1 

Boston Tea Party 22/10/2007 Kanal 5 Generally Accepted 
Standards 

1 

Boy A 26/11/2007 Channel 4 Violence 1 
Brighthouse sponsorship of 
Trisha Goddard 

-  Five Sponsorship 1 

Bringing Up Baby 02/10/2007 Channel 4 Commercial 
References 

3 

Britain©s Most Wanted: This 
World 

25/11/2007 BBC2 Animal Welfare 1 

British Sex 10/11/2007 Sky One Sex/Nudity 1 
Can Fat Teens Hunt? 17/12/2007 BBC3 Animal Welfare 1 
Can Fat Teens Hunt? 20/11/2007 BBC3 Generally Accepted 

Standards 
1 

Can Fat Teens Hunt? 04/12/2007 BBC3 Animal Welfare 2 
Casualty 17/11/2007 BBC1 Flashing images 1 
Channel 4 +1 promo 05/12/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Channel 4 News 28/11/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 3 
Channel 4 News 08/11/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 23 

Channel 4 News 23/11/2007 Channel 4 Other 1 
Channel 4 Racing 08/12/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Cold Blood (Trailer) 18/11/2007 ITV1 Flashing images 1 
Comedy Showcase: Kevin 
Bishop 

06/12/2007 E4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Comedy Showcase: Kevin 
Bishop 

23/11/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Coronation Street 26/11/2007 ITV1 Other 1 
Coronation Street 06/01/2008 ITV1 Other 1 
Crash Test Dummies 01/09/2007 Sky One Generally Accepted 

Standards 
1 

Deal or No Deal 10/12/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Dispatches: Britain Under 
Attack 

06/08/2007 Channel 4 Crime 
(incite/encourage) 

1 

Don©t Take My Baby: Tonight 26/11/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 3 
Dragon©s Den 26/11/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Drive 29/11/2007 BBC Radio 5 
Live 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Drive with Ian Wright & Adrian 
Durham 

03/12/2007 talkSPORT Offensive Language 1 

Eastenders 01/01/2008 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Eastenders 25/12/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Eastenders 10/12/2007 BBC1 Violence 1 
Eastenders 17/12/2007 BBC1 Substance Abuse 1 
Eastenders 06/12/2007 BBC1 Violence 1 
Eastenders 03/01/2008 BBC1 Commercial 

References 
1 

Ed Reardon©s Week 23/11/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Eggheads 26/11/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 21/11/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

4 

Emmerdale 04/12/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Emmerdale 12/11/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Fags, Mags and Bags 05/11/2007 BBC Radio 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Funniest Ever You©ve Been 
Framed! 

24/11/2007 ITV1 Animal Welfare 2 

GMTV 27/11/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV 12/12/2007 GMTV Advertising 1 
GMTV 11/12/2007 GMTV Due Impartiality/Bias 1 
GMTV - LK Today 06/11/2007 ITV1 Commercial 

References 
1 

George Bowie at Breakfast 8/11/20007 Clyde 1 Inaccuracy/Misleading 1 
George Galloway 25/11/2007 talkSPORT Generally Accepted 

Standards 
3 

George Galloway 01/12/2007 talkSPORT Inaccuracy/Misleading 1 
Ghosthunting with McFly 31/12/2007 ITV2 Inaccuracy/Misleading 1 
Golden Balls 02/01/2008 ITV1 Other 1 
Graham Norton Uncut 09/12/2007 BBC2 Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 24 

 
Gremlins 15/12/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
1 
 
 

Harveys Sponsorship of 
Coronation Street 

30/12/2007 ITV1 Religious Offence 1 

Have I Got News For You 07/12/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Hitler: The Comedy Years 10/05/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Hollyoaks 27/11/2007 Channel 4 Substance Abuse 1 
Hollyoaks 12/11/2007 Channel 4 Flashing images 1 
How to Dump Your Mates 23/11/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

How to Look Good Naked 05/12/2007 Channel 4 Sex/Nudity 3 
I©m a Celebrity…Get Me Out of 
Here Now! 

22/11/2007 ITV2 Animal Welfare 5 

I©m a Celebrity...Get Me Out of 
Here 

14/11/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

I©m a Celebrity...Get Me Out of 
Here Now! 

24/11/2007 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 10/12/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 06/12/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 06/12/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
2 

ITV News 30/11/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 28/11/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Ian Collins 28/11/2007 talkSPORT Generally Accepted 
Standards 

1 

In The Night Garden 30/11/2007 CBeebies Dangerous Behaviour 1 
James Whale 04/11/2007 talkSPORT Generally Accepted 

Standards 
1 

Jane Doe: How to Fire Your 
Boss 

03/12/2007 Five Violence 1 

Jeremy Kyle Show 06/12/2007 ITV1 U18s in Programmes 1 
Jimmy Carr: Stand-Up 23/11/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
2 

Jon Gaunt 30/11/2007 talkSPORT Religious Offence 1 
Jonathan Ross 15/12/2007 BBC Radio 2 Religious Offence 3 
Jools Holland’s Hootenanny 31/12/2007 BBC2 Inaccuracy/Misleading 3 
Justin Timberlake 
FutureSex/LoveShow 

25/11/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Kill It, Cook It, Eat It 07/01/2008 BBC3 Animal Welfare 1 
Listen Against 21/11/2007 BBC Radio 4 Offensive Language 1 
Live at the Apollo 03/12/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Live at the Apollo 10/12/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Live at the Apollo 26/11/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Loose Women 07/12/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Loose Women 26/11/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Loose Women 30/11/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Lucio 21/11/2007 Capital 

95.8FM 
Offensive Language 1 

Make Your Play 30/10/2007 ITV1 Competitions 1 
Man Stroke Woman 14/11/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
3 

Meet the Natives 27/09/2007 Channel 4 Animal Welfare 4 
Mike Mendoza 06/10/2007 talkSPORT Religious Issues 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 25 

 
Monster Cafe 03/11/2007 CBeebies Generally Accepted 

Standards 
11 

Moral Maze 24/10/2007 BBC Radio 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

My Parents Are Aliens 14/12/2007 CITV Sex/Nudity 1 
NCIS 07/12/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

Nanny Diaries - TV3 Sweden Generally Accepted 
Standards 

2 

Neighbours 12/11/2007 BBC1 Flashing images 1 
News 13/11/2007 UTV Generally Accepted 

Standards 
1 

Newsnight 12/12/2007 BBC2 Other 1 
Nick Ferrari Show 06/12/2007 LBC Generally Accepted 

Standards 
1 

Paul O©Grady 30/11/2007 Channel 4 Violence 1 
Penis Envy (trailer) 27/12/2007 Virgin1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Penis Envy (trailer) 26/11/2007 Virgin1 Sex/Nudity 4 
Penis Envy (trailer) 24/12/2007 Virgin1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Penis Envy (trailer) 25/12/2007 Virgin1 +1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Penis Envy (trailer) 24/12/2007 Virgin1 Sex/Nudity 1 
Poison on Your Plate: Tonight 24/09/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 2 
Quiz Call 09/12/2007 Five Generally Accepted 

Standards 
1 

Radio 1 trailer 15/11/2007 BBC1 Flashing images 1 
Ramsay©s Kitchen Nightmares 18/12/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Real Radio 31/10/2007 Real Radio Competitions 1 
Richard Bacon 08/10/2007 BBC Radio 5 

Live 
Generally Accepted 
Standards 

1 

River Cottage: Gone Fishing 22/11/2007 Channel 4 Crime 
(incite/encourage) 

1 

Russell Brand 06/10/2007 BBC Radio 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Saturday Live Again! 01/12/2007 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Scott Mills 18/12/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Scott Mills 11/12/2007 BBC Radio 1 Sex/Nudity 1 
Secret Diary of a Call Girl 11/10/2007 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Sexcetera 13/12/2007 Virgin 1 Sex/Nudity 1 
Shameless 01/01/2008 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Simon Mayo 06/12/2007 BBC Radio 5 
Live 

Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky Sports News 02/12/2007 Sky Sports Generally Accepted 
Standards 

2 

SmartLive Casino 20/06/2007 SmartLive Competitions 1 
South Park 09/12/2007 MTV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Sports Personality of the Year 
2007 

09/12/2007 BBC1 Commercial 
References 

4 

Strictly Come Dancing -  BBC1 Trails/Promotions 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 26 

 
Strictly Come Dancing 01/12/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Stupid 01/12/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

T4 28/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

T4 02/12/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
The Alan Titchmarsh Show 19/12/2007 ITV1 Sex/Nudity 2 
The Armstrong & Miller Show 07/12/2007 BBC1 Religious Offence 1 
The Armstrong & Miller Show 30/11/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
The Big Fat Anniversary Quiz 02/11/2007 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Bill 19/12/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
The Bill 14/11/2007 ITV1 Flashing images 1 
The Bridge on the River Kwai 29/12/2007 Channel 4 Other 1 
The Gadget Show 26/11/2007 Five Sex/Nudity 1 
The Green Green Grass 07/12/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Hits Nonstop 29/11/2007 The Hits Sex/Nudity 1 
The Jeremy Kyle Show 13/12/2007 ITV1 Offensive Language 1 
The Kylie Show 24/12/2007 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Kylie Show 24/12/2007 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Legends 13/09/2007 Century FM Generally Accepted 
Standards 

1 

The Man With No Face (trailer) 05/12/2007 Discovery 
Real Time 

Generally Accepted 
Standards 

1 

The Mighty Boosh 15/11/2007 BBC3 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Morning After with Tim 
Shaw and Kate Lawler 

03/12/2007 Kerrang! Generally Accepted 
Standards 

1 

The Omid Djalili Show 01/12/2007 BBC1 Other 1 
The Omid Djalili Show (trailer) 24/11/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
The Royal Variety 
Performance 

09/12/2007 ITV1 Religious Offence 3 

The Royal Variety 
Performance 

09/12/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 

The Secret Millionaire 12/12/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Secret Millionaire 28/11/2007 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Secret Show 26/11/2007 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Simpsons 31/12/2007 Sky One Advertising 1 
The Street 13/12/2007 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Tudors 09/11/2007 BBC2 Flashing images 1 
The Tweenies 10/12/2007 CBeebies Generally Accepted 

Standards 
1 

The Wright Stuff 17/10/2007 Five Generally Accepted 
Standards 

1 

The X Factor 01/12/2007 ITV1 Religious Offence 2 
The X Factor 08/12/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
The X Factor 08/12/2007 ITV1 Offensive Language 1 
The X Factor 01/12/2007 ITV1 Religious Offence 5 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 100 
14 January 2008 

 27 

 
The X Factor Final 15/12/2007 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
4 

Thinking XXX 09/11/2007 More4 Sex/Nudity 1 
This Morning 03/12/2007 ITV1 Competitions 1 
Top Gear 25/11/2007 BBC2 Generally Accepted 

Standards 
1 

Top Gear 14/11/2007 BBC2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Top Gear 18/11/2007 BBC2 Offensive Language 3 
Totally Busted 10/11/2007 Playboy One Sex/Nudity 1 
Trinny and Susannah Undress 
the Nation 

20/11/2007 ITV1 Religious Offence 2 

Trisha Goddard 22/11/2007 Five Substance Abuse 1 
Ultimate 20 Sexiest Videos 29/11/2007 TMF Generally Accepted 

Standards 
1 

Vauxhall sponsorship of My 
Time 

-  Dave Dangerous Behaviour 4 

We Love Christmas 18/12/2007 The Hits Sex/Nudity 1 
Weeds 25/07/2007 TV3 Sweden Generally Accepted 

Standards 
1 

When Britain Had Talent 05/01/2008 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Who Wants to be a Millionaire? 05/01/2008 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Who Wants to be a Millionaire? 
Celebrity 

01/01/2008 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Who©s Doing Who? - Fox FM Competitions 1 
Why Chimps Kill 03/12/2007 National 

Geographic 
Generally Accepted 
Standards 

1 

Working Lunch 10/12/2007 BBC2 Crime 
(incite/encourage) 

1 

Zoe and Gillies Breakfast 
Show 

27/11/2007 Power FM Crime 
(incite/encourage) 

1 

 


