
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 135 
8 June 2009 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

2 

Contents 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
Lakeland Radio Limited 
Suss the Celeb, 2 January 2008 to 1 May 2008 4 
 
In Breach 
   
The Noon Show 
Ujima Radio, 31 March 2009, 13:00 5 
 
Herre på täppan 
TV6 (Sweden), 1 March 2009 at 20:00 7 
 
News bulletins & RFL Janatar Raay 
ATN Bangla, November and December 2008, various times 10 
 
Ben 10: Alien Force 
Cartoon Network, various dates, March 2009 14 
 
UK Tings  
Channel AKA, 18 April 2009, 06:30, 07:15 and 08:40 16  
 
Supplementary Note to Ofcom’s Finding  
 
Jon Gaunt 
Talksport, 7 November 2008, 11:25 17 
   
Not in Breach 
 
Moving Wallpaper  
ITV1, 20 March 2009, 21:00 18 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Ulf Olsson 
Efterlyst, TV3 (Sweden), 10 April 2008 20 
 
Complaint by Humphries Kirk Solicitors 
on behalf of Ultimate Energy plc 
Inside Out (South West), BBC1 South West, 
22 February 2008 24 
 
Other programmes not in breach/resolved 39  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 3

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 25 July 2005 (with 

the exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is 
used to assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 
2005. The Broadcasting Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/ 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

4 

Standards cases 
 
Notice of Sanction 
 
Lakeland Radio Limited 
Suss the Celeb, 2 January 2008 to 1 May 2008 
 
 
On 29 May 2009, Ofcom published its decision to impose a statutory sanction on 
Lakeland Radio Limited for breaches of Rule 2.11 (competitions should be conducted 
fairly). 
 
Ofcom has found that this rule was breached in the conduct of a series of three 
listener competitions called Suss the Celeb, as follows: 
 

• in approximately 85 daily rounds of the competition, the presenter deliberately 
selected listeners who he knew had submitted the wrong answers, which he 
then broadcast. This prevented the prize from being won too soon. As a 
result, those listeners who had paid to enter the competition on these 
occasions had no chance of winning. 

 
• the licensee had failed to put in place sufficient compliance procedures and 

checks, and there had been a lack of appropriate compliance training for its 
staff. 

 
For the reasons set out in the adjudication, Ofcom imposed a financial penalty of 
£15,000 on Lakeland Radio Limited. 
 
In addition, the licensee was directed to broadcast a statement of Ofcom’s findings in 
a form to be determined by Ofcom on one specified occasion. 
 
The full adjudication is available at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/lakeland.pdf



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

5 

In Breach 
  
The Noon Show 
Ujima Radio, 31 March 2009, 13:00 
 
 
Introduction 
 
Ujima Radio is a community radio station in Bristol. The station is part of the CEED 
Charity Ltd (Centre for Employment and Enterprise Development) and aims to reach 
BME communities in Bristol. It is owned and run by local people, and many of the 
station staff work in a voluntary capacity.  
 
The Noon Show is broadcast every weekday from 13:00 to 16:00 and includes new 
music, talk and interviews. During a broadcast of the show, the presenter read out a 
story that featured in a newspaper entitled “The secret life of a male prostitute”. He 
then commented on the story and spoke about issues relating to black homosexuals. 
As part of this discussion the presenter made a number of comments directly about 
the black man who featured in the story, called “Elijah”, and homosexuality in 
general.  
 
With regard to “Elijah”, and what appeared to be homosexuality in general, the 
presenter said: 
 

“21 years old, he’s out the game ‘cos his backside’s hanging out. Probably got a 
catheter….We’re taking a moment to readjust here, readjust ourself, ask God 
Almighty to set us straight and keep us free from the pestilence that certainly has 
fallen on us and certainly is a pestilence.” 
 

With regard to homosexuality the presenter said: 
 

“I don’t like to believe we are the most homophobic, I like to look at it as we are 
the most right thinking. It’s as simple as that. Because if you didn’t think right, 
you wouldn’t be here in the first place … as there wouldn’t be such [a] thing as 
procreation, and procreation has to continue between man and woman… don’t 
get it twisted and don’t get sick out there, real talk now…it takes a man and 
hormone. Adam and Eve, simple, simple, simple. Argue your case with God 
Almighty.”  
 
“You know your son is up in his bedroom playing his Xbox and you think ‘oh he’s 
16, 17 years old’ and that lot, you’d like to see a few girls going up there but you 
don’t wanna walk up there and find that they’re not playing Xbox - the only box 
they’re playing is a nasty dirty little box, you know. I’m just merely saying, every 
time your son comes through the door with different boys, well it might be boys 
or just play mates I’m afraid.” 
 
“Goodness knows what I would do if my sons turned round and told me they [are 
gay], I know what I would do but I won’t tell you on-air.” 

  
Ofcom received a complaint from a listener who felt that the presenter’s comments 
during this discussion were offensive towards the gay community.  
 
Ofcom wrote to Ujima Radio for its comments under Rule 2.3 of the Code (material 
that may cause offence must be justified by the context). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 6

 
Response  
 
The broadcaster acknowledged that the programme was unsuitable for broadcast 
and that listeners would have been offended by the comments made by the 
presenter.  
 
Ujima Radio said that as a consequence of the complaint the station terminated the 
presenter’s volunteer contract and broadcast an on-air apology the following week. In 
addition, the broadcaster said that it had reminded all of its presenters of the policies 
and procedures it has in place in order to comply with the Code. It has also provided 
guidance. The broadcaster said that it has also carried out training on the Code and 
compulsory online legal training for all presenters.  
 
Decision  
 
Ofcom notes the broadcaster’s acknowledgement that listeners would have been 
offended by the comments made by the presenter and the broadcast of an on-air 
apology. Ofcom also notes the compliance measures taken in response to this 
incident. 
 
Ofcom was concerned by this material and in particular the language used and the 
homophobic tone and manner in which the comments were made. In Ofcom’s 
opinion, such comments would reasonably have been perceived as hostile and 
pejorative towards the gay community and had the potential to cause considerable 
offence.  
 
In general, offensive material can be broadcast, so long as it is justified by the 
context. Given factors such as the service on which the material is broadcast; the 
degree of harm or offence likely to be caused by the inclusion of the material; and the 
likely expectation of the audience, Ofcom considered that the broadcast of this 
offensive material was not justified by the context. Therefore, the material went 
beyond generally accepted standards for this type of programme and breached Rule 
2.3 of the Code. 
 
Breach of Rule 2.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

7 

In Breach  
 
Herre på täppan 
TV6 (Sweden), 1 March 2009 at 20:00�
 
 
Introduction 
 
TV6 is a Swedish language channel licensed by Ofcom that is controlled and 
complied by Viasat Broadcasting UK Limited (“Viasat”). Viasat holds 25 Ofcom 
licences for separate television channels which broadcast from the United Kingdom 
to various Scandinavian and Eastern European countries, including Sweden. The 
Viasat compliance department is based in London and manages compliance for all 
these licensees centrally. TV6 is not on domestic Electronic Programme Guide and 
cannot be received in this country on normal satellite or cable equipment.  
 
Herre på täppan (“King of the Hill”) is a game show that sets bizarre challenges for 
contestants, with the ultimate prize of becoming “King of the Hill”. The challenges 
range from games, such as answering general knowledge questions, to eating 
something unknown, or undertaking some potentially dangerous or painful activity. 
The winner of each challenge wins 2000 Swedish krona and the loser 500 Swedish 
krona. 
�

Ofcom received a complaint from a Swedish viewer about the broadcast of a 
challenge called The Human Letter. This involved two young men attaching six 
pieces of paper, printed to resemble oversized stamps, directly to their bodies using 
a staple gun as quickly as possible. The programme showed the men stapling the 
‘stamps’ to their face, and to their bare legs and torso. The viewer felt that the 
challenge was unsuitable for broadcast because it encouraged dangerous behaviour.  
 
We asked Viasat for its comments in relation to the following Rules of the Code:  
 
• Rule 1.3 - Children must be protected by appropriate scheduling from material 

that is unsuitable for them; and  
 
• Rule 1.13 - Dangerous behaviour that is likely to be easily imitable by children in 

a manner that is harmful must not be broadcast before the watershed, or when 
children are particularly likely to be listening, unless there is editorial justification. 

 
Response  
 
With regard to Rule 1.3, Viasat stated that TV6 is a channel aimed at men between 
the ages of 15 to 49 and the programme was broadcast at 20:00, which it said is 
outside the peak viewing time for children in Sweden. It continued that the 
programme Herre på täppan is marketed as a general entertainment programme and 
viewers of this series know the programme contains different challenges, many of 
which are bizarre, but all are undertaken in a humorous and light-hearted fashion. It 
therefore believes the programme content complied with Rule 1.3 of the Code.  
 
With regard to Rule 1.13, Viasat said that this series is not made for children, and the 
programme was broadcast outside of peak viewing time for children, especially on 
channel TV6. It stated that the behaviour during the challenge did not constitute 
dangerous behaviour nor was it easily imitable by children in a manner that is 
harmful. It continued that the act caused hardly any injury to the contestants, which it 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 8

said was clear from the programme. The broadcaster pointed out that the contestants 
were stapling paper to their own bodies, not to other people’s bodies. It also stated 
that the programme made clear that the challenge was an unsuitable thing to do, as 
the presenter said: “that must really hurt” [English translation]. Viasat therefore 
considered that it was editorially justified to broadcast this particular challenge. 
 
However, in response to the complaint the broadcaster stated that it has now 
scheduled this programme to after the watershed, beginning at 21:00. 
 
Decision  
 
Ofcom recognises that Swedish audiences may have different expectations 
regarding the broadcast of what could be considered dangerous behaviour before the 
watershed. We also note that Swedish audiences may consider 20:00 to be outside 
the peak viewing time for children. While taking these factors into account, Ofcom 
has also has to recognise that Viasat is a broadcaster licensed by Ofcom and 
therefore it is required to comply with its licensing obligations in the United Kingdom. 
This includes ensuring that all of its broadcast output complies with the Code.  
 
Rule 1.13 of the Code states that dangerous behaviour that is likely to be easily 
imitable by children in a manner that is harmful must not be broadcast before the 
(21:00) watershed, or when children are particularly likely to be listening, unless there 
is editorial justification.  
 
Ofcom acknowledges that TV6 is aimed at men between the ages of 15 to 49 and the 
programme is not primarily aimed at children. We also note that the broadcaster did 
not consider the challenge to constitute dangerous behaviour. However, child 
audience figures provided by the independent Swedish regulator, GRN1, indicate that 
approximately 28,000 children between the ages of 4 and 15 watched this 
programme, which was 12 per cent of the total audience. Therefore, the programme 
was scheduled and broadcast at a time when children were likely to, and in fact were, 
viewing. 
 
In Ofcom’s opinion, attaching pieces of paper directly to the body using a staple gun, 
including to the face, could reasonably be considered dangerous behaviour. Further 
it is an activity which is likely to be easily imitable by children. Staple guns are 
accessible objects, widely available in schools for example. We therefore considered 
that the behaviour featured could be easily imitated by children in a way which may 
be harmful. In Ofcom’s opinion, the programme also presented this behaviour as 
both humorous and acceptable and it did not sufficiently warn younger viewers of the 
potentially harmful results. This is despite the fact that in the programme the staples 
pierced the men’s skin and drew some blood: one even suggested that one staple 
pierced his rib. Ofcom considered there was insufficient editorial justification for 
featuring the material in this manner at this time of the evening. The programme was 
therefore in breach of Rule 1.13. 
 
Given the breach of Rule 1.13, relating to material shown before the watershed, 
Ofcom also considered the programme in breach of Rule 1.3 which requires that 
“children must also be protected by appropriate scheduling from material that is 
unsuitable for them”.  
 
Before the current breaches, Ofcom had previously raised with Viasat concerns 
regarding its overall compliance record for the television services it operates, 
                                            
1 GRN were provided the audience figures by Mediamätning i Skandinavien (MMS). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 9

especially as regards protection of the under-eighteens on TV62. Ofcom therefore 
recently met with Viasat to discuss those concerns and Viasat’s compliance record 
and processes generally. In light of those compliance concerns and record, Ofcom 
considered in this case whether further regulatory action might be appropriate. 
Ofcom however decided that, on balance, it was not, taking account of all the 
circumstances and in particular the broadcaster’s voluntary decision from now on to 
schedule Herre på täppan to start after the watershed. Ofcom remains, however, 
concerned with the recent compliance record of Viasat, and of channel TV6 in 
particular. 
 
Breach of Rules 1.3 and 1.13

                                            
2 See the following recorded breaches of the Code, in particular: Ofcom Bulletin 117: World’s Most 
Amazing Videos, TV6 Sweden, 28 June 2008, 20:00; breach of Rules 1.3, 1.10, 1.11 and 1.13;  
Ofcom Bulletin 127: Penn & Teller: Bullshit! TV6 Sweden, 27 September 2008, 19:55; breach of Rules 
1.3, 1.14, 1.16, 1.17 and 2.3; and 
Ofcom Bulletin 127: Axe Gamekillers, TV6 Sweden, 12 October 2008, 13:30; breach of Rules 9.5, 9.7 
and 9.13 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

10 

In Breach  
 
News bulletins 
ATN Bangla, 18 November 2008, 08:00 and 29 December 2008, 12:00  
 
RFL Janatar Raay 
ATN Bangla, 30 December 2008, 09:30 
 
 
Introduction 
 
ATN Bangla is a general entertainment channel aimed at a Bengali-speaking UK 
audience.  
 
News bulletins, 18 November 2008 and 29 December 2008 
 
Two viewers were concerned that ATN Bangla’s news bulletins were sponsored.  
 
Ofcom noted that during both of the news bulletins, the name of a bank (National 
Bank Limited) and its logo appeared to the left of the scrolling news bar at the bottom 
of the screen.  
 
Ofcom also noted that during the news bulletin broadcast on 29 December 2008, a 
logo for a company called RFL Plastics Limited (“RFL”) appeared on the backdrop 
behind the newsreader and at another point during the same bulletin, a logo for a 
company called United Commercial Bank Limited (“UCB”) also appeared on-screen 
for twenty seconds. However, it did appear that efforts had been made to conceal 
some other pop-up logos. 
 
Ofcom asked the broadcaster for its comments with regards to the following Code 
Rules: 
 
• Rule 9.1 – News and current affairs programmes may not be sponsored. 
• Rule 10.4 – No undue prominence may be given in any programme to a product 

or service. 
• Rule 10.5 – Product placement is prohibited. 
 
RFL Janatar Raay, 30 December 2008 
 
Ofcom noted that during this current affairs programme which covered a national 
election in Bangladesh, a logo for a company called RFL Plastics Limited (“RFL”) 
appeared in a number of places. The logo of a company called Berger Trusted 
Worldwide also appeared on the screen for a few seconds at one point during the 
programme. On several occasions throughout the programme, parts of the screen 
were obscured, which appeared to suggest that the broadcaster had made efforts to 
conceal some pop-up logos. 
 
• Rule 9.1 – News and current affairs programmes may not be sponsored. 
• Rule 10.4 – No undue prominence may be given in any programme to a product 

or service. 
• Rule 10.5 – Product placement is prohibited. 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 11

Response 
 
News bulletins, 18 November 2008 and 29 December 2008 
 
Rule 9.1 
Channel S Plus Limited (“Channel S”), the licensee of the channel, ATN Bangla, 
acknowledged that the name of the bank, National Bank Limited, appeared to the left 
of the scroll bar at the bottom of the screen. It explained that the sponsorship 
arrangement had occurred before it acquired the programme from Bangladesh, and 
that National Bank Limited does not have any UK branches. Channel S therefore 
considered that, because it had not entered into any contract with the sponsor and 
UK viewers could not use the services of the sponsor, the news bulletin was not 
sponsored content and therefore was compliant with Rule 9.1 of the Code. However, 
the broadcaster informed Ofcom that it had taken immediate action to obscure the 
entire scroll bar. 
 
Rule 10.4 
The broadcaster submitted that due to a national state of emergency in Bangladesh 
at the time of the broadcasts, during which the army put all broadcasting companies 
under surveillance, its content supplier had to work under difficult conditions which 
led to errors of judgement.  
 
Channel S said that RFL is a manufacturing company in Bangladesh which had 
designed and made the set for the programme, and that the RFL logo was an 
“emblem of the set maker”. The broadcaster said that as the appearance of the logo 
was not intended to promote any product or service, and its viewers were “very 
unlikely to consider it as a product or a service as there was no statement of any 
product or service promotion”, it did not consider it to be unduly prominent. 
 
With regards to the appearance of the UCB logo in the news bulletin, Channel S said 
that this was included in error due to the difficult operating conditions described 
above. However, it argued that “the nature of the pop-up was clear enough for the 
viewers to construe that it was separate from the programme” and wished to point 
out that it does not generate any revenue from the appearance of pop-up logos as 
the programming is acquired content and it is the original broadcaster in Bangladesh 
who generates revenue from them. It argued that this accidental appearance during 
programming was “very unlikely to be considered as giving prominence [to a product 
or service]”. It assured Ofcom that it has reviewed its system to ensure that such an 
error does not occur again. 
 
Rule 10.5 
The broadcaster assured Ofcom that it adheres to the prohibition on product 
placement. 
 
RFL Janatar Raay, 30 December 2008 
 
Rule 9.1 
Although the company called RFL was referenced in the title of this current affairs 
programme and references to RFL appeared throughout the programme, the 
broadcaster assured Ofcom that the programme was not sponsored by RFL. 
 
Rule 10.4 
Channel S told Ofcom that, as in the case of the news broadcasts detailed above, 
due to a national state of emergency in Bangladesh at the time of the broadcast, 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 12

during which the army put all broadcasting companies under surveillance, its content 
supplier had to work under difficult conditions which led to errors of judgement. 
 
As the broadcaster had previously explained in relation to the news broadcasts (see 
above), RFL is a manufacturing company in Bangladesh, which had designed and 
made the set for the programme. The broadcaster said that the logo was not 
considered as an unduly prominent reference to a product or service, and therefore 
the “producer did not treat [the] RFL logo as any kind of advertisement or promotion”. 
It added that its appearance was “not intended to promote any product or service; the 
logo appeared as a mere emblem of the set manufacturer and designer” and that it 
“[did] not make any reference to any product or service provision”. 
 
With regards to the appearance of the Berger Trusted Worldwide logo during the 
programme, the broadcaster said that this pop-up logo only appeared very briefly and 
was therefore not detected by the editor. The broadcaster also submitted that the 
products of Berger Trusted Worldwide are not available in the UK. 
 
The broadcaster assured Ofcom that it adheres to the prohibition on product 
placement. 
 
Decision 
 
Ofcom noted the broadcaster’s assurances in both cases that it adheres to the 
prohibition on product placement and found no evidence that the broadcasts were in 
breach of Rule 10.5 of the Code. 
 
As a condition of holding an Ofcom licence, broadcasters must take responsibility for 
ensuring that the material they broadcast complies with Ofcom codes. It is a matter of 
concern to Ofcom that at the time of all of the above broadcasts, the licensee 
appeared to have relied on a third party (i.e. its content supplier in Bangladesh), 
which it knew to be operating under difficult conditions, to ensure that the material 
broadcast on the channel was compliant with Ofcom’s codes.  
 
News bulletins, 18 November 2008 and 29 December 2008 
 
Rule 9.1 
The sponsorship of news (and current affairs) programmes is prohibited. This 
requirement comes directly from European legislation – the Television Without 
Frontiers Directive. This is to ensure news is not distorted for commercial purposes. 
In news, the broadcaster must maintain, and must be seen to maintain, editorial 
control over its output.  
 
In this case, Channel S transmitted sponsored news broadcasts from Bangladesh 
without ensuring that they complied with the Code, in breach of Rule 9.1. 
 
Rule 10.4 
The Code states that undue prominence may result from “the presence of or 
reference to, a product or service (including company names, brand names, logos) in 
a programme where there is no editorial justification”. Ofcom was therefore 
concerned that the broadcaster did not consider the presence of the RFL logo to be 
an unduly prominent reference to a product or service because “there was no 
statement of any product or service promotion”. In this case there was clearly no 
editorial justification for the presence of the RFL logo in the programme.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 13

With regard to the presence of the UCB pop-up logo, which appeared during the 
programme for a period of twenty seconds, Ofcom considered that while viewers 
were unlikely to interpret the appearance of the pop-up logo as part of the 
programme, there was clearly no editorial justification for its appearance, since it had 
no relation to anything in the content of the programme. The presence of the RFL 
and UCB logos in the programme were therefore in breach of Rule 10.4 of the Code. 
 
RFL Janatar Raay, 30 December 2008 
 
As in the case of the news bulletins, Ofcom was concerned that despite the Code 
clearly stating that undue prominence may result from the presence of logos where 
there is no editorial justification, the broadcaster did not consider the appearance of 
the RFL or Berger Trusted Worldwide logos to be unduly prominent. The RFL logo 
appeared in several places such as on: the front of the desk; a mug on the desk; a 
screen behind the presenter and to the left of a scroll bar at the bottom of the screen, 
giving rise to undue prominence.  
 
There was also no editorial justification for the presence of the RFL or the Berger 
Trusted Worldwide logos in the programme. Ofcom therefore found the programme 
in breach of Rule 10.4 of the Code. 
 
News bulletins, 18 Nov 2008 and 29 Dec 2008: Breach of Rules 9.1 and 10.4 
RFL Janatar Raay, 30 December 2008: Breach of Rule 10.4



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

14 

In Breach  
 
Ben 10: Alien Force 
Cartoon Network, various dates, March 2009 
 
 
Introduction 
 
During monitoring, Ofcom noticed that the series Ben 10: Alien Force was sponsored 
by Ben 10: Alien Force the Game. The credits featured footage from the video game, 
which included one of the main characters from the series. 
 
Rule 9.3 of the Code requires sponsorship to comply with advertising content and 
scheduling rules. 
 
The rules that apply to the scheduling of television advertising1 require that: 
 
• advertisements for merchandise based on children’s programmes must not be 

broadcast in the two hours before or after the relevant programme; and 
• a person (including cartoon and puppet characters), whose appearance is central 

to a programme, must not appear in advertisements scheduled in breaks in or 
adjacent to the relevant programme.  

 
The purpose of these rules is to assist in maintaining a clear distinction between 
advertising and editorial material. The rules are also in place to reduce the risk of 
children being more vulnerable to the impact of advertising of merchandise based on 
programmes they are or have been watching.  
 
We sought the broadcaster’s comments on the sponsorship arrangement under Rule 
9.3 of the Code.  
 
Response 
 
Turner Entertainment Networks International Limited (“Turner”), the licence holder for 
Cartoon Network, said that it had always been its interpretation that the advertising 
“separation” rules were not applicable to sponsor credits. This is because the Code 
requires sponsorship to be distinct from advertising.  
 
Turner believed that the scheduling rules referred to in Rule 9.3 were those that 
protected viewers from products and services that they should not be exposed to at 
all (e.g. those products that could never be scheduled around children’s programmes 
e.g. alcohol).  
 
Turner noted that sponsorship credits are editorial material, designed to inform 
viewers of the relationship between the sponsor and programme. Because credits 
must not contain the promotional qualities of an advertisement, Turner said that it 
had always been its understanding that Rule 9.3 would not impose a prohibition on 
products such as toys sponsoring children’s programmes.  
 

                                            
1 See Sections 4.2.2 and 4.2.7 of the BCAP Rules on the Scheduling of Television 
Advertisements 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 15

Turner believed that its interpretation of Rule 9.3 had been common practice in the 
broadcasting industry for a number of years and asserted that the ITC, the regulator 
that preceded Ofcom, had indicated that the practice was acceptable.  
 
Decision 
 
Rule 9.3 applies the same content and scheduling restrictions to sponsor credits as 
those which apply to advertising. While sponsor credits must not contain the types of 
selling messages that are included in advertising, references to the sponsor or its 
products are permitted. Such references clearly provide the sponsor with promotional 
benefits. 
  
Rule 9.3 therefore ensures that sponsor credits do not contain material that is 
harmful and/or offensive and prevents advertisers from using sponsorship as a 
means of circumventing advertising regulations. The advertising rules that prohibit 
the broadcast of advertisements for programme based merchandise, and those that 
feature programme characters, around the related programme recognise that 
children are more likely to be vulnerable to the impact of such advertising and 
susceptible to confusion between what is programming and what is advertising.  
 
Ofcom does not exempt sponsorship from these rules, and, to our knowledge, neither 
did the ITC. The licensee did not provide us with any evidence that supported its 
assertion that sponsorship credits did not have to comply with the scheduling 
advertising rules. The sponsorship of a children’s programme by merchandise based 
on that programme, or sponsor credits that features characters from the sponsored 
programme is incompatible with Rule 9.3. 
 
The sponsorship arrangement and the sponsor credits were therefore in breach of 
Rule 9.3. 
 
Breach of Rule 9.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

16 

In Breach  
 
UK Tings  
Channel AKA, 18 April 2009, 06:30, 07:15 and 08:40 
 
 
Introduction 
 
Channel AKA is an urban music channel owned by Mushroom TV Ltd. Ofcom 
received three complaints from listeners regarding the broadcast of various music 
videos during the programme UK Tings. The complainants said the programme 
included videos which contained material of a sexual nature, including sexual 
language, animations of sex scenes and partial nudity. The complainants considered 
the videos to be inappropriate for broadcast on a Saturday morning.  
 
Response  
 
The broadcaster said it was unable to provide Ofcom with a recording of the material 
because its playout equipment was disabled. It did state, however, that it was likely 
that such material was broadcast at the times noted by the complainants. Channel 
AKA explained that the videos were scheduled in error after a temporary late night 
shut-down in transmission took place while new equipment was being installed. The 
broadcaster apologised for any offence caused.  
 
Decision  
 
In the absence of a recording we were unable to consider the complaints made in 
this case. It is a condition of Channel AKA’s licence that recordings of output are 
retained for 60 days after transmission, and that they must provide Ofcom with any 
such material upon request. Failure to supply this recording is a serious and 
significant breach of the broadcaster’s licence. This will be held on record.  
 
Breach of Licence Condition 11 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

17 

Supplementary Note to Ofcom’s Finding  
 
Jon Gaunt 
Talksport, 7 November 2008, 11:25  
 
 
On 11 May 2009, in Ofcom Broadcast Bulletin 133, Ofcom published its finding in 
relation to the above broadcast. Following the publication of this finding, the 
presenter of the programme, Jon Gaunt, made representations to Ofcom which 
disputed some of the surrounding circumstances of the broadcast, and specifically 
certain steps which Talksport had said it had taken, as set out in the section headed 
“Response”. Ofcom put the substance of Mr. Gaunt’s representations to Talksport. 
Talksport in turn disputed Mr Gaunt’s account of events. Ofcom therefore notes that 
there are areas of dispute between Talksport and Jon Gaunt as regards the 
surrounding circumstances of the 7 November 2008 broadcast. 
 
However, Ofcom’s finding that the broadcast breached Rules 2.1 and 2.3 of the 
Broadcasting Code was based on the content of the material as broadcast. 
Accordingly, Ofcom considers that the areas of factual dispute between Talksport 
and Mr. Gaunt do not materially affect Ofcom’s published decision in this case. 
Nevertheless, Ofcom has considered it appropriate to amend its original finding as 
published, to the extent of reflecting matters in dispute as between Talksport and Mr 
Gaunt. The amended finding is available at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb133/issue133.pdf



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

18 

Not in Breach 
 
Moving Wallpaper  
ITV1, 20 March 2009, 21:00  
 
 
Introduction 
 
Moving Wallpaper is a satirical comedy drama set in a television production office run 
by an egotistical and maverick producer called Jonathan Pope. This second series 
featured Jonathan working under great pressure to deliver a hit programme after the 
failure of his previous production Echo Beach, which was featured in the first series. 
 
Ofcom received 100 complaints about an episode which featured a transsexual 
character called Georgina, whom Jonathan brought in for her track record in writing 
successful TV drama. The hiring of Georgina resulted in anger from the in-house 
writing team who felt sidelined by her appointment and consequently went on strike. 
During the episode Georgina experienced bigoted treatment from other characters, 
including Jonathan and some of his production team.  
 
The complainants expressed concern that this storyline was offensive and 
encouraged transphobic bullying and discrimination against transsexuals in the 
workplace.  
 
Decision 
 
Satirical programmes, such as Moving Wallpaper, often derive humour from 
exaggerating a situation or attitude to the point of absurdity and Ofcom 
acknowledges that this may cause offence to individuals. Potentially offensive 
material may, however, be broadcast provided it complies with the Code. In 
regulating the content of broadcast television programmes Ofcom requires 
broadcasters to ensure that they apply “generally accepted standards” to ensure 
viewers have adequate protection from offensive material.  
 
When applying generally accepted standards, Rule 2.3 states that broadcasters must 
ensure that material which may cause offence is justified by the context. Context 
includes, but is not limited to: the editorial content of the programme; the service on 
which the material is broadcast; the degree of offence likely to be caused; and the 
likely expectation of the audience.  
 
In applying the Code, Ofcom must also carry out its duties in light of Article 10 of the 
European Convention of Human Rights which provides for the right to freedom of 
expression. Comedy and satire often, and rightly, engage with challenging and 
sensitive subjects touching on sexuality and gender. Ofcom must regulate potentially 
offensive material in a manner that also respects freedom of expression – the 
broadcasters’ right to transmit information and the viewers’ right to receive it. Ofcom 
must therefore seek an appropriate balance between protecting members of the 
public from harm and offence on the one hand and the broadcaster’s right to freedom 
of expression on the other, taking into account context.  
  
Ofcom recognises the concerns generated by the treatment of the transgender 
character Georgina in this episode of the comedy drama. In Ofcom’s view, 
references such as “a cock in a frock”, “trannies”, “he/she”, “not natural” and the 
overall discriminatory attitude demonstrated by Jonathan and some of his production 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 19

team towards Georgina certainly had the potential to cause offence. This offence was 
clearly reflected in the strength of the many complaints received by Ofcom, some of 
which were from the transgender community.  
 
However, it is important to note that the Code does not simply prohibit the broadcast 
of potentially offensive material. Rather, Rule 2.3 means that such material may be 
broadcast, if its inclusion is justified by context so as to provide adequate protection 
for members of the public.  
 
In terms of assessing the context Ofcom firstly reviewed the editorial content of this 
popular comedy drama. First, it should be noted that this programme was a drama, 
with fictional characters and set in a fictional television environment. This was the 
second series of Moving Wallpaper and the chauvinistic and narcissistic character of 
Jonathan Pope was already well established from series one. In the opening scenes 
of this particular episode, before Jonathan meets Georgina, he talks about “George” 
as the new writer coming in who has a strong track record in writing hit television 
drama scripts. He demonstrates he has no qualms in undermining his existing 
scriptwriters by bringing in someone over their heads to avoid another television flop.  
 
In Ofcom’s view it was therefore part of the characterisation of Jonathan to react 
negatively to Georgina from the point at which he meets her and realises she is a 
transsexual – even though it is the same writer Jonathan had previously praised for 
her extensive experience. Members of the production team also made negative 
references to Georgina’s sexuality. Their motives however were less obvious: one 
stated he was “just jealous” of her long list of writing credits, and another stated that 
her attitude was not related to Georgina’s gender but the way in which Jonathan had 
brought her in without consulting the team.  
 
In contrast, throughout the programme, Georgina is not presented in a negative or 
stereotypical way. She has strong morals and is very professional, refusing for 
example to bow to the pressure Jonathan puts her under to turn around a script 
quickly and to re-use storylines simply to salvage his own reputation.  
 
It is Ofcom’s view that the intention of the humour in this episode was to illustrate the 
crass and prejudiced character of Jonathan, rather than to ridicule a transsexual 
character. Georgina is given her opportunity to tell Jonathan what she thinks of him 
at the end of the programme, referring to him as “incompetent, sexist, offensive and 
talentless”.  
 
Although Ofcom appreciates this programme caused offence to some individuals, its 
intention was to draw out the characters, in the programme, in a manner which was 
both absurd and satirical. The reactions of the production team to the character of 
Georgina were a key part of the storyline (i.e. this is how certain individuals reacted 
to her) and therefore editorially justified. The programme did not condone or 
encourage such negative attitudes to transsexuals. The broadcaster met generally 
accepted standards given the specific context of a satirical drama. Therefore Rule 
2.3 of the Code was not breached. 
  
Not in Breach of Rule 2.3 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

20 

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld  
 
Complaint by Mr Ulf Olsson 
Efterlyst, TV3 (Sweden), 10 April 2008  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment.  
 
This programme, which appealed to the public for information to assist the police in 
investigating unsolved crimes, included the case of a 10 year old girl who had 
disappeared and the arrest of a man suspected of abducting her. By way of 
background to the case, the programme examined the cases of four children who 
had disappeared without a trace in Sweden over the past 10 years. One of the 
children who had disappeared was Jasmina Jasharaj. The programme stated that: 
 

“The search [for Jasmina Jasharaj] is in progress for several years. Among 
other things, the Helén murderer Ulf Olsson is questioned but the 
investigation leads nowhere.”  
 

Mr Ulf Olsson, who was convicted in 2005 of murdering two people (including a 10 
year old girl), complained that he had been treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
Ofcom considered that the programme’s suggestion that Mr Olsson had been 
questioned by the police in connection with Jasmina Jasharaj’s disappearance was 
inaccurate and had the potential to be unfair. However, given that the programme 
made clear that the police investigation into Mr Olsson’s possible involvement in the 
disappearance led “nowhere”, Ofcom was satisfied that the programme’s 
presentation of the matter was unlikely to have materially affected viewers’ 
understanding of Mr Olsson in a way that was unfair to him. 
 
Introduction 
 
On 10 April 2008, TV3 (Sweden) (“TV3”) (a Swedish satellite television channel 
licensed in the UK by Ofcom, and whose licence is held by Viasat Broadcasting 
Limited (“Viasat”)) broadcast an edition of Efterlyst, a programme that featured 
crimes that the Swedish police were investigating and appealed to the public for 
information to assist them. This edition of the programme included a story about a 10 
year old girl who had disappeared and the arrest of a man the police suspected of 
her abduction. The programme’s presenter stated that it was unusual for children to 
disappear without a trace in Sweden and went on to state that over the past 10 
years, four children had disappeared without a trace. The programme went on to 
outline the circumstances in which these four children had gone missing, including a 
child called Jasmina Jasharaj. The programme stated: 

 
“…on July 28th [1997] a neighbour sees six year old Jasmina Jasharaj 
playing in a pile of dirt close to her home in Sävsjö. That was the last 
time anyone saw her.”  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 21

The programme then stated that police had questioned Mr Ulf Olsson1 about 
Jasmina Jasharaj’s disappearance: 
 

“The search [for Jasmina] is in progress for several years. Among other 
things, the Helén murderer Ulf Olsson is questioned but the investigation 
leads nowhere.”  

                        
Mr Olsson complained to Ofcom that he had been treated unfairly in the programme 
as broadcast.  
 
The Complaint  
 
Mr Olsson’s case 
 
In summary, Mr Olsson complained that he was treated unfairly in the programme as  
broadcast in that the programme alleged falsely that he was suspected of committing 
a crime against Jasmina Jasharaj and that he had been questioned by the police 
without result. Mr Olsson said that he had never been suspected of a crime against 
Jasmina Jasharaj, nor had he been questioned by the police in relation to her 
disappearance.  
 
The Broadcaster’s case 
 
TV3 (Sweden)’s licence is held by Viasat who are responsible for compliance at TV3. 
Therefore, Viasat was required by Ofcom to respond to Mr Olsson’s complaint.  
 
In summary, Viasat said that Mr Olsson was a well-known murderer in Sweden and 
that Swedish newspapers had reported that the police had wanted to question Mr 
Olsson in relation to Jasmina Jasharaj’s disappearance. Viasat stated that a car 
which Mr Olsson had access to and used at work at the time of Jasmina Jasharaj’s 
disappearance was forensically examined in relation to the investigation into her 
disappearance and that the police had wanted to question him about the car. Viasat 
said that Mr Olsson had declined to be questioned by the police and that the police 
were unable to compel him, due to a lack of evidence. Viasat said that the 
programme makers believed that Mr Olsson was suspected by the police of having 
committed a crime against Jasmina Jasharaj.  
 
Viasat said that the programme makers maintained that the programme did not 
falsely allege that Mr Olsson was suspected of committing a crime against Jasmina 
Jasharaj and that Mr Olsson’s claim that he had never been suspected of a crime 
against Jasmina Jasharaj was not true.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 

                                            
1 In 2005, Mr Ulf Olsson was convicted of the murders of 10 year old Helén Nilsson and 26 year old Jannica Ekblad. 
Both murders took place in 1989.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 22

principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. In reaching a 
decision, it considered the complaint and the broadcaster’s response including 
supporting material, together with a recording and translated transcript of the 
programme as broadcast. In its considerations, Ofcom took account of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”). 
 
Ofcom considered Mr Olsson’s complaint that the programme alleged falsely that he 
was suspected of committing a crime against Jasmina Jasharaj and had been 
questioned by the police without result. 

 
In considering this complaint, Ofcom took into account whether the programme 
makers’ actions were consistent with the broadcaster’s obligation to avoid unjust or 
unfair treatment of individuals in programmes as set out in Rule 7.1 of the Code.  
 
It also considered Practice 7.9 of the Code which states that before broadcasting a 
factual programme, including programmes examining past events, broadcasters 
should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 
presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 
organisation. 

 
Ofcom noted that the programme focused on four cases in which children had 
disappeared in Sweden and had referred briefly to the case of Jasmina Jasharaj 
about which it stated: 

 
“The search [for Jasmina] is in progress for several years. Among other 
things, the Helén murderer Ulf Olsson is questioned but the investigation 
leads nowhere.”  

 
Ofcom considered whether the programme makers had taken reasonable care to 
satisfy themselves that material facts were presented fairly in the programme. In 
doing so, Ofcom first examined the factual basis for the statement included in the 
programme that Mr Olsson was questioned by the police in connection with Jasmina 
Jasharaj’s disappearance. It then considered whether the programme’s presentation 
of the matter would have resulted in unfairness to Mr Olsson. 
 
Ofcom noted that in its statement in response to the complaint, Viasat said: 

 
“The police wanted to question him [Mr Olsson] in relation to the car but Ulf 
Olsson declined to be questioned and due to insufficient evidence the police 
could not bring him in for questioning.” 

 
Ofcom also noted the wording of two translated Swedish newspaper reports provided 
to it by Viasat which linked Mr Olsson with the police investigation into the 
disappearance. The first newspaper report stated that the police had found evidence 
in the car that Mr Olsson had access to at work when Jasmina Jasharaj disappeared 
and that, although the police were reluctant to comment further on the investigation, 
they did: 
 

 “hope to be able to question him [Mr Olsson] soon”.  
 
The second newspaper report also linked Mr Olsson to the car and stated that the 
police did not want to comment about the investigation. Ofcom noted that this report 
concluded by stating: 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 23

 
“It can, however, be established that no prosecutor had been brought into the 
investigation. This could be interpreted as the investigation into the car did not 
lead to any new suspicions against Ulf Olsson.” 

 
In Ofcom’s view, neither the broadcaster’s statement nor the translated newspaper 
reports supported the statement made in the programme that Mr Olsson had been 
“questioned” in connection with the police investigation into Jasmina Jasharaj’s 
disappearance.  
 
Ofcom took the view that, although the police may have suspected Mr Olsson and 
had wanted to question him, the fact remained that Mr Olsson was not questioned by 
the police. The programme’s presentation of this matter was therefore not accurate.   
 
Ofcom then went on to consider whether or not the programme’s inaccurate 
presentation of this matter resulted in unfairness to Mr Olsson. In doing so, Ofcom 
again examined the programme’s statement about Mr Olsson and the investigation 
into Jasmina Jasharaj’s disappearance: 
 

“The search is in progress for several years. Among other things, the Helén 
murderer Ulf Olsson is questioned but the investigation leads nowhere.” 

 
Importantly, in Ofcom’s view, the programme made explicitly clear that the police 
investigation into Mr Olsson’s possible involvement in the disappearance led 
“nowhere”.  
 
In doing so, the programme unequivocally signposted to viewers that there was not 
sufficient evidence to support the any suggestion that Mr Olsson was involved in 
Jasmina Jasharaj’s disappearance. 
 
Ofcom considers that broadcasters must exercise great caution when seeking to 
explain the basis nature of a criminal investigation and the status of those directly 
associated with it or otherwise suspected of being associated with it.  
 
In this case, the programme’s suggestion that Mr Olsson had been questioned by the 
police in connection with Jasmina Jasharaj’s disappearance was inaccurate and had 
the potential to be unfair.  
 
However, given that the programme made clear that the police investigation into Mr 
Olsson’s possible involvement in the disappearance led “nowhere”, Ofcom was 
satisfied that the programme’s presentation of the matter was unlikely to have 
materially affected viewers’ understanding of Mr Olsson in a way that was unfair to 
him. 
 
Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 

24 

Not Upheld  
 
Complaint by Humphries Kirk Solicitors on behalf of  
Ultimate Energy plc 
Inside Out (South West), BBC1 South West, 22 February 2008  
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment in the 
programme as broadcast. 
 
This programme reported on Ultimate Energy plc (“Ultimate Energy”), which sold 
domestic solar and renewable energy products. The programme investigated the 
extent to which Ultimate Energy used similar sales techniques to those which had 
been used by Solar Technik Limited, another solar energy product company that had 
the same directors and had been the subject of a previous edition of the programme. 
Secretly filmed footage of an Ultimate Energy representative sales pitch was filmed 
for, observed and commented on in the programme. The programme alleged that the 
sales representative made unrealistic and misleading claims about the company’s 
products offered for sale which were in breach of undertakings Ultimate Energy’s 
directors had given to the Office of Fair Trading. The programme also included 
contributions from disgruntled customers who had bought products from the 
company. 
 
Humphries Kirk Solicitors complained on behalf of Ultimate Energy that it had been 
treated unfairly in the programme as broadcast in that: material facts had been 
presented unfairly; the company had not been given an appropriate opportunity to 
respond to the allegations made in the programme; and that its responses to the 
allegations were not fairly represented in it.  
 
Ofcom found the following:  
 

• Ofcom considered that material facts were presented fairly in the programme 
and in a way that did not portray Ultimate Energy unfairly; 

 
• Ofcom found that as the allegation that the particular house featured in the 

programme was not suitable for solar panels was not made in the programme 
the programme makers were under no obligation to provide Ultimate Energy 
with an opportunity to respond to it; and 

 
• Ofcom compared the responses provided to the programme makers by 

Humphries Kirk made on behalf of Ultimate Energy about allegations made in 
the programme and the summary of those responses given in the 
programme. Ofcom was satisfied that the responses had been presented 
fairly in the programme.  

 
Introduction 
 
On 22 February 2008, the BBC broadcast an edition of its regional current affairs 
programme Inside Out (South West) which reported on Ultimate Energy plc 
(“Ultimate Energy”), a Dorset-based company that sells domestic solar and 
renewable energy products.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 25

The report stated that Ultimate Energy had the same directors, namely Mr Floyd 
Lewis and Ms June Lewis, as another solar energy product company, Solar Technik 
Limited (“Solar Technik”).  
 
Solar Technik had been the subject of a previous Inside Out (South West) report 
broadcast in 2006 which examined its marketing practices and alleged that Solar 
Technik’s sales representatives were misleading potential customers. In 2007, Solar 
Technik went into liquidation and the Office of Fair Trading (“the OFT”) obtained 
undertakings1 from Mr Lewis and Ms Lewis, on behalf of their other company 
(Ultimate Energy) that they would not engage in prohibited conduct including: giving 
misleading impressions or misrepresentations about its products; supplying goods 
that were not of a satisfactory quality; failing to carry out services with due care or 
skill; and failing to inform customers of their cancellation rights, where required. 
 
The programme broadcast on 22 February 2008 followed on from the earlier 
programme and investigated the extent to which Ultimate Energy was using similar 
sales techniques to those which had been used by Solar Technik. Secretly filmed 
footage of an Ultimate Energy representative and an undercover reporter posing as a 
potential customer was included in the report. The representative’s sales pitch was 
observed and commented on in the programme by the programme’s presenter and 
Mr Ian Preston, an expert in the area of renewable energy. The programme alleged 
that the sales representative made unrealistic and misleading claims about Ultimate 
Energy’s products offered for sale. The programme also alleged that these claims 
were in breach of the undertakings Ultimate Energy’s directors, Mr Lewis and Ms 
Lewis, had given to the OFT. The programme also included contributions from 
disgruntled customers who had bought products from Ultimate Energy. 
 
Humphries Kirk Solicitors, (“Humphries Kirk”) complained to Ofcom on behalf of 
Ultimate Energy that the company was treated unfairly in the programme as 
broadcast.  
 
The Complaint  
 
Ultimate Energy’s case 
 
In summary, Humphries Kirk complained on behalf of Ultimate Energy that it was 
treated unfairly in the programme as broadcast in that: 
 
a) The programme was unfair to Ultimate Energy in relation to its portrayal of 

material facts, in that: 
 

i) The programme alleged falsely that “Mr Lewis was not keen to answer our 
questions”, when, in fact, all of the questions put to Mr Lewis were  
answered in correspondence to the programme makers from Humphries 
Kirk.  

ii) The programme unfairly and falsely alleged that an Ultimate Energy 
customer, Mr Gilbert Cannon, paid his deposit and was then treated 
improperly by the company. The programme makers had failed to check the 
facts in relation to this with Ultimate Energy.  

iii) Ultimate Energy was unfairly described in the programme as “a solar panel 
company misleading its customers”, when in fact it sold solar collectors, a 

                                            
1 Obtaining an “undertaking” is one of the range of enforcement options available to the OFT. In the range of 
enforcement options, undertakings feature just below the imposition of financial penalties and civil or criminal court 
proceedings. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 26

more modern technology than solar panels, which convert ambient daylight 
into hot water. Furthermore the programme’s expert, Mr Ian Preston unfairly 
stated that: 

 
• The house featured in the report was not suitable for solar panels. This 

resulted in unfairness to Ultimate Energy because Mr Preston appeared 
not to know the difference between a solar panel and a solar collector. 
 

• Mr Preston unfairly alleged that the system featured in the report was 
“very expensive”. As he appeared not to know the difference between a 
solar panel system and a solar collector system, his opinion on what was 
expensive was valueless. 
 

iv) The programme’s expert, Mr Preston, also unfairly made the following 
allegations: 

 
• Mr Preston unfairly alleged that it was untrue that the system being 

offered for sale to the prospective customer would pay for itself in its 
lifetime, despite information to the contrary being provided to the 
programme makers. 
 

• Mr Preston unfairly and wrongly alleged that Ultimate Energy misled the 
prospective customer in relation to a deal done by China with Russia in 
relation to gas produced by Russia. 

  
b)  Ultimate Energy was not given an appropriate opportunity to respond to the 

allegations in the programme in that the allegation by Mr Preston that the house 
featured was “not suitable for solar panels” was not put to the company. 

 
c)   The programme did not fairly represent Ultimate Energy’s responses in relation 

to Mr Preston’s allegations that the system being offered to the prospective 
customer in the programme would not pay for itself in its lifetime and that the 
system featured was very expensive. 

 
The BBC’s case 
 
a) In summary, the BBC responded to the specific head of complaint that the 

programme was unfair to Ultimate Energy in relation to its portrayal of material 
facts as follows: 

 
i)  The BBC said that it was clear that the commentary line “Mr Lewis was not 

keen to answer our questions” applied to a particular incident and to Mr 
Lewis’s reaction at that time when asked questions by the programme 
makers whilst they were filming the exterior of his offices.  
 
The BBC said that Mr Lewis was not keen to answer the programme makers’ 
questions and, despite the fact that all of the questions he put to them were 
answered, Mr Lewis walked away without reply when asked to identify 
himself. The BBC said that it was also made clear throughout the programme 
that Ultimate Energy had put forward responses to the main allegations made 
in the programme. The BBC said that these responses were incorporated into 
the report at every relevant stage of the report and that it did not believe that 
any viewer could have formed the impression, from the line of commentary 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 27

complained of, that Ultimate Energy had not responded to questions put to it 
by the programme. 
 

ii)  The BBC said that in relation to its presentation of Mr Gilbert Cannon’s case, 
the programme stated that: 

 
 Presenter: “But for some customers, the presentation does 

work. In Dorset, Gilbert Cannon paid his deposit. He 
told them he was going to have an operation, and 
wanted work to start afterwards. But he says 
Ultimate Energy ignored him.  

 
Mr Cannon: In all, I wrote to them three times. All three letters 

were ignored. In the end I started getting a bit 
stroppy and threatening them about it. And towards 
the end of May, they actually condescended to 
phone me up, pleading ignorance and not knowing 
what was going on.  

 
 Presenter:  Gilbert cancelled his contract and eventually got his 

deposit back.”  
 
The BBC said that it stood by the accuracy of Mr Cannon’s account. Mr 
Cannon was referred to the programme by Consumer Direct having 
contacted his local Trading Standards Office for advice as to how to obtain a 
refund from Ultimate Energy. The BBC said that correspondence between Mr 
Cannon and Ultimate Energy established that he wrote to the company 
several times, complaining that he was being ignored, and that the eventual 
refund, some nine months later, came only after Mr Cannon threatened the 
company with legal action. The BBC said that these were the facts and that 
they would not change by being “checked” with Ultimate Energy. 

 
iii)  The BBC said that the complainant argued that there was a significant 

distinction between a solar panel and a solar collector, and that in describing 
Ultimate Energy as selling solar panels, the programme was being unfair to 
the company. 

  
In response to this, the BBC said that it did not believe that any known 
technology was capable of “converting” ambient daylight or direct sunlight 
into hot water. In addition, and allowing that the complainant actually meant 
to convey the idea that these technologies use ambient daylight or direct 
sunlight as sources of energy to heat water, the BBC also said that it did not 
accept that there was any significant difference between these technologies 
as described by the company. The BBC said that the only possible source of 
ambient daylight is sunlight, so both technologies use the same energy 
source. The BBC said that it may be that one may make considerably more 
efficient use of sunlight but that distinction was immaterial to the point that 
both are varieties of the same technology.  

 
The BBC said that this technology was recognised by the Department for 
Business Enterprise & Regulatory Reform which explains on its Low Carbon 
Buildings Programme website that “For domestic hot water there are three 
main components: solar panels, a heat transfer system, and a hot water 
cylinder. Solar panels - or collectors - are fitted to your roof”. The BBC also 
quoted Which? magazine which described the kind of system sold by 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 28

Ultimate Energy as “These evacuated tubes – a type of solar heating 
panel…”. Within the industry, therefore, the BBC said that solar collectors are 
considered to be a variety of solar panel. The BBC went on to say that the 
terms were also used interchangeably by the Ultimate Energy’s 
representative featured in the programme. During the course of his sales 
pitch, the representative referred to solar collectors as “panels” or “solar 
panels” no fewer than nine times. 

 
• In response to the complaint about Mr Preston’s comments that the 

house featured in the report was not suitable for solar panels, the BBC 
said that Mr Preston did not say that the house “was not suitable for 
solar panels”. His view was that the house featured in the programme 
was “not suitable for a traditional one-panel system” and that a two-
panel system facing east and west would be needed. By way of 
background to Mr Preston’s qualifications and experience in the field 
of renewable energy, the BBC said that Mr Preston had a BSc in 
Environmental science and that he is a senior analyst for the Centre 
for Sustainable Energy2. The BBC said that in his current position Mr 
Preston was engaged in a range of projects that include: energy 
auditing; evaluating school energy programmes; advice delivery and 
renewable energy feasibility studies, as well as policy work around 
affordable warmth and energy statistics. The BBC said that Mr 
Preston had also worked for a number of environmental consultancies 
and was familiar with the evacuated tube system.  

 
• In relation to the complaint that Mr Preston unfairly alleged that the 

system featured in the report was “very expensive”, the BBC referred 
again to Which? magazine, which in February 2008, evaluated 
evacuated tube solar panel systems of the kind marketed by Ultimate 
Energy. Its report concluded that the “Best Buy” system should cost 
between £3,500 and £4,000. The BBC said that the programme 
makers contacted the installers of the product deemed “best buy” by 
Which?, and received a telephone quote of between £3,500 and 
£4,000 for an evacuated tube system for the property featured in the 
programme. This price was also in line with indicative prices given to 
the programme makers by other specialists in the field, such as the 
Solar Trade Association. The BBC said that Ultimate Energy quoted a 
price of £9,650 which was more than double the highest estimate or 
quote obtained elsewhere for a similar installation. The BBC said that 
it did not accept that the characterisation of Ultimate Energy’s system 
as “very expensive” was unfair. 

 
iv) The BBC said that Ultimate Energy’s representative had claimed to the 

undercover reporter (while secretly filmed) that the installation would pay for 
itself two or three times over in its lifetime. The BBC said that even had he 
made the more modest claim that it would simply pay for itself, this would still 
have been in clear breach of the undertaking given by Mr Lewis to the OFT. 
The BBC said that it believed that any such claim was not just a technical 
breach of the undertaking but also inaccurate and misleading. 

  
The BBC said that Ultimate Energy’s position on the possibility that the 
installation would pay for itself was contradictory and wildly speculative. In 

                                            
2 The CSE is a national charitable company whose stated purpose is to advance sustainable energy practice and 
policy. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 29

their letter of 31 January 2008, Humphries Kirk wrote to the programme 
makers that “Our client’s marketing literature makes no specific references as 
to whether and when a system will “pay for itself…”. By contrast, however, in 
a letter of 8 February 2008 to the programme makers, Humphries Kirk stated 
that “…the actual claims are very clearly set out in the script, the website and 
the marketing material. No consumer could be misled by that – it is there in 
black and white”. The BBC said that, in fact, the only references to this issue 
on the company’s website and in its marketing material take the form of one 
speculative testimonial in each case from customers. There were no claims 
made by Ultimate Energy itself.  

 
In further contrast to this, and assuming that the claims made by the 
company’s representative were based upon the company’s sales “script” 
(which Ultimate Energy has not denied), the BBC said that a very strong 
claim was being made during his presentation on behalf of the company 
when he claimed that it would pay for itself two or three times over its lifetime. 

 
The BBC also said that in its communication of 8 February 2008, Ultimate 
Energy claimed that: 

 
“It is highly likely that over that period of time, given the likelihood of 
increase in oil prices and of cheaper council tax for ecologically sound 
homes and possibly even cheaper stamp duty, that the system will 
indeed pay for itself several times over a 25 year period”.  

 
Based on the correspondence from the Humphries Kirk sent to the 
programme makers on behalf of Ultimate Energy, the BBC said that it was 
not unfair, therefore, to suggest that the claim that the system would pay for 
itself was untrue. The company offered no evidence which would place this 
claim on a firm foundation and provide refutation of Mr Preston’s expert view. 

 
 In response to the complaint that Mr Preston unfairly and wrongly alleged that 

Ultimate Energy’s representative misled the undercover reporter in relation to 
a deal done by China with Russia, the BBC said that it put the claim to Dr 
Jonathan Stern, Director of Gas Research at the Oxford Institute for Energy 
Studies. The BBC said that he had described the claim as “nonsense” and 
stated that there was no gas agreement whatever between China and 
Russia, let alone one where China had agreed to take all of Russia’s gas 
supplies. The BBC said that the agreement referred to in the article cited by 
the company in fact came to nothing. The BBC said that Mr Preston’s 
observation that Ultimate Energy’s was “talking rubbish” was fair.  

 
b)   The BBC said that Mr Preston’s allegation that the house was not suitable for 

solar panels was not put to the company because it was not made, either by Mr 
Preston or by the programme. The question was, however, put directly to him: 

 
 Presenter: “Ian, is this house suitable for solar panels?  

 
 Mr Preston: It’s not suitable for a traditional one-panel system. 

What you’d need to have here, because it’s oriented 
west to east, is two panels, one on each side.” 

 
c)  The BBC said that in their letter of 8 February 2008 to the programme makers 

the company’s legal representatives set out in two parts the company’s position 
on whether the system can pay for itself two or three times over its lifetime. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 30

Firstly, they pointed to the company’s literature, where no such claim was made; 
secondly, that notwithstanding this, the system “would indeed” pay for itself 
under certain conditions. The BBC said that the programme summarised 
Ultimate Energy’s response and that that summary was a perfectly fair 
representation of the position. 

 
On the question of expense, the BBC said that the programme summarised the 
company’s position in a way that it believed was a perfectly fair representation of 
the company’s view by stating that “Ultimate Energy defended their price, saying 
that they sell a high quality product”.  

 
Ultimate Energy’s Comments in response 
 
Ofcom invited Humphries Kirk to respond on behalf of Ultimate Energy to the BBC’s 
statement in relation to heads a) ii) and iii) specifically. Humphries Kirk responded 
that: 
 
a)  ii) Mr Cannon’s correspondence showed that it was after he had unilaterally 

stopped his deposit cheque on 5th January 2007 that he had difficulties. It 
was hardly surprising that he had difficulty recovering money as Ultimate 
Energy did not need to refund him anything after what was, legally, a 
repudiation of his contract by him. The point, however, was that to conceal 
that Mr Cannon had unilaterally stopped this cheque was a material fact 
which would have made a difference to the way that viewers would feel about 
the way he was allegedly subsequently treated. 

  
 iii) Humphries Kirk said that Ultimate Energy stood by their contention that solar  

collectors were very different to solar panels, the most basic of which is 
simply a black tube through which water is pumped and works based upon 
sunlight and heat.  

 
The BBC’s Comments 
 
In summary, the BBC responded to Humphries Kirk’s comments as follows: 
 
a)  ii) The BBC said that Humphries Kirk’s response seemed to infer that Mr 

Cannon had difficulties (presumably a reference to his medical condition) 
after he had signed his contract with Ultimate Energy. This was simply not 
correct. Mr Cannon clearly told the Ultimate Energy representative, who 
visited him in December 2006 that he was awaiting an operation. This was, in 
fact, noted by the sales representative on the order form that “Mr Cannon 
may need a little help in the loft space because awaiting hip replacement”. 

 
The BBC said that it was also inaccurate for Humphries Kirk to suggest that 
Mr Cannon cancelled one of the cheques he made out in favour of Ultimate 
Energy. It said that Mr Cannon had informed it that the cheque in question 
had been stopped by mistake by his bank. It was clear from the 
correspondence already referred to above that Mr Cannon was not aware that 
the cheque had been stopped. In those letters Mr Cannon had asked Ultimate 
Energy for a refund of the full amount he had paid. The BBC said that had he 
known one of the cheques had been stopped he would only have been 
requesting a refund of the outstanding balance. Furthermore, had it been Mr 
Cannon’s intention to terminate his contract by cancelling his payment, he 
would have cancelled not just one cheque but both.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 31

The BBC said that it did not feel able to address the point Humphries Kirk 
made about the reasons for the refund given to Mr Cannon.  

 
iii) The BBC said that it did not have any further points to make on the difference 

between solar panels and solar collectors.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complainant’s and the broadcaster’s written submissions, together with 
supporting material and a recording and transcript of the programme as broadcast. In 
its considerations, Ofcom took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  
Ofcom found the following: 
 
a)    Ofcom looked at whether or not Ultimate Energy was portrayed unfairly in 

relation to the presentation of material facts in the programme. 
 

 In making a decision on his head of complaint, Ofcom referred individually to 
each of the separate sub-heads specified by Humphries Kirk in the complaint 
on behalf of Ultimate Energy set out under Head a) of the complaint. In relation 
to each of these allegations and looking at the programme overall, Ofcom took 
particular account of whether the programme makers’ actions were consistent 
with the obligation to avoid unjust or unfair treatment of individuals in 
programmes (as set out in Rule 7.1 of the Code). It also considered whether the 
portrayal of material facts relating to Ultimate Energy was consistent with the 
broadcaster’s obligation to ensure that material facts had not been presented in 
a way which was unfair (as outlined in Practice 7.9 which states that 
broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to 
an individual or organisation). The consideration of each of these complaints 
informed Ofcom’s overall decision of this head of complaint.  

 
i) Ofcom first considered the complaint that the programme alleged falsely 

that Mr Lewis, one of the company’s directors, was “not keen to answer 
questions” when, in fact, all of the questions put to Mr Lewis were answered 
in correspondence. 

 
In considering this head of complaint, the Ofcom took into account Practice 
7.9 of the Code already referred to above. 
 
Ofcom noted that the following exchange between Mr Lewis and the 
programme makers included in the programme: 
 
 Presenter: “Mr Lewis is very difficult to get hold of. He’s refused all 

requests for an interview. But suddenly he appeared 
when our cameraman went to film his offices in Dorset. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 32

 
Mr Lewis:  Would you care to turn the TV camera off while we 

talk? Where are you from please? 
 

Reporter: We are from the BBC. 
 

Mr Lewis:     OK, have you got any identification please? 
 
Reporter: Can I have your name? 
 
Presenter: Mr Lewis [shown walking away] wasn’t keen to 

answer our questions. And he isn’t popular with 
some of his customers.” 

 
Taking the context in which the presenter’s commentary stated that “Mr 
Lewis wasn’t keen to answer questions”, Ofcom was satisfied that the 
comment referred to a particular incident outside his offices and Mr Lewis’s 
reluctance to speak to the reporter. Ofcom considered that the comments 
did not reflect on the responses made by Humprhies Kirk on behalf of the 
company and referred to throughout the programme given by Humprhies 
Kirk and that this would have been clear to viewers. Ofcom concluded 
therefore that the depiction of Mr Lewis’s exchange with the programme 
makers outside his offices and the portrayal of Humphries Kirk’s responses 
were not presented in the programme in a way that was unfair to Ultimate 
Energy.  

 
 ii) Ofcom considered the complaint that the programme alleged falsely that Mr 
  Cannon had paid his deposit and then was improperly treated by the 

company, and that the programme makers had failed to check the facts with 
Ultimate Energy. 

 
In considering this head of complaint, the Ofcom took into account Practice 
7.9 already referred to above. 

 
 Ofcom recognised that a conflict of evidence exists between the complainant 

and the programme makers in relation to how Mr Cannon obtained a refund 
of his deposit. Ofcom’s remit is to consider and adjudicate on complaints of 
unfair treatment and unwarranted infringement of privacy and as such is not 
required to resolve conflicts of evidence as to the nature or accuracy of 
particular accounts of events, but to adjudicate on whether the complainant 
has been treated unfairly in the programme as broadcast.  

 
 Ofcom noted the following extract from the presenter’s commentary that 

related to Mr Cannon and his experience of dealing with Ultimate Energy: 
 
 Presenter: “But for some customers, the presentation does work. 

In Dorset, Gilbert Cannon paid his deposit. He told 
them he was going to have an operation, and wanted 
work to start afterwards. But he says Ultimate Energy 
ignored him.  

 
 Mr Cannon: In all, I wrote to them three times. All three letters were 

ignored. In the end I started getting a bit stroppy and 
threatening them about it. And towards the end of May, 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 33

they actually condescended to phone me up, pleading 
ignorance and not knowing what was going on.  

 
 Presenter: Gilbert cancelled his contract and eventually got his 

deposit back.” 
 

Ofcom recognised that Humphries Kirk disagreed with Mr Cannon’s 
recollection about the exact manner in which Mr Cannon received the 
refund of his deposit. However, Ofcom noted that it was not disputed by 
Humphries Kirk in making the complaint or commenting on the BBC’s 
statement in response that: Mr Cannon had paid his deposit; had told the 
company about his operation; his correspondence appeared to go 
unanswered; and that he cancelled his order and was eventually had his 
deposit refunded.  
 
Ofcom noted that the programme makers had obtained first hand testimony 
of Mr Cannon in recounting his experience with Ultimate Energy. It also 
noted the correspondence sent to Ultimate Energy by Mr Cannon after 
placing his order with the company and before receiving his refund. In 
Ofcom’s view, it was clear from this correspondence that Mr Cannon had 
repeatedly tried to contact the company about installing the system, but had 
received no response. It was also apparent to Ofcom from this material that 
Mr Cannon had had to wait a number of months and after continued 
attempts to contact the company before he received the refund of his 
deposit. In Ofcom’s view, the portrayal of Mr Cannon and his experience 
with Ultimate Energy was presented fairly and that the programme makers 
had taken reasonable steps to satisfy themselves that the material facts, 
namely Mr Cannon’s experience of dealing with Ultimate Energy, were not 
presented or portrayed in away that resulted in unfairness to the company. 
 

iii) Ofcom considered the complaint that Ultimate Energy was unfairly described 
as a “solar panel company misleading its customers”, when, in fact, it sold 
solar collectors. This particular head of complaint also raised the complaint 
that Mr Preston had unfairly stated that the house featured in the programme 
was not suitable for solar panels and that the system featured was expensive. 
This, Humphries Kirk said, was unfair to the company as it appeared that Mr 
Preston did not know the difference between solar panels and solar collectors 
and the respective costs of such systems. 

 
In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of the 
Code already referred to above.  

 
Ofcom noted that Humphries Kirk stated on behalf of Ultimate Energy that it 
sold solar collectors which convert ambient daylight into hot water and were a 
more modern technology than solar panels. It also noted the BBC’s response 
in which it stated within the renewable energy industry, solar collectors were 
considered to be a variety of solar panel. Ofcom considered that the technical 
difference between solar panels and solar collectors would not have 
materially affected viewers impression of the products sold by the company 
as the context of the programme was to examine the activities of Ultimate 
Energy and the sales techniques of its sales representatives.  
 
Ofcom then considered whether it was unfair for the programme to include Mr 
Preston’s comment that the house featured in the programme was not 
suitable for solar panels, and that the system shown in the programme was 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 34

expensive because Mr Preston did not appear “to know the difference 
between a solar panel system and a solar collector system”. 

 
Ofcom noted that Mr Preston stated that the house was “not suitable for a 
traditional one-panel system” and at no time during the programme did Mr 
Preston say that the house was not suitable for solar panels or, for that 
matter, solar collectors. Ofcom also noted that Mr Preston’s comment that 
price of the system referred to in the programme was “very expensive” 
immediately followed an excerpt from the secretly recorded footage of the 
Ultimate Energy representative quoting the price of installing the system to an 
undercover reporter posing as a potential customer. Ofcom noted the 
relevant sequence from the programme: 
 

 Presenter:  “After more than two hours, David [company 
representative] reveals the price. 

 
 Representative: Nine six fifty [£9,650]. 

  
 Mr Preston: That’s very expensive. I’d hope that you could get 

the same System installed for half the cost. £3,500-
£4,000. 

 
 Presenter: Ultimate Energy defended their price, saying that 

they sell a high quality product.” 
 
Ofcom noted the BBC’s supporting material in relation to Mr Preston’s 
qualifications and experience in the area of environmental science and had 
appeared on the programme to give his expert opinion on the system and 
the claims of Ultimate Energy’s representative. Ofcom took the view that Mr 
Preston’s comments were made and informed by his knowledge and 
experience in this field Ofcom noted that Mr Preston was introduced in the 
programme as “an expert” with the caption “Centre of Sustainable Energy” 
appearing along with his name. Ofcom considered that it would have been 
clear to viewers that Mr Preston’s comment that Ultimate Energy’s system 
was “very expensive” was based on his knowledge of comparable systems 
and that it was his expert view.  
 
Taking the factors referred to above into account, Ofcom was satisfied that 
the reference to “solar panels” in the programme would not have materially 
misled viewers in understanding the nature of the system being sold and 
that to describe it as such in the programme was not unfair to Ultimate 
Energy. It also concluded that Mr Preston’s comments about the house not 
being suitable for a traditional one-panel system and, for the reasons given 
above, that the system was expensive, also did not result in unfairness to 
the company. 
 

iv) Ofcom considered the complaint about the allegations made by Mr Preston 
in the programme that it was untrue that the system would pay for itself in 
its life time and that he wrongly alleged that the company misled the 
potential customer about a deal made between China and Russia in relation 
to Russian gas. 

 
In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 of 
the Code already referred to above.  

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 35

Ofcom noted the secretly recorded footage included in the programme of 
Ultimate Energy’s representative and Mr Preston’s comments: 
 

Representative: “This does not have to pay for itself. The fact that it 
will, two or three times in its lifetime is the plus. 

 
Mr Preston: Well it’s not true. It’s not even going to pay for itself 

in its lifetime, because they’re using gas which is the 
cheapest fuel. So to say it will do two or three times 
is just outrageous.”  

 
Ofcom noted a letter Humphries Kirk dated 31 January 2008 in reply to the 
programme makers’s letter to Mr Floyd Lewis dated 25 January 2008 
regarding the allegation that the company claimed that the system would 
pay for itself two or three times over its lifetime. The Humphries Kirk’s letter 
stated that: 

 
“Our client’s marketing literature makes no specific reference as to 
whether and when a system will “pay for itself” although forcibly with 
rising fuel costs, available government subsidy, council tax reductions 
and likely further reductions (such as stamp duty), such systems could 
well be as cost effective as this.” 

 
Ofcom also noted that in a further letter to the programme makers dated 8 
February 2008, Humphries Kirk again set out the company’s position as to 
whether the system referred to in the programme could pay for itself two or 
three times over its lifetime. The letter stated that: 

 
“…the actual claims [about the system] are very clearly set out in the 
script3, the [company’s] website and the marketing material. No 
consumer would be misled by that – it is there in black and white.” 

 
The letter went on to state that: 

 
“However, the reality is that this equipment had a guarantee of 25 
years from the manufacturer. It is highly likely that over that period of 
time, given the likelihood of increase of oil process and of cheaper 
council tax for ecologically sound homes and possibly even cheaper 
stamp duty, that the system will indeed pay for itself several times 
over a 25 years period.”  

 
Ofcom noted how this particular extract of Humphries Kirks’s letter was 
summarised in the programme: 

 
“…Ultimate Energy told us its marketing literature makes no such 
claims, but with rising fuel prices and other factors, their system is 
highly likely to pay for itself several times over its life time.” 

 
Ofcom compared the response given by Humphries Kirk in their letter of 8 
February 2008 and the summary of that response included in the 
programme. It took the view that the programme’s commentary fairly 
presented the response made on behalf of Ultimate Energy. 

 

                                            
3 That is, Ultimate Energy’s marketing literature used by its sales representatives. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 36

Taking these factors referred to above into account, Ofcom was satisfied 
that the inclusion in the programme of Mr Preston’s comments did not result 
in unfairness to the company. Ofcom took into account the absence of any 
evidence to support the claims made by Humphries Kirk that it was highly 
likely that over a period of time the system would pay for itself several times 
over. Also, Ofcom had regard to the apparent contradiction of this 
correspondence with the company’s marketing literature, which did not 
make the claim that the system would pay for itself two or three times over 
its lifetime.  

 
In considering the complaint that Mr Preston unfairly alleged that the 
company’s representative misled the undercover reporter in relation to a 
deal between Russia and China, Ofcom noted the relevant sequence in the 
programme: 

 
 Representative: “China has now done a deal with Russia, so that they 

will take all the gas that Russia can produce. 
 

Mr Preston: I think he’s talking rubbish, to be honest. To the best 
of my knowledge, there’s no deal between the two 
countries of that  sort. This to me is designed to put 
the customer off-guard.” 

 
Ofcom noted that in support of its complaint that Mr Preston’s comments 
were unfair to Ultimate Energy, Humphries Kirk provided Ofcom with an 
article from the BBC’s News website entitled “Russia signs gas deal with 
China” published on 21 March 2006. Ofcom noted that the article referred to 
the supply of large quantities of gas from Siberia to China. However, in its 
response to the complaint, the BBC submitted that the agreement reported 
in the article had eventually come to nothing. It also stated that it had 
contacted Dr Jonathan Stern, Director of Gas Research at the Oxford 
Institute of Energy Studies who dismissed the claim of an agreement in the 
terms described by the secretly recorded Ultimate Energy representative as 
“nonsense” and that no such agreement existed between the two countries.  

 
Taking the above factors into account, Ofcom considered that in absence of 
evidence of any substance to support the claim made by the company’s 
representative in the secretly recorded footage that an agreement existed 
between Russia and China in which Russia would supply China with all the 
gas it could produce, it was neither inaccurate, nor unfair, for the 
programme to include Mr Preston’s comments that reflected his expert 
opinion of that claim. Ofcom therefore found no unfairness to Ultimate 
Energy in this respect. 

 
Having considered that the programme did not portray Ultimate Energy unfairly in 
relation to points i), ii) iii) and iv) above, Ofcom concluded that the programme as 
broadcast was not unfair to the company with respect to head a) of the complaint. 

 
b)  Ofcom then considered Humphries Kirks’ complaint on behalf of Ultimate 

Energy that the company was not given an appropriate opportunity to respond to 
the allegation made in the programme by Mr Preston that house featured was 
not suitable for solar panels.  
 
In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practice 7.11 of the 
Code which states that “if a programme alleges wrongdoing or incompetence or 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 37

makes other serious allegations, those concerned should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond”.  
 
Ofcom noted the comments made by Mr Preston included in the programme and 
discussed at head a) iii) above. 

 
Ofcom was satisfied that neither the programme nor Mr Preston made the 
allegation that the house featured in the programme was unsuitable for solar 
panels. It would have been clear to viewers that Mr Preston, in giving his expert 
opinion, believed that this particular house would need two solar panels because 
of its orientation rather than just having one panel. 

 
Ofcom concluded that as this allegation was not made in the programme that the 
programme makers were under no obligation to provide Ultimate Energy with an 
opportunity to respond to it. In these circumstances, Ofcom found there to be no 
unfairness to the company in this regard. 

 
c)  Ofcom then considered the complaint that the programme did not fairly represent 

Humphries Kirk’s responses on behalf of Ultimate Energy in relation to Mr 
Preston’s allegations that the system offered to the undercover reporter posing 
as a potential customer would not pay for itself in its lifetime and that the system 
featured was very expensive. 
 
In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practice 7.13 of the 
Code which states that: “where it is appropriate to represent the views of a 
person or organisation that is not participating in the programme, this must be 
done in a fair manner”. 
 
Ofcom noted the letters to the programme makers dated 31 January 2008 and 8 
February 2008 from Humphries Kirk, as discussed at head a) iv) above.  

 
Ofcom also noted how the programme’s commentary summarised Ultimate 
Energy’s position on the prices it charged for its products: 

 
  “Ultimate Energy defend their price, saying that they sell a high quality  

 product.” 
 

Ofcom noted a further response by Humphries Kirk on behalf of Ultimate Energy 
dated 18 February 2008 in answer to a question put to them by the programme 
makers concerning the cost of a system for hot water offered by the company. 
The programme makers’s letter dated 14 February 2008 had stated that experts 
that they had approached had told them that the price quoted by Ultimate Energy 
was more than double the market price. Humphries Kirk stated that: 

 
“Our clients [Ultimate Energy] sell a high quality product installed in a 
high quality manner…after a proper site survey and giving the client 
larger and better quality equipment than many other suppliers.” 

 
Ofcom again compared the response given by Humphries Kirk and the summary 
of it given in the programme. It took the view that the programme’s commentary 
fairly presented the response made on behalf of Ultimate Energy. 

 
Taking these factors into consideration, Ofcom was satisfied that the programme 
presented the responses made by Humphries Kirk on behalf of Ultimate Energy 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 38

fairly in the programme. Ofcom considered, therefore, that there was no 
unfairness to the company in this regard. 

 
Accordingly, Ofcom has not upheld the complaint made on behalf of Ultimate 
Energy of unfair treatment in the programme as broadcast.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 39

  
Other Programmes Not in Breach/Resolved 
 
Up to 2 June 2009 
 
Programme Transmission 

Date 
Channel  Category Number of 

Complaints 
5 Live Breakfast 12/05/2009 BBC Radio 5 Live Generally Accepted 

Standards 
1 

60 Minute makeover n/a ITV Inaccuracy/Misleading 1 
90210 25/05/2009 E4 Commercial 

References 
1 

A Place in the Sun: 
Home or Away 

15/05/2009 Channel 4  Religious Offence 1 

Animal Rescue Squad 11/05/2009 Nat Geo Wild Animal Welfare 1 
BBC News 21/05/2009 BBC Radio 2 Due Impartiality/Bias 1 
Balls of Steel 13/05/2009 4Music Sex/Nudity 1 
Born Survivor: Bear 
Grylls 

16/05/2009 Channel 4 Animal Welfare 9 

Breakfast 21/05/2009 Fresh Radio 
1413AM 

Due Impartiality/Bias 1 

Britain’s Next Top Model 02/05/2009 Living Sex/Nudity 1 
Britney Spears "If U Seek 
Amy" 

27/04/2009 Kiss 100 Offensive Language 1 

Britney Spears "If U Seek 
Amy" 

07/05/2009 Cool FM Offensive Language 1 

Broken Silence 03/05/2009 Brit Asia TV Generally Accepted 
Standards 

1 

Channel 4 on Demand 
promo 

n/a Channel 4 Inaccuracy/Misleading 5 

Channel 4 promo n/a Channel 4 Dangerous Behaviour 1 
Channel 4 News 14/05/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Charlie Wilson's War 26/05/2009 Sky Movies 

Drama 
Offensive Language 1 

Colin and Justin's How 
Not To Decorate 

22/05/2009 Five Religious Offence 1 

Come Dine With Me 10/05/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

35 

Competition 08/05/2009 KMFM Competitions 1 
Conservative Party 
Election Broadcast 

15/05/2009 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 

Cops With Cameras 11/05/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Coronation Street 18/05/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

DM Digital 10/05/2009 DM Digital Other 1 
Dickinson's Real Deal   ITV1 Competitions 1 
Dickinson's Real Deal 28/05/2009 ITV1 Use of Premium Rate 

Numbers 
2 

Dispatches: How They 
Squander our Billions 
(Trailer) 

 06/03/2009 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 

Divided 18/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

5 

Divided 20/05/2009 ITV1 Crime 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 40

(incite/encourage) 
Domino's sponsorship of 
Britain's Got Talent 

n/a ITV1 Violence 1 

Domino's sponsorship of 
Britain's Got Talent 

16/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Eastenders 10/04/2009 BBC1 Violence 6 
Eastenders n/a BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Eastenders 21/05/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

4 

Eastenders 22/05/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

2 

Eastenders 17/05/2009 BBC1 Offensive Language 1 
Embarrassing Bodies 20/05/2009 Channel 4 Sex/Nudity 4 
Eurovision Song Contest 16/05/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
6 

Formula 1: The Monaco 
Grand Prix 

24/05/2009 BBC1 Offensive Language 1 

GMTV 25/05/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
GMTV 14/05/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Gok's Fashion Fix 19/05/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Good Morning Sports 
Fans 

21/04/2009 Sky Sports News Generally Accepted 
Standards 

8 

Have I Got News For You 24/04/2009 BBC1 Other 1 
Hawksbee and Jacobs n/a Talksport Advertising 1 
Heartbeat 24/05/2009 ITV1 Violence 1 
Hilltop Hospital 13/05/2009 CITV Other 1 
Horrible Histories 21/05/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

ITV News 21/05/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV News 30/05/2009 ITV1 Undue Prominence 1 
ITV News 27/05/2009 ITV1 Violence 1 
ITV News 20/05/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

ITV News 19/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

ITV News 18/05/2009 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Ian Collins 22/05/2009 Talksport Due Impartiality/Bias 1 
Inspector George Gently 03/05/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

JoAnne Good and Paul 
Ross 

11/05/2009 BBC Radio 
London 94.9 

Offensive Language 1 

Justice League 10/04/2009 CITV Violence 1 
Kanye West - 
"Happiness" 

13/02/2009 The Box Substance Abuse 1 

Katie & Peter: Stateside 14/05/2009 ITV2 U18's in Programmes 1 
Kinder Bueno 
sponsorship of Desperate 
Housewives 

n/a Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Lily Allen "Not Fair"  n/a Leicester Sound Generally Accepted 
Standards 

1 

Little Lodgers 26/05/2009 Five Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 41

Live FA Cup Final 30/05/2009 ITV1 Other 2 
Live at Home 11/03/2009 Friendly TV Use of Premium Rate 

Numbers 
1 

Live at the Apollo 23/05/2009 BBC Three Generally Accepted 
Standards 

1 

Local news provision n/a Dune FM 107.9 Regionality 1 
Monty Halls' Great 
Escape 

04/04/2009 BBC2 Violence 1 

Mum's Gone Gay 22/05/2009 Channel 4 Generally Accepted 
Standards 

1 

Murder, She Wrote 26/05/2009 BBC1 Offensive Language 1 
My Crazy Media Life 21/05/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
My Weapon is a Dog 21/05/2009 BBC Three Crime 

(incite/encourage) 
2 

My Weapon is a Dog 21/05/2009 BBC Three Animal Welfare 1 
News at Ten 29/05/2009 ITV1 Undue Prominence 1 
Nicky Campbell 14/05/2009 BBC Radio 5 Live Inaccuracy/Misleading 1 
Northern Ireland v Poland 28/03/2009 Sky Sports 1 Generally Accepted 

Standards 
5 

Nuzzle & Scratch 11/05/2009 CBeebies Other 1 
Pets Undercover: Tonight 16/03/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Playing the Part 21/05/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Police Stop! 20/05/2009 ITV4 Dangerous Behaviour 1 
Prime Suspect 21/05/2009 ITV3 Advertising 1 
Question Time 21/05/2009 BBC1 Inaccuracy/Misleading 1 
Quiz Call 17/04/2009 Five Inaccuracy/Misleading 1 
Quiz Call n/a Five Inaccuracy/Misleading 1 
STV News at Six 05/05/2009 STV Due Impartiality/Bias 1 
Saturday Kitchen 23/05/2009 BBC1 Offensive Language 1 
Shameless 28/04/2009 C4 Inaccuracy/Misleading 1 
Shameless 12/05/2009 C4 Crime 

(incite/encourage) 
1 

Sky News 14/05/2009 Sky News Offensive Language 1 
Sky News 09/05/2009 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Skye at night 05/05/2009 96.3 Radio Aire Generally Accepted 

Standards 
1 

South Park (trailer) 08/05/2009 Comedy Central Generally Accepted 
Standards 

1 

Standard Life 
sponsorship of Islands of 
Britain 

17/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Taggart (trailer) 04/05/2009 ITV1 Violence 1 
Terminator 3: Rise of the 
Machines (Trailer) 

25/05/2009 Five Violence 1 

Testees (trailer) n/a FX Sex/Nudity 1 
The Apprentice 13/05/2009 BBC1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The Big Questions 24/05/2009 BBC1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Jeremy Kyle Show 07/05/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Jerry Springer Show  n/a Living Sex/Nudity 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 135 
8 June 2009 

 42

The News Quiz 15/05/2009 BBC Radio 4 Religious Offence 3 
The News Quiz 16/05/2009 BBC Radio 4 Religious Offence 1 
The Owl 23/05/2009 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
The Paul O'Grady Show 19/05/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
The Real Hustle Las 
Vegas 

19/05/2009 BBC Three Crime 
(incite/encourage) 

1 

The Secret Millionaire 24/05/2009 Channel 4 Commercial 
References 

1 

The Simpsons 15/05/2009 Channel 4 Violence 1 
The Simpsons 19/05/2009 Channel 4 Violence 3 
This Morning 21/05/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
9 

This Morning 22/05/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
Top Gear 20/05/2009 Dave Generally Accepted 

Standards 
1 

Velichcham 25/11/2008 Global Tamil 
Vision 

Due Impartiality/Bias 1 

Waterloo Road 13/05/2009 BBC1 Offensive Language 1 

 


