
 
 
 
 

 
 
 

 

Ofcom broadcast bulletin 
�
 
 

Issue number 82 
10 April 2007 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 2 

  
Contents 
 
 
Introduction      2 

Standards cases 
 
Sanctions      4 
 
In Breach      11    
  
 
Fairness & Privacy cases 
 
Upheld in Part     12 
 
Not Upheld      21 
 
Other programmes not in breach/outside remit 25  
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

·      Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

·      News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

·      Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

·      Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

·      Programme Code (Independent Television Commission) 

·      Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

·   Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 4 

Standards cases 
 
Sanctions  
 
Notice of Revocation 
In the case of Gamecast UK Ltd (TLCS918) 
 
 
Summary 
 
Ofcom has decided in accordance with section 238 of the Communications Act 2003 
that the Licence held by Gamecast UK Ltd (“the Licensee”) to provide the service 
known as You TV 2 (TLCS 746) (“the channel”) should be revoked for the following 
reason:  
 
Gamecast UK Ltd has failed to pay the financial penalty imposed on it by Ofcom for 
the sum of £100,000 (payable to HM Paymaster General) or any part of such sum 
within the time specified by Ofcom for such payment. This penalty was imposed in 
respect of serious breaches by the Licensee of the terms of its Ofcom Licence and of 
the Broadcasting Code (“the Code”). 
 
The final deadline for payment of the financial penalty was 14 February 2007. No 
payment was received. The Licensee was notified on 23 February 2007 that Ofcom 
was minded to revoke the Licence for this reason. The Licensee was given a 
reasonable opportunity to make representations to Ofcom, and to remedy the failure 
to pay the fine, until 2 March 2007. The Licensee did not pay the fine and did not 
make any representations. Accordingly, the Licence was revoked by Ofcom on 12 
March 2007.  
 
Background 
 
1) At the time of the fine, You TV 2 was a free-to-air TV channel operating in the 

entertainment section of the Electronic Programme Guide.1  
 
2) Gamecast UK Ltd was found to have committed the following serious breaches of 

the Broadcasting Code and the terms of the You TV 2 Licence: 
 

·  the broadcast of sexually explicit material equivalent to BBFC-rated R18 
before the watershed on an unlicensed, unencrypted service (You TV 3) that 
was situated in the entertainment section of the EPG;  

 
·  the failure to inform viewers that an on-air quiz, broadcast on 28 July 2005 

on You TV 2 was pre-recorded; and  
 

·  the failure to supply Ofcom with adequate recordings of You TV 2’s output 
for 1 September 2005. 

 
The full adjudication can be found at: 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/gamecast.pdf 

                                            
1 You TV 2 subsequently changed its content and moved into the adult section of the 
Electronic Programme Guide, promoting adult chat lines and content.  Please see further 
Findings. 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 5 

 
3) On 18 December 2006, Gamecast attended an oral hearing before the Content 

Sanctions Committee for consideration of a sanction in respect of these breaches 
as a result of which, on 17 January 2007, Ofcom imposed a financial penalty on 
Gamecast of £100,000.   

 
4) The Licensee failed to pay the penalty, or any part of it, within the timeframe 

specified by Ofcom. On 23 February 2007 Ofcom wrote to the Licensee advising 
that the failure to pay the penalty by the date specified by Ofcom was a breach of 
Condition 28(3) of the Licence. In accordance with Condition 29(1) of the Licence 
Ofcom notified the Licensee that it was minded to revoke the Licence in respect 
of the service ‘You TV2’ (TLCS 918) on the ground that the Licensee failed to pay 
the fine as required under the Licence. Ofcom gave the Licensee a reasonable 
opportunity to remedy the breach by paying the financial penalty in full, and gave 
the Licensee an opportunity to make representations on the grounds for 
revocation until 2 March 2007. The Licensee neither paid the financial penalty nor 
did it make any representations on the grounds for revocation.  

 
5) On 1 March 2007, the Licensee advised Ofcom that it had switched off the 

channel and appointed a firm of business recovery professionals with a view to 
placing the company into Creditors Voluntary Liquidation. 

 
Decision 
 
6) On 12 March 2007 Ofcom revoked Television Licensable Content Service 

Licence TLCS918 with immediate effect on the grounds detailed in the letter of 23 
February 2007.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 6 

Finding and consideration of sanction against You TV 2 for material 
transmitted between September – December 2006 
 

 
On 19 June 2006 and 8 September 2006 Ofcom wrote to You TV 2, and all other 
broadcasters who provide free-to-air ‘Babe’ – type programmes based upon premium 
rate telephony services, due to serious concerns about their compliance with the 
Broadcasting Code (“the Code”). In particular, Ofcom was concerned about the 
degree of sexual content on these channels (both pre and post the 2100 watershed) 
and the separation of advertising from programme content. Ofcom’s second letter 
made very clear that if, following the letter, a broadcaster was found to breach the 
Code on the grounds detailed, its actions may be considered to be a repeated, 
deliberate or serious breach of the Code and that in such a case statutory sanctions 
would be considered. Broadcasters were reminded that Ofcom has the ability to fine 
or revoke Licences where appropriate. 

Prior to the revocation of Gamecast’s Licence for You TV2, Ofcom had separately 
recorded a number of additional Broadcasting Code and Licence breaches in respect 
of the You TV 2 service and was in the process of considering a further statutory 
sanction against Gamecast UK Ltd in respect of those breaches, which are detailed 
below: 

19 September 2006, 14:00-17:00 
 
Issue 
 
Ofcom received a complaint about material broadcast on You TV 2 pre-watershed on 
19 September 2006. The complainant objected that that the presenter behaved, and 
was dressed, in an overtly sexual manner.  
 
Response 
 
The Licensee stated that it had strict rules during day time programming, which 
included making sure that presenters did not behave in a provocative manner and 
were dressed appropriately for the time of day. The Licensee acknowledged that on 
the day in question it was clear that the presenter on screen was wearing clothes that 
were overly provocative and some of her positions were questionable. The Licensee 
assured Ofcom that it took compliance with the Code very seriously and that on this 
occasion, as soon as it received Ofcom’s letter, it removed its day time programming 
until it could guarantee compliance. The Licensee also stated that both the producer 
and the presenter of the show had been removed from day time programming.  
 
Decision 
 
Ofcom noted that the presenter’s clothing (underwear and a low cut top) and posing 
was overtly sexually provocative (as the Licensee accepted) and considered the 
content totally inappropriate pre-watershed. Ofcom concluded that the material 
broadcast was in breach of the Code because: 
 

·  the sexual behaviour was not appropriately limited for a programme 
broadcast before the watershed (in breach of Rule 1.17); and 

·  the overt sexual content was offensive in terms of generally accepted 
standards for daytime broadcast (in breach of Rule 2.3); 

 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 7 

 
 
 
8 December 2006, 21:00 and 10/11 December 2006, 23:00 
 
Issue 
 
Ofcom noted that shortly after the watershed on 8 December 2006 a semi-naked 
programme presenter acted in an extremely sexual manner (thrusting her bottom and 
crotch in front of the camera and touching herself intimately).  Just before 22:00 the 
presenter was topless and sucking a dildo and around 22:00 she removed her 
knickers and appeared to masturbate. 
 
On 10/11 December 2006 between 23:00-01:00, Ofcom noted that a presenter was 
naked and clearly appeared to be inserting a dildo into both her vagina and anus. 
 
Ofcom sought the Licensee’s comments on the broadcasts in respect of Sections 
One (Protecting the Under-Eighteens) and Two (Harm and Offence) of the 
Broadcasting Code. 
 
Response 
 
In relation to the broadcast on 8 December 2006, the Licensee stated that it believed 
the material was compliant because: 

·  it was situated within the adult section of the EPG; 
·  it was broadcast after the watershed; 
·  it was preceded by presenter led adult chat programming; 
·  it was similar to output on various other adult chat channels in the adult chat 

sector; 
·  the telephone calls the presenters received could not be heard during the 

programme; and 
·  no complaints have been made about the content by members of the public.   

 
In relation to the broadcast on 10/11 December 2006, the Licensee re-iterated the 
arguments stated above and contended that Rule1.24 of the Code (adult sex 
material) applied only to programming broadcast on premium subscription services 
and pay per view/night services and was therefore not relevant in this case. 
 
Decision 
 
In relation to the material broadcast from 21:00 on 8 December 2006, Ofcom 
considered the presenter’s behaviour and attire could only be described as overtly 
sexual and the editorial basis for the programming appeared solely to be the sexual 
gratification of viewers.   
 
In response to the Licensee’s view that the material was justified by the context, 
Ofcom noted that while the channel was situated in the adult section of Sky’s 
Electronic Programme Guide (EPG), it was available for all Sky customers to view 
freely. Although the positioning of a channel on the EPG provides viewers with an 
indication of the type of material broadcast, it was Ofcom’s view that the material 
broadcast on 8 December 2006 went beyond what is generally expected on free-to-
air channels. 
 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 8 

In relation to the use of the watershed, Ofcom drew the Licensee’s attention to 
Ofcom’s published Code Guidance that states “although the watershed is a useful 
tool for regulating viewing amongst older children, it is one of many factors taken into 
account when regulating their viewing.” The Licensee was made aware that rules 1.2 
and 1.3 of the Code (relating to the protection of under 18s) may continue to apply to 
programmes broadcast after 21:00.   
 
Regarding the Licensee’s argument that the material it broadcast on the channel was 
similar to that shown on other channels, the Licensee was reminded that Ofcom’s 
letters of June and September 2006 to all broadcasters in the sector made it 
extremely clear that Ofcom had serious concerns about this type of programming and 
its compliance with the Code. It was not acceptable to base compliance decisions on 
standards applied by other broadcasters, particularly after Ofcom had made clear 
that the standards within the sector gave cause for concern.  
 
In relation to the material broadcast on 10 -11 December 2006 between 23:00-01:00, 
Ofcom drew the Licensee’s attention to the guidance published to accompany Rule 
1.24. This explains that material whose primary purpose is sexual arousal or 
stimulation should be broadcast on premium subscription services and pay per 
view/night services that have specific protection measures in place. It was Ofcom’s 
view that the primary purpose of the material transmitted on 10-11 December 2006 
was sexual arousal and therefore the content was suitable only for broadcast on a 
premium subscription/pay per view service with appropriate protection mechanisms 
in place such as PIN protection. 
 
Ofcom concluded that the following breaches of the Code had occurred: 
 

8 December 2006  
·  1.2 (reasonable steps to protect the under 18) 
·  1.3 (appropriate scheduling to protect children) 
·  2.1 (generally accepted standards) 
·  2.3 (offence) 

 
10/11 December 2006 

·  1.24 (adult sex material) 
·  2.1 (generally accepted standards) 
·  2.3 (offence) 

 
The material transmitted on You TV2 (and specifically on 10-11 December 2006) was 
totally unacceptable for broadcast on an unencrypted channel. The licensee had 
been clearly warned previously by Ofcom about what was acceptable in this 
programme genre. Ofcom considered the Licensee’s actions to be a flagrant 
disregard for Ofcom’s warnings. Those broadcasters which operate in this ‘adult’ 
market should be aware of the importance Ofcom attaches to compliance with the 
Codes with respect to protection of children, harm and offence and encryption. They 
should be aware that Ofcom will not tolerate deliberate and/or repeated breaches of 
the Codes, especially where those involved have been the subject to directions 
and/or warnings 
 
Ofcom TLCS Licence Condition 11 - Supply of recordings 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 9 

Issue 
 
Ofcom investigated material broadcast on the channel on 18 and 19 September 
2006. During the investigation, it became clear that recordings provided by the 
Licensee were not broadcast quality and the recording of 18 September 2006 
contained a gap of approximately 40 minutes. In addition, the recordings provided by 
the Licensee during the investigation of the material transmitted on 8-10 December 
2006 were also not of broadcast quality.   
 
Ofcom sought the Licensee’s comments on its failure to supply satisfactory 
recordings of material, as required under Condition 11 of its Licence. The Licensee 
was reminded that it was at the time under consideration of a statutory sanction for a 
number of matters, including its failure to supply adequate recordings.   
 
Response 
 
The Licensee stated that it supplied recordings of the material transmitted on 18 and 
19 September 2006 within the deadline specified by Ofcom but that it was not made 
aware that the quality of these recordings was unacceptable until 15 December 2006, 
by which time the original recordings were no longer held. 
 
The Licensee provided a copy of an email from EBS, the subcontractor it used for 
recordings, stating that EBS had previously supplied recordings to Ofcom for other 
clients and had received no notice of any problems. The Licensee advised that it had 
instituted an extra layer of compliance by taking its own secondary recordings and it 
provided additional recordings of the material broadcast on 8-10 December 2006.   
 
Decision 
 
Ofcom viewed the supplementary recordings of 8-11 December 2006 supplied by the 
Licensee and noted that these were also not of “broadcast quality”. Because of the 
Licensee’s continued failure to supply adequate recordings, the Executive considered 
the Licensee in breach of Condition 11 of its Ofcom Licence. 

Consideration of a statutory sanction 

Ofcom’s letter of 8 September 2006 made clear to broadcasters that: 
 

“… where a breach is upheld following due process we will consider whether 
in the light of the notice given in my last letter, the actions of the broadcaster 
in including such content in the service amount to a repeated deliberate or 
serious breach of the code. We would in such a case consider imposing a 
statutory sanction…” 

 
Taking into account that the breaches recorded above occurred following this letter of 
8 September 2006, with its very clear warning and the separate Sanctions 
adjudication, in which similar breaches were recorded, Ofcom considered the 
Licensee had seriously, repeatedly and recklessly breached both the Code and 
condition 11 of its Ofcom Licence. Ofcom was therefore minded, subject to any 
further representations the Licensee wished to make, to recommend that this case be 
referred for consideration of a statutory sanction to the Content Sanctions 
Committee.  



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 10 

Because the Licensee company has now been placed in liquidation and the Licence 
in respect of the service ‘You TV 2’ has been revoked, Ofcom has discontinued its 
consideration of a statutory sanction for this service. However, the serious and 
repeated nature of the Licensee’s breaches of the Code and the terms of its Licence 
appear to Ofcom to indicate an inability by the Licensee (including the persons 
managing and/or controlling the Licensee) to ensure compliance with the Conditions 
of the Licence and the relevant Codes and Rules.  

Under the Communications Act 2003, Ofcom is entitled to refuse an application for a 
Television Licenseable Content Service Licence where, amongst other things, Ofcom 
is satisfied that if the Licence were granted, the provision of the service would be 
likely to involve contraventions of the Broadcasting Code. Ofcom is required by the 
Broadcasting Acts (as amended) to do all it can to secure that those applying for 
broadcasting Licences on the one hand as well as those holding existing Licences on 
the other, are not granted new Licences and/or do not continue to hold existing 
Licences if Ofcom is not satisfied that the licensee is a fit and proper person or is 
otherwise disqualified by the legislation from holding a broadcasting Licence.   

Accordingly, in all sanctions cases, Ofcom reserves its rights to consider whether to 
grant broadcasting Licences in the future to the sanctioned licensee (and those 
involved in its management or control or otherwise responsible for it) as well as to 
consider whether such person(s) should continue to hold/be responsible for any other 
existing broadcasting Licences.  

 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 11 

In Breach 
 
Bangla TV 
Bangla TV, 18 October 2006, 20:00 
______________________________________________________________ 
 
Introduction 
 
A viewer complained about a fund raising programme that purported to be raising 
money for a local mosque. The viewer believed that the money raised went to the 
broadcaster and not to the mosque as claimed. 
 
Ofcom sought a recording of the programme from the broadcaster. The broadcaster 
provided a copy of the programme and stated that it had not taken any money from 
the public directly or indirectly as a result of the programme but that it had simply sold 
airtime to the mosque. In the light of this information, Ofcom sought the broadcaster’s 
comments on the programme under rules 10.1 (maintenance of editorial control) and 
10.2 (separation of advertising and programmes) of the Code. 
 
Response 
 
The broadcaster replied that the money raised was collected by a local Madrasha (an 
Islamic school) and Masjid (mosque). The broadcaster stated that it had no 
connection with the Madrasha and Masjid committee other than that it sold the 
committee airtime for the fundraising programme. 
  
Decision 
 
One of the fundamental principles of the Code is that the advertising and programme 
elements of a broadcasting service are clearly separated.  It is not acceptable for a 
broadcaster to sell airtime to an organisation for it to promote its business within a 
programme. The broadcaster’s action in transmitting material in clear breach of the 
Code demonstrates a serious lack of awareness of the requirements of the Code. In 
addition to the Code breaches, the broadcaster failed to respond promptly to Ofcom’s 
enquiries – as required to do so under the conditions of its Ofcom licence. This 
suggests the broadcaster has either a poor understanding or disregard of its 
compliance responsibilities. Failure by a broadcaster to observe the Code or the 
terms of its broadcasting licence is a serious matter and Ofcom may consider 
imposing a statutory sanction against the broadcaster if there are repeated incidents 
of this nature. 
 
The programme was in breach of rules 10.1 (maintenance of editorial control) 
and 10.2 (separation of advertising and programmes).  
 
  
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 12 

 

Fairness and Privacy Cases 
 

Upheld in part 
 
Complaint by North Ayrshire Council on its own behalf and on 
behalf of Councillor Peter McNamara  
The Toughest Seaside Resorts in Britain, Sky One, 28 September 2004 and  
1 October 2004 
______________________________________________________________ 
 
Summary: Ofcom has upheld parts of this complaint of unfair treatment. The 
programme looked at a number of seaside towns that, it was alleged, had a 
reputation for toughness. One of the towns featured was Saltcoats on the west coast 
of Scotland. The programme included interview footage of a number of residents and 
visitors who spoke of their experiences of living in and visiting Saltcoats. Cllr 
McNamara was also interviewed and footage of him explaining the significance of the 
Glasgow Fair was included in the programme. 
 
North Ayrshire Council (“the Council”) complained to Ofcom on its own behalf 
and on behalf of Cllr McNamara that: the programme treated them and the 
town of Saltcoats unfairly in that it misled them as to the true nature and 
purpose of the programme; the programme contained factual inaccuracies; 
and Cllr McNamara’s interview was unfairly edited. 

Ofcom found as follows: 
 

�  The programme makers failed to provide the Council and/or Cllr McNamara 
with adequate information about the programme’s likely nature and content 
and failed to be straightforward and fair in their dealings with them. This was 
unfair to both the Council and Cllr McNamara. 

 
�  The programme created a negative impression of the town which was not 

wholly supported by the evidence before Ofcom. Overall, Ofcom concluded 
that the programme’s depiction of the town was likely to have misled the 
audience into forming an unduly negative impression of Saltcoats. This was 
unfair to the town, and therefore to the Council who had brought the 
complaint.  

 
�  The editing of Cllr McNamara’s interview accurately reflected what he had 

said and his views were not misrepresented in the footage used in the 
programme. Ofcom found no unfairness to the Council and/or Cllr McNamara 
in this respect. 

 
Introduction 
 
On 28 September 2004, repeated on 1 October 2004, BSkyB broadcast on Sky One 
The Toughest Seaside Resorts in Britain, a programme that looked at a number of 
seaside resorts that allegedly had a reputation for toughness. The programme was 
part of a series of programmes entitled The Toughest… produced for Sky by LWT. 
One of the resorts featured in this particular programme was Saltcoats on the west 
coast of Scotland. The item focussed on the Glasgow Fair, when traditionally 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 13 

Glaswegians would go to Saltcoats for their holidays. The programme included a 
number of interviews with residents and visitors who spoke of their experiences of 
living in and visiting Saltcoats.  
 
Among those interviewed and featured in the programme was Mr Davey Blair, a 
Glaswegian, who had moved from the city to live in a mobile home on a caravan site 
in Ardossan, near Saltcoats. Mr Blair was shown in the programme wielding a knife 
and showing off the scars on his forehead from head-butting. He also was shown to 
say that “fuck about with a Glaswegian, you’re fucking about with the wrong person”.  
 
The programme also included an interview with Mr Jonny Kyle, a street cleaner, who 
was introduced in the commentary as having “been sweeping clean the walkways 
and sea-front of Saltcoats for 40 years”. Mr Kyle was shown cleaning the beach 
(described by the programme as “the golden sands of Saltcoats”) and cataloguing 
what he had found over that time on the beach, such as, “false teeth, condoms, dead 
bodies, seals, dogs [and] especially sheep”. Mr Kyle was also featured saying that he 
did not know why people came to the Saltcoat shore “with all the dead bodies that 
come out all the time”. A brief shot of a large overflow pipe was shown immediately 
before this. Another interviewee said that, “Saltcoats, I mean I stay here and it’s pish 
water, it’s fucking rotten man. I wouldn’t put my bairns in there”. Brief shots of the 
coastline were also shown interspersed with these interviews. 
 
Councillor Peter McNamara, a member of North Ayrshire Council, was interviewed 
for the programme and footage of him explaining the significance of the Glasgow Fair 
was included in the programme as broadcast. 
 
North Ayrshire Council (“the Council”) complained to Ofcom on its own behalf and on 
behalf of Cllr McNamara that the programme treated them and the town of Saltcoats 
unfairly.  
 
The Complaint 
 
North Ayrshire Council’s case 
 
In summary, the Council complained that: 
 
a) Both the Council and Cllr McNamara were deliberately misled by the programme 

makers as to the subject matter and purpose of the programme to which they 
were invited to contribute.    

 
Specifically, in July 2004, the Council’s Communications Section was 
approached by the programme makers to provide interviews and assistance 
relating to a programme about British seaside resorts, including Saltcoats. The 
Council asked the programme makers for details about the purpose of the 
programme and programme’s associate producer replied in a faxed letter 
received by the Council on 15 July 2004. In that letter, the associate producer 
said that: “The programmes seek to celebrate ‘the best of British’ and we are 
looking to include resorts that have stood the test of time and offer traditional 
alternatives to the foreign getaway”. The letter went on to say that “our 
[programme makers’] interest in Saltcoats and the surrounding area centres on 
the fact that the resort is still a popular holiday destination for nearby Glasgow 
and…still has much to offer”. The letter did not reveal the programme title.  
 
The Council said that it was happy to assist the programme makers in such a 
programme and it arranged for the local councillor, Cllr McNamara, to be 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 14 

interviewed. The associate producer contacted Cllr McNamara directly by 
telephone. He recalled that the associate producer had spoken in a very positive 
way and had said that the programme would be good for the town and that it 
would celebrate what was happening in the local community. At no point in the 
telephone conversations did the associate producer reveal the title of the 
programme. Although Cllr McNamara was given a release form to sign by the 
associate producer at the beginning of the interview, the form itself was 
underneath other papers on the clipboard. When the associate producer turned 
these papers over the top half of the form was not visible. Apart from this, there 
was no evidence to support the programme makers’ claim that the Council and 
Cllr McNamara were made aware of the format, subject matter and/or purpose of 
the programme.  
 
Finally, the questions asked of Cllr McNamara were carefully crafted and open, 
so as to avoid alerting him to the true purpose of the programme. The earlier 
questions asked during the interview were designed to reinforce the misleading 
letter, such as “What is it that keeps bringing people back here”, and “people [are] 
coming here still celebrating the best of British if you like”. Near the end of the 
interview, Cllr McNamara made an innocuous remark about getting older and in 
response to laughter from the production team asked them what they were 
laughing about. They gave a vague response about a man they had met who 
might not have considered himself old and said it was nothing. This was, 
presumably, an attempt by the programme makers to hide an interview that they 
had filmed with a particular character in the town and which, if revealed, could 
have indicated what the real nature of the programme actually was.  

 
b) The Council said that the programme contained factual inaccuracies. Footage of 

Mr Kyle, the street cleaner, picking up toilet paper immediately before a shot of a 
storm overflow pipe implied that there was a sewage problem. Also derogatory 
comments were made by one interviewee about the quality of the water. No 
attempt was made by the programme makers to ascertain the correct position, 
namely: that Saltcoats beach was an award-winning beach which was 
independently monitored. The Council said that the water quality was good and 
that no untreated sewage discharged within miles of the beach. However, the 
only reasonable interpretation of the programme was that the beach and the 
water were polluted.  

 
The programme also featured Mr Kyle picking up seaweed and rubbish from a 
shingle beach. The commentary that accompanied these images referred to 
Saltcoats’ “golden sands” which implied, inaccurately, that the beach shown was 
the Yellow Flag beach at Saltcoats. The beaches are some way away from each 
other. Also, the inclusion of footage of Mr Blair incorrectly implied that he lived in 
a caravan site in Saltcoats when, in fact, the site he was shown at was in a 
different town, Ardossan. 

 
c) The Council claimed that Cllr McNamara’s interview was unfairly edited. He was 

interviewed for over 20 minutes on matters not related to the programme, for 
example, investment in shore lighting, gardens, new housing, transport and 
attractions in the area. Only one question related directly to the programme, 
which was “What is the Glasgow Fair?” While Cllr McNamara’s response was 
perfectly appropriate, the question and his answer were out of context with the 
rest of the interview. 

 
BSkyB’s case 
 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 15 

BSkyB responded that the series of programmes known as Britain’s Toughest… 
began on Sky One on 19 January 2004. The programmes received good viewing 
figures and viewers of Sky One would therefore have been aware that this was a 
series of light-hearted, tongue-in-cheek programmes which sought to highlight 
unusual places and, in particular, unusual characters around Britain. In the particular 
case of this programme, BSkyB said that the programme’s introduction clearly 
indicated to the viewer that it would take a humorous look at the resorts featured and 
would by no means seek to provide a ‘travel show’ type review. In summary, the 
broadcaster responded to the Council’s specific heads of complaint as follows: 
 
a) BSkyB explained that the associate producer no longer worked for the 

programme makers and that all attempts to contact him had failed. It was 
therefore not possible to provide any contradictory accounts of the telephone 
conversations between him and the production team and Cllr McNamara. 
However, the programme makers denied that either the Council or Cllr 
McNamara had been lied to about the purpose of the programme. The associate 
producer was an established programme maker and was well aware of his 
responsibilities under the code, and the production team made the Council and 
Cllr McNamara adequately aware of the format, subject matter and purpose of 
the programme. 

  
In alleging that they were misled as to the subject matter and purpose of the 
programme, both the Council and Cllr McNamara relied on the associate 
producer’s faxed letter. The purpose of that letter was to notify the Council that 
the production team would be filming in the area, and to provide a record of that 
notification. It was not intended to seek the Council’s consent to film in Saltcoats 
and so it did not contain the full details of the programme, such as the title. The 
letter made no statement as to whether or not the programme would be “good for 
Saltcoats” and was consistent with its intended purpose. The letter did state that 
the programme makers would be focusing on the Glasgow Fair and the people 
they met. 

 
With regard to the title of the programme, the programme makers denied any 
subterfuge on their part in hiding the programme’s title from Cllr McNamara. It 
appeared that Cllr McNamara wrote his full name, title and address on the top of 
the release form and signed the bottom. The programme’s working title Britain’s 
Toughest appeared in the middle of the release form. BSkyB also refuted that the 
programme makers lied to Cllr McNamara.  

 
With regard to Cllr McNamara’s interview, the questions asked of him were not 
“crafted” and there was no ulterior motive behind the interview other than to gain 
Cllr McNamara’s perspective on the resort as a tourist destination and its 
relationship with Glasgow and Glaswegians. The programme makers were not 
hiding the true purpose of the programme from Cllr McNamara. It was unlikely 
that the production team were referring to an interview with a particular character 
in the aside referred to in the Council’s complaint. Following a discussion about 
old people retiring to Saltcoats, one of the production team referred to a man that 
they had met who was not old or retired, but who was “in his thirties”. In any 
event, an interview with characters of the town would have been entirely 
consistent with the associate producer’s faxed letter which explained that the 
programme makers “also hope to meet some of the local characters”. 

 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 16 

b) BSkyB said that the programme makers did not accept that the programme 
contained any factual inaccuracies. There was no suggestion in the programme 
that there was a sewage problem. It simply depicted a man, Mr Kyle, cleaning a 
beach. There was no trick editing and there was no mention of a sewage 
problem. Mr Kyle was also shown recounting the items that he had recovered on 
the beach and appeared to pick up some plastic rather than toilet paper. Another 
man expressed his view that the water was “pish water”. 

 
BSkyB said that the programme showed a “golden” sand beach on a number of 
occasions, but it did not suggest that the shingle beach also shown was, in fact, a 
sandy beach. Viewers would have been able to tell the difference between yellow 
sand and brown shingle. The broadcaster noted that within the programme 
feature there were a number of other scenes in which the “golden sands” of 
Saltcoats featured.   

 
BSkyB also said that the caravan park in which Mr Blair lived was in Ardossan. 
This town, along with Saltcoats and Stevenson are linked by close proximity and 
are collectively known as “the three towns”. Due to this closeness, Mr Blair 
considered himself as much a resident of Saltcoats as he did of Ardossan. 

 

c) BSkyB said that unless Cllr McNamara’s entire interview was included in the 
programme, any editing would have been selective and that Cllr McNamara was 
not “set-up”. During the interview, Cllr McNamara spoke about tourism and what 
Saltcoats had to offer and, in particular, focused on the relationship between 
Saltcoats and its Glaswegian visitors. The edited footage used in the programme 
accurately reflected the totality of the interview within the short time frame 
available in a programme of this kind. 

 
BSkyB said that the two extracts used from the interview in the programme came 
from the first two and a half minutes of the interview. The interview concerned 
Saltcoats and its relationship with Glasgow, so the question “what is the Glasgow 
Fair?” was not “out of context”. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness, if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom recognises that (subject to the provisions of the 
Ofcom Broadcasting Code) broadcasters can quite properly comment and take 
particular viewpoints on the subjects of broadcast programmes. However, it is 
essential not only to the parties directly concerned but also to listeners and viewers, 
that such comments should be accurate in all material respects so as not to cause 
unfairness. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the principles under 
which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and 
consistent and targeted only at cases in which action is needed.   



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 17 

 

This case was originally considered by Ofcom’s Executive Fairness Group, who 
upheld heads (a) and (b) of the complaint.  

The broadcaster, BSkyB, requested a review of Ofcom’s decision to uphold head (b) 
of the complaint. This element of the complaint was referred to the Fairness 
Committee, Ofcom’s most senior decision making body, to reconsider. 

 
a) Ofcom first considered the Council’s complaint that both it and Cllr McNamara 

were deliberately misled by the programme makers as to the subject matter and 
purpose of the programme to which they were invited to contribute. 

 
It was clear from the written submissions before Ofcom that the Council believed 
that both it and Cllr McNamara had been deliberately misled about the nature and 
likely content of the programme. It was equally clear from the written submissions 
that the programme makers did not believe that they had misled the Council or 
Cllr McNamara.  

 
 In these circumstances Ofcom examined all the relevant material available to it in 

order to determine whether or not, on the basis of that material, the programme 
makers had dealt with the Council and Cllr McNamara in a manner which was 
consistent with their obligation to avoid unfairness to them.  

 
From the outset, broadcasters should ensure that programme makers understand 
the need to be straightforward and fair in their dealings with potential participants 
and contributors. Contributors should be given a clear explanation of why they 
were contacted by the programme makers; told what the programme is about and 
the nature of the contribution they are required to make; and where possible, they 
should be informed about the nature of other likely contributions.     

 
Ofcom examined pre-transmission correspondence and contacts between the 
programme makers and the Council along with other material (including the 
release form signed by Cllr McNamara and the questions put to him during his 
interview) which would have been likely to have provided the Council and/or Cllr 
McNamara with an indication of the likely nature and content of the programme. 

 
Ofcom noted that there were no contemporaneous notes of telephone 
conversations between the Council and the programme makers, and that BSkyB 
had not been able to provide testimony from the associate producer with regard 
to the content of his conversations with the Council and/or Cllr McNamara.  

 
Ofcom considered the associate producer’s undated letter that was received by 
the Council on 15 July 2004. In Ofcom’s view, this did not make it sufficiently 
clear to either the Council or Cllr McNamara what the parameters of the intended 
programme were and what the programme’s focus was to be. Ofcom noted that 
the letter clearly stated that the programme sought to “celebrate ‘the best of 
British’ and…[was] looking to include resorts that have stood the test of time and 
offer traditional alternatives for the foreign getaway”; that the programme makers’ 
interest in Saltcoats was that it was “still a popular holiday destination for nearby 
Glasgow and…still had much to offer”; and, that they “hoped to meet some of the 
local characters”. This was not, in Ofcom’s view, a fair and accurate description 
of what the final programme as broadcast was actually about. Ofcom took the 
view that this description of the programme’s purpose, did not make either the 
Council or Cllr McNamara adequately aware of the true purpose of the 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 18 

programme. From the wording of the letter, it was reasonable for both the Council 
and Cllr McNamara to have believed that the programme was to present a much 
more positive image of Saltcoats than the one which actually appeared. 

 
Ofcom then considered the release form signed by Cllr McNamara. Ofcom was 
not in a position to determine whether any part of the release form had been 
obscured as claimed by Cllr McNamara. Although it noted that Cllr McNamara 
signed the release form before his interview and that it appeared that he also 
wrote his name and address on the top of the form, therefore suggesting that the 
form itself was not obscured in the manner he described in his statement 
submitted in support of the Council’s complaint.  

 
Instead, Ofcom considered the information provided in the release form with a 
view to determining whether it (either on its own or in conjunction with the other 
material referred to here) would have been likely to have indicated the actual 
nature and purpose of the programme. The only information included in the form 
which related to the programme’s nature was the programme’s working title 
“Britain’s Toughest”. Ofcom was not persuaded that this in itself was sufficient to 
provide the Council and/or Cllr McNamara with a clear understanding of the 
programme’s nature and content given the absence of an accurate explanation 
having been provided elsewhere. Further, in Ofcom’s view when read in 
conjunction with the terms set out in the associate producer’s earlier faxed letter 
(referred to above) there was a risk that the programme’s working title “Britain’s 
Toughest” could be understood to refer to the resilience of Saltcoats as a resort 
that had “stood the test of time”.  

 
Ofcom then examined the unedited footage of Cllr McNamara’s interview with a 
view to determining whether (from the questions put to him) he could reasonably 
have been expected to have understood the likely nature and content of the 
programme.  

 
For nearly the entire duration of the interview, Cllr McNamara was questioned on 
general issues involving Saltcoats and the surrounding area, such as “What is it 
that keeps bringing people back to Saltcoats?”; “what is the unique qualities of a 
local laddie”; “what is there [for tourists] in the evenings?”; and, “How important 
are caravans to Saltcoats?”.  In Ofcom’s view, these questions were likely to 
have reinforced both the Council’s and Cllr McNamara’s understanding that the 
programme was to present a positive image of Saltcoats. 

 
In all the circumstances, Ofcom considered that it was clear that the programme 
makers had failed to provide the Council and/or Cllr McNamara with adequate 
information about the programme’s likely nature and content and had failed to be 
straightforward and fair in their dealings with them. Had both the Council and Cllr 
McNamara been given adequate information it is unlikely that they would have 
taken part in the programme. Ofcom found that this resulted in unfairness to Cllr 
McNamara and the Council in the programme as broadcast.  

 
b)   Ofcom considered the Council’s complaint that the programme contained factual 

inaccuracies.  
 
 Broadcasters should avoid creating doubts on the audience’s part as to what they 

are being shown if it could mislead the audience in a way which would be unfair 
to those featured in the programme.  

 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 19 

In reaching a decision Ofcom examined the scenes referred to by the 
complainant. It should be noted that Ofcom did not consider these scenes in 
isolation but within the context of the programme as a whole, which also included 
scenes that the broadcaster had identified to Ofcom as showing Saltcoats in “a 
favourable light”. In addition, Ofcom took into account the broadcaster’s 
statement that the tone of the programme was intended to be light-hearted and 
humorous. Taking these factors into consideration, Ofcom sought to determine 
(a) the likely impression that viewers of the programme would have gained; and 
(b) whether taking all the evidence into account, such an impression was fair.  

 
 The scenes complained of by the Council were as follows: 
 

i. The part of the programme dealing with Mr Davey Blair, a Glaswegian who 
had moved from the city to live in a mobile home, showed him wielding a 
knife, showing off the scars on his forehead from head-butting people and 
explaining that “fuck about with a Glaswegian, you’re fucking about with the 
wrong person”. The programme clearly suggested that Mr Blair now lived in 
Saltcoats.  In fact he did not live in Saltcoats but in a nearby town called 
Ardossan. However, Ofcom was persuaded by BSkyB’s assertion that the 
towns of Saltcoats, Ardossan and Stevenson are locally referred to as ‘the 
three towns’ because of their close proximity to each other. Ofcom also 
accepted that Mr Davey considered himself a resident of Saltcoats as much 
as Ardossan. In view of this, Ofcom considered that the inclusion of Mr Blair, 
by itself, would not have necessarily left viewers with an unfairly adverse 
impression of Saltcoats. 

 
ii. The programme showed images of Saltcoats’ beach along with images of a 

storm overflow pipe and also along with derogatory comments by a resident 
about the quality of the water. Images of the beach were also juxtaposed with 
images of Mr Kyle, a street cleaner, picking up an unattractive piece of debris 
and then describing the kind of waste he had encountered while carrying out 
his duties. In Ofcom’s view, the effect of the programme’s presentation of 
these scenes gave the impression that the beach and water were polluted.  

 
iii. Ofcom noted that in one scene, the programme’s narrator referred to 

Saltcoats’ “golden sands” while the programme showed images of a shingle 
beach – in an apparently ironic fashion.  The programme did not make clear 
that the shingle beach depicted was not the “golden sands” referred to. In 
Ofcom’s view, there was a risk that viewers would have been led to believe 
that Saltcoats had exaggerated, or otherwise falsely traded on, the quality of 
its beaches.     

 
At stated above, Ofcom also had regard for the scenes which the broadcaster 
had identified to Ofcom as showing Saltcoats in “a favourable light”. These 
scenes included, but were not limited to, various wide shots of the town’s 
seafront.  
 
In addition, Ofcom had consideration for the tone of the programme and 
specifically compared the tone of this programme with that of another programme 
in the series, which had been the subject of an Ofcom fairness and privacy 
complaint. In Ofcom’s opinion, this programme not only criticised the quality of 
the town’s beaches, but featured residents, including Mr Blair, whose character 
and demeanour would inevitably have left viewers with an extremely negative 
impression of the place. For these reasons, unlike other editions of the Britain’s 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 20 

Toughest… series, the irreverent tone of this programme was not capable of 
mitigating the criticisms made.  
 
In Ofcom’s view, even taking into consideration the positive scenes of Saltcoats 
and the programme’s irreverent tone, the overall impression created of the town 
by the programme was negative.   
 
As outlined above, Ofcom next assessed whether the likely negative impression 
given of Saltcoats by the programme as broadcast, was fair. Having reviewed all 
the information submitted by both parties, it is Ofcom’s view that the negative 
impression created of Saltcoats was not wholly supported by the evidence before 
it. In particular, Ofcom noted that test samples taken of Saltcoats beach 
throughout 2004, by the Scottish Environmental Protection Agency (SEPA), 
indicated that it had passed requirements set out by the relevant European 
Commission Directive in terms of water quality, safety, cleanliness and 
information. Ofcom further noted that the beach’s results in these tests led to the 
beach being recognised for an award by an environmental body.  
 
Taking the above factors into consideration, Ofcom concluded that the 
programme’s depiction of the town was likely to have misled the audience into 
forming an unduly negative impression of Saltcoats. As a result, the programme 
was unfair to the town, and therefore to the Council who had brought the 
complaint. Accordingly Ofcom has upheld this part of the Council’s complaint.  
   

c) The Council complained that Cllr McNamara’s interview was unfairly edited. They 
said that only one question about the Glasgow Fair related to the programme and 
while his response was perfectly appropriate, the question and his answer were 
out of context with the rest of the interview. 
   
Having had the opportunity to view the unedited footage of Cllr McNamara’s 
interview, Ofcom considered that the editing of his interview accurately reflected 
what Cllr McNamara had said and his views were not misrepresented in the 
footage used in the programme. With specific regard to the question Cllr 
McNamara was asked by the programme makers during his interview about the 
Glasgow Fair, Ofcom considered that the programme faithfully reflected his 
response. Specifically, it showed him explaining that the Glasgow Fair was a 
traditional annual event when the workers of Glasgow would commute to 
Saltcoats for their holidays. He was also shown referring to the welcoming 
atmosphere of the town. Ofcom found no unfairness to the Council and/or Cllr 
McNamara in this respect. 

 
Accordingly, parts of the Council’s complaint of unfair treatment were upheld. 
Ofcom directed Sky to broadcast a summary of this finding.  



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 21 

Complaint by The Swan Sanctuary 
The Steve Allen Show, LBC 97.3FM, 13 August 2006 
______________________________________________________________ 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint. The Swan Sanctuary (“the  
Sanctuary”) complained that it was treated unfairly in that the programme’s presenter 
advised listeners not to bother contacting the Sanctuary to ask them to rescue wild 
ducks as he claimed that he had the telephone put down on him when he had called 
them and had been asked “what do you want us to do about it?” The Sanctuary said 
that the comments were fallacious and had given listeners a bad impression of it. 
 
Ofcom considered that the programme’s presenter did not encourage listeners “not to 
bother” contacting the Sanctuary as claimed in the complaint and that the presenter 
was entitled to relate his personal experiences during his programme. Ofcom 
accepted that the programme’s entertainment format was well-established and that 
listeners would have been familiar with its content and its light-hearted, though 
“irreverent”, style. Ofcom found that the presenter’s comments did not amount to a 
serious criticism of the Sanctuary, nor did it make significant allegations about it and 
was therefore unlikely to have materially affected listeners’ understanding of the 
Sanctuary in a way that was unfair. Therefore, in Ofcom’s view, including the 
comments without a response did not result in unfairness to the Sanctuary. 
 
Introduction 
 
On 13 August 2006, LBC broadcast an edition of The Steve Allen Show, an 
entertainment programme in which listeners can contribute via email or text 
message. The presenter, Mr Steve Allen, discussed an incident that had happened at 
his home where a wild duck and nine ducklings had nested on his property. 
Throughout the programme, Mr Allen referred to the comments made by a number of 
listeners who contacted the programme to suggest a variety of solutions to his wild 
duck problem.  
 
One listener who contacted the programme advised Mr Allen to approach the Swan 
Sanctuary (“the Sanctuary”) who would take the ducks from his property. Mr Allen 
read this suggestion out on-air and made an aside to his co-presenter about his and 
his neighbour’s recent experience of dealing with the Sanctuary. Mr Allen said: 
 

“Sandra says, if you want to contact the Swan Sanctuary they will take your 
ducks. They didn’t when we phoned the other day I’m afraid Sandra…We 
phoned up, firstly I had the phone put down on me by the Swan Sanctuary 
…Secondly one of my neighbours phoned up and they said that they what do 
you want us to do with them. I was horrified, absolutely horrified. They’ve 
taken them every other year.”  
 

After these comments were made by Mr Allen, nothing further was said about the 
Sanctuary in the programme. 
 
The Swan Sanctuary, a registered charity, complained to Ofcom that it was treated 
unfairly in the programme as broadcast. 
 
The Complaint 
 
The Swan Sanctuary’s case 
 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 22 

In summary, the Sanctuary complained that Mr Allen advised listeners not to bother 
contacting the Sanctuary to ask them to rescue wild ducks as he claimed that he had 
the telephone put down on him when he had called them and had been asked “what 
do you want us to do about it?” The Sanctuary said that it was unaware of any 
telephone calls made to it by Mr Allen and it refuted the claim that it would refuse to 
help wildlife in distress where at all possible. 
 
The Sanctuary said that Mr Allen’s comments were fallacious and an abuse of his 
position. Mr Allen had used the Sanctuary’s services on numerous occasions in the 
past to remove wild ducks nesting on his property and his comments in the 
programme gave a bad impression of it. 
 
LBC’s case 
 
In summary, and in response to the Sanctuary’s complaint, LBC said that for several 
years Mr Allen had experienced problems with wild ducks nesting on his property and 
the subject of “Steve’s ducks” was often raised by listeners out of the blue when 
other issues were being discussed on the programme. Mr Allen has often been 
complimentary, on-air, about the service he had received from the Sanctuary in 
previous years and had always made a donation to the charity on previous occasions 
when it had taken wild ducks from his property. 

 
LBC said that although the Sanctuary complained that Mr Allen “advised listeners not 
to bother contacting the swan sanctuary”, this was not said in the programme. The 
Sanctuary also complained that Mr Allen had told listeners that someone at the 
Sanctuary had put the telephone down on him. LBC said that Mr Allen did say this 
and he maintained that this was what had happened to him when he called. 

 
The Sanctuary also claimed that someone at the Sanctuary had asked him “what do 
you want us to do about it?” LBC said that it was clear from the programme that this 
was what Mr Allen’s neighbour had been told when she had called the Sanctuary. Mr 
Allen said that he was with the neighbour at the time of the call and that the 
neighbour had further told him that the person answering the Sanctuary phone had 
said that the person who normally collected the birds was ill.  
 
LBC said that The Steve Allen Show was an entertainment programme that was 
‘thoroughly irreverent’ about most subjects. It said that no listener would have 
inferred anything sufficiently serious from what Mr Allen said about the Sanctuary to 
cause any unfairness to it. In the context of this show, LBC said that it did not believe 
that this light-hearted personal anecdote was unfair. 
   
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services. 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom recognises that (subject to the provisions of the 
Ofcom Broadcasting Code) broadcasters can quite properly comment and take 
particular viewpoints on the subjects of broadcast programmes. However, it is 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 23 

essential, not only to the parties directly concerned but also to listeners and viewers, 
that such comments should be accurate in all material respects so as not to cause 
unfairness. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under 
which regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and 
consistent targeted only at cases in which action is needed.   
 
This case was considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. Ofcom considered 
the complaint and the broadcaster’s response, together with supporting material and 
a recording and transcript of the programme as broadcast. In its considerations, 
Ofcom took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).     
 
Ofcom sought to determine whether the programme as broadcast was likely to have 
materially affected listeners’ understanding of the Sanctuary in a way that was unfair 
to the Sanctuary (for example, by making allegations of wrongdoing or incompetence 
or other significant allegations).  
 
In the circumstances of this case, Ofcom found the following: 
 
The Sanctuary’s complaint that Mr Allen advised listeners not to bother contacting 
the Sanctuary as he had the telephone put down on him when he had called them 
and had been asked “what do you want us to do about it?” The Sanctuary said that 
Mr Allen’s comments were fallacious and gave a bad impression of it. 
 
Ofcom noted the comments made by Mr Allen about the Sanctuary in the 
programme: 
  

“Sandra says, if you want to contact the Swan Sanctuary they will take your 
ducks. They didn’t when we phoned the other day I’m afraid Sandra…We 
phoned up, firstly I had the phone put down on me by the Swan Sanctuary 
…Secondly one of my neighbours phoned up and they said that they what do 
you want us to do with them. I was horrified, absolutely horrified. They’ve 
taken them every other year”.  
 

Having considered Mr Allen’s comments by listening to the programme and reading a 
transcript of it, Ofcom was satisfied that the programme did not encourage listeners 
“not to bother” contacting the Sanctuary as claimed in the complaint. 
 
Ofcom noted that there was a clear conflict between the parties with regard to events 
described by Mr Allen in the programme. The Sanctuary said that it had not received 
any calls, to its knowledge, from Mr Allen. LBC said that Mr Allen maintained that he 
and his neighbour had called the Sanctuary and received the responses described in 
the programme. From the evidence submitted to it, Ofcom was not in a position to 
determine whether or not Mr Allen’s comments amounted to a factually accurate 
account of events. Ofcom’s role, as outlined above, was to determine whether the 
programme as broadcast resulted in unfairness to the Sanctuary.  
 
Ofcom considered that Mr Allen was entitled to relate his personal experiences 
during his programme. Ofcom noted the tone of the programme and the 
presentational style and accepted that its entertainment format was well-established 
on LBC and that listeners would have been familiar with its content and its light-
hearted, though ‘irreverent’, style. While Ofcom appreciated the Sanctuary’s concern 
about Mr Allen’s comments, Ofcom took the view that Mr Allen’s comments did not 
constitute an allegation of wrongdoing, incompetence or any other significant 
allegation and that listener’s would not have been likely to have taken them to be a 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 24 

serious criticism of the Sanctuary and that they were likely to have understood his 
comments to be nothing more than a light-hearted anecdote. 
 
Taking into account all the factors detailed above, Ofcom considered that Mr Allen’s 
comments did not amount to a serious criticism of the Sanctuary, nor did it make 
significant allegations about it and was therefore unlikely to have materially affected 
listeners’ understanding of the Sanctuary in a way that was unfair. Therefore, in 
Ofcom’s view, including the comments without a response did not result in unfairness 
to the Sanctuary. 
 
Accordingly, the complaint of unfair treatment was not upheld. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 25 

 
Other Programmes Not in Breach/Out of Remit 
5 March – 19 March 2007 

 
Programme Trans Date Channel    Category No of 
        Complaints 
      

10 Years Younger 01/02/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
After You©ve Gone 21/01/2007 BBC1 Scotland Offensive Language 1 
Alan Brazil©s Sports 
Breakfast 30/01/2007 Talksport Generally Accepted Standards 2 
BBC Breakfast 16/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC News 24 05/03/2007 BBC News 24 Due Impartiality/Bias 1 
BBC News 16/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC News 06/03/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
BBC Radio Solent 17/01/2007 BBC Offensive Language 1 
BBC Wales 07/02/2007 BBC Wales Inaccuracy/Misleading 1 
Benidorm (Trailer) 25/01/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Benidorm (Trailer) 22/01/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Benidorm (Trailer) 20/01/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 4 
Bethlehem: No Room 
for Peace 07/01/2007 ITV1 Crime (incite/encourage) 1 
Blade 15/01/2007 Bravo Dangerous Behaviour 1 
Bobby Friction: 
Generation 7/7 25/01/2007 Channel 4 Dangerous Behaviour 1 
Bonkers 01/02/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Bonkers 01/02/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Breakfast 25/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
C4 "Pigeon" ident 24/01/2007 Channel 4 Animal Welfare 2 
Celebrity Big Brother 
2007 17/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Celebrity Big Brother©s 
Little Brother 26/01/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Channel 4 News 05/02/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Channel 4 News 19/01/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
Channel 4 News 19/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Chris Moyles Show 22/01/2007 BBC Radio 1 Generally Accepted Standards 1 
Classic FM 30/01/2007 Classic FM Generally Accepted Standards 1 
Comic Relief Does 
Fame Academy 12/03/2007 BBC1 Scheduling 1 
Comic Relief Does 
Fame Academy 03/03/2007 BBC1 Substance Abuse 1 
Comic Relief Does The 
Apprentice 15/03/2007 BBC1 Undue Prominence 1 
Cops on Camera 19/01/2007 Bravo Generally Accepted Standards 1 
Coronation Street 04/02/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 2 
Coronation Street 07/01/2007 ITV1 Substance Abuse 2 
Coronation Street 10/01/2007 ITV1 Violence 5 
DIY RIP: Tonight 02/02/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 4 
Date Line 22/01/2007 BBC News 24 Generally Accepted Standards 1 
Deal Or No Deal  Channel 4 Competitions 1 
Dispatches: At Home 05/02/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 26 

With the Suspects      
Dispatches:Iraq©s Death 
Squads 29/01/2007 Channel 4 Scheduling 1 
Douwe Egberts 
sponsorship of    ITV1 Religious Offence 1 
Loose Women         
Douwe Egberts 
sponsorship of 12/02/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Loose Women         

Drive 26/01/2007 
BBC Radio 5 
Live Generally Accepted Standards 1 

Driving Lessons 17/12/2006 ITV1 Religious Offence 5 
Driving Lessons 17/12/2006 ITV1 Offensive Language 3 
Eastenders 28/09/2006 BBC1 Violence 3 
Eastenders 02/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Eastenders 30/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Eastenders 30/01/2007 BBC1 Dangerous Behaviour 1 
Eastenders 09/03/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Eastenders 02/02/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Five Days 23/01/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Five Days 23/01/2007 BBC1 Religious Offence 1 
Football Focus 20/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
GMTV   ITV1 Competitions 1 
GMTV 22/01/2007 ITV1 Other 1 
Harry and Cosh 04/11/2006 Five Generally Accepted Standards 3 
Holiday 24/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Hollyoaks 09/02/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Hollyoaks Omnibus 04/03/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
Homemade 27/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
ITV Central Extra 23/01/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 2 
ITV News 18/01/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
ITV News 19/01/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 04/02/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
ITV Play 13/01/2007 ITV1 Competitions 1 
James Whale 25/01/2007 Talksport Inaccuracy/Misleading 1 
James Whale 24/01/2007 Talksport Religious Offence 1 
Johnny Vaughan 26/01/2007 Capital Radio Generally Accepted Standards 1 
Jon Gaunt 13/12/2006 Talksport Generally Accepted Standards 1 
Jon Gaunt 13/12/2006 Talk Sport Due Impartiality/Bias 1 
KBFM 87.7FM 24/12/2006 KBFM 87.7FM Offensive Language 1 
Kill It, Cook It, Eat It 02/03/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Life on Mars (Trailer) 01/02/2007 BBC1 Dangerous Behaviour 1 

London Greek Radio 06/12/2006 
London Greek 
Radio Offensive Language 1 

London Tonight 26/01/2007 ITV1 Sex/Nudity 1 
Loose Women 29/01/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Loose Women 09/02/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Madonna: Confessions 
Live 06/03/2007 E4 Generally Accepted Standards 1 
from London      
Make Your Play 26/01/2007 ITV1 Competitions 1 
Meridian Tonight 30/01/2007 ITV1 Other 1 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 27 

Mock the Week 18/01/2007 BBC2 Generally Accepted Standards 3 
Mock the Week 11/01/2007 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Mock the Week 20/01/2007 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Moral Maze 24/01/2007 BBC Radio 4 Religious Offence 1 
Never Mind the 
Buzzcocks 31/01/2007 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Newsnight 17/01/2007 BBC2 Due Impartiality/Bias 1 
Newsnight 29/01/2007 BBC2 Inaccuracy/Misleading 1 
Not Forgotten: Shot at 
Dawn 02/01/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Only An Excuse 31/12/2006 BBC1 Scotland Generally Accepted Standards 1 

Overhauling 02/02/2007 
Discovery Real 
Time Commercial References 1 

Panorama (Trailer) 27/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Paul Ross 12/03/2007 LBC 97.3 Inaccuracy/Misleading 1 
Peugeot sponsorship of 
Five movies   Five Dangerous Behaviour 1 
Powergen sponsorship 
of ITV Weather 06/02/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Question Time 18/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 8 
Quiz Call 20/01/2007 Five Competitions 3 
Quiz Call 27/01/2007 Five Competitions 1 

Raising the Hunley 28/01/2007 
History 
Channel Generally Accepted Standards 1 

Ready Steady Cook 24/01/2007 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
Richard and Judy 29/01/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 2 
Saving Private Ryan 02/03/2007 Sky Movies 1 Violence 1 
Scratch ©n© Sniff©s Den 
of Doom 12/02/2007 CITV Sex/Nudity 2 
Scratch ©n© Sniff©s Den 
of Doom 16/02/2007 CITV Generally Accepted Standards 1 
Scratch N Sniff©s Den of 
Doom 13/02/2007 CITV Generally Accepted Standards 1 
Scratch N Sniff©s Den of 
Doom 27/01/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1 
Shameless 09/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
Skins   E4 Sponsorship 1 
Sky News 06/02/2007 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Sky News 25/01/2007 Sky News Religious Offence 2 
Sky News 21/02/2007 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Snooker 21/01/2007 BBC2 Generally Accepted Standards 3 
Something’s Gotta Give 07/02/2007 ITV1 Offensive Language 1 
Sports Breakfast 22/01/2007 Talksport Generally Accepted Standards 1 

Stephen Nolan 20/01/2007 
BBC Radio 5 
Live Generally Accepted Standards 1 

Super Scoreboard Live 20/01/2007 Clyde 1 Generally Accepted Standards 1 
T4 28/01/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 
The Afternoon Play 26/01/2007 BBC1 Offensive Language 1 
The Afternoon Play 23/01/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
The Armstrongs: The 
Movie 28/01/2007 BBC2 Offensive Language 1 
The Bill 18/01/2007 ITV1 Offensive Language 1 
The Brit Awards Live 14/02/2007 ITV1 Other 6 
The Brit Awards Live 14/02/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 



Ofcom broadcast bulletin  
10 April 2007 

 28 

The Brit Awards Live 14/02/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
The British UFO 
Mystery: 01/11/2006 Five Inaccuracy/Misleading 1 
Stranger than Fiction         
The Comedy Hour 27/01/2007 BBC Radio 2 Sex/Nudity 1 
The Deadly Knowledge 
Quiz 23/01/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
The Friday Night 
Project 02/02/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
The Friday Night 
Project 26/01/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 1 
The Game 24/01/2007 Talksport Generally Accepted Standards 1 
The Insider: The 
Muslim Hangover Cure 02/02/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 3 
The Insider: The 
Muslim Hangover Cure 02/02/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
The Jeremy Kyle Show 31/01/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
The Jeremy Kyle Show 02/02/2007 ITV2 Generally Accepted Standards 1 
The Lost Gospel of 
Judas 23/12/2006 Channel 4 Religious Offence 1 
The Mint 08/01/2007 ITV1 Competitions 2 
The Mint 23/01/2007 ITV1 Competitions 1 
The New Paul O©Grady 
Show 17/01/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1 
The Simpsons 12/01/2007 Channel 4 Offensive Language 1 
The Smallest People in 
the World 29/01/2007 Channel 4 U18©s in Programmes 2 
The Trial of Tony Blair 15/01/2007 More4 Due Impartiality/Bias 1 
The Trial of Tony Blair 18/01/2007 Channel 4 Generally Accepted Standards 2 
The Trial of Tony Blair 15/01/2007 More4 Generally Accepted Standards 2 
The Truth about Food 18/01/2007 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
The Weakest Link 09/02/2007 BBC2 Generally Accepted Standards 1 
The Wright Stuff 23/01/2007 Five Generally Accepted Standards 1 
The Wright Stuff 23/01/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1 
This Week 18/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 3 
Tom©s Midnight Garden 02/01/2007 BBC2 Offensive Language 1 
Top Gear 11/02/2007 BBC2 Dangerous Behaviour 1 
Trial and Retribution 21/01/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Trial and Retribution 04/02/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
Trial and Retribution 04/02/2007 ITV1 Generally Accepted Standards 1 
Trial and Retribution 21/01/2007 ITV1 Commercial References 1 
Trisha Goddard 26/01/2007 Five Generally Accepted Standards 1 
Waking the Dead 28/01/2007 BBC1 Generally Accepted Standards 1 
Waterloo Road 01/02/2007 BBC1 Sex/Nudity 1 
Waterloo Road 01/02/2007 BBC1 Offensive Language 1 
Waterloo Road 18/01/2007 BBC1 Offensive Language 1 

Westcountry Live 22/01/2007 
ITV 
Westcountry Generally Accepted Standards 1 

You Are What You Eat 06/02/2007 Channel 4 Religious Offence 6 

Coronation Street 13/01/2007 ITV2 Generally Accepted Standards 1 
 
 
 


