Ofcom Broadcast Bulletin

Issue number 98
3 December 2007




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Contents

Introduction

Standards cases

Notice of Sanction

Connection Makers Ltd
Babeworld TV, 12 February 2007

In Breach

Cops on Camera
Bravo, 4 August 2007, 20:00

Looking for the Actual Person
Bangla TV, 10 May 2007, 16:00
Jyoti

Bangla TV, 16 July 2007, 12:00

Jon Gaunt - Bosch Breakfast Show promotion
talkSPORT, 11 October 2007, 10:30

Not in Breach

Bringing Up Baby
Channel 4, 25 September to 16 October 2007, 21:00

Note to Broadcasters

Revised guidance concerning society lotteries
Fairness & Privacy cases

Not Upheld

Complaint by Mr Kaiser Nisar
News Bulletin, Sunrise Radio 103.2FM (Yorkshire), 23 March 2006

Other programmes not in breach/outside remit

10

16

18

22



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Introduction

Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) took effect on 25 July 2005 (with the
exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to
assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The
Broadcasting Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/

The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content

From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom
(including the application of statutory sanctions by Ofcom).

It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the
subject of a complaint. Some of the language used in Ofcom Broadcast Bulletins may
therefore cause offence.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Standards cases
Notice of Sanction

Connection Makers Ltd
Babeworld TV, 12 February 2007

On 29 November 2007, Ofcom published its decision to impose a statutory sanction
on Connection Makers Ltd (“Connection Makers”), in respect of its service Babeworld
TV, for seriously and repeatedly failing to ensure compliance with the Code.
Babeworld TV is a so-called ‘babe’ channel, which shows mainly ‘live’ programmes
using female presenters (described as “babes”), who invite viewers to contact them
using premium rate services (“PRS”). The service was found in breach of the
following Code rules:

1.2 (protection of under eighteens);

1.3 (scheduling - children);

1.24 (‘adult-sex’ material);

2.1 (generally accepted standards);

2.3 (material that may cause offence must be justified by context);
10.2 (separation of advertising and programming); and

10.3 (products and services must not be promoted in programmes).

Ofcom found Connection Makers in breach of these rules due to the following
conduct:

failure to protect viewers under the age of 18 by broadcasting sexually explicit
content, that was unsuitable for broadcast on a free-to-air unencrypted
channel, soon after the 21:00 watershed (breaches of Rules 1.2, 1.3 and
1.24);

broadcasting sexually explicit content contrary to viewer expectations for a
free-to-air unencrypted channel (breaches of Rules 2.1 and 2.3); and

failure to separate advertising from programme content by promoting a
premium rate telephone service (that neither contributed to the programme
nor met the definition of programme-related material) within programme time.

For the reasons set out in the adjudication, Ofcom imposed a financial penalty of
£25,000 on Connection Makers (payable to HM Paymaster General).

The full adjudication can be found at:
http://lwww.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/babeworld.pdf



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

In Breach

Cops on Camera
Bravo, 4 August 2007, 20:00

Introduction

Cops on Camera is a series that follows the work of police forces. The episode
broadcast on 4 August 2007 on Bravo featured footage of a police car chasing a
suspect. During the sequence, flashing lights were reflected off the windscreen of the
police car. Ofcom received a complaint from a viewer who felt that the flashing lights
could have led to photosensitive seizures.

Certain types of flashing images may trigger seizures in viewers who are susceptible
to photosensitive epilepsy (“PSE”). Rule 2.13 of the Code therefore states that:
“Broadcasters must take precautions to maintain a low level of risk to viewers who
have PSE. Where it is not reasonably practicable to follow the Ofcom guidance...and
where broadcasters can demonstrate that the broadcasting of flashing lights and/or
patterns is editorially justified, viewers should be given an adequate verbal and also,
if appropriate, text warning at the start of the programme or programme item”.

Ofcom requested a statement from Virgin Media TV (which is responsible for
compliance for Bravo) in relation to Rule 2.13.

Response

Virgin Media TV said that before its Compliance team views and edits programmes,
material is scanned for flashing images. However, in the case of the Cops on
Camera episode complained of, errors that occurred in the scanning were missed
and the material was aired unaltered, without a warning prior to transmission.
Following the complaint, Virgin Media TV scanned the sequence in question and
confirmed that the machine used to monitor material triggered a warning. Virgin
Media TV described the incident “as an unacceptable failure”, regretted that a
warning was not broadcast and apologised.

In the light of the complaint, Virgin Media TV said that it improved its monitoring of
flashing images and will not air the episode again unless the sequence in question
can be amended to comply with Ofcom guidelines.

Decision

Ofcom has drawn up guidelines® to reduce the risk to viewers who are susceptible to
PSE. In view of the potential harm which can be caused, broadcasters must exercise
care when broadcasting sequences which contain flashing images.

Ofcom tested the sequence complained of and found that there were numerous
occasions when the flash brightness, frequency and screen area exceeded the
guidelines. The sequence was therefore clearly in breach of Rule 2.13.

Breach of Rule 2.13

! Guidance is available at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/guidance/bguidance/guidance2.pdf



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Looking for the Actual Person
Bangla TV, 10 May 2007, 16:00
Jyoti

Bangla TV, 16 July 2007, 12:00

Introduction

Looking for the Actual Person is a soap opera broadcast on Bangla TV. On 10 May
2007, throughout an episode of the programme, a scroll bar appeared with a mix of
news and advertisements. This lasted for more than 20 minutes. The bar was placed
across (and very low down) the screen. A viewer complained that the scrolled
information contained advertisements and not just material related to the programme.

Rule 10.2 of the Code requires broadcasters to, “ensure that the advertising and
programme elements of a service are kept separate”. Rule 1.2 of the Rules on the
Amount and Distribution of Advertising (RADA) states that, “in any one clock hour
there must be no more than 12 minutes of advertising spots and/or teleshopping
spots”.

Ofcom sought a recording of Bangla TV’s output for 10 May 2007 between 16:00 and
17:00, which showed that the bar was scrolling in other programmes. During this
hour there were also two advertising breaks of approximately six minutes each.

We therefore requested the broadcaster’'s comments with regard to Rule 10.2 of the
Code and Rule 1.2 of RADA.

Response

Bangla TV said the scrolled advertisements were broadcast by mistake, due to
human error, and it had taken steps to ensure no scrolled advertising would in future
be featured “during the news hour”. The broadcaster added that any future scrolled
material in this period would be only a “summary of lead news”. However, it believed
that the duration of its advertising breaks between 16:00 and 17:00 on 10 May 2007
complied with Ofcom’s requirements. It added that the remaining promotional
material broadcast in that same period comprised only trails of future Bangla TV
output.

Decision

The material broadcast between 16:00 and 17:00 on 10 May 2007 included two
commercial breaks. These contained a total of 12 minutes of advertisements — the
maximum permitted under RADA Rule 1.2. However, the scrolled information
screened in the same hour also contained a significant quantity of advertising.
Bangla TV’s output therefore exceeded the total amount of advertising minutage
permitted in any one hour, in breach of RADA Rule 1.2.

Broadcasters may scroll additional editorial material across the screen during
programming time. However, in this case, the material scrolled during programmes
broadcast between 16:00 and 17:00 on 10 May 2007 contained a mix of
programming (news editorial) and spot advertisements. The scrolled material
included, for example, sample rates of a specified currency supplier, the promotion of
a lotion to stop hair loss, cricket results, news of Tony Blair’'s resignation and an



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

invitation to invest in a new airline. The news and advertising elements on 10 May
2007 were not clearly separated, in breach of Rule 10.2 of the Code.

We noted Bangla TV'’s assurance concerning future output. However, Ofcom
sampled the channel’s output on 16 July 2007 to verify the position. As a result we
discovered another drama (Jyoti), throughout which a mix of news and advertising
was scrolled. We therefore requested Bangla TV's comments and a recording of the
relevant hour of output. In response, Bangla TV apologised but again claimed to
have broadcast the scrolled material in error. We found the hour of output provided
was similar to the previous material we had considered and this breached RADA
Rules 1.2 and 10.2 of the Code for similar reasons.

This raised serious concerns. The broadcaster’'s compliance procedures to ensure
the separation of advertising from editorial had failed and there had been breaches of
the Code on both 10 May and 16 July 2007. Further, Bangla TV had breached Rule
10.2 previously, in October 2006 (see Ofcom Broadcast Bulletin 82, at
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb82/).

Bangla TV apologised again for its errors in compliance, and outlined staffing
changes and a detailed, regular and ongoing training schedule that it had put in place
to ensure much greater awareness of Ofcom’s Code requirements among all Bangla
TV’s editorial, marketing and transmission staff.

While Ofcom considers the broadcaster is making efforts to ensure future
compliance, we view Bangla TV’s compliance failures as serious, especially given its
repeated breaches of Rule 10.2. Ofcom will consider taking further regulatory action
in the event of any future Code breach.

Breaches of Rule 1.2 of RADA and Rule 10.2 of the Code



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Jon Gaunt - Bosch Breakfast Show promotion
talk SPORT, 11 October 2007, 10:30

Introduction

During this short promotional trailer for the breakfast programme, broadcast during
the Jon Gaunt show on 11 October 2007, a female voice says “... and here is the
news, mother-crushers...!!”.

Ofcom received a complaint from a listener who, on hearing the words broadcast on
that day, believed the term “mother-fuckers” was used not “mother-crushers”. The
complainant felt that even if the term was not actually “mother-fuckers” it sounded so
similar that it caused the same degree of offence.

Ofcom asked for comments in relation to Rule 2.3 of the Code (generally accepted
standards).

Response

talkSPORT informed Ofcom that it had received a separate complaint about the
same trailer after its broadcast on 16 October 2007 - five days after the complaint to
Ofcom. To err on the side of safety, the programme controller instructed that the
trailer be removed from the schedules immediately on 16 October, until it was fully
checked.

Following this review, the trailer was remade without the word “mother-crushers”.
talkSPORT stated that it would never broadcast a highly offensive word such as
“mother-fuckers”. The word “mother-crushers” was a word used in a TV version of
Beverly Hills Cop. It had replaced the highly offensive term to make it acceptable for
television, the humour stemming from the fact that the replacement word was
nonsensical.

talkSPORT argued that the use of the word “mother-crushers” is not offensive.
However, in the light of the complaint they received, they acted quickly and
responsibly in changing the trailer for all future broadcasts.

Decision

Rule 2.3 says that “...in applying generally accepted standards broadcasters must
ensure that material which may cause offence is justified by the context...”. Ofcom
listened to the trailer and the word complained about clearly sounded like “mother-
fuckers” and was therefore offensive. When heard in context, it is Ofcom’s opinion,
that the use of “mother-crushers” was intended to have the same or a very similar
impact as the highly offensive term itself. Ofcom takes the view that what is relevant
is what a word sounds like in context when broadcast and the offence this may
cause.

Ofcom acknowledges that, once the compliance team at talk SPORT became aware
of the concern raised by a complainant about the content of the trailer, they removed
it from the schedule and re-made the trailer with the term “mother-crushers” edited
out. However, this happened on 16 October 2007, even though the trailer had been
broadcast on talkSPORT at least from 11 October when it had been heard by the
complainant who contacted Ofcom.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

The term “mother-fuckers” is considered one of the most offensive terms. There was

no justification in context for the use of this word. There was therefore a breach of
Rule 2.3.

Breach of Rule 2.3



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Not in Breach

Bringing Up Baby
Channel 4, 25 September to 16 October 2007, 21:00

Introduction

This was a short four-part series aimed at exploring three of the most popular
childcare methods of the twentieth century. These were the 1950s Truby King
method, the 1960s Dr Spock method and the 1970s Continuum method.

Five couples and one single mother, all with newborn babies, had decided to raise
their babies using one of these three methods. The relative success or failure of the
various aspects (e.g. where a baby should sleep, or when a baby should be fed, etc)
were shown by the programme. Each method had a mentor who would support and
take the parents through the method. The mentors were strong supporters of one of
the three childcare methods.

From time to time during the course of the series, the parents were encouraged to
adopt certain different approaches to childcare. For instance, the approaches
included: leaving a week-old infant wrapped up in a blanket in a pram in the garden
to get ‘fresh air’, so as to sleep better at night time (the Truby King method); “trusting
your instincts” and not having a set routine (the Dr Spock method); constantly
carrying and being always available to feed the newborn (the Continuum method).

Ofcom received 752 complaints from viewers. In summary, the principal concerns
raised were that the programmes:

employed techniques that were unethical, abusive, or neglectful and/or went
against current UK government or other agency (such as the World Health
Organisation) guidelines in respect of childcare;

employed as mentors people who were not necessarily properly qualified to
practise as childcare professionals;

put children at risk of harm; and

did not sufficiently highlight to viewers the potentially harmful effects of some
of the practices featured, and therefore put the safety of infants in viewers’
care at risk.

Decision

Ofcom recognises the sensitivities relating to such issues as appropriate and safe
child care, and understands the offence that may be caused to viewers who witness
approaches and methods that do not accord with their own views and practices.

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for
the content of television programmes with which broadcasters must comply. These
standards are set to secure certain objectives set out in the Act including the
protection of under eighteens and that generally accepted standards are applied to
content so as to provide adequate protection for members of the public from the
inclusion of offensive and harmful material.

Ofcom considers the standards it has set for the protection of children to be amongst
the most important in the Code. These rules are aimed at preventing children

10



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

suffering any unnecessary distress or anxiety as a result of being involved in a
programme or by its broadcast; requiring that broadcasters take due care over the
physical and emotional welfare of children who take part or are otherwise involved in
programmes. However, it should be noted that Ofcom’s role does not extend to
investigating allegations of child abuse, which is the role of the relevant authorities.

The Communications Act 2003 requires Ofcom to have regard to certain matters
when setting the standards in its Code; particularly when applying generally accepted
standards so that the public is adequately protected from offensive or harmful
material, Ofcom must have regard to the need for standards to be applied in a
manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. This is in
terms of both the broadcaster’s right to impart information and ideas and the right of
the audience to receive them. These rights are enshrined in the European
Convention of Human Rights incorporated within the Human Rights Act 1998.
Accordingly, Ofcom must exercise its duties in light of these rights and not interfere
with the exercise of these rights in broadcast services unless it is satisfied that the
restrictions it seeks to apply are required by law and necessary to achieve a
legitimate aim.

In the case of this series, Ofcom considered the complaints against the following
Code Rules:

1.26: “Due care must be taken over the physical and emotional welfare and the
dignity of people under eighteen who take part or are otherwise involved in
programmes. This is irrespective of any consent given by the participant or by a
parent, guardian or other person over the age of eighteen in loco parentis”.

1.27: “People under eighteen must not be caused unnecessary distress or anxiety by
their involvement in programmes or by the broadcast of those programmes”.

2.1: “Generally accepted standards must be applied to the contents of
television...services so as to provide adequate protection for members of the public
from the inclusion of harmful...material”.

2.2: "Factual programmes or items or portrayals of factual matters must not
materially mislead the audience”.

2.4: "Programmes must not include material...which, taking into account the context,
condones...dangerous... behaviour and is likely to encourage others to copy such
behaviour”.

In the course of our investigation, we contacted Channel 4 with regard to these
matters seeking all relevant background information. It supplied us with further
details. Much of the information it provided was also publicly available on the
broadcaster’s website, which accompanied the series.

It is important to note that the programme was based on three different approaches
to childcare. The methods themselves are all based on previously published and
well-known books and theories:

Truby King's “Feeding and Care of Baby”;

Dr Spock’s “Baby and Childcare”; and
Jean Liedloff “The Continuum Concept”.

11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

These methods and approaches to raising a baby are all in the public domain. As the
programmes stated, these were three of the most influential childcare methods of the
20" century. Although some of the methods are highly controversial, many parents
today do debate these techniques, and they are all used to a greater or lesser extent
within the UK. Therefore, Ofcom’s starting point must be that a programme which
explores and discusses these approaches cannot in itself be problematic, so long as
the broadcaster ensures that the material is put in context and that the audience is
fully informed; for instance by being made aware of government guidelines, where
appropriate. Ofcom would not expect, and it would be a breach of the Code for, a
broadcaster to promote or encourage practices which were overall considered to be
dangerous or harmful.

Possibility of harm to the children involved in the series: Rules 1.26 and 1.27

The childcare methods used were sometimes controversial (for example: where a
baby should sleep; whether a baby should be left to cry; or when a baby should be
weaned). Ofcom therefore considered the steps taken by the broadcaster and the
programme makers to ensure that no harm would be caused to the children involved.

Ofcom understands from Channel 4 that a range of relevant experts was consulted
on current medical opinion with regard to the methods used before filming began.
These were:

a senior psychologist, who advised that following the routines proposed would
cause no harm to the babies;

a neurologist, specialising in brain development issues, who said that there
was nothing in the books to suggest brain development would be impaired by
a baby being put in any form of routine; and

a GP who was of the view that none of the particular routines/methods was
damaging to a baby’s well-being.

A senior consultant paediatrician (currently an honorary senior clinical lecturer at a
leading UK university and an associate member of the General Medical Council) also
viewed all the programmes in the series, after editing and before their transmission.
He was of the view that the babies had not been put at any risk.

Ofcom is also aware that all the families, whilst participating in the series, followed
the standard practice (after leaving hospital with a new baby) of consulting with their
GP, attending clinics and receiving visits from qualified health care professionals.

In our view, the broadcaster therefore gave careful and appropriate consideration to
the potential impact of the methods used on the infants, and sought relevant
independent advice. We have seen no evidence to suggest that due care was not
taken over the physical and emotional welfare of the children, or that they were
caused unnecessary distress or anxiety.

Ofcom also took into account concerns over the professional experience and
gualifications of some of the mentors involved with the series. It is not Ofcom’s duty
to regulate such qualifications, or lack of them, except insofar as it might contribute to
a breach of the Code through materially increasing the risk of harm to the children
(see also “Claire Verity’s Qualifications: Rule 2.2" below). However, in Ofcom’s view,
a material increase in the risk of harm to the children did not happen here for a
number of reasons, including: the fact that the books (Truby King, Spock and
Continuum methods, written by acknowledged experts) were essentially the

12



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

‘providers of the advice’ to parents; the appropriate levels of protection from harm
provided for the young children throughout the series; the fact that objective
independent information from healthcare professionals was available to the parents
through the standard medical routes during filming; and the guidance followed by the
programme-makers, on the advice of the relevant medical experts consulted.

With regard to the matter of consent, Channel 4 had made it clear that the families
involved had been given detailed information on the principles and techniques of the
methods being used to ensure that they were able to make an informed choice as to
whether to continue with the method they had themselves chosen. It was made clear
to the families that they were free to change their minds, and cease using the method
in question, at any time they chose to do so during filming.

It should be noted that Ofcom has not received a complaint from the parents who
participated in the programmes. Neither has Ofcom received any complaint from the
healthcare professionals involved in the independent provision of the standard care
to the participating families, as mentioned above.

For all of the reasons set out above, the programmes were not in breach of Rules
1.26 and 1.27.

Possibility of harm being caused, in general, by the broadcast of the
programmes: Rules 2.1 and 2.4

In considering this matter, Ofcom sought to establish whether the broadcaster had
applied generally accepted standards to the programmes to ensure adequate
protection from material that could be harmful. In other words, did Channel 4
encourage or condone harmful methods which could endanger babies?

In Ofcom’s view, Bringing Up Baby was a programme which explored different
methods of raising a baby which have been, and are still, popular in the UK. The
methods adopted were put into context and the pros and cons of each method were
explored. In particular, the more controversial approaches were all challenged within
the programme, either via the commentary or by the mentors themselves. Further,
where the approach differed from current public health advice, this was made clear to
the viewers and explained. For instance, having the newborn baby sleeping next to
the parents in their bedroom was described as “the safest place to be according to
government guidelines”. When the mentor for the Truby King method encouraged the
weaning of young babies at the age of 16 weeks, the programme clearly stated that
the current World Health Organisation advice is for weaning to take place at 6
months because of the risk of allergies. In discussion about formula milk, the
programme was unequivocal, stating that “breast milk is known to be much better for
babies than bottled formula”. The broadcasting of views which challenge current
medical advice may not, in itself, breach the Code. Programmes should be permitted
to explore such issues so long as such views are appropriately explained and put in
context.

In Ofcom’s view, the programme ensured that the viewer would be left in no doubt,
what the pros and cons were of each method, and how each mentor felt about the
others’ view. According to the Dr Spock mentor, the Truby King method was “...cruel,
hard, awful... when what a baby actually needs love, touch and cuddles”. The Truby
King method was itself described by its own mentor as “quite mean”.

The programmes themselves frequently made it clear that the methods used were
controversial, and consequently were not offering universally accepted approaches to

13



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

childcare. For example, important issues such as leaving a baby to cry, or allowing a
baby to sleep in the same bed as the parents, were both regularly fiercely debated by
the three mentors on screen and/or questioned by the participating parents
themselves. Therefore there were frequent discussions between the mentors (and
the parents) about the appropriateness of the approaches and the viewer would be
left in no doubt about which ones would be considered, by many, as problematic.

Further areas of controversy or risk were regularly highlighted in the commentary
throughout the series, e.g.:

“...some people criticise the 1950s routine...”;

“...today, some experts also believe that having your baby in the same room
can help prevent cot death...”;

“...although co-sleeping [in the parent’s bed] is the norm in some countries,
it's a contentious issue in Britain and should only be done if proper safety
guidelines are followed” (the safety guidelines were then outlined by the
Continuum mentor and re-stated in the commentary); and

“...but having no rules isn't always a blessing...".

It is also important to note that all the babies, when shown asleep in their cots or
prams, were shown lying on their backs and placed at the end of the bed - both
positions recommended by today’s practitioners; and that there was an extensive
website providing a wide range of information related to the programmes, childcare
advice (including reference to currently accepted practices) and debate; the address
of which was announced at the end of every programme.

Overall, Bringing Up Baby was not a programme that advocated or promoted any
one method or particular practice. It gave the viewers the facts about different
approaches adopted today and in the past. The methods were put in an historical
perspective. Where appropriate, it gave the government or other health guidelines. In
our view, it was clear that the parents that featured in the programme had different
priorities and chose their method accordingly.

Taking all the above into account, we consider that the broadcaster took the
necessary steps to ensure that there was adequate protection for viewers from harm.

The programmes were therefore not in breach of Rules 2.1 and 2.4.

Claire Verity’'s Qualifications: Rule 2.2

Concerns were also raised over the qualifications of Claire Verity (who advocated the
Truby King theory). In terms of whether the audience was materially misled, Ofcom’s
remit, in this case, extended only to what was broadcast (as opposed to what may or
may not have been claimed off-air). The programme almost exclusively referred to
Claire Verity as a “mentor” (and on one occasion as a “1950s guru”). Such
descriptions did not attribute to her any qualifications or expertise beyond what she
may or may not have. The broadcaster stated that she had been working with babies
and children for over 20 years.

However, the broadcaster did also refer in the introductory sequences to Claire Verity
as “a maternity nurse”. Some complainants were concerned that the use of this term
implied Claire Verity had qualifications which they believed she did not in fact have.
In our view, there is no evidence to suggest that a maternity nurse must have a
gualification or belong to any professional body. While some maternity nurses may

14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

have a medical background, others do not but are experienced nannies or carers.
Therefore, in our view, the description can refer to someone who is “experienced” in
post-birth care both for the baby and the mother, and the programme was not
necessarily intending to imply that Ms Verity had medical qualifications.

As it was therefore unclear whether or not Ms Verity had professional qualifications,
we went on to consider whether by labelling her as a maternity nurse, there was a
risk that some viewers might have assumed that her opinions were backed by
professional training, and that she was accountable to a professional body.

On the very few occasions she was referred to as a “maternity nurse”, it was always
gualified and limited. For example: she was referred to as a “controversial maternity
nurse”, “1950s style maternity nurse” and “1950s inspired maternity nurse”. On these
occasions, she was also introduced as a “mentor” immediately before.

Taking into account all of the above, it is our view that whether Ms Verity has
professional qualifications or not, the programmes were not materially misleading to
viewers about her professional status, so as to cause harm.

Nevertheless, it is clear that in cases such as these, where there is the potential for
harm, broadcasters should be careful when using terms which may imply participants
have medical qualifications or other professional status. They need to take into
account the potential risk of viewers giving more weight to the opinions of such
people. It would therefore have been preferable for the programme not to have used
this term (even if only sparingly).

Not in Breach

15



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Note to Broadcasters

Revised guidance concerning society lotteries

On 5 December 2005, Ofcom published guidance concerning society lotteries, to
Rule 10.4 (undue prominence) of the Code. In carrying out our statutory duties
concerning the broadcast of local material, and the fact that society lotteries are ‘not-
for-profit’ and raise money for good causes, Ofcom considered, on a temporary
basis, to allow an appropriate degree of flexibility in interpreting and applying Rule
10.4 of the Code when considering broadcast draw coverage of certain locally
promoted and operated society lotteries by local broadcasters — Independent Local
Radio, Community Radio, Restricted Service Licensees (radio and television) and
some Digital Sound Programme Service licensees.

In line with our published intention to review our guidance concerning broadcast
society lottery draw coverage, Ofcom has now reconsidered the matter and decided
to lift the temporary status of the guidance. We have added criteria (previously issued
on request) that should be met when a broadcaster is assessing whether potential
coverage would be afforded an appropriate degree of flexibility in our interpretation
and application of Rule 10.4 of the Code.

As with all Code guidance, should further review become necessary, Ofcom will
consider the matter accordingly.

The following is our revised guidance (to Rule 10.4 of the Code) concerning
lotteries:

The National Lottery [note: for information only — unchanged]

Ofcom recognises the national and statutory status of the National Lottery and will
apply an appropriate degree of flexibility in interpreting and applying this Rule in the
context of references to the National Lottery in programming.

Society Lotteries

In interpreting Rule 10.4 in relation to the coverage of society lottery draws, Ofcom
has regard to both its duty to promote ‘localness’ in radio and the fact that they are
for ‘good causes’ and ‘not-for-profit’. When covering society lottery draws,
broadcasters should take into account the following:

Ofcom will apply an appropriate degree of flexibility in interpreting and applying this
Rule, when considering the broadcast of locally operated and promoted society
lottery draws on:
- restricted service licence (RSL) services (radio and television);
local commercial radio (i.e. independent local radio (ILR) services);
community radio services; and
digital sound programme services (DSPS) on local digital multiplexes, where
the relevant service has a commitment to the broadcast of local content and
is broadcasting local content other than locally-promoted society lottery draw
coverage;
where:
the society or societies concerned (the ‘good causes’) have a significant local
presence and purpose or are of particular interest to the community served by

16



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

the RSL, ILR or DSPS service concerned, or deliver social gain, as defined in
the Community Radio Order 2004, to the community radio service concerned,;
the licensee’s licensed area (total coverage area of the service broadcast
(including relays), for television RSL licensees) reasonably reflects the
intended lottery catchment area; and

the licensee’s audience (total audience for the service broadcast (including
relays) for television RSL licensees) reasonably reflects potential lottery
participants.

Any local broadcaster considering broadcast draw coverage of a locally operated and
promoted society lottery should therefore satisfy itself that the lottery contributes
towards localness with regard to both the ‘good cause’ and the status of the lottery
itself.

However, broadcasters should also note that any individual ‘good cause’ benefiting
from a society lottery is likely to be a ‘product or service’ to which the general
prohibition in Rule 10.4 against undue prominence applies. It is therefore possible
that the broadcasting of draw coverage for a single cause (taking into account such
factors as the frequency and prominence of the coverage and the existence of other
society lotteries that may be running in the area) could be or become unduly
prominent.

17



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Fairness and Privacy Cases
Not Upheld

Complaint by Mr Kaiser Nisar
News Bulletin, Sunrise Radio 103.2FM (Yorkshire), 23 March 2006

Summary: Ofcom has not upheld this complaint. Mr Kaiser Nisar complained that his
privacy was unwarrantably infringed in the programme, in that his name and home
address were broadcast. The news item related to a contractual dispute between
Sunrise Radio and Mr Nisar's company, and referred to an injunction granted by the
court in favour of Sunrise Radio that froze Mr Nisar’'s assets.

Ofcom found that Mr Nisar did not have a legitimate expectation of privacy in the
circumstances of this complaint. Mr Nisar‘s home address had been disclosed in
open court and there was evidence that at times Mr Nisar used his different
addresses, including his home address, for his various businesses. In all the
circumstances, therefore, the Committee considered that Mr Nisar’s privacy had not
been infringed. Having reached this view, it was not necessary for the Fairness
Committee to go on to consider the question of whether any infringement was
warranted.

Introduction

On 23 March 2006, Sunrise Radio 103.2 FM (Yorkshire) (“Sunrise”) broadcast an
hourly news bulletin between 12:00 and 18:00 that included an item concerning a
contractual dispute between Mr Kaiser Nisar and Sunrise. The dispute had arisen
from the refurbishment of the station’s studios by Mr Nisar's company, Deltatech UK.
The bulletin item reported that Sunrise had been successful in obtaining an injunction
that froze Mr Nisar’'s assets pending a court hearing to be held later in the year. The
item also disclosed Mr Nisar's name and postal address. The bulletin item reported
that:

“Sunrise Radio at the High Court in Leeds on 21 March obtained a Freezing
Injunction against Kaiser Nisar of 6 Blenheim Mount, Bradford who was
trading as Delta Tech...”

Mr Nisar complained to Ofcom that his privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast.

Ofcom’s Executive Fairness Group (“EFG”) originally considered and provisionally
adjudicated on this complaint, finding that there had been an infringement of privacy
but that this had been warranted in the public interest.

Mr Nisar requested a review of the provisional finding on the ground that it was
flawed.

Ofcom’s Fairness Committee (its most senior decision making body with regard to

fairness and privacy complaints) met to consider afresh Mr Nisar's complaint of
unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast.

18



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

The Complaint
Mr Nisar’'s case

In summary, Mr Nisar complained that his privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast in that his name and home postal address, rather than his
business address, were referred to in the news reports.

Mr Nisar said his home address was 6 Blenheim Mount, while his business address
was 9 Blenheim Mount. He said that Deltatech UK’s headed paper (provided to
Ofcom) stated 9 Blenheim Mount as its address and that all business
correspondence was sent to this address. Mr Nisar claimed that Ms Usha Parmar,
Sunrise’s Chief Executive Officer, was well aware of this fact.

Sunrise’s case

In summary and in response to Mr Nisar’s complaint, Sunrise said that the inclusion
of Mr Nisar's home address in the reports was not an infringement of his privacy as it
was already in the public domain. Mr Nisar had disclosed this information, in letters
and in his own affidavit (copies and extracts of which were provided to Ofcom), to the
court. The information about his home address was, therefore, already in the public
domain. Sunrise said that neither Mr Nisar nor his legal representatives had applied
to the court to keep his home address confidential.

Sunrise also said that the disclosure of Mr Nisar’'s home address was not an
infringement of his privacy, not only because it was already in the public domain, but
that it was also well known in the wider community due to his own “disclosures”.
Sunrise said that it was clear from the documents submitted by Mr Nisar in court that
he interchanged the property numbers of the Blenheim Mount addresses to suit his
business and residential needs.

Mr Nisar’s additional comments

Mr Nisar requested a review of the Provisional Decision on the grounds that it was
flawed. Ofcom granted Mr Nisar’s request for review on the basis that, in deciding
that the infringement was warranted, it was arguable that Ofcom had considered
factors beyond the particular circumstances of the case.

Sunrise’s comments in response
In summary Sunrise responded as follows:

It reiterated its argument that the report had covered an issue of grave concern to the
local Bradford people (Sunrise claimed that this view was supported by the response
from its listeners) and that, therefore, the infringement of Mr Nisar’'s privacy was
warranted (particularly because the issue involved a great deal of public money and
high profile court case). The broadcaster also stated: that Mr Nisar’s behaviour
(notably his habitual readiness to change addresses) had made the inclusion of his
address one of necessity; that Mr Nisar had brought himself and his link to this issue
to the attention of the community; that his particulars were further detailed in the
public domain of the judicial system; and, that neither Mr Nisar nor his legal
representatives had ever requested that any of the addresses be kept confidential.

19



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

Decision

Ofcom'’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services
and unwarrantable infringement of privacy in and in the making of programmes
included in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

This case was first considered by Ofcom’s Executive Fairness Group. It was then
referred to the Fairness Committee for review.

The Fairness Committee considered the complaint (together with supporting
material); the broadcaster’s response (together with supporting material); a recording
and transcript of the programme as broadcast; Mr Nisar’s request for a review of the
Provisional Decision and Sunrise’s response to it. In its considerations, the Fairness
Committee took account of the Code.

Rule 8.1 of the Code requires:

“Any infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining
material included in programmes, must be warranted.”

In the view of the Fairness Committee, the line to be drawn between the public’s right
to information and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In
considering complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will
therefore, where necessary, address itself to three distinct questions: First, does the
complainant have a legitimate expectation of privacy in the circumstances of the
case? Second, if so, has there been an infringement of privacy? Third, if there has
been an infringement of privacy was the infringement warranted?

The Fairness Committee first considered whether Mr Nisar had a legitimate
expectation of privacy in relation to the disclosure of his name and home address in
the news bulletins broadcast on Sunrise Radio.

In reaching its decision the Committee noted the comments made in the news
bulletin:

“Sunrise Radio at the High Court in Leeds on 21 March obtained a Freezing
Injunction against Kaiser Nisar of 6 Blenheim Mount, Bradford who was
trading as Deltatech...”

It observed that Mr Nisar claimed that his home address was 6 Blenheim Mount (as
mentioned in the report), while the address for his business, Deltatech UK, was 9
Blenheim Mount. It also noted an invoice receipt and various letters (provided to
Ofcom by Mr Nisar) that related to Deltatech UK and which were addressed to him at
9 Blenheim Mount. In addition, the Fairness Committee noted an affidavit dated 23
February 2006 made by Mr Nisar in relation to the court action between him (trading
as Deltatech UK) and Sunrise which also gave his address as 9 Blenheim Mount.

20



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98
3 December 2007

The Fairness Committee also noted a number of documents relating to Mr Nisar that
were submitted by Sunrise in its response to the complaint. Three of the documents
were addressed to Mr Nisar at Deltatech UK, and were directed variously to 2, 7 and
9 Blenheim Mount. The Fairness Committee also noted that one further letter sent to
the complainant at 2 Blenheim Mount was addressed to a “Mr Nisar” of “Cryotech
Limited”. The four remaining documents submitted by Sunrise were addressed to Mr
Nisar at 6 Blenheim Mount, but did not refer to Deltatech UK. However, Ofcom noted
that the correspondence to Mr Nisar at 6 Blenheim Mount might well have been
related to business activities. In particular, the Committee observed that the
correspondence included a letter addressed to “Kaiser Nisar, Electronic Design
Engineer, Digital Dynamics”.

The Fairness Committee therefore considered that the supporting material provided
to it and referred to above suggested that Mr Nisar used all four of his properties (2,
6, 7 and 9 Blenheim Mount) as interchangeable bases from which to trade and that it
was not clear that one property served as the base for one company or indeed that 6
Blenheim Mount was solely a home address.

The Committee then looked at other factors which might have affected Mr Nisar’'s
expectation of privacy in the circumstances of this case.

Given that transparency is essential to an open justice system, and that such
transparency relies upon free and open reporting of court proceedings, the Fairness
Committee considered that it would have been reasonable for Mr Nisar to have
expected that information about him which was disclosed in court (including his
address) would be reported. Therefore, in the Committee’s view Mr Nisar’'s
expectation of privacy with regard to the broadcast of this material was lowered.

In addition, the Committee recognised that in this case there was no evidence to
suggest that any directions had been given by the court to restrict the broadcaster’s
freedom of expression in reporting information relating to the court case by
preventing the disclosure of Mr Nisar's address or other personal information.

Also, in this case, it noted that there was no evidence that the disclosure of this
information would have been likely to lead to an increased risk of harm to or
harassment of Mr Nisar.

In the Committee’s view therefore, while there is a general expectation that a
broadcaster will not disclose the location of a person’s home or family unless it is
warranted, in the specific circumstances of this case Mr Nisar did not have a
legitimate expectation of privacy in relation to his home address.

Given that Mr Nisar did not have a legitimate expectation of privacy in the
circumstances of this case, the Fairness Committee found that there was no
infringement of his privacy. Therefore, the Committee did not go on to consider the
guestion of whether any infringement was warranted.

Accordingly, the complaint of unwarranted infringement of privacy was not
upheld.

21



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98

3 December 2007

Other Programmes Not in Breach/Out of Remit

14 to 28 November 2007

Programme Trans Channel Category No of
Date Complaints

9/11: The Conspiracy Files 18/02/2007 BBC2 Due Impartiality/Bias 1

A Girl® Guide to 21st Century  22/11/2007 Five Sex/Nudity 2

Sex

After You®e Gone 19/10/2007 BBC1 Generally Accepted 1
Standards

After You®e Gone 19/10/2007 BBC1 Substance Abuse 1

Agatha Christie® Why Didn® 25/11/2007 1TV3 Other 1

They Ask Evans

All Star Family Fortunes 27/10/2007 1TV1 Generally Accepted 4
Standards

Another Audience with Al 27/10/2007 1TV1 Generally Accepted 5

Murray Standards

Are You Smarter Than a Ten 18/11/2007 Sky One Inaccuracy/Misleading 1

Year Old?

BBC News 13/11/2007 BBC1 Crime (incite/encourage) 1

BBC News 12/11/2007 BBC1 Commercial References 1

BBC News 05/11/2007 BBC1 Sex/Nudity 3

BBC News 01/11/2007 BBC1 Generally Accepted 1
Standards

BBC News 12/11/2007 BBC News Inaccuracy/Misleading 1

24

BBC News 26/10/2007 BBC1 Flashing images 1

BBC News 20/11/2007 BBC1 Due Impartiality/Bias 1

Banged Up Abroad 08/10/2007 Five Other 1

Big Brother 8 07/06/2007 Channel 4 Generally Accepted 1
Standards

Big School (trailer) 19/10/2007 Five Violence 1

Brainteaser - Five Use of Premium Rate 1
Numbers

Breakfast Show 03/10/2007 LBC Generally Accepted 1
Standards

Breakfast Show 24/09/2007 Sunrise Commercial References 1

Radio

Bremner, Bird and Fortune 28/10/2007 Channel 4 Offensive Language 2

Bremner, Bird and Fortune 28/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 1
Standards

Bremner, Bird and Fortune 21/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 1
Standards

Britain® Favourite View 09/09/2007 1TV1 Use of Premium Rate 2
Numbers

Californication 15/11/2007 Five Undue Prominence 1

Carling Cup Highlights 31/10/2007 1TV1 Inaccuracy/Misleading 1

Channel 4 News 29/10/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1

Channel 4 News 09/11/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1

Channel 4 News 08/08/2007 Channel 4 Due Impatrtiality/Bias 1

Channel S 24/10/2007 RFC Appeal Crime (payment) 1

Children in Need (trailer) 02/11/2007 BBC1 Generally Accepted 2

Standards

22




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98

3 December 2007

Chris Moyles Show 06/11/2007 BBC Radio  Generally Accepted 3
1 Standards
Chute 25/10/2007 BBC1 Harm/Food 1
Comedy Lab: Ain®It Funny 24/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 1
Being Coloured Standards
Coronation Street 04/11/2007 1TV1 Sex/Nudity 1
Coronation Street 26/09/2007 ITV1 Violence 1
Coronation Street 23/10/2007 1TV1 Crime (incite/encourage) 1
Coronation Street 28/10/2007 1TV1 Religious Offence 1
Crimewatch 29/10/2007 BBC1 Generally Accepted 1
Standards
Damien and Naomi 25/10/2007 Leicester Generally Accepted 1
Sound Standards
Destiny 30/08/2007 Oneword Offensive Language 1
Radio
Disasters Emergency 22/11/2007 BBC Radio  Use of Premium Rate 1
Committee Appeal 4 Numbers
Dispatches: Undercover 15/01/2007 Channel 4 Generally Accepted 388
Mosques Standards
Dispatches: Unholy War 17/09/2007 Channel 4 Religious Issues 1
Donald Macleod 02/11/2007 93.6 Rock Animal Welfare 1
Radio
Down The Line 13/11/2007 BBC Radio  Sex/Nudity 4
4
Dragon® Den 22/10/2007 BBC2 Exorcism/Occult/Paranormal 1
Drake & Josh 29/10/2007 Nickelodeon Offensive Language 1
E4 Music 29/10/2007 E4 Offensive Language 1
Eastenders 29/10/2007 BBC1 Other 1
Eastenders 10/09/2007 BBC1 Generally Accepted 1
Standards
Eastenders 13/11/2007 BBC1 Violence 1
Eastenders 01/11/2007 BBC1 Offensive Language 1
Eastenders 26/11/2007 BBC1 Undue Prominence 1
Eastenders 16/10/2007 BBC1 Generally Accepted 1
Standards
Eastenders 10/09/2007 BBC1 Generally Accepted 2
Standards
Eastenders Omnibus 18/11/2007 BBC1 Generally Accepted 1
Standards
Emmerdale 12/11/2007 ITV1 Generally Accepted 111
Standards
Emmerdale 21/11/2007 1TV1 Generally Accepted 1
Standards
Emmerdale 16/10/2007 ITV1 Unconscious influence/ 1
hypnosis/
Emu 13/10/2007 ITV1 Dangerous Behaviour 1
Essex FM 25/10/2007 Essex FM Generally Accepted 1
Standards
Final Whistle 03/11/2007 talkSPORT  Generally Accepted 12
Standards
Five News 17/10/2007 Five Crime (incite/encourage) 1
Frankenstein 24/10/2007 ITV1 Violence 7
Frankenstein (trailer) 22/10/2007 1TV1 Generally Accepted 2

Standards

23




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98

3 December 2007

Funniest Ever You®e Been 24/11/2007 1TV1 Animal Welfare 1

Framed!

GMTV 29/10/2007 1TV1 Due Impartiality/Bias 1

GMTV 31/10/2007 1TV1 Due Impatrtiality/Bias 1

GMTV 09/11/2007 1TV1 U18s in Programmes 1

GaytoZzZ 23/11/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1

George Galloway 06/10/2007 talkSPORT  Religious Offence 1

Gordon Ramsay® Kitchen 05/11/2007 Channel 4 Offensive Language 1

Nightmares (trailer)

Half Broken Things 28/10/2007 1TV1 Generally Accepted 1
Standards

Have | Got News for You 02/11/2007 BBC1 Generally Accepted 2
Standards

Have | Got News for You 29/10/2007 BBC2 Generally Accepted 1
Standards

Hollyoaks 23/09/2007 Channel 4 Generally Accepted 1
Standards

Hollyoaks 30/10/2007 Channel 4 Sex/Nudity 1

Hollyoaks 25/10/2007 E4 Violence 1

Hollyoaks 28/10/2007 Channel 4 Violence 1

How to Be a Property 04/11/2007 Five Offensive Language 1

Developer

Human Guinea Pigs 12/11/2007 Five Animal Welfare 1

I@n A Celebrity, Get Me Out of  22/11/2007 ITV2 Animal Welfare 4

Here Now!

I@n A Celebrity, Get Me Out of  26/11/2006 ITV1 Generally Accepted 1

Here! Standards

I@n A Celebrity, Get Me Out of  19/11/2007 ITV1 Animal Welfare 8

Here!

I@n A Celebrity, Get Me Out of  15/11/2007 ITV1 Animal Welfare 2

Here!

I@n A Celebrity, Get Me Out of - TV Competitions 1

Here!

I@n a Celebrity, Get Me Out of  14/11/2007 ITV1 Animal Welfare 1

Here!

I@n a Celebrity, Get Me Out of  20/11/2007 ITV1 Animal Welfare 1

Here!

I@n a Celebrity, Get Me Out of ~ 14/11/2007 ITV2 Generally Accepted 1

Here Now! Standards

ITV News 17/10/2007 ITV1 Due Impartiality/Bias 1

ITV News 01/11/2007 1TV1 Generally Accepted 2
Standards

ITV News 19/10/2007 ITV1 Offensive Language 1

Ice Hockey (trailer) 25/10/2007 Five Violence 3

India® Missing Girls: This 22/10/2007 BBC2 Generally Accepted 1

World Standards

Jack the Lads Weekly Wind-up 06/11/2007 Southern Generally Accepted 1

FM Standards

James Max 28/10/2007 talkSPORT  Use of Premium Rate 1
Numbers

James Whale 26/09/2007 talkSPORT  Competitions 1

Jeremy Vine 20/11/2007 BBC Radio  Due Impartiality/Bias 1

2
Jon Gaunt - talkSPORT  Competitions 1
Jon Gaunt 15/11/2007 talkSPORT  Commercial References 1

24




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98

3 December 2007

Jonathan Ross 13/10/2007 BBC Radio  Crime (incite/encourage) 1
2
Katie & Peter: Unleashed 12/11/2007 ITV2 Generally Accepted 1
Standards
Katy Brand® Big Ass Show 02/11/2007 1TV2 Animal Welfare 3
Katy Brand® Big Ass Show 26/10/2007 1TV2 Religious Offence 1
Katy Brand® Big Ass Show 26/10/2007 1TV2 Generally Accepted 1
Standards
Michael Jackson: What Really  24/10/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 135
Happened
MobileAct Unsigned 04/11/2007 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1
More4 News 31/10/2007 More4d Generally Accepted 1
Standards
Most Haunted (trailer) 17/10/2007 Living TV Generally Accepted 1
Standards
Most Haunted Live: Halloween 27/10/2007 Living Religious Offence 6
2007
Most Haunted Live: Halloween 27/10/2007 Living Dangerous Behaviour 1
2007
Most Haunted Live: Halloween 31/10/2007 Living Inaccuracy/Misleading 3
2007
Most Haunted Live: Halloween 29/10/2007 Living Generally Accepted 1
2007 Standards
Most Haunted Live: Halloween 31/10/2007 Living Exorcism/Occult/Paranormal 1
2007
My Spy Family 07/11/2007 Boomerang Sex/Nudity 3
News 02/11/2007 Leicester Inaccuracy/Misleading 4
Sound
News 22/10/2007 1TV1 Inaccuracy/Misleading 1
Newsnight 17/10/2007 BBC2 Generally Accepted 1
Standards
Newsnight 08/10/2007 BBC2 Generally Accepted 1
Standards
Ollie Hayes - Hallam FM Use of Premium Rate 1
Numbers
Panorama 12/11/2007 BBC1 Due Impatrtiality/Bias 1
Parkinson 03/11/2007 1TV1 Generally Accepted 1
Standards
Postcode Challenge 19/11/2007 STV Commercial References 1
Question Time 25/10/2007 BBC1 Generally Accepted 1
Standards
Radio Broadland 01/10/2007 Radio Competitions 1
Broadland
Ramsay® Kitchen Nightmares  20/11/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 2
Ramsay® Kitchen Nightmares  20/11/2007 Channel 4 Offensive Language 1
Ramsay® Kitchen Nightmares  13/11/2007 Channel 4 Offensive Language 1
Ramsay® Kitchen Nightmares  30/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 1
Standards
Ramsay® Kitchen Nightmares  30/10/2007 Channel 4 Offensive Language 1
Ramsay® Kitchen Nightmares  13/11/2007 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1
Real Football Factories 03/11/2007 Virginl Violence 1
Real Radio 10/10/2007 Real Radio = Competitions 1
Real Rescue 05/11/2007 BBC1 Other 1
Rebus 12/10/2007 ITV1 Offensive Language 1
Rick Stein® Mediterranean 01/11/2007 BBC2 Sex/Nudity 1

Escapes

25




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98

3 December 2007

Russell Brand 17/11/2007 BBC Radio  Sex/Nudity 1
2

Saturday Cooks! 10/11/2007 ITV1 Use of Premium Rate 1
Numbers

Shane Richie® Playlist 17/10/2007 ITV1 Generally Accepted 1
Standards

Simon Mayo 09/11/2007 BBC Radio  Due Impartiality/Bias 1

5 Live

Sky News 01/10/2007 Sky News Inaccuracy/Misleading 1

Sky News 29/10/2007 Sky News Generally Accepted 1
Standards

Soccer AM 03/11/2007 Sky One Generally Accepted 1
Standards

Something for the Weekend 28/10/2007 BBC2 Crime (incite/encourage) 1

Street Wars 03/11/2007 Sky Three Generally Accepted 1
Standards

Strictly Come Dancing 10/11/2007 BBC1 Use of Premium Rate 1
Numbers

TMi 27/10/2007 BBC2 Generally Accepted 1
Standards

TV is Dead 16/10/2007 Channel 4 Offensive Language 1

The Alan Titchmarsh Show 02/10/2007 1TV1 Sex/Nudity 1

The BiIll 18/10/2007 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1

The Enforcers 14/11/2007 BBC1 Inaccuracy/Misleading 2

The Gadget Show 12/11/2007 Five Inaccuracy/Misleading 1

The Graham Norton Show 18/10/2007 BBC2 Offensive Language 1

The Graham Norton Show 01/11/2007 BBC2 Sex/Nudity 3

The Gunpowder Plot: 05/11/2007 1TV4 Generally Accepted 1

Exploding the Legend Standards

The Hotel Inspector 12/11/2007 Five Life Offensive Language 1

The Jeremy Kyle Show 11/10/2007 ITV2 U18s in Programmes 1

The Most Annoying Pop 16/10/2007 BBC3 Offensive Language 1

Songs ...We Hate to Love

The ONE Show 20/11/2007 BBC1 Offensive Language 1

The Paul O@Grady Show 10/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 1
Standards

The Politics Show 18/11/2007 BBC1 Other 1

The Simpsons 26/10/2007 Sky One Offensive Language 1

The Weather Man 19/10/2007 Sky Movies  Offensive Language 1

The Wright Stuff 25/10/2007 Five Generally Accepted 2
Standards

The Wright Stuff 24/10/2007 Five Religious Offence 3

The Wright Stuff 24/10/2007 Five Generally Accepted 1
Standards

The Wright Stuff - Five Use of Premium Rate 1
Numbers

The Wright Stuff 15/10/2007 Five Generally Accepted 1
Standards

The X Factor 27/10/2007 1TV1 Generally Accepted 4
Standards

The X Factor 27/10/2007 1TV1 Inaccuracy/Misleading 5

The X Factor 03/11/2007 1TV1 Sex/Nudity 3

The X Factor 11/11/2007 ITV1 Generally Accepted 2
Standards

The X Factor 20/10/2007 1TV1 Sex/Nudity 4

The X Factor - The Results 03/11/2007 1TV1 Offensive Language 3

The Xtra Factor 27/10/2007 I1TV2 Violence 1

26




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 98

3 December 2007

This Morning 09/11/2007 1TV1 Inaccuracy/Misleading 1

This Morning 21/11/2007 1TV1 Inaccuracy/Misleading 1

This Morning 24/10/2007 1TV1 Due Impatrtiality/Bias 3

This Morning 02/10/2007 1TV1 Competitions 1

Top Gear 14/10/2007 BBC2 Generally Accepted 6
Standards

Top Gear 03/11/2007 BBC3 Generally Accepted 1
Standards

Top Gear 24/10/2007 BBC2 Generally Accepted 1
Standards

Top Gear 28/10/2007 BBC2 Generally Accepted 4
Standards

Traffic Cops 22/10/2007 BBC1 Violence 1

Traffic Cops 22/10/2007 BBC1 Generally Accepted 1
Standards

Travel Channel 02/08/2007 Travel Advertising 1

Channel

Trinny and Susannah Undress  07/11/2007 ITV1 Sex/Nudity 1

the Nation

Trinny and Susannah Undress  13/11/2007 ITV1 Offensive Language 1

the Nation

Vauxhall sponsorship of My 30/10/2007 Dave Dangerous Behaviour 2

Time

Waterloo Road 11/10/2007 BBC1 Generally Accepted 3
Standards

Wife Swap 28/10/2007 Channel 4 Animal Welfare 6

Wife Swap 14/10/2007 Channel 4 Generally Accepted 13
Standards

Wife Swap 14/10/2007 Channel 4 U18s in Programmes 1

Wife Swap 14/10/2007 Channel 4 Offensive Language 1

27




