Ofcom broadcast bulletin

Issue number 34
9 May 2005




Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Contents

Introduction

Standards cases
In Breach
Resolved

Not in Breach

Fairness and Privacy cases

Upheld in Part

Not Upheld

Other programmes not in breach/outside remit

12

18

19

20



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Introduction

The Communications Act allows for the Codes of the legacy regulators to remain in
force until such time as Ofcom has developed its own Codes. Ofcom has consulted
on its new draft Code.

The new Code will be published this year.
The Codes and rules currently in force for broadcast content are:

e Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority)

¢ News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority)
e Code on Standards (Broadcasting Standards Commission)

e Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission)
¢ Programme Code (Independent Television Commission)

e  Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission)

e Rules on the Amount and Scheduling of Advertising

From time to time adjudications relating to advertising content may appear in
the bulletin in relation to the application of formal sanctions by Ofcom.

Copies of the full adjudications for Upheld and Not Upheld Fairness and Privacy
cases can be found on the Ofcom website: www.ofcom.org.uk



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Standards cases

In Breach

Bam Bam Bigelow Interview/Cage of Death

The Wrestling Channel
14 October 2004, 17:00 and 8 November 2004, 09:00

Introduction

A viewer complained about swearing (“fuck”) in this interview with Bam Bam Bigelow
which they felt was unsuitable for broadcast when children could be watching.

Another viewer complained about violence and swearing (“motherfucking”) in the
Cage of Death match which they considered inappropriate for broadcast at 09:00.

When viewing the programme, Ofcom was also concerned about the way in which
alcohol was featured in the programme.

Response

The Wrestling Channel said that viewers choosing to watch the channel must expect
to see what appears to be violent and aggressive behaviour. However there were
degrees of violence, and the channel took care to schedule and edit its programmes
in line with the watershed guidelines. Modern wrestling is stage managed, little more
than pantomime and appeared to be widely accepted by the viewing public — the
majority of whom believed that the violence was faked. In addition, the Wrestling
Channel was listed in the Sports Section of the Sky EPG and was therefore unlikely
to be viewed accidentally.

The “sadistic and ultra FN violence” trailed, together with the actual Cage of Death
match had been removed from the programme, given that it was scheduled for
broadcast at 09:00. A scene involving a wrestler apparently being pushed into a pile
of light bulbs was on screen for no more than one second, and was filmed from a
distance so that viewers would not have been able to see any actual or apparent
injury occurring.

The broadcaster said that the programme had contained a short sequence of a group
of wrestlers entering the auditorium, drinking from what appeared to be beer bottles
and then pouring some of the contents over members of the audience. However the
wrestlers were not intoxicated and the scene was brief.

The song lyrics at the beginning of the Cage of Death, and the Bam Bam interview,
had contained swearing but this was minimal and the programmes were not aimed
specifically at children. As a policy, the channel removed all swearing from its
bought-in programming but in these cases it had slipped through the net. Strict
instructions had been issued to the channel’'s editors to ensure that this did not
happen again.



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Decision

The Wrestling Channel was given a licence after it had provided specific
reassurances to the then regulator (Independent Television Commission) that it
would ensure that all its output complied fully with the Codes regarding family viewing
and watershed issues.

We were concerned by some scenes of wrestling included in a montage in the Cage
of Death programme. While accepting that this was a schoolday, younger children
would still have been available to view and there was no announcement given about
the simulated nature of the action or any warning not to emulate the stunts. The
Programme Code requires that the portrayal of dangerous behaviour easily imitated
by children should be avoided, especially before 21:00. The general level of violence
in the montage, including the use of everyday objects such as tables, chairs, ladders,
lights and barbed wire as weapons, and the injuries that appeared to be caused,
meant that this programme was unsuitable for broadcast at 09:00.

In addition, one team of wrestlers made a feature of their supposed ‘alcohol’
consumption before the match began and encouraged the crowd to drink the ‘beer’
the team carried. Whether or not this alcohol was real, it was portrayed as such and
was inappropriate in a programme broadcast at this time where it could not be
justified by its context.

We agree that the swearing was clearly unsuitable for broadcast pre-watershed and

welcome the steps taken by the channel to improve its compliance procedures.

The programmes were in breach of Section 1.2 (Family Viewing and the
Watershed/Children and Imitative Behaviour) of the Programme Code



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Navy NCIS
Fx289, 9 January 2005, 14:57

Introduction

A viewer was concerned about the scheduling of this US drama on a Sunday
afternoon, when many children are watching television. This episode involved the
Crime Investigation Team tracking down a terrorist cell and included a detailed
forensic examination of body parts, the point-blank shooting of a terrorist and a close-
up of a terrorist hitting a female agent.

Response

FX believed that the series, overall, was suitable for scheduling in the afternoon, but
agreed that this episode was close to the line. It was the last episode in the first
series and, in the interests of continuity, the broadcaster had decided to screen it in
the scheduled slot.

However, when viewing the second series, the licensee considered that a few
episodes needed to be edited for pre-watershed transmission. The decision was
taken, therefore, to re-schedule the repeat of the first series, and the second series,
in the evening, at 21:00 on Fridays and 19:00 on Sundays. Edits were made to this
episode and the second series to make them suitable for these slots.

Decision

We welcome that the broadcaster has recognised that some episodes of this series
are not suitable for afternoon viewing. The Programme Code recognises that the
likelihood of children watching a particular channel varies according to the time and
subject matter. However material unsuitable for children must not be transmitted at
times when large numbers of children may be expected to be watching television.
Although this channel is aimed at young males, we believe it is reasonable for
parents or carers to expect that programmes at this time on a Sunday afternoon will
not contain content unsuitable for children, who may be watching on their own.

Last July, a similar incident occurred when an episode of The X Files was shown in
the afternoon schedule and contained scenes which some children may have found
disturbing. FX re-evaluated its afternoon scheduling of some episodes and moved
them to an evening slot. On that occasion, in view of the broadcaster’s action, we
considered the matter resolved. We are concerned that another series has now
presented similar problems. Whilst recognising that the channel is not aimed at
children, we believe that some US drama does contain material which is more violent
in tone than most viewers would find acceptable for children to view. Even taking
into account the channel’s niche target audience, the licensee should take care with
material scheduled during the day when children are available to view in large
numbers.

The programme was in breach of Section 1.2 (Family Viewing and the
watershed) of the Programme Code



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Psyclops
The Horror Channel, 2 January 2005, 20:00

Introduction

A viewer was concerned that this horror film, showing graphic violence and an
explicit sex scene, was shown before the watershed.

Response

The Horror Channel said that although the film had not received a British Board of
Film Certification (BBFC) rating, it believed that the film would be the equivalent of a
‘15’ rating.

Decision

When the Horror Channel was given a licence, it was expressly told by the then
regulator (Independent Television Commission) that it would have to ensure that it
did not show any films stronger than a PG (or equivalent) before 21:00.

The Horror Channel is not a premium subscription channel. In Section 1.4 (Feature
Films and other Acquired Material), the Programme Code states that the earlier
watershed of 20:00 applies only to premium subscription (film) channels. The Horror
Channel is one of a range of channels available when subscribing to a basic cable or
satellite package. Viewers do not pay a premium subscription for this channel and
S0, as previously stated, it must comply with the 21:00 watershed.

The graphic sexual scenes and strong horror theme of this film meant that it was not
suitable for scheduling before the 21:00 watershed. When we discussed this issue
with the licensee, it undertook to immediately remove this film and any others with a
‘15’ certificate from its pre-watershed schedule.

The film was in breach of Section 1.4 (Feature Films and Other Acquired
Material) of the Programme Code



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Resolved

Blue Peter
BBC1, 10 January 2005, 17 January 2005 17:00

Introduction

The edition ran a competition for viewers to design a logo encapsulating the theme of
the ‘Best of British’, which would feature on the fuselage of an aeroplane. When
introducing the competition, one of the presenters suggested that viewers might, for
example, consider where they were born. She said that she had been born in Ulster
and that when she thought of Britain, she thought of “the Red Hand that represents it
[Ulster]”. Two viewers considered this inappropriate and said that the symbol had
sectarian links.

One of the viewers also mentioned an item in the following week’s edition, when the
presenters showed a selection of the competition entries that had been received.
One presenter held up a computer-generated design featuring the Olympic rings and
a map in which England, Scotland, Wales and Ireland (including the Republic of
Ireland) were all covered with the Union Jack.

Response

The BBC said that Blue Peter had no political agenda and aimed to be fair and even-
handed to every sector of the community. The production team had researched the
item but were unaware of the complex sensitivities surrounding the use of the Red
Hand. The BBC said that, while in retrospect it would have been better if the
researchers had found a more universally accepted symbol for the presenter to use,
the choice was made in good faith, with no intention to promote or support any group
which may have made political use of the symbol.

The map was a competition entry from an eight-year old child. The BBC said that
work from children often included errors of some kind, and pointing them out would
do little to encourage participation in future.

Senior management in CBBC had since drawn the attention of the team to the need
for greater care with such matters. BBC Belfast’s Political Editor had also briefed the
team.

Decision

Given the sensitivities involved, the choice of the ‘red hand’ was unfortunate. The
map was obviously incorrect and this should have been noted by the production
team. However, the design appeared to be a genuine mistake by a child, in an
attempt to refer to the bid to host the 2012 Olympic Games.

In view of the action taken by the BBC, we consider the matter resolved.

Complaints resolved



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

ITN News
ITV1, 18 February 2005, 22:30

Introduction

Seven viewers complained that a report about pensions stated that public sector
employees - such as teachers, nurses and police officers - do not contribute to their
pensions which are funded directly by tax payers. The complainants said this was
untrue, and that public sector workers made considerable contributions to their
pension schemes.

Response

ITN - which makes the news programmes for ITV - said that it had investigated the
complaints, and now accepted that the report was not accurate. It apologised for the
error and promised to transmit an appropriate clarification/correction the next time
pension issues are covered.

Decision

We welcome ITN's acceptance of the error, and accept the proposed remedy. We
consider the matter resolved.

Complaints resolved



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Champions’ League
ITV1, December 7 2004, 19:25

Introduction

Two viewers complained that, during ITV’s live broadcast of a football match, a
football commentator remarked that one of the teams had had a “holocaust of a
start”.

Response

ITV said that immediately after the incident, programme executives made it very clear
to the commentator that his use of the word — albeit without intending to offend, and
with the pressures of live broadcasting — was wrong and unacceptable. ITV Sport
immediately issued a public apology.

Decision

In view of the action taken and apology by ITV, we consider this matter resolved.

Complaints resolved



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Off the Ball
BBC Radio Scotland, 6 November 2004, 13.00

Introduction

In this edition of the series, listeners were asked to email their suggestions of things
to throw at unsuccessful football managers. A selection of responses was then read
out by one of the presenters.

The Catholic Media Office objected to the suggestion that a former Celtic Manager
and Assistant Scotland Manager should be pelted with communion wafers, which it
believed was “a profane and disrespectful reference to the Eucharist, a sacrament at
the heart of Catholic religious belief.”

Response

The BBC said that the programme sought to take a light-hearted but irreverent look
at Scottish soccer and society. It included comments, sketches and listener
contributions that often challenged attitudes to sport and satirised aspects of its
relationship with life in Scotland - the legacy of sectarianism being frequently probed.
One of the programme’s hallmarks was that prejudices expressed by listeners were
liable to be strongly challenged by the studio team.

The BBC admitted that editorial supervision had not been as stringent as usual and
said that senior editorial staff accepted that the email should not have been selected
for broadcast. However, the broadcaster added that the comment had not gone
unchallenged. Nevertheless, in view of the growing seriousness with which the issue
of sectarianism in soccer is regarded by the Scottish Executive and football clubs, the
programme team had been reminded to take greater care in future.

Decision

This was an unfortunate choice of email, particularly in a context where emotions are
known to run high. Neither presenter's reaction at the time fully challenged what had
been aired. As the Code states, “although these [comedy] programmes have a
special freedom, this does not give them unlimited licence....” However, the BBC
have recognised this, addressed the matter with staff and taken steps to ensure such
material is treated with greater care in future. We consider that the matter is now
resolved.

Complaint resolved

10



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

GMTV
ITV 1, 15 February 2005, 06:45

Introduction

A viewer complained about a guest wearing a jacket with a logo which read “Punk As
Fuck”.

Response

GMTYV agreed that the logo was unacceptable and should not have been shown.

The guest had hid the logo from the producers, only revealing it halfway through the
interview. The jacket was removed at the earliest opportunity.

Decision

During most of the interview the guest had covered the logo and we accept that the
producers were unaware of it. In the circumstances, we consider the matter
resolved.

Complaint resolved

11



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Not in Breach

Jerry Springer: The Opera
BBC2, 8 January 2005, 22:00

Summary

Ofcom recognises that a large number of people were deeply offended by the
transmission of Jerry Springer: The Opera. Nevertheless, it is Ofcom’s view that the
show was an important work and commentary on modern television.

In assessing these complaints, and in line with our statutory duties, Ofcom has
sought to achieve the appropriate balance between, on the one hand, the standards
set in the Code (ex-BSC Code on Standards) and the need to apply those standards
to give adequate protection from harmful and offensive material, and on the other
hand the need to guarantee an appropriate level of freedom of expression. Freedom
of expression is particularly important in the context of artistic works, beliefs,
philosophy and argument.

Ofcom appreciated that the representation of religious figures was offensive to some
people. Their main concern arose from the depictions of figures at the heart of the
complainants’ religious beliefs. However, the show addressed moral issues in the
context of a contemporary setting and contained a strong message. The show’s
effect was to satirise modern fame and the culture of celebrity. The images that
caused the most offence were part of a “dream” sequence serving as a metaphor for
the fictional Jerry Springer and his chat show. In Ofcom’s view, these were not meant
to be faithful or accurate depictions of religious figures, but a product of the lead
character’s imagination. Even as he lay dying, the fictional Jerry Springer still saw
his life through the lens of his confessional show.

The programme as broadcast was not only clearly labelled and signposted, but was
preceded by programmes which aimed to put the whole show in context. As always
with matters of offence, the context is key. Whilst the show clearly had the potential
to offend and indeed the intention to shock it was set in a very clear context as a
comment on modern television. The strongest and most offensive language
occurred well after the watershed: at 2230 onwards, with the most challenging
material after 2300.

The transmission of Jerry Springer: The Opera was not therefore in contravention of
Ofcom’s Code (see below).

Introduction

Jerry Springer: The Opera was a televised performance of the West End stage
production based on Jerry Springer’s television show. The US programme is a
‘reality-based’ talk show which features members of the public discussing their
emotional and personal lives. It is highly charged emotionally and regularly features
strong language, violent behaviour and revelations of an extreme or shocking nature.

In the Opera, Jerry, the host, is shot at the end of the first act. In the second act, as
he is dying, he imagines he is in Hell and forced to present a special show in which

12



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Satan wishes to confront figures from the Bible. In the same way as a ‘dysfunctional’
family in the actual television show might behave, these figures tackle the
fundamental issues that divide them. The fictional Springer, dying, reflects on the
meaning of life and death and the part he has played in the world. Adam and Eve,
Jesus, Mary and God are all introduced as characters in his imagination in this
context.

Ofcom received 7941 contacts about the programme before transmission. We
replied to these complainants explaining that Ofcom does not preview programmes.

Following the broadcast, 8860 complaints were received by Ofcom - 2849 e-mails,
1747 other contacts and 4264 e-mails from a campaign by the Premier Media Group.
The level was unprecedented for Ofcom or any previous broadcasting regulator and
appears to have been the first large scale internet campaign to Ofcom on any
broadcasting issue.

The complaints included contentions which we would summarise as follows:

o the BBC went ahead with the broadcast despite protests beforehand, knowing
that it was likely to cause offence;

e the programme singled out the Christian faith and would not have been
broadcast if another faith was targeted in the same way;

o the swearing was excessive and offensive;

¢ the characterisation of religious Christian figures was offensive in terms of the
language they used and their actions (many people highlighted the use of
swear words alongside references to God and Jesus; Eve putting her hand
under Jesus' loincloth; the suggestion that Jesus was gay; and the re-
enactment of the crucifixion);

e the BBC's argument of artistic merit did not give the broadcaster the right to
overstep acceptable boundaries;

¢ the BBC as a public service broadcaster should not spend licence fees on
programming that some or many people do not want on their screens; and

e warnings alone did not justify broadcasts that were unwanted, contained
offensive material, and might have an adverse effect on younger viewers.

We received 210 contacts in support of the programme’s broadcast, of whom:

e some were Christian but were not offended;

e some saw the programme as an aspect of freedom of expression, a satire
and emphasised its artistic merit; and

e some did not feel it warranted such attention.

Exceptionally on this occasion, Ofcom decided that it would be appropriate in all the
circumstances for Jerry Springer: The Opera to be considered at the highest level
within Ofcom, by Ofcom’s Content Board. This was because: it had already been
considered at the highest level within the BBC; there was a need to avoid delay; the
strength of feeling on the part of complainants; the general public interest; the high
profile nature of the programme; and the fact that it had provoked strong emotions.

Response

We asked the BBC to respond to the complaints we had received following the
transmission of the programme.

13



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

The BBC requested that we considered the finding of the BBC’s Governors'
Programme Complaints Committee (GPCC) as its representation to us. The BBC's
Director General had publicly offered his views on this matter prior to transmission,
and so the BBC convened a meeting of the GPCC to consider the complaints lodged
with the BBC. Ofcom decided to take the GPCC representation as the BBC'’s
statement.

On request, the BBC also supplied us with an edited version of the management
statement that was prepared for the GPCC.

In summary the GPCC said that:

¢ the offence, particularly the offence to religious beliefs, caused to sizeable
numbers of people should not be underestimated or taken lightly;

e reasonable and comprehensive attempts were made to minimise offence
through appropriate scheduling, clear warnings, and the use of other
programmes prior to the broadcast to set the piece in context;

¢ the BBC is committed to freedom of expression, and has a duty to innovate,
to reflect new and challenging ideas, and to make available to its audiences
work of outstanding artistic significance; and

¢ in all the circumstances, the outstanding artistic significance of the
programme outweighed the offence which it caused to some viewers and so
the broadcasting of the programme was justified.

The GPPC's representations also specifically referred to our guidance on profanity
(which was published in our bulletin Number 13).

Decision

Ofcom had to consider whether Jerry Springer: The Opera contravened the
provisions of the ex—Broadcasting Standards Commission Code on Standards (“the
Code”) with which the BBC has to comply. This Code takes effect under the
Communications Act 2003 (“the Act”) as if it were a code issued by Ofcom
(paragraph 43, Schedule 18 of the Act).

Ofcom considered the relevant provisions of the Code (as set out below) taking into
account the complaints it had received and in light of its statutory duties under
section 319 of the Act, and in particular, in the context of the Standards objectives.

The Act also requires Ofcom - to the extent it appears relevant - to apply standards
regarding “harm and offence” in a manner that “best guarantees an appropriate level
of freedom of expression”.

Ofcom considered the relevant sections of the Code as follows:

Section 7 —Scheduling. The Code states that: “The composition of audiences of
open access channels changes throughout the day, and the content of broadcasts
reflects this. At certain times, parents will want to be confident that their children can
watch or listen to programmes without the risk of being exposed to disturbing
material. At other times, there will be more challenging material.”

14



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

The programme started one hour after the 2100 watershed. The strongest material
was broadcast after 2300. Some complainants clearly did not expect this type of
programme to be shown by BBC2. However while there may have been different
audience expectations of the kind of material to be found on BBC2, Ofcom
recognises that the service was created as an alternative to mainstream offerings
found on BBC1.

Conclusion: The programme did not contravene this section of the Code.

Sections 23 and 24 — Informing and Warning. The Code states that “Broadcasters
have a clear duty to give accurate information about the nature and content of
programmes in order to allow the audience to make an informed choice.”

BBC2 gave clear pre-transmission warnings about the content of the programme. It
also clearly prepared the audience for what was coming up, by contextualising the
material and explaining the background to the Opera. The likely strength of the
material was also clear from the pre-programme publicity and surrounding
controversy, although some of it was exaggerated.

Conclusion: The programme did not contravene these sections of the Code.

Sections 26 and 27 — Respect and Dignity. The Code states that “challenging and
deliberately flouting the boundaries of taste in drama and comedy is a time-honoured
tradition. Although these programmes have a special freedom, this does not give
them unlimited licence to be cruel or to humiliate individuals or groups gratuitously”.

Ofcom recognises that a great number of complainants felt that the Opera denigrated
the Christian religion. Complainants clearly felt that the programme mocked their
strongly held beliefs.

However, in Ofcom’s view, serious thought had been given to the material, its
production and its transmission. The subject of the Opera was ‘The Jerry Springer
Show’ and the society it reflects. The show was created as a caricature of modern
television. Importantly, in Ofcom’s view the Opera did not gratuitously humiliate
individuals or any groups and in particular the Christian community. Its target was
television and fame.

Conclusion: The programme did not contravene these sections of the Code.

Sections 36-38 and 40 — Swearing and Offensive Language. The Code states
that, “Where the language can be justified, the majority of the audience favours the
use of a later transmission time rather than editing...”

As stated above, the programme was appropriately scheduled well after the
watershed (as required by the Code) and the strongest language was transmitted
after 2230. However, the Opera as broadcast also pointed up the absurdities of
excessive swearing in many of the songs and exchanges — rendering them on
occasions meaningless and ridiculous. The most extreme language was directed at
the character of Satan. This was a programme that satirised modern day
‘confessional shows’ where such language is common place. The Opera was a
parody of such programming and as such, the language was to be expected and
could be understood in such a context.

15



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Furthermore, as stated above, the information and warnings available to any
potential viewer should have given sufficient indication of the likely content of the
programme.

Conclusion: The programme did not contravene these sections of the Code.

Sections 43-45 — Offences against Religious Sensibilities. The Code states that
“Although religions should not be exempt from (the) critical scrutiny...particular care
should be taken when referring to religion in entertainment”.

Many complainants accused the BBC of committing the crime of blasphemy.
However, criminal law is not a matter for Ofcom but for the courts. Ofcom is not
required to determine whether the BBC committed blasphemy, but whether, in this
case, the provisions of the Code had been contravened.

In assessing these complaints and in line with our statutory duties, Ofcom has sought
to achieve the appropriate balance between, on the one hand the standards set in
the Code (ex-BSC Code on Standards) and the need to apply those standards to
give adequate protection from harmful and offensive material, and on the other hand
the need, as appropriate, to guarantee freedom of expression. Freedom of
expression is particularly important in the context of artistic works, beliefs, philosophy
and argument.

Ofcom appreciated that the representation of religious figures was offensive to some
people. Their main concern arose from the depictions of figures at the heart of the
complainants’ religious beliefs.

In considering offence against religious sensibilities, Ofcom took into account the
clear context of the Opera. The fictional Jerry Springer lay dying in a delusional
state. As he hallucinated, this character was asked to pitch Jesus against the Devil in
his own confessional talk show. This ‘dream’ sequence was emphasised by the fact
that the same actors, who played guests on his show in the first act played the
characters in the second act. What resulted was a cartoon, full of grotesque images,
which challenged the audience’s views about morality and the human condition. The
production made clear that all the characters in the second act were the product of
the fictional Springer’s imagination: his concepts of Satan, God, Jesus and the others
and modelled on the guests in his show.

In addition to this was the blatant use of The Jerry Springer Show format. The
characters throughout behaved as people do on the show, using strong language
and violence in a highly emotional manner. In light of this, Ofcom did not believe that
the characters represented were, in the context of this piece, conveyed as faithful or
accurate representations of religious figures, but were characterisations of the show’s
participants.

Some complainants commented on the fact that Christianity was the subject of the
programme rather than another religion. However, the Code does not prohibit
broadcasters from choosing to feature any faith in programming — what is important
is the manner in which it is treated. (The BBC stated that it would broadcast a
programme raising similar issues relating to another religion and it was therefore not
being discriminatory.) It is not within Ofcom’s remit to record a contravention of the
Code on the basis that Christianity, as opposed to another faith, was the subject of
Jerry Springer: The Opera. In considering freedom of expression, Ofcom recognises
the UK’s long standing tradition of satirising political and religious figures and
celebrities. Ofcom must consider each programme on its merits.

16



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Conclusion: The programme did not contravene these sections of the Code.

On balance, taking the full range of views into account, set against the provisions of
the Code and other considerations listed above, Ofcom concluded that the broadcast
of Jerry Springer: The Opera was not in contravention of the Code.

The programme did not contravene the Code

17



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Fairness and Privacy Cases

Where a complaint is not upheld there is only a note of the outcome. For a copy of a
full adjudication, whether the complaint is upheld or not, go to Ofcom’s website at
www.ofcom.org.uk/bulletins/ or send a stamped addressed envelope to: Ofcom,
Riverside House, 2a Southwark Bridge Road, London SE1 9HA.

Upheld in Part

Complaint by Mr Danny Toffel on behalf of Toff Tech Limited
Watchdog, BBC1, 26 October 2004

Ofcom has upheld part of a complaint by Mr Danny Toffel on behalf of Toff Tech
Limited that an edition of Watchdog was unfair to his company.

This programme featured a watch selling operation that it exposed as a “scam”. The
item focused primarily on a company called Tetherfield but also mentioned
watches2u, owned by Toff Tech Ltd, in connection with the operation.

Ofcom recognised that there was a clear public interest in exposing the watch-selling
operation, through which members of the public were buying watches at inflated
prices. However, we did not accept the BBC’s assertion that all the programme did
in relation to watches2u was make a simple statement of fact, namely that some of
the products were available on the watches2u website. It went further, in implying a
direct connection with Tetherfield and an involvement in the watch-selling operation.
This was justified on the basis of the content of the watches2u website, its links with
other websites and a secretly recorded conversation with the man identified by the
BBC as being at the head of the operation. However it was a serious allegation and
watches2u should have had an opportunity to respond to it.

Upheld in part

Complaint by Mr John Ritchings
Jeremy Vine, BBC Radio 2, 26 September 2003

Ofcom has partly upheld this complaint of unfair treatment from Mr Ritchings. The
programme included an item called “How to Sue” where listeners were invited to
phone in and talk about their experiences of lawsuits. A solicitor provided advice to
listeners and related a story about a dispute between two neighbours, one of whom
was Mr Ritchings, over Corky, a noisy cock.

Mr Ritchings complained that the programme included untrue claims about him.
Ofcom considered that the programme failed to present an accurate account of the
events referred to and was unfair to Mr Ritchings.

Mr Ritchings complained that the story was not relevant to the subject matter of the
programme. Ofcom considered that, despite the way the events were presented, it
was reasonable for the programme to include the story.

Upheld in part

18



Ofcom broadcast bulletin 34

9 May 2005

Not Upheld

Complainant Programme Date & Type of complaint
Broadcaster

Mr Barrie Vardon Aggro Sky One Unfair treatment
10 May 2004

Mr Mr David Look North BBC1 Unfair treatment

Edmonston, obo (Yorkshire)

Petrolheads Limited 13 February
2004

Complaint from Mr Bryan Evans
X-Ray, BBC1 Wales, 24 May 2004

Ofcom'’s Broadcast Bulletin (No 25) stated that the programme was transmitted on 24

March 2004. This should have read 24 May 2004.

19



Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Other programmes not in breach/out of remit

6 April—19 April
Trans
Programme Date Channel Category No of
complaints
Sexual
Adult Channels 01/03/2005 Adult Channels Portrayal 1
Sexual
Artsworld 04/04/2005 Artsworld Portrayal 1
BBC Midlands Today 23/03/2005 BBC1 Offence 1
BBC Radio
BBC Radio Scotland 01/04/2005 Scotland Offence 1
BBC Radio WM 17/03/2005 BBC Radio WM Offence 1
BBC Spotlight Southwest 21/02/2005 BBC1 Offence 1
Bremner, Bird & Fortune 03/04/2005 Channel 4 Offence 1
Religious
Bremner, Bird & Fortune 10/04/2005 Channel 4 Offence 4
Calon FM 29/03/2005 Calon FM Language 1
Camilla’'s Friends Speak Out 07/04/2005 1TV1 Language 1
Chambers 09/03/2005 BBCY Language 1
Channel 4 News 04/04/2005 Channel 4 Offence 1
Channel 4 News 03/02/2005 Channel 4 Offence 1
Channel 4 News 09/04/2005 Channel 4 Offence 2
Channel 4 News 07/04/2005 Channel 4 Offence 1
Children in Need 15/11/2004 BBC1 Offence 1
Children in Need 12/11/2004 BBC1 Offence 1
Children in Need 19/11/2004 BBC1 Offence 1
Classic FM 16/03/2005 Classic FM Impartiality 1
Coach Trip 24/03/2005 Channel 4 Offence 1
Coach Trip 11/04/2005 Channel 4 Language 1
Colditz 28/03/2005 ITV1 Offence 1
Comic Relief 2005 11/03/2005 BBC1 Scheduling 1
Coronation Street 11/04/2005 ITV1 Offence 1
Coronation Street 08/04/2005 1TV1 Offence 1
Coronation Street 11/04/2005 ITV1 Offence 1
Dr Who 09/04/2005 BBC1 Scheduling 2
Sexual
Earthsea 27/03/2005 Channel 4 Portrayal 1
Emmerdale - ITV1 Offence 1
Emmerdale 11/04/2005 ITV1 Offence 1
Emmerdale 13/04/2005 ITV1 Offence 2
Extreme Celebrity Detox 07/04/2005 Channel 4 Offence 1
Fifth Gear 01/04/2005 Five Offence 1
Religious
Fingersmith 27/03/2005 BBC1 Offence 1
Sexual
Fingersmith 03/04/2005 BBC1 Portrayal 1
Five Live 21/03/2005 BBC Radio 5 Offence 1
Footballers' Wives 30/03/2005 ITV1 Offence 1
Frasier 01/04/2005 Channel 4 Offence 1

20




Ofcom broadcast bulletin 34
9 May 2005

Sexual
Friendly TV - Friendly TV Portrayal 1
Gems.tv 28/03/2005 Gems TV Misleading 1
H Side Story 27/03/2005 Channel 4 Scheduling 1
Hardware 19/03/2005 ITV1 Language 2
Heart FM 21/03/2005 Heart FM Offence 1
Heart FM 04/12/2004 Heart FM Misleading 1
Help 28/03/2005 BBC2 Language 1
Hollyoaks 17/02/2005 Channel 4 Offence 1
House Doctor 14/04/2005 Five Advertising 1
ITV News 25/02/2005 ITV1 Offence 1
ITV News 05/04/2005 1TV1 Impartiality 1
ITV News 04/04/2005 1TV1 Misleading 1
Jeremy Vine 15/03/2005 BBC Radio 2 Offence 1
Just for Laughs 02/04/2005 BBC1 Offence 1
Kilroy and the Gypsies 05/04/2005 Channel 4 Accuracy 1
LBC Programme 01/02/2005 LBC97.3 Offence 1
LBC Programme 09/03/2005 LBC97.3 Offence 1
LBC Programme 23/03/2005 LBC97.3 Offence 1
LBC Programme 29/03/2005 LBC97.3 Offence 2
Little Britain - BBC3 Offence 1
Living with Michael Jackson - Five Offence 1
Make Me a Supermodel 14/03/2005 Five Offence 1
Sexual
Malice Aforethought 11/04/2005 ITV1 Portrayal 1
Match of the Day 2 03/04/2005 BBC2 Offence 1
Meridian Tonight 26/10/2004 1TV1 Misleading 1
Ministry of Mayhem 02/04/2005 1TV1 Offence 1
Ministry of Mayhem 09/04/2005 1TV1 Offence 1
Most Haunted 01/01/2004 Living Accuracy 1
Not the Royal Wedding 04/04/2005 Channel 4 Offence 2
Not the Royal Wedding 06/04/2005 Channel 4 Offence 4
Not the Royal Wedding 08/04/2005 Channel 4 Offence 2
Not the Royal Wedding 11/04/2005 Channel 4 Offence 1
Not the Royal Wedding 05/04/2005 Channel 4 Offence 1
Panorama 17/04/2005 BBC1 Offence 1
BBC Radio 2 05/04/2005 BBC Radio 2 Language 1
Richard and Judy 09/12/2004 Channel 4 Scheduling 2
Richard and Judy 11/04/2005 Channel 4 Offence 1
Scott Mills 10/03/2005 BBC Radio 1 Offence 1
Setanta Sport 05/11/2004 Setanta Sport Misleading 1
Shariah TV 05/04/2005 Channel 4 Offence 1
Shariah TV 08/04/2005 Channel 4 Offence 1
Gay network 07/02/2005 Gay network Offence 1
Sky News 08/03/2005 Sky News Impartiality 1
Sky News 13/04/2005 Sky News Impartiality 1
Talksport 22/03/2005 Talksport Offence 1
Talksport 10/04/2005 Talksport Impartiality 1
Talksport 12/04/2005 Talksport Offence 1
The Bill 07/04/2005 ITV1 Violence 1
The Dating Channel 17/03/2005 The Dating Sexual 1

21




Ofcom broadcast bulletin 34

9 May 2005
Channel Portrayal
The Farm 06/10/2004 Five Offence 1
The Friday Night Project 25/03/2005 Channel 4 Offence 1
The Friday Night Project 18/03/2005 Channel 4 Offence 1
The Fugitives 14/04/2005 ITV1 Language 1
The Horror Film Channel 06/04/2005 Horror Channel Offence 1
The Joy of Sex Education 21/09/2004 Channel 4 Offence 1
Religious
The Last Temptation of Christ - Channel 4 Offence 1
Religious
The Real Da Vinci Code 03/02/2005 Channel 4 Offence 1
The Vault 25/11/2004 Chart Show TV Offence 1
The Wright Stuff 04/04/2005 Five Offence 1
Tiny Pop 08/03/2005 Tiny Pop Offence 1
Tonight with Trevor McDonald 15/11/2004 ITV1 Impartiality 1
Tonight with Trevor McDonald 11/04/2005 ITV1 Impartiality 1
Tonight with Trevor McDonald 11/05/2005 ITV1 Impartiality 1
Sexual
TV's Naughtiest Blunders 05/04/2005 1TV1 Portrayal 1
We Have Ways of Making You Talk  05/04/2005 BBC2 Offence 1
Weakest Link 28/02/2005 BBC2 Offence 1
Wire in the Blood 14/03/2005 BBC1 Offence 1
World's Biggest Celebrity Mingers 01/04/2005 Sky One Offence 1
X-Rated: The Films They Tried to Sexual
Ban 16/12/2004 Five Portrayal 1
You're Fayed 31/03/2005 Channel 4 Offence 1

22




