
 
 

Adjudication 
 
Complaint by Dr Zofia Luklinska on behalf of Mr Bogdan Luklinski 
UK’s Worst... Quacks BBC1, 31 July 2003 
 
Summary 
Mr Luklinski, who practised as a ‘back specialist’, complained that it was unfair to 
label him the ‘UK’s worst quack’. In particular, the undercover investigator used to 
test his skills in the programme had misled him, the programme had misrepresented 
the situation of a patient who claimed to have been damaged by Mr Luklinski’s 
treatment and he was professionally qualified to treat back problems. 
 
Ofcom found that the deception involved in using an undercover investigator was 
justified and he had not unfairly misled Mr Luklinski; the programme’s treatment of 
the patient who claimed to have been damaged was fair and Mr Luklinski had 
misrepresented his professional qualifications. It was not unfair to describe him as the 
‘UK’s worst quack’. 

 
1. Issue 
 
This programme investigated those nominated as quack doctors by viewers and asked 
a panel of judges to pick the worst. Mr Bogdan Luklinski, a ‘back specialist’ was 
secretly filmed treating a ‘patient’. However the patient was an undercover 
investigator working for the programme. The programme also featured a patient of 
Mr Luklinski, called “Grace” in the programme, who said he had caused her severe 
pain.  
 
Mr Luklinski was named in the programme as the “UK’s worst quack”. He complained 
that he had been treated unfairly in the programme. 
 
 
2. Unfairness 
 
a) Undercover investigator 
 
Mr Luklinski’s case 
 
Mr Luklinski complained that he was unable to diagnose correctly the patient’s 
(undercover investigator’s) problems because the patient not only gave him false 
information but also hid information about his other medical conditions. The 
programme also claimed Mr Luklinski failed to identify correctly which of the 
investigator’s legs was shorter. However, he claimed the investigator had misled him 
by telling him, when asked, that he had not broken a leg in the past, when in fact he 
had. He complained that apparently, the programme-makers had desperately wanted 
to trick him and had also treated him unfairly by providing him with false information.  
 



The BBC’s case 
 
The undercover investigator was in fact the Dean of Clinical Studies at the British 
College of Osteopathic Medicine and did not in reality suffer from back problems. 
However, he described his symptoms in such a way that any back specialist would 
have diagnosed the problem as most likely to be a kidney infection.  Mr Luklinski 
failed to do so. The BBC maintained the programme correctly alleged that Mr Luklinski 
had failed to identify which of the undercover investigator’s legs was shorter. It was 
also clear from the untransmitted footage that Mr Luklinski had not asked the 
undercover investigator whether he had had a broken leg.  
 
Decision 
 
It was legitimate for the programme-makers to test Mr Luklinski’s skills by presenting 
him with a set of symptoms from which an expert in the field should have been able 
to diagnose the problem correctly. This did involve deceiving Mr Luklinski as to the 
true identity and physical condition of the undercover investigator. However the fact 
that the ‘patient’ was not genuinely suffering from the symptoms did not mean that 
Mr Luklinski could not have made an appropriate diagnosis from the information 
provided to him. As a means of exposing potentially harmful lack of expertise, the 
deception was justified and not therefore unfair.  
 
It was reasonable for the programme-makers to accept the word of the undercover 
investigator when he said it was his right leg that was shorter. Mr Luklinski should 
have been able to identify which leg was shorter. He did not need to know whether a 
leg had been broken. It was not clear from the untransmitted footage which leg Mr 
Luklinski did in fact diagnose as shorter. However, Mr Luklinski did state, incorrectly, 
in subsequent correspondence that the right leg was longer than the left leg. In these 
circumstances, we did not consider that the programme-makers had tried to trick Mr 
Luklinski into giving a wrong diagnosis or that it was unfair to say that he had failed 
to identify which leg was shorter. 
 
 
b) Damage to patient 
 
Mr Luklinski’s case 
 
Mr Luklinski complained that the programme wrongly claimed that Mr Luklinski had, 
during treatment, damaged a patient, they called “Grace”. He complained it did not 
put her story into context nor did it make clear that “Grace” had hidden the fact from 
him that she had suffered from the condition in question for over 6 years, had had a 
spinal operation to correct the condition and had had various other treatments. The 
BBC were told about these previous conditions before the programme. Furthermore, 
the programme did not mention that she had signed a form, on which Mr Luklinski’s 
qualifications were given, agreeing to treatment and that she was also pleased with 
her treatment.  
 
The programme said that he had not apologised to this patient. However, Mr Luklinski 
claimed he was not aware that her condition had deteriorated. He sympathised with 
her but he had taken all necessary steps to treat her safely. She was 100% 
symptomless on discharge. Mr Luklinski believed that the Dean at the British College 
of Osteopathic Medicine was not qualified to assess her case as he is not an authority 
on spinal disorders. 
 
 

 2



The BBC’s case 
 
The programme clearly stated that Grace had suffered from back pain for years and 
quoted Mr Luklinski as saying “..she had the problems already”. She also said in the 
programme “…I’d been in hospital with other people..”. There was no question of her 
hiding anything. As predicted by the Dean, on the basis of what Mr Luklinski did to 
her, she was in a worse condition after being treated by Mr Luklinski. The treatment 
cost over £5,000. In this case, the BBC said the consent form she signed was irrelevant. 
What mattered was that she had been led to believe that Mr Luklinski could improve 
her condition because she thought he was properly qualified to do so. The truth was 
that he was not. It was not true that she was 100% symptomless on discharge. She 
testified on the programme how much more pain she was in. The Dean (the 
undercover investigator) has been an osteopath for more than 19 years specialising in 
spinal mechanics. 
 
 
Decision 
 
It was apparent from the programme that Grace was not pleased with Mr Luklinski’s 
treatment and was still suffering terrible back pain. She blamed Mr Luklinski’s 
treatment for the pain she suffered subsequently. The position on discharge was 
irrelevant to whether she had suffered damage as a result of Mr Luklinski’s treatment 
of her. The fact that she had signed a form on which his qualifications were given was 
also irrelevant to the quality of the treatment she received. The programme did make 
it clear that she already had chronic back problems and had been in hospital before 
he treated her.  
 
In these circumstances, we believe that it was reasonable for the broadcaster to rely 
on the evidence of the expert on whether Mr Luklinski’s treatment of Grace had been 
successful. The Dean of Clinical Studies at the British College of Osteopathic Medicine 
was a specialist in spinal mechanisms and sufficiently qualified to offer his opinion. 
 
We did not consider it unfair for the programme to say that Mr Luklinski failed to 
apologise to Grace. Mr Luklinski may not have been aware on discharge of her later 
problems, but he had been alerted subsequently to the problems she had suffered 
and had still failed to apologise. 
 
 
c) Qualifications 
 
Mr Luklinski’s case 
 
Mr Luklinski complained that the programme undermined his professional integrity, 
calling him a “quack” who had no qualifications and “assaulted” patients. He had an 
MSc degree and the course he took was recognised worldwide. He had many years 
experience, in the NHS in Poland and England and in private practice. During his 
university course he completed specialisations in Physical Education and Medical 
Rehabilitation, which qualified him to treat patients’ musculo-skeletal problems 
including back pain. He is qualified to teach physical education and is an athletic 
coach with a university diploma. He is a graduate of the Hahnemann College of 
Homeopathy. He could not be compared to the other quacks in the programme.  
 
He graduated from the Medical Rehabilitation Faculty at the Academy of Physical 
Education in 1969. The course was a 4-year course and he had special permission to 
study concurrently at the Medical Rehabilitation Faculty during the last two years of 

 3



his physical education course, which meant he studied double the hours for various 
courses. The medical rehabilitation course was not part of the physical education 
course and the title awarded on completing the medical rehabilitation course “meant” 
MSc. The courses covered relevant scientific subjects. The reason why the Academy 
said he had not graduated from those departments, was because there were only 
faculties, not departments, when he graduated. 
 
He did not represent himself as a qualified medical practitioner. Although he agreed 
to the description of himself as the “best back doctor”, he did so in the belief the 
expression was being used in a figurative manner to emphasise the treatment 
procedure and not in any orthodox sense. He was entitled to treat patients for 
musculo-skeletal disorders, including spinal disorders, because of his qualifications 
and experience. His website and business card clearly state that he is a spinal 
specialist and do not refer to any orthodox medical qualifications. His degree was 
recognised by the Physiotherapy Board in England in 1973 and the Hahnemann 
College of Homeopathy is on the official list of approved Colleges of Homeopathic 
Medical Association. The form patients sign before treatment, which is also displayed 
on the website, states that he is not a medical doctor. As a homeopath, he can 
practise general medicine. The criminal convictions brought up by the BBC were based 
on a misunderstanding and miscarriage of justice.  
 
The BBC’s case 
 
The BBC responded that Mr Luklinski claims to be a leading back specialist but he is 
not professionally qualified to treat back problems.  He continues to misrepresent his 
qualifications and mislead patients, even though he has already been in prison for 
acting as a doctor and assaulting a patient. The programme was fully justified and in 
the public interest in steering people away from him. There is no doubt that Mr 
Luklinski is a quack, i.e. an impostor in medicine. 
 
Mr Luklinski is qualified to degree standard as a physical education instructor. He is 
not a qualified medical practitioner as he pretends to be. His business card and 
website misrepresent his qualifications. His certificates show that he qualified as a 
physical education teacher. He obtained a Master’s Degree from the Academy of 
Physical Education in Krakow, but he only completed a course in Rehabilitation 
Therapy with a grade of Satisfactory/Pass (probably as part of the Master’s Course).  
This is the lowest grade needed to achieve the award . The Academy of Physical 
Education confirmed that Mr Luklinski was not a therapist and could not have 
obtained a diploma from the Academy’s Faculty of Rehabilitation Therapy as it only 
opened in 2001. The Academy confirmed that Mr Luklinski does not have a degree in 
Medical Rehabilitation and studied the subject only as one part of his degree in 
Physical Education. He has no right to use the letters MSc (Med Rehab) after his name. 
A translation supplied by Mr Luklinski was therefore inaccurate in referring to him 
obtaining his MSc on 10 December 1996. His business card is false in including “MSc 
(Med Reh)” in his qualifications. His true qualification only trained him to practise 
exercises and gentle massages and only under the direct supervision of a medical 
doctor. 
 
The Hahnemann College of Homeopathy is not recognised by the British Homeopathic 
Society or by the Society of Homeopaths. He is not registered with either body or 
recognised by them. Despite his criminal conviction he described himself in the 
programme as the best back doctor and said that he had had medical training, 
because medical rehabilitation was part of medicine. Even though he apparently 
gained his homeopathy certificate in 1983, the court in 1995 ruled that he had acted 
inappropriately by treating patients and that this qualification was irrelevant. 
 

 4



Mr Luklinski has a long history of deception and dangerous dealing. He was convicted 
of contempt of court in 1987 in connection with removal of items from a care home 
he ran. He was exposed in 1987 as running a clinic under the guise of a doctor 
specialising in sexual disorders and infertility, charging people for injections he was 
not qualified to give. He posed as a back doctor in Harley Street and was convicted in 
1995 of obtaining money by deception and assaulting a patient; he produced during 
the trial a certificate from a non-existent university. He used day releases during his 
sentence to continue to work from Harley Street, for which he received a further 
sentence. 
 
Decision 
 
In the programme, Mr Luklinski agreed that it was appropriate to describe him as “the 
best back doctor” and said that he had been practising for 33 years. When asked, in 
the programme, whether he had medical training he said that medical rehabilitation 
(in which he had training) was part of medicine.  
 
In all the circumstances, we are not persuaded that the description “best back doctor” 
was used by Mr Luklinski in a figurative manner and took the view that he intended to 
leave the impression that he was a qualified doctor. We considered that a statement 
in the consent form that he was not a “medical doctor” was unlikely to have been 
sufficient to alert any patients who could have been misled as to the true position. 
 
The evidence supplied by Mr Luklinski and the BBC did not support Mr Luklinski’s 
claim that he had an MSc in medical rehabilitation. It appears that Mr Luklinski had 
one degree and that was an MSc degree in Physical Education. Indeed, nowhere in the 
papers submitted did he state unequivocally that he had an MSc in Medical 
Rehabilitation. 
 
Ofcom took the view that completing a course in medical rehabilitation did not entitle 
Mr Luklinski to claim he had an MSc in medical rehabilitation, unless the particular 
course was accredited for that purpose. The evidence suggested it was not. Ofcom 
noted that, according to the BBC, the Academy of Physical Education in Krakow had 
made it clear that Mr Luklinski was not entitled to say that he had an MSc in medical 
rehabilitation.  
 
Ofcom is not in a position to judge at what level the courses Mr Luklinski completed 
and the qualifications he obtained should have equipped him, if at all, to treat 
patients with back problems. However, the programme did not say that he had no 
qualifications and it was clear that the experience and qualifications he had obtained 
did not justify the description “best back doctor” or “MSc (Med Reh)”. 
 
Mr Luklinski significantly misrepresented his qualifications. We noted that during his 
trial for obtaining money by deception and assaulting a patient, he claimed to have a 
PhD from a university which did not exist. He was also shown to be lacking in the 
skills and expertise that he claimed to have. In these circumstances, it was not unfair 
to describe him as a “quack”. 
  
 
d) Other issues 
 
Mr Luklinski’s case 
 
The programme did not make it clear that the undercover investigator had made a 
false appointment in order to see him. Mr Luklinski complained that a BBC crew 

 5



invaded his clinic under false pretences and the police had to be called to remove 
them.      
 
The comments regarding his methods were based on untrue and spun stories that 
misled the public in order to sensationalise. The BBC did not use the information he 
had provided in writing, rectifying errors about his qualifications, Grace’s treatment 
and her prior condition.  
    
The panel of experts used to determine who was the “UK’s Worst …Quack” was biased 
and misinformed, as they had not been told the full story. They were not qualified to 
make judgements about spinal treatment, as none of them specialised in spinal 
disorders.  
 
The programme showed pictures of hands working on a patient as a backdrop. These 
were not his hands and this technique was not used in his type of treatment. This was 
intended to disqualify his professional expertise. The hands looked real and viewers 
would have thought they were showing the technique he used.  
 
 
The BBC’s case 
 
The programme raised serious questions. Mr Luklinski was asked for answers well 
before the programme was broadcast. However, the written material supplied by Mr 
Luklinski was full of dubious claims and determined evasions and much of it would 
have misled viewers. He had been invited to appear on the programme and refused, 
so the team went to his premises because he deserved to be confronted.  
 
All the panel of experts had significant qualifications and are well able to recognise 
Mr Luklinski’s failings. The professionals who judged Mr Luklinski were shown all the 
correspondence between the programme-makers and Mr Luklinski’s representative. 
They had no documentary evidence of Mr Luklinski’s qualifications because he had 
refused to provide it, but the judges’ attention was drawn to the information he had 
given. He sent copies of his qualifications after he knew of the judges’ decision and 
the programme-makers discussed these with the judges, who decided not to alter 
their decision. 
 
The hands shown working on someone’s back were not presented as Mr Luklinski’s or 
meant to indicate a technique. Viewers would have realised they were simply a 
contextual image.  
 
 
Decision 
 
Although Mr Luklinski put his side of the case in writing, he refused to be interviewed. 
Ofcom accepted that, given the seriousness of the accusations, it was not 
inappropriate for the programme-makers to confront him without warning in order to 
put those accusations to him and give him a final opportunity to answer them. It was 
clear from the programme that the crew was not there by invitation or with Mr 
Luklinski’s agreement. In this case, it is of no relevance whether or not the police were 
called. 
 
The programme-makers included Mr Luklinski’s point of view in the programme, in 
relation to Grace’s treatment. The programme did not state that Mr Luklinski lacked 
any qualifications and the true position was not clear from his correspondence with 

 6



the BBC. In these circumstances it was reasonable for the programme-makers not to 
include the information he provided.  
 
The panel of experts in the programme were being asked to judge a number of 
people who working in the medical field, not just in back treatments. In these 
circumstances, it was reasonable for the programme-makers not to confine the panel 
to specialists in spinal disorders. However, in Ofcom’s view, those chosen were 
sufficiently qualified and were given enough evidence to make a judgement.  
 
Close up footage of hands working on a back was nothing more than a filmic device 
to help illustrate the story. We do not believe that viewers would believe that this was 
Mr Luklinski’s technique.  
 
Overall, the programme, The UK’s Worst… Quacks was not unfair to Mr Bogdan 
Luklinski. 
 
 
 
Executive Fairness Group 
 
Mr Tim Suter 
Mr Chris Banatvala 
Ms Judith Barnes 
 
31 August 2004 
 
 
 
 

 7


	Adjudication

