
NON- CONFIDENTIAL VERSION 

1 
 

 

DECISION UNDER SECTION 3(3) OF THE BROADCASTING ACT 1990 AND 

SECTION 3(3) OF THE BROADCASTING ACT 1996: LICENCES HELD BY 

BRITISH SKY BROADCASTING LIMITED 

1. Introduction 

1. On 3 March 2017 21st Century Fox, Inc (“Fox”) notified the European 

Commission of its intention to acquire the shares in Sky plc (“Sky”) it does not 

already own. Sky controls a number of broadcast licences, and Ofcom has an 

ongoing duty to remain satisfied that broadcast licensees are fit and proper to 

hold a broadcast licence.  

2. On 16 March 2017 the Secretary of State for Culture, Media and Sport issued 

a European Intervention Notice requiring Ofcom to report on the effects of the 

proposed transaction on two public interest considerations: plurality and 

commitment to the attainment of broadcast standards. Having received our 

report, the Secretary of State will decide whether the merger should be 

referred to the Competition and Markets Authority for a more detailed review 

before taking a final decision on whether the merger should go ahead. 

3. The issues we have been required to consider in the public interest 

assessment overlap with our own consideration of Sky’s fitness to hold 

broadcast licences in the event of the merger going ahead.  

4. The threshold for determining that a person is not fit and proper to hold its 

broadcast licences is a high one, because of the impact on audiences and on 

the broadcaster if the licences are revoked; and because freedom of 

expression is so important.  

5. In considering whether Sky would remain fit and proper to hold its broadcast 

licences, we have considered compliance with the broadcast regulatory 

regime. Our assessment is that both Sky and Fox have satisfactory 

compliance records.  

6. We have also considered whether matters outside the broadcasting arena 

would mean that Sky would not remain fit and proper because those matters 

meant it would: 

 pose a significant risk of harm to audiences;  

 lack respect for - or ability to comply with - the regulatory regime such that 

that regime was undermined; or  

 damage public confidence in the regulated activity.  



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

2 
 

 

7. Finding a broadcaster unfit and improper would mean the immediate 

revocation of their broadcasting licence. This has consequences for freedom 

of expression – both for the broadcaster and its audiences. If Sky were found 

unfit and improper as a result of the merger with Fox, its subscribers would 

lose their Sky channels. There is therefore a high threshold to finding a 

broadcaster unfit and improper. A broadcaster must either have had a 

consistently poor record of complying with broadcasting regulations or 

committed such egregious misconduct outside the broadcasting arena to raise 

fundamental questions about their integrity as a broadcaster.  

8. Fox’s and Sky’s records of compliance are in line with other broadcasters. 

However, Fox News failed to put in place regulatory compliance procedures; 

that is a serious weakness, only recently rectified. Allegations of sexual and 

racial harassment at Fox News are extremely serious and disturbing. The 

veracity of the claims is being considered by the US courts. As the broadcast 

regulator it is not our role to investigate the accuracy of the claims. Nor do we 

believe it is necessary to the effective exercise of our fit and proper duty.  

9. It seems clear that there were significant failings of the corporate culture at 

Fox News. Fox’s response to the claims has been mixed. Some allegations 

were handled swiftly. But Fox was slower to deal with Bill O’Reilly, its star 

anchor.  In order to have a concern about fitness and properness we would 

need to see evidence of misconduct in the parent company Fox.  However, 

we have no clear evidence that senior executives at Fox were aware of 

misconduct before it was escalated to them. And senior executives put in 

place new corporate governance arrangements. In relation to News Corp we 

considered phone hacking and its implications for Sky’s fitness and 

properness in 2012. So far only limited new evidence has emerged, with legal 

proceedings ongoing. No concerns have been raised about the corporate 

culture of Sky. We cannot conclude, therefore, that Sky would fail to tackle 

effectively issues of misconduct, if 100% owned by Fox. We find that Sky 

would remain fit and proper in the event of the merger. Fitness and 

properness is an ongoing duty and we can re-examine our position if new 

evidence comes to light.   

10. In summary the behaviours alleged at Fox News amount to significant 

corporate failure, however the overall evidence available to date does not 

provide a reasonable basis to conclude that if Sky were 100% owned and 

controlled by Fox, it would not be fit and proper to hold broadcast licences. 

 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

3 
 

 

2. Ofcom’s approach to our fit and proper duty 

11. A provider of any “relevant regulated television service” must hold a licence 

under the Broadcasting Act 1990 (the “1990 Act”) or the Broadcasting Act 

1996 (the “1996 Act”)1. Depending on the type of television service, a provider 

may be licensed under either the 1990 Act or the 1996 Act. Sky holds licences 

of various kinds under each of these Acts. 

12. Under s.3(3) of each of the 1990 Act and the 1996 Act, Ofcom: 

a. shall not grant a licence to any person2 unless satisfied that the person 

is a fit and proper person to hold it; and 

b. shall do all that they can to secure that, if they cease to be so satisfied 

in the case of any person holding a licence, that person does not 

remain the holder of the licence. 

13. This duty should be understood in the context of Ofcom's role as the 

broadcast regulator, and of the regulatory regime for broadcasting. 

14. The main reason for broadcasting to be regulated is to protect audiences from 

harm. Broadcasters are required to comply with Ofcom’s Broadcasting Code, 

which sets standards for the content that is broadcast. The Code covers a 

range of issues, including safeguards to secure the protection of children. It 

also contains rules to protect people who participate in programmes from 

unfair treatment or from unjustified breaches of privacy.3  

15. Broadcasters must also comply with specific rules that are set as a condition 

of holding a licence. These cover issues like retaining programme recordings 

after broadcast; having procedures in place to ensure compliance with the 

Broadcasting Code and other regulations; and obligations to inform Ofcom of 

new information that might affect eligibility to hold a broadcast licence, such 

as a change of ownership. The Broadcasting Code and licence conditions are 

there to ensure responsible broadcasting. Once a broadcaster is licensed, 

they are able freely to broadcast into people’s homes, and audiences have a 

right to expect programmes they watch to meet high standards.  

                                                
1Section 13(1) of the 1990 Act. A “relevant regulated television service” is a service regulated by 
Ofcom under s.211 of the Communications Act 2003. 
2 A “person” may be any legal person, which would include an individual and a corporation. In this 
case, the licensee is the company British Sky Broadcasting Limited. 
3 The Code covers: (a) protection of under 18s; (b) incitement of crime etc; (c) impartiality; (d) 
accuracy of news; (e) responsibility in religious programmes; (f) adequate protection against offensive 
and harmful material; (g) political advertising; (h) misleading, harmful or offensive advertising; (i) 
international requirements on advertising; (j) sponsorship; (k) undue discrimination between 
advertisers; and (l) subliminal advertising. There are also standards for fairness and privacy and for 
cross-promotions. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

4 
 

 

16. In judging whether someone is fit and proper to hold a broadcast licence, the 

central consideration is whether they can be expected to be a responsible 

broadcaster. Key to this will be: 

a) how well they have complied with regulatory standards and licence 

conditions. Serious, repeated or ongoing breach of standards may 

suggest a lack of fitness and properness.  A good record of compliance 

would suggest fitness and properness.  

b) how well they have conducted themselves beyond the broadcasting 

arena. A broadcaster with a good compliance track record could be 

deemed unfit and improper for reasons outside the broadcasting arena 

that could affect their standing as a broadcaster. A broadcaster who 

committed a serious crime - for example, fraud or theft - could be deemed 

to pose a risk of substantial harm to an audience. Non-broadcast 

behaviour – like lying on oath - could be taken as an indication that the 

broadcaster lacks respect for, or the ability to comply with, the regulatory 

regime to the extent that retaining a licence to broadcast would undermine 

that very regime. Equally, non-broadcast conduct could weaken public 

confidence in the regulated activity. For example, four radio broadcast 

licences controlled by Owen Oyston were removed from him when he was 

convicted of rape.  

17. As well as taking into account the broadcaster’s own conduct, we can also 

consider the behaviour of people who exercise material influence or control 

over the broadcaster. These people might include directors, shareholders or 

any other person exercising control. The extent to which we do so will depend 

on their level of influence and on the circumstances such as the seriousness 

of the conduct. 

18. If a broadcaster is found to be not fit and proper to hold a particular licence, 

then by law Ofcom must revoke that licence. The broadcaster cannot 

broadcast again unless the reasons making it unfit have been fixed. This is a 

major interference with freedom of speech, as it prevents the broadcaster 

from broadcasting and restricts the number of voices being heard and the 

range of programming available to audiences. Ofcom considers that the 

threshold for finding a broadcaster not fit and proper to hold a broadcast 

licence is, therefore, high. This is particularly so if the conduct is outside the 

broadcasting arena. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

5 
 

 

3. Our process 

19. On 16 March 2017, Ofcom invited anyone who wished to do so to submit 

evidence relevant to our assessment of whether Sky would remain fit and 

proper to hold broadcast licences following the proposed change of control. 

We received 32,554 responses. Many of those who provided evidence for our 

separate public interest assessment of the change of control also raised 

concerns about fitness and properness.  

20. We have considered carefully all of these responses. We met all of those who 

asked to meet us to explain their submissions. We have also carefully 

considered all the information provided to us by the parties to the proposed 

transaction, including in response to requests for information from us4 and at 

meetings.5   

21. Ofcom sent a provisional decision to Fox for representations, which it 

provided on 16 June 2017. Ofcom has considered its representations and has 

taken them into account in reaching our final decision. 

4. Issues considered 

22. In judging whether Sky would remain fit and proper to hold its broadcast 

licences in the event of a takeover by Fox, it is important first to understand 

the nature of the corporate arrangements. Currently, Fox owns 39.1% of the 

shares in Sky.6 The transaction would mean it owned 100% of the shares in 

Sky. 

                                                
4 Requests for information dated 20 March 2017, dated 4 April 2017; dated 5 April 2017, dated 6 April 
2017 (to NGN) and dated 6 June 2017. 
5 Meeting of 27 March 2017, attended by Fox’s General Counsel & Chief Compliance Officer; its 
Deputy General Counsel & Deputy Chief Compliance Officer; and its Deputy General Counsel, 
Europe & Asia; together with representatives from Sky and external counsel. Meeting of 6 April 2017, 
attended by Fox’s Deputy General Counsel & Deputy Chief Compliance Officer; and its Deputy 
General Counsel, Europe & Asia together with representatives from Sky and external counsel. 
Meeting of 18 April 2017, Fox’s General Counsel & Chief Compliance Officer; its Deputy General 
Counsel & Deputy Chief Compliance Officer; and its Deputy General Counsel, Europe & Asia; 
together with external counsel. Meeting of 11 May 2017, attended by Fox’s General Counsel & Chief 
Compliance Officer; its Deputy General Counsel & Deputy Chief Compliance Officer; and its Deputy 
General Counsel, Europe & Asia; together with representatives from Sky and external counsel. 
Meeting of 30 May 2017, attended by Fox’s Chief Executive Officer, its Executive Chairman (Lachlan 
Murdoch); its General Counsel & Chief Compliance Officer; its Deputy General Counsel & Deputy 
Chief Compliance Officer and external counsel. 
6 The voting rights of Fox in Sky are currently constrained by a shareholder’s agreement to 37.1%. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

6 
 

 

Figure 1  The corporate structure7

 

23. Sky’s conduct, in particular its history of regulatory compliance, is clearly 
relevant because it is the licensee. It is already part owned by Fox, and since 
January 2016 has been chaired by Fox’s Chief Executive Officer, James 
Murdoch. 

24. Fox’s conduct, in particular its history of regulatory compliance, is also 
relevant because it is the buyer. Fox’s 100% owned subsidiary Fox News 
Network LLC (“Fox News”) also holds a UK broadcast licence.  

25. News Group Newspapers Limited (“NGN”) is the publisher of The Sun and 
The Sun on Sunday. It was formerly also the publisher of The News of the 
World. It is 100% owned by News UK (formerly News International), which 
itself is 100% owned by News Corporation. NGN is relevant because News 
Corporation is approximately 40% controlled by the Murdoch Family Trust. 
Both NGN and Sky are, therefore, under the partial control of the Murdoch 
Family Trust, and some directors are common to Fox and News Corporation. 

26. In the sections that follow, we give our assessment of how conduct in relation 

to broadcasting regulation by Sky and Fox bears on whether Sky would 

remain fit and proper to hold its broadcast licences after the merger.  

27. We then go on to set out how allegations put to us of various forms of 

misconduct outside the broadcasting arena – specifically sexual and racial 

harassment at Fox News and phone hacking at NGN - bear on our fit and 

proper assessment. 

                                                
7 This is a simplified corporate structure chart showing only those entities which we consider helpful 
for understanding the reasoning in this decision. The percentages given relate to voting shares. Not 
all the shares held by the Murdoch Family Trust in Fox confer voting rights. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

7 
 

 

Broadcast-related behaviour 

Sky 

28. Sky holds 54 broadcast licences issued by Ofcom.8  These licences cover 

services including Sky News, Sky 1, Sky Atlantic, Sky Sports and Sky Cinema 

channels. They also include licences for +1 services, HD services and 

services which are licensed in the UK but are intended for an audience 

outside the-UK. 

29. As set out in Figure 2 below, Ofcom has recorded 16 breaches against Sky 

services over the previous five years9, and has resolved a further ten cases. 

(“Resolved” cases are when a breach occurs, but the broadcaster takes 

immediate and appropriate steps to put it right.)  

30. 11 of these resolved and unresolved cases involved the inappropriate use of 

the word “fuck”. One of the resolved cases related to a reporter picking up two 

items from a victim’s open suitcase during a report at a plane crash site. None 

of them related to phone hacking, computer hacking or similar issues. Nor did 

they involve offence caused by racism or sexism.  Ofcom did not consider any 

of the cases sufficiently serious to impose a penalty.   

  

                                                
8 Sky also holds a 50% stake in AETN UK, which holds a further 22 Ofcom broadcast licences. We 
understand that Sky does not exercise operational or editorial control over AETN UK so have not 
considered breaches recorded against AETN UK services as part of Sky’s compliance history. 
9 We considered five years to be a reasonable timeframe to give an insight into a current commitment 
to broadcasting standards. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

8 
 

 

Figure 2 Breaches of the Broadcasting Code recorded against Sky since 

2012  

 

Note: Protection of under 18s – breaches relating to content that was potentially unsuitable for children 

and not appropriately scheduled; Competitions/voting – breaches relating to our rules regarding the 

requirement that broadcast competitions are conducted fairly; Harm (flashing images) – breaches 

relating to content that included flashing images that exceeded our technical guidance and was 

potentially harmful to viewers with photosensitive epilepsy; Offensive language – breaches relating to 

content that included offensive language that was not appropriately scheduled or otherwise justified by 

the context; Generally accepted standards – breaches relating to content that contained potentially 

offensive content that was not justified by the context; Sponsorship/Promotion – breaches relating to our 

rules regarding commercial references in television programmes. 

Fox 

31. Through a number of subsidiaries, Fox currently holds broadcast licences 

issued by Ofcom for 14 services10. As set out in Figure 3 below, in the last five 

years we have recorded breaches of the Code in 13 instances, and we have 

resolved one case. Almost half the breaches related to commercial 

arrangements, such as promotions within programming. None of the breaches 

involved infringement of privacy. One of the cases involved interviews with 

‘experts’ on Islam and terrorism who asserted that Birmingham and areas of 

Paris contained “no-go zones”. The resolved case involved limited verbal and 

visual references to sex and to sexual violence (in a trailer on National 

Geographic Channel). Ofcom did not consider any of the cases sufficiently 

serious to impose a penalty.11 

                                                
10 FOX; FOX + 1; FOX HD; Fox News Channel; National Geographic Channel; National Geographic 
Channel HD; Star Gold; Star Plus; Star Utsav; Star Life OK; Wild; Wild HD; Your TV; and  Your TV+1. 
Fox also holds a 50.1% stake in Baby TV. 
11 We received a number of submissions that the transaction should not be permitted because of the 
general nature of the content broadcast by Fox News: concerns were raised about, for example, 
sexism, Islamophobia and ‘fake news’. We consider that the Broadcasting Code provides for us to 

 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

9 
 

 

Figure 3 Breaches of the Broadcasting Code recorded against Fox since 
2012 

 

Note: Protection of under 18s – breaches relating to content that was potentially unsuitable for children 

and not appropriately scheduled; Harm (flashing images) – breaches relating to content that included 

flashing images that exceeded our technical guidance and was potentially harmful to viewers with 

photosensitive epilepsy; Offensive language – breaches relating to content that included offensive 

language that was not appropriately scheduled or otherwise justified by the context; Generally accepted 

standards – breaches relating to content that contained potentially offensive content that was not 

justified by the context; Material misleadingness – breaches relating to content that materially misled the 

audience so as to cause harm or offence; Due impartiality/elections – breaches relating to our rules 

regarding the requirement for discussions of matters of political controversy or current public policy to be 

duly impartial or the specific election rules contained in Section 6 of the Broadcasting Code; 

Sponsorship/Promotion – breaches relating to our rules regarding commercial references in television 

programmes. 

Compliance of comparable broadcasters 

32. We have compared Fox’s and Sky’s track record of compliance with similar 

sized broadcasters that also hold multiple Ofcom licences in order to assess if 

they are out of line in any way.  

33. Viacom is an international media group, broadcasting channels such as MTV, 

Nickelodeon, Comedy Central, Paramount and VH1 in the UK.  It has owned 

Channel 5 since 2014. Viacom holds 54 Ofcom broadcast licences.  Viacom 

services have breached the Broadcasting Code 12 times in the last five years; 

four further cases have been resolved. The great majority of the breaches and 

resolved cases related to the use of offensive language, while two breaches 

related to the protection of children (sexual content). Ofcom did not consider 

any case sufficiently serious to warrant a penalty. 

                                                
take action against this type of content where appropriate and that, more generally, the risk of 
unacceptable content being broadcast would need to be very high before it could be said to affect a 
person’s fitness to hold a broadcast licence. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

10 
 

 

34. Discovery is another international media group with broadcast interests in the 

UK.  Its portfolio includes a range of channels including Discovery Channel, 

Animal Planet, TLC and Eurosport.  Discovery holds 101 Ofcom broadcast 

licences (many of which are for its channels broadcasting outside the UK).  

Discovery services have breached the Broadcasting Code 13 times over the 

past five years. Ofcom has imposed a penalty once, for a case involving the 

broadcast of strong violence including scenes of torture, mutilation and 

murder.12 Four related to offensive language or the protection of children and 

the rest involved failures to adhere to rules on sponsorship or advertising. 

One further case – relating to the limits on advertising - was resolved. 

Fox News’ compliance procedures 

35. Under the terms of its licence for Fox News, Fox must have in place 

procedures to ensure compliance with broadcasting standards, and must 

make sure that those procedures are adhered to. (Fox News is principally 

aimed at a US audience and has a UK viewership of about 2,000 people.) A 

lack of compliance procedures does not mean that a channel will necessarily 

breach broadcasting standards. But it may foretell a risk of future breaches 

(which is why the licence condition is there in the first place). 

36. During the course of our investigation of the proposed transaction, we found 

that Fox had not put in place adequate procedures to ensure the compliance 

of Fox News with the Broadcasting Code. We wrote to Fox to express our 

concerns. Fox has now supplied us with details of new compliance 

arrangements introduced on 15 May 2017.  We consider that the 

improvements made by Fox to its compliance arrangements and procedures 

are sufficient to meet the requirements of its licence.  

37. However, we are concerned that Fox did not have adequate compliance 

procedures in place for the broadcast of Fox News in the UK and only took 

action to improve its approach to compliance after we expressed our 

concerns. It is for licensees to ensure that they comply with the conditions of 

licences issued by Ofcom and it should not have been necessary for Ofcom to 

remind Fox of its obligations in this regard.  We would expect Fox and other 

licensees to ensure that they are fully aware of the obligations which the 

licence places upon them and act accordingly.   

38. Fox has an ongoing obligation to comply with its licence conditions and the 

Code and if any further compliance concerns were to arise following the 

proposed transaction, we would compel Fox to take steps to address such 

concerns through enforcement action.    

                                                
12 Deadly Women, Broadcast and On Demand Bulletin 246 20/1/2014. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

11 
 

 

Overseas broadcasts 

39. We also looked at compliance of overseas channels controlled by Fox and 

Sky respectively. Each has breached broadcasting regulation applicable in the 

host country a number of times. 

40. Sky services have been found in breach of broadcasting standards in 

Germany twice and in Italy eleven times in the last five years. These breaches 

related to protection of minors (twice), commercial references in programming 

(once), limits on advertising (seven times), advertising of alcohol (twice) and 

impartiality during elections (once). In each case a fine was levied by the 

relevant regulator.   

41. Fox has breached standards in Argentina, Brazil, Bulgaria, India, Indonesia, 

Italy, Netherlands, South Korea, Taiwan and Turkey. In considering these we 

placed most weight on breaches recorded within the EU, where the approach 

to broadcast standards is most consistent with the UK. Fox services have 

breached broadcasting standards in Italy on four occasions within the last five 

years. Each breach related to rules limiting advertising and, on each occasion, 

a fine was levied. Fox services breached broadcasting standards in the 

Netherlands on one occasion in the last five years. 

42. We did not consider that the number or nature of the breaches gave rise to 

concerns in the light of the different approach to regulation taken by the 

jurisdictions.  

Assessment 

43. A comparison of Fox’s and Sky’s compliance records shows that Fox has 

recorded a similar number of breaches of the Code to Sky, despite the fact 

that it broadcasts significantly fewer licensed services. The data also show 

that Fox’s record is largely comparable to those of other large broadcasters.  

Moreover, there appears to be no distinct pattern of non-compliance with 

broadcasting regulatory requirements by their overseas operations.  

Non-broadcast related behaviour 

44. We have received a number of submissions asserting that conduct at Fox 

News would render Sky unfit to hold a broadcast licence in the event of a 

merger.  In particular, people have raised concerns about Fox’s corporate 

response to allegations of sexual and racial harassment at Fox News. In 

addition, people have raised concerns about News Corporation’s corporate 

response to phone hacking amongst other issues13 at NGN.  

                                                
13 E.g. alleged corruption, breaches of privacy, receipt of stolen goods (a mobile phone). 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

12 
 

 

Concerns raised about Fox News 

45. Fox News is a wholly-owned subsidiary of Fox. Until recently, it operated with 

substantially its own management.14 It is a sister company of Sky and Sky 

licensees. At the time of the alleged misconduct Fox News did not share any 

management with Sky, although both were wholly or partially controlled by 

Fox. 

46. The allegations that have been put to us about sexual harassment at Fox 

News are of an extremely serious and disturbing nature. They include 

allegations of women being told that their professional advancement was 

dependent on entering into a sexual relationship with senior executives, and 

of women being asked to display themselves to senior executives.15  

47. Allegations put to us of racial harassment by a particular manager at Fox 

News (who has been fired) are just as disturbing. They range from mockery of 

individuals’ language and accents and of the Black Lives Matter movement to 

the perpetuation of offensive racist stereotypes about black, Islamic, Chinese, 

Asian and Panamanian people. Court documents allege, for example, that the 

manager asked a black employee “Why are all Black men women-beaters?”; 

that the same manager regularly mocked the way in which black people 

pronounce words; and that she referred to her daily commuter train as the 

“Bombay Express”.16 

48. There are also allegations, based on press reports17, that financial misconduct 

may have resulted from the way in which settlements with complainants were 

structured: it is alleged that settlement payments were made via payroll in 

order to disguise them, which may have resulted in shareholders being 

misled.  We have also received submissions suggesting reprisals against 

complainants ranging from the loss of work opportunities to alleged email 

hacking18 and the use of private detectives to find negative information about 

them.    

                                                
14 Rupert Murdoch is currently its acting Chief Executive Officer. 
15 See e.g. Complaint of Lidija Ujkic v Twenty-first Century Fox et al, United States District Court, 
Southern District of New York, Civil action No: 16-CV-09608 (AJN), at paragraph 2. 
16 Amended complaint of Tichaona Brown, Tabrese Wright and Monica Douglas v Twenty-First 
Century Fox et al, New York State Supreme Court, Bronx County 22446/2017E, 4/4/2017 at 
paragraphs 52, 73 and 89 to 92. 
17See e.g. http://www.chicagotribune.com/news/nationworld/; https://www.ft.com/content/26ce771c-
1916-11e7-9c35-0dd2cb31823a?mhq5j=e1;  http://money.cnn.com/2017/04/27/media/fox-news-
federal-investigation/index.html.  
18 In its letter of 16 June 2017, Fox told us it was unaware of this allegation. 

http://www.chicagotribune.com/news/nationworld/
https://www.ft.com/content/26ce771c-1916-11e7-9c35-0dd2cb31823a?mhq5j=e1
https://www.ft.com/content/26ce771c-1916-11e7-9c35-0dd2cb31823a?mhq5j=e1
http://money.cnn.com/2017/04/27/media/fox-news-federal-investigation/index.html
http://money.cnn.com/2017/04/27/media/fox-news-federal-investigation/index.html


NON- CONFIDENTIAL VERSION 

13 
 

 

49. A number of submissions have suggested a failure of corporate governance 

that went beyond Fox News to encompass Fox more generally. These have 

argued that before July 2016 (when the first sexual harassment case was 

escalated by Fox News’ internal lawyer for the attention of Fox’s General 

Counsel and from there to James Murdoch and Lachlan Murdoch), the 

resolution of cases through confidential settlements by Fox News points to a 

corporate tendency to cover up misconduct. Furthermore, litigants and 

campaigners assert that the corporate response from July 2016 onwards has 

been reluctant, with action taken only when expedient. It is these allegations 

that affect Fox, which is the entity acquiring increased control over Sky. 

50. There are a number of ongoing court cases in the US concerning the veracity 

of some of the allegations made. These could take some years to conclude. 

As the UK broadcast regulator, it is not our role to investigate the accuracy of 

the claims. Nor do we believe it is necessary for the effective exercise of our 

fit and proper duty.  

51. Fox fired Roger Ailes, the former Chief Executive Officer of Fox News (now 

deceased) in July 2016. It issued a public apology to one woman and 

accepted that Mr Ailes engaged in misconduct in relation to at least six to 

eight other women. Fox also fired its star anchor, Bill O’Reilly, on 19 April 

2017. Fox told us it had reason to be troubled by Mr O’Reilly’s conduct. Fox 

has also fired Fox News’ Chief Financial Operator, its Comptroller and a 

number of other employees in light of the allegations. It seems clear that 

things went seriously wrong at Fox News. This was a grave failure of 

corporate governance, which gives rise to two questions.  

 First, did the management of Fox know about the misconduct and fail 

to act? 

 Second, if they did not know, can the public have confidence that any 

future corporate governance failings, which might touch on 

broadcasting, would be dealt with effectively? 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

14 
 

 

What management knew 

52. In answer to an information request (which by law must be answered 

truthfully, subject to financial penalty or imprisonment) Fox has said that no 

executive director was aware of any allegations of sexual and racial 

harassment at Fox News prior to July 2016.19 Fox also told us that Rupert 

Murdoch recalled being briefed by Roger Ailes about a case alleging 

misconduct relating to “star” anchor Bill O’Reilly that took place in 2004 but he 

did not recall when he was briefed.20  

53. Absent any awareness on Rupert Murdoch’s part that Mr Ailes was himself 

engaged in sexual misconduct, we believe that it was reasonable of him as 

Chairman and CEO of the parent company21 to expect that the Chairman and 

CEO of Fox News would ensure that allegations relating to Mr O’Reilly were 

dealt with appropriately. It is also reasonable to believe that Mr Murdoch 

would have expected Mr Ailes to assess the evidence against Mr O’Reilly with 

care and would take steps to ensure any conduct of this nature did not 

happen – regardless of the facts of the case. 

54. We have no other evidence - and no submissions have been made to us -  

that any executive director at Fox knew about the alleged misconduct prior to 

July 2016.  On that basis, their failure to act cannot be held against them. 

55. Almost all the alleged misconduct and settlements relate to the period before 

2012. This is important, because Fox changed its corporate governance 

arrangements in 2012 in response to the phone hacking scandal at News 

Corporation. The detail of the new arrangements as set out by Fox is in the 

Annex. We cannot, therefore, draw conclusions about Fox’s corporate 

conduct after 2012 from conduct which took place before 2012. 

56. The first sexual harassment case that was escalated to Fox’s General 

Counsel, Gerson Zweifach, related to Mr Ailes and was filed in July 2016. The 

General Counsel told us that Fox investigated Mr Ailes immediately and fired 

him shortly thereafter with a public apology from Fox and a settlement made 

to the woman who had complained.22 Submissions were made to us that the 

amount of the settlement with Mr Ailes would not have sent a clear message 

                                                
19 Fox response to Ofcom’s information request dated 6 June 2017. 
20 This admission is (broadly) consistent with allegations made in a biography of Ailes published in 
2014, that Rupert Murdoch was aware of the case and its settlement, which was reportedly for a very 
large sum (the books says $10 million; two other sources told us $9 million) - The Loudest Voice in 
the Room, Gabriel Sherman, Pages 297 to 303 of the 2017 edition. 
21 At the time, Fox and News Corporation were one entity. They split into two in 2013. 
http://newscorp.com/leader/rupert-murdoch/. 
22 Note of Fox meeting with Ofcom, 18 April 2017; note of Fox meeting with Ofcom, 11 May 2017.  

 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

15 
 

 

that the conduct was unacceptable.23 The General Counsel has given us a 

detailed description of the steps taken to ensure that there is no recurrence of 

the conduct. These include senior personnel changes, governance reform, 

new training and changes to staff handbooks on workplace conduct.24 For 

more detail, see the Annex. 

57. Fox responded more slowly to allegations against Bill O’Reilly. We are 

troubled by some of the reasoning Fox applied in relation to his case. It was 

already aware of multiple cases that had led to settlements when it renewed 

its contract with him in February 2017: while we accept that Fox considered 

the evidence in these cases to be equivocal, the number of them is 

concerning.  

58. We were concerned by Fox’s suggestion in its meeting with us on 18 April 

2017 that it was seen by some Board members as being to Mr O’Reilly’s 

credit that he settled cases personally. Fox wrote to us on 16 June 2017 to 

clarify what it considered to be certain misunderstandings by us as to its 

explanation of events at Fox News. It said it certainly would not have intended 

to imply that some Board members considered Mr O’Reilly’s behaviour 

acceptable, or that it gave Mr O’Reilly credit for not alerting his employer to 

his misconduct. Board members “merely took into account that, in paying past 

settlements, Mr O’Reilly had at least appeared to take some measure of 

personal responsibility for his behaviour”. In the light of this clarification, we 

remain concerned that Board members regarded Mr O’Reilly’s settling cases 

personally as somehow a point in his favour. 

59. In addition, we found the language used by Fox to describe some of its 

employees’ misconduct to us tended to downplay the harm caused25  and 

diminish the victims.26 In relation to the latter, in its letter of 16 June 2017, Fox 

said that in making the statements to us about the victims, it was seeking to 

explain why Fox had questioned the credibility of certain claims. Whilst we 

accept that its comments may have been relevant to an explanation of the 

                                                
23 Fox gave us at our meeting of 18 April 2017 two reasons for the settlement being made. We did not 
accept that it did not wish to have to rely on the evidence of women who “wanted nothing more to do 
with the company” in Court. In a letter of 20 June 2017 Fox told us that it did not intend to suggest 
this, but wanted to protect the women in question from being called to testify about their traumatic 
experiences. At our meeting of 18 April 2017 Fox also gave a plausible commercial reason for the 
settlement.   
24 Letter dated 5 May 2015, note of Fox meeting with Ofcom 11 May 2017. 
25 Fox acknowledged [] a continuum from physical assaults and demands for sexual favours to 
salacious talk. In setting this out for us at our meeting of 11 May 2017, Fox described the continuum 
as going from “appalling sexual harassment” to “regular dirty old man talk.” It subsequently told us 
that this phrase was not intended to diminish the seriousness of any [] conduct. 
26 In response to our information request of 4 April 2017 and at the meeting on 18 April 2017, Fox 
explained why it did not initially consider credible some of the cases of which we know it was aware 
when it renewed Mr O’Reilly’s contract. In so doing, it placed weight on factual and evidential matters 
but also made statements about the cases noting their alleged [] respectively.  

 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

16 
 

 

credibility of the claims, we consider that some of the comments were 

superfluous and unnecessarily pejorative for this purpose.  

60. In a separate meeting, James and Lachlan Murdoch personally put to us that 

no individual working for Fox News could now be under the impression that 

sexual harassment is acceptable, having seen the sacking of Mr Ailes, Mr 

O’Reilly and a number of other employees including very senior managers.27  

61. The racial harassment allegations involving Fox News appear to have been 

dealt with in a timely fashion by Fox once it had become aware of them. Fox 

fired the individuals alleged to have been involved and has trained its staff in 

acceptable workplace behaviour.28 As above, it has been put to us by James 

and Lachlan Murdoch that no employee of Fox News could now be under the 

impression that the conduct alleged was acceptable. 29 

Implications for future governance  

62. The alleged conduct is deeply disturbing. And it appears to us likely that bad 

publicity and the associated fall-off of advertising was a major factor behind 

the company’s response to the allegations against Mr O’Reilly.30 With the 

information we have, we cannot reasonably draw the conclusion that the 

alleged misconduct was known about at the time by the senior executives of 

Fox.  James and Lachlan Murdoch have since been responsible for a revision 

to Fox’s corporate governance arrangements. On this basis, we therefore 

cannot reasonably conclude that were Sky to be wholly-owned by Fox, Sky 

would not in future properly investigate and resolve misconduct, and take 

measures to prevent it from recurring. This in turn means that we cannot - on 

today’s evidence - cease to be satisfied that were Sky to be 100% owned by 

Fox, it would be fit and proper to hold its broadcast licences.  

63. Our duty to be satisfied that broadcast licensees remain fit and proper is 

ongoing, and we would review this position if further evidence were to become 

available. 

                                                
27 Note of Fox meeting with Ofcom, 30 May 2017. 
28 We understand that despite firing the individuals concerned, Fox is defending the cases. 
29 Note of Fox meeting with Ofcom, 30 May 2017. 
30 We do not accept Fox’s assertion in our meeting of 11 May 2017 that there was no commercial 
pressure because advertising was moving to other Fox programmes. 

 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

17 
 

 

 Concerns raised about News Group Newspapers 

64. It has been put to us that News UK newspapers are used to engage in a 

pattern of reprisal against individuals to secure political ends and to punish 

those who do not act in the interests of News Corporation or the Murdoch 

family. Submissions have been made to us by individuals who say they are 

aware of senior politicians and public servants who are so cowed that they 

would not give evidence to Ofcom31 for the purposes of our fit and proper 

assessment or public interest test, for fear of retaliation.32 We have reviewed 

again the evidence published by the Leveson Inquiry and the conclusions of 

that Inquiry in light of new – albeit limited - evidence provided to us. 

65. On the evidence we have seen, Ofcom can reach no view on whether the 

second hand reports of what other individuals rightly or wrongly are said to 

have believed are true. It may or may not be the case that, as alleged, senior 

politicians and officials fear reprisal by NGN newspapers if they do not do 

what is wished. 

66. In determining whether a broadcaster (Sky) is – or is not -  fit and proper to 

hold a broadcast licence based on evidence that non-broadcasters under 

common control (News UK) have acted in a self-serving, retaliatory or 

vindictive way in what they publish, Ofcom must give great weight to the 

importance in a democratic society of freedom of expression, and the need for 

any interference with that right to be proportionate. Freedom of expression 

includes the right to speak with a range of motives.  

67. Broadcast content, and in particular news, is regulated to ensure fairness and 

privacy for people who take part in programmes, and impartiality and 

accuracy in news, and to guard against harm and offence across the board. 

No one has suggested that Sky, while under Fox’s partial control, has been 

used for reprisal. We cannot reasonably conclude that Sky would be used to 

that end if the transaction were to proceed.  

                                                
31 Or to other public authorities. 
32 Submission from a senior politician [] dated 12th April 2017; submission from Tim Lord dated 30th 
March 2017. 

 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

18 
 

 

68. In addition, a number of submissions have argued that we should take 

account of the fact that the scandal within Fox News followed the phone 

hacking scandal at News Corporation. Years of phone hacking took place 

within News of the World, with the knowledge of its editor Andy Coulson. A 

Sun journalist has been convicted of receiving stolen goods and another of 

conspiracy to pervert the course of justice.33 Computer hacking and corruption 

of public officials have been alleged. Litigation is ongoing in which it is being 

alleged that phone hacking was also taking place at the Sun.  

69. Campaigners against phone hacking argue that the corporate response to 

misconduct was to cover it up. They invite us to draw inferences about the 

attitude and expectations of senior executives towards misconduct. In 

particular, they say we should draw adverse inferences from the re-

employment of Rebekah Brooks as Chief Executive Officer of News UK 

following her acquittal on various charges related to the scandal. During her 

trial, Brooks admitted that as CEO of News International between September 

2009 and December 2010 she did nothing to investigate phone hacking 

except where forced to by external pressure.34 

70. In 2012, we carefully considered the available evidence including in relation to 

the directors and managers that Sky shared with NGN (i.e. James Murdoch 

and Rupert Murdoch). We came to the view then that Sky remained fit and 

proper to hold a broadcast licence, while acknowledging that senior 

leadership fell short of the conduct to be expected. No new material evidence 

directly touching on those individuals has come to light since 2012.35 

Disclosure is still ongoing in civil litigation against NGN and if this throws up 

new evidence, we will consider it as part of our ongoing duty to assess fitness 

and properness.   

71. Specifically, on the question of Ms Brooks’ reappointment, we note that she 

currently has no role in the management of Sky. The principal business of 

News UK is newspapers and digital services. News UK has recently acquired 

100% control over Wireless Group, which controls a number of radio 

broadcast licensees. Ms Brooks is not a director of News Corporation. She is 

an employee, subject to the supervision of the Board of News Corporation, 

which includes its independent directors. Ms Brooks was re-employed after 

new corporate governance arrangements were established in light of phone 

hacking, specifically to prevent heads of business units, like her, from dealing 

unsupervised with matters involving possible systematic illegality. Under the 

new arrangements, were wrongdoing to occur, it would be required to be 

                                                
33 Nick Parker and Mazher Mahmood, respectively. 
34 Transcript of summing up, 2014.06.10 page 84 lines 23-25. 
35 We have considered all the evidence put to us in this regard, including the transcript of a recording 
said to have been made of Rupert Murdoch addressing Sun journalists in 2013. 

 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

19 
 

 

escalated to the General Counsel of News Corporation, who sits above Ms 

Brooks. James Murdoch and Lachlan Murdoch have put themselves 

personally behind the new arrangements.36 We therefore do not consider that 

Ms Brooks’ reappointment of itself suggests that those exercising control over 

Fox have an irresponsible attitude to wrongdoing or to how it is handled.  

72. If evidence were to emerge in future that the new arrangements are defective, 

we would take it into account in our ongoing fit and proper duty. 

 
 

 
  

                                                
36 Note of Fox meeting with Ofcom, 30 May 2017. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

20 
 

 

Annex: Fox’s corporate governance arrangements 

1. In the context of the current transaction, Fox has described to us the revisions to 

corporate governance it made in the wake of the phone hacking scandal.37 Its 

General Counsel, Gerson Zweifach, said that he was brought into what was then 

News Corporation in 2012 and was “asked to make sure this didn’t happen 

again”. He had no prior relationship with the company.  

2. He reviewed its arrangements and found it non-bureaucratic and de-centralised 

which created legal risks. He made recommendations to the Board in April 2012 

that the arrangements were too de-centralised and that the approach taken to 

legal risk in the past by individual business units had been too defensive.  

3. He recommended an approach to compliance that was implemented and 

enforced by staff independent of the business unit concerned. People were hired 

for that purpose and report to him; Mr Zweifach himself reports to the Fox audit 

committee and to the Board. 

4. Mr Zweifach told us he speaks to group Chief Compliance Officers every two 

weeks or so and meets them every month. He reports to the audit committee five 

times a year. He reports to the Board at every meeting but separately to the 

independent directors on compliance twice a year.  

5. The policy instituted in 2012 was that any claim that goes to the integrity of the 

business must be escalated to him within 24 hours. Mr Zweifach reminds his 

team formally of this every six months. Legal issues now lead to bonus and stock 

implications for business unit managers. 

6. This policy was instituted when Fox and News Corporation were one and is 

identical in both companies. 

7. The provisions of the corporate governance regime are contained in a document 

filed with the court in settling litigation.  

Fox News 

8. Fox has, since the events described, implemented further corporate governance 

changes and rolled out a programme of training on acceptable workplace conduct 

for Fox News.  

9. Fox told us more about the changes in a letter from Mr Zweifach dated 5 May 

2017.  

                                                
37 Note of Fox meeting with Ofcom, 27 March 2017. See also Slide 8 of presentation given to that 
meeting. 



NON- CONFIDENTIAL VERSION 

21 
 

 

(a) It said that had “recently” established a Special Committee of the 

Board, consisting of independent directors James Breyer and Robert 

Silberman, which will retain its own outside counsel to focus on Fox 

News related workplace matters including governance issues at both 

the business unit and parent company level. It noted that Fox had 

enhanced its Human Resources team and training practices at both the 

business unit and parent company level. It said it had installed a new 

global Chief Human Resources Officer at Fox, Thomas Gaissmaier – 

this appointment appears to have taken place on 10 February 201738 . 

It also said it had installed a new head of Human Resources at Fox 

News, Kevin Lord; this appears to have taken place on 14 December 

2016 39.  

(b) It said that Fox “has communicated extensively with all heads of 

Human Resources and all General Counsels throughout the company 

to reinforce that all serious claims -- systemic or involving senior talent 

or executives -- are to be reported to the company’s new global Chief 

Human Resources Officer and to me, so that I can keep our Audit 

Committee and entire Board apprised of these matters and how we are 

addressing them.” 

(c) It said it has broadened its messaging to tell employees that they may 

raise issues not only using the anonymous hotline, but also through 

Fox’s Chief Human Resources Officer, heads of Human Resources at 

each division, and to Mr Zweifach himself as Group General Counsel. 

(d) It said that since August 2016 it has reviewed its training practices and 

that since September 2016, nearly 7,000 employees have received 

training. 

(e) It also said that Fox has reviewed and ensured that all of its policies 

with respect to equal employment opportunity, fair work environment, 

discrimination and harassment, and business conduct are robust and 

presented clearly in the company’s Standards of Business Conduct. 

 

                                                
38 http://www.businesswire.com/news/home/20170210005531/en/Thomas-Gaissmaier-Named-
Executive-Vice-President-Chief.  
39 http://deadline.com/2016/12/fox-news-names-kevin-lord-new-hr-chief-1201870518/. 

http://www.businesswire.com/news/home/20170210005531/en/Thomas-Gaissmaier-Named-Executive-Vice-President-Chief
http://www.businesswire.com/news/home/20170210005531/en/Thomas-Gaissmaier-Named-Executive-Vice-President-Chief
http://deadline.com/2016/12/fox-news-names-kevin-lord-new-hr-chief-1201870518/

