
Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Issue number 337 
25 September 2017 

 

  



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

Contents 
Introduction           4 

Broadcast Standards cases  
 

In Breach 
 

F1 London Live  
Sky Sports F1, 12 Jul 17, 18:00 and 13 Jul 17, 11:00      5 
 

Doctor Funk 
New Style Radio, 29 June 17, 17:08        7 
 

News bulletins  
Mansfield 103.2, 13 June 2017 at 11:00 and 12:00      9 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 
Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’ 
Fever FM, 28 May to 4 June 2017        11 

 
Broadcast Fairness and Privacy cases 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Dr Thea Pitman 
Fatal Fog: Winter Road Rescue, Channel 5, 6 Mar 17      13 
 

Complaint by Mrs Mikaela Skinner on her own behalf and on behalf of her daughter (a minor) 
Hunted, Channel 4, 29 Sept 16         21 
 

Tables of cases 
 

Investigations Not in Breach         37 
 

Complaints assessed, not investigated        38 
 

Complaints outside of remit         45 
 

BBC First           46 
 

Investigations List          47



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content to secure the standards objectives1. Ofcom also has a duty to ensure that 
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set 
out in the Act2.  
 
Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand 
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes 
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to 
comply. The codes and rules include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio 
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television, 
radio and on demand services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how 

much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how 
many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which 
Ofcom retains regulatory responsibility for television and radio services. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate 
telephone services – notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and 
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and 

• gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as 
advertising3.  

  
d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements 

to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties. 
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand 

Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom 
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising 
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a 
concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on 
Television Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description 
relevant licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on 
Listed Events, and the Cross Promotion Code.  

                                                           
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these 
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all 
advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.cap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

4 

 

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the 
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may 
therefore cause offence.  



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

5 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach/ Resolved 
 
F1 London Live 
Sky Sports F1, 12 July 2017, 18:00 and 13 July 2017, 11:00 
 
 
Introduction  
 
F1 London Live is a programme covering a live Formula One event which featured Formula 
One teams, celebrities, and music acts. The live event was broadcast on 12 July 2017 and 
repeated on 13 July 2017. The licence for Sky Sports F1 is held by Sky UK Limited (“Sky” or 
“the Licensee”). 
 
We received a complaint about offensive language during the repeat broadcast of the event 
on 13 July 2017. 
 
During both broadcasts of F1 London Live, the singer Ricky Wilson of the band The Kaiser 
Chiefs, addressed the audience between songs, saying: 
 

“…what are they doing standing here when I've got a glass of fucking, sorry, flipping 
prosecco in my hand...”. 

 
Ofcom considered this raised issues under the following Code rule:  
 
Rule 1.14:  “The most offensive language must not be broadcast before the watershed…”. 
 
We therefore requested comments from the Licensee on how these programmes complied 
with this rule.  
 
Response 
 
Sky stated that it regretted the use of offensive language during its sports broadcast, 
particularly the repeat broadcast which it conceded should not have contained the unedited 
word. 
 
12 July 2017, 18:00 
 
Sky explained that the live programme was broadcast as part of a “world feed” produced by 
Formula One Management, to be used by any country providing live Formula One coverage. 
It added that in the last four years the use of any strong language during Formula One 
programmes was “extremely rare” and therefore it had “no expectation” that it would 
feature in this live broadcast. 
 
The Licensee said the context in which the offensive language was used would have kept any 
potential offence to a minimum because: the word was used in “casual” rather than an 
“aggressive manner”; it lacked malicious intent; was not directed at a particular person; and 
the singer immediately apologised and corrected himself. 
 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

6 

13 July 2017, 11:00 
 
Sky explained that that all live Formula One events are reviewed in-house by its production 
team before a repeat broadcast. However, in this case, due to human error, the instance of 
offensive language was missed and “not muted as required” when being reviewed. 
The Licensee said that it had taken several steps to ensure the “unusual oversight” of failing 
to remove the use of offensive language was not repeated by: speaking to the member of 
the production team about the error; scheduling workshops and compliance training for all 
Sky Sports production teams; and ensuring the programme cannot be scheduled again. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20034, Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes. 
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast on television before 
the watershed. Ofcom’s 2016 research on offensive language5 clearly indicates that the word 
“fuck” and variations of it are considered by audiences to be amongst the most offensive 
language.  
 
12 July 2017, 18:00 
 
The use of the word “fucking” was broadcast at approximately 20:26 before the watershed. 
This therefore was a clear breach of Rule 1.14.  
 
However, Ofcom took into account that: the language took place in the context of a live 
event; the language was not used in an aggressive manner; and the singer immediately 
apologised and corrected himself. 
 
In light of these actions, Ofcom’s Decision is that the matter is resolved.  
 
13 July 2017, 11:00 
 
In this case the word “fucking” was broadcast at approximately 13:25 during a repeat 
broadcast of the event. This was clearly an example of the most offensive language being 
broadcast before the watershed in a pre-recorded programme. The Licensee explained this 
had been “missed” during review. 
 
Our Decision is that this material was a clear breach of Rule 1.14. 
 
F1 London Live, 12 July 2017:  Resolved 
F1 London Live, 13 July 2017:  Breach of Rule 1.14 

 
 

                                                           
4 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 
 
5https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

7 

In Breach 
 
Doctor Funk  
New Style Radio, 29 June 2017, 17:08 
 
 
Introduction 
 
New Style Radio is a community radio station broadcasting to Afro-Caribbean communities 
in northwest Birmingham. The licence for this service is held by Afro-Caribbean Millennium 
Centre (ACMC) Ltd (“ACMC” or “the Licensee”). 
 
Doctor Funk is a music programme, broadcast between 15:00 and 18:00 on weekday 
afternoons. 
 
We received a complaint about the broadcast of 50 Cent’s song, ‘In Da Club’. The song 
contained four instances of the words “fuck” or “fucking”, one use of “motherfucker”, and 
nine instances of “nigger” or “niggers”. 
 
A version of the same song by Beyoncé, which contained no offensive language, was played 
immediately afterwards. After this song finished, the presenter said: 
 

“I do have to apologise, that was the naughty version. It’s all in the planning you see, 
when you don’t plan it’s terrible”. 

 
Ofcom considered the material raised potential issues under the following Code rule: 
 
Rule 1.14:  “The most offensive language must not be broadcast… when children are 

particularly likely to be listening”.  
 
We therefore requested ACMC’s comments on how this content complied with this rule.  
 
Response 
 
ACMC accepted the song should not have been played unedited at this time. It told Ofcom 
that the presenter had “inadvertently played the unedited version” of the song. It confirmed 
that the presenter had received training before this incident on the need “to prevent 
inappropriate material being played whilst children might be listening”. 
 
The Licensee explained that it has “instituted a programme of retraining all new presenters 
to ensure that there is no repetition” of this incident. ACMC explained it has “also written to 
all presenters reminding them of the need for all presenters to be familiar with the details of 
songs played”. 
 
ACMC said it did “not believe there is any contextual circumstances which justifies the 
broadcasting of this material at the time” it was played. It also gave Ofcom its assurance that 
it “will endeavour to ensure that there is no repetition of this infringement”.  
 
 
 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

8 

Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section One of the Code 
requires that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.  
 
Rule 1.14 states that the most offensive language must not be broadcast when children are 
particularly likely to be listening.  
 
Ofcom’s 2016 research on offensive language2

 clearly indicates that the words “fuck”, 
“motherfucker” and “nigger”, and variations of them, are considered by audiences to be 
amongst the most offensive language.  
 
The Code states that the phrase, “when children are particularly likely to be listening”, refers 
to, “the school run and breakfast time, but might include other times”. Ofcom’s guidance on 
offensive language on radio3

 notes that: 
 

“For the purpose of determining when children are particularly likely to be listening, 
Ofcom will take account of all relevant information available to it. However, based on 
Ofcom’s analysis of audience listening data, and previous Ofcom decisions, radio 
broadcasters should have particular regard to broadcast content…between 15:00 and 
19:00 Monday to Friday during term-time…”.  

 
In this case 14 instances of the most offensive language were broadcast at 17:08 on a 
Thursday during term-time.  
 
ACMC acknowledged that this song had been broadcast in error and told us it had taken 
steps to prevent a recurrence. However, the most offensive language was broadcast when 
children were particularly likely to be listening. Ofcom’s Decision is that this material was in 
breach of Rule 1.14. 
 
Breach of Rule 1.14  
 

 

 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319  
 
2 On 30 September 2016, Ofcom published updated research in this area – Attitudes to potentially 
offensive language and gestures on television and on radio – which is available at: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf 
 
3 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf     

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/831193/offensive-language.pdf


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

9 

In Breach  
 
News bulletins 
Mansfield 103.2, 13 June 2017 at 11:00 and 12:00 
 
 
Introduction  
 
Mansfield 103.2 is a music and information station for 25 to 54 year olds in the Mansfield 
area in Nottinghamshire. The licence for Mansfield 103.2 is held by Mansfield & Ashfield 
Broadcasting Company Limited (“Mansfield” or “the Licensee”). 
  
Ofcom received a complaint that on several occasions in May, June and July 2017 
Mansfield 103.2’s “top of the hour” news bulletins were sponsored. 
 
The following pre-recorded material was broadcast over a constant music bed, 
immediately before news bulletins: 
 
Voiceover 1: “Top of the Hour with Top Cat Furniture. Choose from over five acres 

of furniture at Top Cat. Better choice, better value. [Address and 
opening times]”. 

 
Voiceover 2: “Your first and only choice for Mansfield news and sport”. 

 
We considered this raised potential issues under the following Code rule:  
 
Rule 10.3: “No commercial reference, or material that implies a commercial 

arrangement, is permitted in or around news bulletins or news desk 
presentations…”. 

 
Ofcom requested comments from the Licensee on how the content complied with this rule.  
 
Response  
 
The Licensee said that there had never been any news sponsorship on Mansfield 103.2.  
 
The Licensee added that the content of “the Top of The Hour tag” related to a furniture 
retailer known as Top Cat Wholesale and had no connection to any organisation with a direct 
interest in news. It said that the retailer’s interest related only to combining the name of 
“Top Cat” to the “Top of the Hour” and not to the news that was about to be broadcast at 
that time. The Licensee said that, if this was “considered to be a commercial reference near 
to the news, it was never [its] intention to imply sponsorship or influence over [its] editorial 
content”. 
 
In response to Ofcom’s Preliminary View, Mansfield said it was “now addressing the 
promotional tag’s position to properly comply with Rule 10.3”.  
  



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

10 

Decision 
 
Reflecting our duties under the Communications Act 20031, Section Ten of the Code includes 
rules to protect listeners from unsuitable sponsorship of radio programmes. 
 
Rule 10.3 prohibits any commercial reference, or material that implies a commercial 
arrangement, in or around news bulletins (subject to specific exceptions). This is to ensure 
that news bulletins are neither distorted for commercial purposes nor perceived by listeners 
to have been so distorted. Ofcom’s guidance states that “…care must be taken with the 
positioning, in particular, of sponsorship credits, to avoid the impression that a news bulletin 
or the station's news output is sponsored”. 
 
In this instance, the Licensee had a commercial arrangement with Top Cat Furniture to 
associate the retailer’s name with the “Top of the Hour”. To fulfil this arrangement, 
Mansfield 103.2 broadcast a commercial reference (Voiceover 1) just before 11:00 and 
12:00.  
 
The Licensee confirmed that this commercial reference (in programming) was not related to 
any other editorial content. However, it was presented with the introduction to the news 
(Voiceover 2) and, in Ofcom’s view, given their proximity to the news bulletins themselves, 
which were broadcast on the hour, listeners were likely to consider that the news bulletins 
were sponsored by Top Cat Furniture. 
 
Our decision is that a commercial reference was broadcast around news bulletins, which 
implied Top Cat Furniture’s sponsorship of them, in breach of Rule 10.3 of the Code. 
 
Breaches of Rule 10.3 
 

                                                           
1 http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

11 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach  
 
Providing a service in accordance with ‘Key Commitments’ 
Fever FM, 28 May to 4 June 2017 
 
 
Introduction  
 
Fever FM is a community radio station licensed to provide a local service for the South Asian 
communities of Leeds. The licence is held by Radio Asian Fever CIC (“RAFC” or “the 
Licensee”). 
 
Like other community radio stations, RAFC is required to deliver the ‘Key Commitments’ 
which form part of its licence1. These set out how the station will serve its target community 
and include a description of the programme service.  
 
Ofcom received a complaint that Fever FM was broadcasting Ramadan2 programming only, 
and was therefore not delivering its Key Commitments to broadcast to all of the South Asian 
communities of Leeds. 
 
We noted that the Key Commitments in Fever FM’s licence explicitly permit the station to 
broadcast “some religious and cultural programming at times of religious significance and 
cultural celebration”, but that another Key Commitment requires the service to broadcast a 
range of different types of music across each week. 
 
We requested recordings of three days of Fever FM’s output, covering Sunday 28, Monday 
29 and Tuesday 30 May 2017, along with its programme schedule for the week commencing 
28 May 2017.  
 
After listening to the output and considering the programme schedule, we identified a 
potential issue with RAFC’s delivery of the following Key Commitment: 

 

• Music: The main types of music broadcast over the course of each week are: Bollywood, 
Lollywood, Indian and Pakistani folk (Punjabi), Bhangra, and Asian Fusion Music.  

 
We noted that the only music broadcast between 28 May and 4 June 20173 was religious 
devotional Nasheeds/Na’ats4.  
 

                                                           
1 The Key Commitments are contained in an annex to RAFC’s licence. They can be viewed in full at: 
http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000031.pdf  
 
2 Ramadan: Islamic holy month, which is observed by Muslims worldwide as a month of fasting.  
 
3 Based on our monitoring of the output from 28-30 May, and the schedule provided by the Licensee 
for the rest of the period. 
 
4 Nasheed/Na’ats: Poetry usually in praise of prophet Muhammad but can also be about other Islamic 
  subjects. 

http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000031.pdf


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

12 

Ofcom considered that this raised potential issues under Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of 
the Schedule to Fever FM’s licence. These state, respectively:  
 

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the licence 
period.” (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and 
 
“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals set out in 
the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service throughout the licence 
period” (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990).  

 
We requested comments from RAFC on how it was complying with these conditions, with 
reference to the specific Key Commitment set out above.  
 
Response 
 
The Licensee stated that “during various religious dates, such as Christmas, Easter, Vaisakhi, 
Ramadhan and Diwali… it changes its normal music output to spiritual music tracks which 
relates to that particular religion”. RAFC said that the fact that this is not included in its Key 
Commitments was an oversight, and that “under normal dates, Fever FM does deliver 
musical programs throughout the week”.  
 
Decision 
 
Reflecting our duties to ensure a diverse range of local radio services, community licensees 
are required to provide the specified licensed service set out in their Key Commitments.  
 
Between 28 May and 4 June 2017, Ofcom considered that RAFC was not meeting the Key 
Commitment relating to its music output which requires the Licensee to broadcast 
“Bollywood, Lollywood, Indian and Pakistani folk (Punjabi), Bhangra, and Asian Fusion Music” 
each week. Ofcom’s view is therefore that RAFC breached Conditions 2(1) and 2(4) of its 
licence. 
 
Breaches of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community 
radio licence held by Radio Asian Fever CIC (licence number CR000031). 
 
 
 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

13 

Fairness and Privacy cases 
 
Not Upheld  
 
Complaint by Dr Thea Pitman  
Fatal Fog: Winter Road Rescue, Channel 5, 6 March 2017 
 
 
Summary 
 
Ofcom has not upheld Dr Thea Pitman’s complaint of unwarranted infringement of privacy.  
 
The programme was part of a series which documented the work of road side assistance and 
recovery crews. This episode showed the complainant receiving assistance after her car had 
skidded off the road into a ditch in icy conditions. Dr Pitman complained that her privacy was 
unwarrantably infringed in connection with the obtaining of material included in the 
programme and in the programme as broadcast. 
 
Ofcom found that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy in the obtaining 
of the footage of her, or in its subsequent broadcast in the programme. We therefore 
considered that there was no unwarranted infringement of Dr Pitman’s privacy in either the 
obtaining or the broadcast of the footage of her.  
 

Programme summary 
 
On 6 March 2017, Channel 5 broadcast an edition of Winter Road Rescue, a series which 
documented the work of road side assistance and recovery crews as they tackled a variety of 
road and traffic related problems caused by winter weather conditions. This episode was 
entitled: Fatal Fog.  
 
The programme featured a story of a woman (the complainant, Dr Pitman) whose car had 
skidded off the road into a ditch in icy conditions. The incident, which the programme’s 
narrator said occurred in “Ilkley, west Yorkshire”, began with an RAC patrol, “Richard”, calling 
Dr Pitman to say that he was on his way to her. Dr Pitman’s voice could be heard in the brief 
conversation. Richard explained to camera that, for him, it was a priority to get to the 
customer quickly as she was a lone female stuck on the side of the road at night and in 
freezing conditions.  
 
Richard was then shown arriving at the scene and greeting Dr Pitman, whose face was 
unobscured. The narrator referred to Dr Pitman by her first name “Thea” and footage of her 
car could be seen, though for most of the time the car registration plate was obscured.  
 
Richard was shown working out how best to get Dr Pitman’s car out of the ditch while Dr 
Pitman was shown talking to Richard and the camera crew about what had happened. 
Eventually, Richard was shown towing the car out of the ditch and this part of the 
programme concluded with Dr Pitman, referred to again as “Thea”, driving away. 
 
Dr Pitman was not referred to or shown again in the programme. 
 
 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

14 

Summary of the complaint and the broadcaster’s response 

 
a) Dr Pitman complained that her privacy was unwarrantably infringed in connection with 

the obtaining of material included in the programme because she “felt trapped” into 
agreeing to be filmed as the RAC patrol had arrived accompanied by a cameraman who 
“sprung on me with no warning” and asked if he could film her.  

 
b) Dr Pitman also complained that her privacy was unwarrantably infringed in the 

programme as broadcast in that footage of her was included in the programme without 
her consent.  

 
Dr Pitman said that after the car was recovered, the cameraman said he needed me to 
sign a consent form, but that he did not have any with him. She said that he asked if he 
could call her to take her consent, so she gave him her number, thinking that this would 
allow her to say no later. Dr Pitman said that on 13 February 2017, the programme 
makers telephoned her and she said briefly but clearly that she did not consent to her 
participation being included in the programme. She said that she “left it at that, trusting 
the production company to exclude me from their documentary”.  
 
Dr Pitman said that in the programme she was identified by her first name and by 
location, and that her car registration plate was also shown. She also said that her face 
was not pixelated and her voice was not disguised. After the broadcast of the 
programme, Dr Pitman complained to Channel 5 which responded by telling her that she 
had given her written consent on the day of filming, 14 January 2017, and provided her 
with a copy of document. Dr Pitman said that her signature on the form had been 
“forged” and misspelt and that this was “not just malpractice – this is illegal”. 

 
The broadcaster’s response 
 
a) Channel 5 said that it did not agree that Dr Pitman’s privacy was unwarrantably infringed 

in connection with obtaining material included in the programme as broadcast. 
 

The broadcaster said that while it was sorry that Dr Pitman had “felt trapped” into 
agreeing to be filmed, the fact was that she did agree to be filmed and that during an 
extended period while the RAC patrol was trying to safely extract her car. It said that Dr 
Pitman gave no indication to either the cameraman or the RAC patrol that she was in any 
way uncomfortable with the filming or wished for it to be stopped. 
 
Channel 5 said that it understood that the programme’s director was travelling with the 
RAC patrol when they arrived at the scene of Dr Pitman’s accident. On arrival, the 
director had approached Dr Pitman and explained who he was and that he was filming a 
programme for Channel 5. It said that Dr Pitman had consented to the filming. The 
broadcaster said that while it understood that Dr Pitman “may have been surprised by 
the approach and uncomfortable, she gave no such indication to either the director or 
the RAC patrol man”. 
 
Channel 5 said that the extraction of Dr Pitman’s car had taken some time 
(approximately 40 minutes), and that during that time Dr Pitman: had appeared happy to 
be filmed; gave no indication that she regretted agreeing to be filmed; did not ask that 
the filming be stopped; and, freely interacted with both the director and the RAC patrol 
while the filming tool place. 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

15 

 
Channel 5 also said that, during filming, Dr Pitman had responded to the director’s 
questions on camera and that she had given an approximately four-minute filmed 
interview to the director while the RAC patrol was working. 
 
Channel 5 said that, following Dr Pitman’s car being recovered from the ditch, the 
director asked Dr Pitman if he could be “super annoying” and request that she get back 
into her car so that he could film footage of her behind the wheel. Dr Pitman agreed, got 
back into her car to be filmed and followed the director’s instructions to look straight 
ahead. The broadcaster also said that after Dr Pitman had completed the RAC 
paperwork, “the RAC patrol man said that he was sure the director just wanted a shot of 
her driving off”. Channel 5 said that again, there was no objection from Dr Pitman. 
 
Channel 5 said that Dr Pitman had provided her consent to being filmed initially, 
continued to co-operate with the filming throughout, and gave no verbal or visible 
indication that she was uncomfortable or that she wanted filming to stop. It said that, in 
the circumstances, it did not agree that Dr Pitman’s privacy was unwarrantably infringed 
in connection with obtaining material included in the programme as broadcast. 

 
b) Channel 5 said that it also did not agree that Dr Pitman’s privacy had been unwarrantably 

infringed in the programme as broadcast. It said that as set out above at head a), Dr 
Pitman had clearly consented to being filmed for the purpose of the programme being 
made for Channel 5 and did not give any indication during filming that she was 
uncomfortable or regretted her initial agreement. 
 
The broadcaster said that, in addition to obtaining verbal consent from contributors to 
progrmmes, it would normally expect the director to obtain a signed consent form from 
all contributors willing to provide written consent. Channel 5 said that on this occasion, 
because the “signed” consent form was provided by the director to the production 
company, both Channel 5 and the production company believed that Dr Pitman had 
signed the release form. It said that when Dr Pitman disputed this and pointed out the 
spelling error in her name, the production company spoke to the director. Channel 5 said 
that the director had apologised and said that he had filled in the release form himself. 
He said that he had been rushing to get release forms into the production company for 
the various stories that he had filmed and realised that he did not have Dr Pitman’s 
written consent, and so had completed the form himself.   
 
Channel 5 said that it wanted to apologise to Dr Pitman for suggesting in its response to 
her complaint made directly to the broadcaster after the programme was broadcast that 
she had signed the release form and for “…the inexcusable and inexplicable breach of 
protocol by the director in filling out the release form himself and filing it with the 
production company”. It said, however, that there was nothing in Ofcom’s Broadcasting 
Code (“the Code”) or “in the law” that requires programme makers to obtain signed 
release forms from contributors. It said that it was best practice to obtain signed release 
forms evidencing consent, however, where it was clear, such as in this case, that a 
contributor has consented to the filming, the absence of a signed release form did not 
negate that consent. The broadcaster said that both it and the production company were 
entitled to, and did, rely upon the verbal consent and actions of Dr Pitman at the time of 
filming. 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

16 

Channel 5 said that, as evidenced in the programme, the production company contacted 
a number of contributors to ask whether they would be willing to take part in a follow-up 
interview. It said that approximately a month after Dr Pitman’s rescue, the production 
company had also contacted Dr Pitman to ask if she would be willing to take part in a 
follow-up interview. Channel 5 said that Dr Pitman “…indicated that she considered it 
was an imposition someone coming along to film when she was waiting for recovery, 
that she did not want to take part and then hung up”. Channel 5 said that the production 
company had understood this to be a rejection of a follow-up interview and had 
therefore not pursued Dr Pitman further. 
 
Channel 5 said that neither during that telephone conversation, nor subsequently, either 
to the programme makers or to Channel 5, did Dr Pitman make clear that she wished to 
withdraw her original consent. Nor did Dr Pitman indicate to Channel 5, the programme 
makers or Ofcom, that there had been any material change in circumstances that could 
have affected the validity of the original consent.  
 
Channel 5 said that broadcasters had to be able to rely upon consents provided by 
contributors and that production companies and Channel 5, in reliance upon such 
consents, invest time and money in reviewing footage and incorporating footage into 
programmes. It said that there were occasions where contributors communicate that 
they are nervous about their participation, and, in such circumstances, Channel 5 
endeavours to find out as much as it can about the change of heart to establish whether 
there has been a material change in the contributor’s circumstances to the extent that 
the consent was invalidated or that for any other reason it would not be appropriate to 
proceed. 
 
Channel 5 said that in this case, although Dr Pitman may have felt that she said “briefly 
but clearly that she did not consent to her participation being included in the 
programme”, that was not the message received by the production company. It said 
that, even if this had been the case, in the absence of any information of a material 
change in Dr Pitman’s circumstances, there was nothing to suggest that the original 
consent had been invalidated.  
 
Channel 5 said that it regretted that Dr Pitman was unhappy that she was featured in the 
programme, and for the actions of the director in completing and filing the release form 
with the production company. However, it said that it did not consider that Dr Pitman’s 
privacy was unwarrantably infringed in either the making or broadcast of the programme 
or that her inclusion in the broadcast amounted to a breach of the Code or the law.  

 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that Dr Pitman’s complaint should not be upheld. The 
parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View and 
both parties did so. The representations received from both parties focused on whether or 
not Dr Pitman had provided her consent to be filmed for broadcast. Ofcom’s Preliminary 
View was that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy in the obtaining of 
the footage of her, or in its subsequent broadcast. Therefore, it was not necessary for Ofcom 
to consider whether or not Dr Pitman had given her consent for the footage of her to be 
filmed and broadcast.  
 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

17 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, 
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a 
recording of the programme as broadcast, the unedited footage filmed of the complainant, 
both parties’ written submissions and supporting documentation. Ofcom also took careful 
account of the representations made by the parties in response to being given the 
opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary View on this complaint. However, as 
outlined above, we did not consider the points raised to be relevant to our decision. We 
therefore concluded that they did not affect the outcome of Ofcom’s decision not to uphold 
the complaint. 
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing 
right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over 
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely focus on 
the comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering with or 
restricting each right must be taken into account and any interference or restriction must be 
proportionate. 
  
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material included in 
programmes must be warranted. 
 
In addition to this Rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be 
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or 
otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following 
these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these 
practices will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of 
privacy.   
 
a) Ofcom considered Dr Pitman’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed in 

connection with the obtaining of material included in the programme.  
 
Practice 8.5 states: 

 
“Any infringement of privacy in the making of a programme should be with the 
person’s and/or organisation’s consent or be otherwise warranted”. 

 
 
 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

18 

Practice 8.9 states: 
 

“The means of obtaining material must be proportionate in all circumstances and in 
particular to the subject matter of the programme”. 

 
In considering Dr Pitman’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed in 
connection with the obtaining of material included in the programme, Ofcom first 
assessed the extent to which she had a legitimate expectation of privacy with regard to 
the circumstances in which footage of her was filmed for inclusion in the programme. 
The Code’s statement on the meaning of “legitimate expectation of privacy” makes clear 
that such an expectation:  
 

“…will vary according to the place and nature of the information, activity or 
condition in question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and 
whether the individual concerned is already in the public eye. There may be 
circumstances where people can reasonably expect privacy even in a public place...”. 

 
Insofar as is relevant, the Guidance Notes1 explain that “[p]rivacy is least likely to be 
infringed in a public place…However, there may be circumstances where people can 
reasonably expect a degree of privacy even in public place. The degree will always be 
dependent on the circumstances”. 
 
We assessed the nature of the material obtained and included in the programme. Dr 
Pitman was filmed standing by the side of a public road while an RAC patrol pulled her 
car free out of a ditch (as detailed above in the “Programme summary”). She was filmed 
speaking with both the RAC patrol and being interviewed by the director about what had 
happened. It was clear to Ofcom having examined the unedited material as well as the 
material included in the programme that Dr Pitman was filmed openly and was aware 
that she was being filmed. 
 
Given the above, we did not consider that Dr Pitman was filmed engaged in any conduct 
or action that could reasonably be regarded as particularly private or sensitive in nature. 
Nor did we consider that Dr Pitman was filmed in a particularly vulnerable state, for 
example, having sustained any injuries in the accident or visibly shaken and upset. Dr 
Pitman had not been injured and she appeared calm and engaged with both the RAC 
patrol and the director throughout the filming.  

 
For these reasons, we therefore considered that Dr Pitman did not have a legitimate 
expectation of privacy with regards to the filming of the footage of her for inclusion in 
the programme. 
 
Having come to the view that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy 
in relation to the filming of the footage of her, it was unnecessary for Ofcom to consider 
whether any infringement of Dr Pitman’s privacy was warranted.  
 
Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Dr 
Pitman’s privacy in connection with the obtaining of material included in the 
programme. 

 

                                                           
1 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/25624/section8.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/25624/section8.pdf


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

19 

b) Ofcom next considered Dr Pitman’s complaint that her privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast because footage of her was included in the 
programme without her consent. 

 
Practice 8.4 states: 
 

“Broadcasters should ensure that words, images or actions filmed or recorded in, or 
broadcast from, a public place, are not so private that prior consent is required 
before broadcast from the individual or organisation concerned, unless broadcasting 
without their consent is warranted”. 

 
Practice 8.6 states: 

 
“If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or 
organisation, consent should be obtained before the relevant material is broadcast, 
unless the infringement of privacy is warranted”. 

 
In considering Dr Pitman’s complaint that her privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast, Ofcom assessed the extent to which she had a legitimate 
expectation of privacy in relation to the broadcast of the footage of her in the 
programme. As stated above, the test applied by Ofcom as to whether a legitimate 
expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and must always be considered in 
light of the circumstances in which the individual finds him or herself. 
 
Unobscured footage of Dr Pitman and audio of her undisguised voice was included in the 
programme. Also, she was also referred to by her first name “Thea” and footage of her 
car’s registration number plate was shown. We therefore considered that Dr Pitman was 
identifiable in the programme as broadcast. 
 
As set out in detail above in the “Programme summary” section, Dr Pitman was shown 
standing by the side of a public road while her car was pulled free from a ditch. Footage 
of her speaking with the RAC patrol and being interviewed by director about what had 
happened and the weather conditions was also included.  
 
As above in head a), we did not consider that footage was included in the programme of 
Dr Pitman engaged in any conduct or action that could reasonably be regarded as 
particularly private or sensitive in nature. Nor did we consider that footage was included 
of Dr Pitman in a particularly vulnerable state, for example, having sustained any injuries 
in the accident or visibly shaken and upset. Dr Pitman had not been injured and she 
appeared calm and engaged with both the RAC patrol and the director throughout the 
filming 
 
For these reasons, again, we considered that Dr Pitman did not have a legitimate 
expectation of privacy with regards to footage included of her in the programme. 
 
Having come to the view that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy 
in relation to the footage included of her in the programme, it was unnecessary for 
Ofcom to consider whether any infringement of Dr Pitman’s privacy was warranted. We 
note that the parties dispute whether consent was provided for footage of Dr Pitman to 
be included in the programme. We also note that Channel 5 said it wanted to apologise 
to Dr Pitman for “…the inexcusable and inexplicable breach of protocol by the director in 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

20 

filling out the release form himself and filing it with the production company”. However, 
in light of our view that Dr Pitman did not have a legitimate expectation of privacy in 
relation to the footage included of her in the programme, it was not necessary to 
consider whether or not Dr Pitman had given her consent for the footage to be included.  

 
Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Dr 
Pitman’s privacy in the programme as broadcast. 
 

Ofcom has not upheld Dr Pitman’s complaint of unwarranted infringement of privacy in 
connection with the obtaining of material included in the programme and in the 
programme as broadcast. 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

21 

Not Upheld  
 

Complaint by Mrs Mikaela Skinner on her own behalf and on behalf of 
her daughter (a minor) 
Hunted, Channel 4, 29 September 2016 
 

 
Summary 
 
Ofcom has not upheld Mrs Mikaela Skinner’s complaint, made on her own behalf and on 
behalf of her daughter, of unwarranted infringement of privacy in the programme as 
broadcast. 
 
The programme was part of a reality series in which members of the public became 
“fugitives” on the run, aiming to evade capture by an expert team of “Hunters” to win a 
share of £100,000. Mrs Skinner, who was one of the fugitives, complained that her and her 
daughter’s privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast because 
unnecessary and “totally intrusive” footage of her talking about her daughter was included in 
the programme without her consent. 
 
Ofcom found that: 

 

• Mrs Skinner had a legitimate expectation of privacy with regards to the broadcast of the 
comments in the programme. However, we considered it was very limited, and that she 
had also consented to the inclusion of the comments in the broadcast programme. In 
these circumstances, we were satisfied that any infringement of Mrs Skinner’s privacy 
was warranted. 
 

• Mrs Skinner’s daughter had a legitimate expectation of privacy in the programme as 
broadcast. However, it was limited, given that the information broadcast about her was 
disclosed by her mother who had given consent to those comments being included in the 
programme. In the particular circumstances of this case, we considered that Mrs 
Skinner’s daughter’s expectation of privacy was outweighed by the broadcaster’s right to 
freedom of expression in broadcasting Mrs Skinner’s comments. Therefore, we were 
satisfied that any infringement of Mrs Skinner’s daughter’s privacy in the programme 
was warranted.  

 
Programme summary 
 
On 29 September 2016, Channel 4 broadcast the second episode of the second series of its 
reality programme Hunted, in which 10 members of the public became “fugitives” on the 
run, aiming to evade capture by the “Hunters” to win a share of £100,000. 
 
The Hunters, who had backgrounds in police, military and intelligence services, operated 
from “HQ” to coordinate the capture of the fugitives, using a range of surveillance and 
tracking techniques. They were assisted on the ground by field teams who carried out the 
capture of the fugitives. The Hunters visited the fugitives’ homes to retrieve their electronic 
devices (such as mobile phones, laptops and tablets), and question their friends and family. 
The Hunters also launched a public appeal for information on the location of the fugitives, 
and offered money for information that led to their capture. 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

22 

In the first episode, the ten fugitives, including “Mikaela” (the complainant) and her partner 
“Hamish”, were introduced and began their journey on the run. Mikaela and Hamish evaded 
capture in this episode and therefore continued to be featured in the following episode.  
 
In the second episode, the Hunters continued to try and track Mikaela and Hamish. In doing 
so, they discussed their social media profiles, and tried to establish how the two knew each 
other.  
 
Hamish explained in a pre-recorded interview that he and Mikaela’s relationship had started 
when they were at university together. Mikaela said:  
 

“People are asking, will we rekindle it [the relationship]? Hamish will definitely try!”  
 
Hamish responded to the possibility of renewing his relationship with Mikaela:  
 

“Absolutely not! Well, you have to say that, she’s there. But as soon as I get her in a ditch, 
she’s mine”.  

 
Mikaela responded: “Such a dickhead, Hamish!” 
 
One of the Hunters commented: 
 

“Mikaela, she’s also had a colourful life, four kids”. 
 
Further interview footage was shown, with Mikaela saying: 
 

“I knew I wanted four children because I thought that…it looked fun! The last one’s a 
lovechild. I went to a jazz festival and met a tall, dark, handsome stranger…Everyone was 
salsa-ing, so we salsaed off into the moonlight”.  

 
Hamish and Mikaela were shown visiting Mikaela’s old school. Mikaela wished to make use 
of the school’s “network” of contacts, and trusted the school not to tell the Hunters where 
they were. 
 
The Hunters announced that they planned to release information about the fugitives to 
media outlets, and ask the public to assist in their search for cash rewards.  
 
A psychologist was shown building a profile of Mikaela and Hamish. She said: 
 

“Their business activities that I can see seem to be about image, whether it’s her dresses 
or his fine foods or his property investments services. It’s all about image. She’s obviously 
a real extrovert and has a lot of social skills. She’s very good at talking to people. The 
attention seeking propensity will come to the fore – she won’t be able to keep that 
hidden for very long”.  

 
Hamish and Mikaela travelled to Mikaela’s former teacher’s brother’s house. Finding no one 
at home, they went to a pub.  
 
Footage was shown of a man who worked at the pub calling the Hunters after seeing their 
appeal for information, and told them Mikaela and Hamish’s location, and that they were 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

23 

staying the night. Unaware of the telephone call, Hamish and Mikaela continued to drink in 
the pub.  
 
The next morning the Hunters planned Hamish and Mikaela’s capture. Hamish and Mikaela 
were shown sitting at a table outside the pub when the Hunters pulled into the cark park. 
The pair were captured. 
 
As they were being driven away in the Hunters’ van, Mikaela and Hamish were shown sitting 
smiling at one another. They said the following in a voiceover: 
 
Mikaela:  “You can’t just sit in a tent squirreling around. What’s the point? Each day of 

your life, you need to enjoy it, so I don’t think it’s any mistake to enjoy life”. 
 
Hamish:  “Just a simple case of us making too much noise. It’s the champagne lifestyle 

that’s led to our downfall. We deserve to be caught at this stage”. 
 
The episode ended and Mikaela and Hamish were not featured in the remainder of the 
series.  
 
Summary of the complaint and the broadcaster’s response 
 
The complaint 
 
Mrs Skinner complained that her and her daughter’s privacy was unwarrantably infringed in 
the programme as broadcast because unnecessary and “totally intrusive” footage of her 
talking about her daughter was included in the programme without her consent. 

 
By way of background, she said that she had been “pushed” to talk about her children and 
had asked during the interview that her comments about her daughter, who was 15 years 
old at the time the complaint was submitted, not be included in the programme. She said 
that her daughter had since received comments at school about being “a mistake” and 
“unwanted” and had suffered “huge distress and emotional nightmares” in response to the 
inclusion of the footage. She also said that “My family was ONLY to be involved if they 
helped me on the run”. 
 
The broadcaster’s response 
 
Background 
 
Channel 4 said that the Hunted contributors had agreed to the Hunters replicating the 
powers of the State to investigate their personal lives and locate them. The broadcaster 
explained that this process involved a clear intrusion of the contributors’ personal lives. It 
said that the agreements which the contributors accepted and signed, including the 
contributor release form and the ‘Hunted Contributor Guide’, made this intrusion into their 
privacy expressly clear. Channel 4 said that, for example, the ‘Hunted Contributor Guide’ 
stated: “For the social experiment to be as authentic as possible, you will have to sign a 
comprehensive release form to allow us to significantly invade your privacy during the 
period of the hunt [emphasis added by Channel 4]”. Channel 4 provided Ofcom with a copy 
of the ‘Hunted Contributor Guide’ signed by Mrs Skinner. 
 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

24 

Response to the complaint 
 
Channel 4 said that the sequence Mrs Skinner had complained about was drawn almost 
entirely from Mrs Skinner’s “back-story master interview” which was recorded on 14 April 
2016. It said that the reference to her daughter as a “love child” was taken from Mrs 
Skinner’s casting interview. Copies and transcripts of the recordings were provided to Ofcom 
of both these interviews. Channel 4 also provided Ofcom with a release form for footage 
filmed during the casting and audition process, signed by the complainant on 20 February 
2016 and a ‘Contributor Agreement’, signed by the complainant on 14 April 2016. Channel 4 
said that the release forms should be considered in conjunction with the ‘Hunted Contributor 
Guide’ which was provided to each of the contributors, and also signed by the complainant.  
 
Channel 4 said that as demonstrated in the unedited footage and transcripts from both 
interviews, Mrs Skinner “…willingly recounted the story regarding her daughter and the 
nature of her relationship with her daughter’s father”. Channel 4 said that “This subject 
matter was voluntarily discussed by the complainant”. The broadcaster highlighted two 
particular instances from Mrs Skinner’s audition interview as examples. The complainant 
stated: 
 

“The last one’s a love child. I don’t recommend it okay. Don’t have a love child with a 
salsa dancer because they can be quite painful”. 

 
And, 
 

“And then the salsa dancer was a bit of a mad fling, so I’ve got a little 14-year-old who’s 
just gorgeous. I’ve united colours of Benetton. One of them blue eyes, one brown and 
green eyes and brown and brown. So, a right selection”. 

 
Channel 4 said that the complainant then returned to speak about her daughter and the 
nature of her relationship with her daughter’s father in her main back story interview. The 
broadcaster set out the relevant four-minute section in full, in which it said that the 
complainant had gone into “considerable detail” on this subject.  
 
Channel 4 said that it was clear from the audition and back-story interviews that Mrs Skinner 
had freely volunteered the story regarding her daughter and the nature of her relationship 
with her daughter’s father. It said that: “The Complainant was clearly not forced or coerced 
into telling the story or ‘pushed’ to talk about it as she claims”. Further, the broadcaster said 
that it was clear from these interviews that no request was made for the story to be 
excluded from the programme. It said that the only request that Mrs Skinner made in 
relation to her daughter was not to mention the name of her daughter’s father, which it said 
the programme makers respected and adhered to. 
 
Channel 4 said that all contributors participating in Hunted were required to sign a 
contributor agreement and guide which detailed, in full, the potential intrusion into their 
personal lives and sought “comprehensive consent” in this regard. The broadcaster said that 
information shared with the programme makers during the filming of a back-story interview 
would not be considered sensitive information unless the contributor expressly indicated 
that this was the case to the programme makers. It said that at no stage did Mrs Skinner 
indicate that information regarding her daughter was sensitive information. 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

25 

The broadcaster also said that all contributors attended a contract discussion with the 
programme makers to discuss the details of the contract and provide an opportunity to ask 
any questions or raise any concerns. It said that the complainant and her partner in the 
programme, Hamish, had attended this meeting on 13 April 2016 and that they had raised no 
concerns in respect of reference to or involvement of the complainant’s daughter in the 
programme. 
 
The broadcaster explained that prior to filming, all contributors were provided with an 
opportunity to disclose any individuals or areas of their life that are “off-limits”. It said that 
these restrictions covered people or areas that could not be investigated by the hunters and 
must not be included in the programme. Channel 4 said that the complainant’s “off-limits 
list” did not reference her daughter or the story regarding her daughter’s conception. 
 
Channel 4 said that, furthermore, the complainant took steps to secure her daughter’s 
involvement in the series, including: requesting a contract for her daughter’s father to sign 
agreeing that their daughter could be filmed and included in the programme; and, providing 
active assistance in securing access to her daughter for the purposes of filming, including 
notifying her daughter’s school (copies of relevant correspondence between the complainant 
and the programme makers was provided to Ofcom). Channel 4 pointed to the fact that the 
complainant’s daughter and her father had signed a release form. It also said that a back-
story sequence was filmed with the complainant and her daughter walking around Mrs 
Skinner’s property’s grounds, talking about the complainant’s participation in the series and 
her going on the run. The sequence was not included in the series as broadcast but the 
broadcaster said: “…the filming itself demonstrates the extent to which the Complainant 
willingly involved her daughter in the series and how her daughter…consented to such 
participation”. 
  
Channel 4 also said that all contributors to Hunted were offered the opportunity to discuss 
what would be included in each episode of the programme as a courtesy and in order to 
ensure they were prepared and understood the context of their contributions to the relevant 
programmes. It said that, despite the story regarding her daughter not constituting “sensitive 
information”, the programme makers attempted to contact Mrs Skinner in order to explain 
the content of each episode (copies of relevant correspondence between the complainant 
and the programme makers was provided to Ofcom). However, Channel 4 said that: “The 
Complainant expressed a variety of grievances to [the programme makers], including threats 
to litigate for the proportion of what she believed was her share of the prize money”. 
Channel 4 said that Mrs Skinner was not willing to engage with the programme makers about 
her contribution to the series. It said that therefore the programme makers were prevented, 
by the complainant, of the opportunity to discuss the content of the programmes with her 
prior to broadcast. 
 
Channel 4 said that the complainant sent to the programme makers numerous emails after 
she was caught by the Hunters, and none of these initial emails included any complaint 
regarding the involvement of her daughter or restrictions as to what could be included in the 
programmes. The first correspondence received from Mrs Skinner that alluded to any 
complaint involving her daughter was in emails sent to the programme makers on 30 
September 2016, which was the day after the broadcast of the second of the two 
programmes featuring the complainant.  
 
Channel 4 said that in conclusion: the complainant freely volunteered the information 
complained of included in the programme to the programme makers both in her audition 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

26 

and her back-story interviews; the complainant was not coerced to talk about her daughter 
and her relationship with her daughter’s father; the complainant did not, in either the filming 
of the audition or back story interview, request that the programme makers not use the 
information in the series. Channel 4 said that nothing in the programme constituted an 
unwarranted infringement of either Mrs Skinner’s or her daughter’s privacy. 
 
Supplementary material 
 
Following the receipt of the above response from Channel 4, Ofcom requested further 
information from the broadcaster regarding what steps, if any, it had taken to ensure there 
was no unwarranted infringement of Mrs Skinner’s daughter’s privacy in the programme as 
broadcast.  
 
In response, Channel 4 said that it and the programme makers take the welfare and privacy 
of people under sixteen extremely seriously. It said that it fully acknowledged that under 
sixteens do not lose their rights to privacy because, for example, of the fame or notoriety of 
their parents or because of events in their schools. 
  
The broadcaster said that it did not consider that the comments made by Mrs Skinner about 
her own daughter amounted to contain sensitive and private information in the 
circumstances. It said that, in any case, it considered that informed consent was nevertheless 
properly obtained for its inclusion.  
  
Channel 4 said that no indication was given that the information in question was sensitive or 
private, whether by Mrs Skinner or her daughter. It said that:  
 

“The frank, positive and light-hearted manner in which Mrs Skinner provided the 
information about her and her children during her interviews suggested that this was 
information that was widely known and not of a private, sensitive, controversial or 
otherwise harmful nature”.  

 
In addition to the disclosure filmed, Channel 4 said that, Mrs Skinner relayed the particular 
comments on a number of occasions to various members of production. It said that:  
 

“This information was shared sufficiently frequently, frankly and positively for Shine to 
reasonably assume that such information was in the public domain”.  

 
Channel 4 said that it was notable that Mrs Skinner had made limited reference in her 
complaint to the information itself being “private” or “sensitive” and had not commented on 
how widely known the information was. The broadcaster said, instead, Mrs Skinner largely 
referred to the information being “irrelevant” or “unnecessary”. It said that Mrs Skinner’s 
focus therefore appeared to be on the manner in which she perceives the information was 
obtained by the programme makers (which the broadcaster said was incorrect and was 
properly obtained as it stated it had already made clear) and alleged impact on her 
daughter. Channel 4 said that it inferred that the reason for this was because the information 
was widely known and not truly of a private or sensitive nature. 
  
Channel 4 said that, while it appreciated that it had a duty in respect of minors and cannot 
solely rely on parental consent, it considered that Mrs Skinner - as her daughter’s mother - 
was well-equipped and well able in this instance to give the programme makers at least 
some indication of whether information provided by her and filmed might be sensitive to her 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

27 

or to her children. The broadcaster said that, indeed, she did so about other information she 
was concerned about, as it had referred to in its formal response above, such as her request 
that the programme makers remove any reference to the name of her daughter’s father, 
which they duly did. Channel 4 said that it was made abundantly clear to contributors 
throughout the programme making process that the programme would involve a significant 
intrusion into their private lives, for which their consent (and consent of certain individuals 
known to them) was required in order to take part. It said that it was also made clear that 
they could engage with the programme makers prior to broadcast to identify whether 
information which the programme makers did not consider to be private and/or sensitive 
might nevertheless be so due perhaps to particular circumstances of which the programme 
makers were unaware. It said that it was open to Mrs Skinner, her daughter and her 
daughter’s father to contact the programme makers at any time to make them aware of any 
particular information that they were concerned about. 
  
Channel 4 said that, in any event, it was satisfied that informed consent for this and all other 
information in the programme was properly obtained from Mrs Skinner and her daughter.  
 
The release form signed by Mrs Skinner’s daughter and her father states:  
 

“I understand that the information may be included in the Programme (including 
photographs or videos of me available on my social media accounts) although, to the 
extent it contains sensitive information about me, I shall be provided with an 
opportunity to discuss any concerns prior to the inclusion of such sensitive information in 
the Programme”.  

 
Channel 4 said that this release form was intended to cover information which the Hunters 
discover during the course of the programme, unknown to the contributors themselves at 
the time. It said that this was why the clause made explicit reference to material on social 
media accounts, which Hunters may obtain access to during the course of their 
investigations. Channel 4 said that the release form was not intended to cover information 
which the contributors volunteer about themselves during their filmed interviews with the 
programme makers, as Mrs Skinner did in this instance. It said that, as mentioned in its 
formal response above, material disclosed during such interviews would not be considered 
sensitive unless this was expressly indicated to the programme makers.  
  
Channel 4 reiterated that the programme makers did, in any event, attempt to contact Mrs 
Skinner to explain the contents of each episode in advance of broadcast, but she was not 
willing to engage. The broadcaster said that had she engaged, the programme makers would 
have mentioned the inclusion of this information (even though Channel 4 did not consider it 
to be sensitive) and sought her and her daughter’s comments on the material. It said that 
Mrs Skinner did not wish to engage with the programme makers and it did not consider it 
necessary or appropriate to additionally contact Mrs Skinner’s daughter or her daughter’s 
father directly. Channel 4 said that it considered that it would have been “wholly 
inappropriate” for it to contact Mrs Skinner’s daughter directly about the matter given her 
age and her mother’s refusal to engage with the programme makers. The broadcaster said 
that while it did not accept the material was sensitive for the reasons set out above, it also 
considered that: 

 
“…as the parent with parental responsibility and primary care for…[Mrs Skinner’s 
daughter], it was her mother who would have to give parental consent and accordingly it 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

28 

would not have been appropriate to attempt to seek consent from her father on her 
behalf, or as a conduit to…[Mrs Skinner’s daughter] directly”. 

 
It said that it was important to note that Mrs Skinner’s daughter’s father had made no 
complaint about the programme. 
  
Channel 4 said that given the following factors, it considered that it was acceptable to 
include the information in question, regardless of any further contact with Mrs Skinner or 
her daughter, or her daughter’s father:  
 

• the extensive consent and consultation process that had already been undertaken;  
 

• the fact that the information was provided in a positive and open manner during a filmed 
interview; 

 

• the fact that Mrs Skinner’s daughter was signed up as a willing potential participant in 
the programme; and, 

 

• Mrs Skinner’s daughter was not named in the programme (and did not appear anywhere 
in the programme or series).  

 
With regards to whether any potential infringement of Mrs Skinner’s daughter’s privacy was 
warranted, Channel 4 reiterated that the comments were made by Mrs Skinner’s daughter’s 
own mother in an open, voluntary, positive manner. It said that Mrs Skinner also repeated 
these comments to various members of production team on a number of occasions, which 
further led the programme makers to believe that this was information that was in the public 
domain. It said that there was no indication by Mrs Skinner, her daughter or her daughter’s 
father that it would have been inappropriate to include this information, or that it was of a 
private or sensitive nature.  
 
Ofcom’s Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that Mrs Skinner’s complaint, made on her own behalf, 
and on behalf of her daughter, should not be upheld. The parties were given the opportunity 
to make representations on the Preliminary View and both parties made representations 
which are summarised below (as relevant to the complaint). 
 
Mrs Skinner’s representations 
 
Mrs Skinner stated that: 
 

• She had never consented to the inclusion of the comments about her daughter in the 
programme and that she had specifically asked the programme makers not to include 
anything connected with her daughter’s father, which she considered included her 
daughter’s conception. 
 

• She disagreed with Ofcom’s view that the broadcaster’s right to freedom of expression 
outweighed her daughter’s privacy in the circumstances. She said that the comment 
about her daughter was “…totally irrelevant in the context of the programme”. 

 

• The interviewer pushed contributors, and was “skilled at weeding out information”.  



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

29 

 

• She was not provided with an opportunity to disclose individuals or areas of her life 
which were “off-limits” and she considered that “…a reasonable person would conclude 
the conception of my daughter was off-limits”. 

 

• No footage was filmed of her daughter at her school. Mrs Skinner said that “There was 
going to be NO involvement of…[Mrs Skinner’s daughter] as she was going into school 
and NO filming was allowed”. 

 

• Contributors were not offered the opportunity to discuss what was included in each 
episode and she was not contacted prior to the programme being broadcast. Mrs Skinner 
said that at a meeting held after she and her partner were caught, the programme 
makers told her that “…I would have to wait to see what was in the episodes in 
September when they were aired”. 

 

• She had not repeated the comments about her daughter to other members of the 
production team. 

 
Channel 4’s representations 
 
Channel 4 stated that: 
 

• Mrs Skinner did not request that comments regarding her daughter’s conception or her 
daughter’s father be excluded from the programme and she re-counted this story “freely 
and willingly”. The broadcaster said that as part of disclosures regarding areas to be 
considered “off-limits”, Mrs Skinner had asked that her daughter’s father not be named 
and this request was honoured. 
 

• It considered that all material included was relevant to the programme and that “…any 
back-story material serves to provide the viewer with a greater insight as to the 
background and character of primary contributors”. 

 

• As demonstrated by the transcript and footage of the master interview, Mrs Skinner was 
not pushed into disclosing any information and the story regarding her daughter’s 
conception was “…shared freely and willingly in a light-hearted manner”. 

 

• The programme makers obtained full and informed consent from all contributors, 
including in respect of potential invasions of privacy, via the ‘Contributor Agreement’, 
the ‘Hunted Contributor Guide’ and a number of practical discussions to ensure they 
were respectful of sensitive areas of a contributor’s life. The broadcaster said that all 
contributors were provided with an opportunity to disclose any information, individuals 
or locations that were “off-limits”, and that this was an ongoing process. In relation to 
Mrs Skinner, it said that this had included a request not to name her daughter’s father 
and that her rental property not be investigated. It said that detailed information from 
contributors’ “off-limit lists” had not been retained after completion of production, given 
the personal and sensitive nature of the information. 

 

• With regards to the filming of Mrs Skinner’s daughter, Channel 4 said that this had taken 
place at Mrs Skinner’s home and not her daughter’s school as stated in Ofcom’s 
Preliminary View. The broadcaster said that Mrs Skinner’s reference above, to the fact 
filming at her daughter’s school was not permitted, was an example of information Mrs 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

30 

Skinner communicated to the programme makers as part of the “off-limits” process and 
“…would imply an acceptance that this discussion actually took place”. 

 

• It maintained that Mrs Skinner had recounted the story relating to the conception of her 
daughter on a number of occasions to various people during the production process. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, 
or in connection with the obtaining of material included in, programmes in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material. This included a 
recording of the programme as broadcast, the unedited footage filmed of the complainant, 
both parties’ written submissions and supporting documentation. Ofcom also took careful 
account of the representations made by the parties in response to being given the 
opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary View on this complaint. After careful 
consideration of the parties’ representations, we considered the points raised in our 
reasoning and concluded that they did not materially affect the outcome of Ofcom’s decision 
not to uphold the complaint.  
 
In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing 
right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over 
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely focus on 
the comparative importance of the specific rights. Any justification for interfering with or 
restricting each right must be taken into account and any interference or restriction must be 
proportionate. 
  
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that any 
infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining material included in 
programmes must be warranted. 
 
In addition to this Rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be 
followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or 
otherwise directly affected by, programmes, or in the making of programmes. Following 
these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these 
practices will only constitute a breach where it results in an unwarranted infringement of 
privacy.  
 
Practice 8.6 states: 
 

“If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person or organisation, 
consent should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the 
infringement of privacy is warranted”. 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

31 

Mrs Skinner 
 
In considering whether or not Mrs Skinner’s privacy was unwarrantably infringed in the 
programme as broadcast, Ofcom assessed the extent to which she had a legitimate 
expectation of privacy in relation to the particular comments made by her and included in 
the programme. The Code’s statement on the meaning of “legitimate expectation of privacy” 
makes clear that such an expectation:  
 

“…will vary according to the place and nature of the information, activity or condition in 
question, the extent to which it is in the public domain (if at all) and whether the 
individual concerned is already in the public eye. There may be circumstances where 
people can reasonably expect privacy even in a public place...”. 

 
In considering whether Mrs Skinner had a legitimate expectation of privacy, we considered 
the nature of the comments included in the programme. As set out in the “Programme 
summary” section above, footage of Mrs Skinner discussing her daughter and her 
relationship with her daughter’s father was included in the programme. Mrs Skinner stated: 
 

“I knew I wanted four children because I thought that…it looked fun! The last one’s a 
lovechild. I went to a jazz festival and met a tall, dark, handsome stranger…Everyone was 
salsa-ing, so we salsaed off into the moonlight”.  

 
It was our view that such information, i.e. that pertaining to personal relationships and the 
circumstances in which a child was conceived, could reasonably be regarded as being 
personal and sensitive to the people involved and therefore could attract an expectation of 
privacy.  
 
However, the question of whether Mrs Skinner had a legitimate expectation of privacy in this 
information must be assessed by reference to the particular circumstances in which the 
comments were made. In this regard, we took account of the following aspects of Mrs 
Skinner’s conduct:  
 

• Although Mrs Skinner considered that she had been “pushed” to talk about her children, 
based on our assessment of the unedited interview footage, we considered she had 
made the comments freely, in a light-hearted manner. We also noted that she had made 
them on more than one occasion while being interviewed on camera for the programme. 

 

• Mrs Skinner had signed a release form for footage filmed during the casting and audition 
process and a ‘Contributor Agreement’. She was also provided with the ‘Hunted 
Contributor Guide’. In Ofcom’s view these documents made it clear to contributors that 
taking part in the series would mean a potential intrusion into their privacy and that of 
their family and friends’. For example, the ‘Hunted Contributor Guide’ stated: “For the 
social experiment to be as authentic as possible, you will have to sign a comprehensive 
release form to allow us to significantly invade your privacy during the period of the 
hunt [emphasis added by Ofcom]”. We also considered that these documents made it 
clear to contributors that footage filmed of them may be included in the programme. 

 

• Mrs Skinner said that she had requested that her comments about her daughter not be 
included in the programme. However, having viewed the unedited footage of the 
interviews, there was no footage of any request made in either of these interviews for 
the story to be excluded from the programme. The only request that Mrs Skinner made 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

32 

in relation to her daughter (in the footage provided to Ofcom) was not to mention the 
name of her daughter’s father, and this was adhered to. 

 

• The broadcaster has explained that there were other opportunities during the 
production process for participants such as Mrs Skinner to raise concerns about matters 
they regarded as sensitive. For example, we understood that contributors attended a 
contract discussion with the programme makers to discuss the details of the contract 
and provide an opportunity to ask any questions or raise any concerns. The broadcaster 
said that Mrs Skinner and her partner in the programme, Hamish, had attended this 
meeting but had raised no concerns in respect of reference to or involvement of Mrs 
Skinner’s daughter in the programme. The broadcaster also explained that prior to 
filming, all contributors were provided with an opportunity to disclose any individuals or 
areas of their life that were “off-limits”, and that these restrictions covered people or 
areas that could not be investigated by the hunters and must not be included in the 
programme. We understood from the broadcaster that the complainant’s “off-limits list” 
did not refer to her daughter or the story about her daughter’s conception. However, we 
also acknowledged Mrs Skinner’s contention that she was not provided with this 
opportunity and that she considered that “…a reasonable person would conclude the 
conception of my daughter was off-limits”.  

 
In all the circumstances, we considered that it was reasonable to infer that Mrs Skinner was 
aware at the time of participating in the interviews that her comments may be broadcast and 
that she did not regard them as being particularly personal or sensitive. Therefore, we 
considered that to the extent that Mrs Skinner had a legitimate expectation of privacy with 
regard to the broadcast of the comments in the programme, it was very limited. 
 
Mrs Skinner had signed a release form for footage filmed during the casting and audition 
process and a ‘Contributor Agreement’ and was also provided with the ‘Hunted Contributor 
Guide’. In Ofcom’s view, we considered that Mrs Skinner would have been aware from these 
documents that that the programme entailed a significant invasion of her privacy and that 
her interview footage might be included in the broadcast programme. We were satisfied that 
she gave informed consent to this, prior to broadcast.  
 
In relation to whether Mrs Skinner withdrew her consent, we took into account that: 

 

• On 20 May 2016, Mrs Skinner wrote to the programme makers calling the series a 
“scam” and stated: 
 

“I am extremely uncomfortable about how I will be represented and although I 
signed paperwork, I am requesting an opportunity to speak to a representative at 
Channel 4. I need to highlight and make clear to the broadcaster my concerns and 
the inaccuracies”. 

 

• On 22 June 2016, Mrs Skinner was provided with a contact at Channel 4 and on 12 
August 2016, Mrs Skinner was contacted again and asked if she had been able to speak 
with the contact provided.  

 

• On 16 August 2016, Mrs Skinner wrote to Channel 4 outlining her concerns about the 
making of the programme and stated: 

 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

33 

“I would like every second of footage of me removed from the programme. I lost the 
chance of winning £100,000 because of the sham production company…”.  

 

• On 27 August 2016, Mrs Skinner responded by email to the programme makers email of 
12 August 2016 saying that she had not had a response from Channel 4 and that “I do 
not want any footage of my home, family or myself in your programme”.  
 

• On 31 August 2016, Channel 4 responded to Mrs Skinner’s various concerns about the 
making of the programme and told her: 

 
“You and all the other fugitives signed a contributor agreement that included an 
irrevocable assignment of all rights in respect of your contribution. You were given a 
comprehensive briefing as to what was involved and additional explanatory 
paperwork such as the contributor guide and rules. We are comfortable that you 
gave your full and informed consent to be involved in the Programme and that we 
are entitled to include your contribution to the programme in full”. 

 

• On 12 September 2016, Mrs Skinner wrote back to Channel 4 reiterating her concerns 
about the series and stated “I remain firm in asking you to remove any footage of me 
from your programme”. 

 

• On 16 September 2016, Channel 4 responded that its position had not changed. 
 
The first correspondence received from Mrs Skinner that alluded to any complaint involving 
her daughter, was in emails sent to the programme makers on 30 September 2016, which 
was the day after the broadcast of the second of two programmes featuring the 
complainant. 
 
Ofcom understood from Channel 4 that all contributors to Hunted were offered the 
opportunity to discuss what would be included in each episode of the programme as a 
courtesy and in order to ensure they were prepared and understood the context of their 
contributions to the relevant programmes. Mrs Skinner disputed being offered this 
opportunity. From the correspondence provided to Ofcom by Channel 4, we noted, however, 
that the programme makers had attempted to contact Mrs Skinner in order to offer her this 
opportunity. In an email dated 9 September 2016, the programme makers wrote to Mrs 
Skinner and asked if she had been contacted regarding her concerns raised on 20 May 2016 
(as above) and stated: 
 

“We’re in the process of calling all of the fugitives to talk them through the content of 
the scenes they appear in. Is there a good time to talk this through with you?” 

 
Following this, on 16 September 2016, the programme makers sent Mrs Skinner an email 
providing various documents she had requested. Ofcom is not aware of any response 
received by the programme makers from Mrs Skinner regarding their request to talk through 
the content of programme (only emails to Channel 4, as above, requesting to have her 
contribution removed from the series). The next evidence of contact between Mrs Skinner 
and the programme makers appeared to be in the form of emails from Mrs Skinner to the 
programme makers dated 30 September 2016 (the day after the broadcast of the second 
episode of the programme, in which Mrs Skinner and her partner in the programme, Hamish, 
were captured). In these emails, Mrs Skinner raised a number of grievances to the 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

34 

programme makers, including concerns about her daughter being referred to in the 
programme and her contention that the competition had not been conducted fairly.  

 
It therefore appeared that Mrs Skinner had not been willing to engage with the programme 
makers about her contribution following the programme makers offer to discuss her 
contribution made on 9 September 2016 and prior to the broadcast of the programmes 
featuring the complainant broadcast on 22 and 29 September 2016. Further, we considered 
that it was not clear from the correspondence, prior to broadcast, that Mrs Skinner was 
seeking to withdraw her consent because of privacy concerns.  
 
In any event, we considered that in all the circumstances, including Mrs Skinner’s very 
limited expectation of privacy, the broadcast of the comments was warranted as part of Mrs 
Skinner’s “back-story” to give viewers an insight into her background and character. The 
comments were from a story that Mrs Skinner had voluntarily recounted, in circumstances 
where Mrs Skinner was aware that she was being filmed and that the footage of the 
interview might be included in the broadcast programme and for which she had signed a 
release form. Her purported withdrawal of consent only occurred after she had been caught 
by the hunters and she did not clearly identify any privacy concerns prior to broadcast in her 
correspondence with the broadcaster.  
 
Given the above, we considered that to the extent that Mrs Skinner had a legitimate 
expectation of privacy with regards to the broadcast of the comments in the programme, it 
was very limited and that she had consented to the inclusion of the material in the broadcast 
programme. We were also satisfied that any infringement of Mrs Skinner’s privacy was 
warranted. 
 
Therefore, Ofcom’s decision is that there was no unwarranted infringement of Mrs Skinner’s 
privacy in the programme as broadcast.  
 
Mrs Skinner’s daughter 
 
We next considered whether Mrs Skinner’s daughter’s privacy was unwarrantably infringed 
in the programme as broadcast. 
 
Again, we had regard to Practice 8.6, as well as Practices 8.20 and 8.21.  
 
Practice 8.20 states: 
 

“Broadcasters should pay particular attention to the privacy of people under sixteen. 
They do not lose their rights to privacy because, for example, of the fame or notoriety of 
their parents or because of events in their schools”. 

 
Practice 8.21 states: 
 

“Where a programme features an individual under sixteen or a vulnerable person in a 
way that infringes privacy, consent must be obtained from: 
 

• a parent, guardian or other person of eighteen or over in loco parentis; and 
 

• wherever possible, the individual concerned; 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

35 

unless the subject matter is trivial or uncontroversial and the participation minor, or it is 
warranted to proceed without consent”. 

 
In considering whether or not Mrs Skinner’s daughter’s privacy was unwarrantably infringed 
in the programme as broadcast, Ofcom assessed the extent to which she had a legitimate 
expectation of privacy in relation to the particular comments made by her mother about her 
which were included in the programme. As stated above, the test applied by Ofcom as to 
whether a legitimate expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and must always 
be judged in light of the circumstances in which the individual finds him or herself. 
 
In our view, the comments about parentage and the circumstances in which a child was 
conceived could reasonably be regarded as being personal and sensitive to the child involved 
and therefore could attract an expectation of privacy.  
 
We considered that the circumstances of Mrs Skinner’s daughter were different to those of 
her mother in determining whether she had a legitimate expectation of privacy in relation to 
the information about her that was broadcast. Although she was not shown in the 
programme, nor was she named, we considered that she would likely have been identifiable 
as the “love child” to those who knew her and her mother. Also, Mrs Skinner’s daughter was 
not party to the disclosure nor was there evidence to indicate that she was made aware that 
the information would form part of the broadcast programme. Therefore, we considered 
that Mrs Skinner’s daughter had a legitimate expectation of privacy in relation to the 
comments made by her mother which related to her. 
 
However, we considered that certain aspects of Mrs Skinner’s conduct during the filming of 
the programme (which we refer to above) were relevant to assessing the nature of her 
daughter’s expectation of privacy in this regard. Specifically:  
 

• the information about her daughter was freely disclosed by Mrs Skinner while on 
camera, in a light-hearted manner and on more than one occasion; 
 

• there was no evidence from the unedited footage of Mrs Skinner’s interview that she 
asked for the information not to be broadcast; and, 
 

• Mrs Skinner did not include the information in her “off-limits list” prior to filming 
(although, as above, we acknowledged Mrs Skinner’s contention that she was not 
provided with this opportunity).  

 
We noted Mrs Skinner’s contention that “…a reasonable person would conclude the 
conception of my daughter was off-limits”. However, having assessed the evidence of Mrs 
Skinner’s conduct in the round, we considered it reasonable to infer that the parentage of 
Mrs Skinner’s daughter was not a carefully guarded family secret. We took the view too that 
it was likely that Mrs Skinner’s daughter would have been aware of the light-hearted view 
that Mrs Skinner took of the information and took account of her willingness to be filmed 
alongside her mother during the production process (although the footage was not included 
in the broadcast programme). Therefore, in these particular circumstances, we considered 
that the daughter’s expectation of privacy in relation to the comments made by her mother 
was limited.   
  
Mrs Skinner had signed a release form for the footage filmed during the casting and audition 
process, which included the comments about her daughter. In addition, she had taken steps 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

36 

to secure that her daughter’s father and her daughter also signed release forms in relation to 
the inclusion of information about her daughter in the broadcast programme.  
 
We understood that Mrs Skinner had subsequently purported to withdraw her consent to 
the inclusion of “any footage of my home, family or myself in your programme” but, as set 
out above, did not clearly identify privacy concerns in relation to her daughter prior to 
broadcast. Also, her daughter’s father had not raised any concerns about his daughter’s 
involvement in the programme. In these circumstances, we considered that it was 
reasonable for the broadcaster to consider it had taken sufficient action to secure consent in 
relation to any infringement of privacy of Mrs Skinner’s daughter in the programme as 
broadcast. 
 
In any event, even in the absence of consent, the right of Mrs Skinner’s daughter to privacy 
has to be balanced against the broadcaster’s competing right of freedom of expression. We 
noted Mrs Skinner’s objection that the comment relating to her daughter was “…totally 
irrelevant in the context of the programme”. However, we considered that in deciding what 
background material to broadcast about Mrs Skinner, in order to appeal to viewers and to 
entertain, the broadcaster was exercising its freedom of expression. In doing so, it opted to 
include an extract from a story that Mrs Skinner had voluntarily recounted regarding her 
daughter and how she had met her daughter’s father, in circumstances where Mrs Skinner 
had taken steps to secure her daughter’s involvement in the series, including: requesting a 
contract for her daughter’s father to sign agreeing that their daughter could be filmed and 
included in the programme; and, providing active assistance in securing access to her 
daughter for the purposes of filming. We also took into account that the correspondence 
between the programme makers, Channel 4 and Mrs Skinner, sent after Mrs Skinner was 
‘caught’ and before the programme was broadcast, did not reference any complaint 
regarding the involvement of her daughter or specific concerns about the comments she had 
made about her. 
 
We concluded that the broadcaster’s right to broadcast Mrs Skinner’s comments outweighed 
her daughter’s limited expectation of privacy. Therefore, to the extent that the broadcast 
infringed her legitimate expectation of privacy, we considered that it was warranted.  
 
Ofcom’s decision is therefore that there was no unwarranted infringement of Mrs Skinner’s 
daughter’s privacy in the programme as broadcast. 
 
Ofcom has not upheld Mrs Skinner’s complaint, made on her own behalf and on behalf of 
her daughter, of unwarranted infringement of privacy in the programme as broadcast. 
 
 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

37 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 4 and 17 
September 2017 and decided that the broadcaster or service provider did not breach 
Ofcom’s codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission 
date 

Categories 

Cross Promotion 
for BT Sport 4K 

BT Sport 2 25/06/2017 Advertising Content 

Tomorrow’s 
World 

CBS Reality 19/03/2017 Generally accepted 
standards 

Tomorrow’s 
World 

CBS Reality 19/03/2017 Promotion of 
products/services 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 20/07/2017 Materially Misleading 

James O’Brien LBC 97.3 FM 28/06/2017 Due impartiality/bias 

Wes Stakes Rathergood 
Radio 

02/08/2017 Offensive Language 

Tom Watson 
interview 

Sikh Channel 18/05/2017 Elections/Referendums 

 
For more information about how Ofcom conducts investigations about content standards on 
television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

38 

Complaints assessed, not investigated 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 

not to pursue between 4 and 17 September 2017 because they did not raise issues 

warranting investigation. 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Naked Attraction 4Seven n/a Generally accepted 

standards 

1 

Made of Honor 5Star 26/08/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

The Sunday Forum At The Races 27/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

A Very British Road 

Trip with John 

Thompson and Simon 

Day 

Blaze 03/09/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Scottish Football BT Sport 1 09/08/2017 Undue prominence 1 

Scottish Football BT Sport 1 11/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Capital Breakfast with 

Rob Ellis 

Capital FM 

Manchester 

07/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Mike and Kelly CFM Radio 19/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Sky Original 

Productions (trailer) 

Challenge 22/08/2017 Violence 1 

Tin Star (trailer) Challenge 04/09/2017 Violence 1 

24 Hours in A&E Channel 4 30/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Advertisement Channel 4 08/09/2017 Competitions 1 

Back (trailer) Channel 4 13/09/2017 Offensive language 1 

Celebrity Island with 

Bear Grylls 

Channel 4 05/09/2017 Animal welfare 35 

Celebrity Island with 

Bear Grylls 

Channel 4 12/09/2017 Animal welfare 1 

Celebs Go Dating 

(trailer) 

Channel 4 29/08/2017 Scheduling 2 

Celebs Go Dating 

(trailer) and Celebrity 

Island with Bear Grylls 

(trailer) 

Channel 4 29/08/2017 Scheduling 1 

Channel 4 News Channel 4 02/09/2017 Race 

discrimination/offence 

1 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

39 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Channel 4 News Channel 4 04/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Channel 4 News Channel 4 14/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Educating Greater 

Manchester 

Channel 4 31/08/2017 Generally accepted 

standards 

3 

Hollyoaks Channel 4 01/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Lego Masters Channel 4 31/08/2017 Promotion of 

products/services 

1 

Naked Attraction Channel 4 01/09/2017 Generally accepted 

standards 

5 

Naked Attraction Channel 4 08/09/2017 Generally accepted 

standards 

2 

Sunday Brunch Channel 4 03/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Sunday Brunch Channel 4 10/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Taxi of Mum and Dad Channel 4 17/08/2017 Dangerous behaviour 1 

The Great British Bake 

Off 

Channel 4 12/09/2017 Sexual material 1 

The Great British Bake 

Off: An Extra Slice 

Channel 4 07/09/2017 Offensive language 1 

The State Channel 4 20/08/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Volcano Channel 4 13/08/2017 Violence 1 

5 News Tonight Channel 5 11/09/2017 Due impartiality/bias 1 

Benefits: Britain's 

Most Shameless Mum 

Channel 5 22/08/2017 Harm 1 

Can't Pay? We’ll Take 

It Away! 

Channel 5 09/09/2017 Privacy 1 

Can't Pay? We'll Take 

it Away! 

Channel 5 30/08/2017 Offensive language 1 

Can't Pay? We'll Take 

It Away! 

Channel 5 06/09/2017 Privacy 3 

Celebrity Big Brother Channel 5 06/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Milkshake Channel 5 14/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

My Secret Sex Fantasy Channel 5 07/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Murder of Tia 

Sharp (trailer) 

Channel 5 04/09/2017 Scheduling 1 

The Wright Stuff Channel 5 05/09/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

2 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

40 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

The Wright Stuff Channel 5 07/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Wright Stuff Channel 5 08/09/2017 Sexual material 1 

Bad Robots Comedy Central 17/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Micky Flanagan: Back 

in the Game 

Comedy Central 10/09/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Taskmaster Dave 05/09/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Which's sponsorship 

of Weekends on Dave 

Dave 27/08/2017 Sponsorship credits 1 

Mazaq Raat Dunya TV 03/09/2017 Advertising placement 1 

Coach Trip: Road to 

Zante 

E4 07/09/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

First Dates E4 06/09/2017 Violence 1 

Naked Attraction E4 02/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

NCIS FOX 04/09/2017 Advertising minutage 1 

Gem 106 Morning 

Show 

Gem 106 22/08/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Gavin and Stacey Gold 13/08/2017 Offensive language 1 

Two Fat Ladies Good Food 21/08/2017 Sexual orientation 

discrimination/offence 

1 

Programming Heart FM 

Cambridgeshire 

29/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Ask A Question Hidayat TV 02/08/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Alone: Lost and Found History 23/08/2017 Animal welfare 2 

Escape to the Country Home 27/08/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Star Trek Horror Channel 03/09/2017 Advertising minutage 1 

100 Year Old Driving 

School 

ITV 12/09/2017 Dangerous behaviour 1 

Benidorm ITV 04/08/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Cold Feet ITV 08/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 11/04/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 18/08/2017 Scheduling 1 

Coronation Street ITV 23/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Coronation Street ITV 03/09/2017 Dangerous behaviour 2 

Coronation Street ITV 10/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

41 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

EasyJet - Inside the 

Cockpit 

ITV 21/08/2017 Gender 

discrimination/offence 

2 

Emmerdale ITV 20/08/2017 Materially misleading 1 

Emmerdale ITV 31/08/2017 Crime and disorder 1 

Emmerdale ITV 08/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 04/09/2017 Generally accepted 

standards 

17 

Good Morning Britain ITV 05/09/2017 Due impartiality/bias 449 

Good Morning Britain ITV 05/09/2017 Sexual orientation 

discrimination/offence 

672 

Good Morning Britain ITV 06/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 06/09/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 07/09/2017 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

International Football 

Live 

ITV 04/09/2017 Harm 3 

ITV News ITV 07/09/2017 Privacy 1 

ITV News ITV 11/09/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News ITV 11/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

ITV News ITV 13/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

K9 ITV 27/08/2017 Violence 1 

Liar ITV 11/09/2017 Other 6 

Saturday Morning 

with James Martin 

ITV 09/09/2017 Advertising/editorial 

distinction 

1 

Save Money: Lose 

Weight 

ITV 05/09/2017 Materially misleading 6 

The Chase ITV 02/09/2017 Competitions 2 

The Jeremy Kyle Show ITV 06/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV 06/09/2017 Offensive language 1 

The Jeremy Kyle Show ITV 11/09/2017 Scheduling 1 

The X Factor ITV 02/09/2017 Generally accepted 

standards 

2 

The X Factor ITV 02/09/2017 Offensive language 1 

The X Factor ITV 02/09/2017 Race 

discrimination/offence 

4 

The X Factor ITV 03/09/2017 Nudity 1 

The X Factor ITV 03/09/2017 Offensive language 1 

The X Factor ITV 09/09/2017 Competitions 1 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

42 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

The X Factor ITV 09/09/2017 Transgender 

discrimination/offence 

2 

This Morning ITV 14/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 07/09/2017 Offensive language 1 

Tonight: How Safe is a 

Sun Tan? 

ITV 17/08/2017 Materially misleading 1 

ITV Border News ITV Border 18/08/2017 Due impartiality/bias 1 

ITV News London ITV London 07/09/2017 Crime and disorder 1 

Family Guy ITV2 08/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

You've Been Framed ITV2 06/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

You've Been Framed ITV2 06/09/2017 Transgender 

discrimination/offence 

1 

Totally Bonkers World 

Records 

ITV2+1 04/09/2017 Sexual material 1 

Cycling: La Vuelta a 

Espana (trailer) 

ITV3 17/08/2017 Violence 1 

Yummy Mummies ITVBe 16/08/2017 Generally accepted 

standards 

16 

Botched Kanal 11 28/08/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Botched by Nature Kanal 11 21/08/2017 Nudity 1 

Botched by Nature Kanal 11 29/08/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Clive Bull LBC 97.3 FM 29/08/2017 Offensive language 1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 08/09/2017 Sexual material 1 

The Princess and the 

Gangster 

London Live 06/09/2017 Offensive language 1 

Ex On The Beach MTV 22/08/2017 Offensive language 1 

Nissan Juke's 

sponsorship 

n/a 30/07/2017 Sponsorship credits 1 

Supercasino n/a 29/08/2017 Participation TV - 

Gambling 

1 

Programming New Style Radio 

98.7 FM 

28/06/2017 Offensive language 1 

Competition Nick Jr 04/09/2017 Competitions 1 

Psychic Today Psychic Today 21/07/2017 Participation TV - 

Misleadingness 

1 

Q Radio Q Radio 14/08/2017 Competitions 1 

Q Radio Breakfast 

Show 

Q Radio 06/09/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Q Radio Morning 

Show 

Q Radio Eniskillen 28/07/2017 Commercial 

communications on 

radio 

1 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

43 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Wildlife SOS Quest Red 01/09/2017 Animal welfare 1 

Chris Moyles Radio X 11/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

RT News RT 09/09/2017 Due impartiality/bias 1 

Press Preview Sky News 31/07/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Press Preview Sky News 31/08/2017 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 06/08/2017 Promotion of 

products/services 

1 

Sky News Sky News 22/08/2017 Race 

discrimination/offence 

1 

Sky News Sky News 24/08/2017 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 31/08/2017 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 05/09/2017 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 06/09/2017 Due impartiality/bias 2 

Sky News Tonight Sky News 07/09/2017 Generally accepted 

standards 

28 

Sky Sports News Sky News 03/09/2017 Offensive language 1 

Sunrise Sky News 17/08/2017 Due impartiality/bias 1 

Tin Star (trailer) Sky Sports 26/08/2017 Violence 1 

Ted's Notebook Sky Sports F1 03/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Tin Star (trailer) Sky Sports News 26/08/2017 Violence 1 

Continuity 

announcement 

Sky1 17/08/2017 Offensive language 1 

Kaun Banega 

Crorepati 

Sony 

Entertainment 

Television 

04/09/2017 Advertising minutage 1 

Blood Drive (trailer) Syfy 18/08/2017 Violence 1 

The Late Night 

Alternative with Iain 

Lee 

Talk Radio 22/08/2017 Disability 

discrimination/offence 

1 

Alan Brazil Sports 

Breakfast 

Talksport 06/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Joey Barton (trailer) TalkSport 15/08/2017 Generally accepted 

standards 

1 

The Two Mikes Extra 

Time 

Talksport 02/09/2017 Generally accepted 

standards 

1 

Stepford Wives TCM 27/07/2017 Sexual material 1 

Unga Mammor TV3 01/09/2017 Animal welfare 1 

Skönhetsfällan 

Danmark 

TV3 Sweden 10/06/2017 Gender 

discrimination/offence 

1 

Forbidden History Yesterday 16/08/2017 Scheduling 1 

 



Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

44 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 

television and radio programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf 

 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 

Programme Broadcaster Transmission Date Categories Number of 

complaints 

BBC News BBC News 07/08/2017 Promotion of 

products/services  

1 

 

For more information about how Ofcom assesses complaints about content standards on 
BBC broadcasting services and BBC ODPS, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-
investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-
demand-programme-services.pdf 
 

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches 
of broadcast licences 
 

Licensee Licensed service Categories  

7 Waves Community Radio Wirral Radio Other 

Radio Essex Limited Radio Essex 
(Southend) 

Format 

B.R.F.M. Bridge Radio Limited BRFM 95.6 FM 
(Sheerness, Isle of 
Sheppey) 

Other 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints about broadcast licences, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf  
 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf


Issue 336 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
11 September 2017 

 

 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit. 
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For 
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts 
or an on demand service does not fall within the scope of regulation.  
 
For more information about what Ofcom’s rules cover, go to: https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover  
 

Complaints about television or radio programmes 
 
For more information about how Ofcom assesses complaints about television and radio 

programmes, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-

standards.pdf  

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Advertisement 5USA 09/09/2017 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 04/09/2017 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 05/09/2017 Advertising content 1 

Celebrity Island with 

Bear Grylls 

Channel 4 05/09/2017 Outside of remit 1 

Advertisement Channel 4+1 06/09/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 31/08/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 02/09/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 03/09/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 06/09/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 09/09/2017 Advertising content 1 

Advertisement ITV 13/09/2017 Advertising content 1 

Love Island ITV 01/01/2017 Outside of remit 1 

Safe House ITV 07/09/2017 Outside of remit 1 

The X Factor ITV 02/09/2017 Outside of remit 1 

Advertisement ITV4 31/08/2017 Advertising content 1 

Advertisement Jazz FM 08/09/2017 Advertising content 1 

Programming n/a 12/09/2017 Outside of remit 1 

Advertisement Sky News 25/08/2017 Advertising content 1 

Davina's Hour (pre-tx) Watch 11/09/2017 Outside of remit 1 

Advertisement 5USA 09/09/2017 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 04/09/2017 Advertising content 1 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

46 

BBC First 
 
A new BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made 
Ofcom the new independent regulator of the BBC. 
 
Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC 
programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has 
reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).  
 
The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC’s 
complaints process. 
 

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

Programming BBC n/a Due accuracy 1 

Programming BBC n/a Materially misleading 1 

Programming BBC n/a Outside of remit 1 

BBC Breakfast BBC 1 01/09/2017 Due impartiality/bias 1 

Breakfast BBC 1 01/09/2017 Materially misleading 1 

Countryfile BBC 1 09/07/2017 Due impartiality/bias 1 

Deadliest Place to Deal BBC 1 24/08/2017 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 31/08/2017 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 07/09/2017 Disability 
discrimination/offence 

1 

EastEnders BBC 1 08/09/2017 Materially misleading 1 

Last Night of the Proms BBC 1 09/09/2017 Due impartiality/bias 1 

The One Show BBC 1 05/09/2017 Due impartiality/bias 1 

Dangerous Borders: A 
Journey Across India 
and Pakistan 

BBC 2 14/08/2017 Due impartiality/bias 1 

Newsnight BBC 2 29/08/2017 Generally accepted 
standards 

1 

No More Boys And 
Girls 

BBC 2 23/08/2017 Gender 
discrimination/offence 

1 

BBC News BBC News 
Channel 

06/09/2017 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC News 
Channel 

10/09/2017 Generally accepted 
standards 

1 

An Inside Out Special BBC News HD 09/08/2017 Race 
discrimination/offence 

1 

Sportsound BBC Radio Ulster 04/09/2017 Generally accepted 
standards 

1 

The Zoo CBBC 30/08/2017 Offensive language 1 

My Life: I am Leo CBBC iPlayer n/a Scheduling 1 



Issue 336 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
11 September 2017 

 

 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes, 
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the 
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being 
recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched between 4 and 17 September 
2017. 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission date 

F-Stop: Lady Margaret Notts TV 20/08/2017 

Named and Shamed: Greatest 
Celeb Scandals 

Channel 5 22/07/2017 

The American President Sony Movie Channel 18/08/2017 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 
about content standards on television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-
standards.pdf 
 

Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 
 

Programme Service Transmission date 

Police Interceptors Spike 1 September 2017 

 
For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and 
Privacy complaints about television and radio programmes, go to: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-
complaints.pdf 
 

Investigations launched under the General Procedures for investigating 

breaches of broadcast licences 

 
Licensee Licensed Service  

Northern Media Group Ltd Q 97.2 FM 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf


Issue 337 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
25 September 2017 

 

48 

The Light Academy Ltd Believe TV 

Global Passion TV Ltd Global Passion TV 

Prime Bangla Limited Channel i 

Global Tamil Vision Ltd Global Tamil Vision 

Pakistan Television 

Corporation Limited 

PTV Global 

Notts TV Limited Notts TV 

Sportsmax Ltd Ceen 

Khalsa Television Limited KTV 

Cambridge Presents Limited That’s Cambridge 

That's Oxford Limited That’s Oxford 

That's Solent Limited That’s Solent 

YourTV Preston Limited YourTV Blackpool & Preston 

YourTV Manchester Limited YourTV Manchester 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts investigations 

about broadcast licences, go to: 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf 

 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/31942/general-procedures.pdf

