Programme complaints bulletin

Standards & Fairness and Privacy

Issue number 12
28 June 2004

OfFcom

OFFICE OF COMMUNICATIONS



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Contents

Introduction

Standards cases

Breaches

Not in breach

Fairness and Privacy cases

Not upheld

14



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Introduction

Some of the following complaints were received by the legacy regulators prior to
the commencement of Ofcom. Under the terms of the Communications Act 2003,
they became the responsibility of Ofcom on 29 December 2003.

The Communications Act allows for the Codes of the legacy regulators to remain
in force until such time as Ofcom has developed its own Codes. These will be
published at the end of 2004 following a full public consultation.

The Codes currently in force for programming are:
Advertising and Sponsorship Code

Radio Authority

News and Current Affairs Code & Programme Code
Radio Authority

Code on Standards
Broadcasting Standards Commission

Code on Fairness and Privacy
Broadcasting Standards Commission

Programme Code
Independent Television Commission

Code of Programme Sponsorship
Independent Television Commission

These are all available on the Ofcom website: www.ofcom.org.uk

The cases have been considered against the above Codes.
Some programmes will have breached the relevant code (Upheld).
Others will not have breached the code (Not upheld).

However, there may be occasions where Ofcom recognises that a
broadcaster has taken appropriate action in response to an issue (for
instance, the broadcaster may recognise that an error has occurred and
taken responsible steps to rectify it). Ofcom will consider that these
complaints have been resolved. But even when such action has been
taken, Ofcom may still consider it appropriate to find that the programme
breached the Code due to the seriousness of the issues involved.

The layout of the report reflects these distinctions.



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Standards cases

Breaches

World in Focus
Revelation TV, 5 January, 13:45

Issue

Revelation TV is a UK-based Christian channel offering live
phone-ins. World in Focus interviews Christians and other
guests on issues from a Judeo-Christian perspective. During
the controversy surrounding the appointment of openly gay
bishops, the presenter gave a four minute polemic about his
views on homosexuality in general as well as homosexuality
within the Church. A viewer considered that his comments
were overtly homophobic and offensive.

Response

Revelation TV argued that it was sometimes necessary to
make a stand for “such Godly laws and principles”. The
presenter, Revelation TV claim, felt “compelled to speak
out... in love and respect for others, allowing each person to
exercise their free will, to choose or not to choose, to take
heed of any spiritual guidance offered... As an ordained
minister of the Gospel, [the presenter has] a responsibility to
obey God as ruler rather than men (as the scripture says)...”

However, Revelation TV also said that it was saddened that it
had upset a viewer who felt that the presenter had not
respected their choice of lifestyle. It had not purposely set
out to do so and sincerely regretted that this appeared to be
the case on this occasion. It went on to point out that it was
in dialogue with a Christian and gay viewer, who had been
invited on to a programme to air his opinions and views.

Decision

We accept that alternative views will be aired on this service
at some point. However, a presenter must not use his
position unfairly to promulgate his own views. During the
application process, the licensee was reminded of the need
for balance and respect for others’ beliefs where sensitive
matters were concerned. It was clear from the highly public
debate over gay bishops that many Christians do not feel the
same way as the presenter. This position was, in our view,
not properly represented by the broadcaster in this
programme. We believed that this went well beyond what is
acceptable in terms of opinion on such a channel and that his
comments about homosexuals were derogatory.

World In Focus was in breach of Sections 1.8 and 7.6 of the
Programme Code dealing with respect for human dignity
and avoidance of denigration of others’ beliefs.



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

News
The Saint, 30 April, 09:00

Issue

The parent company of Southampton Football Club (SFC) —
Southampton Leisure Holdings PLC — own The Saint radio
station. A listener complained that a news bulletin included
an interview with a member of SFC staff promoting their
season tickets and considered that this was not impartial
news.

Response

The Station Director acknowledged that the output was
questionable and conceded that they “...had not fulfilled the
requirements of the News and Current Affairs Code.” The on-
air team had been briefed about such matters and the
Station Director assured us that there would be no
recurrence.

Decision

The item in the sports news started with, “it’s the last chance
to get a ticket bargain here at St Mary’s today; 5.30 is the
deadline for the early bird discount...” . The Code states that
all news, in whatever form (including bulletins... and general
coverage of news events), must be accurate and duly
impartial.” The station had also been advised of the need to
be scrupulous about matters of this kind when they took
over the licence. The commercial link between the licensee
and the football club made the content of the news item
unacceptable.

The item breached Section 1.2 (News) of the News and
Current Affairs Code in addition to Section 1, Rule 2 (Product
Placement and Undue Prominence) of the Advertising and
Sponsorship Code.



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Jonathan Creek
BBC1, 14 February, 21:00

Issue

In this light-hearted crime drama, a magician, Adam Klaus,
was seen trying out a new trick on members of the public in
the street. Experiencing a marked lack of success, he swore
in frustration.

Six viewers complained that they did not expect to hear the
word ‘fuck’ in this drama. Some also mentioned the lack of
any warning before the programme.

Response

The BBC said that no milder word would have conveyed this
character’s frustration and that Adam Klaus generally
expressed himself strongly. However, this was the first time
that this word had been used in the series and, although the
programme-makers believed there was justification for its
use, they did not intend to use it again. The BBC accepted
that the programme should have carried a warning,
particularly as nothing in previous programmes would have
prepared viewers for the inclusion of such a strong word.
Any future transmission of this episode would be preceded
by a clear warning about the presence of strong language.

Decision

We welcomed the BBC’s recognition of the need to warn
viewers. Audience research indicates that this word still
retains the power to shock viewers, particularly when its use
is unexpected.

Although scheduled after the 9pm watershed, this drama
does not usually contain material that makes it problematic
for a wide-ranging audience to enjoy. Given the
unexpectedness of the language, its use so near the
watershed at 9.08pm and the lack of a warning, we
considered that viewers’ long-established expectations were
not fully taken into account.

The language contravened the Code on Standards



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Not in breach

Coronation Street
ITV1,various episodes, April and May

Issue

In an ongoing storyline, Todd Grimshaw gradually realised
that he was attracted to men, whilst continuing to live with
his fiancée, Sarah Platt, who was expecting their child.
Recently, he had started a relationship with Karl, a nurse at
the hospital where Todd works. Over the past eight weeks,
during this storyline, 89 viewers have complained about
various aspects of Todd’s relationship with Karl. Over the
Easter holiday, Todd and Karl kissed for the first time and
some viewers felt that this was unacceptable during a
Christian holiday. Other viewers found this storyline, and, in
particular, scenes of the two men kissing, difficult to watch
with children. They felt that such storylines should be
confined to after the 9pm watershed.

Decision

Some viewers, including parents, are not comfortable with
any representation of homosexual behaviour whilst young
children may be watching. However, we have to consider
whether these relationships are portrayed in an appropriate
manner, as with any sexual behaviour before the 9pm
watershed. The Programme Code does not distinguish
between the sexual orientation of characters, but requires
sexual behaviour to be appropriately limited and inexplicit
before the watershed.

Considering the general portrayal of relationships in this
soap, we do not believe that Todd and Karl’s behaviour was
any more explicit than previously seen by viewers. The main
focus of this storyline has been Todd’s difficulty in dealing
with his sexuality.

Given the storyline and the inexplicit portrayal of this
relationship, we consider that these scenes were acceptable.

These episodes were not in breach of the Programme Code.



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

My Foetus
Channel 4, 20 April, 23:05

Issue

This programme’s intention was to look at the reality of
abortion, in order to provoke an informed moral debate. It
was written, produced and directed by Julia Black, a woman
in her thirties, and pregnant. However, she had had an
abortion when she was 21. The programme contained
images of aborted foetuses and also included what was
claimed to be the first film on television of an actual
termination procedure.

Ofcom received eight complaints about the programme,
three of which were pre-transmission. The complainants who
saw the programme described it as distressing, offensive and
voyeuristic.

Decision

Ofcom does not preview programmes nor intervene prior to
their transmission. It is not within our remit to set
broadcasters’ editorial agendas. They may make
programmes about any issue they choose, as long as the
treatment of that subject matter complies with the
Programme Code.

This programme was preceded by a very clear warning about
the nature of the content and it was also appropriately
scheduled late at night. In our view, Julia Black was suitably
objective in the programme, which was described as her
“journey from abortion to motherhood”, and remained
rigorously non-judgemental. She acknowledged her ‘pro-
choice’ background and views — her father had founded the
Marie Stopes clinics — which the reality of a planned and
wanted pregnancy was now challenging. She talked to
people on both sides of the debate — those ‘pro-life’ (anti-
abortion) and those ‘pro-choice’ (the woman’s right to
choose) — as well as those doctors who, with mostly mixed
feelings, carried out the procedures.

We considered that the still images shown of aborted
foetuses were an integral part of the debate being explored.
The pictures were not used in a sensationalist or gratuitous
(in the sense of being unnecessary) manner. Importantly the
programme put what were certainly strong images into an
overall editorial context. The footage of the termination
procedure revealed nothing that was recognisably human.

The broadcaster provided a helpline for those affected at the
end of the programme.

Overall, our view was that the programme treated a
‘difficult’ subject responsibly and with appropriate
sensitivity.

The programme did not breach the Programme Code.



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Derren Brown Séance
Channel 4, 31 May 22:30

Issue

This Derren Brown one-off programme involved him
conducting a series of purportedly psychic practices with a
group of specially selected volunteers. Viewers at home were
invited to participate in some of the items involving
techniques such as Ouija and thought-transference. 170
viewers before transmission, and 74 after, complained about
the trailers and the programme. They were concerned at the
dangers involved in experimenting with the paranormal. A
total of 11 viewers also wrote in support of the programme.
A few viewers complained that it was showing spiritualism
and associated practices in an unfair or inaccurate light.

Decision

Derren Brown is well-known as a psychological illusionist. On
his website he describes his craft as a mixture of applied
psychology, magic, misdirection and showmanship. It was
clear from the outset of this programme that none of the
experiments he was about to embark on, in his view, actually
involved genuine psychic practices. He made plain his
mistrust of the techniques employed by Victorian psychics
and explained that the two girls in the 19th century who
instigated some of these techniques later revealed that they
had done so as a practical joke or hoax. He clearly stated that
he did not believe in spiritualism.

The purpose of the experiments, it seemed to us, was to
demonstrate that people are still willing to suspend their
disbelief if the techniques used are sufficiently convincing. At
the end of the programme, Derren Brown informed people
that the occurrences, such as the apparent paranormal
behaviour surrounding the Ouija board, were actually simply
subconscious acts on behalf of the participants. He also
revealed that the subject of the séance had not died 30 years
ago at all, but was in fact still alive and a participant in the
‘experiment’.

We understand that a large number of viewers rang in to the
live programme to report what they believed to be their own
paranormal experiences. However, as stated above, Derren
Brown is a well-known psychological illusionist and it was
clear both in the programme and from various newspaper
articles and websites surrounding the broadcast that he did
not believe in such things as spiritualism. We recognise also
that the trailers, and the programme to a certain extent,
needed to create a certain mystique if the techniques were
to be explored properly.

We further felt that to show viewers how mediums who are
fraudulent might possibly use these techniques to trick the



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

vulnerable and susceptible was an acceptable element of the
programme.

Whatever the actual techniques used in the experiments
were, the Code allows for such phenomena to be examined,
provided that they are part of a legitimate investigation and
are shown after the watershed — which in this case they
were.

Neither the programme nor trailers breached the
Programme Code.



Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Other programmes not in breach/out of remit (26 May to 7 June)

Programme name Channel Transmission | Category Number of
date complaints

100 Greatest .
Sexy Moments Channel 4 01/05/2004 Offensive 2
All for Love BBC2 22/05/2004 Offensive 1
All New TV’s
Naughtiest Blunders ITv1 23/05/2004 Language 2
As If Channel 4 03/04/2004 Scheduling 1
BBC News BBC1 18/05/2004 Offensive 1
BBC News BBC1 19/05/2004 Misleading 1
BBC News BBC1 20/05/2004 Accuracy 1
BBC News BBC1 23/05/2004 Offensive 2
Big Brother promotion Channel 4 25/05/2004 Offensive 27
Big John's .
Breakfast Show Hallam FM - Offensive 1
BNP PPB .
(pre-transmission) B Offensive 34
Breakfast BBC1 26/05/2004 Accuracy 1
Britain’s Best Sitcom BBC2 27/03/2004 Offensive 2
Britain’s Worst Husband .

L. - Offensive 1
(pre-transmission)
Brum (promotion) BBC1 06/05/2004 Offensive 1
C5 News Five 05/05/2004 Accuracy 1
Channel 4 News Channel 4 18/05/2004 Offensive 1
Conflicts BBC3 15/04/2004 Offensive 1

. . Religious

CSl: Crime Scene Five 11/05/2004 Offence 1
Danger on the Beach BBC1 21/04/2004 Offensive 1
Das Boot BBC2 30/05/2004 Language 1
Dead Ringers BBC2 10/05/2004 Offensive 1

10




Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Death in Gaza Channel 4 25/05/2004 Impartiality
Eiirssrt’actlcahsisléost Channel 4 29/04/2004 Misleading
Distraction Channel 4 16/04/2004 g(:;:egrjé)eus
Distraction Channel 4 07/05/2004 Offensive
Doctors BBC1 07/04/2004 Scheduling
EastEnders BBC1 General Offensive
Footballers’ Wives ITV1 17/03/2004 Violence
Friends promotion Channel 4 - Miscellaneous
Eﬁ?;g‘g;g:ﬂ BBC Radio 4 | 01/05/2004 | Impartiality
Galaxy Breakfast Galaxy 15/03/2004 Offensive
GMTV ITV1 19/05/2004 Offensive
God Channel God Channel | 02/06/2004 (R;}Lgr:?eus
Grand Designs Channel 4 31/03/2004 Misleading
GWR Swindon GWR - Misleading
Harry Hill’s TV Burp ITV1 05/03/2004 g#:’agnié)eus
“ae\xlei?tYou BBC2 08/05/2004 Offensive
Hollyoaks Channel 4 02/06/2004 Offensive
I’'m a Celebrity... 2 ITV1 General Offensive
News I(;I'P:grl:lr?;/\l/s - Offensive
Jo Whiley BBC Radio 1 10/03/2004 Language
Kiss 100 FM Breakfast Kiss 100FM 16/01/2004 Offensive
Les Diables BBC 26/02/2004 Offensive
M.O.M ITV1 01/05/2004 Offensive
Memory Bank Five 13/04/2004 Miscellaneous

11




Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Ministry of Mayhem ITV1 24/04/2004 Offensive
Never Mind .
the Buzzcocks BBC2 26/01/2004 Offensive
Now Show BBC Radio 4 20/03/2004 Offensive
Police Protecting .
Children BBC2 23/03/2004 Offensive
Popworld Channel 4 19/12/2003 Offensive
Question Time BBC1 22/04/2004 Offensive
Radio 5 BBC Radio 5 - Impartiality
Ramsay’s Kitchen
Nightmares Channel 4 18/05/2004 Language
- . - . Religious
Religious Rituals: Shiite | Radio Faza 02/03/2004 Offence
Revolver BBC1 20/01/2004 Offensive
Richard and Judy Channel 4 19/04/2004 Miscellaneous
Richard and Judy Channel 4 - Miscellaneous
Rugby Six Nations BBC1 21/02/2004 Offensive
Scottish Passport STV - Misleading
Simon Mayo BBC Radio 5 08/03/2004 Impartiality
The All Star .
Comedy Show ITV1 06/05/2004 Offensive
The Bill ITV1 31/05/2004 Language
The Jigsaw in Pieces BBC Radio 4 24/03/2004 Impartiality
The Legend of the .
Tamworth Two BBC1 12/04/2004 Violence
The Now Show BBC Radio 4 20/03/2004 Offensive
Sexual
The OC Channel 4 29/05/2004 portrayal
The Politics Show BBC1 23/05/2004 Impartiality
. . Sexual
The Thin Blue Line UK Gold 16/04/2004 portrayal
The Wright Stuff Five 26/04/2004 Offensive

12




Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

TMF —The

Music Factory TMF 19/03/2004 Offensive
Today BBC Radio 4 05/04/2004 Impartiality
Top Gear BBC2 23/05/2004 Offensive
TV’s Naughtiest

Blunders 7 ITV1 13/04/2004 Language
Two Way Stretch Channel 4 09/03/2004 Offensive
Weather Underground BBC4 15/03/2004 Violence
Who Wants to .

be a Millionaire ITV1 20/03/2004 Offensive
William and Mary ITV1 14/03/2004 Offensive

13




Ofcom programme complaints bulletin 28 June 2004

Fairness and Privacy cases

Where a complaint is upheld, a summary of the adjudication is included. Where a
complaint is not upheld there is only a note of the outcome.

For a copy of the full adjudication in either case go to Ofcom’s website at
www.ofcom.org.uk/bulletins/ or send a stamped addressed envelope to: Ofcom,

Riverside House, 2a Southwark Bridge Road, London SE1 9HA.

Not Upheld
Complainant Programme | Date & Type of complaint
Broadcaster
Ms A Real Life: ITV 1 Carlton, | Unwarranted
Noisy 23 June 2003 | infringement of
Neighbours privacy in making and

broadcast of
programme

14



