
Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

 

 

 

 

  

 

 

 

 Issue number 380 
10 June 2019 

 

  



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

 

Contents 
Introduction           3 

Broadcast Standards cases  
 
In Breach 
 
Kerry’s Gold Country 
Keep it Country, 2 April 2019, 16:20        5 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 
In Breach 
 
Compliance with ‘Key Commitments’ 
Awaaz FM, Awaaz FM Community Radio CIC, 11 February 2019 to present   7 

 
In Breach / Resolved 
 
Provision of information: community radio finance reports  
Various community radio licensees, year ending 31 December 2018    9 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 
Upheld 
 
Complaint by the Sher Group, made on its behalf by Mr Gurmail Singh Malhi 
Sri Guru Singh Sabha Southall Elections Debate, KTV, 27 September 2017    12 
 
Complaint by Mr Gurmail Singh Malhi and the Sher Group  
Programming, KTV, 30 September 2017        20 

 
Tables of cases 
 
Investigations Not in Breach         32 
 
Complaints assessed, not investigated        33 
 
Complaints outside of remit         41 
 
BBC First           42 
 
Investigations List          44
  



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

3 
 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content to secure the standards objectives1. Ofcom also has a duty to ensure that 
On Demand Programme Services (“ODPS”) comply with certain standards requirements set 
out in the Act2.  
 
Ofcom reflects these requirements in its codes and rules. The Broadcast and On Demand 
Bulletin reports on the outcome of Ofcom’s investigations into alleged breaches of its codes 
and rules, as well as conditions with which broadcasters licensed by Ofcom are required to 
comply. The codes and rules include:  
 

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) for content broadcast on television and radio 
services licensed by Ofcom, and for content on the BBC’s licence fee funded television, 
radio and on demand services. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”), containing rules on how 

much advertising and teleshopping may be scheduled on commercial television, how 
many breaks are allowed and when they may be taken. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, for which Ofcom 
retains regulatory responsibility for television and radio services. These include: 

 

• the prohibition on ‘political’ advertising; 

• ‘participation TV’ advertising, e.g. long-form advertising predicated on premium rate 
telephone services – notably chat (including ‘adult’ chat), ‘psychic’ readings and 
dedicated quiz TV (Call TV quiz services); and 

• gambling, dating and ‘message board’ material where these are broadcast as 
advertising3.  

  
d) other conditions with which Ofcom licensed services must comply, such as requirements 

to pay fees and submit information required for Ofcom to carry out its statutory duties. 
Further information can be found on Ofcom’s website for television and radio licences.  

 
e) Ofcom’s Statutory Rules and Non-Binding Guidance for Providers of On-Demand 

Programme Services for editorial content on ODPS (apart from BBC ODPS). Ofcom 
considers sanctions for advertising content on ODPS referred to it by the Advertising 
Standards Authority (“ASA”), the co-regulator of ODPS for advertising, or may do so as a 
concurrent regulator.  

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the requirements in the BBC Agreement, the Code on Television 
Access Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, 
and the Cross Promotion Code.  

                                                           
1 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 
 
2 The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act. 
 
3 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising for these 
types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory sanctions in all 
advertising cases. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
https://www.asa.org.uk/codes-and-rulings/advertising-codes/broadcast-code.html
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/on-demand/rules-guidance/rules_and_guidance.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

4 
 

 

It is Ofcom’s policy to describe fully television, radio and on demand content. Some of the 
language and descriptions used in Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin may 
therefore cause offence.  



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

5 
 

Broadcast Standards cases 
 

In Breach  
 

Kerry’s Gold Country 
Keep it Country, 2 April 2019, 16:20  
 
 
Introduction  
 
Keep it Country is a country music channel, the licence for which is held by 
KEEPITCOUNTRY.TV.LTD (“Keep It Country” or “the Licensee”)  
 
Ofcom received a complaint about violent scenes broadcast before the watershed in the 
music video The Gerry by Beef Supreme. The video depicted a team of hunters killing human 
prey. This included two shootings that featured both blood spraying from the victims and 
close-up shots of their open bullet wounds.  
 
Ofcom considered this content raised potential issues under Rule 1.11 of the Code, which 
states:  
 

“Violence, its after-effects and descriptions of violence, whether verbal or physical, must 
be appropriately limited in programmes broadcast before the watershed…and must also 
be justified by the context”.  

 
During our assessment of the complaint, we also identified one use of the word “fuck” in the 
lyrics of the song. We considered this raised potential issues under Rule 1.14 of the Code, 
which states:  
 

“The most offensive language must not be broadcast before the watershed…”.  
 
We therefore requested comments from the Licensee as to how the content complied with 
these rules.  
 
Response  
 
Keep it Country said that this video “clearly slipped through the net” and “is not the type of 
programming that we would encourage or allow”. It also told Ofcom that Kerry’s Gold 
Country had been removed from its schedules and that it will take “every step possible to 
safeguard against a repeat of this mistake”. 
 
Decision  
 
Reflecting our duties under the Communications Act 2003,Section One of the Code requires 
that people under eighteen are protected from unsuitable material in programmes.  
 
Rule 1.11  
 
Rule 1.11 states that violence must be appropriately limited in programmes broadcast before 
the watershed and must also be justified by the context.  
 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2003/21/section/319


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

6 
 

We first assessed whether the level and nature of the violence was appropriately limited. 
This music video included two shootings, with each accompanied by images of blood 
spraying from the victim upon the impact of the bullet and close-up shots of the open bullet 
wounds in the victims’ chests. We considered that these scenes of violence (and its after-
effects) were clearly not appropriately limited.  
 
We next considered whether the violence was justified by the context. The content was 
shown on Keep it Country, a dedicated country music television channel. We therefore did 
not consider the audience for this channel would expect scenes of graphic violence. In 
addition, the programme was broadcast in the mid-afternoon and included no warning to 
viewers about the scenes of violence. In our view, this content was likely to have exceeded 
viewers’ (and especially parents’) expectations of a country music service before the 
watershed.  
 
Therefore, our Decision was that the programme was in breach of Rule 1.11.  
 
Rule 1.14  
 
Rule 1.14 states the most offensive language must not be broadcast before the watershed.  
 
Ofcom’s 2016 research on offensive language makes clear that the word “fuck” and its 
variations are considered by audiences to be amongst the most offensive language. 
Therefore, the use of the word “fuck” was a clear case of the most offensive language being 
broadcast before the watershed.  
 
Therefore, our Decision was that the programme was also in breach of Rule 1.14.  
 
Breaches of Rules 1.11 and 1.14 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/91624/OfcomOffensiveLanguage.pdf


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

7 
 

Broadcast Licence Conditions cases 
 

In Breach 
 

Compliance with ‘Key Commitments’ 
Awaaz FM, Awaaz FM Community Radio CIC, 11 February 2019 to 
present 
 
 
Introduction 
 
Awaaz FM is a community radio station for the ethnic minority communities in 
Southampton. The licence is held by Awaaz FM Community Radio CIC (“Awaaz FM” or “the 
Licensee”).  
 
Like other community radio stations, Awaaz FM is required to deliver ‘Key Commitments’, 
which form part of its licence. These set out how the station will serve its target community 
and deliver social gain (community benefits), and also include a description of the 
programme service. 
 
Ofcom received a complaint about the station’s compliance with the requirements of its Key 
Commitments. Ofcom therefore requested recordings of the content broadcast on 11, 12 
and 13 February and a full programme schedule for the week of 11 to 17 February 2019, and 
we asked the Licensee to indicate all content that fell under Ofcom’s definition of original 
output. 
 
Having assessed the recordings and associated programme schedule, it appeared that Awaaz 
FM was not delivering the following Key Commitment: 
 

• “The service provides original output1 for a minimum of 77 hours per week.” 
 
Ofcom considered that this raised potential issues under Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of 
the Schedule to Awaaz FM’s licence. These state, respectively:  

 
“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the licence 
period”. (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and  
 
“The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the proposals set out in 
the Annex so as to maintain the character of the Licensed Service throughout the licence 
period”. (Section 106(1) of the Broadcasting Act 1990) 

 
We requested comments from Awaaz FM on how it was complying with these conditions 
 
Response 
 
Awaaz FM acknowledged that it was not meeting the requirement to broadcast a minimum 
of 77 hours of original output per week. It explained that this was for two reasons. First, 

                                                           
1 Original output is output that is first produced for and transmitted by the service, and excludes 
output that was transmitted elsewhere before. Original output can be live, pre-recorded or ‘voice-
tracked’. Repeat broadcasts of original output do not count towards the minimum requirement. 

http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr101276.pdf
http://static.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr101276.pdf


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

8 
 

because it was training new presenters to better reflect the community it serves, in 
particular those with disabilities. Second, because it has planned more original programmes 
but they need “further input” from community members to ensure that the programmes are 
not replicating those provided by other radio stations in the area and therefore providing 
more choice for listeners. 
 
The Licensee said that it aims to meet the requirement for 77 hours of original output per 
week by summer 2019. 
 
Decision 
 
Reflecting our duties to ensure a diverse range of local radio services, community radio 
licensees are required to provide the specified licensed service.  
 
During the period monitored, Ofcom found that the station had broadcast four hours of 
original output on 11 February, five hours on 12 February and four hours on 13 February. The 
Licensee admitted that it was not meeting the requirement to broadcast a minimum of 77 
hours per week of original output but was aiming to do so by summer 2019. 
  
As the Licensee did not meet its Key Commitment to broadcast original programming during 
the period monitored and is still not meeting this commitment, Ofcom’s Decision is that 
Awaaz FM is in breach of Licence Conditions 2(1) and 2(4). Ofcom expects the Licensee to 
rectify this issue and we are putting the Licensee on notice that Ofcom will monitor this 
service again to check its compliance with this requirement.  
 
Breach of Licence Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community radio 
licence held by Awaaz FM Community Radio CIC (licence number CR101276) 
 
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

9 
 

In Breach / Resolved  
 

Provision of information: community radio finance reports  
Various community radio licensees, year ending 31 December 2018 
 
 
Introduction 
 
Community radio stations are provided primarily for the good of people in an area or for a 
particular community, rather than primarily for commercial reasons. They must also deliver 
social gain, operate on a not-for-profit basis, involve members of their target communities 
and be accountable to the communities they serve.  
 
There are statutory restrictions on the funding of community radio stations which are set out 
in community radio licences. Specifically, that stations are permitted to raise on-air 
advertising and sponsorship income up to £15,000, the “fixed revenue allowance”. Most 
community radio stations may raise a further amount from this type of income, but it must 
not exceed 50% of the station’s total relevant income (disregarding the fixed revenue 
allowance) for that year, and of which at least 25% must come from “other income” (such as 
grants and donations).  
 
It is of fundamental importance that Ofcom can verify that a licensee is complying with its 
licence requirements relating to funding. We therefore require licensees to submit an annual 
report setting out how they have met their licence obligations. 
 
The annual reports from stations also inform Ofcom’s own understanding of the community 
radio sector, and financial information about the sector will feature in the Media Nations 
report to be published later this year. Annual reports that are not received or received late, 
impact on the accuracy of the data in the report.  
 
Failure by a licensee to submit an annual report when required represents a serious and 
fundamental breach of a community radio licence, as the absence of the information 
contained in the report means that Ofcom is unable properly to carry out its regulatory 
duties. 
 
Ofcom requested finance reports for the calendar year 2018 from all community radio 
licensees who were broadcasting for the whole of 2018. A number of licensees failed to 
provide their reports by the deadline specified. 
 
Ofcom considered that this raised issues under Condition 9(1) in Part 2 of the Schedule to the 
Community Radio licence, which states: 
 

“9(1) The Licensee shall maintain records of and furnish to Ofcom in such manner and 
at such times as Ofcom may reasonably require such documents, accounts, 
estimates, returns, reports, notices or other information as Ofcom may require 
for the purpose of exercising the functions assigned to it by or under the 1990 
Act, the 1996 Act or the Communications Act and in particular […] 

 
c) such information as Ofcom may reasonably require for the purposes of 

determining whether the Licensee is complying with the requirements of the 
Community Radio Order 2004 for each year of the Licensed Service; 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

10 
 

d) such information as Ofcom may reasonably require for the purposes of 
determining the extent to which the Licensee is providing the Licensed 
Service to meet the objectives and commitments specified in the Community 
Radio Order 2004; and  

 
e) the provision of information under this section may be provided to Ofcom in 

the form of an annual report which is to be made accessible to the general 
public.” 

 
Resolved 
 
Ofcom did not receive an annual finance report from the following licensees by the deadline 
given. However, these licensees subsequently submitted late reports. We therefore 
considered the cases to be resolved: 
 

Licensee Service name Licence number 

AKASH Radio Leeds Ltd AKASH Radio Leeds CR100143 

Alias Music and Community Projects CIC 1BTN  CR101282 

Celtic Music Radio Limited Celtic Music Radio FM CR000257 

St. Matthews Community Solution Centre Ltd. EAVA FM CR000178 

Takeover Radio Children's Media Trust  Takeover Radio CR000010 

West Hull Community Radio Limited West Hull Community Radio CR000056 

 
Ofcom considers the failure to provide this information to be a serious matter. It is of 
fundamental importance that Ofcom can verify that a community radio licensee is complying 
with its licence requirements relating to funding. Failure by a licensee to submit an accurate 
annual report when required represents a serious and fundamental breach of a community 
radio licence, as the absence of the information contained in the report means that Ofcom is 
unable properly to carry out its regulatory duties. 
 
This is the second consecutive year that Celtic Music Radio Limited and West Hull 
Community Radio Limited have failed to provide their reports by the deadline provided. We 
expect Celtic Music Radio Limited and West Hull Community Radio Limited to provide Ofcom 
with an accurate annual report by the initial deadline set when we request the annual report 
from it in 2020. If these licensees fail to do so, Ofcom will consider taking further regulatory 
action, which may include consideration of the imposition of a statutory sanction. 
 
In Breach 
 
Ofcom did not receive an annual finance report from the following licensees by the deadline 
given and the finance reports remain outstanding. Ofcom’s Decision is therefore that these 
licensees are in breach of Licence Condition 9(1):  
 

Licensee Service name Licence number 

Afro Caribbean Millennium Centre New Style Radio 98.7 FM CR000037 

Awaaz Radio Limited Awaaz Radio CR000208 

Ujima Radio CIC Ujima Radio CR000116 

 
Ofcom considers the failure to provide this information to be a serious matter. It is of 
fundamental importance that Ofcom can verify that a community radio licensee is complying 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

11 
 

with its licence requirements relating to funding. Failure by a licensee to submit an accurate 
annual report represents a serious and fundamental breach of a community radio licence, as 
the absence of the information contained in the report means that Ofcom is unable properly 
to carry out its regulatory duties. 
 
Afro Caribbean Millennium Centre provided a late and inaccurate report each year between 
2015 and 2018. In Ofcom’s Decision published in Issue 370 of Ofcom’s Broadcast and On 
Demand Bulletin, Ofcom specified that we expected this licensee to provide Ofcom with an 
accurate finance report by the initial deadline we set when we requested the annual report 
from it in 2019. The Decision made clear that if it failed to do so, we will consider taking 
further regulatory action, which may include consideration of the imposition of a statutory 
sanction.  
 
In the case of Awaaz Radio Limited, in Issue 354 of Ofcom’s Broadcast and On Demand 
Bulletin, we recorded a Resolved finding for the late provision of its 2017 finance report. In 
Issue 332 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin, we recorded a breach of Licence 
Condition 9(1) for failing to provide a 2016 finance report. We are very concerned that this 
year Awaaz Radio Limited has failed to provide its finance report for 2018. 
 
In the case of Ujima Radio CIC, this is the second consecutive year that Ujima Radio CIC has 
not provided an annual finance report. Ofcom recorded a breach of Licence Condition 9(1) in 
Issue 354 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin. 
 
Ofcom is putting these three licensees on notice that it will consider the breaches for the 
imposition of a statutory sanction. 
 
Breaches of Licence Condition 9(1) in Part 2 of the Schedule to the community radio 
licences. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/133188/Issue-370-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/133188/Issue-370-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0011/114104/issue-354-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0011/114104/issue-354-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/103709/issue-332-ofcom-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0011/114104/issue-354-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0011/114104/issue-354-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

12 
 

Broadcast Fairness and Privacy cases 
 

Upheld 
 

Complaint by the Sher Group, made on its behalf by Mr Gurmail Singh 
Malhi 
Sri Guru Singh Sabha Southall Elections Debate, KTV, 27 September 
2017 
 
 
Summary  
 
Ofcom has upheld this complaint by the Sher Group1, made on its behalf by Mr Gurmail Singh 
Malhi, of unjust or unfair treatment in the programme as broadcast. 
 
The debate programme included representatives from two of the three groups standing for 
election to the management committee of the Sri Guru Singh Sabha Gurdwara (the 
“Gurdwara”) in Southall, west London2. No representatives of the third party, the Sher 
Group, appeared in the programme. The presenter made repeated requests for the Sher 
Group to contribute to the election debate. The Sher Group complained that its 
representatives were prevented from taking part in the programme and that an unfair 
impression was given to viewers that it had been given the opportunity to participate and 
respond to allegations made against it. 
 
Ofcom considered that the broadcaster did not take reasonable care to satisfy itself that 
material facts had not been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to 
the Sher Group and failed to provide it with an appropriate and timely opportunity to 
respond.  
 
Programme summary 
 
On 27 September 2017, KTV broadcast an edition of a debate programme entitled Sri Guru 
Singh Sabha Southall Elections Debate, in which a panel of guests discussed their group’s 
manifestos for the forthcoming election, on 1 October 2017, of the management committee 
to the Sri Guru Singh Sabha Gurdwara (“the Gurdwara”) in Southall, west London.  
 
As the programme was broadcast in Punjabi, an English translation was prepared by Ofcom 
and provided to the complainant and the broadcaster for comment. Neither party 
commented on the translation and both confirmed to Ofcom that they were content for it to 
use the translation for the purposes of the investigation. 
 
The presenter, Mr Jagjit Singh Jeeta, introduced the programme: 
  

                                                           
1 One of three groups standing for election to form the new management committee of Sri Guru Singh 
Sabha Gurdwara, Southall. The other two groups were the Baaj Group and Tera Panth Vasey Group.  
 
2 Elections for the new management committee of the Gurdwara were taking place on 1 October 
2017. The three groups standing for election were the Baaj Group, Tera Panth Vasey Group and Sher 
Group.  
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

13 
 

“We are trying through your favourite channel to show the three parties and the three 
groups which will be participating. The existing group is the Sher Group. The second 
group which has been working, is the Baaj Group, and the third group, is the Tera Panth 
Vasey; it is made up of the youth and it had only four members last time. But, this time, 
all the three groups are well prepared. All the people and communities near Southall are 
prepared and are ready and waiting for this Sunday.  
 
There is one very important thing that I would like to share before starting the 
programme. One thing came to our minds, and it was that Sri Guru Singh Sabha 
community should have a debate. So, we contacted the present committee members, 
although there have been a lot of changes, but, still they are taking care of things in the 
administration. We took permission from the Senior Manjeet Singh Buttar, who is the 
General Secretary of the joint committee of Sri Guru Singh Sabha in Park Avenue, 
Havelock Road. They asked us to come and cover the live debate from six o’clock until 
7:30 on KTV. They asked us to come, and the location was Norbert School. We went there 
with our team. Also, listen to this funny thing, all the three parties were present there; 
Sher Group, Baaj Group, and Tera Panth Vasey, General Secretary Senior Manjeet Singh 
Buttar and Assistant Secretary Senior Gurbachan Singh Athwal - I think that is his right 
name. The General Secretary booked the programme and the assistant secretary came 
and told us that the programme could not happen here. In my view, this programme will 
be going live on Facebook.  
 
We came to this place after travelling 120 miles. They told us that they would decide 
whom they are going to choose. But, when we arrived there, Gurbachan Singh Athwal 
said that we had to fill a form, and only then could they give us the space. Senior 
Baljinder Singh should have informed us earlier when we emailed him weeks ago. 
Anyway, since the General Secretary told us, we arrived there. We didn't know the 
procedure, but we still reached the location, as this is our duty and the job of the media. 
The Sikh gentleman requested us to come. I forget his name. He said that we could come 
without worrying, that everything had been set up, and there were three tables for Sher 
Group, Baaj Group, and Tera Panth Vasey…We can see the Sher Group, the microphone is 
ready, and the programme has started, our brothers [i.e. representatives from the Sher 
Group] still have the option to come and join us”. 

 
The presenter introduced the two representatives from both the Tera Panth Vasey Group 
and the Baaj Group. He then said:  
 

“The main reason for assembling together all the committees and the groups of the Guru 
Sabha is so that the people can ask them their questions and they can put on the table 
what they have done in the past, and what better things they will be doing in the future”. 
 

The presenter then asked one of the representatives from the Tera Panth Vasey Group the 
reason behind the group being set up, the reason the members had decided not to join one 
of the two more established groups and, the main issues which impacted on the local 
community. The presenter then asked a representative from the Baaj Group, Dr Parvinder 
Garcha, about whether it would be elected to manage the Gurdwara. The presenter also 
said: 
 

“…Today the condition of the Guru Sabha in England has become like a battlefield. It 
happened with the media as well. We planned out everything and then Mr Manjeet Singh 
Bhuttar called and asked us to change the location. The media travelled from 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

14 
 

Birmingham, but Manjeet Singh called and said that this place was vulnerable to 
violence. What would you [the Baaj Group] do if you were in this situation?” 
  

In response, Dr Garcha said: 
 

“…Let me clarify. Our leader Himmat Singh Sohi says the same thing: that there is a 
difference between saying something and doing something. So, if we promise something, 
we will definitely do it. If we say that the programme will be held in Norbert Hall, then it 
will happen right there. If we agree, then we will not change the location at the last 
minute. When I was the General Secretary, I used to follow the regulations and complete 
any paperwork. I would do it on time or would inform the other party if it couldn’t be 
done. I gave you the reply and I replied to other channels as well. We do everything 
clearly so that there are no delays. There should be no misunderstandings”.  

 
The presenter asked Dr Garcha the reason management committees “fight over donations 
given by the community?” and about the contents of the Baaj Group’s manifesto. In 
response, Dr Garcha said, amongst other things, that “the Sher Group were lacking in many 
areas, especially in terms of failure of management. The management or committee has to 
run properly…”. 
 
Later, the following conversation took place between the Baaj Group and Mr Manjit Singh, 
another representative of the Baaj Group: 
 
Mr Manjit Singh: “…I would like to say with a heavy heart to my brothers in the committee, 

that today the situation of Sri Guru Singh Sabha has become similar to 
the situation in India. The ministers are invited for every small or big 
project of the Gurudwara and they are given honours. 

 
Presenter: Has this started recently, or was this happening before you were in the 

committee? 
 
Mr Manjit Singh: No, most of it started happening during the current [Sher Group] 

committee's governance. 
 
Presenter: But my question is very simple. Why didn't you speak at the time they 

were given the honours? Why do we need to ask this question today? The 
elections will be held in two or three days’ time. Why was nothing done 
before this? 

 
Mr Manjit Singh: We have raised our voices but the perception in the community is that 

there are bullies in the committee. Nobody has the courage to speak the 
truth and talk openly. Today we didn't want to hold this programme here 
because there are lots of men gathered in Norwood Hall to bully people. 
The word ‘hooliganism’ is not a nice one, but this is the reality. 

 
Presenter: Sir, Gurdwara Sahib and Guru Sangh is a Godly community. Is it right to 

say such a thing here? 
 
Mr Manjit Singh: No, it is not right at all. If I get a chance I will talk to them about the 

finances, the management [unfinished].  
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

15 
 

Presenter:  Yes, sure we will talk [unfinished].  
 
Mr Manjit Singh:  - and about their character. What is their character? What are they 

doing? What kind of business are they up to, troubling the daughters and 
sisters of other people? They are asking people’s daughters and sisters to 
dance naked. This is not what I am saying; this is the perception in the 
minds of other people, and such videos are going viral. When you will ask 
me these questions again I will give you all the details”. 

 
The presenter then said that he would ask the Baaj Group further questions later and he 
went on to question the Tera Panth Vasey Group.  
 
Later, the presenter said that the purpose of the media was to “show the reality” and “we 
can still see that the table for the third group [the Sher Group] is still available”. The 
presenter then asked a representative from the Tera Panth Vasey Group, how its manifesto 
differed from the other parties. The presenter also stated that the other parties “blame each 
other, they accuse each other of stealing money from here or there” and asked: “what kind of 
system are you [Tera Panth Vasey] going to develop?”. The presenter then said to Dr Garcha: 
 

“…A message is going viral in the form of a video against the Baaj Group. The community 
and the viewers are watching us. Please tell us whether it is true or false. £1.4 million was 
spent just in the planning of Khalsa Public school. This amount was spent on personal fees 
alone. 14 per cent, i.e. 2 lakh pounds, was given to the members and the employees of 
the Baaj Group. This message is viral on WhatsApp. I would like you to clarify this. I 
apologise for this allegation. There are a lot of groups; some are saying good things 
about you and some are sending other kinds of messages. I would like to know the truth 
behind this message”. 

 
Dr Garcha provided an explanation in response to this allegation which included that this 
allegation had been made in 2010. The presenter then questioned the reason it was being 
discussed now, and Dr Garcha said: “I am not sure about it, but maybe they didn't come 
today because they were expecting you to ask this question”. The presenter said: “No, I was 
not supposed to discuss this but out of personal interest I asked you…”. Later, the presenter 
said: “…my brothers are sitting here, two parties are sitting here, and some parties might be 
sitting at home and watching us”. Dr Garcha then said that the allegation had been made by 
“Gurmail Singh Malhi on video”. Dr Garcha then requested that Mr Malhi provide proof that 
the allegations were true. Dr Garcha also claimed that “one of the service people who was 
working there stole money from the donation box. He was imprisoned for 10 months”. Dr 
Garcha confirmed that this individual was an employee at the Gurdwara and that he had 
been released from prison. Dr Garcha suggested the Sher Group had said it had reported the 
incident to the police.  
 
Later, the presenter said: 

 
“…We got here somehow, and you can see what has happened to one of the groups. If 
you say something, you must learn to listen as well. All the three groups should have been 
here today. If they were here, then they would have been able to put their opinions 
before the community members…”. 

 
The presenter then asked Mr Manjit Singh about the amount of donation money which had 
been used to fund court cases. In response, Mr Manjit Singh said that “…it would have been 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

16 
 

better if Mr Malhi was here. He would have asked me the questions and I would have asked 
him some questions”. Mr Manjit Singh then spoke about the finances of the Sher Group at 
the time when it was the Managing Committee of the Gurdwara. The presenter stated that 
community donations were “going into the pockets of advocates and lawyers”. Mr Manjit 
Singh said: “Regarding my question, today Malhi Sahab is not here. Maybe tomorrow he will 
be sitting here in front of me, and then I will ask him the question”.  
 
Another presenter, Mr Baljinder Singh, then took over from Mr Jagjit Singh, and the 
programme continued. The presenter asked that the groups provide brief responses as there 
was not much time left in the programme. He also said: 
 

“…So, the two groups that are present here, we would like to welcome you. The live 
debate is still going on and we still invite the Sher Group to attend if they want to talk 
about anything. They can come here and give their point of view…”. 
 

Later, the following conversation took place between the presenter and Mr Manjit Singh: 
 
Mr Baljinder Singh:  “So, Manjit Singh Ji, I would like to say to the viewers who are watching 

this show that, although we are doing an independent live debate with 
you here, we are covering the Sikh committee in Southall. I am not sure 
what is happening outside. Some people or youngsters are breaking the 
doors and windows outside and making a lot of noise. This is not politics; 
this is just about the service of religion. Why do they [cause] riots? 

 
Mr Manjit Singh:  We have said in the beginning that they have gathered a lot of boys with 

sticks in the Norbert Hall. I am referring to these boys”.  
 
Later, prior to the conclusion of the programme, Mr Manjit Singh said: 
 

“Regarding the election which is going to be held on the 1st, we would like to request the 
community members to vote for the Baaj group and make us successful. We will live up to 
your expectations. You can hear the noises outside, banging on the doors and shouting. 
What is this? Are you going to vote for these groups? Who has spread hooliganism in the 
Gurdwara? Who is not allowing the community to grow?”.  

 
Voices could be heard in the background which said: “We told you to inform us before”. 
 
The programme ended and there was no further reference to Sher Group.  
 
Summary of complaint and broadcaster’s response 
 
Complaint 
 
Mr Malhi complained that the Sher Group was treated unjustly or unfairly in the programme 
as broadcast because a debate between the three Gurdwara parties, Sher Group, Baaj Group 
and Tera Panth Vasey Group, was organised. However, the Sher Group were not informed of 
the time of the debate which prevented it from being able to attend. Mr Malhi said that the 
programme repeatedly requested for the Sher Group to attend the debate, which gave the 
unfair impression to viewers that it had had an opportunity to defend the allegations, but 
had chosen not to. Further, Mr Malhi said that, once they arrived at the debate location, the 
Sher Group was prevented from taking part in the debate.  



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

17 
 

Broadcaster’s response 
 
Ofcom requested a statement in response to the complaint from KTV, however the 
broadcaster failed to do so3. In the particular circumstances of this case, Ofcom considered 
that it was able to reach a Preliminary View on the complaint despite the absence of a 
statement from KTV. 
 
Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that the Sher Group’s complaint should be upheld. Both 
parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View, but 
neither chose to do so.  
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment in programmes in such services.  
  
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this decision, we carefully considered all the relevant material. This included a 
recording and translated transcript of the programme as broadcast, and the complainant’s 
written submissions. The broadcaster did not provide any written submission in response to 
the complaint. 
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether 
the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair 
treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting 
Code (“the Code”). In addition to this rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains 
“practices to be followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations 
participating in, or otherwise directly affected by, programmes, or in the making of 
programmes. Following these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and 
failure to follow these practices will only constitute a breach where it results in unfairness to 
an individual or organisation in the programme. 
 
Ofcom considered the complaint that the Sher Group’s representatives were prevented from 
taking part in the programme and that an unfair impression was given to viewers that it had 
been given the opportunity to participate and respond to allegations made against it. 
 
In considering this complaint, we had particular regard to Practice 7.9 of the Code: 

 
“Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past 
events, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 

                                                           
3 Ofcom found the Licensee in breach of Licence Condition 20(1) for failing to provide Ofcom with a 
written statement in response to this complaint. The decision was published in Issue 373 of Ofcom’s 
Broadcast and On Demand Bulletin on 25 February 2019.  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/138648/Issue-373-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin-25-February-2019.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/138648/Issue-373-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin-25-February-2019.pdf


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

18 
 

facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an 
individual or organisation…”. 

 
Ofcom’s role is to consider whether, by making repeated requests for representatives of the 
Sher Group to participate in the programme and omitting to explain to viewers that its 
representatives had attended, albeit late, the broadcaster took reasonable care not to 
present, disregard or omit material facts in a way that resulted in unfairness to the Sher 
Group. Whether a broadcaster has taken reasonable care to present material facts in a way 
that is not unfair to an individual or organisation will depend on all the particular facts and 
circumstances of the case including, for example, the seriousness of any allegations and the 
context within which they were presented in the programme. Therefore, Ofcom began by 
considering whether the matters complained of had the potential to materially and adversely 
affect viewers’ opinions of the Sher Group in a way that was unfair. 
 
We took account of what the presenter said about the Sher Group and, in particular, what 
was said about its lack of participation in the programme. From the detailed “Programme 
summary” above, the presenter made four references to the Sher Group taking part in the 
debate, and further comments were made by a programme guest who said that “…it would 
have been better if Mr Malhi [representative of the Sher Group] was here” and “Maybe 
tomorrow he will be sitting here in front of me…”. No representatives of the Sher Group 
appeared on the programme. 
 
Ofcom considered that the repeated references by the presenter for representatives of the 
Sher Group to participate in the debate programme had the potential to materially and 
adversely affect viewers’ opinions of the Sher Group. This was because the comments 
potentially gave the impression that the Sher Group had chosen not to take part in the 
programme, and that it did not want to engage in debate about the election issues and the 
management of the Gurdwara. According to the complainant, the Sher Group had not been 
notified of the time of the debate and that when its representatives had arrived at the 
venue, they were prevented from taking part. This, in our view, was likely to have a 
potentially created an adverse inference in the minds of the viewers as to why the Sher 
Group was not represented in the programme.  
 
We recognised that the programme was broadcast live, and we understand that participants 
can sometimes make unexpected comments, or circumstances may arise that prevents 
contributors from taking part, as it appeared to be the case in this instance. However, in such 
circumstances, broadcasters need to be particularly aware that they have a duty to ensure 
that reasonable care is taken that the broadcast material is consistent with the requirements 
of the Code. It must not mislead viewers or portray people or organisations in a way that is 
unfair.  
 
In our view, it was incumbent on the broadcaster to have fairly represented the Sher Group’s 
absence from the programme. We considered that the broadcaster, who we understood was 
aware of the actual situation at the time of broadcast, failed to inform viewers that the Sher 
Group representatives had in fact attended the studios, albeit late. Instead, the broadcaster 
gave the impression to viewers that the Sher Group had chosen not to take part in the 
debate despite having been invited to do so. This, we concluded, created a misleading and 
unfair impression of the Sher Group to viewers. 
 
Taking all these factors into account, we considered the comments made in the programme 
and the omission of any explanation for the absence of the Sher Group representatives from 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

19 
 

the programme, had the clear potential to materially and adversely affect viewers’ opinions 
of the Sher Group in a way that was unfair. Therefore, in the particular circumstances of this 
case, Ofcom concluded that the broadcaster did not take reasonable care to satisfy itself that 
material facts had not been presented, disregarded or omitted in the programme, and that 
this resulted in unfairness to the Sher Group.  
 
Ofcom has upheld the Sher Group’s complaint of unjust or unfair treatment in the 
programme as broadcast. 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

20 
 

Upheld 
 

Complaint by Mr Gurmail Singh Malhi and the Sher Group  
Programming, KTV, 30 September 2017 
 
 
Summary  
 
Ofcom has upheld Mr Gurmail Singh Malhi’s complaint of unjust or unfair treatment in the 
programme as broadcast, made on his own behalf, and on behalf of the Sher Group1.  
 
During the programme, the presenter was joined by two guests in the studio who talked, 
largely, about their negative experiences of the management committee of the Sri Guru 
Singh Sabha Gurdwara (the “Gurdwara”) in Southall, west London2.  
 
Ofcom considered that: 
 

• The broadcaster did not take reasonable care to satisfy itself that material facts had not 
been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr Malhi and the 
Sher Group.  
 

• The comments made in the programme amounted to significant allegations about Mr 
Malhi and the Sher Group. Therefore, the broadcaster’s failure to provide the 
complainants with an appropriate and timely opportunity to respond resulted in 
unfairness to them. 

 
Programme summary 
 
On 30 September 2017, KTV broadcast a live talk show programme presented by Mr Jagjit 
Singh Jeeta, who was joined in the studio by Mr Sharnbir Singh Sangha and Ms Jaskaran Kaur 
Shergill, who spoke about their negative experiences of the Gurdwara’s management 
committee.  
 
As the programme was broadcast in Punjabi, an English translation was prepared by Ofcom 
and provided to the complainant and the broadcaster for comment. Neither party 
commented on the translation and both confirmed to Ofcom that they were content for it to 
use the translation for the purposes of any subsequent investigation. 
 
Mr Sangha explained his background and how he became involved with the Gurdwara. Later, 
the presenter spoke to Ms Kaur about her grievance with the Gurdwara. She said: 
 

“…Mr Malhi is aware of my grievance and that I have made these allegations to CID 
[Criminal Investigation Department] that they have [been] threatening me”.  
 

                                                           
1 One of three groups standing for election to form the new management committee of Sri Guru Singh 
Sabha Gurdwara, Southall. The other two groups were the Baaj Group and Tera Panth Vasey Group.  
 
2 Elections for the new management committee of the Gurdwara were taking place on 1 October 
2017. The three groups standing for election were the Baaj Group, Tera Panth Vasey Group and Sher 
Group.  
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

21 
 

The following conversation then took place between the presenter and Ms Kaur: 
 
Presenter: “So, as far as the Pammi [an employee at the Gurdwara] case is concerned, 

he was convicted? 
 
Ms Kaur: Yes.  
 
Presenter: How much money had been misplaced? 
 
Ms Kaur: My first complaint was made in October 2016 to the President [of the 

management committee], Mr Avtar Singh Buttar that a volunteer had told 
me that whenever Pammi leaves a holy room he has a bag full of pound 
coins, and as soon as he leaves the room he starts counting the money and 
that looked suspicious to him, and he told me this upstairs in my office, and I 
raised this with Avtar Singh Buttar and he said that he would ‘keep an eye 
upon him’, and investigate the matter. After telling him this, I left the matter 
as I assumed that he would deal with the matter, but then I heard from 
another employee, the receptionist who also had a second job at a chemist. 
He said that he [Pammi] comes in and exchanges substantial amounts of 
coins. Again, I raised this with Mr Buttar and he again said: ‘don’t worry we 
will keep an eye upon him’. After this, Pammi came up to my office a few 
times and asked me if I had any change which I thought was very strange as 
he had never asked me this before. I thought that maybe Avtar Singh had 
said something to Pammi and warned him that I was suspicious of him. 
Anyway, on the day of the theft the security guard approached me and said 
that Pammi’s pockets were bulging and they were empty in the morning, that 
he had told Mr Buttar, who had said ‘I never saw anything with my own 
eyes'. I said to the security officer that just empty his pockets that is your 
duty as a security officer, but he said that Avtar Singh had told him leave him 
this time, we will deal with him next time, and I have said this in my witness 
statement. 

 
Presenter: So, you did not apprehend him then? Did you not have CCTV? 
 
Ms Kaur: No. But then he [the security guard] comes to me as the manager and I 

placed the CCTV camera upon him and we observe him. It is so clear that he 
is stealing, and we observed that in 15 minutes, he only places his hand in his 
pocket just once, and we found £10,000 in his pocket.  

 
Presenter: You found £10,000 in his pocket, were they all pound coins?  
 
Ms Kaur: Yes, let me give you further details and explain. So, I spoke to the security 

officer and told him to go and empty his pockets. He said but a committee 
member has told me not to. I said that you are a security officer, and nobody 
can stop you from performing your duties. Meanwhile, Mr Malhi came up 
and I said: ‘let me show you something on the security camera’. I played the 
video, but because he wasn’t paying attention and was busy with his phone I 
had to replay the video two or three times. He said: ‘what do you want to do 
about it?’ I said that ‘I want to empty his pockets’. He said: ‘what if you find 
nothing?’ I said that ‘we have enough grounds from the video footage to 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

22 
 

have reasonable grounds to believe that he is stealing and therefore look into 
his pockets’. 

 
Presenter: That is justified if you have reasonable grounds for suspicion.  
 
Ms Kaur: I said to the security officer that he should bring him upstairs, and Avtar 

Singh Buttar also came up as well. His main concern was that I should tell 
him to order that his [Pammi’s] pockets be searched so that it appeared that 
he hadn’t ordered that he be searched.  

 
Presenter: Even at this stage, politics is being played in Gurdwaras, that to save their 

position they want to evade responsibility of making decisions.  
 
Ms Kaur: I’m surprised that this is the same committee that raised such an issue over 

£20 and here they keep prevaricating and saying it’s ok.  
 
Presenter: So, when did you find the £10,000? 
 
Ms Kaur: Pammi was brought upstairs to my room, because that is where the cameras 

are, and he was asked to empty his pockets. Photographs were taken at this 
time of this whole scene by the security officer. Pammi started emptying his 
pockets voluntarily as he knew beforehand why we had called him upstairs. 
Mr Malhi was standing to one side. At that time, we recovered £747.63 in 
coins from his trouser pockets. I still don’t understand how he could have 
hidden so much. We then looked in his wallet and recovered foreign currency. 

 
Presenter: Which could have been his?” 
 
Ms Kaur explained that she had found Euros and Dollars in the wallet and that it had to have 
been taken from the Gurdwara because Pammi was there “illegally and not working” and the 
Gurdwara received donations in foreign currency. The conversation between the presenter 
and Ms Kaur continued: 
 
Presenter: “But, you can’t say for 100% that this was money from the Gurdwara? 
 
Ms Kaur: He admitted to it, after that I told him that I was contacting the police. My 

call to the police got cut off, but they rang back and left a voicemail saying 
that they were on the way and gave me [a] case reference number, which I 
passed on to the General Secretary. He said that he could not pass this on to 
the Metropolitan Police because he did not live in the Metropolitan Police 
area. I have no idea what he meant by that. After that, police arrived. They 
said to Mr Malhi ‘what do you want to do in terms of pressing charges?’ Mr 
Malhi looked at me, and I said that ‘he should be arrested and if he is not I 
will report the matter to the Charity Commission because it’s a large amount 
of money and you couldn’t just ignore it’. Mr Malhi agreed that he should be 
arrested. The police then gave him a warning that they were going to search 
him and when they did that they found that his jacket had special pockets 
sewn in which showed that he had been stealing for quite some time. 

 
Presenter: Secret pockets? Where had he bought the jacket? Had he had it sewn 

specially? 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

23 
 

Ms Kaur: No idea. But, just imagine that in that room, there are three cameras and 
along with the security guard, there are about six or seven people who count 
the money in the room. How was it possible that nobody knew that money 
was being stolen?” 

 
The presenter said that Pammi was “convicted and went to prison” and asked Ms Kaur 
whether he had now been released. However, Ms Kaur continued to speak about the 
amount of money which Pammi had in his possession. She also said: 
 

“One thing I’d like to make clear. Many committee members claimed the benefit from 
this, with photos and all, saying we called the police. In reality, none of the committee 
members were there – except Mr Malhi. I told him that this person would routinely steal. 
The committee members to whom I would regularly report to, they gave a statement to 
police indicating that the money which they had confiscated from Pammi, that was his 
saving across a period of thirteen years. The police responded to Mr. Partap Singh Buttar, 
by asking him ‘how come Pammi carried around 13 years’ worth of his savings in his 
pocket?’…I went to court. None of the committee members went and they tried to stop 
me from going too. I’ve got text messages from Mr Manjit Singh Buttar”.  

 
The presenter and Ms Kaur then spoke about the court case and Ms Kaur confirmed that 
Pammi had pleaded guilty to theft and was given a ten-month prison sentence. Ms Kaur said 
that “he only accepted [he stole] £8,670…[he said] the rest is mine. But the police gave us 
[the Gurdwara] the full amount [£10,000]”. The presenter concluded this part of his 
conversation with Ms Kaur and said that “Stealing from a Gurdwara is a terrible thing”.  
 
The presenter then spoke to the other studio guest, Mr Sangha, about “controversy around 
cheques which go out with your name on them”. Mr Sangha explained that he was given a 
cheque for £6,100 by a committee member who asked him to resolve a dispute between 
people who had carried out repair works on the Gurdwara and to distribute what was owed 
because he was a magistrate. Ms Kaur said: 
 

“Can I add something? There’s an example. I saw the debate yesterday on the accounts. 
Nobody actually does the accounts in either committee. When it comes to the issue of 
payments and reimbursements, the £6,000, the Sher Group would do the same practices. 
They’d put money in various people’s accounts”.  

 
Later, the presenter spoke again to Ms Kaur. The following conversation took place: 
 
Presenter: “…Jaskaran Shergill, you’ve been vocal in the Pammi case. You also have a 

case in court. I want to know briefly, what is the matter, what is the case? 
You’ve brought a case against the Gurdwara and you left your job. 

 
Ms Kaur: I resigned from my job in July.  
 
Presenter: Reason? 
 
Ms Kaur: After the theft, there was direct and indirect harassment going on after that 

incident.  
 
Presenter: Why was this going on? 
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

24 
 

Ms Kaur: Indirectly in the sense that they were saying there was no need for them to 
involve the police.  

 
Presenter: If you don’t mind, I’ll ask a question. Were you maligned on a personal level? 
 
Ms Kaur: Yes.  
 
Presenter: Can you disclose why? 
 
Ms Kaur: Yes. The reason for my resignation was this; five days before I resigned, I was 

off sick. I was taken by ambulance from Park Avenue. The same day, I was 
sent a malicious message, the wording of which I cannot share on-air. 
Whoever saw it will know. 

 
Presenter: Was it a text message or a video message? 
 
Ms Kaur: It was a WhatsApp message; that number was then shut down.  
 
Presenter: So, it was a fake number? 
 
Ms Kaur: Yes, but that message wasn’t sent directly to me somehow, I don’t know. 

There was a reference to me in it that I was trying to steal money from them 
– professionally. The indirect meaning was that I was trying to do this 
through an employment tribunal. I was confused, as only the committee 
knew about my issues – they were confidential. After that, I got a phone call 
from a colleague who informed me about a message sent to all staff. I didn’t 
receive that message. When I finally did see it, I called the police directly. The 
police took a witness statement from me and began tracking the numbers. 

 
Presenter: These days, there are a lot of fake numbers.  
 
Ms Kaur: They also know very well whose number it is and from which area the call 

was made.  
 
Mr Sangha: Look, the police traced the number. When people say [unfinished].  
 
Presenter: But, I think there are certain numbers that can’t be traced so easily.  
 
Ms Kaur: But, they can trace the email that was used and the location. They called and 

asked me if I was aware of the location and whose it might be.  
 
Presenter: So, they told you, off the record? 
 
Mr Sangha: We know.  
 
Ms Kaur: Yes, I know who it is. I’d like to say on the record that I sent an email about 

this to Mr Malhi to say that I know you are behind this.  
 
Presenter: But, that’s about your committee and the disputes going on.  
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

25 
 

Ms Kaur: This has been confirmed to me by two senior committee members. They said, 
yes. Only he could do this. The evidence to back up the accusation I made to 
the committee - is that the way my name was spelt, only one man spells it 
that way. He is Mr Gurmail Singh Malhi’s close person. He lives in my town 
and the police contacted him. He was told if you directly, or indirectly, 
threaten this person you’ll be arrested. 

 
Presenter: So, these are your statements. At KTV, we have to stay independent, as we 

are an independent media. You are responsible for your statements. Anything 
you claim could be disclaimed. 

 
Ms Kaur: I’ve already submitted this in writing to the committee.  
 
Presenter: Going to the other side, what case do you have in court? 
 
Ms Kaur: My case is a whistleblowing, protected disclosures and sex discrimination 

case. Whistleblowing is like theft. The Charity Commission was told a month 
before Pammi was arrested by myself – I said there is theft going on here and 
the committee isn’t stopping it. 

 
Presenter: Why involve the Charity Commission; why couldn’t you solve it internally? 
 
Ms Kaur: Because I tried, I told Aftab Singh Buttar and the committee to stop it. They 

did nothing.  
 
Presenter: So, this is one case you have in court. This is a Gurdwara case, or a personal 

one? 
 
Ms Kaur: The Gurdwara’s name has to be on it, as a legal obligation, that’s as an 

employer, but the liability rests on the committee members.  
 
Presenter: Who was your contract with? The Gurdwara? 
 
Ms Kaur: The Gurdwara, yes. Signed by Mr Malhi”.  
 
The other guest, Mr Sangha, then told the presenter that it was “not the Gurdwara that has 
wronged us. It’s the committee members and their supporters”.  
 
Ms Kaur then spoke about her claim and the amount of damages she was seeking. She 
clarified that she had not sought damages from the Gurdwara, but the management 
committee who she considered were personally liable. Later, Ms Kaur clarified her position 
further and said: 
 

“…my case isn’t against the Gurdwara, it is against the six people who have committed 
legal breaches inside the Gurdwara. Right now, the regulatory services case[s] are open – 
The Charity Commission, the Home Office is investigating, Ealing Council is investigating, 
London Fire Authorities are involved in the breaches. I submitted protected disclosures for 
this purpose”. 

 
Ms Kaur also said that she had “enough evidence to prove I am right” and would not lose the  
case.  



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

26 
 

The presenter concluded the programme and said: 
 

“At KTV, we recognise the statements made by our guests as their own. We have our own 
statements and they have theirs. We believe in free media. We hope you understand the 
pain felt by our guests, whatever the truth may be. I beg leave, we will meet again”. 

 
There was no further reference to Mr Malhi or the Sher Group in the programme.  
 
Summary of the complaint  
 
Complaint 
 
a) Mr Malhi complained that he and the Sher Group were treated unjustly or unfairly in the 

programme because the programme alleged that he and members of the Sher Group: 
 

• had conspired with a “thief” to steal thousands of pounds from donation boxes and 
that they were involved in the theft and in covering up for the thief;  

• had threatened the contributor, Ms Kaur, and directly and indirectly harassed her; and 

• would “put money in people’s accounts”.  
 

Mr Malhi also complained that both he and the Sher Group were not given an 
appropriate and timely opportunity to respond to the above allegations.  
 

b) Mr Malhi complained that he was treated unjustly or unfairly in the programme because 
the programme alleged that he was behind a “discriminatory” message which had been 
sent to members of the public and contained inappropriate comments about the 
contributor. He also said that the programme also said that Ms Kaur had been informed 
by the police that Mr Malhi was under investigation.  
 
Mr Malhi also complained that he was not given an appropriate and timely opportunity 
to respond to the above allegations. 

 
Broadcaster’s response 
 
Ofcom requested a statement in response to the complaint from KTV, however the 
broadcaster failed to do so3. In the particular circumstances of this case, Ofcom considered 
that it was able to reach a Preliminary View on the complaint despite the absence of a 
statement from KTV. 
 
Preliminary View 
 
Ofcom prepared a Preliminary View that the Sher Group’s complaint should be upheld. Both 
parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View, but 
neither chose to do so.  
 
 
 
 

                                                           
3 Ofcom found the Licensee in breach of Licence Condition 20(1) for failing to provide Ofcom with a 
written statement in response to this complaint. The decision was published in Issue 373 of Ofcom’s 
Broadcast and On Demand Bulletin on 25 February 2019.  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/138648/Issue-373-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin-25-February-2019.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/138648/Issue-373-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin-25-February-2019.pdf


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

27 
 

Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public and all 
other persons from unjust or unfair treatment in programmes in such services.  
  
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of 
these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which 
regulatory activities should be transparent, accountable, proportionate and consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In reaching this decision, we carefully considered all the relevant material. This included a 
recording and translated transcript of the programme as broadcast, and the complainant’s 
written submissions. The broadcaster did not provide any written submission in response to 
the complaint. 
 
When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether 
the broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair 
treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting 
Code (“the Code”). In addition to this rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains 
“practices to be followed” by broadcasters when dealing with individuals or organisations 
participating in, or otherwise directly affected by, programmes, or in the making of 
programmes. Following these practices will not necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and 
failure to follow these practices will only constitute a breach where it results in unfairness to 
an individual or organisation in the programme. 
 
In assessing this complaint, Ofcom considered heads a) and b) together. 
 
Ofcom first considered the complaint that both Mr Malhi and the Sher Group were treated 
unjustly or unfairly in that it was alleged in the programme that they had conspired with a 
“thief”; had threatened Ms Kaur; and had “put [Gurdwara] money into people’s accounts”. 
We also considered Mr Malhi’s complaint that he was treated unfairly in that the programme 
alleged that he was behind a “discriminatory” text message about Ms Kaur. 
 
We then considered whether Mr Malhi and the Sher Group were given an appropriate and 
timely opportunity to respond to the allegations said to have been made in the programme.  
 
In considering this complaint, we had particular regard to the following Practices of the 
Code: 
 
Practice 7.9:  
 

“Before broadcasting a factual programme, including programmes examining past 
events, broadcasters should take reasonable care to satisfy themselves that material 
facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an 
individual or organisation…”. 

 
 
 
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

28 
 

Practice 7.11: 
 

“If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other significant 
allegations, those concerned should normally be given an appropriate or timely 
opportunity to respond”. 

 
Ofcom’s role is to consider whether the broadcaster took reasonable care not to present, 
disregard or omit material facts in a way that resulted in unfairness to Mr Malhi and the Sher 
Group. Whether a broadcaster has taken reasonable care to present material facts in a way 
that is not unfair to an individual or organisation will depend on all the particular facts and 
circumstances of the case including, for example, the seriousness of any allegations and the 
context within which they were presented in the programme. Therefore, Ofcom began by 
considering whether the matters complained of had the potential to materially and adversely 
affect viewers’ opinions of the Mr Malhi and the Sher Group in a way that was unfair. 
 
As set out in the “Programme summary” above, the presenter and the studio guests talked 
about their experiences of the then incumbent management committee of the Gurdwara 
which consisted of members of the Sher group, including Mr Malhi, and made a number of 
allegations about them. While the full extent of these allegations and references to the Sher 
Group and Mr Malhi are set out in the “Programme summary”, we took into particular 
account the following: 

 
In respect of the complaint that the programme alleged that the complainants had 
“conspired with a thief” we took into account Ms Kaur’s comments as she gave her account 
of the theft of money from the Gurdwara. Ms Kaur told the presenter that she had raised 
concerns about one of the volunteers with the President of the management committee, 
who she said had told her that he would “keep eye” on him. She said that she had heard 
further rumours about this volunteer and had raised the issue again, but received the same 
response. Ms Kaur then said that when she asked the security officer to search the pockets 
of the person she suspected of theft, he told her that a member of the management 
committee had told him to “leave him this time, we’ll deal with him next time”. We also took 
into account that the presenter said that “politics is being played in Gurdwaras” and that “to 
save their position they want to evade responsibility of making decisions”, to which Ms Kaur 
said that she was surprised that it was the “same committee that raised such an issue over 
£20 and here they keep prevaricating and saying it’s ok”. Later in the programme when Ms 
Kaur was explaining what happened when the police arrived, she said that Mr Malhi was 
asked by the police about whether he wanted to press charges against the suspected thief. 
She said that Mr Malhi “looked at me”, and after she had told him that “it’s a large sum 
amount of money and you couldn’t just ignore it”, Mr Malhi had then “agreed that he should 
be arrested”. Ms Kaur also asked: “How was it possible that nobody knew that the money 
was being stolen?” and also said that “Many of the committee members claimed the 
benefit…In reality, none of the committee members were there – except Mr Malhi. I had told 
him that this person would routinely steal”. Ms Kaur said too that the management 
committee’s statement to the police which indicated that the stolen money “was his savings 
across a period of 13 years”, and that the management Committee had tried to stop her 
from going to the court hearing. Towards the end of the relevant part of the programme, Ms 
Kaur said: “…there was theft going on here and the committee isn’t stopping it”; “They did 
nothing”; “it’s not the Gurdwara that has wronged us. It’s the committee members and their 
supporters”; and, that her case “is against the six people who have committed legal breaches 
against the Gurdwara”. 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

29 
 

In respect of the complaint that the programme alleged that the complainants had 
threatened Ms Kaur by harassing her, we took into account that at the beginning of the 
programme, Ms Kaur said of the management committee that “Mr Malhi is aware of my 
grievance and that I have made these allegations to CID that they have [been] threatening 
me”. Later in the programme, Ms Kaur said that after the theft incident she had left her job 
at the Gurdwara because there “was direct and indirect harassment going on” and she 
agreed with the presenter’s comments that she had been “maligned on a personal level”. 

 
We also took into account, in relation to the complaint that it was alleged that the 
complainants would “put money in people’s accounts”, that the presenter had said to 
another studio guest, Mr Sangha, that there was “controversy around cheques going out with 
your name on them” and that Mr Sangha had explained that he had been given the cheque 
by a committee member to resolve a dispute about repair works. Ms Kaur then said that 
“Nobody actually does the accounts in either committee. When it comes to the issue of 
payments and reimbursements, the £6,000, the Sher Group would do the same practices. 
They’d put money in various people’s accounts”.  

 
We then took into account the comments made specifically about Mr Malhi and relating to 
his complaint that it was alleged in the programme that he was behind a “discriminatory” 
message about Ms Kaur. Ms Kaur said that on the day she had resigned from the Gurdwara, 
she was sent “a malicious message, the wording of which I cannot share on-air”. She said 
that the message, sent via a social media app, made a reference to her “trying to steal 
money from them [i.e. the management committee] …The indirect meaning was that I was 
trying to do this through an employment tribunal”. Ms Kaur went on to say that she was 
informed by a colleague of another message that had been sent “to all staff” and that when 
she saw it “I called the police directly. The police took a witness statement from me and 
began tracking the numbers”. Following a short discussion between the presenter, Ms Kaur 
and the other studio guest about tracing the phone numbers, Ms Kaur said “I’d like to say on 
the record that I sent an email about this to Mr Malhi to say that I know you are behind this”. 
She went on to say that “This has been confirmed to me by two senior committee members. 
They said, yes. Only he could do this. The evidence to back up the accusation I made to the 
committee – is that the way my name was spelt, only one man spells it that way. He is Mr 
Gurmail Singh Malhi’s close person. He lives in my town and the police contacted him. He was 
told if you directly, or indirectly, threaten this person you’ll be arrested”. 
 
Ofcom considered that the comments made by Ms Kaur, taken collectively, were accusatory 
in nature and would have left viewers in no doubt that she claimed that the management 
committee, comprised of members of the Sher Group, including Mr Malhi, were reluctant to 
pursue the alleged theft of money from the Gurdwara, and implied that they overlooked 
criminal behaviour when they were in a position of responsibility and trust. We also took into 
account that the comment about Mr Malhi agreeing that the person suspected of theft 
should be arrested could be seen as portraying Mr Malhi positively. However, we took the 
view that given the context in which the comment was made, it depicted Mr Malhi as being 
reticent and unsure in the police taking action and that he had only agreed after Ms Kaur had 
told him that the theft could not be ignored. We also considered that Ms Kaur had clearly 
claimed that she had experienced threatening behaviour and harassment over the alleged 
theft incident. We also took the view that her comments about the payment of money into 
“various people’s accounts” clearly implied that the management committee’s management 
of the Gurdwara’s finances was, at least, inappropriate and irregular.  
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

30 
 

In Ofcom view, the comments above, taken overall, suggested to viewers that Mr Malhi and 
the management committee had acted inappropriately and, potentially, dishonestly. We also 
considered that in respect of Ms Kaur’s comments about the messages that had been sent 
about her, she unequivocally accused Mr Malhi as being responsible for them and that the 
police had taken action against an associate of Mr Malhi (though not Mr Malhi himself) who 
Ms Kaur claimed had sent the messages. Ofcom considered that nature of the allegations 
made about the Sher Group and Mr Malhi in the programme were serious and that they had 
the potential to materially and adversely affect viewers’ opinions of Mr Malhi and the Sher 
Group.  
 
We then considered whether the presentation of these comments in the programme as 
broadcast resulted in unfairness to the complainants. Ofcom acknowledges broadcasters’ 
right to freedom of expression and that they must be able to broadcast programmes on 
matters of interest to viewers freely, including the ability to express views and critical 
opinions without undue constraints. However, this freedom comes with responsibility and an 
obligation on broadcasters to comply with the Code and, with particular reference to this 
case, avoid unjust or unfair treatment of individuals or organisations in programmes. 

 
We understood that the programme was broadcast live, and we recognise that contributors 
can sometimes make unexpected comments that have the potential to create unfairness. It 
is Ofcom’s view, therefore, that for live programmes it may be, but is not always, possible for 
the broadcaster to obtain responses from others prior to, or during, the programme. 
However, in such circumstances, broadcasters need to be particularly aware that they have a 
duty to ensure that reasonable care is taken that the broadcast material is consistent with 
the requirements of the Code. This may include briefing any studio guests about fairness 
requirements in advance of the programme, as well as ensuring that any allegations made 
during the programme are properly tested or challenged. This could be, for example, by 
pointing out any contradictory argument or evidence or by representing the viewpoint of the 
person or organisation that is the subject of the allegation. The importance is that the 
programme must not mislead viewers or portray people or organisations in a way that is 
unfair. 

 
Given this, Ofcom then assessed what steps, if any, the broadcaster took to satisfy itself that 
material facts were not presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr 
Malhi and the Sher Group. KTV failed to provide a statement in response to the complaint 
and, therefore, it has not provided Ofcom with any evidence that it had taken any 
reasonable steps before the live broadcast in this regard, for example, by advising Ms Kaur to 
take care about any allegations she might make. Ofcom recognised that twice in the 
programme, the presenter advised viewers, by way of a disclaimer, that “So, these are your 
[i.e. Ms Kaur’s] statements. At KTV, we have to stay independent, as we are an independent 
media. You are responsible for your statements. Anything you claim could be disclaimed” and 
“At KTV, we recognise the statements made by our guests as their own. We have our own 
statements and they have theirs. We believe in free media. We hope you understand the pain 
felt by our guests, whatever the truth may be. I beg leave, we will meet again”. However, in 
our view, we considered that such disclaimers, would not, in themselves, be sufficient to 
absolve the broadcaster of its responsibility to ensure fairness throughout the broadcast of 
the programme. Further, Ofcom took into account that nowhere in the programme was 
anything said to balance or place into appropriate context the comments made about the 
complainants, nor did the programme include the viewpoint of Mr Malhi or the Sher Group 
in response to the claims made by Ms Kaur.  
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

31 
 

Therefore, in our view, the comments made about Mr Malhi and the Sher Group in the 
programme were presented as facts. Given this, we considered that these comments 
amounted to significant allegations about Mr Malhi and the Sher Group which had the 
potential to materially and adversely affect viewers’ opinions of them and which were 
presented in the programme in a way that was unfair to the complainants. 

 
Taking all of the above into account, Ofcom concluded that, in the particular circumstances 
of this case, the broadcaster did not take reasonable care to satisfy itself that material facts 
had not been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr Malhi and 
the Sher Group. 
 
We next considered the complaint that Mr Malhi and the Sher Group were treated unjustly 
or unfairly in the programme because neither were given an appropriate and timely 
opportunity to respond to the allegations made about them in the programme.  
 
For the reasons set out above, we considered that the comments made by Ms Kaur in the 
programme amounted to significant allegations about Mr Malhi and the Sher Group. 
Therefore, in accordance with Practice 7.11, the broadcaster should have offered Mr Malhi 
and the Sher Group an appropriate and timely opportunity to respond to the allegations in 
order to avoid unfairness. KTV did not provide Ofcom with statement in response to this 
complaint and so did not provide us with any evidence that it had sought responses to the 
allegations from the complainants. Given that no reference was made in the programme to 
either Mr Malhi or the Sher Group being approached for comment, or to take part in the 
programme itself to respond to the allegations, we considered that the broadcaster had not 
sought a response from Mr Malhi and the Sher Group.  
 
In these circumstances, therefore, we concluded that KTV’s failure to provide such an 
opportunity to respond was unfair to both Mr Malhi and to the Sher Group.  
 
Ofcom has upheld this complaint, made by Mr Malhi and the Sher Group, of unjust or 
unfair treatment in the programme as broadcast. 
 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

32 
 

Investigations Not in Breach 
 
Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 20 May and 
2 June 2019 and decided that the broadcaster or service provider did not breach Ofcom’s 
codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements. 
 

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission 
date 

Categories 

Leading the Way TBN UK 29/01/2019 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

 
How Ofcom conducts investigations about content standards on television and radio 
programmes  
 
 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

33 
 

Complaints assessed, not investigated 
Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided 

not to pursue between 20 May and 2 June 2019 because they did not raise issues warranting 

investigation. 

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

8 Out of 10 Cats 4Music 27/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Traffic Cops: 

Motorbike Mayhem 

5Spike 19/05/2019 Materially misleading 1 

Guessing Games Baby TV 18/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Live UEFA Champions 

League 

BT Sport 2 17/04/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Capital Breakfast Capital FM 

(Leicester) 

15/05/2019 Offensive language 1 

Drivetime with Martin 

Lowes 

Capital FM (North 

East) 

13/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Bake Off: The 

Professionals 

Channel 4 07/05/2019 Sexual material 1 

Bake Off: The 

Professionals 

Channel 4 14/05/2019 Disability 

discrimination/offence 

1 

Banged Up: Teens 

Behind Bars 

Channel 4 29/04/2019 Under 18s in 

programmes 

3 

Carry Ons at the 

Castle 

Channel 4 19/05/2019 Offensive language 4 

Celebrity SAS: Who 

Dares Wins for Stand 

Up for Cancer 

Channel 4 05/05/2019 Offensive language 2 

Channel 4 News Channel 4 17/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Channel 4 News Channel 4 17/05/2019 Elections/Referendums 2 

Channel 4 News Channel 4 20/05/2019 Elections/Referendums 1 

Channel 4 News Channel 4 21/05/2019 Elections/Referendums 1 

Channel 4 News Channel 4 22/05/2019 Elections/Referendums 1 

Channel 4 News Channel 4 27/05/2019 Elections/Referendums 1 

Channel 4 News Channel 4 28/05/2019 Dangerous behaviour 1 

Channel 4 News Channel 4 28/05/2019 Generally accepted 

standards 

3 

Channel ident Channel 4 15/05/2019 Dangerous behaviour 1 

Citroën’s sponsorship 

of First Dates 

Channel 4 10/05/2019 Sponsorship credits 1 

Dispatches – Jeremy 

Kyle: TV on Trial 

Channel 4 27/05/2019 Due impartiality/bias 1 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

34 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Dispatches – Jeremy 

Kyle: TV on Trial 

Channel 4 27/05/2019 Materially misleading 1 

First Dates Channel 4 30/04/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Gogglebox Channel 4 10/05/2019 Generally accepted 

standards 

3 

Gogglebox Channel 4 17/05/2019 Race 

discrimination/offence 

2 

Gogglebox Channel 4 24/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Gogglebox Channel 4 24/05/2019 Sexual material 1 

Gogglebox Channel 4 24/05/2019 Sexual orientation 

discrimination/offence 

2 

Gogglebox Channel 4 24/05/2019 Violence 1 

Hollyoaks Channel 4 07/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Hollyoaks Channel 4 09/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

The Hunt for Jihadi 

John 

Channel 4 20/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Last Leg Channel 4 14/05/2019 Due impartiality/bias 1 

The Last Leg Channel 4 17/05/2019 Elections/Referendums 2 

The Last Leg Channel 4 24/05/2019 Crime and disorder 1 

The Last Leg Channel 4 24/05/2019 Due impartiality/bias 1 

The Last Leg Channel 4 25/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Simpsons Channel 4 19/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Virtues Channel 4 22/05/2019 Animal welfare 1 

W Series Motor 

Racing 

Channel 4 04/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Last Leg Channel 4+1 19/05/2019 Elections/Referendums 1 

5 News Channel 5 24/05/2019 Due impartiality/bias 1 

60 Stone and House 

Trapped 

Channel 5 15/05/2019 Materially misleading 1 

Ben Fogle: New Lives 

in the Wild 

Channel 5 07/05/2019 Materially misleading 4 

Ben Fogle's Great 

Africa Migration 

Channel 5 16/05/2019 Animal welfare 1 

Cruising with Jane 

McDonald 

Channel 5 03/05/2019 Animal welfare 1 

Jeremy Vine Channel 5 16/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Jeremy Vine Channel 5 20/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Les Miserables Channel 5 26/05/2019 Offensive language 1 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

35 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Neighbours Channel 5 08/05/2019 Sexual material 1 

Psycho Pussies 2: Mad 

Cat Attacks 

Channel 5 22/05/2019 Animal welfare 10 

Shop Smart: Save 

Money 

Channel 5 18/04/2019 Materially misleading 1 

Shop Smart: Save 

Money 

Channel 5 16/05/2019 Materially misleading 1 

Spray Tan Mums: 

Single and Proud 

Channel 5 04/04/2019 Dangerous behaviour 1 

The Gypsies Next 

Door 

Channel 5 08/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

The Murder Of 

Charlene Downes 

Channel 5 21/05/2019 Offensive language 1 

The Nightmare 

Neighbour Next Door 

Channel 5 18/05/2019 Offensive language 1 

Project Z CITV 30/05/2019 Scheduling 1 

Clyde One Breakfast 

Show 

Clyde 1 22/05/2019 Competitions 1 

Ridiculousness Comedy Central 21/05/2019 Animal welfare 1 

Davestation Dave 31/05/2019 Sexual material 1 

Taskmaster Dave 08/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Top Gear Dave 06/05/2019 Offensive language 1 

Hollyoaks E4 13/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Titanic E4 25/05/2019 Offensive language 1 

Bradley Walsh's Late 

Night Guest List 

ITV 11/05/2019 Materially misleading 1 

Britain's Got More 

Talent 

ITV 28/05/2019 Offensive language 2 

Britain's Got Talent ITV 27/04/2019 Flashing images/risk to 

viewers who have PSE 

1 

Britain's Got Talent ITV 18/05/2019 Offensive language 1 

Britain's Got Talent ITV 22/05/2019 Nudity 1 

Britain's Got Talent ITV 25/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Britain's Got Talent ITV 25/05/2019 Generally accepted 

standards 

7 

Britain's Got Talent ITV 25/05/2019 Sexual material 2 

Britain's Got Talent ITV 27/05/2019 Generally accepted 

standards 

216 

Britain's Got Talent ITV 27/05/2019 Violence 1 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2019 Dangerous behaviour 1 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2019 Generally accepted 

standards 

2 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2019 Nudity 4 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

36 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2019 Sexual material 1 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2019 Sexual orientation 

discrimination/offence 

2 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2019 Under 18s in 

programmes 

1 

Britain's Got Talent ITV 28/05/2019 Voting 1 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2019 Dangerous behaviour 2 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2019 Generally accepted 

standards 

3 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2019 Nudity 20 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2019 Sexual material 1 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2019 Voting 3 

Britain's Got Talent ITV 30/05/2019 Generally accepted 

standards 

2 

Britain's Got Talent ITV 30/05/2019 Nudity 38 

Britain's Got Talent ITV 30/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Britain's Got Talent ITV 30/05/2019 Sexual material 1 

Britain's Got Talent ITV 30/05/2019 Violence 1 

Call the Cleaners ITV 12/02/2019 Materially misleading 1 

Coronation Street ITV 19/04/2019 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV 10/05/2019 Generally accepted 

standards 

3 

Coronation Street ITV 17/05/2019 Violence 1 

Coronation Street ITV 24/05/2019 Disability 

discrimination/offence 

2 

Coronation Street ITV 24/05/2019 Product placement 1 

Coronation Street ITV 24/05/2019 Violence 1 

Coronation Street ITV 30/05/2019 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

4 

Coronation Street 

(trailer) 

ITV 26/05/2019 Scheduling 1 

Dickinson's Real Deal ITV 13/05/2019 Gender 

discrimination/offence 

1 

Dickinson's Real Deal ITV 22/05/2019 Competitions 1 

Dickinson's Real Deal ITV 27/05/2019 Competitions 1 

Emmerdale ITV 02/05/2019 Dangerous behaviour 1 

Emmerdale ITV 16/05/2019 Violence 1 

Emmerdale ITV 21/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Emmerdale ITV 27/05/2019 Offensive language 1 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

37 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Good Morning Britain ITV 19/04/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 22/04/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 26/04/2019 Elections/Referendums 1 

Good Morning Britain ITV 01/05/2019 Generally accepted 

standards 

10 

Good Morning Britain ITV 07/05/2019 Sexual orientation 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 13/05/2019 Generally accepted 

standards 

4 

Good Morning Britain ITV 14/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Good Morning Britain ITV 15/05/2019 Elections/Referendums 1 

Good Morning Britain ITV 20/05/2019 Disability 

discrimination/offence 

1 

Good Morning Britain ITV 20/05/2019 Generally accepted 

standards 

2 

Good Morning Britain ITV 21/05/2019 Generally accepted 

standards 

2 

Good Morning Britain 

(trailer) 

ITV 17/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Hatton Garden ITV 20/05/2019 Materially misleading 1 

Hatton Garden ITV 20/05/2019 Offensive language 1 

Hatton Garden ITV 23/05/2019 Offensive language 2 

Hatton Garden ITV 24/05/2019 Offensive language 1 

Holidays: All-Inclusives 

Uncovered? Tonight 

ITV 23/05/2019 Materially misleading 1 

In for a Penny ITV 18/05/2019 Scheduling 1 

ITV News ITV 04/05/2019 Due accuracy 1 

ITV News ITV 27/05/2019 Due accuracy 1 

Judge Rinder ITV 16/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Lorraine ITV 30/05/2019 Fairness 1 

Martin Clunes: My 

Travels and Other 

Animals 

ITV 09/05/2019 Animal welfare 2 

Peston ITV 22/05/2019 Elections/Referendums 1 

Programming ITV Various Generally accepted 

standards 

1 

The Chase ITV 29/04/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Chase ITV 28/05/2019 Materially misleading 1 

The Jeremy Kyle Show ITV 06/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

38 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

The Jeremy Kyle Show ITV 08/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Jeremy Kyle Show  ITV 13/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 06/05/2019 Gender 

discrimination/offence 

1 

This Morning ITV 08/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

This Morning ITV 20/05/2019 Competitions 1 

This Morning ITV 23/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

ITV News Wales at 6 ITV Wales 24/04/2019 Due accuracy 1 

Britain's Got More 

Talent 

ITV2 11/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Britain's Got Talent ITV2 28/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Celebrity Juice ITV2 23/05/2019 Other 1 

Coronation Street ITV2 11/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

The Planet's Funniest 

Animals 

ITV2 28/05/2019 Nudity 1 

You've Been Framed ITV2 15/05/2019 Animal welfare 1 

You've Been Framed ITV2 20/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

On Her Majesty's 

Secret Service 

ITV4 06/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

The Oddbods Show ITVBe 22/05/2019 Dangerous behaviour 1 

The Only Way Is Essex ITVBe 12/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Only Way is Essex ITVBe 19/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Real Housewives 

of Cheshire 

ITVBe 13/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Khariyaan Khriyaan Kanshi TV 19/01/2019 Product placement 1 

Kiss Fresh with Tinea Kiss Fresh 08/05/2019 Offensive language 1 

Eddie Mair LBC 97.3 FM 23/04/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Iain Dale LBC 97.3 FM 23/04/2019 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 26/04/2019 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 09/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

James O'Brien LBC 97.3 FM 22/05/2019 Elections/Referendums 2 

James O'Brien LBC 97.3 FM 24/05/2019 Generally accepted 

standards 

5 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

39 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

News LBC 97.3 FM 23/05/2019 Drugs, smoking, 

solvents or alcohol 

1 

News LBC 97.3 FM 27/05/2019 Due accuracy 1 

Nick Abbot LBC 97.3 FM 13/04/2019 Materially misleading 1 

Nick Ferrari LBC 97.3 FM 16/04/2019 Offensive language 1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 23/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 27/05/2019 Due impartiality/bias 3 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 29/05/2019 Due impartiality/bias 3 

Nigel Farage LBC 97.3 FM 30/05/2019 Due impartiality/bias 3 

Nigel Farage LBC 97.3 FM Various Elections/Referendums 1 

Shelagh Fogarty LBC 97.3 FM 16/05/2019 Offensive language 1 

Steve Allen LBC 97.3 FM 24/04/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Grace Moray Firth Radio 28/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Gogglebox More4 20/05/2019 Animal welfare 1 

Programming n/a Various Other 1 

Thunderman Nickelodeon 27/04/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Live Charity Appeal Noor TV 08/05/2019 Charity appeals 1 

Kitaabut Tawheed Peace TV 05/05/2019 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 

Lost Girl Pick 16/05/2019 Sexual material 1 

Toby Tarrant Radio X 30/04/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Game of Thrones Sky Atlantic 19/05/2019 Nudity 1 

Live EFL: Aston Villa v 

West Brom 

Sky Main Event 11/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

All Out Politics Sky News 17/04/2019 Due impartiality/bias 44 

All Out Politics Sky News 22/05/2019 Elections/Referendums 1 

Press Preview Sky News 03/05/2019 Offensive language 1 

Sky News Sky News 20/03/2019 Elections/Referendums 1 

Sky News Sky News 15/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 22/05/2019 Elections/Referendums 2 

Sky News Sky News 24/05/2019 Due impartiality/bias 3 

Sky News Sky News 26/05/2019 Due accuracy 1 

Sky News Sky News 26/05/2019 Due impartiality/bias 6 

Sky News Sky News 27/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 30/05/2019 Due impartiality/bias 2 

The Pledge Sky News 19/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

The Pledge Sky News 23/05/2019 Religious/Beliefs 

discrimination/offence 

1 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

40 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Scottish Football: 

Rangers v Hibernian 

Sky Sports 

Football 

05/05/2019 Disability 

discrimination/offence 

1 

Football League: 

Leeds United v Derby 

County 

Sky Sports Main 

Event 

15/05/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Live MNF: Manchester 

City vs Leicester City 

Sky Sports Main 

Event 

06/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Jamie Jones Studio 66 TV 30/04/2019 Participation TV – 

Offence 

4 

Party Election 

Broadcast by UKIP 

STV 16/05/2019 Elections/Referendums 2 

The Matthew Wright 

Show 

Talk Radio 03/05/2019 Materially misleading 1 

The Alan Brazil Sports 

Breakfast 

Talksport 23/05/2019 Generally accepted 

standards 

1 

View From Stormont UTV 13/05/2019 Due impartiality/bias 2 

Programming Various Various Generally accepted 

standards 

1 

The Chris Evans 

Breakfast Show 

Virgin Radio UK 14/05/2019 Commercial 

communications on 

radio 

1 

Hostile Planet (trailer) Your TV 01/04/2019 Violence 1 

 

How Ofcom assesses complaints about content standards on television and radio 

programmes  

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of 
content standards on BBC broadcasting services and BBC ODPS. 
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Panorama BBC 1 01/02/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Panorama BBC 1 01/02/2019 Race 

discrimination/offence 

1 

Question Time BBC 1 07/02/2019 Due impartiality/bias 1 

Farming Today BBC Radio 4 13/02/2019 Due impartiality/bias 1 

The Stephen Nolan 

Show 

BBC Radio 5 Live 17/02/2019 Due impartiality/bias 3 

 

How Ofcom assesses complaints about content standards on BBC broadcasting services and 
BBC ODPS 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0002/100100/Procedures-for-investigating-breaches-of-content-standards-on-BBC-broadcasting-services-and-BBC-on-demand-programme-services.pdf


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

41 
 

Complaints outside of remit 
 
Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our remit. 
This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained about. For 
example, the complaints were about the content of television, radio or on demand adverts 
or an on demand service that does not fall within the scope of regulation.  
 

Programme Service Transmission Date Categories Number of 

complaints 

Programming Amma TV 19/05/2019 Outside of remit 1 

Online news article Apple News 20/05/2019 Other 1 

Babestation Babestation 07/10/2018 Outside of remit 1 

Conservative 

Leadership debate 

(pre-transmission) 

BBC 1 n/a Outside of remit 1 

BBC News BBC channels Various Outside of remit 1 

Advertisement Channel 4 12/05/2019 Advertising content 1 

Advertisement Channel 4 16/05/2019 Advertising content 1 

First Dates Hotel 

(trailer) 

Channel 4 

Facebook 

26/04/2019 Generally accepted 

standards 

1 

Advertisement Channel 5 20/05/2019 Advertising content 1 

Age Gap Love (pre-

transmission) 

Channel 5 05/06/2019 Outside of remit 57 

Advertisement CITV 06/05/2019 Advertising content 1 

Advertisement ITV 08/05/2019 Advertising content 1 

Advertisement ITV 17/05/2019 Advertising content 1 

Advertisement ITV 23/05/2019 Advertising content 1 

Advertisement ITV 25/05/2019 Advertising content 1 

Advertisement ITV 29/05/2019 Advertising content 1 

Advertisement ITV 30/05/2019 Advertising content 1 

Britain's Got Talent ITV 29/05/2019 Outside of remit 1 

ITV News ITV 17/05/2019 Outside of remit 2 

The All New Monty: 

Ladies Night 

ITV 07/05/2019 Outside of remit 1 

Advertisement ITV2 19/05/2019 Advertising content 1 

Love Island ITV2 n/a Outside of remit 29 

Advertisements n/a 24/05/2019 Advertising content 1 

13 Reasons Why Netflix 26/05/2019 Suicide and self harm 1 

Programming Netflix 27/05/2019 Other 1 

Game of Thrones Sky Atlantic 20/05/2019 Outside of remit 1 

Blockbusters (trailer) Various Various Outside of remit 1 

 

More information about what Ofcom’s rules cover  

 

 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/how-to-report-a-complaint/what-does-ofcom-cover


Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

42 
 

BBC First 
 
The BBC Royal Charter and Agreement was published in December 2016, which made Ofcom 

the independent regulator of the BBC. 

Under the BBC Agreement, Ofcom can normally only consider complaints about BBC 

programmes where the complainant has already complained to the BBC and the BBC has 

reached its final decision (the ‘BBC First’ approach).  

The complaints in this table had been made to Ofcom before completing the BBC’s 

complaints process. 

Complaints about BBC television, radio or on demand programmes 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

BBC News BBC 1 15/05/2019 Materially misleading 1 

BBC News BBC 1 22/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Casualty BBC 1 25/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 24/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 28/05/2019 Disability 
discrimination/offence 

1 

European Election 
Results 

BBC 1 26/05/2019 Due impartiality/bias 108 

European Election 
Results 

BBC 1 27/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Gentleman Jack BBC 1 26/05/2019 Sexual material 1 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 17/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

Have I Got News for 
You 

BBC 1 24/05/2019 Crime and disorder 1 

Landward BBC 1 26/04/2019 Other 1 

Mother, Father, Son BBC 1 06/03/2019 Generally accepted 
standards 

1 

Question Time BBC 1 16/05/2019 Elections/Referendums 7 

Question Time BBC 1 n/a Due impartiality/bias 1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 14/04/2019 Elections/Referendums 1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 12/05/2019 Elections/Referendums 6 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 19/05/2019 Due impartiality/bias 1 

The Andrew Marr 
Show 

BBC 1 19/05/2019 Elections/Referendums 6 

The Eurovision Song 
Contest 

BBC 1 18/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

The Eurovision Song 
Contest 

BBC 1 18/05/2019 Race 
discrimination/offence 

1 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

43 
 

Programme Service Transmission or 
Accessed Date 

Categories Number of 
Complaints 

The Eurovision Song 
Contest 

BBC 1 18/05/2019 Sexual material 1 

Undercover Hospital 
Abuse Scandal 

BBC 1 22/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

Various BBC 1 Various Due impartiality/bias 1 

Years and Years BBC 1 14/05/2019 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Spotlight Special: 
European Election 
Debate 

BBC 1 Northern 
Ireland 

21/05/2019 Elections/Referendums 1 

Reporting Scotland BBC 1 Scotland 30/05/2018 Due impartiality/bias 1 

Cardinal BBC 2 27/05/2019 Other 1 

Mum BBC 2 29/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

Newsnight BBC 2 17/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

One Day in Gaza BBC 2 13/05/2019 Materially misleading 1 

Politics Live BBC 2 21/05/2019 Elections/Referendums 1 

Ranganation BBC 2 22/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

Victoria Derbyshire BBC 2 31/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC 6 Music 19/05/2019 Violence 1 

Indian Elections by 
Mobeen Azhar 

BBC Asian 
Network 

28/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

BBC News BBC channels n/a Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC channels Various Elections/Referendums 1 

Programming BBC channels Various Due impartiality/bias 2 

BBC News BBC India 25/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Frankie Boyle's New 
World Order 

BBC iPlayer 15/05/2019 Crime and disorder 1 

Have I Got News for 
You 

BBC iPlayer 24/05/2019 Due impartiality/bias 1 

BBC Afternoon Live BBC News 
Channel 

29/05/2019 Due impartiality/bias 1 

BBC News BBC News 
Channel 

21/05/2019 Elections/Referendums 1 

BBC News BBC News 
Channel 

27/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Victoria Derbyshire BBC News 
Channel 

16/05/2019 Generally accepted 
standards 

1 

Jo Whiley BBC Radio 2 08/04/2019 Offensive language 1 

BBC News BBC Radio 4 23/05/2019 Elections/Referendums 1 

The News Quiz BBC Radio 4 25/05/2019 Due impartiality/bias 1 

Headliners BBC Radio 5 Live 20/02/2019 Generally accepted 
standards 

1 

Twenties Takeover BBC Radio 5 Live 16/05/2019 Promotion of 
products/services 

1 

Good Morning Wales BBC Radio Wales 20/05/2019 Elections/Referendums 1 

Various Various 09/05/2019 Due impartiality/bias 1 



Issue 380 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
10 June 2019 

44 
 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcaster or service provider may have breached its codes, 
rules, licence condition or other regulatory requirements, it will start an investigation. 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily mean the 
broadcaster or service provider has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the codes, rules, licence conditions or other regulatory requirements being 
recorded. 
 
Here are alphabetical lists of new investigations launched. 
 

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of 
content standards for television and radio 
 

Programme Service Transmission date 

Advertising minutage CBS Drama Various 

Journey for Iqra Iqra Bangla 28/03/2019 

Britain's Got Talent ITV 27/05/2019 

Good Morning Britain ITV Various 

Ponthak Masle KTV 30/03/2019 

Programming NE1FM 19/03/2019 

 
How Ofcom assesses complaints and conducts investigations about content standards on 
television and radio programmes  
 

Investigations launched under the Procedures for the consideration and 
adjudication of Fairness and Privacy complaints 
 

Programme Service Transmission date 

Undercover Benefits Cheat  Channel 5 17/03/2019 

The Kyle Files ITV 4/03/2019 

 
How Ofcom considers and adjudicates upon Fairness and Privacy complaints about television 
and radio programmes  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57388/fairness-privacy-complaints.pdf

