
NON-CONFIDENTIAL 

DECISION UNDER SECTION 3(3) OF THE BROADCASTING ACT 1990 AND SECTION 
3(3) OF THE BROADCASTING ACT 1996: LICENCES HELD BY BRITISH SKY 
BROADCASTING LIMITED 

Legal framework 

1. A provider of any “relevant regulated television service” must hold a licence under the 
Broadcasting Act 1990 (the “1990 Act”) or the Broadcasting Act 1996 (the “1996 Act”)1. 
Depending on the type of television service in question, a provider may be licensed 
under either the 1990 Act or the 1996 Act. British Sky Broadcasting Limited (“Sky”) holds 
licences of various kinds under each of these Acts. 

2. Under s.3(3) of each of the 1990 Act and the 1996 Act, Ofcom: 

(a)  shall not grant a licence to any person2 unless satisfied that the person is a fit 
and proper person to hold it; and 

(b) shall do all that they can to secure that, if they cease to be so satisfied in the 
case of any person holding a licence, that person does not remain the holder of 
the licence. 

3. Therefore, Ofcom has an ongoing duty to remain satisfied that broadcast licensees are fit 
and proper.  

4. For its assessment of whether Sky remains fit and proper to hold broadcast licences, 
Ofcom has been considering the implications of information that has become available 
regarding unlawful activities at newspapers owned by News Group Newspapers Limited 
(“NGN”)3. This document sets out Ofcom’s findings in relation to that question, on the 
evidence available to date.  

5. As Ofcom’s duty to be satisfied that licensees remain fit and proper is ongoing, should 
further material evidence become available, Ofcom would need to consider that evidence 
in light of its duty. 

Process 

6. Ofcom reached a provisional decision at a board meeting held on 10 July 2012. That 
provisional decision was sent to Sky, Sky plc and to James Murdoch on 30 July 2012. 
Sky provided written submissions on the provisional decision on 22 August 2012. James 
Murdoch provided written submissions on 17 August 2012 and 13 September 2012. 
Ofcom has considered their submissions and has taken them into account in reaching its 
final decision. 

7. Certain information has been redacted from this decision in order to avoid any prejudice 
to ongoing criminal proceedings. The redactions are marked.  

                                                
1Section 13(1) of the 1990 Act. A “relevant regulated television service” is a service regulated by 
Ofcom under s.211 of the Communications Act 2003. 
2 A “person” may be any legal person, which would include an individual and a corporation. In this 
case, the licensee is the company British Sky Broadcasting Limited. 
3 NGN is a wholly-owned subsidiary of NI Group Limited, formerly known as News International. NI 
Group Limited is wholly controlled by News Corporation, Inc. 



NON-CONFIDENTIAL 

The relevance of events at NGN to Sky’s fitness and properness 

8. We consider that wrongdoing of the kind alleged to have taken place at the newspapers 
owned by NGN is in principle capable of being relevant to the fitness and propriety of a 
broadcaster, notwithstanding the fact that such wrongdoing was not related to the 
performance of broadcasting functions. If a broadcaster’s fitness and propriety were 
measured only by reference to its performance or conduct as a broadcaster, this would 
mean that very serious wrongdoing by the licensee or those who controlled or influenced 
it, whatever its nature or gravity, was no impediment to the grant or retention of a licence, 
as long as the wrongdoing was unrelated to the licensee’s broadcasting activities. We do 
not consider that this can be right. Ofcom is responsible for protecting public confidence 
in broadcasting and the public interest in there being an appropriately rigorous regulatory 
regime, through its powers and duties under the statutory scheme established by 
Parliament.  

9. To date, there is no evidence that Sky was directly or indirectly involved in any of the 
wrongdoing either admitted or alleged to have taken place at News of the World 
(“NOTW”) or The Sun. Sky has admitted to some instances of email hacking in two 
cases unrelated to the cases alleged to have taken place at NGN. Ofcom is currently 
considering these issues under the Broadcasting Code.  

10. In contrast to some other UK regulatory regimes, Ofcom does not have any statutory 
responsibility for declaring individuals “fit and proper” (unless they are broadcast 
licensees themselves). The behaviour of persons (individuals or corporations) other than 
Sky can only be relevant to an assessment of Sky if such persons’ relationship to Sky is 
such that Sky’s fitness and propriety is affected by their character and conduct. Since 
Sky is a non-natural person, its fitness and propriety may be judged by reference to the 
conduct and character of any individual or individuals who exert influence over it. The 
conduct and character of any director, of any shareholder with a significant holding, and 
of any other person able to exert influence over the company are therefore relevant in 
principle to Ofcom’s assessment.  

11. Ofcom has therefore considered whether any such person, exercising a requisite degree 
of control over Sky, such that he, she or it exerts influence, has been implicated in, or 
tainted by, alleged or admitted wrongdoing or criminality at newspapers owned by NGN, 
in a way, or to an extent, which raises questions about Sky’s ongoing fitness and 
propriety. For these purposes, Ofcom considers that the following individuals’ and 
entity’s character and conduct are in principle relevant, because they stand in a 
relationship to Sky of material influence or control such that they are able to exert 
influence over it: 

(a) James Murdoch’s conduct and character are relevant because: 
(i) he is a director of the parent company, British Sky Broadcasting Group plc 

(“Sky plc”), which exercises complete control over Sky;  
(ii) he is a director of News Corporation, which owns around 40% of the issued 

shares of Sky plc; and 
(iii) the Murdoch family trust owns approximately 38% of the Class B stock of 

News Corporation, which owns around 40% of the issued shares of Sky 
plc. 

 
(b) Rupert Murdoch’s conduct and character are relevant because: 

(i) he is Chairman and CEO of News Corporation, which owns around 40% of 
the issued shares of Sky plc; and 



NON-CONFIDENTIAL 

(ii) his family trust owns approximately 38% of the Class B stock of News 
Corporation, which owns around 40% of the issued shares of Sky plc. 

 
(c) News Corporation’s corporate conduct and character are relevant, in light of 

News Corporation’s approximate 40% shareholding in Sky plc. 

12. In considering whether Sky remains fit and proper to hold broadcasting licences, Ofcom 
has therefore had regard to evidence relating to the conduct or character of these 
persons, and to the extent of influence which they exert over Sky.  

Evidence 

13. Ofcom has had regard to the evidence available from a variety of sources, in particular 
evidence that has been: 

(a) published by the Culture, Media and Sport Select Committee (“CMSC”); 

(b) published by the Leveson Inquiry; and 

(c) disclosed to Ofcom by NGN from documents disclosed in the civil litigation4.  

James Murdoch5 

14. Ofcom considers on the basis of the evidence available to date and for the reasons set 
out in this decision that James Murdoch’s conduct in relation to events at NGN 
repeatedly fell short of the conduct to be expected of him as a chief executive officer and 
chairman6. However, Ofcom considers that the evidence available to date does not 
provide a reasonable basis to conclude that James Murdoch deliberately engaged in any 
wrongdoing.  

Background 

15. James Murdoch had no role at NGN or its parent company News International7 until 
December 2007/January 2008, which was almost a year after the sentencing of Clive 
Goodman and Glenn Mulcaire for phone hacking. However, he became Executive 
Chairman (of both companies) when the previous Executive Chairman Les Hinton 
moved to the Wall Street Journal in January 2008 and he remained in that role at NGN 
until September 20118. In addition to his role as Executive Chairman, he acted as chief 
executive officer of News International from Les Hinton’s departure until at least the end 
of June 2009 (when it was announced that Rebekah Brooks would take the role). 
Rebekah Brooks’ formal start date as chief executive officer of News International was 
September 2009. He remained as Executive Chairman of News International until 
February 2012. 

                                                
4 In order to equip ourselves with all information relevant to our duty, Ofcom sought voluntary 
disclosure from NGN of certain documents disclosed in the civil proceedings in front of Mr Justice 
Vos. NGN provided these documents.  
5 See paragraph 9(a) for his relevance to Sky. 
6 James Murdoch was CEO of NGN and News International from Les Hinton’s departure in January 
2008 until at least the end of June 2009. 
7 Now NI Group Limited. 
8 The date he stood down from NGN.  



NON-CONFIDENTIAL 

The Taylor settlement 

16. In June 2008, James Murdoch authorised the settlement of a claim for phone hacking 
brought by Gordon Taylor against NGN. There is conflicting evidence, including on oath, 
as to what James Murdoch was actually told at this point about the possibility that News 
of the World employees other than Clive Goodman had been involved in unlawful 
activity9.  

17. There is more than one possible explanation of the inconsistency between the accounts 
given variously by Tom Crone, Colin Myler and James Murdoch of what James Murdoch 
was told at the meeting on 10 June 2008 at which he authorised settlement of the Taylor 
case. These three individuals may have had different understandings at the time of what 
was being communicated, their recollections several years after the events took place 
may be imperfect, or one or more of them may not be telling the truth. We do not 
consider that the evidence given by Tom Crone or Colin Myler is sufficient to 
demonstrate that James Murdoch was made fully aware of the implications of the 
evidence disclosed in the Taylor litigation at the time he authorised the settlement.10 

18. Nor, in our view, can it reasonably be concluded on the available documentary evidence 
that there was an awareness on James Murdoch’s part either that evidence existed 
indicating the involvement in unlawful activities of journalists other than Clive Goodman, 
or that the desire to preserve confidentiality was a key factor in the settlement11. There is 
some documentary evidence that James Murdoch was aware of the Taylor claim prior to 
10 June 2008. There is some documentary evidence that Tom Crone and Colin Myler 
intended to brief James Murdoch in more detail, but there is no documentary evidence 
showing that they actually did12. In particular, Colin Myler forwarded to James Murdoch 
the email chain of 7 June 2008, which contains information that ought to have caused 
him significant concern13. However, James Murdoch’s evidence is that he did not read 
the chain to its end and there is no evidence to contradict his account14.  

19. Nevertheless, it is clear, on his own account, that James Murdoch was aware in 2008 
that new evidence had emerged which meant that his lawyers considered it necessary to 
settle Gordon Taylor’s claim and that an opinion from leading counsel was being 

                                                
9 Transcript of oral evidence given by James Murdoch and Rupert Murdoch to Culture Media and 
Sport Select Committee (“CMSC”), 19 July 2011; Letter to CMSC from Tom Crone, 6 August 2011; 
letter to CMSC from Colin Myler, 10 August 2011; letter to CMSC from James Murdoch, 11 August 
2011; transcript of oral evidence given by Tom Crone  and Colin Myler to CMSC, 6 September 2011; 
letter to CMSC from Colin Myler, 31 October 2011; letter to CMSC from Tom Crone, 5 November 
2011; transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011; letter to 
CMSC from Tom Crone, 1 December 2011; letter to CMSC from Colin Myler, 1 December 2011; letter 
to CMSC from James Murdoch, 12 December 2011; transcript of oral evidence given by Tom Crone 
to Leveson Inquiry, 13-14 December 2011; transcript of oral evidence given by Colin Myler to 
Leveson Inquiry, 14-15 December 2011; letter to CMSC from James Murdoch, 12 March 2012; 
statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012; transcript of oral evidence given by 
James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012. 
10 []. 
11 See documents attached to letter from Farrer & Co to the Chairman of the CMSC, 31 October 
2011; written evidence submitted by Linklaters LLP to the CMSC, 12 December 2011, written 
evidence submitted by Linklaters LLP to the CMSC, 20 December 2011. 
12 See email from Crone to Myler 24 May 2008 at 18:10, attaching briefing note and email from Crone 
to Pike 24 May 2008 at 19:25, JCP1 to JCP4 of documents attached to letter from Farrer & Co to the 
Chairman of the CMSC, 31 October 2011; see also written evidence submitted by Linklaters LLP to 
the CMSC, 12 December 2011. 
13 Written evidence submitted by Linklaters LLP to the CMSC, 12 December 2011. 
14 Letter to CMSC from James Murdoch, 12 December 2011. 



NON-CONFIDENTIAL 

sought15. The sum he approved in settlement was at least £425,000 in damages, plus 
costs of around £200,00016 - i.e. damages 70% higher than the highest “likely” figure that 
leading counsel had put on Taylor’s claim in his Opinion17. On James Murdoch’s own 
account, the sum represented a very significant proportion of the annual budget for such 
settlements18. Yet he did not ask to see the opinion from leading counsel19 or to have 
sight of, or a full description of, the range of evidence on which the advice to settle was 
based20. In relation to the Taylor settlement, on the evidence available to Ofcom, we 
consider that James Murdoch’s exercise of responsibility was less than we would expect 
to see exhibited by a competent Chief Executive Officer. 

The response to the Guardian article 

20. In July 2009, the Guardian published an article about the Taylor settlement, entitled 
“Murdoch papers paid £1m to gag phone hacking victims”, which described “suppressed 
evidence” showing that “Mulcaire had provided a recording of the messages on Taylor's 
phone to a NOTW journalist who had transcribed them and emailed them to a senior 
reporter, and that a NOTW executive had offered Mulcaire a substantial bonus for a story 
specifically related to the intercepted messages.”21 Within 2 days, News International 
issued a statement saying that it had carried out “a thorough investigation” since the 
story broke, that various allegations were unsupported by any evidence, including the 
allegations that NOTW journalists either hacked any individuals’ phones themselves or 
instructed third parties to do so, and that the Guardian had made “irresponsible and 
unsubstantiated allegations”22. In a letter the same day to the CMSC, News International 
said that the Guardian had “substantially and likely deliberately misled the British 
public”.23 

21. James Murdoch’s evidence is that he received a copy of the article24 (and later read the 
“for Neville” email itself25), but that he was overseas at the time the article was 
published26 and that the response to it was handled by Rebekah Brooks27. He has said 

                                                
15 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1464; 
transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.37 lines 4 
and 12-13. 
16 Letter from Farrer & Co to CMSC, 2 September 2011; email chain ending Colin Myler to James 
Murdoch on 7 June 2008, attached to written evidence submitted by Linklaters LLP to the CMSC, 12 
December 2011. 
17 §17 of the Opinion of Michael Silverleaf QC, 3 June 2008, JCP20 to JCP26 of documents attached 
to letter from Farrer & Co to the Chairman of the CMSC, 31 October 2011. 
18 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.41 lines 6 
to 9. 
19 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1514; letter 
from James Murdoch to CMSC, 12 March 2012; Transcript of oral evidence given by James Murdoch 
to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.37 lines 12-13. 
20 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1514; letter 
from James Murdoch to CMSC, 12 March 2012. 
21 This is a description of two documents: first, an email which became known as the “for Neville 
email”, which is reproduced in full at Ev 295 to Ev 302 of Volume II of the CMSC’s Second Report of 
Session 2009–10, Press standards, privacy and libel of 2010, and second a contract between NOTW 
and Paul Williams (an alias), reproduced at Ev 303. 
22 News International Statement on Guardian article, 10 July 2009. 
23 Letter from Rebekah Wade to John Whittingdale MP, 10 July 2009, reproduced by the Guardian, 6 
July 2011, http://www.guardian.co.uk/media/interactive/2011/jul/06/rebekah-brooks-email.  
24 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1632. 
25 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1539, Q1629.  
26 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012 p.49 lines 
20-21. 

http://www.guardian.co.uk/media/interactive/2011/jul/06/rebekah-brooks-email


NON-CONFIDENTIAL 

that he asked questions and was assured that a full investigation had been carried out 
previously. He has said that he relied on a police statement, issued in response to the 
article, to the effect no further investigation was required28. 

22. From the evidence available, it is not possible to reach a view as to whether James 
Murdoch authorised or was involved in News International’s press statement of July 
2009. However, we note that on his own account, James Murdoch (who was chief 
executive officer of News International at the time) entrusted the handling of the 
response to the Guardian article to an incoming and not yet formally appointed chief 
executive officer who (as far as we are aware) had no personal knowledge of the Taylor 
settlement. James Murdoch continued to rely upon subordinates who had between them 
obtained his consent to settle the Taylor case without querying why they had not 
provided him (as should have been apparent when James Murdoch read the Guardian 
article) with the information referred to in that article, namely, that evidence in Taylor’s 
case related not simply to one previously convicted journalist, but to “a NOTW journalist”, 
a “senior reporter” and a “NOTW executive”.  

23. There is no evidence that James Murdoch took the necessary steps to apprise himself of 
the information he needed (some of which he knew existed) to carry out his duties 
responsibly following publication in a national newspaper of such nature and detail about 
the settlement he had personally authorised the previous year.  We consider that James 
Murdoch’s failure to apprise himself of this information, given the information which he 
accepts he knew, fell short of the exercise of responsibility to be expected of the chief 
executive officer and the chairman.  

Events in 2009-2010 

24. In July 2009, Max Clifford issued proceedings against NGN in which he alleged that his 
phone had been hacked by NGN journalists. NGN settled those proceedings in February 
or March 2010. In February 2010, information became publicly available which made 
clear that the number of hacking victims was likely to be far in excess of what had 
previously been acknowledged29.  

25. By his own account, despite what he had by then learned of the Taylor case and the 
subsequent concerns raised publicly about its settlement, James Murdoch (who was by 
then Executive Chairman of NGN and News International) asked no questions about 
who Max Clifford’s case implicated30 and took no role in its settlement31.  

26. Also in February 2010, the CMSC published its report which accused the newspaper 
group of “collective amnesia”, stated that it was “inconceivable” that no one but Clive 
Goodman was aware of the activity, noted that the idea that Clive Goodman was a 
“rogue reporter” acting alone had been directly contradicted by the summing up of Mr 
Justice Gross on sentencing Glenn Mulcaire, and observed that there had been no 
evidence of systematic questioning of relevant individuals, no full review of their emails, 
no investigation of who the “others” might be to whom Mr Justice Gross had referred, 
and that the newspaper’s enquiries had been far from “full” or “rigorous”, as the CMSC 

                                                                                                                                                  
27 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.77 line 25 
to p.78 line 4. 
28 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.50 lines 5 
to 13. 
29 The Guardian News of the World pair hacked into 100 mobile accounts 1 February 2010. 
30 Letter from James Murdoch to CMSC, 1 December 2011. 
31 Statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012, §16.22. 



NON-CONFIDENTIAL 

and the PCC had previously been assured32. News International issued a statement 
accusing the CMSC of pursuing “a party political agenda” and stating that certain of its 
members had “repeatedly violated the public trust”33. 

27. By his own account, James Murdoch read the CMSC report34, but did not regard the 
response to the Select Committee as his direct responsibility35, and therefore relied on 
what he was told about it36.We consider this lack of action by the chairman of News 
International in response to a widely publicised highly critical Select Committee report to 
be both difficult to comprehend and ill-judged. He has said, in relation to it, “I regret that 
the company moved into an aggressive defence so quickly...if I could do it again, I would 
direct the management of the company to do things differently”37. 

28. Over the following months, proceedings were issued against NGN by a number of 
persons who thought their phones had been hacked38. []39. James Murdoch has given 
evidence to the Leveson Inquiry that he assumed that information relevant to the 
litigation was being preserved40. We have no evidence that this is not the case. 

29. On 1 September 2010, the New York Times published an article which said “a dozen” 
reporters had said that hacking was pervasive at NOTW []41. On 3 September 2010 a 
former NOTW reporter gave an interview to BBC Radio 4 in which he claimed that the 
practice was “endemic” []. James Murdoch’s evidence to the Leveson Inquiry is that 
the police had reiterated that the original investigation “had been a success”, and he was 
told by executives at NOTW both that the New York Times article contained “little that 
was new” and that there was “no basis for the allegations that were being made”42. 

30.  In November 2010, Sienna Miller served Particulars of Claim on NGN43. Her allegations 
were described in detail in a Guardian article entitled “Phone hacking approved by top 
News of the World executive – new files” on 15 December 2010. []44 45.  

31. Evidence is not available as to the precise date on which James Murdoch was made 
aware of Sienna Miller’s claim or the evidence she relied on. James Murdoch has given 
evidence to the Leveson Inquiry to the effect that he insisted that NGN should move 
quickly to reopen an internal investigation into the issues arising out of evidence in 
Sienna Miller’s claim, to take action against any employees that were implicated in 
wrongdoing, and immediately to suspend them, and to bring in new counsel to get to the 

                                                
32 House of Commons: Culture Media and Sport Committee, Press standards, privacy and libel 
Second Report of Session 2009-10 summary, paragraphs 437, 440, 441, 442. 
33 Statement by News International, 24 February 2010. 
34 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011 Q1541. 
35 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.51 lines 1 
to 5. 
36 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.51 lines 5 
to 9. 
37 Statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012, §15.2.  
38Skylet Andrew, 23 April 2010, Nicola Phillips, 10 May 2010, Andy Gray, 8 June 2010, Ciara Parkes, 
13 June 2010, George Galloway, 9 July 2010, Kelly Hoppen 23 July 2010 (Source: Mulcaire v NGN 
[2011] EWHC 3469 (Ch); Kelly Hoppen statement made via solicitors: 27 January 2011; Parkes 
statement in open court, 19 January 2012). 
39[] 
40 Statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012, §22.1. 
41 “Tabloid Hack Attack on Royals, and Beyond”, New York Times, 1 September 2010. 
42 Statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012, §§14.2 and 14.3. 
43 Miller v NGN Statement in open court 7 June 2011. 
44 [] 
45 [] 



NON-CONFIDENTIAL 

bottom of what was really going on46. Having reviewed the relevant evidence relating to 
this period as a whole, we note that the only one of these steps taken in 2010, (and that 
only after the publication of the Guardian article of 15 December 2010), was the 
suspension of a journalist. In light of the events which occurred in 2009 to 2010, in 
particular the publication of the CMSC report, the growing civil litigation and the New 
York Times article, we find it difficult to comprehend James Murdoch’s lack of action, 
given his responsibility as chairman. 

Corruption 

32. Ofcom has not seen any evidence suggesting any involvement by James Murdoch in 
alleged corruption at The Sun, involving the bribery of public officials.  

Ofcom’s conclusions 

33. In our view, the evidence available to date does not provide a reasonable basis to find 
that James Murdoch knew of widespread wrongdoing or criminality at NOTW or that, by 
allowing litigation to be settled and by allowing NGN and News International executives 
to make the representations they did, he was complicit in a cover up.  

34. However, a company director is required to exercise reasonable care, skill and diligence 
in the exercise of his functions47. He may delegate, but has a duty to supervise 
appropriately.  We consider James Murdoch’s conduct, including his failure to initiate 
action on his own account on a number of occasions, to be both difficult to comprehend 
and ill-judged. In respect of the matters set out above, in our view, James Murdoch’s 
conduct in relation to events at NGN repeatedly fell short of the exercise of responsibility 
to be expected of him as CEO and chairman. 

35. James Murdoch has apologised for his conduct. He has acknowledged in a letter of 12 
March 2012 to the CMSC that “wrongdoing should have been uncovered earlier. I could 
have asked more questions, requested more documents and taken a more challenging 
and sceptical view of what I was told, and I will do so in the future”48. He has said that “I 
do think - and I share responsibility for this and I am sorry for it - the company took too 
long to come to grips with these issues”49. We agree.  

36. We consider that the events set out above raise questions regarding James Murdoch’s 
competence in the handling of these matters, and his attitude towards the possibility of 
wrongdoing in the companies for which he was responsible. 

Rupert Murdoch 

37. Rupert Murdoch50 was a director of NGN throughout the period during which NGN has 
admitted hacking. He stood down from NGN in September 2008. He was a director of 
News International from before 1995 to July 2012.  

38. We do not consider that the evidence currently available to Ofcom provides a reasonable 
basis on which to conclude that Rupert Murdoch acted in a way that was inappropriate in 
relation to phone hacking, concealment or corruption by employees of NGN or News 
International.  

                                                
46 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.53 lines 4 
to 10.  
47 Section 174 Companies Act 2006. 
48 Letter from James Murdoch to CMSC, 12 March 2012. 
49 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011 Q1643. 
50 See paragraph 9(b) for his relevance to Sky. 



NON-CONFIDENTIAL 

News Corporation51 

39. We are conscious that there are other ongoing investigations by other public agencies. 
However, we consider that the evidence currently available to Ofcom does not provide a 
reasonable basis for Ofcom to reach any conclusion that News Corporation acted in a 
way that was inappropriate in relation to phone hacking, concealment, or corruption by 
employees of NGN or News International. 

40. However, we would be concerned if statements, which have surfaced from time to time 
in the course of the Leveson Inquiry and the work of the CMSC, that News Corporation 
and its subsidiaries have exerted pressure over politicians and others in support of News 
Corporation’s commercial interests, went beyond the legitimate area of political debate 
and transgressed into inappropriate pressure or behaviour related to furthering News 
Corporation’s commercial interests. News Corporation has a large shareholding in Sky 
plc and has made assertions in other contexts about the degree of control it exercises 
over it52. Should further material evidence or findings become available we will take them 
into account in relation to our continuing duty.  

Conclusion 

41. As set out in paragraph 9 above, there is no evidence that Sky was directly or indirectly 
involved in any of the wrongdoing either admitted or alleged to have taken place at 
NOTW or The Sun.  

42. James Murdoch has ceased to be Chairman of Sky plc, but remains a non-executive 
director. He is also an executive director of News Corporation, which owns around 40% 
of the issued shares of Sky plc; and the Murdoch family trust owns approximately 38% of 
the Class B stock of News Corporation. We have therefore considered the implications of 
our views about his conduct for our assessment of the ongoing fitness and propriety of 
Sky to hold a broadcast licence. 

43. While we consider that any director or large minority shareholder will count as exerting 
influence for these purposes, his or her influence may be limited, or may be moderated 
by other directors or shareholders, in such a way that conduct on the part of that 
individual is not in fact sufficient to render the company as a whole unfit or improper. The 
extent to which such conduct impugns a company’s fitness and propriety will depend on 
the degree of influence that individual has, the individual’s position, the nature of the 
conduct in question and other circumstances. 

44. Ofcom has reviewed the compliance history of Sky channels over the period 2006-2012. 
Our view is that (without prejudice to the outcome of any current investigations53) Sky’s 
compliance record in broadcasting matters has been good. We recognise that this period 
includes James Murdoch’s tenure as chief executive officer (November 2003 to 
December 2007) and later as non-executive chairman (December 2007 to April 2012) of 
Sky and he must be given credit in this regard. We recognise that during James 
Murdoch’s tenure Sky continued to be a successful company. 

                                                
51 See paragraph 9(c) for its relevance to Sky. 
52 §§2.4, 4.8, 4.11 Preliminary briefing by News Corporation to the Department of Business, 
Innovation and Skills and the Office of Communications, 20 July 2010; p.2 Further submission to the 
Secretary of State – Public interest: News Corporation – British Sky Broadcasting, 29 September 
2010; §4.4 News Corporation/British Sky Broadcasting Group Plc: Submission to Ofcom (non-
confidential version), 23 November 2010. 
53 Ofcom is currently considering Sky’s admitted instances of computer hacking under the 
Broadcasting Code. 



NON-CONFIDENTIAL 

45. Sky plc’s board has been subject to several recent changes. In addition to James 
Murdoch, it comprises 11 non-executive and two executive directors. James Murdoch is 
no longer the chairman; that role is now held by Nicholas Ferguson. The other non-
executives are experienced individuals who would be expected to be capable of 
exercising effective independent oversight. Only three board members besides James 
Murdoch hold roles outside Sky plc which are linked to News Corporation. We have 
obtained an account from Sky plc of its governance structure, including the 
arrangements for board oversight of risk management and other controls within the 
business. 

46. In the circumstances, and notwithstanding our views in relation to James Murdoch’s 
conduct, we do not consider, having taken into account all the relevant factors, that on 
the evidence available to date Sky is no longer fit and proper to hold broadcast licences. 
Whilst we consider that James Murdoch’s conduct in various instances fell short of the 
standard to be expected of the chief executive officer and chairman, we do not find that 
James Murdoch’s retention as a non-executive director of Sky means that Sky is not fit 
and proper to hold broadcast licences. We recognise that whether it is appropriate for 
James Murdoch to be a director in light of the events is a matter for the Board and 
shareholders of Sky.  

47. Our duty to be satisfied that a licensee is fit and proper is ongoing. Further evidence may 
become available in the future, which Ofcom would be obliged to consider in order to 
fulfil its duty. In particular, Ofcom considers that the findings of the Leveson Inquiry and 
the results of pending criminal proceedings (including evidence given in such 
proceedings) could be relevant to its performance of its duty under section 3(3). 


