
* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 62 
12 June 2006 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 2

  
Contents 
 
 
Introduction      3 

 
Standards cases 
 
In Breach      4 
 
Resolved      13 
 
Not in Breach      21 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld       24 
 
Upheld in part      36 
 
Not upheld      43 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 48 
  
 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 3

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 4

Standards cases 
 
In Breach 
 
Chris Moyles 
BBC Radio 1, 17 January, 14 and 20 February 2006, various times 
            
 
Introduction 
 
17 January 2006, approx 08:42 
A listener objected to an item in which the presenter discussed people who urinated 
in the shower. He considered that the presenter’s reference to women who did this 
as “dirty whores” was unacceptable at this time of the morning.  
 
14 February 2006 approx 08:21 
A listener objected to a guest’s use of the words “piss” and “twat” during an interview. 
 
20 February 2006 approx 09:52 
Four complainants objected to the use of the word “fucking” by the presenter during a 
conversation with a listener who had called in. The presenter was heard to say: 
“You’ve got some kids from some fucking….” He immediately realised his mistake 
and made a number of apologies for his language.  
 
We asked the BBC to comment in relation to the following Ofcom Broadcasting Code 
Rules: 
 
1.3 Children must…be protected by appropriate scheduling from material that is 
unsuitable for them.  
 
1.5 Radio broadcasters must have particular regard to times when children are 
particularly likely to be listening.  
 
1.14 The most offensive language must not be broadcast before the watershed or 
when children are particularly likely to be listening.  
 
2.3 In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context…Such material may include, but 
is not limited to, offensive language, violence, sex, sexual violence, humiliation, 
distress, violation of human dignity, discriminatory treatment or language (for 
example on the grounds of age, disability, gender, race, religion, beliefs and sexual 
orientation). Appropriate information should also be broadcast where it would assist 
in avoiding or minimising offence. 
 
Response 
 
The BBC assured us that since these programmes were broadcast, new procedures 
have been introduced by Radio 1. In future, presenters who accidentally swore or 
used other offensive language on air would be subject to disciplinary measures. 
Should this happen twice within twelve months, the presenter would suffer a financial 
penalty. Programme teams had also been reminded of the existing guidance on how 
to deal with offensive language from contributors, which included the possibility of 
persistent offenders being taken off air. 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 5

 
The BBC said that the Controller of Radio 1 has raised the issue of language with 
this presenter, who had given an assurance that his use of language would be more 
carefully managed. The Controller would continue, as part of his wider 
communication with presenters and staff, to emphasise the need to maintain a 
careful balance between creating an entertaining and authentic service for young 
listeners and using language that might cause harm and offence to others. 
 
In specific reference to two of the three programmes in question, the BBC said: 
 
14 February 2006 
The BBC pointed out that the presenter had rebuked the guest for his language.  
 
20 February 2006 
The BBC wished to apologise for the offence caused by the language. It was made 
clear to the presenter and the executive producer immediately after the programme 
that such language was not acceptable. The presenter was himself upset and angry 
that he had made such a slip.  
 
Decision 
 
17 January 2006 
The presenter invited female listeners to text in and say whether they urinated in the 
shower. A large number of texts were received and the presenter said: “Thank you 
very much ladies, I shouldn’t really say ladies – you all pee in the shower, you dirty 
whores.”. Although its use was clearly meant to be light-hearted, this is a word which 
research suggests is found offensive, particularly by women. Its use, while intended 
to be humorous, was inappropriate for a breakfast programme that attracts a child 
audience and in breach of Rule 1.5.  
 
14 February 2006  
The use of the words “piss” and “twat” was not altogether suitable in this context, 
when children were particularly likely to be listening. However, we acknowledge that 
the presenter had asked the guest not to swear. We also welcome the reminder 
given to production teams about how to deal with language from contributors. We 
consider the matter resolved. 
 
20 February 2006 
While the use of the word “fucking” was clearly a slip of the tongue and was followed 
by a number of apologies, it was nevertheless unacceptable, given the context and 
that audience figures suggest, as it was still half-term for some schools, 46000 
children were still listening to the programme from 09:30-10:00. This was in breach of 
Rule 1.14. 
 
Breach of 1.5, resolved and breach of 1.14 (respectively) 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 6

Scott Mills 
BBC Radio 1, 2 February 2006, approx 16:48 
            
 
Introduction 
 
A listener complained about a ‘wind-up’ call that was made by the co-presenter for 
the stated purpose of gaining ‘revenge’ on behalf of a listener. On this occasion a 
listener had nominated his partner for a ‘revenge’ call after she mistakenly threw 
away his football tickets. The co-presenter rang the woman at home and pretended 
to be from an after-school club that her son was due to attend. He then outlined what 
he said were the “rules of the club” which included: “Rule 1: I don’t take any s***” and 
“Rule 2: Shut the f*** up” and referred to the woman’s son as a little s***. As the 
exchange continued, the co-presenter called the woman an idiot and she became 
increasingly angry and upset. The co-presenter finally revealed his identity and 
explained that the woman had been ‘set up’. 
 
The complainant objected to the call on the following grounds: 
 

• the co-presenter frequently swore during the call, which was inappropriate for 
this time of day even though this was bleeped for broadcast; 

• the co-presenter’s manner was hectoring and aggressive; 
• it was inappropriate for the co-presenter to pretend that he was calling from 

an after-school club and make offensive remarks when it was clear that a 
child was in the room.  

 
Response 
 
The BBC said that a senior manager responsible for the show heard the item and 
immediately rang the studio to make clear to the team that it was unacceptable. As a 
result of this incident, the broadcaster had re-evaluated what was acceptable for 
Radio 1 to transmit at this time of day. While on-air ‘pranks’ would continue to be a 
feature of the show, it had been made clear to all concerned that they will not in 
future include large amounts of strong language, even if bleeped, and that this 
particular call had crossed the line.  
 
The BBC also accepted that it was not appropriate to treat a member of the public in 
this way and wished to apologise for any offence the item caused. 
 
Decision 
 
We asked the broadcaster to comment on the item with reference to the following 
rules of Ofcom’s Broadcasting Code: 
 
1.5 Radio broadcasters must have particular regard to times when children are 
particularly likely to be listening.  
 
2.3 In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that material 
which may cause offence is justified by the context. Such material may include, but is 
not limited to, offensive language, violence, sex, sexual violence, humiliation, 
distress, violation of human dignity, discriminatory treatment or language (for 
example on the grounds of age, disability, gender, race, religion, beliefs and sexual 
orientation). Appropriate information should also be broadcast where it would assist 
in avoiding or minimising offence.  



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 7

 
Wind-up scenarios are a common feature of many radio stations’ programming 
output and they are generally good-natured.  
 
On this occasion, the co-presenter called the woman pretending to be from an after-
school club that her young son was due to attend. When the co-presenter said that 
he had called to explain the club’s rules, understandably, she was keen to ensure 
that she understood the rules that her son would have to abide by. She went off to 
get a pen to write the rules down. Then the co-presenter started to speak in an 
overtly aggressive manner, swearing (although this was bleeped for broadcast) and 
using offensive language to describe the rules of the club, which included: Rule 1: ‘I 
don’t take any shit [bleeped]’; Rule 2; ‘Shut the fuck up [bleeped]’. At this point he 
told her that she might want to pass that particular rule onto her ‘little shit [bleeped]’. 
The woman was shocked and clearly objected, particularly as her son was in the 
room (at one point she could be heard asking her son to go into another room).  
 
Given the circumstances, the call made for, at the least, very uncomfortable listening. 
Although the swearing was bleeped, the frequency and severity of the language was 
clear.  Furthermore, the tone of the call was aggressive and unpleasant. Ofcom had 
not received a complaint from the mother, and so whether permission was given by 
her to broadcast the conversation was not a matter of this investigation. 
Nevertheless, she clearly appeared at the time of the broadcast to be distressed, 
angry and upset. The item was not suitable for broadcast when children were likely to 
be listening and was therefore in breach of Rules 1.3 and 1.5 of the Code. Moreover, 
we consider that the treatment of the woman in this way caused offence and 
breached generally accepted standards and was therefore in breach of Rule 2.3. 
 
While we welcome the steps taken by the broadcaster to address the issues raised 
by this item, we were nevertheless concerned that adequate production procedures 
were not already in place to identify that this pre-recorded item was clearly unsuitable 
for broadcast.  
 
Breach of Rules 1.5 and 2.3 
 
We consider that the above broadcast resulted from a serious misjudgement.  It is 
the latest in a number of findings against Radio 1.  During the last year, we have 
published five findings concerning swearing and/or inappropriately scheduled 
content. Two cases were in breach of the relevant Code. A further three cases were 
resolved due to action taken by the broadcaster.  We appreciate the wide choice of 
content that is broadcast by the station, but we have concerns about the number and, 
in some cases, the seriousness of compliance issues that have arisen. We recognise 
that Radio 1 aims to produce imaginative and innovative programming but the station 
also attracts a wide-ranging audience, including large numbers of children.  It is, 
therefore, important that the station’s compliance reflects this. Any future similarly 
serious compliance issues may result in the consideration of further regulatory action.  
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 8

Ultimate 40 Cameos  
TMF (The Music Factory), 4 April 2006, 10:30 
 
 
 
Introduction 
 
TMF is a pop music channel owned by MTV. 
 
Three viewers complained about the scheduling of a video for the song Work It by 
Justin Timberlake and Nelly.  The video, apparently shot at the ‘Playboy’ mansion, 
featured the artists dancing with semi-naked women.  In some shots women were 
shown topless. In another, there was a full frontal shot of two totally naked women 
(some of it pixelated).  The complainants considered the content of the video 
inappropriate for the time of broadcast. 
 
When we asked the broadcaster for its comments, we also asked it to address the 
issue raised by the fact that a number of other cases (about the appropriateness of 
material TMF had broadcast before the watershed) had been upheld or resolved by 
Ofcom previously. 
 
Response 
 
MTV agreed that the video, which had been given a late night restriction, was 
inappropriate for broadcast at 10:30.  It explained that there were two versions of the 
video, one suitable for morning transmission and another that carried a late timing 
restriction.  On this occasion, the wrong version of the video was inadvertently 
programmed by the scheduler, who did not spot that the restricted edit had been 
selected. MTV was installing a new version of software that was intended to alert the 
scheduler to such an error by sending an email.  Unfortunately, this error occurred 
during the installation of the new software, and it failed to inform the scheduler.   
 
MTV spotted the error shortly after transmission and the following on-air apology was 
broadcast at 12:00 on the same day: 
 

“TMF would like to apologise for the broadcast today of a video that contained 
inappropriate content.  TMF apologises for any offence that this caused 
viewers”. 

 
MTV apologised again to us for the error, and for the offence it caused viewers.  
 
In relation to the previous complaints, MTV said the errors were unrelated and not 
indicative of any underlying problem.  It was confident that its warning system, now 
installed and fully operational, would safeguard against any further errors of this 
nature.  MTV also pointed out that it was considering an upgrade of its entire 
scheduling system. 
 
Decision 
 
We acknowledge that the video was shown in error and welcome the on-air apology 
broadcast by the channel.  The degree of nudity and the context in which it was 
shown was inappropriate for broadcast on this channel at this time and the 
scheduling of the video therefore breached the Code.   However, we acknowledge 
the on-air apology MTV broadcast after the video was shown. 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 9

 
 
Nevertheless, we have some concerns regarding the licensee’s compliance record.  
This is the third scheduling error made by TMF within a seven month period – and 
the sixth in two years (see also Broadcast Bulletins 9, 24, 30, 46 and 50).    
 
Breach of 1.3 (Scheduling). 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 10

Hard-Fi: Live in Concert 
E4, 14 April 2006, 09:25 
            
 
Introduction 
 
Five viewers complained about swearing (“fuck”) in this concert, which was broadcast 
early on a Bank Holiday. The complainants considered the swearing inappropriate for 
broadcast when children were watching. 
 
Response 
 
Channel 4 said that Hard Fi: Live in Concert was initially acquired with the intention of 
playing it in a late night slot on Channel 4. The band was popular with all age groups 
and therefore it was decided only two weeks before transmission that it would be 
appropriate to have an additional transmission of the concert in an earlier slot on E4.   
 
Unfortunately, due to human error, the compliance edits which were recognised as 
necessary to make this programme suitable for a pre-watershed transmission were 
not made. 
 
The department responsible for music programming had a high volume of this type of 
material and was very conscientious and experienced in making the necessary 
compliance edits for a pre-watershed transmission.  There was a careful procedure 
put in place to ensure that these edits were made whenever necessary. This process 
normally took around 8 weeks from the initial consultation after the programme has 
been purchased to its eventual transmission.  Unusually, in the case of Hard-Fi: Live 
in Concert, the deal was made relatively soon before the programme was 
transmitted, leaving a lot less time for this careful process.   
 
The editing that was needed was identified - cutting the programme by 12 minutes so 
that it would be the right length for the slot and 5 compliance edits for strong 
language that would need to be made for the early repeat on E4.  However a 
temporary member of staff failed to pass on the full instructions to the compliance 
editor – she relayed the information that the programme needed to be cut in length 
but not the information that compliance edits were required. 
 
Channel 4 said that it had put significant resources into this kind of re-versioning 
work, where a programme is to be transmitted in both a post and pre-watershed slot.  
It was very concerned that a simple case of human error could cause such a problem 
and resulted in a programme being transmitted pre-watershed whilst still containing 
inappropriate language.  In light of this incident the system had been scrutinised and 
further measures have been put in place designed to ensure that this type of error 
does not occur again.  This new protocol requires all music acquisitions to be 
immediately marked up on the system “post-watershed” and there cannot be a “pre-
watershed” version until it is either positively confirmed as such by the 
Commissioning Editor or following edits to make it suitable.  A version marked up as 
“post-watershed” cannot be locked in for transmission pre 21:00, meaning that there 
is no chance of it accidentally being played, as was the case with Hard-Fi. 
 
An apology for the strong language was made after the third part of the concert. 
Because the programme was close to finishing, it was decided to continue 
transmission until the end of the concert, rather than pull it from transmission.  
Unfortunately there was one further instance of strong language in the fourth part of 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 11

the programme so presentation decided to make a further apology after the 
programme ended.  The wording of both apologies was as follows: 
 

"E4 apologises for the strong language viewers may have heard in this 
programme. We hope it didn't cause too much offence." 

 
Decision 
 
The following Rules in the Ofcom Broadcasting Code require: 

1.14 The most offensive language must not be broadcast before the watershed or 
when children are particularly likely to be listening.  

1.16 Offensive language must not be broadcast before the watershed, or when 
children are particularly likely to be listening, unless it is justified by the context. In 
any event, frequent use of such language must be avoided before the watershed. 

The repeated use of “fuck” was inappropriate for broadcast at this time of day, 
particularly in a concert that was likely to attract a child audience. We do accept that 
this occurred as a result of human error but are concerned that the programme was 
left to run when, at that time, the channel had no knowledge of what was to come 
later in the concert. The swearing in the concert, broadcast at this time, was in 
breach of Rules 1.14 and 1.16 of the Code. 
 
We reported in Bulletin 30 (14 March 2005) our decision to uphold a complaint about 
swearing in an edition of Faking It broadcast pre 21:00. Both incidents occurred due 
to miscommunication, albeit compounded by the lack of an apology in the case of 
Faking It.  We therefore welcome that E4 provided an apology on this occasion and 
has taken this opportunity to review its procedures in this area.  
 
Breach of Rules 1.14 and 1.16 of the Code 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 12

Raider Nation  
Sky News, 19 March 2006, 19:00 
 
 
Introduction 
 
This documentary was an examination of the pressures on American forces serving 
in Iraq. It contained frequent swearing, including repeated use of the word “fuck” and 
derivatives, in addition to “motherfucker”.  The programme also showed scenes of 
violence, including one scene in which soldiers were shown shooting two dogs. A 
viewer complained that it was unacceptable to show such material at 19.00.   
 
We asked the licensee for its comments under Rules 1.3 of the Broadcasting Code 
(appropriate scheduling to protect children), 1.14 (most offensive language before the 
watershed), 1.16 (offensive language before the watershed and frequent use) and 
2.3 (generally accepted standards). 
 
Response 
Sky News said that on this date, it had needed a pre-recorded programme to be 
broadcast at 19:00 for one hour in order to carry out rehearsals for a future 
programme in the Sky News studio.  Unfortunately, due to human error, this 
programme was scheduled for transmission in the belief that it was a pre-watershed 
version.  In fact, the version transmitted had not been edited for earlier broadcast and 
had not been labelled appropriately within Sky’s scheduling system.  The programme 
should not have been broadcast at 19:00 and the broadcaster apologised for any 
offence caused to viewers by this error. 

In light of this incident, Sky News said it had reviewed its internal compliance 
processes to ensure that pre-recorded programmes were properly labelled when they 
were input into Sky’s scheduling systems to clearly state whether they contained 
potentially offensive content, such as bad language or violence, together with 
guidance as to appropriate scheduling.   

Editorial staff and schedulers had also been reminded of the importance of ensuring 
that they are fully aware of the content of all programming and that all content was 
scheduled appropriately.   

Decision 
 
This documentary gave an insight into the pressures on American forces serving in 
Iraq filmed by a Sky News team. It had previously been shown a number of times 
post-watershed, without complaint. We acknowledge that the broadcast at this time 
was as a result of human error. However the scenes of violence and repeated use of 
offensive language in the programme were unsuitable for this time of broadcast and 
in breach of Rule 1.3. We were concerned that the fact that this was not identified 
either before, or during broadcast but welcome that Sky has now reviewed its 
procedures.  
 
Breach of 1.3 
 
 
 
 
 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 13

Resolved 
 
Avon Sponsorship: Footballers’ Wives  
ITV1, 27 April 2006, 21:00 
 
 
 
Introduction  
 
Another broadcaster complained about a sponsorship credit, for the cosmetic 
company Avon, which appeared around Footballers’ Wives.  The credit featured two 
glamorous women.  One is eating salad and says to her companion “14 days and no 
chips”. Laughing, she lifts her hand to reveal manicured fingernails.  The credit is 
accompanied by the strapline “Avon Instant Manicure sponsors Footballers’ Wives”.  
The complainant objected that the credit contained a claim about the efficacy of the 
sponsor’s product and, as such, contravened the Broadcasting Code. 
 
Response 
 
Channel Television, the licensee responsible for complying the credits on behalf of 
ITV, said that when the creative agency responsible for producing the credits began 
to develop script ideas, their starting point was to create common themes between 
the programme and the brand identity the sponsor wanted to display.   Two themes 
were chosen to create a set of sponsorship credits that displayed a synergistic link 
with the show – glamour and tongue in cheek humour. 
 
Glamour was the principal focus of each credit, which one would expect from both 
Footballers’ Wives and also from a line of cosmetic and beauty products.   The wry 
humour of the credits was used as a means of engaging the audience; keeping their 
attention without being advertising led. 
 
The credits featured characters who could be described as “footballers’ wives” types 
– tanned and glamorous and always seen in luxurious surroundings.  Their partners 
are tanned sporty-types – the concept is that these couples could be real footballers 
and their wives.  The bumpers play up to viewers’ expectations of such characters’ 
lotus-eating lifestyles. 
 
It was not the intention of the credit to show a conversation about one of the 
character’s nail polish.  The women were seen in medium close-up, there was no 
close-up on the nails nor did the voice-over state that “Avon Instant Manicure nails 
are chip resistant for up to 14 days”.  The fact that viewers realise at the end of the 
credit that the character could be referring to her nails as well as to potato chips was 
simply a humorous play on words. 
 
The main selling point of Instant Manicure is that the product is ‘instant’ – that nails 
can be applied in under five minutes. While the product is fairly chip resistant, 
Channel Television considered that 14 days without chipping was unlikely – as it 
would be with any other manicure. Such a claim would not be given credence by 
many, if any, women who have experience of manicures. 
 
Given the sybaritic lifestyle conveyed in the bumpers it could be argued that viewers 
who took the comment to refer to nails would interpret this as meaning that the 
character has so little to do that her manicure is still intact.  This line is simply playing 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 14

up to the fact that footballers’ wives are viewed as being obsessed with their overall 
appearance – to these women, diet and make-up are key to their glamorous look.   
 
Channel Television also said that while there was no attempt to include an 
advertising claim in the credit, on receipt of the complaint, the credit was removed 
from air. 
 
Decision 
 
Rule 9.14 of the Broadcasting Code requires sponsorship to be clearly separated 
from advertising. Sponsor credits must not contain advertising messages or calls to 
action. This rule is designed to ensure sponsor credits are distinct from advertising 
and do not count towards the amount of advertising that a broadcaster is permitted to 
broadcast under European legislation.  It prevents sponsor credits becoming ‘quasi’ 
advertising by being used for the sort of sales propositions that should be confined to 
advertisements.    
 
We recognise that the main aim of the credit was to create an association between 
the sponsor and the programme, and that the meaning of the claim “14 days and no 
chips” was intentionally ambiguous.  However, we consider that viewers are likely to 
interpret the claim as a reference to the character’s manicure.  While noting Channel 
Television’s assertion that the main selling point of the sponsor’s product is its ease 
of application, we note from the sponsor’s own catalogue that one of the benefits 
claimed for the product is that it “lasts up to 14 days without chipping”.  Such claims 
are capable of clearly being defined as an advertising message, as such, the credit 
did breach rule 9.14. 
 
However, in view of the broadcaster’s decision to immediately remove the credit on 
receipt of the complaint we consider the matter resolved.  
 
Resolved 
 
We intend to produce additional guidance to help broadcasters responsible for 
ensuring sponsor credits comply with Rule 9.14. 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 15

UEFA Cup  
Five, 30 March 2006, 19:30 
 
 
 
Introduction 
 
Four viewers complained about coverage of this match which showed a supporter’s 
banner which included the word “fucking”. They thought that this was inappropriate 
for broadcast at this time in the evening when young viewers would be watching.   
 
 
Response 
 
Five explained that it was receiving the pictures via a live feed supplied by the Swiss 
broadcasters filming at the ground.  The banner appeared when the coverage had 
moved from the studio to the stadium in Basel and teams were coming onto the pitch. 
It was not possible to return to the studio at that time.  
 
The word on the banner only appeared on a couple of occasions in full view before 
the UK producers were able to move to a graphic as the teams were listed. At this 
point they contacted the Swiss authorities to request the banner be removed 
because it contained strong language.  This was undertaken and by the start of play 
the banner had been removed and was not shown again. 
 
Five explained that its producers were unable to alert the Swiss authorities before it 
started broadcasting the pictures, as it had not been supplied with the feed showing 
the banner before the coverage went live.  Although one commentator referred to the 
banner saying, “not a very nice word there”, it was not referred to further at that time 
as this would have only highlighted it more and perhaps exacerbated the problem.  
However, once the coverage was underway, the producers considered how best to 
deal with any offence caused and decided an apology was appropriate. This was 
broadcast by the commentator during the first half of the match.  
 
Decision 
 
We welcome the fact that Five quickly identified the issue, acted to obscure the 
image as soon as practicably possible and have it removed, in addition to giving an 
apology to viewers. In these circumstances, the broadcaster clearly acted 
responsibly and we therefore consider the matter resolved. 
 
Resolved 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 16

NDTV 24x7  
NDTV, 11 January 2006, 10:00 
 
 
Introduction 
 
This channel provides programmes originally broadcast in India for a UK audience. 
During a news programme, advertisements ran at the bottom of the screen for mobile 
phone packages and other services. 
 
Another broadcaster brought this to our attention.  
 
Rule 10.2 of the Broadcasting Code requires that “broadcasters must ensure that the 
advertising and programme elements of a service are kept separate.”. The Rules on 
the Amount and Distribution of Advertisements also contain rules regarding 
separation, the amount of advertising allowed per hour, and categories of 
programmes during which advertising is not permitted. 
 
Response 
 
NDTV apologised, explaining that the inclusion of a ticker containing advertising at 
the foot of the screen was an error. The material was in the same form as when it 
had been broadcast in India. This element should have been removed from the feed 
intended for distribution in the UK. Remedial action had since been taken. 
 
Decision 
 
While the inclusion of the advertisements in the programme was contrary to the 
Code, references to prices in rupees supported the broadcaster’s explanation. As 
appropriate action has now been taken, we considered the matter resolved. 
 
Resolved 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 17

Celebrity Big Brother’s Little Brother  
Channel 4, 29 January 2006, 12:30 
 
 
Introduction 
 
Celebrity Big Brother’s Little Brother (‘CBBLB’) provided an overview of the latest 
events in the Celebrity Big Brother (‘CBB’) house.  This edition followed the final 
eviction and was billed as Celebrity Big Brother’s Little Brother – Reunion.  It featured 
an awards-style format.    
 
During the programme, one of the former Celebrity Big Brother contestants referred 
to another of the contestants, saying “I fucking love that girl”.  The presenter 
challenged this remark saying, “…I don’t mind you saying that but, please don’t 
swear, the babies are watching.”.  The ex-contestant replied, “It’s an illness, I’ve got 
Tourette’s Syndrome”.  The presenter finished the exchange by saying, “…now 
please stop talking – I’ll speak to you in a minute young man”.   The presenter then 
apologised to the camera. 
 
At the end of the programme, Channel 4 tried to give an apology.  Unfortunately, due 
to technical difficulties, part of this apology was inaudible.  As a result, soon 
afterwards the Channel 4 logo and Celebrity Big Brother screen graphic re-appeared 
on screen with the following voiceover: 

“…and Channel 4 would like to apologise for any strong language or 
inappropriate comment that you may have heard earlier from one of the 
housemates in Little Brother…” 

 
One viewer complained that the swearing, at that time of day, and the remark 
concerning Tourette’s Syndrome, were unacceptable. 
 
Response 
 
Channel 4 accepted that the swearing was “very regrettable”.  It said that there had 
been legal and compliance briefings given to the production team prior to the 
commencement of CBBLB, on the day of transmission.  All contributors who were to 
appear on CBBLB had also been given a briefing about language and tone by a 
senior and experienced member of the production team.  In this instance, not only 
had a CBBLB producer briefed the former contestant but the CBB Executive 
Producer also gave the housemates a briefing on the same issues.  Given the tenor 
of post-watershed CBB broadcasts, the broadcaster considered it important that all 
housemates be reminded that the programme was being transmitted live and pre-
watershed.  For reasons of production and technical practicalities, it had been 
decided to “mike up” each housemate individually. 
 
The compliance procedures used on this occasion had been the same as those that 
had been used for all pre-watershed live transmissions of all previous CBBLB and 
BBLB programmes.  With the benefit of hindsight, Channel 4 believed that the 
decision to individually mike each housemate for the programme contributed to the 
audible use of strong language.  Had the sound been focussed on the presenters at 
the time of the outburst, it was unlikely that such a remark would have been audible 
to viewers.  
 
The former housemate who swore had been the recipient of an award and, like the 
other recipients, was interviewed by the presenter.  This chat had been scheduled to 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 18

last for two minutes. However, in light of his earlier use of strong language, a 
decision was made by the commissioning editor for the chat to be limited to reduce 
the risk of further inadvertent use of strong language re-occurring. 
 
With reference to the Tourette’s Syndrome comment, Channel 4 felt that while 
regrettable, the remark was not aggressive in tone and was not directed at sufferers 
of this condition.  In light of the preceding and inadvertent use of the ‘f’-word, the 
remark had been an unscripted and unprompted reaction to the presenter’s 
reprimand.   
 
Following the programme (as noted above) an apology had been broadcast by 
Channel 4 for any offence caused.  
 
The broadcaster made clear that the channel had always taken great care to ensure 
that people with disabilities and particular sensitivities were respected, and that it was 
proud of its record in achieving this.  Channel 4 employs a Disability Advisor who is 
available to advise when material had the potential to offend people with disabilities. 
In this case, as with the use of the ‘f’-word, a combination of the programme being 
transmitted live and all contributors being “miked” led to comments that may not 
otherwise have been transmitted going to air.   
 
In light of these incidents, Channel 4 said that it had reviewed and reaffirmed its 
editorial and compliance procedures. The broadcaster also said that it would be 
giving detailed consideration to any future proposal to “mike-up” contributors.  
 
Decision 
 
The use of the word “fucking” during this broadcast was unsuitable for the time of 
broadcast and likely audience. We accept that the ‘miking up’ of all participants may 
have contributed to the incident. Given this year’s CBB, it was always possible that 
this was likely to occur in a live programme.    
 
However, on balance, the protective measures taken by Channel 4 were 
proportionate to the possible risk.  The broadcaster also took steps to minimise any 
possible offence by issuing an on-air apology both in the programme and afterwards. 
We therefore consider, bearing in mind the review of procedures the channel has 
outlined, that the matter is resolved.  We expect Channel 4 to continue to bear in 
mind both the possibility of such an event occurring and the likely child audience of 
such programmes.   
 
The comment about Tourette’s syndrome was certainly unfortunate but it was not 
directed at any one individual.  It was also a chance remark by a character known, as 
a result of the series, for abrasive remarks.  Such a comment should therefore be 
seen in such a context – and it was clearly not one condoned by the broadcaster.   
We also note that Channel 4 apologised for this remark as well as the earlier strong 
language. 
 
Bearing in mind Channel 4’s intention to undertake a review of its protective 
measures, we consider that this matter is similarly resolved.   
 
 
Resolved 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 19

My Family and Other Animals  
BBC1, 27 December 2005, 18:00 
 
 
Introduction 
 
This was a light-hearted adaptation of the Gerald Durrell autobiography, set in 1930s 
Corfu, and featuring a number of colourful, bohemian characters.   
 
One viewer complained about the inclusion of swearing and offensive language such 
as “bloody”, “Christ-sake” and “bastards”. They considered that this language was 
inappropriate for broadcast at that time of day.  
 
Response 
 
The BBC apologised if any viewers were offended by some of the language in the 
film.  It said that the script sought to remain true to the spirit of the original and the 
language was one aspect of that.  The production team had felt that the language 
used was of a type heard frequently in the 1930’s in less conventional social circles. 
 
The broadcaster considered that the light-hearted and essentially good-natured 
context would have considerably diminished the potential for offence.  A principal 
source of the comedy was the exaggerated nature of some of the characters, and 
that had been reflected in their use of language as well as other aspects of 
behaviour. 
 
Having said that, in the light of the concerns expressed, the BBC said that if the film 
was scheduled for another showing with a family audience in mind, it would re-edit 
the film, to remove words like “bastard” and reduce the number of milder expletives.  
 
Decision 
 
This light-hearted film was full of larger-than-life characters and, since it also featured 
animals, would have been especially attractive to a family audience during the 
Christmas period.  It was, in terms of style and approach, therefore, appropriately 
scheduled both on BBC1 and in the early evening.   
 
However, the use of stronger swearwords, such as “bastard” was problematic in 
terms of scheduling, despite the fact that it was an attempt to echo the language of 
the original novel. This was particularly so given the likelihood of the film attracting a 
significant number of younger viewers.   
 
As the BBC has undertaken to re-edit this film if it is shown in a similar slot in future, 
we consider the matter resolved. 
 
Resolved 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 20

American Pie trailer 
Five, 20 March 2006, 19:50 
            
 
Introduction 
 
Five viewers, who were all watching with children, considered that the sexual content 
and references in this trail meant that it was inappropriate for broadcast when 
children were watching.  
 
The trail was preceded by a spoof verbal and visual ‘warning’ which said:  
 
Caution 
 
this film contains sex, 
the use of alcohol, 
nudity & sexual swear words…and pie humping 
 
Response 
 
Five said that the trailer was given an ‘Ex Kids’ rating, which meant it would not be 
shown around children’s programmes or at times when large numbers of children 
could be expected to be watching.  
 
The ‘announcement’ specifically related to the content of the film, not the trailer. 
Given the well-known comedic nature of the film, the ‘announcement’ was clearly 
intended to be tongue in cheek, and was voiced in such a way as to sound like a 
spoof warning.  Five said that it did not usually put warnings on its trailers, and 
believed that the vast majority of viewers would have recognised this to be a creative 
ruse.  
 
The purpose of the trailer was obviously to promote the programme or feature and 
represent its content as faithfully and unambiguously as possible so that viewers 
could make an informed choice whether to watch the film.  In this case, given the 
notoriously ribald nature of the film, it was felt necessary to provide a flavour of the 
film, and Five considered that the trailer gave a clear indication of that without being 
overly explicit.  
 
However following consideration of the issues raised, Five agreed to limit any repeat 
of this trailer to a post-21:00 slot, should it be re-shown. 
 
Decision 
 
This was a trail for the well-known film about a college student’s sexual adventures. 
The content of the trail was not actually explicit. However, it had a strong sexual tone, 
specifically, a verbal reference to masturbation and a scene in which a character 
could be glimpsed shedding her underwear in front of an eager male student. These 
were inappropriate for broadcast at this juncture, when a number of children were 
likely to be watching the surrounding programme – The Gadget Show (66000 
children were in the audience) – even though this is not specifically aimed at a child 
audience. We welcome Five’s undertaking to limit any repeat of this trail to a post 
21:00 slot and consider the matter resolved. 
 
Resolved 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 21

 
Not in Breach 
 
Bremner, Bird & Fortune  
Channel 4, 25 March 2006, 20:10 
 
 
 
Introduction 
 
The final sketch in this edition of the satirical comedy series explored the allegations 
relating to the ‘loans for peerages’ row.  The sketch featured one of the central  
characters in the controversy, the Labour Party’s chief fundraiser Lord Levy.  He was 
portrayed by Rory Bremner, as Charles Dicken’s Fagin. In a grey suit, wearing a 
prosthetic hook nose, Lord Levy, as Fagin, sang You’ve Got to Pick a Pocket or 
Two..’.  from the musical ‘Oliver!’, changing some of the lyrics from the verse and 
chorus. 
 
In summary, eleven viewers complained that connecting the character of Fagin with 
Lord Levy (a prominent member of the Jewish community) was an incitement to 
racial hatred; a stereotypical portrayal that was offensive, anti-semitic and/or racist; 
and was not relevant to the story.  
  
Response 
 
In Channel 4’s statement, it said that the character, Fagin, was an easily identifiable 
caricature of a cunning ringleader of an enterprise which had the sole aim of getting 
money out of people.  The broadcaster said that the allegations of secretive and 
questionable financial dealings were at the heart of the claims made in loans-for-
peerages controversy.  Although it would have been absurd to claim that Lord Levy 
was literally involved in leading a child pickpocketing gang (and indeed the revised 
lyrics made clear that he had done nothing criminal) the satirical comparison was, in 
the Channel’s opinion, perfectly proper in the context of the week’s news.   
 
In Channel 4’s view, some of the lyrics from the song used from the musical, Oliver!, 
particularly lent themselves to the loans-for-peerages story, not least the opening 
lines:  “In this life, one thing counts, in the bank large amounts, I’m afraid these don’t 
grow on trees, You’ve got to pick a pocket or two”.  However, “In campaigns” 
replaced “In this life” thereby making it clear that this was a reference to Lord Levy’s 
role as a party campaign fundraiser and not to him personally.  Further, after the first 
verse and until the end of the song, Lord Levy did not sing “you’ve got to pick a 
pocket or two” but “You’ve got to give a peerage or two”.  Later references in the 
song were not to Lord Levy at all but to Tony Blair; “When he sees, Someone rich, 
Tony’s thumbs, Start to Itch … They’ve got to pay a mortgage or two, So, You better 
give a peerage or two …”. 
 
Having drawn the comedic parallel between the Fagin character and Lord Levy, 
Channel 4 said that it was legitimate to draw on identifiable characteristics of the 
fictional character.  Fagin, it said, was an established part of Britain’s cultural 
heritage.  The characterisation with which the public were most likely to be familiar 
was that made famous by Ron Moody in the musical, released as a film in 1968.  
This characterisation of Fagin, included, famously, a prosthetic hooked nose, which 
had become a defining part of the character’s identity.   
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 22

It was not the general style of Bremner, Bird & Fortune to dress its subjects in 
anything other than what they might be expected to wear normally, according to 
Channel 4.  The use of the hooked nose along with the “Fagin-esque” manner of 
Lord Levy’s dancing, the presence of the two street urchins and the theatrical setting 
were considered sufficient to make the satirical connection between the fictional 
character and Lord Levy.  The use of a suit instead of rags further represented and 
reinforced the fact that this was not some nineteenth century fictional character but a 
modern-day member of the House of Lords. It was entirely irrelevant to the 
programme-makers that Lord Levy was Jewish.  Had the person at the centre of the 
controversy been some other senior Labour party figure, he too would have been 
portrayed as the Fagin character.   
 
Rory Bremner has often performed for Jewish charities, including Jewish Care, one 
of the UK’s biggest charities and of which Lord Levy was Chairman.  
 
Channel 4 believed that there was nothing either in the characterisation or the lyrics 
which could be construed as anti-semitic and/or racist.  In its view, this was quite 
clearly a sketch about Lord Levy, Tony Blair and Labour’s fundraising.  The lines 
were very specific and reflected the news that week.   
 
Fagin was an indelible part of British culture and familiar enough not to provoke anti-
semitism, certainly among a Bremner, Bird & Fortune audience.  His metaphorical 
depiction, in a clearly satirical context, was entirely legitimate.   
 
Decision 
 
Comedy, and political satire in particular, has a strong tradition of challenging the 
viewer’s concept of generally accepted standards.  Broadcasters have the right to 
explore ideas and the viewer has the right to receive them as long as broadcasters 
comply with the law and Ofcom’s Broadcasting Code.   The legislation requires 
Ofcom to balance the necessary protection of members of the public from offensive 
and harmful material with an appropriate level of freedom of expression 
   
The complaints from viewers focussed on two Sections of the Code: Section Two 
concerning generally accepted standards and matters related to potentially harmful 
and offensive material, and Section Three concerning material likely to encourage or 
incite the commission of crime or to lead to disorder. 
 
In relation to offence we considered rule 2.3: 
 
Rule 2.3 In applying generally accepted standards broadcasters must ensure that 
material which may cause offence is justified by the context… such material may 
include… discriminatory treatment… on the grounds of race [and/or] religion … 
 
Guidance to the Broadcasting Code notes that: 
 
“Broadcasters should take particular care in their portrayal of culturally diverse 
matters and should avoid stereotyping unless editorially justified. When considering 
such matters, broadcasters should take into account the possible effects 
programmes may have on particular sections of the community.”. 
 
We note that Channel 4 had no intention to cause offence or focus the sketch on 
Lord Levy’s Jewish background.  We also acknowledge that, for some, the 
connection made by the programme between Lord Levy and Fagin, for whatever 
reason, was offensive.  However, overall, Ofcom must judge whether, taking into 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 23

account freedom of expression and the context (such as the programme’s editorial 
content, the service it was broadcast on and the likely expectation of the audience), 
whether any offence that was caused breached the Broadcasting Code.  
 
 
Specifically, we considered therefore whether the sensitivity caused by the apparent 
linking of Lord Levy’s Jewish background, with aspects of the character of a fictional 
criminal of Jewish descent, had led to a breach of Rule 2.3. We noted that the 
decision to allude to the character of Fagin by using a prosthetic nose summoned up 
the well known Fagin character, but could also be seen to relate to the historical 
stereotypes of Jewish people.   
 
We considered that Bremner, Bird and Fortune is a well-established satirical show 
with a reputation for being inclusive and supportive of individuals who may belong to 
a minority ethnic or religious community.  It is broadcast at a time and on a channel 
that is unlikely to attract people who might take its characterisations literally, or fail to 
understand its satirical point.  It is consistent in targeting those in positions of trust 
and/or power and seeking to ridicule their shortcomings.  It often juxtaposes two 
concepts such as a well-known song and an exaggerated caricature of a political 
figure.  
 
Bearing this context in mind, we considered that the thrust of this sketch was to 
satirise the controversy over the allegations of Labour’s method of fundraising and 
not to satirise the cultural antecedents of Lord Levy. The use of Fagin dwelt on a 
perception of him as a figure obsessed by gaining money by whatever means and 
did not refer to his faith.  
 
We therefore concluded that the programme did not breach generally accepted 
standards. 
 
Rule 3.1 Material likely to encourage or incite the commission of crime or to lead to 
disorder must not be included in television or radio services. 
 
In our view, this was not an attack on a minority ethnic community.  The depiction of 
Lord Levy as Fagin was clearly a satirical device used in order to highlight what had 
been alleged to be anomalies in political behaviour.   One of satire’s principal 
purposes, in a democracy, is to ridicule those in positions of trust or power.  While it 
may have the effect of bringing a viewer or listener to change their mind about any 
given situation, it was not in this case seeking to elicit a radical response from the 
audience - resulting in criminal or violent acts against the subjects they scrutinise.     

 
The programme did not encourage or incite the commission of crime or lead to 
disorder. 
 
Not in breach 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 24

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld  
 
Complaint by Mr Mike O’Connor on behalf of the Millennium 
Commission 
Five News, Five, 5 and 6 January 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld a complaint of unfair treatment from Mr Mike O’Connor 
on behalf of the Millennium Commission. 
 
Five News broadcast on two consecutive days reports examining a number of 
projects that had received funding from the Millennium Commission (“the 
Commission”). Each item consisted of a ‘countdown’. On 5 January 2005, the report 
was introduced as setting out to identify the “top ten Millennium flops and how much 
they cost” and projects 10-6 were reviewed. The amount of the Commission’s grant 
was given as each project was discussed. A poll following the item asked “Millennium 
cash was it well spent?” and the immediate results were given as “a massive 
whopping 93% say they [the millennium millions] were wasted”.  On the 6 January 
2005, the second report was introduced by reminding viewers that “Yesterday we 
started our countdown of the top 10 financial flops”. The presenter said that there 
would be a response from the Commission who handed out the money. Projects 5-1 
were then reviewed. An extract from an interview with Mike O’Connor of the 
Commission was included in the report.     
 
The Commission complained that it was treated unfairly in that: 
  

a) the allegations, in many cases, that the ten projects featured in the report 
were “flops” was unjust; 

b) the reports reflected unfairly on the role of the Commission in giving grants to 
the projects; 

c) it was unfair to ask viewers after the first report to phone in to answer whether 
“Millennium cash” was well spent;  

d) it was not given an opportunity to take part in a live studio debate despite 
promises from Five and that it was not shown the items before broadcast nor 
was it told which projects would be featured; 

e), f) & g) points made during Mr O’Connor’s interview were not used in the  
report and that although Five were aware of the Commission’s broader 
purpose to provide public benefits, not profit, the report omitted to provide this 
context for the project reviews and produced an inaccurate picture of the 
Commission’s work.  

 
Ofcom found as follows: 
 

a) Looking at both reports together, Ofcom considered that given the way the 
word “flop” was used, that is, in the form of a countdown in reference to each 
and every project, the word had the potential to be pejorative. Ofcom 
therefore had to consider whether it was fair, in all the circumstances, to use 
the word “flop”. The programmes’ criteria appeared to focus on whether or not 
the projects were either making a profit or whether the projects were 
sustainable in the long run. Five News had identified the top 10 “flops” by 
taking the top 20 highest single spend sites and then selecting the 10 which 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 25

were struggling the most financially. This selection procedure was not 
explained to the audience.  

 
In the case of the report broadcast on 5 January 2005, it appears from the 
script that the primary criteria used for defining the projects as flops was 
whether they were experiencing financial difficulties. However the fact that 
this was directly linked to the Commission was, in our view, unfair as it was 
not responsible for, amongst other things, the long term sustainability of the 
projects it helped finance.   

 
Ofcom found that the word “flop” was, overall, not clearly defined and so was 
too negative a term to be used in these reports about the projects in relation 
to the Commission’s direct involvement. The link between the Commission 
and the “flops” was also re-emphasised when viewers were asked to let Five 
know what they thought about the Millennium Lottery fund and whether the 
Millennium cash was well spent. 

 
The report of 6 January 2005 appeared to describe more clearly what criteria 
the programme had used to identify what was a “flop”. However, this still 
placed, in Ofcom’s view, too much emphasis on the role of the Commission in 
the long term sustainability of these projects. Overall, in Ofcom’s view it was 
unfair to directly link the perceived financial ‘failures’ of individual projects to 
the work of the Commission. 

 
b) See (a) 

 
c) Ofcom considered that although viewers may be familiar with public voting on 

such polls, in this case it was not clear how they should judge the question - 
“Millennium cash was it well spent?”. Viewers would only have seen half of 
the projects and there would have been no contribution from the Commission. 
Also it was unclear from the first report what exact criteria the programme 
was using to judge what “well spent” meant. Ofcom concluded that, to 
conduct a telephone poll and read out the results on the first programme was 
unfair to the Commission. 

 
d) Ofcom considered that the Commission was not given an adequate 

opportunity to respond whether in a studio interview or by other means. This 
was a highly critical report of the Commission’s work with some detailed 
criticisms. The Commission was not aware of the detail before the pre-
recorded interview and therefore only appeared to give a very general 
response. Given the level of criticism, the response offered was not adequate 
and resulted in unfairness to the Commission.  

 
e) f) and g) In Ofcom’s opinion, the Commission was not given an adequate 

opportunity to respond to the reports and so the onus was on the broadcaster 
to provide the wider context of the Commission work, - however that was 
done - so that it was treated fairly in the programme as broadcast. This 
context was not given which resulted in the programmes causing unfairness 
to the Commission. 

 
 
Introduction 
 
Five News broadcast two news reports on consecutive days, examining projects 
which had received funding from the Millennium Commission (“the Commission”). 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 26

Each item consisted of a “countdown”. Projects 10-6 were reviewed on 5 January 
2005 and projects 5- on 6 January 2005. The reports were introduced by news 
presenter, Ms Kirsty Young in the studio, and reported by correspondent Ms 
Catherine Jacob. 
 
Bulletin of 5 January 2005 
 
At the very beginning of this bulletin, as the programme headlined the stories to 
follow, the correspondent, Catherine Jacob said: “I’ll be on the hunt for the 
Millennium millions:  finding out just what kind of legacy the Millennium Commission 
has left behind”. 
 
Ms Young then introduced the report saying that the item set out to identify the “top 
ten Millennium flops and how much they cost”.  
 
The reporter then went on to say in her opening commentary that “The Millennium 
Commission had £2 billion of lottery money... to fund projects... The lion’s share went 
to multi-million pound landmark attractions, designed to inspire, to educate and to 
regenerate and while many succeeded as you will see from our country-wide 
countdown, financially anyway, many others failed to live up to expectations”. She 
gave the amount of the Commission’s grant as each project was discussed. In the 
first report, she reviewed the following projects: the Spinaker Tower (No.10); the Our 
Dynamic Earth Science Centre (No.9); the National Botanic Gardens (No.8); 
Hampden Park Stadium (No.7) and the British Museum’s Great Court (No.6). 
 
The item included Mr Simon Jenkins, an ex-Commissioner, who said that “I think we 
had too much money”. He said that mistakes were made because the large sums 
involved drove up the market and led to inflated building costs and that people 
“applied for too much money for projects they could not fund”. 
 
At the end of her report Ms Jacob posed the question “ridiculously ambitious or risks 
well worth taking and what will the Commission itself have to say about our 
Millennium countdown?”. 
 
The report was followed by a poll posing the question “Millennium cash was it well 
spent?” Viewers were invited to ring or text in their views, and the immediate results 
were: 
 

• “Only 7% of you think the millennium millions were wisely spent” 
• “a massive whopping 93% say they were wasted” 

 
Bulletin of 6 January 2005 
 
Ms Young said in her studio introduction, “Yesterday we started our countdown of the 
top 10 financial flops”. She reminded viewers that the £2 billion in lottery cash was for 
projects which were meant to enhance British life and commented that “the reality in 
some cases was very different”. She also said that there would be a “response” from 
the Commission who handed out the money.   
 
Ms Jacob’s introduction explained that of the Commission’s 20 most expensive 
attractions “financially anyway half have failed to live up to expectations”. In this item 
Ms Jacob reviewed the following projects: the Glasgow Science Centre (No.5); Earth 
Centre (No.4); Cardiff’s Millennium Stadium (No.3); the At-Bristol Science Centre 
(No. 2); and the Millennium Dome (No.1). 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 27

Before the project at No.1 in the countdown was revealed the report included some 
of the “Commission’s big success stories”. It said that Newcastle’s Centre for Life 
where the aim was to get young people interested in science was “thriving” and that 
crowds had been flocking to the Deep Aquarium in Hull. The Eden Project was 
described as “perhaps the biggest winner” with “visitors aplenty”. 
 
The report asked why these projects succeeded while others struggled. Ms Juliana 
Delaney, was interviewed as the person called upon to save some of the 
Commission’s failing projects. She said that huge amounts of money were put into 
the hands of people who knew almost nothing of the visitor attraction business and 
that large amounts of money were gambled on projects which simply could not have 
been seen as sustainable by professionals at the beginning. 
 
Ms Jacob gave the total cost of the 10 projects as £901 million and asked “was it 
worth it?”. The Director of the Commission, Mr O’Connor, was then interviewed. He 
said that “after 10 or 20 years to expect not one project to fail would have been 
unrealistic” given the risks, locations, and innovative ideas. He said that he regretted 
the failures and the “human damage” but concluded that “we have left a remarkable 
legacy and as with all legacies their future is not guaranteed”. 
 
The Commission complained that it was treated unfairly in the programme. The 
Commission enclosed with its complaint to Ofcom, correspondence by executives 
representing a number of the projects featured in the programmes.                                                
 
Ofcom considered the complaint only in so far as it related to specific potential 
unfairness to the Commission and did not examine the programme’s treatment of 
individual projects. 
   
Complaint 
 
The Millennium Commission’s Case 
 
In summary, in the Commission’s complaint and its subsequent response to Five’s 
statement, the Commission said that it was treated unfairly in that: 
 
a) The allegations, in many cases, that the ten projects featured in the report were 
“flops” was unjust, and introducing them as such gave the viewer a prejudiced 
picture.  The Commission subsequently stressed that it did not contend that the 
reports should be judged solely on the word “flops” but it believed that the 
introductory statement setting out to identify the “top ten flops” was unfair as it gave 
the impression that the projects featured were the “top ten” and that there were other 
flops. This was very damaging to the Commission’s reputation. It was very difficult to 
find any reference to cultural achievement in the report. 
 
b) The Commission argued that the description of the selected projects as “flops” 
was unfair. The Commission took issue with Five’s statement that it set out to review 
the “biggest” projects which received grants from the Commission. The Commission 
said Five made contradictory statements of the basis on which projects were chosen 
e.g. “buildings and projects”, “multi-million pound landmark attractions” and “biggest”. 
 
The Commission argued that “a review of its top 10 largest grants would have given 
a better impression [to viewers] of our use of public money”. The Commission 
pointed out that only 4 of those featured in Five’s report were included in the 
Commission’s list of the10 biggest grants which was submitted to Ofcom in their 
statement.   



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 28

 
The Commission gave a detailed critique of the reviews of the individual projects 
including that: alternative or additional information which could have provided a more 
balanced picture of the financial status of projects was omitted; the report failed, with 
regard to one national project, to see the wider context of other like projects which 
receive ongoing public support; a comment was wrongly attributed to the director of a 
project and it was disputed that the comment was ever made in any event; one 
interviewee made an allegation which was untrue and was not checked by Five; the 
report was sensationalist and misleading; there were inaccuracies in the reports 
which created an exaggerated picture of financial failure; and some of the information 
was presented out of context and was biased. The Commission said that it was not 
the Commission’s case, as claimed in the programme, that one of the projects 
mentioned [now closed for financial reasons] was a success.  
 
In essence the Commission complained that for all these reasons it was unfair to 
refer to these projects as “flops”, and that that reference in all the circumstances 
reflected unfairly on its role in providing grants to the projects. 
  
c) The Commission also felt that because there was “only three words of balance” - 
“while many succeeded” in the first report and viewers had no opportunity to vote 
after the second report which contained “what little balance there was”, it was unfair 
to ask viewers after the first report to phone in to answer whether “Millennium cash” 
was well spent. The Commission said that “viewers were led to an inevitable 
conclusion which Five described as a ‘whopping 93% say they [Millennium grants] 
were wasted’.” 
 
d) The Commission claimed that it was not given an opportunity to take part in a live 
studio debate despite promises from Five. The Commission said it was not shown 
the items before broadcast nor was it told which projects would be featured. The 
Commission’s agreement for the Director of the Commission to be filmed was reliant 
on the promise of a live studio discussion so that he would be able to comment after 
seeing both reports.  
 
The Commission subsequently accepted Five’s argument that Ms Jacob could not 
have given a guarantee of the Director’s participation in a studio debate, but the 
Commission had understood at that time that she had done so and that there would 
be a live debate and that they would have had the opportunity to take part in it. The 
Commission maintained that it would not have agreed to a pre-recorded interview 
without a chance to see the coverage and comment live on air. The Commission said 
that it did not accept Five’s argument of a last-minute agenda change, because the 
feature was not time-critical so it did not have to be shown on a particular occasion.  
  
e) The Commission said that the point made repeatedly by Mr O’Connor during the 
filming - that only 3 of the 215 projects funded by the Commission had closed - was 
not included in the report. This would have put the Commission’s legacy more fairly 
into context. The Commission argued that it did not raise any objections to the line of 
questioning during the interview because it assumed it would have an opportunity to 
respond in a live programme.   
 
The Commission said that out of a fifteen minute filmed interview with the Director 
only an “unrepresentative few seconds” were included. The Commission said that 
although the Director’s comment was placed at the end of the second edited report 
the Director had not seen what had gone before in the reports and so did not have 
the last word in the reports as Five claimed. The Commission said that Five had the 
last word which cast doubt on whether the Commission had achieved a lasting 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 29

legacy. The comments broadcast were not representative of the key point the 
Director made which was that the Commission took measured risks and only by 
taking risks does one achieve significant results.  
 
f) The Commission complained that the reports failed to utilise positive examples 
provided by them. The judgements about the featured projects were not justified in 
the context of the Commission’s wider portfolio of grants which was extremely varied 
in size, type and location and which Five was aware of. The Commission argued that 
the report was not balanced as the projects which Five described as successes were 
given relatively much less coverage. 
  
g) The Commission said that Five was aware that the Commission’s purpose was to 
provide public benefits not to enable organisations to make profits. This would 
include the possibility that some projects they funded might run at a loss. Five also 
knew that projects that sought Commission grants were aware that no revenue 
funding is available from the Commission.   
  
Five’s Case 
  
Five stressed in its introduction that although letters by the individual projects raising 
issues had been submitted by the Commission with its complaint, these were not 
complaints made by the projects, and that it should not be forgotten that the 
Commission was one of the funding bodies for the projects.   
 
In summary, Five made the following comments in its two statements in response to 
the Commission’s complaints:  
          
a) The studio introduction set out what the reports sought to review, namely whether 
a number of key Commission projects represented a lasting legacy and what had 
happened to the enormous public investment five years on.  
 
Five did not accept that the report should necessarily be judged on the use of the 
single word “flop”. Five said the report must be considered as a whole and pointed to 
Ms Jacob’s opening statement which they said made clear what was being 
addressed: “The Millennium Commission had £2 billion of lottery money... to fund 
projects...The lion’s share went to multi-million pound landmark attractions, designed 
to inspire, to educate and to regenerate and while many succeeded as you will see 
from our country-wide countdown, financially anyway, many others failed to live up to 
expectations”. The report mentioned that many of the projects succeeded. The 
financial state of the projects was questioned rather than their cultural significance. 
Nonetheless Five argued it was not materially unfair or inaccurate to use the word 
“flop” in the introduction. 
 
b) Five said that it had made clear to the Commission’s Press Office that it wanted 
to look at the “highest spend single site attractions” and that the information provided 
by the Press Office was the top 20, by size of Commission grant. The 10 projects 
featured in the report were included in that top 20. 
 
Five gave a detailed justification in every case of its descriptions of the projects. 
Amongst other points Five cited: the considerable questions that have been and are 
being raised about the financial state of one of the projects; the scope of the report 
which took a snapshot at the beginning of 2005; that it was irrelevant to compare with 
other national projects which had not received a Commission grant; that the reporter 
used accurate contemporaneous notes of discussions and that her report accurately 
summarised what she was told; what it saw as semantics in the case of the actual job 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 30

title of an individual to whom comments were attributed; the interviewee whose 
allegation was challenged made an uncontroversial point which was corroborated by 
comments by the chair of the project’s trustees; that given one project was closed for 
financial reasons it could not be denied it had not represented a lasting legacy and 
the grant was not well spent.   
 
Five also said that projects’ debts were mentioned in the report as descriptions of 
their financial position and no criticism of the Commission was implied. Five 
defended its descriptions of the financial state of individual projects and the terms it 
used to describe them. It also defended the report’s questioning of the “lasting 
legacy” of others. At one point Five said that it had been difficult to ascertain reliable 
financial information for the project concerned and gave an example of a small 
discrepancy in figures provided by the Commission for a project. Five argued that 
any accurate assessment of that project’s finances was difficult, but that its 
description of the state of the project was not materially inaccurate or misleading. 
Five also argued that it used the best figures available at the time of preparing the 
report. Five claimed that the comments of those interviewed were not taken out of 
context and the interviewees were not misled. Five claimed that it placed no specific 
blame on the Commission in the project reviews but raised questions on issues 
which, in at least in one case, was already a reported matter of public debate.   
 
c) Concerning the telephone poll, Five said that with hindsight, the poll should have 
appeared after the second part of the report when the viewers would have seen all 
10 projects featured, and heard all of the comments. 
 
d) In relation to the opportunity to take part in the studio debate, Five claimed that 
Ms Jacob was satisfied that, at all times, her dealings with Mr O’Connor and the 
Commission “were open, honest and fair”, and that at all times the Commission’s 
Press Office staff were told that the broadcast date was uncertain particularly given 
the Asian Tsunami. Five said that its intention was to have a live studio debate with 
Mr O’Connor, but that the Commission was told continually that this was a “moveable 
feast” and could not be guaranteed, so a pre-recoded interview was arranged to 
ensure comment from the Commission. Five said that Ms Jacob believed that the 
Commission understood this and denied that Mr O’Connor’s participation in the 
studio debate was a pre-condition for him doing the recorded interview. Five said Ms 
Jacob could not and would not make such an agreement given the constraints of 
news. 
 
Five said that Ms Jacob believed that Mr O’Connor clearly understood the line of 
questioning [during the interview] and the nature of the report. Five also said that Mr 
O’Connor had the last word in the report and was able to make a number of positive 
observations. Five argued that the use of his interview was not unfair to him and his 
statement was not taken out of context.   
 
e) Concerning the complaint that the report failed to use the positive examples 
provided, Five said that it was made clear at the beginning of the report that many 
projects succeeded and it did not accept that its decision not to include the 
Commission’s comment that only 3 out of 215 projects had failed, led to material 
unfairness. Five said that the producers were happy that the comments used were a 
fair reflection of the interview with Mr O’Connor. They added that this is an editorial 
matter and the editing of the interview was not unfair to Mr O’Connor or the 
Commission. 
 
f) Five said that it was not able to discuss all of the Commission’s work in a report 
of this nature. This was not an analysis of the Commission’s wider work or its 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 31

contribution more generally but that the second part of the report did highlight 
success stories as examples of Commission financial input that have resulted in 
lasting legacies.   
 
g) Concerning the argument that the Commission’s purpose was to provide public 
benefit rather than profit, Five said it was never asserted in the reports that profit was 
a motivating factor rather [it was asserted] that a number of these projects were 
having difficulty sustaining themselves Five cited the point made by Mr Jenkins, the 
ex-Commissioner, that the need for sustainability should have been a criteria for 
assessing projects to receive grants. Five said that the report sought to assess 
whether the projects funded by the Commission had been “a success from a financial 
standpoint” and whether they represented money well spent and an appropriate 
legacy.   
  
Five said that the report was a legitimate review of some enormous projects which 
had received significant amounts of public money and which were in a questionable 
financial state. The Commission’s good works and lasting legacies were not ignored 
but were not the primary issue in the report.   
 
Five concluded that the report: was not an unfair attack on the Commission; was not 
wholly negative and lacking in balance; was factually accurate and not exaggerated 
or misleading; was not unfair in terms of the Code; did not misrepresent those who 
were interviewed or spoke with producers; did not identify anyone in the report in a 
way that could have misled viewers. Five said that it did not mislead the Commission 
or treat it unfairly.  
 
Decision  
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy 
in programmes included in such services.  
 
Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to principles which require 
regulatory activities to be transparent, accountable, proportionate, consistent and 
targeted only at cases in which action is needed.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Thus in reaching its decision Ofcom considered that in 
keeping with the principle of freedom of expression, it was within the remit of a news 
programme to critique and evaluate public projects where there had been a large 
expenditure of public money. Therefore in the context of this news report, Ofcom 
concluded that Five had the right to conduct such a review.  
 
 
a) The Commission complained to Ofcom that it was unfair for Five News to refer to 
the ten projects it featured as “flops” – and this resulted in damage to the reputation 
of the Commission. 
 
Ofcom took into account the fact that broadcasters are required to take special care 
when their programmes are capable of adversely affecting the reputation of 
individuals, companies or other organisations. Broadcasters are also required to take 
all reasonable care to satisfy themselves that all material facts have been considered 
before transmission and so far as possible are fairly presented. Ofcom noted Five’s 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 32

claim that the report should not be judged on the word “flop” and its contention that 
the Commission had judged the report on that one word. While Ofcom looked at both 
reports together, it considered that given the way the word “flop” was used, that is, in 
the form of a countdown in reference to each and every project, the word had the 
potential to be pejorative. Ofcom therefore had to consider whether it was fair, in all 
the circumstances, to use the word “flop”.   
 
In its introduction to the report of 5 January 2005, the presenter explained that the 
report would question whether the Commission had delivered on its promise to give 
“a lasting legacy” when it had been given billions of pounds to spend on new 
buildings and projects.  The programme said that it had been “investigating just what 
happened to all that cash” and that the reporter identified “the top ten millennium 
flops and how much they cost”.        
 
In the second report broadcast on 6 January 2005, the programme stated that they 
were counting down on the “top ten financial flops”. It then continued to say that the 
programme had found that half of the most expensive 20 attractions that the 
Commission had financed had “failed to live up to [financial] expectations”. 
 
Ofcom considers that the bulletins set out, particularly in the introductions, but also in 
the reports, to analysis the projects it had chosen, in direct reference to the 
Commission’s work. For instance, the reporter stated that, “I’ll be on the hunt for the 
Millennium millions: finding out just what kind of legacy the Millennium Commission 
has left behind”. For each project, the amount of money the Commission had granted 
was referred to in the script.  The programme’s criteria appeared to focus on whether 
or not the projects were either making a profit or whether the projects were 
sustainable in the long run. In fact, Five News had identified the top 10 “flops” by 
taking the top 20 highest single spend sites and then selecting the 10 which were 
struggling the most financially. This selection procedure was not explained to the 
audience.  
 
It is perfectly legitimate for a programme to refer editorially to events or projects as 
flops – so long as it is fair to do so. In the case of the report broadcast on 5 January 
2005, it appears from the script that the primary criteria used for defining the projects 
as flops was whether they were experiencing financial difficulties. However the fact 
that this was directly linked to the Commission was, in our view, unfair. The 
Commission was responsible for allocating money to millennium projects and while 
they were responsible for choosing projects which would inspire, educate and 
regenerate, it was unfair to appear to hold the Commission responsible for projects 
which were not sustainable in the long term or for building work that had not been 
completed as it was not responsible for the long term sustainability of the projects it 
helped finance.   
 
It was also unclear which specific criteria the programme appeared to be using in 
assessing failure – e.g. whether a project was over-budget or built on-time, or the 
amount of ticket sales. Furthermore, it would have been fairer if other factors had 
been taken into account when assessing whether or not a project was a “flop”. For 
instance, it was understood from the point at which the Commission contributed to a 
project that some projects would service a debt to begin with, and this was accounted 
for in the business plan. Yet that planned ongoing debt was one of the factors that 
appeared to contribute to the use of the word flop. The word “flop” was therefore 
overall not clearly defined and so was too negative a term to be used in these reports 
about the projects in relation to the Commission’s direct involvement.   
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 33

This link between the Commission and the “flops” was also re-emphasised when 
viewers were asked to let Five know what they thought about the Millennium Lottery 
fund and whether the Millennium cash was well spent. 
 
We noted that the subsequent report, broadcast on 6 January 2005, referred to the 
previous projects examined in the report of 5 January 2006 as “financial flops” and 
not simply “flops”. This appeared to describe more clearly what criteria the 
programme had used to identify what was a flop. However, this still placed, in 
Ofcom’s view, too much emphasis on the role of the Commission in the long term 
sustainability of these projects.  The report talked about projects which had 
plummeting profits and one was described as the “Millennium Commission’s biggest 
financial loss”. While we believe that it was more accurate and therefore fairer to the 
Commission to define the flops as “financial”, we still consider that there was too 
great a connection made between the Commission’s decision to give a grant and the 
ongoing financial status of projects. There appeared to be a direct connection made 
in the report between the Commission’s work and the projects that were described as 
“flops”.   
 
Overall it may be legitimate to criticise the work of the Commission. Similarly, it may 
have been fair to describe some of these projects as “flops”. However, in Ofcom’s 
view it was unfair to directly link the perceived financial ‘failures’ of individual projects 
to the work of the Commission. 
 
b) As stated above in the “Introduction”, Ofcom considered the complaint only in so 
far as it related to specific potential unfairness to the Commission and did not 
examine the programme’s treatment of individual projects. In the circumstances, 
Ofcom restricted its consideration of this element of the complaint to whether or not it 
was fair to describe the projects as “flops” and how that reflected upon the work of 
the Commission. Please see finding a) above. 
 
c) The Commission complained that it was unfair to ask viewers in a telephone poll, 
at the end of the first report, whether “Millennium cash” had been well spent. In 
reaching its decision on this matter Ofcom had regard to the fact that broadcasters 
are required to take special care when their programmes are capable of adversely 
affecting the reputation of individuals, companies or other organisations. 
Broadcasters are also required to take all reasonable care to satisfy themselves that 
all material facts have been considered before transmission and so far as possible 
are fairly presented.   
 
Ofcom noted that Five had admitted in a letter to the Commission that with hindsight 
the telephone poll could have been handled better and that in its submission to 
Ofcom, Five said that “the telephone poll should have appeared after the second part 
of the report (i.e. on the 6 January 2005) when the viewer would have seen all the 
projects featured and heard all of the commentary from Ms Jacob’s report”.   
 
Ofcom considered that although viewers are familiar with public voting on such polls, 
in this case it was not clear how they should judge the question - “Millennium cash 
was it well spent?”. When the poll was conducted, the viewers would only have seen 
half of the projects and there would have been no contribution from the Commission 
and little positive references to any of the Millennium projects. It was also unclear 
from the first report, what exact criteria the programme was using to judge what “well 
spent” meant.  Ofcom also considered the Commission’s submission that the 
Millennium fund was meant to deliver other benefits and the Commission was not 
responsible for the longer term financial viability of the projects. Ofcom concluded 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 34

that, to conduct a telephone poll and read out the results on the first programme was 
unfair to the Commission in this context and for the reasons described here. 
 
d) Ofcom then considered the Commission’s complaint that it was not given an 
opportunity to take part in a live studio debate (despite promises from Five) and that 
the Commission was therefore not given the opportunity to respond to claims made 
in the report. Ofcom has regard to the fact that broadcasters are required to deal 
fairly with contributors and where they are invited to make a significant contribution to 
a factual programme, they should be told what kind of contribution they are expected 
to make – for example by way of interview or as part of a discussion; be informed 
about the areas of questioning, and, wherever possible, the nature of other likely 
contributions. Contributors should also be told whether their contribution is to be live 
or recorded; and, if recorded, whether it is likely to be edited.   
 
Ofcom noted that there was a conflict of evidence as to whether or not the 
Commission’s agreement to give a recorded interview was conditional on the 
Commission’s participation in a live studio debate on this issue.  Ofcom also noted 
that the Commission later accepted that because of the nature of news, the reporter 
could not have given such a promise. Even so, the Commission still argued that it 
had believed, at the time, that it would have the opportunity to take part in a live 
debate.   
 
The Commission was given an opportunity to respond in the programme by means of 
a pre-recorded interview. However, Ofcom had to decide, given the circumstances of 
the case and the criticisms in the report, whether that opportunity was adequate. 
Ofcom considered that the Commission was not given an adequate opportunity to 
respond whether in a studio interview or by other means. In our view, this was a 
highly critical report of the Commission’s work with some detailed criticisms. The 
Commission was not aware of the detail before the pre-recorded interview and 
therefore only appeared to give a very general response. The viewer was lead to 
believe through statements in the programme such as “what will the Commission 
itself have to say about our Millennium countdown” and “Later the head of the 
Commission defends its decision making process”, that the Commission was going to 
be able to give a well-informed interview.  Given the level of criticism, the response 
offered was not adequate and resulted in unfairness to the Commission.  
 
e), f) and g) Ofcom considered the Commission’s complaints that points made during 
Mike O’Connor’s interview (and the more positive examples provided to Five that 
give a more balanced context) were not used in the report. Ofcom also considered 
the Commission’s complaints that although Five were aware of the Commission’s 
broader purpose to provide public benefits – a purpose which might involve funding 
some projects with run at a loss – not profit, the report omitted to provide this context 
for the project reviews, and produced an inaccurate picture of the Commission’s 
work. Broadcasters are required to take special care when their programmes are 
capable of adversely affecting the reputation of individuals, companies or other 
organisations: and that  broadcasters are also required to take all reasonable care to 
satisfy themselves that all material facts have been considered before transmission 
and so far as possible are fairly presented.  
 
Decisions about what the editorial content of programmes should be is a matter for 
broadcasters, so long as they ensure that the treatment of participants in programme 
is fair.  In this case, we do not believe that it was unfair not to include the specific 
examples given by the Commission (for example the claim that only 3 projects out of 
215 had closed, that the Commission’s portfolio of grants was extremely wide, or that 
the purpose of some projects was to provide public benefit not profit). This is so long 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 35

as the overall context of the Commission’s work was apparent from the report given 
that it set out to look at the Commission’s promise of “a lasting legacy from our lottery 
money”. The programme also promised to address the question “just what kind of 
legacy the Millennium Commission has left behind?”. In Ofcom’s opinion, the 
Commission was not given an adequate opportunity to respond to the reports. 
Therefore the onus was on the broadcaster to provide the wider context of the 
Commission work - however that was done - so that it was treated fairly in the 
programme as broadcast. This context was not given and so the Commission was 
treated unfairly in the reports. 
 
Accordingly, and for the reasons stated above, Ofcom concluded that the 
reports resulted in unfairness to the Millennium Commission. 
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 36

Upheld in part 
 
Dr Rupert Sheldrake  
Is it Real? Psychic Animals, National Geographic Channel – UK,  
Various dates 25 July – 7 Oct 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld in part this complaint of unfair treatment. 
 
Dr Rupert Sheldrake was a participant in the programme and provided details about 
his study into the case of a parrot that he reported was able to respond telepathically 
to his owner. A sceptic replicated Dr Sheldrake’s test with a different parrot and 
concluded that Dr Sheldrake’s analysis and interpretation of Dr Sheldrake’s original 
test results were flawed.  
 
Dr Sheldrake complained of unfair treatment in that: the programme presented his 
work in a false and misleading way; the programme makers did not honour their 
assurances that the programme would be presented in a fair and unbiased way; and, 
neither he nor any other qualified scientist had been offered an opportunity to 
respond to the sceptic’s criticism.  
 
Ofcom found the following:    
 

a) The programme did not make false claims about Dr Sheldrake’s research, 
rather a critique of his analytical approach was offered. This critical point of 
view was acceptable given both the expectation that scientific research would 
and should be subjected to examination and that Dr Sheldrake’s scientific 
referees had raised various queries about the way he analysed his research 
data.  

 
b) The lack of a balancing view in the programme as broadcast led to the 

breaking of the guarantee given to Dr Sheldrake regarding the content of the 
programme. This resulted in unfairness to Dr Sheldrake. 

 
c) The programme makers’ failure to give Dr Sheldrake an opportunity to 

respond to what would amount to a damaging critique of his research resulted 
in unfairness to Dr Sheldrake. 

 
Introduction 
 
This programme examined: the reported ability of animals to predict disasters; 
whether pets have telepathic connections with their owners; and whether pets can be 
psychic. Specifically, the programme questioned whether any such abilities were a 
“sixth sense” or simply a natural super sensitivity that animals have to their 
surroundings. 
 
Dr Rupert Sheldrake was a participant in the programme.  He provided details about 
his study into the case of a parrot, called N’kisi, and reported that the animal was 
able to respond telepathically to its owner. This experiment had involved placing 
N’kisi and his owner in separate rooms. The owner then looked at pictures of objects 
(which N’kisi had identified in the past) for a set amount of time. Every time that N’kisi 
was able to say the name of an object, at the same time that the owner was looking 
at a picture of the object in the other room, a “hit” would be recorded. The premise of 
the experiment was that the more hits recorded in the trials, the more telepathic N’kisi 
proved to be. The full details and results of Dr Sheldrake’s experiment were 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 37

published as a research paper in the Journal of Scientific Exploration1 (“the Journal”) 
and this research paper was referred to in the programme.  
 
The programme provided a summary of Dr Sheldrake’s experiment in the programme 
and later placed those tests under the scrutiny of a sceptic, Tony Youens. Mr Youens 
attempted to replicate Dr Sheldrake’s test with a different parrot called Spaulding and 
concluded that Dr Sheldrake’s analysis and interpretation of Dr Sheldrake’s original 
test results were flawed.  
 

• Mr Youens claimed Dr Sheldrake skewed N’kisi’s test results by only counting 
the trials when N’Kisi actually spoke. This criticism was accompanied by the 
quote “they [those trials where the parrot did not speak] were irrelevant to the 
analysis” which was taken from Dr Sheldrake’s research paper. 

 
• Mr Youens also claimed that Dr Sheldrake skewed N’kisi’s test results by not 

counting the trials if the picture cards showed an object which N’kisi rarely 
said. Similarly, the criticism was accompanied by the quote “exclude the trials 
involving those images” which was taken from Dr Sheldrake’s research paper.  

 
• Mr Youens claimed that if Spaulding’s test results were analysed in the way 

Dr Sheldrake had analysed N’kisi’s, Spaulding would appear to be telepathic 
also.  

 
Dr Rupert Sheldrake complained that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast.  
 
The Complaint 
 
Dr Sheldrake’s case 
 
In summary, Dr Sheldrake complained that: 
 
a) the programme presented his research material in a false and misleading way. 
Specifically it was claimed in the programme that: 
 

i) Dr Sheldrake’s results were skewed because in his test he only counted 
trials when parrot actually responded to the stimuli (as opposed to making 
no noise); 

 
ii) Dr Sheldrake’s results were further skewed because in his test he 

discounted those trials which required the parrot to say a rarely used word.  
 
iii) When Dr Sheldrake’s methods of analysis were applied in the programme’s 

test, the programme’s parrot appeared telepathic with a success rate of 
27%; 

 
b) the programme makers gave assurances that Dr Sheldrake’s work would be 
presented fairly and without bias; which they did not fulfil; and, 
 
c) the programme makers did not offer Dr Sheldrake, nor any other qualified 
scientist, an opportunity to respond to Mr Youens’ claims; 
 

                                            
1 Journal of Scientific Exploration (2003, Vol 17, pages 601-616) 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 38

National Geographic Channel - UK’s (National Geographic) case 
 
a) National Geograhic and the programme maker National Geographic Television & 
Film maintained that Dr Sheldrake’s research and material was not presented in a 
false and misleading way. The broadcaster explained that more than a dozen 
scientists and experts, many of whom did not appear on-screen, had been consulted 
in the development of the programme and their critique included within it.  

 
It was stated that Dr Sheldrake’s original published paper had been reviewed by two 
experts. One expert expressed repeated concern about the statistical analysis in the 
paper, and concluded, “I do not believe that this experiment provides any evidence 
supporting the claim of telepathy”. In response to Dr Sheldrake’s specific complaints, 
National Geographic responded as follows: 
 

i) With regard to the programme’s critique of Dr Sheldrake’s decision to 
exclude trials when N’kisi did not speak, the broadcaster said their experts 
provided strongly supported arguments that it was wrong not to include 
these instances. It was suggested that if such data was removed, the 
outcome of the test could be determined by the chattiness of the bird on a 
particular day. National Geographic denied that the quote “they were 
irrelevant to the analysis” that was used in the programme (taken from Dr 
Sheldrake’s research paper), had been used out of context. It was 
maintained that the quote was used as it was meant in the research paper. 

  
ii) In relation to the exclusion of rarely used words from the results National 

Geographic said experts had again been consulted. For example an expert 
statistician reviewed the paper and made a number of critiques which 
included:  

 
“The experimenter has complete control to pick unambiguous 
targets, and that is exactly what should have been done…if there 
are more images that correspond with commonly used key words, 
the bird has an advantage…the idea of throwing out some trials 
has no justification – either the bird got it, or not”.  

 
Programme makers also denied that they used the quote “exclude the trials 
involving those images” from Dr Sheldrake’s research paper in an unfair or 
misleading way. They explained it had been drawn from a section of the 
research paper, where Dr Sheldrake outlined a better method of analysis 
and had been used in context. 

 
iii) Programme makers said that they made all efforts in good faith to replicate 

Dr Sheldrake’s experiment with their parrot Spaulding.  National Geographic 
maintained that if the analysis methods used by Dr Sheldrake during his test 
with N’kisi were applied to the test with Spaulding, Spaulding appeared 
telepathic with a score of only 29% (as stated in the programme). This score 
was calculated by the exclusion of trials in which Spaulding did not speak 
and the removal of trials where Spaulding was required to state a rarely 
used word; the methods originally used by Dr Sheldrake.    

 
b) National Geographic said that programme makers had told Dr Sheldrake that the 
programme would not be biased in either direction and believed this assurance had 
been met. The broadcaster maintained that Dr Sheldrake’s research and material 
had been accurately presented in the context of scientific enquiry. The material had 
then been critiqued and tested in a fair, accurate and non-biased manner.  The 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 39

producer of the programme explained to Dr Sheldrake in a letter to him that where 
necessary the “flip side of the coin” would be presented. National Geographic said 
that this was exactly what the programme achieved. The programme had made no 
final conclusions but left them to be drawn by the individual viewer.  

 
c) National Geographic said that Dr Sheldrake’s response to the sceptical point of 
view was included in the programme and referred to the following comment made by 
the complainant in the programme: “Totally to ignore the animals seems to me 
dogmatic, not scientific. And I’m more interested in dogs than dogmas”.  
 
In addition Dr Sheldrake and his colleague had been invited to participate in the 
contra-experimentation, however both declined. National Geographic noted that the 
programme makers consulted many “other qualified scientists” in developing the 
programme, all of whom supported various aspects of the critique presented in the 
programme.  
 
Dr Sheldrake’s response to National Geographic’s statement 
 
a)  Dr Sheldrake rejected the claim that the programme had presented his work in a 
fair way. Dr Sheldrake said that Tony Youens, together with the narrator, tried to give 
the impression that Dr Sheldrake had manipulated the results of his experiment by 
omitting data and carrying out calculations designed to magnify the significance of 
the findings. The programme implied that once Tony Youens had found ‘holes’ in Dr 
Sheldrake’s experiment, the positive results and significance of the research paper 
itself disappeared also, which was false.   
 

i) Dr Sheldrake said the programme’s treatment of his decision to remove 
trials when N’kisi did not respond, was flawed for two reasons: 

 
a) The programme did not understand that the decision not to include 
these trials was in line with established practice in mainstream research 
with animals, young children and autistic people. Dr Sheldrake explained 
that analysis is performed in this way, to take into consideration the 
subject’s limited attention span and inability to know that they are being 
tested.  
 
b) Notwithstanding the first reason, Dr Sheldrake said the programme 
completely ignored a key finding of one of the paper’s reviewers. This 
reviewer, included at the end of the paper, directly questioned and tested 
the effect that the removal of non-response trials had had on the results. 
The reviewer found that if the non-response trials were included, the 
results “differed only trivially”. Therefore it was false for the programme to 
imply that by omitting these trials the results would have altered.  
   

Dr Sheldrake said the programme implied that by removing the trials, where 
rarely used words were used, from the analysis of test results he increased 
the probability that N’kisi would appear telepathic.   
 
However, Dr Sheldrake said that, as his paper had explained, by removing 
such trials the opposite occurred: the removal of such trials “made the result 
slightly less significant, rather than more so”.  Dr Sheldrake said the 
programme failed to explain that regardless of which methods of analysis 
were used, the experiment’s results remained significantly above the level of 
chance.  

 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 40

ii) Dr Sheldrake maintained that the test conducted by programme makers was 
flawed, therefore making a comparison between the two tests unscientific. 
However notwithstanding such flaws, Dr Sheldrake said that the 
programme’s attempts to apply his methods of analysis were misleading for 
the following reasons: 

  
a) Dr Sheldrake’s conclusions were not based on ‘percentage hit rates’, 
as used by programme makers. Rather the conclusions were based on 
standard kinds of statistical probability analysis including randomised 
permutation analysis.  
 
b) The programme implied that N’kisi’s success in telepathy tests was a 
result of data manipulation rather than due to any genuine ability of N’kisi. 
The programme made it appear to viewers that Dr Sheldrake had omitted 
or massaged data to get the desired result, regardless of what the facts 
indicated. Dr Sheldrake said his results were analysed in several 
alternative ways and the significance of the results were not dependent of 
the type of analysis used. 
 

b) Dr Sheldrake rejected National Geographic’s claims that the programme was 
“fair, accurate and non-biased” and disputed that the “flip side of the coin” had been 
presented. Dr Sheldrake noted that the choice of experts used by programme 
makers ensured that the programme did not present both sides of the argument 
fairly.  

 
c) Dr Sheldrake maintained he had been given no chance to reply to Mr Youens’ 
critique of his research, or to comment on the programme’s experiment. Dr 
Sheldrake said the quote referred to by NCG-UK as being Dr Sheldrake’s response 
to the sceptical point of view was used out of context and had been filmed before the 
experiment took place.  

 
National Geographic’s second statement 
 
The broadcaster maintained that Dr Sheldrake was not treated unfairly in the 
programme as broadcast. Programme makers said the programme’s content and 
context had been clearly explained to Dr Sheldrake, prior to his participation, and that 
Dr Sheldrake was able to clearly represent his views at various stages during the 
programme. Further, the programme made no allegations against Dr Sheldrake of 
wrongdoing or incompetence. National Geographic said their programme was 
produced in a thoroughly professional manner and was fair and balanced. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 41

Ofcom acknowledged that within the field of scientific study and research, discussion 
over different methods of statistical analysis is common. Indeed such discussion and 
debate are essential for the formulation of robust, statistically sound scientific 
theories and findings.  It is not for Ofcom to adjudicate on whether any particular type 
of statistical analysis is better than another, but rather whether a person has been 
treated unfairly in a programme.  Accordingly Ofcom considered it was likely that 
within any field of scientific study, and in particular for emerging fields of study, the 
opportunity for debate over methods of statistical analysis would be expected and 
warranted. 
 
However, Ofcom noted that if a programme alleges wrongdoing or incompetence or 
makes other significant allegations, those concerned should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond.  
 
a) Dr Sheldrake complained that the programme made three false claims about his 
work. Ofcom did not consider the programme made false claims with regard to its 
assessment of Dr Sheldrake’s work. Rather it is Ofcom’s opinion, that the programme 
provided a critique of Dr Sheldrake’s methods of analysis, which was warranted 
given the acknowledged differing opinions of what was the best form of analysis for 
this type of experiment.  When coming to this conclusion, Ofcom took into 
consideration the varying expert opinions provided in Dr Sheldrake’s paper and those 
offered by the broadcaster. In particular Ofcom noted that the editor of “the journal” 
made the following acknowledgment: 
 

“This article is another instance of your Editor’s difficulties where 
research protocols and statistical inference are questioned…I want 
to express publicly our deep indebtedness to reviewers who have 
time and again spent much time and effort in clarifying issues, 
stimulating authors to refine their presentations and informing 
readers of the various views that can be legitimately taken on some 
of these matters.” [emphasis added] 

 
Therefore, Ofcom found that the programme did not make false claims about Dr 
Sheldrake’s research; rather a critical point of view was offered. This critical point of 
view was acceptable given the various views taken on some of the matters raised in 
Dr Sheldrake’s research. 
 
Ofcom found no unfairness in this respect. 
 
b) Dr Sheldrake complained that the programme makers gave assurances that his 
work would be presented fairly and without bias, which they did not fulfil.  Ofcom 
noted that both broadcaster and complainant offered correspondence which 
confirmed that such an assurance had been given by programme makers to Dr 
Sheldrake. 
 

“Being National Geographic, and having a very strict policy of balanced 
reporting, we cannot be biased in either direction. It is our job to present 
the work being done and where deemed necessary and in all fairness, 
we will often include the flip side of the coin. I absolutely have no 
intention of putting anyone in an unfair, uncomfortable position or 
making anyone look silly. My goal is to present science.” 

 
Ofcom’s Broadcasting Code outlines that guarantees given to contributors for 
example relating to the content of a programme, confidentiality or anonymity, should 
normally be honoured.  



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 42

 
In the programme, general details of how Dr Sheldrake carried out his experiment 
with the parrot N’kisi were given. This was then followed by a critical appraisal by Mr 
Youens of the way in which Dr Sheldrake analysed the results contained within his 
experiments. As stated above, such a critical view is acceptable and in itself did not 
result in unfairness to Dr Sheldrake. However, Ofcom noted that at no point were the 
criticisms expressed by Mr Youens countered or balanced by a response by Dr 
Sheldrake (or by another scientist of opposing opinion).  
 
It is Ofcom’s opinion that in order for the programme makers to meet the guarantee 
of unbiased and fair reporting (as noted in the email extract above), it was necessary 
for the programme makers to offer an alternative view to the critique given by Mr 
Youens. Ofcom concluded that the lack of such an opposing view in the programme 
as broadcast led to the breaking of the guarantee given to Dr Sheldrake regarding 
the content of the programme. This resulted in unfairness to Dr Sheldrake. Ofcom 
has upheld this part of the complaint.  
 
c) Dr Sheldrake complained that the programme did not offer him or any other 
qualified scientist an opportunity to respond to Mr Youen’s claims, which resulted in 
unfairness. As previously noted, if a programme alleges wrongdoing or incompetence 
or makes other significant allegations, those concerned should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond. Accordingly, Ofcom first considered 
whether the programme made any such allegations. In this respect, Ofcom 
concluded that the programme’s critique of Dr Sheldrake’s work was capable of 
adversely affecting the regard in which Dr Sheldrake’s work was held which in turn 
drew into question Dr Sheldrake’s professional credentials. As such, Ofcom 
considered that in order for the programme not to be unfair to Dr Sheldrake, 
programme makers should have given Dr Sheldrake an opportunity to respond to the 
criticisms contained in the programme concerning the conduct of his experiment and 
his interpretation of that experiment. Ofcom noted that though Dr Sheldrake had 
been asked to make a contribution to the programme on a number of occasions, at 
no time was he asked to comment on the specific criticisms of his research which 
were to be included in the programme. This failure to give Dr Sheldrake an 
opportunity to respond to what would amount to a damaging critique of his research 
resulted in unfairness to Dr Sheldrake. Ofcom has upheld this part of the complaint.   
 
Ofcom has partly upheld Dr Sheldrake’s complaint of unfairness in the 
programme as broadcast. 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 43

Not Upheld  
 
Mrs Comfort Afolabi on her own behalf and on behalf of the 
Detainee Support and Help Unit  
Five Live Report, BBC Radio Five Live, 27 February 2005 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment from Mrs Afolabi 
on her own behalf and on behalf of the Detainee Support and Help Unit.  
 
This programme investigated the trade in fake documents to people wishing to enter 
and remain in the country illegally. The activities of the Detainee Support and Help 
Unit (DSHU) were examined with the help of undercover reporter ‘Joseph’, who the 
programme said posed as an asylum seeker. The programme alleged that the 
DHSU’s founder, Mrs Afolabi, helped ‘Joseph’ purchase illegal documents.  
 
Mrs Afolabi complained that she and the DSHU had been treated unfairly in that:  
 

a) the programme alleged DSHU had been involved in providing fake passports 
without providing evidence;  

 
b) the programme makers had unfairly edited the secret recordings to give the 

impression that she was involved in supplying fake documents;  
 
c) the programme falsely claimed that ‘Joseph’ posed as an asylum seeker; 
 
d) the programme failed to include that ‘Joseph’ had told her his wife had been 

killed and his children were starving; and  
 
e) the programme gave a misleading account of why ‘Joseph’ was asked to return 

to the DSHU office after his first meeting.  
 
Ofcom found as follows: 
 

a) The programme clearly set out the evidence against Mrs Afolabi and the 
DSHU, and Ofcom was satisfied that this evidence was presented fairly. In 
addition Ofcom found the programme makers were fair in their dealings with 
the DSHU by offering Mrs Afolabi as Head of the DSHU an opportunity to 
respond to the allegations.  

 
 b) Ofcom found that the edited secret recordings included in the programme were 

fair and were used in the same context as they occurred in the unedited 
recordings.  

 
c) Ofcom found that it was fair for the programme to state that ‘Joseph’ posed as 

an asylum seeker as the unedited secret recordings showed that ‘Joseph’ told 
Mrs Afolabi he was an asylum seeker during their first meeting.  

 
d) Ofcom found that ‘Joseph’ did not tell Mrs Afolabi that his wife had been killed 

or that his children were starving. Rather ‘Joseph’ had told Mrs Afolabi that his 
wife had died and his children were no longer going to school. Ofcom found 
there was no case of unfairness in this respect. 

 
e) Ofcom found that the programme’s account of ‘Joseph’ and Mrs Afolabi’s first 

meeting was fair. Ofcom considered that it would have been clear to listeners 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 44

that ‘Joseph’ was asked to return to the DSHU office by Mrs Afolabi so that he 
could continue to receive help for his upcoming appeal for asylum.  

 
Introduction 
 
This edition of the Five Live Report investigated the trade in fake documents to 
people wishing to enter and remain in the country illegally. The activities of the 
Detainee Support and Help Unit (DSHU) were examined with the help of undercover 
reporter ‘Joseph’, who the programme said posed as an asylum seeker who had 
recently had his claim for asylum rejected.  
 
‘Joseph’ met with the DSHU Founder Mrs Comfort Afolabi on two occasions and 
secret recordings of the meetings were included in the programme. The programme 
explained that after their first meeting Mrs Afolabi asked ‘Joseph’ to return the 
following week so that they could “work together” on his appeal for asylum. During 
the second meeting Mrs Afolabi gave ‘Joseph’ the contact details of two people who 
could help him, one of which was a Mr Adekola. The programme alleged that Mrs 
Afolabi also wrote down a price estimate for the cost of fake documentation. ‘Joseph’ 
met with Mr Adekola and a secret recording of their conversation was included in the 
programme. Mr Adekola spoke to Mrs Afolabi over the phone before exchanging 
money with ‘Joseph’ for documents which were to be picked up at a later date. When 
‘Joseph’ went to collect the fake documents at the DSHU headquarters, his money 
was returned by another DSHU member of staff. Commentary explained that 
“something had obviously spooked” Mr Adekola.  
 
The report included an interview with Mrs Afolabi during which she denied any 
involvement in helping ‘Joseph’ purchase illegal documents. 
  
Mrs Afolabi is the founder of the DSHU and complained that she and the DSHU were 
treated unfairly in the programme as broadcast.  
 
The Complaint 
 
Mrs Afolabi’s case 
 
In summary, Mrs Afolabi complained that she and the DSHU were treated unfairly in 
the programme as broadcast in that: 
 
a) the programme implied that the DSHU was involved in providing fake passports 
without producing evidence; 
 
b) the programme edited recordings of her in such a way as to imply she was 
involved in the alleged fake documents scam; 
 
c) the programme stated that ‘Joseph’ posed as an asylum seeker. Mrs Afolabi said 
that at no point did ‘Joseph’ tell her that he was an asylum seeker. Therefore the 
implication that she offered help to ‘Joseph’ who was posing as an asylum seeker 
was false; 
 
d) the programme failed to say  that ‘Joseph’ had told her that his wife had been 
killed and his children were starving; 
 
e) the programme did not include the reason why ‘Joseph’ was asked to return to 
the DSHU offices after their first meeting. Mrs Afolabi said the programme only stated 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 45

that she had told ‘Joseph’ to come back to the DSHU office so that they could “work 
together” which she believed was misleading.  
 
The BBC’s case 
 
a) The BBC said that the programme did not claim that the DSHU as an 
organisation was involved in the illegal activity. Rather the programme presented and 
contextualised the evidence of Mrs Afolabi’s involvement in the supply of illegal 
documents. These allegations were then put to Mrs Afolabi as the Head of the DSHU 
and included in the programme. The BBC provided Ofcom with several hours of 
unedited secret recordings which they said were evidence of Mrs Afolabi’s 
involvement in the illegal activities.  
 
b) The BBC maintained the recordings were fairly edited. The BBC said that both 
the edited and unedited material accurately reflected that Mrs Afolabi was entirely 
aware of the illegal nature of the services she was offering. 
 
c) The BBC said that the unedited secret recordings clearly showed that ‘Joseph’ 
told Mrs Afolabi “I am an asylum seeker” ten minutes into their first meeting. Further 
the very fact that Mrs Afolabi offered help to ‘Joseph’ clearly indicated that she was 
well aware of his status as an asylum seeker.  
 
d) The BBC said that ‘Joseph’ did not tell Mrs Afolabi that his wife had been killed 
and his children were starving. As evidenced by the unedited secret recordings, 
‘Joseph’ told Mrs Afolabi that his wife had died back in Zimbabwe and that his 
children were no longer at school.  The BBC said that ‘Joseph’ was a genuine asylum 
seeker and this account of his home life in Zimbabwe was accurate.  
 
e) The BBC said that Mrs Afolabi asked ‘Joseph’ to return to the DSHU office on two 
occasions. The first was when Mrs Afolabi sent Joseph to visit another asylum 
expert. Mrs Afolabi asked Joseph to come back after meeting with the asylum expert 
so they could “work together”. This was mentioned in the programme. The second 
occasion was over the phone while Joseph spoke to Mr Adekola. On this occasion, 
Mrs Afolabi gave no reason for why she wanted Joseph to return to the DSHU office 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes and unwarrantable 
infringement of privacy in and in the making of programmes included in such 
services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
a) Mrs Afolabi complained the programme was unfair as it implied the DSHU was 
involved in providing fake passports without producing evidence. In considering this 
complaint Ofcom first considered whether or not the programme suggested the 
DSHU had been involved in providing illegal documents and secondly, if Ofcom was 
satisfied the programme had made such allegations, whether they resulted in 
unfairness to the DSHU.  



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 46

 
After listening to the programme it is Ofcom’s view that, although the main focus of 
the report was Mrs Afolabi, the DSHU was likely to have been affected by the 
programme’s allegations. Ofcom noted that Mrs Afolabi was the founder and current 
Head of the DSHU and took the view that, given her senior role, her actions impacted 
directly on the operations of the organisation. Ofcom concluded that there was a risk 
that any allegation of impropriety by Mrs Afolabi as Head of the DSHU, had the 
knock-on effect of being allegations of wrongdoing by the DSHU.  
 
In deciding whether or not the allegations resulted in unfairness to the DSHU, Ofcom 
took account of the context in which the allegations were made and listened to the 
several hours’ worth of unedited secret recordings supplied by the BBC.  
 
Ofcom concluded that the programme did not result in unfairness to the DSHU. In 
reaching this decision Ofcom noted that the programme makers clearly outlined to 
listeners that their allegations against Mrs Afolabi and the DSHU were based on the 
evidence of secret recordings. After listening to both the edited and unedited secret 
recordings, Ofcom was satisfied that the evidence included in the programme against 
Mrs Afolabi (edited secret recordings) was fairly presented. In particular, the 
recordings showed that Mrs Afolabi: suggested to ‘Joseph’ that he seek work 
illegally; put ‘Joseph’ in contact with Mr Adekola (who offered ‘Joseph’ a fake 
passport and National Insurance documents); and jokingly told ‘Joseph’ not to take 
any thing she told him to the police.  Ofcom also noted that the programme makers 
offered Mrs Afolabi an opportunity to respond to the allegations as the Head of the 
DSHU, and her response was included in the programme as broadcast. In the 
circumstances, Ofcom found no unfairness to the DSHU.   
 
b)  Mrs Afolabi said the secret recordings had been edited unfairly to imply she was 
involved in the alleged fake documents scam. As part of its consideration, Ofcom 
listened to the unedited versions of the recordings. Ofcom found that the edited 
recordings, included in the programme, were used in the same context as they 
occurred in the unedited recordings. In Ofcom’s opinion both sets of recordings 
supported the allegation that Mrs Afolabi facilitated ‘Joseph’s’ purchase of illegal 
documents by putting him in contact with Mr Adekola. As previously noted, the 
programme makers appropriately offered Mrs Afolabi an opportunity to respond to all 
the allegations and her denials were included in the programme. As a result Ofcom 
found no unfairness to Mrs Afolabi in this respect.  
 
c)  Mrs Afolabi said the implication that she offered help to an asylum seeker was 
false because ‘Joseph’ never said he was an asylum seeker. After listening to the 
unedited secret recordings Ofcom confirmed that ‘Joseph’ told Mrs Afolabi he was an 
asylum seeker during their first meeting. Notwithstanding this fact, Ofcom did not 
consider that ‘Joseph's’ status as an asylum seeker would have materially affected 
listeners’ understanding of Mrs Afolabi’s alleged involvement in facilitating the 
purchase of illegal documents. Ofcom found no unfairness to Mrs Afolabi in this 
respect.  
 
d)  Mrs Afolabi complained it was unfair that the programme failed to include that 
‘Joseph’ told her his wife had been killed and his children were starving. The 
unedited secret recordings showed that ‘Joseph’ did not tell Mrs Afolabi that his wife 
had been killed or that his children were starving. Rather ‘Joseph’ had told Mrs 
Afolabi that his wife had died and his children were no longer going to school. In the 
circumstances, Ofcom found no unfairness in this respect.  
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 47

e)  Mrs Afolabi complained that the programme gave a misleading impression about 
why ‘Joseph’ was asked to return to the DSHU office. In particular Mrs Afolabi 
believed the treatment of her statement “work together” was misleading. Ofcom 
listened to the unedited version of this conversation and compared it to the edited 
version which appeared in the programme. Ofcom found that the programme 
accurately summarised the first meeting between Mrs Afolabi and ‘Joseph’. In 
particular the use of the phrase “work together” was used in the correct context. 
Ofcom considered that the programme made clear to listeners that ‘Joseph’ was 
asked to return to the DSHU office by Mrs Afolabi so that he could continue to 
receive help for his upcoming appeal. In addition Ofcom noted that the programme 
presenters specifically pointed out that Mrs Afolabi did not act inappropriately during 
this first meeting by stating: “So far what Mrs Afolabi is doing seems quite legitimate: 
giving advice”. Ofcom concluded that the programme did not give a misleading 
impression about why ‘Joseph’ was asked to return to the DSHU office as the use of 
secret recordings was fair and it would have been clear to listeners that during the 
first meeting Mrs Afolabi had acted appropriately. Ofcom found no unfairness in this 
respect. 
 
Accordingly, Ofcom found that there was no unfairness to Mrs Afolabi or the 
DSHU in the programme as broadcast. The complaint was not upheld.  
 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 48

Other Programmes not in breach/out of remit 
10 May – 23 May 2006 
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of  

        Complaints
     
4 Music 12/05/2006 Channel 4 Violence 1 
90 Minutes With Dr Mahmood 04/04/2006 Channel S Due Impartiality/Bias 1 

99 Ways to Lose Your Virginity 19/05/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

A Digital Picture of Britain 09/05/2006 BBC4 Offensive language 2 
Albie 08/05/2006 CITV Offensive language 1 

BBC News 02/05/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 2 

Big Brother 7 18/05/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Black Beauty 30/12/2005 Channel 4 Violence 1 
Boom Bang a Bang: 50 Years of 
Eurovision 16/05/2006 BBC1 

Generally Accepted 
Standards 1 

Breakfast 17/05/2006 BBC1 Sex/Nudity 1 

Breakfast - BBC R5 Live 04/05/2006 
BBC Radio 5 
Live 

Generally Accepted 
Standards 2 

Bring Back ... The A Team 17/05/2006 Channel 4 Offensive language 1 

Celebrity World Cup Soccer Six 14/05/2006 Sky One 
Generally Accepted 
Standards 1 

Channel 4 News 02/05/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Channel 4 News 12/05/2006 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 3 
Channel 4 News 08/05/2006 Channel 4 Religious Issues 1 

Channel 4 Racing 13/05/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Channel U 21/04/2006 Channel U Offensive language 1 
Chris Moyles 09/05/2006 BBC Radio 1 Undue prominence 1 
Comedy Connections 08/05/2006 BBC1 Violence 1 
Comedy Lab 12/05/2006 Channel 4 Offensive language 1 
Coronation Street 08/05/2006 ITV1 Substance abuse 2 
Coronation Street 12/05/2006 ITV1 Animal welfare 1 

Dead Ringers 15/05/2006 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

DIY SOS 15/05/2006 BBC1 Sex/Nudity 1 
Dr Who 13/05/2006 BBC1 Offensive language 1 
Dr Who 18/05/2006 BBC1 Offensive language 1 
Emmerdale 02/05/2006 ITV1 Sex/Nudity 2 
Emmerdale 27/04/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 
Emmerdale 14/05/2006 ITV1 Sex/Nudity 2 
Fifth Gear 01/05/2006 Five Dangerous behaviour 1 
Friday Plus 14/04/2006 Bangla TV Due Impartiality/Bias 1 

GMTV 28/04/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

GMTV 09/05/2006 ITV1 Undue prominence 1 
Great Food Live Weekend 29/04/2006 UKTV Food Dangerous behaviour 1 

Hollyoaks 10/05/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 4 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 49

Hollyoaks 11/05/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Hollyoaks 14/05/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Iain Lee 10/05/2006 LBC97.3 
Generally Accepted 
Standards 1 

Ian Collins 05/12/2005 Talksport Offence 3 
Imitation of Life 31/03/2006 Channel 4 Violence 1 

Immigration & Asylum Show 08/05/2006 Legal TV 
Generally Accepted 
Standards 1 

In Hell 15/05/2006 Five Violence 1 
ITV News 28/04/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 2 

ITV News 04/05/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

ITV News 12/05/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
ITV News 14/05/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 

Jerry Building: Unholy Relics ... 03/05/2006 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

John Turner 09/01/2006 
BBC Radio 
Bristol Impartiality 1 

John Turner 03/02/2006 
BBC Radio 
Bristol Religious Offence 1 

John Turner 05/05/2006 
BBC Radio 
Bristol Due Impartiality/Bias 1 

Loose Women 04/05/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 
Lost & Found 06/05/2006 Five Offensive language 1 
Men and Motors 28/03/2006 Men & Motors Sex/ Nudity 1 
Meridian News 16/03/2006 ITV Due Impartiality/Bias 1 
Model Talk 16/05/2006 Fashion TV Offensive language 1 

Most Haunted Live 05/05/2006 Living 
Generally Accepted 
Standards 1 

Mourinho's Ultimate +10 Team 01/04/2006 Channel 4 U18s Sexual Offence 1 

Nice House, Shame About the Garden 12/05/2006 Five 
Generally Accepted 
Standards 1 

One Tree Hill 19/02/2006 Channel 4 Sex/ Nudity 1 

PM 27/04/2006 BBC Radio 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

Popworld 13/05/2006 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Real Breakfast Show 02/02/2006 
100-101 FM 
Real Radio Offensive language 1 

Reality With Mahee 20/04/2006 Channel S Due Impartiality/Bias 1 
Reality With Mahee 27/04/2006 Channel S Due Impartiality/Bias 1 
Red Mist 2 05/05/2006 ITV4 Inaccuracy/Misleading 1 
Rick Houghton 28/04/2006 Radio City 96.7 Offensive language 2 

Rising Damp 15/05/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

Rob & Chrissie 09/05/2006 Broadland 102 Sex/Nudity 1 
Scrum Five 19/03/2006 BBC2 Other 1 
Sky News 05/05/2006 Sky News Due Impartiality/Bias 1 
Sky Sports 09/05/2006 Sky Sports Inaccuracy/Misleading 1 
Soccer Night 11/05/2006 ITV1 Offensive language 1 
State of Russia 28/03/2006 More 4 Animal welfare 1 

Stephen Nolan 28/04/2006 
BBC Radio 5 
Live 

Generally Accepted 
Standards 1 

Talksport 05/04/2006 Talksport Generally Accepted 1 



Broadcast Bulletin 62 
12 June 2006 

 50

Standards 

Talksport 08/05/2006 Talksport 
Generally Accepted 
Standards 1 

Television X 03/05/2006 Television X Sex/Nudity 1 

The Apprentice 03/05/2006 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Apprentice 10/05/2006 BBC Radio 2 Offensive language 1 
The Bradford Riots 04/05/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 1 
The Chris Moyles Show 24/04/2006 BBC Radio 1 Offensive language 1 
The Dark Side of Elephants 07/04/2006 Five Violence 1 
The Giblet Boys 26/04/2006 CITV Offensive language 1 
The House of Tiny Tearaways 12/05/2006 BBC3 Religious Offence 1 

The Karen Dunbar Show 24/03/2006 BBC1 
Generally Accepted 
Standards 1 

The New Paul O'Grady Show 15/05/2006 Channel 4 
Generally Accepted 
Standards 1 

The Political Slot 24/04/2006 Channel 4 Due Impartiality/Bias 2 
The Search for Animal Farm 19/04/2006 Channel 4 Sex/Nudity 4 
The Wright Stuff 10/05/2006 Five Religious Issues 1 

This Morning 09/05/2006 ITV1 
Generally Accepted 
Standards 1 

This Morning 12/05/2006 ITV1 Sex/Nudity 1 
Tonight with Trevor McDonald 05/05/2006 ITV1 Due Impartiality/Bias 1 
Top Gear 08/05/2006 BBC2 Offensive language 1 

Top Gear 21/05/2006 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Top Gear 14/05/2006 BBC2 Offensive language 1 
UEFA Champions League - Live 10/05/2006 ITV1 Sponsorship 2 

Wake Up With Wogan 12/04/2006 BBC Radio 2 
Generally Accepted 
Standards 1 

Wife Swap 24/04/2006 Channel 4 U18s in Programmes 1 
Wife Swap 08/05/2006 Channel 4 U18s in Programmes 1 

World Snooker 30/04/2006 BBC2 
Generally Accepted 
Standards 1 

You've Been Framed 08/05/2006 ITV1 Animal welfare 1 
 
 


