OfFcom

L& ]
making communications work
for everyone

Rt Hon Karen Bradley MP

SHARON WHITE

Secretary of State Chief Executive

DCMS

4™ Floor, Direct ine:
100 Parliament Street Directfax: - |
London I
SW1A 2BQ

25 August 2017

Dear Karen

Proposed merger of 21st Century Fox, Inc and Sky plc

Thank you for your letter of 7 August 2017 requesting advice from Ofcom in accordance with
s.106B(2) of the Enterprise Act 2002 on a number of issues raised by the representations
you have received in relation to your referral decision.

Background

You asked us to report to you on the effect of the proposed acquisition by 215t Century Fox,
Inc (“Fox”) of Sky plc (“Sky”) on two public interest considerations. Our role is to conduct a
first stage investigation and to provide advice and recommendations that may be relevant to
your decision on whether to refer the transaction for further assessment. In order to refer,
you would need to hold a reasonable belief that it may be the case that the transaction may
operate or be expected to operate against the public interest.

We considered that the transaction raised public interest concerns as a result of the
increased influence by members of the Murdoch Family Trust over the UK news agenda and
the political process, which may justify you referring it to the Competition and Markets
Authority on plurality grounds. In light of Fox’s and Sky’s broadcast compliance records, and
having considered relevant corporate governance issues, our view was that the risk that the
merged entity would lack a genuine commitment to the attainment of UK broadcasting
standards was not such that it may justify a reference.

You have asked us now to advise generally on the substantive responses you have
received. You have also asked us to advise in particular on some specific points arising from
those representations as well as advising overall as to whether, in light of the sum of the
further representations, there are non-fanciful concerns in relation to the broadcast
standards consideration that may justify a reference for a further investigation. Our advice is
set out below. We consider there are not sufficient concerns that may justify a reference in
relation to the broadcast standards consideration. As you will see below, however, there is
one issue on which we do not consider that we are in a position to advise the Secretary of
State. We recognise, of course, that the Enterprise Act confers on you discretion to apply a
different judgment.



OfFcom

for everyone
We have carefully reviewed the further representations you have provided to us, together
with further representations by the public made directly to us since your letter. We are very
alive to the high degree of public concern that has been expressed in many of them. As we
have made clear in our published decisions, we were very concerned about the widespread
wrongdoing and criminality at the News of the World and we consider the allegations of
sexual and racial misconduct at Fox News to be extremely serious and disturbing. We have
considered these matters specifically in relation to the broadcast standards public interest
consideration.

Threshold for assessing commitment to broadcasting standards

We recognise that the legal threshold for referral is low. You may refer as Secretary of State
if there are any non-fanciful concerns; your judgment would need to be a reasonable belief
that those concerns were such that it may be the case that the transaction may operate, or
be expected to operate, against the public interest.

We applied this threshold in advising you. We assessed the evidence of corporate
governance failings in our fit and proper decision. We relied on the same evidence, in so far
as relevant, in relation to the broadcast standards consideration. While we identified issues
giving rise to some concern, in our judgment taking all the evidence in the round there were
not sufficient concerns that may justify a reference in relation to the broadcast standards
consideration.

As requested we now explain in more detail our analysis of that evidence, to the extent that it
is relevant to the broadcasting standards ground, including the further specific points on
corporate governance and the other representations put to us in your letter.

Ofcom’s consideration of corporate governance

You have asked for our advice on concerns raised in the further representations about our
approach to corporate governance, generally and in relation to the specific points you raise.

Our starting point is that a statutory regime exists for securing broadcast standards
compliance including sanctions, which in our view establishes a framework which
incentivises an upfront commitment to compliance through licensing requirements and
provides ongoing ex post protection for the public interest in the attainment of broadcast
standards. The regime strikes a balance between securing the application of standards
which protect audiences, while allowing freedom of expression in the interests of audiences
and in the wider interests of a democratic society. Against that framework, in considering
corporate governance in relation to the broadcast standards consideration, our approach is
that something in the nature of the corporate governance concern has to give rise to an
identifiable risk in terms of broadcast standards compliance.

Applying this approach to the evidence, we placed significant weight on the positive
evidence of broadcast standards compliance by Sky and Fox. There were alleged
behaviours amounting to significant corporate failures which were very concerning. However
taking account of the nature of the failings, which did not occur in a broadcasting standards
context, and the evidence before us of senior management efforts to rectify the situation,
which included dismissal of those directly responsible, our judgment was that when taken
together with the positive evidence of broadcast standards compliance, there were not



OfFcom

L& ]
making communications work
for everyone

concerns which may justify a reference on grounds of the broadcast standards public
interest consideration.

Turning to the particular points on which you request further advice:

You asked us to advise on the basis that effective corporate governance requires
robust processes to be in place to prevent misconduct from arising and to ensure that
any misconduct is quickly escalated to senior management where appropriate, to the
extent such considerations are relevant to the broadcasting standards ground. You
further asked us to advise on representations contending that these objectives have
not been achieved by the new corporate governance arrangements put in place in
2012 (i.e. taking into account events since then).

In relation to broadcast standards compliance, as set out in both our fit and proper
decision and our advice to you, we are satisfied on the evidence that the governance
arrangements at all Fox UK licensees are likely to prevent misconduct from arising
and to secure that if it does arise it is escalated as appropriate (see further below our
response to the particular points you raise on broadcasting compliance about Fox
News’ broadcast standards compliance arrangements).

We also had regard to the non-broadcasting corporate governance issues arising
within the company, in order to determine whether these affected our view. Such
non-broadcasting corporate governance issues may indirectly be relevant to
broadcast standards but we consider them to be more directly relevant to the issue of
fitness and properness to hold a broadcast licence.

You asked us to advise on the assertions made in some representations that our
2012 fit and proper assessment relied on the fact that the Murdoch family had only a
relatively small indirect shareholding in Sky and that (by then) James Murdoch no
longer had an executive position at the company. The representations assert that this
would not be the case after the merger but that this change in position was not
addressed by Ofcom in our reasoning.

On a full reading of our 2012 fit and proper assessment, it is apparent that the facts
singled out in these representations were only part of the overall evidence we
considered at the time to make our findings. We found that James Murdoch’s
conduct in relation to events at NGN repeatedly fell short of the exercise of
responsibility to be expected of him as CEO and chairman, but the evidence did not
provide a reasonable basis to find that he knew of widespread wrongdoing or
criminality at NOTW or that he was complicit in a cover up.

In the current case, we considered the overall evidence available now. We placed
weight in our fit and proper decision on the revised corporate governance
arrangements, which are designed to secure that allegations of misconduct come to
senior management’s attention, and on the fact that James Murdoch has taken
personal responsibility for their effectiveness. We have evidence, which we did not
have in 2012, of action being taken to investigate and address alleged wrongdoing.



OfFcom

L& ]
making communications work
for everyone

You asked us to advise on representations which contend that we have not
considered all the evidence of corporate failings relating to the phone hacking
scandal. Representations contend that relevant evidence emerging since 2012
includes the various trials into News International staff, the continuing civil action on
claims relating to phone hacking and the findings of the House of Commons
Committee of Privileges report on the conduct of News International employees. We
were aware of this evidence, but we did not consider it to be both new and material
So as to affect our view on the broadcast standards public interest consideration.

Ofcom’s consideration of broadcasting compliance

You requested advice on aspects of the further representations which comment on our
approach to our assessment of broadcast standards breaches in the UK and other
jurisdictions.

In considering whether there would be a genuine commitment to the attainment of broadcast
standards by Fox and Sky following the transaction, we have placed significant weight on the
compliance records of Sky (54 UK broadcast licences) and Fox (14 UK broadcast licences),
which are good. We have assessed Sky’s and Fox's compliance on their own terms and
relative to similar scale broadcasters and looking at the seriousness as well as the number
of any compliance breaches.

Your letter specifically refers to representations you have received contending that it
was insufficient for us to rely on a substantially quantitative assessment of breaches
by Fox (and Fox News in particular) based primarily on a complaints-based system.
This is because Fox News’ audience is small and likely to be sympathetic to the
views expressed. On this logic, the number of complaints is likely to be minimal and
not reflective of the number of actual breaches. It is suggested that Ofcom should
have reviewed Fox News’ content looking for possible breaches that were not the
subject of a complaint.

We have considered broadcasting compliance primarily by reference to complaints
and we believe this to be an effective and proportionate approach. We do undertake
targeted monitoring of services and in fact we monitored Fox News during the 2017
UK election period. The compliance record considered in our report to you captured
this period of monitoring. In this context, see below and in Annex 1 our assessment
of the analysis of recent output by Fox News in the UK.

You have asked us to advise on representations which question whether we gave
sufficient weight to the failure of Fox News to have in place adequate procedures to
ensure compliance with the Broadcasting Code. They argue that this is directly
relevant to the question of whether there is a genuine commitment to broadcasting
standards.

Whilst we were concerned by Fox News’ lack of adequate procedures for broadcast
compliance, we consider we did afford it sufficient weight in considering the question
of whether there is a genuine commitment to broadcasting standards by Fox in this
country. We considered it in the round together with other relevant evidence including
the fact that the broadcast compliance procedures for the other Fox licensees were



OfFcom

making communications work
for everyone
satisfactory, the changes to the management of Fox News, and Fox News’
compliance history. We also took account of the incentivising effect of our ability to
enforce against any breaches of content standards under the broadcast regulatory
framework.

e You asked us to advise on the contention in some representations that we did not
adequately take into account Fox’s approach to broadcasting in international
jurisdictions, for example the US and Australia — and that we only undertook an
assessment based on the number of breaches, and that we were overly reliant on
evidence gathered by Fox rather than that from regulators.

In preparing our report we obtained information from Fox about its compliance record
in all jurisdictions in which it broadcasts. We placed most weight on those
jurisdictions having similar, or the most similar, broadcasting regulatory regimes to
the UK, i.e. the EU. We did not consider that useful parallels could be drawn to other
jurisdictions given the political and cultural differences between them and the UK.

Further, we do not consider that Fox News’ broadcasts in the US or Australia are a
guide to its commitment to broadcasting compliance in the UK because the
broadcast conduct complained of in several representations does not breach
broadcasting regulation in those jurisdictions.

You have also asked us to advise on representations which raise the question
whether a partisan approach to news and current affairs reporting in other contexts
(for example in the US and Australia), even if not in breach of regulatory standards,
augurs an approach that may be taken by Sky News in the UK, where Ofcom
recognises that the regulatory regime does not fully protect against partiality, and
whether this has any implications regarding the likelihood of the parties complying
with the spirit of broadcasting standards.

You highlight representations which suggest that the merging parties require not just
a commitment to compliance with Ofcom’s Broadcasting Code, but a commitment
beyond that, to some “spirit” of impartiality not captured by the Code. We do not
agree with this, and consider it would be an unwarranted restriction on freedom of
speech. What is required by the Code is no more, and no less, than what the Code
says. We do not believe that a person can be said to lack “genuine” commitment to
the Code merely because they intend to act only as the Code requires. This issue
may however be relevant to the plurality public interest consideration, for which we
advised that a reference to the Competition and Markets Authority by you may be
justified.

In relation to the suggestion that we should have talked to other regulators rather
than rely on this information from Fox, we consider it reasonable to have taken this
approach - failure to give complete and accurate information by Fox carries criminal
sanctions.

New evidence

You have noted representations which appear to contain new substantive evidence, and ask
us to advise on this.



Fcom

——
making communications work
for everyone

e Representations made to you identified specific programme items on Fox News
which were said to show that Fox News is not committed to broadcasting standards.
We have reviewed these programme items for compliance with the UK broadcasting
standards code and our assessment is that none of the 10 instances raises any
issues which we would consider warrant us opening an investigation. We attach as
Annex 1 a summary of our assessment of these specific programme items.

e You asked us to comment on representations about various litigation relating to
corporate governance failings at News America Marketing, which may be relevant to
issues of corporate governance concerns. The allegations relate to conduct that took
place outside broadcasting and which occurred long before the new corporate
governance arrangements. We did not consider them relevant to our view on the
broadcast standards public interest consideration.

e You asked us to comment on further evidence submitted to Ofcom and copied to you
by I i rclation to claims against Fox and in particular allegations of
false reporting.

We have reviewed against the Broadcasting Code all the broadcast content on Fox
News about the Seth Rich case, which is the subject of the ||
I Our assessment is that it does not raise issues
that would warrant us opening a UK investigation into compliance with broadcasting
standards. Our assessment is set out in Annex 1. We consider the wider issues
raised by the complaint further in Annex 2 and summarised in the conclusion below.

Conclusion

We have considered carefully all the evidence including these further representations.
Placing particular weight on the incentives established by the existence of the statutory
framework for broadcast standards regulation and on the parties’ history of compliance, our
judgment as the broadcast regulator is that while there are non-fanciful concerns, we do not
consider that these are such as may justify a reference in relation to the broadcast standards
public interest consideration, subject to the issues we discuss below.

As the evidence is uncertain at this stage we do not consider we can reach a view on wider
issues raised by the Seth Rich case in order to respond to your letter. As you are aware, our
fit and proper duty is ongoing. We would have regard to any significant emerging issues as a
part of carrying out that duty.

Yours sincerely

Sharon White



ANNEX 1

Ofcom’s assessment of broadcast items raised in further representations submitted to the Secretary of
State

Ofcom has conducted an assessment of whether each programme item complained of raised issues
which warranted investigation under the Broadcasting Code.

Tucker Carlson Tonight, 22 March 2017

Il complained that Mr Walid Phares, a National Security and Foreign Affairs expert, who appears
on various Fox channels, claimed on 23 March 2017 that “one man... shut down a city” in relation to
the Westminster Bridge attack. It said that contrary to “Fox News reports” the City was not shut
down and therefore the claim was inaccurate.

Having looked into this matter we found that the comment was made by Mr Phares in a tweet
posted at 10.25pm (UK time) on 22 March 2017: “Will be on Tucker on Fox News at 9AM EST to
discuss the terror act in London. “One man can shut down a city...””. This tweet would have
appeared on American Twitter feeds shortly before 5.30pm (Eastern time) that day. We do not
regulate social media however we did go on to consider whether the comment had been made in
the context of a relevant broadcast.

The tweet appears to flow from an exchange Mr Phares had with a presenter on Fox Business
Channel at around 4.50pm (UK time). This was approximately two hours after the attack took place.
We do not license Fox Business Channel in the UK. However, we noted that neither he, nor the
presenter, said the words “one man can shut down a city” on air. Instead the tweet was clearly
paraphrasing their discussion of the parts of London that were closed down in the immediate
aftermath of the attack as a result of a single assailant who carried out an attack using just a knife
and a car. These comments appear to be largely accurate. Taking into account the timing of the
tweet in the US and the broadcast time of Tucker Carlson Tonight, it seems that Mr Phares had
intended to say he would appear on Fox News at 9pm rather than 9am. We reviewed that
appearance on Tucker Carlson Tonight and found no mention by either Mr Phares, or anyone else
who appeared, of the comment complained of.

Tucker Carlson Tonight, 22 March 2017

Tucker Carlson Tonight is a one-hour show in which political commentator Tucker Carlson tackles
current political issues in the format of a discussion show with a series of guests. In this programme,
he discussed the Westminster Bridge attack, which had taken place earlier that day, with Katie
Hopkins. During this discussion, Katie Hopkins described British citizens as being “cowed”, “afraid”
and “not united”. |} complained that many would believe this to be inaccurate.

Tucker Carlson Tonight is not a news programme therefore there is no due accuracy requirement.
The comments made by Ms Hopkins were clearly her personal opinion of how the attack had
impacted upon British people and we do not consider them to have been materially misleading. In
our view, any potential offence caused was justified by the context in which Ms Hopkins made these
comments.



Hannity, 22 March 2017

Hannity is a talk show hosted by conservative political commentator Sean Hannity in which he and
guests discuss and comment on news events. This programme involved a discussion of the
Westminster Bridge attack and other terrorist attacks more generally. During the discussion, the
former UKIP leader Nigel Farage stated that “Frankly, if you open your door to uncontrolled
immigration from Middle Eastern countries you are inviting in terrorism”.

Il complained that in making this comment Mr Farage was “linking the Westminster terror
attack to a lack of immigration controls” which was inaccurate (the Westminster Bridge attacker was
British-born) and the programme “promote[d] a particular view”.

Hannity is not a news programme so there is no requirement for due accuracy.

From the start of the programme, Mr Hannity clearly framed the discussion on the Westminster
Bridge attack within the wider context of a series of recent terror attacks in Europe. The discussion
moved on to President Trump’s proposal to put in place “vetting measures” for people entering
America as immigrants in light of the news that some of the attacks had been carried out by
immigrants. It appeared that Mr Farage’s comment was in relation to this proposed policy rather
than in relation to the Westminster Bridge attack specifically. In our view, this did not raise issues
under the Code.

Tucker Carlson Tonight, 18 May 2017

This programme involved host Tucker Carlson commenting on a New York Times article about recent
research into the reasons behind the gender pay gap. Referring to the article, Mr Carlson states: “...
the New York Times has finally admitted that the gender pay gap has nothing to do with sexism”.

Il complained that Mr Carlson had “spun the findings” in order to make the claim that “the pay
gap had nothing to do with sexism, that it was simply a fair result of free choices, and that it did not
really exist in the first place”. |Jjj complained that the item was inaccurate and offensive to
women.

Tucker Carlson Tonight is clearly signposted as offering “spirited debate”. It is not a news
programme and therefore there is no due accuracy requirement. Mr Carlson accurately quoted the
title of the article “The Gender Pay Gap is Largely Because of Motherhood” and he broadly captured
the essence of the article’s content. It is correct that the article does not ‘admit’, or even suggest,
that the gender pay cap has “nothing to do with sexism” as Carlson stated. However, we considered
that his comments were intended to provoke debate relating to what he described as the New York
Times’ past campaigning on the issue of equal gender pay. Given the audience expectations of this
as a presenter-led opinion programme, we did not consider the references to the article to be
materially misleading. On the issue of offence, while some viewers may have found this
interpretation offensive, we took into account the factors discussed above including that the
audience would have expected a robust and challenging viewpoint to be expressed by Mr Carlson.

Tucker Carlson Tonight, 31 May

Tucker Carlson interviewed anti-abortion campaigner Lila Rose. They discussed a secretly recorded
video of attendees at the National Abortion Federation Convention. The video had been the subject
of an injunction due to ongoing legal proceedings and the judge’s concerns that the content could



lead to reprisals. During this discussion, Mr Carlson stated: “if ever there was a time for civil
disobedience, it seems like some might think that this would be the time”.

Il complained that Mr Carlson’s statement was inciting crime. It also considered the material
was offensive, biased and inaccurate.

As this content was not news there was no due accuracy requirement. Although there were some
brief references to details of abortions these were relatively limited and provided in the context of a
current affairs programme broadcast well past the watershed. Therefore, any offence was justified
by the context. There was nothing in the programme which appeared to be materially misleading
(e.g. the status of the legal order was broadly correctly described). On the issue of bias, given the
focus was the debate over a legal judgment, this would not engage the due impartiality rules (i.e. it
was not dealing with a matter of political controversy or matter relating to current public policy). On
the issue of Tucker Carlson allegedly inciting crime, taking his whole statement in context, we do not
consider he was advocating what might be construed as criminal action.

Hannity, 16 May 2017

We previously received a complaint about this programme’s coverage of Seth Rich’s murder. We did
not consider that this raised issues that warranted investigation under the Code.

Althoughjji] c'aimed the programme was not accurate, Hannity is not a news programme so
there was no due accuracy requirement. We also did not consider it to be materially misleading.

The segment about Seth Rich was presented as a “murder mystery”. Hannity did not state that this
was the definitive account of what happened and made it clear that the official version of events,
according to police, was that Seth Rich was killed during a robbery gone wrong. He set out
information that might undermine the official account of what happened. He also suggested that
this alternate version was not definitive (“If true, this could become one of the biggest scandals in
American history and could mean that Seth Rich could have been murdered under very suspicious
circumstances”).

Fox and Friends, 16 May 2017

We did not consider the coverage of Seth Rich’s murder in this programme raised issues under the
Code. The programme reported on the statements made by Rod Wheeler to Fox 5 DC and discussed
what they might mean for the official version of events. The programme is not news so there was
no due accuracy requirement. The presenters said that they did not know if the claims were true.
We did not consider that the item was materially misleading.

America’s News Headquarters, 23 May 2017

America’s News Headquarters is a daily news programme. It covers both live breaking news by
reporters on the ground as well as studio-based discussions. |Jjjij complained that during this
broadcast, which was covering the Manchester bombing, a correspondent had suggested that the
bomber was a refugee “despite clear evidence which had already emerged of his birth in the UK”.
Il s2id this was inaccurate broadcast reporting.

The broadcast involved live reporting of a rapidly developing breaking news story from a
correspondent in Washington. The correspondent said: “We're working to confirm more about the
suspect but based on the reporting that's now coming out of the UK, he was a British national of



Libyan descent. So, it will be key to understand whether he was born in the UK or whether he came to
the UK at some point as a refugee, maybe as a child or more recently”.

As this was a developing breaking news story, correspondents may not have been receiving all the
most up to date information as it emerged elsewhere. Although at the time of broadcast reports
had been released identifying the bomber as being British-born, we did not consider that the
correspondent’s comment that emphasised the importance of understanding the bomber’s
background raised due accuracy issues under the Code.

Fox and Friends, 4 June 2017

Fox and Friends is a current affairs discussion programme in which guest contributors offer their
personal opinion on news events. The programme item focused on the London Bridge terrorist
attack. As part of the discussion, some contributors raised the issue of whether the 3,000 individuals
said to be on the so-called “terrorist watch-list” should be interned because of the potential threat
they posed. During this part of the discussion guest contributor Katie Hopkins commented “we do
need internment camps”. [} complained that this statement was inaccurate and biased.

This programme is not a news programme and therefore there was no due accuracy requirement.
We did not consider that the comment was capable of materially misleading the audience since it
was clearly a statement of Ms Hopkins’ opinion rather than a statement of fact. We went on to
consider whether as a result of the comment, the programme as a whole was not duly impartial. We
took into account that Ms Hopkins was the only person who appeared on the programme to call for
internment and that her point of view was challenged by others appearing on the programme. Nigel
Farage, another contributor, commented that he did not think internment was the right approach
because it was likely to “alienate decent fair-minded Muslims”. The presenter went on to say that
calls for internment would be “strong talk” and later in the programme the presenters described
internment as “reprehensible”. In our view, the programme preserved due impartiality by
presenting strong alternative views to that expressed by Ms Hopkins.

The Five, 6 June 2017

The Five is a current affairs panel discussion programme. The discussion covered the public row
between President Donald Trump and London Mayor Sadig Khan. The presenter commented: “the
London mayor says he doesn't want to roll out the red carpet for President Trump, but some could
argue he's been really rolling a red carpet out for a lot of these Muslim extremists who have just
come in and out of the country willy-nilly”.

Il complained that the comment “falsely claimed that Khan is rolling out the red carpet for
Muslim extremists” and fell foul of the broadcasting standards demand for impartiality and accuracy.

The Five is not a news programme and therefore there was no due accuracy requirement. We did
not consider the comment was materially misleading in context because it was clearly a provocative
introductory remark intended to spark debate among the panellists, rather than a statement of fact.
In terms of due impartiality we considered that the programme also included significant criticism of
Donald Trump'’s tweets following the London Bridge attack. One of the panellists (Juan Williams, a
Democratic commentator) placed Sadig Khan’s original comments (about there being no need for
alarm due to extra armed police on the streets) in context and was critical of Trump’s response.
Overall, the general view of the panel was that both Trump and Khan should put their personal
differences aside to focus on combating terrorism. In our view, there were a range of viewpoints
expressed and due impartiality was preserved.



Fox News Specialists, 12 July 2017

Fox News Specialists is a current affairs discussion programme in which three regular presenters are
joined by two guest panellists who are experts on a particular subject (the “specialists”). In this
episode, the panel discussed climate change and, in particular, a study appearing in a peer-reviewed
journal which claimed a “sixth mass extinction event” was underway as a result of overpopulation
and overconsumption. The programme’s host referred to it as “an absurd piece of environmental
garbage”.

Il complained that instead of discussing the scientific facts around climate change, the hosts
instead made fun of the scientists and the discussion was not duly accurate or impartial. It also said
the item was misleading because despite the programme being called Fox News Specialists, there
was not a single scientist present.

We previously received 20 complaints on this matter, assessed these and decided the programme
did not raise issues under the Code warranting investigation. The programme is not a news
programme so there was no due accuracy requirement. While the overall view was of scepticism
towards the scientific report, this was targeting the more extreme suggestions made in the report,
rather than denying the impact of the population on the planet or the need to take a responsible
approach to the environment. In addition, given the background and expertise of “the specialists”
was made clear to viewers at the start of the programme, we did not consider it was materially
misleading that the programme did not include any scientists.



ANNEX 2

Wider issues raised by ||} } I submission

Rod Wheeler’s complaint was filed on 1 August 2017. The Seth Rich story began with an online
article about the case, by Fox News. Fox retracted the online article. While Ofcom has no
jurisdiction over online articles, we generally take retractions to be indicative of a commitment to
accuracy and to proper behaviour, rather than the converse.

However in essence Mr Wheeler’s complaint is more than that a mistake was made in reporting. He
suggests that Fox News knowingly faked a news story for political purposes. If true, this would
clearly be of relevance to the degree of public concern arising from a plurality issue. Whether it
might also be of relevance to commitment to broadcasting standards would depend on a number of
factors, including in particular the degree (if any) of knowledge and culpability within Fox News
beyond the journalist concerned. If evidence of wider wrongdoing were to emerge at some future
date it may be significant.

The evidence at present is uncertain and the substantive issues are, of course, subject to
proceedings in the US courts and will be addressed within a timeframe determined by those courts.
I 2dduces some evidence as a part of the complaint which implies the possibility of
wrongdoing on the part of the journalist. Commentators on the case have suggested it may be part
of some wider wrongdoing, although we are aware of no evidence and no legal claim that this is the
case.



	Letter to SOS 250817_Redacted
	Letter to SOS Annex 1 250817_Redacted
	Letter to SOS Annex 2 250817_Redacted



