
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 208 
25 June 2012 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 
 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Channel S News 
Channel S, 9 February 2012, 22:00 4 
 
Insane Championship Wrestling 
My Channel, 6 May 2012, 05:00 10 
 

Fairness and Privacy cases 
 

Upheld in Part 
 
Complaint by Mr C on his own behalf and on behalf of Mrs C 
and their son (a minor)  
Meet Britain's Chinese Tiger Mothers: A Wonderland Film, 

BBC 2, 5 January 2012 12 
 

Other Programmes Not in Breach 21 

 
Complaints Assessed, Not Investigated 22 

 
Investigations List 27



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 

3 

Introduction 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives1, 
Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed below. 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes, as well as licence conditions with which 
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 

a) Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”), which, can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains 

rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in 
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken. 
COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 
which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 

 the prohibition on „political‟ advertising; 

 sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and 
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming 
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);  

 „participation TV‟ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including „adult‟ 
chat), „psychic‟ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and „message 
board‟ material where these are broadcast as advertising2.  

  
 The BCAP Code is at: www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 

It is Ofcom‟s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom‟s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code. 

 
2
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory 
sanctions in all advertising cases 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 4 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Channel S News 
Channel S, 9 February 2012, 22:00 
 

 
Introduction 
 
Channel S is a free-to-air satellite general entertainment channel aimed at the 
Bangladeshi community in the UK and Europe. The licence for Channel S is held by 
Channel S Global Limited (“Channel S” or “the Licensee”). 
 
A complainant alerted Ofcom to a news report in the above edition of Channel S 
News, which the complainant described as a “political press conference, broadcast 
as a „news‟ item without any attempt to give an alternative view”. 
 
Ofcom reviewed the news item in question, which was broadcast in Bangla. Ofcom 
therefore commissioned an independent translation and transcript of the output from 
a native speaker. We noted the following from the transcript. 
 
The news report concerned the proposed 2012/13 budget for Tower Hamlets 
Borough Council. Tower Hamlets London Borough Council is the local authority for 
the London Borough of Tower Hamlets in Greater London.  
 
The council is notable in that its executive function is controlled by a directly elected 
mayor of Tower Hamlets, currently Lutfur Rahman, who was elected to this role in 
October 2010 as an independent candidate. He had previously been deselected as 
the official Labour Party candidate in the election to be directly elected mayor, and in 
that election beat the official Labour Party candidate.  
 
Following the May 2010 election, Tower Hamlets London Borough Council was 
composed of 41 Labour Party members, eight Conservative Party members, one 
Respect Party member and one Liberal Democrat Party member. Eight councillors 
elected in May 2010 as Labour Party candidates, who support Lutfur Rahman, 
subsequently became independent councillors, and taking into account by-elections 
since May 2010 the council‟s current composition is: 32 Labour Party members; nine 
independents; seven Conservative party members; two Respect Party members; and 
one Liberal Democrat Party member.  
 
We noted that the newsreader in the programme introduced the item as follows: 
 

“Despite the government proposing a cut of £100 million in the proposed 
budget of Tower Hamlets Council for the financial year 2012/13...In a press 
conference this Thursday, Lutfur Rahman, the Executive Mayor, has labelled 
this budget as 'aimed at the benefit of the people'”. 

 
The news report included footage of Lutfur Rahman, the Mayor of Tower Hamlets, 
conducting a press conference announcing his proposed budget for 2012/13 for 
Tower Hamlets Borough Council. At the same time a Channel S reporter said in 
voiceover:  
 

http://en.wikipedia.org/wiki/London_Borough_of_Tower_Hamlets
http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_London
http://en.wikipedia.org/wiki/Directly_elected_mayor_of_Tower_Hamlets
http://en.wikipedia.org/wiki/Directly_elected_mayor_of_Tower_Hamlets
http://en.wikipedia.org/wiki/Directly_elected_mayor_of_Tower_Hamlets
http://en.wikipedia.org/wiki/Lutfur_Rahman
http://en.wikipedia.org/wiki/Tower_Hamlets_Council_election,_2010
http://en.wikipedia.org/wiki/Labour_Party_(UK)
http://en.wikipedia.org/wiki/Conservative_Party_(UK)
http://en.wikipedia.org/wiki/Respect_Party
http://en.wikipedia.org/wiki/Liberal_Democrats
http://en.wikipedia.org/wiki/Liberal_Democrats


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 5 

“In making the budget of the financial year 2012-13, Lutfur Rahman, the 
Executive Mayor, has given the most importance to the opinions of the 
residents of the Tower Hamlets Council. This is why he has described the 
budget as a progressive one for the local residents. Despite the massive 
funding cuts undertaken by the Conservative government, all attempts have 
been made to continue with all the important services in this budget. The 
services to be continued include free home care service, youth services‟ 
funding, children centres, the requirement to pay a single parking fee (even if 
families own more than one vehicle) and Tower Hamlets Enforcement 
Officers (THEO). Lutfur Rahman stated that ensuring Council Tax freeze, just 
like last year, and ensuring employment of additional 17 police officers while 
there are number of police cuts across the country ongoing - these are the 
main objects of this budget”. 

 
The item included the following statements in relation to the proposed 2012/13 
budget for Tower Hamlets Borough Council: 
 
Lutfur Rahman said:  
 

“The central government has given us a target to find £100 million of cuts 
over four years, a very difficult time, we have to do it to remain with the legal 
means. We have found the cuts, but I can assure you that we have protected 
the front line services, we have protected our staff. Our swimming pools will 
be open, our libraries will remain open. We have invested money in our 
education service. You know the education maintenance allowance, the only 
council in the country, we have introduced that”. 
 
Soon after, the Channel S reporter said:  
 
“....This budget was described as „a budget of opposite flow to the national 
government‟ by the Finance and Resource Cabinet Member Alibor 
Choudhury”. 

 
Alibor Choudhury then said: 

 
“Tower Hamlets Labour Party have sought to work with the Tories to make life 
difficult for the Mayor [Lutfur Rahman] and this administration. Make it difficult 
for them to deliver a progressive budget and as far as most people are 
concerned, what the Mayor is proposing in his budget is progressive”. 

 
This was followed by the Channel S reporter saying: 
 

“Asad Ali, the Health Cabinet member, from his experience of 23 years of 
being involved with the budgets stated, „This is the only budget in this period 
in which the public opinion was given so much direct importance‟”. 

 
Asad Ali then said:   
 

“Based on the history of this council in the last 23 years, I have never seen a 
budget being made for which the general public were being referred to so that 
their interests are taken care of. For this one, the public opinion was called 
for. Public involvement was welcomed...”. 
 

Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 5.1 
of the Code, which states: 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 6 

Rule 5.1: “News, in whatever form, must be reported with due accuracy and 
presented with due impartiality”. 

 
We therefore sought the Licensee‟s comments as to how this material complied with 
this Rule. 
 
Response 
 
Channel S stated its view that the complaint in this case originated from “a group of 
people raising anything and everything that could cause Channel S inconvenience 
and make our life difficult in relation to the Mayor and Tower Hamlets Council”. 
 
With regard to the news item itself, the Licensee said that the news item did not 
relate to a “Party political press conference”. Rather, the news item in question 
consisted of coverage of the press conference called by Lutfur Rahman to which “all 
the media in Tower Hamlets” were invited to “announce his budget for the financial 
year 2012-13”. 
 
Channel S said that it had “a duty to broadcast this news [and]…At that time, we 
were not made aware of any other interests against” Lutfur Rahman‟s proposed 
budget for 2012/13. Further, the Licensee said, “If we were invited to attend any other 
press conference to raise their views or anyone making comments in the press 
conference, we would have entertained this”.  
 
In conclusion, Channel S said that “Tower Hamlets is not a political organization but 
a public body. We do not see any reasons to take other views while a Council called 
a Press Conference to announce their annual budget”.  
 
Decision 
 
Under the standards objectives of the Communications Act 2003, Ofcom has a duty 
to ensure that news included in television and radio services is presented with due 
impartiality. This objective is reflected in Section Five of the Code. 
  
When interpreting due impartiality, Ofcom must take into account the broadcaster‟s 
and audience‟s right to freedom of expression. This is set out in Article 10 of the 
European Convention on Human Rights. Article 10 provides for the right of freedom 
of expression, which encompasses the right to hold opinions and to receive and 
impart information and ideas without unnecessary interference by public authority.  
  
The broadcaster‟s right to freedom of expression is therefore not absolute. In carrying 
out its duties, Ofcom must balance the right to freedom of expression on one hand, 
with the requirement in the Code to preserve “due impartiality” in news programmes. 
Ofcom recognises that this requirement acts to limit, to some extent, freedom of 
expression. This is because its application necessarily requires broadcasters to 
ensure that, for example, neither side of a controversy presented in news 
programmes is unduly favoured.  
  
Rule 5.1 of the Code states that: “News, in whatever form, must be reported with due 
accuracy and presented with due impartiality”. 
 
The obligation in Rule 5.1 to present news with due impartiality applies potentially to 
any issue covered in a news programme, and not just matters of political or industrial 
controversy and matters relating to current public policy. However, in judging whether 
due impartiality has been preserved in any particular case, the Code makes clear 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 7 

that the term “due” means adequate or appropriate to the subject matter. Therefore 
“due impartiality” does not mean an equal division of time has to be given to every 
view, or that every argument and every facet of the argument has to be represented. 
Due impartiality may be preserved in a number of ways and it is an editorial decision 
for the broadcaster as to how it ensures due impartiality is maintained. 
 
We noted that the news report in question showed Lutfur Rahman, the independent 
mayor for the Tower Hamlets Borough Council, at a press conference announcing his 
proposed 2012/13 budget for Tower Hamlets Borough Council. In Ofcom‟s opinion 
because Lutfur Rahman was elected to his post, and exercises certain important 
executive financial powers in that post (including setting the Tower Hamlets budget), 
a press conference called to announce and promote his budget could reasonably be 
regarded as a press conference dealing with policy matters that were politically 
controversial. In presenting a news item on a press conference dealing with such a 
matter, a broadcaster must present that news with due impartiality.  
 
In assessing whether any particular news item has been reported with due 
impartiality, we take into account all relevant facts in the case, including: the 
substance of the story in question; the nature of the coverage; and whether there are 
varying viewpoints on a news story, and if so how a particular viewpoint, or 
viewpoints, on a news item could be or are reflected within news programming. 
 
In this case, Ofcom noted that the news item in question included various statements 
that could be characterised as: supportive of Lutfur Rahman‟s proposed 2012/13 
budget; critical of the cuts that Tower Hamlets Borough Council was reported to 
having been required to make by central government; and critical of the current and 
past actions and policies of the Conservative Party and Labour Party in Tower 
Hamlets. In our view, these statements clearly related to aspects of public policy and 
would have been likely to attract a range of viewpoints. For example, we noted the 
following statements within the news item: 
 

“The central government has given us a target to find £100 million of cuts 
over four years, a very difficult time, we have to do it to remain with the legal 
means...I can assure you that we have protected the front line services, we 
have protected our staff”.  
 
“... .This budget was described as „a budget of opposite flow to the national 
government‟ by the Finance and Resource Cabinet Member Alibor 
Choudhury”. 
 
“Tower Hamlets Labour Party have sought to work with the Tories to make life 
difficult for the Mayor and this administration. Make it difficult for them to 
deliver a progressive budget...”. 

 
“I have never seen a budget being made for which the general public were 
being referred to so that their interests are taken care of.” 

 
We considered that the news item did not reflect any alternative viewpoints to Lutfur 
Rahman‟s as the independent directly elected mayor or to those who were supportive 
of his policies. For example, there was no reflection of the viewpoints of the 
Conservative Party and Labour Party on Tower Hamlets Council in reaction to Lutfur 
Rahman‟s budget. Nor was there any indication in the news item that alternative 
viewpoints were even sought by the broadcaster.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 8 

There is no requirement on broadcasters to provide an alternative viewpoint in all 
news stories or all issues in the news. All news stories must however be presented 
with due impartiality: that is with impartiality adequate or appropriate to the subject 
and nature of the programme. Presenting news stories with due impartiality in news 
programmes very much depends on editorial discretion being exercised appropriately 
in all the circumstances.  
 
In reaching our decision, we took account of Channel S‟s various representations in 
this case. Firstly, we noted that, in the Licensee‟s view, the complaint in this case 
originated from “a group of people raising anything and everything that could cause 
Channel S inconvenience and make our life difficult in relation to the Mayor and 
Tower Hamlets Council”. In fulfilling its duties in relation to enforcing broadcast 
standards, Ofcom does not investigate matters on the basis of broadcast complaints 
alone1. Complaints are useful because they alert Ofcom to potential issues. Ofcom 
however only proceeds to a full investigation of broadcast content after carefully 
assessing programme content as broadcast against the provisions of the Code, and 
deciding that the content does in fact raise potential issues under the Code. 
Therefore, whatever the alleged provenance of a particular complaint, broadcasters 
must comply with the Code. 
 
Second, Channel S said that the news item did not relate to a “Party political press 
conference”, but rather, a press conference called by Lutfur Rahman to which “all the 
media in Tower Hamlets” were invited to “announce his budget for the financial year 
2012-13”. Irrespective of whether the press conference in this case was being run 
under the auspices of for example a political party or a local government institution, 
as already pointed out the matters discussed at the press conference related to 
policy issues which were politically controversial. In broadcasting a news report of 
that press conference it was therefore necessary for the broadcaster to ensure 
alternative viewpoints were appropriately reflected to ensure that due impartiality was 
preserved  
 
Third, the Licensee also stated that it had a “duty” to broadcast this particular news 
item. Ofcom recognises that broadcasters will want to include in their news 
programmes reports on issues relating to public policy affecting the broadcaster‟s 
target audience. We further recognise that Channel S, as a channel serving the UK 
Bangladeshi community, would want to report on policy matters relating to Tower 
Hamlets Borough Council, given the large Bangladeshi community residing in that 
borough. However, whatever the understandable sense of obligation the Licensee 
felt it was under to report this particular press conference, it was also obliged to 
comply with Rule 5.1. 
 
Fourth, Channel S stated that “we were not made aware of any other interests 
against” Lutfur Rahman‟s proposed budget for 2012/13 and if “we were invited to 
attend any other press conference to raise their views or anyone making comments 
in the press conference, we would have entertained this”. In addition, the Licensee 
stated that, “Tower Hamlets is not a political organization but a public body. We do 
not see any reasons to take other views while a Council called a Press Conference to 
announce their annual budget”. Given that this news item was: dealing with issues 
relating to the public policy of an elected mayor and the local government 

                                            
1
 Section 1.6 of Ofcom‟s Procedures for investigating breaches of content standards for 

television and radio state: “Ofcom may launch investigations on its own initiative as well as 
investigate complaints” (see 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/june2011/breaches-content-
standards.pdf). 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/june2011/breaches-content-standards.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/june2011/breaches-content-standards.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 9 

administration he is leading; and included statements that endorsed that elected 
mayor‟s policies and criticised other political parties locally, we considered it was 
incumbent on Channel S to seek to reflect appropriately alternative viewpoints on the 
matters under discussion. This is irrespective of whether the policy issue being 
reported on originates with a political party or a public body. Further, in such 
circumstances, it was not acceptable for the Licensee to wait to be “invited” to attend 
press conferences that might express alternative viewpoints. Given the seriousness 
of the issues being discussed, at the very least, Channel S should have sought and 
reflected the views of, for example, political parties that oppose Lutfur Rahman on 
Tower Hamlets Borough Council, and specifically his proposed 2012/13 budget. In 
this regard, we are aware of, for example, the publicly stated viewpoint of the Labour 
Party in Tower Hamlets to certain proposals contained in Lutfur Rahman‟s proposed 
2012/13 budget2. It is an editorial decision for the broadcaster as to how such 
alternative viewpoints are reflected within news programming, but when reporting the 
news, broadcaster must ensure that it is presented with due impartiality. 
 
Given the above, we concluded that on the specific facts of this case these news 
items were not presented with due impartiality. We have therefore recorded a breach 
of Rule 5.1 of the Code. 
 
We are concerned that the breach in this case comes after three previous 
contraventions of the Code rules covering due impartiality and elections recorded 
against Channel S: in Ofcom Broadcast Bulletin 1773; Ofcom Broadcast Bulletin 
1884; and Ofcom Broadcast Bulletin 2035. We therefore put the Licensee on notice 
that further breaches of the Code of a similar or related nature will be considered for 
statutory sanction. 
 
Breach of Rule 5.1 
 

                                            
2
 http://www.towerhamletslabour.org.uk/mayor-rahmans-rotten-borough 

  
3
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb177/issue177.pdf  
 
4
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb188/obb188.pdf  
 
5
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb203/obb203.pdf  

http://www.towerhamletslabour.org.uk/mayor-rahmans-rotten-borough
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb177/issue177.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb177/issue177.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb188/obb188.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb188/obb188.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb203/obb203.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb203/obb203.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 10 

In Breach 
 

Insane Championship Wrestling  
My Channel, 6 May 2012, 05:00 
 

 
Introduction 
 
The channel My Channel is owned and operated by Enteraction TV Learning Ltd 
(“the Licensee”). 
 
Insane Championship Wrestling (“ICW”) is an entertainment wrestling event. 
 
A complainant alerted Ofcom to the broadcast of offensive language in this 
programme, considering that it was inappropriate at this time.  
 
Ofcom viewed a recording and noted examples of offensive language as follows at 
the times indicated: 
 
05:42 Commentator:  “If you have never seen his opponent, you are in for a first 

class mindfuck.” 
 
05:46 Commentator:  “I honestly think that the mindfuckery... I‟m at a loss for how 

else to describe it....” 
 
05:48 Crowd chants: “You sick fuck.”  
  
The Code requires that: “material unsuitable for children should not, in general, be 
shown before 21:00 or after 5:30.”  
 
Ofcom considered the material raised issues warranting investigation under Rule 
1.14 which states:  
 

“The most offensive language must not be broadcast before the 
watershed...” 

 
Ofcom therefore requested comments from the Licensee about how the broadcast of 
this material complied with this Code rule. 

 
Response 
 
The Licensee apologised for any offence and said that it takes its compliance 
responsibilities very seriously. It acknowledged this programme contained language 
unsuitable for the time, soon after 05:30. 
 
The Licensee said that ICW‟s usual transmission times are normally all compliant 
with the Code‟s requirements as regards the watershed: 01:00 on Saturdays, 21:30 
on Tuesdays and 01:00 Wednesday. On 6 May 2012, the programme should have 
been broadcast at a new time of 03:00 but instead was scheduled at 05:00 due to 
human error.  
 
The Licensee confirmed that the person responsible for the error had been 
disciplined, and that My Channel would broadcast an apology on-air on Sunday 27 
May at 05:00. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 11 

The Licensee said that to prevent a recurrence of this problem, it had improved its 
compliance procedures by, for example, ensuring that all programmes scheduled to 
start or end around 05:30 or 21:00 would be checked by the head of programming 
before broadcast.  
 
The Licensee also confirmed that it had removed the programme from its schedules 
and did not intend to air it again. 
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for 
broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards objectives, 
one of which is that “persons under the age of eighteen are protected”. This objective 
is reflected in Section One of the Code.  
 
Rule 1.14 of the Code states that the most offensive language must not be broadcast 
before the watershed. Ofcom research on offensive language1 clearly notes that the 
word “fuck” and derivatives of this word are considered by audiences to be among 
the most offensive language.  
 
Ofcom noted three instances of the word “fuck” or similar offensive language 
broadcast between 05:30 and 05:50. We note that this compliance failure resulted 
from human error, that the Licensee has broadcast an apology to viewers and that it 
has taken measures to improve its compliance procedures. Nonetheless this 
repeated broadcast of the most offensive language was a clear breach of Rule 1.14. 
 
Breach of Rule 1.14 
 

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010  

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 

12 

Fairness and Privacy Cases 
 

Upheld in Part 
 

Complaint by Mr C on his own behalf and on behalf of Mrs C 
and their son (a minor)  
Meet Britain‟s Chinese Tiger Mothers: A Wonderland Film, BBC2, 5 January 
2012 
 

 
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unwarranted infringement of privacy 
made by Mr C on his own behalf and on behalf of Mrs C (his wife) and their son (a 
minor) in part. 
 
A programme looking at the high levels of academic achievement of British Chinese 
children featured scenes of a Chinese family celebrating their son‟s seventh birthday. 
The programme included several close up shots of their son‟s best friend, Mr and 
Mrs C‟s son, who was referred to by his first name. Brief footage of Mr and Mrs C 
was also included.  
 
Ofcom found that the inclusion of footage of Mr and Mrs C was not an unwarranted 
infringement of their privacy. However, the inclusion of footage of Mr and Mrs C‟s 
seven year old son without their express consent was on balance and in the 
particular circumstances of this case an unwarranted infringement of his privacy. 
 
Introduction 
 
On 5 January 2012, BBC 2 broadcast an edition of its documentary series 
Wonderland, entitled Meet Britain‟s Chinese Tiger Mothers. The programme looked 
at the high levels of academic achievement among British Chinese children, who, the 
programme stated, were the most successful ethnic group in the country in terms of 
academic achievement. The programme followed three families and looked at the 
strict rules set by the Chinese “tiger mothers”, which involved lengthy hours of 
homework and music practice, strict discipline and limited free time for playing. The 
programme featured a British Chinese couple, Mrs Sally Ng and Mr Steeve Ng, and 
their young son. The programme included footage of their son‟s seventh birthday 
party, which took place with friends and family at a restaurant. There were several 
close up shots of Mr and Mrs Ng‟s son‟s best friend, Mr and Mrs C‟s son, who was 
referred to by his first name. Brief footage of Mr and Mrs C was also included.  
 
Following the broadcast of the programme, Mr C complained to Ofcom that his 
privacy and that of his wife and son was unwarrantably infringed in the programme 
as broadcast.  
 
Summary of the complaint and broadcaster’s response 
 
In summary, Mr C complained that his privacy and that of his wife and son was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that the footage of the 
family was included in the programme without their prior knowledge or permission. In 
particular, the programme included close-up images of their seven year old son.  
 
By way of background, Mr C said that they were not aware that they would be 
included in the programme until they watched it. Mr C said that he and his family 
were invited to Mr and Mrs Ng‟s son‟s birthday party and were not told anything 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 13 

about the programme. Mr C said that the programme makers started filming at the 
party without any explanation and that he and his wife were not given any 
documentation about the programme. Mr C said that he and his wife had not 
objected to the filming as they had not wished to spoil the party. The programme 
makers had not asked for permission to use the footage. However, Mr C said that he 
and his wife had asked Mrs Ng not to use footage of their family. Mr C also said that 
they had not been able to ask the programme makers not to use the footage as they 
had no contact details for them. Mr C said that when he had asked the programme 
makers to remove footage of the family from future broadcasts of the programme, he 
was informed that permission was not required because the footage involved a 
group. Mr C said that following the broadcast of the programme, his son felt confused 
and depressed and did not want to go to school. 
 
In summary and in response to the complaint, the BBC said that at the time of 
filming, the sons of Mr and Mrs C and Mrs and Mrs Ng were in the same class at 
school and also attended the same privately run Kumon1 class. The programme 
makers had planned to film Mr and Mrs Ng‟s son at Kumon and, in advance of this, a 
researcher for the programme visited the class to discuss the film and to explain it to 
the parents who, on the day in question, had included Mrs C. The BBC said that Mrs 
C appeared to the researcher to be amenable to the idea of filming her son at Kumon 
and said nothing to suggest that she might have reservations. The researcher also 
spoke with Mrs C on the telephone, when again she expressed no reservations.  
 
The BBC said that all the parents present were given a copy of a letter which invited 
any parent who did not wish their child to appear in the film to let the programme 
makers know using the telephone number or email address provided in the letter. It 
said that the programme makers did not hear from Mr and Mrs C, or any other 
parents, that they had any concerns, although in the event Mr and Mrs C‟s son was 
not present when the team filmed at the Kumon class. The BBC said that the 
programme makers did not rely on this letter as suggesting that Mr and Mrs C had 
given consent in relation to filming their son on a different occasion (the birthday 
party), but took the view that it indicated that Mrs C was aware of the intended 
programme and the purpose of filming for it before the birthday party and had 
expressed no general reservations about it (whatever reservations she may or may 
not have had in relation to filming on particular occasions). It also indicated that Mrs 
C had been given the programme makers‟ contact details. Even if she had not 
retained the letter, she could have obtained the contact details from Mrs Ng or the 
Kumon teacher in order to contact the programme makers directly to express her 
concerns.   
 
The BBC said that both Mrs Ng and the programme‟s director had spoken to Mr and 
Mrs C at the birthday party and made it clear that the party was being filmed for 
inclusion in the documentary, giving them an opportunity to express any reservations 
at this point. Mr C told the programme makers that he would rather not be filmed and 
therefore sat where the camera would not feature him in a significant way. The BBC 
said that he expressed no similar concerns about Mrs C or their son being involved. It 
became clear from the conversation between Mrs Ng and Mrs C that Mr and Mrs C 
had not known that the programme makers would be filming the party until their 
arrival. The BBC said that the programme makers regretted this, but that they had 
understood from Mrs Ng that Mr and Mrs C would be informed prior to the party. It 
said that Mrs Ng could be heard on the untransmitted footage (off camera) 
apologising to Mrs C for forgetting to mention the filming “because you went to 

                                            
1
 Kumon is a method of study offered in additional classes outside school at various private 

centres in the UK and other countries. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 14 

Japan” and asking if she was “OK” with it. The BBC said that Mrs C could be heard 
laughing as she said “yes”. Also on the untransmitted footage, Mrs Ng reminded Mrs 
C of the conversation at the Kumon class and Mrs C confirmed that she remembered 
meeting the researcher there. The BBC said that the untransmitted footage also 
included a short shot including both the programme director and Mrs C and Mrs C‟s 
son, in which the programme director addressed the camera and said:  
 

“So this is just to say on camera that this is a documentary about the families at a 
Chinese school – I can‟t pronounce it and if it‟s OK I‟ll do a few shots at the 
birthday with you [addressed to Mrs C, to which she nods and says yes] and with 
everybody present and…fun. But I won‟t do them now”. 

 
The BBC said that from this exchange the programme makers considered that Mrs C 
had given her consent for filming to take place of herself and her son, who was also 
in camera shot at the time. It said that Mr C acknowledged in his complaint that the 
production team would have assumed they had consent on the day, because he and 
his wife did not say anything at the time. Any reservations or concerns Mr and Mrs C 
had about the filming could have been raised with the programme makers at any time 
during or after the party, which was a relatively small gathering of people for a sit-
down meal. The BBC said that the atmosphere was relaxed and informal and it would 
not have been necessary for Mr and Mrs Ng‟s enjoyment of his party to have been 
spoiled, or for Mr and Mrs C to have left the party, in order for them to make it known 
that they did not wish to appear in the finished film. Indeed, the BBC pointed out that 
Mr C did in fact indicate that he did not wish to be filmed and queried why asking for 
his son not to appear in the programme would have had a more deleterious effect on 
the party than asking that he himself should not be filmed. The programme makers 
had no wish to include anyone in the film against their will, and while they felt the 
scenes of the children together showed their friendship in a very touching light, they 
were not integral to the programme and could have been edited from it, had Mr and 
Mrs C‟s made their concerns known to the programme makers prior to broadcast. 
 
The BBC said that at no time between filming the footage of the party and the 
broadcast of the programme were the programme makers contacted by Mr and Mrs 
C and no indication was given to them by anyone at any stage that there might be a 
problem with the inclusion of any of this footage in the programme. It said that Mr and 
Mrs Ng had attended a pre-transmission screening of the programme with their son 
and made no mention of any reservations having been passed on to them by Mr and 
Mrs C about the filming. When the programme‟s director asked Mrs Ng (after hearing 
of Mr and Mrs C‟s complaint) whether Mr and Mrs C had said anything to her, she 
said that she did not remember having any such conversation with them. The BBC 
said that even if Mrs C had not kept the letter handed out at the Kumon class, Mrs Ng 
or the Kumon class teacher could have provided her with the BBC contact details at 
any point had she asked for them. 
 
The BBC said that the first indication of concern on the part of Mr and Mrs C came 
almost 24 hours after the broadcast of the programme, when Mrs Ng called the 
programme‟s director and asked her to call Mrs C. The director spoke with Mr and 
Mrs C and then passed Mr C‟s telephone number to the executive producer of the 
programme.  
 
The BBC said that the programme was made in good faith and in the conviction that 
all parties were willing contributors. The BBC said that it sincerely regretted any 
upset caused to either of the families by any misunderstanding that arose between 
any of the parties involved and that it had particular regard to the well-being of the 
children involved. The BBC said that Mr and Mrs C‟s son was only mentioned by his 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 15 

first name and, as there was no reference to where he lived, or which school he 
attended, there was no reason to believe that the programme placed him at risk in 
any way. 
 
Decision 
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in 
such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
  
In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided 
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and 
transcript, both parties‟ written submissions and a recording and transcript of 
untransmitted footage. Ofcom also took careful account of the representations made 
by the BBC in response to being given the opportunity to comment on Ofcom‟s 
preliminary view on this complaint. While Ofcom had attentive regard to all of the 
BBC‟s comments in finalising this decision, it concluded that on balance none of the 
further points raised materially affected the outcome of Mr C‟s fairness complaint. 
Ofcom did however make amendments to make clear that the decision to uphold the 
complaint was based on the particular circumstances of this case. Mr C chose not to 
make any representations on Ofcom‟s preliminary view. 
 
In Ofcom‟s view, the individual‟s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcasters to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights. 
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into 
account and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any 
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 
included in programmes, must be warranted. 
 
In considering Mr C‟s complaint that his privacy and that of his wife and son was 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast in that the footage of the 
family was included in the programme without their prior knowledge or permission, 
Ofcom had regard to Practice 8.6 of the Code which states that if the broadcast of a 
programme would infringe the privacy of a person or organisation, consent should be 
obtained before the relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy 
is warranted. Ofcom also had regard to Practice 8.20 of the Code which states that 
“broadcasters should pay particular attention to the privacy of people under sixteen”. 
Ofcom also had regard to Practice 8.21 of the Code which states that “where a 
programme features an individual under sixteen or a vulnerable person in a way that 
infringes privacy, consent must be obtained from: a parent, guardian or other person 
of eighteen or over in loco parentis; and wherever possible, the individual concerned; 
unless the subject matter is trivial or uncontroversial and the participation minor, or it 
is warranted to proceed without consent”. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 16 

 
In considering whether Mr C‟s privacy and that of his wife and son was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast, Ofcom first considered the extent to which 
they could have legitimately expected that footage of them would not be broadcast. 

 
Ofcom noted that the programme followed Mr and Mrs Ng and their son as they went 
about their daily lives. Footage was included of their son‟s seventh birthday party, 
which was a meal in a restaurant, with friends, including one other child, Mr and Mrs 
C‟s son, a Japanese boy who was also aged seven, and his parents. The footage of 
the party shown in the programme lasted approximately three minutes, interspersed 
with interview footage with Mr Ng, and included several close up shots of the two 
children. The footage also included: a very brief clip of Mr C arriving at the party with 
his family; a shot of part of his arm as the guests were sitting at the table; and, 
several brief shots of Mrs C chatting with Mrs Ng.  

 
As regards Mr and Mrs C‟s son, Ofcom considered the complaint in the context of the 
requirement in the Code that particular attention must be paid to the privacy of 
people under the age of sixteen years and noted that Mr and Mrs C‟s son was seven 
years old at the time of the broadcast of the programme in which footage of him 
appeared. 

 
Ofcom also considered the nature of the footage and the context it was used in the 
programme. Ofcom noted that the footage depicted Mr and Mrs C‟s son happily 
playing and chatting with Mr and Mrs Ng‟s son at the party. His face was not 
obscured and several close up shots of him were included in the programme. Ofcom 
noted that Mr and Mrs C‟s son was not the focus of the programme and that the 
footage of him was included to show the other boy celebrating his birthday. However, 
he was named in the footage and Mrs Ng referred to the fact that he and Mr and Mrs 
Ng‟s son were at the same school and were “fighting for number one space in 
school”.  
 
Ofcom also noted that the footage of the C family was filmed in a public place, 
namely a restaurant. However, in line with the approach in the Code to defining the 
meaning of “legitimate expectation of privacy”, people may in certain circumstances 
reasonably expect privacy even in a public place. In this case, the family was 
attending a private children‟s party, which appeared to be taking place in a private 
room within the restaurant. In these circumstances, Ofcom took the view that the 
activity in question was of a private nature. 
 
Taking the above factors into account, Ofcom considered that Mr and Mrs C and their 
son had a legitimate expectation that footage of them filmed at a private party would 
not be broadcast. 
 
Ofcom then went on to consider whether that legitimate expectation had been waived 
by any member of the C family giving consent to filming and/or broadcast. Ofcom 
recognised that there were differing views as to whether Mr and Mrs C had given 
their consent for footage of them and their son to be included in the programme. 
Ofcom noted however that Mr C made it clear to the programme makers that he 
preferred not to be filmed and therefore he did not consent to being filmed.  
 
In weighing up whether the programme makers took sufficient steps to ensure they 
had Mrs C‟s consent to her inclusion in the programme and the consent of Mr and/or 
Mrs C to the inclusion of their seven year old son, Ofcom considered the 
untransmitted footage and the submissions of the parties. Ofcom noted that there 
was no written consent, nor were there any written communications between Mr and 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 17 

Mrs C and the programme makers before the broadcast. Ofcom noted that Mr C‟s 
position was that he and his wife had not been told anything about the programme 
and that they were not given any documentation in relation to it. Ofcom carefully 
noted the BBC‟s position however that a note about the programme had been 
handed out at the Kumon class, explaining the nature of the proposed filming on 
another day and providing contact details for the programme makers. The BBC said 
that Mrs C had taken one of these notes and had raised no objections, nor had she 
raised any objections when she spoke to a programme researcher on the telephone. 
Ofcom noted that, in the event, Mr and Mrs C‟s son was not at the Kumon class on 
the day of filming and that the note said nothing about any filming other than at the 
Kumon class. Ofcom considered that it would not have been reasonable in these 
circumstances for the programme makers to place any reliance on the note given to 
Mrs C at the Kumon class to infer consent to filming either at the class or elsewhere. 
Further, Ofcom took the view that, even if Mrs C had actively consented to filming at 
the Kumon class, that consent would not have amounted to valid consent to the 
filming at another location at the party, on the basis that consent given for one 
purpose should not be relied upon for a different purpose. However, as noted above, 
the BBC made it clear that it was not seeking to rely on the note as suggesting that 
Mrs C had given consent to the filming at the birthday party. 
  
As regards the birthday party itself, Ofcom noted that the untransmitted footage 
included a conversation which appeared to have taken place between Mrs C, Mrs Ng 
and the programme makers, some of which was not conducted in English. It was 
clear from what Mrs Ng said that the C family had been away in Japan and someone 
said to Mrs C: 
 

“You just got back?” 
 
Mrs Ng responded: 
 

“Yeah. Sorry I didn‟t tell you before”.  
 

She went on to explain more about the programme and then said: 
 

“That‟s why I didn‟t tell you [i.e. Mrs C] but don‟t mind yeah they are coming? 
OK?”  
 

Mrs C said: 
 

“Yeah, yeah”. 
 

Mrs Ng said: 
 

“They want to know like how do they study and what is their normal life”.  
 
Mrs C replied: 
 

“Yeah, yeah – I met her [the researcher]”. 
 
Although part of this exchange was off camera, Ofcom accepted the BBC‟s argument 
that there could be no grounds for doubting that the conversation took place between 
Mrs Ng and Mrs C. The BBC argued this to be the case because the two women 
were seen positioned on either side of the two boys both before and after the 
exchange and the conversation between the two of them was the continuation of the 
conversation heard off-camera. Furthermore, there was no one else present other 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 18 

than the Cs, who had recently been to Japan. A little later, the programme‟s director 
was heard saying: 
 

“So this is just to say on camera this is a documentary we‟re doing of families of 
the Chinese school the, um, I can‟t pronounce it…And, um, and if it‟s OK I‟ll do a 
few shots at the birthday with you [addressed to Mrs C, to which she nods and 
says yes] [and everybody present…and fun. But I won‟t do them now. I‟ll put this 
off”. 

 
However, Ofcom noted Mr C‟s point in correspondence with the programme makers 
after the broadcast that if a Japanese person nodded, this did not mean “yes” and 
that his wife saying “yeah yeah” did not necessarily mean that she was agreeing to 
anything, but that she was listening to Mrs Ng. Ofcom noted that Mr C said that he 
and his family were not aware they would be included in the programme until they 
saw it broadcast.  
 
Ofcom also carefully noted the BBC‟s submission that both Mrs Ng and the 
programme‟s director had explained at the party that footage was being filmed for 
inclusion in the programme and the BBC‟s acknowledgement that it became 
apparent to the programme makers that Mrs Ng had not informed Mr and Mrs C 
about the filming before the party. Ofcom also noted that, while Mr C conceded that 
he and his wife had not raised any objections on the day of filming, as they did not 
wish to spoil Matthew‟s party, he said in his complaint that he told Mrs Ng after the 
party not to use the footage of them.  
 
Ofcom noted that, as the BBC acknowledged, Mr C made it clear he would rather not 
be filmed and positioned himself away from the camera. Ofcom considered that, 
given the expressed reluctance of one member of the family to be involved in the 
filming and in view of the involvement of a young child, the programme makers 
should (although they clearly acted in good faith and took a number of steps to obtain 
consent from those being filmed) in the particular circumstances of this case have 
taken more active steps to clarify the position in relation to Mr C‟s son.  
 
Ofcom recognises the challenges that broadcasters face – and the programme 
makers did face in this case – in taking measures to ensure that appropriate consent 
is given. The programme makers in this case were clearly aware of their obligation to 
obtain consent from Mr and Mrs C for filming their son and took a number of sensible 
and helpful steps to try to do so. Ofcom also acknowledged that Mr and Mrs C were 
provided with the contact details of the programme makers, by means of the letter 
given out at the Kumon class, and in retrospect could and should have been more 
proactive in expressing their concerns to them. 
 
In Ofcom‟s view, given the particular circumstances of this case (especially Mr C‟s 
position, the importance of ensuring that the programme makers had parental 
consent before including a child in a broadcast, and the fact that the child was only 
seven years old), the programme makers should have ensured that they had Mr and 
Mrs C‟s explicit consent for filming them and their son and including footage of him in 
the broadcast. This was particularly the case given the potential for embarrassment 
to a young child featured prominently, albeit briefly, in the programme.  
 
Ofcom took the view that on balance and in the particular circumstances of this case 
it was not reasonable for the programme makers to have inferred that, given their 
continued presence at the party, Mr and Mrs C had implicitly consented to broadcast 
of the footage of themselves and their son. Ofcom noted that this was a case where 
the programme makers could have sought express consent from those present due 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 19 

to the relatively small number of people attending the party, but did not do so. Ofcom 
also noted that Mr C said that he informed Mrs Ng after the party that he did not wish 
the footage of his family to be included in the programme. 
 
Taking all the above factors into account, in particular the fact that Mr and Mrs C‟s 
son was significantly under the age of sixteen at the time of the broadcast, and the 
fact that Mr and Mrs C‟s son was not the focus of the programme, Ofcom considered 
that he had a legitimate expectation that footage of him would not be broadcast 
without express prior consent being obtained by the broadcaster from his parents 
(unless it was warranted to proceed without consent). Ofcom also took the view that, 
having expressly stated that he did not wish to be filmed, Mr C had a legitimate 
expectation that footage of him would not be included in the programme without his 
prior consent. Given Ofcom‟s view that the programme makers did not take sufficient 
steps to ensure that they had Mrs C‟s consent for footage of her to be included in the 
programme, she also had a legitimate expectation of privacy in these circumstances.  
 
Having found that Mr and Mrs C and their son had a legitimate expectation of 
privacy, Ofcom considered whether or not their privacy was unwarrantably infringed 
as a result of the inclusion of the footage in the programme.  
 
As regards Mr C, Ofcom noted that the programme included only a very brief clip of 
him arriving at the party and a shot of part of his arm. Furthermore, he was not 
named or identified in the programme. In the circumstances of this broadcast, Ofcom 
took the view that his appearance in the programme was incidental and that, 
notwithstanding the lack of consent from him, there was therefore no infringement of 
his privacy as a result of the inclusion of this brief footage of him in the programme. 
 
In the case of Mrs C, Ofcom acknowledged that the footage of her that was included 
in the programme was brief and she was not named or identified. Again, Ofcom 
considered her appearance to be incidental and that, notwithstanding the lack of 
explicit consent, her privacy was not infringed as a result of the inclusion of this brief 
footage of her in the programme in the circumstances of this broadcast. 
 
Ofcom then considered the footage of Mr and Mrs C‟s son. Ofcom noted that he was 
named in the programme, identified as Matthew‟s school friend and referred to as 
“fighting” with Matthew for the top place in their class at school. There was more 
footage of him included in the programme than of his parents, including several close 
up shots of him. Section 3(4)(h) of the Communications Act 2003 requires Ofcom, in 
performing its duties, to have regard to the vulnerability of children. Ofcom also 
considered the requirement in Practice 8.20 for broadcasters to pay particular 
attention to the privacy of people under sixteen and the requirement in Practice 8.21 
for consent from a parent - unless the subject matter is trivial or uncontroversial and 
the participation minor, or it is warranted to proceed without consent. In Ofcom‟s 
view, given the nature of the documentary, the subject matter was neither trivial nor 
uncontroversial, and the nature of the footage included (namely several close up 
shots of him with Matthew and the fact that he was referred to by his first name), Mr 
and Mrs C‟s son‟s participation was not minor. For the reasons set out above, on 
balance and in the particular circumstances of this broadcast, Ofcom considered that 
it was not sufficient for the programme makers to have relied on the steps they took 
to infer implied consent for the inclusion of footage of the child, but should have 
ensured they had explicit consent. They did not do so and Ofcom therefore 
considered that Mr and Mrs C‟s son‟s privacy was infringed as a result of the 
inclusion of footage of him in the programme.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 20 

Given its finding that Mr and Mrs C‟s privacy was not infringed, Ofcom did not 
consider whether any infringement was warranted.  
 
As regards Mr and Mrs C‟s son, as set out above, Ofcom took the view that the 
programme makers – despite the various measures they did take to obtain consent - 
failed, on balance, in the particular circumstances of this case to take sufficient steps 
to ensure that they had explicit consent to show the footage of him. In the absence of 
appropriate consent, Ofcom considered whether the broadcast of the footage of him 
was nonetheless warranted. Ofcom noted that the BBC did not advance a public 
interest justification in its submissions for including footage of the family. Ofcom took 
the view that, in general terms, the investigation of achievements of Chinese school 
children and the approach of Chinese “tiger mothers” was a matter in which were 
was some public interest. However, Ofcom did not consider that there was any 
legitimate public interest to broadcast footage of Mr and Mrs C‟s son in 
circumstances where he was only seven years old and parental consent had not 
been properly sought and obtained. This was particularly the case given that the 
footage of Mr and Mrs C‟s son did not appear to be essential to achieving the public 
interest objective. Indeed, the BBC in its submission conceded that the scenes of the 
two boys together were not integral to the programme and could have been edited 
had they known of Mr and Mrs C‟s objections. 
 
Therefore Ofcom found that Mr C‟s privacy and that of his wife was not 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast, but that in the particular 
circumstances of this case their son‟s privacy was unwarrantably infringed. 
 
Accordingly, Ofcom has upheld Mr C’s complaint of unwarranted infringement 
of privacy in the programme as broadcast in part. 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 

21 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 4 June 2012 
 

Programme Broadcaster Transmission 
Date 

Categories 

The Big Quiz: Benidorm 
v Essex 

ITV1 15/04/2012 Scheduling 

Steve Allen LBC 97.3FM 06/04/2012 Generally accepted 
standards  

Vera ITV1 29/04/2012 Violence and dangerous 
behaviour 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 

22 

Complaints Assessed, not Investigated 
 
Between 22 May and 4 June 2012 
 
This is a list of complaints that, after careful assessment, Ofcom has decided not to 
pursue because they did not raise issues warranting investigation. 

 
Programme Broadcaster Transmission 

Date 
Categories Number of 

complaints 

"More Music Variety" 
slogan 

Heart FM 18/05/2012 Materially misleading 1 

4thought.tv Channel 4 25/04/2012 Generally accepted 
standards 

1 

4thought.tv Channel 4 10/05/2012 Generally accepted 
standards 

2 

8 Out of 10 Cats Channel 4 18/05/2012 Race 
discrimination/offence 

5 

8 Out of 10 Cats Channel 4 28/05/2012 Offensive language 1 

A Girl's Guide to 21st 
Century Sex 

5* 21/05/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Adult programming Various n/a Outside of remit / other 2 

Alan Carr: Chatty Man Channel 4 22/05/2012 Materially misleading 1 

Anadin's sponsorship of 
London Weekday 
Weather 

ITV1 14/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

At Home with The 
Noonans 

Crime and 
Investigation 
Network 

n/a Crime 1 

B4U Film promotion B4U Movies 25/04/2012 Materially misleading 1 

BBC News BBC 1 28/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

BBC news 
programming 

BBC channels n/a Outside of remit / other 1 

BBC radio programming BBC Radio Jersey 01/05/2012 Fairness & Privacy 1 

Benidorm ITV2 20/05/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

BMIbaby.com's 
sponsorship of ITV 
Regional Weather 

ITV1 09/05/2012 Materially misleading 1 

Breakfast BBC 1 29/05/2012 Advertising/editorial 
distinction  

1 

Britain's Got Talent ITV1 12/05/2012 Voting 1 

Channel 4 News Channel 4 10/05/2012 Due impartiality/bias 2 

Cheekybingo.com's 
sponsorship of The 
Jeremy Kyle Show 

ITV2 30/05/2012 Crime 1 

China: Triumph and 
Turmoil 

Channel 4 12/03/2012 Materially misleading 1 

Come Dine with Me Channel 4 21/05/2012 Offensive language 1 

Come Dine with Me Channel 4 25/05/2012 Generally accepted 
standards 

2 

Copycats BBC 1 29/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street ITV1 25/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 23 

Coronation Street ITV1 28/05/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street ITV1 28/05/2012 Product placement  3 

Coronation Street ITV1 n/a Generally accepted 
standards 

1 

Crimewatch BBC 1 31/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

David Burns BBC Radio 
Humberside 

26/04/2012 Materially misleading 1 

Daybreak ITV1 04/04/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak ITV1 10/05/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Daybreak ITV1 18/05/2012 Competitions 1 

Derek Channel 4 12/04/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

Dickinson's Real Deal ITV1 n/a Competitions 1 

Dirty Britain ITV1 22/05/2012 Materially misleading 1 

Dispatches: The Real 
Mr and Mrs Assad 

Channel 4 28/05/2012 Due accuracy 1 

DM Digital (Umme 
Zahra) 

DM Digital n/a Premium rate services 1 

Doctors BBC 1 29/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Don't Tell the Bride BBC 3 29/05/2012 Harm 1 

Don't Tell the Bride Really 27/05/2012 Offensive language 1 

EastEnders BBC 1 08/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders BBC 1 28/05/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

Edward VIII: The Plot to 
Topple a King 

Channel 4 09/05/2012 Due impartiality/bias 1 

Embarrassing Bodies Channel 4 22/05/2012 Materially misleading 1 

Embarrassing Bodies Channel 4 29/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Emergency Bikers Channel 5 23/05/2012 Offensive language 1 

Emmerdale ITV1 29/05/2012 Offensive language 2 

Escalator Over The Hill Ipswich Community 
Radio (ICR) 

18/05/2012 Offensive language 1 

Euro 2012 promotion STV 19/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Euro 2012 promotion STV 23/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Eurovision Song 
Contest 2012 

BBC 1 26/05/2012 Materially misleading 1 

Eurovision Song 
Contest 2012 

BBC 1 26/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Football Heaven BBC Radio Sheffield 21/04/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Fosters' sponsorship of 
Original Comedy on 4 

Channel 4 13/05/2012 Gender 
discrimination/offence 

1 

Fråga Olle 
dokumentären 

Kanal 5 19/04/2012 Sexual material 4 

Fråga Olle 
dokumentären 

Kanal 5 03/05/2012 Sexual material 1 

Fråga Olle Kanal 5 24/05/2012 Privacy 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 24 

dokumentären 

Get Lucky TV Get Lucky TV 09/05/2012 Participation TV - 
Offence 

1 

Glee E4 26/04/2012 Scheduling 1 

Gleeful: The Real Show 
Choirs of America 

Channel 4 07/06/2010 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Good Luck Charlie The Disney Channel 13/05/2012 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Great Railway Journeys Yesterday 19/05/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

High Lonesome True Movies 27/05/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Hollyoaks Channel 4 16/05/2012 Violence and 
dangerous behaviour 

7 

How to Beat Pain BBC 1 28/05/2012 Violence and 
dangerous behaviour 

1 

Intrapersonal 
Communication 
Breakdown 

Radio Warwick 17/05/2012 Disability 
discrimination/offence 

1 

ITV News and Weather ITV1 09/05/2012 Due impartiality/bias 1 

ITV News at Ten and 
Weather 

ITV1 29/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Jamie's Great Britain / 
Gok Cooks Chinese 
(trailer) 

Channel 4 21/04/2012 Offensive language 1 

Jimmy and the Giant 
Supermarket 

Channel 4 29/05/2012 Generally accepted 
standards 

15 

John Edward: Cross 
Country 

Really n/a Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Kundli Aur Kismat Sunrise TV 15/05/2012 Participation TV - 
Harm 

1 

Live Monaco Grand Prix Sky Sports F1 27/05/2012 Generally accepted 
standards 

3 

Live Women's FA Cup 
Final 

Sky Sports 2 26/05/2012 Outside of remit / other 1 

Married to the Moonies Channel 4 31/05/2012 Animal welfare 2 

Newsnight BBC 2 23/05/2012 Outside of remit / other 3 

Panorama: Euro 2012: 
Stadiums of Hate 

BBC 1 28/05/2012 Generally accepted 
standards 

7 

Petrie Hosken LBC 97.3FM 20/05/2012 Due impartiality/bias 1 

Playboy TV Chat Playboy TV Chat 04/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Playboy TV Chat Playboy TV Chat 05/05/2012 Participation TV - 
Offence 

1 

Playboy TV Chat Playboy TV Chat 13/05/2012 Participation TV 1 

Playboy TV Chat Playboy TV Chat 21/05/2012 Participation TV - 
Offence 

1 

PMQs BBC Parliament 23/05/2012 Offensive language 1 

Q Breeze Q106 FM 22/04/2012 Premium rate services 1 

Radio 1 Xtra Radio 1 Xtra 09/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Real Radio Football 
Phone In 

Real Radio 17/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Russell Howard's Good 
News 

BBC 3 22/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Scott Mills BBC Radio 1 04/04/2012 Crime 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 25 

Silks BBC 1 14/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 10/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Sky News Sky News 23/05/2012 Due impartiality/bias 1 

Sky News Sky News 30/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Soccer Aid ITV1 27/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Stand Up for the Week Channel 4 18/05/2012 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Station ident Jack FM (Bristol) 23/05/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Storm Storm 04/05/2012 Participation TV - 
Offence 

1 

Storm Daytime Storm 17/05/2012 Participation TV - 
Offence 

1 

Storm Night Storm 23/05/2012 Participation TV - 
Offence 

1 

Sunday Brunch Channel 4 27/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

Sunrise Sky News 25/05/2012 Outside of remit / other 1 

T4 Channel 4 19/05/2012 Transgender 
discrimination/offence 

1 

Take the Lead E4 16/05/2012 Offensive language 1 

Take the Lead E4 20/05/2012 Offensive language 1 

Tetley Original's 
sponsorship of Family 
Movies 

Channel 5 19/05/2012 Harm 1 

The Apprentice BBC 1 23/05/2012 Race 
discrimination/offence 

2 

The Big Bang Theory E4 25/05/2012 Scheduling 1 

The Exclusives ITV2 24/05/2012 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The Gadget Show: 
World Tour 

Channel 5 28/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV1 28/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Jeremy Kyle Show ITV1 n/a Gender 
discrimination/offence 

1 

The Real Radio Football 
Phone-in 

Real Radio Scotland 14/05/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

The Ring Sky Modern Greats 24/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

The Voice UK BBC 1 20/05/2012 Materially misleading 1 

The Voice UK BBC 1 26/05/2012 Competitions 1 

The Voice UK BBC 1 26/05/2012 Nudity 1 

The Voice UK BBC 1 26/05/2012 Scheduling 1 

The Voice UK BBC 1 27/05/2012 Scheduling 5 

The Wright Stuff Channel 5 22/05/2012 Materially misleading 1 

The Wright Stuff Channel 5 25/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV1 14/05/2012 Generally accepted 
standards 

1 

This Morning ITV1 24/05/2012 Animal welfare 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 26 

This Morning ITV1 24/05/2012 Competitions 1 

This Morning ITV1 30/05/2012 Generally accepted 
standards 

23 

This Morning ITV1 31/05/2012 Due impartiality/bias 1 

This Morning ITV1 01/06/2012 Competitions 1 

Tweenies CBeebies 21/05/2012 Offensive language 1 

Very Important People Channel 4 18/05/2012 Race 
discrimination/offence 

1 

Weekend Breakfast Talksport 21/04/2012 Premium rate services 1 

Wonga.com's 
sponsorship of Channel 
5 drama 

Channel 5 n/a Harm 1 

You've Been Framed! UTV 20/05/2012 Animal welfare 1 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 208 
25 June 2012 

 

27 

Investigations List 
 
If Ofcom considers that a broadcast may have breached its codes, it will start an 
investigation. 
 
Here is an alphabetical list of new investigations launched between 7 and 20 June 
2012. 

 
Programme Broadcaster Transmission Date 

5 Live Investigates  BBC Radio 5 Live 
 

22 April 2012 

Advertisements SAB 
 

 Various 

Advertising Scroll ARY QTV 
 

26 May 2012 

Andy & Craig's BIG Drive Home Northsound 1 
 

27 April 2012 

Britain's Got Talent ITV1 
 

07 May 2012 

Calendar News ITV1 Yorkshire 
 

22 May 2012 

Heart FM Competition Heart FM Devon 
 

25 May 2012 

Leverage FX 
 

13 June 2012 

Paigham e Mustafa Noor TV 
 

03 May 2012 

 
 
It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily 
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in 
breaches of the Codes being recorded. 

 
For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts 
investigations go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/. 
For fairness and privacy complaints go to: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/. 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

