
v 
  
 
 
 

 
Issue 432    
9 August 2021 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021  1 

Complaint by Institute of Economic Affairs about James O’Brien  

Type of case Fairness and Privacy 

Outcome Not Upheld 

Service LBC 97.3 FM  

Date & time 26 February 2019  

8 March 2019 

Category Fairness  

Summary Ofcom has not upheld this complaint about unjust or 

unfair treatment in the programme as broadcast. 

Case summary 

The programmes included comments about the Institute of Economic Affairs (“IEA”) and, in particular, 

about its alleged refusal to disclose the identity of those who fund it. The IEA complained that it was 

referred to as a “lobby group”, that its representatives were “not actors of good faith” or “proper 

experts”, and that it was an organisation of “questionable provenance, with dubious ideas and 

validity”. It also complained that that it was suggested that the IEA was “politically biased” and was 

described as “a hard-right lobby group”. 

Ofcom found that material facts were not presented, disregarded or omitted in the programmes in a 

way that was unfair to the IEA. Nor did we consider, in the particular circumstances of this case, that it 

was necessary for the broadcaster to have provided the IEA with an appropriate and timely 

opportunity to respond in order to avoid unfairness to it.  

Programme summaries 

26 February 2019 broadcast 

LBC broadcast an edition of its morning programme James O’Brien, a news, political debate and 

discussion show presented by Mr James O’Brien, which included a discussion with 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  2 

Mr Peter Geoghegan, Investigations Editor for openDemocracy1, about an article he had written 

about the funding of think tanks2. The presenter introduced Mr Geoghegan as follows:  

Presenter:  “After the break, I’m going to bring Peter Geoghegan back into the 

studio. Peter, as you know, has been doing sterling work in the context 

of the ‘dark money’ behind a lot of these so-called ‘think tanks’ that 

are really just lobby groups for extremely mysterious commercial 

interests. You have to conclude when you look at outfits like the 

Taxpayers Alliance, or the Institute of Economic Affairs, that until they 

reveal their financial backers, you just have to presume that everything 

they do is on the say so of the financial backers that they refuse to 

reveal. I’ll be happy to be corrected on that, of course, by knowing who 

the financial backers are and then being able to conclude that ‘oh, 

they’re not remotely interested in the agenda that’s pursued by the 

Institute of Economic Affairs and the Taxpayers Alliance’. They’re just 

giving them loads of money out of, kind of, I don’t know, charity? 

Academic interest? Altruism? But Peter’s done another sterling 

investigation into the ‘dark money’ that is in his words ‘winning the 

Brexit influencing game’ and because, what would you say, 75% to 80% 

of my profession, the British media, has fallen into the trap of treating 

these people like good faith actors, you won’t hear it reported anywhere 

else except here and of course on the website Peter works for: 

openDemocracy. He’ll be joining us after this”.  

Following a programme break, the following conversation took place between the presenter and Mr 

Geoghegan:  

Presenter: “Peter Geoghegan is here, the Investigations Editor for openDemocracy 

who wrote an article that came to my attention while I was away 

actually…It’s an article you wrote in response to the three Conservative 

MP’s who left the party last week, and they explained that a large part 

of their reason for doing so was the fact that the Tories had fallen into 

the grip of the Pro-Brexit European Research Group [“ERG”], who were 

in their words ‘now recklessly marching the country to the cliff edge of 

no deal’. That’s the beginning of your latest investigation.  

Mr Geoghegan: Yes, myself and my colleague [name] at opendemocracy.net, we were 

looking at, well, where are the ideas behind the European Research 

Group coming from because we’ve heard a lot about the European 

Research Group. We don’t know much about them. We don’t even know 

who their membership are. We do know that there are a cadre of 

Conservative MPs who are very vehemently in favour of Brexit. So, what 

we started doing was looking at, well, who are these guys meeting? 

 
1 A political website based in the UK. 

2 Revealed: How dark money is winning ‘the Brexit influencing game’, openDemocracy.net, 21 February 2019. 

https://www.opendemocracy.net/en/dark-money-investigations/revealed-how-dark-money-is-winning-brexit-influencing-ga/


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  3 

Who are they talking to? And, what I noticed, and what was quite 

surprising, was that in the last few months, the European Research 

Group have put out a bunch of papers that they say are going to 

kind of solve all these problem with the European Union, leaving the 

European Union, solve the Irish border. They’ve been having a press 

conference in Westminster, they’ve been encouraging their fellow 

Conservatives to vote against Theresa May’s withdrawal agreement, 

‘The Bill’. And, what I found is, actually, is that if you look behind them, a 

lot of the ideas behind the European Research Group, seem to come 

from one person. A guy called Shankar Singham, who’s a trade advisor 

for the Institute of Economic Affairs, who I heard you speaking about 

earlier as well. A think tank, we don’t know where this money, we don’t 

know where the money to fund this think thank comes from. So, this 

piece was kind of laying out –  

Presenter: For the record Peter, they are officially an educational charity.  

Mr Geoghegan: Indeed, yes, they are an educational charity. And, what I also noticed 

was that a number of people who are prominent in the European 

Research Group, like Jacob Rees-Mogg and David Davis, had attended 

the launch, back in September, of the Institute of Economic Affairs Brexit 

paper which is called ‘Plan A’. And subsequently, the Charity Commission 

has actually really rapped the Economic Affairs, Institute of Economic 

Affairs, the IEA, over the knuckles on ‘Plan A’, and said that it breaches 

charitable guidelines. And, also, the presence of Jacob Rees-Mogg and 

others from the ERG at the launch, kind of, might make it look as if the 

think tank was politically biased.  

Presenter:  Well indeed, the Charity Commission issued a formal warning to the IEA 

over Singham’s Brexit work just hours before the February press 

conference that argued for zero tariffs after Brexit. I know that because 

it’s word for word what you wrote.  

Mr Geoghegan: [Laughing] It did sound familiar, yes. 

Presenter: [Laughing] But so what, why should we be concerned? 

Mr Geoghegan: I think the interesting thing is that, the big question I think for us 

at openDemocracy.net and others, is if we don’t know where the money 

is coming from behind these ideas. So, you know, we’ve seen basically in 

British politics, there is very little policy going on, especially around 

Brexit in terms of actual ideas. There is a huge hollowing out taking 

place. Whitehall is completely in paralysis. We know from studies that 

there is less and less civil service working on this. And, what’s really 

obvious is that it’s very easy for people of questionable provenance, or 

of ideas that are of dubious kind of validity, to get into the process. 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  4 

So, what we’re hearing is people turning up on television, whether its 

Shanker Singham from the IEA or other politicians –  

Presenter: Well, what’s his background? He used to be some sort of Washington 

lobbyist. What sort of interests did he lobby for in Washington?” 

The presenter and Mr Geoghegan then talked about Mr Singham’s background as a Washington 

lobbyist and his interests there and in Republican politics. The presenter also referred to the address 

of the Institute of Economic Affairs: 

Mr Geoghegan: “Yes, based around the corner from there, but not on Tufton Street itself. 

Kind of, this world of British think tanks. And he has said that if we 

should leave –  

Presenter: Educational charities.  

Mr Geoghegan: Educational charities, my apologies – we should [leave the European 

Union] with no deal and we should get rid of all our tariffs and that will 

mean the end of the manufacturing industry, but that’s ok, it can be run 

down, it’s like the coal mining industry. So, a lot of people working in the 

car manufacturing industry might not be delighted their jobs will be run 

down.  

Presenter:  You also uncovered emails showing that Singham had personally 

arranged for interest groups to meet with the then Brexit Minister Steve 

Baker, while senior IEA staff had easy access to cabinet ministers. 

Something that I think that the head man over there, Mark Littlewood3, 

had been caught on camera boasting about?  

Mr Geoghegan: Yeah, so there was, we’ve been, for quite a while, for about eighteen 

months on I’d say openDemocracy.net, we’re doing a lot of work on 

looking at where the meetings are taking place between lobbyists and 

ministers. And, particularly Steve Baker, who was a Brexit minister, 

resigned over chequers, who was a chair of the ERG before that, and is 

now kind of on the telly, on the radio a lot from a kind of ERG 

perspective saying no deal is not a bad deal, it’s quite a good deal. 

And, what was surprising was we found evidence that lobbyists, in this 

case Shankar Singham, were actually organising meetings for a 

government minister which seems quite strange. You wouldn’t think that 

somebody who’s not part of government, not a civil servant, is actually 

able to say as it says in those emails, you know it says ‘when can you 

meet this group? I’ll put it in the diary’ you know that’s the kind of 

access you wouldn’t expect to get. And, what’s surprising is it took us 

over a year of sending Freedom of Information requests, putting in 

appeals, to actually get any of this information. This information is not 

 
3 Director General of the Institute of Economic Affairs. 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  5 

on the public record. So, we don’t really know. It’s only now that we are 

getting some sort of sense, but we don’t know what we don’t know. We 

don’t know all the sort of information that is possibly out there.  

Presenter: And until we know who funds them, we can’t really draw any 

meaningful conclusions about what might be motivating them.  

Mr Geoghegan: Well, that’s the bottom of all of this, is that a lot of these educational 

charities, call them think tanks if you want. They don’t accept our –  

Presenter: Hard-right lobby groups mysteriously funded by foreign billionaires? Just 

a theory!  

Mr Geoghegan: We don’t know, and until, you know we don’t know where the IEA, for 

example, gets its money from. We know that they’ve been funded by 

the tobacco lobby in the past, and they’ve had some funding from the 

gambling lobby and from large, kind of, large American conservative 

organisations. But we don’t know specifically who funds this work and in 

the absence of that you can’t know who’s motivating the work. You 

know if we don’t have transparency on funding. So, if you’ve got people 

who are lobbyists, who don’t know where the funding is coming from, 

they’ve got great access to government, they’re pushing particular 

alliances and agendas, how are we to know? How are we to make, how 

is the public able to make an informed opinion about what they think 

people are saying?  

Presenter: How indeed. If you would like to help fund the work that Peter and his 

colleagues are doing you can go to 

crowdfunder.co.uk/exposethedarkmoneydrivingBrexit. I’d urge you to 

read up on the investigations that they’ve already undertaken. You 

won’t believe your eyes and then you’ll turn your radio and your telly on 

and there will be some Herbert from the Institute of Economic Affairs 

popping up once again being treated with the same respect as proper 

experts who disclose their funding. Speaking of which I will be happy to 

offer a full right of reply to anybody who has just been mentioned. As 

long as they tell me who funds them. Peter Geoghegan from 

openDemocracy”.  

The programme continued with no further reference to the IEA.  

8 March 2019 broadcast 

In a further edition of the programme, the presenter, during a discussion on the topic of the decline in 

the teaching of modern languages and music lessons in schools, said:  

Presenter: “…And one thing I’ve noticed from that curious constituency of people 

that I very loosely would generalise as being very, very, bad at sharing. I 

mean, the worst examples of it would be laughably misnamed Institute 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  6 

of Economic Affairs which is a hard-right lobby group for vested interests 

of big business, fossil fuels, tobacco, junk food, all of those things, but of 

course they can describe themselves as an educational charity because 

they don’t reveal who funds them. The minute they reveal who funds 

them we can have a proper conversation about what it is they’re ‘shilling 

for and punting’. But until they do, anyone who books them for a 

television or a radio appearance or indeed a newspaper article is doing 

so with their eyes shut. We just don’t know who pays their wages. Why, 

why are they ‘shilling’ for tobacco, and junk food, and fossil fuels? 

Maybe they mean it, or maybe they are getting paid by people who 

profit from tobacco, and junk food, and fossil fuels. I don’t know which, 

but until I do know, I’m not going to risk it. So, that kind of world view 

often lends itself, I don’t know if this applies to that particular outfit, but 

that world view of wealthy people need protecting from tax. Wealthy 

people need protecting from regulation and unwealthy people don’t 

need protecting from anything cause we’re libertarian. That world view 

often questions the wisdom of spending public money on things that 

could be described such as luxuries such as music or art or theatre, less 

so modern languages…”.  

The programme continued with no further reference to the IEA.  

Summary of the complaint and broadcaster’s response 

Complaint  

a) The IEA complained that it was treated unjustly and unfairly in the programme broadcast on 26 

February 2019, because the programme included inaccurate and unfair statements about the 

IEA. In particular, that: 
 

i) The IEA was a “lobby group” and that its representatives were “not actors of good faith” or 

“proper experts”, and that it was an organisation of “questionable provenance, with dubious 

ideas and validity”. The IEA said that it was a registered educational charity and added that in 

2018, the Office of the Registrar of Consultant Lobbyists (“ORCL”) had found no merit in 

suggestions that the IEA was a “lobby group”. 

ii) The IEA was “politically biased”. The IEA said that it was “non-political”, “non-partisan”, and 

that it did not receive government funding. It added that the role of a think tank was to 

“present and promote different ideas” and that its Director and representatives meet with 

ministers, MPs, policy-makers, and stakeholders of “all stripes and persuasions” who want to 

hear its ideas. 

iii) The programme referred to the IEA as having received an official warning from the Charity 

Commission over Mr Shankar Singham’s Brexit work, and then suggested that a press 

conference on tariffs had been organised by the IEA. The IEA said that the press conference 

was not an IEA event, and that it had not been involved in any way. The IEA said that Mr 

Singham had spoken at the event in a personal capacity.  

 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  7 

b) The IEA complained that it was treated unjustly and unfairly in the programme broadcast on 8 

March 2019 because the programme described the IEA as “a hard-right lobby group”. The IEA 

reiterated that in 2018, the ORCL had found no merit in the suggestion that it was a “lobby group”. 

c) The IEA complained that it had not been given an opportunity to respond to the allegations made 

about it in either of the programmes as broadcast.  

 

Broadcaster’s response 

Background 

LBC said that Mr O’Brien was an established presenter who was known for discussing Brexit, and that 

his debates had served a public interest in providing the public with an opportunity to discuss 

Brexit and hear all points of view. It said that on 26 February 2019, the live discussion between the 

presenter and Mr Geoghegan, centred upon the factual context of an investigative article written 

by Mr Geoghegan for openDemocracy.  

The broadcaster added that on 5 February 2019, a written warning had been issued by the Charity 

Commission against the IEA4. The Commission had found that the IEA had breached its legal and 

regulatory requirements by publishing a report named “PLAN A+ Creating a prosperous post-Brexit 

UK”, and then holding an associated launch event on the same day. The broadcaster said that 

according to the Commission, the IEA had “call[ed] for a change in government policy” and that the 

PLAN A+ report had “presented one proposal for the way that Brexit should be achieved”. 

LBC said that this context provided a factual basis for the discussion on 26 February 2019, which 

centred upon whether the outcome of Brexit was being influenced by think tanks. LBC said that the 

references to the IEA were broadcast in that context and were therefore made as part of a live 

discussion in the public interest. LBC said that it did not accept that the statements concerning the 

IEA made during the programmes constituted unjust or unfair treatment.  

a) In response to the specific points of complaint, LBC said the following: 

i) LBC said that 21 days prior to the broadcast of the programme on 26 February 2019, the 

Charity Commission had published its official warning relating to the IEA’s report, “PLAN A+ 

Creating a prosperous post-Brexit UK”. As referenced above, the Charity Commission’s 

warning stated that the trustees of the IEA had breached charity law through the publication 

of the report, which the Commission found: “was not sufficiently balanced and neutral as 

required by law” and “sought explicitly to change government policy…which constitutes a 

breach of the Commission’s guidance on political activity and campaigning”.  

The broadcaster said that the IEA’s associated launch event for the report was also criticised 

by the Commission “for including as speakers only individuals who held a particular set of 

views”. LBC said that it acknowledged that the Charity Commission had withdrawn its warning 

to the IEA on 27 June 2019, but added that this was not because the warning was not properly 

and lawfully issued, but because the IEA had taken sufficient remedial action to satisfy the 

Commission by removing the report from its website.  

 
4 The Charity Commission’s warning was withdrawn on 27 June 2019 and is no longer available to view online. 
However, it is referenced in the article: Right-wing thinktank breached charity law by campaigning for hard 
Brexit, The Guardian, 5 February 2019.  

https://www.theguardian.com/politics/2019/feb/05/rightwing-thinktank-breached-charity-law-by-campaigning-for-hard-brexit
https://www.theguardian.com/politics/2019/feb/05/rightwing-thinktank-breached-charity-law-by-campaigning-for-hard-brexit


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  8 

LBC said that it was fair and reasonable for contributors to a political debate to allow the 

content of a warning from an established industry regulator to inform their views 

regarding the IEA’s apparent motivations. LBC said that the dictionary definition of “lobbying” 

is “a form of advocacy with the intention of influencing decisions made by the government”. 

LBC said it was therefore not unreasonable for the presenter and his guest to suggest in the 

first programme that the IEA is known as a lobby group. LBC said that, in any case, on two 

separate occasions, and in response to the Mr Geoghegan’s description of the IEA as a “think 

tank”, the presenter had made clear that the IEA’s “official” status was an “educational 

charity”. 

The broadcaster said that the complainant’s position was that the ORCL had considered 

“suggestions” that the IEA should be considered as a lobbyist and had found “no merit in 

them”. LBC said that between June 2018 – November 2018, ORCL investigated the IEA for 

“possible consultant lobbying by the IEA on behalf of E Foundation and/or its members” and 

found the “IEA had not met statutory criteria for consultant lobbying in this case”5. The 

broadcaster said that this finding in relation to the E-Foundation, an institute in Oklahoma 

which the IEA had been “working with closely to foster better US-UK trade relations”, was less 

relevant than the Charity Commission’s finding from February 2019.  

ii)  LBC said that Mr Geoghegan’s conclusion that IEA is “politically biased” was not without basis. 

The broadcaster said that, in LBC’s view, the Charity Commission’s Official Warning in February 

2019 provided ample factual evidence for one to reasonably conclude that the IEA had 

a certain political inclination when it published its report on Brexit and held its associated 

launch event.  

LBC said that the allegation of political bias was made by Mr Geoghegan in the context of his 

informed opinion on this launch event: “The presence of Jacob Rees-Mogg and others from the 

ERG at the launch, kind of, might make it look as if the think tank was politically biased”. It said 

that Mr Geoghegan had based his comments on the IEA’s political leanings on evidence 

obtained during his investigation for the openDemocracy article, and specifically, emails from 

the IEA’s trade advisor, Mr Singham, in which he appeared to be “personally arranging for 

interest groups to meet with then Brexit minister Steve Baker”. 

The broadcaster said that at one point during the programme, the presenter argued that it 

was reasonable for the public to presume that the IEA and other groups were motivated by 

their donors, given that the IEA does not disclose who they are. LBC said that this was a 

reasonable argument, based on clear underlying facts. It said that the presenter had 

specifically acknowledged that he would be open to change his impression of the IEA should it 

make known who finances it, and the its apparent motivations found to be different.  

iii) In relation to the programme’s reference to the Charity Commission’s warning, LBC said at no 

stage did the presenter or Mr Geoghegan state that the press conference was organised by 

the IEA, as suggested in the complaint. The broadcaster said that the presenter had said: “Well 

indeed, the Charity Commission issued a formal warning to the IEA over Singham’s Brexit work 

just hours before the February press conference that argued for zero tariffs after Brexit”.  

 
5 Summary of Investigation, Office of the Registrar of Consultant Lobbyists. 

https://registrarofconsultantlobbyists.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Summary-of-IEA-investigation.pdf


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  9 

b) In response to the complaint about the programme broadcast on 8 March 2019, LBC said that the 

IEA has previously been described as a “lobby group” by other media outlets due to their actions 

as highlighted by the Charity Commission’s Official Warning of February 2019. The broadcaster 

added that the IEA’s report “PLAN A+ Creating a prosperous post-Brexit UK” had called 

for a rejection of a close working relationship with the EU and was endorsed by prominent 

Brexiteers, who it said could legitimately be described as holding “hard-right views on the issue of 

Britain’s future relationship with Europe”.  

The broadcaster said that during the programme, the presenter commented on the decline of ‘soft 

subjects’, such as modern languages and music lessons, in schools due to lack of funding, and the 

contrast between that news story and that of certain politicians calling for tax cuts. LBC said that 

the presenter had then moved briefly on to a tangent referencing the IEA, to pose the question of 

whether they are funded by big businesses in the tobacco, junk food, and fossil fuel industries, and 

whether this would have an effect on their published research on these issues. The broadcaster 

said that the presenter stated quite clearly that he was not of one opinion, but had erred on the 

side of caution as he did not know the full facts of how the IEA was financed:  

“Why are they ‘shilling’ for tobacco, and junk food, and fossil fuels? 

Maybe they mean it, or maybe they are getting paid by people who 

profit from tobacco, and junk food, and fossil fuels. I don’t know which, 

but until I do know, I’m not going to risk it”.  

The broadcaster referred to a newspaper article published in The Guardian in July 2018 which 

stated that the IEA was known to have tobacco, oil, alcohol, and gambling companies as donors6. 

Following the broadcast of the programmes, The Independent newspaper had stated in an article 

in May 2019 that British American Tobacco continue to fund the IEA, and that “the IEA has been 

an outspoken critic of public health measures for tackling smoking, obesity and harmful 

drinking”7. LBC also said that The Times newspaper had named the IEA as a “right-wing think 

tank”8 as had the British Medical Journal in an article published in May 20199.  

The broadcaster said that given the “foundation of reputable media which had made reference to 

the IEA as right-wing”, the presenter’s comments were not baseless or unfair in this instance.  

c) LBC said that the programmes were broadcast live, and therefore it would not have been 

appropriate to offer the IEA a right of reply prior to broadcast, given that the presenter and the 

programme makers were unaware of what the IEA would need to respond to until the discussion 

fully unfolded. 

 
6 Thinktank faces double investigation after 'cash for access' claims, The Guardian, 30 July 2018. 

7 Big tobacco secretly bankrolling anti-NHS think tank whose bosses donate thousands to Tory leadership 

contenders, an investigation reveals, The Independent, 16 May 2019. 

8 Institute of Economic Affairs think tank‘ offered access to ministers’, The Times, 30 July 2018. 

9 Think tanks should come out of the shadows, British Medical Journal, 15 May 2019. 

https://www.theguardian.com/politics/2018/jul/30/labour-calls-for-inquiry-into-iea-thinktank-over-cash-for-access-claims
https://www.independent.co.uk/news/health/big-tobacco-funding-conservatives-nhs-hancock-raab-davis-a8916561.html
https://www.independent.co.uk/news/health/big-tobacco-funding-conservatives-nhs-hancock-raab-davis-a8916561.html
https://www.thetimes.co.uk/article/institute-of-economic-affairs-offered-access-to-ministers-zm77g6k2c
https://www.bmj.com/content/365/bmj.l2212


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  10 

The broadcaster said that the presenter had offered the IEA a right of reply at the close of the 

interview broadcast in the 26 February 2019 programme. It said that the presenter’s added 

comment that the right of reply was conditional on the IEA revealing their financers was said 

“tongue in cheek”, and the right of reply evidently was not denied to the IEA, proving that this was 

not a serious material condition.  

LBC said that upon receipt of a direct complaint from the IEA on 7 March 2019, it had engaged 

“constructively” and offered a right of reply on 14 March 2019. LBC said that the IEA did not 

provide it with its proposed wording for their right of reply until 29 May 2019, almost 11 weeks 

later. LBC said that it was then unable to respond until 10 June 2019, because the presenter was 

on holiday. It said that before the response was able to be discussed internally at LBC, it had 

received notification that the IEA had taken its complaint to Ofcom. 

The broadcaster said that an edited version of the IEA’s right of reply was broadcast on 2 August 

2019 at 11:53; the same time in the show that the interview with Mr Geoghegan was featured in 

the programme broadcast on 26 February 2019. The statement was read by the presenter as 

follows:  

“On this show, I think in February, we took a look at the 

Institute of Economic Affairs and the role it plays in shaping Government 

policy. We don’t know who funds their work, so I offered them the 

chance to come on the show – if they told us. They didn’t.  

However, I am happy to make clear that the IEA maintains it is not 

politically biased and says it does not receive any tied funding from 

corporations for its research and publications. It also wants to make 

clear that a news conference at which one of its leading figures 

appeared was not organised by the IEA”.  

LBC said that the broadcast right of reply was accurate, fair, and covered all main points of the 

IEA’s suggested response. 

Preliminary View 

Ofcom prepared a Preliminary View that the complaint should not be upheld. Both parties were given 

the opportunity to make representations on the Preliminary View. Both parties made representations, 

which are summarised insofar as they are relevant to the complaint entertained and considered by 

Ofcom, below. 

Complainant’s representations 

The IEA said that the statements made in the programmes amounted to a set of allegations that the 

IEA was an “extremist organisation run by disreputable characters peddling dubious ideas, who by 

their doing so had committed criminal acts”. The IEA said that the presenter either knew his 

statements to be untrue, or were contested, or, in taking reasonable care, could have established as 

such by giving the IEA a proper right of reply. The IEA said that Ofcom’s Preliminary View was “in 

error” by “upholding a defence of fair comment” to parts of its complaint about the programme.  



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  11 

26 February 2019 

“Lobby group” 

The IEA said that Ofcom had made an “error of focus” in its Preliminary View, in understanding the 

IEA’s complaint to be simply a denial that it is a ‘lobby group’. The IEA said that the pejorative manner 

in which the allegation was articulated in the programmes, “clearly amounted to allegations of 

commercial lobbying” on behalf of others, which the IEA said was an allegation of illegality. In support 

of this, the IEA said that the presenter’s description of the IEA as a “lobby group” had been made in 

conjunction with the following statements:  

• “dark money behind a lot of these so-called ‘think tanks’ that are really just lobby groups for 

extremely mysterious commercial interests”; 

• “Until they reveal their financial backers, you just have to presume that everything they do is 

on the say so of the financial backers that they refuse to reveal”; 

• “Peter’s done another sterling investigation into the ‘dark money’ that is in his words ‘winning 

the Brexit influencing game’”; and 

• “hard right lobby groups10 funded by foreign billionaires”. 

 

The IEA reiterated its position that in 2018, the ORCL had found “no merit” in suggestions that the IEA 

was a “lobby group”, and said that Ofcom’s Preliminary View “does not address the opinion of the 

competent authority to assess claims of illegal lobbying on the basis of undeclared funding, which is 

ORCL, not the Charity Commission”. The IEA said that Ofcom’s Preliminary View had “not understood 

the difference” between the Commission’s Warning which was “not in any way connected to 

allegations of commercial lobbying” made by the presenter, and which it said were matters which 

were the subject of the ORCL ruling. The IEA said that Ofcom’s Preliminary View gave “undue weight 

to the temporary position of the IEA in relation to the Charity Commission, and no weight at all to the 

overturning of that position”. 

The IEA said that the broadcaster’s “benign” definition of ‘lobbying’, as being “a form of advocacy with 

the intention of influencing decisions made by the government”, was a misrepresentation. The IEA 

said that the presenter’s reference to “improper funding” and “‘dark money’ lobby group” would be 

interpreted by a reasonable listener as an allegation that the IEA were breaking lobbying law, 

specifically, the Transparency of Lobbying, Non-Party Campaigning and Trade Union Administration 

Act 2014 (“the Act”). It added that the penalties for violation of the Act are severe and criminal 

charges may be brought. It said that if a person or organisation commits an offence under the Act the 

Registrar can impose a civil penalty of up to £7,500 or refer the matter to the Director of Public 

Prosecutions for potential criminal prosecution”11.  

The IEA said that the presenter’s implication of illegal lobbying was part of an established “smear 

campaign” that was “politically motivated”. It said that the article by Mr Geoghegan, which formed the 

basis for the discussion in the programme, was a repurposing of “prior, tested and debunked 

conspiracy theories”, which had originally appeared in media articles published on the website 

 
10 The IEA in its representations quoted this as “hard right lobby group”. The programme, however, referred to 
“groups”.  
 
11 s. 12 Transparency of Lobbying, Non-Party Campaigning and Trade Union Administration Act 2014. 
 

https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2014/4/section/12/enacted


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  12 

Unearthed12. The IEA said that the ORCL considered the claims set out in the Unearthed article, and as 

referenced above, found that the IEA had not broken lobbying law. The IEA said that Charity 

Commission’s Official Warning was “not in any way connected to the allegations of illegal commercial 

lobbying made by the presenter”.  

The IEA said that it did not accept that the presenter’s comment that, “for the record Peter, [the IEA] 

are officially an educational charity” and his comment that the IEA was an “education charity”, 

provided appropriate balance. The IEA said that the presenter’s comments stated a neutral fact; it said 

that the IEA is an education charity and the comments made by the presenter did not provide 

mitigation against a false allegation of illegal lobbying.  

The IEA concluded that the claim of illegal lobbying amounted to an allegation of wrongdoing, the 

broadcast of which resulted in unfairness, particularly in the absence of representation of alternative 

viewpoints.  

Charity Commission’s Warning 

The IEA said that the broadcaster had “substantially misrepresented” the Charity Commission’s 

warning and had overstated the warning’s relevance to claims made in the programme which “are 

nothing to do with the ‘Plan A+’ case”.  

The IEA said that the Charity Commission’s warning suggested that the IEA’s publication and launch of 

“Plan A+” had broken charity law, specifically, by being “too political” and showing “insufficient 

balance and neutrality”. The IEA explained that “charities are allowed to be political and to campaign, 

but only in pursuit of their charitable objectives and in the case of education charities, they must do so 

with sufficient balance and neutrality, in the round”. The IEA said that the Charity Commission’s 

warning was contested on those matters, and not on the grounds of transparency of funding; it said 

that charities are not obliged to declare their donors and failure to disclose funding is material only to 

the question of a breach of lobbying law. 

The IEA reiterated that the Charity Commission’s warning was fully withdrawn from all government 

websites, including commentary such as that referenced by the broadcaster’s statement in response 

to the complaint. The IEA added that the withdrawal of the warning was “unprecedented”, and it was 

“wrong” for the broadcaster to suggest that the warning was “properly and lawfully issued”. It further 

said that LBC had “materially misled Ofcom” in claiming that at the time of submitting its response to 

the complaint in October 2019, that the IEA “remains the subject of an ongoing regulatory compliance 

case examining concerns about the trustees’ management and oversight of the charity’s activities’”. 

The IEA said that the Commission’s Regulatory Compliance Case had concluded five months earlier in 

June 2019.  

The IEA reiterated that the presenter did not seek alternative views, and said that had the broadcaster 

taken reasonable steps to contact it prior to broadcast, the programme would have been able to 

reflect that at the time of broadcast, the IEA were contesting the Official Warning. The IEA said that 

the omission of a statement which reflected this resulted in unfairness. Further, the IEA said that 

“having refused to publish the IEA’s right to reply and instead formulated their own correction in 

 
12 ‘A leading think tank brokered access to ministers for US donors looking to influence Brexit’, Unearthed, 29 
July 2018. 

https://unearthed.greenpeace.org/2018/07/29/iea-hard-brexit-think-tank-access-ministers/
https://unearthed.greenpeace.org/2018/07/29/iea-hard-brexit-think-tank-access-ministers/


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  13 

August 2019, they did not reference the withdrawal”. The IEA said that “this was not fair treatment 

either and added to the misrepresentation of the IEA, given at that point the withdrawal was known”.  

“actors in good faith”  

The IEA said that it was not “logical” for Ofcom to have come to the Preliminary View that the 

reference to “good faith actors” would have been “understood by listeners as being a criticism of the 

media and its treatment of particular organisations, rather than a direct allegation that the IEA, or 

those who represent it, were not ‘good faith actors’”. The IEA said that such criticism of the rest of the 

media could only have been due if the IEA and its representatives were not, in fact, good faith actors, 

which the IEA denied.  

The IEA said that suggesting that a think tank and its spokespeople are acting in bad faith and actively 

seeking to obfuscate and entrap is highly likely to materially and adversely affect listeners’ opinions in 

a way that is unfair to it and them. 

“Proper experts” 

In relation to this claim, the IEA said that it was not “logical” for Ofcom to have reached the 

Preliminary View that the reference to not “proper experts” was not presented in the programme in a 

way that was unfair to the IEA and it disagreed with Ofcom’s reasoning on this. The IEA said that 

Ofcom’s Preliminary View on these points “disregards entirely the use of the pejorative term ‘some 

Herbert’ to contrast IEA spokespeople with those whom the presenter considers to be ‘proper 

experts’”. The IEA said that the term ‘Herbert’ is defined by the Oxford English Dictionary as “an 

undistinguished or foolish man or youth” and listeners would clearly have understood that the 

presenter was casting aspersions on the capability and qualities of the IEA representatives, and not on 

any matter relating to its funding.  

The IEA said that the presenter misrepresented the qualifications and standing of the IEA’s researchers 

and spokespeople (details of which the IEA said are publicly available on its website and in their 

publications). The IEA said that the presenter “patently intended to materially and adversely affect 

listeners’ opinions of the IEA”, which resulted in unfairness, in the absence of any contrary view.  

The IEA added that the presenter’s comparison with “proper experts who disclose their funding” was 

also misleading and omitted material information. It said that the IEA “provides a significant amount of 

information about funding”13, and names specific donors who agree to be so named. The IEA said this 

is “normal practice” for think tanks and charities. 

“questionable provenance” 

The IEA did not agree with Ofcom’s Preliminary View that Mr Geoghegan’s assertion that “it’s very 

easy for people of questionable provenance, or ideas that are of dubious kind of validity, to get into the 

process”, could be understood by listeners to mean “a particular class of ‘people’ who, through their 

personal connections, had the potential to influence Government policy”, rather than a specific claim 

against the IEA.  

The IEA said that Ofcom’s Preliminary View did not reflect the “natural reading or understanding of 

the words uttered, and proceeds on a baseless and itself unfair proposition that unfair and inaccurate 

 
13 'Who Funds You FAQ', The IEA. 

https://iea.org.uk/wp-content/uploads/2020/09/Who-Funds-You-FAQ-v9-1.pdf


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  14 

remarks about an individual are permitted if they relate to them as a member of a class or perceived 

class”. The IEA said that Mr Shankar Singham is named specifically in the programme as an example of 

a person of questionable provenance, who, it is claimed, has benefited from the perceived ease of 

getting into the processes of British politics. The IEA said that this misrepresents Mr Singham’s 

qualifications and reputation.  

The IEA said that “Ofcom’s finding that claiming that someone belongs to a class of people who exploit 

their personal connection to influence policy, and failing to present any balancing viewpoint, is not 

only unfair, but could be read as an acceptance of the underlying claim that such a ‘class’ exists”.  

“politically biased” 

The IEA said that the programme had misrepresented the facts about the “Plan A+” launch through 

bias and omission. The IEA said that “central to the LBC case and much of the Ofcom commentary is an 

assertion that assuming bias on the basis of an organisation respecting donor privacy is reasonable”.  

The IEA said that Mr Geoghegan was “selective with facts to suit a narrative of bias”, when he referred 

to the presence of Jacob Rees-Mogg and “others from the ERG” at the Plan A+ launch event. It said 

that Mr Geoghegan had failed to mention that a Labour party member, who served 20 years an MP 

and is not a member of the ERG was on the panel. The IEA added that the programme also did not 

reflect that the invited audience to the Plan A+ launch included “members of the public and media 

inclined to anti-free market, left-wing, pro-Remain views”; it contained supporters of the Government 

plan and different plans, and the invitees included the presenter of the programme and other LBC 

hosts. 

The IEA said that it submitted “substantial evidence” to the Charity Commission relating to its wider 

work on EU affairs, to challenge the assertion that the IEA was “politically biased”. The IEA said this 

was “accepted” and formed part of the “basis for the withdrawal of the Official Warning. The IEA said 

that Ofcom’s Preliminary View had failed to consider this relevant context. It added that all of this 

information is “publicly and easily available” and should have been reflected in the broadcasts to avoid 

unfairness and inaccuracy.  

Donor privacy 

The IEA noted LBC’s position that it was “reasonable” for the presenter to argue that “until they reveal 

their financial backers, you just have to presume that everything they do is on the say so of the 

financial backers that they refuse to reveal”. The IEA said “this far from modest assertion is 

undermined by a number of things, most notably the absurdity of an opinionated commentator on a 

commercial radio station suggesting that it is reasonable to assume commentators assert the opinions 

of their commercial sponsors”. 

The IEA said that it attracts donors “because they find [the IEA’s] output attractive, insightful, or wish 

to support it. Almost all think tanks are in the same position, and many start up without much funding 

until such a time as they attract support”. It added that its policy was to protect donor privacy, and 

therefore it left the decision to each individual funder to decide whether to disclose their support.  



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  15 

The IEA said that as an educational charity that believes in individual freedom and the right to privacy, 

if someone wants to keep their donation private, that wish should be respected14. 

The IEA said that it was not a reasonable position for the presenter to assume an agenda, good or bad, 

based on an absence of evidence, and reiterated that the presenter’s assumption of political bias 

based on donor privacy was “wilful misrepresentation” and warranted a right of reply. 

8 March 2019  

“a hard-right lobby group” 

The IEA said that the presenter’s allegation, that it was a “hard-right lobby group”, was a “significant 

allegation of extremism” which deserved a right of reply given that it was “not addressed” in the right 

of reply statement broadcast on 9 August 2019. The IEA said that the dictionary definition of “hard-

right” is “the extreme right wing”15, and “noting or relating to the extreme right wing; extremely 

conservative”16. The IEA added that the term “hard right” are typically positions associated with racist 

and nationalist parties and is terminology used by the Government’s Prevent strategy for the 

monitoring of groups engaged with terrorism. 

The IEA disputed the broadcaster’s representations that the “Plan A+” report “could legitimately be 

described as holding hard-right views on the issue of Britain’s future relationship with Europe”. The 

IEA said that as noted above, the report was “endorsed and challenged” at a launch by a wide range of 

people who hold differing political opinions.  

The IEA referred to an article published on the website, Wired-gov.net17.The IEA said that this article 

provided a “neutral overview of the contents of Plan A+”, and referred to it as “concerned with quite 

detailed options for future trade policy (“unilateral, bilateral, plurilateral and multilateral pillars”) 

including those that would ‘maximise its chances of a good agreement with the EU”. Or to ensure 

“that we have a better framework for negotiations with the EU”. The IEA said that it describes itself as 

follows: 

“The IEA is a free market think tank. Our emphasis on economic 

freedom, the positive role of markets, and the protection of civil 

liberties, is consistent with a wide range of political positions, including 

no position at all. Free-market ideas have been used by groups who 

would self-identify as left, centre or right. This becomes less apparent 

when national politics are particularly polarised, but it does not change 

the commitment of the IEA to support ideas, not parties”18. 

The IEA said that it did not agree with Ofcom’s Preliminary View that listeners would have understood 

the reference to “hard right” to refer to the political and economic interests of the organisations 

 
14 See footnote 13. 
 
15 See Definition of 'hard right', Collins dictionary.  
 
16 ‘hard right’, dictionary.com.  
 
17 IEA Report – Plan A+: Creating a prosperous post-Brexit U.K., Wired-gov.net, 25 September 2018. 
 
18 See footnote 13. 

https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/hard-right
https://www.dictionary.com/browse/hard-right
https://www.wired-gov.net/wg/news.nsf/articles/IEA+Report+%E2%80%93+Plan+A++Creating+a+prosperous+postBrexit+U.K.+25092018093500?open


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  16 

which the presenter speculated funded the IEA’s work or that the IEA represented, rather than 

necessarily indicating a position which the IEA held on the political spectrum. The IEA said that it is not 

“logical” to assert that a reference to ‘hard right lobby groups’ in a piece where the groups are clearly 

identified as think tanks, actually refers to the commercial interests. The IEA said that guilt by 

association with extremism cannot amount to fair treatment of the IEA. 

Right of reply 

The IEA said that the presenter could have sought the IEA’s comment on Mr Geoghegan’s article prior 

to broadcast, for example, the presenter could have offered to interview the Director General of the 

IEA or reviewed public information available at the time, such as the Official Warning by the Charity 

Commission “being overturned”. The IEA said that instead the broadcaster “ignored the case and 

editorialised upon a disputed and inadequate statement” and broadcast a right of reply statement on 

9 August 2018, which “repeated [the presenter’s] original, discriminatory, and likely illegal terms”. 

The IEA said that the broadcaster enforced a “corporate policy of no-platforming organisations and 

commentators” on the basis of the presenter’s “political assessment of their suitability”, and therefore 

“adequate corrections become impossible”. The IEA said that such a “corporate policy” raises serious 

questions of discrimination on the basis of belief (Article 14 Human Rights Act) amounting to a chilling 

effect on freedom of expression (Article 10 Human Rights Act), rights that underpin the Broadcasting 

Code generally, and whose breach amounts specifically to unfair and unjust treatment. 

The IEA said that it strongly disagreed with the broadcaster’s statement that “It would not have been 

appropriate to offer the IEA a right of reply before the programme was broadcast on 26 February 

2019, given that the presenter and the programme makers were unaware of what the IEA would need 

to respond to until the discussion fully unfolded during the live interview.” 

The IEA said that the short article published on the openDemocracy website, upon which the 

programme’s discussion was partly based, mentioned the IEA 39 times. Further, the Charity 

Commission’s Official Warning related entirely to the IEA, not the ERG or other matters mentioned in 

the article written by Mr Geoghegan. Accordingly, as both sources of the discussion in the programme 

contained “significant criticisms” of the IEA, the IEA said that the broadcaster knew the IEA would wish 

to have its alternative point of view represented.  

The IEA said that it strongly disagreed with the broadcaster’s statement that the presenter’s comment 

that the right of reply is conditional on the IEA revealing their financers was “tongue in cheek”. The IEA 

said that a defence of humour does not survive a test of truth. It added that the presenter made clear 

that he will only offer a right to reply to organisations that “confirm to his policy”, as set out above. 

The IEA said, “We invite Ofcom to consider whether it wishes to endorse a corporate policy of 

discrimination on the basis of belief, by a regulated broadcaster, creating a chilling effect restriction on 

free expression, by accepting a defence of humour, that is demonstrably untrue versus hard evidence 

it is real, was enforced, and is still endorsed by the broadcaster”. 

The IEA said that the statement made by the presenter on 2 August 2019 was inadequate when 

compared to the statement it requested to be broadcast. It said that the broadcast statement did not 

address the “central charge of a false allegation of illegal lobbying”, nor did it provide commentary on 

the “ORCL ruling, false allegations of shilling and false allegations that the IEA only ‘purports certain 

analysis and views because we are paid to’”. The IEA said that the reference in the right of reply 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  17 

statement to “political bias” was inadequate compared to what was requested. The IEA added that the 

broadcaster had offered no explanation as to the differences between its statement, and the 

statement broadcast by the presenter on 2 August 2019. 

The IEA said that by the time LBC broadcast its correction the Charity Commission had withdrawn its 

Official Warning. The IEA said that in claiming the warning was central to their justification for 

allegations made by the presenter, it follows that a further comment on this matter should be added 

to the right to reply, and a new right to reply may now be required in light of the material facts now 

known. 

Broadcaster’s representations 

LBC said that it “unequivocally” stood behind its initial submission in response to the complaint and 

“whole heartedly” agreed with Ofcom’s Preliminary View that the IEA’s complaint should not be 

upheld, for the reasons previously stated.  

The broadcaster said that “the level of evidence produced in our initial response to Ofcom regarding 

how others view the IEA provides plenty of reasons, context and justification as to the presenter’s 

personal views and opinion back in February 2019 which is the base of this complaint”. The 

broadcaster quoted extracts from further articles which it said demonstrated why the presenter’s 

views were fair: 

“The news that the IEA accepts money from businesses aiming to 

further their commercial interests raises questions regarding assurances 

the IEA made to the Charity Commission in 2016 regarding its 

impartiality… Commenting on the investigation Jane Mayer, award 

winning journalist and author of the book Dark Money, said: “These 

days it’s hard to distinguish some of these think tanks from corporate 

lobbyists”19. 

*** 

“In a special edition of the Friday Surgery we take a critical look at a 

right-wing organisation: the Institute of Economic Affairs…What we do 

know is that the IEA has taken tens of thousands of pounds from big 

tobacco firms and has issued position statements against public health 

measures on tobacco such as plain packaging and taxation. The IEA also 

accepts funding from the US through the 'American Friends of the IEA', 

which exists solely to funnel money to the IEA in London”20. 

*** 

“Right-wing think tank the Institute of Economic Affairs (IEA) has been 

issued with a formal warning over breaches of charity law following the 

publication of a Brexit report….This risked “the public perception that 

 
19 Revealed: BP and gambling interests fund secretive free market think tank, Unearthed, 30 July 2018. 
 
20 'Let’s expose the ‘Institute of Economic Affairs’', National Health Action Party, 12 January 2018. 

revealed:%20BP%20and%20gambling%20interests%20fund%20secretive%20free%20market%20think%20tank,%20Unearthed.%20https://unearthed.greenpeace.org/,%2030%20July%202018
https://nhaparty.org/lets-expose-the-institute-of-economic-affairs/


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  18 

the IEA is politically biased and has a political viewpoint on a key 

government policy,” the Charity Commission said.”21 

The broadcaster said that it was “entirely false” for the IEA to suggest that LBC had “materially misled 

Ofcom in their statement” in relation to the ongoing nature of the inquiry being undertaken by the 

Charity Commission. LBC said that the Charity Commission’s report into the IEA stated explicitly:  

“The IEA remains subject to an ongoing regulatory compliance case 

examining concerns about the trustees’ management and oversight of 

the charity’s activities”.  

The broadcaster added that the Commission’s report can still be found and read via an archived link, 

which it provided to Ofcom22.  

Right of reply 

LBC said that it did not accept the IEA’s representations that it “ignored the case and editorialised 

upon a disputed and inadequate statement” nor did it accept the IEA’s position that the presenter 

“repeated his original, discriminatory, and likely illegal terms for a proper right to reply”.  

The broadcaster said that the relevant points the IEA provided LBC were included in the statement 

read out on air by the presenter on 9 August 2019. LBC said that as it had previously noted, it took the 

IEA over 2 months to provide its proposed wording. LBC said that it had the “right to decide the style 

of any statements broadcast and retains the editorial control over its output”. It added that the IEA’s 

position that LBC’s statement was “inadequate” and included “illegal terms” and which “ignored the 

case” was “entirely fabricated”. The broadcaster said that there was no mention of ‘the case’ in any of 

the wording provided by the IEA (including any reference to the IEA “contesting the Official Warning”), 

therefore, to suggest that LBC ignored “the case” was incorrect as the IEA’s own wording was the basis 

for the statement broadcast.  

The broadcaster “strongly denied” the IEA’s position that LBC “enforces a corporate policy of no 

platforming organisations and commentators on the basis of the presenter’s political assessment of 

their suitability”. It denied “discriminating” against guests and said that all sides of the debate are 

included in its programming. LBC added that on 12 March 2019 Mr Shankar Singham was invited as a 

guest and conducted a “lengthy interview” which set out his and the IEA’s position on the issue of 

Brexit.  

The broadcaster said that while the Official Warning was withdrawn (as acknowledged in its 

submission on the complaint), it understood that these other concerns were still ongoing. The 

broadcaster added that the report was updated on 10 July 2019 but there was nothing within the 

updates that led LBC to conclude all aspects of the report were therefore unfounded; just that the 

Official Warning had been withdrawn. 

 
21 Right-wing think tank Institute of Economic Affairs issued with formal warning after Brexit report ‘breached 
charity law’, independent.co.uk, 5 February 2019. 
 
22 Press release: (Official Warning Withdrawn): Charitable think tank warned over breaches of charity law, The 
Charity Comission, 5 February 2019. 

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/institute-economic-affairs-brexit-report-warning-charity-commission-a8764776.html
https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/institute-economic-affairs-brexit-report-warning-charity-commission-a8764776.html
https://web.archive.org/web/20190724051716/https:/www.gov.uk/government/news/charitable-think-tank-warned-over-breaches-of-charity-law
https://web.archive.org/web/20190724051716/https:/www.gov.uk/government/news/charitable-think-tank-warned-over-breaches-of-charity-law


 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  19 

Decision 

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of 

standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from 

unjust or unfair treatment in programmes in such services. 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 

standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom 

is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 

transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is 

needed. 

In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both 

parties. This included a recording of the programme, and both parties’ written submissions, as well as 

their representations on Ofcom’s Preliminary View. After careful consideration, however, we 

considered that the points raised did not materially affect the outcome of Ofcom’s Preliminary View to 

not uphold the complaint. 

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 

broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 

individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). In 

addition to this rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be followed” by 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 

affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 

necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach 

where it results in unfairness to an individual or organisation in the programme.  

In considering heads a) and b) of the complaint, Ofcom had regard to Practice 7.9 which states: 

“Before broadcasting a factual programme, including programmes 

examining past events, broadcasters should take reasonable care to 

satisfy themselves that material facts have not been presented, 

disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or 

organisation…”.  

Ofcom’s role is to consider whether the broadcaster took reasonable care not to present, disregard or 

omit material facts in a way that resulted in unfairness to the IEA. Whether a broadcaster has taken 

reasonable care to present material facts in a way that is not unfair to an individual or organisation will 

depend on all the particular facts and circumstances of the case including, for example, the 

seriousness of any allegations made against them, and the context in which such allegations are made. 

26 February 2019 broadcast 

a) Ofcom first considered the IEA’s complaint that it was treated unjustly or unfairly in the 
programme as broadcast on 29 February 2019 because: 
 
i) The programme said that the IEA was a “lobby group” and that its representatives were “not 

actors of good faith” or “proper experts”, and that it was an organisation of “questionable 

provenance, with dubious ideas and validity”. The IEA said that it was a registered educational 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  20 

charity and added that in 2018, the Office of the Registrar of Consultant Lobbyists (“ORCL”) 

had found no merit in suggestions that the IEA was a “lobby group”.  

In considering this complaint, Ofcom took into account the context in which the presenter and 

his guest’s claims had been made: 

• from the news articles provided to Ofcom by the broadcaster (and footnoted above) it was 

apparent that, at the time of broadcast, the IEA had been the subject of a written warning 

issued by the Charity Commission concerning its report: “PLAN A+ Creating a prosperous 

post-Brexit UK”. The Charity Commission’s warning had stated explicitly that the 

publication of this report “risked the public perception that the IEA is politically biased and 

has a political viewpoint opposed to the Government’s current Brexit policy”, and that it 

had further identified that by holding a launch event for its PLAN A+ report “in the public 

spotlight”, the IEA had been “engaging in campaigning and lobbying activity that is not 

sufficiently connected to its educational purposes”;  

• the investigation carried out by openDemocracy into the funding of ‘think tanks’ had 

referred to the apparent lack of transparency regarding the IEA’s funding, and the possible 

influence of such ‘think tanks’ on the Government’s Brexit policy; and  

• from the news articles provided to Ofcom by the broadcaster (and footnoted above), it 

was apparent that, at the time of broadcast, the IEA had been the subject of criticism for 

its decision not to routinely declare its donors.  

We took into consideration the IEA’s submissions, as reiterated in its representations on 

Ofcom’s Preliminary View, that the Charity Commission’s warning did not provide justification 

for the claims made in the programme, as the Commission had withdrawn its Official Warning 

in June 2019. However, Ofcom recognised that the withdrawal of the Official Warning had 

taken place several months after the first (and second) programme which is the subject of this 

complaint had been broadcast. 

We also recognised the rights of the presenter and his guest to discuss the Charity 

Commission’s concerns about the IEA, which remained at the time the two programmes were 

broadcast in February and March 2019, and the public interest in the broadcasting of such 

matters of interest to viewers. Further, we recognised that the presenter and his guest were 

also entitled to express their own impression of the IEA in the above context. However, in 

presenting material in programmes, reasonable care must be taken by broadcasters not to do 

so in a manner that causes unfairness to people or organisations.  

We therefore turned to consider the specific comments made by the presenter and his guest 

in the programmes. 

“Lobby groups” 

We first considered the IEA’s complaint that it was referred to as a “lobby group” in the 

programme. We took into consideration the IEA’s representations on Ofcom’s Preliminary 

View that the presenter’s comments in this regard “clearly amounted to allegations of 

commercial lobbying” on behalf of others, which the IEA said was an allegation of illegality. 

We noted that the IEA had not advanced this meaning in its original complaint to Ofcom. 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  21 

Rather, its position as set out in the complaint entertained and considered by Ofcom was that 

it was a registered educational charity and that in 2018, the Office of the Registrar of 

Consultant Lobbyists (“ORCL”) had found no merit in suggestions that the IEA was a “lobby 

group”.  

In considering this aspect of the complaint, we had regard to what specifically was presented 

about the IEA in the programme. As set out in the “Programme summary”, the presenter said 

during the introduction: 

“…Peter [Geoghegan], as you know, has been doing sterling work in the 

context of the ‘dark money’ behind a lot of these so-called ‘think tanks’ 

that are really just lobby groups for extremely mysterious commercial 

interests. You have to conclude when you look at outfits like the 

Taxpayers Alliance, or the Institute of Economic Affairs, that until they 

reveal their financial backers, you just have to presume that everything 

they do is on the say so of the financial backers that they refuse to 

reveal. I’ll be happy to be corrected on that, of course, by knowing who 

the financial backers are…” 

We carefully considered the context in which the statements had been made, namely, the 

presenter and his guest’s discussion of the outcome of the investigation by 

opendemocracy.net, which claimed that “documents obtained by openDemocracy show in 

new detail the depth of the personal and professional connections between the IEA and the 

ERG and senior government ministers”23. During the discussion, the presenter also made 

reference to Mr Singham, who was described by Mr Geoghegan as “a trade advisor” for the 

IEA and spoke about his background as a Washington “lobbyist”. In this regard, Mr Geoghegan 

referred to the work openDemocracy was doing on “looking at where the meetings are taking 

place between lobbyists and ministers” and, in doing so, referred to Mr Singham as a 

“lobbyist”. The presenter had also explained that the openDemocracy investigation had found 

emails which it said showed that Mr Singham had “personally arranged for interest groups to 

meet with the then Brexit Minister Steve Baker”. Towards the end of the programme, the 

presenter interrupted Mr Geoghegan and made reference to “educational charities” as being 

“hard-right lobby groups funded by foreign billionaires? Just a theory!”.  

We took into account that the presenter and Mr Geoghegan did not refer to the IEA solely 

during the programme, and that they had spoken in general terms about ‘think tanks’ who do 

not reveal their financial backers. However, the IEA was cited as an example of these ‘think 

tanks’ in the programme, and so the references to “lobby groups” and other comments made 

during in the programme were likely to be understood by listeners as being relevant to the IEA 

(as well as the other organisations specifically referred to). In this regard, we took into account 

that the focus of the programme’s comments about the IEA was its apparent failure or 

unwillingness to disclose who funds its work, and the work of individuals associated with the 

IEA such as Mr Singham, and that “until we know who funds them we can’t really draw any 

meaningful conclusions about what might be motivating them”.  

 
23 See footnote 2. 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  22 

Having carefully considered the content of the programme, we took the view that listeners 

were likely to have understood from these comments that, given the IEA’s reported activities 

in influencing the debate around Brexit, there were questions that the presenter considered 

should be answered regarding the IEA’s funders, and further, there were concerns that the 

public was unable to access information as to who might be influencing the IEA’s work (as well 

as the work of other organisations referred to), until their funders were revealed. In our view, 

it would have been clear to listeners that:  

• the openDemocracy investigations into the apparent lack of transparency concerning the 

IEA’s funders, in addition to the Charity Commission’s warning, provided the basis for the 

presenter (and Mr Geoghegan) to question whether the IEA’s actions, namely its decision 

to publish its “Plan A+” paper concerning Brexit policy, reflected its registered status as an 

educational charity; 

 

• the description of the IEA as a “lobby group” was not presented in the discussion as a 

categorical statement of fact; and  

 

• taking into consideration the IEA’s representations on Ofcom’s Preliminary View, as set 

out above, at no point did the programme state that that the IEA’s activities met the 

statutory criteria for consultant lobbying, or that such activities were criminal and broke 

lobbying law. Rather, the reference to the IEA as a “lobby group” was presented as the 

presenter’s own personal impression of the IEA, and a conclusion which he had drawn 

based on the apparent discrepancy which the presenter and his guest believed existed 

between the IEA’s (and other ‘think tanks’ such as the Taxpayers Alliance) output and 

activities and its registered status as an educational charity, in addition to the IEA’s 

apparent failure to disclose its funders.  

 

We considered that the presenter’s claims about the IEA and its activities was clearly 

presented in the programme as being his own personal impressions, based on the outcome of 

investigations which had been carried out by openDemocracy and conclusions drawn by the 

Charity Commission in its Official Warning, which had explicitly stated that the IEA had been 

“engaging in campaigning and lobbying activity”. We also took into account that the presenter 

had made clear that he would be willing to change the impression which he held of the IEA, 

should its funders be identified. Ofcom also acknowledged that on two separate occasions, the 

presenter had made clear that the IEA was “officially” known as an “educational charity”; a 

description which was also acknowledged by Mr Geoghegan. We also considered that listeners 

would have understood that the references to “lobbyists” were specific to Mr Singham, rather 

than being a claim about all representatives of the IEA.  

We recognised that towards the end of the interview with Mr Geoghegan, the presenter had 

quipped about a “theory” that educational charities such as the IEA could be “hard right lobby 

groups funded by foreign billionaires”. However, we considered that the presenter spoke in 

general terms, rather than specifically about the IEA in this regard, and that in any case, given 

the overall context in which this comment was said, listeners would have understood that the 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  23 

presenter’s comment was generalised remark about such educational charities who have not 

been transparent about their funding, rather than making a statement of fact about them.  

Taking these factors into consideration, it was Ofcom’s view that it would have been clear to 

listeners that the presenter’s (and guest’s) comments about the IEA represented their 

personal views and opinions based on investigations carried out by openDemocracy and the 

Charity Commission. Therefore, Ofcom considered that the references to “lobby groups” in 

the programme were unlikely to have materially and adversely affected listeners’ opinions of 

the IEA in a way that was unfair to it.  

“actors in good faith” 

We next considered the IEA’s complaint that it was unfair for the presenter to have implied 

that those who work for the IEA are not “good faith actors”. As set out in the Programme 

summary” above, the presenter said: 

“…But Peter’s [of openDemocracy.net] done another sterling 

investigation into the ‘dark money’ that is in his words ‘winning the 

Brexit influencing game’ and because, what would you say, 75% to 80% 

of my profession, the British media, has fallen into the trap of treating 

these people like good faith actors, you won’t hear it reported anywhere 

else except here and of course on the website Peter works for…”.  

We took into consideration the IEA’s representations on Ofcom’s Preliminary View that such 

criticism of the rest of the media could only have been due if the IEA and its representatives 

were not, in fact, good faith actors. We acknowledged that the suggestion those who work for 

the IEA were not, in fact, “good faith actors”, could have the potential to materially and 

adversely affect viewers’ opinions of the IEA in a way that was unfair. 

However, we considered that in the particular context in which the presenter’s statement was 

made, the presenter’s comment would have been understood by listeners as being a criticism 

of certain areas of the media and their apparent failure to scrutinise in their reporting 

particular organisations or individuals which the presenter considered were deserved of 

greater scrutiny, rather than a direct allegation that the IEA, or those who represent it, were 

not, in fact, “good faith actors”.  

To the extent that the programme implied otherwise, we considered that this statement was 

clearly presented in the context of the presenter’s general criticism of organisations that he 

perceived to be influencing the Brexit debate but were not being transparent about their 

funding. In our view, listeners would have understood from the discussion that the 

openDemocracy investigations into the apparent lack of transparency concerning the IEA’s 

funders was the basis for the presenter (and Mr Geoghegan) to question the motivations of 

those associated with the IEA. In that context, the presenter had expressed scepticism that 

such organisations, or those who represented it, were acting in ‘good faith’, given his view 

that it was not possible to reach a definitive conclusion about why they were seeking to 

influence the Brexit debate, when the sources of their funding remained unknown.  



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  24 

Taking these factors into account, and the complainant’s representations on Ofcom’s 

Preliminary View, Ofcom considered that the way this comment was presented in the 

programme was unlikely to have materially and adversely affected listeners’ opinions of the 

IEA in a way that was unfair to it. 

“Proper experts” 

We next considered the IEA’s complaint, reiterated in its representations on Ofcom’s 

Preliminary View, that it was unfair for the presenter to have implied that its representatives 

were not “proper experts”. We acknowledged that there existed the potential for listeners to 

draw an adverse inference about the IEA, given the presenter’s particular criticism of its 

representatives. 

However, in considering this element of the complaint, we took into consideration the context 

in which this statement was made. As set out in the “Programme summary”, the presenter 

had remarked at the end of the interview with Mr Geoghegan: 

“If you would like to help fund the work that Peter and his colleagues are 

doing you can go to 

crowdfunder.co.uk/exposethedarkmoneydrivingBrexit. I’d urge you to 

read up on the investigations that they’ve already undertaken. You 

won’t believe your eyes and then you’ll turn your radio and your telly on 

and there will be some Herbert from the Institute of Economic Affairs 

popping up once again being treated with the same respect as proper 

experts who disclose their funding”. 

While we acknowledged that the presenter expressed a degree of scepticism towards the IEA 

and those who work for it, and also taking into consideration the IEA’s representations on 

Ofcom’s Preliminary View concerning the presenter’s use of the word “Herbert”, we did not 

consider listeners would have regarded this brief remark as being a statement of fact that 

those who represent the IEA are not “proper experts”. Rather, in our view, listeners would 

have understood that the presenter was expressing his own view that the views of such 

individuals should be treated with caution, in circumstances where their sources of funding 

(and therefore those individuals and organisations capable of influencing their work), 

remained unknown.  

We also considered that the presenter’s reference to “proper experts” was clearly framed in 

the context of his earlier criticism of the treatment by some parts of the British media to those 

associated with the IEA (and other organisations). We recognised, as highlighted by the IEA in 

its representations on Ofcom’s Preliminary View, that these comments may have been 

understood by the IEA to amount to a claim that its representatives did not have the requisite 

qualifications or standing that might be required to express an authoritative view on the issue 

of Brexit. However, we took the view that this comment would have conveyed to listeners the 

presenter’s view, based on investigations which had been carried out by openDemocracy, that 

he considered a distinction should be drawn between “experts” associated with organisations 

that disclose their funding, and “experts” who are associated with organisations that do not. 

This was presented to listeners in the context of the presenter’s wider argument, set out on 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  25 

several occasions in the programme, that it was not possible to reach a definitive conclusion 

about why the IEA were seeking to influence the Brexit debate, when the sources of their 

funding remained unknown. Taking these factors into account, Ofcom considered that the way 

in which this comment was presented in the programme would not have materially and 

adversely affected listeners opinions of the IEA so as to result in unfairness.  

“questionable provenance” 

We then turned, finally, to consider the IEA’s complaint, as reiterated in its representations on 

Ofcom’s Preliminary View, that it was portrayed in the programme as an organisation with 

“questionable provenance, with dubious ideas and validity”. As set out above, Mr Geoghegan 

had stated: 

“…if we don’t know where the money is coming from behind these ideas. 

So, you know, we’ve seen basically in British politics, there is very little 

policy going on, especially around Brexit in terms of actual ideas. There 

is a huge hollowing out taking place. Whitehall is completely in 

paralysis. We know from studies that there is less and less civil service 

working on [Brexit policy]. And, what’s really obvious is that it’s very 

easy for people of questionable provenance, or of ideas that are of 

dubious kind of validity, to get into the process. So, what we’re hearing 

is people turning up on television, whether its Shanker Singham from the 

IEA or other politicians – ” 

We took into account the reference to “people of questionable provenance, or of ideas that 

are of dubious kinds of validity” was made in the context of a discussion about the apparent 

lack of transparency in the funding of organisations who contribute towards policy 

discussions. We took into account that Mr Geoghegan signalled clearly to listeners that it was 

his view that there was less policy making taking place within the Civil Service in relation to 

matters such as Brexit, which enabled other “people” to become involved in that process. 

While we recognised that the person who was named by Mr Geoghegan was a representative 

of the IEA, i.e. Mr Singham, Mr Geoghegan had also referred to “other politicians”. Taking this 

into account, we did not consider that listeners would have understood Mr Geoghegan to be 

making a specific claim against the IEA, but was rather making a comment directed towards a 

particular class of “people” who, through their personal connections, had the potential to 

influence Government policy without, in Mr Geoghegan’s view, appropriate levels of 

transparency, one of whom Mr Geoghegan had named.  

Taking all of the above into account, we considered that the inclusion in the programme of the 

comments complained of did not result in unfairness to the IEA.  

ii) We next considered the IEA’s complaint that the programme had suggested unfairly that it 

was “politically biased”. We took into account the IEA’s position that it was a “non-political”, 

“non-partisan” registered educational charity, and that it did not receive government funding.  

As set out in the “Programme summary” section above, during the discussion Mr Geoghegan 

had explained that the IEA had hosted an event in September for the launch of its “Plan A” 

paper concerning Brexit policy and that a number of “people who are prominent in the 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  26 

European Research Group, like Jacob Rees-Mogg and David Davis had attended”. Mr 

Geoghegan then said that the Charity Commission:  

“has actually really rapped...the IEA, over the knuckles on ‘Plan A’, and 

said that it breaches charity guidelines. And, also, the presence of Jacob 

Rees-Mogg and others from the ERG at the launch, kind of, might make 

it look as if the think tank was politically biased”.  

Again, in considering this element of the IEA’s complaint, we took into account all the relevant 

context. From the news article provided by the broadcaster (and footnoted above), we took 

into account that that the Charity Commission had stated explicitly in its warning to the IEA 

that “by inviting only those who held a particular set of views” to the launch event of its “Plan 

A+” paper, the IEA had “risked the public perception” that it was “politically biased”. We also 

took into consideration the IEA’s representations on Ofcom’s Preliminary View that Mr 

Geoghegan had failed to mention that a Labour party member, who served 20 years an MP 

and is not a member of the ERG was on the panel at the launch event. However, we took into 

account that in making the claim about the IEA, Mr Geoghegan had specifically linked his 

comment to the Charity Commission’s official warning to the IEA in relation to this matter, 

which had specifically cited concerns over political affiliations of the individuals involved in the 

event and their stance on Brexit policy. We therefore considered that it would have been clear 

to listeners that Mr Geoghegan was providing a summary of the Charity Commission’s warning 

to the IEA in relation to this specific event and in particular, the Charity Commission’s view on 

the possible perception that the attendance of certain named individuals at the event “might” 

have given people. In this context, we did not consider that the omission of other named 

individuals who were in attendance would have resulted in unfairness to the IEA.  

We also considered that it would have been clear to listeners that this claim regarding the 

potential perception of political bias of the IEA was related solely to this particular event and 

the associated “Plan A+” paper, rather than that Mr Geoghegan was making a statement of 

fact that the IEA was, in general, institutionally politically biased. Therefore, taking these 

factors into account, we did not consider that the inclusion in the programme of the 

comments complained about resulted in unfairness to the IEA.  

iii) Ofcom considered the IEA’s complaint that the programme had suggested that a press 

conference on tariffs had been organised by the IEA when the press conference was not an IEA 

event and it had not been involved in any way.  

 

As set out in the “Programme summary” section above, Mr Geoghegan had said: 

“The Charity Commission has actually really rapped the Economic 

Affairs, Institute of Economic Affairs, the IEA, over the knuckles on ‘Plan 

A’, and said that it breaches charitable guidelines. And, also, the 

presence of Jacob Rees-Mogg and others from the ERG at the launch, 

kind of, might make it look as if the think tank was politically biased”.  

The presenter had continued: 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  27 

“Well indeed, the Charity Commission issued a formal warning to the IEA 

over Singham’s Brexit work just hours before the February press 

conference that argued for zero tariffs after Brexit” 

We considered that the presenter and his guest had drawn a distinction in their discussion 

between the ‘Plan A+’ launch event, which was hosted by the IEA, and the “February press 

conference that argued for zero tariffs after Brexit”. We considered that at no stage during the 

programme was it claimed by the presenter or Mr Geoghegan that this press conference had 

been organised by the IEA. Nor did we consider that this was implied. In our view, the 

presenter had simply set out two events, i.e. the Charity Commission’s warning in respect of 

the IEA’s launch event, and the subsequent February press conference, in chronological order. 

We also considered that listeners would have understood that the reference to the press 

conference was relevant to discussions about the potential influence the IEA’s Brexit paper 

“Plan A+” may have had on this press conference, rather than that it had been organised by 

the IEA.  

Taking these factors into account the above, we did not consider that there was any unfairness 

to the IEA in this regard. 

For all the reasons given above in relation to this head of complaint, Ofcom considered that, in the 

particular circumstances of this case, the broadcaster had taken reasonable care to satisfy itself 

that material facts had not been presented, disregarded or omitted in a way that was unfair to the 

IEA.  

8 March 2019 broadcast 

b) Ofcom considered the complaint that the IEA was treated unjustly or unfairly in the programme as 

broadcast because it had been described as “a hard-right lobby group”.  

 

We took into consideration the IEA’s representations on Ofcom’s Preliminary View that the 

presenter’s description of the IEA as “a hard-right lobby group” amounted to an allegation that the 

IEA was an “extremist organisation” which “had committed criminal acts”. The IEA said that the 

term “hard right” is commonly used by the Government’s Prevent strategy for the monitoring of 

groups engaged with terrorism. However, we noted that at no point did the programme state that 

the IEA were affiliated to an extremist or terrorist organisation or supported such activities. In our 

view, the programme did not suggest that the IEA was an extremist organisation committing 

criminal acts. Rather, as set out in the “Programme summary” above, the reference was made in 

the context of a discussion about the decline in modern language and music lessons in schools, 

The presenter had described the IEA as “a hard-right lobby group for vested interests of big 

business, fossil fuels, tobacco, junk food, all of those things”, and had then said “but, of course, 

they can describe themselves as an educational charity because they don’t reveal who funds 

them”. The presenter then went on to speculate on the types of organisations that may fund the 

IEA’s work:  

“the minute they reveal who funds them we can have a proper 

conversation about what it is they’re ‘shilling for and punting’”; and 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  28 

“why are they ‘shilling’ for tobacco, and junk food and fossil fuels? 

Maybe they mean it or maybe they are getting paid by people who profit 

from tobacco, and junk food and fossil fuels. I don’t know which, but 

until I do know I’m not going to risk it”. 

As set out in the news articles provided to Ofcom by the broadcaster (and footnoted above), both 

at the time of broadcast, and after, the complainant had been described by other media as a 

“lobby group”. Ofcom took into consideration the broadcaster’s comments on the commercial 

interests of the big businesses which have been reported as funding the charity’s work; “tobacco, 

junk food and fossil fuel industries”. In that context, Ofcom took the view that listeners would 

have understood the reference to “hard right” to refer to the political and economic interests of 

the organisations which the presenter had speculated might fund the IEA’s work or that the IEA 

represented, rather than necessarily indicating a position which the IEA held on the political 

spectrum. We do not consider that listeners would have understood “hard right lobby group” in 

this context to mean that the IEA was “an extremist organisation committing criminal acts”. We 

also took into account that the presenter made clear that he was not actually aware of the funding 

of the IEA and that the IEA described itself as an educational charity. We therefore considered that 

in the particular circumstances in which the comment was made, we did not consider that it would 

have been likely to have materially and adversely affected viewers opinions of it in a way that was 

unfair. 

We therefore took the view that, in the particular circumstances of this case, the broadcaster had 

taken reasonable care to satisfy itself that material facts had not been presented, disregarded or 

omitted in a way that was unfair to the IEA.  

c) Ofcom next considered the IEA’s complaint that it was not provided with an appropriate or timely 

opportunity to respond to the allegations made in the programmes. 

 
In considering this aspect of the complaint, Ofcom had particular regard to Practice 7.11 which 

states: 

“if a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other 

significant allegations, those concerned should normally be given an 

appropriate and timely opportunity to respond”. 

 

We did not accept the broadcaster’s submission that as the programmes were broadcast live, it 

would not have been appropriate to offer the IEA a right of reply prior to broadcast, given that the 

presenter and the programme makers were unaware of what the IEA would need to respond 

to until the discussion fully unfolded. We took note of the IEA’s representations on Ofcom’s 

Preliminary View that openDemocracy website upon which the programme’s discussion was partly 

based, mentioned the IEA 39 times and further, the Charity Commission’s Official Warning related 

entirely to the IEA, not the ERG or other matters mentioned in the article written by Mr 

Geoghegan.  

We acknowledged the broadcaster’s response which addressed the extent to which it had 

provided the IEA with an opportunity to respond. In particular, the broadcaster said that the 



 

Issue 432 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 August 2021 
  29 

presenter had offered the IEA a right of reply at the end of the programme broadcast on the 26 

February 2019. The presenter had said, “I will be happy to offer a full right of reply to anybody who 

has just been mentioned. As long as they tell me who funds them”. We took into consideration the 

broadcaster’s position that the presenter’s added comment that the right of reply was conditional 

on the IEA revealing their financers was said “tongue in cheek”, and the right of reply evidently 

was not denied to the IEA, proving that this was not a serious material condition. In our view, the 

presenter’s statement made at the conclusion of the programme would have been understood by 

listeners to mean that the IEA had not been approached for comment on the allegations contained 

in the programme.  

However, given our view (as set out in heads a) and b) above) that the comments made about the 

IEA in the programmes did not result in unfairness to the IEA, we considered that the programmes 

did not contain allegations of specific wrongdoing or incompetence or make any other significant 

allegations about the IEA. Therefore, in these circumstances, we did not consider that there was a 

requirement for the broadcaster to have provided the IEA with an appropriate and timely 

opportunity to respond to the comments relating to the IEA made in the programmes in order to 

avoid unfairness to it.  

Ofcom has not upheld the Institute of Economic Affairs’ complaint of unjust or unfair treatment in 

the programme as broadcast. 


	Structure Bookmarks
	Complaint by Institute of Economic Affairs about James O’Brien  




