
 

* 
 
 
 

 
 
 
 

Ofcom broadcast bulletin 
 
 
 

Issue number 50 
19 December 2005 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

2 

  
Contents 
 
 
Introduction 3 

 

Standards cases 
 
 
Sanctions 4 
 
In Breach 6 
 
Resolved 10 
 
Not in Breach 22 
 
 
Fairness and Privacy cases 
 
Upheld/Upheld in Part 24 
 
Not Upheld 29 
 
 
 
Other programmes not in breach/outside remit 42 
  
 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

3 

Introduction 
 
Ofcom’s Broadcasting Code took effect on 25 July 2005 (with the exception of Rule 
10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is used to assess the 
compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 2005. The Broadcasting 
Code can be found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/  
 
The Rules on the Amount and Distribution of Advertising (RADA) apply to advertising 
issues within Ofcom’s remit from 25 July 2005. The Rules can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/advertising/#content 
  
The Communications Act 2003 allowed for the codes of the legacy regulators to 
remain in force until such time as Ofcom developed its own Code. While Ofcom has 
now published its Broadcasting Code, the following legacy Codes apply to content 
broadcast before 25 July 2005. 

 
 

•         Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

•         News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

•         Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

•         Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

•         Programme Code (Independent Television Commission) 

•         Programme Sponsorship Code (Independent Television Commission) 

•  Rules on the Amount and Distribution of Advertising 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

4 

Standards cases 
 
Sanctions 
 
Piccadilly Radio 
Key 103 FM (Manchester), 10 & 19 October 2004 and 5 & 23 November 
2004 
 
 
On 24 November 2005, Ofcom published its decision to impose a financial sanction 
on Piccadilly Radio, in respect of its service Key 103 FM (Manchester) (“Key 103”) for 
breaches of the rule concerning offence to public feeling (1.1) of Ofcom’s Programme 
Code (ex-Radio Authority) and also of the rule concerning presenters’ views (1.4) of 
Ofcom’s News and Current Affairs Code (ex-Radio Authority).  

For the reasons set out in the Decision, and taking into account two previous fines 
concerning similar breaches of the Codes by this licensee, Ofcom decided that 
Piccadilly Radio should be fined the sum of £125,000 (all fines are payable to HMG 
and once received by Ofcom are forwarded to The Treasury). Ofcom also directed 
the licensee to broadcast a statement of Ofcom’s finding at 17:00, 20:00 and 23:00 
daily for a week, in a manner and form to be determined by Ofcom.  

The full text of this decision can be found at:  
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/key103.pdf 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

5 

Bloomberg LP  
28 April 2005 
 
 
On 29 November 2005, Ofcom published its decision to impose a sanction on 
Bloomberg LP (Bloomberg TV) for breaching the requirement that licensees should 
maintain due impartiality on major matters (Section 3.3) of Ofcom’s Programme Code 
(ex-Independent Television Commission). 
 

Taking all relevant factors into account, the Committee considered that a 
proportionate and appropriate sanction in this case was to direct Bloomberg TV to 
broadcast a statement of Ofcom’s finding on three consecutive days at 11:00 in a 
manner and form to be determined by Ofcom.  

The full text of this decision can be found at:  
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/bloomberg.pdf 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

6 

In Breach 
 
All New Newlyweds trail 
TMF (The Music Factory), 20 October 2005, 16:11 
 
 
Introduction 
 
TMF is a pop music channel owned by MTV.  A trail for the series All New 
Newlyweds featured a woman explaining to a shop assistant the meaning of 
‘teabagging’.  The complainant, who understood the term was slang for a form of 
sexual activity, considered that the material was unsuitable for broadcast at a time 
when children were particularly likely to be viewing. 
 
Response 
 
MTV replied that it checked the content of all trails before broadcast.  The content of 
the Newlyweds trail had been edited, removing the reference to ‘balls’, to prevent 
viewers, especially children and young people, from understanding the definition of 
‘teabagging’.  The edited trail was not intended for broadcast when large numbers of 
children could be expected to be viewing unsupervised (typically between 16:00 and 
19:00).  The broadcaster considered it unsuitable for this “after school” slot because 
of the remaining mild sexual innuendo.  
 
Unfortunately, the trail was incorrectly entered as “unrestricted” for broadcast in the 
TMF scheduling database and it was inadvertently broadcast at 16:11.  
 
As a result of the complaint, MTV reminded the TMF scheduling team of the 
importance of double-checking broadcast restrictions.  Furthermore, although it 
believed the restriction originally placed on the trail was appropriate, in light of the 
viewer’s complaint, the broadcaster withdrew it from daytime transmission to prevent 
any further offence. 
 
Decision 
 
We acknowledge that the trail was broadcast in error, and welcome MTV’s decision 
to withdraw the trail from daytime play. However, we consider that the original 
scheduling restriction placed on the trail was inadequate.  The focus of the trailer was 
the explanation of the term ‘teabagging’.  This term is used to describe a form of oral 
sexual activity and this was evident from the trail, despite the editing of the word 
‘balls’.  Such content is not suitable for broadcast at a time, and on a channel, that is 
likely to attract a child audience.  The trail was, therefore, inappropriately scheduled. 
 
Breach of Rule 1.3 (appropriate scheduling)  
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

7 

Ramadan Radio  
Sheffield 87.7 FM, 9 October 2005, 22:00 
 
 
Introduction 

The licensee was granted a 28 day Restricted Service Licence in Sheffield from 4 
October 2005 to 4 November 2005. 

We received two complaints from people who had been offended by what they felt 
were unacceptable comments and music on the station. 

Response 

We wrote to the station on two separate occasions requesting a recording of the 
relevant  content.  The broadcaster failed to supply the recording we requested or to 
reply to any of Ofcom’s enquiries.  

Decision 

It is a condition of a licence that the licensee makes recordings of its output, retains 
them for 42 days and provides Ofcom with any recordings it requests. We are 
extremely concerned that the licensee failed to acknowledge receipt of our letters 
which made clear how serious this matter is, despite the letters having been sent by 
special delivery to all of the licensee’s known addresses. Of the three sent, one was 
confirmed delivered by Royal Mail, one remained uncollected by the licensee from 
the Post Office despite notification and one was returned marked “addressee 
unknown”. 

The failure to supply recordings or to respond to correspondence from Ofcom is a 
serious and significant breach of a licence and will be held on record and taken into 
account should the licensee make any future licence applications. 

Breach of Condition 8 of the Restricted Service Licence (Retention and 
production of recordings) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

8 

Coronation Street 
ITV1, 3, 12 & 16 October 2005, 19:30 
 
 
 
Introduction 
 
In this popular soap, a storyline concerned Danny Baldwin’s affair with Leanne, his 
son’s girlfriend.  His wife, Frankie, found out and confronted him.  In later episodes, 
Danny’s ex-wife, Carol, arrived to find out what was happening as she believed their 
son Jamie was going to marry Leanne.  Frankie broke down telling her about the 
affair and then Carol challenged her ex-husband about his behaviour.  
 
In the episode on 3 October 2005, Frankie called Danny a “bastard”, having found 
out about the affair.  In subsequent episodes on 12 and 16 October 2005, Carol 
referred to Danny as a “bastard” when goading Frankie and then called Danny a 
“bastard” during a row with him. 
 
Viewers were concerned about the use of this language in a drama, which many 
watch with their children.  In total, forty-one viewers complained about the use of this 
language.  The majority referred to specific episodes: 
 

• 3 October 2005: 14 complaints 
• 12 October 2005:   3 complaints 
• 16 October 2005: 22 complaints 

 
  
Response 
 
ITV explained that such strong language was very rarely featured in a soap.  When it 
was included, it was used sparingly and strictly in context.  It must be compatible with 
both the nature of the character and their circumstances, and be justified editorially in 
maintaining plausibility and dramatic veracity. 
 
The broadcaster stated that this was an intensely emotional storyline, which had 
been building for some time.  When Frankie found out about the affair, inevitably 
there was an explosive scene with Danny.  As a straight talking character, it was 
entirely appropriate for her to use this expletive as she lashed out at him. 
 
In Carol’s case, ITV said that she was an embittered ex-wife, whose marriage had 
broken up due to Danny’s past affair with Frankie, and she was now an alcoholic.  
Carol saw her opportunity for revenge.  Not realising whom Danny had been having 
an affair with, she accused Frankie of interfering in Leanne and Jamie’s lives just 
because Danny had been a “bastard”.  At this, Frankie broke down and told her the 
real reason she objected to Leanne was because of her affair with Danny. 
 
The broadcaster then explained that the final use was when Carol visited Danny and 
he rejected her drunken advances.  Once again, a humiliated Carol retaliated by 
calling him a “bastard”. 
 
ITV considered that each case was entirely justified, given the context and character 
involved.  It was almost a year since this language had been used and, for this 
reason, the episode on 3 October 2005 had a pre-transmission announcement 
informing viewers that there would be “strong emotions and language”.  Given the 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

9 

storyline, the broadcaster believed that such language had been used sparingly. 
 
Decision 
 
The Broadcasting Code states that there should not be “frequent use” of offensive 
language before the 21:00 watershed. The word ‘bastard’ has only been used 
infrequently in this type of drama.  Last year we raised this issue with ITV, when the 
word was used in an episode involving Todd and Jason Grimshaw. We were assured 
by ITV that it would not become a frequent occurrence and that it had not been used 
in the previous two years. 
   
We appreciate that this was a major storyline. The emotionally-charged scene 
between Danny and Frankie was the culmination of the dramatic tension that had 
been building as the affair progressed.  We accept that the occasional use of this 
strong language may be justified within a dramatic storyline. The scenes with Carol, 
whilst confrontational, appeared more measured.  While dramatically the use of this 
language may be plausible, the audience and the viewing environment is an 
important factor when assessing the suitability of offensive language.  We know from 
audience research that viewers, when watching with children, are less tolerant of 
offensive language.   
 
We concluded that the use of the word “bastard” in three episodes during a two-week 
period went beyond occasional use in a drama that appeals to a wide ranging 
audience including a significant number of children.  
 
 
Breach of Rule 1.16 (Offensive language) 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

10 

Resolved  
 
Big Brother 6  
Channel 4, various dates and times, 2005 
 
 
Over this series there have been a number of complaints on various issues.  On 
certain issues we requested a response from Channel 4.  These are included below 
where applicable. 
 
In summary, the substantive complaints were as follows: 
 
Throughout the series 
 
A number of viewers expressed concern about the welfare of the housemates.  While 
acknowledging those concerns, we recognise that the participants in Big Brother are 
consenting adults who have actively agreed to take part in the programme, which is 
by now a well-established series. The majority of adults can make informed 
judgements about participating in such programmes and it is not for Ofcom (or the 
general public) to make that decision for them.  People who participate in a 
programme (and others directly affected by a programme) do have recourse, if they 
feel that they have been treated unfairly in the programme or their privacy has been 
infringed without justification, to complain to Ofcom. In the course of considering such 
complaints, Ofcom may consider the circumstances surrounding the complainant’s 
agreement to participate.  However, the legislation in terms of the area of fairness 
and privacy does not permit Ofcom to consider complaints made by the general 
public on the behalf of participants in programmes. We are therefore not able to 
consider complaints made by members of the public that these scenes/programmes 
infringed the privacy of the housemates or were unfair. Nevertheless, Channel 4 has 
acknowledged its duty of care towards the participants. Subject to the restrictions 
outlined above, it is still open to Ofcom, if it considers it appropriate, to consider 
complaints from viewers concerning issues of alleged “humiliation, distress or 
violation of human dignity” under Rule 2.3 (generally accepted standards) of the 
Broadcasting Code.  
 
 
25 June 2005, 21:10 (Maxwell & Science) 
 
Introduction 
 
In this episode Maxwell claims to have put scabs from his feet into Science’s 
breakfast. 
 
32 viewers complained that:  
 

• the action was racially motivated; 
 
• Channel 4 had a duty of care and should have intervened on health grounds; 

and 
 

• this particular element should not have been broadcast as it was offensive. 
 
Response 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

11 

 
Channel 4 was not asked to comment on this issue. 
 
Decision 
 
In examining the offence likely to be caused by the suggestion that Maxwell had put 
scabs into Science’s food we noted that although Maxwell said that he put the scabs 
in Science’s food, this was not shown, there was no evidence that he did and he later 
denied it. There was nothing to support the suggestion that this was, in any event, 
racially motivated.  
 
The Big Brother audience expect to see all aspects of inmates’ characters exposed 
during their stay in the house. They do not expect Channel 4 to keep key character 
information from them as they decide who to vote for.  By including the suggestion by 
Maxwell that he had put scabs into Science’s food, Channel 4 offered viewers an 
insight into Maxwell’s character. This was, in the context of Big Brother, the sort of 
insight that viewers expect.  
 
The programme was not in breach of the Code 
 
 
3 July 2005, 21:00 (Makosi & Anthony) 
 
Introduction 
 
This episode featured a sequence in the pool which left some viewers with the 
impression that Makosi and Anthony had had sex.   
 
In subsequent episodes, Anthony consistently denied that sexual intercourse had 
taken place.  At one point, Makosi told other housemates that she could be pregnant 
and asked Big Brother to provide a ‘morning-after pill’.  She later denied that she had 
had sex and discussed this with Anthony. 
 
23 viewers complained that: 
 

• the scenes were unsuitable for children watching; 
 
• the sexual content was unacceptable, exploitative and/or in bad taste;  

 
• Channel 4 had a duty of care for the health and welfare of the housemates - 

particularly if Makosi were to become pregnant; and  
 
• the sequence itself, and Makosi’s later request for a ‘morning-after pill’, 

caused offence on moral and/or religious grounds (five complainants). 
 
Response 
 
Channel 4 said that the scenes were appropriately scheduled and advance 
information was provided to viewers, so that they could make an informed decision 
whether to view or not.  Viewer expectation was also an important consideration. 
 
The sequence in question occurred right at the end of the hour-long post-watershed 
programme, at approximately 21:56.  An on-air announcement informed viewers to 
“Expect strong language and scenes of a sexual nature here on 4” immediately prior 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

12 

to the start of the programme.  At the start of the programme itself, a short sequence 
was shown of Makosi and Anthony kissing in the pool, with Craig heard to say “it’s 
just disgusting”, in order to both trail what was to come later in the programme and 
serve as a further indication to viewers of the nature of the programme.  In part 3 of 
the programme, there was some sexual conversation between the housemates and 
the three female housemates were seen in the diary room clearly expressing an 
interest in sex that night, again alerting viewers to what was to follow in part 4. 
 
Before the start of part 4, the on-air announcer reminded viewers to “Expect scenes 
of a sexual nature”.  Fairly early in the part, some of the housemates were seen in 
the pool, with both Makosi and Orlaith topless.  There was a gradual development of 
sexual tension and activity between Craig, Orlaith, Makosi and Anthony.  Other 
housemates were sitting around the pool.  The early scenes in the pool, prior to 
Craig’s arrival in it, were inter-cut with shots of an upset Craig talking to a 
sympathetic Derek inside the house.  Later, the four housemates in the pool began to 
kiss each other (save for Craig and Anthony) and so it was clear to viewers that it 
was likely to develop from there.    
 
Channel 4 said that Makosi and Anthony began to kiss passionately, with only their 
head and shoulders visible, and there was a close up shot of them doing so.  This 
was at almost an hour after the start of the watershed, and Craig was heard to say 
“it’s just disgusting”, before getting out of the pool, laughing at what Makosi and 
Anthony were doing.  However, apart from “some very slight movement” and shots of 
continued kissing between them, there was no clear indication at all (and certainly no 
view) of any form of genital contact and certainly not specifically of penetrative sex. 
 
Immediately after this scene, Makosi was seen leaving the pool wearing her bikini 
bottoms (she had removed them much earlier), and Anthony, in conversation with 
Maxwell, denied having had penetrative sex with Makosi.  Makosi was later heard 
telling Orlaith in the toilet that she did not have an orgasm.  In subsequent episodes, 
Makosi expressed concern that she may have been pregnant, but Anthony 
consistently and steadfastly denied having had sex with her. In any event, what was 
actually seen by viewers almost an hour into the episode was not explicit by any 
means, and the sexual context had been very clearly and carefully warned of at 
every stage, such that viewers could not have been under any misapprehension as 
to the nature of the episode. 
 
Decision 
 
Despite wide speculation about whether Makosi and Anthony actually had sex, this is 
not the issue in question here.  Much of television is artificial, leading viewers to 
believe they have seen something that did not occur.   
 
The Code in force at the time of broadcast (ex Independent Television Commission) 
does refer to the need for care following the watershed in that: “there should be a 
gradual transition and it may be that a programme will be acceptable at 22:30, for 
example, that would not be suitable at 21:00. Decisions will also depend on the 
nature of the channel and the audience it attracts. Material which is particularly adult 
in nature should be scheduled appropriately and clearly signposted.”   
 
Given the sexual content, we do have some concerns about the episode’s scheduled 
start at 21:00, when the broadcaster could have anticipated that a number of children 
would be available, and eager, to view. However, we note that the more explicit 
scenes occurred at the very end of the hour long programme and there was not, 
therefore, an abrupt transition in the nature of the programme after the watershed. 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

13 

The information provided by Channel 4 both before the programme and before part 4 
was clear and would have informed viewers of the likely content. Furthermore, the 
sexual scenes were not explicit and viewers were left to draw their own conclusions 
about what had taken place.   
 
Although we recognise that some viewers were offended by this episode, and by the 
later request for a ‘morning-after pill’, the content of this series is by now well-
established. We consider that the inclusion of this scene, following the development 
of the evening set out in the first three parts and combined with the information 
coming out of the preceding advertising break, would have been within the likely 
expectation of viewers.  
 
We consider that, on balance, this episode was not in breach of the Code. 
 
The programme was not in breach of the Code 
 
 
28 July 2005, 22:00 (Anthony & Craig) 
 
Introduction 
 
In this programme, the housemates were involved in a fancy dress event.  At one 
point, Anthony was led from the dining area to a separate room by Craig. 
 
53 viewers complained that:  
 

• Craig was making unwelcome advances towards Anthony who, they believed, 
was in no fit state to either consent or resist successfully;   

 
• there were issues related to the general misuse of alcohol; and  

  
• Anthony may have been at risk of having the effects of any alcohol made 

worse through being constricted by his costume (a wet suit). 
 
Response 
 
Channel 4 was not asked to comment on this issue. 
 
Decision 
 
In considering this material we examined whether the programme condoned, 
encouraged or glamorised the misuse of alcohol. 
 
Soon after Anthony had been taken from the dining area by Craig, Big Brother called 
Eugene into the Diary room where he was asked to look after Anthony as he had, it 
would appear, drunk a lot of alcohol. We consider that Anthony’s demeanour made 
clear the effects of too much alcohol. As we explained earlier in this bulletin the 
welfare of a consenting adult participant is a matter for Channel 4 and the participant 
and not one for Ofcom, unless the individual concerned wishes to make a complaint 
about unfairness or infringement of privacy.  
 
Although there is a risk in consuming alcohol when in a wet suit, we do not believe 
that the scenes depicted in this programme would have encouraged viewers to copy 
the behaviour. 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

14 

 
The programme was not in breach of the Code 
 
 
2 August 2005, 22:00 (Kinga) 
 
Introduction 
 
This episode, which contained highlights from the previous day, prompted complaints 
when Kinga, who had been behaving outrageously throughout the evening, 
purportedly inserted the neck of an empty wine bottle into her vagina, to the shock of 
her housemates.  
 
259 viewers complained that: 
 

• the sequence was inappropriate when children might have been watching; 
 
• the scenes were offensive and unacceptable for broadcast; and 

 
• Kinga could have injured herself. 

 
We also asked Channel 4 to comment on concerns about condoning or glamorising 
dangerous behaviour and the likelihood of encouraging others to copy such 
behaviour. 
 
Response 
 
Channel 4 said that with this year’s Big Brother in particular, viewers were primed to 
expect the unexpected and the housemates’ behaviour was at times relatively 
extreme.  Kinga was a latecomer to the house - another housemate’s voluntary 
departure allowed her to become a housemate proper with only 12 days of the 
competition to go.  By Kinga’s own admission at her eviction interview with Davina, 
she had “watched a lot” of Big Brother before she went in because she “wanted to 
know what [she] would be in for”.  Kinga was therefore uniquely placed to see how 
the housemates’ antics were being portrayed and perceived in this series. 
  
The incident itself occurred when the housemates had been drinking.  Anthony and 
Craig had had a heated argument some hours beforehand.  Kinga began “behaving 
outrageously, making herself the centre of attention”.  In simulating the beginning of a 
strip tease, Kinga took an empty wine bottle and said “shall I stick it up my fanny?”  
Kinga then appeared to insert the wine bottle into her vagina, despite the shocked 
reaction of her two housemates,  Soon afterwards, Kinga said “I can’t believe I’ve just 
done that” and then claimed she was going to the garden with the wine bottle to 
“masturbate”.  Kinga went into the garden and lay down.  The programme ended with 
Anthony’s shocked face. 
 
Channel 4 said that the incident with the wine bottle was discussed at a senior 
editorial level and was also referred up for legal advice.  It was agreed that it was 
necessary to portray the behaviour, as not to have included any reference to or 
portrayal of the scene at all would have denied viewers, who may well have been 
voting in significant numbers, sufficient information about a significant event in the 
house at that time. Channel 4 accepted that this incident was a shocking one - that 
much was plain from the response of Craig and Anthony themselves.  However, 
Channel 4 said a series of careful edits were agreed to ensure that only the minimum 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

15 

amount of potentially offensive footage was actually shown in the programme.  
Furthermore, the incident was shown in the final part of the programme, at 
approximately 22:45. 
 
The broadcaster said that its obligation was to ensure that, in consultation with the 
programme makers, it edited the sequences responsibly and appropriately and 
properly warned its viewers about the nature of the material they might see.  To this 
end, the programme was preceded with the announcement “Here on Channel 4, 
tonight’s Big Brother.  Expect strong language and things get a bit out of hand 
tonight, so expect some sexual scenes.”  The warning was repeated into part 3, the 
announcer stating: “Back to Big Brother now, expect sexual scenes.”  Channel 4 
believed that it had given more than adequate information to help viewers understand 
that there would be sexual, but not sexually explicit, scenes.   
 
Channel 4 said that the scene was responsibly edited and defensible by its context.  
The broadcaster said that, given the reaction of her fellow housemates, it did not 
accept that anything in the programme “condoned or glamorised dangerous or 
seriously antisocial behaviour”.  It did not believe that anyone would be encouraged 
to copy such behaviour; if anything, quite the reverse. 
 
In the programme broadcast the following night, it was clear that Kinga very much 
regretted her actions.  Upon waking she told her housemates that she feared that her 
mum would think she was “a whore”.  Craig said “don’t worry about it babes.  It’s only 
watched by millions.”  He then went on to tell Derek that he “missed a performance 
last night”.  Makosi told Derek what Kinga was supposed to have done and that she 
had warned Kinga that she was “making a fool” of herself.  Kinga then went to the 
diary room and told Big Brother that she had done “something awful yesterday – 
absolutely terrible”.  She added that she regretted it and was embarrassed.  Eugene 
later advised Kinga not to drink so much.  It was clear from the following day’s events 
in the house that Kinga’s “performance” was a significant event which continued to 
affect the moods of the housemates and their reactions to her. In addition it was 
obvious that Kinga thoroughly regretted her behaviour and that the housemates 
concurred that it was a bad thing to have done.  In Channel 4’s view, this reinforced 
the editorial importance of reflecting this event in the previous night’s programme and 
underlined the clear messages that this was not behaviour to be condoned or 
encouraged. 
 
Decision 
 
On the issue of exploitation: 
 
While acknowledging these concerns, we recognise that the participants in Big 
Brother are consenting adults who have actively agreed to take part in the 
programme, which is by now a well-established series. The majority of adults can 
make informed judgements about participating in such programmes and it is not for 
Ofcom (or the general public) to make that decision for them.  People who participate 
in a programme (and others directly affected by a programme) do have recourse, if 
they feel that they have been treated unfairly in the programme or their privacy has 
been infringed without justification, to complain to Ofcom. Of course, as Channel 4 
agrees, this does not absolve the broadcaster from its duty of care towards those 
individuals, however for the reasons noted at the start of this Finding, we are not able 
to consider complaints made by members of the public that the scenes infringed 
Kinga’s privacy or exploited her.  
 
On the issues of protecting the under eighteens and of Harm and Offence:  



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

16 

 
Channel 4 contend that younger viewers were protected by scheduling.  In light of the 
time of transmission (the scene occurred at approximately 22:45) and the information 
given to viewers (“Here on Channel 4, tonight’s Big Brother.  Expect strong language 
and things get a bit out of hand tonight, so expect some sexual scenes.” and “Back to 
Big Brother now, expect sexual scenes.”), we consider that the broadcaster had 
taken appropriate measures to protect younger viewers.  
 
Big Brother is now in its sixth series and, as Channel 4 points out, the housemates 
are known to exhibit outrageous behaviour, including sexually outrageous behaviour. 
The sequence was carefully edited so that what occurred was relatively visually 
inexplicit. What Kinga was purportedly doing could only be deduced from her 
commentary and her housemates’ reactions. While the sequences may certainly 
have been shocking to some, it was broadcast late at night, in the context of a well 
known series which is dedicated to showing viewers what actually occurs within the 
house (however unpalatable that may be), and information was given by Channel 4 
to alert viewers before the programme and also in the commercial break  preceding 
the scene. For these reasons, the scenes in this programme were not in breach of 
the Rules concerning Offence in the Code. 
 
Rule 2.4 of the Code states that “programmes must not include material… which, 
taking into account the context, condones or glamorises violent, dangerous or 
seriously anti-social behaviour and is likely to encourage others to copy such 
behaviour”.  
 
We considered the question as to whether this incident amounted to dangerous 
behaviour. Even though the neck of the bottle did not break, Kinga clearly had been 
drinking, was precariously balanced on one of the sofas, and bearing down on the 
neck of a wine bottle.  In our view this did amount to potentially dangerous behaviour. 
 
As required by the Code, we then considered whether this behaviour was glamorised 
or condoned. Channel 4 argued that it was Anthony and Craig’s reactions that 
discourage Kinga’s behaviour.  However, whilst shocked, (as Channel 4 say), 
Anthony and Craig are also amused by Kinga’s antics and do not intervene. Unlike 
the episode involving Anthony and Craig (28 July 2005), where the production team 
saw fit to intervene, there was no such intervention on this occasion either when 
Kinga was on the sofa or when she went to the garden saying she was going to 
masturbate with the bottle. It could therefore be argued that Big Brother’s failure to 
condemn such actions had the indirect effect of condoning them.   
 
In considering finally whether it was likely that others would be encouraged to copy 
this behaviour we believe it was crucial that Kinga’s actions were not glamorised by 
the programme. She was depicted as being out of control and willing to give the 
impression (at the very least) that she was using the bottle to masturbate, in full view 
of the other housemates and the cameras. Later programmes made clear that she 
regretted this. For this reason, we consider that it was unlikely to have encouraged 
others to copy such behaviour. 
 
In the event, we consider that, on balance, this episode was not in breach of the 
Code.  However, we should stress that we only decided this ‘on balance’ and that our 
concerns were serious. This programme, in our view, along with the 3 July 2005 
(Anthony and Makosi in the pool) programme, operated at the limits of acceptability 
in terms of potential harm and/or offence for a programme of this nature, broadcast 
on this channel and at this time. 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

17 

The programme was not in breach of the Code 
 
 
10 August 2005, 20:00 (Craig & Anthony) 
 
Introduction 
 
In this episode, in the final week of the series, Craig was evicted.  Despite warnings 
from Davina McCall not to swear, Anthony was heard to say "fuck” twice. 
 
Three viewers complained that this level of language was unacceptable at this time 
of the evening. 

 
Response 
 
Channel 4 said that this episode in the final week of Big Brother 6 was broadcast live 
(with a five minute delay) as it involved the eviction of a housemate.  The majority of 
the programme comprised of edited inserts of action from the House from the 
previous day and apart from Davina McCall's links, the amount of live footage from 
the House and during the eviction amounted to approximately five minutes in total. 
  
Although the amount of live material that was to appear in the programme was 
relatively short, it was considered prudent to record the programme with a five minute 
delay in order to ensure that any strong language could be edited out.  The live 
transmission was viewed prior to transmission, so that the precise time codes of 
strong language used by the housemates could be noted and the soundtrack dipped 
manually on the five minute delayed broadcast.   
  
Davina’s usual warning to the housemates not to swear, "Big Brother House this is 
Davina, you are live on Channel 4, please do not swear" has become her catch 
phrase. It was decided that, since the housemates would not necessarily be 
expecting an eviction on a Wednesday night, that this should be strengthened.  
Therefore when she addressed the house live, Davina said "Big Brother house, this 
is Davina, you are live on Channel 4. You must not swear. I repeat, you must not 
swear".   Unfortunately, despite the reinforced warning the housemates nonetheless 
did use the f-word eight times when the programme went to the House to announce 
the eviction.  The precise time codes for all these instances were picked up and 
carefully recorded but regrettably, the editor failed to press the button at the correct 
time (which dips the sound during transmission) on two occasions and the word 
"fuck" could be heard by viewers.  The editor’s failed attempt can in fact be heard on 
both occasions, as there is a dip in sound immediately after the offending word is 
transmitted. 
 
The word was spoken by Anthony on both occasions, one under his breath and one 
slightly louder.  Clearly, when Craig was unexpectedly evicted, Anthony was both 
shocked and disappointed. He obviously expressed his feelings with the use of 
strong language but the word did not appear in an aggressive or intimidating context.  
  
Immediately on hearing the use of strong language in the broadcast, Channel 4 took 
steps to arrange for the on-air continuity announcer to apologise at the conclusion of 
the programme (which was under five minutes later). The following clear apology was 
made by the continuity announcer at the end of the programme:   
  
 'Channel 4 would like to apologise for the strong language that you may have heard 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

18 

in this programme' 
   
This was a case of simple human error rather than a failure in compliance 
procedures or in the Channel’s technical procedures.  
 
Decision 
 
While we understand the circumstances which led to the broadcast of swearing, the 
use of this language (“fuck”) was inappropriate pre-watershed. However extensive 
procedures had been put in place to try to avoid the broadcast of swearing and its 
inclusion was clearly the result of human error. In the circumstances we consider the 
complaints resolved. 
 
Complaints resolved 
 
 
12 August 2005, 22.10 (Davina & Makosi) 
 
Introduction 
 
This was the series finale, in which the four remaining housemates were either 
evicted or, in Anthony’s case, declared the winner. 
 
517 viewers, many of whom appeared to have written as part of a campaign, 
complained that: 
 

• Makosi was subjected to racial abuse on the catwalk outside the house 
 
• Davina MaCall treated Makosi unfairly and that this amounted, in their view, 

to racial discrimination 
 
Response 
 
Channel 4 was not asked to comment on this issue. 
 
Decision 
 
The coverage of Makosi’s exit interview, as broadcast, did not contain any audible 
racially offensive abuse from the crowd.  While Davina McCall questioned Makosi’s 
deliberately provocative stance while she was in the house, there was no suggestion 
that any comment or criticism of her by the presenter was racially motivated. 
 
The programme was not in breach of the Code 
 
 
Racially offensive content – various dates  
 
Introduction 
 
During the series there was, for a time, a split between two groups of housemates.  
This was ostensibly along racial lines. 
  
40 viewers over the series complained that:  
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

19 

• racist elements were introduced or at least condoned by Channel 4 in order to 
increase ratings; and 

 
• various comments made by the housemates were racist in tone and 

consequently unacceptable. 
 
Response 
 
Channel 4 was not asked to comment on this issue. 
 
Decision 
 
In our view, due to the way the groups split, viewers were sensitised to the possibility 
that some of the comments that were uttered in the heat of the moment were racist.   
 
It is not clear whether any of the comments made were in fact racially motivated.  
They could be seen as simply angry retorts.  However, we considered whether the 
inclusion of such comments was justified by the context of the programme. The 
series’ editorial purpose is to explore how people behave when under pressure and 
cooped up with people of greatly differing personalities, backgrounds and outlooks.  
Being attacked in different ways, many of the housemates reveal their true selves, 
their insecurities and underlying feelings.  Bigotry, expressions of racial differences 
and other antisocial behaviour may come to the surface.  
 
In this regard, it is Channel 4’s function to observe and not to intervene, unless, in its 
view, the language becomes clearly unacceptable.  Viewers spend many hours and a 
considerable amount of money voting for individuals; it is the broadcaster’s 
responsibility - as it argues elsewhere - to ensure that the viewer gets an accurate 
picture of each housemate and not one editorialised by the producers.    It also offers 
viewers, unpalatable though it may be, a window on what some complainants 
believed to be the unacceptable attitudes of some members of society.  
 
In this context and on balance, we do not believe that the programmes in which they 
appeared (either before or after Ofcom’s Broadcasting Code coming into effect on 
July 25 2005) breached the ex-ITC Code on matters of offence against minority 
groups, or the Broadcasting Code on offence. 
 
The programme was not in breach of the Code 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

20 

 
Breakfast  
BBC1, 4 October 2005, 07:48 
 
 
Introduction 
 
A viewer complained about offensive language during an interview on BBC 
Breakfast. In an item about the dangers of children being exposed to adult themes, 
an interviewee made reference to the FCUK advertising that appears on some 
children’s clothing and described it as “an anagram of fuck”.   
 
The complainant was also concerned at the delay in making an on-screen apology.  
 
Response 
 
The BBC said that it had no reason to suspect that this particular interviewee would 
use offensive language on air, and its transmission was regretted.  
 
Nevertheless, the word was not in any case used in a gratuitous or abusive way. 
Instead, it went to the heart of the issue in question – the pressures imposed on 
parents by an “anything goes” society. For that reason, it was decided not to interrupt 
the interview to make an immediate apology, but to wait until the end of the item to 
apologise.  
 
The BBC also spoke to the interviewee, who was very apologetic after the 
programme. The editor of the Breakfast programme also apologised on the BBC’s 
feedback programme, Newswatch. 
 
Decision 
 
Although certainly regrettable, we accept that the BBC could not have foreseen its 
use in this particular case. In the circumstances, we believe the incident was handled 
appropriately by the editorial team.   
 
Complaint resolved  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

21 

Maths Test  
Quiz Call, 7 September 2005, 16:23 
 
 
Introduction 
 
The Maths Test game showed on-screen graphics which asked viewers to “find the 
solution” to the following equation: 2 ? 2 = 4. Four symbols were shown below the 
question: +, -, x and /.  A viewer complained that the presenter had misled viewers by 
asking, “Which symbol is correct?”, when the required correct answer was two 
symbols (+ or x). 
 
Response 
 
Channel 4 confirmed that, where more than one symbol could have been used, 
internal Quiz Call rules specified that the presenter should have asked: “Which 
symbols are correct?” It confirmed that all producers are instructed to brief the 
presenters on what must be stated on-air for each game and that, regrettably, the 
producer had failed to do so in this case. However, the broadcaster assured us that 
both the producer and presenter had been briefed at a senior level and provided with 
further training. It added that no future Maths Test games would have more than one 
symbol as a possible solution. In future, it would also apologise on air for mistakes 
where callers had provided correct answers that had not been recognised as such on 
air, requesting those callers to use the customer care number so that they could be 
awarded the prize money. 
 
The broadcaster was keen to assure us that it sought to provide “engaging 
programming that has integrity.” It believed that its quizzes were conducted fairly, 
prizes were described accurately and rules were clear and appropriately made 
known, as required by Rule 2.11 of the Broadcasting Code. However, it sought to 
respond to viewers’ perceptions, always seeking to improve its processes. 
 
Decision 
 
After the presenter had asked, “Which symbol is correct?” three callers who had 
successfully reached the studio gave one of the correct symbols as their answer. 
Following the presenter’s clarification that he was looking for more than one symbol, 
a further caller stated only one of the correct symbols before the challenge was finally 
solved. The presenter’s initial question therefore appeared to have misled some 
callers. However, we welcomed the broadcaster’s actions and assurances, which we 
believe minimise the risk of a similar occurrence and consider the matter resolved. 
 
Complaint resolved 
 
Information about the ICSTIS consultation concerning TV quiz 
channels/programmes using premium rate lines was published in Bulletin 46 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

22 

Not in Breach 
 
Rome 
BBC2, 2 November 2005, 21:00 
 
 
Introduction 
 
The first episode of this new 11-part drama attracted 25 complaints.  Most viewers 
objected to the general tone of the drama, some describing it as pornographic. Some 
viewers also considered that the violence was unacceptable in a programme shown 
immediately after the 21:00 watershed - one viewer complaining about a rape scene 
and another the religious sacrifice of a bull.   
 
Decision 
 
The first episode set out the historical context of the power struggle between Julius 
Caesar and Pompey. Julius Caesar’s victorious war in Gaul was undermining 
Pompey’s political power in Rome. 
 
With this background established, the Roman soldiers were seen in battle 
defeating the tribes in Gaul. The violence showed the brutality of war but it was not 
gratuitous and did so without dwelling on any graphic images. A scene of rape was 
not shown in detail. No close up shots were shown and the focus was on the other 
soldiers’ impatience to return to Rome.  The other scenes of violence were limited, 
set in this historical context and were unlikely to encourage imitation. 
 
The sexual elements in this episode were frank, but not overly explicit for this time of 
evening. The drama showed the matter-of-fact attitude to sex of the ruling class as, in 
some cases, sex was used to further political or social aspirations. One of the main 
female characters, Atia, sister of Julius Caesar, appeared to have no scruples in 
using sex as a bargaining tool to achieve her ends.  Although there was some nudity 
in these sexual encounters, the scenes did not concentrate unduly on the sexual 
activity. Atia’s son, Octavian, was a teenage boy and his mother discussed political 
matters with him whilst taking a bath. She saw no embarrassment in the situation, 
whilst he was not comfortable with his mother’s attitude towards nudity and sex, as 
well her political machinations. Following her son’s dispatch to Gaul, Atia is seen 
praying for him as a bull was sacrificed above her, covering her in blood.  This was 
presented in the context of a religious ritual. The sacrifice was not seen in detail. 
 
Later on in the episode, Pompey attended a play in a marketplace.  On stage, a 
character wore an exaggerated phallus. As the play continued in the background, 
Pompey was introduced to a potential wife, who commented on the crudity of play to 
signify that she was highborn. 
 
We appreciate that this content may not be to every viewer’s taste, as it attempted to 
portray Roman life. However the drama had received widespread publicity about this 
approach. An announcement informed viewers that: 
 

The battle to rule an empire begins now, and with so much at stake, it gets 
pretty bloody.  So, expect language, sex, violence and scenes of ritual animal 
slaughter as an epic new drama unfolds and BBC2 enters Rome. 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

23 

We considered that the pre-publicity, the announcement and the build up within the 
drama would have given parents and carers sufficient information to make a 
considered decision about whether to allow children to view this programme. After 
21:00 it is generally accepted that more adult material may be shown and, in our 
view, the content did not go beyond viewers’ expectations for programming at this 
time of the evening, in the context of this historical drama set in Rome.  
 
The programme was not in breach of the Code 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

24 

Fairness and Privacy Cases 
 
Upheld/Upheld in Part 
 
Complaint by Mr Peter Halsey 
The National Trust, BBC4, 17 & 18 April 2005 
 
Summary: Ofcom has upheld one part of this complaint of unfair treatment.  
 
Mr Halsey complained that he was treated unfairly in The National Trust. The 
programme told the story of the, eventually successful, attempts of the National 
Trust to buy Tyntesfield House. The programme included the story of Mr Peter 
Halsey, who, during the course of the National Trust’s negotiations, spoke to 
newspapers of his belief that he was related to the recently deceased Lord Wraxall 
(the second Lord Wraxall), owner of the house, and therefore perhaps the heir to 
the property. Lord Wraxall was a member of the Gibbs family. During the filming 
both Mr Halsey and an unidentified male member of the Gibbs family underwent 
DNA testing to see whether it could be established that Mr Halsey was correct in his 
belief. The results of this testing were included in the programme, which also 
included footage of interviews with Mr Halsey.  
 
Ofcom concluded that: 
 

a) Viewers were unlikely to have formed the impression that Mr Halsey was 
himself illegitimate. He explained in the programme that he believed his father 
was the illegitimate son of the first Lord Wraxall.  

 
b) The programme gave the false impression that Mr Halsey accepted the 

results of the DNA testing as conclusive proof that he was not related to the 
first Lord Wraxall, when it was clear from the rushes that he did not accept 
this. The extract of his interview included in the programme did not fairly 
represent the views he expressed in the full interview. 

  
c) A reference by Mr Halsey to Tyntesfield having “gone forever” was not taken 

out of context or edited unfairly. 
 

d) The somewhat dismissive manner of Mr Tim Knox, an architectural historian 
at the National Trust, was the same throughout the programme. Mr Halsey 
was not treated any differently and was able to give his side of the story in a 
dignified manner. 

 
e) The relatively light tone of the programme and the music that accompanied it 

remained the same throughout. Mr Halsey was not treated any differently, nor 
was he ridiculed. He was able to explain in the programme his motivation and 
his feelings about Tyntesfield. 

 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

25 

Introduction 
 
This programme told the story of the, eventually successful, attempts of the National 
Trust to buy Tyntesfield House, a Victorian property of historical significance, and to 
open it to the public. The programme included the story of Mr Peter Halsey, who, 
during the course of the National Trust’s negotiations, spoke to newspapers of his 
belief that he was related to the recently deceased Lord Wraxall (the second Lord 
Wraxall), owner of the house and therefore perhaps the heir to the property. Lord 
Wraxall was a member of the Gibbs family. During the filming both Mr Halsey and an 
unidentified male member of the Gibbs family underwent DNA testing to see whether 
it could be established that Mr Halsey was correct in his belief. The results of this 
testing were included in the programme, which also included footage of interviews 
with Mr Halsey.  
 
Complaint 
 
Mr Halsey’s case 
 
In summary, Mr Halsey complained that he was treated unfairly in that: 
 
a) He was referred to in the programme as an “illegitimate claimant” to 

Tyntesfield, when he was not illegitimate and had not made any claim to the 
property, whether legitimate or illegitimate.  

 
b) Viewers were led to believe, wrongly, that the DNA testing carried out on Mr 

Halsey and the anonymous member of the Gibbs family proved that he had 
no connection with the Gibbs family. Although it was made clear by the 
consultant haematologist who appeared on the programme that no conclusion 
could be drawn from a negative result where a third party was involved, the 
programme gave the impression that the results proved positively that there 
was no connection between Mr Halsey and the first Lord Wraxall, who Mr 
Halsey believed was his father’s father. It was clear from the untransmitted 
footage that all involved were made fully aware that it was not the case that 
the results showed that the relationship claimed was impossible. A remark Mr 
Halsey made when receiving the results from the haematologist, “that says it 
all really”, was used out of context in the programme.  

 
c) A remark in the programme, in which Mr Halsey said “It’s gone forever now”, 

was edited unfairly, as what he actually said was “It’s gone forever now from 
private ownership”. It was clear from the untransmitted footage that he was 
not interested in being the owner of Tyntesfield, but was interested in the 
welfare of its folk and the preservation of it as part of the UK’s heritage.  

 
d) Mr Tim Knox, an architectural historian at the National Trust, made 

disparaging remarks about Mr Halsey, saying that he felt sorry for him and 
referring to him breaking rocks for a living in Cornwall. He queried why Mr 
Halsey was making the claim when he said he would give the estate away 
anyway if he were successful in his claim. What Mr Halsey had said was that, 
if successful, he would give the estate to the National Trust. 

 
e) The tone of the programme and the music that accompanied it ridiculed him.  
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

26 

The BBC’s case 
 

In response, the BBC said: 

 

a) The programme did not directly describe Mr Halsey as an “illegitimate 
claimant”. The phrase was used in a line of commentary that said “The press 
hijacked the event with the story of an illegitimate claimant to Tyntesfield, a 
Cornish carpenter”. The commentary was a fair summary of newspaper 
coverage. There was no implication that Mr Halsey was himself illegitimate. 
He explained less than two minutes later in the programme that it was his 
father who he believed was the illegitimate son of the first Lord Wraxall.  

 
b) During the making of the programme, Mr Halsey and an acknowledged direct 

descendant of the first Lord Wraxall underwent the same DNA test. The result 
showed that the claimed relationship was impossible. The haematologist who 
carried out the test said, in response to the complaint, 

 
c) “The differences we found means that this person and Mr Halsey CANNOT 

share a common paternal ancestor. Of course the problem is that we have to 
depend on the truth that the other man we tested is paternally related to the 
ancestor in question – and there seems to be no reason to doubt that”.  

 
d) There were only two possible explanations of the DNA test results. Either Mr 

Halsey was not a direct male descendant of the first Lord Wraxall or a female 
forbear of the individual concerned bore an illegitimate son. The Gibbs’ family 
assured the programme makers that there were no illegitimate sons in the 
family. The DNA results undermined Mr Halsey’s claim and that fact had to be 
reported accurately in the programme. The rushes show Mr Halsey receiving 
the news that the DNA test had not turned out well for him. Two small 
sections of the interview where he expressed regret at the result were edited 
out, but his remark “I think that says it all really” was his genuine reaction. 
This editing was not unfair. 

 
e) Untransmitted footage was also available in relation to the section of the 

programme in which Mr Halsey said “It’s gone forever now”. In this interview, 
he expressed his feelings about Tyntesfield. Although he qualified his remark, 
he did so only belatedly, perhaps realising he had unintentionally revealed his 
true feelings, and went on to say “Well, not gone, I mean, it’s never going to 
be on the market again”. The interviews with Mr Halsey left no room for doubt 
that what he regretted most of all was the fact that he did not inherit 
Tyntesfield.   

 
f) Mr Knox made no deliberately disparaging remarks about Mr Halsey and, 

although his tone might be taken as somewhat mocking, it was the same 
throughout the programme. However, Mr Knox began by expressing 
sympathy and then going on to speculate as to what might be behind Mr 
Halsey’s claim.  

 
g) The tone of the programme was not deliberately disrespectful to Mr Halsey. 

The same light tone was used in relation to almost everyone and everything 
in the programme. The programme makers meant no disrespect to him and 
went to considerable lengths to help him and to construct the programme to 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

27 

respect his feelings. The programme did not ridicule Mr Halsey. It adopted a 
generally light tone and the music chosen matched that tone. 

 
Decision 

 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in 
programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In this case, Ofcom found the following:   
 
a) Ofcom noted that the programme referred to Mr Halsey as an “illegitimate 

claimant” to Tyntesfield, suggesting, as had various newspaper reports that 
the programme makers relied on, that his claim to the property was 
illegitimate. Ofcom considered that viewers were unlikely to have interpreted 
this phrase as suggesting that Mr Halsey was himself illegitimate and, in any 
event, he explained a minute later in the programme that it was his father who 
he believed to be the illegitimate son of the first Lord Wraxall.  This was not 
unfair to Mr Halsey. 

 
b) The impression was given in the programme that Mr Halsey accepted the 

DNA test results as conclusive.  The edited version of the interview after Mr 
Halsey had received the DNA result cut from the haematologist saying “…all 
that means is that you don’t share a common paternal ancestor” to Mr Halsey 
saying “Well that’s a shame”. This and the following comment by Mr Halsey, 
“Well that says it all really”, in Ofcom’s view, gave the impression that he 
accepted the results as proof that he was not related to the first Lord Wraxall. 
In fact it was clear from the untransmitted footage that he was aware of 
potential limitations on the results, based on testing only two people, and he 
did not accept that the results proved he was not related to the first Lord 
Wraxall. The edited exchange omitted comments by Mr Halsey, which in the 
context of the wider interview indicate his awareness of the limitations of the 
test. After the haematologist explained “…all that means is that you don’t 
share a common paternal ancestor,” Mr Halsey interjected twice as follows 
“Yes, with this person...“ and “whoever it might be...”. Irrespective of the 
broadcaster’s interpretation of the result, this did not fairly represent Mr 
Halsey’s views as given in the full interview. This resulted in unfairness to Mr 
Halsey in the programme as broadcast, since the programme did not fairly 
represent Mr Halsey’s view on this issue. 

 
c) Having viewed the untransmitted footage, in which Mr Halsey appeared to 

express regret that the property was being sold to the National Trust, Ofcom 
took the view that his reference to Tyntesfield having “gone forever” was not 
taken out of context or edited unfairly. Although he went on to say “Well, not 
gone, I mean it’s never going to be on the market again”, he did give the 
impression in the untransmitted footage that he felt some disappointment that 
he would not inherit Tyntesfield. It was therefore not unfair for this to be 
included in the programme.   



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

28 

 
d) Mr Knox’s manner throughout the programme was somewhat dismissive. He 

treated the story of Mr Halsey in the same way. This was in keeping with the 
light tone of the programme generally and was not unfair to Mr Halsey. The 
footage of Mr Halsey in the programme showed him contributing to the 
programme in a dignified manner and giving his side of the story. This 
reduced any negative impact of Mr Knox’s reference to him. 

 
e) The relatively light tone of the programme and the music that accompanied it 

remained the same throughout. Mr Halsey was not treated any differently 
from others who appeared or were referred to in the programme, nor was he 
ridiculed. The rushes were extensive and the programme makers could not 
include everything he said, but he was given an opportunity to explain in the 
programme his motivation and his feelings about Tyntesfield. 

 
Accordingly, Ofcom upheld one part of the complaint of unfair treatment. 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

29 

Not Upheld 
 
National Car Parks  
Whistleblower, BBC1, 1 June 2005 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment about 
‘Whistleblower’ which documented the experiences of an undercover journalist who 
worked as a Parking Attendant and included serious allegations about the conduct of 
a Parking Attendant employed by National Car Parks Limited (“NCP”).   
 
Ofcom found the following:  
 

a) The BBC provided NCP with an appropriate and timely opportunity to respond 
to the allegations made against it in the programme. 

 
b) Ofcom considered that NCP’s statement, although edited for broadcast, was 

presented in a fair and appropriate manner. The statement, as broadcast, 
faithfully represented the views of the NCP in relation to the allegations made 
against it in the programme.  

  
Introduction 
 
Whistleblower documented the experiences of an undercover journalist who worked 
as a Parking Attendant (“PA”) with the firm APCOA for four months. During the 
course of his investigation, the journalist secretly recorded other PAs who appeared 
to be involved in a range of inappropriate behaviour including corruption, criminal 
activity, illegal tickets, theft of vehicles and bribes. Part of the programme featured a 
PA called Joseph who worked in Westminster for National Car Parks Limited 
(“NCP”). In the programme Joseph was shown apparently clearing parking fines for a 
cash fee. An edited statement made by NCP was also featured in the programme.  
 
NCP complained that it was treated unfairly in the programme as broadcast. 
  
Complaint 
 
NCP’s case 
 
In summary, NCP complained that it was treated unfairly in the programme as 
broadcast in that: 
 
a) the programme-makers failed to provide NCP with sufficient information, 

about the allegations that were to be made in the programme, for it to make a 
“considered response” to them. Specifically, the BBC failed to tell NCP the 
nature of the fraud the NCP staff member was carrying out, though it was 
clear from the broadcast that it was a credit card fraud. Had NCP been given 
this information before broadcast they would have been happy to go on 
camera to respond fully; and,  

 
b) NCP’s written statement was edited to omit the point that the programme-

makers had given it too little information about the allegations included in the 
programme for NCP to respond in any meaningful way. 

 
The BBC’s case 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

30 

 
In summary the BBC responded to NCP’s complaint as follows: 
 
a) NCP was not disadvantaged by the fact that the programme team did not tell 

the company what they knew of Joseph’s ‘modus operandi’. Details of the 
fraud were immaterial to NCP as employer of the perpetrator, and the 
information provided to NCP was sufficient for them to give a meaningful 
response on what was, for the company, a serious disciplinary matter. The 
fact that credit cards were apparently involved in the fraudulent behaviour did 
not invalidate any of NCP’s statement, nor was it detrimental to the 
company’s ability to provide a response addressing the allegations made in 
the programme. 

 
b) The BBC did not agree that there was any unfairness to NCP in omitting their 

point about being given too little information to respond in a meaningful way. 
The substantive part of NCP’s statement was included in full, which was 
sufficient information to reply to the allegations. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.  
 
In this case Ofcom found the following:  
 
Where a programme alleges wrongdoing or incompetence, or contains a damaging 
critique of an individual or organisation, those criticised should normally be given an 
appropriate and timely opportunity to respond to or comment on the arguments and 
evidence contained within that programme. This programme included serious 
allegations relating to the actions of one of NCP’s employees which were capable of 
adversely affecting the reputation of NCP.  
 
a) In the circumstances, Ofcom examined whether the programme-makers 

provided NCP with an appropriate and timely opportunity to respond. In 
particular, Ofcom considered whether NCP were given sufficient information 
about the allegations to be included in the programme to enable NCP to make 
a considered response. Ofcom noted that programme-makers first wrote to 
NCP on 13 May 2005 (2 weeks prior to broadcast) and again on 16 and 18 
May 2005. In Ofcom’s view, the correspondence clearly outlined the 
allegations which the programme intended to make, including details of the 
evidence collected from their undercover investigation.  In particular, Ofcom 
noted that on 18 May 2005 the programme-makers informed NCP that: 

 
“The allegations are twofold: Firstly, that one of NCP's parking 
attendants repeatedly took our cash to clear parking tickets or 
remove clamps. He did this in public places, while on duty and in 
uniform. We allege that he is using his position as a parking 
attendant to engage in criminal activity for personal profit. 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

31 

 
Secondly, we allege that the fact that the parking attendant is 
able to do this in such a public way points to serious 
mismanagement by NCP in failing to properly supervise its staff.” 

  
In Ofcom’s view, the programme-makers provided NCP with sufficient time 
and information concerning the allegations to be included in the programme 
to enable NCP to respond properly.  Ofcom therefore found no unfairness to 
NCP in this respect.   

     
b) Ofcom considered that NCP’s statement, although edited for broadcast, was 

presented in a fair and appropriate manner. In reaching this decision, Ofcom 
noted that the statement, as broadcast, faithfully represented the views of the 
NCP in relation to the allegations made against it in the programme.  As 
Ofcom found that NCP were provided with sufficient information to respond 
properly it was not necessary, in the interests of fairness, to broadcast NCP’s 
claim that they had been given “too little” information. Ofcom therefore found 
no unfairness to NCP in this respect. 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

32 

Complaint by Mrs Pauline Connorton on her own behalf and 
on behalf of Mr Brian Perry 
Brinks Mat – The Greatest Heist, Channel 4, 24 November &  
1 December 2003 
 
Summary: Ofcom has not upheld a complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy about this two–part dramatised documentary examining 
Britain’s biggest robbery at the Brinks Mat warehouse in 1993. The programme 
examined, among other things, the role played by Mr Brian Perry who was found 
guilty of conspiracy to handle stolen goods and was sentenced to nine years 
imprisonment. 
 
Ofcom found the following:    
 

a) it was fair for the programme to state that Mr Perry made money from 
prostitutes. Court transcripts demonstrated that Mr Perry did receive money 
from prostitutes for services provided; 

 
b) it was reasonable for the programme to suggest that Mr Perry was 

responsible for intimidating key witnesses in the trial of Mr McAvoy given that 
it was supported by police sources;   

 
c) the programme fairly portrayed the belief of Mrs Kathy Meacock that Mr Perry 

was tapping her phone;   
 
d) it was reasonable for programme-makers to suggest that Mr Perry took part in 

the Brinks Mat Robbery, given the information available to them from Mr 
Perry’s own legal Counsel Jonathan Goldberg QC, senior police sources and 
Mr McAvoy, the ring-leader, and given Mr Perry’s proven close ties to the 
robbery; 

 
e) it was fair for the programme to show Mr Perry speaking on the witness stand 

and taking medication whilst in prison. Court transcripts showed these events 
did occur; 

 
f) the programme did not portray Mr Perry as an uncouth, unshaven, 

foulmouthed individual; and, 
 
g) there was no unfairness to either Mr Perry or Mrs Connorton by the inclusion 

or depiction of Mr Perry’s murder. 
 
Introduction 
 
Brinks Mat – The Greatest Heist, a two-part dramatised documentary, looked at the 
planning, execution and aftermath of Britain’s biggest robbery (that took place in the 
Brinks Mat warehouse near Heathrow airport in 1983). The programme was 
introduced as a “true story” and included contributions from investigating officers and 
witnesses as well as dramatised reconstructions using actors. The programme 
examined, among other things, the role played by Mr Brian Perry who was found 
guilty of conspiracy to handle stolen goods and was sentenced to nine years 
imprisonment.  Mr Perry was murdered in 2001.  Mr Perry was described in the 
programme as being an old friend of robbery ring leader Mr Michael McAvoy and a 
“gentleman villain”, who made his money from “taxi cabs and prostitutes”.  It was 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

33 

suggested in the programme that Mr Perry had been responsible for intimidating the 
key witness, the bugging of telephones, management of the trading of stolen gold, 
laundering of the proceeds and as a possible participant in the robbery itself. Using 
an actor, the programme depicted Mr Perry after his arrest and following his trial. The 
programme also included a re-enactment of his murder. 
 
Mrs Pauline Connorton, Mr Perry’s sister, complained on her own behalf and on 
behalf of Mr Perry that they were treated unfairly in the programme as broadcast. Mrs 
Connorton did not appear in the programme. 
  
Complaint 
 
Mrs Connorton’s Case 
 
In summary, Mrs Connorton complained that she and Mr Perry were treated unfairly 
in that:  
 
a) the programme claimed that Mr Perry made money from prostitution when Mr 

Perry had never been associated, charged or convicted with soliciting. Mr 
Perry offered a taxi service for an escort agency, Eve International. He admits 
being paid by the “girls” or “clients”, but as a driver only. Mr Perry denied any 
knowledge of the escort girls being prostitutes and that he never ‘lived off 
immoral earnings”. There was no evidence that Mr Perry made his money 
from prostitutes;  

 
b) the programme stated that Mr Perry sent intimidating letters to the mother and 

girlfriend of the key witness in the McAvoy trial. The programme stated as fact 
that Mr Perry committed these activities when there was no solid proof. Mr 
Perry had never been associated, charged or convicted of such acts; 

 
c) the programme stated that Mr Perry “bugged” telephones. The programme 

failed to clarify whose phone was bugged, why it was done or how. Mr Perry 
had never been charged or convicted of bugging telephones; 

 
d) the programme showed Mr Perry as one of the violent, hooded gunmen who 

committed the Brinks Mat robbery, and stated he was one of the robbers. Mr 
Perry was never questioned, charged or convicted of such an offence. At the 
time of the robbery, 20 years ago, he could not have participated as he was 
being treated for a severe back problem and was being heavily medicated 
with morphine. He attended hospital and was under supervision by a doctor; 

 
e) Mr Perry was shown taking the stand and being questioned in the witness 

box. Mr Perry was never in the witness box. The programme also showed Mr 
Perry sitting in a police cell taking medication, which was totally untrue. Mr 
Perry was allowed bail and spent every evening at home;  

 
f) Mr Perry was depicted as an uncouth, unshaven, foulmouthed smoker and 

drinker.  The programme took the “Hollywood” idealism of a “South London 
gangster”. Mr Perry was a man who was always immaculate in his 
appearance and dress. He never smoked in his life and was tee-total;  

 
g) the final shot of the depicting the murder of Mr Perry was totally inaccurate, 

unnecessary and insensitive towards her, as a person present at the murder 
scene. Mrs Connorton maintained that Mr Perry’s body had no marks and 
there was no blood or gore.   



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

34 

 
Channel 4’s case 
 
In summary, Channel 4 responded that:  
 
a)  Detailed research had been carried out by the programme-makers who 

considered that Mr Brian Perry’s inclusion in the programme was appropriate 
as he was a criminal convicted for his involvement in the Brinks Mat robbery 
and sentenced to 9 years imprisonment for conspiracy to handle stolen 
goods. Channel 4 and the programme-makers considered that the portrayal 
of Brian Perry and his death in the programme were responsible, fair and 
accurate. 

  
The allegation that Mr Perry made money from prostitutes was made by Brian 
Perry’s own defence Counsel Jonathan Goldberg QC: “He didn’t ever quite 
like to admit that the prostitutes were prostitutes, I think he used a euphemism 
for them “escort girls” or whatever he would have called them”. Earlier in 
1992, Jonathan Goldberg QC in his opening speech during Brian Perry’s trial, 
stated: “Escort agencies, members of the jury, is unhappily a front for high 
class prostitution in London, as you probably know, and he (Mr Perry) would 
supply drivers who would take the girls to the clients”; 

 
b) Channel 4 said police sources told the programme-makers that Brian Perry 

was responsible for the letters of intimidation, sent during the original trial of 
Michael McAvoy, as part of a concerted plan to ensure his old friend, Mr 
McAvoy was not convicted.  Mr Perry also arranged for a helicopter to try and 
spring Michael McAvoy from Brixton prison.  The programme-makers were 
told by the Police that they didn’t arrest or charge him in connection with 
these activities because they wanted to protect their intelligence sources;   

 
c) in the programme, Kathy Meacock (McAvoy’s girlfriend and future wife) was 

heard telling McAvoy that: “They’re bugging my phones Mick. Brian says it’s 
the police but it’s Brian, isn’t it”. The programme’s reference, came from 
Cathy Meacock herself and police sources. During their investigation, the 
police discovered hundreds of audiotapes of tapped conversations from Ms 
Meacock’s residence and elsewhere, in the home of Mr Killick, who had once 
worked for Brian Perry at his cab company Blue Cars. Many of the recorded 
conversations involved the police who spent nearly 2 weeks searching the 
residence after Kathy Meacock’s arrest and regularly used the telephone;  

 
d) the identification of Brian Perry as one of the Brinks Mat robbers was not 

introduced until the second episode. The accusation was made by Mr Perry’s 
own defence Counsel Jonathan Goldberg QC.  The programme-makers also 
obtained independent corroboration from Michael McAvoy himself who told 
the programme-makers that Brian Perry was in the gang that raided the 
Brinks Mat warehouse; 

 
e) Mr Brian Perry did spend several days in the witness box at his 1992 trial. He 

was specifically questioned about his mental health and Brian Perry 
described how he had been under medication and antidepressants, for a 
number of years; 

 
f) the portrayal of Brian Perry was not out of keeping with the portrayal of a 

south London criminal and when compared with the portrayal of his criminal 
acquaintances, Brian Perry’s portrayal is generally that of a smartly dressed 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

35 

and articulate man. His barrister Jonathan Goldberg QC, refers to him in the 
programme as “an impressive man. I would say he was quite a gentleman 
villain”. The images of Brian Perry smoking a cigar and drinking champagne 
are hardly uncharacteristic for a criminal who was handling millions of pounds 
worth of stolen money. It was noted by Channel 4 that Brian Perry admitted at 
his trial to running an illegal drinking club at the premises of his cab company;  

 
g) in response to the complaint of the programme’s portrayal of Mr Perry’s 

murder, Channel 4 referred to newspaper descriptions of the murder as 
reported at the time.  All articles gave varying accounts of the injuries to Mr 
Perry and the way in which he was found.  Channel 4 maintains the shooting 
itself was not dramatised and in particular, deliberately did not show the 
gunman himself or the three shots to the back of Brian Perry’s head. As a 
matter of courtesy, the programme-makers wrote to Brian Perry’s son, Mark 
Hayhurst, prior to transmission to inform him that the programme would 
include a scene of the aftermath of his father’s murder.  

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment in programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.   
 
In the circumstances of this case Ofcom found the following: 
 
a) After reviewing the programme along with the transcripts, Ofcom was 

satisfied that the programme claimed Mr Perry made his money from 
“prostitutes”, not “prostitution”, as Mrs Connorton complained. Though it 
appeared that Mr Perry had not acknowledged that his clients were 
prostitutes, it was clear from court transcripts and from the comments of his 
own legal Counsel, that he was profiting from the activities of prostitutes.  He 
provided cars and security for, and received money from, prostitutes. In these 
circumstances, Ofcom considered that it was reasonable for the programme 
to state that Mr Perry made his money from “cabs and prostitutes”. The 
programme’s presentation of this issue did not result in unfairness to either Mr 
Perry or Mrs Connorton. 

  
b) Ofcom is not a fact finding tribunal and has no remit to decide whether Mr 

Perry had in fact intimidated key witnesses. In these circumstances Ofcom 
considered whether it was reasonable for the programme to include such a 
claim on the information available to the programme-makers and whether the 
claim resulted in unfairness to the complainants. In this case, Ofcom 
considered that it was reasonable for programme to suggest that Mr Perry 
was responsible for intimidating key witnesses given that it was supported by 
police sources.  Ofcom also took the view that it was unlikely to have 
materially affected viewers’ opinion of Mr Perry in a way that was unfair to him 
given his close ties with Mr McAvoy and his conviction for the handling of the 
Brinks Mat gold.  

 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

36 

c) Ofcom found that the programme fairly portrayed Mrs Meacock’s belief that 
Mr Perry was bugging her phone. In coming to this conclusion Ofcom looked 
at the context of the scene, which was a dramatic representation of Mrs 
Meacock’s own concerns (confirmed by police sources) and the inclusion of 
the counter argument that the police may have been responsible for the 
bugging of the phone.  “Brian says it’s the police”.  Ofcom concluded that the 
inclusion of the scene was fair and relevant to the subject matter, as Mrs 
Meacock’s residence had been tapped.   

 
d) Ofcom was asked to consider if it was reasonable for programme-makers to 

state that Mr Perry took part in the Brinks Mat Robbery, given the information 
available to them. When coming to its decision Ofcom reviewed information 
provided by Mr Perry’s legal Counsel Jonathan Goldberg QC and information 
provided to the programme-makers by senior police sources and Mr McAvoy. 
Mr Perry’s Counsel said that Mr Perry indicated privately to him that he had 
taken part in the robbery and that police sources had always believed that Mr 
Perry was one of the robbers and not just a handler. Mr McAvoy himself, told 
programme-makers that Mr Perry was in the gang that raided the Brinks Mat 
warehouse. Ofcom noted that the fact that Mr Perry was not charged with 
involvement in the actual robbery. However, in the light of the information 
detailed above and given Mr Perry’s proven close ties to the robbery, Ofcom 
concluded that it was reasonable for the programme to suggest that Mr Perry 
took part in the Brinks Mat robbery.    

 
e) Court transcripts showed that Mr Perry did take medication while in prison 

and that he did spend several days in the witness box during his 1992 trial. 
Ofcom therefore found that the programme’s presentation of these matters 
was accurate and not unfair to either Mr Perry or Mrs Connorton.  

  
f) Ofcom did not agree with Mrs Connorton, that the programme portrayed her 

brother as an uncouth, unshaven, foulmouthed individual. Upon viewing the 
programme, Ofcom found that Mr Perry was depicted as being well 
mannered, articulate and intelligent, which was reinforced by his Counsel’s 
description of him as a “gentleman villain”.  Ofcom was satisfied that Mr 
Perry’s portrayal drinking champagne and smoking a cigar was unlikely to 
have materially affected viewers’ opinion of him given that court transcripts 
suggested that he owned an illegal drinking establishment and had and gone 
for a drink on a number of occasions.  

 
g) In relation to the murder scene, Ofcom acknowledged that such a scene was 

likely to be distressing to any member of Mr Perry’s family and especially to 
Mrs Connorton who was with Mr Perry when he was murdered. However, 
Ofcom considered that the inclusion of the scene and the programme’s 
portrayal of the murder was not unfair to either Mr Perry or Mrs Connorton. In 
reaching this conclusion, Ofcom considered that the Mr Perry’s murder was 
relevant and significant. The scene was not unnecessarily gory or unrealistic 
and was in keeping with contemporaneous descriptions of the murder Ofcom 
noted that the programme-makers did write to Mr Perry’s next of kin, his son 
Mr Patrick Perry, to inform him that this father’s death would be depicted in 
the programme.  



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

37 

Complaint by The Simkins Partnership (solicitors) obo The 
Federation of Ethical Stage Hypnotists 
Hypnotism Ruined My Life, Five, 19 May 2004 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment from The 
Federation of Ethical Stage Hypnotists (FESH), finding that:   
 

a) It was legitimate for the programme to examine concerns raised, by members 
of the public, about the potential dangers of stage hypnotism and to include 
the testimony and opinion of those people who believed that stage hypnotism 
had harmed them or a member of their family. In Ofcom’s view, it was likely to 
have been clear to viewers that stage hypnotism, when practised properly 
and within the current legislation, was considered to be safe.  

 
b) The programme-makers took all reasonable care to ensure that all material 

facts had been considered and so far as possible fairly presented in the 
programme, seeking to fairly balance allegations about the dangers of stage 
hypnotism with authoritative views to the contrary. 

 
c) The programme accurately and fairly presented the coroner’s verdict that 

stage hypnotism did not play a part in the death of Mrs Tabarn and that she 
died of natural causes.   

 
d) The inclusion of Mr Derek Crussell in the programme was unlikely to have 

materially affected viewers understanding of FESH or its members in a way 
which was unfair to them. 

 
In all the circumstances, Ofcom considered that the programme presented a 
balanced account of the cases which it examined and did not misrepresent the 
alleged dangers of stage hypnotism when practised properly.  Ofcom found no 
unfairness to FESH or its members in the programme. 
 
Introduction 
 
This programme looked at stage hypnotism and suggested that some people 
believed that stage hypnotism “can ruin your life.” The programme included 
interviews with stage hypnotists, participants of stage hypnotism shows and relatives 
of participants. 
 
The Simkins Partnership (solicitors) complained on behalf of The Federation of 
Ethical Stage Hypnotists (FESH) that it was treated unfairly in the programme 
 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

38 

Complaint 
 
FESH’s Case 
 
In summary the Simkins Partnership complained as follows: 
 
a) The programme failed to distinguish between ethical practitioners, like 

members of FESH, who comply with the relevant guidelines and those that do 
not. The programme gave the impression that the type of performances 
shown, which were clearly irresponsible and in breach of Home Office 
conditions, were typical of stage hypnotists including members of FESH. 
There was an ethical and unethical manner in which to conduct stage 
hypnosis and this is an absolutely key distinction.  This distinction was not 
made in the programme. 

 
b) The programme failed to present balancing factors by way of either ethical 

stage hypnotists or relevant experts. There was a considerable body of expert 
opinion which considered that the claims made in the programme did not 
have a scientific basis. Given that the programme suggested that stage 
hypnotism causes death or serious mental injury, it was essential that such 
views were presented in the programme. The Chairman of FESH, Mr Johnny 
Hillyard, was invited to participate in the programme but was reluctant to do 
so as it appeared that the programme amounted to an indiscriminate attack 
on stage hypnotism. However, Mr Hillyard agreed to participate on the 
condition that he was properly compensated by way of a fee.  The 
programme-makers refused to re-numerate Mr Hillyard so he decided not to 
take part.       

 
c) The programme included claims made by Mrs Margaret Harper that stage 

hypnotism caused Sharron Tabarn’s (her daughter) death without making 
clear that her claims had been discredited by three official independent 
bodies.  The programme failed to present the following information: 

 
• Mrs Harper’s campaign was not supported by Mrs Tabarn’s husband. 
 
• There was clear evidence that excessive drinking on the part of Mrs 

Tabarn was a likely factor in her death. 
 
• The government appointed expert panel concluded that Mrs Harper’s 

claims were not well founded. 
 
• Independent experts at the inquest were unanimous in their view that 

stage hypnosis played no part in Sharron Tabarn’s death. 
 
• The Court of Appeal concluded that there was no basis to doubt the 

Coroner’s verdict and refused Mrs Harper’s appeal against the 
Coroner’s verdict.   

 
d) In 1998 Five broadcast a full apology to Mr Paul McKenna following 

allegations made by Mr Derek Crussell in an interview on Five. Despite this 
clear warning as to the reliability of his views, this programme included an 
interview with Mr Crussell, playing on his expertise as a hypnotherapist to aid 
the programme’s thesis. This was despite the fact that the BBC were recently 
obliged to apologise for and retract statements made by Mr Crussell on this 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

39 

issue. 
 
Five’s case 
 
In summary Five responded as follows: 
  
a) The programme was never intended to be a discussion about all facets of 

stage hypnotism, including ‘ethical’ versus ‘unethical’ stage hypnotism. The 
programme did not suggest that all stage hypnotists were dangerous and 
unethical, but rather presented a series of case studies featuring those who 
believe they have been adversely affected by an experience with stage 
hypnotism. 

 
b) The programme did not require the views of FESH members to provide a 

balanced view, as suggested by the complainant. In the programme each 
case was dealt with fairly and the salient facts surrounding the case were set 
out. It was not asserted by the programme that hypnotism actually caused the 
problems faced by the individuals featured, rather, each participant was 
allowed to provide their testimony about their experiences. Five accepted that 
the programme contained some expert opinion from those who believed that 
hypnotism may cause problems in a vulnerable minority, however this was 
balanced by the inclusion of a summary on the current state of government 
and medical thinking which said: “A Home Office expert panel considered the 
medical evidence in 1995. It concluded that stage hypnotism presents no 
serious risks to the public and though it proposed tighter regulation it saw no 
need for it to be banned”. 

 
 The producers worked very hard to elicit the help of FESH, in particular their 

Chairman, Mr Hillyard and The British Council of Professional Stage 
Hypnotists, both of whom declined to take part.  

 
c) While Mrs Harper set out her belief that her daughter died as a result of being 

hypnotised, the legal position was included in the programme which set out 
that “…the Coroner’s inquest had determined that they hypnosis had played 
no part in Sharon’s death; concluding that she had died of natural causes 
through choking on her own vomit, possibly after suffering an epileptic fit”. 
There was no need to include further information, as FESH suggests, as the 
key fact was established in the programme, namely, the Coroner’s finding that 
hypnosis was not the cause of death and that Mrs Harper has not established 
a causal link with hypnotism. 

 
d) Derek Crussell’s role within the programme was minimal. He was featured in 

the programme in order to introduce Irene Carbin who was one of his clients 
and to show that hypnotism can be used to treat those with stress, panic 
attacks, anxiety, lack of confidence and fears. 

 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards that provide adequate protection to members of the public and 
all other persons from unfair treatment and unwarranted infringements of privacy in 
programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that these 
standards are applied in a manner that best guarantees an appropriate level of 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

40 

freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard in all cases, to 
principles that require regulatory activities to be transparent, accountable, 
proportionate, consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In this case Ofcom found the following: 
 
a) Ofcom considered that it was legitimate for the programme to examine 

concerns raised by members of the public about the potential dangers of 
stage hypnotism and it was reasonable for the programme to include the 
testimony and opinion of those people who believed that stage hypnotism had 
harmed them or a member of their family.  

 
 In Ofcom’s view it was likely to have been clear to viewers that the 

programme presented a small number of cases where, in the personal 
opinion of those featured, participation in stage hypnotism shows had resulted 
in harm to them or a member of their family. The programme did not present 
this as evidence that it was established as fact that stage hypnotism, in 
general, was harmful. The programme did not claim that the type of 
performances shown were typical of stage hypnotists or that all stage 
hypnotists, including members of FESH, practiced in a manner that could 
harm participants.  

 
 In our view, it was likely to have been clear to viewers that stage hypnotism, 

when practised properly and within the current legislation, was generally 
considered to be safe. This was supported by the programme’s reference to 
the findings of the Home Office’s expert panel, set up to consider the effects 
of participation in performances of stage hypnosis, that “stage hypnotism 
presents no serious risks to the public”. 

 
b) In our view, the programme-makers took all reasonable care to ensure that all 

material facts had been considered and so far as possible fairly presented in 
the programme. In reaching this conclusion Ofcom took into account the 
programme’s presentation of the findings of the expert panel set up by the 
Home office (referred to above), that stage hypnosis was safe.  Ofcom also 
took into account the efforts made by the programme-makers to seek the 
participation of FESH in the programme as broadcast. An invitation which 
FESH declined. In all the circumstances, Ofcom considered that the 
programme sought to fairly balance allegations about the dangers of stage 
hypnotism with authoritative views to the contrary. 

 
c) Ofcom considered that the programme accurately and fairly presented the 

coroner’s verdict that stage hypnotism did not play a part in the death of Mrs 
Tabarn and that she died of natural causes.  The programme portrayed Mrs 
Harper as a grieving mother who was understandably distressed by the death 
of her daughter and, despite convincing evidence to the contrary, continued to 
believe that stage hypnotism played a part in her daughter’s death. Viewers 
were likely to have understood that her comments were simply an opinion and 
not evidence of the cause of Mrs Tabarn’s death. 

  
 In this context, we did not consider it unfair not to refer to Mrs Harper’s 

unsuccessful application for a new inquest into the death of her daughter or 
any role that alcohol might have played in Mrs Tabarn’s death. Nor was it 
relevant, in our view, that Mrs Tabarn’s husband did not support Mrs Harper’s 
campaign. 

 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

41 

d) Ofcom noted the limited role played by Mr Crussell in the programme.  In 
Ofcom’s view the programme’s presentation of Mr Crussell appeared to be a 
straightforward examination of his own practices. Notwithstanding the 
complainant’s views on Mr Crussell’s ability or judgment, Ofcom took the view 
that his inclusion in the programme was unlikely to have materially affected 
viewers understanding of FESH or its members in a way which was unfair to 
them. 

 
 In all the circumstances, we considered that the programme presented a 

balanced account of the cases which it examined and did not misrepresent 
the alleged dangers of stage hypnotism when practised properly.  Ofcom 
found no unfairness to FESH or its members in the programme. The 
complaint was not upheld. 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

42 

Other programmes not in breach/out of remit  
 
16 November – 29 November 2005  
 
 

Programme 
Trans 
Date Channel Category No of  

        
Complaint
s 

     
2-Ten FM 07/11/2005 2 Ten FM Offence 1 

Adult Channels 21/11/2005 Playboy 
Sexual 
Portrayal 1 

Asian Sound Radio 16/05/2005 Asian Sound Regionality 1 
BBC News 16/11/2005 BBC1 Impartiality 2 
BBC News 19/11/2005 BBC1 Offence 1 
BBC News 24 05/09/2005 BBC News 24 Offence 1 

BBC Radio 4 13/11/2005 BBC Radio 4 
Religious 
Offence 1 

BBC Radio 5 Live 17/11/2005
BBC Radio 5 
Live Impartiality 1 

Biggest Selling Artists of 21st 
Century 06/11/2005 Channel 4 Language 1 
Bodies 12/11/2005 BBC2 Offence 1 
Breakfast 01/11/2005 BBC1 Offence 1 
Calendar 09/11/2005 ITV1 Accuracy 1 
Casualty 05/11/2005 BBC1 Offence 1 
Channel 4 News 15/11/2005 Channel 4 Offence 3 
Channel 4 News 16/11/2005 Channel 4 Accuracy 1 
Channel 4 News 23/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Coronation Street 11/11/2005 ITV1 Offence 1 
Coronation Street 10/11/2005 ITV1 Offence 1 
dick and dom in da bungalow 19/11/2005 BBC1 Offence 1 
Doc Martin 10/11/2005 ITV1 Violence 1 

Doctors 10/11/2005 BBC1 
Sexual 
Portrayal 1 

Dragons Den 22/11/2005 BBC2 Language 1 
Emmerdale 20/11/2005 ITV1 Offence 2 
Fact Hunt 14/11/2005 ITV1 Language 1 
Family Affairs 02/09/2005 Five Offence 1 
Five News 17/11/2005 Five Offence 1 
Five News 22/11/2005 Five Accuracy 1 
Friday Night With Jonathan Ross 04/11/2005 BBC1 Offence 1 
Gangsters' Wives 14/11/2005 Five Offence 1 
Genius 24/11/2005 BBC Radio 4 Language 1 
Goodfellas 09/11/2005 TCM Violence 1 
Great British Islam 30/10/2005 Channel 4 Misleading 1 
Greatest Ever Machines 19/09/2005 Five Offence 2 
Have I Got News For You 11/11/2005 BBC1 Language 1 
Have I Got News For You 14/11/2005 BBC2 Offence 1 
Hell's Kitchen 16/11/2005 ITV1 Offence 1 
Holby City 08/11/2005 BBC1 Offence 1 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

43 

Holby City 14/11/2005 BBC1 Offence 1 
Holby City 16/11/2005 BBC1 Offence 1 
I Want to be a Hilton 06/11/2005 UKTV Style Offence 1 
I Want to be a Hilton 17/11/2005 UKTV Style Offence 2 
I'm a Celebrity...4 20/11/2005 ITV1 Offence 3 
I'm a Celebrity...4 21/11/2005 ITV1 Offence 1 
I'm a Celebrity...4 23/11/2005 ITV1 Offence 3 
I'm a Celebrity...4 22/11/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 02/11/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 10/11/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 14/11/2005 ITV1 Accuracy 1 
ITV News 15/11/2005 ITV1 Offence 2 
ITV News 08/11/2005 ITV1 Offence 1 
ITV News 16/11/2005 ITV1 Offence 1 
Jonathan Dimbleby 06/11/2005 ITV1 Impartiality 1 
Kiss FM 21/11/2005 Kiss 100 FM Language 1 
Kiss Kis Ko 05/11/2005 Zee TV Offence 1 
LBC Programme 28/10/2005 LBC97.3 Language 1 
Life & Adventures of Nicholas 
Nickleby 20/11/2005 ITV1 Offence 1 
Little Britain 17/11/2005 BBC1 Language 1 
Look North 08/11/2005 BBC1 Offence 1 
Loose Women 03/10/2005 ITV1 Other 1 
Messiah 4 28/08/2005 BBC1 Offence 1 
Ministry of Mayhem 12/11/2005 ITV1 Offence 1 
Ministry of Mayhem 29/10/2005 ITV1 Offence 1 
MTV Europe Music Awards 2005 03/11/2005 MTV Offence 2 
MTV Europe Music Awards 2005 04/11/2005 MTV Offence 1 
Nick Ferrari 10/11/2005 LBC97.3 Offence 1 
Panorama 17/11/2005 BBC1 Impartiality 1 
Parkinson 19/11/2005 ITV1 Language 1 
Patrick's Planet 10/11/2005 BBC1 Offence 1 
Playboy 14/11/2005 Playboy Offence 1 

Priest Idol 14/11/2005 Channel 4 
Religious 
Offence 1 

Quiz TV 24/10/2005
Satellite & 
Cable Misleading 1 

Real Wife Swaps 30/09/2005 Five 
Sexual 
Portrayal 2 

Resonance FM 05/08/2005
Resonance 
FM Language 1 

Richard and Judy 05/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 04/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 18/10/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 16/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Richard and Judy 21/11/2005 Channel 4 Offence 1 
Rock School 29/10/2005 Channel 4 Language 1 
Scott Mills 24/11/2005 BBC Radio 1 Offence 1 
Sean & Becky at Breakfast 10/11/2005 Peak 107FM Offence 1 

Sky News 05/11/2005 Sky News 
Religious 
Offence 1 

Sky News 15/11/2005 Sky News Impartiality 1 



Ofcom broadcast bulletin 50 
19 December 2005 

44 

Supernanny 28/09/2005 Channel 4 Offence 1 
Taggart 11/11/2005 ITV1 Offence 1 
Talksport 14/10/2005 Talksport Impartiality 1 
Talksport 13/11/2005 Talksport Offence 1 
TBC London 07/07/2005 TBC Impartiality 1 
TBN Europe 13/11/2005 TBN Offence 1 
The Bourne Identity 06/11/2005 ITV1 Violence 1 
The Edge 22/11/2005 The Edge Language 1 
The Gadget Show 14/11/2005 Five Offence 1 
The Great Phone Call Con 11/11/2005 BBC2 Language 2 

The Hits 17/11/2005 The Hits 
Sexual 
Portrayal 1 

The Jeremy Kyle Show 08/11/2005 ITV1 Offence 1 
The Jeremy Kyle Show 22/11/2005 ITV1 Offence 1 
The Last Rights 01/11/2005 Channel 4 Offence 1 
The Match 04/10/2005 Sky One Offence 1 
The Practice 21/11/2005 ITV Offence 1 
The Queen's Sister 14/11/2005 Channel 4 Offence 3 
The Queen's Sister 16/11/2005 Channel 4 Offence 1 
The Queen's Sister 20/11/2005 Channel 4 Offence 1 
The Queen's Sister 21/11/2005 Channel 4 Offence 1 
The World's Most Extreme TV 22/09/2005 Channel 4 Offence 3 
The Wright Stuff 10/11/2005 Five Impartiality 1 
The X Factor 14/11/2005 ITV1 Offence 1 
The X Factor 12/11/2005 ITV1 Language 2 
The X Factor 20/11/2005 ITV1 Offence 1 
This Morning 16/11/2005 ITV1 Other 1 

This Morning 25/11/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 1 

Top Gear 15/11/2005 BBC2 Offence 2 
Top Gear 20/11/2005 BBC2 Offence 1 

Totally Frank 20/11/2005 Channel 4 
Sexual 
Portrayal 1 

Wake Up With Wogan 26/10/2005 BBC Radio 2 Offence 1 

Walk Away and I Stumble 14/11/2005 ITV1 
Sexual 
Portrayal 3 

Watchdog 22/11/2005 BBC1 Offence 1 
Weakest Link 15/11/2005 BBC2 Language 1 
Weakest Link 19/11/2005 BBC1 Offence 1 
When the Moors Ruled in Europe 05/11/2005 Channel 4 Impartiality 1 
World Rally 13/11/2005 ITV1 Offence 1 

 
 


