
1 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Ofcom Broadcast Bulletin 
�

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 145 
9 November 2009 

 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 

In Breach  
 
Islam in Focus 
Peace TV, 31 July 2009, 16:10 4 
 
Babeworld TV 
Babeworld TV, 28 May 2009, 23:30 
Promotion of the www.babeworld.tv website address 
Babeworld TV, prior to 13 August 2009 8 
 
Bahran Punjab Diyan and Financial Matters 
MATV, 12 March 2009, 19:00 and 20:15 12 
 
Top Gear 
BBC2, 2 August 2009, 20:00 17 
 
Sa Re Ga Ma Pa L’il Champs 
Zee TV, 17 July 2009, 10:00 20 
 
Farmer Wants a Wife 
Five, 20 September 2009, 11:00 21 
 
Amount of advertising scheduled and retention of recordings 
General Entertainment and Music (GEM), 3 August 2009 23 
 
Radio Ramadhan Keighley 102.1FM 
Radio Ramadhan Keighley 102.1 FM, 14 September 2009, 12:00 25 
 
Fairness & Privacy cases 
 
Not Upheld 
 
Complaint by Mr Paul Mawson on behalf of Mr Daniel Mawson 
Road Wars, Sky One, 1 June 2009 26 
 
 
Other programmes not in breach 30  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 3

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes which broadcasting licensees are required to 
comply. These include:  
 
a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”) which took effect on 25 July 2005 (with 

the exception of Rule 10.17 which came into effect on 1 July 2005). This Code is 
used to assess the compliance of all programmes broadcast on or after 25 July 
2005. The Broadcasting Code can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/bcode/.  

 
b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 

effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at 
http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/code_adv/tacode.pdf. 

 
c) other codes and requirements that may also apply to broadcasters, depending on 

their circumstances. These include the Code on Television Access Services 
(which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant 
licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code 
on Listed Events, and the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be 
found at http://www.ofcom.org.uk/tv/ifi/codes/. 

 
From time to time adjudications relating to advertising content may appear in the 
Bulletin in relation to areas of advertising regulation which remain with Ofcom 
(including the application of statutory sanctions by Ofcom). 
 
It is Ofcom policy to state the full language used on air by broadcasters who are the 
subject of a complaint where it is relevant to the case. Some of the language used in 
Ofcom Broadcast Bulletins may therefore cause offence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

4 

Standards cases 
 
In Breach  
 
Islam in Focus 
Peace TV, 31 July 2009, 16:10  
 
 
Introduction 
 
Peace TV is an international satellite television channel, which describes itself as 
providing “Islamic spiritual ‘edutainment’.” Islam in Focus consisted of a public lecture 
(“the Lecture”) in front of an audience, in English, by a religious speaker, Hamood 
Ashemaimry. In the Lecture, entitled “How to build a righteous family”, the speaker 
set out, in his opinion, what the rights are of husbands and wives, in the context of 
creating a righteous family from an Islamic viewpoint. For example, the speaker said: 
 

“If we have righteous families, we gonna have a righteous society; especially 
you my brother and sister, who living in non-Islamic country.”  

 
A complaint objected to part of the Lecture which, it considered, suggested that it 
would be permissible for husbands to beat their wives. During the Lecture, the 
speaker said the following 
  

“[A husband] should not beat [his wife] first. He should not beat her face or 
beat her violently. Many people misunderstand this, you know, three solution 
for, you know, evil women or a evil wife, or wife who is not listen to her 
husband. You advise her first; you disregard her in bed; you bring a mediator 
from her family – somebody between you to sort the problem. And then if she 
doesn’t – then you beat her. But beat her – it doesn’t mean to break her ribs. 
Beat her, tap her on her shoulder. Just let her feel you’re angry. You know the 
worst thing – even they listen to me, the sisters – the worst thing for a lady, 
just disregard her in bed, for one week, or two. This is a good solution for a 
quarrel wife. Don’t go to beating first of all. Try this, it works.” 

 
Ofcom asked Peace TV for its comments under the following Rules of the Code: 
 
• Rule 2.3: In applying generally accepted standards broadcasters must ensure 

that material which may cause offence must be justified by the context; and 
• Rule 2.4: Programmes must not include material, which taking into account the 

context, condones or glamorises violent, dangerous or seriously antisocial 
behaviour and is likely to encourage others to copy such behaviour. 

 
Response 
 
Peace TV said that the speaker in this programme was setting out how to build a 
“Righteous Family”, which according to the speaker would lead to a “Good Society” 
and by extension a “Peaceful World.” In doing so, according to the broadcaster, the 
speaker outlined “the relationship between husband and wife and in particular the 
rights of one upon the other using Islamic teachings, and the consequence of divorce 
of not knowing each other’s rights.” In particular, the speaker had said: 
 
• a wife has rights “upon the husband” (e.g. “He should treat her kindly” and “He 

should provide her with the suitable maintenance and housing”); 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 5

• in addition, there are three steps that a husband should take to deal with 
“unreasonable actions of the wife.” These being: “advise her first”; “disregard her 
in bed”; and “bring a mediator from her family”; and 

• finally, a husband would be able to beat a wife, if the above three steps did not 
work. But in doing so, the husband should only “tap her on her shoulder.” 

 
In relation to Rule 2.3, Peace TV said that the reference to a husband being able to 
beat a wife could be justified by the following contextual factors: 
 

• the speaker did not advocate beating as a first resort, but only after other 
avenues have been tried to resolve a problem; 

• by advising that a husband should “tap” a wife on her shoulder, this 
demonstrates that the intention would be not to cause physical harm;  

• the fact that the speaker says at one stage in his Lecture that a husband 
should not “mock” his wife or “hurt her with his tongue” shows that, if the 
speaker was “advocating that the husband should not even hurt his wife with 
his tongue, it would follow and be logical that he would not be advocating 
actions to cause a wife any physical harm”; and 

• the Lecture included several other pieces of advice, which advocated that a 
husband should be considerate to his wife (e.g. “He should show patience 
with her”; “He should accept her as she [is]”; and “He should not hasten to 
divorce.” 

 
In relation to Rule 2.4, Peace TV said it did not believe the Lecture in any way 
condoned or glamorised violent, dangerous or seriously anti-social behaviour, or 
encouraged others to copy such behaviour. In addition, the context of the Lecture 
was based on advice as to how to build a “Righteous Family” and by extension a 
“Righteous Society” and a “Peaceful World.” The broadcaster said that it would not 
be possible to give such advice if the Lecture was condoning or glamorising violent, 
dangerous or seriously anti-social behaviour or encouraging others to copy such 
behaviour. 
 
In summary, Peace TV said that: “It is a fact that one of the units of society (and still 
today in Islam) is the family and the speaker attempt[ed] to focus the talk initially on 
marriage as an integral part of building a righteous family by focussing on the rights a 
woman has on her husband; he then went on to deal with remedies where there are 
severe and on-going problems within the relationship in understanding each other’s 
rights.” 
 
Decision 
 
Ofcom notes that a number of its licensees will broadcast programming that will 
derive from a particular religious or spiritual viewpoint, and that such programming 
will include advice to followers of particular faiths as to how to lead their lives. It is 
therefore unsurprising if at times such advice might cause offence to different 
sections of the audience. Ofcom therefore recognises that it would be an 
unacceptable restriction on a broadcaster’s freedom of expression1 to curtail the 
transmission of certain views, just because they cause offence. 
 
However, in broadcasting such content, broadcasters must be aware of the need to 
ensure compliance with the Code. In particular, in one segment of the Lecture, the 

                                            
1 As enshrined in Article 10 of the European Convention on Human Rights. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 6

speaker stated that it is permissible to “beat” a wife in certain circumstances. Ofcom 
considered whether this reference complied with Rules 2.3 and 2.4 of the Code.  
 
With regard to Rule 2.3, Ofcom noted that this programme: was broadcast on a 
channel aimed at international Islamic viewers; and included the Lecture, in which the 
speaker gave spiritual advice to husbands and wives as how to behave in the context 
of building a “Righteous Family”. Ofcom noted that during the Lecture: the speaker 
laid out a list of prescriptions which a husband should adhere to in treating his wife; 
and that many of these could be portrayed as encouraging a husband to treat his 
wife with respect. For example, at different times in his lecture, the speaker said the 
following, as regards to how a husband should treat a wife: 
 
“He should treat her kindly”;  
 
“He should not mock her or hurt her with his tongue”;  
 
“He should accept her as she is;” and  
 
“He should guide her warmly and lovingly.” 
 
Even though the broadcaster stated that the speaker said that a husband should only 
“tap” his wife on the shoulder and not “beat her face or beat her violently…or break 
her ribs”, Ofcom considers that the speaker was clear that some form of beating was 
acceptable – as a last resort after other tactics had been used to resolve a dispute 
with a wife. The passage was clear that a husband could use physical violence. 
 
Ofcom rejected Peace TV’s representations that just because some of the advice 
given by the speaker advocated a husband treating his wife with respect, that it 
would follow that “he would not be advocating actions to cause a wife any physical 
harm.” The speaker used the verb “beat” three times and “beating” once in the 
context of a husband chastising his wife. It considered that the speaker was clear in 
his advice, namely, that he was encouraging what could be portrayed as domestic 
violence in certain circumstances. 
 
Ofcom considers that the advice given to viewers that it was permissible for a 
husband to beat his wife, even if according to the broadcaster it was to be only in 
certain circumstances, and undertaken with restraint, would be offensive to many in 
the audience. Further Ofcom considered that this offensive material could not be 
justified by the context. This was because of for example: the lack of any mediating 
or counteracting views, within the programme, to the speaker’s advocacy of beating; 
and that, in general, the high likelihood that many in a UK audience would find any 
advocacy and support at all of domestic violence – which is of course potentially 
criminal under UK law – to be highly offensive. The programme was therefore in 
breach of Rule 2.3.  
 
With regard to Rule 2.4, the relevant test is that content must not: firstly, taking into 
account the context, condone or otherwise glamorise violent, dangerous or seriously 
antisocial behaviour; and secondly, be likely to encourage others to copy such 
behaviour. Ofcom considered these two issues in turn. 
 
Ofcom noted Peace TV’s comments that it would not have been possible for the 
Lecture to have shown how to build a “Righteous Family” (and by extension a 
“Righteous Society” and a “Peaceful World”) if it had included material that condoned 
or glamorised violent, dangerous or seriously antisocial behaviour. However, Ofcom 
considered that the stated subject matter and aim of the Lecture did not obviate the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 7

fact that in this case the speaker was unambiguously advocating a form of violent 
behaviour i.e. domestic violence. This and the fact that the Lecture was a serious, 
religious lecture aiming to provide spiritual guidance, could not, in Ofcom’s view, give 
enough contextual justification to suggest the speaker could not be reasonably 
portrayed as condoning violent behaviour.  
 
In addition, Ofcom considered that the advice on beating wives within the Lecture: 
was delivered in a serious and measured manner by the speaker; and on a channel 
specialising in dispensing Islamic spiritual advice. There was therefore a strong 
likelihood that such advice could be construed as likely to encourage others to copy 
such behaviour. 
 
Given the above, Ofcom considered that the programme was in breach of Rule 2.4. 
 
Breach of Rules 2.3 and 2.4 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

8 

In Breach 
 
Babeworld TV 
Babeworld TV, 28 May 2009, 23:30 
Promotion of the www.babeworld.tv website address 
Babeworld TV, prior to 13 August 2009 
 
 
Introduction 
 
Babeworld TV is a chat and adult-sex chat channel available without mandatory 
access restrictions in the adult section of the Sky electronic programme guide (“Sky 
EPG”). It broadcasts programming based on interactive daytime and adult-sex chat 
services: viewers are invited to contact on-screen presenters via premium rate 
services (“PRS”). After the 21:00 watershed in particular, the presenters dress and 
behave in a sexually provocative way.  
 
Babeworld TV 
Ofcom received a complaint that at around 23:30 on 28 May 2009 a female 
presenter, wearing only skimpy underwear including a G-string, showed clear and 
close-up images of anal and vaginal detail to camera. Ofcom viewed a recording of 
the programme and noted that the presenter lay on her back with her legs up in the 
air and apart talking on the telephone. On five occasions she pulled aside the G-
string she was wearing to reveal briefly her vagina and anus. This occurred during a 
time period of just under three minutes.  
 
Promotion of the www.babeworld.tv website address prior to 13 August 2009 
In addition, whilst monitoring the material as described above, Ofcom noted that the 
broadcaster had included in its programmes on-screen promotional references to its 
website www.babeworld.tv. When accessed by Ofcom, this website featured sexually 
explicit R18 equivalent material which could be readily viewed without registration to 
the website. Although this pornographic material was not broadcast on-air, Ofcom 
was concerned that it appeared on a website being promoted on an Ofcom licensed 
service (Babeworld TV) from 21.00.  
 
Ofcom sought comments from the licensee, Babeworld TV Limited (“Babeworld”). 
These comments were in respect of how the graphic shots of the presenter and the 
promotion of a website featuring unrestricted R18 equivalent1 material complied with 
Rules 2.1 (generally accepted standards) and 2.3 (offensive material must be 
justified by context) of the Code.  
 
Response 
 
Babeworld TV 
In its response, the licensee said that the presenter was tugging on her G-string and 
was unaware part of her bottom was showing for a short period of time. It said the 
                                            
1 The ‘R18’ category is a special and legally restricted classification primarily for explicit works 
of consenting sex or strong fetish material involving adults. Films may only be shown to adults 
in specially licensed cinemas, and video works may be supplied to adults only in licensed sex 
shops. ‘R18’ video works may not be supplied by mail order. Source: BBFC: The Guidelines 
at 
http://www.bbfc.co.uk/downloads/pub/Guidelines/BBFC%20Classification%20Guidelines%20
2009.pdf 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 9

presenter’s behaviour was noted by its onsite compliance officer and that the 
presenter is seen on screen being told what had occurred. Babeworld said that this 
was a “one-off accident” that was not prolonged and it therefore did not consider that 
it constituted a breach of the Code. It said that “no reasonable adult would find any of 
our content out of context with what they would expect to find in the Adult area of the 
EPG listing”. It continued that this programme was clearly an adult programme, in the 
adult section of the EPG, broadcast from 10pm and that it should therefore be 
allowed to rely on the context. 
 
Promotion of the www.babeworld.tv website address prior to 13 August 2009 
With reference to the promotion of its website, Babeworld said that it was only 
promoted after the watershed and that the material available on it was only possible 
to view after a user had confirmed he was over 18 years of age. However, the 
licensee confirmed that it had removed the content Ofcom had concerns about even 
though it said it was not aware that Ofcom regulated the content on internet sites. 
The broadcaster asked Ofcom to provide details of the legislation that gave it the 
power to regulate internet sites so that it could understand this area more fully.  
 
In summary, the broadcaster disputed that it had breached any part of the Code with 
regard to the matters Ofcom had raised.  
 
Decision 
 
Babeworld TV 
During the programme investigated of 28 May 2009, the female presenter was shown 
to move her left hand down to her crotch and then pull the string of her G-string to 
one side to show viewers clear, unambiguous and close-up shots of her vagina and 
anus. She repeated this action five times in just under three minutes. In Ofcom’s view 
it is a breach of generally accepted standards and offensive to broadcast such 
images on a service without mandatory access restrictions unless they are justified 
by the context. According to Rule 2.3, context is judged by a variety of factors such 
as the editorial context of the service, the time of broadcast and the effect on viewers 
of coming across the material unawares. 
 
Ofcom has previously and repeatedly published clear guidance regarding content 
broadcast by ‘adult-sex chat’ services in the adult section of the Sky EPG, where the 
material is free-to-view and broadcast without mandatory access restrictions. This 
guidance stated that material of a sexual nature broadcast after the 21:00 watershed 
must be appropriately limited and justified by the context to ensure compliance with 
generally accepted standards2. It has also repeatedly made it clear that the location 
of a channel in the adult section of the Sky EPG does not in itself provide sufficient 

                                            
2Breach Findings for Sex Station ‘Lucky Star’, and House of Fun Broadcast Bulletin 115 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb115/ ;  
Breach Finding on SportxxxBabes,Ofcom Broadcast Bulletin 119, dated 13 October 2008; 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb119/;  
Sanctions decision against Satellite Entertainment Limited concerning its channel 
SportxxxBabes, dated 26 August 2008, paragraphs 4.2, 8.3 and 8.11, 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/sportxxxbabes.pdf; Sanctions decision against 
Square 1 Management Limited concerning its channel Smile TV, dated 10 July 2008, 
paragraph 1.4, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/SmileTV.pdf;  
Sanctions decision against Connection Makers Limited dated 30 November 2007, paragraph 
1.4, http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/babeworld.pdf;  
Note to Daytime and Adult Sex Chat Service Broadcasters, Broadcast Bulletin 137, 6 July 
2009 http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb137/Issue137.pdf  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 10

protection from the potential to view offensive material or sufficient ‘programme’ 
context for its broadcast.  
 
As regards context, Ofcom noted that the programme was broadcast well after the 
21:00 watershed. It judged however that the repeated and seemingly deliberate 
actions by the presenter to show her vagina and anus had either no, or a completely 
insufficient, justification in the context. Ofcom considered that the actions of the 
presenter were clearly not a “one-off accident” because she needed to act with 
deliberation to locate the string with her fingers and then move it to the side. Also the 
action was repeated five times in total. Ofcom questions the speed with which the on-
site compliance officer reacted to the presenter’s behaviour, given that the presenter 
only appeared to be informed of the incident while she was on screen once she had 
changed position and the G-string was back in place.  
 
In Ofcom’s view the overriding purpose of broadcasting ‘adult-sex’ chat material is to 
elicit premium rate service telephone calls or texts. The broadcast of such sexually 
explicit material without mandatory access restrictions requires far stronger 
justification than was provided by Babeworld in this case. In Ofcom’s view, even 
though viewers of ‘adult-sex’ channels are used to a great extent to the type of 
material they show, the degree of offence capable of being caused by the broadcast 
of the very explicit images shown in this case was likely to be considerable. In 
Ofcom’s view, this material would have exceeded the likely expectation of the 
audience, especially for viewers who may have come across it unawares.  
 
For all these reasons, this content was offensive and not justified by context, and so 
breached generally accepted standards. It was therefore in breach of Rules 2.1 and 
2.3 of the Code.  
 
Promotion of the www.babeworld.tv website address prior to 13 August 2009 
Ofcom asked Babeworld twice in July 2009 to comment on why it believed it was 
acceptable to make promotional references to the www.babeworld.tv website on its 
service when the site contained unprotected R18 equivalent material. The 
broadcaster finally responded on 13 August 2009, when it confirmed that R18 
equivalent material had been removed but queried Ofcom’s power to regulate 
promotional references made on air to websites.  
 
The content of websites is not broadcast material, and therefore not subject to the 
requirements of the Code. However, any promotional references to websites made 
on air are broadcast content. Ofcom therefore has the duty and the power to regulate 
such references under the Communications Act 2003. The Legislative Background to 
the Code states: “Although a link included in the service may lead to features outside 
of that service which are not regulated by Ofcom, the provision of access to those 
features by, for instance, the inclusion of a link, is within the control of the 
broadcaster and so within Ofcom’s remit. Ofcom may therefore require such a link or 
facility to be removed where Ofcom has concerns, in the light of its statutory duties 
and, in particular, the standards objectives set out in Section 319 of the Act, about 
the material to which it leads.” Ofcom licensed services should therefore in no 
circumstances promote ‘Adult’ websites which provide unrestricted R18 material (or 
material equivalent to it) if such material can be accessed without appropriate 
restrictions in place. Ofcom is able to request that references to such websites are 
removed. Ofcom has made its position regarding this matter very clear to date in a 
recent sanctions decision and two published findings directly relating to the 
promotion of ‘adult’ websites on Ofcom licensed services. This information was in the  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 11

public domain prior to the 13 August 20093 and it was the responsibility of Babeworld 
– as with all licensees - to ensure it was fully aware of these decisions. Ofcom is 
concerned that Babeworld was not familiar with them. 
 
Code Rules 2.1 and 2.3 apply to promotional references to websites made on air 
because they are broadcast content. The issue in this case was whether the website 
was suitable to be promoted on a licensed television service and so complied with 
these Rules. When accessed – merely by clicking a button to confirm that the user 
was over 18 – the front page of the Babeworld website contained extremely explicit 
and graphic sex material (equivalent to BBFC ‘R18’-rated content). This included 
pictures of intercourse, anal sex, and oral sex and close-up images of sexual organs. 
Users were also able, without restriction, to view clips of R18 equivalent material. 
This did not require prior registration to view and its promotion on television was 
therefore of serious concern to Ofcom. The promotional references to the 
www.babeworld.tv website on air therefore breached generally accepted standards. 
They were offensive because of the unprotected and highly explicit sexual material 
they led to and were not in Ofcom’s opinion justified by the context, such as only 
being broadcast after 21:00 on a service in the adult section of the Sky EPG. They 
were therefore in breach of Rules 2.1 and 2.3 of the Code. 
 
In view of the serious and repeated nature of these contraventions of the Code, 
Ofcom reviewed carefully whether they should be considered for referral to the 
Content Sanctions Committee. On balance Ofcom decided not to do so on this 
occasion. However, Ofcom will seriously consider further regulatory action should 
Babeworld breach the Code in the future. 
 
Babeworld TV: Breach of Rules 2.1 and 2.3  
Promotion of the www.babeworld.tv website: Breach of Rules 2.1 and 2.3

                                            
3Published Finding against RHF Productions, promotion of Red Hot and Television X 
websites http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb114/issue114.pdf, RHF sanction 
published 18 May 2009 http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/ocsc_adjud/rhfportland.pdf, Published 
Finding against Sex Station, promotion of sex station TV website published 20 July 2009 
http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb138/Issue138.pdf  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

12 

In Breach 
 
Bahran Punjab Diyan and Financial Matters 
MATV, 12 March 2009, 19:00 and 20:15 
 
 
Introduction 
 
MATV provides a news and family entertainment service for the Asian community. A 
viewer contacted us with concerns about the promotional nature of two phone-in 
programmes. In the course of the investigation, Ofcom also became concerned about 
MATV’s inability to respond to Ofcom promptly. 
 
Bahran Punjab Diyan 
In Bahran Punjab Diyan the presenter, a studio guest solicitor and callers discussed 
legal issues. Viewers could contact the studio by calling a number screened at 
various times in a caption that stated: “Live Call 02089631001.” 
 
A viewer was concerned that the guest’s services were promoted throughout the 
programme. 
 
During the programme the presenter promoted the guest solicitor and the company 
he represented, when he said, for example: 
 
• “…I would tell viewers Mr Sharma who is from MB Law Solicitors, is sitting here 

and … I think you should come and see him, it would be a very good thing, you 
could save your money…”; 
 

• “…if you mention the name of Bahran Punjab Diyan programme, whatever the 
fee is, you will get free advice, absolutely free because I have promised with him 
that if any of my Bahran Punjab Diyan viewers comes and mentions the name of 
Bahran Punjab Diyan programme, you will have to give free advice…” ; and 
 

• “…At the same I would tell you that if you want to note down Mr Sharma’s 
number, you can ring him direct … note down his number: 079401 234801. I 
repeat, it is 079401 234801. This is his direct number if you want to talk with 
him…” 

 
The guest solicitor also promoted his services, when he said, for example, “You note 
down my number and ring me … You can ring me tomorrow morning between 10 
and 12”, and stated his company’s full postal address. 
 
Financial Matters 
In Financial Matters two experts discussed finance with callers. Viewers could 
contact the studio by calling a number screened at various times in a caption that 
stated: “Live Call 02089631001.” 
 
A viewer was concerned that the business of one of the experts was promoted 
throughout the programme.  
 
Four times during the programme (for periods in excess of four, two, one and six 
minutes respectively) a white banner was screened. It contained the following 
caption: 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 13

“Contact – 02084705454, 07713123456 
e-mail – jag@chima.co.uk” 
 
These were the contact details of Mr Chima, the programme’s presenter (one of the 
experts).  
 
An advertisement for Mr Chima’s business, London Debt Solutions (London 
Residentials Ltd), was broadcast during commercial breaks appearing in and around 
Financial Matters. It featured Mr Chima and promoted the advertiser’s contact 
telephone number, “02084705454” – the same number promoted in the white banner 
that was broadcast during the programme. 
 
The white banner broadcast in the programme therefore appeared to promote Mr 
Chima’s business, London Debt Solutions (London Residentials Ltd). 
 
We therefore sought MATV’s comments with reference to both Bahran Punjab Diyan 
and Financial Matters, and with regard to the following Code Rules: 
 
• Rule 10.3 – Products and services must not be promoted in programmes 

 
• Rule 10.4 – No undue prominence may be given in any programme to a product 

or service. 
 

• Rule 10.5 – Product placement is prohibited. 
 
The provision of material to Ofcom  
In the course of this investigation, MATV failed on a number of occasions to provide 
Ofcom with requested material in a timely manner, as required under its licence to 
broadcast. We therefore also sought MATV’s comments on this matter with regard to 
the following licence conditions: 
 
• Condition 11 (Production and retention of recordings), which requires, among 

other things, that recordings or transcripts requested by Ofcom are provided 
“forthwith”; and 
 

• Condition 12 (General provision of information to Ofcom), which requires, among 
other things, that “The Licensee shall furnish to Ofcom in such manner and at 
such times as Ofcom may reasonably require such … information … for the 
purpose of exercising the functions assigned to it…” 

 
Response 
 
MATV assured Ofcom that the broadcast of neither programme had been subject to 
a commercial arrangement with a third party. The broadcaster added that it had no 
intention to breach Code rules and both programmes had therefore been removed 
from air pending Ofcom’s decision on the matters raised. 
 
Bahran Punjab Diyan 
With regard to Rule 10.3, which prohibits the promotion of products and services in 
programmes, MATV said that the references to MB Law Solicitors, Mr Sharma, his 
personal contact details and his offer of free advice, were “just [part of] an advisory 
service we provide to [a] minority community and there is no commercial 
arrangement made between any of the participants hence Rule 10.3 does not apply 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 14

to it.” The broadcaster added: “10.3 says programmes. But it is a live debate show 
and not a recorded programme.” 
 
With regard to Rule 10.4, which prohibits the undue prominence of products and 
services in programmes, MATV said the solicitor had only appeared in one 
programme, which had been broadcast “as a free community service.” It added that 
the full contact details of MB Law Solicitors were provided only once in the 
programme. The broadcaster therefore concluded that “there is no question of undue 
prominence.” MATV added that naming the guest’s credentials (including the 
company name) on air was editorially justified, as viewers would not otherwise have 
been aware of his fitness to address the matters raised. 
 
Financial Matters 
MATV noted that, like Bahran Punjab Diyan, above, Financial Matters was a live 
show, run by the broadcaster as a community service. It added: “…as a broadcaster 
we do have certain social responsibilities as well…”  
 
The broadcaster said that the advertisements for the presenter’s company were paid 
for spots, which followed a predetermined schedule that had no connection with the 
live show. 
 
The provision of material to Ofcom  
With regard to Conditions 11 and 12 of MATV’s licence to broadcast, the broadcaster 
said it had provided material to Ofcom “as and when requested”. It added that MATV 
had had “no communications issues regarding providing information to Ofcom” and 
stated the reasons for the delay in the provision of specific material (for example, due 
to ill health).  
 
Decision 
 
Ofcom noted MATV’s assurance that the broadcast of neither programme had been 
subject to a commercial arrangement with a third party. Ofcom therefore concluded 
that product placement had not occurred in either broadcast. 
 
Nevertheless, Ofcom is concerned at MATV’s apparent lack of understanding when 
interpreting both the Code and the conditions of its licence.  
 
Bahran Punjab Diyan 
In the Code, a “programme” refers to broadcast editorial content and comprises live 
and pre-recorded material that is not advertising. 
 
Rule 10.3 of the Code prohibits the promotion of products and services in any 
programme. This includes the promotion of a commercial business, or one of its 
representatives, even if it offers a special/free service by arrangement with the 
broadcaster. 
 
Ofcom notes that a legitimate contact phone number was provided on screen for 
viewers who wished to participate in the live discussion within the programme and 
obtain advice from the studio guest. 
 
Ofcom accepts that MATV and its guest had agreed to conduct a free off-air advisory 
service for viewers following the programme. Nevertheless, the provision of 
additional contact details – for the programme’s guest (a solicitor) and the company 
he represented (MB Law Solicitors) – together with solicitations for callers to contact 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 15

the guest off air, merely promoted products and services in the programme, in breach 
of Rule 10.3 of the Code. 
 
An occasional passing on-air reference to the provision of a subsequent free off-air 
advisory service, with reference to its contact details being available, for example, on 
the broadcaster’s website, may be editorially justified within a programme. However, 
the provision in a programme of a commercial business’s contact details, or those of 
its representative, are unlikely to have editorial justification, irrespective of how few 
times they are mentioned on air. 
 
In this instance, the programme offered advice to viewers who contacted it via a 
legitimate contact number that was occasionally promoted on screen. Ofcom could 
therefore find no editorial justification for the reference to the contact details of the 
guest solicitor or to the full postal address of the company he represented. The 
programme was therefore in breach of Rule 10.4 of the Code. 
 
Financial Matters 
Ofcom accepts that MATV may have social responsibilities that it wishes to fulfil on-
air. Ofcom notes that a legitimate contact phone number was provided on screen for 
viewers who wished to participate in the live discussion and obtain financial advice 
within the programme. 
 
Ofcom also accepts that advertisements for the presenter’s company, broadcast in 
and around Financial Matters, were paid for spots, which followed a predetermined 
schedule that had no connection with the live show. 
 
Nevertheless, as with Bahran Punjab Diyan, above, the provision of additional 
contact details within the programme – for its guest and his company (London Debt 
Solutions (London Residentials Ltd)), merely promoted products and services in the 
programme, in breach of Rule 10.3 of the Code. 
 
No reference in the programme to the contact details of the presenter or his company 
had editorial justification, especially as the screened business telephone number was 
also provided in advertisements for the same company, as broadcast in and around 
the programme. The programme was in breach of Rule 10.4 of the Code. 
 
The broadcaster was previously found in breach of Rules 10.3 and 10.4 of the Code, 
in September 2008, when it stated it had broadcast promotional material by mistake.1 
Ofcom is particularly concerned that MATV has now breached the same Code rules 
with material that it believes was compliant. 
 
Broadcasters should note that the repetition of breaches of the Code is a condition 
under which Ofcom may consider the imposition of statutory sanctions, in 
accordance with its published procedures. 
 
The provision of material to Ofcom  
Ofcom does not accept that MATV had provided material to Ofcom “as and when 
requested” or that it had had “no communications issues regarding providing 
information to Ofcom.” Ofcom notes, for example, that MATV failed to: 
 

• provide the English translation of some material, as requested by Ofcom; 
• inform Ofcom in advance of its inability to meet a deadline; 

                                            
1 Finding available at: http://www.ofcom.org.uk/tv/obb/prog_cb/obb118/. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 16

• request of its own volition an extension for the provision of any material it was 
unable to provide on time; and 

• arrange contingency plans for the provision of material to Ofcom, when one 
specific contact was incapacitated or unavailable. 

 
The broadcaster was therefore in breach of Conditions 11 and 12 of its licence, which 
require, among other things, that recordings or transcripts requested by Ofcom are 
provided “forthwith” and that the licensee will “furnish to Ofcom” information “in such 
manner and at such times as Ofcom may reasonably require [it].” 
 
The repeated breaches recorded in this finding raise serious concern. Ofcom puts 
MATV on notice that it will consider further regulatory action in the event of any 
further recurrence or serious compliance failure in the future. 
 
Breaches of Rules 10.3 and 10.4 of the Code 
Breaches of Licence Conditions 11 (Retention and production of recordings) 
and 12 (General provision of information to Ofcom)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

17 

In Breach  
 
Top Gear 
BBC2, 2 August 2009, 20:00 
 
 
Introduction  
 
Top Gear is the BBC’s long running entertainment series about cars, presented by 
Jeremy Clarkson and two co-presenters, James May and Richard Hammond. This 
edition, the final show of the programme’s thirteenth series, featured a spoof remake 
of an advertisement for a Volkswagen car which showed a man committing suicide 
with a gunshot to the head, followed by blood splattering out after the impact. The 
scene also included a depiction of the dead man lying in a pool of blood. 
 
Fifty viewers contacted Ofcom to complain about this scene which they felt was too 
graphic and unsuitable for the time of broadcast (20:00) because children were 
watching. Ofcom noted that a subsequent repeat of the programme on 3 August 
2009, in a 19:00 timeslot, removed the scene in which the man was seen shooting 
himself in the head. This mock advertisement was one of six or seven such 
advertisements in this segment of the programme which employed exaggerated and 
absurd themes to draw attention to the Volkswagen Sirocco’s perceived lack of 
speed. Other ‘advertisements’ contained references to the Bible, to mothers in law, to 
funerals, and to explosions. One advertisement included a scene in a hospital waiting 
room. An actor who had supposedly been in a car accident was seen holding what 
appeared to be his own severed arm from which blood spurted in large quantities for 
approximately two minutes.  
 
Ofcom asked the BBC to comment on the complaints in light of the Code Rule 1.11 
(violence to be appropriately limited before the watershed). We also asked it to 
explain the reasoning for editing out the image of the man shooting himself from the 
19:00 repeat of the programme.  
  
Response  
 
The BBC pointed out that the Code does not preclude the depiction of all violence 
before the watershed, even when children are likely to be watching a programme. 
Rule 1.11 requires that violence should be appropriately limited and in this case, the 
BBC said, it believed that it was limited by what it described as “the ludicrous and 
obviously comic depiction of the suicide.”  
 
The BBC continued that the reason for the man committing suicide was preposterous 
– that he had failed to buy the diesel variant of a particular car and that the loss of 
blood following the shooting was absurdly and deliberately exaggerated. This comic 
exaggeration and distancing from reality, which characterised the whole segment, 
were such as to limit the actual depiction of violence in the same way as a violent 
sequence from a children’s cartoon. The fact that the original Volkswagen 
advertisement was also shown in its entirety highlighted to viewers that this was a 
witty, if slightly grotesque, send up of a classic advertisement.  
 
In relation to the removal of the image of the man shooting himself from the repeat of 
the programme, shown at 19:00, the BBC acknowledged that there would have been 
a certain number of children amongst the programme’s audience. However, it said it 
believed that the depiction of the suicide was appropriately limited so as to make it 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 18

suitable for transmission in the programme’s usual slot. The programme was 
broadcast at 20:00 and the sequence in question was shown at just after 20:30. The 
programme-makers were conscious, however, that the repeat, transmitted at 19:00, 
might attract a significant number of younger children so the decision was taken to 
re-edit the sequence and remove the images of the gun shot. The BBC emphasised 
that it was not done because it was felt that there an editorial misjudgement in 
relation to the original transmission but because they were sensitive to the fact that 
there may be a “sliding scale of bedtimes” in many family homes. 
  
Decision  
 
When applying the Code, Ofcom must carry out its duties in light of Article 10 of the 
European Convention of Human Rights which provides for the right to freedom of 
expression. Ofcom must regulate potentially harmful or offensive material in a 
manner that respects freedom of expression – the broadcasters’ right to transmit 
information and the audience’s right to receive it. Ofcom must therefore seek an 
appropriate balance between protecting members of the public from harm and 
offence on the one hand and the broadcaster’s right to freedom of expression on the 
other, taking into account context.  
 
Ofcom recognises that Top Gear is a series with an established audience, some of 
whom are children. It is known however for its adult orientated content and humour, 
which some viewers on occasions may find challenging. Viewers have in general 
come to expect these features of the programme. In the scene complained of, in a 
send-up of a well known Volkswagen advertisement, an actor is seen, at close 
quarters, apparently killing himself by shooting himself in the head. The aftermath of 
the shooting is also shown as described above.  
 
Rule 1.11 is designed to protect children from depictions of violence and its after 
effects in programmes broadcast before the watershed. Therefore Ofcom considered 
whether children were likely to be viewing the programme. Audience data indicated 
that a significant number – 204,000 – younger viewers (those aged between 4 and 9 
years) were watching the original broadcast at 20:00. Ofcom noted the BBC’s 
decision to remove the image of the gunshot to the head from the programme 
broadcast in the earlier timeslot of 19:00, because they considered that a greater 
number of younger children may have been watching at this time. In fact, the 
audience figures showed that substantially less – 36,000 fewer younger viewers - 
watched the repeat. Therefore it was the case that, whilst the programme of 2 August 
2009 was not aimed specifically at children, the programme regularly attracts a 
strong child audience and the broadcaster should have taken this into consideration 
when including the scene in the later broadcast.  
 
The rule states that violence before the watershed must be appropriately limited and 
must also be justified by the context. Firstly, Ofcom considered whether the violence 
was appropriately limited. Whilst the shooting scene was only a few seconds in 
duration, it was Ofcom’s view that the spoof suicide was graphically depicted on 
screen with the man holding the gun to his temple and firing and blood splattering 
into the air after the bloody impact of the gunshot. Its realistic depiction meant that 
the violent imagery was not appropriately limited.  
 
Ofcom then considered whether the scene was contextually justified. Context 
includes, but is not limited to: the editorial content of the programme; the service on 
which the material is broadcast; the degree of harm or offence likely to be caused; 
and the likely expectation of the audience. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 19

Firstly, in terms of the editorial content of the programme Ofcom took into account 
the established nature of Top Gear as described above. It also considered the BBC’s 
argument that the comic exaggeration inherent in the spoof advertisement overall, 
and in this scene in particular, rendered it inoffensive and, in context, justifiable. 
While scenes such as the hospital patient with the severed arm, described above, 
were so comically exaggerated and preposterous that they could be said to be 
justified by the overall context of the Top Gear series as described above, the 
depiction of suicide was of a distinct nature from this and so not justified by the 
context.  
 
In Ofcom’s view, it was precisely because Top Gear is an established entertainment 
programme which features a typical sort of humour that many viewers – including 
some adults watching with children - would not have expected such a violent scene 
to appear. Ofcom noted there was no information before the spoof advertisement 
was shown which would have prepared viewers for its potentially disturbing nature 
and alerted adult viewers to the fact that it may be unsuitable for younger viewers. 
These factors taken together meant that the scene exceeded audience expectations 
for the programme and led Ofcom - on balance - to conclude that there was no 
editorial justification for its inclusion.  
 
Breach of Rule 1.11  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

20 

In Breach 
 
Sa Re Ga Ma Pa L’il Champs 
Zee TV, 17 July 2009, 10:00  
 
 
Introduction 
 
Zee TV is a Hindi general entertainment channel. The series Sa Re Ga Ma Pa L’il 
Champs is a studio-based child talent contest. The programme was sponsored by 
East End Foods. 
  
The following references to the sponsor appeared during the programme: 
 

• an “East End L’il Champs” on-screen caption was displayed when contestants 
performed on stage; and  
 

• after a commercial break, a presenter verbally referred to the programme 
sponsor when welcoming the audience back to the show. 

 
A viewer complained about the inclusion of commercial messages within the 
programme. 
 
Ofcom asked Zee TV to comment on the sponsor references under Rule 9.12 of the 
Code (sponsorship credits must be clearly separated from programme content). 
 
Response  
 
Zee TV accepted that the references did not comply with the Code and apologised 
for this error. 
 
The broadcaster explained that the programme was produced and originally 
transmitted live in India. Unlike many of the channel’s other programmes, the 
programme was broadcast in the UK very quickly after the original live transmission 
in India. Zee TV believed that this speed of turnaround may have “caught the staff 
out.”  
 
The broadcaster said that it was taking steps to ensure its viewing staff are aware of 
the compliance issues that can be raised by fast turnaround programmes. It had also 
taken steps to ensure that the necessary masking and editing of the remainder of the 
programmes in the series and any other such series is done. 
 
Decision  
 
Rule 9.12 of the Code states that sponsorship credits must be clearly separated from 
programmes by temporal or spatial means. 
 
In this case the sponsor was credited during the programme both visually and 
verbally. The programme was therefore in breach of Rule 9.12 
 
Breach of Rule 9.12



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

21 

In Breach 
 
Farmer Wants a Wife 
Five, 20 September 2009, 11:00 
 
 
Introduction 
 
Farmer Wants a Wife is a weekly reality-style TV series. In each episode two single 
women move to the country and vie for the attentions of a single farmer. This series 
is originally scheduled to broadcast on Wednesday evenings, after 21:00 and is 
repeated again in the pre-watershed slot on Sunday mornings.  
 
During this episode, one of the female contestants Karla explained on-camera her 
feelings about the single farmer Derek’s developing friendship with her rival Sarah. 
Karla said: 
 
“It is nice to see that she [Sarah] gets along with Derek, but it is a bit frightening, ‘cos 
you’re like, ‘fuck!’” 
  
Ofcom received three complaints from viewers who objected to the strong language 
being broadcast at this time of day and were concerned that children may have been 
watching. Ofcom wrote to Five for comments with regard to Rule 1.14 (the most 
offensive language must not be broadcast before the watershed). 
 
Response 
 
Five apologised for the broadcast of this language before the watershed. Five 
explained that, due to human error, its compliance team failed to notice the use of 
this offensive language and therefore did not flag it to be edited from the pre-
watershed version of the programme. Five said that the language also went 
unnoticed when the edited version was checked again. 
 
The broadcaster explained that a viewer complained to them directly shortly after 
transmission, and Five arranged for the episode to be re-edited, to remove the 
offensive language from any future transmission. Five said that it has introduced 
further measures to ensure similar errors do not occur again. 
 
The following Sunday Five broadcast two apologies for any offence caused to 
viewers, one preceding and one following the next episode in this series. 
 
Decision 
 
Rule 1.14 of the Code clearly states that the most offensive language must not 
feature before the watershed. Ofcom’s research1 confirms that most viewers find the 
word “fuck” and its derivatives one of the most offensive words.  
 
Ofcom acknowledged Five’s apologies and the steps taken by the broadcaster to 
ensure compliance in this area in the future. However, in Bulletin 89 Ofcom issued a 
notice to broadcasters highlighting their duty to ensure that a robust system be put in 
place to protect viewers from harmful or offensive material, in particular when editing 

                                            
1 “Language and Sexual Imagery in Broadcasting: A Contextual Investigation”, September 
2005. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 22

post-watershed programmes for transmission during the daytime. It explained that 
human error was not a sufficient justification for such failures in compliance.  
 
This broadcast of the most offensive language in this pre-watershed programme 
therefore breached Rule 1.14. 
 
Breach of 1.14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

23 

In Breach 
 
Amount of advertising scheduled and retention of 
recordings 
General Entertainment and Music (GEM), 3 August 2009 
 
 
Introduction 
 
General Entertainment and Music (“GEM”) is a subscription channel for an Iranian 
audience which broadcasts mainly in the Middle East. The channel cannot be 
received in the United Kingdom, but is licensed by Ofcom and therefore subject to 
Ofcom’s codes and licence conditions.  
 
As part of Ofcom’s routine monitoring of compliance with the Code on the Scheduling 
of Television Advertising (“COSTA”) we requested recordings and transmission logs 
from the broadcaster for 3 August 2009. After some weeks GEM provided Ofcom 
with the transmission logs. However, the recordings provided by GEM were not ‘as-
broadcast’ recordings of the channel’s output (i.e. the same quality in terms of both 
sound and picture as when originally transmitted), as had been requested by Ofcom. 
This hampered our investigation as the recordings provided did not correlate with the 
transmission logs and therefore did not give a clear picture of what had been 
transmitted. 
  
Condition 11(2) of each TLCS licence requires that: “the Licensee shall make and 
retain or arrange for the retention of a recording in sound and vision of every 
programme included in the Licensed Service for a period of 60 days from the date of 
its inclusion therein…” 
 
Analysis of the transmission logs that had been provided by the broadcaster 
indicated that the channel had transmitted 16 minutes and 58 seconds of advertising 
during the clock hour from 18:00 to 19:00 on 3 August 2009.  
 
Rule 4 of COSTA states that “…time devoted to television advertising and 
teleshopping spots on any channel in any one hour must not exceed 12 minutes…” 
 
Ofcom therefore asked GEM for its comments with regard to Licence Condition 11(2) 
and Rule 4 of COSTA. 
 
Response 
 
GEM said that it had contracted out the play-out of its programming to a third party. 
This company was not contractually obliged to retain copies of the ‘as-broadcast’ 
programmes. GEM did not keep copies of its programme output either.  
 
With regard to the amount of advertising broadcast, the broadcaster said it had not 
fully understood or appreciated the detail of COSTA. GEM incorrectly believed that 
advertisements for sister companies and businesses were exempted from total 
advertising minutage. The channel admitted the breach of Rule 4 of COSTA.  
 
GEM apologised that it had not previously fully understood its obligations and the 
requirements of both its licence and COSTA. The broadcaster confirmed that steps 
have been put in place to prevent further breaches in the future. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 24

GEM has also confirmed that it will ensure that advertising will not exceed 12 minutes 
in any one hour. The broadcaster stated that it will be enlisting the support of a law 
firm to assist its compliance office in keeping abreast of its regulatory obligations and 
relevant Ofcom codes. 
 
Decision 
 
As a condition of holding an Ofcom licence, broadcasters are required to ensure that 
the material they broadcast complies with Ofcom codes. GEM failed to retain 
recordings of its output, as broadcast, and had been relying on a third party who was 
not contractually obliged by the broadcaster to do so either. The broadcaster was 
therefore in breach of Condition 11(2) of its TLCS licence to broadcast.  
 
Further, on the basis of the information available, Ofcom found that the material 
broadcast on GEM between 18:00 and 19:00 on 3 August 2009 was in breach of 
Rule 4 of COSTA which limits the amount of advertising in any one hour to 12 
minutes.  
 
Ofcom notes that GEM has given assurances that it now retains recordings of its 
output, as required by its licence, and that it will ensure that advertising will not 
exceed 12 minutes in any one hour. 
 
Nevertheless, these are serious breaches and will be held on GEM’s record. Ofcom 
is concerned that GEM appeared to have contracted out its compliance obligations to 
a third party service provider without ensuring that specific licence conditions were 
adhered to. Ofcom reminds GEM of its compliance obligations under its Ofcom 
licence and puts GEM on notice that should any breaches occur in the future, further 
regulatory action will be considered. 
 
Breach of Rule 4 of COSTA 
Breach of Licence Condition 11 (Retention and production of recordings)



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 

25 

In Breach 
 
Radio Ramadhan Keighley 102.1FM 
Radio Ramadhan Keighley 102.1 FM, 14 September 2009, 12:00 
 
 
Introduction 
 
Radio Ramadhan Keighley was a radio service which broadcast in West Yorkshire 
under a short-term restricted service licence for the Ramadhan period. A listener 
complained that the station broadcast content with a bias towards the Labour Party, 
and that this was not politically balanced and did not serve the purpose of a religious-
based station. 
 
Ofcom asked Radio Ramadhan Keighley for a recording of the programme to assess 
the content.  
  
Response 
 
Radio Ramadhan Keighley explained that it was unable to obtain the recording from 
its logging facility. It said a computer hardware failure meant that the external hard-
drive used to record programmes was faulty, and had failed to record the 
programme. 
 
Although it was unable to provide a recording, the station did explain that it had no 
bias towards any political party, and it had invited representatives from all the political 
parties to participate in local community awareness programmes. 
 
Decision 
 
While noting Radio Ramadhan Keighley’s comments about impartiality towards all 
political parties, in the absence of a recording we were unable to consider the 
complaint. It is a very important condition of all radio broadcasters’ licences that 
recordings of their output are made and retained and copies provided to Ofcom on 
request “forthwith.” The failure of Radio Ramadhan Keighley to meet these 
requirements is a serious and significant breach of the conditions of its licence. This 
breach will be held on record. 
  
Breach of Licence Condition 8 (Part 2 General Conditions) of restricted service 
licence



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 26

Fairness and Privacy Cases 
 
Not Upheld  
�

Complaint by Mr Paul Mawson on behalf of Mr Daniel Mawson 
Road Wars, Sky One, 1 June 2009 
 
 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unwarranted infringement of 
privacy in the programme as broadcast. 
 
This programme featured footage of Mr Daniel Mawson (Mr Paul Mawson’s son) 
being questioned by police officers who had stopped him to ascertain whether or not 
he was insured to drive the car he was driving. The police were shown searching 
both Mr Daniel Mawson and the car. The searches revealed that he was in 
possession of approximately £1300 in cash and that four kilos of cocaine were 
concealed in the car. Mr Mawson was arrested at the scene for possession with 
intent to supply.  
 
Mr Paul Mawson complained on his son’s behalf that his privacy had been 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
 
Ofcom found that Mr Daniel Mawson did not have a legitimate expectation of privacy 
in relation to the broadcast of footage of him being stopped and arrested by police as 
he was filmed openly in a public place and found to be in possession of four kilos of 
cocaine with intent to supply for which he was subsequently convicted and sentenced 
to five years imprisonment. Therefore, Ofcom concluded that that his privacy was not 
unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
 
Introduction 
 
On 1 June 2009, British Sky Broadcasting Limited (“BSkyB”) broadcast on its channel 
Sky One an edition of its series Road Wars, which followed police officers from a 
number of different police forces throughout the country carrying out their duties.  
 
This edition included footage of two police officers of Devon and Cornwall 
Constabulary who had stopped a car on a routine “stop-check” to ascertain whether 
the driver was insured to drive the vehicle. The driver of the car, Mr Daniel Mawson, 
was shown being questioned by the police officers about the insurance and then 
being searched. The search revealed that he was in possession of approximately 
£1,300 in cash and a subsequent search of the car that he was driving revealed four 
kilos of cocaine. Mr Daniel Mawson was arrested at the scene for possession of a 
Class A drug with intent to supply and was taken to the police station to be charged. 
At the end of the section of the programme that featured Mr Daniel Mawson, the 
programme’s commentary stated: 
 

“In court, Daniel Mawson, admitted being paid to courier the drugs down from the 
north. He was transporting cut down coke ready to be bagged up and sold. It 
turned out he was just minutes from the drop off point when [the police officers] 
collared him. [The police officers’] quality policing prevented 4000 wraps of 
cocaine getting onto the streets. Daniel Mawson pleaded guilty to possessing 
cocaine with intention to supply. He’s now serving a five year sentence in prison.” 

 
Mr Paul Mawson complained to Ofcom on behalf of his son, Mr Daniel Mawson, that 
his son’s privacy had been unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 27

 
The Complaint  
 
Mr Mawson’s case 
 
In summary, Mr Paul Mawson complained on behalf of his son, Mr Daniel Mawson, 
that his privacy had been unwarrantably infringed in the programme as broadcast in 
that his full name was disclosed in the programme and that his face was not 
obscured. Mr Paul Mawson said that his son had not given his permission for the 
broadcast of his full name or the footage taken of him.  
 
BSkyB’s case 
 
In summary, BSkyB responded as follows: 
 
BSkyB said that Mr Daniel Mawson did not have a legitimate expectation of privacy in 
relation to being shown being searched and arrested by a police officer. It said that 
he had been driving on a public road prior to being stopped and that the police 
officers had a legitimate reason to stop and search Mr Daniel Mawson and his car. 
BSkyB also said that the police officers had sufficient evidence to arrest Mr Daniel 
Mawson at that time on suspicion of possessing a Class A drug with an intent to 
supply, an offence to which he subsequently pleaded guilty and for which he was 
convicted and given a custodial sentence. BSkyB said that the fact of his conviction 
is a matter of public record and that the details of this case, including a photograph of 
Mr Daniel Mawson, were available on local newspaper websites. 
 
BSkyB said that the camera crew was clearly visible to Mr Daniel Mawson at the time 
of filming and it was not conducted surreptitiously. There was no suggestion that the 
programme makers concealed the fact that they were filming him. BSkyB said that Mr 
Daniel Mawson was aware that he was being filmed as the camera crew were in full 
view of him. Contrary to Mr Paul Mawson’s complaint, Mr Daniel Mawson made no 
attempt during filming to request that the filming be stopped or object to the footage 
being broadcast or request that his identity be obscured.  
 
BSkyB said that there was a clear public interest in the production of programmes 
which depict the work of the police and in particular portray the real-life situations 
they face. There was also a clear public benefit in highlighting the fact that a 
seemingly simple routine police check can uncover very serious crime; in this case, 
one of Devon and Cornwall Constabulary’s biggest seizures of cocaine. Accordingly, 
it said that the public interest outweighed any right to privacy that Mr Daniel Mawson 
might have in relation to the circumstances of this case. 
 
Decision 
 
Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 28

Mr Paul Mawson’s complaint on behalf of his son was considered by Ofcom’s 
Executive Fairness Group. In reaching its decision, Ofcom carefully considered all 
the relevant material provided by both parties. This included a recording and 
transcript of the programme as broadcast and the parties’ written submissions. In its 
considerations, Ofcom took account of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). 
 
Ofcom’s recognises that the line to be drawn between the public’s right to information 
and the citizen’s right to privacy can sometimes be a fine one. In considering 
complaints about the unwarranted infringement of privacy, Ofcom will therefore, 
where necessary, address itself to two distinct questions: First, has there been an 
infringement of privacy? Second, if so, was it warranted? (Rule 8.1 of the Code).  
 
Ofcom considered Mr Paul Mawson’s complaint that Mr Daniel Mawson’s privacy 
was unwarrantably infringed in that his full name was disclosed in the programme 
and that footage of him was broadcast in the programme without his consent.  
 
In considering whether or not Mr Daniel Mawson’s privacy had been infringed, Ofcom 
first determined whether he had a legitimate expectation of privacy in relation to the 
footage that was broadcast. 
 
Ofcom examined the footage that was included in the programme as broadcast and 
assessed the nature of the information, actions and events disclosed as well as the 
context of the disclosure.  
 
Ofcom acknowledged that Mr Daniel Mawson’s face was not obscured in the 
programme and that the programme’s commentary disclosed his name when stating 
the outcome of his trial. In Ofcom’s view, these images and information identified him 
to viewers. 
 
Mr Daniel Mawson was filmed being stopped by the police on a routine check. He 
was then shown being questioned by the police about whether or not he was insured 
to drive the car. Footage was also shown of Mr Daniel Mawson and the car he was 
driving being searched and the subsequent discovery of £1300 in cash and four kilos 
of cocaine. Mr Daniel Mawson was shown being arrested on the suspicion of 
possessing of a Class A drug with intent to supply and being taken to the police 
station.  
 
In Ofcom’s view, when a person is filmed either committing an offence or being 
arrested for an offence, that person’s expectation of privacy is likely to be significantly 
diminished by their actions. In Mr Daniel Mawson’s case, Ofcom considered that by 
committing an offence for which he was subsequently convicted and sentenced to 
five years imprisonment (namely, for the possession of a Class A drug with intent to 
supply), his expectation of privacy was considerably lessened. 
 
While Ofcom acknowledged that Mr Daniel Mawson was identified in that his face 
was visible throughout the footage and his full name was disclosed in the broadcast, 
it also noted that his actions took place on a public highway and in public view and 
had been filmed openly. Ofcom further noted that Mr Daniel Mawson pleaded guilty 
to possession of a Class A drug with intent to supply and was given a custodial 
sentence. In light of all the circumstances, Ofcom found that he did not have a 
legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of the footage of his 
face, nor the disclosure of his full name.  
 
Having concluded that Mr Daniel Mawson did not have a legitimate expectation of 
privacy in this regard, Ofcom found that his privacy was not infringed in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 29

programme as broadcast. It was therefore not necessary for Ofcom to further 
consider whether any infringement of privacy was warranted or not. 
 
Accordingly, Ofcom has not upheld Mr Paul Mawson’s complaint made on 
behalf of Mr Daniel Mawson of unwarranted infringement of privacy in the 
programme as broadcast. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 30

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 19 October 2009 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
Complaints 

Archive On 4 10/10/2009 BBC Radio 4 Offensive Language 1 
Archive On 4 26/09/2009 BBC Radio 4 Sex/Nudity 1 
Baba Ji Online 13/05/2009 DM Digital Use of Premium Rate 

Numbers 
1 

Balls of Steel 05/08/2009 4Music Generally Accepted 
Standards 

1 

Benidorm 12/10/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Bizarre ER 12/10/2009 BBC 3 Generally Accepted 
Standards 

1 

Capital Breakfast 05/10/2009 Capital 95.8FM Inaccuracy/Misleading 1 
Carpet Right 
sponsorship 

various Sky1 Generally Accepted 
Standards 

8 

Central Tonight 06/10/2009 ITV1 Central Sex/Nudity 1 
Channel 4 News 24/09/2009 Channel 4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Channel 4 News 12/10/2009 Channel 4 Religious Offence 1 
Channel 4 News 15/10/2009 Channel 4 Violence 1 
Coronation Street 11/09/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Derren Brown 02/10/2009 Channel 4 Inaccuracy/Misleading 1 
Doc Martin 11/10/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Doc Martin 04/10/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Don't Tell the Bride 13/10/2009 BBC 3 Sex/Nudity 1 
Earth Under Water 19/09/2009 National Geographic Inaccuracy/Misleading 1 
EastEnders 16/10/2009 BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
2 

Edinburgh and Beyond 19/10/2009 Comedy Central Other 1 
F1: Grand Prix 04/10/2009 BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Geoff Lloyd's Hometime 
Show 

01/10/2009 Absolute Radio Generally Accepted 
Standards 

1 

GMTV 15/10/2009 ITV1 Commercial References 1 
Helicopter Heroes 14/10/2009 BBC 1 Violence 1 
Hollyoaks 09/10/2009 Channel 4 Suicide/Self Harm 9 
Hollyoaks 08/10/2009 E4 Suicide/Self Harm 4 
Hollyoaks Omnibus 11/10/2009 Channel 4 Suicide/Self Harm 1 
Horrible Histories 09/10/2009 CBBC Violence 1 
How I Met Your Mother 12/10/2009 E4 Offensive Language 1 
How to Look Good 
Naked 

13/10/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 

Interactive Services 01/09/2009 Boomerang Use of Premium Rate 
Numbers 

1 

ITV News 10/10/2009 ITV1 Inaccuracy/Misleading 1 
James O'Brien 25/09/2009 LBC 97.3FM Due Impartiality/Bias 1 
James O'Brien 02/10/2009 LBC 97.3FM Generally Accepted 

Standards 
1 

Katy Brand's Big Ass 
Show 

08/10/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 145 
9 November 2009 

 31

Katy Brand's Big Ass 
Show 

18/10/2009 ITV2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Kids with Machetes - 
Stacey Dooley 
Investigates 

13/10/2009 BBC Three Generally Accepted 
Standards 

1 

Kiss 100 Breakfast 
Show 

07/10/2009 Kiss 100 Crime 
(incite/encourage) 

1 

KNTV Sex 09/10/2009 Channel 4 Sex/Nudity 2 
London Tonight 04/09/2009 ITV1 Generally Accepted 

Standards 
1 

Mastermind 04/09/2009 BBC 2 Flashing images 1 
Mock the Week Again 14/10/2009 BBC 2 Religious Offence 2 
Postal Gold sponsors 
afternoon dramas on 
Five 

05/10/2009 Five Crime 
(incite/encourage) 

1 

Predator Raw (trailer) 06/10/2009 FX HD Generally Accepted 
Standards 

1 

Richard Wilson: Two 
Feet in the Grave 

29/09/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Road Wars 10/10/2009 Sky1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Rude Tube 16/10/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Sexcetera 09/10/2009 Virgin 1 Sex/Nudity 1 
Skins 12/10/2009 E4 Generally Accepted 

Standards 
1 

Sky News 10/10/2009 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Sky News 14/10/2009 Sky News Generally Accepted 
Standards 

1 

Snooker 11/10/2009 BBC 2 Generally Accepted 
Standards 

1 

Strictly Come Dancing 03/10/2009 BBC 1 Generally Accepted 
Standards 

1 

Teletext Page 301 11/10/2009 ITV1 Generally Accepted 
Standards 

1 

The Simpsons 13/10/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
The Weakest Link 14/10/2009 BBC 1 Generally Accepted 

Standards 
1 

The X Factor 10/10/2009 ITV1 Commercial References 1 
The X Factor 11/10/2009 ITV1 Religious Offence 6 
The X Factor 11/10/2009 ITV1 Substance Abuse 3 
The X Factor 18/10/2009 ITV1 Substance Abuse 10 
The Xtra Factor 11/10/2009 ITV2 Generally Accepted 

Standards 
1 

This Morning 13/10/2009 ITV1 Sex/Nudity 1 
Today 13/10/2009 BBC Radio 4 Sex/Nudity 1 
Top Gear 02/08/2009 BBC 2 Generally Accepted 

Standards 
9 

Top Gear 12/09/2009 BBC 3 Violence 3 
Top Gear 10/10/2009 Dave Offensive Language 1 
Video Exclusive 11/10/2009 Channel 4 Sex/Nudity 1 
Wives 11/10/2009 Sky Three Generally Accepted 

Standards 
1 

 


