
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 182 
23 May 2011 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Hillsborough Castle Agreement: Advertisement placed by  
the Office of the First Minister and Deputy First Minister 
Various radio broadcasters (Northern Ireland), 
16 and 17 February 2010, various times 4 
 
Red Light Central 
Extreme, 23 February 2011, 21:00 to 21:50 23 
 
Somer Valley FM’s Jukebox Hour 
Somer Valley FM, 28 February 2011, 17:00 27 
 

Fairness and Privacy cases 
 

In Breach 
 
Complaint by Mr Maziar Bahari 
News Item, Press TV, 1 July 2009 30 
 
Other programmes not in breach 41 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes and licence conditions with which broadcasters 
regulated by Ofcom are required to comply. These include:  
 
a) Ofcom‟s Broadcasting Code (“the Code”), the most recent version of which took 

effect on 28 February 2011and covers all programmes broadcast on or after 28 
February 2011. The Broadcasting Code can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
Note: Programmes broadcast prior to 28 February 2011are covered by the 
version of the Code that was in force at the date of broadcast.  
 

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which came into 
effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 
c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 

which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 
 the prohibition on „political‟ advertising; 

 sponsorship (see Rules 9.16 and 9.17 of the Code for television 
broadcasters);  

 „participation TV‟ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including „adult‟ 
chat), „psychic‟ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and „message 
board‟ material where these are broadcast as advertising1; and 

 the imposition of statutory sanctions in advertising cases. 
 
 The BCAP Code can be found at:  
 www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 
d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as 

requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry 
out its statutory duties. Further information on television and radio licences can 
be found at: http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/ and 
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/. 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 
It is Ofcom‟s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom‟s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 

4 

Standards cases 
 

In Breach 
 

Hillsborough Castle Agreement: Advertisement placed by  
the Office of the First Minister and Deputy First Minister 
Various radio broadcasters (Northern Ireland), 16 and 17 February 2010, 
various times 
 

 
Introduction 
 
Ofcom received a complaint from Jim Allister QC, leader of the political party, the 
Traditional Unionist Voice (“TUV”), about a radio advertisement placed by the Office 
of the First Minister and Deputy First Minister (“OFMDFM”). The advertisement 
concerned the Hillsborough Castle Agreement (“the Agreement”), which had been 
announced on 5 February 2010. The complainant alleged that the advertisement 
amounted to „political‟ advertising, in contravention of the Communications Act 2003 
(“the Act”).  
 
Ofcom has a statutory duty, under section 319(2)(g) of the Act, to secure the 
standards objective “that advertising that contravenes the prohibition on political 
advertising set out in section 321(2) is not included in television or radio services.” 
 
Political advertising is prohibited on radio and television under the terms of section 
321(2) and 321(3) of the Act and, for radio, Section 2 Rule 15 of the Broadcast 
Committee of Advertising Practice (“BCAP”) Radio Advertising Standards Code (“the 
Advertising Code”)1. The relevant extracts of the Act and the Advertising Code are 
included at the end of this Finding. 
  
For most matters, the Advertising Code is enforced by the Advertising Standards 
Authority. Ofcom, however, remains responsible, under the terms of a Memorandum 
of Understanding between Ofcom and the ASA, for enforcing the rules on „political‟ 
advertising. 
 
The advertisement was broadcast on the following seven radio stations, across 
Northern Ireland: 
 

 Q97.2 FM (Coleraine), Q101.2 FM (Omagh and Enniskillen) and Q102.9 FM 
(Londonderry), owned by Northern Media Group (“NMG”); 
 

 Downtown Radio and Cool FM (Northern Ireland), owned by Bauer Media 
(“Bauer”); 
 

 Citybeat (Greater Belfast), owned by CN Group; and 
 

 U105 (Belfast), owned by UTV Media. 
 

                                            
1
 BCAP‟s Radio Advertising Standards Code was in force at the time of the transmission of 

the advertisement in this case. However, that Code has since been superseded by BCAP‟s 
UK Code of Broadcast Advertising (which came into force on 1 September 2010). 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 5 

The advertisement lasted 30 seconds and featured Peter Robinson MLA (DUP), the 
First Minister, and Martin McGuinness MP MLA (Sinn Féin), the Deputy First 
Minister. It consisted of the following: 
 

First Minister: ―Today’s Agreement is the surest sign that there will be 
no going back to the past.‖ 

 
Deputy First Minister: ―We need to make life better for our children, for our 

grandchildren. That is what this agreement must mean 
in practice.‖  

 
Announcer: ―That was the First Minister and Deputy First Minister 

talking about the Hillsborough Castle Agreement. To 
read it in full, visit nidirect.gov.uk or phone 101 to 
request a copy. 

 
 ―The Hillsborough Castle Agreement – securing a better 

future for all.‖ 
  
The complainant considered the advertisement to be “political advertising by 
OFMDFM in promotion of the Hillsborough political deal on … radio.” He believed the 
advertisement was in breach of the Act, as its purpose was “to promote their political 
deal and perception, rather than mere public information” He continued: “The 
laudatory content of their contributions puts them in the territory of promoting and 
selling their political message … rather than merely providing information.” 
 
Central copy clearance 
 
In considering the complainant‟s concerns, Ofcom first sought to establish whether 
appropriate central copy clearance had been obtained in advance of the 
advertisement‟s broadcast. 
 
Section 1 Rules 4.2 and 4.6 of the Advertising Code require that commercial radio 
broadcasters obtain, “central clearance” for “special categories” of advertisement 
from the Radio Advertising Clearance Centre (“RACC”), prior to broadcast.  
 
Rule 4.7 of the Advertising Code, states that such categories include “Political, 
industrial or public controversy matters (including COI/Government and Council 
campaigns)…” 
 
Ofcom contacted the RACC, which said that it had not cleared the advertisement for 
broadcast. We asked the broadcasters to confirm whether this was the case, and told 
them that, if RACC clearance had not been obtained, the advertisement was not to 
be broadcast again until such approval had been, as required under Rule 4.6 of the 
Advertising Code. 
 
No broadcaster had sought RACC clearance before broadcasting the advertisement, 
which was not broadcast again on any station. 
 
Ofcom therefore also asked each broadcaster for its comments with regard to the 
following Rules from Section 1 of the Advertising Code: 
 

Rule 4.6 (Central Copy Clearance): “„Special categories‟ of advertisement or 
sponsorship (whether broadcast locally, regionally or nationally) need particular 
care. They must be sent to the RACC for central clearance”; 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 6 

 
Rule 4.7 (The Special Categories are:): “…Political, industrial or public 
controversy matters (including COI/Government and Council campaigns)…”  

 
Content of the advertisement  
 
Section 321(2) of the Act explains that an advertisement contravenes the prohibition 
on political advertising if it is: 
 

a) an advertisement which is inserted by or on behalf of a body whose objects 
are wholly or mainly of a political nature;  

b) an advertisement which is directed towards a political end; or  
c) an advertisement which has a connection with an industrial dispute.  

 
An advertisement may therefore fall foul of the prohibition on political advertising 
either because of the character of the advertiser or because of the content and/or 
character of the advertisement. Section 321(3) sets out an inclusive, non-exhaustive 
list of examples of “objects of a political nature” and “political ends”.  
 
In considering the complainant‟s objection to the alleged „political‟ nature of the 
advertisement, Ofcom took into account that it had been placed by OFMDFM which 
is described on its website2 as “a fully functioning department of the Northern Ireland 
administration”. A general exception to the statutory scheme of section 321 exists at 
section 321(7)(a) of the Act. This applies to advertisements of “a public service 
nature” that have been inserted by or on behalf of a government department: 
 

“(7) Provision included by virtue of this section [section 321] in standards set 
under section 319 is not to apply to, or to be construed as prohibiting the 
inclusion in a programme service of– 
 

(a) an advertisement of a public service nature inserted by, or on behalf of, a 
government department…;”  

 
In relation to the advertisement‟s content, Ofcom therefore first sought responses 
from OFMDFM (the advertiser) and the relevant broadcasters, as to whether the 
advertisement was of “a public service nature”, before reaching a decision on 
whether the exception at section 321(7)(a) applied in this case. 
 
Responses – central copy clearance 
 
NMG said it was aware of its requirement to obtain RACC clearance for special 
categories of advertising, which it does “regularly, if not on a weekly basis.” It added 
that it was common practice for large advertising agencies handling the production of 
radio advertisements to obtain central clearance before sending them to NMG 
stations for broadcast, especially when they are to be broadcast by a number of 
stations. The broadcaster admitted that it should have made sure it had verified 
RACC clearance before the advertisement went to air. To avoid this happening 
again, NMG said its production teams had been issued with revised instructions for 
dealing with advertisements from advertising agencies, whereby an advertisement 
cannot be put to air unless RACC clearance has been verified and placed on file. 
 
Bauer noted that the advertisement was being broadcast as part of a cross-media 
campaign that included a number of commercial radio stations from various radio 

                                            
2
 http://www.ofmdfmni.gov.uk/ 

http://www.ofmdfmni.gov.uk/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 7 

groups. It said that the stations: “Downtown Radio/Cool FM accepted the copy from 
the agency (FIRE IMC) representing the OFMDFM in good faith, mistakenly believing 
it was effectively a public information message, and that, de facto, it had the backing 
of the main political parties (DUP, Alliance Party, SDLP and Sinn Fein)”. Bauer 
added that, “perhaps due to the credibility of the source, coupled with the cross 
community, fact-finding, nature of the content, it raised no concerns with ourselves, 
nor indeed, with any of the other radio stations”. Nevertheless, it admitted that, in 
hindsight, RACC clearance should have been sought, although it considered “the 
source (OFMDFM) of the advertisement and indeed the copy content (encouraging 
listeners to read a document online) created unique mitigating circumstances in the 
political history of NI”. Bauer added that, due to these factors, it “failed to classify the 
advertisement as political, which, in that case, would have naturally defaulted to 
insistence on RACC clearance.” To ensure no recurrence, Bauer said it had “re-
affirmed the guidelines for the acceptance of campaign copy, both externally and 
internally.”  
 
Citybeat said it had “received the booking for the … advert from Fire IMC with the 
copy title of “OFMDFM”.” It added that “the agency Media Director has confirmed that 
the account handler had omitted to forward this to RACC to have the copy cleared 
which is not in line with company procedure.” Nevertheless, the broadcaster admitted 
that it had “naively acted on previous experience, trust and with the assumption that 
due process had been followed; we were mistaken and should have requested the 
clearance number prior to the advertisement going to air”. Citybeat said that the 
members of its sales staff were “now under the instruction that ALL Agencies 
supplying adverts have now to supply the copy clearance number prior to adverts 
going to air.” 
 
U105 said it had a policy of obtaining central clearance for any advertisements it 
believed to qualify as „special category‟. It added: “the advertisement was received by 
U105 in the middle of the afternoon before transmission. As is station policy we 
listened to the advertisement when received and, based on our interpretation of the 
code, we classed it as public information and not special category. We therefore did 
not seek RACC-clearance information from the agency in advance of broadcast.” The 
broadcaster said that it was reissuing the Advertising Code to all relevant staff and 
had “scheduled a discussion of the … code … to reinforce awareness and 
understanding of the issues involved.” 
 
Decision – central copy clearance 
 
Ofcom noted the varying circumstances that had led each broadcaster to air the 
advertisement without central clearance by RACC. 
 
Nevertheless, Section 1 Rule 4.6 of the Advertising Code is unequivocal. It requires 
that central clearance must be obtained from the RACC, if the advertisement falls 
into a „special category‟, as set out by Rule 4.7.  

 
In the case of Government or council campaigns (which fall within the definition of 
„special categories‟), any radio advertisements must therefore be approved for 
broadcast by the RACC. Broadcasters must ensure that RACC clearance has been 
obtained prior to broadcast, irrespective of any agreement they may have made with, 
or expectation they may have of, any third party (e.g. an advertising agency).     
 
In this instance, the broadcasters failed to ensure that the advertisement had been 
centrally cleared for broadcast, in breach of Section 1 Rule 4.6 of the Advertising 
Code. Ofcom welcomed the action each broadcaster had taken to avoid recurrence. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 8 

 
Responses – content of the advertisement: “public service nature” 
 
In response to Ofcom‟s question on whether this advertisement was of a “public 
service nature” and therefore fell into the general exception to the statutory scheme: 
 
NMG submitted that it: 
  

 “considered the advertisement to be “of a public service nature” because it 
was asking people to read the agreement, not form any particular opinion of 
it, and because it came from OFMDFM”;  

 

 “[understood] how the comments by politicians in the advertisement could be 
construed as being political”, but noted that they were interview extracts from 
news footage that had been broadcast widely at the time and therefore 
believed its listeners would have recognised them as such; and  

 

 noted that, “whether the system is right or wrong, the decision on whether an 
advertisement is of a political or public service nature rests with a third party”, 
by which Ofcom assumes it was referring to the RACC.  

 
Bauer stated that: 
 

 “…Downtown Radio/Cool FM accepted the copy from the agency (FIRE IMC) 
representing the OFMDFM in good faith, mistakenly believing it was 
effectively a public information message, and that, de facto, it had the backing 
of the main political parties (DUP, Alliance Party, SDLP and Sinn Fein)...”;  

 

 “…Essentially the core message of the advertisement was to direct audiences 
toward a website where they could see and peruse the Hillsborough 
Agreement for themselves…”; and  

 

 “…On reflection, however, and understanding the TUV‟s democratic right to 
their anti-agreement viewpoint, we can retrospectively accept their complaint 
that the advertisement could be deemed as directed towards a political end.”  

 
Citybeat stated that: 
 

 the advertisement was “booked on behalf of OFMDFM … to inform the public 
of how they could obtain copies of the agreement for a greater understanding 
of [it] and not for political positioning or towards a political end”; and  

 

 it “deem[ed] that this advertisement is covered under the exception contained 
in section 321(7) of the Act where there is a provision for advertisements 
placed of a “public service nature” on or behalf of a government department”, 
as “the purpose of the advertisement was to inform the people of Northern 
Ireland that should they wish to read the agreement in full that they visit 
nidirect.gov.uk website or phone 101 to obtain a copy of the agreement.”  

 
U105 said that:  
 

 it believed that “the purpose of the ad was to inform and educate the public by 
means of imparting information … [by] directing them to a website and phone 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 9 

number for a copy of the Hillsborough Castle Agreement”, which it considered 
to be in the public interest.  

 
OFMDFM considered that: 
  

 “it was … vital in the working of [its] institutions that as many of the public 
were informed of how to gain access to what was a significant agreement for 
local people”;  

 

 “this would enable each individual to properly consider the effects of such an 
agreement and lead to a more informed and balanced debate”;  

 

 “such information [was] clearly in the public interest and the purpose was 
clearly to educate and to inform the public”;  

 

 “an opinion poll [indicating] a high level of support for the Agreement (72%) … 
[underlined] the argument that the content of the advertisement [was] not 
controversial or partisan”;  

 

 “the objective of the campaign was simply to make people aware of the 
agreement, encourage them to read it and if they had any comments to 
forward these to our First Minister and Deputy First Minister”;  

 

 “the advertisement would not effect [sic] the public perception of the 
agreement” – “Clearly because the First Minister and the Deputy First Minister 
had already at press conferences endorsed the agreement, the fact that the 
advertisement used material from a press conference would not have the 
effect of persuading listeners that the agreement was to be supported, as it is 
most unlikely that any listener would not already be aware of this from 
headline news coverage”; and  

 

 this was a public information advertisement and it believed that section 
321(7)(a) of the Act applied.  

 
Decision – content of the advertisement: “public service nature”  
 
As described above, Section 321(7)(a) of the Act contains a general exception to the 
statutory scheme which operates by disapplying the previous subsections in relation 
to an advertisement of a “public service nature” placed by or on behalf of a 
government department. 
 
Public service advertising has a long history. By way of example, previous 
advertisements of a public service nature placed by government departments have 
included campaigns imparting information and/or advice to the public about health 
matters, road safety, fire prevention, or encouraging literacy. 
 
In Ofcom‟s view, the primary determinant of an advertisement of a public service 
nature is that the advertisement‟s purpose is to inform and educate the public by 
means of imparting information which is in the public interest. When determining 
whether an advertisement is of a public service nature, Ofcom will do so on a case by 
case basis.  
 
In addition to considering the advertisement‟s purpose, Ofcom is also likely to 
consider other factors such as: the nature of the advertisement‟s subject matter; the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 10 

nature of any information or advice given; the manner in which information or advice 
is given; the timing and context of the advertisement‟s broadcast; and the degree of 
any controversy that might be associated with the subject matter and/or contents of 
the advertisement.  
 
It should be noted that in considering this decision, Ofcom drew the distinction 
between whether the wider policy may be considered by most people to be in the 
public interest (in this case, political agreement on the future of Northern Ireland) and 
whether the advertisement itself was of a public service nature. It is not the role of 
Ofcom to comment on such wider matters and this decision should not be interpreted 
as passing any such comment. 
 
In assessing whether the advertisement in this case was of a public service nature, 
Ofcom first considered relevant background and the purpose of the advertisement. 
 
Background 
 
Ofcom noted the timing and context in which the advertisement was broadcast on 16 
and 17 February 2010. The Hillsborough Castle Agreement (“the Agreement”) had 
been reached on 5 February 2010, following a lengthy period of negotiation between 
the UK and Irish Governments and Northern Ireland political parties. While there was 
broad support for the Agreement in Northern Ireland, this was not universal. In 
particular, in terms of Northern Ireland political parties, the SDLP, the Ulster Unionist 
Party and the TUV had all publicly expressed varying degrees of concern or 
reservation about the Agreement. 
 
Purpose of the advertisement 
 
Ofcom noted that OFMDFM stated that “it was … vital in the working of [its] 
institutions that as many of the public were informed of how to gain access to what 
was a significant agreement for local people” and that “this would enable each 
individual to properly consider the effects of such an agreement and lead to a more 
informed and balanced debate”. Ofcom noted OFMDFM‟s assertion that “such 
information [was] clearly in the public interest and the purpose was clearly to educate 
and to inform the public”.  
 
Ofcom noted that OFMDFM had stated that “an opinion poll [indicating] a high level 
of support for the Agreement (72%) … the argument that the content of the 
advertisement [was] not controversial or partisan”.  
 
Ofcom also noted that OFMDFM argued that the objective of the campaign was 
“...simply to make people aware of the agreement, encourage them to read it, and if 
they had any comments to forward these to our First Minister and Deputy First 
Minister.” Further, OFMDFM stated that it considered “…the advertisement would not 
effect [sic] the public perception of the agreement. Clearly because the First Minister 
and the Deputy First Minister had already at press conferences endorsed the 
agreement, the fact that the advertisement used material from a press conference 
would not have the effect of persuading listeners that the agreement was to be 
supported, as it is most unlikely that any listener would not already be aware of this 
from headline news coverage.” 
 
Ofcom accepted that, at the end of the advertisement, the announcer did direct 
listeners to where they could read or obtain a copy of the Agreement. However we 
did not consider that this material was illustrative of the advertisement‟s overall 
purpose. Contrary to other information in OFMDFM‟s description of the objective of 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 11 

the campaign, we could find no material within the advertisement that encouraged 
listeners who had any comments on the Agreement to forward these to the First 
Minister and Deputy First Minister. 
  
Furthermore, Ofcom noted that OFMDFM had submitted that material within the 
advertisement (clips of the First Minister and Deputy First Minister speaking about 
the Agreement) had been taken from a previous press conference, and therefore it 
argued that this material would not have had the effect of persuading listeners that 
the agreement was to be supported, as they were likely to have already been aware 
of this material from previous news coverage. 
 
Ofcom did not agree. Ofcom considered that the fact that some listeners may have 
been aware of the comments made by the First Minister and the Deputy First Minister 
at a prior press conference did not necessarily prevent the inclusion of these 
comments in the advertisement from “persuading listeners that the agreement was to 
be supported”. In particular, Ofcom noted OFMDFM‟s own description of the press 
conferences in question, in which the First Minister and the Deputy First Minister had 
clearly “endorsed the agreement”. Ofcom considered that, on balance, the inclusion 
of these endorsing comments, made by two politicians, the First Minister and the 
Deputy First Minister, at a press conference, gave the advertisement the purpose of 
portraying the Agreement in a positive light, rather than to inform and educate the 
public on where they could obtain a copy of the Agreement. Ofcom also considered 
some additional factors. 
 
Additional factors  
 
As stated above, when considering whether an advertisement is of a public service 
nature, Ofcom will do so on a case by case basis, and is likely to take into account a 
range of other factors. In this case, Ofcom also took into account, in particular: 
  

 the manner in which the information within the advertisement was imparted; 
and 
 

 the timing and context of the advertisement‟s broadcast.  
 
In relation to the manner in which the information was imparted, as stated above, 
Ofcom noted that the advertisement made reference to where listeners could obtain 
a copy of the Agreement. However, Ofcom was also of the view that this information 
was imparted in a manner that made it appear secondary, in comparison to the 
emphasis and weight given within the advertisement to the positive descriptions of it 
by the politicians – the First Minister and the Deputy First Minister – and the 
announcer. In particular, Ofcom noted the positive phrases used to describe the 
Agreement – “...the surest sign that there will be no going back to the past‖; ―...make 
life better for our children, for our grandchildren. That is what this Agreement must 
mean in practice‖. Further, in the final line of the advertisement, the announcer 
stated: ―The Hillsborough Castle Agreement – securing a better future for all‖. 
 
In considering the nature of these positive descriptions, Ofcom took into account the 
timing and context of the advertisement‟s broadcast. As set out above, Ofcom noted 
that the majority of the audience may have already had a reasonable understanding 
and knowledge of the Agreement, given the widespread and long-running media 
coverage of it in Northern Ireland. 
 
As such, Ofcom was of the view that the positive endorsements of the Agreement 
could not be described as informing or educating the public by means of imparting 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 12 

information that was in the public interest, but as promoting and portraying the 
Agreement and OFMDFM in a positive and favourable light. 
  
Conclusion on “public service nature” 
 
In light of these factors and taking account of all the submissions made by OFMDFM 
and the radio broadcasters, it appeared to Ofcom that the positive endorsements of 
the Agreement that featured in the advertisement had the purpose of encouraging 
listeners to consider the Agreement and OFMDFM in a positive light, and to support 
it. 
 
As such, Ofcom concluded that the overall purpose of the advertisement, and the 
manner in which it was imparted, was not to inform and educate the public by means 
of imparting information or advice that was in the public interest. 
 
Ofcom therefore found that the advertisement was not of a public service nature and 
did not fall within the exception set out in section 321(7) of the Act. 
 
Content of the advertisement: “political advertising” 
 
Having reached the above decision, Ofcom then went on to consider whether the 
advertisement was political, as defined by the Act. We considered the content 
against sections 321(2) and 321(3) of the Act and Section 2 Rule 15(b) of the 
Advertising Code (see the relevant legislative and Code extracts at the end of this 
Finding). 
 
We therefore requested comments from the advertiser, OFMDFM, and the 
broadcasters with regard to sections 321(2) and 321(3) of the Act and Section 2 Rule 
15(b) of the Advertising Code. In particular, we sought their views with regard to the 
following provisions of section 321 of the Act: 
 

“(2) For the purposes of section 319(2)(g) an advertisement contravenes the 
prohibition on political advertising if it is... 

 
(b)   an advertisement which is directed towards a political end…”; and 
 

“(3) For the purposes of this section objects of a political nature and political 
ends include each of the following… 
 

(f) influencing public opinion on a matter which, in the United Kingdom, is 
a matter of public controversy; 

 
(g) promoting the interests of a party or other group of persons organised, 

in the United Kingdom or elsewhere, for political ends.” 
 

Responses – content of the advertisement: “political advertising” 
 
In response to Ofcom‟s request for comments under sections 321(2) and (3) of the 
Act and Section 2 Rule 15(b) of the Advertising Code:  
 
NMG submitted that: 
  

 it disagreed with Ofcom‟s decision that section 321(7) of the Act was not 
applicable in this instance, but it respected Ofcom‟s position, “as the ultimate 
arbitrator in these matters”; 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 13 

 

 “if it is the case that section 321(7) of the Act does not apply, then we can 
appreciate how Ofcom could conclude that any of [the relevant sections of the 
Act] could be applied to this advertisement”; 
 

 it “has learned from this experience and has re-educated staff and 
implemented revised procedures. Primarily this concerns procedures to 
ensure ad copy coming from any source, including established and respected 
advertising agencies, is RACC approved”; and 
 

 it “did not intentionally broadcast this advertisement against the rules, nor 
does Northern Media Group hold any political opinion on any of the issues 
involved. The Northern Media Group was put together to reflect the broad 
religious traditions in Northern Ireland and we pride ourselves on our 
impartiality and our balanced coverage.” 

  
Bauer stated that: 
 

 “Regarding Section 321(2)(b), as the advertisement‟s intention was to make 
people aware, encourage them to peruse the Agreement and provide 
feedback, we would question whether this served a political purpose;” 

 

 “In hindsight, we do not contest that the tone and execution of the 
advertisement could be construed as perhaps pro-Agreement and pro-
OFMDFM, but we would argue that it did provide a public information service. 
Furthermore we would contest that the objective of the advertisement was to 
encourage the population to read the document for themselves, engage in the 
process and form their own opinion”; 
 

 “Regarding Section 321(3)(f) which highlights issues of public controversy, we 
would again question whether the advertisement „influenced‟ public opinion. 
This is subjective and we would respectfully ask if there is any evidence or 
research that proves listeners/readers were influenced in a particular 
direction?” 
 

 “Regarding Section 321(3)(g) and whether the interests of „a party or other 
group of persons organised‟ served a political end, we would reiterate that the 
core essence of the advertisement was to direct listeners/readers to a website 
to form their own opinion on the Agreement. We would question whether this 
served a political end”;  
 

 “…we would not have accepted this advertisement if we, in any way, thought 
it was purely of a political nature. The copy we received, at that time, 
encouraged our listeners to read a document we believed was „of a public 
service nature‟. The gravitas of the source – OFMDFM – provided assurance 
that this indeed was the case”; 
 

 “…in summary, we do have concerns over the creative execution of the 
advertisement and believe that this is the rub. It was a government placed 
advertisement, asking for an audience to read a document on a website. We 
did not believe this to be of a political nature whatsoever, but we can and do 
understand, how the creative used perhaps could be seen as having political 
overtones”; and 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 14 

 “The context of what was happening within Northern Ireland is a mitigating 
factor and should be taken into consideration. At the time, the media were 
understandably in overdrive as the Agreement began to unfold and there was 
a real thirst for information about its content. OFMDFM acted to inform the 
public, via both press and radio, encouraging the reading of same.” 
 

Citybeat stated that: 
 

 “After reading and considering [Ofcom‟s] findings and conclusions 
[concerning whether the advertisement was of a “public service nature”] we 
would subsequently like to state that on reflection of same the Hillsborough 
Castle Agreement advertisement placed on behalf of the OFMDFM could 
have been deemed to be of a political nature and therefore should not have 
been transmitted”; and 
 

 “This [was] a mistake on our part and one for which we are sorry; that being 
said the station is now more vigilant in our requests for copy clearance details 
from all advertising agencies and clients alike.” 

 
U105 submitted that: 
 

 “historically the advertising placed by any of the local agencies on behalf of 
the government has been of a public service nature e.g. road safety, fire 
prevention, health matters or encouraging literacy. We had no reason to 
believe that this ad was different in nature to previous public information ads”; 
 

 “It was not our belief that the advertisement placed was politically motivated 
as opposed to aimed at raising public awareness of an issue. It was our 
belief at the time that the advertisement placed was public information placed 
by an elected government in Northern Ireland, as constituted by the Office of 
the First and Deputy First Minister, which we did not believe would be [in] 
contravention of the Act”; 
 

 it had “organised a session for all sales and managerial staff on the relevant 
areas of the Communications Act 2003, in particular Section 321”; 
 

 while it acknowledged Ofcom‟s view, it remained the broadcaster‟s view that 
“the purpose of the ad was to inform and educate the public by means of 
imparting information, in this case a call to action directing them to a website 
and phone number for a copy of the Hillsborough Castle Agreement”, which 
was why RACC clearance had not been sought. 

 
OFMDFM argued the following: 
 

 It reminded Ofcom that “the context in which the advertisement was released 
was at the end of a lengthy period of negotiation involving the UK 
Government, the Irish Government and our major political parties. The 
Agreement was not to be the subject of a referendum but it was considered 
vital in the working of our institutions that as many of the public were informed 
of how to gain access to what was a significant agreement for local people.  
This would enable each individual to properly consider the effects of such an 
agreement and lead to a more informed and balanced debate.” OFMDFM 
therefore considered “such information [was] clearly in the public interest and 
the purpose was clearly to educate and to inform the public”, adding that “an 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 15 

opinion poll indicated a high level of support for the Agreement (72%) and this 
underlines the argument that the content of the advertisement is not 
controversial or partisan”; 
 

 It noted Ofcom‟s reference to the SDLP, the Ulster Unionist Party and the 
TUV having “all publicly expressed varying degrees of concern or reservation 
about the Agreement” (in „Background‟ of our decision concerning “public 
service nature”, above). In response, OFMDFM detailed the political 
framework in which this advertisement was placed: “The NI Executive at its 
meeting on 11 February 2010 considered a paper on the implementation of 
the Hillsborough Agreement, including the need for community consultation 
and that this would be supported by communications activities. At the time the 
Executive‟s membership was made up of representatives of the DUP, Sinn 
Fein, UUP and the SDLP. The Alliance Party subsequently took up the 
Justice Department on 12 April 2010. The TUV is not represented on the 
Executive as they have no seats in the Assembly. The radio advertisement 
was part of this community consultation exercise”; 
 

 In response to Ofcom‟s reference to finding no material in the advertisement 
that encouraged listeners who had any comments on the Agreement to 
forward these to the First Minister and Deputy First Minister (in „Purpose of 
the advertisement‟ of our decision concerning “public service nature”, above), 
OFMDFM said: “The radio advertisement referred people to our website, 
where more detailed information was available, with details of how and where 
to send comments.” OFMDFM provided a screenshot demonstrating this, 
adding that it was unfeasible to provide such detailed information in a short 
radio advertisement; 
 

 OFMDFM said that the clips used in the advertisement from speeches made 
by the First Minister and Deputy First Minister “were widely used news clips 
and were not intended to influence. In what was a short advertisement they 
were a creative tool to attract attention and register with the listener”; 
 

 OFMDFM considered that Ofcom had taken a very narrow interpretation of 
“public service nature”. It said: “Communications in the environment the 
Executive operates … are challenging and any efforts to inform or make the 
public aware of issues like the Hillsborough Agreement will always face a 
challenge from those who are in opposition to the Executive‟s view.” 
 

 With regard to assessing whether the advertisement was “directed towards a 
political end”, OFMDFM reaffirmed that its purpose was to inform people 
about the Agreement. It added that “it was vital in the working of our 
institutions that as many of the public were informed of how to gain access to 
what was a significant agreement for local people. To advertise so that 
members of the public are aware that an agreement between politicians has 
been concluded might be considered to be directed towards a political end in 
its narrowest sense, that is that citizens should be fully informed of current 
developments”. However, OFMDFM considered that “it must be the intention 
of [section 321(2)(b) of the Act] to prohibit advertising which is directed 
towards a political end in that it promotes taking a side in a political argument 
or controversy.” As already stated there was a widespread consensus in 
favour of the Agreement and this was reflected when the Assembly came to 
vote on the issue when 83.8% of Members of the Assembly voting supported 
the devolution of policing and justice on the terms set out in the Agreement. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 16 

 

 With regard to assessing whether the advertisement was “influencing public 
opinion on a matter which, in the United Kingdom, is a matter of public 
controversy”, OFMDFM said that “the purpose of the advertisement was to 
alert people to the availability of the Agreement, point them to the website 
where more information was available, with details of how to respond.” It 
added that “in any event the degree to which this was a matter of controversy 
in the United Kingdom was limited. There were no Members of the United 
Kingdom Parliament opposed to the Agreement and only one party voted in 
the Northern Ireland Assembly against devolution of policing and justice on 
the terms of the Agreement.” 
 

 With regard to assessing whether the advertisement was “promoting the 
interests of a party or other group of persons organised, in the United 
Kingdom or elsewhere, for political ends”, OFMDFM reiterated that “the 
context in which the advertisement was released was at the end of a lengthy 
period of negotiation involving the UK Government, the Irish Government and 
our political parties. It continued: “An important aspect of this Agreement was 
community consultation. This was recognised in a paper considered by 
Executive Ministers (four parties) on 11 February when they discussed the 
outworkings of the Agreement. Given that the work from the Hillsborough 
Castle Agreement will impact on OFMDFM, it was appropriate for the 
Department to take this forward and to advertise where the public can find 
copies of the Agreement. The development of the campaign followed from the 
recognition at the Executive for community consultation to be undertaken and 
for OFMDFM to take the lead.” OFMDFM did not consider that this constituted 
“promoting the interests of a party or other group of persons”, adding that “the 
interests that the advertisement sought to promote were not the interests of a 
party or other political group but rather the general public interest in ensuring 
that all members of the public who took an interest in current issues should 
have access to the Agreement.” 
 

 OFMDFM suggested that “the public environment that the NI Executive is 
operating in is more politically complex than other areas covered by Ofcom”, 
concluding that “it is not surprising that communications from the Executive 
will be criticised by the TUV, which has publicly voiced its opposition to the 
whole concept of our local political institutions. Given this context, it 
considered that the radio advertisement was simply “part of a broader 
community consultation and communications campaign to encourage the 
public to read the document and forward any comments to the First Minister 
and deputy First Minister.” 

 
Decision – content of the advertisement: “political advertising” 
 
It is Ofcom‟s statutory duty to regulate broadcast advertising so as to ensure that the 
regulatory regime set out in the Act is enforced, and to set standards in line with the 
objectives specifically set out in the Act. 
 
Since commercial broadcasting began in the UK in the 1950s, Parliament has made 
clear through successive Acts of Parliament concerning broadcast regulation that 
political advertising should not be permitted on either television or radio. 
 
The legislation has not made it any part of Ofcom’s statutory duty or function to form 
any judgement about the merits or otherwise of such advertising campaigns. Indeed, 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 17 

it appears to Ofcom that the prohibition and wording in the Act is drafted in such a 
way so as to ensure that Ofcom cannot differentiate between what some may 
describe as ―good politics‖ and ―bad politics‖. Rather, Ofcom must, as a matter of law, 
only look at whether political advertising requirements have been complied with. 
 
Section 321 of the Act sets out the ways in which an advertisement can contravene 
the prohibition on political advertising because it is “directed towards a political end”.  
 
Having taken into account the representations of the advertiser, OFMDFM, and the 
broadcasters, Ofcom considered that section 321(3)(f) (“influencing public opinion on 
a matter which, in the United Kingdom, is a matter of public controversy”) and section 
321(3)(g) (“promoting the interests of a party or other group of persons organised, in 
the United Kingdom or elsewhere, for political ends”) were the most relevant 
provisions for consideration in this case.  
 
As set out above, in Ofcom‟s decision that the advertisement was not of a public 
service nature, we noted that, at the end of the advertisement, the announcer 
directed listeners to where they could read or obtain a copy of the Agreement. 
However, Ofcom was also of the view that this information was imparted in a manner 
that made it appear secondary, in comparison to the emphasis and weight given 
within the advertisement to the positive descriptions of the Agreement by politicians – 
the First Minister and the Deputy First Minister – and the announcer. 
 
In particular, Ofcom noted the positive phrases used to describe the Agreement 
(“...the surest sign that there will be no going back to the past‖ and ―...make life better 
for our children, for our grandchildren. That is what this Agreement must mean in 
practice‖). Further, in the final line of the advertisement, the announcer stated: ―The 
Hillsborough Castle Agreement – securing a better future for all‖. 
 
Ofcom had therefore concluded that the positive endorsements of the Agreement 
could not be described simply as informing or educating the public by means of 
imparting information that was in the public interest, but as promoting and portraying 
the Agreement and the OFMDFM in a positive and favourable light. 

 
Section 321(3)(f) 
Ofcom then considered whether the advertisement (and the positive endorsements of 
the Agreement within the advertisement) had been directed towards influencing 
public opinion on a matter which, in the United Kingdom, is a matter of public 
controversy, in contravention of section 321(3)(f) of the Act.  
 
In this respect, Ofcom took into account the press conference at Hillsborough Castle 
on 5 February 2010 (the day that the Agreement was announced), from which the 
clips included in the advertisement of the First Minister, Peter Robinson, and Deputy 
First Minister, Martin McGuinness, talking about the Agreement had been taken. 
Ofcom noted that, during the same press conference, Peter Robinson had also made 
the following statements: 
 

“In the next few weeks we will take this Agreement to the people of Northern 
Ireland. We will ask them to endorse that Agreement, the Agreement that we 
have reached during this negotiation process, and that will be a very 
considerable step forward...”; and 
 
“. ....Central to my party‟s position on policing and justice devolution is the 
support from the Assembly parties. I have consistently said that this is an 
essential factor and a parallel indicator of community confidence. With the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 18 

necessary community confidence and the faithful implementation of this 
Agreement we will move to agree the devolution of policing and justice on 9th 
March”.  

 
It is therefore Ofcom‟s view that, at the time of the advertisement‟s broadcast (16 and 
17 February 2010), OFMDFM considered public endorsement of the Agreement to 
be a necessary and important element of its successful implementation.  
 
Further, Ofcom noted that it was OFMDFM‟s position that: “The NI Executive at its 
meeting on 11 February 2010 considered a paper on the implementation of the 
Hillsborough Agreement, including the need for community consultation and that this 
would be supported by communications activities”. OFMDFM also described the 
radio advertisement as being “part of this community consultation exercise”, which it 
referred to “as being an important aspect of this Agreement”.  
 
In Ofcom‟s view, the use of the press conference clips in the advertisement, which 
promoted the Agreement and portrayed it in a positive light, did not act solely as “a 
creative tool to attract attention and register with the listener”, as OFMDFM had 
argued. Instead, Ofcom considered that the clips sought to persuade listeners of the 
merits of the Agreement and why it was a good thing. Ofcom took into account that 
the advertisement was broadcast at a time when public endorsement of, and 
“community confidence” in, the Agreement was being actively sought by OFMDFM. 
As such, Ofcom found that the favourable portrayal of the Agreement in the 
advertisement could be viewed as being directed towards influencing listeners‟ 
opinion of the Agreement, in advance of them considering it for themselves, after the 
announcer had given details of where it was available.  
 
Ofcom then turned to consider whether the matter of the Agreement could be 
described as a matter of public controversy in the UK. As set out above in Ofcom‟s 
decision that the advertisement was not of a public service nature, it should be noted 
that Ofcom’s remit to consider this matter did not extend to, or therefore 
involve, any judgement on the merits of the Agreement itself.  
 
Ofcom took into account that OFMDFM had submitted that: “an opinion poll indicated 
a high level of support for the Agreement (72%) and this underlines the argument 
that the content of the advertisement is not controversial or partisan”. Further 
OFMDFM had also argued that: “there was a widespread consensus in favour of the 
Agreement and this was reflected when the Assembly came to vote on the issue 
when 83.8% of Members of the Assembly voting supported the devolution of policing 
and justice on the terms set out in the Agreement”. 
 
With regard to the Assembly vote to which OFMDFM referred, Ofcom noted that it 
took place on 9 March 2010, three weeks after the broadcast of the advertisement. In 
any event, the test on which section 321(3)(f) relies does not relate to political 
controversy, but to whether a matter can be judged to be one of wider public 
controversy.  
 
In relation to the opinion poll to which OFMDFM referred, Ofcom noted that no 
detailed information was provided about its scope or size, or the date of this poll. On 
its face, the poll result appeared to indicate a reasonably high level of public support 
for the Agreement – although certainly not unanimous support. Nevertheless, Ofcom 
takes the view that, for the purposes of section 321, a level of public support does not 
necessarily preclude an issue from being a matter of public controversy. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 19 

It appeared to Ofcom that, irrespective of the levels of support for the Agreement, to 
which OFMDFM referred as evidence of a lack of public controversy, a significant 
vocal minority, including the complainant, the leader of the TUV, held an opposing 
view. Further, at the time of the broadcast of the advertisement, there remained a 
number of outstanding issues relating to the implementation of the Agreement which 
Ofcom considered to be relevant. 
 
Taking all the circumstances into account, Ofcom judged that it was reasonable to 
consider the Agreement, and the past and ongoing political process of negotiation 
and implementation – in particular, surrounding the devolution of policing and justice 
powers – as a long-standing matter of public controversy in Northern Ireland. 
 
Ofcom therefore concluded that the advertisement‟s favourable tone and portrayal of 
the Agreement resulted in it being directed towards influencing public opinion on the 
Agreement itself and the political process related to both the Agreement and its 
implementation. Further, Ofcom considered this matter to be a matter of public 
controversy (in the UK). The advertisement therefore contravened section 321(3)(f) 
of the Act and was in breach of Section 2 Rule 15b (Political, Industrial and Public 
Controversy) of the Advertising Code. 
 
Section 321(3)(g) 
Ofcom next considered whether the advertisement had been directed towards 
promoting the interests of a party or other group of persons organised, in the United 
Kingdom or elsewhere, for political ends, in contravention of section 321(3)(g) of the 
Act.  
 
Ofcom assessed the content of the advertisement and, again, considered the press 
conference at Hillsborough Castle on 5 February 2010 (the day that the Agreement 
was announced), from which the clips included in the advertisement of the First 
Minister, Peter Robinson, and Deputy First Minister, Martin McGuinness, talking 
about the Agreement had been taken.  
 
Ofcom noted OFMDFM‟s argument that “given that the work from the Hillsborough 
Castle Agreement will impact on OFMDFM, it was appropriate for the Department to 
take this forward and to advertise where the public can find copies of the Agreement. 
The development of the campaign followed from the recognition at the Executive for 
community consultation to be undertaken and for OFMDFM to take the lead”. Ofcom 
also noted that OFMDFM did not consider that this constituted “promoting the 
interests of a party or other group of persons”, adding that “the interests that the 
advertisement sought to promote were not the interests of a party or other political 
group but rather the general public interest in ensuring that all members of the public 
who took an interest in current issues should have access to the Agreement.” 

 
As previously stated, OFMDFM is a department of the Northern Ireland 
administration, and is therefore permitted within the Act to advertise, so long as the 
advertisement is of a public service nature.  
 
However, in Ofcom‟s view, the advertisement gave significant prominence to the First 
Minister and the Deputy First Minister, by featuring these two elected politicians as 
representatives of their respective political parties – Peter Robinson MLA, the First 
Minister and leader of the Democratic Unionist Party (DUP) and Martin McGuinness 
MP MLA, the Deputy First Minister and member of Sinn Féin. The advertisement not 
only featured these politicians but conveyed their support for, and promotion of, the 
Agreement, by explaining why it was good for the future of Northern Ireland.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 20 

Ofcom considers that the advertisement promoted the Agreement through its 
favourable tone and positive portrayal. This resulted in it being directed towards 
influencing public opinion on the Agreement, the political process related to it, and its 
implementation. The advertisement therefore sought to promote an outcome that was 
aligned with the political interests of the First and Deputy First Ministers. 
 
It is also clear from elements of the press conference that key aspects of the 
Agreement reflected specific policy positions or objectives held by the First and 
Deputy First Ministers and that gaining support for the Agreement was itself core to 
securing their political positions. For example, Peter Robinson had stated that:  
 

“. ....Central to my party‟s position on policing and justice devolution is the 
support from the Assembly parties. I have consistently said that this is an 
essential factor and a parallel indicator of community confidence. With the 
necessary community confidence and the faithful implementation of this 
Agreement we will move to agree the devolution of policing and justice on 9th 
March”.  

 
Ofcom therefore concluded that the advertisement gave prominence to two elected 
politicians holding the positions of First Minister and Deputy First Minister. This 
prominence, when coupled with the overall favourable tone and positive portrayal of 
the Agreement in the advertisement, resulted in it being promotional for the First and 
Deputy First Ministers and their respective political parties. The advertisement was 
therefore directed towards promoting the interests of a party or other group of 
persons organised, in the United Kingdom or elsewhere, for political ends, in 
contravention of section 321(3)(g) of the Act, and in breach of Section 2 Rule 15b 
(Political, Industrial and Public Controversy) of the Advertising Code. 
 
Breaches of Section 1 Rule 4.6 of the Advertising Code (Central Copy 
Clearance) 
Breaches of Section 2 Rule 15b of the Advertising Code (Political, Industrial 
and Public Controversy) 
 
 
Extracts from the relevant legislation and code 
 
Communications Act 2003 
 
Section 319: 
 
(1) It shall be the duty of OFCOM to set, and from time to time to review and revise, 
such standards for the content of programmes to be included in television and radio 
services as appear to them best calculated to secure the standards objectives. 
 
(2) The standards objectives are— 
 
… 

(g) that advertising that contravenes the prohibition on political advertising set 
out in section 321(2) is not included in television or radio services; 

 
Section 321: 
 
Objectives for advertisements and sponsorship 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 21 

(1) Standards set by OFCOM to secure the objectives mentioned in section 319(2)(a) 
and (g) to (j)— 

(a) must include general provision governing standards and practice in 
advertising and in the sponsoring of programmes; and 

(b) may include provision prohibiting advertisements and forms and methods 
of advertising or sponsorship (whether generally or in particular 
circumstances). 

 
(2) For the purposes of section 319(2)(g) an advertisement contravenes the 
prohibition on political advertising if it is— 

(a) an advertisement which is inserted by or on behalf of a body whose 
objects are wholly or mainly of a political nature; 

(b) an advertisement which is directed towards a political end; or 

(c) an advertisement which has a connection with an industrial dispute. 

(3) For the purposes of this section objects of a political nature and political ends 
include each of the following— 

(a) influencing the outcome of elections or referendums, whether in the United 
Kingdom or elsewhere; 

(b) bringing about changes of the law in the whole or a part of the United 
Kingdom or elsewhere, or otherwise influencing the legislative process in any 
country or territory; 

(c) influencing the policies or decisions of local, regional or national 
governments, whether in the United Kingdom or elsewhere; 

(d) influencing the policies or decisions of persons on whom public functions 
are conferred by or under the law of the United Kingdom or of a country or 
territory outside the United Kingdom; 

(e) influencing the policies or decisions of persons on whom functions are 
conferred by or under international agreements; 

(f) influencing public opinion on a matter which, in the United Kingdom, is a 
matter of public controversy; 

(g) promoting the interests of a party or other group of persons organised, in 
the United Kingdom or elsewhere, for political ends. 

(4) OFCOM— 

(a) shall, in relation to programme services, have a general responsibility with 
respect to advertisements and methods of advertising and sponsorship; and 

(b) in the discharge of that responsibility may include conditions in any licence 
which is granted by them for any such service that enable OFCOM to impose 
requirements with respect to any of those matters that go beyond the 
provisions of OFCOM’s standards code. 

(5) OFCOM must, from time to time, consult the Secretary of State about— 

(a) the descriptions of advertisements that should not be included in 
programme services; and 

(b) the forms and methods of advertising and sponsorship that should not be 
employed in, or in connection with, the provision of such services. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 22 

 (6) The Secretary of State may give OFCOM directions as to the matters mentioned 
in subsection (5); and it shall be the duty of OFCOM to comply with any such 
direction. 

(7) Provision included by virtue of this section in standards set under section 319 is 
not to apply to, or to be construed as prohibiting the inclusion in a programme service 
of— 

(a) an advertisement of a public service nature inserted by, or on behalf of, a 
government department; or 

(b) a party political or referendum campaign broadcast the inclusion of which 
is required by a condition imposed under section 333 or by paragraph 18 of 
Schedule 12 to this Act. 

(8) In this section ―programme service‖ does not include a service provided by the 

BBC.  

 

BCAP Radio Advertising Standards Code, Section 2 Rule 15(b) 
 
The effect of the Communications Act is to require Ofcom to ensure that… 
  

b) No advertisement is broadcast by, or on behalf of, any body whose 
objects are wholly or mainly of a political nature, and no advertisement 
is directed towards any political end. 

 
The term „political‟ here is used in a wider sense than „party political‟. The prohibition 
includes, for example, issue campaigning for the purposes of influencing legislation 
or executive action by local, or national (including foreign) governments. 
 
Particular care is required where advertising mentions any government, political 
party, political movement or state-specific abuse, so as not to break the spirit of these 
rules, which are intended to prohibit lobbying or electioneering on politically 
controversial or partisan issues. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 

23 

In Breach 
  

Red Light Central 
Extreme, 23 February 2011, 21:00 to 21:50 
 

 
Red Light Central is televised interactive adult sex chat advertisement content 
broadcast on the service Extreme, which is available freely without mandatory 
restricted access on Sky channel number 916. This channel is situated in the 'adult' 
section of the Sky Electronic Programme Guide (“Sky EPG”). The licence for this 
service is owned and operated by Playboy UK TV Limited (“Playboy TV” or “the 
Licensee”). Viewers are invited to contact onscreen female presenters via premium 
rate telephony services (“PRS”). The female presenters dress and behave in a 
sexually provocative way while encouraging viewers to contact the PRS numbers. 
 
Ofcom received a complaint about alleged inappropriate adult content broadcast at 
various times between 21:00 and 21:50 on 23 February 2011. The complainant 
considered the content was highly sexualised and that the presenter was “miming 
sexual intercourse and oral sex” and considered such material was more appropriate 
after 22:00. 
 
Ofcom noted the female presenter was wearing red fishnet stockings, red bra and 
thong, black knee high leather boots, a short black leather skirt hitched up around her 
waist and a denim waistcoat. On several occasions between 21:00 and 21:30, and 
throughout the remainder of the broadcast, the presenter knelt on all fours with her 
buttocks pointing upwards and towards the camera but at an angle, and lay on her 
back with her legs open to camera. While in these positions she gyrated her hips in a 
sexual manner so as to mimic sexual intercourse and at times her genital area was 
not adequately covered. She also stroked her thighs and breasts, opened her mouth 
in a sexual rather than flirtatious manner, and briefly mimed oral sex. Ofcom noted 
the images described above were shown very shortly after the 21:00 watershed, 
starting at 21:02. 
 
The rules governing broadcast advertising are set by the Broadcast Committee of 
Advertising Practice (“BCAP”) with the approval of Ofcom. BCAP performs its 
function by setting, monitoring and amending the UK Code of Broadcast Advertising 
Practice (“BCAP Code”), with Ofcom retaining back-stop enforcement powers. Ofcom 
has however retained responsibility for regulation of certain services under the BCAP 
Code. These include „daytime chat‟ and „adult sex chat‟ services. As a consequence, 
all output from these channels must comply with the BCAP Code. 
 
On 28 January 2011 Ofcom published detailed guidance on the Advertising of 
telecommunications-based sexual entertainment services and PRS daytime chat 
services (the “Chat Service Guidance”)1. This guidance note is intended to assist 
licensees who carry „daytime chat‟ and/or „adult chat‟ material to understand the likely 
interpretation of the BCAP Code that Ofcom will apply. 
 
Ofcom therefore considered whether this material raised issues under Rule 32.3 of 
the BCAP Code:  
 

                                            
1
 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/bcap-guidance.pdf 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/broadcast/guidance/bcap-guidance.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 24 

Rule 32.3 Relevant timing restrictions must be applied to advertisements that, 
through their content, might harm or distress children of particular 
ages or that are otherwise unsuitable for them. 

 
We asked Playboy TV to explain how the material complied with this rule. 
 
Response 
 
In response the Licensee said “[we] understand that presenters wearing thongs is not 
prohibited after the watershed”, though it bore in mind that shots of the presenter 
should not be “prolonged and invasive” when wearing this clothing. The Licensee 
added “we did not broadcast any physically intrusive, intimate shots, and the 
prolonged shots we aired were not close-ups and were at a sufficient distance to 
avoid intrusion”.  
 
Playboy TV admitted that in this material “the presenter‟s skin around her vagina is 
sometimes not completely covered by her underwear” although it did not consider 
this to show “labial detail”. However it agreed to ensure that the presenter “wears 
adequate garments which fully cover this area in future”.  
 
The Licensee stated “there was some gyrating and jiggling, plus brief miming of 
masturbation, but nothing too vigorous, and certainly less explicit than would be 
shown after 22:00”.  
 
Playboy TV pointed to a sentence in the Chat Service Guidance published by Ofcom 
on 28 January 2011 that states: “After 9pm any move towards stronger – but still very 
restrained – material containing sexual imagery should be gradual and progressive”. 
The Licensee explained: “the content in the referenced programme does indeed get 
progressively stronger, with the presenter removing more of her clothes after 21:30, 
with her movements gradually more sexual throughout, yet nothing as vigorous or 
revealing as can be found post 22:00”. Playboy TV continued that what is permitted 
under the BCAP Code between 21:00 and 22:00 is “still somewhat grey in terms of 
compliance and we would welcome any further guidance”. It added “the brief 
sentence [in the guidance document] is all we have to go on and is unfortunately very 
subjective”.  
 
Playboy TV told Ofcom that “we take our responsibilities very seriously and have 
absolutely no intention of breaching the Code. If [Ofcom] believes we have crossed 
the line then we will take immediate steps to tone down our broadcasts, and will 
continue working with Ofcom to ensure our channels remain compliant”.  
 
Decision 
 
Since 1 September 2010 all PRS-based daytime and “adult chat” television services 
have no longer been regulated as editorial content but as long-form advertising i.e. 
teleshopping. From that date the relevant standards code for such services became 
the BCAP Code rather than the Broadcasting Code.  
 
The BCAP Code contains rules which permit „adult chat‟ services to be advertised 
(and so broadcast) within prescribed times and on free-to-air channels that are 
specifically licensed by Ofcom for that purpose. When setting and applying standards 
in the BCAP Code to provide adequate protection to members of the public from 
serious or widespread offence, Ofcom must have regard to the need for standards to 
be applied in a manner that best guarantees an appropriate level of freedom of 
expression in accordance with Article 10 of the European Convention of Human 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 25 

Rights, as incorporated in the Human Rights Act 1998. However, broadcasters 
should note that the advertising content of „adult chat‟ services has much less latitude 
than is typically available to editorial material in respect of context and narrative. A 
primary intent of advertising is to sell products and services, and consideration of 
acceptable standards will take that context into account. 
 
In the context of broadcasts on television of material soon after the 21:00 watershed, 
Rule 32.3 of the BCAP Code is substantially equivalent to Rule 1.6 of the 
Broadcasting Code. Rule 1.6 provides that: 
 

“The transition to more adult material must not be unduly abrupt at the 
watershed (in the case of television)… For television, the strongest material 
should appear later in the schedule.”  

 
BCAP Code Rule 32.3 makes clear that children should be protected by relevant 
timing (and so appropriate scheduling) restrictions from material which is unsuitable 
for them. Appropriate timing and scheduling restrictions are judged according to 
factors such as: the likely number of children in the audience; the likely age of those 
children; and whether the advertisement was broadcast during school time or during 
school holidays. The watershed starts at 21:00 and broadcast advertising material 
unsuitable for children should not, in general, be shown before 21:00 or after 05:30. 
 
In applying BCAP Code Rule 32.3 Ofcom had first to decide if the broadcast material 
was unsuitable for children. With regards to this broadcast, Ofcom noted that on a 
number of occasions between 21:00 and 21:30 (and as early as 21:02) the female 
presenter adopted sexually provocative positions - for example, kneeling on all fours 
with her buttocks in the air pointing towards the camera and gyrating her hips. She 
was also seen lying on her back for prolonged periods with her legs open to camera. 
She also stroked her thighs and breasts, opened her mouth in a sexual rather than 
flirtatious manner, mimed intercourse and briefly mimed oral sex. A number of these 
shots were repeated and prolonged. The Chat Service Guidance explicitly states: 
“Ofcom cautions against less intrusive shots that may become unacceptable by virtue 
of their being prolonged.”  
 
In Ofcom‟s view, the revealing clothing and repeated actions and sexual positions 
and actions of the presenter were intended to be sexually provocative in nature. In 
light of this behaviour and imagery, Ofcom concluded that under BCAP Code Rule 
32.3, this material was clearly unsuitable for children.  
 
Ofcom then considered under BCAP Code Rule 32.3 whether relevant timing or 
scheduling restrictions had been applied by Playboy TV to this broadcast. Ofcom 
took account of the fact that the Extreme channel is in the 'adult' section of the Sky 
EPG. However this programme was broadcast on a channel without mandatory 
restricted access in the period immediately after the 21:00 watershed, when some 
children were likely to be available to view, some unaccompanied by an adult. Ofcom 
also had regard to the likely expectations of the audience for programmes broadcast 
at this time of day on a channel in the „adult‟ section of the EPG without mandatory 
restricted access directly after the 21:00 watershed. In Ofcom‟s opinion, viewers (and 
in particular parents) would not expect such material to be broadcast so soon after 
21:00. Further, the broadcast of such relatively strong sexualised content was 
inappropriate to advertise adult sex chat so soon after the 21:00 watershed.  
  
This broadcast was therefore in breach of BCAP Code Rule 32.3. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 26 

Rule 32.3 makes clear that children should be protected by relevant timing (and so 
appropriate scheduling) restrictions from material which is unsuitable for them. 
Ofcom made clear in numerous previous published findings, and underlined recently 
in the Chat Service Guidance, that stronger material should appear later in the 
schedule and that the transition to more adult material should not be unduly abrupt at 
the 21:00 watershed2. Ofcom was therefore particularly concerned that the 
sexualised images described above were broadcast directly after the watershed, 
from as early as 21:02.  
 
Breach of BCAP Code Rule 32.3

                                            
2
 For example: 

Dirty Talk Live, Dirty Talk, 2 September 21:00 to 22:00 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb171/ 
Free Blue 1 Babeworld.tv, 9 July 2010, 21:00 to 21:30 
 (http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb168/issue168.pdf) 
Sport XXX Babes, 16 May 2010, 21:00 to 21:30  
(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb164/issue164.pdf) 
 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb171/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb168/issue168.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb168/issue168.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/issue164.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/issue164.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 

27 

In Breach 
 

Somer Valley FM’s Jukebox Hour 
Somer Valley FM, 28 February 2011, 17:00 
 

 
Introduction 
 
Somer Valley FM is a community radio station that broadcasts to the Norton 
Radstock and Wandsdyke areas of Somerset. The station broadcasts a regular early 
evening request programme in which listeners are invited frequently to select songs 
to be played on air. Listeners can make their requests via text message (at standard 
network rate), e-mail or the station‟s Facebook page (free of charge). 
 
Ofcom received a complaint from a listener who had discovered that the edition of 
Somer Valley FM’s Jukebox Hour transmitted on 28 February 2011 had been 
recorded prior to its broadcast. During the broadcast of the programme, the listener 
had called the station to speak to the station manager (also the presenter). The 
listener was informed that he was on leave and therefore unable to take the call. 
 
The listener was concerned that the presenter‟s invitations to listeners for song 
requests were misleading as there was no possibility that the pre-recorded 
programme would fulfil them. Ofcom also received a complaint from another listener 
who had similar concerns. 
 
In view of the issues raised by the complainants, Ofcom sought comments from the 
broadcaster under Rule 2.2 of the Code. 
 
Rule 2.2:  “Factual programmes or items or portrayal of factual matters must not 

materially mislead the audience.” 
 
Response 
 
Somer Valley FM said that its text service “attracts a monthly cost of £29.38 to the 
station” and its sole purpose “is to maximize ways listeners can contact and have 
input into their community station.” Referring to the standard rate charges applying to 
text messages, it added that it “would never see such as service as a profit making 
exercise” but rather a means to complement the other methods of contact such as 
Facebook and email. 
 
Somer Valley FM explained that the “airing of this programme arose due to the 
unusual circumstance” of the presenter being “unexpectedly absence [sic.] from the 
station.” Whilst it said that the programme broadcast immediately before this edition 
of Somer Valley FM’s Jukebox Hour had “alluded to the fact” that the presenter was 
absent, it admitted that this was not stated within the programme itself.  
 
The broadcaster explained that it had intended to carry over any listener requests to 
the next live airing of the programme. However, it acknowledged that the programme 
did not inform listeners that this would occur. The broadcaster therefore conceded 
that listeners may not have been aware that this programme had been pre-recorded 
and may have been encouraged to request a song with the expectation of it being 
played during the programme. It did however confirm that no text message requests 
were received from listeners during the broadcast in question. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 28 

Somer Valley FM offered its “unreserved” apologies that it “inadvertently may have 
misled the listener” and said that as a result of the incident it has tightened its 
procedures to ensure that listeners of pre-recorded shows “will be fully aware that 
any requests will be carried over to another programme.” Additionally, it has 
instructed presenters to make clear during appeals for requests that should the 
station be unable to fulfil requests during the current show, they will be carried over 
to the next edition.  
 
Decision 
 
Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to require the 
application in the case of all television and radio services of standards that provide 
adequate protection to members of the public from the inclusion of offensive and 
harmful material. 
 
Ofcom also has a duty to set such standards for the content of programmes as 
appear to it best calculated to secure the standards objectives. These standards are 
contained in the Code. 
 
Rule 2.2 of the Code states that “the portrayal of factual matters must not materially 
mislead the audience.” Broadcasters must ensure that programmes do not contain 
information that could cause material harm to audiences, for example in the form of 
financial loss or a breach of audience trust. 
 
In this case, Ofcom was concerned that the programme repeatedly gave the 
impression that it was being broadcast live. In particular, we noted the following: 
 

―Up and running, live at 5. Somer Valley’s Jukebox Hour. Good to have your 
company.‖ 
 
―Treat me as a jukebox. What would you like on the dancefloor this evening? 
Open for negotiation.‖ 
 
―Good evening to Karl...you’re saying you’re enjoying the show as always. 
Could I play a Doors track?‖ 
 
―I’ve just nipped downstairs, right, to go and see who’s texted in and all that 
kind of caper, for the Jukebox Hour.‖ 

 
Additionally, Ofcom noted that the hour-long programme contained four invitations to 
listeners to make requests by text message. As a result of these calls to action, and 
the comments quoted above, Ofcom considered that listeners were likely to have 
perceived that the programme was being broadcast live and that if they requested 
songs, these would be played. However, because the programme had already been 
recorded, there was no possibility that requested songs could be played during the 
programme‟s transmission.  
 
Ofcom recognised that the request service in this case was either free (via email or 
the station‟s Facebook page) or in the case of text messages, charged at listeners‟ 
standard network rate, and that the broadcaster did not seek to profit from it. We also 
note that no song requests were, in fact, received during this programme‟s 
broadcast, and that no financial loss was therefore incurred by listeners. However, 
presenting a pre-recorded programme that invited audience participation in this way 
nevertheless risked a breach of listeners‟ trust. 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 29 

Ofcom has previously highlighted the importance of broadcasters’ protection of 
audience trust in relation to calls to action in pre-recorded radio programming, as 
follows: 
 

 Saturday Early Breakfast (on Dream 100 FM) – Broadcast Bulletin issues 103 
(25 February 2008)1 and 115 (11 August 2008)2; 

 

 Overnight Hit Mix (on Your Radio, West Dunbartonshire…) and Saturday 
Night Warm-Up (on NMG stations, Northern Ireland) – Broadcast Bulletin 
issue 127 (9 February 2009)3;  

 

 The Classic 9 at 9 (on Radio Hartlepool) – Broadcast Bulletin issue 142 (28 
September 2009)4 

 
Additionally, in Broadcast Bulletin issue 127, Ofcom issued a note to broadcasters5 
on the matter in which it made clear “that licensees should consider the risk of a 
fundamental breach of trust between a broadcaster and its audience.” 
 
In this case, Ofcom concluded that this pre-recorded programme was materially 
misleading because it was deliberately presented as being live and (through the 
inclusion of repeated invitations to listeners to request songs to be played during the 
programme) was deliberately constructed in such a way as to convince listeners that 
they could interact with the programme (including by paid for communications like 
text message) when in fact listeners could not interact with the programme. In the 
circumstances, the programme had the potential to cause a breach of listeners‟ trust. 
The programme was therefore in breach of Rule 2.2 of the Code. 
 
We note the measures the broadcaster has put in place following the incident to 
ensure that pre-recorded programming is signposted clearly and its listeners are 
made aware that song requests may not be fulfilled during the current programme. 
As such, Ofcom does not expect a recurrence of this compliance issue. 
 
Breach of Rule 2.2 

                                            
1
 Available to view at: http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-

bulletins/obb103/issue103.pdf 
 
2
 Available to view at:  http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-

bulletins/obb115/issue115.pdf 
 
3
 Available to view at:  http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-

bulletins/obb127/issue127.pdf 
 
4
 Available to view at:  http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-

bulletins/obb142/issue142.pdf 
 
5
 Available to view at:  http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-

bulletins/obb127/issue127.pdf (page 17) 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb103/issue103.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb103/issue103.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb115/issue115.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb115/issue115.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb127/issue127.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb127/issue127.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb142/issue142.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/enforcement/broadcast-bulletins/obb142/issue142.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb127/issue127.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb127/issue127.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 

30 

Fairness and Privacy Cases 
 

Upheld 
 

Complaint by Mr Maziar Bahari 
News Item, Press TV, 1 July 2009 
 

  
Summary: Ofcom has upheld this complaint of unfair treatment and unwarranted 
infringement of privacy in the making and broadcast of the programme. Ofcom 
regards these breaches of Rules 7.1 and 8.1 to be of a serious nature. It will 
therefore consider whether this case warrants the imposition of a sanction. 
 
On 1 July 2009, Press TV reported on an attack on a Basij1 base in Tehran by the 
supporters of the unsuccessful Iranian presidential candidate, Mr Hossein Mousavi, 
during a post-election demonstration. The item contained footage of people throwing 
stones and what appeared to be petrol bombs at the base and it stated that the 
reporting of the demonstration by some TV news channels had been biased. In 
particular, the item stated that Channel 4 News had chosen only to show footage of 
the security forces shooting, apparently without provocation, at the demonstrators but 
had ignored pictures showing the demonstrators throwing petrol bombs. 
 
The item went on to state that the complainant, Mr Maziar Bahari, had provided the 
footage of the demonstration to Channel 4 News and that it was not clear whether Mr 
Bahari had happened to be at the demonstration by ―chance‖ or whether ―his 
presence was pre-planned‖. This was followed by what appeared to be interview 
footage of Mr Bahari in which he said:  
 

―On Monday, 15 June [2009], I sent a report about the attack against the base, a 
military base of Basij to Channel 4 News as well as to Newsweek Magazine‖. 

 
Simons Muirhead and Burton Solicitors complained to Ofcom on behalf of Mr Bahari 
that he was treated unfairly and that his privacy was unwarrantably infringed in the 
making and broadcast of the programme. 
 
In summary, Ofcom found as follows: 
 

 Press TV‟s presentation of Mr Bahari in the programme broadcast was unfair in 
that it omitted material facts and was placed in a context in which inferences 
adverse to Mr Bahari could be drawn. 

 

 Press TV did not obtain Mr Bahari‟s consent to his participation in the programme 
and this contributed to the overall unfairness to Mr Bahari in the item broadcast. 

 

 Press TV‟s filming and broadcast of the interview without Mr Bahari‟s consent 
while he was in a sensitive situation and vulnerable state was an unwarranted 
infringement of Mr Bahari‟s privacy.  

 
 
 
 
 

                                            
1
 The Basij is an Iranian volunteer militia force. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 31 

Introduction 
 
On 1 July 2009, Press TV Limited (“Press TV”), a licensed satellite broadcaster in the 
United Kingdom2, broadcast a news item that reported on an attack that had taken 
place on 15 June 2009 on a Basij base in Tehran by the supporters of the 
unsuccessful Iranian presidential candidate, Mr Hossein Mousavi, during a post-
election demonstration. The item contained images of demonstrators throwing stones 
and what appeared to be petrol bombs at the buildings. The programme‟s presenter 
commented that the reporting of the demonstration by some TV news channels had 
been biased by not showing the attacks on the base by the demonstrators. Footage 
obtained by Press TV of demonstrators attacking the base and footage taken from 
the Channel 4 News report of the security forces shooting at the demonstrators from 
the roof of the base were shown together by way of comparison.  

 
The report then showed what appeared to be interview footage of Mr Bahari in which 
he said he had sent a report about the attack against the base to Channel 4 News 
and to Newsweek magazine. 
 
Simons, Muirhead and Burton Solicitors (“Simons, Muirhead and Burton”) 
complained to Ofcom on behalf of Mr Bahari about the broadcast report. 
 
The Complaint  
 
By way of background to the complaint, Simons, Muirhead and Burton said that Mr 
Bahari, a documentary maker and Newsweek reporter, was in Iran reporting on the 
presidential elections in June 2009. In a statement dated 21 December 2009 made 
by Mr Bahari and submitted to Ofcom along with the complaint, Mr Bahari said that 
he was arrested on 21 June 2009 for “undermin[ing] the security of the [Iranian] 
nation” and was held in Evin prison in Tehran for 118 days, of which 107 days were 
spent in solitary confinement. On 29 June 2009, Mr Bahari said that he was told by 
an interrogator that he was suspected of espionage and that, if found guilty, the 
death penalty might follow. However, he was also told that he would be freed if he 
made a televised statement about the role of the Western media in the post-
presidential election demonstrations. Mr Bahari said that the following day, he was 
interviewed in a room of the prison by three Iranian broadcasters, including Press TV. 
Mr Bahari said that that the questions the broadcasters asked had been prepared by 
the Iranian authorities holding him and that he had read the answers from a script, 
also prepared by the authorities. Mr Bahari said that he was reminded by the 
interrogator during the course of the interviews of the consequences of failing to give 
“accurate answers”. Mr Bahari said that it would have been clear to all the 
broadcasters that he was giving the interview under duress. Mr Bahari said that he 
was unaware that the footage of him taken at the press conference had been 
broadcast in the United Kingdom until his release and return to the United Kingdom 
in October 2009.  
 
Mr Bahari’s case 
 
In summary, Simons, Muirhead and Burton complained on behalf of Mr Bahari that 
he was treated unfairly in breach of rule 7.1 of the Broadcasting Code (“the Code”) in 
that: 
 

                                            
2
 Press TV is funded by Iranian tax-payers and from certain other sources e.g. advertising 

revenue. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 32 

a) Press TV conducted and filmed an interview with Mr Bahari in prison without his 
consent and in circumstances in which Press TV should have been aware that his 
participation was under duress.  

 
b) Mr Bahari was portrayed unfairly in the programme as broadcast in that: 
 

i) the programme failed to make it clear the circumstances of the interview and 
that Mr Bahari‟s statement was made under duress;  
 

ii) the broadcast item presented Mr Bahari‟s comments in a way to suggest that, 
as a journalist, he was biased;  

 
iii) by stating that ―it was not clear if Bahari was at the scene by chance or 

whether his presence was pre-planned‖, the report unfairly suggested that Mr 
Bahari may have been part of the attack on the Basij base during post-
presidential election demonstrations in Iran.  

 
Simons, Muirhead and Burton also complained on behalf of Mr Bahari that his 
privacy was unwarrantably infringed in the making and broadcast of the programme 
in breach of rule 8.1 of the Code in that: 

 
c) footage of him being interviewed in prison under duress and in a state of distress 

was filmed and broadcast without his consent. 
 

In answer to Press TV‟s responses to these complaints (set out below), Simons, 
Muirhead and Burton said that Press TV had not provided any information to 
show that Mr Bahari‟s interview was arranged and conducted with his informed 
consent. It said that Mr Bahari‟s account of how he was forced to give this 
interview remained unchallenged. Up until the broadcast of the footage in the 
news report on 1 July 2009, Mr Bahari‟s whereabouts had been unknown to his 
family and employers who had been concerned about his disappearance after his 
arrest by the Iranian authorities on 21 June 2009.  
 
Simons, Muirhead and Burton said that Press TV chose selected excerpts of Mr 
Bahari‟s interview and it failed to inform, therefore substantially misleading, its 
viewers that the footage was not given freely and that he was reading from a 
script in an interrogation room.  

 
Press TV’s case 
 
In summary and in response to the complaint of unfair treatment in the programme 
as broadcast, Press TV said that: 
 
a) Press TV said that Mr Bahari did not dispute the truth and accuracy of the extract 

of the interview with him which it broadcast. It therefore made no logical sense to 
claim that it was required to get consent for a statement which Mr Bahari had 
publicly proclaimed or that the broadcast of that statement was unfair to him.  

 
Press TV said that it played no part in the events Mr Bahari alleged about being 
mistreated during his detention at Evin prison and it was not in any position to 
confirm or deny his allegations. It said that it was not Press TV‟s policy to accept 
or use “scripted” interview questions prepared by a third party, nor would it put 
pressure on an individual to give an interview or continue recording if an 
individual requested the recording to stop. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 33 

b)  
 
i) Press TV said that Mr Bahari‟s detention was of such a public nature that the 

omission of any indication that his comments were made while he was in 
detention was not unfair to him.  

 
ii) Press TV said that there was nothing in the item that suggested that Mr 

Bahari, as a journalist, was biased. It said that the item did suggest that 
Channel 4 News‟ coverage of the incident may have been biased because of 
the selective footage it showed, but that this was not the same as implying 
that Mr Bahari was a biased journalist. Press TV said that there was nothing 
in the item that suggested that Mr Bahari had any role in determining which 
portions of the footage he had sent to Channel 4 News would be broadcast. 

 
iii) Press TV said that the statement in the item that referred to Mr Bahari‟s 

presence at the demonstration was simply a statement of the facts as 
understood by Press TV at the time and that it was not clear how Mr Bahari 
became to be at the scene. Press TV said that whether Mr Bahari had 
received information that there was going to be an attack on the base or 
whether he happened to be at the scene by chance did not necessarily mean 
that he played any role in the attack. 

 
In summary and in response to the complaint of unwarranted infringement of privacy 
in the making and broadcast of the programme, Press TV said that: 
 
c) Press TV said that Mr Bahari did not have a legitimate expectation of privacy 

because he was in the public eye. It said that Mr Bahari had become a public 
figure and his detention was of international significance. Press TV also said that 
the public interest in the events of 15 June 2009 at the Basij base outweighed 
any right to privacy that Mr Bahari may have had. 

 
Press TV said that there were conflicting reports about the attack on the base 
and it was a matter of public interest to determine whether security forces at the 
base opened fire on innocent people or whether they were justified in defending 
the base from attack and preventing weaponry falling into the wrong hands. It 
was therefore important to obtain the account of the journalist who was central to 
the controversy. Press TV said that Mr Bahari was in a unique position to clarify 
what he saw and did during the attack. 

 
Decision 
 
Ofcom‟s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  

 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
 
In reaching its decision, Ofcom considered all the relevant material provided by both 
parties. This included a recording of the programme as broadcast, a transcript of it 
and written submissions and supporting material from both parties.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 34 

Unfair treatment 
 
When determining complaints of unfair treatment, Ofcom considers whether the 
broadcaster‟s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or 
unfair treatment of individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of the Code.  
 
Where there appears to have been unfairness in the making of the programme, this 
will only result in a finding of unfairness if Ofcom finds that it has resulted in 
unfairness to the complainant in the programme as broadcast. 
 
a) Ofcom first considered the complaint that Press TV conducted and filmed an 

interview with Mr Bahari while he was in prison, without his consent and in 
circumstances where it should have known he was acting under duress.  

 
Press TV‟s response to the complaints made on behalf of Mr Bahari accepts that 
the interview it conducted with him took place whilst he was in prison. For 
example, in its letter of 4 August 2010 to Ofcom, it said: “Mr Bahari‟s detention 
was of such a public nature, not indicating in the news item that his comments 
came while he was in detention was not a material fact omitted in a way that was 
unfair to him.” 
 
In relation to whether Mr Bahari consented to the interview, Ofcom noted Press 
TV‟s statement that it is not its policy to accept questions prepared by a third 
party or to put pressure on an individual to give an interview if requested not to. 
However, Ofcom observed that it had not stated in its response that it specifically 
sought Mr Bahari‟s express consent to the interview it conducted with him while 
he was in prison nor that it followed any of the practices set out at Practice 7.3 of 
the Code, such as telling Mr Bahari about the nature and purpose of the 
programme, providing a clear explanation of why he had been asked to 
contribute, and informing him of the nature of other contributions. Furthermore, it 
has implicitly acknowledged that it did not obtain Mr Bahari‟s consent to his 
participation in the broadcast news item. In its email of 8 September 2010, it said: 
“It makes no logical sense to claim that it is required to get consent for a 
statement which Mr Bahari himself has publicly proclaimed...”  
 
Accordingly, Ofcom is satisfied that Press TV conducted and filmed an interview 
with Mr Bahari while he was in prison and did not obtain his consent to the 
interview or to its inclusion of an extract of that interview in its broadcast. 
 
In relation to Mr Bahari‟s complaint that Press TV should have been aware that 
he was giving the interview under duress, Ofcom assessed the evidence 
presented to it by the parties. Mr Bahari provided witness evidence that he made 
it clear to his interviewers that he was answering their questions under duress, 
that the interviewers read identical questions from a prepared script and that it 
was obvious to his interviewers that his own answers were also scripted. While 
Press TV has said that its policy is to prepare its own interview questions and it 
has never accepted questions scripted by a third party, it has not provided any 
witness evidence from its interviewer in support of that assertion and it has been 
unable to locate the unedited footage of the interview. It has said that the 
broadcast extract from Mr Bahari does not corroborate his claim that he was 
acting under duress at the time. However, Ofcom considered that the extract in 
question was so short that it was of little probative value in this regard. Therefore, 
having considered all the evidence before it, Ofcom considered that the weight of 
evidence supported Mr Bahari‟s contention that Press TV should have been 
aware from the circumstances that he gave an interview to them under duress.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 35 

As Press TV has said, however, there will only be a breach of rule 7.1 of the 
Code if Press TV‟s failure to obtain Mr Bahari‟s consent to an interview, 
conducted in circumstances in which it should be known he was acting under 
duress, resulted in unfairness to Mr Bahari in the programme as broadcast. This 
is considered below under the second limb of Mr Bahari‟s complaint.  

 
b) Ofcom considered whether or not Mr Bahari was unfairly portrayed in the 

programme. In assessing this head of complaint, Ofcom considered whether 
each of the three particular instances specified by the complainant, either 
individually or taken together in circumstances where no consent was obtained, 
caused unfairness to Mr Bahari in the programme as broadcast. The individual 
elements of complaint were that: 

 
i) the programme failed to make it clear the circumstances of the interview and 

that Mr Bahari‟s statement was made under duress. 
 

ii) the broadcast item presented Mr Bahari‟s comments in a way to suggest that, 
as a journalist, he was biased.  
 

iii) the report unfairly suggested that Mr Bahari may have been part of the attack 
on the Basij base during post-presidential election demonstrations in Iran.  

 
Practice 7.9 of the Code states that broadcasters must take reasonable care to 
satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  
 
i) In the extract of the interview footage of Mr Bahari which was broadcast by 

Press TV, he was shown seated at a table, saying: 
  

―On Monday, 15 June [2009], I sent a report about the attack against the 
base, a military base of Basij to Channel 4 News as well as to Newsweek 
Magazine‖. 

 
It has been accepted by Mr Bahari that these comments, whether scripted or 
not, were factually accurate. If taken in isolation, they only disclosed to 
viewers that on a particular day he had sent a report to Channel 4 News and 
to Newsweek magazine about the attack on the Basij base. If considered in 
that light, the circumstances in which the comments were obtained might not 
appear to be material. 

 
However, in assessing whether there has been an omission of material facts 
giving rise to unfairness in breach of Rule 7.1, the context in which the 
interview extract appeared and the inferences that might be drawn from that 
must also be taken into account. This is assessed in ii) and iii) below.  

  
ii) Ofcom then considered whether the broadcast item presented Mr Bahari‟s 

comments in a way to suggest that, as a journalist, he was biased.  
 

Ofcom noted Mr Bahari‟s comments that were included in the programme, as 
set out under decision head b) i) above. It also took note of the context in 
which Mr Bahari‟s comments were included at the end of the item. In 
particular, Ofcom noted the news item opened with footage of what appeared 
to be demonstrators attacking the base and vehicle with stones and petrol 
bombs. The presenter accompanied these images by stating that ―Press TV 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 36 

has obtained new pictures from an attack on a Basij base...‖. The presenter 
went on to say that: 

 
―This is how some TV news channel reports have been top heavy with 
bias over the events unfolding on the streets of Tehran‖. 

 
The item then went on to include footage that was shown by Channel 4 News 
and the presenter claimed that Channel 4 News had ignored pictures of the 
demonstrators attacking the base with petrol bombs. Ofcom noted that the 
presenter then stated that: 

 
―Channel Four’s version only highlighted the part [of the demonstration] 
that involved the allegedly unprovoked shots fired by the security forces 
from the rooftop of the [base].‖ 

 
Both the footage obtained by Press TV and the footage from the Channel 4 
News report were shown simultaneously for comparison. Immediately 
following this, Ofcom noted that the presenter stated that the footage used by 
Channel 4 News had been provided to it by Mr Bahari after which footage of 
Mr Bahari‟s interview was shown, with a caption ―Maziar Bahari, Newsweek 
Journalist‖. 
 
Ofcom noted Press TV‟s submission that the item did not suggest that Mr 
Bahari had any editorial role in deciding what footage would be included in 
the Channel 4 News report. It also noted that nowhere was it stated in the 
item that the footage said to have been obtained by Press TV had come from 
the same source as the footage used by Channel 4 News.  
 
Ofcom noted that Mr Bahari‟s comments were factually accurate and that the 
item had not explicitly stated that he was a biased journalist. However, Ofcom 
took the view that the inclusion of footage of Mr Bahari in the context of the 
item, which questioned the impartiality of Channel 4 News and other Western 
news reports, along with identifying Mr Bahari as a Western news reporter 
and the provider of the footage, had the following effect. It implied that Mr 
Bahari had provided selective footage of the demonstration to Channel 4 
News, or at the very least, had been complicit in working with the Western 
media who were prepared to report the demonstration in a misleading way.  
 
Given the context within which Mr Bahari‟s interview extract was included and 
the inferences that resulted, Ofcom considered that it was a material omission 
not to reveal that the footage of Mr Bahari had been taken in a prison where 
he was being held by the Iranian authorities as a suspected spy and that he 
had provided the interview under duress. While information about Mr Bahari‟s 
detention was in the public domain as a result of other media reports at the 
time, Press TV could not be certain that its viewers had seen those reports or, 
if they had, that they would have recalled them at the time of the broadcast. 
Furthermore, Ofcom saw no evidence that the particular circumstances of the 
interview as described by Mr Bahari were in the public domain at the relevant 
time. By failing to make clear that Mr Bahari‟s interview was conducted in 
prison and under duress, viewers were denied knowledge of what Ofcom 
considered to be significant material facts, given their potential to affect the 
way in which viewers regarded the news report and the inferences which they 
drew from the report in relation to Mr Bahari.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 37 

Taking account of this, the fact that the interview was given under duress, the 
absence of Mr Bahari‟s consent to the broadcast, or any evidence from Press 
TV that it told him the purpose of the news item and the nature of the other 
contributions, Ofcom therefore concluded that the inclusion of Mr Bahari‟s 
comment in this context in the broadcast news item was unfair to Mr Bahari. 

 
iii) The report unfairly suggested that Mr Bahari may have been part of the attack 

on the Basij base during post-presidential election demonstrations in Iran.  
 

Ofcom noted the full statement made by the programme‟s presenter about Mr 
Bahari‟s presence at the Basij base: 

 
―Britain’s Channel 4 News in its coverage of the attack ignored pictures 
that showed rioters were attacking the base with Molotov Cocktails. 
Channel 4’s version of the incident only highlighted the part that involved 
the allegedly unprovoked shots fired by the security forces from the 
rooftop of the building in question. The officials also confirmed later that 
the building housed an armoury. Journalist Maziar Bahari says he 
provided the pictures of the June 15 attack to Channel 4. It’s not clear if 
Bahari was at the scene by chance or whether his presence was pre-
planned.‖ 

 
Ofcom also noted that the presenter‟s comments accompanied footage taken 
by Mr Bahari and provided to Channel 4 News of what appeared to be 
demonstrators attacking the Basij base with petrol bombs. 

 
While Ofcom noted Press TV‟s submission that the comment was presented 
by the presenter as a non-committal explanation for Mr Bahari‟s presence at 
the base, Ofcom took the view that the comment, taken in the context of the 
item as a whole, had the potential to leave the impression with viewers that 
Mr Bahari had, in some way, played an active part in demonstrations or, at 
the very least, had been present other than as an impartial journalist. In 
Ofcom‟s view, this was sufficient, when taken in the context of the report as a 
whole, to leave viewers with ambiguity about the nature of his involvement in 
the attack on the base.  
 
Given this ambiguity, Ofcom considered that the programme should have 
revealed that the footage of Mr Bahari had been obtained while he was being 
held by the Iranian authorities as a suspected spy and that he had provided 
the interview under duress. While information about Mr Bahari‟s detention 
was in the public domain as a result of other media reports at the time, Press 
TV could not be certain that its viewers had seen those reports or, if they had, 
that they would have recalled them at the time of the broadcast. Furthermore, 
Ofcom saw no evidence that the particular circumstances of the interview as 
described by Mr Bahari was in the public domain at the relevant time. By 
failing to make clear that Mr Bahari‟s interview was conducted in prison and 
under duress, viewers may have been denied knowledge of what Ofcom 
considered to be significant material facts, given their potential to affect the 
way in which viewers regarded the news report and the inferences which they 
drew from the report in relation to Mr Bahari.  
 
Taking account of this, the fact that the interview was given under duress, the 
absence of Mr Bahari‟s consent to the broadcast, or any evidence from Press 
TV that it told him the purpose of the news item and the nature of the other 
contributions, Ofcom therefore concluded that the presenter‟s comment in the 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 38 

broadcast news item in relation to how Mr Bahari came to be at the Basij 
base, was unfair to Mr Bahari. 

 
In conclusion, Ofcom considered that the programme as broadcast did portray Mr 
Bahari in a way that resulted in unfairness to him. Therefore, Ofcom has upheld head 
b) of the complaint. 
 
Privacy 
 
In Ofcom‟s view, the individual‟s right to privacy has to be balanced against the 
competing rights of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such 
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is 
necessary to focus on the comparative importance of the specific rights. Any 
justification for interfering with or restricting each right must be taken into account 
and any interference or restriction must be proportionate. 
 
This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Ofcom‟s Broadcasting Code 
(“the Code”), which states that any infringement of privacy in programmes or in 
connection with obtaining material included in programmes must be warranted.  
 
Footage of interview filmed without consent 
 
Ofcom considered the complaint that Mr Bahari‟s privacy was unwarrantably 
infringed in the making of the programme in that footage of him being interviewed 
under duress was filmed without his consent. 
 
In considering this particular head of complaint, Ofcom had regard for Practice 8.5 of 
the Code which states that any infringement of privacy in the making of a programme 
should be with the person‟s consent or be otherwise warranted. 
 
Ofcom first considered whether or not Mr Bahari had a legitimate expectation of 
privacy in relation to being filmed. 
 
In considering the extent of privacy to which Mr Bahari could have legitimately 
expected when being filmed, Ofcom took account of the place where the filming took 
place, the nature of the information filmed and the circumstances of the activity in 
question. Ofcom takes the view that in a situation where an individual is being 
interviewed at a press conference in which he has chosen freely to participate, there 
are cameras openly on show and broadcast journalists are in attendance, that 
individual must accept that what they say and do will be recorded and filmed for 
subsequent broadcast. Ofcom considers that individuals in such a position would 
generally have no legitimate expectation in relation to being filmed. In the 
circumstances of this particular case, while Ofcom recognised that Mr Bahari was 
filmed being interviewed at what appeared to be a press conference, it also 
recognised that it took place in a room in Evin Prison. Ofcom considers that the 
rooms within the prison are only accessible by authorised personnel and that access 
to inmates and the general public are limited and restricted. Ofcom also noted the 
circumstances in which Mr Bahari was in the prison, namely that he had been 
arrested for allegedly “undermining the security of the [Iranian] nation”, an extremely 
serious charge that led to him spending a total of 118 days in the prison before being 
released. Ofcom considered that Mr Bahari was filmed in a highly sensitive situation 
and in a vulnerable state (in that, he was filmed while being held by the Iranian 
authorities and interviewed under duress) and therefore a situation in which he would 
have expected a significant degree of privacy.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 39 

Ofcom noted Press TV‟s submission that, notwithstanding the sensitivity of his 
situation, Mr Bahari did not have a legitimate expectation of privacy since he had 
become a public figure following the events of 15 June 2009 and his detention was a 
matter of international significance. Ofcom rejected that position – there was no 
evidence that Mr Bahari was aware of press reports of his detention while he was in 
custody, or any evidence to suggest that he had taken action voluntarily so as to 
waive his right to privacy. 
 
Ofcom concluded, therefore, that the filming of Mr Bahari in these circumstances was 
intrusive and that he had an expectation of privacy in relation to being filmed. 
 
Given this conclusion, Ofcom considered that the programme makers should have 
secured Mr Bahari‟s consent to being filmed while in prison. 
 
Ofcom has already concluded in head a) of the Decision above that Press TV failed 
to demonstrate to Ofcom that it had taken measures to ensure that Mr Bahari‟s 
consent to participate in the programme had been secured and should have been 
aware that he gave the interview under duress. In these circumstances, and for the 
purposes of considering Mr Bahari‟s complaint, Ofcom considered that Mr Bahari‟s 
consent to being filmed had not been given. 
 
Ofcom then went on to consider the broadcaster‟s competing right to freedom of 
expression and the public interest in reporting the events of 15 June 2009 at the Basij 
base and the audience‟s right to receive information and ideas without unnecessary 
interference. Ofcom considered whether, in the circumstances, there was a sufficient 
public interest to justify the intrusion into Mr Bahari‟s privacy by filming him without 
his consent. 
 
Ofcom noted the public interest justification given by Press TV in its submissions that 
reporting the events of 15 June 2009 at the Basij military base outweighed any right 
to privacy Mr Bahari may have had and that he was in a unique position to clarify 
what he saw and did during the attack on the base. While Ofcom recognised the 
public interest in securing such a report, Ofcom considered that this did not justify 
filming Mr Bahari in such a sensitive situation and while he was in a vulnerable state 
without having secured his consent.  
 
Ofcom considered that Press TV‟s filming without consent of Mr Bahari in custody in 
an interview given under duress was a significant intrusion into his privacy and, on 
balance, was not outweighed by the public interest in filming Mr Bahari in relation to 
the Basij base attack. Ofcom therefore found that Mr Bahari‟s privacy was 
unwarrantably infringed in the making of the programme. 
 
Footage of interview broadcast without consent 
 
Ofcom considered the complaint that Mr Bahari‟s privacy was unwarrantably 
infringed in the programme as broadcast in that footage of him being interviewed 
under duress was broadcast without his consent. 
 
In considering this particular head of complaint, Ofcom had regard to Practice 8.6 of 
the Code which states that if the broadcast of a programme would infringe the 
privacy of a person, consent should be obtained before the relevant material is 
broadcast, unless the infringement is warranted. 
 
In considering whether Mr Bahari privacy was infringed in the programme as 
broadcast, Ofcom first considered the extent of privacy to which Mr Bahari could 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 40 

have legitimately expected that the footage of him filmed giving the interview would 
not be broadcast. As set out in the preceding paragraphs that relate to Mr Bahari‟s 
expectation in being filmed, Ofcom‟s view is that individuals who choose freely to be 
interviewed by broadcasters in circumstances where there are cameras openly on 
show and broadcast journalists in attendance must accept that what they say and do 
will be recorded and filmed for subsequent broadcast. Ofcom therefore considers that 
individuals in such a position would, generally, have no legitimate expectation that all 
or some of the footage filmed of them would not be subsequently broadcast.  
 
For the reasons set out above, however, Ofcom considered that Mr Bahari was 
entitled to expect a significant degree of privacy while he was being held in custody. 
Ofcom concluded, therefore, that filming Mr Bahari in the circumstances of this case 
was intrusive and that he had an expectation of privacy in relation to its broadcast. 
 
Given this conclusion, Ofcom considered that Press TV should have secured Mr 
Bahari‟s consent to the broadcast of the interview extract. As set out under head a) of 
the Decision, Press TV has implicitly acknowledged that it did not obtain Mr Bahari‟s 
consent to the broadcast. 
 
Ofcom then went on to consider the broadcaster‟s competing right to freedom of 
expression and the public interest in reporting the events of 15 June 2009 at the Basij 
base and the audience‟s right to receive information and ideas without unnecessary 
interference. Ofcom considered whether, in the circumstances, there was a sufficient 
public interest to justify the intrusion into Mr Bahari‟s privacy by broadcasting the 
footage without his consent.  
 
Ofcom noted the public interest justification given by Press TV in its submissions that 
establishing the events of 15 June 2009 at the Basij base outweighed any right to 
privacy Mr Bahari may have had and that he was in a unique position to clarify what 
he saw and did during the attack on the base. Ofcom recognised that the broadcast 
of such a report is capable of serving the public interest. However, the extract of Mr 
Bahari‟s interview which was broadcast did not provide any such clarification – on 
Press TV‟s own case, it merely revealed that he had provided footage of those 
events to Channel 4 News. Ofcom considered this information was of very limited 
public interest and did not outweigh Mr Bahari‟s entitlement to privacy while he was 
in such a sensitive situation and vulnerable state. Therefore, Ofcom concluded that 
the public interest in broadcasting Mr Bahari‟s interview did not justify the significant 
intrusion into his privacy by doing so without his consent. Ofcom therefore found that 
Mr Bahari‟s privacy was unwarrantably infringed in the programme as broadcast. 
 
Accordingly, Ofcom has upheld Mr Bahari’s complaint of unfair treatment and 
unwarranted infringement of privacy in the making and broadcast of the 
programme. 
 
Ofcom regards these breaches of Rules 7.1 and 8.1 to be of a serious nature. It 
will therefore consider whether this case warrants the imposition of a sanction. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 

41 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 2 May 2011 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

 Derren Brown: Miracles for Sale 
(trailer) 

20/04/2011 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

10 O'Clock Live 21/04/2011 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

5 

10 O'Clock Live 21/04/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

10 O'Clock Live 23/04/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

4thought.tv 18/04/2011 Channel 4 Scheduling 1 

5 Brides 1 Wedding competition 21/04/2011 TFM 96.6 
FM 

Competitions 1 

5 Live Sport 14/04/2011 BBC Radio 5 
Live 

Transgender 
discrimination/offence 

1 

A Different Breed 20/04/2011 Sky1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

A Referendum Broadcast on 
Behalf of the No Campaign 

11/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

A Referendum Broadcast on 
Behalf of the No Campaign 

11/04/2011 ITV1 Due accuracy 1 

Aviva‟s sponsorship of ITV 
Drama Premiers 

18/04/2011 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

BBC News at Ten 27/04/2011 BBC 1 Nudity 1 

Being N-Dubz (trailer) 08/04/2011 Channel 4 Offensive language 1 

Bluebird Daytime 05/03/2011 Babeworld.tv Participation TV - Harm 1 

Brainiac: Science Abuse 23/04/2011 Pick TV Sexual material 1 

Britain's Got More Talent 17/04/2011 ITV2 Sexual material 2 

Britain's Got More Talent 22/04/2011 ITV2 Sexual material 2 

Britain's Got More Talent 23/04/2011 ITV2 Sexual material 1 

Britain's Got More Talent 22/04/2011 ITV2 Generally accepted 
standards 

1 

Britain's Got Talent 16/04/2011 ITV1 Outside of remit / other 1 

Britain's Got Talent 30/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

7 

Britain's Got Talent 16/04/2011 ITV1 Under 18s in 
programmes 

1 

Britain's Got Talent 30/04/2011 ITV1 Nudity 1 

Campus 05/04/2011 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

7 

Campus 05/04/2011 Channel 4 Race 
discrimination/offence 

4 

Campus 12/04/2011 Channel 4 Sexual orientation 
discrimination/offence 

2 

Carla's Song 06/04/2011 Film4 Due impartiality/bias 2 

Carry on Matron 22/04/2011 ITV3 Sexual material 2 

Channel 4 News 27/04/2011 Channel 4 Due impartiality/bias 2 

Channel 4 News 27/04/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Channel Promotion 20/04/2011 Comedy Hypnotic and other 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 42 

Central techniques 

Channel Promotion 30/04/2011 Comedy 
Central 

Hypnotic and other 
techniques 

1 

Christopher and His Kind 19/03/2011 BBC 2 Sexual material 1 

Come Dine with Me 24/04/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Comic Relief 2011 18/03/2011 BBC 1 Disability 
discrimination/offence 

1 

Cookery School 07/02/2011 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 14/04/2011 ITV1 Product placement  1 

Coronation Street 01/05/2011 ITV1 Harm 1 

Coronation Street 02/05/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Coronation Street 22/04/2011 ITV1 Materially misleading 1 

Cowboy Builders 22/04/2011 Channel 5 Generally accepted 
standards 

1 

Dad's Having a Baby: A 
Bodyshock Special 

07/04/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Dave's One Night Stand 21/04/2011 Dave Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak 15/04/2011 ITV1 Advertising/editorial 
distinction  

1 

Daybreak 20/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak 18/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak 19/04/2011 ITV1 Due impartiality/bias 1 

Dick and Dom Show 16/04/2011 CBBC Generally accepted 
standards 

1 

Down The Line 22/03/2011 BBC Radio 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Dr T and the Women 05/02/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 26/04/2011 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Emmerdale 21/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Every Number 1 Of The 90s! 23/04/2011 Viva Materially misleading 1 

FA Cup Semi-Final Live: 
Manchester City v Manchester 
United 

16/04/2011 ITV1 Offensive language 1 

FA Cup Semi-Final Live: 
Manchester City v Manchester 
United 

16/04/2011 ITV1 Disability 
discrimination/offence 

1 

Geoff Lloyd's Hometime Show 12/04/2011 Absolute 
Radio 

Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Glee 18/04/2011 E4 Generally accepted 
standards 

1 

Grand Designs 21/04/2011 More4 Offensive language 1 

Great British Hairdresser 07/03/2011 E4 Disability 
discrimination/offence 

1 

Gtech Sweepers‟ sponsorship of 
Grimefighters 

12/04/2011 ITV1 Sexual material 1 

Have I Got News for You 08/04/2011 BBC 1 Offensive language 1 

Have I Got News for You 22/04/2011 BBC 1 Gender 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 43 

discrimination/offence 

Heart Breakfast with Matt and 
Caroline 

08/04/2011 Heart 
96.4FM 

Generally accepted 
standards 

1 

Hidayat TV 25/03/2011 Hidayat TV Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Holby City 19/04/2011 BBC 1 Race 
discrimination/offence 

1 

Hollyoaks 14/04/2011 Channel 4 Animal welfare 1 

How It's Made 20/04/2011 Quest Animal welfare 1 

ITV News and Weather 09/04/2011 ITV1 Due accuracy 1 

ITV News and Weather 23/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

ITV News and Weather 21/04/2011 ITV1 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

ITV News at Ten and Weather 20/04/2011 ITV1 Due accuracy 1 

Jackass (trailer) 15/03/2011 Sky Livingit Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Julia Hartley Brewer 14/04/2011 LBC 97.3FM Due impartiality/bias 1 

Kerry Katona: The Next Chapter 01/05/2011 ITV2 Offensive language 1 

Little Lodgers 06/03/2011 Channel 5 Generally accepted 
standards 

1 

Long Lost Family 21/04/2011 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Loose Women 18/04/2011 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Lucky Star 10/04/2011 Lucky Star Participation TV - 
Offence 

1 

Mamma Mia! 09/04/2011 ITV1 Offensive language 1 

More British Royal Weddings 19/04/2011 Yesterday Materially misleading 1 

Naked Britain 25/04/2011 Pick TV Gender 
discrimination/offence 

1 

Naked Britain 02/05/2011 Pick TV Nudity 1 

Newsbeat 15/04/2011 BBC Radio 1 Disability 
discrimination/offence 

1 

Paul O'Grady Live 15/04/2011 ITV1 Race 
discrimination/offence 

1 

Premier League Football 17/04/2011 Sky Sports 1 Offensive language 10 

Premier League Football 01/05/2011 Sky Sports 1 Generally accepted 
standards 

1 

Programme trailers 25/04/2011 ITV1 Scheduling 1 

Project Parent 05/04/2011 CBBC Race 
discrimination/offence 

1 

QI 25/04/2011 Dave Sexual material 1 

QI 28/04/2011 Dave Offensive language 1 

QI 30/04/2011 Dave Offensive language 1 

Red Light 2 05/04/2011 Red Light 2 Participation TV - Harm 1 

Runaway 15/04/2011 CBBC Generally accepted 
standards 

1 

Running in Heels 24/04/2011 Channel 4 Age 
discrimination/offence 

1 

Saturday Kitchen 09/04/2011 BBC 1 Materially misleading 8 

See You in Court 29/03/2011 BBC 1 Crime 1 

Sing If You Can 16/04/2011 ITV1 Harm 2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 44 

Sing If You Can 16/04/2011 ITV1 Animal welfare 3 

Sing If You Can 20/04/2011 ITV2 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Sky News 25/04/2011 Sky News Generally accepted 
standards 

1 

Sky News 26/04/2011 Sky News Due accuracy 1 

South Riding 20/02/2011 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Spaced 23/04/2011 Dave Materially misleading 1 

Spirited Away 23/04/2011 BBC 2 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

STV News at Six 14/04/2011 STV Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Super Casino 15/04/2011 Channel 5 Participation TV - 
Misleadingness 

1 

The 50 Funniest Moments 2010 23/04/2011 E4 Animal welfare 1 

The Alan Titchmarsh Show 21/04/2011 ITV1 Sexual material 1 

The Alan Titchmarsh Show 26/04/2011 ITV1 Nudity 1 

The Game of Thrones 18/04/2011 Sky Atlantic Sexual material 1 

The Good Wife 21/04/2011 More4 Race 
discrimination/offence 

1 

The Grand National 09/04/2011 BBC 1 Gambling 1 

The Hotel 24/04/2011 Channel 4 Offensive language 2 

The Hotel Inspector 01/05/2011 Channel 5 Competitions 1 

The Hunks 19/04/2011 Sky Living Gender 
discrimination/offence 

1 

The Hunks 19/04/2011 Sky Living Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The Jeremy Kyle Show 26/04/2011 ITV1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

The Jeremy Kyle Show 18/04/2011 ITV1 Transgender 
discrimination/offence 

1 

The Jeremy Kyle Show 21/04/2011 ITV1 Race 
discrimination/offence 

1 

The Million Pound Drop Live 29/04/2011 Channel 4 Age 
discrimination/offence 

1 

The Office: An American 
Workplace (trailer) 

various Comedy 
Central 

Disability 
discrimination/offence 

14 

The Poseidon Adventure 02/05/2011 Film4 Offensive language 1 

The Reckoning 18/04/2011 ITV1 Offensive language 1 

The Royal Wedding 29/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Royal Wedding Crashers 25/04/2011 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

The Secret Millionaire 26/04/2011 Channel 4 Materially misleading 1 

The Simpsons 20/04/2011 Sky1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Wright Stuff 14/04/2011 Channel 5 Generally accepted 
standards 

64 

The Wright Stuff 21/04/2011 Channel 5 Generally accepted 
standards 

1 

The Zone 03/03/2011 ITV1 Participation TV - 
Misleadingness 

1 

This Morning 19/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 182 
23 May 2011 

 45 

This Morning 19/04/2011 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

This Morning 11/04/2011 ITV1 Competitions 1 

This Morning 21/04/2011 ITV1 Sexual material 1 

This Morning 27/04/2011 ITV1 Sexual material 1 

This Morning 26/04/2011 ITV1 Competitions 1 

Three in a Bed 21/04/2011 Channel 4 Offensive language 1 

Top Gear 24/04/2011 BBC 2 Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Tracy Beaker's The Movie of Me 11/04/2011 CBBC Offensive language 1 

UEFA Champions League 27/04/2011 ITV1 Race 
discrimination/offence 

4 

UEFA Europa League 14/04/2011 Channel 5 Materially misleading 1 

Wanted 02/04/2011 ITV1 Sexual material 3 

What the Papers Say 17/04/2011 BBC Radio 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

What's New Scooby Doo 25/04/2011 Cartoon 
Network Too 

Gender 
discrimination/offence 

1 

William and Kate Royal 
Engagement 

19/04/2011 Blighty Materially misleading 1 

World Championship Snooker 02/05/2011 BBC 2 Generally accepted 
standards 

4 

World Snooker 20/04/2011 BBC Red 
Button 
Sports 

Drugs, smoking, 
solvents or alcohol 

1 

Would I Lie to You? 28/04/2011 Dave Offensive language 2 

Would I Lie To You? 28/04/2011 Dave Offensive language 1 

Would I Lie To You? 02/05/2011 Dave Offensive language 1 

You've Been Framed! 25/04/2011 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

 
 


