Ofcom Broadcast Bulletin

Issue number 286
1 September 2015




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Contents

Introduction

Standards cases

In Breach

Makka Twin Peaks Challenge
CHSTV, 28 November 2014, 21:00

News
Various Global Radio stations, 8 June 15, various times

Advertising Scheduling cases

Resolved

Advertising minutage
UMP Movies, 14 May 2015, 14:00

Broadcast Licence Conditions cases
Provision of information: audit of television licensees

In Breach

Provision of licensed service and Retention and production of recordings

Castle FM (Leith), 29 to 31 January 2015

Retention and production of recordings
French Radio London, 2 April 2015, 14:00

Fairness and Privacy cases

Not Upheld

Complaint by Mr Ty Medland
Countdown to Murder: Diced to Death, Channel 5, 8 September 2014

Complaint by Mr Robert Woodhead
Remember the 50s, Angel Radio Havant, 24 January 2015

Complaint by Mrs Alison Sinton
Britain’s Benefit Tenants, Channel 4, 26 March 2015

Investigations Not in Breach

Complaints assessed, not investigated

10

13

15

17

24

26

36

42

50

51



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Complaints outside of remit

Investigations List

58

59



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Introduction

Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a duty to set standards
for broadcast content as appear to it best calculated to secure the standards
objectives®. Ofcom must include these standards in a code or codes. These are listed
below. Ofcom also has a duty to secure that every provider of a notifiable On
Demand Programme Services (“ODPS”) complies with certain standards
requirements as set out in the Act?.

The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged
breaches of those Ofcom codes below, as well as licence conditions with which
broadcasters regulated by Ofcom are required to comply. We also report on the
outcome of ODPS sanctions referrals made by ATVOD and the ASA on the basis of
their rules and guidance for ODPS. These Codes, rules and guidance documents
include:

a) Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) which contains
rules on how much advertising and teleshopping may be scheduled in
programmes, how many breaks are allowed and when they may be taken.

c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, which
relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains regulatory
responsibility. These include:

¢ the prohibition on ‘political’ advertising;

e sponsorship and product placement on television (see Rules 9.13, 9.16 and
9.17 of the Code) and all commercial communications in radio programming
(see Rules 10.6 to 10.8 of the Code);

e ‘participation TV’ advertising. This includes long-form advertising predicated
on premium rate telephone services — most notably chat (including ‘adult’
chat), ‘psychic’ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services).
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‘message
board’ material where these are broadcast as advertising®.

d) other licence conditions which broadcasters must comply with, such as
requirements to pay fees and submit information which enables Ofcom to carry
out its statutory duties. Further information can be found on Ofcom’s website for
television and radio licences.

e) rules and guidance for both editorial content and advertising content on ODPS.
Ofcom considers sanctions in relation to ODPS on referral by the Authority for
Television On-Demand (“ATVOD”) or the Advertising Standards Authority
(“ASA”), co-regulators of ODPS for editorial content and advertising respectively,
or may do so as a concurrent regulator.

Other codes and requirements may also apply to broadcasters and ODPS,
depending on their circumstances. These include the Code on Television Access
Services (which sets out how much subtitling, signing and audio description relevant

! The relevant legislation is set out in detail in Annex 1 of the Code.
% The relevant legislation can be found at Part 4A of the Act.

¥ BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising
for these types of services where it is permitted. Ofcom remains responsible for statutory
sanctions in all advertising cases.


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/Advertising-Codes/Broadcast-HTML.aspx
http://licensing.ofcom.org.uk/tv-broadcast-licences/
http://licensing.ofcom.org.uk/radio-broadcast-licensing/
http://www.atvod.co.uk/uploads/files/ATVOD_Rules_and_Guidance_Ed_2.0_May_2012.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

licensees must provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on
Listed Events, and the Cross Promotion Code.

It is Ofcom’s policy to describe fully the content in television, radio and on
demand content. Some of the language and descriptions used in Ofcom’s
Broadcast Bulletin may therefore cause offence.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Standards cases
In Breach

Makka Twin Peaks Challenge
CHSTV, 28 November 2014, 21:00

Introduction

CHSTV is a general entertainment channel aimed at the Bangladeshi community in
the UK and Europe. The licence for CHSTV is held by CHS.TV Limited (“CHSTV” or
“the Licensee”).

Makka Twin Peaks Challenge was a discussion programme about an activity which
offered participants the opportunity to visit Makka to perform Umrah* and raise
money for Ebrahim College (a registered charity) by trekking up Mount Noor and
Mount Thawr?. Viewers were encouraged to call the studio to ask questions about
the challenge. The studio telephone number and a second number which viewers
could call to register to participate in the challenge were shown on screen at various
points during the programme. The programme was presented by the Director of
Ebrahim College.

As the programme was in Bengali and English, we commissioned an independent
translation of the material in Bengali.

Ofcom sought information from CHSTYV about how the programme was produced
and funded and also about any commercial arrangements in place between CHSTV
and Ebrahim College (or any party connected to either). On the basis of the
information provided, we considered that the references to the Makka Twin Peaks
Challenge in the programme raised issues under the following Code rules:

Rule 9.2: “Broadcasters must ensure that editorial content is distinct from
advertising.”

Rule 9.4: “Products, services and trade marks must not be promoted in
programming.”

Rule 9.5: “No undue prominence may be given in programming to a product,
service or trade mark. Undue prominence may result from:

e the presence of, or reference to, a product, service or trade mark in
programming where there is no editorial justification; or

o the manner in which a product, service or trade mark appears or is
referred to in programming.”

We therefore sought CHSTV’s comments on how the programme complied with
these rules.

LA religious pilgrimage to Makka that can be taken at any time of the year.

2 Mount Noor and Mount Thawr are both mountains near Makka in Saudi Arabia.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Response

CHSTYV said that, as a community focused television service, it aims to feature
success stories about individuals and organisations as well as to support any
cultural, social events that make a positive impact on society. Resulting programmes
are broadcast completely free of charge in its community slot. Makka Twin Peaks
Challenge was one of the free of charge programmes that it had produced and
broadcast.

CHSTV said that the Makka Twin Peaks Challenge is an educational project,
organised by Ebrahim College every year since 2006. The challenge, whose main
purpose is to raise funds for Ebrahim College, had come to the attention of its
production team as a result of the large number of people who participated in the
previous year.

CHSTYV explained that its “research shows this kind of event makes a positive impact
in our society. Hence [CHSTV] gave [the organiser] a platform to expand the
opportunity to our wider community” and that it had “received 100% positive
feedback” from viewers and those who took part in the challenge.

The Licensee stressed that the Makka Twin Peaks Challenge is not a commercial
brand and the main aim of the challenge is to raise funds for a registered charity. On
this basis, CHSTV believed that Rules 9.2, 9.4 and 9.5 were not applicable in this
case.

Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for
broadcast content as appear to it best calculated to secure specific standards
objectives, including “that the international obligations of the United Kingdom with
respect to advertising included in television and radio services are complied with”.
These obligations include ensuring compliance with the Audiovisual Media Services
(“AVMS”) Directive.

The AVMS Directive requires, among other things, that television advertising is kept
visually and/or audibly distinct from programming. The purpose of this is to prevent
programmes becoming vehicles for advertising and to protect viewers from
surreptitious advertising.

The requirements of the AVMS Directive and the Act are reflected in Section Nine of
the Code. The rules in this section serve to protect viewers from both excessive
commercial references in programming and from surreptitious advertising by:

¢ limiting the extent to which references to products, services and trade marks can
feature in programming;

e requiring that viewers are made aware when a reference to a product, service or
trade mark features in programming as a result of a commercial arrangement
between the broadcaster or producer and a third party funder; and

¢ helping to ensure that broadcasters do not exceed the limits placed on the
amount of advertising they can transmit.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Licensees are free to cover whatever subjects they wish in programmes, provided
they comply with the Code. In relation to Section Nine, this means ensuring that a
clear distinction is maintained between programming and advertising.

In this case, Ofcom noted that the subject matter of the programme was the Makka
Twin Peaks Challenge. The purpose of the programme was to encourage viewers to
participate in the trip, with a view to raising funds for a registered charity. Throughout
the programme, the presenter and guests provided detailed information about the trip
and invited viewers to register to participate. For example:

“If you have any questions, you can call us. Most importantly for registration or
just to express interest. Please tell us that you are interested and you want more
information. For registration, please call [telephone number] ... You will get
information about Makka Twin Peaks by calling any time”,

“If you have access to internet, you can check online [for] Makka Twin Peaks and
register now at [website]”;

“If someone can raise £3000, he will have to spend only £399 to perform his/her
Umrah. Those who can’t raise more funds, for example if someone can raise
£2000 he/she will be able to perform Umrah spending £699. If someone can raise
only £1000 he/she will be able to perform Umrah spending £899 and those who
will not be able to raise funds they will be able to perform Umrah spending £999.
However, our request will be to raise at least £500. So everyone can be involved,
to whatever extent, with the initiative to support a religious institution. Some of
you may think what this fund raising is. | would like to go to Umrah. Please give
your details to us and we will explain to you, it is not a difficult matter. There is a
number on the screen, [telephone number]. Please call to that number and give
your details”.

Ofcom considered CHSTV'’s view that, because the programme was broadcast free
of charge and its aim was to raise funds for a registered charity, Rules 9.2, 9.4 and
9.5 did not apply.

Although Section Nine of the Code permits broadcasters to transmit charity appeals
in programmes (subject to specific conditions)*, Ofcom did not consider that the
promotion of this trip, which included a fundraising element, was a charity appeal for
the purposes of the Code. Ofcom considers a charity appeal to involve the solicitation
of donations for a charity on philanthropic grounds alone, with the donor receiving no
additional benefit beyond the knowledge that they are supporting a charitable cause.
In this case, viewers were not asked to simply donate to the charity but were invited
to pay to participate in a trip to Makka, that involved performing Umrah and climbing
two mountains. The cost of the trip and participating in the challenge varied
dependent on the level of funds raised for the charity (e.g. the trip cost £399 if £3,000
was raised or £999 if £500 was raised).

Although Ofcom acknowledged that the primary objective of the event was to raise
funds for a charity, because the programme solicited participants who would be
receiving a benefit in return for payment, Ofcom considered that the references to the
trip in the programme were commercial references that were subject to Rules 9.2, 9.4
and 9.5.

% See Rules 9.33 and 9.34 of the Code.



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Rule 9.5 states that ho undue prominence may be given in programming to a
product, service or trade mark, noting that undue prominence may result from “the
presence of, or reference to, a product, service or trade mark in programming where
there is no editorial justification; or the manner in which a product, service or trade
mark appears or is referred to in programming”. Although recognising that the Code
provides scope for broadcasters to cover events such as the Makka Twins Peaks
Challenge in programmes, the fact that this was an event that may have been of
interest to viewers of CHS TV, and that the purpose of the trip was to raise funds for
a registered charity, did not provide sufficient editorial justification for the manner in
which the programme covered the trip (i.e. the premise of the programme was to
encourage viewers to participate in a paid-for event). Further, contrary to Rule 9.4,
the programme included explicit invitations to viewers to register to participate in the
trip. Ofcom judged that, considered in its entirety, the programme effectively acted as
an advertisement for the trip, in breach of Rule 9.2.

Breaches of Rules 9.2, 9.4 and 9.5



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

In Breach

News

Smooth, Heart and Gold network stations, LBC 97.3, Classic FM,

Capital XTRA, 8 June 2015, various times between 06:00 and 19:00

XFM network stations, 8 June 2015, various times between 10:00 and 18:00
Capital network stations, 8 June 2015, various times between 10:00 and
15:00

Introduction

Classic FM, LBC 97.3, Capital XTRA and the branded network stations, Capital,
Smooth, Heart, Gold and XFM form part of the national radio group, Global Radio.
The licensees of these stations are represented by Global Radio (“Global” or “the
Licensee”).

Two complainants alleged that, on 8 June 2015, the mobile network operator, Three?,
sponsored News on separate Global Radio stations.

Ofcom noted that News broadcast at 10:00 on Heart FM (Kent) ended with the
following (read by the same newsreader), prior to a brief weather update:

Pre-recorded sponsorship credit: “The Good News, on Heart, with Three”.

Newsreader: “And a new study reckons the last hedgehogs to
live in one of the UK’s busiest parks have survived
because they've learnt how to avoid busy roads.
Officials say they've tagged some of them in
London’s Regents Park to find out where they go,
and it looks like they avoid venturing too far”.

Pre-recorded message: “When Mondays suck, make it right”.

Ofcom also noted that News broadcast at 17:00 on LBC 97.3 ended with a brief
weather update and the following (read by the same newsreader):

Pre-recorded sponsorship credit: “The Good News, on LBC, with Three”.

Newsreader: “A new app is being developed, which can count
the calories in your food, just by taking a photo of
it. The image recognition system detects the
ingredients pictured and works out the size of the
food. It means you can find out the nutritional
value of a meal when you’re eating out”.

Pre-recorded message: “Another mundane Monday? Make it right”.

Global confirmed that news bulletins containing sponsored content following similar
formats were broadcast on 46 Global Radio stations at various points during daytime
on 8 June 2015. Ofcom considered these broadcasts warranted investigation under
Rule 10.3 of the Code, which states:

' The sponsorship arrangement formed part of Three’s ‘Make it Right’ campaign.

10



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

“No commercial reference, or material that implies a commercial arrangement,
is permitted in or around news bulletins or news desk presentations.

“This rule does not apply to:

o reference to a news supplier for the purpose of identifying that supplier as a
news source;

e specialist factual strands that are not news bulletins or news desk
presentations, but may be featured in or around such programming;

¢ the use of premium rate services (e.g. for station/broadcaster surveys); and

o references that promote the station/broadcaster’s own products and/or
services (e.g. the programme/station/broadcaster’s website or a
station/broadcaster’s event)”.

We therefore sought Global’'s comments on how it considered the sponsored content
complied with this rule.

Response

Global said the “sponsored news feature — the ‘Good News'...was the happy and
uplifting story of the day, in the vein of the traditional ‘and finally...” concluding
comment”. It provided scripts of 30 different stories (including those in the recordings
it had provided to Ofcom), as broadcast on 46 Global Radio stations, each of which
aired four such items, on rotation.

The Licensee considered that each “sponsored news feature” was “in line with the
exceptions to Rule 10.3 listed, and Ofcom’s associated guidance”. Global described
the feature as “a sponsored specialist factual strand that sat alongside the main
bulletin, as entertainment, sport, business or travel news would”. It also considered
that the stations’ listeners were “familiar with such sponsored editorial and, given that
it was read by the news presenter and used the station’s usual sound bed where
relevant, [they] would have immediately recognised it as such”. The Licensee added
that none of the 46 stations that broadcast the material received a complaint.

Global said “the Good News was reported in addition to, rather than as part of, the
news, with the main bulletin retaining its usual length to safeguard quality, localness
and integrity”, adding “it was signalled and separated from other material that was not
subject to the sponsorship deal with credits...”. The Licensee also said that,
“given...the subject matter was ‘good news’, serious issues such as war, conflict and
politics where impartiality might appear to have been compromised by the existence
of a commercial arrangement were inherently avoided”. Global added that, “as with
any sponsored factual strand, Global’'s newsroom compiled the stories and retained
editorial control over the content” and “constructed and executed [the ‘Good News’]
with great care”.

Decision
Under the Communications Act 2003 (“the Act”), Ofcom has a statutory duty to set
standards for broadcast content as appear to it best calculated to secure standards

objectives. These objectives include ensuring that: “...generally accepted standards
are applied to the contents of...radio services so as to provide adequate protection

11



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

for members of the public from the inclusion in such services of...harmful material”;
“the unsuitable sponsorship of programmes included in...radio services is
prevented”; and “news included in...radio services is presented with due
impartiality...”.. In setting or revising such standards, Ofcom must also, under the
Act, have regard to “...the desirability of maintaining the independence of editorial
control over programme content”.

Ofcom has reflected these requirements in, among other things, Rule 10.3 of the
Code. This rule prohibits any commercial reference (or material that implies a
commercial arrangement) in or around news bulletins or news desk presentations.
Exceptions to this rule include “specialist factual strands that are not news bulletins
or news desk presentations, but may be featured in or around such programming”
(“specialist factual strands”).

The purpose of Rule 10.3 is to ensure that news bulletins and news desk
presentations are neither distorted for commercial purposes nor perceived by
listeners to have been so distorted. A note to the Code clarifies that the exception
that applies to “specialist factual strands” in the context of news broadcasting may
include, for example, weather, finance, sport and travel.

In this instance, Ofcom accepted that the 30 items broadcast as “The Good News”
were all of a similar vein to traditional “and finally...” stories commonly featured in
broadcast news bulletins, which often feature a marked change of tone from
coverage of more serious events. However, news stories of this kind, which may
cover any aspect of news content, do not comprise self-contained information on an
identifiable topic. The description of such stories as “The Good News” neither made
them specialist factual strands within the terms of the Code nor separated them
sufficiently from news bulletins. As “The Good News” stories were read by news
presenters in and around news bulletins and these items did not comprise specialist
factual strands, we concluded that each broadcast of News was in breach of Rule
10.3 of the Code.

Ofcom noted that Global considered it had safeguarded the quality, localness and
integrity of News. However, it is of paramount importance that news broadcasts are
not, and do not appear to be, subject to commercial influence. Specialist factual
strands must be clearly defined and readily distinguishable from news bulletins or
news desk presentations if they are to be subject to any commercial arrangement.

Breaches of Rule 10.3

12



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Advertising Scheduling cases
Resolved

Advertising minutage
UMP Movies, 14 May 2015, 14:00

Introduction

UMP Movies is an entertainment channel specialising in Bollywood films. The licence
for the service is owned by Disney Broadcasting (India) Limited (“the Licensee”).

Rule 4 of the Code on the Scheduling of Television Advertising (“COSTA”) states:

“time devoted to television advertising and teleshopping spots on any channel in
any one hour must not exceed 12 minutes”.

During its routine monitoring of COSTA compliance, Ofcom identified one instance
when the Licensee had broadcast more than the permitted advertising allowance. On
14 May 2015, the total amount of advertising in the 14:00 hour was 15 minutes.

Ofcom considered that the matter raised issues warranting investigation in respect of
Rule 4 of COSTA. We therefore asked the Licensee for its comments under this rule.

Response

The Licensee explained that the incident was the result of human error at its third
party playout provider, GlobeCast. The Licensee added that it had provided
GlobeCast with a compliant playlist which included ten minutes of advertising per
hour for the relevant clock hour. However, a GlobeCast operator had inadvertently
removed a segment of programming from the playlist which disrupted the UMP
Movies schedule. As a result, commercial airtime scheduled for the 15:00 clock hour
was erroneously broadcast in the 14:00 hour, causing this hour to exceed the
permitted allowance.

The Licensee said that it had taken steps to ensure that the incident is not repeated
in future, by instructing GlobeCast to adhere to the standard operating procedure that
had already been agreed to by both parties. The Licensee explained that the
procedure specifies that the playout provider shall not alter the scheduled playlist and
that all commercials are required to be played out at their scheduled time. It said that
it had also advised GlobeCast to implement industry best practices and to issue strict
instructions to all operators handling the UMP Movies channel.

Ofcom also asked GlobeCast for any representations it wished to make on this
matter. GlobeCast said it accepted Ofcom’s decision.

Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a statutory duty to set standards for
broadcast content which it considers are best calculated to secure a number of
standards objectives. One of these objectives is that “the international obligations of
the United Kingdom with respect to advertising included in television and radio
services are complied with”.

13



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Articles 20 and 23 of the EU Audiovisual Media Services (AVMS) Directive set out
strict limits on the amount and scheduling of television advertising. Ofcom has
transposed these requirements by means of key rules in COSTA.

Ofcom noted that the Licensee significantly exceeded its advertising allowance in
one clock hour. Nonetheless, Ofcom accepted that the incident was largely beyond
the Licensee’s control and noted the steps it had taken to minimise the likelihood of
such an incident recurring.

Taking these factors into account, Ofcom considers the matter resolved.

Resolved

14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Broadcast Licence Conditions cases
In Breach/Resolved

Provision of information: audit of television licensees

Introduction

In November 2014, Ofcom requested information from its licensees providing
broadcast television content services. This was part of an audit to ensure that all
information Ofcom holds on these licensees is accurate and up-to-date.

Ofcom has statutory duties under the Broadcasting Acts 1990 and 1996 and the
Communications Act 2003 to ensure that licensees continue to meet the criteria for
being licensed in the UK, in accordance with statutory licence restrictions and
relevant provisions of the Audiovisual Media Services Directive.

We therefore asked the licensees to provide us with a range of information about
directors and shareholders of each licensee company and its licensed services. We
also asked Television Licensable Content Service (TLCS) licensees for details of any
satellite uplinks used by their services, so we could check that they continue to fall
within Ofcom'’s licensing jurisdiction.

A number of licensees failed to submit their response to Ofcom’s request for
information by the original deadline, and also failed to respond to Ofcom’s
subsequent reminders to provide this information.

Ofcom considered this raised issues warranting investigation under Licence
Condition 12(1) which states:

“The Licensee shall furnish to Ofcom in such manner and at such times as Ofcom
may reasonably require such documents...or other information as Ofcom may
require for the purpose of exercising the functions assigned to it by or under the
1990 Act, the 1996 Act, or the Communications Act...”.

Decision

In Breach

The following licensees either failed to respond to Ofcom’s request for information as
part of its audit, or did respond but subsequently failed to provide further required

information when requested.

Ofcom has found that these licensees breached Condition 12(1) of their TLCS
licences.

Breaches of this Licence Condition are significant because the failure to provide
information to Ofcom when requested impedes our ability to carry out our regulatory
duties.

In these cases, Ofcom required the information to ensure that each licensee

continued to meet fundamental statutory requirements relating to their fithess and
propriety to hold licences, their compliance with ownership restrictions, and to

15



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

confirm that they continue to fall under Ofcom’s licensing jurisdiction. In the absence
of this information, Ofcom was unable to complete the necessary checks.

Ofcom was therefore unable to fulfil its duties in these cases. Given the significance
of the information which the licensees below failed to provide, Ofcom considered
these breaches to be serious and continuing. Ofcom is putting these licensees on
notice that this contravention of their licences will be considered for the
imposition of a statutory sanction, including licence revocation.

Licensee Service name(s) Licence number(s)

Ariana Radio & Television Network Ariana International | TLCS001086

Middlesex Broadcasting Corporation Limited MATYV (Punjabi) TLCS000384
MATV Music TLCS000385

Pakistan Television Corporation Limited PTV Global TLCS001348

Vox Africa Plc VATV TLCS001064

Breach of Licence Condition 12(1)

Resolved

The following licensees failed to respond to Ofcom’s request for information in
accordance with the original deadline. They also failed to respond to Ofcom’s
subsequent reminders to provide this information. After Ofcom launched an
investigation into the matter, the licensees submitted the required information. In the
circumstances, we consider the matter resolved. The licensees should note,
however, that should any similar issues arise in future, we may consider further

regulatory action.

Licensee Service name(s) Licence number(s)
24 Live UK Limited 24 Live TLCS001748
A&A Inform Limited Russian Hour TLCS000680
ARY Network Limited ARY Digital TLCS000290
QTV — Islamic Education TLCS000924
ARY News TLCS000925
ARY World News TLCS001549
ARY QTV TLCS001550
ARY Entertainment TLCS001551
Greener Technology Limited BEN TV TLCS001094
H&C TV Limited Horse & Country TV TLCS000929
Horse & Country TV TLCS001669
(Netherlands)
Horse and Country TV TLCS100177
(Swedish Feed)
Harmony Media Enterprises (UK) UKS Fuzion TV TLCS001292
Limited
Independent Television Limited ITTV TLCS001753
Passion Broadcasting Television Passion TV TLCS000885
Services Limited
REAL Digital TV Limited REAL Digital TLCS001447
TV Enterprises Limited NTAI TLCS000743

Resolved

16




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

In Breach

Provision of licensed service

Retention and production of recordings
Castle FM (Leith), 29 to 31 January 2015

Introduction

Castle FM is a community radio station licensed to provide a service for the residents
of Leith in Scotland. The licence is held by Leith Community Mediaworks Ltd
(“LCMWL” or “the Licensee”).

‘Key Commitments’* form part of each community radio station’s licence and are
contained in an annex to the licence. They set out how the station will serve its target
community and include a description of the programme service.

During 2014, Ofcom recorded five licence condition breaches by LCMW.L in three
separate Findings®. The 19 May 2014 Finding related to two failures to produce and
retain recordings, and one failure to provide the licensed service in accordance with
its Key Commitments. The 28 July 2014 Finding related to a further failure to produce
and retain recordings. The 17 November 2014 Finding related to a further failure to
provide the licensed service in accordance with its Key Commitments. In each
Finding, we put the Licensee on notice that, should similar compliance issues arise in
future, we would consider taking further regulatory action which may include
consideration of a statutory sanction.

In December 2014, we asked LCMWL for recordings for audio across three days (8
to 10 December inclusive) so that we could assess whether the Licensee was now
complying with its Key Commitments. When these were received in January 2015,
we raised concerns with LCMWL regarding the accuracy of these recordings, in
particular due to an on-air reference to “Monday, 15 December”, which was a date
falling after the specific days of output we had requested, and which LCMWL said
they had supplied us with.

Given this, and past issues (as set out in the earlier Findings) regarding provision of
recordings from LCMWL, we decided to engage Radiomonitor Limited
(“Radiomonitor”), an independent monitoring company, to record and supply audio
from the FM output of Castle FM, and to request audio covering the same period
from LCMWL.

We then asked LCMWL for recordings of its audio across three days (06:00 to
midnight, 29 to 31 January 2015 inclusive) so that we could assess whether the
Licensee was now complying with its Key Commitments. We received a memory
stick but it was damaged and inaccessible on receipt. Following a request to LCMWL
that it be re-sent, a second memory stick was then received. We assessed this
material alongside the recordings from Radiomonitor.

! Castle FM's Key Commitments:
http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000080.pdf

2

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/0bb254.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb259/0bb259.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb268/0bb267.pdf

17


http://www.ofcom.org.uk/static/radiolicensing/Community/commitments/cr000080.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb254/obb254.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb259/obb259.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb268/obb267.pdf

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Retention and production of recordings

The audio supplied by LCMWL materially differed from that Ofcom had sourced
independently through Radiomonitor.

In particular, the material supplied by LCMWL differed from the independent
recordings sourced from Radiomonitor because it included speech content which
would have contributed to meeting the Key Commitments. This led us to be
concerned that the material provided by LCMWL may have been put together
subsequently to suggest compliance with Key Commitments. This was particularly
the case for Saturday 31 January, when listening to the independent recordings we
heard continuous music whereas the recordings supplied by LCMWL for the same
date contained a large element of speech.

The total amount of material supplied by LCMWL should have been 54 hours based
on three 18-hour days. In fact, the audio supplied contained approximately 47.5
hours of output (adding together all audio files received). Additionally, several of the
individual audio files received from LCMWL contained fewer minutes than indicated
on the file label. Again, this contributed to a concern that the material was put
together subsequently rather than constituting the actual output on the days in
guestion.

Ofcom considered that this raised issues warranting investigation under Condition
8(2)(a) and (b) of LCMWL'’s licence, which require that the Licensee shall:

“(a) make and retain, for a period of 42 days from the date of its inclusion, a
recording of every programme included in the Licensed Service...

(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any...recording for
examination or reproduction...”.

We therefore supplied the Licensee with the independently sourced material and at
the same time requested formal comments from the Licensee on its compliance with
these licence conditions.

Key Commitments

Because of the concerns explained above over the accuracy of the recordings
supplied by LCMWL, Ofcom relied on the independent third party recordings to
assess whether the service was complying with its Key Commitments.

Ofcom considered that the output monitored raised issues warranting investigation
under Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to LCMWL's licence. These
state, respectively:

“The Licensee shall provide the Licensed Service specified in the Annex for the
licence period.” (Section 106(2) of the Broadcasting Act 1990); and

“...the Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the
proposals set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed
Service throughout the licence period.” (Section 106(1) of the Broadcasting Act
1990).

18



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

We therefore requested formal comments from LCMWL on its compliance with these
licence conditions, and in particular how it was fulfilling each of the following Key
Commitments:

e Live daytime (0800 to 1900) output will typically comprise 70% music and 30%
speech (‘speech’ excludes advertising, programme/promotional trails and
sponsor credits).

e Speech content will include topical discussion, interviews, news programming,
documentaries, social comment, original comedy, community information, and
local history. Weekday daytime presenters will generally have guests, volunteers
and experts within the programming.

e Early evening (1900 to 0000) will feature genre/ethnic programming. Some non-
English language music & community information shows (in Spanish, Arabic,
Polish, Urdu etc) and also specific music genres popular in Leith (Rock, Soul,
Country, Scottish Traditional, Folk, Jazz). Some of these slots will be ‘access’
radio to promote diversity and under-represented groups while still being
nondenominational and non-political. Output will include ‘live’ and ‘as live’ music
and unsigned artists from the community.

e In addition to a Breakfast Show (0700-1000), weekend programming will be
largely music based (90% music 10% speech) with various minority music genres
and presenter styles as above. Overnight programming will be automated with
some selected repeats from daytime output.

Response

LCMWL'’s response

Regarding Ofcom’s concerns over LCMWL'’s retention and production of recordings,
LCMWL said: “When we responded to the request for recordings, the dates
requested were on the same dates that we held training courses, Castle FM had
nearly 40 volunteers being trained. All were present when presenters were
broadcasting”. It said that these trainees “can support and give evidence (and will)
regarding the live broadcasting on Castle FM”.

LCMWL explained that: “Ofcom had asked for recordings put into bite sized chunks
in order to make it easier to listen to, again we had a number of volunteers who were
with us when the exact recordings were extracted from our legal log. During the
training these recording were used as part of the course to break down into 10min
segments.”

LCMWL said that it “totally reject[s]” any suggestion that it had acted dishonestly in
providing the recordings to Ofcom.

It added: “We are, as you are aware, a voluntary organisation which relies on its
volunteers to keep the station running and also for the financial assistance from each
volunteer. As we are not a registered charity we find it extremely difficult and
practically impossible to secure funding from grants or local council subsidies.”

Having considered LCMWL’s comments, Ofcom prepared a Preliminary View that

LCMWL had breached Licence Conditions 8(2)(a) and (b), and Licence Conditions
2(1) and (4), and sent this to LCMWL. In response, LCMWL set out the practical

19



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

challenges it faced in securing its future, including that it had experienced attempts to
hack its computers, attempts to switch off its transmitter, and harassment of
volunteers. It expressed disappointment in the level of support provided by Ofcom,
and said that the questioning it faced from Ofcom about the memory stick that had
been damaged in transit was, “unacceptable”. It also asked for clarification of the
source of the Radiomonitor material, and how it was “verified”.

Ofcom replied to LCMWL. We stated that we understood the challenges of running a
small community radio station, but reiterated that it remained the responsibility of
such stations to comply with the terms of their licences. We also noted that there was
no implication in our Preliminary View that the damage to the memory stick had been
anything other than accidental. Finally, we set out that the Radiomonitor recordings
used an industry standard logging computer which recorded every minute of the
audio source and named each file according to current date and time, and that a
Radiomonitor representative had been present while the recordings took place.

LCMWL responded stating that the recordings it had provided were correct and had
been verified by several people, and that the Radiomonitor recordings were
unverified and not reliable.

Radiomonitor’s response

Given that Radiomonitor’s procedures were questioned by LCMWL, Ofcom
considered Radiomonitor may be directly affected by the outcome of the case and
therefore provided it with the opportunity to address the relevant issues raised by
LCMWL’s questions as a third party®.

Radiomonitor responded that “our equipment is the trusted standard for many
stations across the UK. It also said that the equipment for recording the Castle FM
material had been built and tested by the engineers at Radiomonitor without any
knowledge of which stations were to be recorded or why.

It added that: “There can be no deception at our end, since the instructions [from
Ofcom] were simply to record the station for the required days. There could be no
mistake in the recordings taken, except due to interference or transmission errors, as
the recording equipment was attended for the majority of its operation, and
periodically tested to confirm clock accuracy, and to verify that the correct FM
frequency was being monitored.”

Decision

Retention and production of recordings

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each
broadcaster’s licence there are conditions requiring the licensee to retain recordings
of each programme broadcast, in a specified form and for a specific period after
broadcast, and to comply with any request to produce such recordings issued by
Ofcom. Community Radio licences enshrine these obligations in Licence Conditions
8(2)(a) and (b).

Under Licence Condition 8(2)(a), Ofcom requires licensees to make a recording of
every programme included in the service, and to retain these for 42 days after

% In accordance with paragraph 1.28 of Ofcom’s General procedures for investigating
breaches of broadcast licences.

20



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

broadcast. Under Licence Condition 8(2)(b) Ofcom requires licensees to produce
such recordings forthwith upon request.

It is a condition of all radio licences that the licensee adopts procedures for the
retention of recordings and produces recordings to Ofcom forthwith on request.

In this case, LCMWL maintained that the recordings it had provided to Ofcom were
accurate and that the Radiomonitor recordings were not. Having considered the
representations both from LCMWL and Radiomonitor, Ofcom did not agree with
LCMWL for several reasons.

Firstly, the systems used by Radiomonitor automatically applied the current date and
time to audio files, and the Radiomonitor representative had been present for the
recordings further confirming that the recordings covered the correct period.
Secondly, the recordings included identifying material such as jingles making clear
that the recording was of Castle FM and that a different station had not been
recorded by mistake. Thirdly, Radiomonitor had no reason to falsify material.
Fourthly, LCMWL'’s response did not include an explanation for the overall duration of
material supplied by LCMWL being insufficient to cover the full period of the request.
Finally, Ofcom has previously recorded breaches against LCMWL for failing to
produce and retain recordings, indicating an ongoing difficulty in this area.

Ofcom concluded that the Licensee had breached Licence Conditions (8)(2)(a) and

(b).

Key Commitments

Ofcom has a range of duties in relation to radio broadcasting, including securing a
range and diversity of local radio services which are calculated to appeal to a variety
of tastes and interests, and the optimal use of the radio spectrum. Provision by a
licensee of its licensed service on the frequency assigned to it is the fundamental
purpose for which a community radio licence is granted. This is reflected in the
licence conditions requiring the provision of the specified licensed service. If a
service is not being provided in accordance with the licence, choice for listeners is
likely to be reduced.

Ofcom carried out monitoring across three days of output relying, as noted above, on
the recordings provided by Radiomonitor. and found:

Music to speech ratio

On the first day monitored (Thursday 29 January), back-to-back music was broadcast
until around midday and again between 15:20 and 19:00. Between noon and 15:20,
Citytalk, a presenter-led interview programme, was broadcast, also interspersed with
music.

On the second day (Friday 30 January), back-to-back music featured until around
12:30 and then from 15:00 onwards. In between these times, the Citytalk programme
was broadcast, again interspersed with music. On the third day (Saturday 31
January), continuous music was broadcast all day.

With such long periods of continuous music broadcast, we calculated the station’s

overall speech levels as being below the required 30% on the first two days, by 5%
and 17% respectively, with no speech at all broadcast on the third day.

21



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Speech content

The Key Commitment requires speech content to include various different types of
speech. Ofcom found no news programming, documentaries, original comedy or
community information (apart from instances heard as part of an interview, and so
specific to that interview). Apart from the Castle Sessions music show broadcast
between 20:30 and 23:00 on the Thursday, all speech content (across the two days
that contained speech) comprised interviews only.

Early evening programming

No genre/ethnic programming was heard, and no non-English language music and
community information shows (in Spanish, Arabic, Polish, Urdu etc.) were broadcast.
No evidence either was found of specific music genres (Rock, Soul, Country, Scottish
Traditional, Folk Jazz) being broadcast, as required under the Key Commitments.

Weekend programming

The relevant Key Commitment requires that there will be a Breakfast Show broadcast
between 07:00 and 10:00 at weekends. On the Saturday that we monitored, no
breakfast show aired. Continuous music was transmitted all day, meaning that the
10% speech requirement was not met. We heard no minority music genres or
presenter styles.

LCMWL did not make representations directly in relation to compliance with Key
Commitments, other than to emphasise the continued efforts of volunteers to ensure
compliance. LCMWL did, however, make the argument that Ofcom should not rely on
the Radiomonitor recordings, but should use the material LCMWL had submitted
(which contained more material relevant to delivery of the Key Commitments). Ofcom
rejected that argument for the reasons set out above.

In light of the above, Ofcom concluded that the Licensee had breached Licence
Conditions 2(1) and 2(4) for failing to provide its licensed service in accordance with
its Key Commitments.

Conclusion

Ofcom has found LCMWL to be in breach of Licence Conditions 8(2)(a) and (b) in
relation to retention and production of recordings, and in breach of Licence
Conditions 2(1) and 2(4) in relation to maintaining the character of the Castle FM
service in compliance with key commitments. Ofcom has recorded breaches in both
these areas previously against LCMWL",

In Ofcom’s view, the breach of requirements on retention and production of
recordings was particularly serious. This was because the recordings provided to
Ofcom by LCMWL purporting to cover the period were not, in Ofcom’s view, an
accurate record of what was actually broadcast. Rather, in the absence of any other
explanation, it appeared possible that the recordings provided to Ofcom by LCMWL
had been edited together subsequently to include material supporting compliance
with the Key Commitments which had not, in fact, been broadcast on the dates which
the request covered.

* See footnote 2.

22



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

The Licensee is therefore put on notice that we will consider the breach of

Licence Conditions 8(2)(a) and (b) for the imposition of a statutory sanction.

Breaches of Licence Conditions 8(2)(a) and (b), and breaches of Licence
Conditions 2(1) and 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community radio
licence held by Leith Community Mediaworks Ltd (licence number
CROO0080BA).

23



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

In Breach

Retention and production of recordings
French Radio London, 2 April 2015, 14:00

Introduction

French Radio London was a local digital commercial radio station that broadcast to
the Greater London area. The licence for the service was held by FRL London
Limited (“FRL” or “the Licensee”). In June 2015, it ceased broadcasting and began to
distribute its programming solely online.

Ofcom received a complaint about offensive language in a song broadcast in the
early afternoon on 2 April 2015.

Ofcom therefore requested a recording of the programme from the Licensee to make
an assessment.

In response to Ofcom’s request for a recording, the Licensee provided Ofcom with its
transmission playlist for that particular time and the lyrics to the song in question.
However, it explained that it was unable to supply a recording of the requested
material.

Conditions 7(2)(a) and 7(2)(b) of FRL'’s Digital Sound Programme Service (“DSPS”)
Licence stated:

“(2) In particular, the Licensee shall:

(@) make and retain, for a period of 42 days from the date of its inclusion
therein, a recording of every programme included in the Licensed
Service together with regular time reference checks;

(b) at the request of Ofcom forthwith produce to Ofcom any such recording
for examination or reproduction.”

We therefore asked the Licensee how it complied with these DSPS Licence
Conditions.

Response

The Licensee accepted that it had not met this condition of its licence. FRL explained
that it was unable to supply a recording because of a technical failure of its recording
systems.

FRL said that it had moved premises in early April 2015 and put in place a process to
store its output on a server while the move took place. However, it discovered that
from 2 April to 23 May 2015, its recording system was “not working as it should” and
therefore, it was unable to provide a recording of the requested material to Ofcom.
The Licensee said that it took longer than expected to repair the system but it was
fully operational (at the time it provided Ofcom with its representations).

24



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Decision

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a duty to ensure that in each
broadcaster’s licence there are conditions requiring that the licensee retains
recordings of each programme broadcast in a specified form and for a specific period
after broadcast, and to comply with any request by Ofcom to produce such
recordings issued by Ofcom. These obligations are set out in DSPS Licence
Condition 7.

Breaches of Licence Condition 7 are serious because they impede Ofcom’s ability to
assess whether a particular broadcast raises potential issues under the relevant
codes. This can therefore affect Ofcom’s ability to carry out its statutory duties in
regulating broadcast content.

Condition 7(2)(a) requires licensees to make and retain, for a period of 42 days, a
recording of every programme included in the licensed service. Ofcom noted that
owing to a technical failure of its logging system, the Licensee did not make or retain
recordings of any of FRL’s programming for several weeks. Condition 7(2)(a) was
therefore breached.

Condition 7(2)(b) requires licensees to produce recordings of its output to Ofcom
forthwith upon request. We noted that the Licensee provided a transmission playlist
and the lyrics of the song broadcast. However, FRL was unable to provide a copy of
the broadcast material. We therefore did not have the necessary information to carry
out an assessment. The Licensee therefore breached Condition 7(2)(b).

Breaches of Licence Conditions (7)(2)(a) and 7(2)(b)

25



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Fairness and Privacy cases
Not Upheld

Complaint by Mr Ty Medland
Countdown to Murder: Diced to Death, Channel 5, 8 September 2014

Summary

Ofcom has not upheld this complaint made by Mr Ty Medland of unwarranted
infringement of privacy in the programme as broadcast.

The programme provided a detailed account of the events surrounding the murder of
Mrs Samantha Medland by Mr Medland, her husband, in 2013. Photographs of Mr
Medland at different stages of his life and footage of him receiving medical treatment
in hospital following a suicide attempt were shown in the programme.

Ofcom found that:

¢ Mr Medland did have a legitimate expectation of privacy in relation to the
broadcast of footage of him receiving medical treatment in the programme.
However, this was outweighed by the public interest in broadcasting material
showing Mr Medland’s behaviour in the aftermath of the murder. Mr Medland’s
privacy was therefore not unwarrantably infringed in the programme as broadcast
in this respect.

¢ Mr Medland did not have a legitimate expectation of privacy with regard to the
inclusion of photographs of him in the programme as broadcast. Therefore, Mr
Medland’s privacy was not unwarrantably infringed in this respect.

Introduction and programme summary

On 8 September 2014, Channel 5 broadcast an edition of Countdown to Murder, a
documentary series which recounted the events surrounding high-profile murder
cases. This edition, entitled Diced to Death, provided a detailed account of the events
surrounding the murder of Mrs Samantha Medland by her husband, Mr Medland (the
complainant). The programme included interviews with various people, including: Ms
Amelia Greening, Mrs Medland’s mother; Detective Chief Inspector Mark Preston,
who investigated the murder; Ms Anna Roberts, a local newspaper journalist; Dr
Elizabeth Yardley, a criminologist; and Mr Paul Griffin, Mrs Medland’s best friend.
Throughout the programme dramatic reconstructions of the events leading up to and
including the murder were shown. Various photographs of Mr and Mrs Medland were
also shown throughout the programme. Footage filmed by the police of Mr Medland
in hospital following his suicide attempt was also included in the programme.

The programme included a detailed account of how the couple had met, married and
then separated within 18 months, before describing how Mr Medland murdered Mrs
Medland by repeatedly stabbing her outside her place of work in Brighton. Following
this, the programme said that Mr Medland then tried to commit suicide. DCI Preston
said that Mr Medland had made:

26



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

“what | think is a half-hearted effort to cut his own wrist and then he stabbed
himself in the leg. He didn’t carry on with any attack trying to take his own life”.

Later in the programme, the police footage of Mr Medland in hospital was shown.
The footage showed Mr Medland lying on a hospital bed with dried blood on his legs;
bandages around his wrists and leg, and two nurses who appeared to be tending to
his injuries. The programme’s narrator said:

“In one last clue to Medland’s state of mind, police body cameras recorded his
pitiful attempt to be a victim”.

Mr Medland was heard saying:
“| tried to kill myself and | couldn’t even do that right’.

Later in the programme, more police footage of Mr Medland lying down on his front
on a hospital bed was shown. Dried blood could be seen on Mr Medland’s hand and
legs and his wrist and leg were bandaged.

DCI Preston said that the police body cameras showed that Mr Medland:

“Didn’t seem to care and does nothing more than carry on moaning about how
much pain he is in. He shows no remorse. He shows no concern for Sam [Mrs
Medland] in any way shape or form. It was all about him”.

Further footage of Mr Medland receiving treatment was shown. Mr Medland was
shown on his back with dried blood and a bandage on his leg. A nurse was seen
tending to Mr Medland’s wrist and appeared to cleaning the area. Mr Medland was
heard saying:

“My daughter passed away last year. My wife had an affair”.
No further footage of Mr Medland in the hospital was shown.

The programme then stated that Mr Medland was charged with the murder of Mrs
Medland and that he pleaded not guilty. The programme explained that Mr Medland
told the jury that he “just wanted to shame Sam. He said he couldn’t remember
anything else about the attack”. However, DCI Preston disagreed and said that “he
would of have us believe that the depression was so severe it caused him to black
out at the time of attack”. He added that, in his experience:

“Despite people saying time and time again that they black out at the time of
something so serious that is happening. Rarely that is the case. More often than
not people are lying and I think the jury absolutely believed on this occasion that
Medland was lying”.

The programme stated that on 26 July 2013, Mr Medland was found guilty of the
murder of Mrs Medland and concluded with an onscreen caption stating:

“Medland was jailed for a minimum of 25 years. He was described by the judge
as “petulant and self-centred”.

27



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Summary of the complaint and the broadcaster’s response

a) Mr Medland complained that his privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast because footage of him in hospital following his suicide
attempt was included in the programme without his permission.

By way of background, the footage had been filmed by a body camera worn by a
police officer. Mr Medland said that he had not seen the footage before and it
had not been used during his court trial.

Before responding specifically to the heads of complaint, Channel 5 said that the
editorial focus of the programme was to follow the timelines of both murderer
and victim in the days and hours leading up to the fatal incident at the centre of
the programme. Channel 5 added that in appropriate cases, such as this one,
the programme also examined the aftermath of the murder and the behaviour of
the murderer.

Channel 5 said that the focus of the series is murder and by the use of stylised
dramatic reconstructions of actual murders, the programme sought to present
information about real crime in a fresh and innovative way. Channel 5 said that
the series takes care to examine the events leading to the murder from the point
of view of the victim and how the victim was feeling and behaving.

In response to this specific head of complaint, Channel 5 said that the footage in
guestion was filmed by a police officer and that Channel 5 had no way of
knowing whether or not Mr Medland had seen the footage previously. It added
that it understood that the footage was not tendered in evidence at the trial of Mr
Medland, but that was not to say that it was not available to the court or that had
Mr Medland’s defence requested it to be placed in evidence, it would have been.
Channel 5 said that Mr Medland pursued a defence of diminished responsibility
at trial and had his advisors have thought the footage in question was of
assistance to that defence it would have been entered into evidence.

Channel 5 said that the question of whether or not Mr Medland made a serious
attempt upon his own life following the murder was one that occupied a great
deal of evidence and court time.

Further, the use of the footage in the programme highlighted the view of the
Prosecution at Mr Medland’s court trial. In particular, that Mr Medland was
“smiling, laughing at times, and seemed okay” and that the footage did not reveal
a vulnerable person or a person suffering from extreme pain, fear or distress.

Channel 5 stated that “it is not the law in the United Kingdom that people have a
right not to be on television. Nor is it the law that footage or photographs of
persons cannot be taken and then broadcast without their consent”. Channel
said that what matters in every case is whether or not rights are being infringed,
and, if they are, whether there are good reasons for those rights to be infringed.
Channel 5 said that in general, this requires the balancing of the rights of privacy
against the right to freely broadcast matters of public interest.

Channel 5 said that at the time of filming Mr Medland at the hospital, he was
under arrest for the commission of a crime for which he was subsequently
convicted. It said that he was not a free citizen going about his business, but a
suspected murderer in police custody.

28



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

b)

The broadcaster added that the fact that Mr Medland’s self-inflicted injuries were
something that Mr Medland chose to make public as part of his defence for the
crime of murder. Channel 5 said this was not an occasion where a broadcast
revealed a previously undisclosed medical issue about a convicted criminal. The
broadcaster stated that the fact that Mr Medland injured himself and was treated
for those injuries had been the subject of widespread publicity and, as noted
above, was part of his defence. Channel 5 explained that the jury did not accept
that the defence of diminished responsibility was available to Mr Medland.

Channel 5 said that it was difficult to see how Mr Medland could maintain that the
matter of his self-injury and his mental state were private given that he had
placed this information, before, during and after the murder, directly into the
public arena through his pleas and defence of the murder case made against
him. Further, Channel 5 said that in any evaluation of what Mr Medland’s mental
state was, the footage allowed those who had not been able to hear first-hand
testimony of witnesses who were there, as the jury at the trial did, to make up
their own minds on that point.

Channel 5 stated that the footage was not graphic and did not show Mr Medland
exhibiting great pain or profound emotion of any kind, nor did it show him
undergoing delicate or intensely private medical treatment.

Channel 5 concluded by stating that it did not believe that the footage in question
was private. However, Channel 5 added that even if it was private when filmed,
that quality had been lost because of Mr Medland’s conduct, namely his defence
and subsequent conviction. Further, Channel 5 said that even if Ofcom concluded
that the footage was private, it took the view that the public interest in seeing Mr
Medland’s behaviour, at a time when he claimed to be suffering diminished
responsibility, overrode any interest Mr Medland may have in keeping that
footage private.

Mr Medland also complained that his privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast because photographs of him on his own and with Mrs
Medland that had “not been in the media” before were included in the
programme without his permission.

The complainant identified 23 photographs which were included in the
programme as broadcast without his consent which he said infringed his privacy.

In response, Channel 5 said that it is not the law that every photograph of a
person is private to that person or that publication of such photographs would, or
could, constitute a misuse of that person’s private information.

Channel 5 provided the details of the sources for each photograph. They said
that eight of the photographs were from Mrs Medland’s Facebook page, 12
photographs were from Mr Medland’s Facebook page, and three photographs
were provided to the programme makers by the victim’s family.

Channel 5 said that it did not accept that any of the photographs contained
private information about Mr Medland, but simply identified him at different
stages of his life and his relationship with the murdered woman. The broadcaster
said that the photographs depicted Mr Medland and his victim on their wedding
day and other occasions or, showed Mr Medland alone or with persons whose
identity had been obscured. Channel 5 added that a person’s face is not, in itself,

29



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

private. Further, Channel 5 submitted that the photographs in this broadcast did
not reveal any private or sensitive information about Mr Medland.

The photographs, Channel 5 said, were ordinary, commonplace and lacked in
any appreciable level of privacy. There was nothing inherently private about
wedding photographs and that, in general, they tend to be shared with friends
and family.

Channel 5 stated that except for the photographs provided by the victim’s
mother, the photographs sourced from Facebook came from pages which were
open to the public when the programme makers accessed them. Further, the
broadcaster said that they were unexceptional photographs which did not
disclose any private or sensitive information and that this was presumably why
they were publically available. Therefore, Channel 5 said that it considered that
Mr Medland had no legitimate expectation of privacy in relation to these
photographs.

However, Channel 5 said that even if it were Ofcom’s view that Mr Medland had
a legitimate expectation of privacy, Channel 5 took the view that the public
interest in seeing photographs of Mr Medland over the course of his life and his
relationship with his victim was significant. Channel 5 stated that the aim of the
programme, in part, was to permit the audience to understand the perception the
murderer gave his victim, and the photographs played an integral role in allowing
the audience to appreciate that perception. Therefore, Channel 5 stated that its
Article 10 rights outweighed any interest Mr Medland had pursuant to Article 8 in
keeping the contents of the photographs private.

Ofcom’s Preliminary View

Ofcom prepared a Preliminary View in this case that the complaint of unwarranted
infringement of privacy in the programme as broadcast should not be upheld.

Both parties were given the opportunity to comment on the Preliminary View. Mr
Medland made representations and the relevant points relating to the Preliminary
View are summarised below. Channel 5 did not make any representations in
response to the Preliminary View.

Mr Medland'’s representations

In response to head a) of Ofcom’s Preliminary View, Mr Medland said that his injuries
were not widely reported and discussed during his trial. Mr Medland said that the
extent of the discussion was limited to a brief medical report and the testimony of an
officer at the scene of the incident in the context of the events which had occurred at
the time. Mr Medland explained that his injuries were not included as part of his
defence of diminished responsibility at trial. Further, Mr Medland said his injuries
were not discussed or related to the testimonies made by consultant psychiatrists. In
fact, Mr Medland said, the greatest discussion of his injuries was made by the
prosecution who referred to his injuries as “scratches”.

Mr Medland said that his behaviour at the time, and in the aftermath, of the murder,
was explored during the trial, but did not include a discussion of his behaviour during
the first 24 hours he was in hospital i.e. the period when the footage included in the
programme was taken. The exception to this, Mr Medland said, was the testimony
from the police’s on call doctor, who commented on the hospital report from the first
24 hours.

30



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

In relation to DCI Preston’s comments made in the programme about the video
footage and Ofcom’s view that it provided context, Mr Medland said that DCI
Preston’s comments only provided one person’s opinion, the one Channel 5 wanted
viewers to have. Mr Medland said that the programme did not give the viewer an
opportunity to consider the other possibilities, or even make them aware that there
were other possibilities. In this instance, Mr Medland said, an alternative opinion of
the expert witness would give a very different context.

Mr Medland said that at the time the footage was taken, he was recently unconscious
from blood loss, his body was in shock, he was under the influence of strong
prescribed drugs and he was in severe pain from his injuries. He added that after he
was discharged from hospital, he was not able to make a statement until the drugs
had left his system.

In response to head b) of Ofcom’s Preliminary View, Mr Medland said that he
accepted that images of Mr and Mrs Medland taken during their relationship were
likely to be widely reported in the public domain and would have been of public
interest.

However, Mr Medland said that he did not think that there was an acceptable public
interest in broadcasting the photographs taken of him at family events. Mr Medland
said that the trial judge’s sentencing remarks included that he had been a person of
good character up until the tragic incident and that there was nothing about his past
behaviour that was of interest or concern during the trial. Mr Medland said that these
photographs were “very personal’ to Mr Medland and his family, that they
represented a different time in his family’s life, and their inclusion in the programme
was distressing to Mr Medland and his family.

In response to Channel 5’'s comment that the aim of the programme, in part, was to
permit the audience to understand the perception the murderer gave his victim, Mr
Medland said that this would imply that Mr Medland intentionally gave Mrs Medland a
false view of him. However, Mr Medland said there was nothing in his behaviour or
character that indicated any such subterfuge existed and this was accepted during
the trial.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unwarranted infringement of privacy in, or in connection
with the obtaining of material included in, programmes in such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In reaching this Decision, we carefully considered all the relevant material provided
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and
transcript and both parties’ written submissions. We also took into account Mr
Medland’s representations on Ofcom’s Preliminary View, however, we concluded that
his representations did not materially affect the outcome of Ofcom’s Decision not to
uphold the complaint.

31



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the
competing rights of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such
has precedence over the other and where there is a conflict between the two, it is
necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific rights.
Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into
account and any interference or restriction must be proportionate. This is reflected in
how Ofcom applies Rule 8.1 which states that any infringement of privacy in
programmes, or in connection with obtaining material included in programmes, must
be warranted.

a) Ofcom first considered Mr Medland’s complaint that his privacy was
unwarrantably infringed in the programme as broadcast because footage of Mr
Medland in hospital following his attempted suicide was included in the
programme without his permission.

In assessing this head of Mr Medland’s complaint, Ofcom had particular regard to
Practice 8.6 of the Code. This states that if the broadcast of a programme would
infringe the privacy of a person or organisation, consent should be obtained
before the relevant material is broadcast, unless the infringement of privacy is
warranted.

In considering whether or not Mr Medland’s privacy was unwarrantably infringed
in the programme as broadcast, we assessed the extent to which Mr Medland
had a legitimate expectation of privacy in relation to the broadcast of footage of
him in hospital without his consent.

As set out above in the “Introduction and programme summary” section, we noted
that the programme included footage of Mr Medland in hospital following his
attempted suicide. During this footage, Mr Medland was heard discussing events
which had taken place in the lead up to the murder and his attempted suicide, for
example, that his daughter had died.

The test applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy
arises is objective: it is fact sensitive and must always be judged in light of the
circumstances in which the individual concerned finds him or herself.

We considered Channel 5’s response that at the time of filming Mr Medland at the
hospital, he was under arrest for the commission of a crime for which he was
subsequently convicted and that he was not a free citizen going about his
business, but a suspected murderer under police custody. In our view, whether or
not someone who has been filmed while under arrest or in police custody has a
legitimate expectation of privacy in the subsequent broadcast of that footage
depends on all the relevant circumstances. These may include:

o whether the filming occurred in a public place;

o whether the individual was identifiable from either the information and/or
footage included in the programme;

¢ whether the individual was vulnerable in any way (e.g. through the
consumption of alcohol or drugs or because of an illness or disability);

o whether the footage depicted the individual doing something, or disclosed
information about that individual, which was confidential, sensitive or
personal; and

e any change in factual circumstances between the events depicted and its
broadcast which may affect the extent to which the material could be

32



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

considered to be private or confidential (for example, whether since the
incident filmed the individual concerned was charged and/or found guilty of
any offences).

In Ofcom’s view, in circumstances in which an individual has made an attempt on
their own life and is receiving medical treatment for their injuries in hospital, it
would generally be reasonable for that individual to expect a high degree of
privacy. In this particular case, we had regard to Mr Medland’s claim that he had
not seen the footage of him in hospital prior to the broadcast of this programme.
We also took into account Mr Medland’s representations on Ofcom’s Preliminary
View that the footage of Mr Medland showed him in hospital and was taken after
he had been recently unconscious and under the influence of painkillers.
Therefore, given that Mr Medland had attempted suicide and was still receiving
some form of treatment for his injuries, he was shown in a vulnerable and
sensitive situation.

However, we noted that the footage of Mr Medland included in the programme
was very brief. We also had regard to Channel 5’s response that Mr Medland’s
self-inflicted injuries and his mental state were matters that had been made public
during the course of the trial in which he was subsequently found guilty of murder.
We had regard to Mr Medland’s representations on Ofcom’s Preliminary View
that his injuries were not widely reported and discussed during his trial. However,
as stated in Mr Medland’s representations, there was at least some discussion of
his injuries during his trial, whether this was to a greater or lesser extent to that
claimed by Channel 5. Therefore, we considered that Mr Medland could not
expect the same level of privacy in connection with the fact of his self-inflicted
injuries as he would if information about them had not been reported and
discussed in open court. Nevertheless, given the very sensitive nature of the
situation Mr Medland was filmed in and that the footage itself, which had been
obtained from a police body camera, had not been disseminated or used during
his trial, we considered that Mr Medland had a legitimate expectation of privacy in
relation to the broadcast of footage of him in hospital in the programme.

We next assessed whether Mr Medland’s consent had been obtained to include
this material in the programme. We noted that it was not disputed that the
broadcaster had not obtained, nor sought Mr Medland’s consent prior to the
broadcast of the footage in the programme as broadcast.

Given that Mr Medland had a legitimate expectation of privacy in relation to the
broadcast of footage of him in hospital and that this was broadcast without his
consent, it was necessary to establish whether or not the infringement of Mr
Medland’s privacy was warranted.

In determining whether or not any infringement into Mr Medland’s privacy was
warranted, we assessed the broadcaster’s rights to freedom of expression and
viewers’ right to receive information against the infringement into Mr Medland’s
privacy by including footage of Mr Medland in a vulnerable and sensitive situation
in hospital without his consent. In particular, we considered whether there was
sufficient public interest or other reason to justify the infringement of Mr
Medland’s privacy in broadcasting this footage.

There is no doubt, in Ofcom’s view, that Mr Medland was found guilty of an
extremely serious offence and that there is a genuine public interest in the
programme examining the events surrounding the murder and the behaviour of
the offender, Mr Medland. In particular, we considered it in the public interest for

33



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

b)

the programme to include material pertaining to Mr Medland’s behaviour at the
time of and shortly after the murder, which were issues explored, at least to some
extent, during his trial.

We considered that the footage of Mr Medland in hospital provided viewers with a
visual representation of Mr Medland’s behaviour in the aftermath of the murder
and provided some context for the comments made by DCI Preston about Mr
Medland’s attempted suicide and the fact that Mr Medland subsequently ran a
defence of diminished responsibility in his trial.

On balance, although we acknowledged the sensitive nature of the footage in
question, and that Mr Medland did not give his consent for the broadcast of the
relevant material, it was our view that the broadcaster’s right to freedom of
expression and public interest in broadcasting the relevant material outweighed
Mr Medland’s legitimate expectation of privacy in this case. Therefore, Ofcom
found that there was no unwarranted infringement of Mr Medland’s privacy in the
programme as broadcast in this respect.

We next assessed Mr Medland’s complaint that his privacy was unwarrantably
infringed in the programme as broadcast because photographs of Mr Medland on
his own and with Mrs Medland that had “not been in the media” before were
included in the programme without his permission.

In assessing this head of Mr Medland’s complaint, Ofcom also had regard to
Practice 8.6 as set out in head a) above.

In considering whether or not Mr Medland’s privacy was unwarrantably infringed
in the programme as broadcast, we assessed the extent to which Mr Medland
had a legitimate expectation of privacy with regards to the inclusion of the
photographs of him in the programme without his consent.

In particular, we considered the nature of the photographs in question. We noted
that 11 of the 23 photographs included in the programme were of Mr and Mrs
Medland together. Of these photographs, seven appeared to be from the couple’s
wedding day and the other four photographs were general photographs which
showed Mr and Mrs Medland posing for the camera. The other 12 photographs
included in the programme were of Mr Medland on his own, or, if there were any
other people in these photographs, they were blurred and/or cropped out of the
photograph. We noted from Channel 5’s response to the complaint that the
photographs included in the programme came from three sources: Mrs Medland’s
Facebook page; Mr Medland’s Facebook page; and, Mrs Medland’s family.

Ofcom recognises that photographs of a person may be personal and private to
that individual and therefore in some circumstances he/she may have a legitimate
expectation of privacy in relation to those photographs. Further, it is our view that
individuals are not necessarily deprived of their right to privacy if
information/images in respect of which they claim that right has been put into the
public domain in the past. Each case must be considered on its own facts.

We considered that photographs of a person’s wedding day and other personal
photographs of them at various stages of their life could be regarded as
something which is private and sensitive in nature depending on the
circumstances. We noted that Mr Medland, at the time the photographs were
taken, was a private individual (i.e. he was not in the public eye), and while we
accepted that the photographs were obtained from the publicly accessible parts

34



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

of Mr Medland’s and Mrs Medland’s Facebook pages (at the time the programme
makers accessed their pages), it was unlikely that these publicly available
photographs would have been widely disseminated (we noted in this context that
Mr Medland had said that they had not previously been in the media).

We took into account Mr Medland’s representations on Ofcom’s Preliminary View
regarding the impact the inclusion of photographs of him at various past family
events had on him and his family. We recognised that Mr Medland considered the
photographs to be “very personal” to him and his family and that it may have
been distressing for him and his family to see these photographs broadcast in the
programme. However, as noted above, in assessing whether a legitimate
expectation of privacy arises, Ofcom applies a fact-sensitive, objective test, which
takes account of all the relevant circumstances. In the circumstances of this case,
we noted that, following Mr Medland’s trial and conviction for murder, his image,
including in connection with his wife, was widely reported in the public domain.
We also considered that the photographs included in the programme (including
those provided by Mrs Medland’s family which were very similar to the
photographs sourced from Mr Medland’s Facebook page) were innocuous in
nature and did not reveal any particularly private or sensitive information about Mr
Medland, other than his appearance in those photographs. We noted that to the
extent the photographs were taken at past family events, the photographs as
broadcast did not include images of any other family members, only Mr Medland
himself. Further, we considered that the photographs included in the programme
were simply used as an illustrative device to show Mr Medland over the course of
his life and his relationship with Mrs Medland.

Therefore, in the circumstances of this case, Ofcom considered that, on balance,
and having regard to the overall innocuous nature of the photographs, Mr
Medland did not have a legitimate expectation of privacy concerning the
broadcast of the photographs of him in the programme. Consequently, it was not
necessary for Ofcom to go on to consider whether any infringement into Mr
Medland’s privacy was warranted.

Therefore, Ofcom has not upheld Mr Medland’s complaint of unwarranted
infringement of privacy in the programme as broadcast.

35



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Not Upheld

Complaint by Mr Robert Woodhead
Remember the 50s, Angel Radio Havant, 24 January 2015

Summary

Ofcom has not upheld this complaint of unjust or unfair treatment in the programme
as broadcast and of unwarranted infringement of privacy in the programme as
broadcast made by Mr Robert Woodhead.

The programme complained of was an edition of a 1950s music programme
presented by Mr Tony Smith. During the programme the presenter read out email
correspondence which had been sent to him by the complainant, Mr Woodhead.

Ofcom found that in the particular circumstances of this case:

e The inclusion in the programme of extracts from emails sent by Mr Woodhead to
the presenter was not unjust or unfair to Mr Woodhead.

o MrWoodhead did not have an expectation of privacy in the circumstances of this
particular case in relation to the correspondence and therefore Mr Woodhead’s
privacy was not unwarrantably infringed in the programme as broadcast.

Introduction and programme summary

On 24 January 2015, Angel Radio Havant (“Angel Radio”), a community radio station
based in Havant, Hampshire which provides music and entertainment for older
people, broadcast an edition of its 1950s music programme, presented by Mr Tony
Smith (who was also Angel Radio’s Station Manager).

During the programme, Mr Smith stated:

“There was a call on the answerphone, no name left but someone asked why the
1950s chart show isn’t on this week. I'm afraid we’ve had an awful lot of problems
with the chap that used to do the chart shows. We caught him trying to defraud
companies using Angel Radio’s name by asking for things for prizes, pretending
that it was for Angel Radio and he’s also made threats against myself and the
latest thing I've had, | will read you. It’s not nice, but | will read it to you because it
will show you why our chart show is not on by the chap whose name is Bob
Woodhead. He wrote to me:

‘You are a common little jumped up peasant. No wonder no woman wants
anything to do with you. You haven’t a good manner in your body and when
the day comes | shall dance all over your grave or ashes. If | knew that |
wouldn't face a life sentence, | would come and put you out of your misery
now. | shall just be praying for that next stroke. You're a pathetic little tramp.
Why don’t you go for a good hot bath? You might get a girlfriend for five
minutes. You vile piece of impotent scum’.

That was written to me by the chap that used to do the 1950s chart show, so I'm

sure caller, who didn’t leave a name, I'm sure you perhaps now understand why
you will not be getting your chart show from now on”.

36



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Later in the programme, Mr Smith further stated:

“Many thanks for the phone calls on the answer phone about the horrible letter
that | had from the chap who used to present the 1950s programme. There was
one chap that phoned who was absolutely shocked by it, as | was. You didn’t
leave your name, but thank you so much for your support and also thank you to
Sheila Garbutt. Sheila and John listen to us regularly on the internet and Sheila
was also disgusted by it. That’s only the very tip of the ice-berg actually to be
honest. I've had death threats and been accused of embezzling money from the
radio station and all sorts of other things from Mr Woodhead and it’s only now
that I've finally decided that | can’t take it anymore. So I'm really sorry that you
won't get your 1950s chart show, but that’s just the way it is. As you know, |
always like to be honest with you on the wireless. You all know the problems we
go through and things like that | don’t hide anything from you and I’'m sorry that
you've had to be told that but | was asked, so I tell’.

Mr Smith did not mention Mr Woodhead again in the programme.
Summary of the complaint and the broadcaster’s response
Unjust or unfair treatment

a) Mr Woodhead complained that he was treated unjustly or unfairly in the
programme as broadcast because content from email correspondence sent by
him to the presenter was included in the programme out of context. Mr
Woodhead said that the presenter had sent him “provocative” emails and that
these and his full responses to them were not read out. Mr Woodhead said that
this gave listeners a “...very unfair and unpleasant picture of my character”.

In response, Angel Radio said that it refuted Mr Woodhead’s claim that he had
been sent “provocative” emails by the presenter. The broadcaster said that each
of Mr Woodhead’s emails to the presenter had contained inaccurate comments
that required a response to correct. It said that Mr Woodhead had also made
“‘unnecessary and unsavoury” personal comments about the presenter that it said
required a response. The broadcaster sent Ofcom copies of email
correspondence between the presenter and Mr Woodhead in support of its
response.

The broadcaster said that reading Mr Woodhead’s comments to the presenter out
of context would have made no difference to listeners’ perceptions of him. It said
that in response to the complaint made with Ofcom Mr Woodhead had been
given the opportunity to read his emails out in full on air on Angel Radio, but had
declined this offer.

Unwarranted infringement of privacy

b) Mr Woodhead also complained that his privacy was unwarrantably infringed in
the programme as broadcast because content from email correspondence sent
by him to the presenter was read out during the programme without his consent.
He said that the emails were private and were not sent with the intention of being
read out on air.

In response, Angel Radio said that Mr Woodhead’s emails (including the content

of which was read out on air) had been sent to Angel Radio’s general email
address which could be accessed by every member of the Angel Radio team.

37



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

The broadcaster said that Mr Woodhead had been aware of this when he sent
the emails. It was Angel Radio’s view that if Mr Woodhead had wanted to email
the presenter personally, then he would have sent his emails to the presenter’s
personal email address. Angel Radio said that the emails had been sent to an
open email address to “cause maximum embarrassment and damage” to the
presenter’s reputation and therefore could not be considered as intended to be
private. Angel radio said that Mr Woodhead had made several allegations against
the presenter in his emails, such as: he had used Angel Radio’s charitable funds
for his own personal gain; he had caused the loss of a legacy; he had been
responsible for 90 per cent of Angel Radio’s programming being repeats; he had
illicitly paid a member of staff to leave; and he maintained poor personal hygiene.

It said that, in response to the complaint made with Ofcom, Mr Woodhead had
been given the opportunity to “hold a full and frank discussion about me [Mr
Smith] and the way | treat my team” with all or any particular member/s of the
team, on or off air, but had declined this offer. Angel Radio said that Mr
Woodhead’s complaint to Ofcom was “simply a disgruntled ex-employee’s
vendetta against myself [Mr Smith] and Angel Radio”.

Ofcom’s Preliminary View

Ofcom prepared a Preliminary View on this case that the complaint should not be
upheld. Both parties were given the opportunity to make representations on the
Preliminary View. Mr Woodhead submitted further comments to Ofcom, to which we
gave careful consideration. However, none of the matters raised by Mr Woodhead
caused us to alter our view of the issues set out in his complaint. The broadcaster did
not submit any representations.

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in
such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and
transcript, both parties’ written submissions, and supporting documentation.

a) Ofcom first considered Mr Woodhead’s complaint that he was treated unjustly or
unfairly in the programme as broadcast because content from email
correspondence sent by him to the presenter was included in the programme out
of context. Mr Woodhead said that the presenter had sent him “provocative”
emails and that these and his full responses to them were not read out. Mr
Woodhead said that this gave listeners a “...very unfair and unpleasant picture of
my character”.

When considering and deciding complaints of unjust and unfair treatment, Ofcom
has regard to whether the broadcaster’s actions ensured that the programme as

38



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

broadcast avoided unjust or unfair treatment of individuals and organisations, as
set out in Rule 7.1 of the Code.

In considering this part of the complaint, we also had regard to Practice 7.9 of the
Code. This states that before broadcasting a factual programme, broadcasters
should take reasonable care to satisfy themselves that material facts have not
been presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an individual or
organisation. Whether a broadcaster has taken reasonable care to present
material facts in a way that is not unfair to an individual or organisation will
depend on all the particular facts and circumstances of the case including, for
example, the seriousness of any allegations and the context within which they are
made.

It was within this framework that we considered whether the inclusion in the
programme of extracts from Mr Woodhead’s email correspondence resulted in
any unfairness to him.

We first considered the context in which Mr Woodhead’s comments were
presented. We noted that the presenter was responding to a query from a listener
who wanted to know why a 1950s Chart Show programme would no longer be
broadcast. The presenter, explained that Angel Radio had experienced “an awful
lot of problems with the chap that used to do the chart shows [i.e. Mr
Woodhead]’, and went on to allege that Mr Woodhead had tried to defraud
companies by asking for prizes pretending that it was for Angel Radio and had
threatened him. It was at this point that the presenter read out the content from
emails sent by Mr Woodhead to the presenter (see “Introduction and programme
summary” section above).

We noted that later in the programme, the presenter referred to “phone calls on
the answer phone” received from listeners who had contacted the programme to
give their views about the “horrible letter” sent by Mr Woodhead. The presenter
added that listeners were “shocked” and “disgusted” by the comments made by
Mr Woodhead and the reasons why he was no longer working with the station.
Ofcom considered that this reaction was a result of what the listeners had been
informed that Mr Woodhead had said in his email correspondence with Mr Smith.

Ofcom acknowledged the broadcasters’ right to freedom of expression and that
they must be able to broadcast programmes of matters of interest to viewers
freely, including the ability to express views and critical opinions without undue
constraints. However, this freedom comes with responsibility and an obligation on
broadcasters to comply with the Code and, with particular reference to this case,
avoid unjust or unfair treatment of individuals or organisations in programmes.

In this particular case, Ofcom recognised that Mr Smith was entitled to his own
point of view and his right to express it. However, we considered that the
comments he made about Mr Woodhead and the email correspondence he
broadcast had only a tangential connection with the programme in which they
were included. We considered that the inclusion of the material in question
served primarily to air the dispute that Mr Smith had with Mr Woodhead.

We noted from his complaint that Mr Woodhead’s concern was that his emails
had been sent in response to “provocative” emails sent to him by the presenter
and that this had not been reflected in the presenter’'s comments, therefore not
giving listeners the context in which his comments were made. We noted from the
material provided by Angel Radio that on 30 December 2014 a series of emails

39



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

b)

were exchanged between the complainant and Mr Smith. The content of these
emails could reasonably be described, in Ofcom’s view, as being quarrelsome
and confrontational.

Ofcom went on to consider whether or not the way in which the content of Mr
Woodhead’s emails was presented was unfair to him. From the information
provided to us it appeared that Mr Smith only read out selected extracts from Mr
Woodhead’s emails of 30 December 2014 in the programme. He did not make it
clear that the extracts came from different emails nor did he read out his own
email responses. Nonetheless, we considered that listeners were likely to infer
from both the context and the content of the email extracts that at the time of the
email correspondence the two men were quarrelling with one another and that
there was history to their dispute.

Ofcom considered further that the language used by Mr Woodhead in the extracts
read out to listeners was clearly intended to be insulting and threatening in tone
and listeners were likely to have interpreted the comments broadcast in this way.

We also noted that while the extracts from the correspondence were from several
emails, they were otherwise an accurate account of what Mr Woodhead had
written to Mr Smith (Mr Smith misread the word “pheasant” as “peasant” but we
did not consider this to be material). Further, although Mr Smith’s side of the
correspondence was not broadcast, we did not consider that had this been
included in the programme that this would have changed listeners’ perceptions of
Mr Woodhead’s comments; we considered that even when seen in context, in
response to Mr Smith’s emails, Mr Woodhead’s comments were clearly offensive
and threatening in nature.

In this particular case, we could see no clear justification for the inclusion of the
correspondence from Mr Woodhead. However, having taken all of the above
factors into account, and in particular the nature of Mr Woodhead’s comments,
Ofcom was satisfied on balance that no unfairness to Mr Woodhead had resulted.

Ofcom therefore considered that, in the circumstances of this case, the
programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of Mr Woodhead.

Ofcom next considered Mr Woodhead’s complaint that his privacy was
unwarrantably infringed in the programme as broadcast because the content of
email correspondence sent by him to the presenter was read out during the
programme without his consent. He said that the email was private and was not
sent with the intention of it being read out on air.

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the
competing right of the broadcaster to freedom of expression. Neither right as
such has precedence over the other and where there is a conflict between the
two, it is necessary to intensely focus on the comparative importance of the
specific rights. Any justification for interfering with or restricting each right must be
taken into account and any interference or restriction must be proportionate.

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code, which states that
any infringement of privacy in programmes or in connection with obtaining
material included in programmes must be warranted®.

! The explanation of the meaning of “warranted” under Rule 8.1 of the Code identifies
revealing or detecting crime, protecting public health or safety, exposing misleading claims

40



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

In considering this head of complaint, Ofcom had regard to Practice 8.6 of the
Code which states that if the broadcast of a programme would infringe the privacy
of a person or organisation, consent should be obtained before the relevant
material is broadcast, unless it is warranted.

We first assessed the extent to which Mr Woodhead had a legitimate expectation
of privacy that the content of email correspondence that he had sent to the
presenter would not be included in the programme. In doing so, we had regard to
the Code which states that “legitimate expectations of privacy will vary according
to the place and nature of the information, activity or condition in question”.

As outlined above, having carefully listened to the programme we noted that the
presenter, Mr Smith, made numerous comments about Mr Woodhead and read
out various comments taken from email correspondence that Mr Woodhead had
sent to him (as set out in detail in the “Introduction and programme summary”
section above).

We noted the broadcaster’s assertion that the emails had been sent to Angel
Radio’s general email address and so could be accessed by all members of the
station’s staff and could therefore not be regarded as being private. While Ofcom
was not able to make a definite judgement on Mr Woodhead’s intentions in this
respect, we noted that none of the correspondence was marked as “Private and
Confidential” and therefore there was no explicit evidence on the face of the
correspondence that Mr Woodhead had intended that it should be seen by only
Mr Smith. Further, during the course of the correspondence, Mr Woodhead made
a number of statements indicating his own willingness to pass the
correspondence on to others. In an email dated 30 December 2014 to Mr Smith,
for example, he said that he would “consider making the media aware of your
disgraceful behaviour”. In a subsequent email sent on the same day he stated
that any further “unpleasant or bullying” emails received from Mr Smith would be
forwarded to the police and “other influential people as well”. In an email dated 31
December 2014, Mr Woodhead indicated that he had done this. Therefore by his
own account, Mr Woodhead had been prepared to share his correspondence
with third parties and it appeared to Ofcom that he may have done so. Against
this background, Ofcom therefore considered that Mr Woodhead did not have a
legitimate expectation of privacy in relation to the correspondence.

Having decided on the particular facts of this case that Mr Woodhead did not
have a legitimate expectation of privacy, Ofcom did not need to go on to consider
whether any infringement was warranted or not.

Ofcom therefore found that Mr Woodhead’s privacy was not unwarrantably
infringed in the obtaining of material included in the programme as broadcast.

Ofcom has not upheld Mr Woodhead’s complaint of unjust or unfair treatment
in the programme as broadcast and of an unwarranted infringement of privacy
in the programme as broadcast.

made by individuals or organisations, disclosing incompetence that affects the public, as
examples of public interest.

41



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Not Upheld

Complaint by Mrs Alison Sinton
Britain’s Benefit Tenants, Channel 4, 26 March 2015

Summary

Ofcom has not upheld Mrs Alison Sinton’s complaint of unwarranted infringement of
privacy in connection with the obtaining of material included in the programme and in
the programme as broadcast.

The programme was part of a series which followed letting agents who act as
mediators trying to resolve disputes between private landlords and some of their
tenants who rely upon housing benefit. It included footage of one of the lettings
agents, talking to Mrs Sinton (the complainant). She was not named in the
programme and her face was blurred by the broadcaster.

Ofcom found that, in the particular circumstances of this case, Mrs Sinton did not
have a legitimate expectation of privacy with regard to both the filming of her
conversation with the letting agent and the subsequent inclusion of part of this
footage in the programme as broadcast. Therefore, Mrs Sinton’s privacy was not
unwarrantably infringed in the programme as broadcast.

Introduction and programme summary

On 26 March 2015, Channel 4 broadcast an edition of Britain’s Benefit Tenants, a
programme which followed letting agents who act as mediators trying to resolve
disputes between private landlords and some of their tenants who rely upon housing
benefit and, in particular, those in rent arrears.

During the opening sequence of the programme, footage of one of the lettings agents
was shown. The lettings agent was subsequently identified as Mr Rob McKenzie of
the Letts Let letting agency in Sunderland. Mr McKenzie was shown driving his car
while saying:

“We’re on our way to pursue a tenant who left the property owing around about
£1,177. I've just had enough. I've had enough’.

After this Mr McKenzie was shown looking first at a car parked across the road from
where he had parked and then down at an image of a very similar looking car on his
mobile phone. During this footage, Mr McKenzie said: “There’s the registration, the
same as registration on the vehicle across the road”. The registration plate on the car
parked across the road could be seen from a distance, but was too far away to be
clearly discernible and the registration plate on the car in the mobile telephone image
was blurred by the broadcaster.

Mr McKenzie was subsequently shown knocking at the door of the property outside
which the car was parked and talking to the person who answered the door (the
complainant, Mrs Sinton). During this footage, Mr McKenzie said: “Hi, is [audio
bleeped out] in please?”to which Mrs Sinton replied “No”. Afterwards, Mr McKenzie
said: “If he doesn’t contact us within 48 hours I'm going to be serving a court notice
on this address for him for the rent he owes me and for the damage he left at the
property in South Shields”.

42



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Throughout this sequence, Mrs Sinton’s face and head was obscured by blurring
and, although her voice was not disguised, the only word she could be heard saying
was “No”.

After the opening sequence, the programme showed footage of Mr McKenzie in his
office at work discussing the case which had led him to visit Mrs Sinton’s house. The
programme’s narrator said that Mr McKenzie had “built a reputation for tackling
problem tenants” after which Mr McKenzie was shown looking at papers on his desk
and then at an image of a car on his computer screen (the image of the car, which
had its registration plate obscured, appeared to match that previously shown on Mr
McKenzie’'s mobile telephone). During this footage, Mr McKenzie said: “He’s left
owing £1,177.95. He’s spent all of this money on this car, on a holiday. It sickens me
to be honest, it absolutely sickens me”.

The programme then showed Mr McKenzie talking to camera saying:

“The housing benefit market, | would say in the main, is fairly good. Where it falls
down is that the people who don’t have any morals basically, they’re not going to
pay. The money is paid to them, they’re not going to pay”.

Mrs Sinton was neither named nor referred to in the programme and no further
footage of her was shown in the programme.

Summary of the complaint and the broadcaster’s response

a) Mrs Sinton complained that her privacy was unwarrantably infringed in
connection with the obtaining of material included in the programme because she
did not consent to being filmed. Mrs Sinton said she was not asked if she
consented to being filmed, but was “knocked out of bed” by Mr McKenzie who
had called at the wrong address. Mrs Sinton said that the person who Mr
McKenzie was seeking to speak to about non-payment of rent arrears was her
son and that he did not reside with her.

In response to this head of complaint, Channel 4 said that it was necessary for
the programme makers to have filmed in an observational manner as Mr
McKenzie went about his job in order to capture his genuine interactions with
landlords, tenants and debtors on a ‘normal’ day. It added that all the filming was
carried out openly and unobtrusively, so it did not interfere with Mr McKenzie’s
work, and was done with minimal interruption in order to gather as fair and
accurate a representation as possible. Channel 4 acknowledged that it had not
sought consent from Mrs Sinton before filming but said that, given the nature of
Mr McKenzie’s work, giving such prior notice before his visit would have been
likely to have confounded his purpose.

Channel 4 said that Mr McKenzie called at Mrs Sinton’s address because he was
looking for a former tenant who had left £1,177.95 worth of debt and damage at a
property which he managed. Mr McKenzie had conducted searches over a period
of five months to locate this individual and his searches led him to the address of
the debtor’'s mother, Mrs Sinton, which he attended in the course of legitimate
business and in good faith. Channel 4 said that Mrs Sinton had complained that
Mr McKenzie had the wrong address. However, it said that: when Mr McKenzie
asked Mrs Sinton whether the debtor he was looking for was at her property, she
said “he’s not in”; when he asked when the debtor would be back Mrs Sinton
replied “I'm not sure”; and at no point did Mrs Sinton say that the debtor did not
live there. In addition, Channel 4 said that when Mr McKenzie told Mrs Sinton that

43



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

b)

if he did not hear from the individual within 48 hours he would be serving court
papers on that address, Mrs Sinton had replied “alright”.

Channel 4 also said that rather than being “knocked out of bed” by Mr McKenzie,
as she complained, Mr McKenzie knocked on Mrs Sinton’s door once in a normal
fashion (i.e. not aggressively or loudly) at approximately 10:00. It said that the
programme’s producer made it clear to Mrs Sinton who was filming by saying:
“...we are from Channel 4, we're doing a documentary about the work of letting
agents. Hello madam did you hear me?” and that Mrs Sinton neither asked the
programme makers to stop filming, nor ceased her conversation with Mr
McKenzie.

Channel 4 said that Mrs Sinton was filmed in her front doorway from the public
pavement outside her home. She was fully clothed, not in an obvious state of
distress or anxiety and she disclosed nothing about herself that was of a private
or personal nature. It also said that it was clear at all times that the subject of Mr
Mackenzie’s queries was not Mrs Sinton, but a debtor who he had reason to
suggest was resident at the property. In light of these factors, Channel 4 argued
that Mrs Sinton did not have a legitimate expectation of privacy in the
circumstances in which she was filmed.

However, it also argued that, even if, and to the extent that, Ofcom concluded
that Mrs Sinton had a legitimate expectation of privacy in these circumstances,
any infringement of her privacy in this respect was both proportionate and
justified given the public interest in the subject matter of the series.

Channel 4 said that there was a clear public interest in viewers being able to see
some of the real impact of ‘austerity’ and to witness first-hand the real life
experiences of those people directly involved, whether it be tenants who were
struggling to find adequate housing, the private landlords who were filling the
growing gap in public housing or the agents who were trying to balance these
relationships and collect rents that are derived from ‘public’ monies. It said that
this public interest underpinned every edition of Britain’s Benefit Tenants and that
a key editorial aim of the series was for it to be as authentic and accessible to
viewers as possible.

Mrs Sinton also complained that her privacy was unwarrantably infringed in the
programme as broadcast because footage of her was included in the programme
without her consent.

In particular, Mrs Sinton said that prior to the broadcast Channel 4 had assured
her that her face, her front door and the street on which she lived would not be
shown in the programme and that no-one who knew her would be able to
recognise her. However, while her face was pixelated, Mrs Sinton said that her
blonde hair was visible in the programme and that both the street on which she
lived and the “distinctive iron fence” outside her property were shown. She said
that as a result she was recognised by people who knew her which led to her
“ridicule and humiliation”.

In response to this head of complaint, Channel 4 said that, given that Mrs Sinton
was not the focus of the story, the programme makers decided that it was
appropriate to fully obscure her face and limit the inclusion of her voice in the
programme. It said that they took reasonable steps to conceal her identity and
that of her son (in the event he could be linked to her); the location of her home

44



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

was not disclosed, all street names were concealed and house numbers and
discernible car registration plates were blurred.

Channel 4 acknowledged that Mrs Sinton contacted it prior to the broadcast to
say that she was concerned about appearing. Her message was referred to the
production company who contacted Mrs Sinton directly to assure her that: her
face would be blurred, clear extracts of her voice would not be used and her son
would not be identified. The broadcaster said that Mrs Sinton confirmed to it prior
to the broadcast that she was happy with these steps. It also said that no
assurance was given to Mrs Sinton that her front door or street would not feature
in the programme. However, she was told that house numbers, street names and
car registration plates would be obscured.

Channel 4 said that it was important to note that Mrs Sinton featured only very
briefly in the programme, her entire head and face were wholly obscured, she
was not named and nor was her address identified. The image of her street
shown in the programme was fleeting and taken from an angle; and the area in
which it is located, was not revealed. Channel 4 said that the only area identified
in connection with Mr McKenzie (via an on-screen caption) was “Sunderland”
which is 12 miles away from the area in which Mrs Sinton’s home is located. In
addition, it said that, as noted above, it was clear from the footage in the
programme that Mrs Sinton was not in shown in distress or doing anything of a
private nature.

Channel 4 argued that Mrs Sinton did not have a legitimate expectation of privacy
in these circumstances, but also said that, to the extent that Ofcom considered
the inclusion of the relevant material in the programme infringed Mrs Sinton’s
privacy, this infringement was proportionate and justified by the clear public
interest in broadcasting a programme examining the work of the letting agents
such as Mr McKenzie and thereby developing the public’s understanding of the
range of people and situations with which these agents deal.

Ofcom’s Preliminary View

Ofcom prepared a Preliminary View on this case that Mrs Sinton’s complaint should
not be upheld. Both parties were given the opportunity to make representations on
the Preliminary View. The complainant commented on the Preliminary View, while
Channel 4 chose not to do so. Mrs Sinton’s comments (insofar as they were relevant
to the complaint as entertained and considered by Ofcom in the Preliminary View and
did not repeat points that were made as part of the original complaint) are
summarised below.

Mrs Sinton said that she did not have an opportunity to consent to being filmed. She
also said that when she answered the door to Mr McKenzie the person filming was
not in her line of vision and she did not have her glasses on; she therefore did not
realise she was being filmed until it was too late. She added that if she had known
that she was being filmed she would have asked the camera crew why she was
being filmed and asked them to stop doing so.

Mrs Sinton also said that during the section of the programme showing her house the

programme included an image of Renwicks, a tailor's shop which she said “can be
associated with” the road on which her home is located.

45



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Decision

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio
services, of standards which provide adequate protection to members of the public
and all other persons from unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of
privacy in, or in connection with the obtaining of material included in, programmes in
such services.

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable,
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed.

In reaching its Decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided
by both parties. This included a recording of the programme as broadcast and
transcript and both parties’ written submissions. Ofcom also took careful account of
the representations made by the complainant in response to being given the
opportunity to comment on Ofcom’s Preliminary View on this complaint. After careful
consideration of Mrs Sinton’s representations, we concluded that the further points
raised by her did not materially affect the outcome of Ofcom’s Decision on this
privacy complaint.

The individual’s right to privacy has to be balanced against the competing rights of
the broadcaster to freedom of expression. Neither right as such has precedence over
the other and where there is a conflict between the two, it is necessary to intensely
focus on the comparative importance of the specific rights. Any justification for
interfering with or restricting each right must be taken into account and any
interference or restriction must be proportionate.

This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 of the Code which states that any
infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material
included in programmes, must be warranted.

a) Ofcom first considered Mrs Sinton’s complaint that her privacy was unwarrantably
infringed in connection with the obtaining of material included in the programme.

In assessing this head of the complaint, Ofcom had regard to Practice 8.5 which
states that any infringement of privacy in the making of a programme should be
with the person’s consent or be otherwise warranted. Ofcom also had regard to
Practice 8.9 which states that the means of obtaining material must be
proportionate in all the circumstances and in particular to the subject matter of the
programme.

In considering whether or not Mrs Sinton’s privacy was unwarrantably infringed in
connection with the obtaining of material included in the programme, Ofcom first
considered the extent to which she had a legitimate expectation of privacy with
regard to the obtaining of the relevant footage.

The test applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy
arises is objective: it is fact-sensitive and must always be assessed in light of the
circumstances in which the individual concerned finds him or herself. Ofcom
therefore approaches each case on its facts. In particular, as stated in the Code,
there may be circumstances where people can reasonably expect privacy even in
a public place. Some activities and conditions may be of such a private nature

46



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

that filming or recording, even in a public place, could involve an infringement of
privacy.

We recognised that a person may have a legitimate expectation of privacy in
connection with the filming and subsequent broadcast of footage of them
standing in the doorway to their home. In these particular circumstances, we also
recognised that the filming captured footage of Mrs Sinton where she would not
ordinarily expect to be filmed, i.e. answering a knock on the door. However, we
reviewed the edited footage that was broadcast in the programme and noted that
Mrs Sinton was filmed openly and from the public pavement outside her home.
We noted that in her representations on the Preliminary View, Mrs Sinton said
that she did not see initially the person filming her and had she known she was
being filmed she would have asked the camera crew why they were filming her
and asked them to stop doing so. We also noted that in response to the
complaint, Channel 4 said that the programme’s producer had told Mrs Sinton
that the camera crew was from Channel 4 and that they were “doing a
documentary about the work of letting agents” with a view to securing consent for
a possible interview, but that Mrs Sinton had closed the door on him. Given this, it
was our view, that the camera crew took steps to try to ensure that Mrs Sinton
was aware of their presence and the purpose for which the footage of her that
they recorded might be used (i.e. inclusion in a programme about letting agents
which would be broadcast on Channel 4).

We noted Mrs Sinton’s contention that she was “knocked out of bed” and
acknowledged Channel 4’'s comment that, in contrast to her claims, Mr McKenzie
only knocked on Mrs Sinton’s door once during normal working hours and did so
in an ordinary rather than loud or aggressive manner. From the footage shown in
the programme, it was clear to us that Mrs Sinton was fully clothed when she was
filmed and she did not appear to be in a state of distress or anxiety. We noted
that the filming did capture a conversation between Mrs Sinton and Mr McKenzie
regarding her son, whom Mr McKenzie believed lived at or was connected to her
home address, and that it was stated that if her son did not take action within 48
hours, a court notice for debt and a damage to property would be served on him
at Mrs Sinton’s home address. However, it was our view that, to the extent that
this information could be potentially private and sensitive information about an
individual, it related to her son rather than to Mrs Sinton. Based on the footage
broadcast and Mrs Sinton’s and Channel 4’'s comments, it was therefore Ofcom’s
view that the interaction between Mrs Sinton and Mr McKenzie did not appear to
reveal any private or personal information about Mrs Sinton herself.

Ofcom also considered whether the means of obtaining the footage was
proportionate in all the circumstances and, in particular, to the subject matter of
the programme. We again took account of Channel 4’s submission that Mr
McKenzie had called at the property in the course of his legitimate business
(namely, with a view to seeking to locate a former tenant) and that giving Mrs
Sinton prior warning would have been likely to have defeated his purpose in
calling. We also observed that, as noted above, the filming took place openly and
from the public pavement and appeared to have been conducted in an
unobtrusive manner. It also appeared to be of relatively short duration and, from
the footage shown in the programme, we understood that during the filming Mr
McKenzie had focused on obtaining from Mrs Sinton the necessary information
regarding the whereabouts of the debtor he was seeking and what would happen
next if the debtor did not contact him. Given these factors, we considered that, in
accordance with Practice 8.9 of the Code, the means of obtaining the relevant
footage was proportionate.

47



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

b)

Taking all of these factors into account, we considered that in the particular
circumstances of this case, Mrs Sinton did not have a legitimate expectation of
privacy in relation to the filming of footage of her conversation with Mr McKenzie.
We noted that in her representations on the Preliminary View, Mrs Sinton said
that she had not had been given an opportunity to consent to being filmed.
However, given our conclusion that she did not have a legitimate expectation of
privacy with regard to the filming of this material, it was not necessary for Ofcom
to consider whether or not Mrs Sinton had consented to the filming, and, if we
concluded that she had not, whether any intrusion into her privacy in this regard
was warranted.

Ofcom next considered Mrs Sinton’s complaint that her privacy was
unwarrantably infringed in the programme as broadcast.

In considering this head of complaint, we had regard to Practice 8.6 of the Code
which states that, if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a
person, consent should be obtained before the relevant material is broadcast,
unless the infringement of privacy is warranted.

Ofcom first considered the extent to which Mrs Sinton had a legitimate
expectation of privacy in regard to the inclusion of the footage of her in the
programme as broadcast. As stated above, the test applied by Ofcom as to
whether a legitimate expectation of privacy arises is objective, fact sensitive and
must always be judged in light of the circumstances in which the individual finds
him or herself.

As set out above at head a) of the Decision and the “Introduction and programme
summary” section, the programme included footage of Mrs Sinton as she
answered the door to Mr McKenzie and while she had a very brief exchange with
him about the fact that he was seeking her son (who was neither named nor
otherwise identified in the programme) regarding non-payment of rent arrears and
damage to a property which he had rented.

We took into account Mrs Sinton’s assertion that, despite Channel 4’s pre-
broadcast assurance that no-one who knew her would be able to recognise her
from the programme, because her blonde hair was visible and both the street on
which she lived and the “distinctive iron fence” outside her property were shown,
she was recognised by people who knew her. However, we also observed that
Channel 4 said that the production company had assured Mrs Sinton that: her
face would be blurred, clear extracts of her voice would not be used and her son
would not be identified but not that neither her front door nor her street would
feature in the programme.

We also noted that the programme makers took a number of steps to obscure
Mrs Sinton’s identity in the programme. In particular, she was not named, the
entirety of her face was obscured, she was only heard once and very briefly
(when she said the word “No”) and both the identity of her son and the precise
location of her home were not disclosed. Images of the street on which she lived,
the front door of her house and the railings outside it were shown. However, the
assurance she was given that house numbers, street names and car registrations
would be obscured was met and, in Ofcom’s opinion, none of these elements
noted by Mrs Sinton were particularly distinctive. In addition, we noted that the
places which the programme indicated were linked to Mr McKenzie (Sunderland)
and the unnamed debtor whom he was seeking (South Shields) are both at least
ten miles away from the area in which Mrs Sinton’s home is located. We noted

48



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

that, having seen the Preliminary View, Mrs Sinton also said that the programme
included an image of a tailor’s shop that “can be associated with” the road on
which her home is located. Having assessed the relevant footage again, we
noted that this section of the programme included an image of a shop. However,
the shop was seen briefly (for approximately two seconds), from a distance and
at an angle. We therefore considered that it was unlikely that anyone to whom the
shop was not already well known would have identified it and its location. On this
basis, and taking account of all the factors set out above, we concluded that,
given the nature of the footage shown and notwithstanding the information which
was included, it was unlikely that Mrs Sinton was identifiable from the programme
to anyone who did not already know her.

As noted above, Ofcom takes the view that there may be a legitimate expectation
of privacy in connection with the filming and subsequent broadcast of footage of
an individual standing in the doorway to their home. Again, we noted that, from
the footage shown in the programme, it was clear that Mrs Sinton was fully
clothed and that she did not appear to be in a state of distress or anxiety. Nor
was any private or personal information about Mrs Sinton revealed in this
footage. Rather, as noted above, it was our view that, to the extent that the
information discussed could be potentially private and sensitive information about
an individual, it related to her son rather than to Mrs Sinton. In addition, in our
view the programme made it very clear that Mrs Sinton was not the debtor whom
Mr McKenzie was seeking.

Therefore, taking all of the factors set out above into account, it was our view
that, in the particular circumstances, Mrs Sinton did not have a legitimate
expectation of privacy in regard to the broadcast of this footage of her in the
programme. Consequently, it was not necessary for Ofcom to go on to consider
whether or not Mrs Sinton had consented to the broadcast of this footage, and, if
we concluded that she had not, whether any infringement of Mrs Sinton’s privacy
was warranted.

Ofcom has not upheld Mrs Sinton’s complaint of unwarranted infringement of

privacy in connection with the obtaining of material included in the programme
and in the programme as broadcast.

49



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Investigations Not in Breach

Here are alphabetical lists of investigations that Ofcom has completed between 8 and
21 August 2015 and decided that the broadcaster did not breach Ofcom’s codes,
licence conditions or other regulatory requirements.

Investigations conducted under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Broadcaster | Transmission | Categories
date
Sky News Sky News 06/05/2015 Due impartiality/bias

For more information about how Ofcom conducts investigations about content
standards, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/.

Investigations conducted under the General Procedures for investigating
breaches of broadcast licences

Licensed service Licensee Categories

Absolute Radio Absolute Radio Limited Provision of information

Fashion Television Fashion Television Provision of information
International Limited

For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/.

50


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286

1 September 2015

Complaints assessed, not investigated

Here are alphabetical lists of complaints that, after careful assessment, Ofcom has
decided not to pursue between 8 and 21 August 2015 because they did not raise

issues warranting investigation.

Complaints assessed under the Procedures for investigating breaches of

content standards for television and radio

For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about
content standards, go to:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-

sanctions/standards/.
Programme Broadcaster Transmission Date | Categories Number of
complaints

Supersized: 87 5*+1 24/07/2015 Materially misleading 1

Stone - Fat Chance

Of Work

BBC News BBC 1 11/08/2015 Crime

BBC News BBC 1 17/08/2015 Race
discrimination/offence

BBC News at One BBC 1 19/08/2015 Generally accepted 2
standards

BBC News at Six BBC 1 18/08/2015 Scheduling

BBC News at Ten BBC 1 29/07/2015 Television Access
Services

BBC News at Ten BBC 1 17/08/2015 Generally accepted 3
standards

Breakfast BBC 1 01/08/2015 Generally accepted 1
standards

Earth's Natural BBC 1 05/08/2015 Generally accepted 1

Wonders standards

EastEnders BBC 1 13/08/2015 Generally accepted 1
standards

EastEnders BBC 1 20/08/2015 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Partners in Crime BBC 1 26/07/2015 Generally accepted 1
standards

Radio 1 Summer BBC 1 10/08/2015 Violence and 1

Mix (trailer) dangerous behaviour

Radio 1 Summer BBC 1 13/08/2015 Violence and 1

Mix (trailer) dangerous behaviour

Saturday Kitchen BBC 1 01/08/2015 Violence and 1

Live dangerous behaviour

The Great British BBC 1 05/08/2015 Generally accepted 1

Bake Off standards

The Great British BBC 1 05/08/2015 Scheduling 1

Bake Off

The Great British BBC 1 09/08/2015 Fairness 1

Bake Off

The National Lottery | BBC 1 08/08/2015 Fairness

The One Show BBC 1 19/08/2015 Generally accepted
standards

The One Show BBC 1 20/08/2015 Crime 2

51



http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286

1 September 2015

Programme Broadcaster Transmission Date | Categories Number of
complaints
Welsh Heartland: BBC 1 Wales Various Generally accepted 1
The Llyn Peninsula standards
Coast BBC 2 06/08/2015 Generally accepted 1
standards
Locomotion: Dan BBC 2 09/08/2015 Outside of remit 1
Snow's History of
Railways
Newsnight BBC 2 11/08/2015 Violence and 1
dangerous behaviour
Radio 1 Summer BBC 2 06/08/2015 Violence and 1
Mix (trailer) dangerous behaviour
Bad Education BBC 3 15/07/2015 Gender 1
discrimination/offence
Russell Howard's BBC 3 07/08/2015 Generally accepted 1
Good News standards
Top Gear BBC 3 09/08/2015 Offensive language
War Book BBC 4 11/08/2015 Offensive language
BBC News BBC News 11/08/2015 Generally accepted
website standards
Richard Bacon BBC Radio 2 11/08/2015 Generally accepted 1
standards
Richard Bacon BBC Radio 2 12/08/2015 Offensive language
Clare in the BBC Radio 4 31/07/2015 Offensive language
Community
I'm Sorry | Haven't a | BBC Radio 4 17/08/2015 Generally accepted 1
Clue standards
The Now Show BBC Radio 4 08/08/2015 Race 1
discrimination/offence
Peter Tinniswood: A | BBC Radio 01/08/2015 Race 1
Touch of Daniel 4Extra discrimination/offence
7 Day Sunday BBC Radio 5 09/08/2015 Race 1
Live discrimination/offence
Off the Ball BBC Radio 08/08/2015 Scheduling 1
Scotland
Benefits-related BBC, Channel 4, | Various Generally accepted 5
programming Channel 5 standards
Uncle Grandpa Cartoon Network | 05/08/2015 Violence and 1
dangerous behaviour
Tomorrow's World CBS Action 19/07/2015 Generally accepted 1
standards
24 Hours in Police Channel 4 30/07/2015 Race 1
Custody discrimination/offence
24 Hours in Police Channel 4 03/08/2015 Generally accepted 2
Custody standards
Channel 4 News Channel 4 04/08/2015 Due impartiality/bias 1
Channel 4 News Channel 4 14/08/2015 Due impartiality/bias 2
Channel 4 News Channel 4 17/08/2015 Due impartiality/bias 1
Channel 4 News Channel 4 20/08/2015 Due impartiality/bias 2
Life of Pi Channel 4 09/08/2015 Animal welfare 1
Revenge Porn Channel 4 16/08/2015 Scheduling 1
(trailer)
Sex in Class Channel 4 06/08/2015 Sexual material 1
Sex in Class Channel 4 06/08/2015 Under 18s in 2
programmes

52




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286

1 September 2015

Programme Broadcaster Transmission Date | Categories Number of
complaints

Sex in Class Channel 4 12/08/2015 Generally accepted 1
standards

The Last Leg Channel 4 24/07/2015 Due impartiality/bias 1

The Last Leg Channel 4 14/08/2015 Generally accepted 2
standards

The Three Day Channel 4 28/07/2015 Under 18s in 49

Nanny programmes

Transformers: Channel 4 26/07/2015 Offensive language 1

Revenge of the

Fallen

Young, Free and Channel 4 10/08/2015 Scheduling 1

Single (trailer)

5 News at 5 Channel 5 17/08/2015 Due accuracy

Benefits Britain: Life | Channel 5 05/08/2015 Generally accepted

on the Dole standards

Benefits Life: Jailbird | Channel 5 18/08/2015 Generally accepted 1

Boys Going Straight standards

Benefits Life: Jailbird | Channel 5 20/08/2015 Generally accepted 1

Boys Going Straight standards

Can't Pay? Wel'l Channel 5 19/08/2015 Offensive language 1

Take it Away!

Can't Pay? We'l Channel 5 01/08/2015 Offensive language 1

Take it Away: Final

Demand

Can't Pay? We'll Channel 5 05/08/2015 Offensive language 1

Take it Away: Final

Demand

Football League Channel 5 08/08/2015 Outside of remit 1

Tonight

Getting Even with Channel 5 09/08/2015 Offensive language 1

Dad

Gypsies on Benefits | Channel 5 05/08/2015 Race 1

and Proud discrimination/offence

Neighbours / Home | Channel 5 Various Undue prominence 1

and Away

Supersized: No Channel 5 06/08/2015 Generally accepted 2

Fatties Allowed standards

The Dog Rescuers Channel 5 11/08/2015 Generally accepted 1

with Alan Davies standards

The Wright Stuff Channel 5 08/08/2015 Generally accepted 1
standards

The Wright Stuff Channel 5 10/08/2015 Race 1
discrimination/offence

Transporter: The Channel 5 01/08/2015 Scheduling 2

Series

Under the Dome Channel 5 27/07/2015 Animal welfare 1

Undercover Benefits | Channel 5 05/08/2015 Disability 2

Cheat discrimination/offence

Undercover Benefits | Channel 5 05/08/2015 Due impartiality/bias 2

Cheat

Undercover Benefits | Channel 5 05/08/2015 Generally accepted 1

Cheat standards

All Request Lunch City Beat Various Materially misleading 1

96.7FM (Belfast)
Programming Dave and Food 13/08/2015 Materially misleading 1

Network

53




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286

1 September 2015

Programme Broadcaster Transmission Date | Categories Number of
complaints

Channel ident E4 05/08/2015 Generally accepted 1
standards

Chronicles of E4 26/07/2015 Advertising scheduling 1

Narnia: The Voyage

of the Dawn Treader

Hollyoaks E4 29/07/2015 Disability 4
discrimination/offence

Humans (trailer) E4 07/08/2015 Generally accepted 1
standards

EAVA FM EAVA FM 06/07/2015 Religious/Beliefs 1

(Leicester) discrimination/offence

News Heart FM 01/08/2015 Due impartiality/bias 1

(Cambridge)

The Loved Ones Horror Channel 15/07/2015 Generally accepted 1
standards

IslamiQA Islam Channel 18/07/2015 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

Coronation Street TV 03/08/2015 Violence and 2
dangerous behaviour

Coronation Street ITvV 07/08/2015 Generally accepted 2
standards

Coronation Street TV 14/08/2015 Violence and 1
dangerous behaviour

Coronation Street ITvV 17/08/2015 Generally accepted 8
standards

Coronation Street TV Various Scheduling 1

Emmerdale TV 23/07/2015 Violence and 6
dangerous behaviour

Emmerdale TV 03/08/2015 Generally accepted 1
standards

Emmerdale TV 03/08/2015 Race 2
discrimination/offence

Emmerdale TV 04/08/2015 Generally accepted 2
standards

Emmerdale TV 06/08/2015 Scheduling 1

Emmerdale TV 06/08/2015 Violence and 3
dangerous behaviour

Emmerdale TV 12/08/2015 Transgender 1
discrimination/offence

Emmerdale ITv 12/08/2015 Violence and 14
dangerous behaviour

Flockstars TV 20/08/2015 Animal welfare

Flockstars TV 20/08/2015 Outside of remit

Freeze Out TV 03/08/2015 Generally accepted
standards

Freeze Out TV 05/08/2015 Transgender 1
discrimination/offence

Good Morning TV 06/07/2015 Competitions 1

Britain

ITV News and TV 14/08/2015 Generally accepted 1

Weather standards

ITV News and ITV 14/08/2015 Outside of remit 1

Weather

ITV News and TV 16/08/2015 Generally accepted 1

Weather standards

54




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286

1 September 2015

Programme Broadcaster Transmission Date | Categories Number of
complaints

ITV News Anglia TV 05/08/2015 Race 1
discrimination/offence

ITV News at Ten TV 10/08/2015 Due impartiality/bias 1

and Weather

ITV News at Ten TV 14/08/2015 Generally accepted 1

and Weather standards

Keep it in the Family | ITV 08/08/2015 Scheduling 1

Nationwide's ITvV 03/08/2015 Generally accepted 2

sponsorship of ITV standards

documentaries

Nationwide's ITvV 13/08/2015 Generally accepted 1

sponsorship of ITV standards

documentaries

Nationwide's ITvV 18/08/2015 Generally accepted 1

sponsorship of ITV standards

documentaries

Nationwide's ITvV 20/08/2015 Generally accepted 1

sponsorship of ITV standards

documentaries

Nature Nuts with ITvV 02/08/2015 Scheduling 1

Julian Clary

Sainsburys Bank's ITvV 15/08/2015 Sponsorship credits 1

sponsorship of Keep

it in the Family

Smokey and the TV 16/08/2015 Offensive language 1

Bandit

The Jeremy Kyle TV 25/07/2015 Scheduling 1

Show

The Jeremy Kyle TV 29/07/2015 Generally accepted 3

Show standards

The Jeremy Kyle TV 30/07/2015 Disability 1

Show discrimination/offence

The Jeremy Kyle TV 12/08/2015 Generally accepted 1

Show standards

The Jeremy Kyle TV 17/08/2015 Drugs, smoking, 1

Show solvents or alcohol

The Wonder of TV 13/08/2015 Gender 1

Britain discrimination/offence

This Morning ITvV 24/07/2015 Materially misleading 1

This Morning ITvV 17/08/2015 Harm 1

Tipping Point TV 11/08/2015 Offensive language 1

Travel Guides TV 03/08/2015 Animal welfare 7

Emmerdale ITV2 16/08/2015 Race 1

Omnibus discrimination/offence

Safeword ITV2 23/07/2015 Generally accepted 1
standards

Continuity ITV3 12/08/2015 Generally accepted 1

announcement standards

The Chase: ITV4 09/08/2015 Generally accepted 1

Celebrity Special standards

Big Breakfast Juice FM 107.2 20/07/2015 Competitions

Formiddag Kanal 11 01/06/2015 Materially misleading

55




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286

1 September 2015

Programme Broadcaster Transmission Date | Categories Number of
complaints

Gransbevakarna Kanal 9 30/07/2015 Generally accepted 1

Australien (Border standards

Security: Australia's

Front Line)

Rickie, Melvin & Kiss FM 30/07/2015 Generally accepted 1

Charlie in the standards

Morning

Olly Mann LBC 97.3 FM 15/08/2015 Religious/Beliefs 1
discrimination/offence

lain Dale LBC 97.3FM 11/08/2015 Due impartiality/bias

Nick Ferrari LBC 97.3FM 10/08/2015 Due accuracy

Continuity London Live 12/08/2015 Generally accepted

announcement standards

8 Out of 10 Cats More4 08/08/2015 Offensive language 1

Does Countdown

Community Matters | NTV 16/05/2015 Elections/Referendums 1

Living In Andalucia Property TV 27/07/2015 Materially misleading 1

Thapki Pyar Ki Rishtey Europe 17/08/2015 Outside of remit 1

Bam Bam at SAM FM 106 05/08/2015 Gender 1

Breakfast (South Coast) discrimination/offence

Dag Sky Arts 31/07/2015 Disability 1
discrimination/offence

Dag Sky Arts 31/07/2015 Disability 1
discrimination/offence

Sky News Sky News 15/08/2015 Generally accepted 1
standards

Sky News Tonight Sky News 30/07/2015 Outside of remit / other 1

with Adam Boulton

Sky News Tonight Sky News 20/08/2015 Due impartiality/bias 1

with Adam Boulton

Sunrise Sky News 01/08/2015 Due impartiality/bias

Sunrise Sky News 05/08/2015 Generally accepted
standards

Sky Store (Run All Sky Sports 4 13/08/2015 Scheduling 1

Night) promotion

Gillette Soccer Skyl 08/08/2015 Race 1

Saturday discrimination/offence

The Simpsons Skyl 16/08/2015 Drugs, smoking, 1
solvents or alcohol

Drivetime Talksport 13/08/2015 Generally accepted 2
standards

Jesse Duplantis TBN UK 19/07/2015 Harm 1

Ministries

If Katie Hopkins TLC 06/08/2015 Generally accepted 5

Ruled The World standards

The Vanilla Ice Travel Channel 12/07/2015 Violence and 1

Project dangerous behaviour

Programming Various Various Advertising minutage

XFM Breakfast XFM London Various Scheduling

Show with Jon

Holmes

Annihilation Yesterday 24/07/2015 Scheduling 1

56




Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Complaints assessed under the General Procedures for investigating breaches
of broadcast licences

For more information about how Ofcom conducts investigations about broadcast
licences, go to: http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/general-procedures/.

Licensed service Licensee Categories Number of
complaints
MFR Moray Firth Radio Limited Format 1
Nation Radio (South 1
Wales) Nation Radio Limited Format
Northsoundl Northsound Radio Limited Format 1
Clydel Radio Clyde Ltd Format 1
Forthl Radio Forth Limited Format 1
Sunny Govan Community Key 1
Sunny Govan Radio Media Group Commitments

57



http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/general-procedures/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286

1 September 2015

Complaints outside of remit

Here are alphabetical lists of complaints received by Ofcom that fell outside of our
remit. This is because Ofcom is not responsible for regulating the issue complained
about. For example, the complaints were about the content of television and radio
adverts, or accuracy in BBC programmes.

For more information about what Ofcom’s rules cover, go to:
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-

cover/

Complaints about television or radio programmes

For more information about how Ofcom assesses conducts investigations about
content standards, go to:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-

sanctions/standards/
Programme Broadcaster Transmission Date | Categories Number of
complaints
Advertisements Channel 4 17/08/2015 Advertising content 2
Advertisements Channel 5 16/08/2015 Advertising content 1
Advertisements Channel 5 20/08/2015 Advertising content 1
Advertisements Discovery 17/08/2015 Advertising content 1
Advertisements Nick Jr Too 16/08/2015 Advertising content 1
Advertisements Various Various Advertising content 1
Advertisements Watch 15/08/2015 Advertising content 1
BBC Sports News BBC 1 19/08/2015 Due accuracy 1
Songs of Praise BBC 1 16/08/2015 Due impartiality/bias 3
The National Lottery | BBC 1 15/08/2015 Due accuracy 1
Scrappers BBC 2 18/08/2015 Outside of remit / 1
other
BBC News BBC Channels 23/05/2013 Due accuracy 1
Today BBC Radio 4 20/07/2015 Due impartiality/bias 1

58



http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://consumers.ofcom.org.uk/complain/tv-and-radio-complaints/what-does-ofcom-cover/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/

Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 286
1 September 2015

Investigations List

If Ofcom considers that a broadcaster may have breached its codes, a condition of its
licence or other regulatory requirements, it will start an investigation.

It is important to note that an investigation by Ofcom does not necessarily
mean the broadcaster has done anything wrong. Not all investigations result in
breaches of the licence or other regulatory requirements being recorded.

Here are alphabetical lists of new investigations launched between 8 and 21 August
2015.

Investigations launched under the Procedures for investigating breaches of
content standards for television and radio

Programme Broadcaster Transmission date

News Bangla TV 11 June 2015

NCA A World Series BT Sport / 14 June 2015
ESNP HD

Impractical Jokers Comedy 07 August 2015
Central

Impractical Jokers (trailer) and Amy Comedy 10 August 2015

Schumer: Mostly Sex Stuff (trailer) Central

Steve Allen LBC 97.3 FM 04 August 2015

Jesse Duplantis Ministries TBN UK 26 July 2015

For more information about how Ofcom assesses complaints and conducts
investigations about content standards, go to:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/standards/.

Investigations launched under the Procedures for the consideration and
adjudication of Fairness and Privacy complaints

Programme Broadcaster Transmission date
The Dog Factory BBC 1 19 May 2015
British Gangsters: Faces of the Quest 21 June 2015
Underworld

Shri Guru Ravidass Ji Live Venus TV 15 March 2015

For more information about how Ofcom considers and adjudicates upon Fairness
and Privacy complaints, go to:
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-
sanctions/fairness/.

59


http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/standards/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/guidance/complaints-sanctions/fairness/

