
1 

 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Ofcom Broadcast Bulletin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Issue number 167 
11 October 2010 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

2 

Contents 
 
 
Introduction 3 

Standards cases 
 

In Breach 
 
Khatm-e-Nubuwwat 
(The Seal of Prophethood) 
Ummah Channel, 21 May 2010, 22:00  
Seal of the Prophets 
Ummah Channel, 30 May 2010, 14:00 
(repeat of a live broadcast shown on 14 April 2010) 
Bahaar-e-Shariat 
(an encyclopaedia of Islamic jurisprudence) 
Ummah Channel, 8 June 2010, 22:00 4 
 
Assan Na Kashmir 
DM Digital, 20 July 2010, 15:30 to 16:30 12 
 
The Da Vinci Treasure 
Syfy, 15 August 2010, 11:00 16 
 
Off Set  
TCM, 24 July 2010, 12:20 17 
 
Brit Cops: Zero Tolerance 
Virgin 1 (Freeview), 18 August 2010, 20:00 18 
 

Not in Breach 
 
“Bedtime stories” advertisement for Act on CO2 
Various broadcasters, October 2009, various dates and times 20 

 

Broadcast Licensing Condition cases 
 

In Breach 
 
Radio Faza, community radio service for Nottingham 
End of June 2010 to 19 September 2010 29 
 

Fairness & Privacy cases 
 
Complaint by Mr Abjol Miah 
Dispatches: Britain‘s Islamic Republic, Channel 4, 1 March 2010 31 

 
Other programmes not in breach 36 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

3 

Introduction 
 
The Broadcast Bulletin reports on the outcome of investigations into alleged 
breaches of those Ofcom codes with which broadcasters regulated by Ofcom are 
required to comply. These include:  
 
a) Ofcom‘s Broadcasting Code (―the Code‖), the most recent version of which took 

effect on 1 September 2010 and covers all programmes broadcast on or after 1 
September 2010. The Broadcasting Code can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/. 

 
Note: Programmes broadcast prior to 1 September 2010 are covered by either 
the 2009, 2008 or the 2005 versions of the Code (depending on the date of their 
broadcast).  
 

b) the Code on the Scheduling of Television Advertising (―COSTA‖) which came into 
effect on 1 September 2008 and contains rules on how much advertising and 
teleshopping may be scheduled in programmes, how many breaks are allowed 
and when they may be taken. COSTA can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/. 

 
c) certain sections of the BCAP Code: the UK Code of Broadcast Advertising, 

which relate to those areas of the BCAP Code for which Ofcom retains 
regulatory responsibility. These include: 

 

 the prohibition on ‗political‘ advertising; 

 sponsorship (see Rules 9.2 and 9.3 of the Code);  

 ‗participation TV‘ advertising. This includes long-form advertising predicated 
on premium rate telephone services – most notably chat (including ‗adult‘ 
chat), ‗psychic‘ readings and dedicated quiz TV (Call TV quiz services). 
Ofcom is also responsible for regulating gambling, dating and ‗message 
board‘ material where these are broadcast as advertising1; and 

 the imposition of statutory sanctions in advertising cases. 
 
 The BCAP Code can be found at:  
 www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx 

 
Other codes and requirements may also apply to broadcasters, depending on their 
circumstances. These include the Code on Television Access Services (which sets 
out how much subtitling, signing and audio description relevant licensees must 
provide), the Code on Electronic Programme Guides, the Code on Listed Events, and 
the Cross Promotion Code. Links to all these codes can be found at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/ 
 
It is Ofcom‘s policy to describe fully the content in television and radio programmes 
that is subject to broadcast investigations. Some of the language and descriptions 
used in Ofcom‘s Broadcast Bulletin may therefore cause offence. 

                                            
1
 BCAP and ASA continue to regulate conventional teleshopping content and spot advertising 

for these types of services where it is permitted. 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/advert-code/
http://www.bcap.org.uk/The-Codes/BCAP-Code.aspx
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

4 

Standards cases 
 

In Breach 
  

Khatm-e-Nubuwwat (The Seal of Prophethood) 
Ummah Channel, 21 May 2010, 22:00  

Seal of the Prophets 
Ummah Channel, 30 May 2010, 14:00 (repeat of a live broadcast shown on 
14 April 2010) 

Bahaar-e-Shariat (an encyclopaedia of Islamic jurisprudence) 
Ummah Channel, 8 June 2010, 22:00  
 

 
Introduction 
 
The Ummah Channel is a satellite television service which aims ―to promote 
knowledge of Islam through educating viewers to fulfil their spiritual and religious 
development‖. The three programmes complained of followed a similar format: 
presenters moderating a phone-in where viewers put questions seeking guidance 
and instruction in the Islamic religion to a small group of scholars. The licence for this 
channel is held by Ummah Channel Limited.  
 
Ofcom received 1,026 complaints from members of the Ahmadiyya religious 
community. This is a comparatively small Islamic movement founded by Mirza 
Ghulam Ahmad Qaadyani that grew out of mainstream Islam in the nineteenth 
century, whose followers believe themselves to be true Muslims. Followers of Mirza 
Ghulam Ahmad are known as Ahmadis or Qaadyanis or Ahmadiyya. The 
complainants expressed serious concerns about the programmes Khatm-e-
Nubuwwat (571 complaints received); Seal of the Prophets (173 complaints 
received); and Bahaar-e-Shariat (282 complaints received) broadcast on the Ummah 
Channel. There was evidence that the complaints were part of an orchestrated 
campaign.  
 
The theme of the three programmes was the Islamic theological belief that Prophet 
Muhammad was the last of the prophets and, thereafter, all others claiming to be 
prophets are false (including, according to a number of mainstream Muslims, the 
founder of the Ahmadiyya, Mirza Ghulam Ahmad Qaadyani).  
 
All of the complainants from the Ahmadiyya community expressed significant 
concern that, in effect, the content of the programmes amounted to ―a hate 
campaign‖ against them and that it would lead to the incitement of violence, given 
that it was, according to some complainants, ―declared on-air that killing Ahmadi 
Muslims is legal in Islamic jurisprudence and also a duty for any Muslim‖. Some of 
the complainants also stated that the content was particularly unacceptable given 
attacks on two Ahmadi mosques in Lahore which had taken place on 28 May 2010 
shortly before the broadcasts of 30 May and 8 June 2010. A significant number of the 
complainants also highlighted that in addition to inciting hatred and violence the 
programmes subjected the Ahmadiyya movement to abusive treatment.  
 
Ofcom employed the services of an independent translator, a native Urdu speaker, to 
translate extracts from the three programmes and produce a transcript of the content 
from the original Urdu. We cite a selection of the translated comments made during 
the broadcasts to illustrate the tone and content of the programmes complained of 
(however, the programmes were considered in full and in context):  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 5 

 
[Guest Scholar:] ―We are the guardians of the faith of the companions of 
Prophet Muhammad who beheaded false prophets. Allah willing as long as 
there are Muslims, and the spark of faith is inside them, they will continue to 
conduct jihad against false prophets‖ 
(Khatm-e-Nubuwwat, 21 May 2010, 22:00) 
 
[Guest Scholar]: ―Many liars have falsely claimed prophethood; one of these 
men was Mirza Ghulam Ahmad Qaadyani. He has a vast fellowship who 
affirm his claim to prophethood.‖  
(Khatm-e-Nubuwwat, 21 May 2010, 22:00) 
 
[Guest Scholar]: ―…it is the unanimous decision of the confirmed Paradise 
dwellers that the one who claims to be a prophet after Prophet Muhammad is 
a kafir [unbeliever], apostate and must be killed‖  
(Khatm-e-Nubuwwat, 21 May 2010, 22:00) 
 
[Guest Scholar]: ―After he (Muhammad) disappeared from this world, many 
liars falsely claimed prophethood; one of these men was Mirza Ghulam 
Ahmad Qaadyani…If one belongs to this group…then we advise him to seek 
repentance from the core of his heart‖  
(Khatm-e-Nubuwwat, 21 May 2010, 22:00) 
 
[Guest Scholar]: Until now, whenever one has claimed to be a prophet the 
Muslim nation has issued fatwa that he should be killed. It is only that at 
present Muslims are weak and they do not have the power to slice such a 
man in two parts. If Muslims had the courage and power that prevailed in the 
period of the associates of prophet Muhammad a false prophet would have 
met the same fate as that of Musaylima Kazaab‖1  
(Khatm-e-Nubuwwat, 21 May 2010, 22:00) 
 
[Guest Scholar]: ―Sunni scholars had realised that the filth of this group 
[Ahmadis] would spread to the entire country from their headquarters and 
they [Ahmadis] will try to convert the land of purity [Pakistan] into the land of 
filth. That is why the scholars of the Sunni Muslims resolved to fight against 
them with their burial clothes tied around their heads‖ 
(Seal of the Prophets, 30 May 2010, 14:00) 
 
[Guest Scholar]: ―Any kind of contact with them [Ahmadis] is ―haram‖ 
[prohibited]. Do not eat with them, do not drink with them, and do not sit with 
them. There should be no dealing with them…‖ (Seal of the Prophets, 30 
May 2010, 14:00) 
 
[Guest Scholar]: ―We will chase them [Ahmadis] to deserts and enter the field 
as soldiers of the end of prophethood… May Allah grant the capacity to the 
guardians of the end of prophethood and those who want to sacrifice their 
lives in this cause, to fulfil their responsibilities in this period, and the capacity 
to leave this secure place and chase them in the deserts.‖ 
(Seal of the Prophets, 30 May 2010, 14:00) 
 

                                            
1
 According to Islamic scriptures Musaylima Kazaab was the first false claimant to 

prophethood.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 6 

[Guest Scholar]: ―There is this man [a non-Muslim] whose faith is so filthy and 
whose deeds are so filthy and you are socializing with him? You try your best 
to avoid physical filth and you are not willing to shake hand; you should also 
protect yourself from potential filth and stay away from him.‖ 
(Bahaar-e-Shariat, 8 June 2010, 22:00)  

 
Some of the references above were selected by the scholars from, or based upon, 
religious texts.  
 
According to the Code, a ―religious programme‖ is one ―which deals with matters of 
religion as the central subject, or as a significant part, of the programme‖. In Ofcom‘s 
opinion these three broadcasts were clearly religious programmes. 
 
Ofcom asked the Ummah Channel to provide formal comments with reference to the 
following Code rules:  
 

 Rule 3.1 (material likely to encourage or incite the commission of crime or to 
lead to disorder must not be included in television and radio services); and 

 Rule 4.2 (the religious beliefs of those belonging to a particular religion or 
religious denomination must not be subject to abusive treatment in religious 
programmes).  

 
Response  
 
The Ummah Channel made an unreserved apology for any offence caused by the 
broadcast of these three programmes detailed above. The channel stressed it was 
never the intention of the Ummah Channel to cause any distress or offence as this 
was not the mission of the channel. Further, the broadcaster stated that it did not 
support or condone the opinions which were delivered by independent scholars 
during ‗live‘ phone-in shows.  
 
Consequently the broadcaster confirmed that it had transmitted an on-air apology of 
several occasions, the text of which is detailed below2:  
 

―The Ummah Channel would like to express their sincere apologies for any 
offence caused in the broadcast of the three programmes in question namely: 
Khatm-e-Nubuwaat, Seal of the Prophets and Bahaar-e-Shariat. It was never 
the intention of the Ummah Channel to support or condone these opinions 
that were delivered by independent scholars during ‗live‘ phone-in shows.‖ 

 
In addition, the broadcaster stated it was implementing a number of procedures to 
ensure that material of a similar nature could not be broadcast again. These were: 
 

 all live transmissions that have a viewer interactive strand within the 
programme will be watched by staff who have a thorough understanding of 
the aspects of compliance and will, should it prove necessary, mute any 
broadcast prior to being allowed on air. This will include a 30 second delay to 
broadcast; and  

 

                                            
2
 The dates and times of the broadcast of the apology were: 29 August 2010 (07:44 & 20:46); 

31 August 2010 (17:51, 20:23 & 21:17); 1 September 2010 (11:14; 12:53; 14:17 & 15:17); 2 
September 2010 (08:19; 11:24; 11:49; 12:53; 14:18; and 3 September 2010 (09:44; 11:13; 
11:59; 12:16; 15:29). According to the licensee the apology was scheduled around similar 
programming, or the most viewed programmes, on the channel.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 7 

 all the scholars have been informed of their obligation to adhere to regulations 
relating to the Broadcasting Code and have signed a form of agreement to 
comply.  

 
The broadcaster also confirmed that the presenter of two of the broadcasts (Khatm-
e-Nubuwwat and Seal of the Prophets), Sahail Ahmed, was initially suspended and 
now no longer works for the Ummah Channel. 
 
The channel pointed out that the edition of Seal of the Prophets broadcast on 30 May 
2010 was a repeat of a programme broadcast previously on 14 April 2010. The 
Ummah Channel explained that this repeat was transmitted by a member of staff who 
is not an Urdu speaker and the repeated broadcast of this programme occurred as a 
result of a scheduling error.  
 
In terms of the content of the programmes, the broadcaster explained that the three 
programmes complained of were all related to the teachings of Islam, which firmly 
believe that Muhammad was the last Prophet. The view of the complainants was that 
their leader is a prophet after Muhammad and ―none of the scholars [on the 
programmes] believe this to be true‖. Therefore whilst the scholars did not wish to 
offend anybody ―they will not accept that their leader [ie Mirza Ghulam Ahmad] is a 
prophet‖.  
 
The broadcasters also submitted three letters written by some of the scholars who 
contributed to the programmes above. In one letter the scholar concerned explained 
that the sources of a selection of his statements presented in Khatm-e-Nubuwwat (21 
May 2010, 22:00) were the ―most accepted and famous books after the Qur‘an‖ and 
he quotes from the writings of the founder of the Ahmadi religion, Mirza Ghulam 
Ahmad. In the second letter the scholar stated that he did not intend to offend and 
expressed his apologies for any direct or indirect hurt he may have caused. The third 
scholar explained that it is an Islamic religious understanding that Muslims should 
―stay away from those who declare prophecy after Muhammad‖ but as followers of 
Islam they are also bound to respect all religions equally and live with them in peace, 
respect and harmony.  
 
Finally, the broadcaster explained that as these were phone-in programmes all 
viewers could put forward their point of view which provided an opportunity for a 
range of opinions to be presented.  
 
Decision 
 
In reaching this decision Ofcom has taken careful account of the right to freedom of 
expression, as set out in Article 10 of the European Convention on Human Rights. 
Article 10 provides for the right of freedom of expression, which provides the right to 
transmit and receive creative material, information and ideas without interference 
from a public body. Applied to broadcasting, Article 10 therefore protects the 
broadcaster‘s right to transmit material as well as the audience‘s right to receive it as 
long as the broadcaster ensures compliance with the Rules of the Code and the 
requirements of statutory and common law.  
 
In investigating the serious concerns raised by the majority of the complainants in 
relation to incitement to hatred and subjecting the Ahmadi religion to abusive 
treatment, Ofcom reviewed the wider context in which the comments in these 
programmes were made.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 8 

In terms of the editorial content, Ofcom noted the broadcaster‘s statement that the 
theme of these programmes was that Muhammad was the last prophet and this 
theme was reflected in the three titles of the programmes. The comments by the 
scholars made during these programmes, as set out above, were therefore made in 
the context of a religious programme broadcast on a channel which is aimed at a 
Muslim audience.  
 
Ofcom considered the material broadcast under Rules 3.1 (crime), and 4.2 (abusive 
treatment of a religion) 
  
Rule 3.1  
Rule 3.1 states that: 
 

―material likely to encourage or incite the commission of crime or to lead to 
disorder must not be included in television and radio service‖.  

 
The Rule is concerned with the likelihood of the encouragement or incitement of 
crime. In this case Ofcom therefore assessed:  
 

 firstly, whether more generally, references to the Ahmadiyya community in the 
programmes would be understood within a context that would be likely to 
encourage a crime of hatred or violence, or lead to disorder; and  

 secondly, if the actual comments as they were presented contained a direct 
or implied call to action which would be likely to encourage or incite the 
commission of crime or lead to disorder. 

 
With reference to the first point, Ofcom is mindful of the long established tension 
between some members of mainstream Muslim groups and the Ahmadi movement 
which has resulted in a number of documented examples of intolerance, persecution 
and oppression against members of the Ahmadiyya community. Against this 
background Ofcom understood how some members of the Ahmadi religion would 
consider the type of statements included in the programmes, and set out in the 
Introduction to this finding to be of considerable concern.  
 
Ofcom noted the various comments and statements made in the programme by the 
presenters and guest Islamic scholars which were perceived by complainants to 
either incite hatred or violence against the Ahmadis or were critical of, or abusive 
towards, the Ahmadiyya community. A number of illustrative examples are set out in 
the Introduction.  
 
Ofcom can appreciate the distress experienced by the complainants in response to 
such statements detailed above. However in considering Rule 3.1 we are required to 
address the likelihood of the commission of a crime, in this case a hate crime against 
an Ahmadi follower. In particular, we have considered whether the references in the 
programmes included a direct or indirect call to action that would have encouraged 
Muslims to take violent or criminal action against the Ahmadiyya because of their 
beliefs.  
 
Ofcom notes that it was the case that some of the references above were quoted by 
the scholars from religious texts. As such, the violent imagery within the comments 
was rooted in the language of the scriptures and aimed at those who claim to be 
―false prophets‖ rather than any existing religious group. It is therefore our view that 
the comments were not directed at the Ahmadiyya community.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 9 

However, given the context of the tension between the communities and the 
background to the issue, as described above, it was of considerable concern to 
Ofcom that the scholars did not, at any point during the programmes, comment on 
the scriptures in a manner so as to make clear to viewers that they wished or 
intended the words to be understood only symbolically and not literally, and that they 
were not in any way advocating hatred or any form of violence against Ahmadis. 
Ofcom‘s concern was heightened by the evidence of recent violent action taken 
against Ahmadis and their religious buildings in Pakistan.  
 
Notwithstanding these concerns, on reviewing the content it was Ofcom‘s overall 
view that whilst the particular selection of the texts, and language, used by the 
scholars could be perceived at times as abusive and aggressive, it did not amount to 
incitement to commission crime or an attempt to lead viewers to disorder. The 
statements stopped short of encouraging violence against any existing specified or 
named group and did not clearly advocate any potentially criminal action. Therefore, 
Ofcom did not consider that the broadcaster breached Rule 3.1.  
 
However, whilst Ofcom did not consider that the material was likely to result in the 
incitement of a crime, given that there was no direct or indirect call to action, we were 
extremely concerned about the potential for viewers to interpret the comments, 
particularly given the context of the ongoing tensions between the Ahmadiyya 
community and mainstream Islam. Ofcom would therefore urge broadcasters to apply 
extreme caution when complying such material, especially where there is an context 
of tension, to ensure that the potential for interpretation does not increase the 
likelihood of the commission of a crime.  
 
Rule 4.2 
Rule 4.2 states:  
 

―The religious views and beliefs of those belonging to a particular religion or 
religious denomination must not be subject to abusive treatment.‖  

 
The above requirement comes directly from section 319(6)(b) of the Act. 
 
The Code provides scope for the followers of one religion to engage in religious 
debate with, or criticise, other religions provided they comply with the Code, and in 
particular the general requirements for religious programmes set out in Section Four. 
It is therefore Ofcom‘s view that the theme of these three programmes - a discussion 
about issues surrounding Muhammad as the last prophet - was clearly a legitimate 
theological discussion for a religious programme. As such, within this editorial 
context, it would also be legitimate to discuss the Ahmadiyya movement and critique 
the differences in their teachings on prophethood compared to mainstream Islam. 
Such an approach is rooted in the broadcaster‘s and the audience‘s right to freeom of 
expression. However, the Code requires that if programmes engage in this sort of 
debate the material broadcast should not include comments and references which 
might reasonably be considered to subject the religious views and beliefs of the 
Ahmadiyya religion to abusive treatment. 

 
When considering ―abusive treatment‖ in religious programmes under Rule 4.2, 
Ofcom would consider if the material included statements which sought to revile, 
attack or vehemently express condemnation towards another religion without 
sufficient justification by the context.  
 
Ofcom noted that the broadcaster‘s response and the letters from the scholars stated 
that Islamic scripture stated that those who accepted prophecy made by anyone after 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 10 

Muhammad were non-Muslim, and therefore Muslims should ―stay away‖ from them. 
Therefore it was the view of the contributors to these programmes that their 
arguments were confirming a fundamental belief of Islam.  
 
However, it is Ofcom‘s view, that the references included in the programme by both 
contributors and scholars significantly exceeded a generic discussion about ―non-
Muslims‖ to such an extent that it included a number of directly derogatory and 
abusive references specifically about the Ahamdiyaa community. For example:  
 

 when the presenter asked a scholar why the Pakistani government declared 
the Ahmadis non-Muslims, a scholar replied specifically about ―this group‖, 
that is the Ahmadis:  

 
―Sunni scholars had realised that the filth of this group [Ahmadis] would 
spread to the entire country from their headquarters and they [Ahmadis] will 
try to convert the land of purity into the land of filth‖  
(Seal of the Prophets, 30 May 2010, 14:00) 

 

 With reference to the Ahmadis‘ use of the name ―Rabwah‖3 to name their 
town in Pakistan a scholar responded:  

 
―The Muslim nation should protest about this because their town is the first 
door to Hell and it should not be named Rabwah. We strongly condemn the 
use of this name…it would be better to call it something else such as ―the 
Centre of Qaadyanis‖… 
(Seal of the Prophets, 30 May 2010, 14:00) 

 

 A caller to the programme commented as follows on Mirza Ghulam Ahmad, 
the founder of the Ahmadiyya movement:  

 
―And it is the need of this time that this Qaadyani liar and ―djaal‖ [expert in 
cunning and deceit] and his liar followers must be condemned.‖ In response 
the presenter replied: ―Yes‖. 
(Khatm-e-Nubuwwat, 21 May 2010, 22:00) 

 

 A scholar commented: 
 

―Which Muslim in this world can think for a moment that while they [the 
Ahmadis] attacked the prophethood of Muhammad we could have any 
contact with them? Any kind of contact with them is ―haram‖ [prohibited]. Do 
not eat with them, do not drink with them, do not sit with them‖  
(Seal of the Prophets, 30 May 2010, 14:00) 

 

 A scholar commented with reference to non-Muslims and from the context 
applicable to an Ahmadi follower: 

 
―There is this man whose faith is so filthy and whose deeds are so filthy and 
you are socializing with him? You try your best to avoid physical filth and you 
are not willing to shake hand; you should also protect yourself from potential 
filth and stay away from him.‖ 
(Bahaar-e-Shariat, 8 June 2010, 22:00)  

                                            
3
 The word ―Rabwah‖ is present in the Qur‘an and is considered a holy word to describe a 

place of paradise  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 11 

Taking the three programmes together, Ofcom noted references such as: ―filth‖ or 
―filthy‖ to describe the Ahmadiyya, comments by the scholars that Muslims should 
shun contact with ―this group‖ and that Ahamdis were ―hellbound‖; and derogatory 
insults about the Ahmadi founder referring to him as a ―liar‖ and a ―cheat‖. Ofcom 
also noted the various other comments set out in the Introduction to this finding. It 
was Ofcom‘s view that the use of such terms and references when taken together 
amounted to ―abusive treatment‖ of the religious views and beliefs of members of the 
Ahmadiyya community.  
 
Further, it is Ofcom‘s opinion that it was a serious compliance failing that the 
broadcaster was not aware of its responsibilities in terms of Rule 4.2 of the Code. 
Consequently the broadcaster did not identify nor take action during the live 
broadcasts to curtail the abusive nature of the comments about Ahmadis being made 
by a number of the contributors. This was despite the fact that a handful of Ahmadis,  
who telephoned the first of the programmes, Khatm-e-Nubuwwat, on 21 May 2010 
had highlighted the nature of the abusive language during the first of the three 
programmes broadcast. For example: 

 
Caller #1: ―I am an Ahmadi Muslim. Whatever you think of us, I do not care. 
However, by the grace of Allah, I consider myself a Muslim…‖  
(Khatm-e-Nubuwwat, 21 May 2010, 22:00) 
 
Caller #2: ―Before 1974, in the eyes of God, were the Ahmadis or Qaadyanis 
or Mirzais, whatever you call us – this is an ethical channel and it should use 
polite language – before 1974 the Ahmadis were considered Muslims, only 
God can decide this but because the Pakistan Assembly passed this 
resolution the Ahmadis became non-Muslims4.‖ 
 (Khatm-e-Nubuwwat, 21 May 2010, 22:00) 
 

In addition, it is Ofcom‘s view that neither of the two presenters featured on the three 
programmes exercised a proper degree of moderation or fairness, when handling the 
telephone calls from individuals and the responses from the scholars contributing. 
Ofcom noted that viewers could have perceived the conduct of the presenters as 
condoning towards the abusive references about the Ahmadi and dismissive towards 
the Ahmadi callers who contacted the programmes. If the presenters had moderated 
the programmes and put the discussion into a wider context in a more fair and 
effective manner they could have contributed towards lessening the impact of the 
abusive treatment presented in these programmes. 
 
Ofcom welcomes the broadcaster‘s apology and the steps it has taken to ensure that 
going forward such programmes are fully compliant with the Code. However, given 
the points set out above Ofcom considers that the broadcaster was in breach of Rule 
4.2. We advise all broadcasters producing religious programmes to ensure that, 
when discussing the views and beliefs of either followers of the same religion or 
followers of other religions, they ensure those views and beliefs are not subject to 
abusive treatment.  
 
Breach of Rule 4.2  

                                            
4
 In 1974, the Pakistan parliament adopted a law declaring Ahmadiyaa to be non-Muslims and 

the country's constitution was amended to define a Muslim ―as a person who believes in the 
finality of the Prophet Muhammad‖. Following this the religious practises of the Ahmadiyaa 
community were criminalised and they were prevented from claiming to be Muslim or from 
"behaving" as Muslims. 
 

http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

12 

In Breach 
 

Assan Na Kashmir 
DM Digital, 20 July 2010, 15:30 to 16:30  
 

 
Introduction 
 
Assan na Kashmir was a one hour programme which discussed the actions and 
policy of the State of India in the disputed region of Kashmir. It was broadcast on DM 
Digital, a free-to-air general entertainment channel which broadcasts mainly in Urdu 
to the UK Asian community. The licence for DM Digital is held by DM Digital 
Television Limited (―DM Digital‖ or the ―Licensee‖). 
 
The programme opened with a single presenter speaking in Urdu about the current 
international political situation with regard to the disputed territory of Kashmir (which 
is administered by three states: India, Pakistan and the People‘s Republic of China). 
For example, the presenter commented (in translation from the original Urdu1):  
 

―India is not prepared to talk on the issue of Kashmir. The Americans want 
Pakistan to enter into dialogue with India but India is adamant not to talk 
having killed 500,000 Kashmiris...‖  
 
―...India has 800,000 troops in occupied Kashmir committing atrocities. 
Kashmiri nation‘s women, children, windows who lost husbands, mothers who 
lost their son, and you saw in the last two months young men – 12 year olds 
and 15 year old – Indian forces shot them in broad daylight…‖ 

 
During the course of the programme, two guest contributors joined the presenter to 
express their opinions on events, policies and issues relating to Kashmir. The first 
guest, from the Kashmir National Arts Council, presented his views direct to camera 
in the style of a dramatic performance (in translation from the original Urdu): 
 

―O people of the world! Listen to me…Come and see the atrocities being 
committed upon Kashmiri mothers, children and sisters.‖ 

 
The second presenter was described as belonging to the organisation ―Reformation 
of Muslims‖ and also presented a pro-Pakistan viewpoint. For example (in translation 
from the original Urdu): 
  

―India is implicated in the terrorism that is happening in Pakistan; Mossad 
[Israeli secret service] and Ra [Indian secret service] agents are involved in 
terrorist activities in Pakistan‖  

 
Ofcom received a complaint from a viewer who said the programme included ―very 
strong anti-Indian‖ content with no alternative view presented.  
 
Ofcom noted that the subject matter focused on the ongoing dispute over Kashmir 
between India and Pakistan and the policies and actions of the State of India in the 
region. Therefore , it was Ofcom‘s view that these issues were matters of political 
controversy on which politicians and the media are in debate and subject to Section 5 

                                            
1
 Ofcom commissioned an independent translator to review the whole programme and make 

word for word translations of relevant segments  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 13 

of the Broadcasting Code (―the Code‖). This requires broadcasters to ensure due 
impartiality on matters of political controversy.  
 
The broadcaster was therefore asked to provide comments with respect to the 
following Code Rule:  
 

 Rule 5.5: ―Due impartiality on matters of political or industrial controversy and 
matters relating to current public policy must be preserved…‖ 

 
Response 
 
In response the broadcaster stated that the basic objective of the discussion was to 
bring International attention to an issue which has been accepted but failed to be 
―resolved‖. DM Digital explained that ―the discussion held in the programme was 
totally generic‖ and highlighted issues that were ―real happenings‖.  
 
The broadcaster further commented that the presenter did not aim to offend viewers: 
―he just wanted to invite attention of the international world and British government to 
act as a mediator in resolving the issue in a peaceful manner‖.  
 
Decision 
 
The Communications Act 2003, as set out in the Broadcasting Code, requires that 
due impartiality must be preserved by broadcasters in all matters of political or 
industrial controversy.  
 
In reaching this decision Ofcom must also take into account the fact that 
broadcasters have a right to freedom of expression which gives the broadcaster a 
right to transmit and the audience a right to receive creative material, information and 
ideas without interference from a public body, but subject to restrictions prescribed by 
law and necessary in a democratic society. This is set out in Article 10 of the 
European Convention on Human Rights. Therefore, although broadcasters and 
viewers have this right, it is the responsibility of the broadcasters to ensure that the 
material they transmit is in accordance with the general law and the Code. 
 
It should be noted that the importance of freedom of expression is considered to be 
at its highest in relation to political matters, including the manner of expression 
exercised by journalists in relation to political matters. The European Convention 
states:  
 

―The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and 
responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or 
penalties as are prescribed in law and are necessary for a democratic society, 
in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the 
prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the 
protection of the reputation or rights of others…‖ 

 
In carrying out its duties Ofcom must therefore balance the right to freedom of 
expression on one hand with the need to preserve due impartiality. Therefore whilst 
the Code does not prohibit broadcasters from exercising the editorial freedom to 
discuss any controversial subject, or include a particular point of view within a 
programme, it must do so in a way which ensures compliance with the Code. In 
applying these Rules Ofcom takes account of the fact that they act to some degree to 
limit freedom of expression by ensuring that in certain circumstances broadcasters 
are under an obligation to some extent not to favour one side over another. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 14 

Rule 5.5 
The programme Assan Na Kashmir featured one presenter and two guest presenters 
who all expressed a pro-Muslim and anti-Indian view regarding the disputed region of 
Kashmir. In addition to the comments set out above the following statements are 
further examples of the nature of the content of the programme (in translation from 
the original Urdu): 
 

―Viewers sitting in your homes, its your duty, as Kashmiris, Muslims and 
humans, to raise voice against the humiliation of humanity being done by 
Indian forces, martyring kids aged 10 to 12 who don‘t have rifles, they only 
protest through voice…‖  
 
―India is conducting state terrorism in Kashmir but the world is not raising its 
voice‖ 
 
―Half a million Kashmiris have given their lives but though they are not of this 
world, they are alive…their coming generations will not let this issue die and 
they will continue to struggle‖ 

 
With reference to the content, Ofcom considered that the programme included only 
one viewpoint. This viewpoint was overtly and consistently critical of the policies of 
the State of India in the disputed region of Kashmir. Throughout the whole 
programme, no alternative opinion (which could be adequately considered to be 
supportive of, or which sought to explain, the actions and policies of the State of India 
in relation to Kashmir) was included. 
 
Indeed, Ofcom noted with some concern that, in its response DM Digital argued that 
the programme as it was broadcast was legitimate because the discussion was about 
―bringing attention‖ to the world about a series of ―real happenings‖. The 
broadcasters appeared to have little understanding of the requirement to apply Rule 
5.5: firstly, in terms of identifying the material as concerning a matter of political or 
industrial controversy or matter relating to current public policy; and secondly, 
ensuring that the programme adequately represented the State of India‘s position 
regarding Kashmir. Nor did the broadcaster provide any evidence of alternative views 
across a series of programmes taken as a whole (i.e more than one programme on 
the same service, dealing with the same issue which are editorially linked and aimed 
at a like audience). Ofcom therefore considered that the programme was in breach of 
Rule 5.5.  
 
It is central to the right to freedom of expression that broadcasters can produce 
discussion style programmes on sensitive and controversial topics like Kashmir. 
However, in doing so they must, if necessary, have regard to the requirements of due 
impartiality under the Code. In fulfilling the requirements of due impartiality set out in 
the Communications Act 2003 and Code it may be necessary to ensure that 
alternative viewpoints are adequately represented.  
 
In this case, Ofcom concluded that such a viewpoint (namely the position of the State 
of India regarding Kashmir) was not adequately represented in the programme or 
over a series of programmes taken as a whole and therefore the broadcaster 
breached Rule 5.5.  
 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 15 

We consider that the breach in this case is not so serious or repeated to merit being 
considered for imposition of a statutory sanction. However, Ofcom remains 
concerned about DM Digital Television Limited‘s understanding and compliance 
processes in relation to Secton Five of the Code. Therefore, DM Digital Television 
Limited will be required to attend a meeting with the regulator to explain and discuss 
its compliance processes further in this area.  
 
Breach of Rule 5.5



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

16 

In Breach 
 

The Da Vinci Treasure 
Syfy, 15 August 2010, 11:00 
 

 
Introduction 
 
Syfy is a channel that features science fiction, fantasy, horror and paranormal 
programming. It is available on satellite and cable platforms. A film titled The Da Vinci 
Treasure was broadcast at 11:00 on a Sunday morning. Ofcom received one 
complaint about the broadcast of the words ―fuck‖ and ―fucking‖ during this 
programme when shown on the Syfy service. The licence for the Syfy service is held 
by Sci-Fi Channel Europe LLC (―Sci-Fi Channel Europe‖). 
 
Ofcom asked Universal Sci-Fi Channel Europe for its comments under Rule 1.14 (the 
most offensive language must not be broadcast before the watershed) of the Code. 
 
Response 
 
Sci-Fi Channel Europe apologised and explained that the programme was broadcast 
in error. Sci-Fi Channel Europe explained there had been a breakdown in 
communications concerning requests for the daytime and post-watershed versions of 
the film, which resulted in the post-watershed version being incorrectly scheduled. 
 
Sci-Fi Channel Europe outlined the steps it took when it became aware of the 
broadcast of the offensive language. These included: immediately removing the 
programme from their schedules; writing to a complainant that had contacted them 
directly; and introducing further compliance checks to address the risk of the error 
being repeated.  
 
Decision 
 
Ofcom research on offensive language1 identified that the word ―fuck‖ and its 
derivatives are considered by viewers to be very offensive and unacceptable before 
the watershed. Ofcom notes Sci-Fi Channel Europe‘s apology; and the action it has 
taken since it became aware of the transmission to improve compliance. However, 
Rule 1.14 of the Code states unequivocally that ―the most offensive language must 
not be broadcast before the watershed…‖. Therefore the broadcast of ―fuck‖ and its 
derivatives in this instance is a clear breach of Rule 1.14. 
 
Breach of Rule 1.14

                                            
1
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

17 

In Breach 
 

Off Set  
TCM, 24 July 2010, 12:20  
 

 
Introduction 
 
Off Set is a programme that features discussion with famous faces from Hollywood. 
The show typically includes behind the scenes insights and celebrity gossip from 
those inside the film industry. This episode featured an interview with actor Michael 
Madsen. During the episode Madsen relates a joke that includes the word ‗fucking‘ in 
the punch line. 
 
Ofcom received a complaint from a viewer who objected to strong language being 
broadcast at this time of day when their young children were present. The licence for 
TCM is held by Turner Entertainement Networks International Limited (―Turner 
Entertainment‖). Ofcom wrote to Turner Entertainment for comments with regard to 
Rule 1.14 (the most offensive language must not be broadcast before the 
watershed). 
 
Response  
 
Turner Entertainment explained that the programme had originally been given a post-
watershed restriction in order to comply with the Code. Unfortunately a technical 
problem resulted in some scheduling restrictions being wiped from its systems and 
as a result this programme was wrongly made available for pre-watershed 
transmission. It has now been removed from daytime schedules. All other material 
affected by the technical problem has been reviewed and scheduling restrictions 
reapplied as appropriate. 
 
Decision 
 
Rule 1.14 of the Code clearly states that the most offensive language must not 
feature before the watershed. Ofcom‘s research1 confirms that most viewers find the 
word ― fuck‖ and its derivatives one of the most offensive words. 
 
Ofcom acknowledged Turner Entertainment‘s explanation and the steps taken by the 
broadcaster to ensure compliance in this area in the future. However broadcast of the 
most offensive language in this pre-watershed programme is unacceptable and 
therefore in breach of Rule 1.14. 
 
Breach of Rule 1.14 

                                            
1
 ―Audience attitudes towards offensive language on television and radio‖, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

18 

In Breach 
 

Brit Cops: Zero Tolerance 
Virgin 1 (Freeview), 18 August 2010, 20:00 
 

 
Introduction 
 
In this episode of Brit Cops: Zero Tolerance, the ‗fly on the wall‘ documentary series, 
a camera crew followed police officers patrolling the streets of London in the early 
hours of the morning. This episode included scenes of officers on a drugs raid on a 
suspected cannabis factory. Ofcom received one complaint from a viewer who 
noticed an image on a poster, of two pigs engaged in a sex act with the words 
―fucking pigs‖ clearly displayed underneath. The licence for Virgin 1 on Freeview is 
held by Living TV Group Ltd1 (―Living TV Group‖).  
 
Ofcom asked Living TV for comments under Rule 1.14 (The most offensive language 
must not be broadcast before the watershed).  
 
Response 
 
Living TV Group explained that this example of offensive language was missed due 
to human error. As a consequence, a number of processes have been put into place 
to prevent any recurrence of this problem. Living TV Group highlighted the low child 
audience figures for the programme and stated that, whilst that did not excuse or 
condone the inclusion of the language, they were confident the level of offence 
caused was minimal. Living TV Group apologised unreservedly to the complainant 
for the error. 
 
Decision 
 
Ofcom research on offensive language2 identified that the word ―fuck‖ and its 
derivatives are considered by viewers to be very offensive and unacceptable before 
the watershed. The Code requires that licensees do not broadcast the most offensive 
language before the watershed (Rule 1.14). The use of the word ―fucking‖ in this 
episode of Brit Cops: Zero Tolerance was a clear example of such language.  
 
Ofcom noted Living TV Group‘s apology and the revised compliance procedures that 
have since been introduced. However, Ofcom is concerned given the number of fairly 
recent and repeated breaches3 regarding offensive language by this licensee, and 

                                            
1
 On 3 September 2010 the licence for this service was transferred to British Sky 

Broadcasting Ltd and the service was re-named ‗Channel One‘ 
 
2
 Audience attitudes towards offensive language on television and radio, August 2010 

(http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf) 
 
3
 See Broadcast Bulletin 164 published on 23 August 2010 at: 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb164/issue164.pdf; and Broadcast Bulletin 140 published on 24 August 2009 at: 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-
bulletins/obb140/Issue140.pdf. 
 
 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/offensive-lang.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/issue164.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb164/issue164.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb140/Issue140.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb140/Issue140.pdf


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 19 

advises Living TV Group to check the adequacy of its current compliance 
procedures.  
 
Breach of Rule 1.14



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

20 

Not in Breach  
 

“Bedtime stories” advertisement for Act on CO2 
Various broadcasters, October 2009, various dates and timesmes 
 

 
Introduction 
 
Ofcom received 537 complaints about a television advertisement for Act on CO2. The 
complainants raised objections that the advertising was of a ‗political‘ nature. The 
majority of the complaints1 were referred to Ofcom by the Advertising Standards 
Authority (ASA).  
 
Political advertising is prohibited on television and radio under the terms of section 
321 of the Communications Act 2003 (―the Act‖) and, for television, by Rule 4 of the 
Broadcast Committee of Advertising Practice (BCAP) Television Advertising 
Standards Code (―the TV Advertising Code‖). The relevant extracts from the Act and 
the TV Advertising Code are given at the end of this Finding. 
 
The TV Advertising Code, formerly Ofcom‘s Advertising Standards Code, is now for 
most matters enforced by the ASA. Ofcom, however, remains responsible under the 
terms of the Memorandum of Understanding between Ofcom and the ASA for 
enforcing the rules on ‗political‘ advertising.  
 
Act on CO2 is a joint initiative of the Department of Energy and Climate Change 
(DECC), the Department for Transport (DfT), the Department for Environment Food 
and Rural Affairs (DEFRA) and the Department for Communities and Local 
Government (DCLG). The scheme co-ordinates government efforts to reduce 
businesses‘ and individuals‘ ‗carbon footprints‘, in other words to reduce the amount 
of CO2 (carbon dioxide) produced through work and daily life. 
 
The advertisement showed a father reading his young daughter a bedtime story from 
an illustrated children‘s book. The audio was as follows: 
 
Father: ―There was once a land where the weather was very, very strange. 

There were awful heatwaves in some parts, and in others terrible 
storms and floods. Scientists said it was being caused by too much 
CO2 which went up into the sky when the grown-ups used energy. 
They said the CO2 was getting dangerous; its effects were happening 
faster than they had thought. Some places could even disappear 
under the sea and it was the children of the land who‘d have to live 
with the horrible consequences. The grown-ups realised they had to 
do something. They discovered that over 40% of the CO2 was coming 
from ordinary everyday things like keeping houses warm and driving 
cars, which meant if they made less CO2 maybe they could save the 
land for the children.‖ 

 

                                            
1
 The complaints assessed by Ofcom and others received by the ASA made a variety of 

objections on other, non-political, grounds including inaccuracy, exaggeration, appeals to fear 
and distress caused to children. These aspects of the complaints fell to the ASA to adjudicate 
on. The ASA‘s adjudication can be found at:  
http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/3/Department-of-
Energy-and-Climate-Change/TF_ADJ_48225.aspx 
 

http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/3/Department-of-Energy-and-Climate-Change/TF_ADJ_48225.aspx
http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/3/Department-of-Energy-and-Climate-Change/TF_ADJ_48225.aspx


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 21 

Child: ―Is there a happy ending?‖ 
 
Voiceover: ―It‘s up to us how the story ends. See what you can do. Search online 

for Act on CO2.‖ 
 
During the advertisement pictures from the storybook were shown, with simple 
animation, to illustrate the effects described: a rabbit weeping during a drought, a 
‗sky monster‘ representing accumulated carbon dioxide in the atmosphere, a flooded 
town with a dog disappearing beneath rising waters, a small girl turning off a light. 
These images were intercut with close-ups of the daughter‘s face as she listened to 
her father. 
 
Complainants used various descriptions of the advertisement that related, to one 
degree or another, to its having a ‗political‘ purpose. Typical phrases included: 
―government propaganda‖, ―Orwellian‖, ―brain-washing‖, ―cynical political 
manipulation‖, ―alarmist propaganda‖, ―theocratic propaganda‖, ―political message 
targeted at minors‖, ―softening the public up for tax increases‖, ―one-sided political 
propaganda‖, ―social engineering‖, and ―indoctrination‖. 
 
Five of the complainants referred specifically to Rule 4 of the TV Advertising Code. 
They said variously that the government was: ―issue campaigning‖; ―exhibiting 
partiality‖; ―likely to influence viewers‘ willingness to vote for the political party that is 
promoting these policies…‖; and that the advertisement ―promotes the government‘s 
viewpoint in a way that could be used to subtly influence voters‖. Two of the five 
complaints were in identical terms. 
 
In considering the complainants‘ objections to the alleged ‗political‘ nature of the 
advertisement, Ofcom took into account that the advertisement had been placed by a 
joint initiative of a number of government departments. A general exception to the 
statutory scheme of section 321 exists at section 321(7)(a) of the Act. This applies to 
advertisements of ―a public service nature‖ which have been inserted by or on behalf 
of a government department: 
 

 ―Provision included by virtue of this section in standards set under section 
319 is not to apply to, or to be construed as prohibiting the inclusion in a 
programme service of— 
(a) an advertisement of a public service nature inserted by, or on behalf of, a 
government department; or…‖ 
 

Ofcom therefore sought responses from the advertiser, the Department of Energy 
and Climate Change (DECC), and from Clearcast2, with regard to whether the 
advertisement was of a ―public service nature‖. 
 
Response 
 
DECC‘s representations 
 
DECC stated that the evidence for global warming and for a human contribution to 
the phenomenon through the emission of greenhouse gases are ―very well 
established‖, as are the ―adverse effects‖ on the world and the mitigating effects that 
measures taken by individuals and governments can have. The advertiser referred to 

                                            
2
 Clearcast is the body that assesses television advertising on behalf of broadcasters in 

advance of transmission. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 22 

what it considered to be the strong evidence base supporting these conclusions and 
informing current public policy in the UK. 
 
In respect of the evidence for anthropogenic global warming [i.e. caused by humans], 
its effects and the possibility of reducing these effects, DECC pointed out that the 
ASA had not upheld complaints about the accuracy of the advertising. 
 
As to the nature of the advertisement itself, DECC said that it was one in a 
succession of Act on CO2 advertisements that had covered various themes: personal 
carbon footprints, home energy saving, smarter driving, car buying, water saving, 
reducing waste and driving less.  
 
The ―Bedtime Stories‖ advertisement had been informed by ―consumer insights‖ and 
qualitative research. DECC said this had confirmed the need for the advertising to 
highlight: the scientific consensus about climate change and its effects; ―personal 
responsibility‖ by demonstrating how individuals are personally contributing to the 
problem; and the ―collective responsibility‖ of government, business and the public. 
The advertiser said it had also identified a need for the advertisement to 
―communicate the urgency‖ of the issue, and to ―illustrate the personal and social 
impact here in the UK to make it personally relevant‖. 
 
According to DECC, the advertising did not seek to counter scepticism about climate 
change but to ―increase the general level of public awareness and understanding of 
the issue‖, and to educate about climate change as a context for ―ongoing messaging 
about the changes in behaviour needed‖. As with other advertisements placed by the 
Act on CO2 campaign, this advertisement encouraged viewers ―to go to the Act on 
CO2 website for more information‖. It also argued that the ―switching off the light 
scene‖ at the end of the illustrated animation during the advertisement ―reinforced the 
message about the need for everyday action‖. 
 
In respect of the advertisement‘s status under the Act, DECC considered the 
advertisement to be of a public service nature and therefore to fall within the 
exemption given to such advertisements when placed by or on behalf of a 
government department under section 321(7). The advertisement, DECC argued, 
was of a public service nature because ―its purpose was to educate and inform 
members of the public about climate change, an issue relevant to their welfare and 
interests, in order to reinforce and provide a context for the practical messages and 
advice contained in other advertisements in the Act on CO2 campaign about changes 
in behaviour needed.‖ 
 
Within the design of the Act‘s provisions for ‗political‘ advertising, DECC said, an 
advertisement influencing public opinion on a matter of public controversy (otherwise 
a ground for prohibition under section 321(3) of the Act) can be of a ―public service 
nature‖. Scientific questions are likely to be subject to some degree of debate, the 
advertiser argued, citing the subject of passive smoking as an example. DECC was 
of the view that there was no reason why the government should not seek to educate 
people as to the current prevailing scientific understanding on such an issue, and 
therefore contended that the same reasoning applied to the issue of climate change.  
 
The advertiser was of the view that Parliament would not have intended the ambit of 
the advertisements which the government is empowered to make to be constrained 
by whether the subject is a matter of public controversy, otherwise the exception at 
section 321(7) ―would have been framed in more limited terms‖.  
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 23 

With reference to those complainants who described the advertisement as 
―propaganda‖, DECC considered this to be a ―pejorative way of saying that it was 
designed to influence viewers‘ opinions or behaviour, which is an object of most 
Government advertising, including many of the paradigm public service 
advertisements such as drink driving and seat belt campaigns‖. Furthermore, it 
argued that Parliament could not have intended that all advertising designed to 
influence viewers‘ opinions or behaviour is outside the scope of the exception at 
section 321(7) of the Act, otherwise that exception ―would be almost devoid of effect‖.  
 
The emotive manner of the advertisement was not in DECC‘s view a relevant 
consideration. DECC pointed out that many government campaigns – drink driving 
and road safety, for example – adopt emotive approaches yet remain public service 
advertising. 
 
Clearcast‘s representations 
 
Clearcast confirmed that the advertisement had been considered against section 321 
of the Act and Rule 4 of the TV Advertising Code before approval had been given in 
advance of transmission. It did not consider the advertisement to breach the ‗political‘ 
provisions of either the Act or the TV Advertising Code.  
 
Clearcast accepted there was ―no definitive proof‖ of global warming but argued that 
there was a consensus in support of a link between human-produced CO2 emissions 
and global warming.  
 
Further, Clearcast was of the view that the weight of ―considerable evidence‖ it had 
been provided in support of the advertisement‘s claims meant that the advertisement 
was ―neither scientifically doubtful, alarmist nor propagandist.‖ Whatever the scientific 
debate may be, though, Clearcast argued that it should not be considered a matter of 
dispute of the sort the Act is designed to prohibit. 
 
Clearcast also pointed out that the ASA had not upheld complaints about the 
accuracy of the claims made in the advertisement about global warming and its 
effects. 
 
In advising on the advertisement, Clearcast had taken care to ensure that claims 
were not presented in unequivocal terms, asking for conditional language to be used 
to ensure that the scenarios were presented as possibilities, rather than that they 
would definitely happen. For example: ―..if they made less CO2, maybe they could 
save the land for the children‖. Similarly, the advertisement stated: ―Scientists said it 
was being caused by too much CO2‖, so in Clearcast‘s view making clear that the 
statement was the opinion of scientists. 
 
The advertisement‘s purpose was to communicate established government policy to 
the public, Clearcast said. The advertisement thus informed and educated the public, 
an approach Clearcast believed to be in line with advertising of a public service 
nature. 
 
Clearcast said that the Central Office of Information (COI) (the government 
information service) had run similar messages before and submitted an example of 
an advertisement that had run previously and that Clearcast considered to have 
made fundamentally similar claims. 
 
 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 24 

Decision 
 
Ofcom has a statutory duty to ensure that political advertising, as defined by the Act, 
is not included in television or radio services. Section 321(2) of the Act explains that 
an advertisement contravenes the prohibition on political advertising if it is:  
 

a)  an advertisement which is inserted by or on behalf of a body whose objects 
are wholly or mainly of a political nature;  

b)  an advertisement which is directed towards a political end; or  
c)  an advertisement which has a connection with an industrial dispute.  

 
Therefore an advertisement may fall foul of the prohibition on political advertising 
either because of the character of the advertiser or because of the content and 
character of the advertisement. Section 321(3) sets out an inclusive, non exhaustive 
list of examples of ―objects of a political nature‖ and ―political ends‖.  
 
However, section 321(7)(a) of the Act contains a general exception to the statutory 
scheme described above which operates by disapplying the previous subsections in 
relation to an advertisement of a ―public service nature‖ placed by or on behalf of a 
government department. 
 
Public service advertising has a long history and has been used for such varied 
purposes as encouraging healthy eating, increasing awareness of utility 
privatisations, promoting road safety, recruiting to the armed forces, communicating 
details of tax self-assessment and promoting anti-drug messages. 
 
In Ofcom‘s view, the primary determinant of an advertisement of a public service 
nature is that the advertisement‘s purpose is to inform and educate the public by 
means of imparting information which is in the public interest. Whether any particular 
advertisement can be so classed is a decision that has to be made on the facts of 
each case. In addition to considering the advertisement‘s purpose, Ofcom is also 
likely to consider other factors such as: the nature of the advertisement‘s subject 
matter; the nature of any information or advice given; the manner in which 
information or advice is given; the timing and context of the advertisement‘s 
broadcast; and the degree of any controversy that might be associated with the 
subject matter and/or contents of the advertisement. 
 
In assessing whether the advertisement in this case was of a public service nature, 
Ofcom first considered its purpose.  
 
Ofcom noted that Act on CO2 is a cross-departmental government campaign which 
was first launched in 2007. The campaign had focused subsequently on the public‘s 
and businesses‘ reduction of carbon dioxide emissions. A variety of advertising 
campaigns had featured information on matters such as energy conservation, waste 
reduction and climate change generally. By way of background, none of the previous 
Act on CO2 television or radio advertisements has raised issues under section 321 of 
the Act.  
 
Ofcom took into account both DECC and Clearcast‘s submissions on the overall 
premise of the ―Bedtime Stories‖ advertisement – namely, that it was intended to 
raise the public‘s awareness of the wider context on which the UK Government‘s 
policy of reducing carbon dioxide emissions is based. 
 
Ofcom agrees that raising levels of awareness about an issue or matter in the public 
interest is potentially of a public service nature. Ofcom noted that, at the time of this 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 25 

advertisement‘s broadcast, the UK Government‘s efforts to reduce carbon dioxide 
emissions to limit their effects on the environment, and specifically on climate, had 
been based on a long-established policy, on which there was (and remains) a broad 
level of consensus across the major political parties.  
 
Ofcom also took into account that there is ongoing and polarised debate, both in the 
UK and more widely, about the theory of anthropogenic climate change. 
Nevertheless, Ofcom is of the view that it is reasonable to consider this theory as the 
current orthodoxy in relation to climate change, on which there is a strongly prevailing 
mainstream scientific consensus. Ofcom therefore considered that, in principle, a 
government advertisement which sought to educate and inform the public on the 
current prevailing understanding of such issues could be described as being in the 
public interest.  
 
Further, Ofcom noted the ASA‘s decision on those complaints it had received that 
objected that the advertisement‘s claims about anthropogenic climate change were 
exaggerated, misleading or likely to mislead viewers. The ASA did not uphold the 
complaints3.  
 
Ofcom therefore went on to consider the manner in which the advertisement had 
sought to educate and inform the public on this subject. We noted that the 
advertisement conveyed information about carbon dioxide emissions resulting from 
―ordinary everyday things‖, and the views of scientists on the potentially ―horrible 
consequences‖ of those emissions on our climate, and possible risk to future 
generations. Ofcom noted that the advertisement imparted some information about 
actions viewers could take to conserve energy by means of an animated illustration 
of a young girl turning off a light switch. Further, the message at the end of the 
advertisement to ―See what you can do. Search online for Act on CO2‖ provided 
viewers with a source of further information about everyday actions they could take. 
 
In this respect, Ofcom considered that the advertisement differed from previous Act 
on CO2 campaigns which suggested specifically, for example, that viewers drive less, 
improve loft insulation, turn off lights and not leave electrical appliances on stand-by. 
In this case, the focus of the advertisement‘s contents appeared to fall more on the 
wider context of why the audience should consider energy conservation to be 
important and relevant to them (―It‘s up to us how the story ends‖), as opposed to the 
provision of specific information about what actions viewers could take, or changes 
they could make to their behaviour in this regard.  
 
Ofcom went on to assess DECC‘s submissions in this regard. Ofcom noted that 
DECC had argued that this advertisement informed and educated members of the 
public about climate change to ―…reinforce and provide a context for the practical 
messages and advice contained in other advertisements in the Act on CO2 campaign 
about changes in behaviour needed‖.  
 
However, Ofcom considered that the nature and extent of the information imparted 
by the advertisement itself was relatively limited - for example about actions viewers 
themselves could take or consider. It was Ofcom‘s view that, for this reason, the 
advertisement came close to the limits of acceptability as an advertisement of a 
public service nature. On balance, Ofcom decided that the inclusion of the image of 

                                            
3
 The ASA‘s adjudication can be found at:  

http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/3/Department-of-
Energy-and-Climate-Change/TF_ADJ_48225.aspx 
 

http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/3/Department-of-Energy-and-Climate-Change/TF_ADJ_48225.aspx
http://www.asa.org.uk/Complaints-and-ASA-action/Adjudications/2010/3/Department-of-Energy-and-Climate-Change/TF_ADJ_48225.aspx


Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 26 

the young girl turning off a light switch, and the message at the end of the 
advertisement providing viewers with a further source of information about specific 
actions they could take was adequate to merit the advertisement being classed as of 
a public service nature.  
 
On the particular facts of this case, for all the reasons set out above, and having 
taken account of all submissions, Ofcom concluded that the purpose of the 
advertisement was to raise viewers‘ awareness of the issues of climate change, in 
the context of energy conservation and its relevance to viewers. This was achieved 
by means of some information provided within the advertisement, in combination with 
specific information provided by the Act on CO2 website, to which the advertisement 
referred.  
 
The advertisement was therefore of a public service nature and, as such, it fell within 
the exception at section 321(7)(a) of the Act. Therefore, the advertisement was not in 
breach of the prohibition on political advertising.  
 
Not in breach  
 
 
Extracts from the relevant legislation and code 
 
Communications Act 2003 
 
Section 319: 
 
(1) It shall be the duty of OFCOM to set, and from time to time to review and revise, 
such standards for the content of programmes to be included in television and radio 
services as appear to them best calculated to secure the standards objectives. 
 
(2) The standards objectives are— 
 
… 

(g) that advertising that contravenes the prohibition on political advertising set 
out in section 321(2) is not included in television or radio services; 

 
Section 321: 
 
Objectives for advertisements and sponsorship 
 
(1) Standards set by OFCOM to secure the objectives mentioned in section 319(2)(a) 
and (g) to (j)— 

(a) must include general provision governing standards and practice in 
advertising and in the sponsoring of programmes; and 

(b) may include provision prohibiting advertisements and forms and methods 
of advertising or sponsorship (whether generally or in particular 
circumstances). 

 
(2) For the purposes of section 319(2)(g) an advertisement contravenes the 
prohibition on political advertising if it is— 

(a) an advertisement which is inserted by or on behalf of a body whose 
objects are wholly or mainly of a political nature; 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 27 

(b) an advertisement which is directed towards a political end; or 

(c) an advertisement which has a connection with an industrial dispute. 

(3) For the purposes of this section objects of a political nature and political ends 
include each of the following— 

(a) influencing the outcome of elections or referendums, whether in the United 
Kingdom or elsewhere; 

(b) bringing about changes of the law in the whole or a part of the United 
Kingdom or elsewhere, or otherwise influencing the legislative process in any 
country or territory; 

(c) influencing the policies or decisions of local, regional or national 
governments, whether in the United Kingdom or elsewhere; 

(d) influencing the policies or decisions of persons on whom public functions 
are conferred by or under the law of the United Kingdom or of a country or 
territory outside the United Kingdom; 

(e) influencing the policies or decisions of persons on whom functions are 
conferred by or under international agreements; 

(f) influencing public opinion on a matter which, in the United Kingdom, is a 
matter of public controversy; 

(g) promoting the interests of a party or other group of persons organised, in 
the United Kingdom or elsewhere, for political ends. 

(4) OFCOM— 

(a) shall, in relation to programme services, have a general responsibility with 
respect to advertisements and methods of advertising and sponsorship; and 

(b) in the discharge of that responsibility may include conditions in any licence 
which is granted by them for any such service that enable OFCOM to impose 
requirements with respect to any of those matters that go beyond the 
provisions of OFCOM‘s standards code. 

(5) OFCOM must, from time to time, consult the Secretary of State about— 

(a) the descriptions of advertisements that should not be included in 
programme services; and 

(b) the forms and methods of advertising and sponsorship that should not be 
employed in, or in connection with, the provision of such services. 

 (6) The Secretary of State may give OFCOM directions as to the matters mentioned 
in subsection (5); and it shall be the duty of OFCOM to comply with any such 
direction. 

(7) Provision included by virtue of this section in standards set under section 319 is 
not to apply to, or to be construed as prohibiting the inclusion in a programme service 
of— 

(a) an advertisement of a public service nature inserted by, or on behalf of, a 
government department; or 

(b) a party political or referendum campaign broadcast the inclusion of which 
is required by a condition imposed under section 333 or by paragraph 18 of 
Schedule 12 to this Act. 

(8) In this section ―programme service‖ does not include a service provided by the 

BBC.  



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 28 

BCAP Television Advertising Standards Code, Section 4 
 
No advertisement: 
 
(a) may be inserted by or on behalf of any body whose objects are wholly or mainly 
of a political nature. 
 
(b) may be directed towards any political end. 
 
(c) may have any relation to any industrial dispute (with limited exceptions). 
 

Note to 4(c): 
The Broadcasting Act 1990 specifically exempts public service 
advertisements by or on behalf of a government department from the 
prohibition of advertisements having ‗any relation to any industrial dispute‘. 

 
Notes to Section 4: 
(1) The purpose of this prohibition is to prevent well-funded organisations 
from using the power of television advertising to distort the balance of political 
debate. The rule reflects the statutory ban on ‗political‘ advertising on 
television in the Broadcasting Act 1990. 

 
(2) The term ‗political‘ here is used in a wider sense than ‗party political‘. The rule 

prevents, for example, issue campaigning for the purpose of influencing legislation or 

executive action by legislatures either at home or abroad. Where there is a risk that 

advertising could breach this rule, prospective advertisers should seek guidance from 

licensees before developing specific proposals. 

 
 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

29 

Broadcasting Licensing Condition Cases 
 

In Breach 
 

Radio Faza, community radio service for Nottingham 
End of June to 19 September 2010  
 

 
Introduction 
 
Radio Faza is a community radio station broadcasting to the South Asian community 
in Nottingham.  
 
Radio Faza‘s licence includes as an annex a ‗key commitments‘ document which 
sets out what the radio station will do. In the programming section it says that 
―programming will typically be broadcast live for at least eight hours between 07.00 
and 24.00 on weekdays‖. The licence is held by Radio Fiza Limited. On 20 August 
2010 Ofcom received a complaint regarding the provision of live output on the 
station, alleging that only pre-recorded material was being broadcast.  
 
Accordingly, on 20 August Ofcom wrote to the licensee, Radio Fiza Limited, to ask 
whether it was complying with the licence condition relating to key commitments 
delivery. Condition 2(4), contained in Part 2 of the Schedule to the licence, states 
that: ―The Licensee shall ensure that the Licensed Service accords with the 
proposals set out in the Annex so as to maintain the character of the Licensed 
Service throughout the licence period.‖ 
 
Response 
 
The licensee accepts that it was in breach of the licence requirement with regard to 
the provision of live output from the end of June until 19 September. The licensee 
said that the problem occurred at a time when a change in day-to-day station 
management had been put in place. During this period the link which carries output 
from the studio to the transmitter had been disconnected, due to the non-payment of 
the bill to the supplier of this link. The link had been cut at the end of June and from 
that point until 19 August only pre-recorded output was broadcast. It included music, 
speech in the form of chat programmes, discussion programmes, lectures/talks and 
some Faza archived programmes.  
 
In mid-August steps were taken to resume live output, and six hours a day live 
material was broadcast between 20 August and 19 September. Live output was 
resumed in full in accordance with the licence and its key commitments (i.e. typically 
eight hours per day on weekdays, between the hours of 0700 and 2400) on 20 
September 2010. In addition day-to-day station management has changed, the 
station‘s financial position has been strengthened, and governance procedures are 
being reviewed.  
 
The licensee referred to Radio Faza and its host organisation‘s track record. ―Radio 
Faza has been running successfully for the last ten years first as Kiran and then as 
Faza. It is a lifeline for culturally isolated, frail housebound people. There is no other 
local station which provides a platform for women to have a voice, express their 
opinions and address taboo subjects outside the constraint of religion and culture. It 
provides volunteering opportunities for women in a predominantly female-only safe 
environment to develop their skills and potential to play a full role in society.‖ 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 30 

Decision 
 
By failing to provide live output for eight hours per day (weekdays) on Radio Faza in 
the period from the end of June to 19 September 2010, Radio Fiza Limited was not 
providing the service as described in its key commitments, and therefore in breach of 
the licence condition referred to above. Ofcom has therefore formally recorded this 
breach by Radio Fiza Limited. 
 
Community radio stations are, under the terms of The Community Radio Order 2004, 
defined as local radio stations provided primarily for the good of members of the 
public or for a particular community, rather than primarily for commercial reasons. 
They are also required to deliver social gain, be run on a not-for-profit basis, involve 
members of their target communities and be accountable to the communities they 
serve.  
 
Anyone applying for a community radio licence is required to set out proposals as to 
how they will meet these various statutory requirements. If they are awarded a 
licence, their proposals are then included in their licence so as to ensure their 
continued delivery. This part of a community radio station's licence is known as the 
'key commitments', and it is designed to ensure that each community radio station 
continues to provide the service for which it has been licensed.  
 
Provision by a Licensee of its licensed service is the fundamental purpose for which 
a community radio licence is granted. Ofcom has a range of duties in relation to radio 
broadcasting, including securing a range and diversity of local radio services which 
are calculated to appeal to a variety of tastes and interests. These matters find 
expression in, or are linked to, the licence condition requiring that the Licensee 
ensures that the character of the service, as set out in the key commitments, is 
maintained throughout the licence period. If the service described in the key 
commitments is not delivered, this is to the potential disadvantage of the target 
community, and in addition, choice for listeners may be reduced.  
 
Breach of Licence Condition 2(4) in Part 2 of the Schedule to the community 
radio licence held by Radio Fiza Ltd (licence number CR014) 

 
 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

31 

Fairness and Privacy Cases 
 

Not Upheld 
 

Complaint by Mr Abjol Miah 
Dispatches: Britain‘s Islamic Republic, Channel 4, 1 March 2010 
 

 
Summary: Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment by Mr Abjol Miah. 
 
This programme reported on the Islamic Forum of Europe (―the IFE‖) and included 
allegations that it had infiltrated a number of British political parties and was exerting 
influence over Tower Hamlets Council in London. Mr Abjol Miah, a councillor and 
prospective parliamentary candidate for the Respect Party in the 2010 general 
election at the time the programme was broadcast, was featured in the programme, 
which alleged that he was an active member of the IFE. 
 
Mr Miah complained to Ofcom that he was portrayed unfairly in the programme as 
broadcast. 
 
Ofcom examined the steps the programme makers‘ took in gathering evidence to 
corroborate the claim that Mr Miah was a member of the IFE. It also took account of 
the inclusion in the programme of Mr Miah‘s denial of those allegations. Ofcom found 
that the programme had not presented, disregarded or omitted material facts in a 
way that was unfair to Mr Miah. 
 
Introduction 
 
On 1 March 2010, Channel 4 broadcast an edition of its investigative programme 
Dispatches, entitled Britain‘s Islamic Republic. The programme reported on the 
Islamic Forum of Europe (―the IFE‖) and sought to investigate how ―a fundamentalist 
Islamic group [the IFE]‖ had allegedly infiltrated a number of British political parties 
and was exerting influence over Tower Hamlets Council in London. One of the 
people the programme alleged to be an active member of the IFE was Mr Abjol Miah. 
Mr Miah, who has held a number of political roles including being a Respect Party 
councillor and the leader of Tower Hamlets Council, was at the time of the broadcast 
the Respect Party prospective parliamentary candidate in the 2010 general election. 
The programme concluded with an examination of the IFE‘s wider channels of 
influence through, it claimed, its radio programmes on Muslim Community Radio 
(―MCR‖) and by representing Muslim community organisations. 
 
Archive footage of Mr Miah was included in the programme along with surreptitiously 
filmed footage of him taken by the programme makers. 
 
Mr Miah complained to Ofcom that he was treated unfairly in the programme as 
broadcast. 
  
The Complaint 
 
Mr Miah’s case 
 
In summary, Mr Miah complained that he was portrayed unfairly in the programme as 
broadcast in that it alleged, falsely, that he was a member of the IFE. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 32 

In particular, Mr Miah said that the programme alleged repeatedly that he was a 
leading member of the IFE despite him making it clear to the programme makers that 
he was not. He said that the programme makers made a cursory reference in the 
programme to his denial that he was a member of the IFE but it continued to make 
the allegation without any evidence to substantiate it. 
 
Channel 4’s case 
 
In summary and in response to Mr Miah‘s complaint, Channel 4 said that given the 
information available to the programme makers‘ and Channel 4‘s editorial decision 
makers at the time of broadcast, it was justifiable for the programme to identify Mr 
Miah as a member of the IFE. Channel 4 also said that Mr Miah‘s denial of 
membership of the IFE was weighed against the information available to the 
programme makers and then an editorial decision was taken to refer to Mr Miah in 
the programme in the way he was. 
 
Channel 4 said that the following information was available to it and the programme 
makers when the editorial decisions to broadcast the information relating to Mr Miah 
were taken and which justified those decisions: 
 

 The programme‘s reporter, Mr Andrew Gilligan, spoke with several Councillors 
and ex- Councillors in the Tower Hamlets area who provided information that Mr 
Miah was an IFE activist. 

 

 Mr Miah is referred to in the book ―The Islamist‖ by Mr Ed Hussain as a leading 
IFE activist due to his membership of the IFE youth wing, the Young Muslim 
Organisation. Channel 4 said that Mr Husain was active in the organisation in the 
early1990s.  

 

 Mr John Rees, the former National Secretary of the Respect Party, described Mr 
Miah as an IFE member to Mr Gilligan. This was consistent with other material 
available in the public domain. 

 

 Mr Miah was once the Chairman of Elite Youth, an organisation which was 
strongly linked to the IFE through having shared Trustees.  

 

 Mr Miah‘s name could be found on the IFE website, attached to a letter of 
complaint about a BBC Panorama programme.  

 

 Mr Miah was identified as an IFE activist in The Telegraph newspaper on 28 
February 2010, prior to broadcast of the programme. Channel 4 said that, 
although Mr Gilligan was involved with both the Dispatches programme and the 
newspaper, the editorial and legal decisions were taken entirely separately. 

 

 Mr Miah was, until January 2010, a regular main presenter on Easy Talk, a radio 
show transmitted on MCR, which is based at the London Muslim Centre and 
which has been described as ―a joint initiative of the Islamic Forum Europe and 
the London Muslim Centre‖. The programme was described in an IFE leaflet, 
seen by the programme makers, as a ―project‖ of the IFE. Channel 4 said that the 
individual who applied to Ofcom for the 2009 Community Radio Licence for MCR 
was a former president of the IFE, an IFE trustee and a blogger on the IFE 
hosted site ―Between the Lines‖. Mr Miah‘s co-presenters on Easy Talk were 
either current or former members of the IFE. Channel 4 said that the inference 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 33 

could be drawn from this information that all the regular presenters, including Mr 
Miah, were IFE activists.  

 
Channel 4 also said that prior to the broadcast of the programme, Mr Miah had told 
the programme makers that his comments (recorded surreptitiously) that: 
 

―We‘ve actually consolidated ourselves now. We‘ve got a lot of influence and 
power in the council. Councillors, politicians...‖ 

 
actually referred to: 

 
―the Muslim community in Tower Hamlets and younger members of it in 
particular, of whom I still count myself one. It was not and would never have been 
a reference to the IFE.‖ 

 
Channel 4 said that the programme makers had found Mr Miah‘s explanation difficult 
to reconcile, given that the conversation took place among IFE activists during an 
Easy Talk broadcast.  
 
Channel 4 said that it was editorially justifiable, having considered the evidence 
obtained, for Mr Miah to be referred to in the way he was in the programme. It said 
that a substantial amount of evidence was gathered and assessed and that Mr Miah 
was given an opportunity to respond in a letter which set out not only the allegations 
against him, but also those against the IFE. His denial of the allegations was fairly set 
out in the programme.  
 
Channel 4 said that Mr Miah‘s denial was appropriately placed at the point in the 
programme when he was seen talking about political influence. It said that viewers 
would have been left in no doubt that Mr Miah denied his involvement with the IFE 
and that the IFE considered itself to be a benign organisation. Channel 4 said that 
viewers would have been also aware that other contributors to the programme took a 
different view. As far as Mr Miah was concerned, Channel 4 said that his involvement 
or non-involvement with the IFE was brought to the public‘s attention and that, 
considering the evidence available, it was entirely appropriate and fair to do so.  
 
Decision 
 
Ofcom‘s statutory duties include the application, in the case of all television and radio 
services, of standards which provide adequate protection to members of the public 
and all other persons from unfair treatment and unwarranted infringement of privacy 
in, or in the making of, programmes included in such services.  
 
In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application 
of these standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression. Ofcom is also obliged to have regard, in all cases, to the 
principles under which regulatory activities should be transparent, accountable, 
proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is needed. 
  
In reaching its decision on Mr Miah‘s complaint, Ofcom considered all the relevant 
material provided by both parties. This included a recording of the programme as 
broadcast and a transcript of it as well as a transcript of the secretly recorded 
footage. It also considered both parties‘ written submissions and supporting material.  
 
Ofcom considered Mr Miah‘s complaint that he was portrayed unfairly in the 
programme as broadcast in that it alleged, falsely, that he was a member of the IFE. 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 34 

Ofcom considered whether the broadcaster‘s actions were consistent with its 
obligation to avoid unjust or unfair treatment of individuals in programmes as set out 
in Rule 7.1 of the Ofcom Broadcasting Code (―the Code‖). In particular, Ofcom 
considered Practice 7.9, which states that broadcasters should take reasonable care 
to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 
omitted in a way that is unfair to an individual or organisation.  
 
Ofcom examined the statements made specifically about Mr Miah in the programme. 
It noted that the programme included archive footage of the Respect Party‘s 
campaign in the constituency of Bethnal Green and Bow in London during the 2005 
general election and footage of George Galloway MP who won the seat from the 
Labour Party. With this footage, the programme stated: 
 

―Among the key people helping him, looking over his shoulder, is this man – Abjol 
Miah. A rising young star in the Islamic Forum of Europe, he is to become a key 
figure in George Galloway‘s Respect Party‖. 

 
Following this statement, Ofcom noted that archive footage of Mr Miah from 2005 
was shown with the caption ―IFE and Respect Party Activist‖. The programme went 
on to explain that, in 2006, the Respect Party had won 12 seats on Tower Hamlets 
Council and stated that: 
 

―Abjol Miah, who campaigned to get George Galloway into parliament became 
the Respect group leader on the Council‖. 

 
The programme also included surreptitiously filmed footage of Mr Miah which had 
been taken by an undercover reporter. The footage showed the reporter with, what 
the programme stated were, ―six senior IFE activists‖ during an edition of the ―IFE‘s 
weekly radio show, Easy Talk‖ broadcast on MCR. Ofcom noted that the programme 
stated: 
 

―A key presenter is Councillor Miah who, for many years, was a leading figure in 
the IFE youth wing, although now he claims not to be a member of the IFE‖. 

 
Mr Miah was also shown talking to the undercover reporter unaware that he was 
being filmed. Mr Miah said: 
  

―We‘ve actually consolidated ourselves...we‘ve actually got a lot of influence and 
power in the Council. Councillors, politicians...‖. 

 
Immediately after this footage was shown, the programme stated: 
 

―Councillor Miah has told us he wasn‘t referring to the IFE in the extract, but to 
Muslims in general‖. 

 
Ofcom noted that later in the programme, it was claimed that the IFE was shifting its 
focus from exerting influence in the political parties to a campaign for an elected 
mayor for Tower Hamlets. A photograph of Mr Miah was shown along with the 
following commentary: 
 

―Abjol Miah, the IFE activist and Councillor you saw earlier, has organised a  
 petition for a directly-elected mayor for Tower Hamlets. Unlike a council leader, a 
mayor would be unsackable, except by the voters every four years. They would 
be enormously powerful‖. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 35 

Ofcom went on to examine the steps taken by Channel 4 to seek to ensure that the 
programme was not unfair to Mr Miah. Ofcom‘s role was to determine whether or not, 
in broadcasting the allegations, the broadcaster took reasonable care not to present, 
disregard or omit material facts in a way that was unfair to Mr Miah. It should be 
noted that Ofcom‘s role was not to establish whether or not Mr Miah was, in fact, a 
member of the IFE, which the programme described as being ―a fundamentalist 
Muslim Group‖. 
 
The Code recognises the importance of freedom of expression and the need to allow 
broadcasters the freedom to broadcast matters of a genuine public interest. 
However, in presenting significant allegations, reasonable care must be taken not to 
do so in a way that does not cause unfairness to individuals or organisations. In this 
particular case, Ofcom recognised that it was in the public interest for the 
broadcaster to report on allegations such as those covered by the programme, but 
that this needed to be consistent with the requirements of the Code. 
 
Ofcom noted that the programme presented the allegations regarding Mr Miah and 
his involvement with the IFE a number of times throughout the programme (as set 
out in detail above). The programme makers had relied on various sources of 
information (set out in detail in the summary of Channel 4‘s response above), which 
they believed corroborated the allegations. Ofcom also took account of the fact that 
the programme presented Mr Miah‘s denial that he was a member of the IFE and his 
rejection of the allegation that the surreptitiously filmed footage showed him talking 
about the IFE.  
 
Ofcom also noted that the programme makers wrote to the IFE on the 17 February 
2010, setting out the nature and content of the programme and inviting the IFE to 
respond to the allegations that would be included in the programme. This letter was 
copied to Mr Miah who, on 25 February 2010, responded directly to the programme 
makers after an exchange of email correspondence relating to the programme. In this 
letter, Mr Miah denied being a member of the IFE and stated that his comments 
made to the undercover reporter during the making of the Easy Talk programme had 
been in reference to the Muslim community in Tower Hamlets and not to the IFE. 
Ofcom was satisfied that his response was fairly presented in the programme.  
 
In all the circumstances of this case, and taking into account the steps taken by the 
programme makers‘ to gather evidence to corroborate the allegations included in the 
programme and the fair presentation in the programme of Mr Miah‘s denial and 
rejection of those allegations, the programme makers had taken reasonable care to 
ensure that the programme did not present, disregard or omit material facts in a way 
that was unfair to Mr Miah. 
 
Accordingly, Ofcom has not upheld this complaint of unfair treatment in the 
programme as broadcast. 

 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 

36 

Other Programmes Not in Breach 
 
Up to 20 September 2010 
 

Programme Transmission 
Date 

Broadcaster Categories Number of 
complaints 

10 Things You Need to Know 
About Sleep 

02/09/2010 BBC 1 Animal welfare 1 

4thought.tv 06/09/2010 Channel 4 Gender 
discrimination/offence 

2 

4thought.tv 14/09/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

4thought.tv 15/09/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

8 Out of 10 Cats 09/09/2010 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

1 

A Concert for Heroes 12/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

A Town Like Merthyr 07/09/2010 Sky News Due accuracy 3 

Advertising  Various Nickelodeon COSTA 1 

Advertising  Various Channel 4 COSTA 1 

An Idiot Abroad: The Preview 
Show 

05/09/2010 Sky1 Race discrimination/offence 1 

An Idiot Abroad: The Preview 
Show 

09/09/2010 Sky1 Race discrimination/offence 1 

Animals Do the Funniest 
Things 

11/09/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Are You Smarter Than a 10 
Year Old? 

21/08/2010 Sky 3 Race discrimination/offence 1 

BBC News 20/09/2010 BBC News 
Channel 

Generally accepted 
standards 

1 

Big Brother's Big Mouth 03/09/2010 E4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Breakfast 02/09/2010 BBC 1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Breakfast 14/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Britain's Best Dish 08/09/2010 ITV1 Animal welfare 1 

Cannibal Squid 06/09/2010 Nat Geo Wild Animal welfare 1 

Casualty 04/09/2010 BBC 1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Casualty 04/09/2010 BBC 1 Race discrimination/offence 1 

Channel 4 News 14/09/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 1 

Children's Hospital 04/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Come Dine with Me 06/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Come Dine with Me 14/09/2010 Channel 4 Offensive language 1 

Coronation Street 02/09/2010 ITV1 Offensive language 1 

Coronation Street 06/09/2010 ITV1 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

2 

Coronation Street 06/09/2010 ITV1 Materially misleading 1 

Coronation Street 10/09/2010 ITV1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Coronation Street 13/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Coronation Street 13/09/2010 ITV1 Drugs, smoking, solvents or 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 37 

alcohol 

Cream 24/07/2010 Cream Sexual material 1 

Criminal Minds 08/09/2010 Channel One Advertising/editorial 
separation 

1 

CSI: Crime Scene 
Investigation 

21/08/2010 Five Competitions 1 

Daybreak 06/09/2010 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Daybreak 08/09/2010 ITV1 Due accuracy 1 

Daybreak 10/09/2010 ITV1 Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Daybreak 14/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Daybreak 15/09/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 

Daybreak 15/09/2010 ITV1 Race discrimination/offence 2 

Daybreak 17/09/2010 ITV1 Nudity 1 

Daybreak 07/09/2010 ITV1 Nudity 3 

Derren Brown 08/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Derren Brown 08/09/2010 Channel 4 Materially misleading 2 

Doctors 16/09/2010 BBC 1 Harm 1 

EastEnders 09/09/2010 BBC 1 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

6 

EastEnders 06/09/2010 BBC 1 Nudity 1 

EastEnders 09/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

EastEnders 14/09/2010 BBC 1 Offensive language 1 

EastEnders 16/09/2010 BBC 1 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

1 

EastEnders 09/08/2010 BBC 1 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

8 

Eastenders (trailer) 31/08/2010 BBC 2 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

EastEnders Omnibus 12/09/2010 BBC 1 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

1 

Edinburgh Comedy Festival 
Live 

07/09/2010 BBC 3 Race discrimination/offence 1 

Elite 18/08/2010 Elite TV Animal welfare 1 

Emmerdale 08/07/2010 ITV1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Euro 2012 Qualifier Live 03/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

2 

Euro 2012 Qualifier Live 03/09/2010 ITV1 Race discrimination/offence 1 

Family Guy 09/09/2010 BBC 3 Generally accepted 
standards 

1 

Food (trailer) 14/09/2010 Channel 4 Materially misleading 1 

Friends 07/09/2010 Channel 4 Offensive language 1 

Grimefighters 24/08/2010 ITV1 Animal welfare 1 

Grouchy Young Men (trailer) 03/09/2010 Comedy 
Central 

Age discrimination/offence 1 

Hamilton v Hearts 21/08/2010 ESPN Generally accepted 
standards 

1 

Heart Breakfast 01/09/2010 Heart (West 
Country) 

Generally accepted 
standards 

1 

Heartbeat 05/09/2010 ITV1 Animal welfare 1 

Hirsty's Daily Dose 11/08/2010 Galaxy 
Yorkshire 

Offensive language 1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 38 

Horrid Henry (trailer) 06/09/2010 CITV Offensive language 1 

I Am Slave 30/08/2010 Channel 4 Materially misleading 2 

James O'Brien 02/09/2010 LBC 97.3FM Generally accepted 
standards 

1 

Judge Judy 31/08/2010 ITV2 Under 18s in programmes 1 

Katy Perry: T4 Special 12/09/2010 Channel 4 Sexual material 1 

Kerry and Me 24/06/2010 Channel 4 Under 18s in programmes 23 

Kerry and Me 24/06/2010 Channel 4 Disability 
discrimination/offence 

1 

Ladette to Lady 31/08/2010 ITV1 Race discrimination/offence 1 

Live at Five 13/09/2010 Sky News Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Live at the Apollo 04/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Loose Women 15/09/2010 ITV1 Race discrimination/offence 1 

Maltesers‘ sponsorship of 
Loose Women 

13/09/2010 ITV1 Gender 
discrimination/offence 

1 

Man Up promotion 10/09/2010 Comedy 
Central 

Sexual orientation 
discrimination/offence 

3 

Man Up promotion Various Comedy 
Central 

Sexual orientation 
discrimination/offence 

3 

Man Up promotion 04/09/2010 Comedy 
Central 

Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Man Up promotion 06/09/2010 Comedy 
Central 

Sexual orientation 
discrimination/offence 

1 

Men in Black 12/09/2010 Five Offensive language 1 

Meridian Tonight 26/07/2010 ITV1 
Meridian 

Due accuracy 1 

More Music Workday 20/08/2010 Atlantic FM Advertising/editorial 
separation 

1 

MotoGP 05/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

My Family's Crazy Gap Year 13/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

My Funniest Year 09/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

2 

My Funniest Year 04/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

4 

News 01/09/2010 BBC Radio 2 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Nick Ferrari 03/09/2010 LBC 97.3FM Age discrimination/offence 1 

Patrick Kielty 21/08/2010 BBC Radio 2 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

1 

Paul O'Grady Live 10/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Paul O'Grady Live 17/09/2010 ITV1 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Points West 06/09/2010 BBC1 Bristol Violence and dangerous 
behaviour 

1 

Police Interceptors 17/09/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

Reporting Scotland 25/08/2010 BBC 1 
Scotland 

Race discrimination/offence 1 

Richard Bacon 11/09/2010 BBC 6 Music Generally accepted 
standards 

1 

Rory and Paddy's Even 
Greater British Adventure 
(trailer) 

14/09/2010 Five Sexual material 2 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 39 

SCS‘ sponsorship of ITV 
Daytime 

04/09/2010 ITV3 Harm 1 

Sex and Lies in Sin City: The 
Ted Binion Scandal 

02/09/2010 Five Sexual material 1 

Sky Broadband‘s 
sponsorship of Films on 4  

11/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

2 

Sky HD Promotion Various Sky 1 Materially misleading 1 

Sky News Today 09/09/2010 Sky News Offensive language 1 

Soccer A.M. 04/09/2010 Sky1 Race discrimination/offence 1 

Stoned in Suburbia 26/08/2010 Sky 3 Drugs, smoking, solvents or 
alcohol 

2 

Strictly Come Dancing 11/09/2010 BBC 1 Generally accepted 
standards 

1 

Tara Road 12/09/2010 BBC 2 Offensive Language 1 

The Big Food Fight 21/08/2010 Food 
Network 

Offensive language 1 

The Hunt for Britain's Sex 
Traffickers 

31/08/2010 Channel 4 Due impartiality/bias 1 

The Jeremy Kyle Show 17/09/2010 ITV1 Materially misleading 1 

The Michael Ball Show 13/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Michael Ball Show 14/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The Nolan Show 19/08/2010 BBC Radio 
Ulster 

Sexual material 1 

The Papal Visit (trailer) 11/09/2010 Sky News Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The Real Breakfast Show 17/08/2010 Real Radio 
Northwest 

Generally accepted 
standards 

1 

The Saturdays: 24/7 04/09/2010 ITV2 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Simpsons 08/09/2010 Sky1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Simpsons 09/09/2010 Sky1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Today Programme 08/09/2010 BBC Radio 4 Gender 
discrimination/offence 

1 

The Trouble With the Pope 
(trailer) 

12/09/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

The World's Most Amazing 
Videos: Animals Gone Wild 

18/07/2010 Virgin 1 Violence and dangerous 
behaviour 

1 

The Wright Stuff 06/09/2010 Five Disability 
discrimination/offence 

1 

The Wright Stuff 09/09/2010 Five Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor 28/08/2010 ITV1 Nudity 1 

The X Factor 04/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

4 

The X Factor 11/09/2010 ITV1 Competitions 1 

The X Factor 11/09/2010 ITV1 Under 18s in programmes 1 

The X Factor 11/09/2010 ITV1 Race discrimination/offence 1 

The X Factor 11/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

The X Factor 18/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 

Tonight 02/09/2010 ITV1 Due impartiality/bias 1 

Tonight 16/09/2010 ITV1 Generally accepted 
standards 

1 



Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 167 
11 October 2010 

 40 

Tony Horne In The Morning 07/09/2010 Metro Radio Race discrimination/offence 1 

Top Gear 15/09/2010 Dave Sexual material 1 

Total Wipeout USA (trailer) 29/08/2010 Dave Generally accepted 
standards 

1 

Traffic Cops 21/07/2010 BBC 1 Flashing images/risk to 
viewers who have PSE 

1 

Ultimate Big Brother 31/08/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

Ultimate Big Brother 03/09/2010 Channel 4 Religious/Beliefs 
discrimination/offence 

1 

Ultimate Big Brother 08/09/2010 Channel 4 Materially misleading 1 

Ultimate Big Brother 10/09/2010 Channel 4 Generally accepted 
standards 

1 

US Tennis Open 01/09/2010 Sky Sports 2 Generally accepted 
standards 

1 

 


