
v 
  
 
 
 

 
Issue 425 
26 April 2021 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021  1 

Complaint by Mr Christopher Williams about Going Underground 

Lockdown Edition 

Type of case Fairness and Privacy 

Outcome Not Upheld 

Service RT  

Date & time 29 July 2020, 09:30 

Category Fairness 

Summary Ofcom has not upheld this complaint about unjust or 

unfair treatment in the programme as broadcast. 

Case summary 

The programme was a discussion and phone-in programme concerning topical issues. During the 

programme, the presenter interviewed Mr Steve Bell, a political cartoonist for The Guardian 

newspaper about reports that he had been fired from the publication. Mr Williams complained of 

unjust or unfair treatment in the programme because it included “false claims of inaccuracy in my 

reporting” which he said were “damaging to my reputation”. 

Ofcom found that the programme did not present, disregard or omit material facts in a way that was 

unjust or unfair to Mr Williams, that he was provided an appropriate and timely opportunity to 

respond and his response was fairly reflected in the programme. 

Programme summary 

On 29 July 2020, RT broadcast an edition of Going Underground Lockdown Edition, a discussion and 

phone-in programme concerning topical issues. During the programme, the presenter interviewed Mr 

Bell, a political cartoonist for The Guardian, concerning speculation on social media that he had been 

fired from the publication after drawing a cartoon that depicted the Home Secretary, Ms Priti Patel, as 

a bull.  

During the interview, the following exchange took place between the presenter and Mr Bell: 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  2 

Presenter:  “You’ve been sacked from The Guardian, that’s what the big reports 

have been! 40 years at The Guardian, and now you’re sacked! 

Fortunately, that’s not true. Fortunately. 

Mr Bell:  Yeah, it’s a great story, but unfortunately it isn’t true. I’ve been in 

negotiations with The Guardian, well all my life, because I’m a 

freelancer, and over the last few months, several months, I’ve been 

negotiating about my position, I’m getting on, I hit 70 next year...I will, 

next year, if I’m still there, it will be 40 years on The Guardian. At the 

moment it’s coming up to 39… 

Presenter:  Where did this story [come from]? 

Mr Bell:  I’m not sure where this leak came from, but I think it’s a malicious story. 

Somebody who wants me to be gone, obviously. 

Presenter:  It was The Sunday Telegraph, it was The Sunday Telegraph. It was your 

anti-Semitism, your racism. 

Mr Bell:  It was some geezer on The Sunday Telegraph. Well, Yeah. It was 

complete drivel, as was evidenced by the fact that he didn’t get in 

contact with me to check the story or get my reaction. That’s a given of 

journalism, if you’re writing a story about someone, you check with 

them. Even if you’re expecting them to deny it completely, you at least 

check with them. Now he tweeted this, and I think about a day later, or 

somebody pointed it out to me because I don’t sort of look at Twitter 

that often these days, I’m fed up with Twitter. My colleague Martin, 

Martin Rowson rang me and said: ‘Did you see all this rubbish on 

Twitter?’, so I was out and about, and I eventually went back and had a 

look, and this ridiculous tweet saying that I’d been sacked for reasons of 

racism and misogyny, and God knows what, something to do with Priti 

Patel.  

[The cartoon of Ms Patel depicting her, and Prime Minister Boris 

Johnson, as bulls was shown].  

Of course, like a fool I responded and I said, because he was making the 

authoritative statement that, well in fact what I did was confirm the 

story which was stupid of me but actually I’ve been in negotiations with 

The Guardian for years, nothing was resolved. The only thing that was 

resolved was that my contract, as it is, which is a very big contract with 

The Guardian, and this is the reason we’ve been in negotiations because 

they are introducing swingeing cuts so I’m probably their most expensive 

freelance, so we were in negotiations about reducing it. It wasn’t about 

being sacked for misdemeanours of any kind. There was nothing like 

that. That question’s never been raised, by The Guardian, certainly not 

by me. So, some b*****d [word bleeped out] released a story, and this 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  3 

bloke is putting this out on Twitter as if it’s authoritative. As far as I 

know, I still want to carry on working for The Guardian after the end of 

next April I think, and…we’re facing 180 jobs being slashed… 

Presenter: …Well, at this point the tweet is still up and Chris Williams, the Business 

Editor of The Sunday Telegraph, owned by the Barclay brothers, he’ll just 

say he was doing his job, he got information and he tried to put it out 

there. The Guardian press office itself has got in touch with you. 

Mr Bell:  They did, and I explained to them what was happening, but, so they, The 

Guardian has been remarkably silent about it. They haven’t refuted it, 

but I’ve been the only one refuting it. The problem is, because I’m on an 

annual contract, I don’t know after next year whether they’ll still want 

me, they might do, as you say I’m the best cartoonist in the world, why 

wouldn’t they? 

Presenter:  See we could neatly go from this personal case, and the NUJ Chapel and 

the sackings at The Guardian, the redundancies, to why on earth no one 

checked the story, because you’ve been there before. 

Mr Bell:  That’s my key bugbear, I mean, my response, I sort of refute Twitter, 

Twitter is an abomination to be honest, but people go on it. It’s usually a 

fount for abuse of all sorts”. 

The presenter and Mr Bell then moved on to talk about his career generally and some of the 

journalists Mr Bell had worked with over the years, as well as the way he had depicted other 

politicians in his cartoons. Mr Bell then spoke about the fact that most cartoonists for newspapers are 

freelancers, he said:  

“…In some ways it works to our mutual benefit because The Guardian 

and I have mutual deniability which is sort of gloriously shown in this 

most recent episode when neither of us know quite what’s going on, 

they don’t know what’s going on, I don’t know what’s going on, I don’t 

know who leaked it, it wasn’t me”. 

Before the programme came to an end, the following graphic was shown on screen: 

“We contacted The Sunday Telegraph, Chris Williams, The Guardian, 

Twitter, Sir Keir Starmer MP, and 10 Downing Street about the 

allegations made in this segment, but they did not get back to us in time 

for the broadcast”. 

No further reference to Mr Williams was included in the remainder of the programme. 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  4 

Summary of the complaint and broadcaster’s response 

Complaint 

Mr Williams complained of unjust or unfair treatment in the programme because it broadcast Mr Bell 

making “false claims of inaccuracy in my reporting”, which Mr Williams said were “damaging to my 

reputation”.  

Mr Williams said that he was contacted by RT the evening before broadcast for comment and that he 

had told the programme makers that, “contrary to the false statements made by Mr Bell”, he had 

never:  

• reported that Mr Bell had been sacked; 

• drawn a causal link between Mr Bell’s departure from The Guardian and the allegations of 

racism made against Mr Bell; or 

• made any mention of alleged misogyny in relation to Mr Bell.  

The complainant provided a copy of his tweet set out below, which concerned Mr Bell’s apparent 

departure from The Guardian: 

“NEW: More change at The Guardian. Steve Bell (@BellBelltoons), 

cartoonist since 1981 and recently accused of racism over his caricature 

of Priti Patel as a bull, is leaving. Contract won't be renewed next year. 

Decision unrelated to wider job cuts. The Guardian has no comment”. 

Broadcaster’s response 

RT did not accept that the programme had misrepresented the complainant’s reporting, as set out in 

his tweet, in a way that was unfair to him.  

The broadcaster said that it was questionable whether many viewers would have understood from the 

discussion that the complainant was the author of the tweet to which Mr Bell referred, given that it 

was not shown on screen, nor read out. RT said that the presenter had referred to The Sunday 

Telegraph and that Mr Bell had referred to the author of the tweet as “some geezer on The Sunday 

Telegraph”, then continued, “some b*****d [word bleeped out] released a story, and this bloke is 

putting this out on Twitter as if it’s authoritative”. RT said that it was only after further discursive 

conversation between Mr Bell and the presenter that Mr Williams’ name was mentioned. The 

broadcaster said that, in any event, it would have been clear to viewers that Mr Williams was not the 

originator of the story, but rather, was tweeting what someone else had said or written. 

RT said that it was necessary to determine the “natural and ordinary meaning” of the complainant’s 

tweet, much the same as determining the meaning of words complained of in a libel action. RT said 

that the natural and ordinary meaning of words complained of should be determined by considering 

how an ordinary reasonable viewer would convey the meaning; RT added that the hypothetical 

reasonable reader is “not naive but he is not unduly suspicious”1. The broadcaster said that in order to 

 
1 Victoria Gillick v British Broadcasting Corporation and Susan Pearce [1996] E.M.L.R. 267. 
 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  5 

determine the natural and ordinary meaning of the words complained of, it was well established that 

there should not be an “over-elaborate analysis of the material in issue”2. 

RT said that Mr Williams’ complaint was based upon his strained interpretation of the tweet. It said 

that the clear meaning to be drawn from the complainant’s tweet, was that Mr Bell had been sacked 

from The Guardian and it also drew a causal link between Mr Bell’s departure and the allegations of 

racism made against him over his caricature of Priti Patel. RT said that tweets are brief and avoid 

irrelevance, therefore, the inclusion of the allegation of racism gave the clear impression that it 

related to Mr Bell’s departure from The Guardian, particularly as Mr Williams had further stated in his 

tweet that the decision was unrelated to wider job cuts upon which The Guardian had no comment.  

The broadcaster said that replies to the complainant’s tweet demonstrated that members of the 

public had interpreted the tweet to mean that Mr Bell had been sacked as consequence of recent 

allegations of racism. RT provided examples of some of these replies which we have set out below: 

“Genuine question. Was he fired for the depiction of Priti Patel, and is 

the Guardian not commenting because they fired him but not the editor 

who decided to print it?” 

*** 

“Racist loses his job [crossed arm emoji]”. 

*** 

“So, the guardian sacks a racist (finally) and that’s news? Gosh! Slow day 

in fleet street…”.  

*** 

“Steve Bell sacked. Good !!! This cartoon was clearly racist and totally 

unacceptable”. 

*** 

“Excellent. Should have been sacked over the Patel cartoon”. 

*** 

“Can’t stand cancel culture but the Priti cartoon was a job loser – 

anyone remember Charlie Hebdo or the Danish paper who dropped 

similar but differently flavoured clangers?!” 

*** 

 
2 Skuse v Granada Television Ltd [1996] E.M.L.R. 278. 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  6 

“He should’ve gone after his offensive and racist cartoon of Priti. Clearly 

he’s another leftist loather of those from ethnic background who have 

the temerity to be successful in right-of-centre politics”. 

*** 

“Saw an interview with Steve Bell years ago. Impeccably liberal and anti 

racist. But look under the bonnet…Same goes for the people that sacked 

him. What goes around comes around. Esp in the world of liberal 

hypocrisy. Most of them are eventually exposed as…racists”. 

*** 

“If the @guardian had been a decent paper he would have been sacked 

before this. The rag and him are a disgrace”. 

The broadcaster acknowledged that the complainant had not referred in his tweet to allegations of 

misogyny. However, it said that this was an allegation which had been reported elsewhere3. RT noted 

in particular, a statement issued by The British Tamil Conservatives, as reported in The Jewish 

Chronicle4, which h stated the following about Mr Bell’s cartoon featuring Priti Patel: 

“This cartoon is offensive on every level. It’s anti-Hindu. It portrays the 

Home Secretary, of Hindu origin, as a cow. A sacred symbol for Hindus. 

It’s racist and misogynist. It’s plainly unacceptable! It may constitute a 

hate crime”. 

RT said it was possible that this reporting was in Mr Bell’s mind when he spoke. The broadcaster said 

that while Mr Williams had not made references to allegations of misogyny, Mr Bell’s comments on 

this point would not have resulted in harm to the complainant’s reputation, given that the core of his 

story, that Mr Bell had been sacked because of allegations of racism, was wrong. 

The broadcaster said that they had approached the complainant by email at 17:50 on the day before 

transmission, providing him with an opportunity to respond to Mr Bell’s statement. The broadcaster 

requested that any statement in response be provided “ASAP” so it could be included in the 

programme which was going to be broadcast at 9.30 the next morning.  

RT said that the complainant responded around two hours later and said “Here’s my statement” which 

was followed by a GIF5. This GIF depicted a figure altered to have the face of Vladimir Putin dancing 

next to Brooklyn Bridge, with a rainbow coloured filter as associated with the Gay Pride movement. RT 

said that what Mr Williams was intending to convey by this gesture was a matter for speculation, 

however it was clearly intended to offend. RT said that Mr Williams knew exactly what Mr Bell had 

said in the programme and for Mr Williams to describe this as his “statement” gave the impression 

 
3 Guardian accused of printing ‘racist’ cartoon depicting Priti Patel as a bull, metro.co.uk, 8 March 2020. 
 
4 Controversial cartoonist Steve Bell to leave the Guardian, The Jewish Chronicle, 17 July 2020. 
 
5 “GIF” or “Graphics Interchange Format” is a file format for images.  

https://metro.co.uk/2020/03/08/guardian-print-racist-cartoon-showing-priti-patel-bull-12366971/
https://www.thejc.com/news/uk/controversial-cartoonist-steve-bell-to-leave-the-guardian-1.501690


 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  7 

that the complainant had no genuine concern over what Mr Bell was saying in the broadcast. It said 

that this was, in effect, a contemptuous refusal to give a statement.  

The broadcaster said that when the producer emailed Mr Williams to ask him if he was happy for the 

GIF to be included in the programme as his statement, Mr Williams replied four minutes later saying: 

“I insist”. 

RT did not show the GIF during the broadcast and suggested that had the programme included the 

GIF, as Mr Williams had requested, it could have resulted in reputational harm to him. 

The broadcaster said that later in the evening, following an email to Mr Williams by the producer 

which informed Mr Williams that the GIF would most likely appear as a still image if shown in the show 

on Saturday, at 20:55, the complainant responded by email to the programme’s producers, which 

read: 

“Okay – you have my statement for broadcast.  

Not for broadcast and without prejudice, and in light of RT’s due 

accuracy obligations under the broadcasting code I draw your attention 

to the following facts which are contrary to the statement you say you 

intend to broadcast:  

1. I have never reported that Mr Bell was sacked.  

2. I have never drawn a causal link between his departure from the 

Guardian and allegations of racism made against him.  

3. I have never made any mention of alleged misogyny in relation to Mr 

Bell”. 

RT said that contrary to Mr Williams’ complaint to Ofcom, the broadcaster had contacted Mr Williams 

at 17:50 the day before the broadcast of the programme, and it was not until three hours later, and 

after the GIF interlude, that he had sent his statement as set out in his complaint. However, RT 

highlighted the fact that Mr Williams’ statement in his email to the broadcaster had started with the 

words “Not for broadcast and without prejudice”. RT said that these words were omitted from the 

statement in his complaint to Ofcom. 

RT said that this statement was simply a denial that the tweet contained the meaning drawn by Mr 

Bell; a meaning which, for the reasons explained above, it said was clear and not a matter of 

interpretation. RT said that it had respected Mr Williams’ request that this further statement not be 

broadcast. 

In relation to the allegation of misogyny, the broadcaster said that had Mr Williams chosen to submit 

his second statement earlier in the three hours that had elapsed since their request for comment, it 

might have been able to take it on board. RT said that in order to comply with editorial and technical 

standards, a pre-recorded programme has to pass the editorial quality control stage and then the 

audio-visual quality control stage, after which it can be put on a broadcast server and then on a 

playlist. RT explained that in the context of heightened editorial challenges caused by the Covid-19 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  8 

pandemic, and the formatting of this particular show, the editorial team was “up against the clock”. 

The broadcaster said its timeframe for the pre-air preparation is not unreasonable, nor out of line with 

those of other similar TV operations.  

The broadcaster said that following broadcast, Mr Williams had been invited to come on the 

programme personally to refute any claims made by Mr Bell, but the complainant had refused to 

accept. 

Preliminary View 

Ofcom prepared a Preliminary View that the complaint should not be upheld. Both parties were given 

the opportunity to make representations on the Preliminary View. RT did not make any 

representations on Ofcom’s Preliminary View. Mr Williams made representations which are 

summarised below, insofar as they are relevant to the complaint entertained and considered by 

Ofcom.  

Mr Williams said that the reason he had sent a substantive response to the statements that Mr Bell 

made about him in the programme, after first sending the GIF, was because he did not believe that RT 

would include the GIF in the broadcast. Mr Williams said his email of 20:54 was marked as “not for 

broadcast”, which would have indicated to RT that he was providing background information, which 

Mr Williams said was normal journalistic practice. Mr Williams explained that he did not wish to be 

quoted in the programme because he “did not want to assist or be publicly associated with the 

production of misinformation”. Mr Williams said that the information he gave, three hours after RT’s 

approach, was nevertheless a formal response given in the knowledge of RT’s regulatory obligations.  

Mr Williams added that the programme’s statement that he “did not get back to us in time for the 

broadcast” was false and said that Ofcom’s Preliminary View had failed to reflect this. Mr Williams said 

that RT received the GIF at 19:41, and then received the background information at 20:55, but neither 

was reflected in the broadcast.  

Mr Williams said that to approach the subject of claims and receive corrective information in response 

and then not reflect this in subsequent reporting, is not the behaviour of responsible journalists 

concerned with fairness or accuracy. 

Decision 

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of 

standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from 

unjust or unfair treatment in programmes in such services. 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 

standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom 

is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 

transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is 

needed. 

In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both 

parties. This included a recording and transcript of the programme, and both parties’ written 

submissions. We also took careful account of the representations made by Mr Williams in response to 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  9 

Ofcom’s Preliminary View on the complaint. After careful consideration of the representations, 

however, we considered that the points raised did not materially affect the outcome of Ofcom’s 

decision to not uphold the complaint. 

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 

broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 

individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). In 

addition to this rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be followed” by 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 

affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 

necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach 

where it results in unfairness to an individual or organisation in the programme.  

Ofcom considered Mr Williams’ complaint that the programme had contained “false claims of 

inaccuracy in my reporting”, which he said were “damaging to my reputation”.  

In assessing this complaint, Ofcom had regard to the following Code Practices: 

• Practice 7.9 which states that “Before broadcasting a factual programme, including 

programmes examining past events, broadcasters should take reasonable care to satisfy 

themselves that material facts have not been presented, disregarded or omitted in a way that 

is unfair to an individual or organisation…”; 

 

• Practice 7.11 which states that “if a programme alleges wrongdoing or incompetence or 

makes other significant allegations, those concerned should normally be given an appropriate 

and timely opportunity to respond”; and 

 

• Practice 7.12 which states that “where a person approached to contribute to a programme 

chooses to make no comment or refuses to appear in a broadcast, the broadcast should make 

clear that the individual concerned has chosen not to appear and should give their explanation 

if it would be unfair not to do so”.  

Whether or not a programme results in unfairness will depend on all the particular facts and 

circumstances of the case including the nature of the material and the context within which it was 

broadcast.  

As set out in the “Programme summary” above, the programme included a discussion concerning 

reports that Mr Bell had been sacked from his role at The Guardian. Mr Bell had:  

• spoken critically about the story, of which the complainant’s tweet had been a part;  

 

• said, “So, some b*****d [word bleeped out] released a story, and this bloke is putting this out 

on Twitter as if it’s authoritative”;  

 

• described the complainant as “some geezer on The Sunday Telegraph” who had published a 

tweet “saying that I’d been sacked for reasons of racism and misogyny, and God knows what, 

something to do with Priti Patel”; and 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  10 

 

• also said that the complainant’s tweet was “complete drivel”, and further claimed that:  

 

“[Mr Williams] didn’t get in contact with me to check the story or get my 

reaction. That’s a given of journalism, if you’re writing a story about 

someone, you check with them. Even if you’re expecting them to deny it 

completely, you at least check with them”. 

Ofcom began by considering RT’s suggestion that it was possible that viewers would not have 

identified the complainant as the author of the tweet, as it had not been read out during the 

discussion, nor shown. While we acknowledged that Mr Bell had not identified the complainant by 

name, he had described him as someone from “The Sunday Telegraph”, and the presenter responded 

to Mr Bell’s discussion of the story and the tweet by identifying the complainant as its author, and had 

further identified him to viewers by his job title: “Chris Williams, the Business Editor of The Sunday 

Telegraph”. Ofcom therefore considered that the viewers were likely to have understood Mr Bell to be 

referring to the complainant, Mr Williams, as the author of the tweet. 

We next considered the context in which the claims about Mr Williams were made in the programme. 

As set out in the news articles provided to Ofcom by the broadcaster (see footnotes 3 and 4 above), at 

the time of broadcast, there had been widespread criticism that Mr Bell’s cartoon, which depicted Ms 

Priti Patel as a bull, was “racist” and “misogynistic”. There had also been speculation about whether 

Mr Bell had been fired from The Guardian, and if he had, whether it was connected to this cartoon. 

We also took into account that the complainant was a journalist and as such, he may have expected to 

have some criticism levelled against him, particularly by people he may have written about. However, 

Ofcom takes the view that the profile and status of an individual does not remove the need for 

broadcasters to ensure that individual is not subject to unjust or unfair treatment in programmes.  

We considered the content of the report and took the view that RT’s audience were likely to have 

understood from Mr Bell’s comments that Mr Williams had made unsubstantiated claims about Mr 

Bell and the reasons for the apparent termination of his employment with The Guardian, without 

confirming the story with Mr Bell or asking for his comments before publication. Therefore, in our 

view, Mr Bell’s comments would have been perceived by viewers as amounting to an allegation that 

Mr Williams had published unsubstantiated statements without following good journalistic practice. In 

Ofcom’s view, the inclusion of Mr Bell’s description of the complainant’s tweet in that context could 

have the potential to materially and adversely affect viewers’ opinions of Mr Williams in a way that 

was unfair to him.  

It was apparent to Ofcom that the complainant’s tweet did not explicitly say that Mr Bell had been 

“sacked” from The Guardian for “reasons of racism and misogyny”, as claimed by Mr Bell in the 

programme. However, while we acknowledged that Mr Bell’s comments were not a wholly accurate 

description of the content of the complainant’s tweet, for the reasons set out below, we do not 

consider the comments made in the programme resulted in unfairness to Mr Williams.  

First, we considered that while the tweet itself did not describe Mr Bell as having been “sacked” by 

The Guardian, it did state that his “Contract won’t be renewed next year” and that this decision was 

“unrelated to wider job cuts”. Therefore, we considered that readers of the tweet might have thought 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  11 

it was possible that Mr Bell’s apparent departure from The Guardian was the result of him being 

sacked by The Guardian. Moreover, while the tweet did not expressly connect Mr Bell’s apparent 

departure from The Guardian with the allegations of racism around the Priti Patel cartoon, readers of 

the tweet might have thought there was an implication that these allegations of racism might have 

been at least a factor in Mr Bell’s apparent departure from The Guardian, given the juxtaposition 

drawn between these two points in the tweet.  

We also considered that Mr Bell’s comments in the programme were presented as his personal 

reaction to and views on the media speculation surrounding Mr Bell’s apparent departure from The 

Guardian, and the way that Mr Williams’ tweet had presented this story. As Mr Bell was the subject of 

the tweet, it was reasonable for the programme to have included his interpretation and opinions of 

the tweet. We also considered that viewers were likely to have understood from the programme that 

RT were providing Mr Bell with the opportunity to present his version of the events regarding the 

reported speculation around the termination of his employment with The Guardian, as part of which 

he had taken the opportunity to rebut speculation that this might be linked to allegations that some of 

his cartoons were racist or misogynistic. Further, in Ofcom’s view, Mr Williams’ tweet referred to the 

widely reported criticism of the Priti Patel cartoon, and, for the reasons set out above, we considered 

that the tweet could have been read as suggesting a link between these allegations of racism and Mr 

Bell’s contract apparently not being renewed, and Mr Bell’s comments could be understood in that 

context. We also took into account that the reference to “misogyny” by Mr Bell had been brief and 

incidental to his wider rebuttals of the story.  

While we recognised that Mr Bell’s comments implied that Mr Williams had made unsubstantiated 

statements about Mr Bell without following good journalistic practice, overall we considered that it 

would have been clear to viewers that the comments and criticisms of Mr Williams’ reporting in the 

tweet were clearly attributed to Mr Bell and represented his own personal views and opinions on the 

media speculation on the story, which he deemed to be untrue. Taking into account all the above 

factors, we did not consider that, in this context, Mr Bell’s comments were likely to have materially 

and adversely affected viewers’ opinions of Mr Williams in a way which was unfair to him. 

We also had regard to the opportunity which RT had provided to Mr Williams to respond to Mr Bell’s 

comments. We noted that on the evening prior to the broadcast, at 17:50, the broadcaster had 

written to Mr Williams providing him with information about the statements that Mr Bell made about 

Mr Williams in the programme, and told him that if he wished to comment on the allegations made by 

the guest, they would be happy to include a statement in the programme provided he could provide it 

as soon as possible. In Ofcom’s view, Mr Williams had been presented with an appropriate record of 

the material allegations which would be made in the programme, prior to broadcast, and in the 

circumstances, as set out further below, had been given an appropriate and timely opportunity to 

comment upon them. 

We understood that initially Mr Williams had chosen to respond with a GIF which depicted a figure 

altered to have the face of Vladimir Putin dancing next to Brooklyn Bridge, with a rainbow coloured 

filter as associated with the Gay Pride movement. In response to a question by the producer as to 

whether Mr Williams was happy for this to be taken as his statement, he responded: “I insist”, and he 

later told the producer that they “have my statement for broadcast”, apparently referring to the GIF. 

We took the view that this GIF did not contain information that was relevant to the substance of Mr 



 

Issue 425 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
26 April 2021 
  12 

Bell’s claims, and therefore, it was reasonable for RT to have chosen not to make reference to this 

response in the programme. 

Ofcom recognised that the complainant had provided a further statement later in the night prior to 

the broadcast which disputed Mr Bell’s claims. However this statement had been marked as “not for 

broadcast and without prejudice” and we accepted that, given this, it was reasonable for the 

broadcaster to consider that Mr Williams did not wish this statement to be broadcast in the 

programme itself as his formal response. We also took into account Mr Williams’ representations on 

Ofcom’s Preliminary View that he did not wish to be quoted in the programme, as he “did not want to 

assist or to be publicly associated with in the production of misinformation”. We considered this 

would have made clear that he did not expect this statement to be attributed to him in the broadcast 

programme. We also took into consideration Mr Williams’ representations on Ofcom’s Preliminary 

View that it would have been clear to RT that this second statement contained relevant background 

information, which he suggested ought to have been reflected in the programme (albeit not in a way 

which attributed the comments to Mr Williams). For the reasons set out above, we considered that Mr 

Bell’s comments were not likely to have materially and adversely affected viewers’ opinions of Mr 

Williams in a way which was unfair to him, and therefore, in Ofcom’s view, it was not necessary for the 

broadcaster to have reflected the substance of Mr Williams’ later statement in the programme in 

order to avoid unfairness to him.  

We also took into account that at the end of the programme, the broadcaster included a statement 

explaining that Mr Williams had been contacted about the allegations made, but that he “did not get 

back to [RT] in time for the broadcast”. We took into account Mr Williams’ submission on Ofcom’s 

Preliminary View that this statement was inaccurate, as he had provided two responses to RT by the 

time of broadcast. As set out above, Mr Williams had initially chosen to respond with a GIF, and in 

Ofcom’s view it was reasonable for RT to have chosen not to make reference to this in the 

programme, as it did not contain information that was relevant to the substance of Mr Bell’s claims. 

We recognised that Mr Williams had then provided a further statement later in the night prior to the 

broadcast, which had, however, been marked as “not for broadcast and without prejudice”, and 

therefore indicated that he did not wish these comments to be attributed to him as his response to 

the allegations about him in the programme as broadcast. In these circumstances, we considered that 

it was reasonable for RT to have concluded that they had approached Mr Williams, but that no formal 

response to the allegations that Mr Williams would wish to be broadcast had been provided in time 

for the broadcast. In our view therefore, the statement made at the conclusion of the programme 

regarding Mr Williams’ lack of response fairly represented the position regarding Mr Williams’ 

response at the time of broadcast.  

Taking account of all the circumstances, and for the reasons set out above, Ofcom considered that 

material facts were not presented, omitted or disregarded in a way that was unfair to Mr Williams in 

the programme as broadcast, the broadcaster gave Mr Williams an appropriate and timely 

opportunity to respond to the allegations made against him in the programme and the broadcaster 

fairly reflected that Mr Williams had not provided a formal response to the claims at the time of 

broadcast.  

Ofcom has not upheld Mr Williams’ complaint of unjust or unfair treatment in the programme as 

broadcast. 


