
v 
  
 
 
 

 
Issue 431    
19 July 2021 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021  1 

Complaint by UK Lawyers For Israel about Channel 4 News 

Type of case Fairness and Privacy 

Outcome Not Upheld 

Service Channel 4 

Date & time 14 December 2020, 19:00 

Category Fairness  

Summary Ofcom has not upheld this complaint about unjust or 

unfair treatment in the programme as broadcast. 

Case summary 

The programme included a report on the experience of British Palestinian people in the UK and how 

the community was perceived by others. Part of the report featured a discussion about the impact on 

Palestinians when complaints are made about charitable organisations which advocate on behalf of 

Palestinians. The report included two images of website pages which referred to the Charity 

Commission’s response to complaints to it made by UK Lawyers for Israel (“UKLFI”) and the Lawfare 

Project about two charities. UKLFI complained that the inclusion of these website pages in the 

programme resulted in unfairness to them.  

Ofcom found  that material facts were not presented, disregarded or omitted in the programme in a 

way that was unfair to UKLFI. Nor did we consider, in the particular circumstances of this case, that it 

was necessary for the broadcaster to have provided UKLFI with an appropriate and timely opportunity 

to respond in order to avoid unfairness to it. 

Programme summary 

On 19 December 2020, Channel 4 broadcast an edition of its daily weekday news programme, Channel 

4 News. The programme included a report by Mr Akram Salhab on the experience of British Palestinian 

people in the UK, and their views about how their community is perceived by others.  

The programme’s presenter introduced the report: 

“…Britain's colonial past has been the centre of intense debate over 

the past two years: the Black Lives Matter movement; the Windrush 



 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  2 

scandal, exposing the terrible treatment of those who came to this 

country after the war; and, the contribution from troops from the 

Empire and the Commonwealth who gave their service and sometimes 

sacrificed their lives. But, are there some parts of this country’s history 

that remain off limits? Akram Salhab is a British Palestinian activist 

and has made this film exploring how Palestinians feel that their 

experience of British colonialism is being side-lined. This is his personal 

account of how it feels to be British and Palestinian. These are his 

views, and those of other British Palestinians. And afterwards we will 

be talking to the renowned Israeli conductor, Daniel Barenboim, about 

the Israeli – Palestinian situation”. 

The report began with footage of protests in the UK during the summer of 2020. The reporter, Mr 

Salhab, said:  

“In 2020, the Black Lives Matter movement has brought Britain’s 

imperialist past into sharp focus. With statues falling, and mass 

protests taking place. But, are there still parts of this country’s colonial 

actions that remain taboo? As a Palestinian, I’ve long felt that our 

history has been marginalised. And more recently, maybe even 

silenced. Growing up between Palestine and Britain, I’ve seen different 

ways in which people’s lives and histories are side-lined. In recent 

years this has got worse with US policies under Donald Trump, 

including moving the US Embassy to Jerusalem, undermining 

Palestinian rights. As an active campaigner engaged in discussions on 

colonialism, I’ve long felt Britain has been too silent about human 

rights abuses. And I wanted to know if other Palestinians living here 

share my experience”. 

Footage was shown of a group of young British Palestinian people talking about their experiences. One 

person said that she felt that being Palestinian and talking about international law or human rights 

issues were considered “taboo”, while another said that he felt there was a “sense of hypocrisy, 

because you know on the one hand my family were made refugees in 1948 as a result of the actions of 

the British at the time, and the British bear responsibility for that. And on the other hand, when I speak 

about Palestine, and say ‘I’m Palestinian’, there’s a complete absence of knowledge or understanding 

of what that means”.  

Mr Salhab continued: 

“What struck me from speaking to the group was how prominent 

Britain’s role in Palestine's past, as well as present, remains in their 

minds. A part of history that, I find, is rarely known by people in this 

country. There’s been a lot of controversy in recent months about 

Winston Churchill and his legacy, but for us Palestinians, there’s 

another British Prime Minister whose role has been much more 

important in the fate of our country, and that’s a guy whose statue is 



 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  3 

just over my shoulder, David Lloyd George. Lloyd George was Prime 

Minster in 1917, when Foreign Minister Arthur Balfour issued a public 

statement [“the Balfour Declaration”] on behalf of the British 

Government announcing support for the establishment of a national 

home for the Jewish people in Palestine. For Palestinians, this was the 

first of a series of steps that led to the loss of our homeland in 1948. 

The official Israeli narrative is that upon the creation of the Israeli 

state, we Palestinians left our homes of our own accord”.  

The report then included interview footage of Professor Avi Shlaim, an Israeli historian and a Professor 

of International Relations at Oxford University, whose research, Mr Salhab said, “had documented that 

this [i.e. the Balfour Declaration] was part of a wider plan”. Professor Shlaim then summarised the 

situation as he perceived it by saying that  

“Britain stole Palestine from the Palestinians, and in 1948 when the first 

Arab-Israeli War broke out, Britain worked behind the scenes in order to 

abort the birth of a Palestinian state…Britain is very largely responsible 

for the Palestinian tragedy, and yet no British leader has ever accepted 

responsibility for this tragedy”. 

Mr Salhab then said: 

“Universities are now the battle ground over a controversial new 

definition of antisemitism, with the Government threatening to 

withdraw funding unless it is adopted. It prohibits calling ‘the existence 

of a State of Israeli a racist endeavour’, even though hundreds of 

thousands of Palestinians were forcibly displaced in the process and 

Israel doesn’t recognise our right to self-determination”. 

Professor Shlaim was then shown in interview saying that the effect of this was:  

“censorship and self-censorship, because people don’t want to be 

accused of antisemitism. What happened in 1948 was that Israel was 

responsible for expelling the Palestinians. You’re simply talking about 

historical facts.  The tragedy is, in Britain today there is no freedom of 

expression. And Palestinians are not allowed to talk about their history”. 

Mr Salhab said that due to the events of 1948, most Palestinians were now refugees. He went on to 

say that it was not just in politics that Palestinians faced challenges, but also in the representation of 

Palestinian culture. Mr Salhab then interviewed Ms Joudie Kalla, author of a Palestinian cookbook, 

who spoke about the difficulties she experienced in getting a book of traditional Palestinian recipes 

published in the UK, which she mainly attributed to the word “Palestine” being in the book’s title 

(‘Palestine on a Plate’). 

Mr Salhab then said:  

“But, it’s not just Palestinians who feel like they are being censored. It’s 

also those advocating on our behalf. War on Want is an anti-poverty 



 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  4 

charity which campaigns on a number of issues, such as workers’ rights, 

food security, and the arms trade. 

[A War on Want website page was shown briefly with the heading: 

“Charity Commission respond to complaint by UK lawyers for Israel 

and US based the Lawfare Project”.]  

But, it's the work it does on Palestinian rights that led to several 

complaints to the Charity Commission. Repeated investigations found no 

issues to take forward”.  

Dr Ryvka Barnard, a senior campaigner for War on Want was then shown in interview:  

“There’s a really terrifying precedent created when there’s silence 

created around a single issue. It means that there's going to be silence 

around other human rights issues also and that's why people who are 

the victims of human rights abuse need to be able to speak about it. 

It's creates a chilling effect and people look and say, ‘Oh well, you 

know, will I be targeted if I speak up in support of Palestinian rights?’”  

Mr Salhab then said:   

“Other charities such as Oxfam and Medical Aid for Palestinians have 

also faced recent challenges from pro-Israel lawyers which were not 

upheld.  

[A Medical Aid for Palestinians website page was shown briefly with 

the heading: “Charity Commission response to complaint by UK 

lawyers for Israel and the Lawfare Project”.]  

And campaigners have raised concern with training for the 

Government’s counterterrorist Prevent programmes voicing vocal 

support for Palestine, and opposition to Israeli settlements in Gaza, as 

potential indicators of extremism. They say equating support for 

Palestinian rights to terrorism helps only to marginalise the Palestinian 

voice and shutdown discussion of Israeli government actions. 

Supporters of Prevent have told us the indicators would only be 

considered within the context of a broader set of factors. We 

Palestinians feel that our people and our country are all too often 

being misrepresented. But surely, discussing history, supporting 

human rights work, or even just writing a cookbook, are all perfectly 

normal activities in a democratic society”. 

Comments were then included from the group of young British Palestinian people who were shown at 

the beginning of the report. One person said the Palestinian community that was “silenced with really 

strong, repressive measures”, while another said it was a “campaign that is directly aimed at 

eliminating Palestinian voices from universities, not by any coincidence, but by design”. A third said:  



 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  5 

“my family was expelled from Palestine. Why are we not allowed to talk 

about, you know, one of the most recent colonial episodes in this 

country’s history?”. 

The report ended and the presenter in the studio said: “The views of some British Palestinians from 

Akram Salhab”, before introducing an interview with Mr Barenboim. 

The programme continued with no further reference to the UKLFI. 

Summary of the complaint and broadcaster’s response 

Complaint 

UKLFI complained that it had been treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast 

because: 

a) Part of the report “concerned complaints made by UKLFI to the Charity Commission regarding the 

charities War on Want and Medical Aid for Palestinians”. UKLFI said that it was identified by 

screenshots of website pages of these charities and said that it was “criticised for attempting to 

silence campaigning in support of Palestinian human rights”.  

UKLFI said that this was misleading and that its “complaints to the Charity Commission were 

essentially about links of these charities to terrorist organisations and their misuse of charitable 

funds and status to promote political propaganda which was outside their charitable objects, 

misleading and in some cases antisemitic”.  

b) UKLFI said that it was not given any opportunity to respond to the false allegations.  

Broadcaster’s response 

a) Channel 4 said that UKLFI was not the subject or the focus of the report which it said was about: 

the experience of young Palestinians in the UK and others advocating for Palestinians, such as the 

charity War on Want; their concerns about freedom of expression; the challenges they experience 

when speaking out on Palestinian issues or helping or being linked to Palestinians; and the chilling 

effect these cause. Channel 4 said that it was therefore important to note that viewers would have 

seen and understood the two references to UKLFI in the report in this context.  

Channel 4 said that the first reference to UKLFI was a fleeting visual image of a War on Want 

website page on which the heading “Charity Commission respond to complaint by UK Lawyers for 

Israel and US based The Lawfare Project” was visible. The broadcaster said that this visual 

reference was contextualised in the programme by accompanying commentary from the reporter 

and was immediately followed by an interview with a senior representative of War on Want. The 

broadcaster said that this clearly demonstrated that the context in which the visual reference to 

UKLFI was included was to illustrate the charity’s concern about the detrimental impact that 

complaints, even when rejected by its regulator, can have on the work of a charity. Channel 4 said 

it was entirely legitimate and editorially justifiable to include the reference in this way. 

Channel 4 said that the second reference to UKLFI immediately followed the interview with the 

War on Want representative. It said that this reference was also a fleeting visual image of a 

website page from the charity Medical Aid for Palestinians with the heading “Charity Commission 



 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  6 

response to complaint by UK lawyers for Israel and the Lawfare Project”. It said that this reference 

was contextualised by the accompanying commentary from the reporter, Mr Salhab.  

Channel 4 said that both references to UKLFI were factually accurate. It said that in both cases, 

UKLFI complained to the Charity Commission and that the complaints were not upheld, and that 

these were facts that were in the public domain. Channel 4 said that the references to “several 

complaints” and “repeated investigations” finding no issue to take forward were also factually 

accurate, even if they were understood by viewers to be referring only to UKLFI, which Channel 4 

said it did not believe to be the case. The broadcaster said that, in any case, in addition to the two 

Charity Commission complaints visually referenced in the programme, UKLFI had made other 

complaints which also had not been upheld. By way of example, the broadcaster referred to an 

online article1 from May 2019 which it said reported that UKLFI had made several complaints 

about another charity providing humanitarian aid for Palestinians which had not been upheld. 

The broadcaster said that the references to the Charity Commission complaints by UKLFI were 

included and, given the context in which they were made, would have been understood by 

viewers to be included, to illustrate the effect that such complaints were having on Palestinians 

and those advocating on their behalf. It said that the report did not comment on, or seek to 

examine, the substance or merits of the complaints, or the motivation of UKLFI in making them. 

Channel 4 added that this was not the subject of the report, but rather the report was concerned 

with the impact of the fact of such complaints being made, even when rejected, on Palestinians 

and those who support them. It said that the references to UKLFI were accurate and were included 

and properly contextualised to illustrate this point. The broadcaster said that it firmly believed 

that including the references in this way was fair and justifiable. 

Channel 4 said that it was a fundamental part of its remit to ensure that a wide range of voices are 

heard, particularly those which are rarely heard. It said that it was very rare indeed for UK 

Palestinians to speak openly on television about their hopes and fears. It said that the report 

explored the British-Palestinian experience against the background of: the Black Lives Matter 

movement; its relevance in terms of the cultural and political discussions about Britain's colonial 

past; and why many Palestinians felt that their voices are not being heard in these discussions. The 

broadcaster submitted that this was a legitimate and important public interest subject for news 

reporting and fell squarely within Channel 4’s remit to give space to unheard voices. It said that 

the report’s introduction and the commentary and interviews surrounding the references to UKLFI 

put those references into a just and fair context, including making clear that the report was 

exploring a particular perspective, thus allowing viewers to make their own judgements on the 

issues and subjects raised. 

Channel 4 said, in conclusion, that it strongly believed that there was no unfairness to, or unjust 

treatment of, UKFLI in the programme. The broadcaster said that it covers issues relating to Israel 

and Palestine on a regular basis and will continue to do so. It said that, clearly, there are different 

views on this subject, and that Channel 4 and the programme makers aimed to represent a variety 

of perspectives over the series of Channel 4 News programmes. Channel 4 said that not everyone 

will agree with every perspective presented, but that it and the programme makers treated 

 
1 Jewish Voice For Labour, 6 May 2019, ‘UK Lawyers For Israel: relentless campaigning against Palestinian rights’. 

https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/uk-lawyers-for-israel-relentless-campaigning-against-palestinian-rights/


 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  7 

compliance with the Ofcom Broadcasting Code as a matter of the highest priority and, in this case, 

strongly believed that there had not been a breach of the Broadcasting Code. Channel 4 said that 

it would be an impermissible and worrying restriction on Channel 4’s and the programme maker’s 

right to freedom of expression to find otherwise in respect of what was a reasonable and 

considered editorial decision to use true facts, properly contextualised, to illustrate a point of 

important public interest.  

b) Channel 4 said that a response from UKLFI was not warranted because no allegations were made 

about UKLFI in the programme, nor was there any discussion or comment on the substance or 

merits of the complaints they made (to the Charity Commission) or their motivation for doing so.  

Channel 4 said that the matters raised by UKLFI in their complaint to Ofcom, and their rejected 

complaint to the Charity Commission, about alleged links to terror groups formed no part of the 

report in the programme. It said that the subject matter of the report, as set out in detail in 

response to a) above, was the impact of such complaints being made on Palestinians and those 

who advocate on their behalf, even if the complaints are rejected. Channel 4 said that this was a 

legitimate topic of significant public interest in relation to which those interviewed in the 

programme were entitled to discuss their experiences. It said that there was nothing said or stated 

of any substance about UKLFI that merited seeking a response from them, and it was therefore 

neither unjust nor unfair to UKLFI not to have approached them for comment. 

Preliminary View 

Ofcom prepared a Preliminary View that UKLFI’s complaint should be not upheld. Both parties were 

given the opportunity to make representations on the Preliminary View and both parties chose to do 

so, which, insofar as they are relevant to the complaint entertained and considered by Ofcom, 

summarised below.  

Complainant’s representations 

UKLFI said that it disagreed with Ofcom’s Preliminary View to not uphold the complaint. UKLFI 

reiterated that it had been treated unfairly in the programme as broadcast because it made 

allegations that: UKLFI made complaints to the Charity Commission about War on Want and Medical 

Aid for Palestinians because of their work on Palestinian rights; and these complaints were unjustified 

and made the charities and/or their personnel feel censored and frightened supporters of Palestinian 

rights into being silent. 

UKLFI said that, although the images of the website pages were only displayed for a brief amount of 

time, they were very clearly visible and legible, and were shown for sufficient time for a typical viewer 

to read the headlines. It added that no organisations other than UKLFI and the Lawfare Project were 

identified by the programme as having made complaints against War on Want or Medical Aid for 

Palestinians. Therefore, UKLFI submitted that it would be difficult to conclude that the programme did 

not convey to viewers that it had made complaints to the Charity Commission about War on Want and 

Medical Aid for Palestinians because of their work on Palestinian rights. 

UKLFI said that, while it was true that it had made complaints to the Charity Commission about the 

charities, it was unfair and misleading to characterise them as having been made because of work by 

these organisations on Palestinian rights. UKLFI reiterated the substance of its submissions to the 

Charity Commission, as set out in detail in head a) of the complaint above, and provided Ofcom with 



 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  8 

copies of its complaints to the Charity Commission2, which were available on its website prior to the 

broadcast of the programme and therefore, it said, would easily have been found by a broadcaster 

that took reasonable care. UKLFI said that the complaint submissions to the Charity Commission were 

not accurately described in the Preliminary View and that the programme did not fairly represent the 

submissions made to the Charity Commission by the statement “it’s the work on Palestinian Rights 

that has led to several complaints to the Charity Commission”3.  

UKLFI said that the allegation that these complaints made Medical Aid for Palestinians and War on 

Want feel censored was false. The complainant submitted that, in these circumstances, the unfairness 

to UKLFI of broadcasting Dr Barnard’s and the reporter’s false claims without challenge or 

contradiction was not avoided by noting that they were purporting to express their personal opinions.  

UKLFI said that it was misleading for the programme to imply that the complaints lacked justification. 

UKLFI said that the fact the Charity Commission did not uphold them was a reflection of the 

inadequacy of the Charity Commission, not on a lack of cogency and validity of the complaints.  

UKLFI said that the allegations made in the programme were “seriously prejudicial” to UKLFI. It said 

that UKLFI is an association of lawyers who seek to ensure that laws are properly applied in matters in 

relating Israel. It said that it mainly does this by drawing the applicable laws and relevant facts to the 

attention of persons who should comply with or enforce the laws, and requesting them to do so. UKLFI 

said its ability to do this persuasively and effectively is undermined by the broadcasting of a report 

which includes misleading allegations that it seeks to censor support of Palestinian rights by 

unjustified complaints. 

UKLFI said that the programme alleged wrongdoing on the part of UKLFI in claiming that our 

complaints sought to censor supporters of Palestinian rights and had that effect. UKLFI said that the 

programme also alleged incompetence by implying that the submissions were unjustified. UKLFI said 

that the programme contained no content countering or challenging “these false, misleading and 

damaging allegations” and that there was “no balance at all”. It submitted that, in the circumstances, 

it was unfair not to afford UKLFI an opportunity to address any of the allegations. 

Broadcaster’s representations 

Channel 4 said that it did not believe UKLFI’s representations raised anything new or material which 

would merit the Preliminary View being changed.  

Channel 4 said that UKLFI’s representations mischaracterised the report. It said that as accepted by 

UKLFI, it had as a “matter of fact” made the complaints to the Charity Commission about War on Want 

and Medical Aid for Palestinians. However, Channel 4 said that the report did not speculate or make 

 
2 Complaint and request for investigation of War on Want; and, Complaint and request for investigation of 
Medical Aid for Palestinians. 
 
3 Ofcom noted that the programme said “But, it's the work it [i.e. the charity War on Want] does on Palestinian 

rights that led to several complaints to the Charity Commission..”.  

 

https://uklfi.com/wp-content/uploads/2018/09/War-on-Want-Complaint-to-Charity-Commission-FINAL-3.9.18.pdf
https://uklfi.com/wp-content/uploads/2018/06/MAP-complaint-FINAL.pdf
https://uklfi.com/wp-content/uploads/2018/06/MAP-complaint-FINAL.pdf


 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  9 

any assertions about UKLFI’s motivation for complaining to the Charity Commission, or the nature of 

those complaints, or comment in any way on the merits of UKLFI’s complaints.  

Channel 4 said that UKLFI’s motivation in complaining to the Charity Commission, and the impact of 

those complaints on British Palestinians and those advocating on behalf of Palestinians, are two 

separate matters, and that the report did not comment at all on the former and was entitled to report 

on the latter (and did so in a transparent and responsible way). Channel 4 said that the reporter and 

the individuals interviewed in the programme were entitled to explain how these sorts of complaints 

made them feel, and it was legitimate to report how they said they felt. It reiterated that the report 

was clearly identified as being made by an “activist” and as his “personal account of how it feels to be 

British and Palestinian”, and that it focussed on the experiences of British Palestinians in the UK and 

those advocating on behalf of Palestinians. The broadcaster said that viewers would have understood 

and received the report in this context and an opportunity to respond was not merited in these 

circumstances. 

Channel 4 said that UKLFI’s representations appeared to be “directed towards ’re-litigating’ its 

complaint to the Charity Commission and arguing why the Charity Commission was wrong to dismiss 

its complaint”. It therefore asserted that these matters are outside the scope of Ofcom’s remit. 

Decision 

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of 

standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from 

unjust or unfair treatment in programmes in such services. 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 

standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom 

is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 

transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is 

needed. 

In reaching this decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both 

parties. This included a recording of the programme and transcript of it, both parties’ written 

submissions and both parties’ representations in response to the Preliminary View. After careful 

consideration of the representations, we considered that the points raised did not materially affect 

the outcome of Ofcom’s Preliminary View to not uphold the complaint. 

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 

broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 

individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”)4. In 

addition to this Rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be followed” by 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 

affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 

necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach 

where it results in unfairness to an individual or organisation in the programme. 

 
4 See the version of the Code in force at the date of broadcast. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0016/132073/Broadcast-Code-Full.pdf


 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  10 

a) We first considered UKLFI’s complaint that it was treated unjustly or unfairly in the programme as 

broadcast because complaints it had made to the Charity Commission about War on Want and 

Medical Aid for Palestinians were identified by screenshots from webpages and “criticised for 

attempting to silence campaigning in support of Palestinian human rights”. The UKLFI said that this 

was misleading and that its “complaints to the Charity Commission were essentially about links of 

these charities to terrorist organisations and their misuse of charitable funds and status to 

promote political propaganda which was outside their charitable objects, misleading and in some 

cases antisemitic”.  

In considering this complaint, we had particular regard to Practice 7.9 of the Code which states: 

“Before broadcasting a factual programme, broadcasters should take 

reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 

presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an 

individual or organisation…”.  

Ofcom’s role is to consider whether the broadcaster took reasonable care not to present, 

disregard or omit material facts in a way that resulted in unfairness to UKLFI. Whether a 

broadcaster has taken reasonable care to present material facts in a way that is not unfair to an 

individual or organisation will depend on all the particular facts and circumstances of the case, 

including, for example, the way in which an individual or organisation is portrayed, the seriousness 

of any allegations made against them, and the context in which any such allegations are made.  

We began by considering what specifically the programme presented about the UKLFI’s 

complaints to the Charity Commission. As set out above in the “Programme summary”, the 

programme included a report which focused on the experiences of British Palestinians in the UK 

and those advocating on behalf of Palestinians. As part of this, the programme referred to some of 

the challenges that the reporter, Mr Salhab, said they faced, and an image of a War on Want 

charity website page was shown briefly in which a headline read: “Charity Commission respond to 

complaint by UK lawyers for Israel and US based the Lawfare Project” . The image was 

accompanied by commentary from Mr Salhab who then said that it was the work done by the 

charity “on Palestinian rights that led to several complaints to the Charity Commission”, but that 

“repeated investigations found no issues to take forward”. This was followed by an interview with 

Dr Barnard, a senior campaigner for War on Want, who referred to “a really terrifying precedent 

created when there’s silence created around a single issue. It means that there's going to be silence 

around other human rights issues also…”. The report then included a second image of a website 

page, this time from the charity Medical Aid for Palestinians, which showed the headline: “Charity 

Commission response to complaint by UK lawyers for Israel and the Lawfare Project”. Mr Salhab 

then said in commentary that “Other charities such as Oxfam and Medical Aid for Palestinians 

have also faced recent challenges from pro-Israel lawyers which were not upheld”. 

We then took into account the context in which the images of the two website pages were 

included in the programme. In particular, we recognised that the report explored the experience 

of British Palestinians in the UK, including the view, as expressed by the reporter, Mr Salhab, that 

they felt that the Palestinian community was being “silenced”, as were those advocating on their 

behalf. We also took into account Channel 4’s submission that the images referring to the 



 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  11 

complaints made by UKLFI were included to illustrate the effect that such complaints were having 

on Palestinians and those advocating on their behalf. Further, we took into account that the 

reporter was introduced as being an “activist” and that the report was his “personal account of 

how it feels to be British and Palestinian” by Mr Salhab (who described himself at the beginning of 

the report as an “active campaigner”) and that the content that followed comprised “his views, 

and of other British Palestinians”. We therefore took the view that it would have been sufficiently 

clear to viewers that the report was reflected a particular position, namely that of British 

Palestinians in the UK and those advocating on their behalf and of what they perceived as 

methods to “silence” them from expressing their experiences.  

Ofcom acknowledged that UKLFI said that in the programme it had been “criticised for attempting 

to silence campaigning in support of Palestinian human rights” and that this was misleading as its 

complaints had been about issues such as the structure and running of the charities. However, we 

took into account that the references to UKLFI were very brief and visual only, and that the UKLFI’s 

complaints to the Charity Commission was not the focus of the report. In particular, we took into 

account that the report did not state specifically that UKLFI had attempted to silence or censor any 

campaigns in support of Palestinian rights, nor did it include any detail about the nature of UKLFI’s 

specific complaints against the charities referred to in the report. For instance, neither image of 

the website pages included any information about the substance of UKLFI’s complaints against 

War on Want or Medical Aid for Palestinians, or its motivations for making them. Rather, the 

images of the website pages shown simply reported that the Charity Commission had “responded” 

to complaints made by the UKLFI and the Lawfare Project against the respective charities, and the 

accompanying commentary by Mr Salhab had stated that these complaints (along with other 

complaints which were not specifically attributed to UKLFI) were not taken further or not upheld.  

Ofcom acknowledged that UKFLI said in its representation on the Preliminary View that the visual 

references to its complaint were very clearly visible and legible, and that they were shown for 

sufficient time for a typical viewer to read the headlines and convey to viewers that UKLFI had 

made complaints to the Charity Commission about War on Want and Medical Aid for Palestinians 

because of their work on Palestinian rights. However, in our view, given the lack of information or 

commentary on UKLFI or the substance and nature of its specific complaints, it would have been 

sufficiently clear to viewers that the use of the images of the website pages were included to be 

illustrative of the impact of such complaints on Palestinians and those who advocate on their 

behalf, as perceived by Mr Salhab and Dr Barnard.  

We acknowledged the comments made by UKLFI on the Preliminary View and in particular, its 

submission that the programme’s participants had not been “censored”, “silenced” or “inhibited in 

any way by our complaints to the Charity Commission” by a “chilling effect”. However, given the 

above, we considered that viewers would have understood the reporters comment’s regarding 

“censorship” and the suggestion by Dr Barnard of a “chilling effect” of the complaints and concerns 

that people may feel “targeted”, to be the personal opinions and perspectives of these 

contributors about the impact such complaints can have on Palestinians or those advocating on 

their behalf. In reaching this view, we also acknowledged that Dr Barnard was clearly identified as 

being a representative for War on Want and would be speaking from a particular position. 

Therefore, we did not consider that viewers would have regarded these comments as any 

statement of fact specifically related to UKLFI or its motivations for making such complaints. 



 

Issue 431 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
19 July 2021 
  12 

Taking all the above factors into account we considered that, on balance, the inclusion of the two 

website pages referring to the complaints made by UKFLI was unlikely to have materially and 

adversely affect viewers’ opinions of UKLFI in a way that was unfair to it. 

Therefore, Ofcom considered that material facts were not presented, disregarded or omitted in a 

way that resulted in unfairness to UKLFI in the programme as broadcast. 

b) Ofcom next considered UKLFI’s complaint that it was not given an opportunity to respond to the 

false allegations made in the programme.  

In considering this complaint, we had regard to Practice 7.11 of the Code, which states: 

“If a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other 

significant allegations, those concerned should normally be given an 

appropriate and opportunity to respond”. 

We acknowledged the comments made by UKLFI on the Preliminary View that the programme not 

only made significant allegations of wrongdoing in claiming that its complaints had the intent and 

effect of censoring supporters of Palestinian rights, but also that the allegations were significant by 

reason of their likely impact on UKLFI and its work. We also took into account Channel 4’s 

submission that a response from UKLFI was not warranted because no allegations were made 

about UKLFI in the programme, nor was there any discussion or comment on the substance or 

merits of the complaints they made to the Charity Commission or their motivation for doing so.  

For the reasons set out above in relation to head a), we considered that overall the use of the 

images of website pages with headlines which referred to complaints by UKFLI made to the Charity 

Commission against War on Want and Medical Aid for Palestinians did not result in unfairness to 

UKLFI. The report did not state that UKLFI had attempted to silence or censor any campaigns in 

support of Palestinian rights, nor did it include any detail about the nature of UKLFI’s specific 

complaints against the charities referred to in the report. Although the programme included a 

visual reference to the complaints that UKLFI had made against the charities, and the fact that 

they had not been upheld, UKLFI was not the focus of the report and it did not contain allegations 

of specific wrongdoing or incompetence or make any other significant allegations about UKLFI.  

Therefore, Ofcom  considered that, in the particular circumstances of this case, there was no 

requirement for the broadcaster to have provided UKLFI with an appropriate and timely 

opportunity to respond to the inclusion of such reference in the programme in order to avoid 

unfairness to it.  

Ofcom has not upheld UKLFI’s complaint of unjust or unfair treatment in the programme as 

broadcast. 


