
v 
  
 
 
 

 
Issue 453    
27 June 2022 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022  1 

Complaint by The National Iranian American Council, on behalf of 

itself and of Mr Ehsan Zahedani about The First Headline with Fardad 

Farahzad 

Type of case Fairness and Privacy 

Outcome Not Upheld 

Service Iran International  

Date & time 14 August 2021, 15:30  

Category Fairness  

Summary Ofcom has not upheld this complaint about unjust or 

unfair treatment in the programme as broadcast.  

Case summary  

The programme included a report on The National Iranian American Council (“NIAC”) which discussed 

its: founder, Mr Trita Parsi, stated aims, funding, relationship with the governments of Iran and the 

United States and the extent to which the organisation was a “lobbyist for the Islamic Republic”. The 

programme included an interview with one of the parties to the complaint, Mr Ehasan Zahedani. The 

NIAC and Mr Zahedani complained that they were treated unfairly because the nature of the 

programme had been misrepresented to them by the programme makers. The complainant’s said 

that, had they known, Mr Zahedani would not have given informed consent to take part in the 

programme.  

Ofcom considered that the programme makers had obtained Mr Zahedani’s informed consent to 

contribute to the programme, and that the programme did not change substantially so as to invalidate 

his informed consent. We therefore considered that there was no unfairness to the NIAC or Mr 

Zahedani in the programme as broadcast. 

Programme summary 

Iran International is a Farsi (Persian) language channel broadcast under an Ofcom licence held by 

Global Media Circulating Limited. As the programme was broadcast in Farsi, Ofcom provided an 

English translation to the complainant and the broadcaster. Neither party commented on the 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  2 

translation and the parties were informed that Ofcom would use this translation for the purposes of 

this investigation. 

On 14 August 2021, Iran International broadcast an edition of its news and current affairs programme 

“The First Headline with Fardad Farahzad”, which included a report about the NIAC and alleged 

“lobbying for the Islamic Republic [i.e. the Government of Iran]”. The presenter in the studio, Mr 

Fardad Farahzad, introduced the segment discussing the NIAC: 

“Right, in tonight’s ‘Under the Magnifier’, what is NIAC? Who are NIAC 

people? What type of relationship have Javad Zarif1 and Ahmadinejad2 

with NIAC people? Is NIAC, as some of its critics say, is a lobby for the 

Islamic Republic in the US, or as they themselves say, they defend the 

rights of Iranian Americans? We put NIAC under the magnifier 

tonight”.  

The report about the NIAC in the programme began by discussing the NIAC’s founder, Mr Trita Parsi, 

the establishment of the NIAC in 2002, and Mr Parsi’s alleged attempts to establish a parallel 

organisation to the NIAC to “improve the relationship between Iran and the United States”. The 

programme discussed the stated aims and objectives of the NIAC, as well as “how much money” the 

NIAC made and its sources of funding. The programme noted that the NIAC considered itself 

independent and that the NIAC had stated that it “does not take money from any government”, and 

that the majority of its funding came from “personal donations”.  

The programme then discussed the extent to which the NIAC was a “lobbyist for the Islamic Republic” 

and, in doing so, noted that the NIAC had said that it was not and “considers this an accusation”. The 

programme also discussed the NIAC’s court case against Mr Hassan Daei, who the programme 

explained “had written that he believed that [the] NIAC was a lobbyist for the ‘mullahs’3 and an agent 

of the Islamic Republic”. The programme explained that the NIAC said that “the slander had damaged 

their reputation”.  

The programme showed the photographs of Mr Parsi and Mr Daei, followed by a series of documents, 

which were illegible, with portions of text highlighted. A caption read: “Spring 2008”. The presenter 

continued: 

“The court did not really examine whether or not NIAC was a lobbyist 

for the Islamic Republic, but rather whether Mr Daei lied or had 

malice. The trial lasted fifty-three months, and finally in 2012, the 

court ruled in favour of Daei, dismissing all charges against him and 

even forcing NIAC to pay part of Hassan Daei’s legal fees, something 

around $183,000”.  

 
1 Mr Mohammad Javad Zarif, the former Minister of Foreign Affairs of Iran. 
 
2 Mr Mahmoud Ahmadinejad, the former President of Iran. 
 
3 Honorific title, most commonly applied to religious leaders and teachers. 
 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  3 

A further caption read: “The court ruled in favour of Hasan Daei”. The programme went on to discuss 

Mr Parsi and the NIAC’s relationship with members of the governments of both Iran and the United 

States before going on to refer to some of the work done by the NIAC and a statement made by the 

judge in the NIAC’s court case against Mr Daei. The presenter said: 

“The NIAC have also stated that they oppose the repression of 

protesters and the inhumane behaviour of the Islamic Republic and 

consider themselves a supporter of human rights. There is a lot of this 

kind of content on the NIAC’s website. During the trial of Daei and 

NIAC, one of Trita Parsi’s accusations against Daei was that Daei 

considered NIAC to be the agent of the Islamic Republic, while ignoring 

NIAC’s criticism of the Islamic Republic. The judge denied the 

allegations, saying that Parsi making statements that contained 

balanced views and blamed both sides would not rule out the 

possibility that he was the agent of the Islamic Republic. The judge has 

said a few lines below that, given the notoriety of the Islamic Republic, 

any appointee with moderate intelligence would not want to be 

known as an appointee of the Iranian government”.  

At the end of the report, the programme included an interview with Mr Zahedani in the studio, who 

was present via video link. The following exchange took place: 

Presenter: “Ehsan Zahedani, the Director of Social Relations of NIAC, is with us from 

Los Angeles. Mr Zahedani, I know that NIAC and you are introducing 

NIAC as a civil society organisation in the United States. Why do you 

think there is such an image among the Iranian opposition in particular 

that NIAC is a lobbyist for the Islamic Republic?   

Mr Zahedani: Greetings to you, Mr Fardad, and the dear and esteemed viewers. I 

would first need to explain to you that parts of this report that you have 

just published are not true and are false. I will point out those parts if 

you wish. Unfortunately, saying that the court that you mentioned ruled 

in favour of Mr Daei was not true. Actually, it was a court to which NIAC 

had complained, and you know, eventually it is very, very difficult to 

prove slander in the United States, and it was Mr Daei who changed his 

mind after a while and said that in fact he ‘thought’ that NIAC was 

lobbying for the Islamic Republic. In the United States, when you have no 

malice, you can express your views based on freedom of expression and 

amendments to the US Constitution, and no one in the United States can 

convict you of defamation or slander.  

Presenter:  But the court was not convinced. The court did not rule in your favour. Is 

this false that the court did not rule in your favour?  

Mr Zahedani:  In the US, Mr Fardad, no one in the past 70-80 years, a hundred-year 

history, if you refer to legal cases in relation to defamation or slander, 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  4 

99% of every hundred cases were not able to prove that, because they 

should prove that the person in question actually… 

Presenter:  But you complained to the court, I did not. You would have thought that 

your position was strong enough for you to win in the trial despite the 

supports provided by Amendment 1 of the US Constitution. The result, 

for any reason, was not in your favour, and you lost the trial. That is a 

fact, is it not?  

Mr Zahedani:  In fact, proving slander is almost impossible, especially when the person 

being sued changes his position and says that – instead of talking of the 

accusation they made – they actually thought that the accusation was 

true. Let me turn to your question, Mr Fardad. The matter is that the 

NIAC organisation is an anti-war and anti-sanctions organisation. Any 

organisation in the United States that is actually anti-war and anti-

sanctions is accused by Iranian opposition groups of supporting the 

ruling regime in Iran. If you yourself tweet today or tomorrow and take a 

stand against the sanctions, you will also be accused of supporting the 

ruling regime in Iran.  

Presenter:  Well, look at Afghanistan; many may oppose US military intervention in 

Afghanistan but do not necessarily exchange e-mails with Taliban 

leaders, for example. The history of your organisation shows that at 

least Mr Trita Parsi, its former Director, had very comfortable relations 

with the Foreign Minister of the Islamic Republic, Javad Zarif, and the 

former representative of Iran to the United Nations. They have a lot of e-

mails exchanged, and the literature you see in them also shows their 

relationship has been very good. 

Mr Zahedani:  Yes, look, the argument is that from the very first day that NIAC was 

founded in 2002, NIAC’s organisational mission has been to strengthen 

the voice of the Iranian people in the United States and to work for 

peace and diplomacy, because as I mentioned earlier, we are against 

war and against sanctions. One of the tools, you cannot claim that you 

are working to promote peace and diplomacy, but only on paper. Yes, 

during Mr Trita Parsi’s tenure at NIAC, efforts have been made to 

persuade governments based in Iran and the United States to talk to 

each other, to persuade them to talk instead of threatening, instead of 

putting the option of war on the table. That has been one of the tools. 

Presenter:  But, the highest rank in the Government of the Islamic Republic, the 

Supreme Leader of the Islamic Republic, has said many times that they 

do not negotiate with the United States, and then you see the behaviour 

of the Islamic Republic. And I know you yourself published statements 

several times in your website like about this Ukrainian airplane 

destruction, like their behaviour to protesters, how do you think the 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  5 

international community should deal with such a government? Should 

they still try to ask them to come and negotiate with them about human 

rights, or could leverage such as sanctions be used? I’m not saying they 

should do so or not, but there are a number of Iranian-Americans who 

support such policies. 

Mr Zahedani: Yes, look, in 2009, before the JCPA talks began in its final form, when 

negotiations were to take place between the Obama administration and 

Iran, there are documents that you can refer to, NIAC tried to include the 

issue of human rights as a central issue in the negotiations the Obama 

administration decided to have with Iran. That is one of its 

achievements. In 2011, twenty-four US senators wrote a letter to the 

then-Secretary of State, following NIAC’s efforts, seeking an affirmative 

vote in the Human Rights Council to appoint a human rights rapporteur. 

Well, these are the things that NIAC has done in practice to strengthen 

human rights and to condemn human rights violations in Iran. I’m 

surprised, and it’s a ridiculous claim that opposition groups or others 

accuse an organisation that has actually been working for nearly 12-13 

years to strengthen human rights in Iran. Well, let me point out that 

those who accuse NIAC are people who are belligerent in the United 

States, the Israeli right, as well as opposition groups that are trying to 

overthrow the regime.  

Presenter:  But not all people are from the right-wing parties. Even if they were, 

that would not be a crime. After all, some of the Iranian Americans are 

Democrats, and some are Republicans, and you want to be an umbrella, 

as you say, for all Iranian-Americans. Naturally, some of them have 

problems with your dealings and believe that the path you have taken 

results in a condition that the real face of the Islamic Republic – which 

we have seen many times in the recent years how they treat protesters 

and the like – would not be reflected among Americans.  

Mr Zahedani:  Well, this is not true, Mr Fardad. You yourself pointed out in the 

reportage, if our friends refer to [the NIAC’s] website, we have a section 

entitled ‘Human Rights Tracker’ to monitor the human rights violations 

in Iran, which regularly reflects the violations of human rights in Iran on 

a weekly basis in the American media, [i.e. the incidents that happen]. 

Just today, a trial is ongoing in Europe to sentence someone who is 

accused of killing and executing many Iranians who have been 

imprisoned in the 1980s. We declared our support and issued a 

statement. Also, we issued statements in the most vigorous tone 

possible every week about the incidents that took place some weeks 

ago. I wonder how a group can be accused of lobbying for the Islamic 

Republic while doing so much meaningful human rights work. In your 

discussion of the Internet, which you covered earlier in our news, we 

have been trying since 2009 to lift technology sanctions that actually 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  6 

punish the Iranian people. We are trying to do this still today. Today, 

when the Internet is to be restricted in Iran, we are trying to neutralise 

these sanctions through technology companies in the United States. 

What type of lobbying group is that, that is moving in the interests of 

the Iranian people? If we are talking about lifting the sanctions, it is 

because the Iranian people are being punished. The ruling regime will 

not be punished.  

Presenter: I would like to ask you very briefly, if the people want this government to 

be overthrown, not through war but in any other way, do you, as a civil 

society organisation in the United States, support their efforts to change 

the regime or do you believe that the Islamic Republic regime should 

remain in power? 

Mr Zahedani:  You mentioned that we are an American organisation, that is, an 

American organisation based in the United States. According to the 

organisational mission we have, we cannot interfere in the internal 

affairs of Iran, but we fully support the aspirations and wills of the 

Iranian people for democracy and for a government founded upon 

human rights, and this has always been reflected in our statements over 

the last 20 years. Mr Fardad Farahzad, you know very well that in the 

last 20 years or so, no Iranian group outside Iran has lasted more than a 

few months or a few years. NIAC has lasted for almost 20 years; it has 

achieved so much; NIAC’s achievements do not belong to a specific 

Iranian-American or Iranian group; NIAC’s achievements belong to all 

Iranians, whether opposition groups that oppose NIAC or those who 

support NIAC. In fact, our goal is to serve the interests of Iranian-

Americans in the United States, and in the field of human rights, to serve 

the interests of the Iranian people. This is a very important issue. If we 

are talking about lifting sanctions, if we are talking about diplomacy, it 

is in the interests of the Iranian people; it is in the national interests of 

Iran, not for the regime officials. We have always been in favour of 

smart sanctions against the authorities. We have always been in favour 

of sanctioning those who violated human rights; we even prepared a list 

of names, a list of those who violated human rights in Iranian prisons, in 

the Iranian judiciary. We tried to sanction them, and they have been 

sanctioned, and we will continue to do so. The problem is that this 

argument and accusation against NIAC is really cowardly. I will be happy 

to explain more if there is more opportunity in future programmes.  

Presenter:  Definitely, this is a hot topic, and every time you want to come, we will 

definitely welcome you, as well as those who were mentioned, including 

Mr Hassan Daei, if they want to attend our programmes, we will 

definitely welcome them. Thank you, Ehsan Zahedani, NIAC’s Social 

Communications Manager from Los Angeles, California, was with us”.  



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  7 

The programme moved on to focus on other news stories. Neither the report about the NIAC nor the 

interview with Mr Zahedani were referred to again. 

Summary of the complaint and broadcaster’s response 

Complaint 

The NIAC complained that it, and Mr Zahedani, were treated unjustly or unfairly in the programme as 

broadcast because the broadcaster had not been fair in their dealings with the NIAC and Mr Zahedani 

as contributors to the programme. It said that Mr Zahedani was “entirely misled about the nature of 

the program” and that he “felt ambushed after [the broadcaster] failed to alter the programme…as 

they said they had done”. It said that “no NIAC representative would have appeared on-air” had the 

broadcaster not “misrepresented the report’s contents” and “falsely claimed to have altered and 

corrected the report”. The NIAC said that the broadcaster had sought an agreement to contribute 

through “misrepresentation or deception”. 

The NIAC explained that on 29 July 2021 it had been contacted by the programme makers stating that 

they had “prepared a report about the NIAC” and inviting a representative of the NIAC [i.e. Mr 

Zahedani] to appear in the programme. The NIAC said that it “subsequently learned [the broadcaster] 

may be intending to air a segment aimed at promoting false narratives [about the NIAC]” in a 

“televised debate” due to posts on social media by the programme makers. The NIAC said that it had 

contacted the programme makers and informed them that it was “concerned about the intent and 

potential bias of this report” and “would not consider an invitation to appear on this segment unless 

[we] received a transcript of the report”. It said that the transcript of the proposed programme it 

received from the programme makers was “based on highly misleading innuendo, distortions, and 

outright lies about our organization”, including that the NIAC “lobbies for the Islamic Republic of Iran”, 

and “does not support human rights in Iran”. The NIAC said that it told the programme makers that 

the proposed report “contained numerous falsehoods…and that [the NIAC] would not participate 

unless the report was corrected”. It said that, on the programme makers’ request, it had provided 

them with “corrections to the original transcript”, following which the presenter, Mr Farahzad, had 

sent them a voice note confirming “changes have been made to a great extent” to the original 

transcript “in light of [the NIAC’s] detailed response”. The NIAC said that, based on this response, it 

had agreed to participate in the programme as broadcast, including to the appearance of Mr Zahedani 

as an interview guest.  

The NIAC said that when the programme was broadcast “no changes had been made to the original 

transcript” despite the broadcaster’s “assurance that significant corrections had been made”. It said 

that the broadcaster had “blatantly lied…in order to secure the on-air participation of [the NIAC], 

which itself helped lend further credence to their false and unfair representation [of the NIAC]”, and 

that the programme’s presenter engaged in “a hostile and biased interview” with Mr Zahedani.  

Broadcaster’s response 

Background 

Iran International said that the programme makers first contacted Mr Zahedani via email on 29 July 

2021, a copy of which was provided to Ofcom, explaining that the broadcaster was planning to include 

the item on the NIAC in an episode of The First Headline to be aired on 31 July 2021 and inviting Mr 

Zahedani to appear as a guest. It said that the 29 July email set out in very broad terms the issues to 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  8 

be covered in the NIAC item. Iran International said that Mr Zahedani had asked for an opportunity to 

comment on the report before it was transmitted and requested a copy “for our [the NIAC’s] attorneys 

to review”. The broadcaster said that, while it was not normal editorial policy to send a contributor the 

full planned script of an item for comment before transmission, it wanted to be “as fair as possible to 

NIAC” and was “very keen to encourage NIAC to put up a spokesperson live for the programme”, so 

had, in this case, decided to “make an exception” and provided Mr Zahedani with a transcript of the 

report on the NIAC on 30 July 2021 (a copy of this correspondence and the transcript was also 

provided to Ofcom). Iran International said that Mr Zahedani had responded the same day (i.e. 30 July) 

alleging that the report contained “numerous falsehoods and inaccuracies”, following which it decided 

to postpone the broadcast of the NIAC item so as to give the NIAC an opportunity to identify and 

suggest corrections to any alleged falsehoods and inaccuracies in the transcript.  

Iran International said that the NIAC provided it with corrections on 5 August 2021 (“the NIAC 

document”), and a copy of this document was also provided to Ofcom by the broadcaster. It said that 

the corrections were carefully assessed by the programme makers. Iran International said that, in a 

number of cases, the programme makers considered that the NIAC document was seeking to change 

or correct statements or allegations which were not made in the original transcript, and that it saw no 

reason to consider changes to the transcript in response to such requests. Iran International said that 

other comments made by the NIAC were simply matters of opinion or requests to present the NIAC in 

a more positive light. The broadcaster said that, in its view, such comments were not alleged factual 

errors or inaccuracies that merited any changes to the original transcript and that, by participating in 

the programme, Mr Zahedani would have sufficient opportunity to comment on these matters. Iran 

International said that there were some comments made by the NIAC which it decided did merit 

alterations to the original transcript and that, accordingly, five material changes were made, details of 

which were provided to Ofcom by the broadcaster in its response to the complaint.  

Voice notes from Mr Farahzad 

Iran International said that, on 11 August 2021, the programme’s presenter, Mr Farahzad, sent the 

first of two voice notes to Mr Zahedani via WhatsApp. Copies of both voice notes sent by Mr Zahedani 

were provided to Ofcom. Iran International said that, in the first voice note, Mr Farahzad represented 

to the NIAC that the broadcaster would “apply” the “factual notes” in, or “factual parts” of, the NIAC 

document amending the original transcript, and that the broadcaster would “try” to “reflect [the 

NIAC’s] opinion as much as possible”. Iran International said that this is exactly what it did, i.e. it 

considered all of the NIAC’s comments against the original transcript and, consistent with its policy to 

maintain editorial control over all its output, make any amendments it thought appropriate. It said 

that it was important to note that the broadcaster did not represent or guarantee to the NIAC that it 

would necessarily make any changes at all to the original transcript, or that any changes had in fact 

already been made. The broadcaster said that, similarly, in the second voice note sent on 13 August 

2021, Mr Farahzad did not make any representations or promises about any specific changes to the 

original transcript, only that Iran International “tried to apply the changes to a great extent especially 

those factual parts”. It added that Mr Farahzad had also underlined how it was exceptional for the 

channel to send the whole script in advance to a potential contributor for comment.  



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  9 

Consent 

Iran International referred to Ofcom’s published guidance in relation to Practice 7.34, which it said 

confirmed that the measures set out are not a definition of informed consent and “there may be times 

when it is unnecessary to follow each and every point, for instance in the production of a news item”. 

It said that the evidence of communication as set out above showed clearly that, in inviting Mr 

Zahedani to contribute, Iran International had followed Practice 7.3. The broadcaster reiterated that 

the programme makers’ 29 July email to Mr Zahedani explained that Iran International was planning 

the NIAC report, invited him to appear as a live guest and laid out in broad terms the issues that would 

be covered in the report. It said that, if Mr Zahedani and the NIAC were in any doubt about the 

approach to be taken, this was clarified when the programme makers took the exceptional step of 

sending Mr Zahedani the original transcript for comment, giving both Mr Zahedani and the NIAC far 

more information about the report than a contributor would usually receive in such circumstances. 

Iran International said that Mr Farahzad also underlined to Mr Zahedani why he was being asked to 

contribute to the report, i.e. to put across the viewpoint of the NIAC on the issues being discussed and 

raise or query any points he did not feel were covered appropriately in the report. Referring in 

particular to the transcripts of the voice notes sent by Mr Farahzad, Iran International said that, in his 

first note, Mr Farahzad said, “the rest you can come and say yourself on the programme” and, in the 

second, “those parts which were opinion, you can come and say yourself in the programme”.  

Iran International said that there were no significant changes made to the programme which might 

reasonably have affected Mr Zahedani’s consent to participate, adding that the complaint seemed to 

be concerned with the lack of any significant change. It said that the complainants were given an 

opportunity to preview and comment on the original transcript and clear information about whether 

they would be able to effect any changes to it. It said that, in his two voice notes, Mr Farahzad was 

consistent in saying that Iran International would only “apply” the comments in the NIAC document to 

the factual parts of the transcript. Iran International reiterated its submission that at no point did it 

promise or make any assurances to the NIAC that it would make any amendments at all to the original 

transcript in response to the NIAC’s comments, or that it would inform the NIAC before the interview 

with Mr Zahedani of any changes that it did in fact decide to make. Iran International said that the only 

promises made to the NIAC were that the comments in the NIAC document on (especially the factual) 

content of the original transcript would be considered, and that Iran International would subsequently 

exercise its editorial discretion to make any changes it thought necessary and/or appropriate; and that 

Mr Zahedani would have an opportunity to speak about the NIAC and comment on the Report in the 

interview which would form part of the NIAC Item. It said that both of these promises were honoured.  

Iran International said that, accordingly, it did not misrepresent or deceive the NIAC about either the 

nature or content of the report on the NIAC or the interview with Mr Zahedani in the programme as 

broadcast in order to obtain his consent to contribute to it. 

Unfairness in the programme as broadcast 

Iran International said that the programme broadcast on 14 August 2021 began with the NIAC report, 

which was then followed by the interview with Mr Zahedani which lasted approximately ten minutes. 

It said that Mr Zahedani not only had the opportunity to dispute the accuracy of the NIAC report, 

 
4 Guidance notes on Section Seven: Fairness. 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/24713/section7.pdf


 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  10 

which it said he did in his opening remarks that “part of this report…are not true and are false”, but 

also had ample and uninterrupted time to put across the NIAC’s viewpoint. It said that the 

complainant’s allegation that the programme’s presenter engaged in a “hostile and biased interview” 

with Mr Zahedani was untrue, and that during the interview Mr Zahedani was free to say whatever he 

wished in the way he wished. It said that Mr Farahzad asked Mr Zahedani some probing questions but 

did not do so in a hostile way, and that he was “merely doing his job as a journalist”. Iran International 

said that even if there was some material unfairness in the way that it had secured Mr Zahedani’s 

agreement to take part in the programme, which it said it wholeheartedly disputed, Mr Zahedani was, 

by means of the interview, given ample opportunity to correct it. 

Preliminary View 

Ofcom prepared a Preliminary View that the NIAC’s complaint on behalf of itself and Mr Zahedani 

should not be upheld. Both parties were given the opportunity to make representations on the 

Preliminary View and both parties chose to do so. Their representations, insofar as they are relevant 

to the complaint entertained and considered by Ofcom, are summarised below. 

Complainant’s representations 

The NIAC disagreed with Ofcom’s Preliminary View and said that it had given “far too much weight” to 

the fact that Mr Zahedani had been provided with an opportunity to rebut the allegations made in the 

report. The NIAC said that, although Mr Zahedani “did handle himself well”, it “did not seek” the 

opportunity to appear on the programme and rebut the report, and that the interview had been 

obtained through deceptive practices. The NIAC said that it would not have participated in any on-air 

interview to “lend Iran International or its report credibility” had it not been led to believe that the 

report in question had been significantly corrected.  

The NIAC reiterated that it, and Mr Zahedani’s, decision to participate in the programme had rested on 

the “assurance” that the presenter had given Mr Zahedani that “changes have been made to a great 

extent” to the original transcript. It said that, despite this, no substantive changes were made to the 

programme, and that the broadcaster had made only “superficial alterations”. The NIAC said that the 

changes made to the original transcript regarding the nature of the court case involving Mr Daei had 

“actually made its transcript less accurate”, and that the NIAC had not sued Mr Daei for defamation 

for his beliefs, but rather for his “actions in falsely accusing the NIAC”. It said that it was “imperative 

that Ofcom not credit Iran International for edits that actually made the transcript more inaccurate as 

justification to dismiss [our] complaint”. The issue of inaccuracy regarding the court case in the report 

was considered by Ofcom in its Entertainment Decision on the complaint and is not revisited again in 

this decision.  

The NIAC said that it had been “lured” to participate in a programme that “spread disinformation and 

innuendo in an effort to damage the reputation of [the NIAC] and Mr Zahedani”. It said that Mr 

Zahedani had been misled that material changes to the programme were made to counteract the 

original transcript, which was “materially unfair”, and that it had appeared to Mr Zahedani that the 

broadcaster had made “some good faith effort to change the transcript after [the NIAC’s] review, 

when in fact there was none”. 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  11 

Broadcaster’s representations 

Iran International said that it had provided Mr Zahedani with “far more” information about the 

programme than a contributor would “typically receive”, including details about the nature and 

purpose of the programme and Mr Zahedani’s proposed contribution to it, as well as a full transcript 

of the report on the NIAC.  

The broadcaster acknowledged that the complainants had “queried certain aspects of the material”, 

but said that it was important to note that the programme’s presenter had responded by stating that 

“although Iran International would take the NIAC’s comments on board and use its editorial discretion 

to make any changes it deemed necessary, ‘those parts which were opinion, you can come and say 

them yourself on the programme’”. It also reiterated that the presenter had told Mr Zahedani that 

“’all the notes will not be applied 100%’”. The broadcaster said that these comments made it “crystal 

clear” to Mr Zahedani that at least some of the points which the NIAC felt should be included in the 

programme would be “left for him to make”, and that Mr Zahedani had provided his informed consent 

to take part in the programme on this basis.  

Iran International said that, when the programme was broadcast, it was “not substantially different to 

the programme as described to Mr Zahedani before his appearance”, and that this showed that the 

broadcaster had not misrepresented the programme to Mr Zahedani “at all”. It said that, when Mr 

Zahedani agreed to appear on the programme he had a “very good understanding of what both the 

programme and his proposed contribution to it would be”, and that no aspect of the programme as 

broadcast had invalidated the informed consent that he had provided, or caused the complainants to 

be treated unfairly.  

Decision 

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of 

standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from 

unjust or unfair treatment in programmes in such services. 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 

standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom 

is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 

transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is 

needed. 

In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both parties. 

This included a recording and translated transcript of the programme, and both parties’ written 

submissions, and the representations made by both parties in response to the Preliminary View. After 

careful consideration of the representations, we considered that the points raised did not materially 

affect the outcome of Ofcom’s Preliminary View not to uphold the complaint. 

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 

broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 

individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). In 

addition to this Rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be followed” by 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/broadcast-code


 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  12 

affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 

necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach 

where it results in unfairness to an individual or organisation in the programme. 

We considered the complaint, which was reiterated by the NIAC in its representations on the 

Preliminary View, that the NIAC and Mr Zahedani were treated unjustly or unfairly in the programme 

as broadcast because they were “misled about the nature of the program” and that broadcaster had 

sought an agreement to contribute through “misrepresentation or deception”. In particular, the 

broadcaster “falsely claimed to have altered and corrected the report”, and neither the NIAC nor Mr 

Zahedani “would have appeared on air” had the broadcaster not “misrepresented the report’s 

contents”. 

Informed consent 

Ofcom began by considering whether the programme makers were fair in their dealings with the NIAC 

and Mr Zahedani as a potential contributor to the programme and, in particular, whether the 

complainants gave informed consent to participate in the programme.  

The Code requires programme makers and broadcasters to be fair in their dealings with contributors 

and that contributors should normally be told the nature and purpose of the programme, what the 

programme is about and be given a clear explanation of why they were asked to contribute. However, 

it is important to note that, in cases such as this, any alleged unfair treatment in the making of a 

programme will only constitute a breach of the Code where it results in unfairness to an individual or 

organisation in the programme as broadcast. 

In considering this part of the complaint, we had particular regard to the following Code practices: 

Practice 7.2 states: 

“Broadcasters and programme makers should normally be fair in their 

dealings with potential contributors to programmes unless, 

exceptionally, it is justified to do otherwise”. 

Practice 7.3 states: 

“Where a person is invited to make a contribution to a 

programme…they should normally, at an appropriate stage: 

• be told the nature and purpose of the programme, what the 

programme is about and be given a clear explanation of why they 

were asked to contribute…; 

• be told what kind of contribution they are expected to make…; 

• be informed about the areas of questioning and, wherever 

possible, the nature of other likely contributions; 

• be made aware of any significant changes to the programme as it 

develops which might reasonably affect their original consent to 

participate, and which might cause material unfairness; 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  13 

… 

• be given clear information, if offered an opportunity to preview 

the programme, about whether they will be able to effect any 

changes to it.  

… 

Taking these measures is likely to result in the consent that is given 

being ‘informed consent’…”. 

We first examined the information that was made available to the NIAC and Mr Zahedani by the 

programme makers with regards to the nature and likely content of the programme, and Mr 

Zahedani’s likely contribution, in advance of him agreeing to participate. In doing so, we took account 

of both parties’ submissions (set out in detail in the “Summary of complaint and broadcaster’s 

response” section above). We also considered whether there were any significant changes to the 

nature and content of the programme prior to broadcast which may have altered the complainants’ 

willingness to be involved and invalidated the consent they had given earlier in the programme making 

process.  

From the complaint, Ofcom understood that the NIAC and Mr Zahedani believed that the broadcaster 

had “falsely claimed to have altered and corrected the report” and that, had the complainants known 

this, they would not have agreed to participate in the programme. The NIAC said that it had provided 

the broadcaster with “corrections to the original transcript”, and that it had understood from its 

correspondence with the programme makers that changes to the transcript had subsequently been 

implemented “to a great extent”. This was reiterated by the NIAC in its representations on Ofcom’s 

Preliminary View.  

Ofcom took into account the records of communication between the broadcaster and the NIAC as 

provided by both parties. We considered that, in an email sent to Mr Zahedani on 29 July 2021, Iran 

International informed Mr Zahedani that it intended to broadcast “a short report about the 

NIAC…after the report there will be an approximately 15 minutes debate between two guests” on 31 

July 2021. It was also stated that the debate in the programme would include: “an analysis of the 

current situation of Iran and USA negotiations, especially considering Mr Biden’s Interaction with 

Iran’s new President. Critics[sic] about NIAC by some of the Iranian diaspora opposition groups, 

particularly an argument that the NIAC has a close relationship with Iranian officials and government. 

Support or oppose sanctions, reasons will be discussed by both sides”. We took into account that, by 

way of response, Mr Zahedani requested a copy of the script for the report “prior to airing it for [the 

NIAC’s] attorneys to review”, and that a copy of this was subsequently provided to Mr Zahedani by the 

programme makers on 30 July 2021. We also took into account Mr Zahedani’s response on the same 

date, in which he said that the report contained “numerous falsehoods and inaccuracies” and that the 

NIAC would “not participate in its dissemination”.  

Ofcom understands that Mr Zahedani provided the programme makers with a document detailing 

“feedback and corrections to the script” via email on 5 August 2021. We took into account that, in the 

same correspondence, Mr Zahedani requested that the report “fairly highlight what the NIAC is and its 

many accomplishments, not simply rehash baseless allegations or speak about what [the NIAC] are 



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  14 

not”. Ofcom considered that, in a voice note sent to Mr Zahedani on 11 August 2021, the 

programme’s presenter informed Mr Zahedani that he had “sent the notes [i.e. the document 

detailing the NIAC’s changes to the original transcript]” to the programme makers and had “told [the 

programme makers] to apply them wherever there are factual notes”. We considered that, in the 

same message, the presenter informed Mr Zahedani that “all the notes will not be applied 100%” and 

that the programme would try to reflect the NIAC’s opinion “as much as possible”, and that “the rest 

[Mr Zahedani] can come and say yourself on the programme”. Ofcom also considered that, in a second 

voice note sent to Mr Zahedani on 13 August 2021, i.e. the day before the programme was broadcast, 

the presenter reiterated that the programme makers had “tried” to apply factual changes, and that 

“part of the notes [Mr Zahedani] mentioned have been applied, and those parts which were 

theoretical, you can come and say them yourself on the programme”. 

We compared the emails and two voice notes exchanged between Mr Zahedani and the programme 

makers about the nature of the programme with the content of the programme as broadcast. We 

considered that the content broadly aligned with the information provided to the complainants in 

advance of Mr Zahedani’s participation. In particular, we took into account that, while the programme 

did not include all of the “corrections” and/or information provided by the NIAC, the programme 

followed the format as described by the programme makers in that it included a short analysis of the 

NIAC, including topics such as the relationship between Iran and the USA, some criticism of the NIAC 

and discussion of the relationship between the NIAC and the Iranian government. In addition, the 

report in the programme was followed by an interview with Mr Zahedani, during which he was 

provided with the opportunity to give his opinion on the report and was able to put forward the 

NIAC’s viewpoint, which he did in a clear and robust manner.  

In considering whether or not the NIAC’s, and Mr Zahedani’s, informed consent had been obtained, it 

is important to note that it is a matter for the programme makers and broadcaster to decide how best 

to ensure that they have obtained any necessary informed consent from contributors, and there are a 

number of potential ways in which this can be demonstrated. In this case, we carefully considered the 

material provided by both parties. Ofcom considered that, given the circumstances set out above, it 

was reasonable for Iran International and the programme makers to have understood that they had 

sought and obtained the complainants’ informed consent. In particular, we considered that the 

programme makers had taken steps to provide Mr Zahedani with information regarding the format 

and nature of the programme and his expected contribution, Mr Zahedani was provided with a copy of 

the transcript of the programme for comment in advance of his participation and Iran International 

subsequently informed Mr Zahedani that it had made some changes where these related to what the 

broadcaster consider to be “factual” matters, following which Mr Zahedani had appeared on the 

programme.  

Ofcom acknowledged that the NIAC said that the broadcaster had “falsely claimed to have altered and 

corrected the report” and that it was on this basis that Mr Zahedani had agreed to participate in the 

programme. This point was reiterated in its representations on the Preliminary View. We therefore 

went on to consider the NIAC and Mr Zahedani’s complaint that the programme makers had 

misrepresented the nature of the programme and Mr Zahedani’s expected contribution to it, and 

whether there was a failure by Iran International to make the complainants’ aware of any significant 

changes to the programme that might reasonably affect their informed consent.  



 

Issue 453 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
27 June 2022 
  15 

Decisions regarding what content to include, or exclude, from a programme are editorial matters for 

the broadcaster. We recognised that the complainants felt that they had been given assurances that 

changes had been made to the programme when in fact they had not, however, we took into account 

that, in the voice notes sent to Mr Zahedani, the programme makers clearly stated that “all the notes 

will not be applied 100%” and that, while the programme would try to reflect the NIAC’s opinion “as 

much as possible…the rest [Mr Zahedani] can come and say yourself on the programme”. We also had 

regard to the copy of the original transcript and the document containing corrections submitted by the 

NIAC, which were provided to Ofcom by the broadcaster. Ofcom understood that, following the 

correspondence between Mr Zahedani and the programme makers, a number of changes were made 

to the original transcript to address a number of the “corrections” submitted by the complainants. We 

understand that the NIAC may have preferred that the programme had incorporated more of the 

“corrections” it submitted to the original transcript and/or included further details about the work 

undertaken by the NIAC and its “accomplishments”. However, as set out above, this is an editorial 

matter for the broadcaster and, in our view, the content of the programme as broadcast did otherwise 

broadly align with the information provided to Mr Zahedani in advance of his participation. In 

particular, it included some analysis of the NIAC and a number of the criticisms that have been made 

of it, in addition to reflecting the NIAC’s response to such claims, for example in relation to how the 

organisation is funded, the court case and any alleged lobbying, and outlining some of the 

organisation’s work and stated objectives. 

Ofcom also considered that there was nothing in the material provided to Ofcom by either party to 

this complaint, such as the correspondence between the parties and the presenter’s voice notes, 

which suggested that the programme makers had deliberately set out to mislead the complainants 

into contributing to the programme. In any case, in Ofcom’s view, any dispute between the parties 

about the extent to which changes would be made to the original transcript did not result in 

unfairness to the NIAC or Mr Zahedani in the programme as broadcast. As noted above, during the 

interview with him in the programme, Mr Zahedani was given the opportunity to comment on the 

report and set out the NIAC’s position, which he did in a clear and robust manner. In particular, we 

took into account that Mr Zahedani began the interview by stating that “parts of this report that you 

have just published are not true and are false”, and that he went on to challenge aspects of the report, 

including statements relating to the court case, and provided examples of the NIAC’s work on human 

rights. Ofcom considered it would have been clear to viewers that Mr Zahedani, and the NIAC, 

considered the parts of the report, and those concerning the court case in particular, to be false. 

Therefore, irrespective of whether the programme was inaccurate in this respect, we considered 

that the programme as broadcast was unlikely to materially and adversely affect viewers’ perceptions 

of the NIAC in a way that was unfair to it.  

Given all the factors above, we considered that the programme makers had taken steps to establish 

that the informed consent of the NIAC and Mr Zahedani had been obtained, and that, in the particular 

circumstances of this case, the fact that the programme had not been amended in the way that the 

complainants would have liked did not amount to a significant change in the nature of the programme 

so as to invalidate the NIAC and Mr Zahedani’s informed consent and result in unfairness to the 

complainants in the programme as broadcast.  

Ofcom has not upheld the NIAC’s complaint on behalf of itself and Mr Zahedani of unjust or unfair 

treatment in the programme as broadcast.  


