
 
  
 
 
 

 
Issue 473    
9 May 2023 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023  1 

Complaint by Ms A and Mr B about Dispatches: Torn Apart 

Type of case Fairness and Privacy 

Outcome Not Upheld 

Service Channel 4 

Date & time 20 July 2021, 22:00  

Category Fairness and Privacy 

Summary We have not upheld a complaint about unjust or 

unfair treatment and unwarranted infringement of 

privacy in connection with the obtaining of 

material included in the programme, and in the 

programme as broadcast. 

Case summary 

The programme reported on an investigation into alleged failings in the Family Court, and about the 

“chaos and unfairness in the system”. The programme included interviews with Ms A and her son, Mr 

B, under aliases about their experience of the Family Court and “parental alienation”1. The programme 

also included an audio recording of Mr B as a child being forcibly removed from his mother’s care to 

live with his father.   

Ms A and Mr B complained2 that they were treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast 

because they did not give their informed consent for their story and “highly sensitive audio footage” 

to be included in the programme. They said that their story was “misrepresented to serve a political 

narrative which was not reflective of their case”. 

Ms A and Mr B also complained that their privacy was unwarrantably infringed in connection with the 

obtaining of material included in the programme and in the programme as broadcast because an 

 
1 The programme described “parental alienation” as being “…the psychological manipulation of children by one 
parent so that they become estranged from the other parent”. 
2 The complaint was made on behalf of Ms A and Mr B by their legal representative.  



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  2 

audio recording of Mr B as a child in a highly distressed state and details of their story was obtained 

and included in the programme without their informed consent. 

Ofcom considered that there was no unfairness to the complainants in the programme as broadcast, 

and that, while Ms A and Mr B had a legitimate expectation of privacy in relation to the audio 

recording and information about them obtained and included in the programme, the programme 

makers had taken appropriate steps to obtain the complainants’ informed consent to include this 

material in the programme. 

Programme summary 

On 20 July 2021, Channel 4 broadcast an edition of its investigative programme Dispatches entitled 

Torn Apart about alleged failings in the Family Court, and about the “chaos and unfairness in the 

system”.  

The presenter explained: “We reveal how courts can order the police to forcibly remove children who 

are not in danger from loving homes”.  

At the beginning of the programme, footage of an interview with an actor3 representing Mr B under 

the alias “Edward” was shown. He said: “You must be a total psychopath to think that removing a child 

in that state is for the good of the child”. A real audio recording of Mr B as a child being forcibly 

removed from his mother’s care was played. Mr B could be heard saying: “I’m going to kill myself”.  

The presenter continued: “We explore what happens when parents are alleged to have turned their 

children against each other”. She said:  

“I'm Louise Tickle and for the last five years I've been trying to reveal 

what is happening in some of our Family Courts where magistrates and 

judges have to make incredibly difficult decisions every day about what 

is best for children. These are not child protection cases involving abuse 

or neglect. They are private battles between parents. But some of these 

cases can end up with children being forcibly removed against their will 

in very distressing circumstances. The problem is that a 1960 law 

intended to protect children says that nothing that happens in a Family 

Court can ever be reported without the express permission of the judge. 

So, there is no public accountability, no way to publicise an issue when 

things go wrong. In this programme we will go as far as we legally dare 

to explore whether some of our courts are failing families”.  

In particular, the programme looked into “parental alienation”. Footage of an interview with Family 

Lawyer, Ms Jenny Beck QC, was shown. She said:  

“Parental alienation is the psychological manipulation of children by one 

parent, so that they become estranged from the other parent, and, it's 

terrible when it does take place, and children can be psychologically 

 
3 Ms A and Mr B were represented in the programme by actors.  [REDACTED]. 

 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  3 

manipulated, and the difficulty with parental alienation, as an 

allegation, is it's being made more and more often, and what it actually 

does is polarise the parties much further, so that they become 

completely entrenched and one person wins the children and one person 

loses the children, so the stakes couldn't be higher”.  

The presenter said:  

“Parental alienation can undoubtedly harm children, but how do courts 

assess these claims and are some interventions equally or perhaps even 

more damaging?”  

The programme included the stories of several families and their experiences of the Family Court 

system, including that of the complainants, Ms A (alias “Alex”) and her son Mr B (alias “Edward”)4. The 

presenter introduced the segment featuring their story:  

“I've heard of another family who want to talk to me. Edward is now 24 

and was forcibly removed from his mother to live with his father three 

times in his early teens”.  

While the presenter was speaking, footage of “Edward” as an adult with his head down walking 

through a park was shown.  

Footage of an interview with “Edward” as an adult was then shown, he said: “I’ve been totally broken. 

I’ve been totally dehumanised by that event”.  

The presenter said:  

“The family recorded the enforced removal. It’s never been heard before, 

but they want this to be played to show how removals like this can cause 

long term damage to children’s mental health”.  

“Edward” as an adult said: “I was 14. Out of nowhere the police knocked on the door”.  

The audio recording of Mr B being forcibly removed from his mother’s care was played. Muffled angry 

voices could be heard. The programme included intertwined footage of the interview with “Edward” 

as an adult, and the audio recording of him being forcibly removed as a child.  

“Edward” as an adult said: “I remember snippets of the police coming in”.  

(On the audio recording) the police said: “We're not here to have an argument with you”.  

“Edward” as an adult said: “I was in such a state. I tried to jump off a second story balcony”.  

(On the audio recording) a woman said: “This child’s going to kill himself. What’s wrong with you?”  

 
4 Ibid. 

 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  4 

(On the audio recording) “Edward” as a child could be heard crying and distressed.  

“Edward” as an adult said: “You must be a total psychopath to think that removing a child in that state 

is for the good of the child. If it has to be done, it has to be done, because the judge says so”.  

“Edward” as an adult said: “That just shows everything that's wrong with the system”.  

The presenter said:  

“Edward's mum, Alex, has spent the last seven years wondering if she 

should tell her story”.  

Footage of an interview with “Alex” was shown. She said: “I was warned that if I go public with what 

was going on, I would go to jail. I was gagged”.  

Footage of “Edward” as an adult walking with his hands in his pockets and headphones on his head 

was shown.  

The presenter said:  

“Edward was separated from his mother for 16 months”.  

“Edward” as an adult said:  

“I suffered from depression and anxiety for years and years and years. It 

just all hit me like a ton of bricks, and I ended up in hospital. And, I'm not 

talking about, oh, I feel a bit sad sometimes. I mean I suffered from 

really, really bad crippling panics and insomnia and it's affected my life 

even now, even though it's years gone”.  

While “Edward” as an adult was speaking, footage of him smoking and looking at his mobile phone 

was shown. Footage was then shown of him playing video games.  

The presenter said:  

“His mum went to court over 25 times, fighting to get Edward back 

home with her, where he wanted to be. Alex says those repeated trips to 

court were hugely traumatising”.  

“Alex” said:  

“I remember getting on the train, and I sat there, and I just absolutely 

sobbed, aloud, looking at the floor, in my suit, and, I remember the 

carriage being absolutely silent, and, there was one woman, and she put 

her hand on my knee, and she said: ‘Are you okay?’ We were all 

destroyed by it, and it is gone, and it can never be given back, ever. But, 

people need to be held accountable for this, not just for me, but for the 

thousands of others. I'm so fucking angry”.  

“Edward” as an adult said:  



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  5 

“These courts are just destroying children’s lives, and not just destroying 

children's lives, but also the lives of caring parents. I don't understand 

how they can sleep at night”.  

The programme continued without further reference to the complainants.  

The presenter later concluded the programme and the programme showed various people giving their 

opinions on the Family Courts. Ms Claire Waxman, Victims’ Commissioner for London, said:  

“The Family Courts need a major overhaul. That secrecy is actually 

enabling abusers, and so it's really important that we sort of lift the lid 

off the Family Courts and that we actually understand the court 

decisions that are made”.  

The programme ended with the following caption on screen:  

“We approached the Ministry of Justice about the issues raised in the 

film and they said: ‘Last year we announced an overhaul of how Family 

Courts deal with domestic abuse cases. These provide extra protections 

for victims and stronger powers to block abusers from repeatedly 

dragging them back to court. We are currently reviewing the 

presumption of parental involvement where there is a risk of harm to a 

child’”.  

Summary of the complaint and broadcaster’s response 

Complaint 

Unjust or unfair treatment 

a) Ms A and Mr B’s complaint was submitted on their behalf by their legal representative. Ms A and 

Mr B complained that they were treated unjustly or unfairly in the programme as broadcast 

because:   

i) They did not give their informed consent for their story and “highly sensitive audio footage” to 

be included in the programme. Ms A and Mr B said that their consent was offered on a “false 

basis” and that they would not have consented to contribute to the programme, including 

providing the audio recording of Mr B, had they known it would be “misrepresented to serve a 

political narrative which was not reflective of their case”. Ms A and Mr B said that they had 

only consented to participate in the programme because they had wanted the seriousness of 

“parental alienation” and the harm that it could do to children to be recognised and 

understood and were assured that their story would be told in a way that was “accurate”. It 

was on this basis that they were willing to consent to release information to the programme 

makers, including the audio recording of Mr B in a “very distressing situation during his 

childhood”.  

Ms A said that the ‘Consent Form’ signed by her stated: “The film will look at whether there 

needs to be greater transparency in the Family Court and examine the use of forced removal 

orders in the context of parental alienation allegations”. She said that: “At the time I did not 

take in fully what this meant, but with the benefit of hindsight I now realise it means that the 

film was examining the forced removal of children from resident mothers due to false parental 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  6 

alienation allegations made against them by, usually abusive fathers. No one ever clarified this 

with me or told me that Torn Apart would be pushing such a narrative”. In any event, the 

inclusion of this text in the Consent Form did not justify misrepresentation in the programme 

of the factual situation of Ms A and Mr B.  

ii) “…Their story and highly sensitive audio footage they contributed to the programme were 

misrepresented”. Ms A and Mr B alleged that their story and the audio recording were 

presented in a way that gave viewers the misleading impression that “Edward”, representing 

Mr B in the programme, when he was a child had been living with his mother, “Alex”, 

representing Ms A in the programme. Ms A and Mr B alleged that this misrepresentation had 

the intention of “…furthering the programme’s political narrative that ‘non-resident’ parents 

are using allegations of ‘parental alienation’ to cause Family Courts to forcibly remove children 

from resident parents and change the child’s residence to the other parent”. In the case of the 

complainants, the father was the resident parent who the complainants said used parental 

alienation to disrupt Mr B’s relationship with his non-resident mother, Ms A.  

Ms A said that, for example: “They [i.e. Channel 4] only use[d] the part of the audio where you 

can hear [Mr B] screaming that he is going to kill himself if he is brought back to his father. 

They did not include the fact that I was arrested in front of my son during the raid. They 

spliced the audio to give the impression that I was the resident parent and [Mr B] was yet 

another child being forcibly removed due to false claims of parental alienation made by the 

father”.  

Ms A also said that the programme introduced her and her son’s story as follows:  

“I’ve heard of another family who want to talk to me. Edward is now 24 and was 

forcibly removed from his mother to live with his father three times”.  

Ms A said that this “…further reinforced the impression that I was the resident parent accused 

of parental alienation and the father was attempting to gain more access through forced 

removals. The contrary was true; the  [REDACTED]5 father in our case was the resident 

parent and was using forced removals as part of a pattern of parental alienation to disrupt [Mr 

B’s] already limited relationship with me”. Ms A said that: “As such, I believe they [i.e. Channel 

4] exploited [Mr B’s] suicide attempt and [the] extreme distress heard in the…raid audio as a 

commercial hook to support the narrative that had no relation to our situation”.  

Ms A also said that the excerpts of the interview between her and the reporter included in the 

programme suggested that she was crying on the train because of the multiple court 

proceedings she had had to attend. Ms A said that this was not the case, and that the 

programme had not included those parts of the interview where she explained that “…I was 

crying on the train after [Mr B] had been forcibly removed from… [REDACTED]6…Again, by 

revealing the full details of this story it would have demonstrated that the father was the 

resident parent”.  

 
5 This text has been redacted for legal reasons. 
6 This text has been redacted for legal reasons. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  7 

Ms A and Mr B alleged that the way that their story was misrepresented in the programme 

was not merely a misunderstanding but was either deliberate or at least ignored information 

available to the programme makers from which the true circumstances were apparent. The 

programme makers had been provided with material from which they were aware of the true 

facts of their case, including that [Mr B’s] residence was with the father. Accordingly, the 

misrepresentation (whether express or implicit) that this was a case in which allegations of 

‘parental alienation’ were being used by a father to have his child’s residence transferred from 

the mother to the father was contrary to the true facts of the case which the programme 

makers knew (or at least should have known from the material provided to them). Further or 

alternatively, the misrepresentation occurred as a result of the programme makers’ failure to 

exercise due care and to make reasonable enquiries to ensure they were not misrepresenting 

the complainants’ situation.  

Unwarranted infringement of privacy   

b) Ms A and Mr B complained that their privacy was unwarrantably infringed in connection with the 

obtaining of material included in the programme.  

In summary, they alleged that material that was highly sensitive to them, namely, the audio 

recording of Mr B as a child in a highly distressed state, together with information about their case 

so that the context of the audio recording could be understood, was provided to the programme 

makers by, and with the consent of, the complainants on the basis that they: wanted the 

seriousness of “parental alienation” and the harm that it could do to children to be recognised and 

understood; and were assured that their story would be told in a way that was “accurate”. Ms A 

and Mr B alleged that they now believed that their consent was obtained from them on a “false 

basis” and that they would not have consented to contribute to the programme, including 

providing the audio recording of Mr B had they known it would be “misrepresented to serve a 

political narrative which was not reflective of their case”. They added that the circumstances 

“vitiated any possible ‘informed consent’…which they provided when supplying the footage and 

associated contemporaneous documents and information to the programme-makers”.  

c) Ms A and Mr B also complained that their privacy was unwarrantably infringed in the programme 

as broadcast.  

In summary, they alleged that although they were anonymised in the programme, the audio 

recording related to both of them and was highly intimate and private to them in that it was in 

respect of an event that was central to their life stories. They contended that the audio recording 

broadcast in the programme had contained sounds of Mr B’s “severe distress and mental health 

emergency, which was plainly information that was highly confidential to him”. They added that all 

of the information about, or obtained from, them and subsequently used in the programme as 

broadcast “constituted unwarranted invasion of their privacy as it was information that they had 

contributed on the basis of consent that was either obtained from them on a misleading basis 

(such that the consent was not ‘informed consent’) or, if the programme-makers’ intentions 

changed after ‘informed consent’ was provided, did not extend to the use of the material in the 

programme to promote a false narrative”.  



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  8 

Broadcaster’s response 

Unjust or unfair treatment 

a) Channel 4 addressed the two fairness heads of complaint. 

 

i) Channel 4 denied that Ms A and Mr B did not give their informed consent for their story and 

footage to be included in the programme, or that such consent had been obtained on a “false 

basis”. 

 

Channel 4 said that the programme’s producer was first put in touch with Ms A as part of the 

programme makers’ research into children who were forcibly removed from one parent to 

another. They were aware that this had happened to Mr B ten years previously. There was 

another family featured in the programme who had also been subjected to this practice and 

the producer spoke to Ms A and Mr B, without giving any detail about the other family, about 

the parallels between their two cases and how valuable it was to hear Mr B’s perspective of 

this experience as an adult – as the children from the other family in the programme were still 

minors. Channel 4 said that both the complainants were motivated to help other people 

through sharing their experience. 

 

Channel 4 said that the producer had sole contact with the family throughout the whole 

process. The producer spoke to Mr B initially in July 2020 and Ms A in November 2020, and it 

was during these preliminary conversations that it was made clear to the complainants that in 

order to preserve their anonymity, which both complainants were very concerned with, and to 

protect both Channel 4 and themselves from contempt proceedings7, the programme makers 

needed to be careful with how much of their story was revealed in the programme, including 

information which might lead to a ‘jigsaw’ identification8. Channel 4 said that at no stage were 

the complainants promised that their “whole story” would be included in the final 

programme, as this would not be normal practice due to the usual editing process and for the 

specific legal reasons relating to contempt (see footnote five). Channel 4 added that to do so 

would have impermissibly compromised its ability to retain independent editorial control. 

 

Channel 4 said that in February 2021, Ms A and Mr B were separately interviewed by the 

producer and extracts from these were included in the programme9. Channel 4 said that 

during the interview with Ms A, there were various points at which she indicated her 

 
7 The programme makers had to be particularly careful in making the programme due to the restrictions 
imposed by Section 12 of the Administration of Justice Act 1960, which forbids the publication of information 
relating to proceedings under the Children’s Act 1989. This restriction remains in place even after proceedings 
have ended and when the child in question is an adult. If information were broadcast which breached this 
provision, then both the broadcaster and the contributor who revealed the information could be found in 
contempt of court.  
 
8 Identification of individuals by piecing together reported information with other information available 
elsewhere for example in other interviews or news reports.  
 
9 Transcripts of the interviews were provided to Ofcom. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  9 

awareness of the edit process and that not everything would be used and specifically she 

stated the following regarding the evidence she had to support her story: 

 

“So go to town, do your little bit of editing, you’ll probably only use a 

minute of me”. 

Channel 4 said that this clearly demonstrated that Ms A appreciated that edits would be made 

as well as that only a limited amount of her story would be included.  

 

Channel 4 also said that during Mr B’s interview, the producer said: “…You know, most of this, 

as you can imagine, is going to be edited out…”, to which Mr B responded: “Yeah”. The 

producer then said: “That’s the painful process of how we make films. So, it’s such a small 

proportion of what we actually film that ends up in the film” and Mr B responded:  

[REDACTED]10.Channel 4 said that this demonstrated that Mr B clearly understood the editing 

process. 

 

Channel 4 said that on 1 June 2021, the producer called Ms A and took her through hers and 

Mr B’s segments in the programme verbatim and in the order included in the final 

programme. At this stage, consent forms had not been sent and on 4 June 2021, Ms A sent the 

producer a voice note via a messaging application chasing these forms and expressing 

frustration that there was not yet a transmission date for the broadcast of the programme. Ms 

A also referenced that the producer was “great” when she had given her a read through and 

voiced no concern about her and her son’s contribution11. 

 

Channel 4 said that release forms12 for the interviews and the audio recording of the enforced 

removal of Mr B were provided to Ms A on 21 June 2021. Channel 4 said that Ms A was 

“actively involved” in the negotiation of these, to the extent that, unusually for a contributor, 

she redrafted the heads of agreement for both of these.  

 

Channel 4 said that on 16 July 2021, the release forms were agreed and signed using the heads 

of agreements Ms A had provided and that on 20 July 2021, following the broadcast of the 

programme, Ms A sent a voice note to the producer expressing her appreciation for the 

programme: 

 

“…that’s great. Saw it, we watched it. A little bit disappointed that it 

wasn’t clear that I was arrested that night  [REDACTED]13. But, 

anyway apart from that, very very good. I’d love to see what [name] has 

to say tomorrow. I hope he’s going to come back for comment, I don’t 

know whether he actually saw the programme. But, anyway, well done, 

thanks very very much. You did a great job, had to get lots of 

information in there. The people coming on giving commentary were 

 
10 This text has been redacted for legal reasons. 
11 A transcript of the voice note was provided to Ofcom. 
12 Copies were provided to Ofcom. 
13 This text has been redacted for legal reasons. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  10 

great. It was great that she tried to get into that hearing which is very 

good. And, the barrister, human right attorney saying we can’t get in 

there, you’re not allowed any documents etc all very very good. Okay, 

I’m sure I’ll catch up with you in the next couple of days, well done girl, 

and thank you very much”.  

Channel 4 said that it was unclear why Ms A had changed her position in the days following 

the broadcast of the programme. Channel 4 said that Ms A contacted the production team to 

express her concerns. The programme makers responded to her queries and offered to discuss 

them on a videocall, but this was declined. Following Ms A indicating that she was pursuing a 

complaint with Ofcom, it was decided that it would be inappropriate for the programme 

makers to continue to communicate directly with her. 

 

Channel 4 said it was denied that the audio recording was “misrepresented to serve a political 

narrative”. Channel 4 said that the programme makers’ aim in making the programme was to 

expose practices within the Family Court system, such as enforced removals of children, to the 

general public who were unlikely to be aware that this occurred as it was not widely reported. 

Channel 4 said that it was felt that that this was “…strongly in the public interest and Mr B’s 

recording was an incredibly powerful demonstration of the distress removals can cause when 

they are ordered to take place”. 

 

Channel 4 said it was denied that the complainants were misled by the consent form, 

particularly given, it said that Ms A had been spoken through the complainants’ full 

contribution prior to signing it, so was “fully aware” of what was included in the programme 

with regard to their story. The consent form explicitly stated that the programme would 

“…examine the use of forced removals in the context of parental alienation allegations”. 

Channel 4 said that the complainants’ case was complex, and the programme makers were 

unable to include all the detail of their parental alienation allegations, particularly in view of 

the risk of revealing their identity by jigsaw identification or of contempt of court in doing so.  

 

Channel 4 said that it was denied that the programme was pushing the narrative of false 

parental alienation allegations being made against resident mothers, by usually abusive 

fathers. While the other enforced removal footage featured in the programme did make 

allegations of this being a cause of their dispute, Channel 4 said that the programme makers 

were “extremely careful” not to conflate the two stories and they were clearly separated. 

Channel 4 said that the contribution from Ms A and Mr B came after a section of the 

programme focusing on the programme makers’ survey results on the mental impact of Family 

Court proceedings on children and was deliberately included after this to demonstrate the 

emotional impact of enforced removals ordered by the courts. Channel 4 said that this was an 

“entirely legitimate exercise of editorial discretion”. 

 

ii) In relation to the complaint that the complainants’ contributions (including the audio 

recording) had been misrepresented, Channel 4 provided responses to the following points 

(shown in bold below) which it identified as the main elements of the complaint:  

 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  11 

“The story and audio gave the misleading impression the child (Mr B) 

was living with his mother (Ms A), which was included intentionally to 

further a political narrative that ‘non-resident’ parents use parental 

alienation allegations to cause Family Courts to forcibly remove 

children from resident parents to the other parent”. 

Channel 4 said that the following references were made to the complainants in the 

programme: 

 

• When setting up their story the programme stated: “…Edward is now 24 – and was forcibly 

removed from his mother to live with his father three times in his early teens”. 

• After the extract of the recording of Mr B being forcibly removed was played, the 

programme stated: “Edward was separated from his mother for 16 months”. 

• After Mr B describes the mental impact of the enforced removal, the programme stated: 

“His mum went to court over 25 times fighting to get Edward back home with her – where 

he wanted to be”. 

Channel 4 said that all of the above statements were factually correct and there was no 

reference made to who the resident parent was, or which parent was accused of parental 

alienation. Channel 4 said that, in those circumstances, it did not accept that any of the 

statements would have led viewers to conclude that Ms A was the resident parent at that 

stage. Channel 4 said that, in fact, it considered that viewers were likely to have inferred the 

opposite – that the father was the resident parent, which was the case. 

“The programme only uses the part of the audio where you hear Mr B 

screaming that he is going to kill himself if he is brought back to his 

father. It does not include the fact that Ms A was arrested”. 

Channel 4 said that a “legitimate editorial decision” was made that it was unnecessary to include 

this information. Channel 4 said that the programme’s focus in this section was on the mental 

impact on the child and going into the complex details of Ms A’s arrest would not only have 

deviated from this, but might also have led to her being identified. Channel 4 said that Ms A clearly 

understood this, as in her statement to Ofcom, in relation to being approached for the 

programme, she stated: “…they [the programme makers] were particularly interested in speaking 

with [Mr B] about his feelings and experiences throughout the ordeal as they want to concentrate 

on the child’s view of things”. The broadcaster said that choosing not to include Ms A’s arrest was 

a legitimate editorial decision which did not result in the complainants’ contributions being taken 

out of context or misleading viewers, nor did it amount to unjust or unfair treatment in the 

programme. 

“The audio was spliced to give the impression Ms A was the resident 

parent and Mr B was another child being forcibly removed due to false 

claims of parental alienation”. 

Channel 4 said that it was unclear which sections of the programme the complainants were 

referring to. Channel 4 said that careful and legitimate editorial decisions were made as to 

which sections of the complainants’ contributions and the audio recording to include in the 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  12 

programme, and that these were included fairly and accurately and were not taken out of 

context. Specifically, Channel 4 said that the content included in the programme did not give 

the impression that Ms A was the resident parent and that Mr B was another child forcibly 

removed due to the false claims of parental alienation. 

“[Ms A and Mr B’s] story [was presented] in such a way that further 

reinforced the impression [that] Ms A was the resident parent accused 

of parental alienation and the father was attempting to gain more 

access through forced removals”.  

Channel 4 said that the wording used by the presenter when introducing the complainants to 

the viewers was accurate: Mr B “…was forcibly removed from his mother to live with his father 

three times in his early teens”. Channel 4 said that the programme did not go into any further 

detail about the custody arrangements, and it did not accept that viewers would have 

assumed, from this sentence, that Ms A was the resident parent, accused of parental 

alienation. 

 

“Mr B’s suicide attempt and the audio of his distress was exploited as 

a commercial hook to support a narrative unreflective of the 

complainants’ situation”. 

Channel 4 said that the audio recording had not been exploited, commercially or otherwise, to 

support a false narrative. Channel 4 said that the audio recording had been legitimately used 

to demonstrate the very real emotional impact an enforced removal, from one parent to 

another, can have on a child. It was not editorially necessary to include the specific details of 

residency or allegations of parental alienation, in order to do this. 

 

“The audio of Ms A crying on the train suggests…[she was crying] 

because of the multiple court proceedings she had to attend. Ms A 

states this was not the case and the programme had not included the 

audio ‘…I was crying on the train after [Mr B] had been forcibly 

removed… [REDACTED]14’, if it had, it would have demonstrated 

that the father was the resident parent”. 

Channel 4 said that the segment of the interview with Ms A where she recalled crying on the 

train was not misrepresented. Channel 4 said that the segment of the interview with Ms A 

included in the programme (indicated in bold below) was taken from a section of the 

transcript of the full interview with her on 28 February 2021 in which she had described her 

response to a court hearing:  

“The judge then rules that my son was entitled to stay on his wishes, as 

he was deemed to be mature enough to make the decision that he 

wanted to stay in the United Kingdom. I remember leaving the court 

absolutely distraught…  

 
14 This text has been redacted for legal reasons. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  13 

This drives you to become a person that you’re not, it drives you to the 

depths of, of its horror. When your child is taken from you…I mean they 

didn’t find me an unfit parent, in fact she ruled that contact should [be] 

generous and decisions should be made by both parents, but I’d already 

left the court by then. And, but within days the father had already taken 

his own measures to alienate the child, contact had completely broken 

down. I remember getting on the train at  [REDACTED], because I’d 

left my child abroad - in my suit and I sat down, it was rush hour, it was 

the end of the court day on a British Rail train, on one of those carriages 

with all those commuters, driving out to you know, to the sort of 

wealthy belt of  [REDACTED]15. And I sat there, and I just absolutely 

sobbed aloud, looking at the floor in my suit and my hair and my 

lipstick and I remember the carriage being absolutely silent – and there 

was one woman and she put her hand on my knee and she passed me 

a paper napkin and she said, are you okay? And I just couldn’t talk, and 

I remember all the way from  [REDACTED]16 this carriage being silent 

and sobbing, it was just surreal”.  

Channel 4 said that the section of the transcript in which Ms A referred to  [REDACTED]17 

was much later in the interview, long after she described the events on the train. 

 

Channel 4 said that the section of the interview with Ms A included in the programme was 

fairly and accurately included with the intention of showing the traumatic impact the court 

proceedings had had on Ms A and a legitimate and reasonable editorial decision was made 

that a reference, as to who was the resident parent was not needed in order to demonstrate 

this. 

 

“The way in which the [Ms A and Mr B’s] story was misrepresented 

was not merely a misunderstanding, but was either deliberate or as a 

result of the programme makers failure to exercise due care”. 

Channel 4 said that there was no attempt to misrepresent the complainants’ story and the 

programme makers took due care in its inclusion. Channel 4 said that for legal and editorial 

reasons, the programme makers could not include every detail of the complainants’ situation, 

but this did not amount to a misrepresentation. Channel 4 said that the programme makers 

made the legitimate editorial decision to focus on the forced removal of Mr B. It said that the 

inclusion of this audio was properly contextualised and fairly and accurately evidenced by Mr 

B’s “extreme distress” at being at the centre of the forced removal. 

Unwarranted infringement of privacy 

In response to the privacy heads of complaint, Channel 4 said: 

 
15 This text has been redacted for legal reasons. 
16 This text has been redacted for legal reasons. 
17 This text has been redacted for legal reasons. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  14 

“It should be emphasised from the outset that Ms A and Mr B have 

complained about a programme in which neither were identified by 

name; in vision; or by any other surrounding details. This was done 

deliberately and carefully, to respect their requests for anonymity, 

therefore the extent to which their privacy could possibly be infringed is 

already fundamentally limited”. 

b) Channel 4 said that it was denied that the complainants’ privacy was unwarrantably infringed in 

connection with the obtaining of material included in the programme. It referred to its description 

of the “clear consent process” which it said had been followed. Channel 4 said that after the 

programme was broadcast, the programme makers also received confirmation of Ms A’s “overall 

satisfaction” with the programme. Channel 4 said that the complainants’ inclusion was accurate 

and did not misrepresent their contribution. It said that there was no “political narrative” 

employed by the programme makers and the contribution was used in the manner discussed with 

Ms A on 1 June 2021. 

 

c) Channel 4 said that it was also denied that the complainants’ privacy was unwarrantably infringed 

in the programme as broadcast. It said the consent the programme makers received from the 

complainants was fully informed and that they were provided with full details of their 

contribution. Channel 4 said that the complainants’ contribution, as broadcast, was the same as 

when Ms A had been taken through it by the producer, and neither the programme makers’ 

intentions, nor the focus of the programme changed after informed consent was obtained. 

Channel 4 said that the purpose of including the material in the programme was to show the 

distress which enforced removals can cause, and that this was accurately demonstrated in this 

sequence, it was not taken out of context, and it was not used to promote a “false narrative”. 

Ofcom’s Preliminary View 

Ofcom prepared a Preliminary View that Ms A and Mr B’s complaint should be not upheld. Both 

parties were given the opportunity to make representations on the Preliminary View, which, insofar as 

they are relevant to the complaint entertained and considered by Ofcom, are summarised below.  

Complainants’ representations 

The complainants did not make any representations on Ofcom’s Preliminary View. 

Broadcaster’s representations 

Channel 4 asked for the correction of a minor factual error but did not otherwise comment on the 

substance of Ofcom’s Preliminary View. 

Decision 

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of 

standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from 

unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, or in connection with the 

obtaining of material included in, programmes in such services.  

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 

standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom 

is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  15 

transparent, accountable, proportionate, and consistent and targeted only at cases in which action is 

needed.  

In reaching its decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both parties. 

This included: a recording of the programme, both parties’ written submissions, transcripts of the 

interviews between the programme maker and the complainants, copies of correspondence between 

the complainants and the programme makers; and copies of the release forms.  

Unjust or unfair treatment 

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 

broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 

individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”). In 

addition to this Rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be followed” by 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 

affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 

necessarily avoid a breach of Rule 7.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach 

where it results in unfairness to an individual or organisation in the programme.   

a) Ofcom considered the complaint that Ms A and Mr B were treated unjustly or unfairly in the 

programme as broadcast because they did not give their informed consent for their story and 

“highly sensitive audio footage” to be included in the programme. The complainants said that their 

story and “highly sensitive audio footage” were misrepresented.  

Informed consent  

i) Ofcom began by considering whether the programme makers were fair in their dealings with 

Ms A and Mr B as potential contributors to the programme and, in particular, whether the 

complainants gave informed consent to participate in the programme. In doing so, we had 

particular regard to the following Code practices:  

Practice 7.2 states:  

“Broadcasters and programme makers should normally be fair in their 

dealings with potential contributors to programmes unless, 

exceptionally, it is justified to do otherwise”.  

Practice 7.3 states:  

“Where a person is invited to make a contribution to a 

programme…they should normally, at an appropriate stage:  

• be told the nature and purpose of the programme, what the 

programme is about and be given a clear explanation of why they 

were asked to contribute…;  

• be told what kind of contribution they are expected to make…;  

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/broadcast-code


 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  16 

• be informed about the areas of questioning and, wherever possible, 

the nature of other likely contributions;  

• be made aware of any significant changes to the programme as it 

develops which might reasonably affect their original consent to 

participate, and which might cause material unfairness;  

• be told the nature of their contractual rights and obligations and 

those of the programme maker and broadcaster in relation to their 

contribution; and,  

• be given clear information, if offered an opportunity to preview the 

programme, about whether they will be able to effect any changes 

to it.  

Taking these measures is likely to result in the consent that is given 

being ‘informed consent’…”.  

We first considered the information that was made available to Ms A and Mr B by the 

programme makers with regards to the nature and likely content of the programme, and Ms A 

and Mr B’s likely contribution, in advance of them agreeing to participate. In doing so, we took 

account of both parties’ submissions (set out in detail in the “Summary of the complaint and 

broadcaster’s response” section above). We also considered whether there were any 

significant changes to the nature and content of the programme prior to broadcast which may 

have altered Ms A and Mr B’s willingness to be involved and may have invalidated the consent 

they had given earlier in the programme making process.  

From the complaint, Ofcom understood that Ms A and Mr B believed that their story and 

“highly sensitive audio footage” was “misrepresented to serve a political narrative which was 

not reflective of their case”. They said that had they known that the programme would focus 

on the forced removal of children from resident mothers due to false parental alienation 

allegations made against them by, usually abusive fathers, they would not have consented to 

take part in the programme. Ms A and Mr B said that they had only consented to participate in 

the programme because they had wanted the seriousness of parental alienation and the harm 

that it could do to children to be recognised and understood and were assured that their story 

would be told in a way that was “accurate”. The complainants said that in their case, Ms A was 

not the resident parent, and it was Mr B’s father, the resident parent, who made allegations of 

parental alienation to disrupt Mr B’s relationship with his non-resident mother.  

Channel 4 provided a detailed account of the communications it had had with Ms A and Mr B 

about their contribution to the programme, as summarised above, and provided copies of the 

interview transcripts, voice notes and written exchanges to Ofcom. In particular, we took into 

account that prior to broadcast on 20 July 2021: 

• Channel 4 said that when the producer had initially spoken with Ms A and Mr B, they had 

been motivated to help other people through sharing their experience in the programme; 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  17 

• in preliminary conversations with the complainants, it was made clear to them that in 

order to preserve their anonymity, which the complainants were concerned with, and to 

protect Channel 4 and them from contempt of court proceedings, the programme makers 

had to be careful with how much of their story was revealed in the programme, including 

information which might lead to jigsaw identification; 

• Channel 4 said that at no stage were the complainants promised that their “whole story” 

would be included in the final programme, as this would not be normal practice due to the 

usual editing process; 

• in February 2021, Ms A and Mr B were separately interviewed by the producer and 

extracts of the interviews were included in the programme. During these interviews both 

complainants indicated that they were familiar with the editing process. For example, at 

one point Ms A said: “So go to town, do your little bit of editing, you’ll probably only use a 

minute of me”, demonstrating that she appreciated edits would be made and that only a 

limited amount of her story would be included in the programme. Likewise, during Mr B’s 

interview, when the producer said: “You know, most of this, as you can imagine, is going 

to be edited out…”, Mr B responded: “Yeah”. The producer continued and said: “That’s the 

painful process of how we make films. So, it’s such a small proportion of what we actually 

film that ends up in the film”. Mr B responded:  [REDACTED]18, demonstrating that Mr 

B also understood the editing process; 

• on 1 June 2021, the producer provided Ms A with a verbatim read-through of the 

segments of the programme featuring her and her son in the running order in which they 

would appear in the programme as broadcast. While Ms A expressed frustration at not 

receiving release forms or a transmission date from Channel 4 in a voice note that she sent 

three days later, she also stated that the producer was “great” and did not voice any 

concern about her contribution and that of her son as presented in the read-through; 

• on 21 June 2021, release forms for the interviews and the footage of the enforced removal 

were provided to Ms A, and she was “actively involved” in the negotiation of these, to the 

extent that, unusual for a contributor, she redrafted the heads of agreement for both of 

these; 

• on 16 July 2021, the complainants agreed and signed release forms (which Ms A had 

redrafted). These granted permission for Channel 4 to use the audio content of their 

respective interviews in the programme. Ms A also signed a separate release form, 

granting permission for Channel 4 to use the audio footage of Mr B’s forced removal. In 

each of the three forms, consent was given to use the material in the programme which 

was described as follows: 

“Channel 4 Dispatches is investigating the workings of the Family Court 

especially in relation to cases of Domestic Abuse. The film will look at 

whether there needs to be greater transparency in the Family Court and 

 
18 This text has been redacted for legal reasons. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  18 

examine the use of forced removal orders in the context of parental 

alienation allegations”. 

• after the programme was broadcast on 20 July 2021, Ms A sent a voice note to the 

producer of the programme (see above) in which she was generally positive about the 

programme, albeit expressing her disappointment that details about her arrest were not 

included.  

It is a matter for the programme makers and broadcaster to decide how best to ensure that they have 

obtained any necessary informed consent from contributors, and there are a number of potential 

ways in which this can be demonstrated. The existence of a signed release or consent form, for 

example, can provide useful evidence as to a contributor’s understanding of the nature and purpose of 

the programme and their contractual rights, as well as their willingness to participate in the 

programme on those bases. While it does not, in and of itself, mean that informed consent was given, 

obtaining a signed release or consent form may demonstrate that the broadcaster had a reasonable 

belief that informed consent had been obtained.  

The complainants signed release forms for their interviews with the producers, consenting to their use 

in the programme. Ms A, also signed a release form consenting to the use within the programme of 

the audio recording of Mr B’s forced removal when he was a child. All of the release forms signed by 

the complainants describe the content of the Programme as “investigating the workings of the family 

court especially in relation to cases of Domestic Abuse” and considering “whether there needs to be 

greater transparency in the family court and examine the use of forced removal orders in the context 

of parental alienation allegations”. We considered that this was a fair description of the content of the 

programme overall. Although the programme included content about parental alienation allegations 

by non-resident fathers, leading to the forced removal of children from resident mothers, this was not 

the sole subject matter covered, with the programme examining more widely the role of the family 

court and how its interventions in parental disputes can impact the children affected.  

We further compared the programme description provided in the release forms, and in particular 

what it said about the topics that would be explored in the programme, to the unedited transcripts of 

the interviews with Ms A and Mr B. In their interviews, we observed that Ms A and Mr B were asked 

about and spoke candidly of: Ms A’s divorce from Mr B’s father and the ensuing custody battle over 

Mr B;  [REDACTED]19; their experience of the Family Court and of “parental alienation” and of Mr 

B’s forced removal from the care of his mother; and, the child welfare system in the UK and the 

Children and Family Court Advisory Support Service (“Cafcass”). Ofcom considered that the issues 

discussed by Ms A and Mr B in their interviews with the programme makers were broadly in line with 

the programme makers’ description of the programme as set out in the release forms, as set out 

above. 

In Ofcom’s view, given all of the circumstances above, it was reasonable for the broadcaster and 

programme makers to have understood that they had sought and obtained Ms A and Mr B’s informed 

consent to the inclusion of their content in the programme as broadcast. 

 
19 This text has been redacted for legal reasons. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  19 

Ofcom also considered that there was nothing in the material provided to Ofcom by both parties to 

this complaint, such as the contributor release forms and correspondence between the parties, which 

suggested that the programme makers had misled Ms A and Mr B about the nature of the 

programme. As set out above, we did not agree with the complainants’ characterisation of the 

programme as having a focus on the topic of parental alienation allegations by a non-resident father 

against a resident mother but instead considered this was one element of the wider subject-matter of 

the Programme. We therefore did not consider that there had been a significant change in the nature 

of the programme as described in the release forms so as to invalidate Ms A and Mr B’s informed 

consent.  

Unfairness in the programme  

ii) We then considered whether Ms A and Mr B had been treated unfairly in the programme as 

broadcast. In doing so, we had particular regard to the following Code Practices:  

Practice 7.6, which states:  

“When a programme is edited, contributions should be represented 

fairly”.  

Practice 7.9, which states:  

“Before broadcasting a factual programme…broadcasters should take 

reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been 

presented, disregarded or omitted in a way that is unfair to an 

individual or organisation…”.  

It is important to understand from the outset that it is an editorial decision for the programme 

makers and broadcaster to make in selecting and editing material, including interview footage 

of a contributor, for inclusion in a programme. However, in editing such material, broadcasters 

must ensure that they do so in a manner that represents the contribution fairly.  

Ms A and Mr B felt that “Their story and highly sensitive audio footage they contributed to the 

programme were misrepresented”. Ms A and Mr B alleged that their story and the audio 

recording were presented in a way that gave viewers the misleading impression that 

“Edward”, representing Mr B in the programme, when he was a child had been living with his 

mother, “Alex”, representing Ms A in the programme. Ms A and Mr B alleged that this 

misrepresentation had the intention of “…furthering the programme’s political narrative that 

‘non-resident’ parents are using allegations of ‘parental alienation’ to cause family courts to 

forcibly remove children from resident parents and change the child’s residence to the other 

parent”. In the case of the complainants, the father was the resident parent who the 

complainants said used parental alienation to disrupt Mr B’s relationship with his non-resident 

mother, Ms A. 

In considering this complaint, we also took into account the specific points Ms A gave as 

examples of how she was misrepresented as being the resident parent in the programme: 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  20 

• Ms A said that: “They [i.e. Channel 4] only use[d] the part of the audio where you can hear 

[Mr B] screaming that he is going to kill himself if he is brought back to his father. They did 

not include the fact that I was arrested in front of my son during the raid. They spliced the 

audio to give the impression that I was the resident parent and [Mr B] was yet another 

child being forcibly removed due to false claims of parental alienation made by the 

father”.  

• Ms A said that the programme introduced her and her son’s story as follows: “I’ve heard of 

another family who want to talk to me. Edward is now 24 and was forcibly removed from 

his mother to live with his father three times”. Ms A said that this “…further reinforced the 

impression that I was the resident parent accused of parental alienation and the father 

was attempting to gain more access through forced removals. The contrary was true; the 

… [REDACTED]20 father in our case was the resident parent and was using forced 

removals as part of a pattern of parental alienation to disrupt [Mr B’s] already limited 

relationship with me”. Ms A said that: “As such, I believe they [i.e. Channel 4] exploited 

[Mr B’s] suicide attempt and [the] extreme distress heard in the…raid audio as a 

commercial hook to support the narrative that had no relation to our situation”.  

• Ms A said that the excerpts of the interview between her and the reporter included in the 

programme suggested that she was crying on the train because of the multiple court 

proceedings she had had to attend. Ms A said that this was not the case, and that the 

programme had not included those parts of the interview where she explained that “…I 

was crying on the train after [Mr B] had been forcibly removed from… 

[REDACTED]21…Again, by revealing the full details of this story it would have 

demonstrated that the father was the resident parent”.  

We also took into account the following references which were made to the complainants 

during the programme: 

When introducing the complainants’ story, the presenter said: 

“Edward is now 24 and was forcibly removed from his mother to live 

with his father three times in his early teens”. 

After the extract from the recording of Mr B’s forced removal was played, the presenter said: 

“Edward was separated from his mother for 16 months”. 

After Mr B described the psychological impact of the enforced removal, the presenter stated: 

“His mum went to court over 25 times fighting to get Edward back home 

with her, where he wanted to be”. 

During the segment on Ms A and Mr B’s story there was no explicit reference made as to who 

the resident parent was, or which parent was accused of parental alienation. As set above, the 

Programme highlighted that Mr B had been separated from his mother as a result of a court 

 
20 This text has been redacted for legal reasons. 
21 This text has been redacted for legal reasons. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  21 

order, but we did not consider that this would necessarily have led viewers to infer that Ms A 

was the resident parent.  

We also took the view that while the case of another mother, Jane, and the enforced removal 

of her children featured in the programme, did involve allegations of parental alienation 

against the resident mother by an abusive father, this case history was clearly separated from 

that of the complainants. Following the story of Jane and her children, the programme 

examined: whether removal orders were well-founded; looking at the courts’ reasons for 

making such orders and the frequency with which they do so; the quality of the evidence; and 

research to support the case for removal and the impact on the children affected. The 

segment about Ms A and Mr Bs’ story came after a section of the programme focussing on the 

programme makers’ survey results on the mental health impacts of family court proceedings 

on children, with the footage of Mr B’s removal being introduced because “they [Ms A and Mr 

B] want this to be played to show how removals like this can cause long term damage to 

children’s mental health”. 

For these reasons, we considered that the inclusion of Ms A and Mr B’s story was used to 

demonstrate the emotional impact of enforced removals ordered by the courts. We did not 

consider that viewers were likely to have seen it as part of a narrative about parental 

alienation allegations by non-resident fathers against resident mothers.  

Ofcom considered that despite being edited substantially, the extracts of Ms A and Mr B’s 

interviews and of the forced removal audio recording included in the programme, were an 

accurate and fair reflection of what they had said in the unedited interview and audio and did 

not distort the meaning of what they had said and did not present their story in a way which 

was unfair.  

Therefore, taking the above factors into account, and considering the programme as a whole, 

Ofcom considered that, in the particular circumstances of this case, the broadcaster had taken 

reasonable care to satisfy itself that material facts had not been presented, disregarded or 

omitted in a way that was unfair to Ms A and Mr B. While we recognised that Ms A and Mr B 

may have liked further information included in the programme to explain what had happened 

to them and their experience of the Family Court, it is an editorial decision as to what is or is 

not included in a programme, provided that the programme complies with the Code and does 

not cause unfairness. In this case, for the reasons outlined above, we did not consider that the 

programme as broadcast was unfair to the complainants. 

Unwarranted infringement of Privacy  

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy has to be balanced against the competing right of the 

broadcaster to freedom of expression and the audience’s right to receive ideas and information 

without undue interference. Neither right as such has precedence over the other and where there is a 

conflict between the two, it is necessary to intensely focus on the comparative importance of the 

specific rights. Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into account 

and any interference or restriction must be proportionate. This is reflected in how Ofcom applies Rule 

8.1 of the Code, which states that any infringement of privacy in programmes or in connection with 

obtaining material included in programmes must be warranted.  



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  22 

In addition to this Rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be followed” by 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 

affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 

necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach 

where it results in an unwarranted infringement of privacy.  

b) We considered whether Ms A and Mr B had their privacy unwarrantably infringed in connection 

with the obtaining of the material included in the programme. In doing so, we had particular 

regard to Practice 8.5 which states: 

“Any infringement of privacy in the making of a programme should be 

with the person’s and/or organisation’s consent or be otherwise 

warranted”. 

Ofcom first considered the extent to which Ms A and Mr B had a legitimate expectation of privacy 

in the particular circumstances in which the material included in the programme had been 

obtained. The test applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy arises is 

objective: it is fact sensitive and must always be judged in light of the circumstances in which the 

individual concerned finds him or herself.  

We took into account that the programme included an audio recording of Mr B being forcibly 

removed from the care of his mother when he was 14 years old22 and extracts from interviews 

with Ms A and Mr B. Although not all the material was included in the programme as broadcast, 

the topics covered in the interviews were: Ms A’s divorce from Mr B’s father and the ensuing 

custody battle over Mr B;  [REDACTED]23; their experience of the Family Court and of “parental 

alienation” and of Mr B’s forced removal from the care of his mother; and, the child welfare 

system in the UK and Cafcass. We therefore considered that the material obtained included 

personal and sensitive information about the complainants’ private life, and that they had a 

legitimate expectation of privacy in relation to this information.  

However, we also took into account that Ms A and Mr B had provided the programme makers with 

the audio recording for use in the programme and had willingly participated in the interviews for 

the programme with the knowledge that any information they disclosed may be included in the 

programme. As outlined above at head a), we considered that the programme makers had the 

complainants’ informed consent to obtain the material included in the programme. 

Having reached the view that the complainants had consented to the obtaining of the material 

included in the programme, it was not necessary for Ofcom to consider whether any infringement 

of their privacy was warranted. 

Given all the factors set out above, we considered that there was no unwarranted infringement of 

the complainants’ privacy in connection with the obtaining of material included in the 

programme.  

 
22 Mr B was an adult when he was interviewed for the programme and when the programme was subsequently 
broadcast.  
23 This text has been redacted for legal reasons. 



 

Issue 473 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
9 May 2023 
  23 

c) We next considered whether Ms A and Mr B had their privacy unwarrantably infringed in the 

programme as broadcast. In doing so, we had particular regard to Practice 8.6 which states:  

“If the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person 

or organisation, consent should be obtained before the relevant 

material is broadcast, unless the infringement of privacy is warranted”.  

As above, at head b), Ofcom first considered the extent to which Ms A and Mr B had a legitimate 

expectation of privacy in the particular circumstances in which the material included in the 

programme had been broadcast. Again, we took account of the complainants’ material included in 

the programme (as set out under head b) above). 

We next considered whether the complainants were identifiable in the programme as broadcast. 

The programme makers took steps to anonymise the complainants, for example: the complainants 

were not named in the programme; actors were used to represent them in the programme; and 

the programme makers were careful in what details they included in the programme about the 

complainants’ story so that they could not be identified via jigsaw effect. [REDACTED]24. 

Although, in these circumstances, we considered it unlikely that the ordinary viewer would identify 

either of the complainants, we considered that they may be identifiable to those who knew them 

well and were aware of the events depicted in the programme.  

We next considered whether the programme makers had consent to include the private and 

sensitive information about the complainants in the programme as broadcast. As outlined above 

at head b), Ms A and Mr B had provided the programme makers with the audio recording for use 

in the programme and both Ms A and Mr B had willingly participated in the interviews for the 

programme with the knowledge that any information they disclosed may be included in the 

programme. As outlined above at head a), we also considered that the programme makers had the 

complainants’ informed consent to obtain and include the material in the programme as 

broadcast.  

Having reached the view that the complainants had consented to the broadcast of the material 

included in the programme, it was not necessary for Ofcom to consider whether any infringement 

of their privacy was warranted. 

Given all the factors set out above, we considered that there was no unwarranted infringement of 

the complainants’ privacy in the programme as broadcast.  

Ofcom has not upheld Ms A and Mr B’s complaint of unjust or unfair treatment in the programme as 

broadcast or of unwarranted infringement of privacy in both the obtaining of and subsequent 

broadcast of the material included in the programme. 

 

 
24 This text has been redacted for legal reasons. 


