
 
 
 
 

 
 
 
 

Programme complaints bulletin 
 
Standards & Fairness and Privacy 
 

Issue number 
 April  

 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

  

Contents 
 
 
Introduction.......................................................................  

 

Standards cases 

Upheld ...............................................................................  

Resolved...........................................................................  

Fairness and Privacy cases 

Upheld .............................................................................  

Upheld in part.................................................................  

Not Upheld ......................................................................  

Resolved/Discontinued...................................................  



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

Introduction 
 
Some of the following complaints were received by the legacy regulators prior to 
the commencement of Ofcom. Under the terms of the Communications Act , 
they became the responsibility of Ofcom on  December . 
  
The Communications Act allows for the Codes of the legacy regulators to remain 
in force until such time as Ofcom has developed its own Codes. These will be 
published at the end of  following a full public consultation. 

  
The Codes currently in force for programming are: 
 

• Advertising and Sponsorship Code  
 Radio Authority 

• News and Current Affairs Code & Programme Code  
 Radio Authority 

• Code on Standards  
 Broadcasting Standards Commission 

• Code on Fairness and Privacy  
 Broadcasting Standards Commission 

• Programme Code  
 Independent Television Commission 

• Code of Programme Sponsorship 
 Independent Television Commission 
 

These are all available on the Ofcom website: www.ofcom.org.uk 
 
 
The cases have been considered against the above Codes. 
 

• Some programmes will have breached the relevant code (Upheld). 
 

• Others will not have breached the code (Not upheld). 
 

• However, there may be occasions where Ofcom recognises that a 
broadcaster has taken appropriate action in response to an issue (for 
instance, the broadcaster may recognise that an error has occurred and 
taken responsible steps to rectify it). Ofcom will consider that these 
complaints have been resolved. But even when such action has been 
taken, Ofcom may still consider it appropriate to find that the programme 
breached the Code due to the seriousness of the issues involved.  

 
The layout of the report reflects these distinctions. 

 
 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

Standards cases 
Upheld cases 
 
 
 Ministry of Mayhem 

ITV (Carlton),  January , :  

Issue Two viewers complained about an item which included a clip 
of a nine month old baby being fed a teaspoon of lemon 
juice to see his reaction. At the end of the film one of the 
presenters informed viewers that the stunt was safe because 
the baby was a doctor’s child.  
 
The presenter went on to encourage viewers to “do it on 
your brothers and sisters as it’s very, very funny”. One 
complainant was concerned at the effect the item may have 
on children, especially if a baby was fed something that 
could be potentially life threatening.  
 
Ministry of Mayhem is a children’s entertainment 
programme. 

Response Carlton explained that all their children’s programmes were 
scrutinised closely because of their young audiences and 
they went to great lengths to avoid anything that might 
conceivably endanger viewers. 
 
The reason the presenter mentioned the fact that the baby 
was the son of a doctor was to convey to the audience that a 
doctor was aware of what was happening. Carlton felt that if 
a doctor was content, it would reassure the audience that it 
was safe. Carlton asserted that no harm would come to any 
child who swallowed lemon juice as it is merely a highly 
flavoured natural food, like salt and pepper. Carlton believed 
the scene was handled responsibly. They felt older children 
were unlikely to be influenced to give younger children 
anything that might harm them and believed that babies 
were rarely left unattended by an adult. Carlton did not feel 
the sequence was dangerous enough, unusual enough or 
alluring enough to raise a real risk that the scene was likely 
to encourage harmful imitative behaviour by children. 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 
Decision 

 
We accepted that feeding lemon juice in itself would not be 
harmful to a baby. However, we were particularly concerned 
that a presenter of a children’s programme should 
encourage children to feed a baby at all. We believe that 
there is an inherent danger in encouraging children to feed 
babies (irrespective of the substance). We also felt that there 
could be a risk of children imitating the ‘stunt’ with more 
harmful substances. 
 
The Programme Code requires broadcasters to take 
particular care with "material, including comic treatments, 
which may lead children to fail to recognise potentially 
dangerous play especially where there is no serious 
outcome".  
 
The item was in breach of section .(i) of the Programme 
Code (Children and Imitative Behaviour) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 
 LBC (London) 

 February, : 
 

Issue Two listeners complained that a presenter burst into 
laughter when a guest mentioned cockles and whelks in 
reference to the recent deaths of Chinese nationals, who 
drowned off the coast of Morecambe. 

Response 
 
The station told us that although the presenter had failed to 
offer an apology immediately after the broadcast, he did 
make an extended apology at the start of his next 
programme a week later. The station accepted that the 
presenter’s response had clearly been inappropriate and that 
he had not acted properly by failing to offer an apology 
immediately after the broadcast. The presenter deeply 
regrets any offence he may have caused. 
 

Decision We thought that the manner in which a guest had 
introduced the subject of the Morecambe tragedy and the 
subsequent response of the presenter was both insensitive 
and offensive. While we noted that an apology had been 
broadcast by the presenter a week later, we did not think 
that this was adequate, given the nature of the offence 
caused.  

The item was in breach of Section . (Taste, Decency). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 

Cool FM (Belfast) 
 February, : 

Issue Six listeners complained that a presenter read out a ‘joke’, 
sent to him by text, which he claimed not to understand. The 
complainants thought that the joke was grossly offensive. It 
concerned the recent deaths of Chinese nationals, who 
drowned off the coast of Morecambe.

Response Cool FM said that the presenter read out the ‘joke’, but did 
not understand the meaning of it. Cool FM said that when he 
realised the significance of what he had done, he faded 
down the music and apologised. He made a further apology 
at the end of the record. The station immediately suspended 
the presenter for two weeks. The managing director of Cool 
FM acknowledged that it was hard to believe that the 
presenter had not made the connection between the ‘joke’ 
and the tragedy at Morecambe Bay but said that he was 
acutely embarrassed and upset for causing such offence. The 
group of listeners who originally sent the text had since 
written to the station apologising for their actions. 

Decision The presenter’s remarks were certainly insensitive and ill 
judged. Even though the presenter’s subsequent swift 
apology went someway to lessen the offence caused, we 
believe that such comments in such a context were not 
acceptable for broadcast and were therefore in breach of the 
Code. Nevertheless, we welcomed the internal measures that 
the station had taken in response to the incident. 

The item was in breach of Section . (Taste and Decency). 

 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 TNA Wrestling and Combat Zone Wrestling 

Friendly TV,  December , :  
and  December , :  

Issue We received two complaints about wrestling programmes on 
this satellite channel.  
 
One viewer complained that TNA Wrestling was too violent 
for the time of day when it was shown. The programme 
included a scene in which one of the wrestlers put a chain 
around the neck of his opponent and appeared to hang him 
off the side of the ring, where he was seen to be choking.  
 
Another viewer complained about Combat Zone Wrestling. 
The wrestlers in this programme used props such as tables, 
chairs and ladders as weapons. There were also occasions 
when the participants appeared to be injured and visibly 
bleeding. The complainant was concerned about the intense 
violence and considered that the use of props could be 
copied by children, especially since the programme was 
being shown during the day.  
 
TNA Wrestling presenters were also encouraging viewers to 
go to a website and promoting the merchandise available 
there. Further, both programmes were labelled as 
‘sponsored by’ the Wrestling Channel when in fact the 
Wrestling Channel is the producer of the programmes. 

 
Response Friendly TV said that they agreed that the hanging scene in 

TNA Wrestling went too far for a programme shown at :. 
They said that they constantly reviewed their programme 
output and had realised that this programme had been 
cleared by mistake for broadcast. However, no repeats had 
been scheduled.  
 
As for Combat Zone Wrestling, Friendly TV said that the 
programme contained frequent references, including some 
prominently displayed on screen text, to the fact that the 
action was simulated. The wrestlers are actually well-
choreographed actors. Friendly TV felt that the inclusion of 
warnings about the nature of the action on screen made it 
suitable for a wide audience. At several points during the 
show the wrestling was described as being faked and the 
actors were shown setting up each stunt prior to it being 
executed. Friendly TV said that this was intended to ensure 
that viewers who may have believed the violence to be real 
knew exactly what was happening and what to expect from 
the programme. Friendly TV said that while they believed the 
programme to have been suitable they would concede that it 
would be better suited to a later time-slot.  
 
With regard to the promotion of merchandise, Friendly TV 
said that there was no impression of external commercial  



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 influence on the content of the programme. The inclusion of 
associated merchandising was relevant to the show’s topic. 
The programme was made for wrestling fans and not to sell 
t-shirts and videos from a website. Friendly TV pointed out 
that there is provision in the Programme Code for 
programme related material such as books and videos to be 
promoted at the end of the programme. Friendly TV said it 
was unfortunate that the inclusion of the merchandising 
mention did not occur at the end of the programme, but that 
this did not represent a breach of the Code. Friendly TV 
agreed that the use of the term ‘sponsored’ was a misnomer. 

Decision The Programme Code requires that the portrayal of 
dangerous or harmful behaviour easily imitated by children 
should be avoided, especially before pm. In particular, 
programmes including hanging or preparations for hanging, 
which are capable of easy imitation, should not be scheduled 
to start when children are likely to be watching. As the 
broadcaster acknowledged, the hanging scene in TNA 
Wrestling exceeded what audiences would reasonably 
expect at : in the morning during the school holidays.  
 
We noted that Combat Zone Wrestling contained several on 
screen text warnings. Nevertheless, the general level of 
violence, including the use of everyday objects like tables 
and ladders as weapons, and the injuries that appeared to be 
caused, meant that this programme was not suitable for 
broadcast at :.  
 
In TNA Wrestling, the presenters promoted commercial 
products not provided by the broadcaster. This was not what 
is defined as programme support material. Commercial 
products should not be promoted within programmes. 
 
The definition of a sponsor in the Code of Programme 
Sponsorship effectively excludes the broadcaster or producer 
(of the programme). As the producer of the programmes, the 
Wrestling Channel should be acknowledged in the 
production credits, but should not have been given 
sponsorship credits around the programmes.  
 
Friendly TV has now had a number of compliance problems 
and its compliance record is of concern to Ofcom. We will be 
discussing this with the broadcaster. 
 
TNA Wrestling and Combat Zone Wrestling were both in 
breach of section . of the Programme Code (the 
Watershed/Children and Imitative Behaviour).  
 
TNA Wrestling was also in breach of section . of the 
Programme Code (undue prominence). 
 
The matter relating to the programme producer being 
labelled a sponsor of the programmes was resolved.  



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 
 Millennium: A thousand years of history 

BBC,  December , : 
 

Issue 
 
A viewer complained about the scheduling of this 
programme due to the explicit footage it contained. The 
programme showed images from the Japanese invasion of 
Nanking and from the Second World War. This included a 
scene of an execution showing the moment of death, and 
footage from the Holocaust showing, in close-up, corpses left 
piled up outside.  
 

Response 
 
The BBC said that their schedulers were not aware that the 
final episode of this series contained such graphic archive 
footage, and agreed that the programme was unsuitable for 
transmission at that time of day. The BBC said that they now 
had a new process in place for ensuring that programmes are 
suitable for their transmission times which should prevent 
this kind of oversight occurring again.  
 

Decision We welcome the action taken by the BBC to prevent similar 
incidents, however broadcasters are expected to ensure that 
the programmes they show are suitable for the time of day 
they are broadcast. We agreed that this programme 
exceeded acceptable limits for the time when it was 
broadcast. 

The programme contravened the Code on Standards. 

 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 
 Union Jack 

Channel ,  November, :,  
 January, :,  January : 

Issue Nine viewers complained about aspects of these 
programmes, considering them inappropriate for the time of 
transmission. The majority of complainants were concerned 
about the inclusion of bad language and inappropriate 
sexual references pre-watershed. Items complained of 
included an agony aunt sketch in which Sharon Osbourne 
appeared to say ‘fuck off’ and an interview with Marilyn 
Manson containing sexual content. 

Response Channel  said the series was commissioned specifically for 
transmission within the T zone on Sundays. T is aimed 
specifically at a mixed audience aged - years and 
audience figures showed that over % of Union Jack viewers 
were over  years of age. 
 
From the outset the series was intended to be a platform for 
Jack Osbourne’s personal, adolescent and mischievous take 
on life in Los Angeles. Inevitably, some low level language 
and innuendo was going to form part of the approach. The 
series was closely scrutinised to ensure the content remained 
inside compliance parameters for the scheduled transmission 
time whilst at the same time not removing the juvenile 
humour and taste which the programme was designed to 
reflect. 
 
Channel  was fully aware that ‘fuck’ could not be included 
un-bleeped in the programme and the production company 
involved had actually bleeped out the word. However, after 
viewing the episode, Channel  decided to broadcast an on-
air apology at the end of the programme in case some 
viewers believed they had heard the full word. After 
transmission, those responsible for bleeping the word were 
reminded of the need to ensure that the entirety of the word 
needs to be bleeped. 
 
In addition, the broadcast version of the interview with 
Marilyn Manson was heavily edited from the original 
recorded material to try and attain a balance between the 
constraints imposed by the transmission time and the 
editorial objectives of the programme. 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 

Decision The Code requires broadcasters to ensure that material 
unsuitable for children must not be transmitted at times 
when large numbers of children may be in the audience. We 
acknowledge that the type of programming broadcast during 
the T zone is unlikely to attract the youngest children and 
recognise the steps taken by Channel  to ensure the content 
of the series was suitable for the time of transmission. 
Although the general content might not appeal to all 
viewers, we thought that it was unlikely to have been found 
unacceptable by the target audience. However, the inclusion 
of ‘fuck off’, which could be heard clearly despite the 
attempts to bleep it, in addition to the sexual content of the 
Marilyn Manson interview in the programme broadcast on 
 November went beyond generally accepted standards for 
a programme transmitted before the watershed. 
 
These items In the programme of th November were in 
breach of Section . of the Programme Code (Family 
viewing and the watershed). 

 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 Chain Reaction

Extreme Sports Channel,  January, :

Issue One viewer complained about the use of very strong 
language ('motherfucker' and 'fuck') in this programme 
about ‘extreme’ cycling. The language was clearly audible in 
the background music and was also used by one of the 
bikers. 

Response The Extreme Sports Channel said that it had been incorrect of 
them to broadcast the programme at this time considering 
its content. They said that they had reiterated to their 
compliance staff that inappropriate language in music lyrics 
is no more acceptable than in programme dialogue. The 
Extreme Sports Channel also said that they had decided to 
increase the strength of their compliance department by 
recruiting additional staff.  

Decision We agreed that the language was not appropriate for a 
programme broadcast at this time of day. We are concerned 
that this is not the first time that the Extreme Sports Channel 
has transmitted such strong language pre-watershed. We are 
reassured that the channel is taking steps to strengthen its 
compliance department.  
 
Chain Reaction was in breach of Section . of the 
Programme Code (Bad Language). 

 
 

 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

Resolved cases 
 
 
 Sex Empires 

BBC,  November , . 
 

Issue
 
This final episode in a three-part documentary series looked 
at the explosion of internet pornography and sexual services. 
It featured frank discussions of internet induced behaviour 
and scenes of sexual activity; pixillated when appropriate. Six 
viewers contacted us with their concerns that the 
programme featured material that went beyond the general 
expectations of an audience for this channel immediately 
after pm. 
 

Response 
 
The BBC pointed out that this was the third part of a series 
looking at aspects of the porn industry and that the subject 
matter was a legitimate one to address. However, they 
recognised that, despite the preceding episodes, the content 
of this episode may still have been more explicit for some 
viewers than expected. They accepted that the material was 
better suited to a later slot and said that it would not be 
repeated at : in its current form. 
 

Decision
 
We accept that, as the third programme in this series, many 
viewers would have formed certain expectations about this 
documentary. However, although the images served to 
illustrate the topic under discussion, we agreed that they 
were too explicit for some viewers immediately after pm. 
Should the programme be repeated in this form, the BBC 
intends to schedule it later in the evening. Given the BBC’s 
assurances and recognition of the problem, we considered 
the matter resolved. However, we would like to remind the 
BBC of its audience’s expectations immediately after the 
watershed.  
 
The complaints were resolved. 
 

 
 
 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 Rhona's Rudest Home Videos 

ITV,  December , : 
 

Issue This programme was a pilot for a proposed series. It featured 
clips of animals copulating, various mishaps and people 
‘exposing’ themselves. 
 
A total of  viewers complained that this material was 
unacceptable on a terrestrial channel – even though it was 
broadcast after pm, they felt that it went beyond their 
expectations for a mainstream ITV entertainment 
programme. 

Response ITV said that the programme had been designed for later in 
the evening but they wished to experiment with an earlier 
time slot to gauge viewer reaction. The programme was then 
re-edited in the light of the earlier scheduling. ITV had 
subsequently decided that any series would be better 
scheduled to start at pm – a full hour after the watershed. 

Decision Television companies in a complex commercial environment 
are within their rights to experiment with programming and 
schedules. However they need to ensure that programmes 
such as these – which are certainly not to everyone’s taste – 
do not go beyond the expectations of particular audiences – 
taking into account channel profile, type of programme and 
time of day.  
 
However, ITV had ensured that the programme was clearly 
labelled and very definite warnings about the content were 
issued both in sound and vision. It would have been evident 
from both the title and the material at the start of the show 
what the theme was likely to be whilst the strongest material 
was only broadcast near the end.  
 
We accept that the broadcaster’s action was an appropriate 
response to the concerns raised by viewers about the 
audience’s expectations for this channel. 
 
The complaints were resolved. 

 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 Only Fools and Horses 
BBC,  December , : 
 

Issue 
 
Two viewers complained about the use of the expression 
‘mong’ in this programme. They were concerned it was 
unacceptable slang and referred to people with Down’s 
Syndrome. 
 

Response 
 
The BBC argued that there are two interpretations of the 
word. One is derived from an Australian expression 
abbreviating the word ‘mongrel’. The BBC claimed that this is 
its most frequent use. However they accept that there are 
still many people for whom the word is inseparable from the 
other sense (a shortening of the word 'mongoloid') and who 
regard it as unacceptably insensitive and offensive. Given, 
the potential for possible offence, the BBC believed that, in 
retrospect, it had been a mistake to include the word in the 
programme.  
 

Decision
 
There is undoubtedly still a great sensitivity about the use of 
this word, despite its two possible meanings. In the light of 
the BBC’s response, we feel that no further intervention is 
necessary on this occasion. 
 
The complaints were resolved. 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 Missing Chink 

Channel , - January , . 

Issue The Missing Chink was a series of four short (three minute) 
films broadcast on Channel  after the news. These films 
sought to explore the under representation of British 
Chinese people in our society. The films discussed issues 
around acting, sport and sex. It was written and acted by two 
British Chinese comedians, Paul Courtney Hyu and Paul Chan.  
 
Ofcom received  complaints ( pre-transmission) about 
the use of the word 'Chink'. Complainants felt the use of the 
term was both racist and offensive. 

Response Channel  argued that it was essential that the title should 
not be considered in isolation of the programme. They 
accepted that, out of context, the word 'Chink' can offend. 
However, the broadcaster felt strongly that its use on this 
occasion was ironic and, when contextualised, had the 
advantage of making the programmes’ eye-catching and 
therefore bringing viewers to something they might not 
have otherwise watched.  
 
The title itself was Paul Hyu’s own. All of those that were 
involved in the making of the films, including the Chinese 
writers and actors felt, at the time, very strongly that the use 
of the term was justified in context. Paul Hyu said "the word 
Chink in the title is deliberately set up to be demolished by 
the performances and script content of the show. 
Expectations are confounded". He stated that the word is 
racist and pejorative, but the use of the word reflected his 
anger at the expectations that surround it and it was used 
intentionally to be ironic and to get noticed. 
 
The programmes contended that British Chinese people are 
definitely a ‘missing’ ethnic minority. The title aimed to 
highlight this lack of public awareness. These issues were 
explored in a light-hearted and ironic way to encourage 
people to take notice of a British Community that has been 
largely ignored. 
 
Channel  said the production company consulted and 
gained advice before the programmes were broadcast. They 
spoke to an academic, the Great Britain China Centre as well 
as prominent Chinese people in the media.  
 
However, the broadcaster acknowledged that it had received 
a large number of complaints about the title and in particular 
from the Chinese community. After careful consideration and 
on reflection they believed that the title was too provocative 
and decided to apologise in the community’s press. The 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

broadcaster wished it to be known that they continued to 
stand by the programmes and their important message. 

Decision The broadcaster had clearly felt that it should be able to be 
provocative in the context of a challenging programme. 
While it was clear that many in the community had been 
offended, others felt equally strongly that the programme 
context justified the use of the expression, stating that it 
bought an otherwise neglected issue to the forefront of 
media attention.  
 
It is essential that strong or offensive language (of any type) 
is justified by the context. Section .(i) of the Programme 
Code specifically states: 
 
“Their [racist terms] inclusion is acceptable only where it can 
be justified within the context of the programme. Careful 
account should be taken of the possible effect upon the 
racial minority concerned, as well as the population as a 
whole, and of changes in public attitudes to what is, and is 
not, acceptable.”  
 
When judging whether such language was acceptable, 
Ofcom needed to consider such factors as: who said it; their 
intention and the scheduling. The title is part of the 
programme and therefore cannot be judged in isolation. 
Some of those who were most offended by the title did not 
watch the programme.  
 
It is equally important to note that Channel  did not seek to 
condone or justify the general use of the word 'Chink'. It was 
not used to denigrate the Chinese community or used as a 
term of abuse. Importantly, the broadcaster did not seek to 
normalise the word.  
 
It is important to separate the use of such terms which are 
used in a gratuitous way (for example, supportive of a racist 
message) and when used ironically as part of an overall point 
for communities to question their own approach to racism, 
racist words and their treatment of minority communities. 
The programme sought to expose such attitudes.  
 
We also note that the title was devised by Paul Hyu (one of 
the writers) and the actors and British Chinese production 
team were supportive of the title. However, in light of the 
complaints, Mr Hyu re-considered his view and felt that it 
had not achieved its purpose. We therefore welcomed 
Channel ’s positive move to apologise directly to those who 
were offended.  
 
We feel that the broadcaster has suitably resolved this 
matter and no further action is necessary.  
 
The complaints were resolved. 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 
 
 

Shake Your Coconuts: Junior Senior 
POP Plus,  February , : 

Issue A viewer complained that this music video featured a man 
climbing inside a refrigerator. The complainant believed the 
video might encourage children to copy the behaviour.  
 
POP Plus is a children’s music channel operated by Chart 
Show Channels Limited. 

Response Chart Show Channels Ltd explained that the brief shot was 
not noticed during their normal compliance checks. As soon 
as the complaint was drawn to their attention, the video was 
replaced with a version in which the shot had been edited 
out. 

Decision In view of the very prompt action taken, we concluded that 
the broadcaster had suitably resolved the matter.  
 
The complaint was resolved. 

 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 
 Many Men:  Cent 

Kiss TV,  January , : 

Issue Two viewers complained about the use of the word 'fuck' 
during this video, considering it inappropriate for the time of 
broadcast. 
 
Kiss TV is a music channel operated by EMAP Performance 
TV. 

Response 
 
EMAP Performance TV acknowledged that the version of the 
video was unsuitable for daytime play. Emap had introduced 
a new broadcast system over the Christmas period that 
required many new procedures to be carried out. When they 
realised, pre-broadcast, that the video was unsuitable, 
instructions were issued for its removal but inexperience 
along the line meant this was not carried out. As soon as 
EMAP became aware of this error, the video was removed 
from their system and not played again.  
 
As a result of the error, EMAP have tightened their 
compliance procedures.

Decision
 
We accepted that the video had been broadcast by mistake 
and concluded that the broadcaster had suitably resolved the 
matter.  

The complaints were resolved. 
 
 
 
 
 
 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

Fairness and Privacy cases 

Upheld 

Complaint from Ms Louise Thompson 
Meridian News 

Ofcom received a complaint by Louise Thompson that she was treated unfairly 
and her privacy was infringed in both the making and broadcast of Meridian 
News. The programme broadcast on  July  contained film of a police drugs 
raid on her house and a back view of her in handcuffs and in her nightwear. 
 
We accepted that the programme was factually accurate in reporting the police 
raid on Ms Thompson’s house on suspicion that heroin would be found and that, 
after an extensive search nothing but “syringes and other drug taking 
equipment” were recovered. However, the image of Ms Thompson in handcuffs 
had a powerful visual impact and may have led viewers to conclude that she was 
involved in criminal activity. Importantly, no mention was made in the 
programme that she had not been charged with any offence. This was unfair to 
Ms Thompson. 
 

Ms Thompson told the programme-makers she did not want to be filmed. Given 
the circumstances, it was reasonable for her to expect privacy while handcuffed 
and in her nightwear. Ofcom decided that it was not necessary to show the film 
of her to highlight the police drugs raids. There was no justification for infringing 
her privacy when filming her and in the broadcast. 
 
Unfairness in programme – Upheld 
 
Infringement of privacy in making and broadcast of programme – Upheld 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

Upheld in part 

Complaint from Mr X and Mrs X  
Traffic Cops: Fatal Attraction 

Ofcom received a complaint by Mr X and Mrs X that their privacy was infringed in 
both the making and broadcast of Traffic Cops. The BBC programme, broadcast 
on  April last year, looked at the work of South Yorkshire Police traffic 
department and in particular road safety. It included film of an accident involving 
Mr and Mrs X. 
 
The BBC accepted they should have gained Mrs X’s permission to broadcast the 
film of her. Given the circumstances, she would have expected her treatment by a 
paramedic to be private. It was reasonable for Mr X to expect to be able to 
comfort his wife in private. The BBC should have also obtained permission to 
broadcast pictures of him. Ofcom decided that it was not necessary to show this 
film to highlight the issues of road safety. 
 
However, the programme was not unfair to Mr X in showing an interview with 
him about the accident. It was clear that the programme did not seek to 
apportion blame or show Mr X in a derogatory light. 
 
Unfairness in programme – Not upheld 
 

Infringement of privacy in making and broadcast of programme - Upheld 
 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 

Not Upheld 
 
Complaint from Dr Barry Groves 
Tonight With Trevor McDonald 
Granada,  May  
 
Unfairness 
 
 
Complaint from Ms X 
Britain’s Streets of Crime 
BBC,  November  
 
Unfairness and unwarranted infringement of privacy in the broadcast 
 



Ofcom programme complaints bulletin  April  

 

 

Resolved/Discontinued 
  
Complaint from Mr Denis Marsden  
Package Holiday Undercover 
 ITV,  July  
 
Ofcom received a complaint by Mr Denis Marsden that his privacy was 
unwarrantably infringed in Package Holiday Undercover, broadcast on  July 
 on ITV. The programme included brief footage of Mr Marsden sunbathing 
by a hotel swimming pool.  
  
Granada Television, responding on behalf of Yorkshire Television, undertook to 
remove the footage of Mr Marsden from any further transmission. Ofcom 
considered the broadcaster’s action fair and reasonable in the circumstances and 
decided it would not be appropriate to proceed further with the complaint. 
  

Complaints from Mrs Lynda McConkey, Mrs Wendy Gristock  
and Mrs Beverley Hill 
Week In Week Out: Hitting the High Street  
BBC Wales,  &  November  
 

Ofcom received complaints by Mrs Lynda McConkey, Mrs Wendy Gristock and Mrs 
Beverley Hill that they were treated unfairly and their privacy was unwarrantably 
infringed in Week In Week Out: Hitting the High Street, a programme broadcast on 
 and  November on BBC Wales. 
  
Because legal proceedings started which related to the subject matter of the 
complaints, Ofcom was unable to take their complaints any further.  
 
 
 
 
 
Where a complaint is upheld, a summary of the adjudication is included. Where a 
complaint is not upheld there is only a note of the outcome.  
 
For a copy of the full adjudication in either case go to Ofcom’s website at 
www.ofcom.org.uk/bulletins/ or send a stamped addressed envelope to: Ofcom, 
Riverside House, a Southwark Bridge Road, London SE HA.. 

 


