
 
 
 
 

 
 
 
 

Programme complaints bulletin 
 
Standards & Fairness and Privacy 
 

Issue number: 20 
18 October 2004 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

1 

  

Contents 
 
 
Introduction 2 

Standards cases 

In Breach 3 

Resolved 16 

Not in Breach 22 

Fairness and Privacy cases  

Upheld in Part 23 

Not Upheld 24 

Other programmes Not In Breach/Outside Remit 25 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

2 

Introduction 
 
Some of the following complaints were received by the legacy regulators prior to 
the commencement of Ofcom. Under the terms of the Communications Act 2003, 
they became the responsibility of Ofcom on 29 December 2003. 
 
The Communications Act allows for the Codes of the legacy regulators to remain 
in force until such time as Ofcom has developed its own Codes. Ofcom is currently 
consulting on its new draft Code. This can be found at  
http://www.ofcom.org.uk/consultations/current/broadcasting_code/ 
 
The new Code will be published at the beginning of 2005.  

 
The Codes currently in force for programming are: 
 

• Advertising and Sponsorship Code (Radio Authority) 

• News & Current Affairs Code and Programme Code (Radio Authority) 

• Code on Standards (Broadcasting Standards Commission) 

• Code on Fairness and Privacy (Broadcasting Standards Commission) 

• Programme Code (Independent Television Commission) 

• Code of Programme Sponsorship (Independent Television Commission) 

The cases have been considered against the above Codes. 
 

• Some programmes will have breached the relevant code or been found 
to be unfair or to have infringed privacy without good reason (Upheld). 
 

• Others will not have breached the code or been found to be unfair or to 
have infringed privacy without good reason (Not upheld). 
 

• However, there may be occasions where Ofcom recognises that a 
broadcaster has taken appropriate action in response to an issue (for 
instance, the broadcaster may recognise that an error has occurred and 
taken responsible steps to rectify it). But even when such action has been 
taken, Ofcom may still consider it appropriate to find that the 
programme breached the Code due to the seriousness of the issues 
involved.  

 
The lay-out of the report reflects these distinctions. 
 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

3 

 

Standards cases 
 

In Breach  
 
 
 
 

Free to Air Promotions 
Gay TV, July     
 

 
Introduction 
 

 
Promotional material is broadcast by Gay TV between 20:00 
and 22:00 each night, free to air. The purpose of this is to 
encourage viewers to subscribe to the encrypted service 
transmitted after 22:00.  
 
Two viewers complained that promotional material 
transmitted by Gay TV, prior to 21:30 - ahead of encrypted 
programming - was too strong. One complaint related to 
output on 18 July, the other to material transmitted on 29 
July. However, Ofcom was particularly concerned with some 
material transmitted after 21:30. 
 

 
Response 
 

 
Gay TV pointed out that both complainants referred to 
material transmitted prior to 21:30. It insisted that no 
material broadcast at that time was in breach of the 
Programme Code. The broadcaster also suggested that the 
complainants had singled out Gay TV because of its 
homosexual content and "for no other reason". 
 

 
Decision 
 

 
The Programme Code (Section 1.2) states that "Material 
which is particularly adult in tone should be scheduled 
appropriately and clearly signposted." Section 1.6 (Sex and 
Nudity) states: "Sex scenes of a more adult nature, which are 
more graphic and prolonged, should be limited to much later 
in the schedule".  
 
Ofcom does not discriminate between homosexual and 
heterosexual sex in programmes. On both evenings, material 
transmitted before 21:30 was non-explicit. However, stronger 
material began shortly after this time. We noted that the 
broadcaster itself acknowledged the strength of the material 
and transmitted a warning which said: "Due to the sexual 
nature and use of bad language in the following 
programmes, they are only suitable for persons above the 
age of 18." 
 
On 18 July, the majority of the promotional clips transmitted 
between 21:30 and 22:00 were not problematic. However, a 
promotion for a programme called After Hours included 
nudity within clearly sexual situations. This short scene was 
too explicit for transmission at this time. 
 
On 29 July, the material was notably stronger, and included 
more explicit images of sex and nudity. In particular, a 
promotion for a programme called Gay Night Calls featured 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

4 

images of men with bound scrotums; a man's head between 
another’s naked buttocks; and masturbation. The pictures 
were accompanied by some very explicit language.  
 
We recognise that the material was clearly signposted.  
However, the material transmitted after 21:30 - particularly 
on 29 July was too explicit for unencrypted broadcast.  
 
Gay TV has a good compliance record to date.  However, we 
have made it clear to Gay TV that any future transmission of 
similar material, to that of 29 July, will result in the 
consideration of a statutory sanction.  
 
Gay TV was in breach of Sections 1.1 (General Offence) 
and 1.6 (Sex and Nudity) of the Programme Code.  
 

 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

5 

 
 
 
 

Big Brother 5 
Channel 4 and E4, 17 June 2004 
    

 
Introduction 
 

 
 
This was the fifth series of Big Brother which Channel 4 billed 
as “Big Brother gets evil”. The housemates were led to 
believe that Emma and Michelle had been evicted. However, 
they were simply in an adjoining room and able to watch 
and listen to everything going on in the house. On 16 June, 
they were re-introduced into the house. Early in the morning 
of 17 June, an argument broke out. In addition to verbal 
abuse and threats, there was spitting, destruction of property 
and some physical confrontation. Security guards were called 
in and the housemates separated. This was shown live on E4 
and edited footage used in the Channel 4 Big Brother 
programme the following day. During some of these events 
the cameras cut to scenes of the garden, but for the majority 
of the time, the audio feed of events in the house continued. 
 
As a result of the altercation, one of the contestants (Emma) 
was later removed from the house.  
 
Throughout the live coverage on E4, text messages from 
viewers were invited and displayed at the bottom of the 
screen. During the most violent period, the question posed 
by E4 to viewers was “Has Jason lost it?” and then “Have they 
all lost it?”. The messages from viewers chosen by the 
channel ranged from “time to bring in an adult”, “GET TO THE 
HOUSE!” to “This is quality. LOVIN IT. COME ON J!”, “this is the 
bomb let them fight”. 
 
We received 328 complaints that referred directly or 
indirectly to the fight. 55 of these were about the live 
coverage on E4 and 190 complaints referred predominantly 
to the Channel 4 edition of Big Brother the following 
evening. The remaining 83 complaints were about both 
programmes, the wellbeing of the participants and the 
eviction of Emma.  
 
Viewers were upset and concerned about the level of 
violence (both verbal and apparently physical) in the Big 
Brother house, the effect of this on the contestants and the 
circumstances that allowed these events to take place. 
Viewers felt that the conflict was ‘engineered’ by Channel 4, 
which chose to reintroduce Emma and Michelle into what 
would predictably be a volatile situation, and that the 
situation was fuelled by the supply of alcohol.  
 
Referring both to the live coverage on E4, and the footage 
subsequently used on Channel 4, viewers said the level of 
implied and actual physical/verbal violence went beyond 
what they would expect from an entertainment programme. 
As the scenes also included the obvious distress of some 
housemates, some viewers felt this was not only offensive 
and distressing to watch, but that it exploited certain 
housemates.  



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

6 

 
Viewers also said that the audio, which continued to run in 
most of the live coverage, was an additional cause of 
distress. In the absence of pictures to confirm what was 
happening, the continued shouting and occasional sounds 
that suggested objects were being thrown or used violently, 
amplified viewers’ concerns.  
 
Viewers also felt that the length of time the situation was 
allowed to continue for was unacceptable. There was an 
apparent lack of a swift, effective intervention by Big Brother. 
This was particularly offensive as there was usually a rapid 
response to relatively minor infringements of house rules 
and this appeared to encourage potential violence. The text 
messages that continued to run along the bottom of the 
screen appeared to confirm that Channel 4 was not taking 
the situation seriously and this implied that the participants 
could be in danger, which was distressing for viewers. 
 
Many viewers were offended by the later decision to evict 
Emma, rather than any of the other protagonists. This was 
seen to condone unacceptable aggression, and unfair (and 
therefore exploitative) to Emma herself.  
 

 
Response 
 

 
Channel 4 said the dynamics of human relationships and the 
behaviour of real people in an unusual setting are important 
elements of interest to Big Brother viewers. Big Brother was 
therefore not solely about entertaining viewers or the prize 
at the end of the series, but was also intended to have, and 
was perceived by viewers as providing, an interesting insight 
into these aspects of psychology. 
 

Channel 4 said that the audience deserved to see what 
happened in the house, even where it involved extreme 
behaviour, provided that the footage was responsibly edited 
for its slot and fair to the housemates, given that they had 
consented to appear on a very well known, high profile 
series. 
 
On all series of Big Brother, the production team sought 
advice from an experienced psychologist on all aspects of the 
series and on the likely impact on the individual housemates. 
That expert was independent of the production team, and 
their responsibility was to ensure the psychological well 
being of the housemates and to advise the production team 
accordingly.   
 
In terms of the reintroduction of Emma and Michelle into the 
house, it was decided that it would be best to do that in the 
context of a relaxed and upbeat party. Although there was to 
be some alcohol provided, there was also a significant 
quantity of food. Full consideration was given to the 
possibility of some friction but it was genuinely believed 
that, in this environment, any such friction would be at a 
manageable level. Housemates had returned to the house 
before in previous series.  
 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

7 

The conflict only arose very late at night. For the majority of 
the evening relations between the housemates were 
relatively cordial. At the first indication of a problem it was 
decided to deploy security staff in the camera runs which 
circled the house. The security guards, having closely 
monitored developments, entered the house at the point 
where it became apparent that the conflict was not going to 
peter out of its own accord.   
 
The live programme on E4 contained footage of much of the 
conflict between the housemates. Channel 4 said that 
viewers would have been aware of the potential for conflict 
across the series, and the build up of tensions on this night. 
Although feelings were clearly running very high, there was 
not very much physical contact, and certainly no injuries. The 
conflict primarily involved pushing and shouting, with others 
holding some housemates back. Although these were not 
comfortable scenes to watch, it was important that, unless 
absolutely essential, the events in the house should be 
relayed to viewers with minimal editing or sanitising.   
 
Channel 4 said that the fact that the incident continued to be 
transmitted until the shouting and screaming had abated 
would have served to reassure viewers that the outcome was 
not as bad as they might otherwise have imagined. The 
decision to cut to the ‘safety shots’ of certain household and 
garden items was taken precisely at a point when the conflict 
had subsided. 
 
Housemates gave fully informed consent to take part in the 
Big Brother experience and were aware that they were being 
filmed 24 hours a day. However Channel 4 accepted that they 
were entitled to be portrayed fairly and with due respect.   
 
Channel 4 said that the conflict obviously had to be 
portrayed in the Big Brother programme broadcast at 22.00 
hours the following day. However, the footage was very 
carefully edited to ensure that what was broadcast was both 
sensitive and responsible, taking into account both the 
expectations of the audience and the broadcaster’s 
responsibilities to the housemates. In order to alert viewers 
to the nature of the content, there was a pre-transmission 
announcement saying “…scenes of confrontation between 
housemates which some viewers may find disturbing, plus 
strong language throughout”. 

 
There was a further on-air announcement immediately 
before the relevant part of the programme which said: “Now 
scenes of confrontation between the housemates which 
some viewers may find disturbing, plus strong language 
throughout”. 

 
Channel 4 said that it was surprised that anyone took the 
view that the postponement of evictions could be designed 
to increase tension – it was a decision taken for exactly the 
opposite reason, and as such played its part in restoring 
relative harmony, indeed the police supported this decision. 
Similarly, it was clearly not a reward for aggressive behaviour 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

8 

– it was merely a postponement. 
 
Advice from the psychologist led Channel 4 and the 
production team to isolate Emma following the conflict, and 
subsequently remove her from the house. It was the 
psychologist’s view that Emma needed to be separated from 
the other housemates for a short period of time in order for 
there to be a chance for things to cool down. The 
psychologist and the production company felt that it was 
best to place her in the bed-sit, as this was an environment 
she was familiar and comfortable with.   
 
The psychologist advised that in the circumstances the only 
viable option was for Emma to leave the house. This was 
explained to her and she understood and accepted the 
position. Subsequently, Emma had an enjoyable week 
appearing on Big Brother’s Little Brother and clearly was 
absolutely fine with the outcome. Although Channel 4 
accepted that this may have led to a perception of unfairness 
to Emma, the harmony subsequently restored to the house 
immediately afterwards vindicated the action taken. 
 
Channel 4 said that it operated a careful policy to exclude all 
libellous comments from the crawler captions. The majority 
of comments sent by viewers were critical of the behaviour 
of the housemates and some suggested that those involved 
should be evicted. The texts shown obviously reflected a 
range of opinions expressed by viewers on what they were 
viewing, and as such certainly did not constitute the 
production company’s or broadcaster’s perspective.   

 
 
Decision 
 

 
This was the fifth series of Big Brother, which is by now well 
established. Both the participants and the audience know the 
format and broadly, what they can expect from the 
programme. This understanding shapes how participants see 
their contribution to the programme and how audiences 
react to it.  
 
Exploitation / welfare of participants 
The participants in Big Brother are consenting adults who 
have actively agreed to take part in the programme. The 
majority of adults can make informed judgements about 
participating in such programmes and it is not for Ofcom (or 
the general public) to make that decision for them. People 
that participate in programmes (and others directly affected 
by a programme) do have recourse, if they feel that they 
have been treated unfairly in the programme or their privacy 
has been infringed without justification, to complain to 
Ofcom. The general public cannot complain on their behalf.  
 
Channel 4 has confirmed to us that none of the housemates 
have made any complaints to Channel 4 about the incident 
or their treatment. Neither Ofcom (nor its predecessors) has 
to date received a complaint about unfairness or 
unwarranted infringement of privacy in any Big Brother series 
from any of the participants.  
 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

9 

Considering the now well known format of Big Brother, it is 
clear that participants know, to a large degree, what they are 
letting themselves in for. Of course, as Channel 4 agrees, this 
does not absolve the broadcaster from its duty of care 
towards those individuals, but it does indicate that 
participants feel that they get, to a greater or lesser degree, 
something out of the experience of taking part in the 
programme. We have no evidence that participants in Big 
Brother feel that they have been exploited. 
 
 
The audience reaction 
We believe that Big Brother is generally regarded by the 
audience as an entertainment programme and a game show.  
Part of the attraction is the insight the audience gets into the 
‘private’ lives and emotions of the participants. The 
interactive format invites viewer participation, both within 
the programme and through additional services (interactive 
and website). This encourages an audience familiarity with 
the participants that is not necessarily present in other 
programmes. This to some extent explains the reaction of 
some viewers to the editions showing the live coverage on 
the 17 June and the re-cap of events the following evening.  
 
We recognise that both the E4 live coverage and the Channel 
4 Big Brother highlights programme were scheduled late at 
night and that the latter’s continuity announcements gave an 
indication of the type of content viewers could expect. The 
live coverage on E4 was preceded by an announcement 
warning of “strong language and adult content”. 
Nevertheless, it does appear that the programmes containing 
the confrontation in the house exceeded the expectations of 
the audience.  
 
Many of those who complained described themselves as 
ardent Big Brother viewers but said that they did not expect 
aggression to escalate, unchecked, to this point. The nature 
of the Big Brother programme – a reality programme with 
‘real people’ interacting in ‘real time’ (the events were 
apparently unfolding as they watched) – meant that the 
audience related to the scenes in this entertainment 
programme in a different way to if they had seen them in a 
drama or soap opera. Viewers’ offence and distress arose 
from the images (and audio) on screen, but were 
compounded by their knowledge of the programme format 
(in that the situation was within the control of Channel 4).  
 
The events shown in the Big Brother highlights programme 
on Channel 4 were appropriately edited and scheduled. This 
programme was not in breach of the Code.  
 
However, we acknowledge the concerns of the viewers of Big 
Brother Live on E4, who knew the full background to the 
situation, and who saw a potentially dangerous situation 
develop and who had no way of predicting the outcome of 
this situation. This was frightening and concerning for some 
viewers, so much so that some called the police. Although 
the voice of Big Brother tried to calm the situation by 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

10 

summoning housemates to the Diary Room, it was 
approximately 20 minutes (in real time) from when the fight 
turned physical to when security guards entered the house. 
The apparent absence of intervention by Channel 4 to 
prevent the situation escalating to this point, having 
‘engineered’ the situation originally, clearly caused distress 
and offence to viewers. While accepting that security men 
may have been positioned, the production team’s eventual 
intervention appeared to be too late, particularly since the 
confrontation had turned physical. The offence was 
compounded by the text message captions running at the 
bottom of the screen, which gave viewers the impression 
that Channel 4 was continuing to treat as entertainment, a 
situation that had, from what viewers could see, become 
serious.   
 
In this context, we feel that the intensity and repetition of 
verbal and physical violence exceeded viewers’ expectations.  
 
Big Brother Live on E4 was in breach of Section 1.1 
(General Offence) of the Programme Code. 
 

 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

11 

 
 
 
 

 
Hearth at Home on Abortion 
BEN Television, 6 June, 23:00 
 

 
Introduction 
 

 
This hour-long programme, produced and presented by 
Rodney Hearth, was about abortion. It consisted of two pre-
existing films, separated by a studio interview with Jim 
Dowson, a Scottish Minister of Religion. The two films were:  

(i) A Doctor Explains the Abortion Procedures, 
presented by Dr Noreen Johnson, an American 
obstetrician and gynaecologist.  

(ii) The Silent Scream, presented by Dr Bernard 
Nathanson, an American obstetrician and 
gynaecologist.  

 
A viewer complained that the programme was “biased” and 
too graphic. 
 

 
Response 
 

 
BEN Television said that this programme followed a live 
show on the same subject. Hearth at Home on Abortion was 
meant to balance the prior programme. However, the 
broadcaster was unable to supply a tape of this programme 
because it “didn’t at that time record live shows due to 
technical problems”.   
 

 
Decision 
 

 
There were warnings about the graphic nature of the 
programme’s content at the beginning of the programme 
and within it. These, together with the late hour of 
broadcast, fulfilled the broadcaster’s obligations to warn 
viewers of content they might find distressing or offensive.  
 
The abortion issue is a politically controversial issue and so 
needs to be treated with ‘due impartiality’. Therefore, the 
subject matter in the programme should either be treated 
impartially or an opportunity for the expression of 
alternative points of view should have been given in another 
programme.  
 
However, the message of the first film, A Doctor Explains the 
Abortion Procedures, although purportedly neutral, was 
aversive. The second film, The Silent Scream, was graphically 
illustrated and strongly anti-abortion. Footage of Jim 
Dowson protesting outside an abortion clinic confirmed the 
anti-abortion views he expressed in his interview with 
Rodney Hearth. The interviewer’s role in this exchange was 
more of a ‘feed’ than a challenging interrogator. 
 
The broadcaster provided no video evidence of the earlier 
programme on abortion so we were unable to assess 
whether this programme did provide the required balance.  
 
Failure to record output is a serious breach of a licence. Any 
further failure to do so will result in the consideration of a 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

12 

statutory sanction. 
 
The channel was in breach of its licence condition. 
 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

13 

 
 
 

 
Rosemary & Thyme 
ITV1, 27 June, 17:00 
 

 
Introduction 
 

 
This drama features two gardeners, Rosemary and Laura, 
who turn into amateur sleuths when confronted with 
murder. Six viewers were concerned at the amount of 
swearing (including “bastard”, “bollocks” and “pissed off”) in 
this programme shown at 17:00 when large numbers of 
children are watching television. 
 

 
Response 
 

 
Channel Television explained that ITV1 had decided to 
schedule occasional detective-style drama repeats on Sunday 
afternoons. Rosemary & Thyme had been previously shown at 
21:00, although it was not specifically intended as a post 
Watershed series, and it was felt that this gentle drama was 
suitable to be repeated in a 17:00 slot. 
 
When re-viewing this episode, Channel Television said that it 
had noted the mild swearing scattered in the second half, 
but felt that most viewers would consider it inoffensive.  It 
also believed that the series would have little or no appeal 
for a child or younger viewer. Audience figures showed that 
only 4.2% of the available child audience watched this 
programme. 
 
The broadcaster believed that this level of swearing was 
justified dramatically and would be unlikely to offend the 
audience for Rosemary & Thyme, given its lack of appeal to 
younger viewers. 
 

 
Decision 
 

 
The Programme Code advises broadcasters that swearing 
should not be used frequently before the watershed.  
Although most of the swearing in this drama is considered 
relatively mild, we know from audience research that words 
such as “bastard”, “bollocks” and “pissed off” can be 
offensive to some viewers, especially when they are 
watching with children. 
 
Even though relatively few children were watching, we 
believe that viewers should reasonably expect to be able to 
watch ITV1 on a Sunday afternoon without encountering the 
repetitive use of swearing.    
 
The programme was in breach of Sections 1.2 (Family 
Viewing & The Watershed) and 1.5 (Bad language) of the 
Programme Code. 
 

 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

14 

 
 
 

 
Pop TV 
Southampton Television, 30 March, 23:00 
 

 
Introduction 
 

 
Southampton TV holds a Restricted Service Licence. A viewer 
complained that the presenter of this programme made an 
offensive joke, referring to "gypo's" (i.e. gypsies) eating off 
rubbish dumps. He was also offended by the presenters 
using the term “gay” in a pejorative manner. 
 

 
Response 
 

 
Six TV Southampton, as the service is now called, said that on 
2 March, MyTV Network and Southampton Television had 
gone into administration. Only two regular series had 
continued to be broadcast – one of these was Pop TV – a 
studio programme featuring music videos and comedy. The 
producer of the programme was very apologetic about the 
first comment but said that the term ‘gay’ had not been used 
pejoratively but to “camp up” the programme. Due to his 
inexperience, the producer had continued to repeat the 
programme following the complaint, rather than 
withdrawing it from the playlist.  
 
Unfortunately, the recording of the broadcaster’s output had 
stopped while it was in administration but this had now been 
reinstated. Under the administrators the company was 
operated by a single paid employee who was unable to keep 
up with the logging tapes. A master tape never existed of the 
programme as although normally all programmes were 
recorded to tape as well as onto the playout server, in this 
case the producer failed to observe correct procedure. The 
repeats were possible as the programme existed as an MPEG 
file on the computer server playout system and did not come 
from tape. However, that file was deleted when the 
programme was no longer needed to keep the limited disk 
space available for further programming. Both the producer 
of the programme and the employee who was responsible 
for the logging tapes had since left the company for 
unconnected reasons. 
 
The broadcaster said that the situation arose through a set of 
coincidences that were possible only due to the exceptional 
circumstances that arose once Southampton TV Limited 
declared voluntary liquidation. Under the new owners, 
(Milestone PLC) these circumstances would not arise again.  
Systems now ensured that the logging tapes were renewed 
daily and all programming was kept on broadcast quality 
digital tape. 
 

 
 
 
Decision 
 

 
 
 
As Southampton Television was unable to provide a tape of 
the programme, it was not possible to make a judgement 
about the code issues involved.   
 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

15 

We consider this failure a serious issue and will consider 
further regulatory intervention if this occurs again. 
 
In failing to provide a tape, the channel was in breach of 
its licence condition. 
 

 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

16 

 

Standards cases 
 

Resolved cases 
 
 
 

 
LBC 
11 September, 20:30 
 

 
Introduction 
 

 
Five listeners complained that a presenter made 
inappropriate comments when discussing Hurricane Ivan 
hitting Jamaica. He suggested that some of the residents 
might be ‘too high’ to notice. 
 

 
Response 
 

 
LBC accepted that the comment was insensitive and ill-
judged. It had given an apology on air a few minutes later. 
 

 
Decision 
 

 
We thought that the presenter’s flippant comments were 
offensive. He subsequently read out an email from a listener 
criticising him for making such a tasteless remark and then 
apologised, saying that no offence had been intended. In 
view of the presenter’s swift apology we consider the matter 
resolved. 
 
Complaints Resolved. 

 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

17 

 
 
 

 
Football Heaven 
BBC Radio Sheffield, 2 March, 19:45 
 

 
Introduction 
 

 
A listener complained that swearing could be heard during 
the match commentary for the Sheffield United v Millwall 
game. Despite a move to an alternative commentary 
position, obscenities from the chanting crowd were still 
audible. 
 

 
Response 
 

 
The BBC told us that this match presented particular 
difficulties for the commentators. The police had closed the 
normal commentary position for safety reasons and the club 
arranged space among the home crowd for the commentary 
team. While they were introducing the game, it became clear 
that the area was too noisy. When the singing started it 
included obscenities which were just about audible and a 
decision was taken to return to the studio and take 
commentary from another game while the situation was 
being assessed. 
 
The commentary team then moved back from the chanting 
section of the crowd and when they were satisfied that the 
situation had calmed, their commentary went back on air 
and continued until the end of the game. The commentators 
had switched to lip microphones in an effort to reduce the 
background noise. However, the crowd feed remained 
higher than normal and some chanting was still audible. The 
commentary team did apologise on air for the problem. After 
the match, discussions were held with the club about the 
unsatisfactory commentary position and an alternative 
location was found for future games. The problem has not 
recurred. 
 

 
Decision 
 

 
In view of the action taken at the time of the broadcast and 
subsequently, we consider the matter resolved. 

 
          Complaint Resolved. 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

18 

 
 
 

 
Outtake TV 
BBC1, 16 July, 20:30 
 

 
Introduction 
 

 
A viewer complained that the subtitles accompanying the 
outtakes in this programme contained serious swearing 
("fuck", "fucking hell"), even though the audio had been 
bleeped. They felt that this was inappropriate for a 
programme broadcast before the watershed.  
 

 
Response 
 

 
The BBC said that it regretted the offence caused by what 
was a very unfortunate misunderstanding between 
departments. The department responsible for preparing pre-
recorded subtitles was provided with a tape of the 
programme which it understood was in its final form, edited 
and ready for transmission. In fact this was not the case. The 
programme department subsequently bleeped the strong 
language, and that was the form in which the programme 
was transmitted. But this change was never communicated 
to the subtitling department. Consequently, the subtitles 
reflected the “unexpurgated” version.   
 
Discussions had since taken place between the department 
responsible for delivering tapes for subtitling, and the 
subtitling department. It had been re-emphasised that no 
tape should be passed through for subtitling unless it has 
confirmed “T-status” (i.e. the version of the programme 
ready for transmission). Any exception would only be at the 
specific request of Subtitling.  Secondly, it had been agreed 
that subtitlers would alert Transmission and question the 
inclusion of any strong language in pre-watershed 
programmes.   
 

 
Decision 
 

 
We agree that the inclusion of the swearing in the subtitles 
was unfortunate, given that this was a pre-watershed 
programme. However, in view of the broadcaster’s action, 
we consider that the matter has been resolved.  
 
Complaint resolved. 
 

 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

19 

 
 
 

Big Brother 5 
Channel 4, various dates 
 

 
Introduction 
 

 
Separate to the altercation (see previous finding), we 
received 240 complaints about various other issues in Big 
Brother 5. We asked Channel 4 to respond particularly to the 
concerns listed below. 
 
8 July, 22.00 
 
We received 25 complaints about this edition, which 
included the housemates playing ‘truth, dare or kiss’. 
Complainants likened the content to a ‘porn’ film and said 
that it was inappropriate, especially as Big Brother attracts a 
young audience.  
 
14 July, 00.20 
 
One viewer complained about the use, in a text message 
from a viewer, of the term ”jungle bunny” to describe Victor.  
The complainant felt this was a racist term.  
 
20 July, 22.00 
 
Four viewers complained about this edition, which featured 
Michelle and Stuart apparently having sex under the table. 
The complainants felt that ‘real sex’ should not be shown on 
television.  
 
22 July, 22.00 
 
We received nine complaints about offensive language and 
Victor’s aggressive behaviour. The complainants noted that 
while the first use of the word “cunt” was not bleeped, 
subsequent occurrences were. Viewers also objected to other 
strong language, including variants of “fuck”, which were 
used in an “aggressive manner” throughout the programme. 
 

 
Response 
 

 
8 and 20 July 
 
Channel 4 said that the sexual content of the programmes 
was minimal and entirely appropriate for the time at which 
they were scheduled for broadcast. There was clearly a 
significant amount of nudity, and high-spirited behaviour 
whilst naked, but that did not in the Channel’s view equate 
in any way to ‘soft porn’.   
 
14 July  
 
The brief text message referring to “jungle bunny” 
inadvertently appeared on screen and Channel 4 said it was 
clearly regrettable. All text messages first passed through a 
profanity filter that automatically scanned the message for 
words that may be considered offensive, as contained in the 
filter’s pre-defined list. Every text message that successfully 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

20 

made it through the profanity filter was then reviewed 
individually by a trained moderator. However a moderator’s 
judgment will inevitably contained an element of 
subjectivity. There is unfortunately always a risk that a 
judgment made by even the most experienced moderator 
may occasionally fall on the wrong side of the line. Channel 4 
accepted that for many people the term ‘jungle bunny’ was 
offensive and accordingly accepted that this message was 
not an appropriate one for broadcast.  
 

As soon as it was aware that this particular message had 
gone out Tempero [the company supplying the moderation] 
were contacted and an explanation demanded. 
Unfortunately the profanity filter had not picked up the term 
as it works by filtering single words only, and therefore 
although the term ‘jungle bunny’ was on the list it was not 
added to the filter because neither of the single words which 
make up the phrase are considered offensive. Consequently 
this message was left to be reviewed by the moderator. The 
moderator in this case, although experienced, was a young 
person who was not aware that the term ‘jungle bunny’ was 
offensive. In the context of the topic she had genuinely 
believed that the term was describing Victor as ‘gentle’ and 
‘fluffy’ – a bunny rather than the ‘jungle-cat’ he professed to 
be. ‘Jungle bunny’ as most people over 25 are aware, was a 
term coined in the middle of last century and commonly 
used in the 1960’s and 1970’s as a derogatory term to 
describe people of native African origins. However the term 
is no longer used with anything like the frequency it was.  

 
22 July 
 
In terms of language, Channel 4 was entirely satisfied that 
Shell’s use of the word “cunt” in her confrontation with 
Victor was editorially justified. It was Shell’s use of this word 
that provoked Victor’s behaviour. It was therefore essential 
for viewers to know what was said in order to understand 
Victor’s reaction. This matter was given very careful 
consideration editorially at the highest level and it was 
concluded that it was justified to show the use of the word 
by Shell. However, Channel 4 felt that further broadcast of 
the word was unnecessary. 
 

 
Decision 
 

 
8 July, 22.00 
 
The programme was shown at 22:00 and was preceded by a 
warning referring to …“nudity and strong language from the 
start”. These sorts of antics are now common place in the Big 
Brother house and most viewers are likely to know what to 
expect. Considering that the programme was broadcast well 
after the watershed and preceded by a clear and 
unambiguous warning, we do not think that this edition of 
Big Brother exceeded viewers’ expectations.   
 
14 July, 00.20 
 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

21 

The transmission of the term ‘jungle bunny’ appears to be a 
genuine mistake by someone who was simply not familiar 
with the term. It is an expression, while still offensive, that 
has ceased to be commonly used. We are confident that the 
broadcast of this term was an isolated one. We welcome 
that, as a result of this incident, the general issue of 
potentially offensive terms for minority groups in Channel 4’s 
interactive services output has been discussed at a senior 
level and Tempero has researched a more comprehensive list 
of racist expressions and circulated it to the attention of all 
their moderators.  
 
As an added back up, Channel 4 said that all future 
moderation staff would be made aware of this incident and 
reminded of the importance of not releasing any text 
message they had any doubt about or were unfamiliar with. 
The broadcaster did not in any way seek to condone or 
justify the general use of the phrase 'jungle bunny' as an 
abusive term. Given the circumstances and the manner in 
which Channel 4 has handled it, we consider this matter 
resolved.  
 
20 July, 22.00 
 
Stuart and Michelle were seen constructing and entering a 
‘tent’ under the table. The broadcast shots of the ‘tent’, with 
the couple inside, were selected very carefully to ensure they 
were not gratuitous or explicit. Viewers could see very little.  
No nudity or actual sexual activity was broadcast. Viewers 
were left to speculate as to exactly what went on in the 
‘tent’.  
 
Considering that the programme was broadcast well after 
the watershed, preceded by an appropriate warning and 
contained no sexual nudity, we don’t believe this edition of 
Big Brother breached the Programme Code. 
 
22 July, 22.00 
 
The use, by Shell, of what some consider the most offensive 
language was the key to understanding Victor’s reaction. We 
recognise that some viewers find this language unacceptable 
in any circumstances. However, in this incident we recognise 
there was editorial justification in explaining the storyline to 
the audience. Without it, viewers may not have understood 
what provoked Victor’s behaviour. Therefore, on balance, we 
felt the use could be justified given the context of this 
programme, the scheduling of the edition and the clear 
warning before the programme along with the editorial 
rationale. 
 
14 July: Complaint resolved. 
8, 20 & 22 July: Not in Breach. 
 

 
 

 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

22 

Standards cases 
 

Not in Breach 
 
 Borat’s Television Programme 

Channel 4, 13 August, 22:00 
 

 
Introduction 
 

 
So-called Kazakhstani journalist, Borat is a creation of 
comedian and satirist Sacha Baron Cohen (Ali G). This 
programme contained various sketches in which his 
character confronts different people, some in public office, 
and tries to get them to agree with his own outrageous 
perspectives on a number of controversial issues. Usually, 
either through courtesy in front of the cameras, or an 
inability to penetrate Borat’s deliberately obscure accent, the 
targets are tricked into making some kind of bizarre 
responses of their own.   
 
In this sketch, Borat appears at a country & western bar in 
the US and sings a song that, he claims, they sing in his 
homeland. The song starts off innocuously enough, but soon 
descends into a vicious racist song against Jews.  
 
Six viewers complained that, despite the context, the 
material was racist and went beyond the bounds of 
acceptable satire. 
 

 
Decision 

 
While we understand the viewers’ opinion that the context 
should be separated out from the actual words used, this is 
not possible or practicable. The context is very much part of 
why this particular material was used in this particular way. 
We understand that some concerns were raised as a result of 
the lyrics being reproduced in a newspaper - when such a 
context was understandably not available. 
 
It was clear that the satirical intention of the piece was 
achieved - as many of the audience joined in the singing, the 
point being that this was confirming this particular group in 
its own prejudices, or in its naivety.   
 
In our opinion, where such hard-edged comedy is concerned, 
it is very difficult to censure a characterisation if its purpose 
is to use the very attitudes which it intends to mock. This 
technique has been part of the satirical landscape in the UK 
for many years – most notably in screen ‘monsters’ like Alf 
Garnett. 
 
We believe that the majority of the audience understands 
that this is a grotesque characterisation and in no way 
intends to be representative of the people and policies of 
Kazakhstan; it is a device to throw into sharp relief the 
attitudes and reactions of others; particularly those in the 
West.   
 
The programme was not in breach of the Code. 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

23 

Fairness and Privacy cases 
 
Where a complaint is upheld, a summary of the adjudication is included. Where a 
complaint is not upheld there is only a note of the outcome. For a copy of the full 
adjudication in either case go to Ofcom’s website at 
www.ofcom.org.uk/bulletins/ or send a stamped addressed envelope to: Ofcom, 
Riverside House, 2a Southwark Bridge Road, London SE1 9HA.  
 
 

Upheld in part 
 
Complaint by Michael Flanigan (Solicitors) on behalf of  
Mr Freddie Scappaticci 
Panorama: What Happened Next? BBC1, 13 July 2003 

Ofcom received a complaint of unfair treatment and unwarranted infringement of 
privacy from Michael Flanigan (Solicitors) on behalf of Mr Freddie Scappaticci 
about Panorama: What Happened Next? broadcast on BBC1 on 13 July 2003.  
Ofcom upheld in part the complaint of unfair treatment but not that of 
infringement of privacy. This special edition of the current affairs programme 
revisited an earlier investigation into alleged collusion between the British 
security services and paramilitary groups in Northern Ireland. The programme 
stated that Mr Freddie Scappaticci was an agent of the security services operating 
under the codename “Stakeknife”, despite denials from Mr Scappaticci. The 
programme also included a reconstruction of parts of a transcript of a secretly 
recorded conversation between Mr Scappaticci and makers of an edition of The 
Cook Report in 1993. Ofcom found that: 

• it was not unfair of the programme to identify Mr Scappaticci emphatically 
as the agent known as ‘Stakeknife’ because this identification had 
previously received wide publicity and was set within the context of the 
unique difficulties of investigative journalism in Northern Ireland and the 
importance of investigative journalism in assisting public understanding; 

• it was unfair of the programme makers not to have made sufficient or 
timely efforts to contact Mr Scappaticci to offer him an opportunity to 
respond to the allegations made against him in the programme; 

• it was unfair of the programme inadequately to present Mr Scappaticci’s 
denial of the identification; 

• it was not unfair for the programme to question why the IRA had failed to 
take action against Mr Scappaticci in light of the widespread reporting of 
the allegation that he was the agent known as “Stakeknife” and given that 
the programme made clear that publicly the IRA was giving Mr Scappaticci 
the benefit of the doubt and included a statement from Mr Gerry Kelly of 
Sinn Fein that the allegation was unsourced and unsubstantiated;  

• it was not unfair of the programme makers to have refused Michael 
Flanigan a transcript of a taped interview with Mr Scappaticci, secretly 
recorded in 1993, in advance of the programme, because they had 
supplied a summary of it in advance; and 

• the programme’s use of a reconstruction of the taped interview did not 
unwarrantably infringe his privacy because there was an overriding public 
interest in hearing what he said. 

 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

24 

Unfairness - Upheld in part. 
 
 

Not Upheld 
 
 
Complainant 

 
Programme 

 
Date & Broadcaster 
 

 
Type of 
complaint 
 

 
Mr Paul McKenna 

 
The Dark Side of 
Stage Hypnotism 
 

 
23 September 2003  
Channel 4 

 
Unfairness  

 
Miss Helen Slaughter 

 
Dispatches – Fit 
to Eat 

 
13 May 2004 
Channel 4 

 
Unwarranted 
infringement 
of privacy 
 

 
Ms Gillian McCarthy 
 

 
Inside Out 

 
9 June 2003 
BBC 1 (South West) 
 

 
Unfairness 

  



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

25 

Other programmes not in breach/out of remit  
(14 September– 27 September) 
 
Programme Channel Category Tx Date No. of 
        Complaints

60 Minute Makeover ITV1 Offence  - 1 
America's Next Top Model Five Language 20/09/2004 1 
Bad Lads Army ITV1 Offence 19/08/2004 2 

Baise-Moi Sky Cinema 
Sexual 
Portrayal 07/07/2004 1 

BBC Midlands Today BBC1 Offence 21/07/2004 1 
BBC News BBC1 Offence 12/09/2004 1 
BBC News BBC1 Offence 20/09/2004 1 
BBC News 24 BBC News 24 Regionality - 1 
BBC Radio 4 Radio 4 Language 10/09/2004 1 
BBC Six O'Clock News BBC1 Offence 24/02/2004 1 
BBC Six O'Clock News BBC1 Offence 15/09/2004 2 

Big Brother Channel 4 
Sexual 
Portrayal 20/07/2004 4 

Big Brother Channel 4 
Sexual 
Portrayal 08/07/2004 1 

Big Brother Channel 4 Offence - 1 

Bognor or Bust ITV1 Offence 02/09/2004 1 
Bollywood Star Channel 4 Offence 20/09/2004 1 

Californian Escorts Five 
Sexual 
Portrayal 19/09/2004 1 

Cathouse 2: Back in the Saddle Channel 4 
Sexual 
Portrayal 07/06/2004 1 

CBBC BBC1 Offence 14/09/2004 2 
Cellular ITV Scheduling 12/09/2004 1 
Channel 4 News Channel 4 Offence 19/07/2004 1 
Channel 4 News Channel 4 Impartiality 13/09/2004 1 
Channel 4 Racing Channel 4 Misleading 01/07/2004 1 

Chart Show TV Sky Digital 
Sexual 
Portrayal 18/09/2004 1 

Colin and Justin's How Not to Decorate Five Offence 29/08/2004 1 
Coronation Street ITV1 Language 22/09/2004 3 
Coronation Street ITV Language 23/09/2004 1 
Country House BBC2 Language 10/09/2004 1 

Crusades UKTV History 
Sexual 
Portrayal 12/09/2004 1 

dick and dom in da bungalow BBC1 Offence 15/09/2004 1 
dick and dom in da bungalow BBC1 Offence 13/09/2004 1 
Doc Martin ITV1 Offence 02/09/2004 1 
Doctor Sleep BBC2 Offence 02/09/2004 1 
Eastenders BBC1 Offence 12/09/2004 1 
Eastenders BBC1 Offence 14/09/2004 1 
Emmerdale ITV1 Offence 01/06/2004 1 
Emmerdale ITV1 Offence 10/09/2004 1 

Emmerdale ITV1 
Sexual 
Portrayal 14/09/2004 1 

Emmerdale ITV1 Offence 24/09/2004 1 
Emmerdale ITV1 Offence   1 
Eric Prydz - Call On Me video The Hits Offence 07/09/2004 1 
Erotica Granada Plus Sexual 09/08/2004 1 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

26 

Portrayal 

Five Movies Sponsor Peugeot 206 Five Violence 05/09/2004 1 
5 news Five Violence 18/07/2004 2 
5 news Five Violence 17/09/2004 1 
Fox News Fox News Offence 21/05/2004 1 
Get Lucky TV Get Lucky TV Offence 16/09/2004 1 
GMTV ITV Offence 06/09/2004 1 
GMTV ITV1 Offence 20/09/2004 1 
GMTV News ITV1 Impartiality 16/09/2004 1 
Going Straight Channel 4 Offence 21/09/2004 1 
Going to Extremes Channel 4 Offence 26/08/2004 2 
Grandstand BBC Offence 31/07/2004 1 
Green Wing Channel 4 Offence 17/09/2004 4 
Guinness World Records ITV1 Misleading 11/09/2004 1 
Guinness World Records ITV1 Offence 11/09/2004 1 
Hellboy Film Trailer ITV Scheduling  - 1 
Hollyoaks Channel 4 Offence 09/09/2004 2 
Horizon BBC2 Misleading 16/09/2004 1 
Horizon BBC2 Accuracy 16/09/2004 1 
House Trapped Channel 4 Language 16/09/2004 4 
How Gay are You? Sky One Offence 31/05/2004 1 
Ideal World Ideal World Misleading  - 1 
In the Know BBC1 Offence 17/07/2004 1 
ITV News ITV1 Impartiality 10/08/2004 1 
ITV News ITV1 Impartiality 07/09/2004 1 
ITV News ITV1 Offence 17/09/2004 1 
Jazz FM Jazz FM Misleading - 1 
Kennedy Assassination: Beyond 
Conspiracy BBC2 Impartiality 01/09/2004 1 
Lights, Camera, Accident Five Scheduling 31/08/2004 1 
Local Radio Output Broadland 102 Offence -  1 
London Tonight ITV1 Offence 07/09/2004 1 
Loose Women ITV1 Offence 15/06/2004 1 
Made for Each Other Channel 4 Offence 08/09/2004 1 
Messiah 3 BBC1 Scheduling 30/08/2004 1 

Mid Morning Boogie 
Isle of Wight 
Radio Offence 03/09/2004 1 

MTV Hits MTV Offence 26/07/2004 1 
Newsround BBC1 Offence 20/09/2004 1 
Nick Ferrari LBC97.3 Offence 10/08/2004 1 
Panorama BBC1 Offence 22/09/2004 1 
Paradise Island Discovery Offence 27/08/2004 1 
Parkinson ITV1 Offence 04/09/2004 1 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

27 

 
 
Peugeot Sponsorship Five Offence - 1 

Popetown BBC 
Religious 
Offence -  1 

Public Opinion BBC1  Offence 13/09/2004 1 
Radio 1 BBC Radio 1 Offence 06/09/2004 1 
Ramsays Kitchen Nightmares Channel 4 Language 04/05/2004 1 
Real Radio FM 105-106 Real Radio FM Offence -  1 

Revelation TV Revelation TV 
Religious 
Offence 18/08/2004 1 

Rhona's Rudest Home Videos ITV Offence 24/08/2004 1 

Richard and Judy Channel 4 
Religious 
Offence 10/09/2004 2 

Richard and Judy Channel 4 Offence 20/09/2004 2 
Richard and Judy Channel 4 Offence 21/09/2004 1 
Richard and Judy Channel 4 Offence 22/09/2004 1 
Scotland Today News BBC1 Misleading - 1 
Silent Witness trailer BBC1 Scheduling 03/09/2004 1 
Sky News Sky News Offence 31/08/2004 1 
Sky News Sky News Offence -  1 
Soccer AM Sky Sports One Offence 04/09/2004 1 
South Park Channel 4 Offence 28/08/2004 1 
Star Trek Sky One Offence - 1 

Star TV Star TV 
Sexual 
Portrayal 05/09/2004 1 

Steel River Blues ITV1 Offence 01/09/2004 1 
Steel River Blues ITV1 Offence 08/09/2004 2 
T4 Channel 4 Offence - 1 
T4 Channel 4 Language -  1 
Talksport Talksport Offence - 1 
Talksport Talksport Offence 21/07/2004 1 
Teletext Teletext Misleading - 1 
The Bill ITV1 Offence 04/08/2004 1 
The Chart Five Scheduling 11/09/2004 1 

The Chart Five 
Sexual 
Portrayal 04/09/2004 1 

The Chart Five Scheduling 26/09/2004 1 
The Gadget Show Five Impartiality 31/07/2004 1 

The Joy of Sex Education Five 
Sexual 
Portrayal 16/09/2004 2 

The Joy of Sex Education Channel 4 Offence 21/09/2004 1 
The OC Channel 4 Misleading 31/08/2004 1 
The World Tonight Radio 4 Accuracy 16/09/2004 1 

The Worst Job in History Channel 4 
Religious 
Offence 28/08/2004 1 

The X Factor ITV1 Offence - 1 
They Think it's all Over BBC1 Language 09/09/2004 1 
Too Posh to Wash Channel 4 Offence 21/09/2004 2 



Ofcom programme complaints bulletin 18 October 2004 

28 

 
 
Torso in the Thames Channel 4 Scheduling 21/09/2004 1 
Trisha ITV1 Offence 16/09/2004 1 
Trisha ITV1 Offence 20/09/2004 2 
Trisha ITV1 Offence 21/09/2004 1 
Waking the Dead BBC1 Violence 11/07/2004 1 
Weakest Link BBC2 Offence 23/09/2004 2 

Why Chimps Kill Five Offence 08/09/2004 1 
WWE Wrestling Sky One Violence 04/09/2004 1 

You are what you eat Channel 4 Offence  - 1 
 
 


