NOTICE OF REVOCATION OF LICENCE NUMBER TLCS101719 HELD BY AUSAF UK LIMITED UNDER
SECTION 3(3)(b) OF THE BROADCASTING ACT 1990 AND CONDITION 29(3)(c) OF THE LICENCE

Introduction

1. Ausaf UK Limited (“the Licensee”) holds a licence (TLCS101719 — the “Licence”) to provide the
Ausaf TV service under the Broadcasting Act 1990 (the “1990 Act”).

2. The Licensee applied for the Licence on 12 November 2016 and was granted the licence on 24
January 2017. To date, the Licensee has not yet commenced broadcasting.

3. On 22 June 2018, Ofcom notified the Licensee that, subject to consideration of any
representations from the Licensee, it was minded to revoke the Licence on the basis that it
was no longer satisfied that the Licensee remained a fit and proper person to hold a
broadcasting licence (the “June 2018 Notification”).

4, Having considered all the relevant evidence and the Licensee’s oral representations to Ofcom
on the matters set out in Ofcom’s June 2018 Notification, Ofcom hereby gives notice to the
Licensee pursuant to section 3(3)(b) of the 1990 Act and Condition 29(3)(c) of the Licence that
it has decided, for the reasons set out in this Notice, that:

(a) itis no longer satisfied that those in control of the Licensee are fit and proper to
hold a broadcast licence; and

(b) therefore, the Licence is revoked with immediate effect.

A. Statutory framework and Ofcom’s approach to its fit and proper duty

5. Under section 3(3) of the 1990 Act, Ofcom:

(a) shall not grant a licence to any person unless satisfied that the person is a fit and
proper person to hold it; and

(b) shall do all that they can to secure that, if they cease to be so satisfied in the case of
any person holding a licence, that person does not remain the holder of the licence.!

6. Therefore, Ofcom has an ongoing duty to remain satisfied that the Licensee is fit and proper to
hold a licence to provide the licensed service. This duty must be understood in the context of
Ofcom’s role as the broadcast regulator, and the regulatory regime for broadcasting.

7. Condition 29(3)(c) of the Licence provides that: “Ofcom may revoke the Licence by notice in
writing served on the Licensee and taking effect either from the time of service or on a date
specified in the notice, in any of the following circumstances... (c) if Ofcom ceases to be
satisfied that the Licensee is a fit and proper person to hold the Licence”.

8. Under section 6 of the Human Rights Act 1998, Ofcom (as a public authority) has a duty to
ensure that it does not act in a way which is incompatible with the European Convention on
Human Rights (“the Convention”). In particular, in the context of this case, Ofcom has taken
account of the related rights under Article 10 of the Convention.

1 This is reflected in Condition 29(3)(c) of the Licence (Revocation)



10.

11.

12.

13.

Article 10 of the Convention provides for the right to freedom of expression. Applied to
broadcasting, this right encompasses the broadcaster’s freedom to impart and the audience’s
freedom to receive information and ideas without interference by public authority and
regardless of frontiers (Article 10(1) of the Convention). The exercise of these freedoms may
be subject only to conditions and restrictions which are “prescribed in law and are necessary
in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public
safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health and morals, for the
protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information
received in confidence or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary”
(Article 10(2) of the Convention).

If a broadcaster is found not to be fit and proper to hold a particular licence, then Ofcom must
revoke that licence. The broadcaster cannot broadcast again unless the reasons making it unfit
have been fixed. This is a major interference with freedom of expression, as it prevents the
broadcaster from broadcasting and restricts the number of voices being heard and the range
of programming available to audiences. Ofcom considers that the threshold for finding a
broadcaster not fit and proper to hold a broadcast licence is, therefore, high. Ofcom must
carefully weigh the evidence before concluding that it is justified and proportionate in all the
relevant circumstances to find a broadcaster is not fit and proper to hold a broadcast licence.

The main reason for broadcasting to be regulated is to protect audiences from harm. To this
end, broadcast licensees are required to comply with Ofcom’s Broadcasting Code (the
“Code”), containing standards applicable to the content that is broadcast. This covers a range
of matters, including for example the safeguards that must be observed to prevent incitement
to the commission of crime or disorder. In addition, licensees must comply with licence
conditions concerning a range of matters, including establishing and maintaining appropriate
compliance procedures.

In judging whether someone is fit and proper to hold a broadcast licence, the central
consideration is whether they can be expected to be a responsible broadcaster. When Ofcom
is assessing whether an existing licensee, which has been broadcasting the licensed service,
remains fit and proper, a key consideration will be that person’s compliance with regulatory
standards and the conditions of its licence.? We may also look at non-broadcasting related
conduct where we consider that it is relevant to the likely future conduct of the broadcaster
licensee — for instance, if it poses a clear risk of substantial harm to an audience, or if it
indicates that the licensee lacks respect for, or ability to comply with, the regulatory regime so
that continued ownership of the licence would undermine that regime. We may also look at
non-broadcasting related conduct where we consider it likely to undermine public confidence
in the broadcasting regime as a whole.3

As well as taking into account the broadcaster’s own conduct, we can also consider the
behaviour of people who exercise material influence or control over the broadcaster. The
extent to which we do so will depend on their level of influence and on the circumstances
such as the seriousness of the conduct.

2 For example, serious, repeated or ongoing breaches of standards may suggest a lack of fitness and
properness

3 Harris v Registrar of Approved Driving Instructors [2010] EWCA Civ 808.



B. Ofcom’s investigation

14.

15.

16.

17.

18.

On 18 October 2017, Ofcom opened an investigation into concerns about whether the
Licensee is ‘fit and proper’ to hold a broadcasting licence. Our concerns related to the links
between Ausaf UK Limited and the Daily Ausaf newspaper, as we had identified that content
of a highly concerning and potentially harmful nature had been published in the Daily Ausaf
newspaper.

This issue first came to Ofcom’s attention in the context of a File on 4 programme* on BBC
Radio 4 which alleged that the Daily Ausaf London has published articles that: promote
intolerance of the Ahmadiyya community; celebrate militant groups and individuals
proscribed in the UK; and promote a violent interpretation of Jihad.

We sought to clarify the links between Ausaf UK Limited and the Daily Ausaf through requests
for information sent on 18 October 2017 and 7 November 2017. We have taken account of
the Licensee’s responses of 23 October 2017 and 10 November 2017 in our assessment.

As set out above, on 22 June 2018, Ofcom notified the Licensee that, subject to consideration
of any representations from the Licensee, it was minded to revoke the Licence on the basis
that it was no longer satisfied that it remained a fit and proper person to hold a broadcasting
licence.

The Licensee did not make written representations to Ofcom in response to the June 2018
Notification, but requested the opportunity to make oral representations, which it made on
31 July 2018. These representations are summarised below at paragraphs 30 to 33. We have
taken account of these representations in making our decision.

C. Ofcom’s concerns about content published in the Daily Ausaf newspaper and the links between
the Daily Ausaf newspaper and the Licensee

19.

20.

21.

In the following section, we summarise the concerns which formed the basis for our June 2018
Notification.

We first explain the concerns we had about particular content published in the Daily Ausaf
newspaper produced in London and Pakistan:

(a) Specifically, as explained at paragraph 22 below, Ofcom identified certain content which
we considered amounted to incitement to crime and/or terrorist actions and hate
speech.

(b) Moreover, as explained at paragraph 24 below, Ofcom was concerned that an interview
with the former editor of the UK edition of the Daily Ausaf, broadcast on the BBC’s File on
4 programme, suggested that those responsible for the London edition of the Daily Ausaf
newspaper were aware of the problematic nature of the content published but were
unable or unwilling to take the steps needed to ensure that the content published was
appropriate for a UK audience.

We then explain our concern that Ausaf UK Limited and/or those in control of Ausaf UK
Limited are involved in the publication of the Daily Ausaf newspaper. Specifically, as explained
at paragraphs 25 to 29 below, we understand that Mohsin Bilal Khan, who has sole control

4 Broadcast on BBC Radio 4 at 20:00 on Tuesday 3 October 2017 and repeated at 17:00 on Sunday 8 October

2017



over the Licensee, also has responsibility for the publication and distribution of the content of
the Daily Ausaf Pakistan editions. In particular, he is described as the Editor on the masthead
of the Daily Ausaf Pakistan editions.

Ofcom’s concerns about content published in the Daily Ausaf newspaper

22. Ofcom reviewed a number of editions of the Daily Ausaf newspaper produced in London and
Pakistan. We had significant concerns about some of the content we reviewed, which we
considered amounted to incitement to crime and/or terrorist actions and hate speech;
specifically in connection with content which included:

(a) Glorification of violent Jihad: Ofcom identified articles by columnist Naveed Masood
Hashmi that preface the word “musala” in reference to Jihad, meaning armed Jihad. These
articles advocate against any interpretation of Jihad other than armed Jihad. For example,
they state that taking part in elections or serving one’s parents should not be called Jihad
and that the only valid interpretation of Jihad is that of violent Jihad. In other articles,
Hashmi uses the term “Jihad o Kital” i.e. Jihad of the Sword. He calls on Muslim youth to
understand the principle of Jihad of the sword and accept it as the only legitimate form of
Jihad. He says that the day Muslim youth understand this principle “no Buddhist, Hindu,
Christian or Jew will dare raise his hand against a Muslim”.

(b) Endorsement of proscribed individuals or organisations: Ofcom found several articles
which endorsed:

(i) Burhan Wani: the former militant commander of the terrorist group Hizb ul
Mujahideen, which has been proscribed by the US, the European Union and India,
whose militant activities and violent death at the hands of Indian military forces acted
as mobiliser for the dormant Kashmir liberation movement.®

(i) Syed Salahuddin: the head of the proscribed terrorist group Hizb ul Mujahideen.®

5n an article dated 10 July 2017, Naveed Masood Hashmi, referring to Burhan Wani, stated: “Burhan Wani
should not be labelled a political, social or linguistic martyr, he was in fact a Shaheed [martyr, in particular a
Muslim killed in battle] who will remain shining on the horizon of Jihad forever more. He was the one who
read about it, and understood [Jihad], and followed it as religious duty and gave his life. By doing so he gave
the message that until the blood of martyrs flows there will be no light in paradise. Love the Kashmir
Mujahideen with your heart and soul. We ourselves should take up the Jihad of the sword as a religious duty.
Those specific circles who say that by removing the spirit of Jihad from the liberation struggle, Kashmir can be
liberated; they are living in a fool’s paradise”.

61n an article headlined “America’s next target-Commander Salahuddin”, dated 7 July 2017, columnist M.M.
Adeeb criticises the decision of the US to designate Syed Salahuddin as a Specially Designated Global Terrorist
(https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2017/06/272168.htm) and describes the decision as akin to “waking a
sleeping lion”. The columnist recalls a meeting with Syed Salahuddin and describes him as having “a glowing
and shining countenance, eyes that shone. His beauty and grandeur appealed to me, and whomever his eyes
settled upon, remembered the feeling. It’s been a long time since that meeting and | don’t remember the
exact subject under discussion at the time, but obviously it was Jihad fi Sabilillah [Jihad in the cause of Allah],
which was his life’s work. A cause he embraced like a true believer whose only purpose was shahadat
[martyrdom].” The columnist argues that India and the US are mistaken in thinking they can divert Kashmiri
freedom fighters from the path of Jihad. The article ends by the columnist quoting a Qur’anic verse: “They
[pious believers] will be recognised by clearly visible marks on their countenance indicating that they prostrate
themselves [before Allah]” so as to endorse Syed Salahuddin as a person of great spirituality and thus
protected from harm.



https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2017/06/272168.htm

(iii) Jaish e Mohammed: a proscribed terrorist group in several jurisdictions including the
UK. The articles also extol the virtues of the head of Jaish e Mohammad, Masood
Azhar.”

(iv) Osama bin Laden: the founder of al-Qaeda and architect of the 9/11 terrorist attacks
in the US. Referencing the resurgence of violence in the West bank and Jerusalem, this
article® states that Muslims were wrong to question Osama bin Laden's call for action
against the West, and that bin Laden's analysis of the problems facing the Muslim
world was correct.

(c) Hate speech towards the Ahmadiyya community: Ofcom identified several articles
alleging that members of the Ahmadiyya community were working against the interests
of the Muslim world and Pakistan in particular.® This included accusations that Ahmadis
were linked to, and working for, the Israeli and Indian military or intelligence services.

(d) Anti-Semitic content: Ofcom found content by columnist Hafiz Akif Saeed which were
anti-Semitic in nature.’® These articles also argued that Muslims should not trust the
West, Christian and Jewish people.

23.  Many of the articles of concern were written by Naveed Masood Hashmi who still (as at the
date of this Notice) has a regular column in the Daily Ausaf newspaper. Ofcom understands he
is also a columnist and spokesman for Jaish-e-Mohammed, which is a proscribed terrorist
organisation in the UK and elsewhere. Naveed Masood Hashmi uses the pen name “The
Sword” on the Jasih-e-Mohammed’s online magazine (http://www.algalamonline.com/)
website. Other articles were written by Hafiz Akif Saeed whom we believe to be the head of
an Islamist ultra conservative group Tanzim e Islami which advocates the establishment of the

caliphate, opposes all forms of modernism and advises against relations with Jewish and
Christian people.

24. The BBC’s File on 4 programme featured an interview with the former editor of the UK edition
of the Daily Ausaf, and the person who until 1 November 2017 was the compliance officer for
Ausaf TV.! In the programme, he said:

7 In an article dated 15 August 2017, Naveed Masood Hashmi praised Hafiz Masood Azhar and stated: “Some
writings are so beautiful that as soon as you cast your eyes on them, they make their way to your heart by
feasting your eyes upon them. This piece by Maulana Masood Azhar, renowned scholar of Islam and writer of
several books, falls into that category. Written in the context of the current situation, this writing is enough to
guide our readers”.

8 Article dated 4 May 2017, “Osama bin Laden and America”

%1n an article dated 16 September 2017, calls were made for the application of the Shariah penalty against
Ahmadis as apostates from Islam i.e. death. In addition, Ahmadis were referred to as “traitors” and engaged in
“conspiracies against Muslims” and “conspiring with Jews and Christians against Muslims around the world”.

10 For example, in an article dated 9 April 2018, entitled ‘What should our future conduct towards the Jews
be?’ Hafiz Akif Saeed argues that “Jewish people turned against God, and suffered calamities for this

»

disobedience”, “they are the biggest enemies of Islam and Muslims”, “they will continue their conspiracies

against Islam until the day of judgement”, “they are the biggest problem and conspirators for you [Muslims],
and you must always be wary of them and avoid entering into any friendship with them”.

11 The same individual was named to Ofcom as the compliance contact for Ausaf TV, when Ausaf UK Limited
was applying for its TLCS Licence.


http://www.alqalamonline.com/

(a) Editorial content from Pakistan was published in the UK edition without being checked
and he was told content that should not have been published in the UK was printed in the
UK edition. 2

(b) He was aware that an article about the Ahmadiyya community having a huge contingent in
the Israeli Army was not true but said that “it sells in Pakistan”.

(c) Regarding the publishing of material praising proscribed individuals or organisations, he
claimed not to know the articles were published and also said it was not his duty to
distinguish whether someone is a terrorist or a hero; his responsibility was only to decide
whether publication was beneficial, not harmful, to the UK readership.

(d) There was little risk in publishing certain problematic content in the UK due to the lack of
regulation of community Urdu newspapers.

Links between the Daily Ausaf newspaper and the Licensee

25.  Mohsin Bilal Khan, the sole director and shareholder of Ausaf UK Limited,*® controls the
Licensee.

26. The front page of the main Daily Ausaf website* lists the Chief Editor as Mehtab Khan and the
Editor as Mohsin Bilal Khan (in Urdu). The pages for each of the six Pakistan editions
(Islamabad, Karachi, Peshawar, Kashmir, Gilgit Baltistan and Lahore) also list Mohsin Bilal Khan
as the Editor on the masthead of each edition (in Urdu).® Based on this evidence, we
understood that Mohsin Bilal Khan was held out as the Editor of the Daily Ausaf Pakistan
editions and had responsibility for the content of the Daily Ausaf Pakistan editions.

27. Mohsin Bilal Khan, writing on behalf of the Licensee, denied being the same person as the
editor of the Daily Ausaf Pakistan:

(@) Inthe 23 October 2017 response to Ofcom’s request for information of 18 October 2017,
he stated: “Mr Moshin Bilal Khan has nothing to do with the Pakistan editorial team [of]
Daily Ausaf (London)”; “I (Moshin Bilal Khan) do not have any input into the newspaper”.

(b) Further, in the 10 November 2017 response to Ofcom’s request for information of 7
November 2017, he claimed that: “the name Moshin Bilal appears on the masthead...

12 When asked to explain who had editorial control when it came to putting the newspaper together, in his
interview with the BBC’s File on 4 programme, he said: “Actually, it’s prepared in Islamabad and it came over
here. The editorial policy, the editorial page, they pick that page from the Pakistan edition and they put it over
here. So due to the lack of manpower | know | couldn’t check every article and every bit of writing, but
sometimes people told me that there is some kind of material that should not be published.”

13 https://beta.companieshouse.gov.uk/company/09863897/officers;
https://beta.companieshouse.gov.uk/company/09863897/persons-with-significant-control ,

14 https://dailyausaf.com/

15 Lahore: http://epaper.dailyausaf.com/page?station id=2; Karachi:
http://epaper.dailyausaf.com/page?station id=8; Gilgit Baltistan:

http://epaper.dailyausaf.com/page?station id=4; Islamabad:

http://epaper.dailyausaf.com/page?station id=1; Peshawar: http://epaper.dailyausaf.com/page?station id=3;
Kashmir (Muzaffarabad): http://epaper.dailyausaf.com/page?station id=7



https://beta.companieshouse.gov.uk/company/09863897/officers
https://beta.companieshouse.gov.uk/company/09863897/persons-with-significant-control
https://dailyausaf.com/
http://epaper.dailyausaf.com/page?station_id=2
http://epaper.dailyausaf.com/page?station_id=8
http://epaper.dailyausaf.com/page?station_id=4
http://epaper.dailyausaf.com/page?station_id=1
http://epaper.dailyausaf.com/page?station_id=3
http://epaper.dailyausaf.com/page?station_id=7

“Moshin Bilal is not me and | am not the Editor of Ausaf Pakistan... | am Moshin Bilal
Khan and not the Editor”.%®

28. The evidence available to Ofcom appeared to contradict this:

(a) In previous correspondence Ofcom received a letter!’ from Mohsin Bilal Khan in
relation to the Ausaf TV licence application. This letter also contained an operational
structure chart which named Mohsin Bilal Khan as the Managing Director of Ausaf TV.

(b) Mohsin Bilal Khan’s Facebook page says he is “Group Editor Ausaf Group of
Newspapers”. The weblink provided on that page is to the Daily Ausaf and the contact
email address given appeared to indicate that Mohsin Bilal Khan is linked to Daily Ausaf
in London.

(c) In previous correspondence Ofcom received emails from Mohsin Bilal Khan from the
above email address in relation to the Ausaf TV licence application. We considered that
this suggested this is the same individual.

(d) Mohsin Bilal Khan's Linkedin profile said he is Managing Director of “Ausaf Group of
Newspapers” as well as the “Managing Director of Ausaf UK Ltd” (ie the Licensee).

(e) Mohsin Bilal Khan was listed as the Editor of the Daily Ausaf Pakistan at a 2014
conference. The picture of this individual appears to be the same as the picture used in
the Facebook page detailed above.

(f) A Liverostrum News Agency report online dated 3 March 2016 featured an article about
the inauguration of the Karachi edition of the Daily Ausaf. We believe a photograph of a
man addressing guests is of Mohsin Bilal Khan. “Bilal Mohsin Khan, Editor of the Daily
Ausaf”, is named in the article as one of those who attended the launch. The picture of
this individual appears to be the same as the picture used in the Facebook page detailed
above.

(g) A search of the Daily Ausaf London on Google Maps showed a photograph dated
October 2016 which we believed featured Mohsin Bilal Khan. The picture of this
individual appears to be the same as the picture used in the Facebook page detailed
above.

(h) We found no evidence of a ‘Moshin Bilal’ (as opposed to a Mohsin Bilal Khan)
associated with either the Licensee or the Daily Ausaf newspaper.

29. We further noted that:

(a) The stated nature of business of Ausaf UK Limited as reported on Companies House is to
“print newspapers”.

(b) Inits 23 October 2017 response to our information request of 18 October 2017, the
Licensee denied that Ausaf UK Limited had any responsibility for the “editorial” control of
the newspapers, which it described as carried out by a “separate entity under the

16 We note that these responses refer to ‘Moshin Bilal Khan’ as opposed to “Mohsin Bilal Khan”. However, the
name listed on Companies House as the Company Secretary, sole director of and sole shareholder of Ausaf UK
Limited, and provided to Ofcom in the licence application, is “Mohsin Bilal Khan”, and this is also the name
which appears on the masthead of the Daily Ausaf.

17 Letter to Ofcom dated 28 November 2016.



auspices of Ausaf Pakistan”, and that this is “controlled by as stipulated by Mr Mehtab
Khan”. However, the Licensee also stated that Ausaf UK Limited’s “clear remit is to
publish”.

(c) Inits 10 November 2017 response to Ofcom’s request for information of 7 November
2017, while again denying that it has “anything to do with the editorial input of any
newspaper”, the Licensee reiterated that its “remit is to print the newspaper”.

(d) Ausaf UK Limited’s registered office (595A Lea Bridge Road, London, United Kingdom, E10
6AJ) appears to be in the same building as the Daily Ausaf London Office (as per its
webpage, 595B Lea Bridge Road, London, United Kingdom, E10 6A)).

D: Representations of Ausaf UK Ltd

30.

31.

32.

Mohsin Bilal Khan subsequently attended the oral hearing on 31 July 2018 at which he made
oral representations to Ofcom on behalf of the Licensee, alongside the Licensee’s other
representatives, the Licensee’s Communications Officer and the Licensee’s Compliance
Officer.

At the oral hearing, Mohsin Bilal Khan did not deny being the same person as in the
documentation noted at paragraph 28 above. He confirmed that he had a connection with an
individual involved with running the Pakistan edition of the Daily Ausaf Newspaper, but he
said that, with regard to the editorial content, he had “no influence at all”. Mr Khan explained
he is a businessman not a journalist and described his position as being “the MD”. He also
produced an email which he said he had received from the Ahmadi community inviting him
“for the eighth or ninth time” to attend the annual Jalsa®® event.

At the oral hearing, the Licensee made the following representations about the newspaper
content published in the Daily Ausaf:

(a) It acknowledged that the newspaper content summarised at paragraph 22 above was
“discriminatory”, but said that it distanced itself “100%” from this type of problematic
content. Specifically, Mr Khan, on behalf of the Licensee, said that “we don’t believe in it
[the content] and neither did we produce it ourselves”.

(b) In respect of the UK edition of the Daily Ausaf newspaper, it explained that: “We get the
material from Pakistan and we print it over here...we had staff in place who were
responsible to look after the content and ensure that nothing discriminatory or against
the law...get printed”. However, it explained that the articles were reproduced in the
London edition of the newspaper “by mistake” and the people responsible at the
newspaper had been removed from their positions. Specifically, the Licensee’s
Communications Officer said that: “when Mohsin found that out he actually got rid of
him?'® from the organisation”.

33. Inrespect of the Ausaf TV channel, the Licensee submitted that:

(a) The Ausaf TV channel was yet to start broadcasting and, in its view, the channel was
being judged before having the opportunity to go on air.

18 Ofcom understands Jalsa Salana is the formal annual religious gathering of the Muslim Ahmadiyya
community aimed at spiritual and moral advancement and social interaction.

1% We understand this to have been referring to the former editor of the Daily Ausaf London edition.



(b) The main audience for the TV channel would be people from Kashmir, but Ausaf TV
would not be a sectarian channel with regards to the Pakistani Community. Rather, the
intention was for the TV service to be an inclusive community channel providing people
from that community the opportunity to raise their concerns and opinions, and in
particular to give minority groups a voice.

(c) Itdid notintend to broadcast problematic content similar to that identified by Ofcom in
the Daily Ausaf newspaper.

(d) Ausaf TV would have its own editorial team and compliance procedures, separate to the
Daily Ausaf newspaper, and would be “mirroring everything that happens in this country
accordingly”.

E: Ofcom’s Assessment of whether the Licensee is a fit and proper person to hold a broadcasting
licence

34.

35.

We are very concerned that some of the content that has been included in the Daily Ausaf
newspaper is potentially harmful in nature and amounts to hate speech and incitement to
crime and/or terrorist actions.

Ofcom considered whether responsibility for the content published in the Daily Ausaf London
and Pakistan editions could be attributed to those in control of the Licensee, namely Mohsin
Bilal Khan, who is Ausaf UK Limited’s sole director and shareholder. We took into account the
Licensee’s submissions that Mohsin Bilal Khan had no editorial responsibility for the
problematic content in question. However, in Ofcom’s view, the evidence available indicated
that Mohsin Bilal Khan had significant responsibility for, and/or control over, the running of
the newspaper and, therefore, for the publication of the content/failure to ensure that such
content was not published:

(a) As noted above, Mr Khan did not deny his involvement in the running of the Daily Ausaf
newspaper, although he said that his involvement was not “journalistic” but rather in a
“business” capacity (and described himself as the “MD” of Ausaf, which we understood
meant that he was acting as the company’s ‘Managing Director’).

(b) Moreover, as explained above at paragraph 26, he is described as the Editor of the Daily
Ausaf Pakistan editions on the masthead of those editions and on the front page of the
main Daily Ausaf website. Therefore, he is held out as the person with ultimate editorial
responsibility for those newspapers, and the Licensee did not offer a credible alternative
explanation for this.

(c) Furthermore, in respect of Mr Khan’s involvement with the Daily Ausaf London edition, in
the Licensee’s oral representations to Ofcom, it was explained that it was Mr Khan who
had ultimate responsibility for deciding to fire the previous editor of the Daily Ausaf
London edition. This indicated that he had managerial control over this part of the
business and had direct involvement in deciding on who exercised editorial control in
respect of that edition.

(d) Ultimately, we considered that it did not matter that Mr Khan may not (as he maintained)
have been responsible for writing the problematic content itself or for taking the specific
editorial decision on whether it should or should not be included in a particular edition of
the newspaper. The fact that he may have chosen to delegate responsibility for
determining what should or should not be published in a particular edition did not



36.

37.

38.

39.

40.

absolve him from responsibility for the output of the newspaper when it was published,
as someone with control over the Daily Ausaf UK newspaper business, and who has held
himself out as the Editor of the Pakistan editions by allowing his name to be listed in the
mastheads for those editions.

Overall, the evidence available indicates that, even if the Licensee is not directly involved in
the production of the editorial content of the Daily Ausaf London edition (which it appears to
claim is provided to it by those responsible for the Daily Ausaf Pakistan editions), the Licensee
is and/or the person in control of the Licensee, Mohsin Bilal Khan, is involved in the
publication and distribution of the Daily Ausaf London edition, and makes the content of this
newspaper available in the UK.

Given the nature of the content published by the Daily Ausaf newspaper, we consider that the
links between the Licensee and the newspaper, in particular through Mohsin Bilal Khan’s role
in the newspaper and his control over the Licensee, raise serious concerns about whether the
Licensee is able to act as a responsible broadcaster and is able to comply with the regulatory
regime.

We are also seriously concerned that, in its responses to Ofcom’s information requests, the
Licensee appears to have given false and/or misleading information to Ofcom by denying that
there is a link between Mohsin Bilal Khan, as the editor of Daily Ausaf, and Mohsin Bilal Khan,
as the sole director and shareholder of Ausaf UK Limited. It is clear following the Licensee’s
oral representations, which Mr Khan attended in person, that he is indeed the person
indicated in the documentary evidence set out at paragraph 28 above. The Licensee has not
provided a satisfactory explanation as to why it previously maintained otherwise, or as to why
he is held out as the editor in the mastheads of the Daily Ausaf Pakistan editions if he does not
have any editorial responsibility over the newspaper. We also consider this calls into question
the Licensee’s ability and/or commitment to comply with the regulatory regime and suggests
that there is a material risk of non-compliance which could pose a risk of harm to audiences.

We have taken into account that the Licensee has sought to distance itself from the
problematic content Ofcom identified in the London edition of the Daily Ausaf newspaper,
which it claimed to have no editorial control over, and has argued that the problematic
content was published “by mistake” and that those responsible for reproducing that content
in the London edition of the newspaper had been removed from their positions. As noted
above, we understood the Licensee to be referring to the former editor of the Daily Ausaf
London edition who was interviewed for the BBC’s File on 4 programme,?® and who was also
formerly the Licensee’s compliance officer until 1 November 2017.

However, since 18 October 2017 when Ofcom opened its investigation, Ofcom has identified
further problematic content published in the Daily Ausaf London edition, including the anti-
Semitic content noted at paragraph 22(d) above. Ofcom is also aware that the columnists
Naveed Masood Hashmi and Hafiz Akif Saeed are still writing articles for the Daily Ausaf which
are published in the London online edition of the newspaper. Therefore, those responsible for
the Daily Ausaf London edition do not appear to have distanced themselves from publishing
and distributing the work of these columnists, despite their record for producing content
which the Licensee has itself acknowledged was “discriminatory”, and which Ofcom considers

20 We note that in the BBC File on 4 programme it was stated that he stepped down as editor in July 2017



to be significantly more concerning, amounting to incitement to violence/terrorist acts and
hate speech. Moreover, as recently as 31 July 2018, the Daily Ausaf UK website published a
front page editorial online which was anti-Semitic in nature.?! This article was similar to

previous articles identified in the newspaper by Ofcom, which denigrate Jewish people and
their faith, and which we consider amount to a form of hate speech against Jewish people.

41. We would expect a responsible newspaper publisher to ensure that appropriate procedures
were in place to prevent such content from being published in the UK and that columnists
known to be responsible for publishing hate speech/incitement to violence or terrorism were
not condoned. We noted that the Licensee suggested that there were supposed to be
procedures/staff in place to prevent such content from being published in the London edition.
However, to the extent any compliance procedures were in place, they were clearly
ineffective, and, regardless of whether certain individuals are no longer working for the
newspaper, it does not appear that the corporate governance or compliance procedures
within the newspaper have subsequently been improved so as to prevent further similar
problematic content being published. Therefore, it does not appear to Ofcom that the
publication of problematic content by the Daily Ausaf London edition can be seen as limited to
a small number of past isolated incidents. Rather, this appears to be an ongoing issue.

42. We recognise that Ausaf TV has not yet started broadcasting, and therefore that the Licensee
does not yet have a record of compliance (or non-compliance) with the Code against which we
can assess its conduct. We have also taken into account the Licensee’s comments that it does
not intend to broadcast such content on the Ausaf TV service, that it will have a separate
editorial team from the newspaper and its own compliance function, and that it is intended
for the Ausaf TV service to be an inclusive community channel allowing minority groups to
express their views. However, taking all the above circumstances into account, we consider
that there is a material risk that the Licensee may fail to comply with the Code, for example,
potentially by broadcasting content which is similar to that included in the Daily Ausaf
newspapers and website. We therefore consider that there is a clear risk of substantial harm
to audiences if the Licensee is permitted to broadcast. This in turn brings into question public
confidence in the regulated activity if Ofcom were to remain satisfied that the Licensee was fit
and proper.

43. We have considered this matter very carefully, given that if a broadcaster is found to be not fit
and proper to hold a particular licence, then Ofcom must revoke its licence. We recognise that
revocation is a major interference with freedom of speech, as it prevents the broadcaster
from broadcasting and restricts the number of voices being heard and the range of
programming available to audiences. There is therefore a high threshold for finding a

21 On 31 July 2018, the Daily Ausaf published an editorial article on the UK website with the headline: “Why do
Jewish people hate the Angel Gabriel out of all of God’s angels? Understand this matter as nobody has in the
past.” The article makes a series of statements regarding Jewish people: “One of the reasons that the Jews
have an ideological hatred of Muslims is because Jews see themselves as superior to all other races”; “The
Palestinian issue arose much later, this blood vendetta is not limited to a geographical area. This is embedded
in their (Jewish people) nature. They have envy, hatred, jealousy and malice towards Muslims, which is the
reason why so much Palestinian blood has been spilt”; “This is the reason why God has cursed this nation more
than any other”; and “They want to have their faith as superior to all other faiths. They have extended super
loans to the US and in league with the Christians have turned their guns on Muslims. In addition they control

the world’s media”.



broadcaster not fit and proper to hold a broadcast licence, particularly in relation to non-
broadcast conduct.

44. However, for the reasons set out above, we are no longer satisfied the Licensee remains fit
and proper to provide the licensed service and we are therefore revoking the Licence with
immediate effect upon service of this notice.

4 September 2018



