
the bulletin

No68
Embargoed until 

0001 Tuesday 30 September 2003



Broadcasting Standards Commission

The Commissioners
The Lord Dubs of Battersea (Chairman)

The Lady Warner (Deputy Chairman)

David Boulton
Uday Dholakia
Geoff Elliott
Strachan Heppell CB
Rt. Rev. Richard Holloway
Rev. Rose Hudson-Wilkin
Sally O’Sullivan
Maggie Redfern
Kath Worrall

Paul Bolt Director 

For information contact:
Robin Hull, Communications Manager 020 7808 1017
Web site: www.bsc.org.uk

As an independent organisation, the Broadcasting Standards Commission

considers the portrayal of violence, sexual conduct and matters of taste and

decency in television and radio programmes and advertisements. It also provides

redress for people who believe they have been unfairly treated or subjected to an

unwarranted infringement of privacy.

Complaints about standards and fairness

To consider and adjudicate on complaints the Commission has the power to:

• require recordings of broadcast material;

• call for written statements;

• hold hearings about the detail of what has been broadcast.

All the Commission’s findings are reported in this regular bulletin. An on-line

version is available on www.bsc.org.uk

The Commission can also require broadcasters to publish summaries of its

decisions either on-air or in a newspaper or magazine and report on any action

they might have taken as a result.

Fairness Complaints Page 1-2

Standards Complaints Page 3-21



Complaints concerning fairness

Broadcasting Standards Commission 1

fairness
Complaints about unjust or unfair treatment can only be made by participants in programmes who were the subject 

of the treatment or by those who had a direct interest in the treatment’s subject matter. Complaints of unwarranted

infringement can only be made by those whose privacy was infringed. In considering the facts of the case, the

Commission always studies written exchanges of evidence and sometimes holds a hearing with both the complainant

and the broadcasters present.

Copies of full adjudications on all the following complaints – whether upheld or not – are

available from The Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary, London SW1P 3JS.

Please enclose a stamped addressed envelope. Alternatively you can email your request 

to adj@bsc.org.uk

Upheld
The Breakfast Show
LBC Radio, 20 February 2003

Complaint from Automotive Supplies 
(a partnership)

The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment from Automotive
Supplies about an edition of The Breakfast Show
broadcast by LBC Radio, during which the presenter
related details of an incident in which she had locked her
possessions in her motorbike. The presenter said that
employees of Automotive Supplies had refused to allow
her to use their telephone to contact a locksmith. 

The Commission considered that, by using the
programme to broadcast only her own version of the
incident, the presenter misused her position. She failed to
mention in her account of the incident that the firm had
allowed her to make one free call before refusing further

use of their phone. It noted that the firm was repeatedly
named, albeit slightly incorrectly, and its address
broadcast, along with the presenter saying on air that she
wanted to “make them squirm”. Although a colleague of
the presenter commented that it was “only fair” to give
the firm an opportunity to respond, and said that this
would be done later in the programme, an editorial
decision was taken that this was unnecessary.

The Commission found that in all these matters the
programme was unfair to the firm.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

The Commission directed LBC to broadcast the summary
on LBC Radio on 22 September 2003. It also directed
LBC to publish the summary in the Evening Standard on
22 September 2003.



Complaints concerning fairness

2 Broadcasting Standards Commission

Panorama: Bent Cop
BBC 1, 3 December 2000

Complaint from Mr Robert Clark 

The Broadcasting Standards Commission has upheld in
part a complaint of unjust or unfair treatment from Mr
Robert Clark about an edition of Panorama entitled Bent
Cop broadcast by BBC1 on 3 December 2000. The
programme looked at the story of a former police officer
whose confessions of crime had been part of a major
drive against police corruption. Mr Clark had been
convicted and imprisoned for offences arising from this
and described by the judge as the prime mover. 

The Commission considered that it was acceptable to
portray Mr Clark as being present during two incidents
at which he had in fact been present. However, it took
the view that the programme should not simply have
presented Mr Clark as guilty of offences, allegedly
committed during those incidents, which he had denied
and of which he had not been convicted. This was unfair.

The Commission noted that Mr Clark refused to talk to
the programme-makers prior to his convictions and that
post-conviction attempts were made to contact him
through friends, family and his solicitors. The

programme-makers were told there would be no
comment. It also noted that his solicitors had declined to
comment on his behalf during the course of the trials.
But since the programme clearly implied he was guilty of
offences of which he was not convicted, the Commission
took the view that the programme-makers should have
tried to contact Mr Clark directly post-conviction,
informed him of the substance of all relevant and
material allegations that were to be included in the
programme and provided him with an adequate and
timely opportunity to respond to these. The failure to do
so was unfair to Mr Clark. 

The Commission considered that it was clear from the
programme that Mr Clark continued to deny the charges
of which he was convicted and noted that, at the time of
broadcast, his appeals, which were in the event
unsuccessful, had not yet been decided. The Commission
also considered it likely that viewers would have
understood that Mr Clark, an experienced police officer,
was acting on legal advice in deciding how to respond
during his police interview. In these respects, the
Commission found no unfairness.

Accordingly, the complaint was upheld in part.

Upheld in Part

Insight: Out of the Ashes
UTV, 12 December 2002

Complaint from Mr Neil Graham

The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment from Mr Neil
Graham about Insight: Out of the Ashes, broadcast by
UTV on 12 December 2002. The programme alleged that
Mr Graham had had a relationship with Mrs Julie
McGinley while both of them were in prison.

The Commission, while accepting that UTV felt unable
to identify their confidential sources, considered that the
allegations were extremely serious for Mr Graham. It
noted that further inquiry by UTV would have revealed a
clear discrepancy in the dates during which the alleged

relationship was supposed to have taken place and it
considered that the information provided by the sources
was not in itself sufficient to justify making the
allegations, which would clearly have been denied had
they been put to Mr Graham. In all the circumstances,
the Commission found that Mr Graham had been treated
unfairly in the programme.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

The Commission directed UTV to broadcast the
summary on 28 August 2003 at 2300 on ITV1. It also
directed UTV to publish the summary in the Belfast
Telegraph  on 28 August 2003.



Complaints concerning fairness

Broadcasting Standards Commission 3

First Sight: On a Knife Edge
BBC2, 7 February 2002

The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unwarranted infringement of privacy from
Mr Tom Pontifex about First Sight: On a Knife Edge
broadcast by BBC2 on 7 February 2002. The programme
examined the work of the Helicopter Emergency Medical
Service and included footage of the Service providing
medical attention to Mr Pontifex at the scene of a
multiple stabbing at Euston Station. 

Upheld

Model Behaviour
Channel 4, 4 October 2002

Complaint from Ms Nicola Spence 

The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment from Ms Nicola
Spence about an edition of Model Behaviour which
documented the search for two supermodels. Ms Spence
was featured in the programme and was referred to as
“the transsexual” by the judges. 

The Commission noted that Ms Spence was not aware of
the reference to her as “the transsexual” until the
programme was broadcast. 

The Commission accepted that, as a participant in a
televised modelling competition, Ms Spence could
reasonably be expected to have foreseen that she might
be the subject of critical comments by the judges about
her looks. It considered, however, that the description
“the transsexual” was inaccurate and considerably more
hurtful than the type of remark that Ms Spence could
reasonably have anticipated. 

In these circumstances, the Commission found unfairness
to Ms Spence.

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

The Commission directed Channel 4 Television to
publish the summary on Channel 4 on 19 August 2003.
It also directed Channel 4 Television publish the
summary in The Radio Times on 19 August 2003. 

TV3 Direkt
TV3 Sweden

Complaint from Advokatfirman Vinge KB
(Lawyers) on behalf of Bostads AB Poseidon 
(a company)

The Broadcasting Standards Commission has upheld a
complaint of unjust or unfair treatment from
Advokatfirman Vinge KB on behalf of Bostads AB
Poseidon about an edition of TV3 Direkt broadcast by
TV3 Sweden, which included a report on steps taken by
the company to stop tenants from fixing satellite dishes
to the outside of their properties. 

The Commission found unfairness to the company in the
inaccurate and misleading statements in the programme
that the company’s tenants had been threatened with
eviction for simply possessing a satellite dish. In the
Commission’s view the programme failed to represent
fairly and accurately the action taken by the company
and the proper reasons for the prohibition of dishes. 

The Commission was firmly of the opinion that the press
reporting of the company did not justify the description
in the programme of the company as “scandal-prone”
and therefore found unfairness to the company in this
respect. 

The Commission also found that the programme-makers
failed to outline clearly the substance of all relevant and
material allegations to the company and that the
company had not been given an adequate and timely
opportunity to respond or comment on the material
included in the programme. 

Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld

A full copy of the adjudication can be obtained by
sending a stamped addressed envelope to: the
Broadcasting Standards Commission, 7 The Sanctuary,
London, SW1P 3JS. A copy of the summary is available
on the Commission’s website at www.bsc.org.uk.

The Commission directed TV3 Sweden to broadcast the
summary on TV3 Sweden on 13 August 2003. It also
directed TV3 Sweden to publish the summary in
Göteborgs-Posten on 13 August 2003.



Broadcast Programme Date of complaint/Complainant Nature of complaint

SC4 Y Byd Ar Bedwar 17.3.03 Unjust /unfair treatment
26.2.03 Mrs Annette Corrigan

Channel 4 Ken Dodd in the Dock 4.11.02 Unjust/unfair treatment and 
6.8.02 Lewis Silkin (Solicitors) on behalf of unwarranted infringement of privacy

Mr Ken Dodd and Ms Anne Jones

BBC1 Watchdog 25.3.03 Unjust or unfair treatment 
04.03.03 Mr Damian O’Connor on his own behalf

and on behalf of Models Direct

BBC1 Inside Out 19.11.02 Unjust or unfair treatment 
7.10.02 Cutts Brothers Limited

BBC Radio 4 File on Four 9.9.02 Unjust or unfair treatment 
02.07.02 Professor David Southall on behalf of

Professor Sir Roy Meadow

Not upheld complaints

Resolved complaints

Complaints concerning fairness

4 Broadcasting Standards Commission

Meridian Focus: Cheat Lines
ITV (Meridian), 3 September 2002

The Broadcasting Standards Commission received a complaint of unjust or unfair treatment from the Telecommunications
UK Fraud Forum Limited (“TUFF”) on behalf of the members of the telecommunications industry about Meridian Focus:
Cheat Lines broadcast by Meridian Television on 3 September 2002. Following the commencement of relevant legal
proceedings the Commission decided that it would not be appropriate to proceed further with the complaint. 

Swag
Channel 5, 23 March 2003

The Broadcasting Standards Commission received a complaint from Mr Israel Harriott of unjust or unfair treatment
about Swag, broadcast by Channel 5 on 23 March 2003. The Commission arranged a hearing, which was cancelled as 
Mr Harriott indicated that he wished to withdraw his complaint. In the circumstances, the Commission decided that it
would be inappropriate to proceed with consideration of the complaint.



Complaints concerning fairness

The Today Programme
BBC Radio 4, 23 June 2003

The Broadcasting Standards Commission received a complaint from Mr Daniel Glover of unwarranted infringement of
privacy about The Today Programme, broadcast by BBC Radio 4 on 23 June 2003. The BBC upheld his complaint to the
BBC’s Programme Complaints Unit. As a result, the complainant informed the Commission that he considered this to be a
satisfactory conclusion. The Commission decided it would not be appropriate to proceed further with the complaint.

The Today Programme
BBC Radio 4, 23 June 2003

The Broadcasting Standards Commission received a complaint from Mr Howard Somerville of unwarranted infringement
of privacy about The Today Programme, broadcast by BBC Radio 4 on 23 June 2003. The BBC upheld his complaint to
the BBC’s Programme Complaints Unit. As a result, the complainant informed the Commission that he considered this to
be a satisfactory conclusion. The Commission decided it would not be appropriate to proceed further with the complaint.

Wales This Week
HTV, 11 July 2003

The Broadcasting Standards Commission received a complaint from Mr Haydn Williams on his own behalf of unjust or
unfair treatment and unwarranted infringement of privacy and of unwarranted infringement of privacy on behalf of his
son, Max Williams (a minor). The Commission arranged a hearing, which was postponed at the request of Mr Williams.
Mr Williams failed to confirm that he would attend a hearing on the new date arranged. In the circumstances, the
Commission, decided that it would be inappropriate to proceed with consideration of the complaint.

Living with Michael Jackson
ITV 1 (Granada), 3rd February 2003

The Broadcasting Standards Commission received a complaint of unjust or unfair treatment and unwarranted
infringement of privacy from Theodore Goddard on behalf of Mr Michael Jackson about Living with Michael Jackson
broadcast by Granada Television on 3 February 2003. Following the commencement of relevant legal proceedings the
Commission decided not to proceed with consideration of the complaint.

The Broadcasting Standards Commission also received a complaint of unwarranted infringement of privacy from
Theodore Goddard on behalf of Gavin, Davellin and Star Arvizo about the same programme. The complainants indicated
a wish to withdraw and the Commission decided that it would not be appropriate to proceed further with the complaint. 

Broadcasting Standards Commission 5



Complaints concerning standards

King of Skate 
Extreme Sports Channel, 28 March 2003, 1800-2000

The Complaint
A viewer complained about swearing in a programme watched by children.

The Extreme Sports Channel said that it agreed that it was completely inappropriate for a programme broadcast at that
time of day to include such language. There were two versions of this programme, one for broadcast pre-Watershed with
the language edited, and one for late night broadcast. Unfortunately the versions had been incorrectly labelled and the
post-Watershed version had been played by mistake. The broadcaster listed a number of steps that had been taken to
improve its programme compliance procedure and extended its apologies to the complainant.

Outcome
A Standards Panel watched the item, noting the broadcaster’s apology and action taken to prevent a re-occurrence. In the
circumstances, the Panel considered that it was inappropriate to continue with consideration of the complaint.

CN 11210

Girls Behaving Badly 
Paramount Comedy, 30 May, 7 & 8 June 2003, 2000-2030

The Complaint
Two viewers complaint about crudity, sexual content and antisocial behaviour, inappropriate for pre-Watershed
transmission.

Paramount Comedy said that this acquired programme had been shown in prime time and daytime periods in the US. 
It had judged the humour of hidden camera comedy to be an appropriate alternative to the soap operas broadcast on
terrestrial channels at this early evening time. However, it was clear from viewers’ responses that many felt it to be in bad
taste, and the programme had immediately (from 10 June) been switched from 8 pm to post – 10pm.

Outcome
A Standards Panel watched these episodes of the candid camera comedy programme. In view of the broadcaster’s apology
and swift action to avoid giving any further offence, it decided that it would be the inappropriate to proceed with further
consideration of the complaints.

CN 11598/11644/11645

standards
Complaints about standards (violence, sex, or issues of taste and decency such as bad language or the treatment of

disasters) can be made by anyone who has seen or heard the broadcast. In reaching a decision to uphold or not

uphold a complaint, the code and research into public attitudes are considered alongside the material and its context.

Standards complaints are considered by a Standards Panel in the first instance, and can be referred to the Standards

Committee and/or the full Commission.

Resolved complaints

6 Broadcasting Standards Commission



Broadcasting Standards Commission 7

Bid Up Savings 
Bid Up TV, 12 June 2003, 1920-2000

The Complaint
A viewer complained about an insensitive comment that mocked people suffering from epilepsy.

Bid Up TV apologised for the distressed caused by the comment and said that it had taken the opportunity to remind the
presentation team to take into account any viewer group which could take offence at any comments or quips and the
unsuitability of any disability being used in the context of a joke or description of a product.

Outcome
A Standards Panel noted the broadcaster’s apology and action taken to prevent a re-occurrence. In the circumstances, the
Panel considered that it was inappropriate to continue with consideration of the complaint.

CN 11672

Channel 4 News 
Channel 4, 18 June 2003, 1900-1955

The Complaint
A viewer complained about the broadcast of detailed, distressing footage when children could be watching.

Channel 4 said that the report about an Iranian man who had set himself on fire was an important news story. The team
was aware of the sensitive nature of the story and the newsreader had given a warning about the footage before it was
shown. However, when the item was broadcast, senior editorial staff at Channel 4 and ITN took the view that a much
shorter extract should have been used which did not show the point at which the man actually set himself on fire.
Channel 4 apologised to the complainant and said that such footage should have been referred to an experienced
compliance lawyer for consideration of its suitability. Unfortunately this procedure was not followed on this occasion and
steps had been taken to ensure that it did not happen again.

Outcome
A Standards Panel watched the item and noted the footage in question. In view of the broadcaster’s apology and action
taken to prevent a re-occurrence, the Panel considered that it was inappropriate to continue with consideration of the
complaint.

CN 11696

Lights, Camera, Accident 
Five, 11 May 2003, 2000-2030

The Complaint
Thirty viewers complained about distressing images which appeared to show the mistreatment of a toddler by an adult.

Five said that the clip shown had been within a segment of the programme entitled ‘BAD PARENTING’ and that it would
have been clear to anyone watching that this was not the sort of behaviour one would expect from any reasonable parent.
The footage was clearly not commissioned for the programme, or even filmed in this country and it is likely that sensibil-
ities regarding treatment of children in the Eastern bloc (from whence the footage originated) were less easily offended. 

Five added. “ Nethertheless, being mindful of our obligations as a public service broadcaster, we would not wish to cause
unnecessary offence to viewers. The NSPCC guidance we have received will be applied to any future programmes of this
genre featuring children and we have elected to remove the item entirely from any future broadcast of this programme.”

Outcome
A Standards Panel watched this programme. In view of the broadcaster’s apology and subsequent action, it decided that it
would be inappropriate to proceed with further consideration of the complaints. 

CN 11436.30

Complaints concerning standards



Live Floor Show 
BBC2, 15 February 2003, 2255-2355

The Complaint
A viewer complained about a joke alluding to sexual intercourse with 14-year-old girls.

The BBC pointed out that the programme was a late-evening comedy show, which viewers realised was likely to include
material which was ‘close to the edge’. However, it agreed that the double entendre complained of had gone beyond
acceptable limits.

Outcome
A Standards Panel watched the sequence in question, which was part of one of the stand up routines included in this late-
night comedy programme. It noted the broadcaster’s acknowledgement that it was unacceptable, even in this context, to
make light of children being sexually molested. It concluded that in the light of this response it was inappropriate to
proceed further with consideration of the complaint.

CN 10922

Ed Douglas Breakfast Show 
BBC Southern Counties Radio, 2 February 2003, 0600-0900

The Complaint
A listener complained about insensitive criticism of people suffering from depression.

The BBC said that the presenter had questioned whether depression was in some cases as serious as people made out.
Although his remarks had perhaps been in dubious taste, the presenter’s own acceptance later in the programme that he
had made a mistake and his apology had been sufficient to ameliorate any offence caused to listeners.

Outcome
A Standards Panel listened to the programme and acknowledged the presenter’s apology and acceptance of his mistake. 
It took the view that in light of this response, it would be inappropriate to proceed further with the consideration of the
complaint.

CN 11238

Football Heaven 
BBC Radio Sheffield, 26 May 2003, 1800-1900

The Complaint
A listener complained about the use of swear words on two occasions in this programme in which football fans talked
about recent matches.

The BBC said that the decision to let the first word go by without comment, taken on the spur of the moment during a
live broadcast, had been correct. However, the second term had not been suitable for this type of programme. It would
have been better had the presenter apologised at once. The managing editor had told the presenter that it had been a
mistake not to apologise and not to have distanced the programme and the station from this type of language. 

Outcome
A Standards Panel listened to the programme. It considered that the use of the phrase “pisses off” had not exceeded that
acceptable for broadcast in this programme. However, it agreed that the second term had been unacceptable and
acknowledged the broadcaster’s recognition of error and subsequent action. It took the view that in light of this response,
it would be inappropriate to proceed further with the consideration of the complaint. 

CN 11614

Complaints concerning standards

8 Broadcasting Standards Commission



Breakfast 
BBC1, 28 April 2003, 0600-0900

The Complaint
A viewer complained about a reference to sex toys in a breakfast-time interview.

The BBC said that this was an unfortunate and unforeseen reference in a live interview. The presenter had intervened
immediately to close down the line of discussion, and indeed the interview as a whole. The reference was not advertised
or explained. As a result of this firm but good-humoured intervention, the impact of the lapse had been minimised.

Outcome
A Standards Panel watched the interview concerned. It took into account the broadcaster’s recognition of error and the
prompt and effective action taken by the presenter. In the circumstances it considered that it was inappropriate to proceed
further with consideration of the complaint.

CN 11400

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 9



10 Broadcasting Standards Commission

Upheld complaints
The News Quiz 
BBC Radio 4, 23 November 2003, 1230-1300

The Complaint
A listener complained about a homophobic reference.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the term complained of in its slang
sense was not a synonym for homosexual – it can also
connote nothing more than effeminacy. It is not a
straightforward term of homophobic insult in the way
others might be, and a good deal gentler than most.

The broadcaster said that the unusual context ( a
question about a National Trust/Royal Horticultural
Society report on climate change) probably also played a
part; the incongruity of a joke involving sexual
stereotypes in these circumstances was more a source of
humour than the stereotypes themselves.

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to this edition of the well-
established topical quiz programme. It noted a word play
based on ‘pansy’ and took the view that although the
panel member had attempted a light-hearted joke on the
issue in question, the humour, based on a negative sexual
stereotype, had gone beyond acceptable boundaries for
broadcast. The complaint was upheld. 

Upheld CN 10387

Trailer for Taken 
BBC2, 18 January 2003, 1710

The Complaint
A viewer complained about frightening content
unsuitable for broadcast before the Watershed.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that it was never easy to make judgements
about the scheduling of trails to promote a later
programme, as children’s reactions differed and parents
had differing views as to what was acceptable for their
families. It said that a trail shown during the day or early
evening had to achieve two objectives, to convey the
nature of the programme so viewers could decide if it
was likely to appeal to them and were not caught
unawares, and also to remain acceptable for a family
audience. It was a difficult balancing act. In this case, the
schedulers tried not to place the trail at a time when the
youngest children were likely to be watching, but felt it
was suitable for family viewing and aimed to place it
between programmes with predominantly older
audiences.

The broadcaster said that it thought most of the
scheduler’s judgements were correct and the trail was
suitable for the majority of its pre-Watershed placings.
However, it was concerned that there were one or two
occasions when the transmission decision did not take
full account of the possibility that younger children
might be particularly likely to see the trail, although that
would have been less to be expected in this particular
programme junction (between Colombo and World
Indoor Bowls). The BBC accepted that the menacing
atmosphere, and the sound of someone experiencing
pain, went beyond what many parents would consider
appropriate for such children to see, and apologised to
the complainant for the distress her son was caused.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this trailer and it agreed that
the menacing content was unsuitable for broadcast at
this juncture. Accordingly, the complaint was upheld.

Upheld CN 10689

Complaints concerning standards



Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 11

SM:TV Live 
ITV1, 8 March 2003, 0925-1130

The Complaint
Two viewers complained about sexual content
inappropriate for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement
Granada Television said that the tone of the comic
sketches had been fairly constant thoughout and had an
element of wordplay, some occasional innuendo and
double entendre. The producers took care in pitching this
type of humour at a level where older children would
understand any secondary meaning, but where the
primary “innocent” meaning remained firmly in place.

It said the sketch did employ some innuendo to create an
“accidental” ribald meaning. However, all the script
references were consistent with a gardening and DIY
show premise and the presenters used visual signifiers
reinforcing the ostensible meaning of what they were
doing. 

Granada said that “marrows” were not commonly used
in a vulgar sense and given the clear visual context it did
not consider the words “prick” and “knobs” were used
gratuitously or offensively. It said the quickfire slapstick
style, and the visual and verbal ingenuity of the sketch
would not have caused widespread offence or exceeded
viewers’ expectations, given the established tone and
parameters of the programme’s brand of humour.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the gardening and DIY
comedy sketches. It took the view that the string of
double entendres and innuendo had exceeded that
acceptable for inclusion in a programme aimed at a 
child audience. The complaints were upheld

Upheld CN 11043.2

Hellraiser’s Handbook 
Bravo, 6 March 2003, 2335-0005

The Complaint
A viewer complained about nudity and scenes of sexual
activity. 

The Broadcaster’s Statement
Flextech Television said that the series was targeted at
men aged between 16 and 34 years of age and was
broadcast well after the Watershed. It focussed on the
glamorous world of rock and roll and the associated
myths and legends. This edition in the series included a
light-hearted examination of a myth relating to Marianne
Faithful. The fun piece of consumer research
demonstrated effectively that the myth was farcical in its
allegation that sexual satisfaction could be obtained in
the manner suggested in the myth.

The Commission’s Finding
A Standards Panel viewed this edition of the programme
targeted at a young male audience, noting its earthy
humour. It acknowledged that much of the programme’s
content was in keeping with the tone set by the series and
while not to everyone’s taste would have been unlikely to
have caused offence to the majority of viewers. However,
in the Commission’s view scenes showing a porn actress
inserting a variety of chocolate confectionary in her
vagina, although partially obscured, had been explicit
and prolonged and had exceeded acceptable boundaries
for broadcast on an unencrypted channel. The complaint
was upheld. 

Upheld CN 11197



Complaints concerning standards

12 Broadcasting Standards Commission

Fear Factor 
Sky One, 25 March 2003, 2000-2100

The Complaint
A viewer complained about the mistreatment of animals
for entertainment purposes.

The Broadcaster’s Statement
BSkyB said that stunts were researched and controlled,
and occasionally had included worms, which were eaten
in certain parts of the world. Whilst the stunts were not
encouraged and may not had been to each and everyone’s
programme taste, within this particular programme
format, they do not seem to cause general offence in the
UK or abroad.

BSkyB added that it remained sensitive to the need for
fair and ethical treatment of animals. All stunts involving
animals were approached with extreme sensitivity.
Animal handlers were on the set of Fear Factor at all
times to ensure their safety.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the game
show, in which contestants faced a challenge involving
the consumption of live insects. The Panel considered
that the graphic and extended footage of the
consumption and treatment of the insects, purely for the
purposes of entertainment, had exceeded acceptable
boundaries. The complaint was upheld.

Upheld CN 11212

Buffy the Vampire Slayer: Seeing Red
BBC2, 8 May 2003, 1845-1930

The Complaint
Seven viewers complained about homosexual content.
Two were also concerned about the depiction of an
attempted rape and one mentioned violent content
inappropriate for pre-Watershed broadcast.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that most episodes of Buffy were filled
with all kinds of bizarre events, often involving cartoon-
like violence and sometimes encounters which were more
serious. In this episode, it didn’t feel Spike’s
confrontation with the heroine exceeded expectations for
most viewers.

This time slot was aimed at viewers at an age where they
could take in their stride the fantasy and portrayals of a
limited amount of intimacy in relationships.

Tara and Willow’s status as an ‘item’ had been
established since series 4. Although the scene between the
two young women was not a brief one, it did have
particular dramatic significance, as it set up the powerful
finale to this episode – Tara’s shooting by Warren. For
those who were not regular viewers, their sexual

orientation had been made clear in the recapitulation
sequence at the start of the episode. 

Certainly, no sexual activity was shown, and both
participants remained adequately covered throughout.
The protagonists were young women in their twenties in
a long – term relationship. Especially in the light of what
happens later in the episode, most of those watching
would , the BBC felt, have found the opening sequence
disturbing for its poignancy rather than its frankness.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this episode of the well-
established sci-fi fantasy series. It noted the opening
sequences which contained brief homosexual scenes and
references through the episode. It also noted violent
sequences, predominantly, between the two main
characters, Buffy and Spike. The Panel took the view that
the cumulative effect of homosexual references and
violent sequences which included fighting, an attempted
rape and a shooting had meant that the episode strayed
from the fantasy element that audiences would have
expected and had gone beyond acceptable boundaries for
the time of transmission. The complaints were upheld.

Upheld CN 11437.7



Your Face or Mine? 
Channel 4, 16 May 2003, 1800-1830

The Complaint
A viewer complained about an explicit sexual comment
inappropriate for the time of broadcast.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that this game show challenged
contestants to predict how gorgeous – or gruesome –
people really thought they were. Each show featured a
different couple who were asked to judge how good-
looking they and their partner were compared to
members of the audience, friends and ex-partners. This
comment occurred during the second part of this episode,
in which the presenter said that the woman who
appeared in a picture looked like a man. He then went to
speak to the woman, who was a member of the audience.
Following the comment that if the woman were a man,
she’d be twice the man the presenter was, he replied
“what, are you saying she has a bigger cock than me?”.

Channel 4 considered that the comment was in keeping
with the irreverent and quirky tone of the programme.
The humour was not intended to be salacious or
gratuitous, but funny because it was an anatomical
reference to a body part that the woman clearly didn’t
have.

The Commission’s Finding
The Standards Committee watched this edition of the
series and noted the comment in question. It took the
view that while the comment might have been in keeping
with the tone of the programme, it crossed the
boundaries of acceptability for broadcast in the early
evening. The complaint was upheld.

Upheld CN 11495

Jonathan Ross 
BBC Radio 2, 19 April 2003, 1000-1300

The Complaint
Two listeners complained about the graphic description
of bodily functions. Another listener complained about
an offensive remark regarding children with disabilities.

The Broadcaster’s Statement
The BBC acknowledged that some people would have
found the remarks about breaking wind distasteful, but it
did not consider that they had been unacceptable in such
a well-established programme, whose audience was
largely adult. As to a remark about children on “a
Variety bus”, there had been no cruel or malicious intent
on the presenter’s part, the reference had been meant to
characterise, in a good-humoured way, the lack of
obvious physical strength of one of his colleagues. It had
not been directed at disabled children. The BBC said that
the presenter’s element of self-deprecation in tone and
content would have made a major contribution to
neutralising any potential widespread offence in both
regards.

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to the programme. It took the
view that the references to flatulence would not have
exceeded the expectations of the majority listening.
However, it considered that, notwithstanding the
presenter’s well-established approach and style, the use of
the allusion to disabled children in a manner intended to
disparage a colleague had exceeded acceptable
boundaries for transmission. This aspect of the complaint
was upheld.

Upheld in Part CN 11354.3

Trailer for Jism 
Zee TV, 27 May 2003, various times

The Complaint
A viewer complained of inappropriate sexual behaviour
portrayed in a trail for the film, broadcast before the
Watershed.

The Broadcaster’s Statement
Zee TV, a subscription based premium channel with a
Watershed of 8.00p.m., said the film – a well known
blockbuster from Bollywood – has a classification of 15
and was scheduled to start after 8.30p.m.. The trail was

scheduled throughout the day and had been edited
appropriately.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the trail. It considered that,
notwithstanding the publicity surrounding the film and
the fact that it appeared on a premium channel, some of
the sexual content in the trail had exceeded acceptable
boundaries for transmission during the daytime. The
complaint was upheld.

Upheld CN 11571

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 13



News 
Sky News, 12 July 2003, 1500

The Complaint
Fourteen viewers complained about the insensitive and
offensive treatment of an air crash in which two pilots
died.

The Broadcasters’s Statement
Sky News said it believed that it had handled the story
effectively and sensitively as details of the story emerged
over a period of time. The reporter on the scene and the
presenters in the studio combined to tell viewers what
they knew and to update the story as more information
became available.

Sky had its own outside broadcast unit at the event and
showed long-distance pictures of the aftermath very
shortly after the crash. It also spoke to an eye-witness
who described what happened. About half an hour after
the story broke it was given video footage of the crash
taken by a production company that was recording the

whole airshow. This was transmitted with, Sky believed,
an appropriately serious and respectful commentary.

Sky News believed it was an important news story which
had been reported fairly and without undue sensation. It
would not have been right or realistic to hold the story
back until the next of kin had been informed, which
could have been hours later or even the following day. It
understood the upsetting impact that the story would
have had on some viewers.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the item, which included
footage of a vintage airplane crashing at an airshow. The
Panel considered that the repeated use of the footage
showing the moment of impact, in addition to that of the
wreckage, had been gratuitous. This was exacerbated by
the insensitive nature of some aspects of the commentary
and visual treatment of the tragedy. The complaints were
upheld. 

Upheld CN 11772.14 

CSI: Crime Scene Investigation: Let the Seller
Beware
Five, 11 February 2003, 2100-2150

The Complaint
A viewer complained about the sanguine and detailed
examination of a mutilated corpse which they considered
inappropriate in the context of this series. The viewer
also questioned whether a warning had been provided.

The Broadcaster’s Statement
Five pointed out that only the face and wounds of the
body had been shown, not the naked cadaver. The close
examination of bodies, and use of special effects to create
visually vivid flashbacks, were a well-established feature
of the series, which was widely known and praised for its
accuracy in depicting the work of forensic scientists. The
material shown had been necessary to the story, and had

not been presented sensationally or salaciously.
Nevertheless, Five would take care in future to alert
viewers to any particularly graphic or gory material.

The Commission’s Finding
A Standards Panel viewed this episode of the long
running crime series about the cases tackled by a forensic
science team. It recognised the well-established
reputation of the series for detailed, and on occasion
lurid, exposition of physical injuries, and the associated
emphasis in the drama on the necessary detachment
displayed by the scientists. The Panel did, however,
consider that the graphic scene in question should not
have been shown without a warning so soon after the
Watershed. On that basis, the complaint was upheld in
part.

Upheld in Part CN 10891

19 September 2003

Following the publication of a Finding for CSI: Crime Scene Investigation in Bulletin 67, Five contacted the Commission

seeking clarification of the decision. The following Finding has therefore been amended to clarify the point at issue.

Complaints concerning standards

14 Broadcasting Standards Commission



Complaints concerning standards

Not upheld complaints

Broadcasting Standards Commission 15

The Basil Brush Show 
CBBC, 13 January 2003, 1500-1520

The Complaint
A viewer complained about sexual content.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the incidents complained of were
essentially no different from the kind of thing that could
be seen in any children’s pantomime. The atmosphere
was one of anarchic fun, dominated by Basil’s cheery
wordplay and raucous “Boom-boom”. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the children’s
entertainment programme. It took the view that neither
the scenes of a woman putting money down her top and
dancing nor those of a man who stripped to his boxer
shorts had been intended as sexual gestures and that they
had not exceeded acceptable boundaries for the time of
broadcast. The complaint was not upheld. 

Not Upheld CN 10639

Easy Money: The Money Shot
BBC2, 23 January 2003, 2150-2230

The Complaint
Two viewers complained about obscene sexual content.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that this story of a would-be porn “star”
and her ageing partner/ director/producer had not been
titillating. The ethos of the series in which the
programme appeared was primarily investigative and just
enough had been shown to make clear what the line of
“work” in this case involved.

The effect on the personality and emotions of those living
in the type of environment portrayed was clear
throughout and the overall impression the programme
conveyed was of sadness and squalor.

Proper efforts had been made to alert viewers to what
they were likely to see through the Radio Times and
through an announcement before transmission warning
of nudity, scenes with sexual content and strong language
right from the start. The programme had begun nearly an
hour after the Watershed and its content had been
approved at a senior editorial level before transmission.
In these circumstances, the BBC did not consider that the
programme was likely to have offended many viewers.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme. It noted its
investigative nature and the warnings given before
transmission. The Panel considered that, in these
circumstances, the programme had not exceeded
acceptable boundaries and was unlikely to have exceeded
the expectations of the majority of the audience for a
programme of this nature broadcast post-Watershed on
this minority channel. The complaints were not upheld.

Not Upheld CN 10727.2



16 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

Barbara: Kirsty
ITV1, 16 March 2003, 1900-1930

The Complaint
A viewer complained about sexual content inappropriate
for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement
Carlton said that much of the humour in the scene in
which the lead character found her son handcuffed to the
bed, was derived from the way he introduced his new
girlfriend, Kirsty, to his parents, and the way they
chatted forgetting their embarrassing location. It was a
deliberately comical scene and at no time did the
dialogue refer to sexual matters. The couple were not
seen in bed together and there was no nudity.

In the scene where Kirsty jumped out of bed telling her
boyfriend she did not want their wedding to be tacky, the
humour was generated from her outfit which was
tasteless and cheap in contrast to her vision of the
wedding. There was no nudity nor any overt sexual
references.

The other sexual innuendo in the show was set in the
context of this comedy about interactions between the
family and the often ludicrous situations they found
themselves in. It was presented in a light-hearted tone for
comic effect, none of the innuendo was salacious and
there was no nudity or sexual activity shown.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this episode of the sit-com,
which focused on the family’s reaction to the lead
character’s son and his new girlfriend. It noted various
sexual references, but took the view that, within the
context of this comedy programme, the mild and light-
hearted content was unlikely to have caused widespread
offence and had not exceeded acceptable boundaries for
broadcast for the time of transmission. The complaint
was not upheld.

Not Upheld CN 11119

Seven Days at War 
BBC1, 26 March 2003, 1900-2000

The Complaint
A viewer complained about the use of unsuitable music
to accompany scenes of explosion and casualties. 

Broadcaster’s Statement
The BBC said that it had been the custom for many years
for news programmes to make use of music to announce
the beginning and end of their transmissions. This series
of “roundup” programmes broadcast during the war in
Iraq extended that by including brief segments of music
to indicate that the coverage was moving on to a
different story or a particular significant development. It
said that there was no more specific connection with the
subject-matter than that. And the music was subdued
and similar to that with which audiences were already
familiar. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the extended
News 24 review programme looking at the impact of the
Iraq war with live reports and video footage of archive
materials from the news during the previous seven days.
It considered that the music was simply subtle
background music and was not inappropriate and was
unlikely to have offended the majority of the audience.
The complaint was not upheld. 

Not Upheld CN 11194



Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 17

Hellraiser’s Handbook 
Bravo, 20 March 2003, 2335-0005

The Complaint
A viewer complained about of nudity and tasteless
humour. 

The Broadcaster’s Statement
Flextech Television said that the series was targeted at
men aged between 16 and 34 years of age and was
broadcast well after the Watershed. It focussed on the
glamorous world of rock and roll and the associated
myths and legends. This edition in the series included a
light-hearted examination of a myth relating to the
Queen single “Fat Bottomed Girls”. The fun piece of
consumer research sought to establish whether or not an
expert could distinguish between a “used” and “new”
bicycle saddle. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel viewed this edition of the programme
targeted at a young male audience, noting its earthy
humour. It considered that scenes depicting a naked
woman riding a bicycle and subsequent scenes showing a
bicycle expert smelling two saddles to determine which
one had been used had been keeping with the tone set by
the series. It took the view that while the relatively
inexplicit content would not have been to everyone’s
taste it would have been unlikely to have caused offence
to the majority of viewers. The complaint was not
upheld. 

Not Upheld CN 11198

40 
Channel 4, 10 April 2003, 2200- 2305

The Complaint
A viewer complained about a violent sexual scene.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that “40” was a three part drama, which
focussed on the relationships and dark secrets of a group
of friends turning 40 and revealed what could happen
when a group’s carefree and experimental past caught up
with them. Amongst the cross-section of stories was that
of Robert’s relationship with Kristina, an illegal
immigrant whom he rescued and used to indulge his
abusive sado-masochistic tendencies. It was crucial to the
story to explore issues of sexuality and violence that were
key to contemporary society.

The scene in question portrayed the character Kristina’s
ultimate and violent revenge on the man who had
inflicted such pain on her and many others, as well as
providing a form of self release from her tortured and
abused past. The scene was the conclusion of a story that
had developed across the three episodes. Channel 4 felt
that the scene was editorially justified, as it portrayed the
absolute peak of these characters’ stories. It was essential
for this scene to be realistic in order to convey the depths
of Kristina’s despair and the agony that Robert had
wrought. However, the portrayal was neither gratuitous
nor unduly graphic.

As this was the third episode, the tone of the drama and
the characters had been well defined and the broadcaster
gave a pre-transmission warning. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this episode of the drama,
which followed a group of friends though various life
experiences. The Panel noted the scenes in which a
woman stabbed a man during sexual activity in order to
exact her revenge. It took the view that in the context of
the final episode of a contemporary drama, broadcast
post Watershed on a minority channel, the content had
not gone beyond acceptable boundaries for broadcast.
The complaint was not upheld

Not Upheld CN 11291



18 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

Iraq Special: Twenty One Days at War 
BBC1, 9 April 2003, 1930-2000

The Complaint
A viewer complained about disturbing content broadcast
before the Watershed.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that it did not believe the sequence
complained of required any specific warning, for the
following reasons:

● It was almost identical in tone and content with a
report first shown some days earlier and repeated
several times subsequently, which would by this time
almost certainly have been seen by the majority of the
BBC news audience.

● It was shown considerably later in the evening than
the original report on its first transmission.

● It included no close-ups of death or injury, and the
blood on the lens clearly came from someone who had
survived the attack, given that he was continuing to
do his job.

● It had been preceded, within the same programme, by
several others whose contents had been far from
pleasant. The “Battle of Baghdad” sequence right at
the start of the programme had said the Iraqis
“occasionally struck back and even drew blood” to
the visual accompaniment of footage of a loaded
stretcher and a burned-out coalition vehicle. And in
the “Battle of Basra” section which came next, Ben
Brown’s commentary described “Iraqi corpses all
around” and “air filled with the putrid stench of
death”, over a brief shot of one of the bodies.

● It was a news programme in a time of war. By
definition, its contents were going to be to some
extent unpleasant. Few viewers would surely have
expected otherwise. 

The Commission’s Statement
A Standards Panel viewed this edition of the news
programme and noted the footage in question. It took
the view that, as part of the coverage of an ongoing
conflict, the reports had been in the public interest and
their treatment of their subject had not exceeded
acceptable boundaries for transmission. The complaint
was not upheld. 

Not Upheld CN 11302

Vee-TV 
Channel 4, 19 April 2003, 0955-1025

The Complaint
A viewer complained about sexual and violent content.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that Vee-TV was a magazine-style ‘deaf
series’ aimed at younger viewers that included a ‘deaf
soap’ drama. ‘Rush’ which dealt with contemporary
issues. The scenes in question were important elements of
the plot.

The footage of one of the characters lapdancing had not
involved any nudity and the scene of money being tucked
into the top of her stockings had been brief in duration.
The footage of two characters engaged in a fight had not
been explicit, it being night time and the cameras having
been positioned up close so that only a part of a
character’s body was visible at a time. The scene had
been brief and the fight no longer than was necessary for
dramatic veracity.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme and noted
that the scenes in question were brief in duration and
inexplicit. It considered that they were integral to the
storyline and had not exceeded acceptable boundaries in
the context of this established programme broadcast on a
minority channel. The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11339



The Bill 
ITV, 30 April 2003, 2000-2100

The Complaint
A viewer complained about a scene of suicide, which
they considered was inappropriate for pre-Watershed
viewing.

The Broadcaster’s Statement
Carlton said that it continued to tackle difficult and
sometimes controversial issues which confronted the
police regularly, including suicide, both attempted and
actual. They said that although the young man was
briefly depicted jumping from the building and falling to
the ground, no impact was seen and the aftermath was
only seen in long shot. 

Carlton did not accept that that the scenes were graphic,
explicit or inappropriately shocking.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the well-
established series. It took the view that the suicide scene
of a young man jumping of a building was neither
gratuitous nor graphic and had not exceeded acceptable
boundaries for the time of transmission. The complaint
was not upheld. 

Not Upheld CN 11401

ITV Evening News 
ITV1, 7 May 2003, 1830-1900

The Complaint

A viewer complained about violent content.

The Broadcaster’s Statement
ITV said that the item concerned a violent initiation
ceremony at an American school which had been filmed
on amateur video and had become a talking point across
America. It had raised important issues concerning
discipline, violence and punishment.

The images of the fighting had been blurred throughout
and the faces of the victims and attackers obscured. The
commentary had been measured and restrained and
violent images restricted. Reaction from parents and
condemnation from some of the pupils had been
included. The introduction to the item made it clear that
the pictures showed teenage girls beating up younger
pupils and that they had shocked America.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme. It noted that
the footage of the fighting was limited and that an
indication had been given of the nature of the material.
In these circumstances, the Panel considered that the item
had not exceeded acceptable boundaries for a news
report. The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11427

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 19

Drama on 3: Parade’s End 
BBC Radio 3, 18 May 2003, 1830-2115

The Complaint
A listener complained about swearing.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that a warning about strong language had
preceded the programme, and that the first use of the f-
word had occurred at 19:50, by which time the adult
nature of the subject-matter had been plain. Listeners
were prepared to accept strong language when justified
by the context. This had been such an occasion: a

dramatisation of Ford Madox Ford’s experiences in the
First World War trenches. Strong language had been used
sparingly and without gratuitous effect.

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to the programme. It
considered that, in the context of this drama, the limited
use of strong language, which had been preceded by a
clear and unambiguous warning, had not exceeded
acceptable boundaries for this programme broadcast on a
service aimed at adults. The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11536



20 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

Dead Ringers 
BBC Radio 4, 11 January 2003, 1230-1300

The Complaint
Two listeners complained about sexual content
inappropriate for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that while the sequences complained of did
employ a sexual frame of reference, the allusions were far
from explicit.

It said that research showed that the Radio 4 audience
was almost entirely adult at all times of day, and while
the output might have raised an eyebrow or two, the
jokes would be well within what listeners found
acceptable.

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to this edition of the well-
established comedy programme, noting the sexual
innuendo in two sketches, one of a spoof advert for a
BBC digital radio station and the other a sketch about
the style of a celebrity chef. It took the view that the
light-hearted sketches and innuendo had not exceeded
acceptable boundaries for broadcast on a service aimed
at an adult audience. The complaints were not upheld.

Not Upheld CN 10656.2

Sexy Beast 
Channel 4, 30 March 2003, 2200-2340

The Complaint
A viewer complained about obscene language.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that it recognised that the film dealt with
themes that would not have been to some viewers’ tastes
but it considered that most viewers would not have been
surprised by the repeated use of very strong language in a
film of this nature.

It said that the film was scheduled to start transmission
well after the Watershed at 10pm and was preceded by a
clear and unambiguous warning as to the language and
content of the film. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this British gangster film
about a former crook who put his life of crime behind
him in Spain until a former associate arrives from
London to persuade him to do one last job. The Panel
took the view that the incidents of swearing were
unlikely to have exceeded the expectations of the
majority of the audience and had not exceeded
acceptable boundaries for the time of transmission,
broadcast late at night on a minority channel and
proceeded by a clear warning. The complaint was not
upheld. 

Not Upheld CN 11245

No Nonsense Sports Breakfast 
Talksport, 28 February 2003, 0600-1000

The Complaint
A listener complained about racist remarks.

The Broadcaster’s Statement
Talksport said that the presenter had not discussed Arabs
in general, but people who committed atrocities and had
pointed to different standards of behaviour between
elements of the Arabic world and the way of life in the
Western world.

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to the programme. It
considered that in the context of this programme, the
presenter’s treatment of the subject of atrocities in Iraq,
although close to the limit of acceptability, had not
exceeded acceptable boundaries for transmission. 
The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11206



Swag 
Five, 27 April 2003, 2030-2100

The Complaint
A viewer complained about tasteless content that
encouraged criminal behaviour.

The Broadcaster’s Statement
Five said that the programme had proved to be extremely
popular and that the embarrassment and humiliation
meted out to those caught on camera fell very short of
“rough justice”. The broadcaster said that the
programme did not encourage criminality. The only
person capable of forming criminal intent in such
situations was the would-be thief and it was at his
expense that the entertainment was derived. All those
who were identified in the programme had given their
written consent, those who did not had their identities
obscured.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme. It considered
that the filming of dishonest and opportunist people
taking advantage of situations set up by the programme-
makers, whilst not to everyone’s taste, had neither
exceeded acceptable boundaries nor encouraged criminal
behaviour. The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11409

The Peterloo Massacre 
Channel 4, 4 May 2003, 1930-2100

The Complaint
A viewer complained about graphic scenes of mutilation
and swearing inappropriate for the time of transmission.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that the violence of the incident was an
historical fact and to have avoided the brutality of the
incident and its tragic consequences would have been to
sanitise and distort one of the most shameful incidents in
British history. The images of the massacre were clearly
dramatised images of the incident and whilst filmed in an
impressionistic style, had not been realistic. Although
some of the images reflected the savagery of the
massacre, the obvious artifice of the images would have
removed any real possibility of genuine shock at seeing
them. 

Channel 4 said that the language used to set the scene in
the minds of the viewers was attributed to John Lees, a
cotton spinner, who used words that reflected his
working class vernacular. Words such as “arsehole” and
“shit” were not used out of context in his scatological
description of working class conditions in Manchester in
1819. Having followed Channel 4 News, together with it
being an historical documentary, meant that it was
unlikely to have been viewed by a large number of
younger viewers.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme. It considered
that the depiction of violence had been relatively brief
and inexplicit and that the language used, not considered
strong by the Commission’s own research, was
acceptable in the context of this programme broadcast at
that on a minority channel. The complaint was not
upheld.

Not Upheld CN 11416

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 21



22 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

Electric Six Song – GayBar
MTV2, 23 May 2003, 1025

The Complaint
A viewer complained about the sexual content of this
video, which they felt was inappropriate for the time of
broadcast.

The Broadcaster’s Statement
MTV Networks Europe said that the lyrics and sexual
imagery in the video had raised some concerns for them.
They said they felt that the video was not suitable for the
“after school” slot when large numbers of children could
be expected to be watching television unsupervised.

However it felt that the sexual references in the lyrics and
the visual innuendoes were relatively inexplicit and that
the video was therefore suitable for broadcast at other
times of the day.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the pop video. It noted the
ribald innuendo in the video and in the lyrics but
concluded that the time of broadcast would have ensured
that the vast majority of children would be at school and
would therefore be unavailable to view this broadcast.
The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11574

I‘m a Celebrity – Get Me Out of Here! 
ITV1, 11 May 2003, 2100-2230

The Complaint
Eighteen viewers complained about cruelty to animals.

The Broadcaster’s Statement
Granada Television said that the ‘bush tucker trials’ were
a key feature of the series. In the trial, the chosen
celebrity was required to submit to a gruelling challenge,
whereby the celebrity’s squeamishness and endurance
were tested to the extreme, in order to win food for the
group. Each trial was always edited to create the
maximum effect. As such, the extensive preparations and
precautions for the trial, including the safety briefing to
the celebrity taking part, would rarely be included, and
certainly not in full.

The production team had worked closely with the
Australian RSPCA for the bush tucker trials, during both
pre-production and filming. In addition, professional
animal handlers were always present on site during the
trials. The production team took every precaution to
ensure that no animals were hurt in the making of the
series.

The eels and fish were not ‘dropped’, but slid through a
water chute. The run and velocity of the water chute was
no different from what they might experience in the wild.

The production team retrieved at the end of the challenge
the exact number of eels and fish that were used during
the challenge. None of the goldfish or eels that were used

in the eel helmet trial was harmed and afterwards they
were returned to the habitat that they share.

In relation to the ‘critter pants’ trial, Granada said that
every effort was taken to make the critters as
comfortable as possible. The aim was to make the
contestant uncomfortable. The insects, many of which
are bred for feeding reptiles, shared the pants for a very
short amount of time, were retrieved immediately after
the contestant ended the trial, and were separated again
into their individual containers. 

Handling rats by their tail was a common method of
transport recommended by the rat breeders present on set
and whose rats were used.

Every trial was carefully tested and developed, in
consultation with the Australian RSPCA, to ensure that
the animals did not suffer. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the
programme, noting the ‘bush trucker trials’ – one
involving fish and eels and a second including insects. It
noted that the trials were a well-known part of the reality
show when a group of celebrities had to undertake
various challenges to test their endurance. In this context,
it considered that the scenes were unlikely to have caused
offence to regular viewers as no obvious harm came to
the fish and insects involved. The complaints were not
upheld.

Not Upheld CN 11440.18



Complaints concerning standards

Trailer for Six Feet Under 
Channel 4, 25 May 2003, 1030

The Complaint
A viewer complained about sexual images in a trail
shown pre-Watershed.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that the trail gave a broad spectrum of
the themes of the programme including the stress of
dealing with death and running an independent business,
the breakdown of relationships, issues with
homosexuality and the efforts of one of the characters to
re-invent herself. The brief scene in which two male
characters were seen kissing was affectionate, not overtly
sexual and did not go beyond anything which would be
deemed suitable for the time of transmission. The scene
in which a male strips a female character, in which her
naked back is seen, did not include any explicit nudity
and the language used by a further female character to

describe her sexual relationship with her boss did not go
beyond a simple description. 

Channel 4 added that whilst they regretted any offence
that may have been caused it felt that the trail was
entirely appropriate for the time slot and did not go
beyond what could have been seen in many other trails
and programmes shown at this time. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this trail for the dark comedy
set in a funeral home. It noted the trail which comprised
of brief clips, including the content complained of, from
the programme to the broadcast later. The Panel
considered that the brief and inexplicit content of the
trail would have been unlikely to have caused offence to
the majority of viewers. The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11552

Broadcasting Standards Commission 23

White Girls are Easy 
Channel 4, 30 May 2003, 1930-2000

The Complaint
Three viewers complained about racial stereotyping,
sexual discrimination and that the programme’s title was
derogatory. 

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that the programme was the last in a
series by new talents which gave them the opportunity to
present polemics on a variety of subjects in a fresh,
provocative and sometimes humorous way. The
introduction by publisher and broadcaster, Dotun
Adebayo, made the aim and purpose of the programme
perfectly clear from the outset.

White Girls are Easy was deliberately intended to be a
thought-provoking yet entertaining polemic which
explored issues of race, relationships and popular culture.
As signposted in his introduction, Dotun Adebayo
explored the racial myth that ‘white girls are easy’ and
asked whether or not his life would have been any easier
if he had married a white woman. In his exploration he
elicited views from black men and single white and black
women about their attitudes to relationships and inter-

racial dating. In doing so he naturally touched on racial
stereotypes but in pursuing his argument his views were
challenged throughout with a range of alternative
arguments and perspectives. In deconstructing racial
myths, those myths have to be explored in the first place.
Accordingly, Channel 4 said that it considered that the
title, whilst provocative, was not racist and was perfectly
appropriate for the content of the programme.

Channel 4 added that it considered that the programme
successfully achieved the difficult balance of exploring
serious issues about inter-racial relationships in an
entertaining and thought-provoking way.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this documentary which took
the relationships between black and white men and
women as its theme. It considered that the programme
achieved a serious and sensitive examination of the
subject matter. It considered that neither the way in
which the programme tackled the issues nor the content
would have been likely to have caused offence to the
majority of the audience. The complaints were not
upheld.

Not Upheld CN 11581.3



24 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

That Friday Feeling 
Kingdom FM, 30 May 2003, 1600-2000

The Complaint
A listener complained about racial stereotyping

The Broadcaster’s Statement
Kingdom FM said that the idea behind the Friday show
was to be irreverent and perhaps slightly more
adventurous than the remainder of the station’s output.
However, the comment that Australians were from
convict stock was a satirical one-liner aimed at the
irreverent lyrics just sung by an Australian group and
was certainly not meant to be perceived as a racist or
derogatory remark about Australians in general.

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to the programme. The Panel
noted the light-hearted nature of the comment and
considered that it was unlikely to have reinforced negative
stereotypes about Australians or caused offence to the
majority of listeners. The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11627

Breakfast 
BBC1, 19 June 2003, 0600-0900

The Complaint
A viewer complained about distressing images in a news
report.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the item, about a demonstrator at a
protest in London who had set herself on fire, had been
preceded by a warning about distressing images. The
images shown, filmed from middle distance, showed
smoke and then a prone body on a set of steps. No
injury was shown, and there was not anything to connect
the smoke to the body except the words of the story –
the pictures did not identify the one as the source of the
other. The words made it clear that the victim had
sustained injuries which were not life-threatening.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the news. It
noted an item about a demonstration in which a member
of the public had set herself on fire. It considered that the
images broadcast, which did not show the details of the
act, were in the context of a serious news report and that
given the pre-transmission warning, they would have
been unlikely to have caused offence to the majority of
the audience. The complaint was not upheld

Not Upheld CN 11694

The Vice 
ITV1, 26 May 2003, 2100-2230

The Complaint
Three viewers complained about rape and drug taking,
which they considered were inappropriate for the time of
broadcast.

The Broadcaster’s statement
Carlton Television said that The Vice was now a well-
established show in its fifth series and consistently dealt
with challenging and sensitive material. The overall tone
and subject matter of The Vice was often dark and the
show regularly dealt with sleazy themes such as
prostitution and pornography. However, the broadcaster
said that the subject matter and treatment were always
responsibly and appropriately dealt with. 

The scene of a prostitute posing while under the influence
of drugs included no nudity, was depicted in a negative
light and showed no more than was necessary to
establish the dramatic legitimacy of the story. Carlton

said that the portrayal of drug abuse had neither
endorsed nor encouraged the behaviour and that the
overall tone condemned rather than promoted the
irresponsible abuse of drugs and had not presented
recreational drugs as socially acceptable.

The rape scene was kept short, excluded any graphic
detail and was left entirely to the imagination of the
adult audience. Carlton said that the subject matter was
handled in a responsible manner and that the level of
detail covered in the drama was appropriate.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the well-
established series. It took the view that the scene in
which a man raped and filmed a drugged, scenes of drug
taking and of a prostitute posing for a camera were
neither gratuitous nor graphic and had not exceeded
acceptable boundaries for the time of transmission. 
The complaints were not upheld. 

Not Upheld CN 11599



DoubleTake 
BBC2, 24 March 2003, 2130-2200

The Complaint
Three viewers complained about offensive content. 

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that this was a programme that embarked
on flights of fantasy in pretending to expose the more
private moments of people in the public eye. The
transmission was part of a post-Watershed “Comedy
Night” sequence of programmes aimed at young adults, a
type of audience that had become relaxed about down-
to-earth humour. There was a widespread acceptance
that public figures, including members of the Royal
Family, were legitimate targets for satire.

The dog-burial sketch was not unique in finding humour
in a supposed moment of grief or in exploiting the death
of a pet. The Michael Jackson sketch was bizarre rather
than distasteful and no child was distressed in the
making of it, which for the child actor involved nothing
more than a variation on face-painting.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme and noted the
long-lens “snatch” style of the footage, which resulted in
an impressionistic depiction in the sketches. The Panel
considered that the satirical treatment of the topics in
question had not exceeded acceptable boundaries and
was unlikely to have caused offence to the majority of
the audience for a humorous programme of this nature,
broadcast on a minority channel after the Watershed.
The complaints were not upheld.

Not Upheld CN 11156.3

Real Men 
BBC2, 12 & 13 March 2003, 2100-2230

The Complaint
Two viewers complained about the use of child actors in
a drama about child abuse.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that this was a serious work, depicting the
children as individuals with a wide range of emotional
response rather than just as victims. The production team
fully appreciated this would involve a level of
involvement by child actors which called for particular
care and sensitivity. The parents of all the children who
took part were fully consulted about the general context
– child abuse, and what it involved – and the production
team took care only to use actors who understood what
the term meant.

The director took pains to ensure the children felt safe
and supported and to provide appropriate answers to
any questions they had on the subject.

The broadcaster strongly disputed that there was
anything in Real Men which condoned paedophilia, let
alone encouraged it. Paedophile adults were shown as, at
best manipulative, at worst downright evil, and the
consequences for both victim and persecutor were shown
as little short of disastrous.

Both episodes of Real Men were preceded by
announcements making the nature of the drama clear
and were also followed by an Action Line number, which
attracted a large number of calls.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the two part drama, noting
its serious intention. Whilst it acknowledged that the
drama had been harrowing it considered that it
responsibly highlighted the issue. The Panel noted the
broadcaster’s assurance that the children had been given
sufficient preparation for the demanding roles. The Panel
was satisfied that the programmes had been suitably sign
posted and viewers were given the opportunity to call a
helpline number after the broadcast. In the
circumstances, the Panel considered that the content had
been acceptable. The complaints were not upheld.

Not Upheld CN 11123.2/11124.2

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 25



26 Broadcasting Standards Commission

Complaints concerning standards

Today 
BBC Radio 4, 8 February 2003, 0700-0900

The Complaint
A listener complained about a racially insulting and
unsubstantiated suggestion that those of mixed race had
been the result of the rape of black female slaves by
white men.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the tentative expression of expert
opinion as to the high percentage of European paternal
lineage from DNA tests on 200 black British volunteers
had not been racially-demeaning, but an aspect of the
relationship between black slaves and white “masters”.

The Commission’s Finding

A Standards Panel listened to the programme. 
It considered that, in the context of a seriously-
intentioned discussion about the heritage and identity of
black Britons, the discussion of the suggestion had not
exceeded acceptable boundaries. The complaint was not
upheld.

Not Upheld CN 11030

BBC News 
BBC1, 8 April 2003, 1615

The Complaint
A viewer complained about disturbing images.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that news coverage of violent events
invariably involved difficult editorial decisions. The
“friendly fire” incident was an important story to include
in the programme and a warning was given to alert
viewers that some of the images would be upsetting. 
The BBC said that it was the aftermath of the incident
and not the incident itself that was depicted and any
shots of wounded people were either brief or indistinct
and distant.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched the programme. 
It acknowledged that a pre-transmission warning was
given before the footage of the incident was shown and
that the content had been edited to avoid including the
most disturbing and graphic images of the incident. 
The Panel took the view that the images had not gone
beyond acceptable boundaries for coverage in a news
programme. The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11279

BBC News 
BBC1, 6 April 2003, 2200-2215 

The Complaint
Three viewers complained about a report during the Iraq
conflict which showed blood splattered on a camera.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that news coverage of violent events during
war invariably involved difficult editorial decisions.
During the course of the Iraq conflict there were a
number of “friendly fire” incidents, and this was one of
the very few whose immediate aftermath was captured
on camera. The number of fatalities on this occasion was
unusually high. A convoy of Kurdish soldiers and US
Special Forces was travelling through Northern Iraq and
the BBC’s World Affairs Editor, John Simpson, and his
team had joined them. Tragically, an American air strike
went wrong, hitting this convoy rather than some Iraqi
vehicles elsewhere on the same road. At least fifteen
people were killed, among them a translator working for
the BBC and three US soldiers.

The introduction to the item had included a warning 
that viewers might find some of the pictures upsetting.
Care had been taken to avoid the most distressing
images. It was the consequences of the attack, not the
attack itself, which were depicted, and shots of people
who had been injured were brief or indistinct and
distant. It was clear that the blood spots on the camera
lens came from someone who was not seriously hurt as
he was shown carrying on doing his job.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the BBC’s
evening News Bulletin, noting the report and scene
complained of. It considered that the item had sought to
portray the realities of war and, given the clear pre-
transmission warning, had not exceeded acceptable
boundaries for broadcast. The complaints were not
upheld.

Not Upheld CN 11270.3



Jam 
Channel 4, 16 April 2003, 2345-0010

The Complaint
A viewer complained about an offensive sketch.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that the programme featured a series of
seamless, nightmarish monologues and dark broken
dramas. The programme’s unsettling black humour was
derived from its uncompromising and scathing
commentary on society’s cruelties and absurdities.
Sometimes the series made the audience laugh, more
often its black view of humanity left the viewer unsettled,
but it was deeply moral in tone and serious in intent.
This was the third time that this series had been shown
and the programme’s reputation for tackling sensitive
issues in a satirical, provocative and unsettling format
had already been well-established.

The programme was preceded by a clear and
unambiguous warning. The sketch in question was not
intended to trivialise infant death but to highlight the
desperation and tragic absurdity of a mother who had
lost her baby and had yet to come to terms with it. The
satirical critique was not at the mother’s expense, but at
that of the plumber, who was prepared to exploit her
vulnerability and desperation for gain, irrespective of the
moral turpitude. 

Channel 4 said that, given that this sketch had previously
been the subject of an upheld Finding by the
Commission, it had been moved to later in the schedule. 

The Commission’s Finding
The full Commission watched this edition of the repeat
series, noting its previous Finding. It recognised that the
dark nature of the sketch would not have appealed to
everyone watching. However, it was persuaded that there
would now be a greater awareness amongst the general
audience of the nature of Chris Morris’ work,
particularly following the ‘Brass Eye’ series. The
Commission concluded that, in this different context, and
given also the late-night scheduling and clear warning,
the content had not exceeded that acceptable for
broadcast on a minority channel. The complaint was not
upheld.

Not Upheld CN 11352

RI:SE 
Channel 4, 9 May 2003, 0655-0900

The Complaint
A viewer complained about a news item which they
found offensive.

The Broadcaster’s Statement
Channel 4 said that the news item showed a young man
being injured as he jumped from the top of a building
and then hit the side of a swimming pool. The story was
a major one in America and had received nationwide
coverage. The story was the latest in a long line of news
stories about people copying stunts from MTV’s Jackass.
It was felt to be an important story for RI:SE to cover
because those sort of stunt-based shows were very
popular with the show’s target audience.

Channel 4 added that it felt the story was covered
responsibly, setting out factually what had happened, and
that the footage was used to demonstrate how the stunt
had gone badly wrong. It added that a voice over had
explained, should viewers be in any doubt, that the
person attempting the stunt was lucky to be alive.

The Commission’s Finding

A Standards Panel watched this edition of the breakfast
programme. It noted a news item about a stunt, carried
out by a member of the public, which had gone terribly
wrong. It considered that the item had been handled
sensitively and responsibly by the broadcaster. It also
considered that the grainy quality of the video footage
and focal length were such as to lessen the graphic nature
of the actual fall and subsequent collision. The complaint
was not upheld.

Not Upheld CN 11460

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 27



Simon Mayo 
BBC Radio 5 Live, 2 June 2003, 1300-1600

The Complaint
A listener complained about an interview with a loyalist
terrorist.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that Michael Stone, who had murdered
three people and had injured more than sixty others at
Milltown cemetery during the funeral of three IRA men
in 1988, had not been given an easy ride by the presenter
and he had been challenged about his rÙle in the
Northern Ireland conflict. Listeners had been left to draw
their own conclusions about the depth and nature of his
expressed regret.

The Commission’s Finding
A Standards Panel listened to the programme. It
considered that the subject had been a legitimate matter
for discussion and that the programme’s treatment of
Stone had been an appropriately serious questioning of
his actions and subsequent feelings. The Panel concluded
that the content had not exceeded acceptable boundaries
for transmission. The complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11604

Top Gear 
BBC2, 20 October 2002, 2000-2100

The Complaint
Four viewers complained about various aspects of this
programme: two about a segment on “beating speed
cameras” and two about bad language.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the segment on beating the speed
camera served a useful purpose of dispelling any hope
that speed cameras could be evaded in this way, rather
than encouraging anyone to attempt it. All the parts of
the segment were on a private race track and the car was
driven by a professional racing driver. The language used
was a further example of the robust and idiosyncratic
style of Top Gear which the audience expected.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the motoring
programme. It noted the segment concerning speed
cameras and instances of mild bad language. The Panel
took the view that the item about speed cameras had not
encouraged speeding and that the mild bad language
used was unlikely to have offended the majority of
viewers to this well-established programme, shown on a
minority channel. The complaints were not upheld.

Not Upheld CN 10160

Coronation Street 
ITV1, 12 March 2003, 2030-2100

The Complaint
Eleven viewers complained about violence before the
Watershed.

The Broadcaster’s Statement
Granada said that this episode involved the culmination
of a long-running story-line concerning the evil character
Richard Hillman. Over previous episodes Richard had
been shown to go to extraordinary lengths to achieve
what he wanted and to escape his troubles including
murder and attempted murder. Granada said that the
need to remove Richard Hillman’s character had not
influenced the high standards of judgement involved
regarding compliance. This episode was regarded, as with
all episodes within the series, as a pre-Watershed drama.
Due to the seriousness of the of the story, the demise of
Richard Hillman was not interwoven with lighter
moments as was often the case with Coronation Street. 

Granada went on to say that there had been intense
scrutiny of the story throughout its development and a
constant evaluation of tone and impact of the piece as a
whole. On air promotions were introduced to the drama
over two weeks in advance of transmission as “Killer
Corrie”. This was reinforced with character interviews in
newspapers and TV listing magazines. A pre-transmission
warning also preceded the programme. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this episode which included
the climax of the long-running story-line involving
“Richard Hillman”. Whilst accepting that there was a
tense atmosphere in the episode, the Panel considered
that in view of the well-established characterisation of
Richard Hillman, the well publicised story-line and the
pre-transmission warning, the content was unlikely to
have caused offence to the majority of the audience. 
The complaints were not upheld.

Not Upheld CN 11081.10/11237

Complaints concerning standards

28 Broadcasting Standards Commission



CCTV 
BBC3, 24 & 26 February 2003, 2000-2030 & 2030-2100

The Complaint
Two viewers complained about the promotion of cruelty
to animals in these programmes.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the edition of the programme
broadcast on 24 February 2003 included two games that
involved fish. The unusual circumstances and settings of
the games, a fish market and an aquarium, made it
highly unlikely that viewers would try to replicate them.
The “goldfish game” had required six blenders operated
by remote control.

The BBC said that the edition of the programme
broadcast on 26 February 2003 contained a brief excerpt
from another round of the “goldfish game”.

The BBC said that it had been made clear both before
and after the games that the goldfish was not harmed.
Not everyone had been willing to take part in the game
and one couple had been upbraided for supposedly
killing the fish before being informed that no harm had
come to it. 

The Commission’s Finding
A Standards Panel viewed the programmes which both
included a number of games in which members of the
public competed to win prizes. One such game invited
members of the public to correctly identify which of a
series of blenders contained a live goldfish and then
attempt to “blend” the fish. Successful contestants were
led to believe that they had “blended” the goldfish when
in fact no harm had come to it. The Panel considered
that it would have been clear to viewers that no harm
had come to the fish and took the view that the
programmes had in no way condoned cruelty to animals,
noting in one instance that contestants who had refused
to compete had been praised. In the circumstances the
Panel took the view that the programmes would have
been unlikely to have encouraged imitative behaviour
and had not exceeded acceptable boundaries for
broadcast at that time. The complaints were not upheld. 

Not Upheld CN 10978/10983

BBC News 
BBC1, 24 March 2003, 1800-1830

The Complaint
Two viewers complained about distressing images of
captured American soldiers.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that the images of captured American
soldiers were first broadcast by Iraqi television. Al-
Jazeera and a number of other broadcasters, including
the BBC, subsequently broadcast them as they were
received. The decision to show them was not taken
lightly. The presenter said that Al-Jazeera was showing
“interviews” with captured American soldiers and
continued “...they’re just coming in to us.” In fact, senior
editorial managers thought carefully before showing
these pictures. The soldier who was interviewed was
clearly uninjured, and was doing well in trying to cope
with the poor English of his interrogator. A second shot,
showing a man lying down, was so brief that it was
impossible to tell anything about him, but examination
of un-transmitted material clearly showed that he was
alive.

The broadcaster added it believed that, as a general
principle, reporting how prisoners of war were being
treated was an entirely legitimate part of war coverage,
and that pictures had a contribution to make. The Iraqi
TV footage was of US service personnel being questioned
in front of television cameras, the cameras were not
simply observing events but were an integral part of what
was happening. What viewers saw, therefore, was also an
example of the kind of brutal treatment of individuals for
propaganda purposes that the former Iraqi regime had
always been identified with. The BBC said that it believed
that most people watching would have been sufficiently
informed to appreciate that.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the evening
News. It noted the footage of an interview with a
captured American soldier, and brief images of another
lying down. The Panel considered that the images, which
were already in the public domain, were in the public
interest because they clearly showed how the methods
employed by the Iraqi military in the treatment of their
prisoners. They were also unlikely to have exceeded the
expectations of the majority of the audience. The
complaints were not upheld.

Not Upheld CN 11163.2

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 29



Complaints concerning standards

DoubleTake 
BBC2, 7 April 2003, 2130-2200

The Complaint
A viewer complained about swearing.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that “Double Take” was a programme that
pushed boundaries as it fantasised about the private
moments of people in the public eye. There was a pre-
transmission warning of the strong language to follow,
and the programme was scheduled in a regular “Comedy
Night” slot aimed at young adults.

The Commission’s Finding
A Standards Panel watched this edition of the supposed
“hidden camera” programme. It noted two sketches
featuring a ‘public figure’ attempting to charm a woman
before verbally abusing a subordinate. The Panel took
the view that whilst the language would not have been to
everyone’s taste, it had not exceeded acceptable
boundaries for broadcast when clearly signposted and
broadcast post-Watershed on a minority channel. The
complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11312

Ulster Says Sex 
BBC Radio Ulster, 19 April 2003, 1130-1200

The Complaint
A listener complained about inappropriate sexual content.

The Broadcaster’s Statement
The BBC said that this had been the third in a four-part
series that examined attitudes to sex in Ulster. The
audience profile was predominantly adult and there was
no evidence that children had listened to this series in
large numbers. The subject had not in itself been
inappropriate for a daytime programme and had been
consistent with audience expectations. Explicit or
obscene references had been avoided. 

The Commission’s Finding
The Standards Committee listened to the programme. It
considered that, in the context of a seriously-intentioned
series about contemporary attitudes to sex in Ulster, the
inexplicit and non-graphic sexual content had not
exceeded acceptable boundaries for this programme
aimed at an adult audience. The complaint was not
upheld.

Not Upheld CN 11348

30 Broadcasting Standards Commission

DoubleTake 
BBC2, 14 April 2003, 2130-2200

The Complaint
A viewer complained about sexual scenes and swearing.

The Broadcaster's Statement
The BBC said that "Double Take" was a programme that
pushed boundaries as it fantasised about the private
moments of people in the public eye. There was a pre-
transmission warning of the strong language to follow,
and the programme was scheduled in a regular "Comedy
Night" slot aimed at young adults.

The Commission's Finding
A Standards Panel watched this edition of the supposed
"hidden camera" programme. It noted scenes which
contained strong language, and of implied sexual activity.
The Panel took the view that the scenes and language
used were unlikely to have offended the majority of
viewers to this programme, shown post-Watershed on a
minority channel and preceded by a clear warning. The
complaint was not upheld.

Not Upheld CN 11408



CN 9649 Alan Beswick BBC 24.07.02 0900
religious offence Radio GMR

CN 10539 Only Fools and Horses BBC1 25.12.02 2140
racist content

CN 10643 Messiah 2: Vengeance is Mine (Part 1) BBC1 11.01.03 2100
violent content

CN 10801 The Hunt for Britain’s Paedophiles BBC2 27.01.03 2320
images and descriptions of abuse 28.01.03

CN 10809 Witchcraze BBC2 29.02.03 2100
swearing and violent content

CN 10949* Advertisement for Velvet Toilet Tissue ITV1 various various
nudity

CN 11005 This Morning ITV1 28.02.03 1030
animal cruelty

CN 11023 BBC News BBC1 05.03.03 2200
scenes of people in distress.

CN 11049 Behind the Ass  MTV 07.03.03 2245
use of children to cause harm

CN 11121 Israel’s Secret Weapon BBC2 17.03.03 2320
racist content

CN 11230 DoubleTake BBC2 31.03.03 2130
offensive content

CN 11246 The Salon Channel 4 23.03.03 1330
sexual innuendo language and scheduling

CN 11284 Stand Up America BBC2 15.03.03 2230
swearing and religious offence

CN 11285 Johnny Vaughan Tonight BBC2 04.04.03 2200
offensive language

CN 11295 Cavegirl BBC1 01.04.03 1645
sexual content

CN 11304 Panorama BBC1 06.04.03 2215
violent content

CN 11305 Girls In Love ITV1 08.04.03 1630
inappropriate sexual content 

The complaints summarised below were not upheld and no statement was required from the broadcaster. Complaints

may not be upheld because the content was considered likely to be within the expectations of the audience for the type

of programme; or the programme was appropriately labelled or scheduled, or the content was deemed acceptable

within the context in which it was broadcast.

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 31

*Related Cases 10994/10997/11066/11299



Complaints concerning standards

32 Broadcasting Standards Commission

CN 11310 Scott Mills BBC Radio 1 30.07.03 0700
sexual innuendo

CN 11319 BBC News BBC1 21.93.03 2030 
distressing images

CN 11325 In Deep: Character Assassins BBC1 04.03.03 2100
violent content

CN 11333 EastEnders BBC1 11.04.03 2000
encouragement of sex before marriage

CN11357 * Your Face or Mine? Channel 4 April 2003 1755
encouragement of superficial attitudes / sexual content May 2003 1800

CN 11411 Lenny Henry in Pieces BBC1 25.04.03 2100
profanity

CN 11414 Live with...Christian O’Connell Five 02.05.03 1930
homophobic content

CN 11420 The 100 Greatest Movie Stars Channel 4 04.05.03 2100
sexual content

CN 11430 The Simpsons: BBC2 07.05.03 1800
Homer and the 18th Amendment
offensive content

CN 11447 Newsnight BBC2 07.05.03 2230
racist and offensive content

CN 11481/ Cambridge Spies BBC2 16.05.03 2100
11503 homosexual content and swearing 09.05.03

CN 11482 The Killing Zone Channel 4 18.05.03 2100
anti-Semitic content

CN 11486 Top Gear BBC2 11.0503 2000
insensitive and inappropriate content

CN 11491 The Day Britain Stopped BBC2 13.05.03 2100
distressing and offensive content

CN 11493 Lights. Camera, Accident Five 18.05.03 2000
animal cruelty

CN 11494 The Weakest Link BBC2 16.05.03 1715
offensive questioning

CN 11496 GMTV ITV1 18.05.03 0600
disturbing imagery

CN 11498 BBC News BBC1 16.05.03 2200
disturbing imagery

CN 11500 Queer as 18th Century Folk Channel 4 08.05.03 2100
homosexual scenes

*Related Cases 11373/11393/11419.3/11459/11508



CN 11507 Terror in Moscow Channel 4 12.05.03 2100
disturbing imagery

CN 11513 The Fast Show Farewell Tour BBC2 04.05.03 2230
profanity

CN 11519 TV’s Naughtiest Blunders 6 ITV1 13.05.03 2215
animal cruelty

CN 11537 Crash of an Internet Porn King: BBC2 20.05.03 2100
Operation Landslide 
disturbing imagery

CN 11544 Murphy’s Law: Kiss and Tell BBC1 19.05.03 2030
sexual content

CN 11548 Kevin and Perry Go Large BBC1 17.05.03 2105
sexual innuendo and scheduling

CN 11554 Rise Channel 4 22.05.03 0655
animal cruelty

CN 11555 Hollyoaks Channel 4 27.05.03 1830
racist comment

CN 11567 V Graham Norton Channel 4 21.05.03 2200
derogatory remarks about the elderly

CN 11576 Dismissed MTV 20.05.03 1330
sexual content

CN 11582 Call My Bluff BBC1 27.05.03 1230
racist content

CN 11584 Club Reps – The Workers ITV1 29.05.03 2230
homophobic comments

CN 11605 The Wright Stuff Five 02.06.03 1000
offensive content

CN 11606/ Rockface BBC1 25.05.03 1745
11656 offensive and sexual content 15.06.03

CN 11626 Danger! Incoming Attack Five 08.06.03 1930
dangerous and offensive content

CN 11629 Your Face or Mine? Channel 4 17.05.03 1200
racist content

CN 11638 The Simpsons Sky One 08.06.03 1930
sexual content

CN 11639 Serious Jungle BBC2 09.06.03 0700
offensive content

CN 11640 Emmerdale ITV1 09.06.03 1900
homosexual content

CN 11642 SM:TV Live ITV1 17.05.03 0925
sexual content

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 33



CN 11648 White Girls are Easy Channel 4 02.06.03 1930
racial stereotyping and sexual discrimination

CN 11663 Scott Mills sitting in for Chris Moyles BBC Radio 1 16.06.03 1500
homophobic remarks

CN 11665 Rob Ellis Rock FM 03.06.03 2100
offensive content

CN 11666 Emmerdale ITV1 16.06.03 1900
tasteless and sexual content

CN 11668 So What Do You Do All Day? BBC2 12.06.03 1930
immoral content

CN 11673 RISE Channel 4 16.06.03 0655
sexually offensive content

CN 11675/ The Saturday Show BBC1 21.06.03 0900
11680 irresponsible content

CN 11683 V Graham Norton Channel 4 13.06.03 2235
offensive content

CN 11687 Big Brother’s Little Brother Channel 4 18.06.03 1800
glamorisation of alcohol

CN 11688 Trailer for BBC4 BBC1 16.06.03 2200
sexual imagery

CN 11693 GMTV ITV1 18.06.03 0600
inappropriate content

CN 11698 Question Time BBC 1 30.05.03 2235
racially offensive content

CN 11699/ News BBC News 23.06.03 0010
11700 racist content 24 24.06.03 2125

CN 11704 Chris Moyles BBC Radio 1 23.06.03 1500
religious offence

CN 11715 Trailer for Six Feet Under Channel 4 27.06.03 2130
Sexual content

CN 11719 Wimbledon 2003 BBC1 26.06.03 1630
religious offence

CN 11733 Call My Bluff BBC1 30.06.03 1230
inappropriate sexual content 

CN 11737 Trisha ITV1 19.06.03 0925
verbal abuse of a child

CN 11738 This Morning ITV1 30.06.03 1030
offensive comments concerning the Royal family.

CN 11750 24 BBC2 06.07.03 2200
violent content

Complaints concerning standards

34 Broadcasting Standards Commission



CN 11758 This is Dom Joly BBC3 01.07.03 2130
sexist content

CN 11764 Dead Ringers BBC2 07.07.03 2100
racist content and religious offence.

CN 11769 Bo’ Selecta! Channel 4 11.07.03 2315
sexual content

CN 11770/ Bad Girls ITV1 10.07.03 2100
11778 homosexual content. 03.07.03

CN 11773 4 in a Field: BBC 08.07.03 2300
Radio 4 at the Glastonbury Festival Radio 4
swearing and offensive content

CN 11775 V Graham Norton Channel 4 07.07.03 2230
offensive content

CN 11776 V Graham Norton Channel 4 08.07.03 2235
animal cruelty

CN 11783 Cavegirl BBC1 15.07.03 1645
sexual stereotyping

CN 11784 The Shield: The Partners Five 15.07.03 2250
graphic violent content

CN 11791 Coronation Street ITV1 06.07.03 1930
graphic scene of child birth

CN 11804 Advertisement for Sony Theatre System various various various
frightening content.

CN 11808 News Sky News 16.07.03 1450
offensive content

CN 11812 BBC News BBC1 18.06.03 1300
disturbing content

CN 11866 Top of The Pops BBC1 25.07.03 1930
offensive and suggestive dancing

CN 11906 News Sky News 01.08.03 1920
distressing imagery

CN 11910 Monkey Dust BBC2 31.07.03 2320
offensive content

CN 11932 The News Quiz BBC Radio 4 26.07.03 1230
Offensive comments

Complaints concerning standards

Broadcasting Standards Commission 35







Broadcasting Standards Commission
7 The Sanctuary, London SW1P 3JS

t: 020 7808 1000
f: 020 7233 0397
e: bsc@bsc.org.uk
w: www.bsc.org.uk


