
Radio Authority

Quarterly Complaints Bulletin:

January – March 2002

Introduction

The Radio Authority’s Quarterly Complaints Bulletin is issued in its entirety on
the web and contains a full list of adjudications on programming and
advertising complaints considered in last three months.

To complement this, our Programming & Advertising Review is available on
our website.  The Review is also sent to the original recipients of the Bulletin.
It highlights issues raised in some of the complaints considered over the past
quarter and keeps interested parties up to date with regulatory issues involving
content.  As a vehicle for issues needing attention, it is essential reading for
those concerned with what goes out on air.

Complaints Adjudications

Complaints adjudications include Upheld, Not Upheld and Resolved. A
complaint is usually marked Resolved where the Licensee concerned has
moved to rectify matters before the Radio Authority itself pursues the
complaint.

Contents
P   2 How to Complain
P   3 Programming Complaints Summary
P   3 Advertising Complaints Summary

Programming Complaints by Category:
P   4 - Accuracy
P   8 - Balance/Bias/Fairness
P 10 - Taste/Decency/Offence
P 29 - Promise of Performance
P 31 - Other

Advertising Complaints by Category:
P 36 - Harmful
P 39 - Misleading
P 52 - Offensive
P 67 - Other
P 70 - RSL Programming Complaints
P 72 - RSL Advertising Complaints
P 73 Findings of the BSC



2

How to Complain to the Radio Authority

Listeners who wish to comment on, or complain about, something they have
heard on commercial radio should write to the radio station concerned.
Complainants who remain dissatisfied must be promptly told about the
Radio Authority’s complaints role.

Listeners may also comment or complain to the Radio Authority, which will
consider all aspects of programming, advertising and transmission.  All
complaints must be made in writing, giving precise dates and times of
broadcasts concerned.  The Authority will investigate, asking the station for
copies of relevant tapes.  Radio stations must keep recordings of all their
broadcasts for forty-two days.  After that time there may be no recordings to
which to refer, so it may be impossible to pursue complaints about output
outside this period.

When a complaint is upheld, the Authority can request a broadcast apology or
correction.  Under the Authority’s powers in section 110 of the Broadcasting
Act 1990, it can also impose a penalty which can include a warning, a fine or
the shortening or suspension or revocation of a licence.



3

Radio Authority Programming Complaints Summary

Details of complaints for Q1 2002 (Q1 2001)
CATEGORY Considered No. of complaints about same

subject
UPHELD

Accuracy   10          (9)    2        (2)
Balance/Bias/Fairness     6          (6) 2 on one matter

2 on one matter
   0        (0)

Taste/Decency/Offence   37        (40)    3      (13)
Promise of Performance
and/or Format

    2          (5)    0        (0)

Other   12          (9)    3        (1)
Totals   67        (69)    8      (16)

Radio Authority Advertising Complaints Summary

Details of complaints for Q1 2002 (Q1 2001)
CATEGORY Considered No. of complaints about same

subject
UPHELD

Harmful   16          (6)  2 on one matter
 2 on one matter
 9 on one matter

    0       (0)

Misleading   23        (20)  2 on one matter
 3 on one matter

    0       (3)

Offensive   90        (21)  2 on one matter
 2 on one matter
 2 on one matter
 3 on one matter
 3 on one matter
 4 on one matter
 4 on one matter
 9 on one matter
13 on one matter
26 on one matter

  17       (1)

Other     4         (2)     2       (0)
Totals 133       (49)   19       (4)



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
Acquaintances of a complainant had led him to believe that comments made in a phone-in 
concerning cafés and restaurants had implied that his own establishment was "dirty, smelly and 
the staff unwashed and foul mouthed."  He claimed that he had asked for a recording of the 
broadcast, which the station had refused.

Reply:
We listened to the broadcast and read CFM's comments.  In his conversation with a caller, the 
presenter clearly identified the previous occupants of certain premises and the name of the 
current business or owners was mentioned three times.  No reference was made to the 
complainant or his establishment.  Although CFM had chosen not to send recordings to the 
complainant, they told us that he had declined an invitation to visit the station and listen to the 
broadcast.

NOT UPHELD

CFM (Carlisle) (Carlisle)

P030/45

Monday 7 October 1901

(Balance/Bias/Fairness)

Taste/Decency/Offence

Complaint:
A listener thought that he had heard the words 'fuck' 'dick' and 'ass' in two tracks, which he also 
thought were inappropriately scheduled during the afternoon.

Reply:
We listened to the tracks in question.  Neither of them included the words 'fuck' or 'dick', 
although the word 'ass' did appear.  The station's Programme Controller told us: "Modern music 
genres, particularly in the vein of rap and hip hop music, can sometimes provide fast paced 
lyrics which some people may find difficult to understand or possibly mishear.  Every track we 
play is checked for 'appropriateness'.  Whilst we would not condone use of a word such as 
'fuck' around 3pm in the afternoon, the word 'ass' or 'arse' is in general use in modern day 
language.  We are not alone in this view as both tracks played (and in fact the specific radio 
mixes we have chosen to broadcast) are also play listed by BBC Radio 1".  We did not think 
that the music was scheduled inappropriately, or that the word 'ass' in this context would cause 
general offence to the station's target audience.

NOT UPHELD

Fusion 107.9 FM (Oxford)

P050/45

Friday 1 February 2002, 1506

(Taste/Decency/Offence)

10



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A listener alleged that the presenter had refered to the 12 year old female victim of sexual 
abuse as a "dirty little slapper" and poured out a number of inaccurate and demeaning details 
about other victims of child abuse.  The complainant thought the broadcast was "used to 
spread vile and disgusting attitudes that demeaned the victims of such horrific crime".

Reply:
We listened to a recording of the programme.  We told the listener that our Programme Code 
allowed presenters to express their opinions provided that there was a fair opportunity for other 
comment.  We added that presenters could adopt a controversial and deliberately provocative 
stance in order to stimulate lively and candid debate.  The presenter of this programme was 
well known for doing so.  He stated that, in his view, children who engaged in sexual 
intercourse below the age of consent had broken the law and should be jailed.  A caller 
disagreed with this and was given ample opportunity to respond.  During the conversation, the 
presenter mentioned a case involving 5 adult males and a 12 year old girl.  He also mentioned 
hypothetical cases involving a girl of 15 and a half years of age, and another of a boy aged 12.  
During the discussion the presenter said he regarded girls who had under age sex as 
"slappers".  The caller challenged this and said that such children required advice and guidance 
rather than jail.  We understood the complainant's concerns about the sensitivity of this topic in 
general and the kind of remarks made by the presenter, but we did not believe that this 
particular discussion had breached our Code Rules or that it demeaned the victims of such 
incidents.

NOT UPHELD

Real Radio (South Wales Regional)

P011/45

Friday 7 December 2001, 2230

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener thought that a presenter had made stereotypical and racist comments when 
discussing the forthcoming match between Liverpool and Galatasaray.  In particular the 
complainant objected to the use of the word 'barbaric' when referring to Turkish people.

Reply:
We listened to the broadcast and asked the station for comments.  The presenter said: "The 
nature of people in Turkey is that they are naturally antagonistic, they're volatile, they're 
barbaric in many ways - some, not all, obviously.  Some of them can get barbaric in their pursuit 
of football".  He thought that UEFA accepted this and  concluded that this acceptance was one 
reason why Galatasaray had not been banned from international competitions.  He also alleged 
the Turkish police and authorities condoned this behaviour.  The co-host said this was 
ridiculous; national traits were irrelevant and the only solution to bad behaviour was to ban 
Turkey from international football. The station told us that the presenter had used the word 
'barbaric' in the context of badly behaved football supporters; it was not intended as a 
description of Turkish people in general.  However, we thought that this was not clear and his 
remarks were likely to be regarded as offensive, and we therefore upheld the complaint.

UPHELD

talkSPORT (National)

P012/45

Thursday 6 December 2001, 0715

(Taste/Decency/Offence)

21



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A listener thought that a discussion about the play 'The Vagina Monologues' was pornographic.

Reply:
We listened to an interview with the actress Helen Lederer, who was appearing in 'The Vagina 
Monologues'.  As part of the item, the presenter gave away two tickets for the play and listeners 
had to ring in and share their euphemisms for the word vagina.  The calls were all good-natured 
and the examples given ranged from 'fanny to tuppence.' We thought that, within the context of 
a discussion about a play that deals with the issue of female genitalia, there was nothing in the 
interview that could be considered offensive or pornographic.

NOT UPHELD

LBC 1152 AM (Greater London)

P047/45

Wednesday 16 January 2002, 1400

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
The Kashmiri Association of Viewers and Listeners complained that the presenter "has again 
been rude and obnoxious and the language used towards female listeners was very offensive."  
The complainant told us "In the interests of the community that KAVAL represents, we first 
approached the management of Radio XL and put forward our complaints.  We believe, 
however, that our concerns were not dealt with seriously.  Any professional radio station would 
have dismissed the presenter who would have used such language towards his audience on 
air."  They asked us to investigate and take appropriate action.

Reply:
We investigated.  Radio XL sent us a recording and told us "We played the recording to the 
complainant at a recent meeting and told them that we could find nothing offensive.  The 
complainants were not satisfied and have now decided to write directly to the Radio Authority."  
We sent the tape to our advisors, whose translation revealed that the presenter had rebuked 
earlier women callers for using 'inappropriate' language, indicating that something may have 
been transmitted earlier in the programme, outside the time range the complainant gave us, 
which would explain what was said in the extract the complainant cited.  Our advisors 
commented "Perhaps the presenter could have selected better words so as not to stir up the 
listeners, but he has not been rude or offensive towards the female listeners."  It therefore 
appeared that we had no grounds to uphold the complaint.  However, this was not the first time 
KAVAL had complained to us about this programme, and we told them that it appeared that it 
would have been helpful if we had been alerted to what went on earlier in the programme.  
Therefore, if they felt that they had cause to complain in future, it would help us considerably if 
in their letter to us they could be more precise about what was said and in particular let us know 
if we needed to listen to any other output or part of the programme in order to make more 
sense of the complaint.

NOT UPHELD

Radio XL 1296 AM (Birmingham)

P017/45

Sunday 30 September 2001, 1945-2000

(Taste/Decency/Offence)

22



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A teacher from a local school thought that the presenters' comments about closure of the 
school due to "power failure" had "ridiculed" the staff and pupils in an unacceptable way and 
had made fun of a "serious and frustrating situation".

Reply:
We listened to a recording of the item and studied a written statement from Invicta FM. We 
heard the presenters announce the closure of a local school due to an "electrical problem".  
After the announcement the presenters joined in what seemed to us was light-hearted banter 
about the time taken to sort something out that could be "the odd fuse...a bit of rewiring" and 
"...have a good look in the fuse box".  We believed this was intended to be light-hearted 
comment on an unreliable tradesman stereotype and not intended to undermine deliberately 
the staff or pupils at the school.  We did not therefore think that the item was malicious nor that 
it would have offended most listeners.  We noted that Invicta's senior management had taken 
account of the complainant's comments for future broadcasts.

NOT UPHELD

Invicta FM (Maidstone, Medway & East Kent)

P068/45

Thursday 28 February 2002, 0750-0800

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener complained about an interview with a dominatrix.  The complainant said that she was 
not averse to adult material, but had found the item "adolescent", "inappropriate" and "plain 
boring".

Reply:
We listened to the broadcast about the interviewee's role as a dominatrix.  'Mistress Francine' 
was at pains to stress that her service was not prostitution, as no sexual contact took place.  
She answered questions about the types of practices that clients requested and was fairly 
explicit in her descriptions of them.  The presenter conducted the interview in a tongue-in-cheek 
manner and the feature was a backdrop to an item later in the programme about the opening of 
the Earls Court exhibition of Erotica, a mainstream event and one of the largest of its kind in 
Europe.

We told the complainant that judgements about matters of taste and decency were often 
difficult; this interview had taken place on  a late night programme with a largely self-selecting 
audience and we noted that there were at least three warnings making it clear that the content 
was of an adult nature.  We were aware that recent research conducted jointly by the Radio 
Authority and the Broadcasting Standards Commission revealed that a negligible percentage of 
listeners canvassed were concerned about adult material after 10pm.  However, the 
complainant's comments revealed that her objection was not based on offensiveness, but on 
the fact that she found it "plain boring".  We thought that the presenter had approached the 
interview and subject matter in his typically irreverent manner and that the item was not 
salacious.

NOT UPHELD

talkSPORT (National)

P023/45

Thursday 29 November 2001, 2330

(Taste/Decency/Offence)

23



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A listener thought a presenter's comments about foreign nationals serving sentences in British 
prisons  were a "clear encouragement to racial hatred".

Reply:
We listened to the broadcast.  The presenter discussed a news report about whether convicted 
foreign nationals detained in British jails might be deported to serve their sentences in their own 
countries.  He said that he was surprised to learn that the largest single group was Jamaicans, 
and then he detailed other ethnic groups, quoting from official published figures.  We did not 
think that the item was a likely to encourage racial hatred or that the presenter had discussed 
the issue in a racist way; however, the figures revealed that the majority of convictions were for 
drug smuggling, to which his attitude was condemnatory.  He thought that the suggestion that 
those convicted be deported to their own country was a good one and a possible solution to an 
overstretched prison service.

NOT UPHELD

talkSPORT (National)

P026/45

Thursday 6 December 2001, 0500-0600

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
We received a complaint that an item in a broadcast already under investigation amounted to 
religious offence.  It referred to a remark about religious studies.

Reply:
The remark was made during an item that was subject to an upheld complaint and that had 
been scrutinised by Authority Members.  We heard the presenter introduce a child caller, who 
had rung in to take part in a competition.   As a prelude to the competition he asked about the 
child's school day. When he heard that Mohammad had been part of the religious lesson it 
prompted him to ask "the boxer?...Mohammad Ali?  Was it about him?...the religious Jesus 
boxer?" .  He then acknowledged that this comment might have offended some people.  We felt 
that the remark had been insensitive.  Whilst we appreciated that it was a fleeting aside, we 
agreed that it may have caused offence to some communities however unintentional.  The 
station had already taken action with regard to this broadcast and agreed with us that 
comments contained in it would not be repeated, we felt therefore that the issue had been 
resolved.

RESOLVED

Virgin 1215 (National)

P080/45

Friday 18 January 2002, 2334

(Taste/Decency/Offence)

24



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A listener objected to comments made during a 'comedy sketch' in which Jesus was also 
mentioned, the tone and content of which he found offensive.

Reply:
The Broadcasting Act 1990 and our Programme Code requires that "nothing shall be included 
in programmes which offends against good taste or decency or is likely to...be offensive to 
public feeling" and that "Licence Holders must exercise care to ensure that the religious views 
and beliefs of those belonging to a particular religion or religious denomination are not 
abused".  We therefore expected stations to be sensitive to all religious communities and 
cultures.  We regarded this as applying  equally to general programming in which religion might 
play a part as well as to specific religious programmes.  We listened to the item and heard the 
presenter and co-presenter talk about observational humour and 'stand up' comedy.  This 
meandered into an inappropriate 'comedy sketch'.  We thought that it was their intention to 
mock the genre of observational comedy and the tone used in 'stand up', rather than to 
denigrate or attack religious beliefs.  However, we felt that the delivery, content and production 
was questionable and that, because of this, it had crossed the line of acceptability.  We 
acknowledged the programme's irreverent and anarchic reputation but we were disappointed 
with the overall presentation.  We therefore believed that the item had breached our 
Programme Code and the Broadcasting Act.  We warned Virgin's senior management against 
a recurrence and told them to take particular care with the treatment of religious material in 
future broadcasts.  We were also concerned about the lack of response to our request for 
comments about the broadcast and explained to them that this would have been useful for us 
and the radio station, as it helped to put the broadcast into context.

UPHELD

Virgin 1215 (National)

P029/45

Saturday 8 December 2001, 0120-0200

(Taste/Decency/Offence)

25



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A listener was concerned that the "presenter encouraged men to experiment with viagra - 
saying that they should ask their doctors for it even if they functioned normally without it, 'it's the 
most fun you can have with your clothes off!'…This in my view is entirely unacceptable, as 
viagra is a prescription only medicine with potential for some pretty nasty side effects.  In fact, 
not only do I think the remarks inappropriate, I would consider that an offence may have taken 
place if the remarks could be construed as encouragement to obtain class C drugs (prescription 
only medicines) without prescription.  I would also say that these remarks form part of a pattern 
of risqué sexual innuendo in Island FM's morning broadcasts, which I think are not right at that 
time in the morning."

Reply:
We listened to a tape of the item.  The remarks made were more or less as the complainant 
described.  We acknowledged that viagra was a POM with side effects, but the presenter did 
make it clear that he was not suggesting it was obtained any other way than through a doctor.  
Viagra had been the subject of many jokes since its manufacture, and these remarks were 
obviously made in fun.  However, we looked at the audience figures for children listening to 
Island FM between 0830 and 0900 on weekday mornings.  They were very small; however we 
advised Island FM to avoid this type of sexual innuendo at times when research showed 
significant numbers of children and families might be listening.

NOT UPHELD

104.7 Island FM (Guernsey)

P053/45

Monday 4 February 2002, 0845-0900

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener was offended by a presenter's remarks about the Royal Family: he thought they were 
disparaging and inappropriate on a music-based service.

Reply:
We told the complainant that the station's Format required a high level of speech based 
programming and that, in general terms, presenters were allowed to give their views on a range 
of subjects, provided that there was opportunity for listeners to challenge their comments.  On 
this occasion the presenter asked for suggestions about what jobs Prince Edward and the 
Countess of Wessex might successfully undertake.  Although this was ostensibly a light-
hearted feature, the opportunity did exist for listeners to challenge the presenter on his views 
about the monarchy and his perception that the civil list was abused.  Issues about the Royal 
Family were scrutinised in all areas of the media and this broadcast raised no regulatory issue 
for us.

NOT UPHELD

Century 106 (East Midlands)

P070/45

Monday 4 March 2002, 0800-0900

(Taste/Decency/Offence)

26



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A listener objected to language used by a caller that she said were "not appropriate or pleasant 
words for use on a public station".  The complainant told us that she had heard other words that 
she considered to be "unpleasant and unsuitable...especially when children are listening".

Reply:
We told the complainant that we expected stations to avoid using bad language particularly in 
programming aimed at young listeners or at times when they were likely to be listening.  We 
investigated.  This was a regular audience participation feature, which invited callers to tell 
'jokes'.  From research available to us we knew that the words used by the caller were similar to 
those that listeners in general considered to be borderline in terms of offensiveness.  Other 
words mentioned by the complainant but not used during this broadcast were either not rated or 
considered to be 'quite mild'.  We noted too that the broadcast had taken place after 0900, 
when we would not normally expect a significant younger audience.  Taking all this and the 
established style and presentation of the programme into account, we did not think that the 
broadcast was likely to have offended most listeners.  Nevertheless, we reminded Virgin of the 
importance of continued care with the language used in programming, particularly during 
breakfast.

NOT UPHELD

Virgin 1215 (National)

P043/45

Wednesday 23 January 2002, 0925

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
The complainant told us that the presenters and a caller to the station had a discussion about a 
German lady who was allegedly "obnoxious" and "drove (a shopping trolley) like she was 
driving a dodgem car".  The complainant alleged the caller was blatantly racist and he also 
believed the presenters reinforced negative stereotypes.

Reply:
We listened to the broadcast. Q103 FM's Operations Manager told us "The comments in 
question were framed around a breakfast theme of 'Christmas stress' and the frustrations that 
are often associated with this time of year.  I would like to emphasise that what was said was 
intended to be a humorous remark with a humorous view expressed by the presenter.  At no 
time did we wish to cause any offence".  We agreed: from listening to the broadcast and to the 
general tone of the programme, it seemed to us that no malice was intended.  We could find no 
grounds to uphold the complaint but we asked the station's senior management to remind the 
presenters of our Code Rules on Taste, Decency and Offence (in particular Rule 1.5, Bad 
Taste in Humour) for future broadcasts.

NOT UPHELD

Q103 FM (Cambridge & Newmarket)

P010/45

Thursday 6 December 2001

(Taste/Decency/Offence)

27



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A listener said that a presenter had named a track with an explicit title.  He thought that the 
phrase was unsuitable on the radio at any time.

Reply:
We listened to the item, in which the presenter named a track called 'Light Sabre Cock Sucking 
Blues' and also asked the station for comments.  They told us: "Despite the explicit nature of 
the title, the track itself is actually not offensive other than the title.  This resulted in the song 
being supported by other radio stations and shows, including Radio One.  In hindsight it would 
have been better had the presenter not mentioned the full title of the song and indeed we have 
introduced measures to guarantee this in the future.  I would stress though that the music 
presenter is not concerned with cheap jokes or innuendo".  We thought that on a specialist 
music show the reference to the track was unlikely to have caused general offence, although 
we acknowledged that the complainant had found it inappropriate.  We noted that the station 
had taken steps to prevent a future occurrence.

NOT UPHELD

Xfm (Greater London)

P039/45

Thursday 10 January 2002, 2015

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener objected to the words "raving queen", which were used in a re-worked version of a 
well-known song.  The complainant thought that the treatment of the song was offensive 
because of the artist concerned and asked us to "investigate the use of such words when the 
station refers to lesbians and gay men in general".

Reply:
We noted that the item was a promotional trail for the Breakfast Show and included the words 
mentioned by the complainant.  It was taken from an established feature of the show in which 
the presenter used satirical humour to highlight topical material in the news that morning.  This 
often included well-known re-worked songs, as was the case on this occasion.  The artist 
concerned was in the news because of a statement he had made about his sexuality.  We 
thought that the item was light-hearted and within the customary style of satirical comedy.  We 
understood that this sort of humour might not be to everyone's taste.  However, we did not think 
that the item was malicious nor that it was likely to have offended most listeners.  Virgin Radio's 
Programme Director told us that he was not aware of presenters using inappropriate phrases 
generally to describe lesbians or gay men.

NOT UPHELD

Virgin 105.8 (Greater London)

P073/45

Monday 11 March 2002, 1340

(Taste/Decency/Offence)

28



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Promise of Performance

Complaint:
A listener was concerned about the lack of local news broadcast on Saturday 2 February and 
what she said was "not enough local news...at (the) weekend and evening(s)".

Reply:
We explained to the complainant that Bridge FM's 'Format' required that "Hourly bulletins 
containing local news will be aired at least during peaktimes" and that "Peaktime(s) refers to 
Weekday Breakfast and Afternoon Drivetime output, and Weekend Late Breakfast".  There was 
no formal requirement for local news bulletins outside these times as the complainant had 
thought.  However, we asked for Bridge FM's comments about the lack of news on Saturday.  
The Station Manager told us that due to staff shortages on that day a decision was taken by the 
station's news staff not to broadcast local bulletins.  He told us that the station had undergone 
recent changes in management and staffing in general and that the news and programming 
was currently under review.  We understood that immediate steps had been taken to ensure 
that it did not happen again.  We were satisfied with the Station Manager's prompt action to 
resolve the matter and of his assurances of a continued commitment to local news for 
Bridgend.  However, we warned Bridge FM against a recurrence.

RESOLVED

106.3 Bridge FM (Bridgend)

P052/45

Saturday 2 February 2002, 1000-1100

(Promise of Performance)

29



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 45

Complaint:
A listener made a number of complaints about the output.

Reply:
We put his points to Star 107.9 FM's managing director, who replied as follows: "The 
complainant refers to our Format requirement that states "the music is a lively mix of… blues, 
indie/modern rock."  They say they have listened and "have heard no music of this type".  Our 
daytime playlist includes a wide selection of songs from a variety of genres (details given).  The 
listener, although they state that they have "listened all week," clearly missed the three-hour 
STAR Rock programme on Sunday evening.  The complainant writes, "One of the differences 
about the Eagle (the station's former name) was it was a friendly and warm station with staff 
that really seemed to know our area and be able to talk about it."  STAR's presentation line-up 
is largely the same as that which featured on the Eagle.  The writer continues, "Now all it 
seems to do is play music, the same music in fact over and over."  We rotate around 500 songs 
in our daytime database - significantly more than many other commercial radio stations audible 
in the Cambridge marketplace.  We are confident our speech output during the day comfortably 
exceeds the 20% required by our Format.  We broadcast three extended news magazines each 
weekday, each of 10 minutes duration (at 8am, 1pm and 6pm), along with hourly news bulletins 
of 5 minutes duration at other times between 6am and 7pm inclusive.  In addition, we produce a 
series of daily features (details given) which are each aired twice a day…the mid-morning 
programme includes regular guest interviews… also … a weekly hour-long speech-based 
science programme, which has received recognition and praise from the University of 
Cambridge.  STAR provides updates of performances at the Cambridge Arts Theatre, the ADC 
Theatre, the Mumford Theatre, the Cambridge Drama Centre and the Cambridge Playroom in 
our arts and entertainment listings feature, ..broadcast during every daytime show.  In addition, 
..contributions from television critic every Thursday morning and a further contribution from 
showbiz reporter ..every Friday morning.  In addition, a range of actors, writers and musicians 
are regularly featured in our mid-morning programme (Details given of interviewees in 
November performing in Cambridge).  In addition, STAR promotes a number of events at the 
Cambridge Corn Exchange and has in the last twelve months supported the RockTech Awards 
for Young Musicians.  In conclusion, STAR 107.9 is a music-based radio station for Cambridge 
that includes a significant amount of speech we feel is relevant to - and appreciated by - our 
target audience.  We are active in the local community, staging huge events such as Pop In 
The Park, Cambridge Fireworks and the city's Christmas Lights Switch-On.  In October we 
teamed up with City Council to stage a week-long firework safety event (The Brightest Spark) 
and we are again this year staging our annual Christmas Toy Appeal for East Anglian 
Children's Hospice."

We told the complainant that if he was still dissatisfied, he should let us know what still 
concerned him, giving dates and times if possible, and we would arrange for the station to be 
monitored.

NOT UPHELD

Star 107.9 (Cambridge)

P005/45

(Promise of Performance)

30


	Quarterly Complaints Bulletin: January – March 2002
	How to Complain to the Radio Authority
	Radio Authority Programming Complaints Summary
	Accuracy - Programming Bulletin
	Balance/Bias/Fairness - Programming Bulletin
	Taste/Decency/Offence - Programming Bulletin
	Promise of Performance - Programming Bulletin
	Other  - Programming Bulletin
	Harmful - Advertising Bulletin
	Misleading - Advertising Bulletin
	Offensive - Advertising Bulletin
	Programming Complaints Against Restricted Service Licensees
	Advertising Complaints Against Restricted Service Licensees
	Findings by the Broadcasting Standards Commission

