
Radio Authority

Quarterly Complaints Bulletin:

April – June 2001

Introduction

The Radio Authority’s Quarterly Complaints Bulletin is issued in its entirety on
the web and contains a full list of adjudications on programming and
advertising complaints considered in last three months.

To complement this, the Programming & Advertising Review is available on
the web.  However, the Review is also sent to the original recipients of the
Bulletin.  It highlights issues raised in some of the complaints considered over
the past quarter and keeps interested parties up to date with regulatory issues
involving content.  As a vehicle for issues needing attention, it is essential
reading for those concerned with what goes out on air.

Contents
P   2 How to Complain
P   2 Programming Complaints Summary
P   2 Advertising Complaints Summary

Programming Complaints by Category:
P   3 - Accuracy
P   7 - Balance/Bias/Fairness
P 13 - Taste/Decency/Offence
P 26 - Promise of Performance
P 27 - Other

Advertising Complaints by Category:
P 32 - Harmful
P 32 - Misleading
P 38 - Offensive
P 47 RSL Programming Complaints
P 48 Findings of the BSC



2

How to Complain to the Radio Authority

Listeners who wish to comment on, or complain about, something they have
heard on commercial radio should write to the radio station concerned.
Complainants who remain dissatisfied must be promptly told about the
Radio Authority’s complaints role.

Listeners may also comment or complain to the Radio Authority, which will
consider all aspects of programming, advertising and transmission.  All
complaints must be made in writing, giving precise dates and times of
broadcasts concerned.  The Authority will investigate, asking the station for
copies of relevant tapes.  Radio stations must keep recordings of all their
broadcasts for forty-two days.  After that time there may be no recordings to
which to refer, so it may be impossible to pursue complaints about output
outside this period.

When a complaint is upheld, the Authority can request a broadcast apology or
correction.  Under the Authority’s powers in section 110 of the Broadcasting
Act 1990, it can also impose a penalty which can include a warning, a fine or
the shortening or suspension or revocation of a licence.

Radio Authority Programming Complaints Summary

Details of complaints for Q2 2001 (Q2 2000)
CATEGORY Considered No. of complaints about same

subject UPHELD
Accuracy    7          (6)    4       (2)
Balance/Bias/Fairness  10          (7)   3 on one matter    3       (4)
Taste/Decency/Offence  25        (34)   2 on one matter

  2 on one matter
   6       (9)

Promise of Performance
and/or Format

   1          (3)    0       (0)

Other    8          (5)   2 on one matter    4       (0)
Totals  51        (55)  17     (15)

Radio Authority Advertising Complaints Summary

Details of complaints for Q2 2001 (Q2 2000)
CATEGORY Considered No. of complaints about same

subject UPHELD
Harmful    3         (4)   3 on one matter    0       (1)
Misleading  12       (22)   2 on one matter

  2 on one matter
   1       (3)

Offensive  28       (30)   2 on one matter
  2 on one matter
12 on one matter

   1       (2)

Other    2         (5)    0       (1)
Totals  45       (61)    2       (7)



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Accuracy

Complaint:
A listener told us that a concert  "was described by the presenter as a live broadcast."  He 
thought this was misleading as he told us he was convinced the programme was not a live 
performance in the way in which he understood the meaning of the phrase.  He asked whether 
or not it was live, as he told us he could "not abide deception".

Reply:
We investigated.  The concert took place at the Royal Albert hall on Wednesday 11 April 2001.  
Classic told us "the title of the concert was Classic FM Live! and this is reflected in our 
subsequent broadcast of the event.  Prior to the concert, we had always referred to the concert 
on air under this title.  This programme was a broadcast of a specially recorded live event, 
rather than a broadcast of a commercially available CD.  At no time was it our intention to 
mislead our listeners and we will in future be sensitive to this particular listener's viewpoint."  As 
the event was well publicised beforehand, we doubted many listeners would have been misled 
by the subsequent broadcast.

NOT UPHELD

Classic FM (National)

P050/42

Monday 7 May 2001

(Accuracy)

Complaint:
A listener who participated in a station competition complained that it was misleading.  The 
prize was described as a year's free supply of electricity, but he had received a cheque for 
£250 only.  He had queried the amount with the station, but did not think that a satisfactory 
reply was given.

Reply:
We asked the station for their comments and a tape of the item, which confirmed that British 
Gas were offering to pay a year's gas/electricity supply.  The station told us that:  "The British 
Gas competition enabled a total of 4 listeners to win a year's supply of electricity.  Each winner 
was entitled to £250.  The four winners were then entered into a final draw and the winner 
selected out of those names also won a holiday".

We told the station that if the maximum amount was £250 for each prizewinner, then it should 
have been clearly stated on air.  We reminded the station that our Programme Code Rule 9.2 
Competition Rules, clearly states that:  'Competitions should be conducted fairly, to rules which 
are appropriately made known.  In particular, prizes should be described accurately'.  The 
station conceded that it had not been made clear on air that there was a ceiling of £250.  They 
told us that it had not been their intention of mislead and they would be contacting all the 
winners to rectify the matter.

UPHELD

Century 105 (North West England)

P061/42

Wednesday 11 April 2001, 0930-0945

(Accuracy)

3



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener told us that during continuous music he heard two announcements that it was 
'Saturday Night on Ridings FM'.  He appeared to think he was hearing a repeat.  He said "I 
suppose it's inevitable in this day of technology that profit making organisations will opt for the 
cheapest option, leaving the poor listener with something little more than supermarket radio.  I 
suppose I could put on a CD and get the same effect, but at least I wouldn't keep being told it is 
Saturday when it is in fact Monday.  Surely they could at least update the programme and use 
current jingles and trailers rather than something which must have been broadcast sometime 
previous."

Reply:
We investigated.  Ridings FM's Director of Programming told us "In fact Ridings FM was 
presented live until 6pm on Easter Monday, as we completed our All-Time Top 200 Countdown, 
a chart compiled from listeners' votes.  On a normal Monday we would continue our usual live 
programming after six.  However, because it was a Bank Holiday, after the 6pm news we 
moved into the automated music jam-style oldies sequence known as Ridings Rollercoaster 
that is usually a popular part of our Saturday evening programming.  The link at 6.10pm was 
the first automated link of the day.  Ridings Rollercoaster is an entertaining and well-produced 
sequence that highlights oldies listeners might not have heard for a while.  Each Rollercoaster 
is put together specifically for the day in question, and different songs and years are highlighted 
each week.  Easter Monday's edition was emphatically not a repeat.  Our mistake was that in 
putting together the edition for Easter Monday we failed to take into account that one part of the 
Ridings Rollercoaster ident package refers to Saturday night.  This is of course unfortunate, 
and I'm sorry for any confusion caused to the listeners.  Next time we will make sure that this is 
rectified!  However, I think you will agree after listening to the minidisc that the programme is - 
in normal circumstances - a creative music jam sequence that makes no bones about being 
automated."  We accepted that this was not a serious regulatory breach, but was clearly a 
mistake and something which the company would not normally have allowed to happen.  We 
also accepted that such slips could easily occur.  We told the station that there was no 
suggestion on our part that automation may not be appropriate for such 'specials.'  
Nevertheless, the listener was clearly annoyed and confused and, on the grounds of accuracy, 
we had no option but to uphold the complaint.

UPHELD

Ridings FM (Wakefield)

P027/42

Monday 16 April 2001, 1810

(Accuracy)

4



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
Radio Authority staff perceived a noticeable change in the output of the station, which carries 
as part of its remit within the Format the character of service of "a news and information station 
for Londoners". Concern grew in three areas in particular. Firstly, the technical standard, 
involving gaps, filler jingles, failing recorded pieces and so on was felt to be unacceptable.  
Secondly, through the increased reliance on simulcasting ITN's nationally available news, the 
use of picture-based scripts created both confusion as well as a disregard for the listener, and 
for quality broadcasting.  Thirdly, again through increase reliance on simulcasting, staff felt 
London stories were being 'relegated' within the output.  During our investigation a listener 
complained about 24-hour-old sports news being broadcast in early bulletins.

Reply:
We agreed that the complaint was both valid and important, and felt it should be regarded as 
part of the general picture. As a consequence of the above matters, the station was issued with 
a Yellow Card requiring output to be brought into line in terms of Format and quality. A number 
of meetings with senior staff were held and the Authority subsequently noted a marked 
improvement in all three areas.  Coverage of recent news events such as the Hendon bomb, 
the May Day protests and train disputes were cited as examples.

Members considered the matter at their meeting on 10 May 2001.  The general complaint was 
upheld but the Yellow Card has now been withdrawn from the station. We will continue to keep 
a listening brief, particularly concerning the weight of London news.

UPHELD

News Direct 97.3 FM (Greater London)

P038/42

Sunday 25 February 2001, 0500-0630

(Accuracy)

Complaint:
A listener said that inaccurate information was given when discussing the Great Train Robbery.  
The presenter had said that the train driver injured during the robbery had died four years later.  
The listener said that this was not true, as he had died only two years ago, and implied that the 
mistake was material to the argument.

Reply:
We investigated.  The presenter was discussing with his co-host Ronnie Biggs' wish to return 
home for medical attention.  One of the presenters said, in response to those who felt sympathy 
for Ronnie Biggs, that the train driver wounded during the robbery had been seriously injured 
and had died some years later.  The station acknowledged that an error had been made about 
the date of the driver's death, but we did not think that this detracted from his main argument 
that the train robbers were collectively responsible for injuring the driver and blighting his life.

NOT UPHELD

Century 105 (North West England)

P046/42

Thursday 3 May 2001

(Accuracy)

5



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener heard a presenter claim that the station broadcasts to the West Yorkshire area, which 
he found misleading.

Reply:
In our investigation we listened to the broadcast, read Asian Sound's comments and visited the 
station to discuss this and other compliance issues.  This was a repeat complaint from the 
same complainant.  A year previously (ref P034/38) we had investigated the issue of coverage 
claims broadcast by Asian Sound, and were told that the error was due to a presenter who had 
been given a new time slot. However, subsequent routine monitoring had highlighted a similar 
error when, at approximately 1215 on 14 September 2001 a presenter had mentioned that a 
programme could be heard in Bradford and Halifax, outside the station's total survey area.  At 
the time, our expert had been unclear about the presenter's subsequent comments but had 
deduced that he had probably tried to "gloss over his slip."  On balance therefore we concluded 
there was no regulatory issue involved.  However, concerning the latest case, Asian Sound 
assured us that "the presenter involved has been duly reprimanded and made aware of his 
mistake".  We told the station that a broadcast acknowledgement of the location of callers from 
areas outside its total survey area was legitimate.  However, we believed direct and unqualified 
claims about coverage of such locations were not, as they could be misleading to potential 
advertisers.  We made it clear that this should be avoided and we warned Asian Sound that 
regulatory action would be considered should a similar case arise again.

UPHELD

Asian Sound Radio (East Lancashire)

P026/42

Tuesday 27 March 2001

(Accuracy)

6



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Balance/Bias/Fairness

Complaint:
A local political party was concerned about various news broadcasts concerning the candidacy 
of Sunrise Radio's Chief Executive, Dr Avtar Lit, in the forthcoming general election.  He 
requested that we investigate possible breaches of Rule 2 (Expression of Opinion by 
Licensees) of the Radio Authority News and Current Affairs Code.

Reply:
In our investigation we listened to the news broadcasts and read the comments of Sunrise 
Radio.  We believed that news items broadcast on 20 March 2001, in which Dr Lit discussed his 
candidacy for the general election, contained his personal political views, in breach of 
subsection 90(2)(b) of the Broadcasting Act 1990, as enshrined in the above Rule.  Subsection 
90(2)(b) requires of a national, local, satellite or licensable sound programme service, "that ... 
there are excluded from its programmes all expressions of the views and opinions of the person 
providing the service on matters (other than sound broadcasting) which are of political or 
industrial controversy or relate to current public policy."  Dr Lit was deemed to be "the person 
providing the service."  At their meeting on 6 June 2001, Members of the Authority considered 
the matter and, under their powers of Section 110 of the Broadcasting Act 1990, decided to 
impose a financial penalty of £10,000, payable to the Treasury.  They believed the case raised 
a serious compliance issue that required Sunrise Radio's urgent attention.  We therefore 
sought assurance from the station that a suitable training programme would be instigated to 
avoid any reccurrence.

UPHELD

Sunrise Radio (Greater London)

P002/42

(Balance/Bias/Fairness)

7



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener complained about Jewish programming on 13, 14 and 15 February 2001.  He thought 
that both presenters had "made mockery and fun of the ultra-orthodox Jews and their lifestyle 
and opinions."  He said he had tried to get onto air to "defend and explain the Orthodox Jewish 
position" but he was not given the chance.  He told us he thought the programme was "unfair, 
inaccurate, harmful and likely to cause offence."

Reply:
We listened to all three programmes.  Although he gave us very little specific detail about 
where in the programmes he felt matters were at fault, it seemed to us that his complaints 
related to material in the first part of each programme, the discussions and phone ins on news 
events.  In the first programme orthodoxy was not mentioned but there was a discussion about 
Spectrum's Jewish programme and the presenter expressed a wish that it should not be run by 
the Jewish establishment as he felt it would lose its independence.  In the Wednesday 
programme, there was considerable discussion about the terrorist bus attack in Israel in which 
a number of people were killed.  The presenter was upbraided, we thought justifiably, by 
several callers who all felt that he was not expressing sufficient gravitas about the incident.  
Again, orthodoxy was not mentioned as such.  In the Thursday programme there was 
discussion of the peace process and the various governments of Israel.  It seemed to us that in 
all programmes a full range of views was put and the programmes were therefore balanced.

The complainant was obviously well known to the show and we heard him try to take part in all 
three programmes but the presenters would not let him on air.  However, it was entirely up to 
the station which callers they allowed to take part.  Despite the fact that he did not contribute, it 
seemed to us that discussion on the shows was balanced, either by guests on the shows or 
other callers.  The Jewish programme was now no longer transmitted on Spectrum.

NOT UPHELD

Spectrum International Radio (Greater London)

P036/42

Tuesday 13 February 2001, 1400

(Balance/Bias/Fairness)

8



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener thought that the presenter was ill informed and alarmist about the foot and mouth 
epidemic.  He also objected to 'relentless' Labour criticism, especially as the date of the 
General Election was soon to be announced.  However, he also told us that he was an 
infrequent listener to the station.

Reply:
We listened to the broadcast, the first part of which dealt with aspects of the foot and mouth 
issue.  The presenter said that he was worried about the burning of carcasses and the effect of 
emissions.  He questioned the need to burn and not bury cattle.  He spoke about cancer-
causing dioxins to the Campaigns Director for Friends of the Earth, who gave a fuller 
explanation of the situation.  The presenter also took calls from parents who said that their 
children had been diagnosed and treated for the human form of foot and mouth disease.  The 
presenter remarked that their experiences were at odds with the Government announcement 
that there had been only one case diagnosed.

We told the complainant that, in general terms, our Code Rules allowed presenters to express 
their own personal views provided that a fair opportunity for comments was offered.  Phone-in 
programmes, like other areas of the media, were often critical of those in power and this could 
be the basis for challenging debate, provided that stations were mindful of their responsibilities 
under the Broadcasting Act and adhered to our Code Rules regarding undue prominence and 
impartiality.  We also explained that our Election-reporting guidelines did not come into effect 
until the announcement of the dissolution of Parliament for the General Election.  We did not 
think that the broadcast raised any regulatory issues.

NOT UPHELD

talkSPORT (National)

P029/42

Tuesday 24 April 2001, 1030

(Balance/Bias/Fairness)

9



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener was concerned about the station's election coverage.  He asked us to monitor the 
station during the pre-election period and thought "it appears that the Conservative Party's 
announcements through the radio are heavily balanced in their favour, compared to other 
parties, thus influencing the voters."  He asked us to listen to recordings of recent news 
bulletins and in particular the 0900 bulletin on 24 May 2001.

Reply:
We investigated.  LGR's management told us "In our news reports and in any other feature 
related to the election, we always follow strictly the principles of objectivity and fair treatment of 
all sides concerned.  On the dates referred to in the complaint, we reported on a meeting on 
21.05.01 in Margate [where we understood there was a substantial Greek population] in 
support of Conservative candidate Roger Gale and on a meeting for Thursday 25.05.01 in 
Finchley in support of Conservative candidates Sir Sidney Chapman, John Marshall, John 
Flack, Richard Evans and Nick de Bois.  During the previous three weeks we reported on a 
meeting held in Edmonton in support of Labour candidate Andy Love, on a second meeting in 
Palmers Green in support of Labour candidates Joan Ryan and Stephen Twigg and on a third 
one held in Finchley in support of Labour candidates Rudi Vis and Andrew Dismore.  Further to 
that, we are in touch with the headquarters of the three main parties to arrange five minute 
interviews with their candidates in a number of constituencies more closely related to the Greek 
Cypriot and Greek communities."  This seemed to us to be satisfactory.  We asked the listener 
to give us precise details, with dates and times of transmissions, if he wanted us to take this 
matter further, but he did not.

NOT UPHELD

London Greek Radio (North London)

P066/42

Thursday 24 May 2001, 0900

(Balance/Bias/Fairness)

10



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener complained that a broadcast about the May Day protest was biased and did not give 
callers an adequate opportunity to put their view.  The complainant queried whether presenters 
had to remain neutral as he thought some of the opening remarks made by a co-presenter 
were very one sided and antagonistic.

Reply:
We listened to the programme and agreed that aspects of the broadcast were biased and 
unfair.  The presenter said in his introduction to the May Day topic, that he wished to make 
clear the distinction between the civil right to march and protest peacefully and the mindless 
vandalism that had taken place in the past.  He said that he was intolerant of any view that 
supported violent protest, but not protest per se.  However, we agreed that those callers who 
wished to discuss the right to protest and demonstrate in a peaceful manner were given 
insufficient time to voice their views and their contributions were curtailed.

We told the complainants that presenters did not have to be 'neutral' and could air their views 
provided callers were given adequate opportunity to challenge what they heard.  On this 
occasion we did not think that the presenter had allowed a fair hearing to those who wished to 
disagree with him or question some of the contentious remarks that had been made.  The 
majority of calls taken were in support of the presenter's view, and in particular we noted that 
one caller was immediately cut off before he had the opportunity to comment on a policeman's 
suggestion that extreme custody measures be implemented to deal with rioters.  In conclusion 
we thought that the programme fell short of the requirement for fairness and balance, and was 
in breach of our News and Current Affairs Code Rule 1.4 (c).

UPHELD

talkSPORT (National)

P040/42

Wednesday 25 April 2001, 0900

(Balance/Bias/Fairness)

Complaint:
A listener thought that remarks made by a presenter were so politically biased that he thought 
that it "was just a sustained anti-Labour diatribe".

Reply:
We listened to the item in which the presenter spoke about the foot and mouth outbreak and 
recent reports about a human form of the disease.  He then went on to refer to a column in the 
Sun newspaper which was highly critical of the government's handling of the epidemic and 
other policies.  He read the whole article and endorsed the view taken by the editorial.  The 
broadcast took place before the general election was called and was, therefore, not subject to 
our guidelines on Election Reporting, but the presenter's comments nevertheless breached the 
requirements of our News and Current Affairs Code on Undue Prominence and Impartiality - 
Rule 1.4 ( c ).  The station had acknowledged that the presenter's remarks were ill judged and 
had put into place further re-training so that presenters were aware of what was acceptable.

UPHELD

Marcher Gold (Wrexham & Chester)

P049/42

Friday 27 April 2001, 1040

(Balance/Bias/Fairness)

11



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A Federation of Associations and two listeners believed that news items concerning the 
organisation's submission of annual returns to a Borough Council and the grant it had received 
were inaccurate.  They claimed that the station had "picked up the story" from a local 
newspaper "without verifying any details" and they alleged the broadcasts had harmed the 
Federation and its members.  One of the listeners also said the coverage was unfair and 
offensive.

Reply:
We listened to three different versions of the news item, broadcast over the day, and read the 
station's comments.  The station said that, before broadcasting the first item, it had contacted 
the Leader of the Council, "to check whether the story was true and whether her comments 
were accurately reported."  Sunrise continued, "she agreed the facts were correct and she had 
made the comments attributed to her" in the local newspaper.  The station said that it then 
telephoned the Federation to check whether the comments of its Joint Secretary had been 
accurately reported but, as there was no reply, the item was first broadcast at 1000, "without 
the quotes attributed to him in the paper."   It appeared to us that the broadcast was balanced; 
however, we believed that news broadcasts should not only be balanced, but also be seen to 
be balanced.  Therefore it would have been clearer to listeners if this report had mentioned the 
Federation's unavailability for comment, especially since, although accurate and, in our view, 
unlikely to cause offence, the opening sentence about the Federation's submission of false 
annual returns had a 'sting' that could possibly have implied more than had actually occurred.  
For these reasons, we instructed Sunrise Radio to be more vigilant in future.  The station said 
that it had contacted the Federation again after the initial broadcast but that its Joint Secretary 
was still unavailable for comment.  The second version of the news item contained authorised 
comment obtained by Sunrise from the Federation's Solicitor, to whom it had been referred and 
who was able to clarify the Federation's position.  The final version contained both fuller 
coverage of his comments and an edited interview with the Leader of the Council.  We believed 
therefore that the station's overall coverage was both balanced and adequately verified.

NOT UPHELD

Sunrise Radio (Greater London)

P020/42

Thursday 8 March 2001

(Balance/Bias/Fairness)

12



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Taste/Decency/Offence

Complaint:
A listener found the broadcast "distasteful" and offensive.

Reply:
We investigated and listened to a tape of the item.  The presenter spoke to a caller who 
claimed to be an Asian restaurant worker whose employer (who had been the victim of a racial 
attack) paid him £100 a week to masturbate into customers' food.  The discussion was then 
opened up to listeners, all of whom condemned the caller's actions and tried to dissuade him 
from doing what he did.  Some callers wanted to talk about racism, but the presenter insisted 
the issue was not racism but harmful behaviour.  At one point, it was suggested this might be 
an urban myth and the presenter mentioned a recent television programme that had included a 
similar story, but the caller maintained he was genuine.  At times the discussion lost direction 
and serious points that might have been made were lost; a more considered approach to 
production might have remedied this.  Despite the late night slot and its established reputation 
for sensationalism, we agreed that the programme had contained material which breached the 
requirements of the Broadcasting Act 1990 which requires that "nothing shall be included in 
programmes which offends against good taste or decency or is likely to be offensive to public 
feeling".  BRMB agreed and told us that steps had been taken to prevent a recurrence; since 
the complaint had been received, the presenter had moved to another station within the group.  
However, we told the station's senior management that we regarded the broadcast and another 
mentioned in this bulletin (P075/42) to be particularly worrying and warned against any similar 
repetition.

UPHELD

96.4 FM BRMB (Birmingham)

P043/42

Monday 12 March 2001, 2320-0040

(Taste/Decency/Offence)

13



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener was offended by a call to the station from another listener who described a 
supposedly true story about an army exercise in which an attempt was made to catch and kill a 
wild boar.

Reply:
The broadcast was as the complainant described and formed part of an item in which callers 
were asked to ring the station with their funniest ‘animal’ stories.  A caller talked about how his 
army group had tried to kill a wild boar, unsuccessfully, by pouring petrol on it.  We asked the 
station to respond to the complainant’s objections about its inclusion in a weekly round up of 
calls and they said they wished to apologise to the complainant for her upset, as it was not their 
intention  deliberately to offend -  “With a high speech content there will always be the ‘other 
side of the coin’ or someone taking offence at some comment made”.
We told the complainant that we appreciated that she found the anecdote, irrespective of 
whether it was a tall story, offensive.  Humour was subjective and it was sometimes difficult to 
gauge what items caused serious offence.  On balance we thought that the lack of 
correspondence both to us and the station was some indication that the majority of listeners 
were not upset by what they heard.  Nevertheless, we were sorry that the complainant had 
been disturbed by the item.

NOT UPHELD

Century Radio (North East)

P042/42

Saturday 14 April 2001, 1130

(Taste/Decency/Offence)

14



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener complained that she found the presenter's comments offensive and unfounded.  She 
said that she "resented that a presenter should comment on a community station about 
participation by the listening public."  She said that when she called the station, the 
management had seemed unconcerned and claimed it was an internal matter.  She told them 
she would contact the Radio Authority.

Reply:
We put this complaint to Radio XL who told us that what was broadcast appeared to relate to a 
dispute between two of their presenters.  The station gave us full details of the dispute, which 
was not a matter for the Radio Authority.  Radio XL told us they "had seven calls in minutes 
which includes this lady" whom they alleged was "a good friend of (one of the presenters)".  
They said the complainant had been "very rude to our receptionist" when told the station 
manager was in a meeting.  A director had later spoken to her "and she was also rude to him."  
Eventually the station manger told her there could be no explanation on the telephone and "until 
she sent a letter of complaint to the station the matter will remain internal; she had then said 'I 
am going to write to the Radio Authority.'"  We told her we were unable to comment on who 
was rude to whom, as there was no evidence to support the complainant's claims or Radio 
XL's, and in any case the matter was outside our remit.

Our expert translated as follows: 'I could not come in one day because of illness…..I am 
extremely grateful to (female presenter), who left her own important work to stand in for two 
hours on my programme.  I am extremely grateful to (producer), who from the beginning to the 
end and even further produced my programme with all the news.  I would like (female 
presenter) to have her programmes produced by the sponsors - the sponsors will do that 
anyway - but she should have them produced by them so that we hear some new voices in the 
programme.  Over the last five years, having heard the same voices, I have become fed up'.  
Our expert said "There seems nothing offensive in the remarks made by the presenter (who) 
says nothing about 'participation by the listening public', which seems to be the main point of 
the complaint".  All of this confirmed to us that this was an internal matter in which the Radio 
Authority had no remit.  We agreed that presenter disputes should not generally be brought to 
air but none of our rules had been broken here and this was therefore wholly a matter for Radio 
XL.

NOT UPHELD

Radio XL 1296 AM (Birmingham)

P037/42

Friday 16 February 2001, 1100

(Taste/Decency/Offence)

15



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A complainant thought that certain items broadcast during the breakfast show were tasteless, 
blasphemous and disturbing.

Reply:
We listened to the two items that the complainant detailed.  One was a song called 'Dear Penis' 
and the other was a spoof entitled 'The Psychic Nun'.  The station told us that both features 
were popular and they had received requests from listeners to repeat the items.  They said:  
"The Breakfast Show has a slightly more edgier feel to it, but it is not a deliberate attempt to 
offend any of our listeners".   We told the complainant that although there was not an official 
watershed on commercial radio, we advised stations to exercise responsible judgements when 
deciding on items or features that may be unsuitable for younger listeners.  We knew from 
recent research findings into attitudes about taste and decency issues, that parents in particular 
were concerned about what their children heard during breakfast and drivetime sequences.  On 
balance we agreed that it was ill judged to schedule these items during the peak breakfast 
period, and we reminded the station to be careful in the future.

UPHELD

Century 105 (North West England)

P060/42

Thursday 17 May 2001, 0845

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener thought that a sketch was sexually explicit and therefore unsuitable for family 
listening.  He also thought that this type of broadcast illustrated a general decline in 
broadcasting standards.  He gave other examples to support his view but these were outside 
our remit, as they referred to broadcasts on BBC Radio 1 and 2.

Reply:
We listened to the sketch, which relied on double entendres for its humour value.  The station 
told us:  "Des' Dedications is a comedy slot that is played out each weekday.  It is seen as a fun 
element within the drive-time show and is purely innuendo.  It is how the listener interprets the 
meaning of these sketches.  It is not our intention to deliberately upset or offend our listeners in 
any way."

We told the complainant that we expected stations not broadcast features covering sexually 
explicit themes or topics during programmes specifically directed at a young audience, or at a 
time when substantial numbers of young listeners were likely to be listening.  We noted that the 
item was broadcast outside the 'school run' period and when research showed that the station's 
child audience was negligible.  We did not think, therefore, that the item was unsuitable for 
broadcast at that time.

NOT UPHELD

Century 105 (North West England)

P067/42

Friday 18 May 2001, 1735

(Taste/Decency/Offence)

16



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A complainant told us that the four "Breakfast Show" presenters performed a slot where they 
asked members of the public questions: "The question was 'Which football team does Emile 
Hesky play for?' to which (one of the presenters) said 'Liverpool'.  (One of the other presenters) 
replied clearly 'Scouse Scum' … I feel a station should not be allowed to express personal 
prejudice … it could be seen that the station condones racist views".

Reply:
We listened to the broadcast and asked Viking FM for comments.  The station's Programme 
Director told us that "The comment was a throwaway remark, in the context of a group 
conversation on the subject of football teams.  It was not intended to be maliciously prejudiced 
and was certainly not intended to be racist, just a little dig at a football team that the speaker 
was not a fan of.  We deeply regret any discomfort this may have caused…"  This appeared to 
us to be correct - the remark did not sound malicious at all, especially as at the time all the 
presenters were laughing and joking about a variety of subjects, and it was clearly just light-
heartedly aimed at the football team (and not the team members nor Liverpudlians in general).  
For an apology to have been offered, or for any of the other presenters to comment on it, would 
have turned the remark, which we agreed was throwaway, into something potentially offensive 
when it was not meant as such.  Whilst we could find no grounds to uphold the complaint, we 
passed the complainant's comments to the station's senior management so that they could take 
them into account for future broadcasts.

NOT UPHELD

96.9 Viking FM (Humberside)

P021/42

Monday 19 March 2001, 0845

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener objected to a feature with a studio guest during which the breakfast team discussed 
"shagging", whom the guest "would shag" and the size of his "gentalia", compared with other 
celebrities.  She found the discussion "incredibly offensive" particularly during the "Easter 
holidays" when  "children are listening".  The complainant also pointed out that immediately 
after this discussion the presenter had directly addressed younger listeners.

Reply:
The Broadcasing Act 1990, Section 90(1)(a) requires that the Authority do all that it can to 
ensure that "nothing shall be included in programmes which offends against good taste or 
decency... or is likely to be offensive to public feeling".  We told the complainant that we 
expected features covering sexually explicit themes or topics would not be broadcast on 
programmes specifically directed at a young audience or at a time when substantial numbers of 
young people were likely to be listening.  We recognised that the presenter was well 
established and well-known for his irreverent and laddish humour and that he broadcast on a 
station targeted at 25-44 year olds.  However, we appreciated that younger listeners did hear 
the programme and on this occasion were also asked to contribute.  We therefore agreed with 
the complainant that the feature contained adult humour that had exceeded the boundaries of 
acceptability at breakfast time.  We were pleased to note that Virgin's senior management had 
taken steps to avoid a recurrence by addressing the points with the presenter before 
adjudication.

UPHELD

Virgin 1215 (National)

P028/42

Thursday 19 April 2001, 0815

(Taste/Decency/Offence)

17



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener objected to the bleeping of a word in the punchline of a comedy sketch.  He 
suspected that bad language was used, which he thought had been "antagonistic, aggressive 
and wholly inappropriate language for this time of day".

Reply:
We told the complainant that we expected stations to avoid using excessive bad language 
particularly in programmes aimed at young listeners or at a time they were likely to be 
listening.  The comedy sketch featured the co-presenter's new telephone system and included 
a bleeped word in the punchline.  On this occasion the bleeped out word, as is customary in 
comedy, was used to accentuate the punchline.  Such humour invariably pushes at the 
boundaries of taste, but we did not agree that it was antagonistic or aggressive.  We noted that 
the complainant felt the bleeping was "very limited" and we were sorry that he was offended.  
That this was a difficult area had been drawn to our attention in recent research conducted 
jointly by us and the Broadcasting Standards Commission.  However, we did not think this item 
was likely to have offended most listeners.  Nevertheless, the complainant had highlighted an 
important issue about the use of the bleeping technique generally and one that we would 
continue to monitor.  In the meantime, we reminded Virgin that extra care should be taken 
when using the technique during peak listening times, such as at breakfast.

NOT UPHELD

Virgin 1215 (National)

P016/42

Monday 2 April 2001, 0745-0820

(Taste/Decency/Offence)

18



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A complainant told us that he did not like the sexual related chat and swearing that he claimed 
he had heard, "the idea (of a competition) was not to tell people where (one of the presenters) 
was heading on a train … (the presenter) then decided to tell everyone … at which point the 
researcher said 'why do I bloody bother with this', at which point (the presenter) responded 'I 
am going to get my arsed kicked for that' and laughed.  Another example was on a part of the 
show called 'Grass Your Mates Up' and (the presenter) called a woman about an embarrassing 
moment … and said 'So you fell arse over tit … he repeated the comment three times … he 
then said 'So you're going to kick your husband's arse for this then' and she replied 'yes the 
little shit'…"

Reply:
We listened to the broadcast and asked Viking FM for comments.  The station's Programme 
Director told us "It is never our intention to offend or alienate our audience.  We are working 
hard to really connect and grow loyalty with a very (mixed and haphazard) youth audience, to 
be real people and communicate like real people … and to build exciting, compelling, 'must 
listen to' features that are not bland and drive passion in our audience ... bad language is not 
something we want to be part of our output".  According to research conducted by the 
Broadcasting Standards Commission in 2000, the words 'bloody', 'arse', and 'tit', used in a 
suitable context and not aggressively, were not considered particularly offensive to most 
listeners.  The breakfast show piece appeared to us to be very light-hearted.  As for the 'Grass 
Your Mates Up' feature, the presenter made it quite clear that the story was about cross-
dressing and was humorous.  The 'arse over tit' phrase was used twice and we did not hear the 
presenter say 'So you're going to kick your husbands arse for this then' nor the woman say 
'yes, the little shit'.  We were sorry that the complainant had been upset by the two broadcasts 
but we doubted that most listeners would be.  However, we reminded Viking FM's senior 
management that they must exercise care with the use of language. We told the station that we 
would prefer that these words were not used at time when younger listeners may have tuned in.

NOT UPHELD

96.9 Viking FM (Humberside)

P079/42

Saturday 2 June 2001, 0930

(Taste/Decency/Offence)

19



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener complained that a presenter had used the words 'bloody' and 'crap' at breakfast time, 
which he thought was unacceptable.  The complainant also alleged that the presetner had 
referred to Germans as 'wankers' and he objected as this was a racist remark.

Reply:
We listened to the breakfast show and noted that the presenter had used the words 'bloody' 
and 'crap'.  The station said that they considered these words to be 'borderline', but had 
reminded presenters to be careful about using any terms or phrases that could be considered 
offensive.  We told the complainant that we knew from research available to us, that these 
words were deemed 'quite mild' by the majority of those canvassed.  Nevertheless, we were 
sorry that he was offended.

Elsewhere in the programme, the presenter had referred to a newly appointed German 
government minister whose name was spelt 'Wanka' and said it was an unfortunate name from 
our perspective.  He then joked about him being pictured with other political figures, including 
William Hague and about what the caption might say.  Although the intention was to elicit 
humour from the Minister's name, we thought that it was unlikely to be construed as racist.

NOT UPHELD

Century 106 (East Midlands)

P008/42

Wednesday 21 March 2001, 0805

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener thought that a joke concerning the actress Martine McCutcheon was crude and 
offensive.

Reply:
We listened to a tape of the item.  The presenter told a joke about the actress failing to 
comprehend what had been said to her at an imaginary dinner party and misunderstanding the 
word 'Count', as in 'Do you know I am a European Count?'  The joke followed on from a 
discussion about the actress appearing in 'My Fair Lady' and having to undertake elocution 
lessons before taking on the role.  It relied on a play on words for its humour, but we thought 
the presenter had not used bad language.  We told the complainant that we were sorry if he 
was offended by the item, but that we did not feel that the broadcast would have offended the 
majority of listeners.

NOT UPHELD

Wave 105 FM (Solent Area)

P009/42

Wednesday 21 March 2001, 1224-1226

(Taste/Decency/Offence)

20



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A blind listener objected that the presenter had advocated that cyclists should be allowed to use 
pavements.

Reply:
We listened to the phone-in programme, which took as one of its themes, 'Are cyclists a law 
unto themselves?'  The presenter, in his usual style, played 'devil's advocate' for much of the 
debate, but clearly felt that cyclists were singled out for unfair criticism.  He agreed with a caller 
that roads were dangerous for cyclists and asked whether it was right to say that pavements 
should only be used by pedestrians.  He did not advocate that cyclists should simply use 
pavements with no regard for pedestrians, but suggested that there should be more cycle 
lanes.  A number of callers challenged some of what the presenter had said and they were 
given adequate time to articulate their views.  Consequently a broad range of views was heard 
and the debate was lively and generally well informed.  While we understood the complainant's 
point, we thought the phone-in was well balanced.

NOT UPHELD

LBC 1152 AM (Greater London)

P004/42

Thursday 22 March 2001, 1000-1130

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener was concerned that the presenter, during the course of his phone-in programme, had 
made sexist, homophobic and racist remarks.  He gave examples to illustrate his concerns.

Reply:
We investigated.  The programme was promoted as a frank and forthright talk programme and 
the presenter was deliberately provocative in an effort to stimulate debate.  We noted that two 
female callers were given the opportunity to take issue with the presenter about his use of 
certain words, which they thought were sexist and derogatory.  The first caller discussed the 
word 'dyke' and the negative stereotypical image of lesbian women that it may conjure up.  We 
did not think that the tone of the conversation was offensive but was generally good-natured, 
with adequate time being given for the caller to put her view.  The presenter told the second 
caller that he had succeeded in prompting her to call the programme to air her views, which 
was the purpose of his role.  It was then disappointing to hear him dismiss her contribution with 
an unnecessary derogatory remark.  We heard the presenter talk to a father of a young gay 
man and this was handled in a sensitive manner; we did not hear any homophobic remarks.  
We did hear the presenter comment on asylum seekers, directly after a news item on the 
subject.  We knew that this was an emotive subject, which generates strong feelings.  It was 
obviously a valid subject to discuss on a phone-in programme but presenters needed to deal 
with the issue in an even-handed and responsible manner.  On this occasion the presenter took 
a particular stance and made further contentious comments later in the programme; whilst we 
did not think that he had intended to promote racist views, we did believe that his comments 
should not have gone unchallenged.

PARTIALLY UPHELD

Real Radio (South Wales Regional)

P068/42

Tuesday 23 January 2001, 1130

(Taste/Decency/Offence)

21



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener was offended by a 'skit' about the foot and mouth epidemic.

Reply:
We listened to the item, which was as the complainant had described.  With the benefit of 
hindsight, we thought that aspects of the item were misjudged given the seriousness of the 
epidemic, and the station in part had agreed.  In their response to us the Programme Controller 
said:  "On this occasion, I have pointed out to the presenter that the current epidemic is of 
major concern to those personally affected.  If there was any distress caused to anyone, he is 
obviously apologetic, as he does not at any time set out to hurt or turn anyone away from his 
programme".

The item was presented in a 'tongue in cheek' manner by a presenter who was well known for 
his irreverent humour, and neither the station nor we received any other complaints about the 
item.  On balance we thought that the majority of listeners were unlikely to have been offended 
by what they heard but we noted the action taken by the station.

NOT UPHELD

Essex FM (Southend & Chelmsford)

P003/42

Friday 23 March 2001, 0825

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener told us that the newsreader had stumbled during a story, then said "Bollocks" and 
then failed to present the news.  He thought that the station "attracted a huge audience 
throughout breakfast time, including children, and such language is intolerable."  He claimed 
that the news was pre-recorded the day before "so there was no excuse."  He also told us "this 
is not the first time that there has been no news on Sunshine 855 as when the newsreader is 
on holiday there is no cover."

Reply:
We investigated.  Sunshine's Operations Manager said: "Our regular news reader was off ill 
and I was deputising.  It is our practice to record all news bulletins onto our computer playout 
system as the early morning shift includes the downloading of several other programme 
features such as Sport and the compilation of other material for morning broadcast.  On this 
occasion, I fluffed some words whilst recording the piece, made the exclamation, and then 
proceeded to 'record over' the 'cart' on the computer.  Unfortunately, I made a keyboard error 
and failed to 'wipe' the first take.  At 0730 the news bulletin played was the correct one.  
However at 0830 the computer played the 'failed cut'.  The presenter also failed to notice that 
the 0830 bulletin, according to the computer was only 18 seconds long, an error about which 
we had words internally!!  As for the assertion that the news is pre-recorded the day before 
broadcast, I believe some years ago it was the practice to pre-record the 0730 bulletin for use 
Tuesday to Friday mornings the night before.  That was stopped when the company was taken-
over.  Now, each of the six bulletins are 'pre-recorded' about twenty minutes before 
transmission."  It seemed to us that this was a genuine mistake, which the company had taken 
steps to avoid in future.  Sunshine's Format required "There will be local news bulletins at least 
at breakfast, early afternoon and drive-time weekdays."  We had no evidence to suggest there 
were no local bulletins when the newsreader was on holiday.

NOT UPHELD

Sunshine 855 (Ludlow)

P034/42

Wednesday 24 January 2001, 0830

(Taste/Decency/Offence)

22



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener was concerned about comments made during the breakfast show when the presenter 
took a telephone call from a listener who mentioned that she had five children, three of whom 
were "half-caste".  The presenter then corrected the caller by saying that the PC term is "mixed 
race" rather than "half caste".

Reply:
We listened carefully to the feature, during which the presenter adopted spoof characteristics of 
a scallywag.  The caller, 'Claudine' responded in a similar manner and referred to her "half 
caste" children which prompted the presenter to point out that she should refer to these as 
"mixed race".  The tone of the entire conversation was humorous and we did not believe that 
the presenter or anyone else involved had intended to cause offence.  Although we did not 
uphold the complaint we reminded Galaxy's management of the need to exercise care to avoid 
causing offence.

NOT UPHELD

Galaxy 102 (Manchester)

P013/42

Tuesday 27 March 2001, 0830-1000

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener said that comments made by the presenter about the reception of Channel 5 and ON 
Digital in rural areas were inaccurate.  He also felt that "the general tone of the item was quite 
hostile towards the EU as an organisation, but in particular to French nationals".  He also 
questioned whether such comments "in the run up to a national election" were in contravention 
of the Radio Authority's Code Rules on accuracy and impartiality.

Reply:
We listened to a tape of the items.  The presenter was well-known for his light-hearted and 
sometimes irreverent comment.  We noted that on this occasion he talked about getting Sky 
Digital at his house.  We did not hear him say all the comments that the complainant thought he 
had, although he did say that "because of EEC regulations we can't have ON Digital at our 
house" and that this was "because of the French".  He also said that "the French have a thing 
about the English language".  We agreed that all broadcasts should be duly accurate and that 
news  must be presented with due accuracy and imparitality.  However, we took into account 
this was an established popular entertainment programme that relied to some extent on the sort 
of exaggerated observational comedy used by, for example, Frank Skinner and Jasper Carrot.  
We did not share the complainant's view that the general tone of the item was hostile and noted 
that the broadcast took place well before the election was called.  We did not feel we should 
intervene on this occasion, but we passed his comments to BRMB for noting.

NOT UPHELD

96.4 FM BRMB (Birmingham)

P017/42

Tuesday 27 March 2001, 0810

(Taste/Decency/Offence)

23



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener complained that a 'windup call' had contained unacceptable language; despite the 
fact that it was beeped out he claimed it was clear what had been said.

Reply:
We listened to the item.  The presenter's pose as a bogus official had prompted an abusive 
response from the 'victim'.  Although words were beeped out, it was clear the word 'shit' and 
'bastard' had been said on more than one occasion and that the presenter had also used bad 
language.  We thought that the item was ill-judged at breakfast; our Programme Code requires 
that stations should be mindful of taste and decency issues at this time.  We were also aware 
from recent research (which we had conducted jointly with the Broadcasting Standards 
Commission) that the blanking out of words was felt by listeners to draw more attention to the 
fact that bad language had been used.  Furthermore, swearing was believed to be 
unacceptable, particularly during daytime when children were listening, by 84% of those 
canvassed.

We had considered a similar complaint on Scot FM earlier in the year but had not upheld it 
because the language was not so explicit, nor had the presenter used it, and the item was 
broadcast when the child audience was negligible.  However, this time we felt that the item was 
handled awkwardly and we thought listeners would find it offensive.  We reminded the station of 
the need to be vigilant about such matters.

UPHELD

Scot FM (Central Scotland)

P058/42

Monday 30 April 2001, 0830

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener complained that a late night programme had contained some records with offensive 
lyrics.

Reply:
We listened to the programme, a late night 'Hip Hop' specialist show, and asked the station for 
their comments.  They told us "Hip Hop or Rap music is a very expressive art form and the wide 
spectrum of styles and sub-generes means that to braodcast a show reflecting these must be 
carefully produced and monitored.  Due to the sheer complexity of lyrical content in Rap 
records it is very difficult to monitor every single word, but great efforts are taken when artists 
release records, to release promotional copies of singles containing edited versions....Inevitably 
some of the lyrics of some of the songs have the potential to cause offence to a small minority 
of the audience not interested in the music or culture of hip hop".

We told the complainant that matters of taste and decency were sometimes difficult and we had 
taken into account the time, in this case midnight-2am, and context of the broadcast.  Whilst we 
understood that the complainant had been offended, we did not think that this specialist show 
would have caused offence in general to its small niche audience.  However, the station also 
told us that it was "more than happy" to broadcast an 'advisory' statement at the start and 
during the show to warn new listeners that there may be lyrical content that might offend some.

NOT UPHELD

Xfm (Greater London)

P024/42

Saturday 7 April 2001, 0000

(Taste/Decency/Offence)

24



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
Two Chinese listeners were concerned about the presenter's use of the word 'chinky' which 
they told us was "racist" and which they found offensive.  One told us she had emailed the 
presenter who had suggested the word was slang but she did not agree.

Reply:
We investigated and listened to the item.  During a countdown list the presenter said "15 days 
to Chinese New Year, if you need a good excuse to have a nice 'chinky' meal, excellent stuff".  
Heart FM's Programme Director told us that the presenter had explained to two people who 
emailed him after he had made the comment that he had meant no offence and that the 
Chinese at his local takeaway always referred to Chinese takeaway as a "chinky".  From his 
tone of voice and the other words he used in the broadcast, we very much doubted that he 
meant the term to be offensive.  Nevertheless, we did not condone racism and we were sorry 
that the listeners were upset by it.  Now that the presenter knew that some Chinese found the 
word offensive, we expected he would not use the term again, even if he and his local Chinese 
takeaway regarded it as slang.

RESOLVED

Heart 106.2 (Greater London)

P035/42

Tuesday 9 January 2001, 1230

(Taste/Decency/Offence)

Complaint:
A listener was offended by the late night broadcast, which she felt was unacceptable at any 
time of day.

Reply:
We investigated.  The presenter spoke to a caller who had written to him claiming she was 
concerned about her boyfriend's recent behaviour.  The discussion was then opened up to 
listeners who began to speculate, along with the presenter, about the boyfriend's sexual 
behaviour and practices and about the reason that he was now on holiday in San Francisco 
with a male friend.  It appeared to us that the programme veered towards emphasising and 
describing the sexual practices at the expense of the original caller who, as the likely 
explanation for her fiancé's behaviour was made clear to her, became more and more 
distraught.  Despite the late night slot and its established reputation for discussing 
sensationalist topics, we agreed that the programme had contained material which breached 
the requirements of the Broadcasting Act 1990 which requires that "nothing shall be included in 
programmes which offends against good taste or decency or is likely to be offensive to public 
feeling".  Additionally, our Programme Code requires that: "allusion to sexual behaviour must 
be …presented with tact and discretion.  Smut and crudity must be avoided."  BRMB agreed 
and told us that steps had been taken to prevent a recurrence; since the complaint had been 
received, the presenter had moved to another station within the group.  However, we told the 
station's senior management that we regarded the broadcast and another mentioned in this 
bulletin (P043/42) to be particularly worrying and warned against any similar repetition.

UPHELD

96.4 FM BRMB (Birmingham)

P075/42

Wednesday 9 May 2001

(Taste/Decency/Offence)

25



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener told us that "the presenter of the 'drive-time' programme said that all the members of 
the new Hearsay pop group were good looking "except for Danny...who would not look out of 
place on 'Planet of the Apes'.""  He "perceived this to be a racist remark.  …  If, as it seemed to 
me, the presenter was alluding to the colour of his skin and to other racial characteristics such 
as the shape of his face, and perhaps hinting at an 'Out of Africa' theme, the remark is also 
racist."  He quoted the MacPherson Report.

Reply:
We investigated.  The station's Programme Director told us "Having listened, I would like to 
reassure you that it was not our intention to cause any offence.  The presenter (tells us) that the 
comment about the member of the 'Popstars' band Hearsay was in reference to him displaying 
a permanent 'gurn like' smile on his face and did not relate to either the colour of his skin or his 
'actual' facial characteristics.  Radio Aire is a multi-racial company broadcasting to a 
cosmopolitan city.  It does not employ anyone with racist views and does not reflect such views 
in its output.  To again quote the Macpherson Report in response to the listener's comments, 
racism is 'conduct or words or practices which disadvantage or advantage people because of 
their colour, culture, or ethnic origin'.  Since no inference to Danny's race was intended in this 
context, it is hard to see how this jibe can be perceived as racist."  We agreed.

NOT UPHELD

96.3 Aire FM (Leeds)

P039/42

Monday 5 March 2001, 1630

(Taste/Decency/Offence)

Promise of Performance

Complaint:
A listener was concerned that the 'African Beats' programme had been rescheduled from a 
Sunday afternoon to a late-night slot.

Reply:
We told the complainant that Choice FM's Format required the station to play "a proportion of... 
African music" but that the scheduling of this was a matter for the station to decide.

NOT UPHELD

Choice FM (Brixton)

P015/42

(Promise of Performance)

26



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Other

Complaint:
A police representative was concerned by the repetition of a broadcast of "a distressed 
woman's attempt to take her own life", originally aired in January 2001. She claimed police 
resources "were ... diverted from other work" during the repeat broadcast because it led 
listeners to report the incident to the police, thinking it was live.

Reply:
We listened to the second broadcast and read the station's comments.  The station said that 
the presenter was not a trained counsellor and that his "priority was to keep the caller talking in 
order to prevent the woman jumping off the bridge."  This appeared evident from the recording.  
BRMB had apologised to the police for not reporting the incident at the time of the original 
broadcast.  We believed it was irresponsible of the station not to have contacted the police and 
BRMB told us that the programme's production team was now aware of the need "to be as 
proactive as possible with any future incidents of this nature."  In the second broadcast, the 
repeated section of the original conversation between the presenter and the distressed caller 
lasted approximately 15 minutes.  BRMB thought the presenter's opening comments clearly 
indicated that the broadcast was a repeat.  Before the conversation, and as an introduction, 
listeners were asked: "Where were you when this happened?"  While this appeared to set the 
perspective of the broadcast, we believed that the length of the recorded segment that 
followed, and its established potential to cause problems for the local police, necessitated a 
fuller explanation at the outset.  After the recorded segment the presenter said: "Find out 
tomorrow what happens to Michelle on the second and final part of her call.  Let me tell you at 
this stage, the police end up being called to the scene."  Although this indicated that the 
broadcast was recorded, it appeared that "Find out tomorrow what happens to Michelle" was 
taken out of context and misinterpreted to mean that the presenter had decided to continue his 
conversation with the caller off air.  We believed this highlighted the need for absolute clarity in 
such situations, as it confirmed that by this time the listener was already under the impression 
that the broadcast was live.  While we did not uphold the complaint, we were concerned by the 
outcome of the broadcasts and we reminded BRMB of the requirements of Rule 2 Accuracy 
and Misleadingness of our Programme Code.  Although the second broadcast was a repeat 
rather than a reconstruction, our expectations concerned the spirit as well as the letter of Rule 
2.4, which requires that "the use of reconstructions is legitimate so long as reality is not 
distorted."

NOT UPHELD

96.4 FM BRMB (Birmingham)

P005/42

Tuesday 20 March 2001, 2200

(Other)

27



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener complained that a conversation she had with a presenter was edited and broadcast 
later without her consent.  She had telephoned to take part in a competition, but was told by the 
presenter that the final competition round had been played earlier in the show.  She then had a 
conversation with the presenter and was not aware that it would be broadcast later in the 
programme.  She said that the item had caused her considerable embarrassment.

Reply:
We listened to the broadcast, which was as the complainant had described.  We also asked the 
station for their response.  They told us:  "The conversation with the complainant was edited to 
remove the references made to the competition and broadcast as a normal request call with a 
'shout' going out to her daughter.  Although we acknowledge that we did not specifically ask her 
permission to broadcast the conversation, the presenter believed that the consent was implied 
due to the nature of the call and the context of the show in which calls were being taken".  We 
told the complainant that our Programme Code (Rule 3.3 Telephone Interviewees and 
Participants) makes clear that callers must give prior consent for their conversations to be 
broadcast and we warned Galaxy 102 against repetition.

UPHELD

Galaxy 102 (Manchester)

P045/42

Friday 20 April 2001, 1205

(Other)

Complaint:
The complainant told us that one of the prizes offered included a Janet Jackson CD, which had 
"obscene" language on it.  "There was no age exemption in respect of entry … nor was there 
any warning as to the material content of the prize offered".  He also claimed that, when 
commenting on the last Ronan Keating single, the presenter told listeners that the promotional 
video differed in this country from the one shown in America, "the British version included the 
singer on a motorcycle wearing suitable protective clothing … (the presenter said that) the 
inclusion of protective clothing was not 'having fun'.  This comment gives the wrong impression 
to the young audience…"

Reply:
We listened to the broadcast and asked Hallam FM and The Pepsi Chart production team (via 
Hallam FM) for comments.  The Pepsi Chart Producer told us "The prize was not the latest 
Janet Jackson CD but a copy of the latest Smash Hits album which included her latest single 
and which we believe is completely free of any offensive material and suitable for young 
persons.  We accept that (the presenter's) off the cuff live comment (on the second complaint) 
could have been interpreted in the way the listener suggests.  (The presenter) has since been 
warned of the potential dangers that might arise from such a remark".  Hallam FM's 
Programme Director added that the second part of the Smash Hits CD competition was to see 
Janet Jackson in concert in Paris, but not to have her CD.  This appeared to us to be correct.  
With regard to the second complaint, whilst we understood the point that the complainant was 
making, it seemed to us that the presenter's remark was flippant, with no serious intention.  
However, we told Hallam FM and The Pepsi Chart producers that the complainant's view must 
be taken into account for future broadcasts; we would not want the presenter to repeat the 
error, however innocent.

NOT UPHELD

Hallam FM (South Yorkshire)

P076/42

Sunday 27 May 2001, 1600

(Other)

28



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
A listener told us that she telephoned the station with the intention of making a request.  She 
said the male presenter had answered the phone and pretended to be someone else and she 
was continually told that she "was being put through to someone else" on each occasion the 
presenters pretended to be other people.  What she had intended to be a short call from her 
mobile phone, turned out to be a lengthy call.  She was unaware that her conversation was 
being recorded and had not given permission for it to be broadcast.  She was further annoyed 
that part of her conversation was played on numerous other occasions throughout the weekend 
in a trail for the show.  She told us that the item had caused her considerable embarrassment.

Reply:
We listened to the broadcast, which was as the complainant had described.  We also asked the 
station for their response and programme management told us that:  "The Vibe fm breakfast 
show 'Blonde on Blonde' is a fun show and this style of bounce around with callers has been 
used on many occasions before.  However it is clear that the complainant is not happy and for 
that I apologise on behalf of the Vibe fm breakfast show presenters and in future more care will 
be taken when playing out telephone calls from listeners".

We told the complainant that our Programme Code (Rule 3.3 Telephone Interviewees and 
Participants) makes clear that callers must give prior consent for their conversations to be 
broadcast.

UPHELD

Vibe FM (East of England)

P059/42

Friday 4 May 2001, 0930

(Other)

29



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
Two listeners were concerned by the station's coverage of a "money scam", as highlighted in 
articles from local newspapers.  One listener believed that two callers to the programme were 
allowed to promote pyramid schemes, one of whom "was allowed to advertise which pyramid 
group she was with and gave her phone number live on air."  The other listener believed that 
the presenter had promoted the schemes.

Reply:
We listened to a recording of the programme and read the comments of Isle of Wight Radio.  
The station told us that it had obtained assurance concerning the legality of the pyramid 
schemes discussed in the programme from both Trading Standards and the Department of 
Trade and Industry, adding that participation in such schemes was "the most talked about 
subject on the island."  We understood the complainants' objection to coverage, one of whom 
believed it was harmful and likely to "cause a lot of hardship to many families", but we also 
recognised the validity of reasoned debate for such a high profile topic.  Isle of Wight Radio 
confirmed that the issue had been raised a number of times, which had culminated in the 
dedicated phone in.  At the beginning of the programme the presenter had clearly invited all 
views and expressed his neutral stance.  Many different views were then aired by a wide variety 
of callers.  A caller from Bath (outside the station's coverage area) had obviously supported the 
scheme in which his partner participated, and the station agreed that "in retrospect it does 
appear that he is deliberately promoting the scheme."  However, we believed that his 
comments were acceptable in the context of the programme and would have been unlikely to 
"persuade more to join", as one complainant had suggested.

One caller was able to broadcast her phone number.  It seemed to us that she had already 
alerted the presenter to a potential problem when she twice named the pyramid group in which 
she participated.  Section 2 Rule 1 of our Advertising and Sponsorship Code says: "Licensees 
must ensure that the distinction between advertising and programming is not blurred and that 
listeners are not confused between the two."  We believed that this section of the broadcast 
had breached this Rule, and that the presenter had had the opportunity to intervene to prevent 
the breach and should have done so.  This was highlighted not only by his admission on air that 
he was reading a letter when the caller had broadcast her telephone number, but also by the 
concern of a later caller about the lack of use of the publicised delay mechanism that had been 
at his disposal.  We recognised the presenter had acted promptly and thoroughly after the 
phone number had been broadcast but we instructed the station to be more vigilant in future.

PARTIALLY UPHELD

Isle of Wight Radio (Isle of Wight)

P030/42

Friday 23 March 2001, 1200

(Other)

30



Quarterly Programming Bulletin - All Complaints - Quarter 42

Complaint:
The complainant told us that the presenter had received an email about his show from a 
listener.  "He phoned the gentleman's home, then his business and confronted him on air.  
Then he gave out repeatedly the man's phone number and his business name and urged the 
listeners to phone this man and block his phone lines to his business, and he belittled the man 
and his company live on air".

Reply:
We listened to the broadcast and asked Radio City for comments.  The station's Programme 
Director told us that, "(The presenter) has been with us since January 2001 and brought with 
him a unique style of broadcasting.  Radio City has long been a supporter of character radio, 
which offers much more than bland presentation … (The presenter) invites listeners to take part 
in the show via phone, fax or email on the understanding that they are likely to be read out and 
commented on.  As part of his act, he quite often confronts critics and pokes fun at them.  This 
is purely done as part of the character behind the microphone …  In this case, we apologise if 
the listener has taken the comments to heart … The only phone number given out was in the 
public domain - his work number.  At no time did (the presenter) ever give out a home 
number…"  This appeared to us to be correct, and we added that the man concerned seemed 
perfectly aware that his phone number was being aired as he had commented "no-one has 
called me yet", and he did not sound at all belittled but he seemed to give as good as he got.  
Also, we did not hear the presenter at any point ask listeners to block the man's phone lines; in 
actual fact we heard the presenter say "Be nice when calling (him - to express views on the 
topic concerned)".  We did not receive any other complaints on this matter, nor did we hear 
from the man concerned.

NOT UPHELD

Radio City 96.7 (Liverpool)

P022/42

Monday 9 April 2001, 1220

(Other)

31


